Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Intel Celeron G530, een H61 of H67 bordje (van Intel, MSI schijnt ook zuinig te zijn), en een efficiënte 300W voeding of een PicoPSU. Dat gaat volgens mij een heel stuk onder die 45W duiken, zeker als je een SSD gebruikt, en het is nog es een stuk krachtiger dan die Atom ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 07-12-2011 00:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx. Heb even snel wat heen en weer geklikt. Zou zoiets 't doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,50€ 36,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 15,-€ 15,-
1Intel Desktop Board DH61WWB3€ 53,03€ 53,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 104,53

Heb nog een Runcore 64GB liggen uit een eee pc, maar heb vorige week de usb aansluiting afgebroken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat moet ruim voldoende zijn. Ik zou toch naar een 300W voeding kijken, maar dat kan nog altijd nadat je een meting gedaan hebt met je huidige PSU.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!

Heb geen idee hoe zuinig mn voeding nu is, maar zie in de pricewatch voedingen ronde de 30-40 euro (80+ cert, <300watt). Hoeveel kan een voeding in de praktijk schelen, vergeleken met een een 3 jaar oude Antec 300w?

Als 't 1watt scheelt is dat op jaarbasis ~2 euro; een terugverdientijd van 20 jaar wordt m niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor voedingen kan je best even hier te rade gaan: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Ik heb zelf een BeQuiet 300W, maar ik heb die al een tijdje geleden aangekocht en ondertussen is er nieuwer (en waarschijnlijk beter) op de markt. Een PicoPSU hoeft (denk ik) niet zoveel te kosten maar zou wel erg zuinig moeten zijn. Succes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Velen die hier rondhangen zullen onderstaand topic wel kennen, maar er valt nog iets op: de seasonic SS-300SFD lijkt erg goed te presteren bij lage load.
http://www.silentpcreview...opic.php?p=511858#p511858 (Zie tabel)

36W aan de stekker, dat komt waarschijnlijk neer op een DC load van net iets minder als 10% en tegelijk is het toch amper meer als een picopsu.

Heeft iemand al tests gevonden van het rendement @10% load van de volgende voedingen?
Be Quiet Pure Power L7 300W
Seasonic SS-300SFD (in de link)

van de Huntkey Jumper is er wel info bij Anandtech:
http://www.anandtech.com/...untkey-300w-80plus-gold/6

[ Voor 46% gewijzigd door necessaryevil op 07-12-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik snap trouwens niet waarom mijn AMD Fusion E-350 zo traag is met dingen als browsen, emailen, en dagelijkse dingetjes. Ik bedoel, een mainboard/proc van 1,6 GHz, en mijn 1 GHz 7" Pro3 Android Tab van €90 bij de Intertoys is nog sneller met dergelijke zaken, hoewel toegegeven de apps om te mailen en browsen een stuk simpeler zijn.

Maar daarentegen heeft mijn HTPC/Server 4 GB (Xubuntu gebruikt standaard ongeveer 1 GB) geheugen en de tab maar 0,5 GB (Android gebruikt standaard ongeveer 400 MB).

Die nieuwe Opera 12 browser met full hardware acceleration leek leuk maar maakt gewoon geen (merkbaar) verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door Sando op 07-12-2011 21:37 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Heb je al wel eens gekeken [waarom] het ding traag is? Zit de CPU aan zijn dak? Wacht hij op IO? Is je netwerk traag?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, SSD er in. Niet te veel uitgeschakeld? Alle drivers geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SSD hoeft nou ook weer niet voor een HTPC, ik heb een WD Black Edition, en het ding boot in 30 seconden...
Ook mijn laptop heeft nog geen SSD maar draait wel gewoon een fatsoenlijke Fedora instalatie en start ook in 30 seconden. HTPC is een Sempron 140, Laptop een C2D T5250 die verschillen vrij weinig van het Brazos platform.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

FireDrunk schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:54:
Heb je al wel eens gekeken [waarom] het ding traag is? Zit de CPU aan zijn dak? Wacht hij op IO? Is je netwerk traag?
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:08:
Idd, SSD er in. Niet te veel uitgeschakeld? Alle drivers geinstalleerd?
Ja op gevoel wel een beetje, het ziet er uit alsof alles normaal loopt, maar dat ie gewoon raar traag is. De CPU zit bijna nooit in zijn max, hoewel opera-plugin-wrapper heel bizar bij voorkeur constant 30-60% gebruikt als de browser open staat.

Het is een standaard Ubuntu+XFCE installatie, dus aan staat wat aan staat, en natuurlijk de AMD Catalyst videodrivers voor de APU.

Het netwerk loopt lekker strak zolang ik geen torrents aan het downloaden ben.

Alles draait al vanaf SSD (Vector 2 64GB) en het enige dat dan ook glimlachwaardig lekker loopt is het opstarten. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 08-12-2011 19:35 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:50

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

ik ben ook al een tijdje bezig een zuinige server samen te stellen, server hoeft niet 100% de zuinigste te zijn (zals dus geen ongebruikte onderdelen loszagen/solderen ;)) maar hij moet wel het volgende kunnen:
- 2 VM's draaien, 1 voor werk als backup, 1 als web/hobby server.
- fileserver voor backup dus incrementeel veel files rondpompen.

Ik wil graag virtueel draaien omdat ik dan bij problemen je server makkelijk kan herstellen, en wanneer je bij een experiment te veel poorten open hebt laten staan men niet direct de rest van m'n netwerk op kan.
ESXi klinkt leuk, maar omdat ik nogal gewend ben aan Windows verwacht ik Win 2008 R2 (hypervisor) te gaan draaien (scheelt ook meteen uitzoeken welke hardware ondersteund wordt)
Ik heb het volgende uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1Huntkey Jumper 300G€ 55,80€ 55,80
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 85,-€ 85,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 31,99€ 31,99
1MSI H67MS-E23 (B3)€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,79

mij valt bij Zercom het volgende op: De zelfde Huntkey Jumper 300G voor maar 35,50 :?
is de jumper 350 80 bronze, wel vreemd.

Daarnaast komt er een WD-GP 1Tb drive in die ik nog heb liggen. Ik verwacht hiermee na tweaken op ongeveer 60 Watt max en 45 watt Idle uit te komen.

