Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ImmortalSoul schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:56:
Grootste issue's:
- Moederbord met "maar 6 s-ata aansluitingen". Voor deze configuratie misschien voldoende maar wanneer ik wil gaan uitbreiden in de toekomst heb ik een probleem.
Dat probleem heb je sowieso al wanneer je een kast kiest waar maar zes hardeschijven in passen. Anders zorgen dat je genoeg PCI-E sloten over hebt voor extra SATA controllers.
- Een PicoPSU lijkt me zeer interessant, maar ik verwacht niet dat deze het gaat redden met 6 harde schijven. Dus ik denk dat ik het bij een Be quiet! Pure Power L7 300W hou.
Daarnaast duurt het wel even voor een Pico PSU is terugverdiend.
- Behuizing: ITX behuizingen met plaats voor 6 harde schijven heb ik twee kunnen vinden: Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS en de Lian Li PC08QB. Zijn er nog andere mogelijkheden of kan ik beter voor een ATX kast gaan en mijn ITX moederbord daarin stoppen?
Kast beperkt je nog het snelste qua uitbreidingsmogelijkheden, vergeet dat niet.
Ik hoop met dit systeempje rond de 75W te verbruiken, ben ik dan realistisch of kan ik nog zuiniger zijn (320GB HD vervangen voor USB stick voor OS?).
Zorg dat je schijven stil vallen als ze niks doen, dat bespaart het meeste.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sando schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 02:14:
[...]

Maar volgens mij is twee keer zo weinig stroom wel 4 keer zo weinig foto-electrisch effect. Not sure though..

Als ik één shot had zou ik voor 180 alt 234 gaan.
Doe allemaal eens een gok, place your bets now :7

(alt-Ʊ werkt niet in Xubuntu :P)
Heb je al gekozen?

Twee keer zo weinig stroom betekent gewoon twee keer zo weinig foto-elektrisch effect. Het foto-elektrisch effect geeft een bepaalde waarschijnlijkheid van het produceren van een foto elke keer dat een elektron door de bandgap heengaat. Dat de bulkweerstand ervoor zorgt dat (in kleine stukken silicium) de vermogensopname bijna kwadratisch is met de stroom, is een ander verhaal.

Je wilt iets tussen de 1 en 2k als een blauwe LED echt moet worden teruggebracht tot indicatie-helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
mux schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:48:
[...]

Heb je al gekozen?

Twee keer zo weinig stroom betekent gewoon twee keer zo weinig foto-elektrisch effect. Het foto-elektrisch effect geeft een bepaalde waarschijnlijkheid van het produceren van een foto elke keer dat een elektron door de bandgap heengaat. Dat de bulkweerstand ervoor zorgt dat (in kleine stukken silicium) de vermogensopname bijna kwadratisch is met de stroom, is een ander verhaal.

Je wilt iets tussen de 1 en 2k als een blauwe LED echt moet worden teruggebracht tot indicatie-helderheid.
offtopic:
Heeft iemand ondertiteling? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
mux schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:48:
[...]
Hier op volgend: koop gewoon een reeks koolweerstandjes. Die dingen kosten haast niets en dan kan je zelf beetje experimenteren. Ik heb zelf ook een reeks hier staan van de meest gebruikte.

Eventueel kan je ook een potmeter kopen (20 slags - 2k?). Wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:52
Ikzelf ben aan het kijken om een thuisserver te runnen. Belangrijkste in deze; opslagruimte. Performance vind ik niet zo heel belangrijk. De server gaat (waarschijnlijk) Server 2008 R2 draaien. Moet op zich wel werken zo denk ik. De SSD zit er meer in omdat het kan ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,18€ 51,18
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 64,99€ 129,98
1Lian Li PC-Q08B€ 92,13€ 92,13
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Transcend TS32GSSD25S-M 32GB€ 60,-€ 60,-
1Kingston HyperX KHX1333C7AD3/4G€ 32,12€ 32,12
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 99,75€ 99,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,01

Iemand nog op of aanmerkingen?
Jammer van die ene cent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Zerobase schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:10:
Voor mensen die SATA voedingsaansluitingen tekort komen, zoek op Ebay maar eens op dit artikelnummer: 130495664079.

Ik heb zo mijn BeQuiet L7 300W voeding voorzien van voldoende SATA aansluitingen. Geen gedoe met verloopjes.
.... ik heb ze ergens anders vandaan maar moest ze wel eerst van een kabel afhalen.
Zijn idd erg handig, en gebruik ik al sinds 2003 ... al waren dat geen sata voedingstekkertjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tha_T schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:06:
[...]
Iemand nog op of aanmerkingen?
Jammer van die ene cent :P
Lijkt mij prima, mits je niet van plan bent meerdere virtual machines te draaien met Hyper-V vanwege de 4GB en ook de beperkte geheugen-uitbreidingsmogelijkheden van het moederbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

TWKterry

Master Mariner

Ik wil dit systeem gaan gebruiken als thuisserver en daarop ook enkele VMs draaien (VMWare; mailserver, weerstation, mediaserver, domotica server). De basismachine zal ook als fileserver dienst doen via de eSATA poort een een aanhangende 4-disk array, dat verklaard het moederbord aangezien tot nog toe alle asus borden esata met port multiplier ondersteunen.

Hoe denken jullie over de config en enig idee van het verbruik, lager is natuurlijk wel beter in deze tijden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q07A€ 46,30€ 46,30
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 121,11€ 121,11
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 159,90€ 159,90
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 38,99€ 38,99
1Asus P8H67-M EVO€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:52
smvs schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:02:
[...]

Lijkt mij prima, mits je niet van plan bent meerdere virtual machines te draaien met Hyper-V vanwege de 4GB en ook de beperkte geheugen-uitbreidingsmogelijkheden van het moederbordje.
Ben ik inderdaad niet van plan. 1 OS met 2 taken; files serveren, en nieuwe files binnenhalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn systeem:

Lian Li PC-Q11B
I3-2100
Be Quiet Pure Power 300W
8Gb geheuegn (2x 4)
DH67CF (B3)
2TB harde schijf

Toen ik mijn systeem ophaalde stond Win7 er nog op en dat verbruikte ca 23 Watt. Ik heb er daarna Ubuntu Server (64B) opgezet en toen verbruikte het systeem 31 Watt en dat verschil vond ik best wel groot. Weet iemand hoe dit kan en heeft ms tips om het verbruik omlaag te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
laptop-mode installeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke dit is iets compleet nieuws voor mij, heb je ms wat meer info of pagina? Is dit iets van Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://www.lesswatts.org/tips/

Laptop-mode is een set configuratie instellingen die ervoor zorgen dat writes (en reads) gecached worden, waardoor je disks langer en vaker idle kunnen zijn. Het helpt vooral als je een 2.5" diskje als OS disk hebt.
Voor een SSD scheelt het amper, en op hele raid arrays kan het soms helpen, maar soms ook tegen werken (als in, je film word de eerste 10 minuten uit cache geleverd en daarna moeten eerst je disks opspinnen voordat je verder kan kijken, en dat levert een vervelende delay op.)

Zelf heb ik het heel lang gebruikt en het scheelde (mede vanwege CPU scheduling) misschien een paar watt.

Als je zorgt dat EIST (of C'n'Q) goed gebruikt worden, en je disks gaan uit, is er vaak niet veel meer dat je kan doen.

