Verwijderd

Ik zie het, via de frontpage van conrad idd kom ik op 20 euro!

/me besteld vanavond er ook een!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 10:30 ]

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Met ^^ :)

Kan m'n el-cheapo Cresta exit. Gelijk even kijken naar een goed schroevendraaier setje, even een mooi combi order maken.

Dank voor de tip!

I browse with Vivaldi

Verwijderd

Als je je aanmeld bij de nieuws brief kan je nog 5 euro korting krijgen?
oorwaarden:
• Minimum bestelbedrag 40,- euro.
• De actiecode is twee weken geldig.
• Niet i.c.m. andere acties te gebruiken.
bah...

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:36:
Inmiddels de seriële en parallele poort en onboard audio disabled en je ziet het verbruik dan schommelen tussen de 13 en 14 watt.
Todo: kijken of het geheugen op lagere kloksnelheid kan, onboard video uitschakelen en alle bios opties een laatste keer overlopen om te kijken of er nog wat uit kan.
Als iemand verder nog tips heeft waar ik niet aan gedacht heb zijn die ook altijd welkom ;)

Oh, en FWIW, ik was vergeten te vermelden dat er ook nog een oude 3com 3C905C-TX-M NIC inzit, die vast alleen al 1watt verbruikt.

Tot slot nog goed nieuws: ik kan waarschijnlijk even de Voltcraft meter van mux lenen om een nauwkeurige meting te doen _/-\o_
Van zodra dit geregeld is post ik hier ook nog even de resultaten daarvan.
Ik heb, met dank aan mux om me te tippen, van de conrad aanbeiding gebruik kunnen maken. Een Voltcraft Energy Logger 4000 is daardoor onderweg naar me :)
Zodra ik deze heb ontvangen ga ik nogmaals meten en deel ik de resultaten met jullie. Ben benieuwd hoeveel het verschil gaat zijn in vergelijking met de cresta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik wou al lang 2 Cresta's toevoegen aan mijn Brennenstuhl meter maar steeds als ik bij Gamma kwam waren ze op. Achteraf misschien gelukkig want nu heb ik 2 Energy Loggers 4000 besteld. Ze zouden beter moeten zijn in het meten van lage verbruiken dan de 3500 die indertijd is getest en het loggen is natuurlijk ook heel handig.

Alhoewel PostNL ze gisteren al vrij bijtijds kende op de T&T pagina is de status gisteren niet meer veranderd van 'aangemeld en wordt volgbaar'. Vorige week vrijdag ook al zoiets. In plaats van dat het pakje zaterdag bezorgd werd stond er die zaterdag dat het nog niet gesorteerd was en bestelling de volgende werkdag zou plaatsvinden. Misleidende melding overigens want pas van maandag op dinsdag wordt er weer voor het eerst tussen distributiecentra vervoerd dus het werd pas dinsdag bezorgd.

Dat was mijn nieuwe 24" 16:10 monitor (Dell U2412M) en die verbruikt volgens de Brennenstuhl op Brightness 10 slechts 20W met LED verlichting waar mijn oude (bijna 4,5 jaar en 32.000 branduren) 19" monitor met CCFL 25W verbruikte op Brightness 15 (nieuw begonnen op 0).

Ik ben benieuwd of de Energy Loggers dezelfde waarde zullen meten. Een van de vele voordelen van 2 stuks is dat ik ze met elkaar kan vergelijken om te kunnen zien of er eventueel significante exemplarische verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik schrik afentoe van die lage gebruiken hier. Dan gaat het over Core processors.

Ik heb een AMD Fusion systeem met A50M (Hudson-M1) chipset. Die is helemaal voor de zuinig bedoeld. Xubuntu 11.10 erop gezet. Toch gebruikt ie ~20 Watt idle, 35 Watt HTPC'ende.

Zo 'idle' gebruik ik hem als fileserver, backup, en downloadserver als dat het goede woord is, en verder afentoe als HTPC of emailcomputer. Bij bezig mag ie wel energie gebruiken, maar ik had verwacht dat ie out of de box bij niets doen wel wat zuiniger zou zijn. :P

Er zit een ssd (os) en een hdd (backup/download) in.

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 26-11-2011 17:26 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt omdat je alleen kijk naar de chipsets en niet naar het complete moederbord, wat veel belangrijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Sando schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 17:25:
Ik schrik afentoe van die lage gebruiken hier. Dan gaat het over Core processors.

Ik heb een AMD Fusion systeem met A50M (Hudson-M1) chipset. Die is helemaal voor de zuinig bedoeld. Xubuntu 11.10 erop gezet. Toch gebruikt ie ~20 Watt idle, 35 Watt HTPC'ende.
Wat heb je allemaal in je systeem zitten voor onderdelen?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En je meter en voeding spelen ook een belangrijke rol.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels mijn nieuw servertje gevonden. Het wordt een EBOX 3350MX. 512mb geheugen, booten van een SD kaart. 10/100Mbit kaart aan boord en een 1Ghz processor X86 compatible.

Verbruik idle :3.7W. Verbruik met scherm aan: 4.8W.

http://robosavvy.com/store/product_info.php/products_id/1704 en filmpje met WIndows XP boot en power consumption: YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mmm... ik gok dat ik aan een nieuwe zuinige server moet. Ik was heel tevreden over mijn huidige setup die ongeveer 41 watt verbruikt. Echter dan nog zet ik hem in de avond automatisch uit en in de ochtend weer automatisch aan..

Echter hij wil niet meer aan. Na 1 nacht uitgestaan te hebben moet ik eerst op reset knopje drukken, dan pas boot hij door. Soms wel naar recovery mode, soms gewoon normaal... :(

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:24:
Ik heb inmiddels mijn nieuw servertje gevonden. Het wordt een EBOX 3350MX. 512mb geheugen, booten van een SD kaart. 10/100Mbit kaart aan boord en een 1Ghz processor X86 compatible.

Verbruik idle :3.7W. Verbruik met scherm aan: 4.8W.

http://robosavvy.com/store/product_info.php/products_id/1704 en filmpje met WIndows XP boot en power consumption: YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF
Leuk ding :)
Heb je hem uit het VK geïmporteerd? Ben ook benieuwd wat je incl. verzend en mogelijke inklaringskosten voor het ding kwijt bent, en uiteraard ook naar je ervaringen wanneer je hem hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sloth schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:44:
[...]