Dit systeem zorgt er dan voor dat mijn medacenter (~50 Watt) en worksatation (~90 watt Idle) respectievelijk op stand-by en uit/hybernate kunnen als ik er geen direct gebruik van maak (WoL vanaf de server en ik kan er weer bij :))
scheelt me ongeveer 90 watt als ik niet thuis ben :), en als er niemand gebruik maakt van de mediacenter.
kloppen mijn verwachtingen, of kan ik het geheel nog zuiniger maken?

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het plaatje en de naam zijn van een andere voeding dan degene die je krijgt kijk maar naar het fabrikantnummer.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Heb deze week een nieuwe Lenovo X220 laptop gekregen (12,5 inch, Core i5 2520, 4 GB ram, 160GB SSD)
Natuurlijk eventjes gemeten.... een hele mooie 9,5 Watt gemiddeld in idle. Varieert tussen 9,2 en 10,5 Watt.
Hij is ook gewoon doodstil. Alleen als ik mijn oor op de koelingsuitgang zet hoor ik ultra zachtjes dat er iets draait....ik denk de koeling maar het is gewoon onhoorbaar. Ding wordt gewoon totaal niet warm.

Nu is dit natuurlijk ook wel een dure laptop maar toch. Ik vind het een hele mooie waarde. Zonder dat ik iets heb aangepast ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
En nu in de meterkast leggen om als server te gebruiken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 148,49€ 148,49
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,50€ 36,50
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 124,90€ 249,80
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2€ 31,40€ 31,40
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Corsair VS2GB1333D3€ 9,16€ 9,16
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 79,66€ 79,66
1Antec Performance One P180----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,86

Serverupgrade is compleet, ik moet zeggen dat dit Intel-bordje wel een heel grondig beheer over je resources toelaat. Heb al m'n USB-poorten uitgeschakeld buiten die vooraan (BIOS vertelt je netjes waar welke poort op moederbord staat :+).

Binnenkort nog even tunen voor verbruik en dan de Voltcraft 4000 er even aanhangen. On-die GPU is uitgeschakeld, PCI-E ASPM ingeschakeld in BIOS. Ben benieuwd.

Als er trouwens mensen zijn die op de DH67BL Linux draaien en hun harde schijven met GPT geformatteerd hebben ipv met MBR: schakel UEFI in in het BIOS-menu, anders zegt het bord dat ie geen bootable devices vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 09-12-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom de STX?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's een erfenis van m'n vorige server. Ding hangt aan m'n versterker, fungeert ook als MPD server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _2245
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 10:14
he,

ik had hier een systeem samengesteld en ik vroeg me af of jullie het konden goedkeuren/verbeteren :D en eventueel een schatting van hoeveel watt het zal worden (zuiniger is altijd beter)
server zal 24/7 online staan

Wat ik ermee wil is:

mediaserver streamen
usenet icm sb/cp
webserver
eventueel gameserver

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 65,92€ 65,92
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 15,-€ 15,-
1Intel BOXDH67CLB3€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Nooit de T variant nemen, meer uitleg over het waarom kan je in dit topic vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 10-12-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geldt dit ook voor de 2100T?
Wat is het zuinigste m-ATX bordje voor de i3210T tot op heden, de H61 of juist de H67?

Ik zou ook wel een systeempje willen bouwen dat 14Watt idle draait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nislim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 11:43
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:14:
Geldt dit ook voor de 2100T?
Wat is het zuinigste m-ATX bordje voor de i3210T tot op heden, de H61 of juist de H67?

Ik zou ook wel een systeempje willen bouwen dat 14Watt idle draait :P
De T-variant is gewoon een 2100 met gelimiteerd verbruik bij idle, wat homeservers meestal staan te doen is het verbruik nagenoeg gelijk aan een 2100. Met rush to idle zou de 2100 misschien wel zuiniger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwehrens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik wil een zuinige linux thuisserver gaan inrichten en ben daarvoor op naar een goedkope oplossing. In principe draait hij 24*7 en ik wil er de volgende dingen mee doen. Download server met sabnzbd, tv kijken (+ PVR) via 2 of drie dvbc kaarten en tvheadend (dus 3 * PCI is wenselijk), file server voor de het streamen van media en het tv signaal. Kortom geen fancy spullen. Een Atom zou voldoende zijn, maar met mitx heb ik maar één pci slot. Wat is het goedkoopste zuinige alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Een intel bordje (chipset h61 of h67) met een G620?
nislim schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:19:
[...]

De T-variant is gewoon een 2100 met gelimiteerd verbruik bij idle, wat homeservers meestal staan te doen is het verbruik nagenoeg gelijk aan een 2100. Met rush to idle zou de 2100 misschien wel zuiniger kunnen zijn.
Volgens mij is dit fout. De T-variant verbruikt onder load minder, simpelweg omdat ie lager is geklokt dan een non-T-variant. Idle verbruiken ze beiden nagenoeg hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 13-12-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
G540 zelfs, als je de laatste paar eurootjes nog uit wil persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, ik ben eindelijk begonnen aan m'n volgende zuinigheidsprojectje, m'n NAS. Wegens tijdgebrek kan ik er niet zoveel blogheisa van maken als destijds met m'n 8.3W-computer, maar als hij klaar is schrijf ik er zeker nog wat over. Huidige tussenstand:

- MSI H67MA-E35 (defect voor €15 overgenomen, o.a. spoortjes op de printplaat kapot, maar gelukkig kunnen fiksen)
- Corsair Nova 60GB
- Samsung Spinpoint M8 1TB
- Pentium G620
- Picopsu + zwaar gemodde adapter
- 4GB DDR3

Toen ik begon met deze config verbruikte het ongeveer 20W, inmiddels zit ik op 13.3W. Mijn target is tussen de 5 en 7.5W ex. HDD. Helaas heeft dit bord geen mogelijkheden om spanningen aan te passen in het BIOS dus alle voltmods zijn hardwarematig :( Erg tijdrovend.

edit: 11.5W nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwehrens schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:49:
Ik wil een zuinige linux thuisserver gaan inrichten en ben daarvoor op naar een goedkope oplossing. In principe draait hij 24*7 en ik wil er de volgende dingen mee doen. Download server met sabnzbd, tv kijken (+ PVR) via 2 of drie dvbc kaarten en tvheadend (dus 3 * PCI is wenselijk), file server voor de het streamen van media en het tv signaal. Kortom geen fancy spullen. Een Atom zou voldoende zijn, maar met mitx heb ik maar één pci slot. Wat is het goedkoopste zuinige alternatief?
Je kan ook usb gebaseerde dvb-c adapters kunnen gebruiken. Dan heb je geen moederboard met 3*pci nodig, maar is 1 usb 2.0 poort genoeg met een hubje zo als deze pricewatch: Sharkoon Cross Hub Black

Geeft je meteen wat meer mogelijkheden rondom je moederborden. PCI begint toch wel uit gefaseerd te worden, zeker als je een recente chipset wilt gebruiken.