Wat je ook kan proberen is alle overbodige devices uitzetten. (FireWire, onboard Audio etc)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:16:
Toen ik mijn systeem ophaalde stond Win7 er nog op en dat verbruikte ca 23 Watt. Ik heb er daarna Ubuntu Server (64B) opgezet en toen verbruikte het systeem 31 Watt
Weet iemand hoe het kan dat dit verschil zo groot is. Ik had het verschil niet zo groot gedacht en ook nog in het voordeel van Linux. Hopelijk weet iemand hier wat meer over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Over dit onderwerp bestaat een topic, Linux en zuinigheid

Het lijkt me het beste als je dat eerst even doorleest en je vragen daar stelt :)

[ Voor 52% gewijzigd door sloth op 29-10-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
*knip* geen vraag en aanbod op het forum!

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2011 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 16:43

Valkyre

Kitesurf FTW!

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het uizoeken van mijn zuinige servertje daarvoor de onderstaande onderdelen besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 139,90€ 559,60
1Intel Core i3 2100€ 95,80€ 95,80
1Huntkey Jumper 300G€ 54,95€ 54,95
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 34,99€ 34,99
1MSI H67MS-E23 (B3)€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,34

HDD Spindown: Na 20 minuten
Raid: Raid 5 software raid (windows)
Sickbeard/Couchpotato: Staan ingesteld om om de 8 uur te scannen, en volgens mij is zelfs zo dat wanneer er geen nieuwe afleveringen gevonden worden de schijven niet worden opgespint.
Gemeten met:Energy Check 3000
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/1000_1999/1200/1250/1253/125319_BB_00_FB.EPS.jpg

Waardes:
Idle met spindown: 21.1 watt
Idle met opgesinded HDD's: 41 watt
100% CPU: 62 watt

Tijdens normaal gebruik beetje downloaden/file transfer zit op ongeveer 46 watt, maar een groot gedeelte van de tijd staat hij uit zijn neus te vreten.

Ik heb in de Bios alles uitgegooid wat ik niet nodig denk te hebben, denk ook aan USB controllers aangezien hij headless in de kast staat.
Er zit achterin de kast 1 case fan, maar ik zit nog even te kijken of ik de HDD's nog iets beter kan koelen maar de temps zijn bij spindown ~25 graden, en in bedrijf ~38 graden.

Qua energieverbruik is het volgens mij prima te doen, maar als het nog zuiniger kan graag :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is met die config wel zo ongeveer het laagste dat je voor elkaar zult krijgen zonder picopsu. En soms zelfs met. Heel netjes (voor zover de afwijking van de meter niet te groot is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Nou ja prima vind ik eerlijk gezegd, dit zou mij +-60 euro op jaar basis kosten om deze server 24/7 aan te hebben. Ik was zelf nogal aangenaam verrast over het verschil tussen de spindown en niet spindown van de hdd's, natuurlijk wist ik wel van de 1 hdd = 5 watt maar had het nog niet berekend :P

Ook de temps voor een machine die in de kast staat ben ik toch wel aardig tevreden mee, ik vraag mij alleen af of meer of een betere airflow veel nut gaat hebben, omdat de ruimte waar de machine in staat niet heel groot is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je produceert zelfs op volle kracht met die bak nagenoeg geen warmte. Ik heb een mini-ITX machine volledig passief in de kleinst mogelijke kast die 45W verstookt (dan wordt hij wel zo'n 65 graden).

Qua airflow zit je dus prima zolang je maar *iets* van airflow hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:36
sh4dow schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:30:
Het verbruik komt nu uit op 55 watt full load en 37watt idle.
De configuratie:

- Asus M2N-MX
- AMD AM2 Athlon x2 3800+ 2Ghz
- Kingston 4GB RAM DDR2
- BeQuiet L7 300watt
- 2 casefans op 5volt
- 2,5" Seagate Momentus T9120822AS (111 GB)
- 3,5" Western Digital GreenPower WD15EARS (1,5TB)
- Windows 2008 R2 Std x64
Nou mijn server werkt niet echt lekker met 2008 R2, regelmatig crashed de server met bluescreens. Voorheen met 2003 was het systeem gewoon stabiel. Ik vermoed een driver probleem, voor 2008 zijn niet alle drivers beschikbaar. Maar goed, een mooi excuus om een nieuw systeem aan te schaffen :9.

Wat ik wil vervangen: Moederbord + CPU + RAM en een SSD disk voor het OS. Ik wil weer rond de 35Watt uitkomen in idle. Nog zuiniger is mooi meegenomen.

Ik zie in het topic vooral Intel systemen voorbij komen, zijn deze beter/ zuiniger dan AMD systemen?
Daarnaast kwam ik enkele moederborden tegen met SATA600 poorten, dat lijkt me wel zinvol, voor de toekomst. Het huidige systeem gaat nu al ruim 4 jaar mee, dus ook dit systeem moet op de toekomst voorbereid zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door sh4dow op 07-11-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twee dingen:

Een groot deel van je systeem vervangen zal hoogstwaarschijnlijk niet kosteneffectief zijn. Je geeft al heel gauw 200+ euro uit aan een upgradeset + kleinste SSD, en dat haal je er in verbruik waarschijnlijk niet uit. Is het absoluut noodzakelijk om Server 2008R2 te draaien, of kun je up/downgraden naar wat anders zonder verlies van functionaliteit?

Verder wordt er vaak voor Intel gekozen omdat het voordeel van AMD niet relevant is voor servergebruik. AMD-processoren bieden een betere prijs/performance voor threaded workloads (meer cores voor hetzelfde geld, dus zolang je ze allemaal constant belast ben je beter uit dan Intel) en omdat ze een hele goede IGP hebben in hun nieuwe Llano-processoren. Echter, je server gebruikt de IGP niet en het processorgedeelte van AMD's processoren is een stuk zwakker dan gelijkgeprijsde Intel-processoren. De moederborden zijn om het even. Intel is ook net even wat zuiniger, dus dat zijn alle redenen waarom in een server intel's Sandy Bridge low-end procs zo populair zijn.

Heb je nog eisen die speciale hardware of features vereisen? Anders zou ik adviseren om een Pentium G620 of G530 op een H61 bordje te gooien. Wat betreft je SSD-keuze: als je écht alleen maar je OS ervan opstart en er verder niks mee doet heeft een SSD weinig nut. Een SSD is marginaal zuiniger dan bijvoorbeeld een laptopschijfje, maar wel veel duurder en voor een server die 24/7 aanstaat geeft het geen performancevoordeel. Je kunt in dat geval beter voor ofwel een tweedehands 32GB SSD, ofwel een laptopschijfje gaan. Die kun je allebei makkelijk onder de 40 euro houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:36
Allereerst dank je voor je uitleg.
mux schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:10:
Is het absoluut noodzakelijk om Server 2008R2 te draaien, of kun je up/downgraden naar wat anders zonder verlies van functionaliteit?
Yep ik draai zo af en toe HyperV voor studie en testomgevingen. Kan natuurlijk weer terug naar 2003 met VMware, maar liever niet. De server is ook merkbaar trager met Windows 2008 x64 tov 2003. Blurays streamen naar mijn HTPC levert wat hikjes op, bij de 2003 server installatie had ik hier geen last van. Aan de HTPC en netwerk is niets veranderd.
Echter, je server gebruikt de IGP niet en het processorgedeelte van AMD's processoren is een stuk zwakker dan gelijkgeprijsde Intel-processoren. De moederborden zijn om het even. Intel is ook net even wat zuiniger, dus dat zijn alle redenen waarom in een server intel's Sandy Bridge low-end procs zo populair zijn.
Er is wel een scherm aangesloten op mijn server, gebruik het af en toe om wat te internetten, maar verder benader ik de server altijd via RDP of de services daarop direct via webinterface oid. Intel dus :).
Heb je nog eisen die speciale hardware of features vereisen? Anders zou ik adviseren om een Pentium G620 of G530 op een H61 bordje te gooien. Wat betreft je SSD-keuze: als je écht alleen maar je OS ervan opstart en er verder niks mee doet heeft een SSD weinig nut.
Zou mooi zijn als HyperV erop draait, maar dat werkt op mijn huidige systeem ook al prima. (64bit met 4GB ram). Dat lijkt me dus geen probleem. SATA600 en USB3 poorten zijn wel mooi voor de toekomst.