Leuk ding :)
Heb je hem uit het VK geïmporteerd? Ben ook benieuwd wat je incl. verzend en mogelijke inklaringskosten voor het ding kwijt bent, en uiteraard ook naar je ervaringen wanneer je hem hebt :P
Ik heb hem inderdaad bij die webshop besteld die ik aangaf in het VK. Hij is inmiddels onderweg, ik hoop hem aankomende week te ontvangen. Ik ben inderdaad ontzettend benieuwd hoe goed die werkt! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

audiojunk schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:08:
Wat heb je allemaal in je systeem zitten voor onderdelen?
Borromini schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:08:
En je meter en voeding spelen ook een belangrijke rol.
Het is een Zotac Fusion Mini-ITX (AMD A50M Fusion 1,6GHz).
2x 2GB SODIMM.
Onboard WLAN.
1x OCW Vector2 SSD.
1x Samsung 2TB HDD.
PicoPSU 75 Watt.
Passief gekoeld.

De Cresta wattmeter geeft 4 watt aan als de computer uit staat. Zat zal wel de voeding zelf zijn.

Maar goed, dankzij de chipset kan ik de moeilijkste HD films prima kijken, maar verder houdt 't snel op. Ingewikkelde websites gaan al traag. Nu heb ik ook alleen de klok horen luiden, maar de Macbook Air gebruikt iets van 20 watt, terwijl dat ding als de tering presteert. Compileer bijvoorbeeld hetzelfde programma en de Air is zonder overdrijven 50 keer sneller klaar. Nu is dat ding ook 8 keer duurder, maar ik bij mijn ouders op visite patsen over mijn nieuwe zuinige Xubuntu HTPC, komt mijn broer er aan met zijn Macbook Air. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De Cresta staat bekend om z'n afwijkingen (komt bij Hardware.nl als één van de betere uit de bus maar die test wordt hier algemeen beschouwd als gebrekkig en dus niet representatief) - heb 'm jammer genoeg ook. Heb zelf onlangs zo'n Voltcraft besteld.

Heb ook een upgrade voor m'n server in de steigers staan - Sandy Bridge Celeron G530 ligt klaar voor afhaling, heb gisteren een zuinig Intel DH67BL bordje erbij besteld (deftig gigabit LAN :9). Dat zou een stuk zuiniger moeten zijn dan de 785G met X2 5050e die ik nu heb :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Oeh, ook een G530 met een DH67 (ik heb de H61 chipset, DH61WWB3) en dezelfde energiemeter als ik ook m'n voltcraft binnen krijg :)
Ben benieuwd naar je waarden, en of beide systeempjes veel gaan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Ik heb nu 22w idle behaald, volgens mijn Cresta. Deze pipo is vergeten om die Voltcraft 4000 te bestellen :F
Bovenstaande waarde gehaald met Ubuntu Server 11.10, met optimalisaties vanuit Powertop. Overigens met een overkill PSU van 480w (eff. 80+ silver), eerdaags hang ik mijn 300w be quiet! eraan om de verschillen te meten.
Belangrijkste heb ik nu voormekaar, machine is muisstil :)

Wellicht dat ik m'n WD green nog uit mijn HTPC haal om toch een opslag disk voor deze machine te hebben, enkel een SSD is namelijk niet veel...

De Samuel 17 icm be quiet! silent wings pwm kan ik overigens iedereen aanraden! :)
Zolang je PWM aansturing vanuit het mobo goed is (Intel heeft het op orde), dan hoor je ook geen irritant gezoem vanaf de fans.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Sando schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:13:
Maar goed, dankzij de chipset kan ik de moeilijkste HD films prima kijken, maar verder houdt 't snel op. Ingewikkelde websites gaan al traag. Nu heb ik ook alleen de klok horen luiden, maar de Macbook Air gebruikt iets van 20 watt, terwijl dat ding als de tering presteert. Compileer bijvoorbeeld hetzelfde programma en de Air is zonder overdrijven 50 keer sneller klaar. Nu is dat ding ook 8 keer duurder, maar ik bij mijn ouders op visite patsen over mijn nieuwe zuinige Xubuntu HTPC, komt mijn broer er aan met zijn Macbook Air. :P
Vreet zo'n air nog 20 W? idle? :X Best wel veel, had veel minder verwacht

Mijn ULV laptop vreet met scherm aan 10-11W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sloth schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:39:
Oeh, ook een G530 met een DH67 (ik heb de H61 chipset, DH61WWB3) en dezelfde energiemeter als ik ook m'n voltcraft binnen krijg :)
Ben benieuwd naar je waarden, en of beide systeempjes veel gaan verschillen.
Er komt Linux op. Ik weet niet wat jij draait?

De H67 en H61 worden trouwens volgens Intel op hetzelfde wattage begroot (6,1W). Ik hoop dat het in ieder geval een hele verbetering is van de X2 5050e en 785G (met uitgeschakelde GPU) die nu mijn server is.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 29-11-2011 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo volcraft in da house!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 02:01:
[...]

Er komt Linux op. Ik weet niet wat jij draait?

De H67 en H61 worden trouwens volgens Intel op hetzelfde wattage begroot (6,1W). Ik hoop dat het in ieder geval een hele verbetering is van de X2 5050e en 785G (met uitgeschakelde GPU) die nu mijn server is.
Voorlopig ESXi 5, icm een oude 3,5" sata hdd als datastore, je kan blijkbaar geen datastore op usb storage aanmaken :/
Het doel is wel als wat testjes gedaan zijn alleen FreeBSD erop te draaien, pfSense om preciezer te zijn.
Kan ook wel altijd even testen met een Linux install om onze resultaten te vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bartjuh schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:19:
[...]

Nee, 8.4W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bartjuh schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:19:
[...]

Nee dat was juist met load. De CPU alleen doet 17 Watt bij max. load. Even voor de voor mij nadelige vergelijking. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Is wel voor de adapter volgens mij, omdat ze de efficiëntie van de adapter erna specificeren (en nergens specificeren waar is gemeten).
Sando schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:53:
[...]
Nee dat was juist met load. De CPU alleen doet 17 Watt bij max. load. Even voor de voor mij nadelige vergelijking. :P
Ok, dacht al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ja hier ook, twee maal. Ik dacht even dat iets niet goed was toen de display uit bleef toen ik het batterijtje er in stopte. Blijkbaar is die alleen om het log-geheugen en de instellingen te bewaren. Ergens ook wel begrijpelijk met zo'n grote display en een klein batterijtje.

Wel interessante metingen. Monitor die met de Brennenstuhl 20,4W meet geeft met de EL4000 15,2W - 26,7VA - cosPHI: 0,56. Mijn elektroboer zal minder blij zijn met dergelijke apparaten als dat klopt (in standby is het helemaal erg 0,6/3,9/0,16).