Of je gaat voor een pci-e adapter van digital devices. Dan kan je met 1pci-e1x aansluiting tot max 8 adapters gaan. Maar de ondersteuning van deze adapters onder linux is nog experimenteel (maar dat zal geen belemering mogen zijn voor een tweaker)

Ik weet alleen niet welke van de twee oplossingen het zuinigst zal zijn.

Let je wel op dat als je het dvb-c signaal moet gaan decoderen je een iets steviger CPU nodig hebt dan een atom, maar een goede i3 kan al een boel simultaan decoderen. Zelf heb ik met een oude amd 3800+ 15 programmas simultaan proberen te decoderen .... En toen zat de CPU al heel snel aan de 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dreamvoid schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:28:
G540 zelfs, als je de laatste paar eurootjes nog uit wil persen.
G530 hier :P. Voor die 100 MHz verschil kan je evengoed het instapmodel nemen. Nog altijd EIST en dualcore.

• mwehrens
  • Registratie: November 2009
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:25:
[...]

Je kan ook usb gebaseerde dvb-c adapters kunnen gebruiken. Dan heb je geen moederboard met 3*pci nodig, maar is 1 usb 2.0 poort genoeg met een hubje zo als deze pricewatch: Sharkoon Cross Hub Black

Geeft je meteen wat meer mogelijkheden rondom je moederborden. PCI begint toch wel uit gefaseerd te worden, zeker als je een recente chipset wilt gebruiken.
Dat zal ook de reden zijn geweest dat ik de dvb-c kaarten voor 20 euris/stk kon kopen op ebay. Misschien goedkoop = duurkoop. Maar zoals het er nu naar uitziet ga ik voor een asrock bordje (880GMH) en athlon 260 en 2*2 GB en een be quiet 300 voeding. Alles bij elkaar net geen 200 euro en volgens mij ook nog redelijk zuinig.

Nu nog ergens een aan/uit en reset button uit een oude kast weten te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Sinds ik van het bestaan van deze dingen af weet ....
Afbeeldingslocatie: http://www.ameri-rack.com/assets/ARC1-EB262-C7_m.jpg
vind ik moederborden met pci sloten niet zo interessant meer, dit is veeeeeeeel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, voor de mensen die denken dat het zin heeft om een processor te undervolten in idle:

Ik heb nu de multimeter aan een Pentium G620 in idle (C1e enabled) hangen, en hij verbruikt 38mA @ 12V. Dat is 456 milliwatt.

Dit is enkel het cpu-gedeelte, de GPU en IMC zitten op een aparte regulator en kan ik nu even niet meten. Sandy Bridge is zeker weten een stuk zuiniger dan Clarkdale ooit was. Op clarkdale zat ik op ongeveer 120mA @ 12V. Piekverbruik van deze CPU (alleen CPU-gedeelte) is ongeveer 1.9A @ 12V, oftewel 21W. Ongeveer de 2/3 van m'n clarkdale core i3 530, met net iets betere prestaties. Definitely een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
G620 betere prestaties dan i3 530 ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meh, ok, niet helemaal waar natuurlijk: net iets beter dan mijn i3-530 :D daar liep m'n RAM op 800MHz, op m'n G620 op 1066MHz. Dat maakt het verschil tussen de twee blijkbaar net goed. Zonder dat mankement zou de i3 marginaal beter moeten presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:02
Heren,

na een mislukte overstap naar een out of the box NAS (Synology DS411j) heb ik besloten weer een eigen systeem te gaan bouwen. Voorwaarde is het lage stroomverbruik, maar tevens ook voldoende performance voor het downloaden, parren en rarren en natuurlijk het maken van backups. Aangezien ik WHSv1 nog op de plank heb liggen en ik met name over de backup functie van mijn Windows systemen erg te spreken was, wil ik dat OS als uitgangspunt nemen. Verder is RAID een wens. Nu heb ik me hier georienteerd en kan ik concluderen dat ik in de Intel hoek moet zijn. Helaas ondersteunt de H61 chipset geen onboard RAID. De H67 wel, maar wat doet dat met het stroomverbruik? De componenten die ik meeneem uit de Syno zijn 4x 2TB WD EARS schijven.

Ik zat te denken aan het volgende:
Asus P8H67-I
Intel G620
4 Gb standaard geheugen
4x 2TB WD EARS

Aan hoeveel stroomverbruik moet ik denken bij een dergelijke setup in Idle en in Load? Kan iemand een indicatie geven?

Ohja, de behuizing zou een CFI A7879 Mini-ITX NAS/Server Case - 4 Hot Swap Bays moeten zijn, maar vermoedelijk wel met een PICO PSU (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sloth schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:44:
[...]

Leuk ding zo'n Ebox 3350mx :)
Heb je hem uit het VK geïmporteerd? Ben ook benieuwd wat je incl. verzend en mogelijke inklaringskosten voor het ding kwijt bent, en uiteraard ook naar je ervaringen wanneer je hem hebt :P
Het liep allemaal niet zoals verwacht, het eerste exemplaar die ik binnen kreeg was niet goed. De SD kaart werd niet herkend. Ik heb inmiddels een nieuwe gekregen en daar ben ik nu druk mee bezig om hem te installeren.

Windows installatie verliep vlekkeloos, het duurt even voordat het geïnstalleerd is maar dan heb je ook wat :).