Ik heb nu een laptop 2,5" disk als bootdisk, maar die vertrouw ik niet echt. Is al vrij oud en lijkt voor vertraging te zorgen in 2008. Er komt dus een nieuwe disk , 30GB SSD of een zuinige laptopschijf inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Gohan-san. Erg mooi idle verbruik van de server. Die Huntkey Jumper 300G PSU laat wel even zien wat er tegenwoordig mogelijk is met een normale (non-pico) voeding van hoge kwaliteit.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Thanks ben er ook wel tevreden mee, de energiemeter laat ik er nog even tussen zitten, tijdje terug wat updates gedraait, Vmware geinstalleerd en ik zag ineens dat mijn idle verbruik naar 37 watt ging.
Ik dacht dat het aan vmware lag aangezien ik dat als enige geinstalleerd had, maar nu stonden mijn schijven ineens op Never turn off. (of het is gekomen toen ik een extra HDD bij geplaatst heb)

Nu even in de gaten houden of het weer goed gaat naar de oude waardes.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat doet vmware server inderdaad. Dat smerige gore bagger oude pakket moet je niet meer gebruiken :)
VirtualBox is wat dat betreft veel beter en veel sneller.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ik heb vmware workstation geïnstalleerd... (maar de oude versie).
Want ik begrijp de verschillen hyper-v , ESXi nog niet helemaal. Althans ik wil bij voorkeur een virtuele omgeving binnen mijn windows omgeving draaien. en niet eerst een vmware schil en dan de ossen dat ik wil draaien. (dat komt misschien nog wel maar dan moet ik dacht ik ESXi hebben)

Heb een lichte voorkeur voor VMware omdat dat veel in de zakelijk markt gebruikt word van wat ik om mij heen zie.

[ Voor 14% gewijzigd door Valkyre op 08-11-2011 19:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Gohan-san schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:32:
Want ik begrijp de verschillen hyper-v , ESXi nog niet helemaal. Althans ik wil bij voorkeur een virtuele omgeving binnen mijn windows omgeving draaien. en niet eerst een vmware schil en dan de ossen dat ik wil draaien. (dat komt misschien nog wel maar dan moet ik dacht ik ESXi hebben)

Heb een lichte voorkeur voor VMware omdat dat veel in de zakelijk markt gebruikt word van wat ik om mij heen zie.
Het klopt dat VMWare nog meer in de zakelijke markt gebruikt wordt, maar vergis je niet in Hyper-V, dat is aan een flinke opmars bezig.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Gohan-san schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:32:

ik kan je ook zeker proxmox 2.0 beta aanbevelen. www.proxmox.com

mijn i3 server met 4 harde schijven (2x2,5 en 2x3,5) doet idle 17 watt (3 schijven in spindown) en dat is met 4 draaiende virtuele linux machines (openvz containers).
Het heeft een mooie webinterface en is ook voor mij als linux newbie goed te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is toch gewoon een schil om Xen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
FireDrunk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:08:
Dat is toch gewoon een schil om Xen?
nee hoor, het is een schil om openvz en kvm, based op debian lenny (versie 1) en squeeze (versie 2)
het is echt heel goed, er zijn veel bedrijven die overstappen van vmware naar proxmox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:58
c70070540 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:43:
[...]

Het klopt dat VMWare nog meer in de zakelijke markt gebruikt wordt, maar vergis je niet in Hyper-V, dat is aan een flinke opmars bezig.
Zeker, schijnt dat Hyper-V standaard in Windows 8 komt. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Dit is niet helemaal een server...wordt ingezet als Firwall
DDR3 (SO) heb ik liggen. Als HDD zal ik een CF 2GB kaartje gebruiken die ik middels SATA zal aansluiten.

Ik kan niet echt een goede Mini ITX of MicroATX behuizing vinden die lekker compact is.
Heeft iemand daar nog tips over?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board D425KT€ 50,35€ 50,35
1LC-Power LC-1320mi€ 39,37€ 39,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen probleem dat hij maar 1 (100mbit) ethernet poort heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dr Pro schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:40:
Ik kan niet echt een goede Mini ITX of MicroATX behuizing vinden die lekker compact is.
Ik heb zelf een pricewatch: Antec ISK 300-65 Mooi compact en inclusief zeer efficiënte voeding.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:17:
Het is geen probleem dat hij maar 1 (100mbit) ethernet poort heeft?
Nope :)
Ik heb nog een 100Mbit Intel controller (heb toch een 35 mbit internet verbinding, dus daar kom ik toch niet boven:)
antonboonstra schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:21:
[...]

Ik heb zelf een pricewatch: Antec ISK 300-65 Mooi compact en inclusief zeer efficiënte voeding.
Mooie kast!!
Die was me nog niet opgevallen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
Dr Pro schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:40:
Nadeel van die case is dat je intern niet zoveel schijven kan plaatsen.

Wat dat betreft zou jij de Fractal Design Array R2 Mini mini ITX + voeding kunnen kiezen, daar kun je 6 x 3.5" schijven en 1 x 2.5" schijf in kwijt. Bovendien zit daar een zeer deftige voeding in.
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firewall met veel schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik heb, na maanden dit topic gevolgd te hebben dan ook eindelijk een zuinige build draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 39,20€ 39,20
1Adata Superior S102 USB3.0 8GB Grijs€ 11,95€ 11,95
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,-€ 37,-
1Transcend JM1333KLN-4G€ 16,52€ 16,52
1Intel Desktop Board DH61WWB3€ 54,72€ 54,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,39

Systeempje is bedoeld als DIY router, vandaar het ontbreken van hdd's en de beperkte systeemspecs.
Bij het samenstellen is uiteraard gelet op zuinigheid naar aanleiding van alle tips in dit topic :)

Vandaag dan maar eindelijk eens de kans gehad om het verbruik te meten, en daar schrok ik van :X

Als OS staat er pfSense op (op FreeBSD gebaseerd) en het systeem is bij de metingen idle. Ik heb zowel standaard (cpu) op 2,4 GHz als met PowerD binnen pfSense getest (cpu clockt terug naar 400 Mhz). De metingen zijn gedaan met een Cresta, waarvan wel bekend is dat ie niet 100% nauwkeurig is. Bios is verder stock en er is uiteraard geen monitor aangesloten.

Hierbij de resultaten:

Idle met cpu op 2,4GHz: 15-16watt
Idle met cpu op 400Mhz: 14watt!

Dat dit systeem geen 100watt zou verbruiken was me al duidelijk, maar zijn deze waarden wel realistisch?
Iemand toevallig een 2de energiemeter te leen ter bevestiging? :+

Of ze nu wat hoger liggen of niet, ik ben er iig nu al érg tevreden mee! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sloth schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:00:
[...]
Hierbij de resultaten:

Dat dit systeem geen 100watt zou verbruiken was me al duidelijk, maar zijn deze waarden wel realistisch?
Iemand toevallig een 2de energiemeter te leen ter bevestiging? :+

Of ze nu wat hoger liggen of niet, ik ben er iig nu al érg tevreden mee! :D
Lijkt mij niets vreemds mee aan de hand, behalve dan dat-ie nog zuiniger.
Kweet niet wat die 350W (!!!) BeQuiet nog doet bij zulke lage vermogens namelijk, maar het kan zo maar zijn dat je nog een watt of 4 weggooit vergeleken met een picoPSU ;w ;w

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me overdreven, ik vraag me af of die Cresta bij deze vermogens wel betrouwbaar is? Mijn ervaring is dat die Be Quiet's helemaal niet zo zuinig zijn onder de 20w, mijn picopsu is behoorlijk zuiniger met een slechte adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Wel, ik had liever een PicoPSU of de 300watt variant gehad. Waar het mij om draait is de TCO.