Ik had al wel gelezen in de reviews bij Conrad dat het gebruik van de logfunctie met de software niet helemaal zonder haken en ogen is. Ik vraag me af of het wellicht een goed idee zou zijn om voor dit apparaat een eigen topicje te starten om daar wat ervaringen, tips en trucs over uit te wisselen.

Het manual in PDF-formaat stond trouwens niet goed op de NL site maar wel op de DE site van Conrad op de productpagina aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die logfunctie is redelijk waardeloos, de tijdresolutie is om te huilen en je kunt er vrij weinig uit lezen. Er zit gelukkig ook een seriële poort op en met een beetje hacken is daar vast iets moois van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja die log functie vind ik niet echt interessant. Ben meer geïnteresseerd in een goeie meting. Mijn goedkope watt meter deed op mijn craptop 33 watt, die doet nu 28 watt... sja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

mux schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:19:
Die logfunctie is redelijk waardeloos, de tijdresolutie is om te huilen en je kunt er vrij weinig uit lezen. Er zit gelukkig ook een seriële poort op en met een beetje hacken is daar vast iets moois van te maken.
Heb jij niet het 3500 model?

Vergeet niet dat we het hier over het vernieuwde superdeluukse steetofdiaart model 4000 hebben. :P *O*

Een beetje meer respect mag wel voor ons op de bleeding edge van de technologische vernieuwing levende Tweakerds. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de... 4000... is... hardwarematig... identiek...

Maar ze hebben de uit elkaar vallende behuizing gefikst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Gister nieuw moederbord ( pricewatch: MSI 785GM-E51 ) ontvangen.

Mijn server:
#ProductPrijsSubtotaal
13Com 3C905C-TX-M (100Mbps, RJ-45, PCI, Managed)€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon II X2 215 Tray€ 0,-€ 0,-
1AOpen H425D€ 27,-€ 27,-
1APC Back-UPS CS 500 USB/Serial€ 86,65€ 86,65
1Arctic Cooling Alpine 64 Pro€ 8,30€ 8,30
1Conceptronic Grab'n'Go CHD3UES€ 32,36€ 32,36
1Corsair VS2GB1333D3€ 9,54€ 9,54
1Fujitsu MHT2040BH, 40GB (5400rpm, SATA, 8MB)€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 32-Bit)€ 121,95€ 121,95
1Mini-box picoPSU 80-WI-32V€ 54,85€ 54,85
1MSI 785GM-E51€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Toshiba AC Adapter 15V, 6A, 90W, 3-pin€ 40,-€ 40,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,65

Verbruikt nu ~38 watt. (gemeten na de UPS, die zit dus niet bij het verbruik opgeteld, en gemeten met Cresta meter)

Heb nog niet echt veel getweaked aan het moederbord. Zag wel dat er opties waren om diverse voltages (zoals van CPU, NB, SB, GPU) e.d. te verlagen en/of snelheden te verlagen. Daar ga ik me een dezer dagen nog even in verdiepen.

Iemand verder nog tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verdorie waarom is mijn nieuwe Voltcraft wattmeter van Conrad er nog niet? :P
Anyway voor de volledigheid mijn setup ook maar even in zo'n mooi lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac Fusion-ITX WiFi€ 131,-€ 131,-
1Mushkin 2GB DDR3 SODIMM PC3-8500 CL7€ 8,85€ 8,85
1OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 60GB€ 84,90€ 84,90
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 129,45€ 129,45
1LC-Power LC-1320mi€ 39,37€ 39,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,57

Vòòr de overstromingen gekocht, toen was ie nog €60 goedkoper. :D

AMD Fusion A50M (Hudson-M1)
Xubuntu 11.10
PicoPSU 75 Watt.
4 Watt uit (Cresta)
20-25 Watt idle (Cresta)
35 Watt HTPC (Cresta)

Nieuwe Voltcraft metingen volgen nog

Zo 'idle' gebruik ik hem als fileserver, backup, en downloadserver als dat het goede woord is, en verder afentoe als HTPC of emailcomputer. Bij bezig mag ie wel energie gebruiken, maar ik had verwacht dat ie out of de box bij niets doen wel wat zuiniger zou zijn.

Er zit een ssd (os) en een hdd (backup/download) in.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPad: is imo aan de hoge kant gezien je een picopsu gebruikt. Maar... wat doet die CHD3UES?

Redsandro: nice, die lc-1320mi is dus prima vergelijkbaar (qua efficientie) met een bare picopsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En qua kwaliteit van componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar hebben we foto's voor nodig. Maar de 'originele' (mini-box.com) picopsu is al redelijk prut qua componenten en soldeerkwaliteit. Als je voor kwaliteit wil gaan is er maar een keuze: electrodacus' picopsu-vaariant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog even wat info over de Energy Logger 4000.

Er wordt in de instructies gezegd dat de SD kaart FAT32 geformatteerd moet zijn. Niet helemaal juist want FAT(16) waarop kleinere kaarten standaard geformatteerd zijn werkt ook gewoon.

Er wordt in enkele reviews bij Conrad gemeld dat de door Conrad 'aanbevolen' 2GB Transcend kaart niet zou werken. Ook niet juist in elk geval voor wat de huidige kaarten betreft want ik heb er twee bij besteld en eentje gebruikt en die werkt probleemloos.

Ik had één keer een probleempje toen ik het dumpen naar SD kaart gestart had en er niets leek te gebeuren. De EL4000 stond toen niet op het eerste 'Power 1' scherm. Ik weet niet of dat er iets mee te maken had maar toen ik het herhaalde wel op dat scherm ging het weer goed. Met een oud 512MB Twinmos kaartje was dat.

De software kan op vele punten verbeterd worden maar je zult er waarschijnlijk maar af en toe gebruik van maken dus daar valt wel mee te leven alhoewel het mooi zou zijn als een of andere enthousiasteling iets beters in elkaar zou flansen. Ik heb nog niet gezocht of iemand dat al gedaan heeft.

Grafiekje van een paar uur (monitor). Tijdresolutie valt mij overigens niet op als bijzonder slecht.

Voltcraft Energy Logger 4000 Sample

Zwart is W en oranje VA.

Edit: Ik heb nu ook de data geëxporteerd naar een Excel bestandje en zie dat die resolutie één meetwaarde per minuut is. Geen idee of dat een over die minuut gemiddelde waarde is of een enkele meetwaarde om de minuut.