Enige echte probleem die ik tot nu toe ben tegengekomen is het feit dat Java6 niet draait op deze processor. Ik heb Java nodig op deze machine dus ik ben noodgedwongen maar terug naar Java5 gegaan en ik heb m'n software iets moeten aanpassen.

Daarnaast is het absoluut geen snelheidsmonster, alles draait wel maar je moet wel wat geduld hebben met dit beestje. Ik vraag me alleen af wat nu de echte bottleneck is, de processor die moeite heeft met multitasken of toch de SD kaart waardoor alles af en toe stottert.

Wat wel geniaal is is de grootte van het apparaatje, 92x92x20mm, en volkomen stil. Hij verbruikt dusdanig weinig stroom dat mijn energiemeter ( ELRO M12 ) moeite heeft met meten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:25:
[...]

Let je wel op dat als je het dvb-c signaal moet gaan decoderen je een iets steviger CPU nodig hebt dan een atom, maar een goede i3 kan al een boel simultaan decoderen. Zelf heb ik met een oude amd 3800+ 15 programmas simultaan proberen te decoderen .... En toen zat de CPU al heel snel aan de 100%
Op zich neemt het decoderen niet zo heel veel CPU kracht. Zelf gebruik ik een Sempron LE-1250 om Canal Digitaal DVB-S streams te decoderen en dat gaat prima. Maar ja ik doe het dan ook niet met 15 tegelijk :p hooguit 3. Bij 15 concurrent streams is disk IO eerder een bottleneck en met name de kopbewegingen stel ik me voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:42:
Dit is enkel het cpu-gedeelte, de GPU en IMC zitten op een aparte regulator en kan ik nu even niet meten.
Schakelt Sandy Bridge de GPU eigenlijk helemaal uit als de PC headless draait? Of houdt-ie m nog op spanning voor als er ergens een programma gpgpu taken wil gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ziet er naar uit dat hij hem helemaal uitschakelt. Er gaat nagenoeg geen stroom naartoe, en de VRM geeft 0.45V aan de GPU als het scherm uitstaat. 0.45V is veel te weinig (onder threshold-spanning) om 32nm-transistoren te laten werken, dus ik ga er vanuit dat hij dan echt helemaal uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

mux schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:27:
Nou, ik ben eindelijk begonnen aan m'n volgende zuinigheidsprojectje, m'n NAS. Wegens tijdgebrek kan ik er niet zoveel blogheisa van maken als destijds met m'n 8.3W-computer, maar als hij klaar is schrijf ik er zeker nog wat over. Huidige tussenstand:

- MSI H67MA-E35 (defect voor €15 overgenomen, o.a. spoortjes op de printplaat kapot, maar gelukkig kunnen fiksen)
- Corsair Nova 60GB
- Samsung Spinpoint M8 1TB
- Pentium G620
- 4GB DDR3

Toen ik begon met deze config verbruikte het ongeveer 20W, inmiddels zit ik op 13.3W. Mijn target is tussen de 5 en 7.5W ex. HDD. Helaas heeft dit bord geen mogelijkheden om spanningen aan te passen in het BIOS dus alle voltmods zijn hardwarematig :( Erg tijdrovend.

edit: 11.5W nu :)
Heb vorige week voor mijn pa een MSI H67MA-E35 gebouwd met een i3 2100, 4gb ram en een Crucial 64GB SSD.
Op een gare (test) Chieftec 360W voeding idlet deze op 36 Watt :P
Ik vermoed dat er heel wat Wattjes onnodig worden opgestookt in deze toch wel oudere voeding hahaha die komt geloof ik uit ~2002 :>
Zal hem ook nog eens aansluiten op mijn SII330W.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit inmiddels op 7.7W, maar het lukt me maar niet om daaronder te komen. Ik wil toch echt m'n doel halen, dus dat zullen nog wel wat avondjes prutsen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nouja dan zit je wel al heel dicht bij 7.5 wat opzich al fantastisch laag is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:11
Dat kan ook zijn doel zijn, natuurlijk. :)

@mux: Wat heb je daarvoor moeten doen (het <10W gedeelte uiteraard, hoe je tot de 10W bent gekomen weten we al) en waarom doen fabrikanten dat zelf niet?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk totnogtoe hetzelfde als met m'n 8.3W core i3-systeem. Ik was eigenlijk binnen no-time in de buurt van de 8W, pas daarna werd het lastig om nog besparingen te vinden. Alles wat ik sindsdien heb gedaan heeft niet geholpen.

Wat ik heb gedaan is iets dat MSI eigenlijk al aan het doen was op dit bord. Vergeleken met het vorige project heeft MSI nu bijna alles aan 12V hangen, wordt 3.3V nagenoeg niet gebruikt en 5V alleen maar voor USB. Dat scheelt een hoop dubbele conversies (en dus dubbele verliezen). Als MSI er een 12-naar-5V dc/dc converter op zou bouwen voor USB zou je dit bord helemaal zonder picopsu of atx-stekker kunnen gebruiken en direct van een adapter laten lopen. Zowel idle als load komen de 5V en 3.3V niet hoger dan 45mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Volture schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:08:
Ik zat te denken aan het volgende:
Asus P8H67-I
Intel G620
4 Gb standaard geheugen
4x 2TB WD EARS

Aan hoeveel stroomverbruik moet ik denken bij een dergelijke setup in Idle en in Load? Kan iemand een indicatie geven?
Ik schat zo in idle (dus met 1 schijf opgespind) 20-25W DC en onder full load (cpu, gpu, usb en alle schijven) iets van 70W DC? Asussen zijn i.h.a. niet de zuinigsten, en die vier schijven schroeven het geheel aardig op. Uiteindelijke verbruik aan het stopcontact hangt van je voeding af, maar met een picopsu en een redelijke laptop adapter moet zo'n 80% wel haalbaar zijn, dus dan kom je op 25-30W idle, 90W load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier doet 'ie idle 17w met een brakke adapter (1 2.5" op) en zo'n 35w met 3x2TB opgespind. Dit is wel op basis van het een Intel DH67BL. Uit het stopcontact ;)

Intel DH67BL
2x4GB
1x2.5"
3x2TB 5400rpm

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En de CPU?