Deze voeding heeft me (tweedehands, slechts 4 maanden oud dus met garantie en niet van nieuw te onderscheiden), inclusief verzending, 32 euro gekost. Een PicoPSU met laptopadapter komt dan (vooral door de hogere internationale portokosten) gewoon heel wat duurder uit.
Verder is het ook erg prettig dat je nu nog zat aansluitmogelijkheden hebt voor uitbreiding :)

De 300watt had me nieuw 10 euro meer gekost, en ik durf er m'n hand niet voor in het vuur te steken dat je die ten opzichte van de 350watt makkelijk gaat terugverdienen door een nog lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De energiemeter zal ongetwijfeld iets verkeerd aangeven, want dit lijkt me erg onwaarschijnlijk. Desalniettemin zal dit systeem alsnog sub-20W zitten en daarmee een uitstekende TCO geven.

Woon je in de buurt van Den Haag of de kop van Noord-Holland? Dan kan ik wel een metertje uitlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
sloth schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:00:

Vind het verbruik wel in orde,misschien dat je in het bios nog een en ander kan uitschakelen(audio) en wat undervolten,tweaken.

Ik heb zelf mijn H55M ED55 en I3 530 vervangen door een H67MA ED55 en een I3 2100 en het verbruik is hetzelfde gebleven,zo'n 27W :(
Zit wel Firewire op het moederbord en die heb ik ook nodig net zoals de audio maar had toch wel iets lager verwacht omdat Gohan-san met een MSI bordje,I3 2100 en 4 HD's rond de 21W zit.
Zat overigens standaard out of the box op 32W dus heb al een en andere in het bios kunnen verbeteren(oa dimm voltage naar 1.375 en Intel SVID mode)

Moederbord MSI H76MA ED55
Processor I3 2100
SSD OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB
HD Western Digital Greenpower 640GB
Geheugen Crucial 2x2GB
Voeding Seasonic S12II 330W

[ Voor 8% gewijzigd door audiojunk op 14-11-2011 14:57 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Out of the box heb ik die van mij eigenlijk niet gemeten, direct de bios ingegaan en elke stap bijlangs gegaan om te kijken of ik het nodig heb of niet. Hyper-V heb ik wel aangelaten want dat is toch wel iets om tzt mee te gaan experimenteren.
Undervolten heb ik ook niet gedaan, eigenlijk alleen maar in de bios alles uitgegooid dat ik niet nodig heb.
En natuurlijk de schijven laten uitschakelen omdat je daar gewoon het leeuwendeel mee wint.

SSD voor windows, en alle actieve programma's! Dat is denk ik wel erg belangrijk omdat je anders elke keer een request naar je schijven stuurt.
In mijn geval heb ik sickbeard wel op de C: staan, en volgens mij als hij geen update van series vind, word zelfs mijn raid volume niet aangezwengeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Inmiddels de seriële en parallele poort en onboard audio disabled en je ziet het verbruik dan schommelen tussen de 13 en 14 watt.
Todo: kijken of het geheugen op lagere kloksnelheid kan, onboard video uitschakelen en alle bios opties een laatste keer overlopen om te kijken of er nog wat uit kan.
Als iemand verder nog tips heeft waar ik niet aan gedacht heb zijn die ook altijd welkom ;)

Oh, en FWIW, ik was vergeten te vermelden dat er ook nog een oude 3com 3C905C-TX-M NIC inzit, die vast alleen al 1watt verbruikt.

Tot slot nog goed nieuws: ik kan waarschijnlijk even de Voltcraft meter van mux lenen om een nauwkeurige meting te doen _/-\o_
Van zodra dit geregeld is post ik hier ook nog even de resultaten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWnStaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:07
Ik heb thuis een server in elkaar gezet met oude componenten uit een oud systeempje. De server wil ik gaan gebruiken als (test) webserver, file server en media server. Daarnaast moet er fatsoenlijk Plex Media Server op draaien (beetje CPU kracht is dus nodig voor het transcoden).

Omdat de server 24/7 moet draaien, probeer ik het verbruik in te perken.

Na wat meten met een Cresta en wat verwijderen van componenten, ben ik van idle 105 watt naar 58 watt gegaan. Ik heb nu de volgende specs:
- ASUS A8N-SLI Deluxe (NVIDIA nForce4)
- AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2,0 GHz Socket 939
- 2 x 512MB PC3200 (Corsair VS512MB400)
- 200GB (diamond max 10 sata 150)
- PSU: Codegen 400W 400X (van 2004)

Ik wil nu kijken hoe ik (zonder al te hoge kosten) het verbruik verder omlaag kan helpen. Een aantal dingen die ik in mijn hoofd heb:

Geheugen:
- 1 x 1 GB Corsair VS1GB400C3 a € 23,95?
- Of 2GB DDR3 SDRAM a € 12,95 (helft goedkoper, 2x zo veel geheugen); gaat dit uberhaupt werken met deze config?

Voeding:
- Be quiet! Pure Power L7 300W a € 39,45

Harddisk:
- Ik heb nog een Samsung EcoGreen F3 1TB in mijn Popcorn Hour zitten. Deze wil ik tzt in mijn server zetten. De PCH gaat uiteindelijk de deur uit.
- OS (Ubuntu) op USB stick (spin down van hd) (Kingston DataTraveler 101 G2 16GB a € 15,-)

Wat kunnen jullie mij aanraden? Waarmee zal ik het meeste resultaat hebben? Of is een ander moederbord en processor een betere keuze? Zoals gezegd: ik wil niet al teveel inleveren aan CPU kracht en de kosten laag houden.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
BroWnStaR schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:15:
Wat kunnen jullie mij aanraden? Waarmee zal ik het meeste resultaat hebben?
Op zich heb je zo te zien al een keurig resultaat geboekt. Gezien de componenten zou ik niet verwachten dat daar nog een groot verschil gemaakt kan worden. Van twee DIMMs naar een DIMM zal niet echt een grote winst opleveren. Ik zou hooguit 2W verwachten, maar denk dat het dichter bij de 1W zit. Die DDR3 2GB module die je voorstelt zal zeker niet werken in dit moederbord omdat dat alleen DDR ondersteund en geen DDR2 of DDR3.

Die harde schijf zou een paar watt winst op kunnen leveren waarmee je misschien net boven de 50W weet te komen. Die voeding zou ook een paar watt kunnen schelen, maar of het op het totaal de moeite waard is, is maar de vraag. Hangt er in ieder geval van af hoe efficient die Codegen is.

Een overweging zou kunnen zijn dat een nieuwe BeQuiet voeding nu al jouw huidige setup voedt en dat dat een investering is vast voor een energieefficientere combinatie van moederbord, CPU en geheugen. Je kan het geld ook nog even in de knip houden en kijken wat er voorbij komt in V&A. Genoeg voorbeelden in dit topic om een idee te hebben welke onderdelen interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vol interesse heb ik mij door dit gehele topic (en een aantal andere topics hier over energieefficientie)heengewerkt vanaf pagina 1.