Voltcraft Energy Logger 4000 Meetdata in Excel

Op zich een redelijke waarde lijkt me. Een korter interval zou er toe leiden dat het geheugen sneller vol zou zijn. In het ideale geval zou je dit interval natuurlijk zelf in kunnen stellen. Een apparaat als dit zou eigenlijk open source flashable firmware moeten hebben. :p

[ Voor 18% gewijzigd door CaptJackSparrow op 30-11-2011 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Interessant topic, ik volg het echt op de voet. En ik wil ook naar een nieuw (zuinig!) systeem. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Core i3 2100 met een MSI of Intel bord. Welke het wordt ben ik nog niet uit.

Toevallig had ik al een verbruiksmeter van de LIDL in huis maar inmiddels is de Energy Logger ook binnen. (Thanks voor de tip!) In de korte tijd dat ik thuis was heb ik die aan mijn PC gehangen, waaruit een idle-verbruik van 40.5W bleek met het onderstaande systeem. Overigens gaf de LIDL-meter dit ook ongeveer aan. Het verbruikt valt me niet echt tegen, maar met een andere HDD en de DVD-drive/cardreader eraf wordt het wellicht nog minder. Ga ik nog testen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon X2 4850e € 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1DVD-RW / 2GB / Antec kast / Cardreader----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,85

Ik heb nog wat SD-kaarten slingeren thuis, die ga ik in de Energy Logger eens testen. Ook wel aardig om eens inzichtelijk te krijgen wat m'n koel/vrieskast nou eigenlijk doet. En die moet binnenkort ontdooid, dus eens zien in hoeverre dat nou echt scheelt. U hoort van mij. >:)

Special thanks to:
Mux, bedankt voor alle bijdragen. Je valt zeer positief op in dit topic en door je blogs!

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik krijg de indruk dat je denkt dat er een SD kaart in de logger moet om te kunnen... loggen.

Ik had ook in eerste instantie aangenomen dat de Energy Logger een SD kaart nodig had om z'n gegevens op te kunnen opslaan maar het ding heeft al geheugen aan boord en logt altijd automatisch alles (wissen alle geheugenopslag door 3 seconden op 'Mode' knop te drukken). De SD kaart heb je alleen maar nodig om de gegevens van de logger naar de PC te kunnen transporteren. De rest van de tijd hoeft die er dus helemaal niet in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De DC-DC module lijkt erg goed, vol met solid caps. De adapter is alleen erg cheap, totaal geen power factor correctie, maar dat is ook niet nodig voor apparaten onder de 75W. Gelukkig zal zo'n adapter eigenlijk nooit funest kunnen zijn voor de rest van de hardware, het zal alleen waarschijnlijk niet de meest zuinige zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

CaptJackSparrow schreef op woensdag 30 november 2011 @ 22:34:
Ik krijg de indruk dat je denkt dat er een SD kaart in de logger moet om te kunnen... loggen.

[knip]
Die indruk had ik inderdaad. ;) Maar vooral om het op de PC uit te kunnen lezen, dus dan zal ik 'm alsnog nodig hebben. Vooral voor de koel/vriezer geeft dat wat beter inzicht in wat 'ie nou doet. En voor het meten van de gebruikswaarden van de PC is het ook wel aardig over langere tijd. Maar ik heb binnenkort een weekje vrij, dus dan kan ik alles eens doorlichten.

[ Voor 24% gewijzigd door Positron op 30-11-2011 22:46 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
mux schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:44:
Daar hebben we foto's voor nodig. Maar de 'originele' (mini-box.com) picopsu is al redelijk prut qua componenten en soldeerkwaliteit. Als je voor kwaliteit wil gaan is er maar een keuze: electrodacus' picopsu-vaariant.
Kijk eens aan :)
-The_Mask- schreef op woensdag 30 november 2011 @ 22:43:
[...]

De DC-DC module lijkt erg goed, vol met solid caps.
Dat is wat ik dacht, maar dat is dus niet bij elke zo:

LC-Power LC-1320mi
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kXMj0LfarvejmA3YQZPKeuKW/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cna4sxbm6nMrs6MIKfVfCHYA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hRBN1u1tYlokDjkZoZ8ebTO6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OOnnnWId56FGMNzI6OSk1QPZ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qM5Z6sVLfPVKa92MPDxtDhP8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BE7ZSNoMLGXawIHYwVdOuISD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tjCEWjmFLAS4Nthf20Sauxug/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AfTMS7QymlqDA4LqSLozG00K/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1GXywvJmFQPnnpanCxtuDReN/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TF8wuXBr4z5GExUMUoiqjXT8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GuUzZbalj7F43DKJu3a3IdUC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CkuVO9VvVdgqJtHVWrbYF5jc/thumb.jpg

Indien er nog meer foto's nodig zijn hoor ik dat graag. Ik heb hier niet goed licht en ze zijn gemaakt met een compact.

PF ligt ook op zo'n 50,2, (gemeten met Energy Logger 4000).

Ik heb denk ik gewoon pech en ligt het aan de batch. Zoals op de foto's te zien is op de sticker is mijn voeding van augustus 2011. Ik denk dat ze zijn overgestapt op normale condensatoren omdat die goedkoper zijn, ook het ontwerp is lichtelijk anders als ik kijk naar de volgende foto: http://www.pcfilter.de/mo...s/smoothwind/IMG_0587.jpg

Edit:
En er lijken er nog meer versies in omloop te zijn: http://i495.photobucket.c...318/Sky_Boy_/IMG_3305.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 01-12-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Is het niet gewoon mogelijk om zelf 3 kleine schakelende voedingen te maken die elk een eigen voltage afgeven? (3.3v, 5v, 12v) en dan op een ATX stekker maken? Zal vast veel werk zijn, maar dan heb je wel goede componenten? Of is het te moeilijk om de ATX standaard na te leven?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeg maar Over kunst, cultuur en techniek: MADPSU: A measurable and adjustable DC PSU - Part 1

Ik ben ook een beetje totaal niet onder de indruk van zowel adapter als dc/dc bord. Op de adapter staat niet eens een UL-code, dus het is totaal niet te achterhalen wat de OEM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zoiets ja :+, hoe gaat het daarmee?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm hoe zit het met mijn Wyse Winterm WT9455XL qua voeding? Of ben ik jullie dan foto's verschuldigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mux-tempo :P Nah, hij werkt al een hele tijd goed, maar ik heb weer eens geen tijd om erover te bloggen cq. de laatste revisie te maken. Ik ben nu aan het experimenteren met een versie die 6.3A dc/dc convertertjes heeft (zelfbouw), maar het is verrekte moeilijk om het totaal onder de 25 euro te krijgen. Dus meh.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:30:
Hmmm hoe zit het met mijn Wyse Winterm WT9455XL qua voeding? Of ben ik jullie dan foto's verschuldigd?
enige manier om echt iets intelligents te zeggen over de kwaliteit is met foto's, ul-nummers, componentnummers, etc. Puur merk en type noemen betekent bijna altijd dat je op google images moet zoeken, en daar zijn zelden detailfoto's te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
mux schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:44:........ Als je voor kwaliteit wil gaan is er maar een keuze: electrodacus' picopsu-vaariant.
Ik heb hier wel wat info over gevonden, maar wie is die misterieuze elektrodacus? Is dit ook een DIY psu net als die van SS3JGohan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mux Oke, post ik binnen kort wel ff wat fotos :). Verwacht niet super positief nieuws :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
necessaryevil schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:24:
[...]

