kielkiel schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:06:
Ik zie in de logfiles van mijn modem (linksys WAG300n) ineens twee vreemde meldingen staan:
- topology change detected, propagating
- OAM loopback response not received on VPI/VCI 8/35.
In iedergeval wat ook vreemd is dat de intrainsnelheid van Orange een kwart lager is dan hij standaard is....
Wat betekenen deze melding?
- topology change detected, propagating
Betekent dat het apparaat een verandering opmerkt in de topologie (=opstelling) van het netwerk, waarmee deze verbonden is. Vervolgens 'zegt hij het voort' naar de rest van zijn eigen netwerk. Zodat ze hiervan op de hoogte zijn en vervolgens hun taken hierop kunnen aanpassen.
- OAM loopback response not received on VPI/VCI 8/35.
Een OAM loopback kan uitgevoerd worden op de ATM interface. Dit wordt meestal voor monitoring gedaan. Hij stuurt dan een bv. echo, om te zien of de ATM PVC bij de DSLAM nog naar behoren operatineel is. Als dat zo is, krijgt hij response. Krijgt hij geen response, dan neemt hij aan dat er iets fout gaat in het circuit en dat zijn communicatielink naar de DSLAM niet helemaal goed kan verlopen.
Nu in gewone mensentaal: Het opmerken van topology change kan optreden als een fysieke of logische netwerkverandering plaatsvindt. Meestal is het als ze een lijnkaart vervangen, onderhoud op de DSLAM of ergens anders in de backbone plegen, software aanpassen op netwerkapparatuur, etc. Soms kan het ook zijn, als er iets in het netwerk niet meer helemaal goed gaat. Dan worden er automatisch maatregelen genomen, om te voorkomen dat de zooi in elkaar zakt. Die informatie moet dan doorgegeven worden naar de andere componenten in het netwerk. Eigenlijk normale zaken wat bij een ISP uitgevoerd kan worden en dan kan het wel eens voorkomen, dat je zo'n melding krijgt.
De OAM loopback wordt door de modem als test uitgevoerd, om na te gaan of op ATM niveau alles nog wel oke is. ATM is het netwerkprotocol, wat communiceren over een DSL lijn mogelijk maakt. Eigenlijk test het dus zelf of het nog kan 'praten' met diegene aan de andere kant van de lijn.
Ik denk zelf niet dat je er echt veel mee kan. De helpdesk zou je al bij het woord ATM kwijt zijn. Alleen een netwerkengineer zou er wat mee kunnen, als er echt wat mis is. Wat belangrijk is om in de gaten te houden zijn de intrainwaarden en ruiswaarden. Bij een instabiele lijn merk je namelijk geregeld, dat hij nogal vaak andere intrainwaarden geeft (zonder de modem zelf te rebooten).
Zo, hoop dat ik het allemaal een beetje goed en duidelijk heb uitgelegd
[
Voor 9% gewijzigd door
Lekkere Loempia op 17-05-2007 18:18
]