Energieefficientie in ICT systemen vind ik namelijk zowel bedrijfs/beroepsmatig, thuis/hobbymatig, financieel en ecoligisch een zeer interessant onderwerp.

Bij deze wil ik eenieder dan ook alvast bedanken voor de verscheidene inzichten die ik hier heb mogen lezen. Elke mening, vraag en antwoord is in mijn opzicht een cruciale schakel om een zo efficient mogelijk systeem te ontwerpen.

Echter, en nu komt het, vraag ik mij af wat de daadwerkelijke doelstelling is in dit topic. Is de doelstelling hier om:

A: Een zo energiezuinig mogelijk systeem te maken (Hardware,Software en tweaks);
B: Een zo effectief mogelijk systeemte maken die ook nog eens energieefficient is;
C: Een zo goedkoop mogelijk systeem maken dat energieefficient is.

Systemen die hier voorbijkomen voldoen meestal maar aan 1 van deze punten, terwijl er binnen het topic geen eikpunten zijn opgenomen of iets daadwerkelijk efficient is.

Een systeem zo energiezuinig laten draaien puur omdat het kan (volgens mij is de server van Mux een mooi voorbeeld met zijn <10W verbuik) valt natuurlijk compleet binnen het titelkader van dit topic en sluit nauw aan bij deze gehele website/forum. Maar ondanks dat veel personen hier (inclusief mijzelf) dit zien als een mooi streven vraag ik mij al snel af of het uberhaubt een reëele opstelling is voor de gemiddelde persoon hier aanwezig.

Ik zal namelijk altijd proberen om een goede mix trachten te verkrijgen van alle pilaren op dit gebied (aanschafkosten, afschrijvingswaardes, upkeepkosten, onderhoudskosten en daadwerkelijke capaciteiten).

Oftewel, een klein, zuinig en goedkoop systeem dat net het OS kan draaien is leuk omdat het kan (en uiteraard leerzaam) maar het is totaal niet een reeele opstelling.

Personen die een MP Hexacore Xeon opstelling hebben om thuis als standaard servertje te dienen is alleen maar leuk voor de personen die aandelen van het energiebedrijf bezitten. Overigens verwacht ik niet dat eigenaren van dergelijke systemen zullen klagen over de prestaties.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Is het rendabel om in superzuinige systemen te investeren terwijl dit nooit word terugverdient op stroomkosten? Behoord dit een speerpunt of motivatie te zijn als echte energietweaker? Mag er ingeleverd worden op uiteindelijke (benodigde) prestaties puur om energieefficient te zijn? Met alle irritaties ten gevolge?

Graag hoor ik ook over deze onderwerpen jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit valt allemaal redelijk onder wat Reinman zo graag vertelt: TCO. Total cost of ownership.

Mijn systeem is niet alleen een zo zuinig mogelijk systeem dat net een OS kan draaien, het past in een gehele filosofie van het verlagen van TCO. Het is waar dat je niet een systeem kan 'ontwerpen' dat direct zo goed mogelijk aan al je eisen voldoet, maar wat je wel kunt doen is je best doen om ontwerpkeuzes te maken die altijd beter zijn voor je systeemdoel. Bijvoorbeeld:

In mijn 8.3W systeem heb ik redelijk high-performance desktopcomponenten gebruikt. Ik had laptopcomponenten of zoiets als een Atom-processor kunnen gebruiken, maar de minimale besparingen die je daarmee kunt behalen wegen niet op tegen het performanceverlies.

In mijn 8.3W-systeem zit enkel een kleine SSD met heel laag idle-verbruik, en al mijn persoonlijke data staat op een centrale NAS. Zo spaar ik zowel in geld als verbruik als betrouwbaarheid een hoop uit. Doordat ik van tevoren heb geïnventariseerd wat ik daadwerkelijk op die SSD wil zetten, rekening houdend met de levensduur van het apparaat (ik zal nooit windows 8 op die computer hoeven zetten, dus ik hoef geen rekening te houden met een evt. groter OS in de toekomst) kon ik voor de kleinste beschikbare SSD kiezen, wat weer scheelt in de kosten.

Bottom line: zelfde verbruik en meer performance is altijd goed. Minder geld en gelijke (systeem-)performance en -features zijn altijd goed. Niet naderhand hoeven te upgraden of investeren in het systeem is altijd goed. Dat soort dingen moet je doen als je niet exact kunt duiden wat je nodig hebt in de toekomst - dingen die altijd goed zijn.

tweedehands kopen is altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik sta op het punt een (zuinige) server samen te stellen. Voornamelijke doel hiervan is om films te streamen naar mijn ps3 en mediaplayer. Hiernaast zal deze dienen om wat mee te experimenteren. Ik doe een ICT studie dus het is altijd leuk om hier thuis wat mee te spelen.

Ik heb de configuratie al in mijn hoofd op een zaak na. Ik ga twee HD's inbouwen waarvan een voor films en een voor data. Nu wil ik het liefst mijn OS appart geinstalleerd hebben staan. Hierin heb ik drie opties namelijk:

- Op een schijf twee partities maken. (Geen voorkeur ivm. betrouwbaarheid)
- Een 3e schijf aanschaffen. (Ook niet echt de voorkeur ivm. energiegebruik,kosten, 90% van de ruimte wordt niet gebruikt etc.
- Het os op een USB stick zetten.

En over optie drie twijfel ik nog. Ik wil Server2008 gaan gebruiken omdat ik hier een licentie van heb. Ik heb me wat ingelezen over de voor en nadelen van een OS op een usb stick. Maar bij het gros van artikelen die ik hierover vindt gaat het over een usb 2.0 stick en dan vooral een redelijk trage. Dus ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met usb 3.0 sticks? En of dit goed werkt of gewoon af te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Of je zoekt in V&A een goedkope SSD, je hoeft maar max 30gig als OS schijf te hebben :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
2008(r2) op 30GB is best krap...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

of iets groter kan inderdaad ook, SSD voordeel is ook dat je die niet in slaapstand hoeft te laten staan en altijd weinig stroom verbruikt.
* Valkyre ziet net dat zijn 2008(r2) installatie op dit moment 32 gig bedraagt op zijn 64gb ssd :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

40GB intels zijn volgens mij ook niet zo duur.

Ouwe craptop hd vind ik ook altijd nog een goeie oplossing (Mijn TCO was wel 0 euro. Iemand had een kapotte laptop. Geholpen een nieuwe uit te zoeken, mocht kapotte hebben, gratis HDD en geheugen :))

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af waarom je drie verschillende schijven gebruikt, tbh. Reductie is de sleutel tot efficiëntie. Kan het ook met een schijfje minder?

Een USB-stick is prima als OS-schijf als je nagenoeg alleen maar leest van het ding. Het wordt al gauw problematischer als je er regelmatig op schrijft, want de levensduur van die dingen is meer dan een orde korter dan een 'echte' SSD. Je kunt er bijvoorbeeld absoluut geen pagefile of hibernation file op kwijt, maar ook geen browser cache en dat soort meuk. Kort gezegd: een USB-stick is een cheapo keuze die goed kan werken, als je maar een stukje van de hdd hebt waar je OS/application writes op kunt laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik heb zelf een 32gb Onyx SSD en draai Windows 7 Ultimate Lite,na een schone installatie met drivers en standaard programma's is er nog geen 3GB verbruikt(geen hibernate en virtueel geheugen,prullenbak gelijk legen)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien hij een Core Install uitvoerd en er uitsluitend een mediaserver van maakt is 30 GB ruimschoots voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
audiojunk schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:45:
Ik heb zelf een 32gb Onyx SSD en draai Windows 7 Ultimate Lite,na een schone installatie met drivers en standaard programma's is er nog geen 3GB verbruikt(geen hibernate en virtueel geheugen,prullenbak gelijk legen)
Dat zeg ik, default is het dus krap aan, niet te weinig.
Als je speciale dingen gaat doen als Core installaties of Lite versies, dan kan het wel.
(Heb zelf hier een 40GB SSD, waar Ubuntu op staat, en daar is nog geen 2GB in gebruik, dus het kan altijd kleiner :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:48:
[...]