Ik heb hier wel wat info over gevonden, maar wie is die misterieuze elektrodacus? Is dit ook een DIY psu net als die van SS3JGohan?
Soort van, maar electrodacus heeft al wat langer ervaring met het ontwerpen en verhandelen van elektronica. En ik ben ssj3gohan (althans, was die naam, tegenwoordig heet ik mux, multiplexer, demultiplexer of demux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
offtopic:
"Oh no, his secret identity has been made public!"

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb helemaal geen verstand van kwaliteit bij voedingen, maar mijn PSU heeft van die zilver/rode condensatortjes zoals op deze afbeelding die Bolletje92 postte: http://www.pcfilter.de/mo...s/smoothwind/IMG_0587.jpg

Maargoed, hoeveel mag je haten op een PSU als de hele rig 20 watt gebruikt? Ik denk dat ik beter eens het linux zuinigheid topic door moet spitten, tweaken is tenminste gratis. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ziet er al een heel stuk aardiger uit. Het is geen algemene waarheid, maar meestal zijn caps met dat uiterlijk hogere kwaliteit (vaak 'solid', oftewel conductive polymer-type). Een aantal inductoren zijn ook shielded versies, wat lief is. Ding is double sided, wat ook betekent dat ze er niet op hebben zitten bezuinigd. Da's nou wel een knap DC-DC bord :)

En ongeacht het vermogen dat je computer trekt: een slecht PSU-ontwerp gaat net zo makkelijk raar doen, stuk of storing uitzenden bij lage vermogens als bij hogere vermogens. Lage kwaliteit uit zich niet alleen in het feit dat PSUs hun rated vermogen niet kunnen halen of inefficiënt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
mux schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:30:
ThinkPad: is imo aan de hoge kant gezien je een picopsu gebruikt. Maar... wat doet die CHD3UES?
Dat is een casing waar een WD5000AAKS in zit, en die ik eens in de zoveel tijd aan sluit om dan een robocopy naartoe te doen zodat m'n backups daar naar toe worden gekopieerd. Zit dus niet 24/7 aangesloten.

En ik ga binnenkort nog wel even tweaken met die opties in de BIOS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is er iets te zeggen over een voeding als de ingangspanning 19v is of 12v? Kan je daaruit concluderen of een PSU per definitie beter of slechter is? Bij 12v zou je verwachten dat het veel energie kost om het omlaag te halen, terwijl een 12v adapter gewoon de inkomende stroom kan doorgeven...

(Mijn Antec kastje heeft een 19v laptop voeding van 60w)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theoretisch is een 19V versie minder efficiënt ja. Per definitie. Echter, de ISK-300-60 (ik neem aan dat je het daarover hebt) heeft een dc-dc-bord met een uitzonderlijk laag standbyverbruik, waardoor de minder hoge efficiëntie iig onder de 20W niet significant merkbaar is tov een morex of picopsu. Daarbij zijn 19V adapters ook veel makkelijker en goedkoper te vinden en een beetje efficiënter.

Niet ondubbelzinnig 'ja' of 'nee' op te antwoorden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Sando schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 12:22:
Ik heb helemaal geen verstand van kwaliteit bij voedingen, maar mijn PSU heeft van die zilver/rode condensatortjes zoals op deze afbeelding die Bolletje92 postte: http://www.pcfilter.de/mo...s/smoothwind/IMG_0587.jpg

Maargoed, hoeveel mag je haten op een PSU als de hele rig 20 watt gebruikt? Ik denk dat ik beter eens het linux zuinigheid topic door moet spitten, tweaken is tenminste gratis. :P
Waar heb jij je behuizing vandaan dan :)?

Ik heb hem van Azerty, midden november besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulkmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:14
Ik ben van plan om zelf ook een server op te gaan zetten. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en al die verschillende mogelijkheden in dit topic maken het me niet makkelijker, misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen ? Ben zelf wel in staat om alles in elkaar te zetten maar ben niet op de hoogte van de laatste hardware.

Wens:
Max bedrag 500 euro
Grotere kast, ivm meerdere 3.5'' schijven
Windows home server (2011), ook ivm de remote mogelijkheden.
Backup mogelijkheden, ik fotografeer veel en wil eigenlijk dat mijn data op minimaal 2 schijven staat.
Streaming van foto's, films en muziek naar mijn desktop en laptop.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou kijken naar iets van een goedkope SB - Intel G530 of een Intel G620/630.

Dat in combinatie met een H61/H67 moederbord (MSI of Intel). Ligt er aan hoe je het instelt met WHS (of je dan software RAID doet). Goede voeding erbij en je zit al een heel eind in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
mulkmans schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:13:
Backup mogelijkheden, ik fotografeer veel en wil eigenlijk dat mijn data op minimaal 2 schijven staat.
RAID is geen backup, even voorop gesteld.

Aangesloten harddisks aan dezelfde machine tellen imo ook niet als veilige backup. Backups in de cloud of op media op een fysiek andere lokatie komen eerder in aanmerking.

Als je data je lief is, bedenk dan goed wat het je waard is om deze te kunnen restoren.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulkmans
RAID is inderdaad geen backup, maar als ik WHS op een 40GB SSD laat draaien, en daarnaast draaien 2 TB schijven is dat voor mij goed genoeg, als het maar op 2 schijven staat.

@ Bolletje92, ik zal dit weekend eens wat gaan uitzoeken met een SB en H61.

