Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die luidruchtigheid is pas bij zwaardere belasting. Iets wat toch maar zelden voor zal komen. Zelfde met die 12V. En zolang je computer er niet door crasht vind ik dat ook geen probleem. Voor het geld kun je geen wonderen verwachten natuurlijk. Als je de voeding een groot deel van de tijd in die hoogste 25% zou belasten zou je er denk ik ook beter aan doen om gewoon een zwaardere voeding te nemen. Die 400W is de lichtste uit deze serie bij FSP.

Ik had eerst een 300 Watt Huntkey 80+ Gold op het oog ( pricewatch: Huntkey Jumper 300G ) maar die is, in de pricewatch althans, tijdens het wachten op het leverbaar worden van de AMD A8 processor tien euri in prijs gestegen. Toen kwam ik deze tegen als alternatief. Ze doen ook nog eens 5 jaar garantie wat op zich ook niet verkeerd staat. Ze staan blijkbaar wel achter hun producten.

Ik bekijk deze dus eigenlijk als een 300W voeding omdat ik die laatste 100W toch eigenlijk nooit verwacht te gebruiken en als je je tot de meetwaarden in die range beperkt dan wordt het een erg nette voeding lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-01-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit lijkt mij een leuk dingetje voor een nas: de cubox
Heeft een arm processor en een e-sata poort en verbruikt maar 3 Watt! Helaas nog niet verkrijgbaar..

[ Voor 0% gewijzigd door Mr_gadget op 07-01-2012 16:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mr_gadget schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:39:
Dit lijkt mij een leuk dingetje voor een nas: de cubox
Heeft een arm processor en een e-sata poort en verbruikt maar 3 Watt! Helaas nog niet verkrijgbaar..
Daar ben je alleen veel beperkter in wat je wil draaien. Wel veel zuiniger ja, maar dan kom je al uit op ARM vs x86
As a result of this, ARM today is the simpler instruction set architecture. It is possible for an ARM based processor with a clock speed of 1 GHz to fit into a 2 watt TDP (a measure used to gauge the amount of power a part's cooling system must be designed to handle - smaller numbers generally represent a part with lower overall power draw), while Intel's most efficient Atom processors struggle to dip below a 5 watt TDP. That may not sound like a big deal, but when you're talking about devices as small as a smartphone, power differences are amplified by the lack of space. Designs that use more power have trouble compensating with a larger battery, a design alternative that is available to larger devices such as laptops.

However, Intel x86 microprocessors are still clearly superior in terms of absolute performance. The more complex instructions supported by x86 may make their processors larger and less efficient, but they result in a much quicker CPU. Also, x86 is now effectively a 64-bit instruction set architecture (thanks to AMD, who pioneered the 64 bit instruction set) while ARM has not made that leap. These differences are reflected in the operating systems that support each instruction set architecutre - ARM is the domain of Android, iOS and others, while x86 is assocaited with Windows, OS X and Linux.
http://www.brighthub.com/...ware/articles/107133.aspx

Het is in grove lijnen een tablet/mediaspeler ontleed met alleen de basis functies overgebleven.

Ook als je via eSATA een apparaat aansluit moet deze ook weer zijn eigen voeding hebben met bijbehorende verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:16:
Die luidruchtigheid is pas bij zwaardere belasting. Iets wat toch maar zelden voor zal komen. Zelfde met die 12V. En zolang je computer er niet door crasht vind ik dat ook geen probleem. Voor het geld kun je geen wonderen verwachten natuurlijk. Als je de voeding een groot deel van de tijd in die hoogste 25% zou belasten zou je er denk ik ook beter aan doen om gewoon een zwaardere voeding te nemen. Die 400W is de lichtste uit deze serie bij FSP.

Ik had eerst een 300 Watt Huntkey 80+ Gold op het oog ( pricewatch: Huntkey Jumper 300G ) maar die is, in de pricewatch althans, tijdens het wachten op het leverbaar worden van de AMD A8 processor tien euri in prijs gestegen. Toen kwam ik deze tegen als alternatief. Ze doen ook nog eens 5 jaar garantie wat op zich ook niet verkeerd staat. Ze staan blijkbaar wel achter hun producten.