* Borromini moet zich maar es inlezen in de handleiding van zijn Voltcraft en zelf es metingen gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G620 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

mux schreef op woensdag 14 december 2011 @ 20:27:

Wat voor adapter heb je gebruikt? Wat betreft het modden van deze adapter, hoe zwaar is zwaar?
Het heeft geen haast, als je dit tzt op blog gaat zetten, dan lees ik het daar wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, ik heb m'n kunstje op het blog al een keer gedaan, en ik ben niet van plan om hier net zoveel over te schrijven. Ik hoef mensen ook niet meer in spanning te laten, dus ik kan gewoon al m'n bevindingen tot nu toe vertellen.

De adapter is een Dell PA-3E (geloof ik, ben nu ergens anders), in ieder geval een hele dunne versie. Ik heb een aantal windingen van de transformator afgehaald zodat er 12V ipv 19V uit komt, en OCP en PFC eruit gehaald. Daardoor, en doordat het gewoon een moderne adapter is, trekt hij ongeveer 0.2W als je er niks mee doet en haal je er hele degelijke efficiëntiecijfers uit bij lage uitgangsvermogens (>80%, nog niet formeel getest). Ik heb voor deze adapter gekozen puur en alleen omdat hij dan netjes in m'n behuizing past.

Het zijn aanpassingen die je niet zomaar doet. Windingen van een transformator halen, PFC weghalen, dan moet je eigenlijk wel weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:17:
Hier doet 'ie idle 17w met een brakke adapter (1 2.5" op) en zo'n 35w met 3x2TB opgespind. Dit is wel op basis van het een Intel DH67BL. Uit het stopcontact ;)

Intel DH67BL
2x4GB
1x2.5"
3x2TB 5400rpm
Hmm dan ben ik wat te pessimistisch :) Al is een laptopschijf als systeemdisk natuurlijk wel zuiniger dan een 3.5", en opgespind is niet hetzelfde als full load, dan zal je ook de cpu en gpu aan het werk moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
psy schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:08:
[...]

Heb vorige week voor mijn pa een MSI H67MA-E35 gebouwd met een i3 2100, 4gb ram en een Crucial 64GB SSD.
Ik vermoed dat er heel wat Wattjes onnodig worden opgestookt in deze toch wel oudere voeding hahaha die komt geloof ik uit ~2002 :>
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:17:

Intel DH67BL
2x4GB
1x2.5"
3x2TB 5400rpm
Dat geeft hoop. Dat Intel bord eens onder de loep nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Heeft Intel geen S1155 bordjes met 12V aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update over de Ebox 3350mx.

Ik heb gisteren Apache 2.2 geinstalleerd en dat draait nog best soepel voor een systeem met zo weinig resources. Waar ik nog aan zat te denken is om een kleine ramdisk aan te maken van 64mb en hier de htdocs dir naar toe te laten wijzen.

Bij een reboot is die dan weliswaar leeg maar ik heb een tool gescheduled ( elk uur ) die automatisch alles weer genereert. Het gaat om http://morpheus.flitspaal.nl/graphs

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zouden jullie kiezen als file systeem met puppy linux? Is een tijdeljke oplossing. JFS? EXT4? Denk dat vooral CPU load laag moet zijn, dus daarom leek JFS mij wel wat.

VIA C3 550A
20GB maxtor

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ebox 3350 hangt nu aan een EM600 energielogger.

Verbruik van de Ebox ( 100% belast ) + 7 poorts USB hub en 5 poorts netwerkswitch: 9 tot 9.5W

Het is geen performancemonster. Hij is ongeveer 20x zo langzaam als mijn laptop met SSD ( T9600 processor ).

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:28
Waar blijven alle metingen tussen bv de Cresta meter en de Voltcraft energy-logger 4000?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Dreamvoid
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:38:
Ebox 3350 hangt nu aan een EM600 energielogger.

Verbruik van de Ebox ( 100% belast ) + 7 poorts USB hub en 5 poorts netwerkswitch: 9 tot 9.5W

Het is geen performancemonster. Hij is ongeveer 20x zo langzaam als mijn laptop met SSD ( T9600 processor ).
Masochist :P

• sloth
  • Niet online
audiojunk schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:13:
Waar blijven alle metingen tussen bv de Cresta meter en de Voltcraft energy-logger 4000?
Wat wil je weten dan?

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:28
Het verschil tussen de meters,dus wat de meters aangeven van een systeem in idle/stressed.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:30:
Update over de Ebox 3350mx.

Ik heb gisteren Apache 2.2 geinstalleerd en dat draait nog best soepel voor een systeem met zo weinig resources. Waar ik nog aan zat te denken is om een kleine ramdisk aan te maken van 64mb en hier de htdocs dir naar toe te laten wijzen.

Bij een reboot is die dan weliswaar leeg maar ik heb een tool gescheduled ( elk uur ) die automatisch alles weer genereert. Het gaat om http://morpheus.flitspaal.nl/graphs
memcached is voor dit soort dingen heel handig! </off-topic>

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• sloth
  • Niet online
audiojunk schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:31:
[...]

Het verschil tussen de meters,dus wat de meters aangeven van een systeem in idle/stressed.
Heb beide dus kan ik objectief vergelijken (resultaten staan zelfs als ik het goed heb gewoon in dit topic, maargoed..)

Met de Cresta kwam ik voor mijn systeempje op 13watt idle uit. Voor ditzelfde systeem was het 20 watt met de Voltcraft in een licht gewijzigde, maar vergelijkbare config.

Grosso modo kan je dus stellen dat de Cresta 5 watt afwijkt t.o.v. de werkelijkheid, en bij de lage cijfers in dit topic heb je het dan al snel over een afwijking van 25%..

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb er geen last van :), ik gebruik het servertje voor het loggen van m'n zonnepanelen en voor m'n apache webserver en SVN repository. Dat werkt tot nu toe prima vanaf die miniserver.

1x per uur loopt er een schedule om de grafieken te updaten van m'n zonnepanelen. Of die er nu 10 seconden of 10 minuten over doet dat maakt mij niet uit.

Mijn oude huidige server verbruikt 25W continu ( laptop underclocked ). Ik ga dus van 25W continu naar om en nabij de 8W continu. Da's nogal een energiebesparing :).