Dat zeg ik, default is het dus krap aan, niet te weinig.
Als je speciale dingen gaat doen als Core installaties of Lite versies, dan kan het wel.
(Heb zelf hier een 40GB SSD, waar Ubuntu op staat, en daar is nog geen 2GB in gebruik, dus het kan altijd kleiner :) )
Zonder wie dan ook voor het hoofd te stoten maar welke nipwit wil er uberhaubt een GUI hebben op een server? Zonder verdere informatie mag ik er dan ook vanuit gaan dat het een Core Install word.

Persoonlijk zal ik ook net als Firedrunk er simpelweg Ubuntu server op zetten (al mijn servers zijn UB SoS) daar deze goedkoper in gebruik is en simpelweg stabieler is. De enigste 2008 die ik thuis draai is een testserver voor mijn werkgever die nog steeds domweg weigerd over te stappen naar betere systemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20-09 00:16

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 13:13:
Zonder wie dan ook voor het hoofd te stoten maar welke nipwit wil er uberhaubt een GUI hebben op een server? Zonder verdere informatie mag ik er dan ook vanuit gaan dat het een Core Install word.
* Matis Ik heb mijn Ubuntu-server expres met de Desktop-versie uitgerust. Te meer omdat ik er soms ook gewoon grafisch op wil rommelen. Ook heb ik een aantal processen die ik niet met nohup wil starten, die start ik dus vanuit de GUI.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 13:20:
[...]

* Matis Ik heb mijn Ubuntu-server expres met de Desktop-versie uitgerust. Te meer omdat ik er soms ook gewoon grafisch op wil rommelen. Ook heb ik een aantal processen die ik niet met nohup wil starten, die start ik dus vanuit de GUI.
Je geeft het antwoord zelf al: Je wilt er zo nu en dan ook grafisch op rommelen.

Wil je dit niet en je wenst een pure server staat er ook geen GUI geinstalleerd. Dit kost je gewoonweg een hoop extra systeemkracht en stroom zonder dat je er iets wezenlijks voor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Dat valt best mee, als je maar niet een Pagefile van 16GB geconfigureerd hebt, dan is het best te doen. Data zal je ergens anders op moeten slaan. Ik heb in mijn Hyper-V server enkele 30GB SSD's geplaatst, en op elke SSD staat een Windows Server 2008 R2 installatie, en dan hou ik nog minimaal 10GB over op elke schijf.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
10GB zonder Applicaties... I rest my case... Dat vind ik krap...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Wacht maar tot %windir%\winsxs gaat groeien... "Ja maar dat zijn hardlinks, die nemen geen ruimte in!" -> Zeg dat tegen onze monitoring die gaat lopen blaten dat er minder dan x % vrije ruimte is...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ken het probleem, hebben we hier ook... En het is niet op te ruimen... Vandaar mijn waarschuwing, maar ja, sommige mensen... :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Intel lanceert een nieuwe Pentium CPU :)
Intel stelt een nieuwe Pentium processor voor gebaseerd op de Sandy Bridge architectuur. De dual-core Pentium 350 processor is eigenlijk een Xeon E3-1200 serverprocessor maar dan voor OEMs om toe te passen voor consumenten.
bron: hardware.info

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aww, net nu ik een Pentium G620 had gekocht. Ziet eruit als een mooi ding, als hij nou ook qua prijs onder de 500- en 600-serie wordt gelanceerd is het helemaal mooi. Vooral geschikt voor servers, gezien er geen IGP in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Had het nieuws gisteren inderdaad al elders ook al gezien, maar ik moet zeggen dat de Xeon E3-1220L toch wat aantrekkelijker lijkt dan de Pentium 350, ook voor de meerprijs. Maar goed ik blijf het voorlopig met mijn C7 doen :+

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 22-11-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:37:
Aww, net nu ik een Pentium G620 had gekocht. Ziet eruit als een mooi ding, als hij nou ook qua prijs onder de 500- en 600-serie wordt gelanceerd is het helemaal mooi. Vooral geschikt voor servers, gezien er geen IGP in zit.
Zit met hetzelfde :/

Vorige week net het volgende als server'tje in elkaar gezet;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,21€ 52,21
1Lian Li PC-Q08B€ 88,-€ 88,-
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 19,50€ 19,50
1Noctua NF-S12B FLX, 120mm€ 16,90€ 16,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,90€ 92,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 31,80€ 31,80
1Asus P8H67-I€ 87,56€ 87,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,72

33W idle atm via een el-cheapo Cresta, zonder enige optimalisatie's (Ubuntu). Er komen nog 2TB's schijven bij, alleen ik wacht wel even totdat de prijzen weer dalen...

Een Pentium 350 was wellicht dan een leuk alternatief geweest. Ah jah...

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rlkz schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:58:
33W idle atm via een el-cheapo Cresta, zonder enige optimalisatie's. Er komen nog 2TB's schijven bij, alleen ik wacht wel even totdat de prijzen weer dalen...

Zelfde kastje als ik heb, ben er erg tevreden mee :)

Zelf baal ik dat ik net een AMD APU had gekocht 1 week voor de introductie van de nieuwe Pentium 5xx en 6xx reeks. Net zo goedkoop, zuinig (zo niet zuiniger), upgradebaar, en veel meer CPU performance. Maar in de praktijk zal ik er vermoedelijk weinig van merken, file serving en downloaden doet 'ie naar 100% tevredenheid.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:58
rlkz schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:58:
[...]

Zit met hetzelfde :/

Vorige week net het volgende als server'tje in elkaar gezet;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,21€ 52,21
1Lian Li PC-Q08B€ 88,-€ 88,-
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 19,50€ 19,50
1Noctua NF-S12B FLX, 120mm€ 16,90€ 16,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,90€ 92,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 31,80€ 31,80
1Asus P8H67-I€ 87,56€ 87,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,72

33W idle atm via een el-cheapo Cresta, zonder enige optimalisatie's (Ubuntu). Er komen nog 2TB's schijven bij, alleen ik wacht wel even totdat de prijzen weer dalen...

Ubuntu is "slechter" in het ondersteunen van het terugdringen van het energieverbruik dan Windows 7, klopt dat?

Ik heb namelijk een i5 2400 op een Gigabyte moederbord met 4 reepjes geheugen, een ssd en een laptopschijf en idle draait ie 40 watt op een 430 watt voeding.

[ Voor 31% gewijzigd door GioStyle op 22-11-2011 12:29 . Reden: Dubbele quote verwijderen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Linux in het algemeen is out of the box wat minder zuinig dan Windows. Je kunt het verbruik wel terugdringen tot Windows-niveau (als je geluk hebt met driverondersteuning, that is), maar daarvoor moet je vaak wat meer moeite doen en vooral systematisch te werk gaan. Zie ook het topic 'linux en zuinigheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik heb m'n Seasonic ff vervangen door een PicoPSU 150W en een Dell DA-1 adapter en zit nu op 23-24W(Seasonic 26-27W).
Jammer dat MSI geen CPU Offset heeft in het bios waarmee je dus de VCore nog wat kan verlagen zowel idle als stressed,nu kan ik de vcore wel verlagen maar dan werkt EIST niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Als je trouwens in Gnome of XFCE harddrive-spinoff hebt ingesteld, wordt dit dan pas actief na het inloggen?