Ik bekijk deze dus eigenlijk als een 300W voeding omdat ik die laatste 100W toch eigenlijk nooit verwacht te gebruiken en als je je tot de meetwaarden in die range beperkt dan wordt het een erg nette voeding lijkt me.
Klopt, de Huntkey is een absolute winnaar mbt efficiëntie. De 300G is echter jammer genoeg dermate duur dat je de meerprijs tov een minder efficiente PSU (bijv. de Cougar A300 ) of de Be Quiet Pure Power L7 300W in de levensduur van de PSU niet terug verdiend.
Volgens de Duitse C'T doet de FSP350-60EGN het ook goed en is qua prijs ook zeer goed te pruimen maar in Nederland niet echt verkrijgbaar (ca €45 bij de oosterburen).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het maximale rendement van die FSP is in deze tabel ook nog eens het hoogste met 95%. Die Be Quiet's die bovenaan staan kosten wel 2-2,5 maal zoveel. Jammer dat ze daar de Huntkey (nog) niet getest hebben. Ik verwacht dat deze FSP meestentijds in het deel onder de 50% belasting zal blijven in deze grafiek en dus op 29dBA zit wat ik stil genoeg vind.

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-max.de/sites/pc-max.de/files/graphs/psu_s321_noise.png

Bij 300W zou hij op zo'n 34dBA uitkomen wat ook nog amper hoorbaar is.

En als ik dit grafiekje van de FSP:

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-max.de/sites/pc-max.de/files/graphs/psu_s321_efficiency.png

vergelijk met de tabel in de test van de Huntkey van AnandTech dan vraag ik me af welk van de twee het beste rendement heeft. Ik weet alleen niet wat het feit dat die Anandtech test bij 115V gedaan is voor effect heeft op die rendementsmeting vergeleken met 220/230V.

FSP zit met hun aanbod in deze Aurum serie wat erg dicht op elkaar vind ik met 400/500/600/700 Watt. Als je deze zou labelen als een 300W "Overdrive" voeding of zoiets (die je langdurig met 33% kunt 'overbelasten' ;) ) dan zou de 100% rendementswaarde volgens deze tabel

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-max.de/sites/pc-max.de/files/graphs/psu_s321_efficiency.png

op de 95% zitten. Alleen zullen dan de 20% en 50% waarden iets ongunstiger uitvallen omdat die dan bij 60 en 150W gemeten moeten worden en niet bij 80 en 200W. Nog steeds wel boven de 'Gold' minima denk ik maar die 20 en 50% waarden worden dan ietsje minder mooi. Ik vraag me af of ze misschien mede daarom deze voeding ook liever als 400W aanduiden ook al wordt ie aan de hoge kant wat overbelast gezien de teruglopende 12V in dat hoge bereik.

Hier trouwens een video van Newegg over die Aurum serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat niet? Waarom niet?

[ Voor 41% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-01-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is misschien niet de juiste plek, maar ik zou niet weten waar ik het anders moet zetten: ik ben op zoek naar het topic waar gediscussieerd wordt over zuinige eigenbouw servers/NAS op basis van ARM CPU's. Ik heb me kapot gezocht maar ik kan het nergens meer vinden. Een linkje zou welkom zijn :)
Thanks!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vermoed dat een zo specifiek topic ook gewoon (nog) niet bestaat. Er is een topic over NASsen: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 waar men ook wel op energiezuinigheid let natuurlijk.

Er is o.a. dit topic over energiezuinigheid specifiek in servers en in beide topics zal wellicht de ARM processor ook wel eens langskomen maar een topic over én specifiek energiezuinig, én NASsen, én gebaseerd op ARM heb ik nog niet langs zien komen.