Ik ga ook naar memcached kijken :)

• psy

psy

psy schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:08:
[...]
Nu op een Seasonic SII330W van mijn HTPC, ook al 3 jaar oud dus:

Mijn brakke testopstelling. Mijn vrouw is even weg dus dan kan het :9
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/327320.jpg

Jaja de MSI H67MA-E35 dus
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/327322.jpg

Energycheck 3000 niet zo nauwkeurig maar wel goed om te vergelijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/327323.jpg

Van 36 Watt naar 22 Watt dus puur door een 80+ voeding.
Als ik het beeldscherm laat uitvallen valt hij zelfs terug naar 21,3 Watt.
Dit is leuk! Zometeen eens wat meer RAM erin doen om te kijken wat het resultaat is.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 22-12-2011 20:48 ]

Als je de nieuwste grafische drivers van intel installeert gaat er waarschijnlijk nog meer vanaf als het scherm uitstaat.

• psy

psy

Ok dal zal ik nog doen.
Nu heb ik de Corsair 4 GB vervangen door snel Kingston geheugen, nog steeds 1 reepje maar nu 8 GB
van 22,0 naar 22,6 scherm aan
van 21,3 naar 21,7 scherm uit => slechts 0,4 Watt extra door 4 GB extra

Nou met de tweede reep gaat het fout kan win7 niet meer booten krijg blauw scherm.
Vervolgens eerste RAM weer erin, nog steeds niks....dan maar even opnieuw installeren :?

[ Voor 28% gewijzigd door psy op 22-12-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:58
Cross-post uit het Zuinige ESXi Server topic:

Zo voor het heerlijke eten nog eens even een lijstje samengesteld. Dit zijn de onderdelen die voor mij al vast staan, ik kan ze allemaal ook bij een winkel halen in de buurt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design ARC MINI€ 75,50€ 75,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 35,99€ 71,98
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 104,65€ 104,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,98

Waar ik nu tegen aanloop is wat ik ga doen, ik zit te twijfelen tussen ESXi of Windows Server 2008 R2.
Ik kan binnen Windows Server altijd nog Hyper-V gebruiken en de storage koppelen aan de host.

Ik moet alleen nog een RAID controller zoeken, en keuze van de RAID controller bepaalt eigenlijk ook het OS.
Ik zoek nu een RAID controller voor minimaal 4 schijven, 8 is ook leuk voor de toekomst maar voorlopig voldoende. Iemand een tip?

edit:
NIC is in dit lijstje weg gelaten. Dit is een Intel PRO/1000 PT Quad Server Adapter. Deze heb ik hier al liggen.
Keuze voor dit MOBO is voor de PCI-E adapters, De 4.x zal gevuld worden voor de NIC, dus nog plek over voor een RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:50

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ter info, voor de mensen die em de vorige keer gemist hadden, de Voltcraft 4000 is weer in de aanbieding bij Conrad hier
mijn zuinige servetje is nog even uitgesteld wegens tijd en geldgebrek, ik houd het wel bij om te kijken hoe en wat er allemaak aan te raden valt :)

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Zo, terug van het heerlijke kerstavondje en de tas al aan het pakken voor een midweekje weg morgen. Maar voordat ik ga eerst nog even de bovenstaande onderdelen afhalen welke allemaal op voorraad zijn! :)

De Voltcraft 4000 ook mee genomen van Conrad. Thx voor de tip uniquoarn, verder ook nog een Molex naar 4x SATA Power kabeltje om de verzendkosten te killen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:02
@ro3lie

Waarom kies je niet voor de Intel Core i3 2100T in combinatie met bijvoorbeeld een Asus P8H67-M moederbord? Die processor is een stuk zuiniger en het moederbord biedt meer mogelijkheden voor eventuele uitbreiding van het geheugen of wat extra harde schijven. Al is dat laatste minder van belang wanneer je geen software-raid gebruikt, zoals ik.
Dat is waar ik nu aan denk voor m'n nieuwe servertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De T is niet zuiniger.

Je betaalt voor een lagere clock (= trager) en undervoltwerk wat jij zelf efficiënter kan doen. Een T.. processor is geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:02
Goed punt. Ik zie nu pas de discussie die er hier al over gevoerd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
menocchio schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:16:
@ro3lie

Waarom kies je niet voor de Intel Core i3 2100T in combinatie met bijvoorbeeld een Asus P8H67-M moederbord? Die processor is een stuk zuiniger en het moederbord biedt meer mogelijkheden voor eventuele uitbreiding van het geheugen of wat extra harde schijven. Al is dat laatste minder van belang wanneer je geen software-raid gebruikt, zoals ik.
Ik snap nog steeds niet waarom mensen een 2100T aanraden. Redenen waarom niet zijn al meerdere malen in dit topic opgenoemd. Als je weinig processorkracht nodig heb kan je beter gelijk kijken naar een G620. Deze kost de helft van een 2100.

Daarnaast zou ik ook niet zo snel een Asusbord kiezen tegenover een Intelbord. Over het algemeen is een Intelbord toch zuiniger. Daarbij hebben beide bordjes 4 geheugensloten? Dus ik volg je argument voor meer geheugen niet echt. Het Intelbord heeft inderdaad maar 4 sata poorten, maar daar tegenover wel weer 2 esata poorten. Ander argument voor het Intelbord zou kunnen zijn dat het een Intel gigabit lan heeft en de Asusbord een Realtek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh flip it, die Voltcraft 4000 kost gewoon (weer) 53,99 euro ;(

Was alleen op 2e kerstdag dan, die actie- of is hij normaliter nog duurder? (Gouden knoppen? :'))

Beetje rare dag om een aanbieding te doen, terwijl de halve wereld aan de gluhwein zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:07
Verplaatst naar SysRq in "Zuinige ESXi Server"

[ Voor 98% gewijzigd door SysRq op 30-12-2011 16:20 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

SysRq schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:08:
Misschien kan iemand me hier helpen. Ik ben bezig met het samenstellen van een zuinige maar vooral stille server. Onderstaande lijst heb ik inmiddels in m'n wensenlijst staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,28€ 23,28
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,95€ 69,90
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 104,65€ 104,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,68

Nu moet daar nog een kast en diskruimte bij. Ik denk dat ik als eerste voor een +200GB SSD schijf ga, later uitbreiden met stille harde schijven kan altijd nog.