Ik heb ook nog een 'oude' E8400 liggen, is die een beetje zuinig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Niet echt... Wat is je doel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulkmans
Mijn doel,

Al mijn data (foto,film,geluid) op een server hebben staan. En dat deze ook 'veilig' staat op 2 verschillende schijven.
Verder via WHS de mogelijkheid om op afstand in te loggen en bij mijn bestanden te kunnen.
En als het kan streaming mogelijkheden naar mijn laptop/ps3/tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Ik denk dat je dan met een G620, 4/8GB (omdat het toch niks kost ;) ), Intel H67 (raid oa), icm Fractal Design Array R2 aardig uit de voeten kunt :)

Wil je je video bestanden realtime transcoden? dan kun je eventueel de i3-2100 nog overwegen...

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FakeRAID, daar moet je ver van weg blijven. Kan je beter gewoon software RAID draaien, dat kan je tenminste nog migreren, met FakeRAID zit je vast aan de chip die op het moederbord zit. Een H61 chip voldoet net zo goed als je geen SATA-600 hoeft, en aan een paar SATA-poorten voldoende hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 02-12-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik bedoelde eigenlijk: "Wat is je doel verbruik?"

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulkmans
Sorry, zo begreep ik het niet. Zo zuinig mogelijk natuurlijk. Maar een 40-60 w mag die wel trekken hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een Foxconn R10-D4 barebone gekocht en er een 3.5" 1TB hard-disk ingeplaatst.
Vrij zuinig en draait toch 2008r2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan een simpel (maar kwalitatief goed) Hardware RAID kaartje overwegen omdat je Windows gebruikt, dat verbruikt wat meer, en (vind ik persoonlijk) betrouwbaarder dan Software RAID.

Dat verbruikt en kost iets meer, maar kan net iets meer zekerheid geven.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardware RAID is niet veiliger. Bovendien kun je voor de kosten van die onnodige extra schijf, raidkaart en al het extra verbruik beter een crashplanabonnement nemen. Dan heb je ipv schijnveiligheid een echte backup en een stiller, zuiniger en betrouwbaarder apparaat in de kast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

eS-ATA schijf, en regelmatig synchroniseren. Zuiniger dan RAID, minder kans dat je per ongeluk dingen wist, de enige factor is je backupfrequentie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bolletje92 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:07:
[...]

Waar heb jij je behuizing vandaan dan :)?

Ik heb hem van Azerty, midden november besteld.
Afuture, 1 Oktober besteld. Was niet de goedkoopste met die behuizing/PSU, maar het hele systeem bij elkaar was wel goedkoper dan bij andere aanbieders (die mijn complete lijstje op voorraad hadden).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Borromini schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:21:
FakeRAID, daar moet je ver van weg blijven. Kan je beter gewoon software RAID draaien, dat kan je tenminste nog migreren, met FakeRAID zit je vast aan de chip die op het moederbord zit. Een H61 chip voldoet net zo goed als je geen SATA-600 hoeft, en aan een paar SATA-poorten voldoende hebt.
Als het om RAID-1 gaat dan heb je dit probleem niet.

Desnoods eerst array verbreken. Een schijf migreren naar ander systeem. Kijken of het werkt en hoe de schijf wordt geïdentificeerd. Tweede schijf erbij zetten, eventueel gewist, en een nieuw array laten maken door de eerste schijf over de tweede te laten kopiëren en je bent weer in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
mux schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:36:
Hardware RAID is niet veiliger. Bovendien kun je voor de kosten van die onnodige extra schijf, raidkaart en al het extra verbruik beter een crashplanabonnement nemen. Dan heb je ipv schijnveiligheid een echte backup en een stiller, zuiniger en betrouwbaarder apparaat in de kast staan.
Het ging om FakeRAID vs Hardware RAID... Ik heb toch liever Hardware RAID voor windows...
Je crashplan verhaal staat natuurlijk wel... Hoewel ik het persoonlijk een bagger applicatie vind, mede omdat je verplicht bent X geinstalleerd te hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hm, ok, dan ben ik het wel met je eens. Als je enige keuze hardware vs. fakeraid is, definitely hardware raid.

Maar geen van beide keuzen, welke RAID dan ook, is een nuttige optie voor dit gebruiksscenario. Wat mulkmans wil is een manier om z'n data veilig te stellen. RAID gaat dat op geen enkele manier doen, hoe het ook geïmplementeerd wordt. Het is een nutteloze, superinefficiënte toevoeging aan z'n pc dat volledig indruist tegen het idee van dit topic. Tegen dezelfde kosten heb je crashplan of, als je daar geen fan van bent, een aantal andere services die backups naar externe locaties en/of de cloud kunnen regelen. Zeker sub-2TB statisch backuppen is goed te doen. Dus daar moest ik even over ranten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:20:
[...]

Het ging om FakeRAID vs Hardware RAID... Ik heb toch liever Hardware RAID voor windows...
Je crashplan verhaal staat natuurlijk wel... Hoewel ik het persoonlijk een bagger applicatie vind, mede omdat je verplicht bent X geinstalleerd te hebben.
Pro-tip: Dit kun je omzeilen door via SSH in te loggen vanaf een andere machine met X (desnoods een live-ubuntu-cd in virtualbox o.i.d.). SSH kan namelijk X forwarden (ForwardX11) . Dan heb je alleen de java6 JRE nodig.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

brama schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 00:25:
[...]

Pro-tip: Dit kun je omzeilen door via SSH in te loggen vanaf een andere machine met X (desnoods een live-ubuntu-cd in virtualbox o.i.d.). SSH kan namelijk X forwarden (ForwardX11) . Dan heb je alleen de java6 JRE nodig.
En voor de windows junks ;) onder ons: puTTY met X-forwarding aan, MobaXterm voor het X-display gedeelte onder windows en dan op de target machine er voor zorgen dat de benodigde software werkende is (deps/java/etc). Werkt uitstekend, ik zet geregeld via een ssh verbinding met de meterkast server de ZFS file server aan. Ik log in op de iPMI interface van t mobo (SuperMicro X9SCM-F), de benodigde webpagina beland via X-forwarding op de windows bak en dan kan ik simpelweg de start up button aanklikken.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Kleine tip voor de mensen die nu een H67 bord overwegen
Gigabyte GA-H67MA-D2H-B3

1155, H67 , Micro-ATX, 2x DDR3, 4x PCI-e, Crossfire, 4x SATA-300, 2x SATA-600, 0, 1, 5, 10, 1Gbps, eSATA, 12x USB 2.0, 2x USB 3.0, DVI-D, HDMI, VGA, PS/2, 7.1, Analoog, Optisch
pricewatch: Gigabyte GA-H67MA-D2H-B3

Nu te krijgen voor slechts 48 euro. Ik denk dat deze EOL is.
Ik weet dat de Gigabyte mobo's niet zo zuinig zijn dan Intel en MSI, maar denk niet dat het meer is dan enkele Watt's in idle. En 48 euro in plaats van ~80 euro voor de goedkoopste andere H67 moederborden, daar kan je weer heel wat jaartjes voor idle'en maar hebt dan wel H67 ipv H61 dus ook USB3 en SATA600 :P

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 03-12-2011 10:11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Brama & Pantagrual, Allemaal leuke opties, gebruik ze dagelijks om tools op mijn server te runnen.
Nadeel is dat je sessie open moet blijven... Ik heb VEEL tools geprobeerd die kunnen met X wat Screen kan met terminals, maar geen geluk. Veel van de tools die dit kunnen, ondersteunen niet echt veel render effecten, waardoor veel applicaties (waaronder CrashPlan, Virtual-Manager, EiskaltDC++) niet fatsoenlijk beeld renderen.