Wat let je om die te starten? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 20:46
Freekers schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:26:
Dit is misschien niet de juiste plek, maar ik zou niet weten waar ik het anders moet zetten: ik ben op zoek naar het topic waar gediscussieerd wordt over zuinige eigenbouw servers/NAS op basis van ARM CPU's. Ik heb me kapot gezocht maar ik kan het nergens meer vinden. Een linkje zou welkom zijn :)
Thanks!
Misschien moet je hier even een kijkje nemen. Niet helemaal wat je zoekt, maar een goedkoop energiezuinig servertje (wel debian based), maak je er zo van.
Raspberry Pi

[ Voor 3% gewijzigd door Biersteker op 21-01-2012 15:57 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedankt voor de replies, CaptJackSparrow en Biersteker, maar ik weet zeker dat het topic bestaat.
Het was nog niet zo heel oud en bestond misschien maar uit 1 of 2 pagina's... Kan het nergens meer vinden grr..

PS: De Raspberry PI ken ik. Leuk speelgoed, maar zijn ook genoeg alternatieven voor te krijgen :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelfs de allerbeste 1100W servervoedingen met 80 plus platinum doen geen 95%. 95% is onzin. Kan ook niet serieus genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik kan natuurlijk weinig zeggen over de testmethoden van de betrokken site. ALS ze voor het testen van alle voedingen daar wel dezelfde methodiek/apparatuur gebruiken (en die niet volstrekt onverantwoord is ;)) dan zou je verwachten in elk geval wel een onderlinge relatieve score te mogen kunnen afleiden. En dan scoort die voeding in elk geval hoog, los van de exacte waarde.

Via Wikipedia had ik ondertussen ook de site gevonden waar alle gecertificeerde voedingen te vinden zouden zijn.

FSP lijkt daar met momenteel 286 gecertificeerde voedingen wel blijk te geven van een serieuze inspanning om efficiënte voedingen te produceren.

Ik heb de Aurum 400 ondertussen binnen en ik ben benieuwd hoe die zal bevallen als het systeem gebouwd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Jammer eigenlijk dat bijvoorbeeld die 80 Platumum's zo duur zijn zo is het wel heel moeilijk om zoiets terug te verdienen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die Platinum voedingen vond ik dan ook niet interessant maar bij de Gold voedingen zitten (al) een aantal voedingen met een acceptabele prijs. Vooral voor een computer die veel uren maakt (16-24u) gaat de winst in rendement van zo'n Gold voeding dan toch aantrekkelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CaptJackSparrow schreef op zondag 22 januari 2012 @ 00:47:
Ik kan natuurlijk weinig zeggen over de testmethoden van de betrokken site. ALS ze voor het testen van alle voedingen daar wel dezelfde methodiek/apparatuur gebruiken (en die niet volstrekt onverantwoord is ;)) dan zou je verwachten in elk geval wel een onderlinge relatieve score te mogen kunnen afleiden. En dan scoort die voeding in elk geval hoog, los van de exacte waarde.
Ze schenden elke mogelijke regel van testmethodiek: 1) zorg dat grafieken en andere grafische hulpmiddelen het relevante bereik laten zien, niet 50-100%. 2) geef je meetwaarden altijd in tabelvorm (of iig in een vorm waarbij je de exacte waarde kunt terugvinden) 3) als je absolute meetwaarden duidelijk niet kloppen en/of je ze niet hebt kunnen dubbelchecken, publiceer ze dan NIET maar geef hoogstens een kwalitatieve beoordeling 4) geef je volledige testopstelling

Ik kan er vast nog meer bedenken, maar geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Och... Als ik het zo bekijk hebben ze toch wat meer meetapparatuur staan dan een gemiddelde knutselaar. Ze geven er verder ook nog wel enige tekst en uitleg maar hoe ze precies meten zul je hun zelf moeten vragen. ;)

En ik kan me best voorstellen dat toen ze begonnen met het testen van minder efficiënte voedingen ze waarden aan de onderkant van dat bereik van 50% gemeten hebben en dat bereik dus nodig hadden. Dat je het dan voor vergelijkbaarheid en continuïteit zo houdt vind ik dan ook niet zo gek. Ik heb ook geen behoefte om een exacte waarden voor elk punt uit de grafiek af te kunnen lezen dus die Y-as hoeft voor mij niet uitgerekt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
CaptJackSparrow schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:20:
Och... Als ik het zo bekijk hebben ze toch wat meer meetapparatuur staan dan een gemiddelde knutselaar. Ze geven er verder ook nog wel enige tekst en uitleg maar hoe ze precies meten zul je hun zelf moeten vragen. ;)
Het apparaat dat het verslag schrijft missen ze echter nog.

