morpheus schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:00:
[...]
Precies. De EULA heeft weinig met de wet te maken. Juist daarom is het juridisch interesant om te zien of blizzard hun regel "digitale bits kunnen geen waarde hebben in het echte leven" kan handhaven als iemand bij de rechter wil aantonen dat zijn tijd gezien kan worden als investering en dus een recht op die bits. Want vanaf dat moment heeft de EULA wel degelijk met de wet te maken. Bij mijn weten is er alleen nog geen jurisprudentie over. In ieder geval niet binnen Nederland.
Uiteindelijk staat niets boven de wet en kun je dus niet zomaar je eigen wet maken. Of je moet een eigen land oprichten.
Het laatste wat ik erover ga zeggen: je betaalt
abonnementsgeld. Dat geld gaat naar het serveronderhoud en software ontwikkeling. Het geld geeft je
niet het recht om de EULA te negeren, omdat je van mening bent dat je zelf de grenzen van je overeenkomst naderhand mag bepalen.
Je investeert je tijd zelf. Niemand dwingt je. Als ik van de gemeente een stuk grond koop mag ik daarmee ook binnen de grenzen van een overeenkomst dingen doen. Ik kan er wel een kerncentrale op willen bouwen, maar dat kan niet zondermeer. Er kan tenslotte ook beslag worden gelegd op je huis; je kan uit je huis gezet worden door tal van redenen als je bepaalde regels overtreden hebt, al heb je nog zoveel uren geïnvesteerd in het opknappen ervan.
In alle eerlijkheid (en vrij kort door de bocht) valt dit voor mij onder dezelfde noemer als die aso's in de trein, die van mening zijn dat ze met hun smerige poten op de banken mogen zitten, muziek keihard aan en iedereen die er wat van zegt, een grote bek mogen geven. Je betaald in de trein voor een dienst in de vorm van
vervoer en hebt je daarbij aan de huisregels te houden. De NS zegt dat je niet met schoenen aan op de banken mag, geen overmatige herrie mag maken en
zij bepalen de grenzen van die redelijkheid. Zint het je niet, dan neem je fijn de auto.
In World of Warcraft geldt daarom ook: je koopt (of leased, eigenlijk) een plekje op een server van Blizzard waarin
jij binnen door
hen gestelde grenzen van redelijkheid, jezelf kan en mag ontwikkelen. Zij hebben daarbij huisregels opgesteld waaraan
iedereen zich dient te houden en diegenen die van mening zijn dat een schamele 11 euro per maand ze het recht geeft om schijt te hebben aan fatsoensregels die het spelplezier voor iedereen zoveel mogelijk gelijk moeten trekken, mogen van mij fijn een ander spel gaan spelen. We spelen het tenslotte met z'n allen, dus niemand is meer dan iemand anders. Behalve als je natuurlijk een hele stapel epics hebt.

morpheus schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:36:
[...]
Ik mag het in mijn huis ook niet legaal maken om mensen met een hakmes om te leggen ook al heb ik een bord naast de deur hangen dat ik dat recht verkrijg als je binnenstapt.
Maar blijf gerust je best doen om blind te vertrouwen dat wat er in de EULA staat daadwerkelijk in zijn recht staat.
En nogmaals: je bent niet
verplicht het spel te kopen en te spelen.
De EULA is een overeenkomst tussen de aanbieder van een dienst of product en de afnemer ervan. Als je het er niet mee eens bent, zoek je een andere aanbieder die een voor jou beter passende EULA heeft. Het zijn 'gewoon' huisregels en het zijn hun servers, dus zij bepalen wat er nodig is om alles goed te laten verlopen. Zou je ook gaan klagen als je op een bepaalde server geen character aan mag maken, omdat die vol zit, terwijl al je vrienden er wel op zitten?
Als voorbeeld 'dichter bij huis': hier op het forum heb je ook (huis)regels waarmee je akkoord gaat; als je het er niet mee eens bent, ga je naar een ander forum. Vinden de moderators/admins dat je de regels overtreden hebt, dan heb je vette pech gehad en kun je wel met rechtzaken gaan strooien, maar daar bereik je niets mee, want je bent niet verplicht om hier te komen. Je mag gebruik maken van een dienst, zolang je je houd aan de daarvoor gemaakte afspraken, waarmee je vantevoren akkoord bent gegaan.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 28-03-2007 14:54
]