Ik heb nu een XFCE autologin, maar ik wil een XBMC autologin en een tweede aparte LightDM-sessie om tussen neus en lippen door email te kunnen checken.

Jammer trouwens dat XFCE telkens mijn scherm uitzet ookal ben ik een film aan het kijken. Nu moet ik die functie uitzetten, maar gebruikt dat scherm dus de hele nacht 70 watt als ik in slaap ben gevallen. :P

(Als je griep hebt leer je die kant van je htpc/server :P)

[ Voor 38% gewijzigd door Sando op 22-11-2011 14:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
audiojunk schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:38:
Ik heb m'n Seasonic ff vervangen door een PicoPSU 150W en een Dell DA-1 adapter en zit nu op 23-24W(Seasonic 26-27W).
Jammer dat MSI geen CPU Offset heeft in het bios waarmee je dus de VCore nog wat kan verlagen zowel idle als stressed,nu kan ik de vcore wel verlagen maar dan werkt EIST niet meer.
Als je alle P en C-States zelf kan instellen, maakt dat weer niet zoveel uit. EIST doet niets meer volgens mij.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tegenwoordig doet EIST juist veel meer, de system agent (waar EIST een onderdeel van is) kan heftig zitten power gaten en met veel hogere frequentie VID/FID paren doorgeven aan de power circuitry dan software. Je mist een hoop zonder EIST.

Doordat zoveel delen van je processor geheel uit worden gezet in idle (en zelfs onder load maar een fractie van de tijd aanstaan) is het idle-verbruik ook zodanig laag van een moderne processor dat het écht geen zin meer heeft om zelf te gaan undervolten. Sterker nog, mijn 8.3W core i3-systeem (daar gaat-ie weer :P) had meer baat aan het toevoegen van een fan om de temperatuur van de processor laag te houden, dan om de spanning in idle 0.1V omlaag te gooien. Zó nutteloos is undervolten in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gheghe, goed om zo'n expert op het forum te hebben! Weer wat geleerd!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
mux schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:55:
Zó nutteloos is undervolten in idle.
Helemaal mee eens maar tijdens het belasten valt er aardig wat te winnen met undervolten,nu loopt m'n
i3 2100 op 1,16V stressed terwijl die dat misschien ook wel op 1V doet.
Maar als ik in het bios de Vcore op 1V instel loopt idle ook op 1V :( dus verbruik ik weer meer,met CPU Offset kan je dit wel goed regelen als ik het goed begrijp.

[ Voor 7% gewijzigd door audiojunk op 22-11-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, onder load scheelt het 'meer', maar IMO niet genoeg om interessant te zijn voor de 'gemiddelde' tweaker. Onder full load doet een i3-2100 (enkel CPU-deel) iets van 15 à 20W DC. Het verschil tussen 1.16 en 1V is dan max. 5W.

Dit is ook min of meer de reden waarom het acceptabel is dat intel ervoor heeft gekozen om spanning/frequentie helemaal op de processor te regelen: handmatig tweaken levert nauwelijks interessante verbeteringen op. Zeker in de context van een desktopprocessor die 95-99% van de tijd idle draait. Gemiddeld over de levensduur van de proc zit je te kijken naar promilles of op z'n best procenten lager verbruik*.

Daarbij komt nog een technisch bezwaar: power management in een intel-cpu is niet meer zo gemakkelijk. Het is niet zoals vroeger zo dat de hele processor op één spanning loopt, en dat automatisch terugklokken niks anders is dan een lookup table van spanning en frequentie (1.2GHz hoort bij 0.8V, 1.6GHz hoort bij 1V, 2.6GHz hoort bij 1.2V, dat idee). Verschillende onderdelen van processor, IGP en IMC (en system agent) gebruiken andere spanningen, andere VRMs en andere power settings. Ik heb zelfs geobserveerd dat de spanning op de processor wordt veranderd bij gelijk blijvende klokfrequentie. Er is meer aan de hand, en handmatig tunen kan best wel eens betekenen dat je ongemerkt je processor instabiel maakt. Zeker met een offset-spanning.

Dat wil niet zeggen dat je het niet moet proberen te tweaken en het afgesloten gebied is, maar dat er een lastiger technisch verhaal achter zit (en veel minder interessante winsten) dan vroeger het geval was. Als je op zoek bent naar besparingen op een computer, moet je het in ieder geval eerst zoeken in het uitzetten of reduceren van storage, het vinden van een zuinig moederbord en het optimaliseren van je PSU. Undervolten is contrary to intuition een van de laatste stations geworden.

*tevens de reden waarom ik het vreemd vind dat -T en -S processoren aan consumenten worden verkocht voor fiks hogere prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Betekenen die -S en -T versies dan niet dat de hele interne management erop gericht is om onder een bepaald niveau te blijven. Dus misschien kan de CPU wel > 35W gebruiken, zolang de GPU dat dan niet tegelijk ook maar doet. En vice versa, dat de GPU lekker mag staan stampen, maar dat niet tegelijk mag met de CPU.

Dat kan voor OEM bouwers natuurlijk heel erg belangrijk zijn, vanwege koelingsaspecten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat is min of meer wat er gebeurt. Wat binning en een lagere max klokfrequentie, misschien wat aanpassingen in de system agent. Precies wat je zegt: het is handig als je maximale koelcapaciteit beperkt is, maar voor een consument? Niet echt heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
De PicoPSU er maar weer tussen uit gehaald,zat een aardige brom op m'n onboard audio.
Met de Seasonic heb ik er geen last van,ligt het aan de PicoPSU of de Dell DA-1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is vreemd, dat lijkt me in eerste instantie aan aarding te liggen eerlijk gezegd. Een brom (niet piep) klinkt me in de oren als 50 of 100Hz. Zaten zowel je speakers (of wat je ook gebruikt) als je da-1 in een geaard stopcontact? Houd je het probleem als ze niet geaard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ja zaten allebei in een geaard stopcontact.
Zal het morgen nog eens proberen,het is overigens wel een kleine bromdie je alleen hoort bij hoge volume maar met de Seasonic heb ik er geen last van.
Heeft het niet te maken met de PicoPSU dat die in de ATX aansluiting zit en deze niet afgeschermd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Na hele delen van de Thread te hebben gelezen, ben ik ook overgegaan om mijn huidige server te vernieuwen.
Hiervoor heb ik gekozen voor de volgende onderdelen:

Case: Antec NSK 1480
CPU: Intel Core i3 2100
Mobo: Intel DH67CF B3

Nu heb ik even het verbruik gemeten, en dit schommelt idle (met enkel dingen draaiend) tussen de 22 en 32 watt.
Ik ben hier zeker tevreden mee, echter kan het natuurlijk altijd beter :)

Iemand nog tips waar ik kan aan sleutelen om het verbruik nog wat lager te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
audiojunk schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 20:25:
Ja zaten allebei in een geaard stopcontact.
Zal het morgen nog eens proberen,het is overigens wel een kleine bromdie je alleen hoort bij hoge volume maar met de Seasonic heb ik er geen last van.
Heeft het niet te maken met de PicoPSU dat die in de ATX aansluiting zit en deze niet afgeschermd is?
Nee, dat is het sowieso niet. Ik kan zo snel niet zeggen wat het moet zijn. Heb je het omgekeerde al geprobeerd - één van de twee *niet* geaard aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
mux schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:03:
*tevens de reden waarom ik het vreemd vind dat -T en -S processoren aan consumenten worden verkocht voor fiks hogere prijzen
Centjes? Er zijn genoeg mensen die het energieverbruik uit de TDP herleiden en zodoende denken dat de T-versie (of hoe die dan ook heet) een stuk zuiniger is en zich dat wel terugbetaald. Die kopen dan zo'n ding en Intel vangt dan nog eens een leuke toeslag daar op.