Voor mij alleen nog maar tools die goed via de commandline werken. Als crashplan een fatsoenlijke deamon zou maken, word ik er wel gelukkig van :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Even voor de goede orde....
het Crashplan probleem is dat je gui moet zien om een backup te maken en de gui draait alleen onder X op een unix achtige machine?

Als dit zo is dan kun je toch de Xvnc draaien eventueel lokaal en met ssh een veilige verbinding erheen maken.
Vnc client kun je op elk systeem draaien en daarbij blijft Xvnc ook in de achtergrand draaien als je dat wilt.
Buiten dat vnc langzamer is dan achter desbetreffende pc zitten heb ik niet het idee dat het iets niet kan weergeven.

Ik heb nog niet echt naar crashplan gekeken dus mijn veronderstelling kan fout zijn.
Deamon zou wel mooier zijn, maar wat ik bij die solaris installer zag was dat het wel een deamon en gui was.

[ Voor 19% gewijzigd door Mafketel op 03-12-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 13:42:
Voor mij alleen nog maar tools die goed via de commandline werken. Als crashplan een fatsoenlijke deamon zou maken, word ik er wel gelukkig van :D
Crashplan draait al als een daemon met daarbij een losse GUI-applicatie ;) M.a.w. je hebt de GUI alleen maar nodig om de voortgang te monitoren en/of instellingen te wijzigen. En ik gok dat je dat ook nog wel via de commandline kan, maar dit verder niet uitgezocht.

(edit)

In de bijgeleverde readme staat ook uitgelegd hoe je de GUI op een andere machine kunt installeren, om daarmee te connecten naar de Engine (daemon) die op de backup-PC draait. Ook hiervoor heb je SSH nodig om een poortje te forwarden (of je moet je engine configgen dat die op het lokale netwerk luistert). Zo heb je geen remote X meer nodig, dus weer een stapje simpeler. Zelf draai ik toch al X, en was dus meteen klaar.

(edit2)

Je kan daarnaast inderdaad via de commandline een xml file editen met settings, maar restoren vereist nog de GUI.

[ Voor 35% gewijzigd door brama op 03-12-2011 17:23 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hm, dat klinkt interresant! Ik heb er wel eens naar gezocht, en getest of het werkte, maar wist niet dat het onder een deamon draaide! Misschien toch maar weer eens installeren!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Hmm ik ben toch niet helemaal tevreden over m'n be quiet! L7 300w PSU. Hij bromt (heel licht en wat normaal is voor deze prijsklasse) :P
Aangezien ik m'n "server'tje" echt letterlijk naast me heb staan, is dat lichtelijk irritant, want de rest is echt MUIS stil icm PWM fans. Zo stil dat ik moet controleren als hij wel/niet aanstaat.

Anyway, alles naar wens, behalve de PSU. Suggesties? ik zat zelf te denken aan een Seasonic SII 380/430w. Zwaar overkill dat is zeker, maar ik betaal graag voor kwaliteit dan dat ik een paar watts bespaar op jaarbasis.
Enige vereiste dan wel weer, 14cm diep, anders wordt het wel erg passen en meten.

* rlkz heeft een hekel aan voedingen die piepen, brommen etc :+

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders een goeie pico? die zijn fanless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk een metgezel qua geluid :) Alles fanless en picopsu's, anders komt het m'n huis niet in!

behalve mn laptop... lawaaibeest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Hmm PicoPSU met ATX plate, best geinig, tevens dezelfde kast.
Hoe is de kwaliteit in verhouding met een normale PSU? ik neem aan dat de adapter hierin het belangrijkst is. Machine gaat namelijk 24x7 aanstaan, ik wil geen gedonder ;)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
is die brom niet van de ventilator? Dat is bij mijn laatste build met bequite voedingen namelijk het geval. Het volume was overigens dermate laag dat de kast omdraaien en de ventilator de andere kant op te laten blazen puffen is een beter woord echt snel draait ie niet, voldoende was om andere geluiden in huis of kantoor het te laten overstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:30
rlkz schreef op zondag 04 december 2011 @ 22:18:
Hmm PicoPSU met ATX plate, best geinig, tevens dezelfde kast.
Hoe is de kwaliteit in verhouding met een normale PSU? ik neem aan dat de adapter hierin het belangrijkst is. Machine gaat namelijk 24x7 aanstaan, ik wil geen gedonder ;)
Dat maakt het gebruik van een PicoPSU opeens een stuk aantrekkelijker. Alleen vraag ik me nog af of ik met onderstaande set-up aan een picoPSU-150-XT voldoende heb kan hier namelijk niet echt iets over vinden.
Heb hem nu geconfigureerd dat de HDD's na 20min een spin-down doen, met een cresta zit ik dan ongeveer op 60watt, piek heb ik nog niet boven de 100 gezien ook niet bij boot. Persoonlijk zou ik zeggen dat een 150-XT dan zou volstaan eventueel kunnen er dan nog wat fans op aangesloten worden.

Enige nadeel wat ik zo zie is het doorlussen van alle connectors. En mis ik niet een 4pins connector nog voor het moederbord naast de 24pins, hoe los ik dit probleem op?