Blijf ik alleen even zitten met de keuze voor een kast. Ik kan deze nemen pricewatch: Fractal Design ARC MINI maar ik kan niet zo goed vinden of die ook erg stil is. Misschien zijn er nog andere suggesties waar ik naar moet kijken?

Daarnaast, het mobo, is dat een goede keus? Betere alternatieven? Ik wil sowieso ESXi draaien, vandaar de 16GB aan geheugen.

Ruimte in het budget heb ik nog wel, dus duurdere opties is opzich geen probleem.
Denk dat je daar sowieso nauwelijks zorgen over hoeft te maken, de voeding zal nagenoeg onhoorbaar zijn net als de cpu koeler. Heb laatste een i3 2100 + SSD systeem gebouwd die was zelfs met een oude voeding zowat helemaal stil. Beetje het bios tweaken dat de cpu koeler op zijn laagst staat en dan hoor je al helemaal niks meer. Blijft allemaal prachtig koel en dus ook stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
edit
naar andere topic verplaatst.

[ Voor 99% gewijzigd door 330d op 30-12-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:07
Tja, topic warnings... :P niet goed gelezen, excuus. Verplaatst.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
menocchio schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:16:
@ro3lie

Het ASUS bord tegenover het Intel bord heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Qua NIC heb ik een Quad port gigabit adapter die ik nog had liggen en voor mijn schijven heb ik een RAID controller. Alleen het OS komt op de onboard SATA te zitten.

Keuze voor het Intel bord is omdat ik nog niet 100% zeker ben dat ik ESXi ga draaien of Server 2008 met evt. Hyper-V. Beide opties zijn nu nog voor mij mogelijk en geeft mij ook de ruimte om te experimenteren. (Resultaat zal gepost worden :9)
Verder is het Intel bord ook in andere setups veel gebruikt waarin dit ook goed bleek te werken wat voor mij een keuze is om voor het Intel bordje te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Voor Hyper-V heb je niet persé een Intel bord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
psy schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 18:06:
Voor Hyper-V heb je niet persé een Intel bord nodig.
Klopt, die is gekozen voor ESXi waarbij het van de Intel bekend is dat het werkt, en bij het bovenstaande ASUS bordje sommige ervaring ontbreekt. Maargoed.. Morgen eens verder met het in elkaar schroeven en dan installeren.

De voltcraft 4000 is ook al binnen en staat al klaar om te meten/loggen. Wenslijst voor het servertje is ondertussen al wat groter geworden maar is allemaal nog mogelijk met de huidige setup. :)

edit:
Ik krijg totaal geen beeld.. Als ik al mijn insteekkaarten verwijder ook niet. Ik zal wel iets over het hoofd zien..

Edit:
Met 2 ram bankjes starten deze prima op, daarna ook met 4.
Zonder OS 45w verbruik, zonder Quad Port Gigabit Kaart is dit 35w.. Dat wordt overwegen om die te behouden :/

[ Voor 21% gewijzigd door ro3lie op 01-01-2012 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
Heeft hier iemand zn server icm (hardware)raidcontroller in gebruik en die vervolgens in de slaapstand heeft welke pas bij gebruik pas wordt ontwaakt? Ik zit me ook te orienteren in een zuinige thuis(storage)server en wil deze in de slaapstand hebben en deze indien mogelijk pas laten ontwaken wanneer er netwerk aktiviteiten plaatsvind. Of desnoods via smartphone een wol app gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ro3lie schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 01:20:
[...]

Klopt, die is gekozen voor ESXi waarbij het van de Intel bekend is dat het werkt, en bij het bovenstaande ASUS bordje sommige ervaring ontbreekt. Maargoed.. Morgen eens verder met het in elkaar schroeven en dan installeren.

De voltcraft 4000 is ook al binnen en staat al klaar om te meten/loggen. Wenslijst voor het servertje is ondertussen al wat groter geworden maar is allemaal nog mogelijk met de huidige setup. :)

edit:
Ik krijg totaal geen beeld.. Als ik al mijn insteekkaarten verwijder ook niet. Ik zal wel iets over het hoofd zien..

Edit:
Met 2 ram bankjes starten deze prima op, daarna ook met 4.
Zonder OS 45w verbruik, zonder Quad Port Gigabit Kaart is dit 35w.. Dat wordt overwegen om die te behouden :/
Zonder OS is het vebruik zeker hoger dan mét OS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die NIC verbruikt straks met OS idle wel wat minder... Een watt of 5 schat ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
FireDrunk schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:48:
Die NIC verbruikt straks met OS idle wel wat minder... Een watt of 5 schat ik.
Krijg nu toch wel positieve getallen, zonder deze NIC verbruik ik momenteel idle. 32W.
Echter is dan wel alles uitgeschakeld (Serial, Parallel, Video, eSATA). Alleen datgene wat ik nodig heb staat aan. Of dit veel scheelt weet ik niet.

Extra NIC plaats ik denk ik wat later deze week in de kast. Nu eerst het e.e.a. configureren, hij gebruikt de schijven van mijn NAS en die bestanden wil ik eerst weer beschikbaar hebben. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
Ondertussen heb ik ook mijn servertje in elkaar zitten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 53,99€ 53,99
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 105,91€ 105,91
1Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 85,50€ 85,50
1Compucase 8K01€ 48,90€ 48,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,37€ 26,37
1MSI H61I-E35 (B3)€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,67

Voeding bestaat uit:
- DELL PA90PE3-00 PA-3E Family 90W AC-DC Adapter
- Winmate DD-24AX 130W mini ITX ATX Power DC-DC converter RoHS PicoPSU Y2

Verbruik (uit het stopcontact):
idle (15min desktop, geen scherm): 17,0W
normale activiteiten : 23/25W
load (occt+furmark) : 31,8W

en ik moet zeggen, wat een verademing ten opzicht van mijn vorige LE-1150. Eindelijk eens rap door het systeem heen klikken en geen 80% van de tijd 99% cpu.

ter vergelijk, oude server (MSI K9AGM3-F, AMD LE-1150, 1x2,5, 1x3,5, dell+winmate):
idle (15min desktop, geen scherm): 37,8W
normale activiteiten : 41-46W
load (occt+furmark) : 61,1W
mux schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:09:
Ik zit inmiddels op 7.7W, maar het lukt me maar niet om daaronder te komen. Ik wil toch echt m'n doel halen, dus dat zullen nog wel wat avondjes prutsen worden.
Ik ben ook wel enorm benieuwd hoe het met Mux staat en zijn 7.5W. Vooral naar welke tweaks en mods er gedaan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Rayures op 06-01-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de GPU VRM stukgemaakt, dus het project ligt even stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Rayures schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:52:
en ik moet zeggen, wat een verademing ten opzicht van mijn vorige LE-1150. Eindelijk eens rap door het systeem heen klikken en geen 80% van de tijd 99% cpu.
Dat mag ook wel, een G620 is ruim 5x sneller. En dat tegen de helft van het verbruik, toch netjes.
mux schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:35:
Ik heb de GPU VRM stukgemaakt, dus het project ligt even stil.
Ai, daar gaat je TCO!