Niet (alleen) hier op GoT, maar ook veelal op internationale fora.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 23-11-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
dupondje schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:14:
Na hele delen van de Thread te hebben gelezen, ben ik ook overgegaan om mijn huidige server te vernieuwen.
Hiervoor heb ik gekozen voor de volgende onderdelen:

Case: Antec NSK 1480
CPU: Intel Core i3 2100
Mobo: Intel DH67CF B3

Nu heb ik even het verbruik gemeten, en dit schommelt idle (met enkel dingen draaiend) tussen de 22 en 32 watt.
Ik ben hier zeker tevreden mee, echter kan het natuurlijk altijd beter :)

Iemand nog tips waar ik kan aan sleutelen om het verbruik nog wat lager te krijgen?
een picopsu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat zou een Intel Xeon E3-1220L + Intel S1200KP, 4GB RAM en een dataschijf + twee flashdrives & twee fans ongeveer verbruiken (en kan ik daarvoor mijn oude 90W PicoPSU doorgebruiken?

Ik ben nu toch wel een beetje aan het overwegen mijn C7-servertje toch maar te vervangen, iets sneller zou wel mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 14:20
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, alleen de CPUs die op een 5 eindigen hebben een IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had de hoop de videokaart (eventueel na de installatie) gewoon weg te kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan zeker. Een videokaart is niet vereist om je computer te draaien.

Ik had trouwens over je eerste vraag heengelezen (wat zo'n ding verbruikt): Die kan makkelijk op een 90W pico draaien, dunkt me. Wat voor 'dataschijf' komt erin te hangen? Die beperkt waarschijnlijk wel je adapterkeuze. Op een 65W adapter gaat zoiets niet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Hopsakee!

Mijn config draait nu op 23-25watt idle ipv 35w met Ubuntu x86_64 11.10 (desktop)
(zonder HDD's)

Het gebruik van "powertop" is hierin wel nuttig geweest! ik ben nog een beginner met Linux in het algemeen, maar eenmaal op dreef :)
Volgens mij is de grootste boosdoener nu de 300W PSU...

* rlkz klooit nog even verder B)

Hier moet ik nog even naar kijken, maar goed, dat is iets voor het Linux en zuinig topic...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
 Usage     Device name
              0.4%        CPU use
            100.0%        Display backlight
            118.9 pkts/s  Network interface: eth0 (r8169)
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200/2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port
            100.0%        PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 port SATA AHCI Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 8
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 7
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 6
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family MEI Controller #1
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller
            100.0%        USB device: MT1806  (MediaTek Inc)
            100.0%        USB Device: usb-device-8087-0024
            100.0%        USB device: EHCI Host Controller
              0.0%        USB device: G500 (Logitech)
              0.0%        USB device: Comfort Curve Keyboard 2000 (Microsoft)
              0.0%        USB Device: usb-device-8087-0024
              0.0%        USB device: xHCI Host Controller
              0.0%        USB device: xHCI Host Controller
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1
              0.0%        USB device: EHCI Host Controller
              0.0%        PCI Device: ASMedia Technology Inc. ASM1042 SuperSpeed USB Host Controller

[ Voor 78% gewijzigd door rlkz op 23-11-2011 20:37 ]

I browse with Vivaldi

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aanbieding alert voor alle zuinigheidsfreaks !!

Tot middernacht bij Conrad: Voltcraft Energy Logger 4000 voor maar € 19,99:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125335

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/v83si1.png

Gratis verzending v.a. 25 euro, dus bestel er iets bij van 5 euro, anders zijn de verzendkosten 6,95.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BroWnStaR schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:15:
Ik heb thuis een server in elkaar gezet met oude componenten uit een oud systeempje. De server wil ik gaan gebruiken als (test) webserver, file server en media server. Daarnaast moet er fatsoenlijk Plex Media Server op draaien (beetje CPU kracht is dus nodig voor het transcoden).

Omdat de server 24/7 moet draaien, probeer ik het verbruik in te perken.

Na wat meten met een Cresta en wat verwijderen van componenten, ben ik van idle 105 watt naar 58 watt gegaan. Ik heb nu de volgende specs:
- ASUS A8N-SLI Deluxe (NVIDIA nForce4)
- AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2,0 GHz Socket 939
- 2 x 512MB PC3200 (Corsair VS512MB400)
- 200GB (diamond max 10 sata 150)
- PSU: Codegen 400W 400X (van 2004)

Ik wil nu kijken hoe ik (zonder al te hoge kosten) het verbruik verder omlaag kan helpen. Een aantal dingen die ik in mijn hoofd heb:

Geheugen:
- 1 x 1 GB Corsair VS1GB400C3 a € 23,95?
- Of 2GB DDR3 SDRAM a € 12,95 (helft goedkoper, 2x zo veel geheugen); gaat dit uberhaupt werken met deze config?
s939 is ondertussen best wel legacy. Die socket ondersteunt exclusief DDR SDRAM, dus je kan daar niet zomaar DDR3 in proppen.
Voeding:
- Be quiet! Pure Power L7 300W a € 39,45

Harddisk:
- Ik heb nog een Samsung EcoGreen F3 1TB in mijn Popcorn Hour zitten. Deze wil ik tzt in mijn server zetten. De PCH gaat uiteindelijk de deur uit.
Kijk naar het aantal platters - dat is bepalend voor het verbruik.
- OS (Ubuntu) op USB stick (spin down van hd) (Kingston DataTraveler 101 G2 16GB a € 15,-)
Zonder de nodige voorzorgsmaatregelen (bestandssysteem dat wear leveling ondersteunt, logbestanden in RAMFS) zal je USB-stick er binnen de kortste keren aan zijn. Kost je meer tijd en moeite dan het je financieel zal opleveren.
Wat kunnen jullie mij aanraden? Waarmee zal ik het meeste resultaat hebben? Of is een ander moederbord en processor een betere keuze? Zoals gezegd: ik wil niet al teveel inleveren aan CPU kracht en de kosten laag houden.
De vraag die je jezelf moet stellen is: heb je die processorkracht nodig? Ik heb hier een X2 5050e in m'n server draaien en die gaat er uit voor een Zacate E-350 of Pentium G620 setup. De grootste bottleneck op mijn server is echt wel disk I/O, de CPU zit meestal gewoon wat uit zijn neus te vreten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Dav1d schreef op donderdag 24 november 2011 @ 01:00:
Aanbieding alert voor alle zuinigheidsfreaks !!

Tot middernacht bij Conrad: Voltcraft Energy Logger 4000 voor maar € 19,99:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125335

[afbeelding]

Gratis verzending v.a. 25 euro, dus bestel er iets bij van 5 euro, anders zijn de verzendkosten 6,95.
Volgens mij dan een foutje, ik zie gewoon 53 euro staan.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:00:
[...]

Volgens mij dan een foutje, ik zie gewoon 53 euro staan.
Deze aanbieding staat ook prominent op de Conrad hoofdpagina. Net eentje voor die aanbiedings prijs besteld. Thanks Dav1d for the heads-up!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Werkt ook op conrad.be, voor de geïnteresseerden. Net eentje besteld :*). Bedankt voor de tip!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 82 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.