#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Caviar Green WD25EZRSDTL, 2.5TB€ 179,-€ 716,-
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 84,10€ 84,10
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 107,99€ 107,99
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 85,-€ 85,-
1Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 30,09€ 30,09
1Asrock H67M B3€ 73,05€ 73,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Mafketel schreef op maandag 05 december 2011 @ 00:09:
is die brom niet van de ventilator? Dat is bij mijn laatste build met bequite voedingen namelijk het geval. Het volume was overigens dermate laag dat de kast omdraaien en de ventilator de andere kant op te laten blazen puffen is een beter woord echt snel draait ie niet, voldoende was om andere geluiden in huis of kantoor het te laten overstemmen.
Oh dat zou heel goed kunnen, m'n andere be quiet! E8 480w PSU (HTPC) was namelijk wel net zo stil als de rest van het systeem. Wellicht hebben ze dan toch een besparing gedaan op fans ed. Kans is redelijk groot...
Ik ga me even verdiepen in PicoPSU's en met name de adapters (alhoewel die adapters over het algemeen ook flink kunnen piepen) :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Jeroennl schreef op maandag 05 december 2011 @ 08:09:
[...]
Enige nadeel wat ik zo zie is het doorlussen van alle connectors. En mis ik niet een 4pins connector nog voor het moederbord naast de 24pins, hoe los ik dit probleem op?
P4 connector zit er gewoon bij maar is vaak te kort dus moet er nog een P4 verlengkabel bij.
Kabelmanagement is haast niet te doen met een PicoPSU en als je inderdaad al 4 hd's hebt zal je daar ook weer een uitbreiding voor moeten hebben want standaard zit er op mijn 150W maar één Sata plug.
Ik denk dat je die Seasonic ook nog wel hoort want ik heb zelf de Seasonic S12II 330W en dat is het enigste wat ik hoor in mijn systeem,misschien een Seasonic X-400 Fanless(80 Plus Gold)?
Mijn Dell DA-1 adapter piept niet.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Hmm ook niet helemaal rooskleurig, PicoPSU's
Hangt dus wel af van je adapter.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 20:41
audiojunk schreef op maandag 05 december 2011 @ 13:33:
[...]

P4 connector zit er gewoon bij maar is vaak te kort dus moet er nog een P4 verlengkabel bij.
Kabelmanagement is haast niet te doen met een PicoPSU en als je inderdaad al 4 hd's hebt zal je daar ook weer een uitbreiding voor moeten hebben want standaard zit er op mijn 150W maar één Sata plug.
Ik denk dat je die Seasonic ook nog wel hoort want ik heb zelf de Seasonic S12II 330W en dat is het enigste wat ik hoor in mijn systeem,misschien een Seasonic X-400 Fanless(80 Plus Gold)?
Mijn Dell DA-1 adapter piept niet.
Ik heb die Seasonic ook en ook in een 430W versie, maar als ik de kast dicht gooi hoor ik hem echt niet. Het enige wat ik hoor is dat harde schijven gaan resoneren tegen de kast; maar met rubbertjes is dat al goed tegen te houden. Gaan jullie allemaal met jullie oren op de ventilator zitten ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Onvoorstelbaar snap ik ook niet.
Ik heb er twee (S12II-330W) en alletwee zijn ze alleen maar te horen als je met je oor tegenaan leunt. Zodra je er ook maar centimeters vandaan gaat wordt het geluid overstemd door de harde schijf, die al heel stil is...
Een systeem waarvan alleen de Seasonic 'aan' is, is onhoorbaar. Dat heb ik wel gemerkt toen ik deze voedingen gebruikte in mijn testopstelling. Dit komt ook in elke review naar voren wat ik heb gelezen over deze (super) vodingen.

Als je daar serieus klachten over hebt, dan stoor je je aan nog veel meer geluid, zoals iemand die met kousen over een vloerbedekking sluipt ofzo ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik stoor me er niet aan maar geef alleen maar aan dat de voeding het enigste is wat ik hoor in m'n systeem,zijkant van de kast is er altijd af en staat op ongeveer 1,5m van m'n gehoor.
Ik heb de voeding al vanaf het begin dat die op de markt kwam dus misschien zijn de latere modellen met een stillere fan uitgerust,volgens mij kwam uit een test van SPCR ook naar voren dat de 380/430 stiller waren als de 330W.
Als ik de PicoPSU aansluit is het echt stil maar die stoort helaas op mijn onboardgeluidskaart(ALC892).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is idd een Seasonic S12II 330W en Seasonic S12II Bronze 330W, waarvan de laatste de nieuwste is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb ook nog de oude versie maar heb wel alles dicht zitten.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat de ventilator meer geluid begint te maken. Slijtage speelt ook wel een rol. In mijn htpc kast is op een van de kleine 6cm fans nogal snel overleden. Die ging op een gegeven moment ook meer herrie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Ik kon het niet laten om een Seasonic SII-430 PSU te bestellen. Waarom niet de 380w? EPS 8pins aansluiting en deels voorbereid op de toekomst (de 330w is helaas niet meer verkrijgbaar). Het verschil in wattage geloof ik wel... :+

Vanzelfsprekend zal ik mijn bevindingen even posten.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Mjah ik had nog niet echt bij Huntkey van...hmmm een direct alternatief. Ondanks dat het een fantastische voeding is (ook volgens de reviews), heb ik hem zeer zeker overwogen. Tevens ook de Super Flower variant.
Uiteindelijk gaf me de positieve reacties en reviews de doorslag om een Seasonic te bestellen.

Maar qua efficiëntie was de Huntkey zeker een betere keus geweest.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie de reden voor de Seasonic eigenlijk niet. De fan in de Huntkey is er één die maar op max 1200RPM kan draaien en welke start met 650RPM, wat erg laag is. Qua efficientie is de Huntkey ook veel beter. Kwaliteit is ook prima, blijft er weinig over om voor de Seasonic te kiezen volgens mij?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje turen zie ook ik door de bomen het bos niet meer.

Ben op zoek naar een vervanger voor mn 3 jaar oude setup: een Atom 1.6 (Intel BOXD945GCLF/1.60 512K 533 Mhz) met 1GB geheugen, in een Antec 300 kast met Antec PSU ATX12V 380W voeding en 2 WD HDD's: een stokoude 80GB Raptor en een 1.5TB WD Green.

Zonder optimalisaties trekt t bovenstaande ongeveer 45 watt; mijn streven is daar onder te blijven. Wil de server installeren met Ubuntu omdat ik daar thuis in ben, en vooral gebruiken voor filestorage, als webserver, downloadapparaat (transmission), en wil er Plex op gaan draaien om media uit te sturen. Realtime 1080p kunnen transcoden is dus handig.

Heb nu in mn hoofd om mobo/proc/geheugen te vervangen, en de Raptor voor een SSD of evt een grote USB stick. Maargoed, hoe zit het nu precies met verbruik? Ik hoef niet precies te weten of condensator x of y beter is (no offence), maar kom er niet achter welk mobo ok is of hoeveel een proc gemiddeld verbruikt.
Pagina: 1 ... 83 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.