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 05-01-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Rayures schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:52:
[...]
idle (15min desktop, geen scherm): 19,9W
normale activiteiten : 23/25W
load (occt+furmark) : 31,8W

ter vergelijk, oude server (MSI K9AGM3-F, AMD LE-1150, 1x2,5, 1x3,5, dell+winmate):
idle (15min desktop, geen scherm): 37,8W
normale activiteiten : 41-46W
load (occt+furmark) : 61,1W
Wat een gigantisch hoog verbruik van die LE-1150. Werkte Cool'N'Quiet daar wel op? Ik zit zelf met mijn systeem op 14,0W. Een stuk lager en goedkoper, maar is ook minder snel en heeft een 3,5 harde schijf minder.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec ISK 300-65€ 72,46€ 72,46
1MSI E350IA-E45€ 81,90€ 81,90
1Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 79,90€ 79,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,42€ 26,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,68

[ Voor 48% gewijzigd door antonboonstra op 06-01-2012 15:07 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, je denkt dat ik dan meteen een nieuw mobo moet kopen? Neejoh, beetje solderen en hij werkt prima. Sterker nog, hij werkt nu al prima, maar hij verbruikt helaas een stuk meer dan zou moeten (8.6W :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
antonboonstra schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:04:
[...]
Wat een gigantisch hoog verbruik van die LE-1150. Werkte Cool'N'Quiet daar wel op? Ik zit zelf met mijn systeem op 14,0W. Een stuk lager en goedkoper, maar is ook minder snel en heeft een 3,5 harde schijf minder.
De le-1150 draaide zeker weten met c&c. Had al een hoop geprobeerd om het verbruik te laten zakken. Helaas kon ik in de bios geen voltage instellingen doen oid. Denk dat het bord zelf een grote boosdoener was.

qua kosten geeft het een beetje een vertekend beeld. De 2.5 schijf komt uit de oude server en ooit eens voor 25e gekocht, zelfde met 3.5 hdd (42e marktplaats). Cpu = marktplaats (35e), ram ook (19,50). Enige wat nieuw is, is het moederbord.
werkelijke kosten zijn:
Kast€ 40,00
Voeding DELL PA90PE3-00€ 0,00 (hergebruik)
Winmate DD-24AX€ 21,82 (hergebruik)
Moederbord MSI H61I-E35 (B3)€ 53,00
CPU€35,00
Geheugen€ 19,50
Scorpio Blue€ 25,00 (hergebruik)
WD20EARS€ 42,00 (hergebruik)
totaal€236,32 (ex hergebruik = 147,5)

qua verbruik ben ik wel tevreden, ook al hoop ik ooit nog met een paar mods onder de 20W tijdens normaal gebruik te kunnen komen.

*loop ik net naar mijn servertje, staat er 17.0W op de energiemeter. Toch iets te rap met het vaststellen van het idle verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Rayures op 06-01-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Kan je de i3 2100 even zuinig laten draaien als de 2100T ?

Want de i3 2100T kost meer voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

In idle is die exact even zuinig. Je betaalt meer voor minder. Want fullspeed gebruikt hij weliswaar minder maar presteert hij ook minder.

Waar betaal je dan eigenlijk extra voor? Helemaal nergens voor 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door psy op 06-01-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

psy schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:53:
In idle is die exact even zuinig. Je betaalt meer voor minder. Want fullspeed gebruikt hij weliswaar minder maar presteert hij ook minder.

Jawel, voor het feit dat je een voeding kan nemen met minder vermogen, want je (bepalende) piekvermogen ligt lager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
psy schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:53:
Rated TDP.

Ik zit nu ook nog met m'n LC-Power behuizing; ongeveer 22.9W idle met het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1/USB3€ 95,95€ 95,95
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 107,90€ 107,90
1LC-Power LC-1320mi€ 40,06€ 40,06
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,42€ 26,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,33

Ik ben er niet echt tevreden over. Ik heb ook een pricewatch: Huntkey Jumper 350 gebruik, maar dan komt het nog circa 3 W hoger te liggen (26 W dus).

Kan zijn dat ik nog wat langer moet wachten, maar zo heel veel moet dat ook weer niet schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Ik heb ondertussen ook wel gemerkt dat de geleverde voeding bij de Compucase 8K01 ( HEC-120SA-7FX Flex ATX ) niet de beste is.
En dan noemen ze in de specsheet het zelfs " High efficiency (67% minimum, 72% typical at full load) ". Zelfs mijn Antec Earthwatts EA-380D Green presteert stukken beter bij 20W - 60W belasting (getest).

[ Voor 15% gewijzigd door Rayures op 06-01-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb momenteel de FSP Aurum Gold 400 op het oog voor een systeem. pricewatch: FSP Aurum Gold 400

Scoort in deze (Duitstalige) test een gemiddeld rendement van 91.8%.

Hebben hier mensen ervaring met deze voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:40:
Ik heb momenteel de FSP Aurum Gold 400 op het oog voor een systeem. pricewatch: FSP Aurum Gold 400

Scoort in deze (Duitstalige) test een gemiddeld rendement van 91.8%.

Hebben hier mensen ervaring met deze voeding?
De 83% bij lage belasting is ook niet zo gek, jammer dat de voeding nogal luidruchtig is en de 12V lijn inzakt bij toenemende belasting.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1 ... 84 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.