Dat je de apparatuur hebt wil niet zeggen dat je verslaggeving goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tuurlijk niet maar je gaat je niet met deze materie bezig houden als je 'er niets mee hebt'. Je mag dan veronderstellen dat men redelijk vertrouwd zal zijn met de onderliggende theorie.

Maar als je het zeker wilt weten kun je ze natuurlijk een mailtje sturen en vragen hoe ze bijv. een rendement van 95% gemeten hebben en of ze vinden dat ze dat 'hard' kunnen maken. Zou best een interessante reactie op kunnen komen. Ik zou in elk geval wel hun antwoord hier willen lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zelf heb ik de Aurum 700 in mijn systeem zitten. Alle reviews mbt Aurum serie, die ik heb gelezen, zijn tot nu toe goed (ripple is niet super laag, maar laag genoeg). Het ziet er naar uit dat die gehele Aurum Serie van FSP, of iig de 400, 700 en 750 watt versies, een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Ze zijn geen slechte aankoop, en met de efficiency zit het wel goed.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

mux schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:01:
[...]

Ze schenden elke mogelijke regel van testmethodiek: 1) zorg dat grafieken en andere grafische hulpmiddelen het relevante bereik laten zien, niet 50-100%. 2) geef je meetwaarden altijd in tabelvorm (of iig in een vorm waarbij je de exacte waarde kunt terugvinden) 3) als je absolute meetwaarden duidelijk niet kloppen en/of je ze niet hebt kunnen dubbelchecken, publiceer ze dan NIET maar geef hoogstens een kwalitatieve beoordeling 4) geef je volledige testopstelling

Ik kan er vast nog meer bedenken, maar geen zin.
Punt 1 en 2 zijn puur presentatie en hebben eigenlijk niks met de testmethodiek te maken. Het gaat om een PC-site, niet een wetenschappelijke publicatie.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik zit er aan te denken een server te bouwen met sickbeard en couchpatatoe die met ongeveer 1 MB/s bestanden gaat binnentrekken. Dit kan later wat meer worden als ik een abbo ga afsluiten op een nieuwsserver als dit ding eenmaal staat. Daarnaast moet hij mijn pc en laptop netjes geback-uped houden en wordt hij naast mijn tv neergezet als htpc om incidenteel een filmpje af te spelen, een filmpje streamen, al dan niet met transcoden zal meer voorkomen.

Mijn eisen:
- Moet in staat zijn bovenstaande te doen natuurlijk
- En dat zo stil mogelijk
- En zo zuinig mogelijk

Dit alles voor een redelijke prijs, in eerste instantie kwam ik hiervoor op de fushion terecht, maar daar zie ik hier wissellende verhalen over mbt snelheid. Stilte en zuinigheid zitten wel snor. Daarom heb ik ook gekeken naar een intel systeem en ik vroeg me af wat beter zal zijn in mijn scenario? En of iemand iets kan vinden over het moederbord van het intel systeem? Naar mijn idee zijn MSI's namelijk altijd wel zuinig, maar krijg het niet bevestigd bij deze en dan kan ik beter voor het intel bord gaan. De systemen zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 121,-€ 121,-
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 107,90€ 107,90
1Sharkoon MS140€ 29,95€ 29,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 44,45€ 44,45
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,42€ 18,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,57

Of, zelfde componenten maar dan met:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,41€ 37,41
1MSI H67MA-E35 (B3)€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 107,31

Op-en aanmerkingen welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Prima kast voor die prijs! Zelfs USB3!
Prima config, persoonlijk heb ik een G620 als HTPC CPU, maar 'men' zegt dat de AMD Brazos beter is in HTPC vanwege een 24p bug (zelf overigens nog geen last van gehad). Misschien dat je dat nog mee kan nemen in je overweging. Verder prima config!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zer0 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:59:
[...]

Punt 1 en 2 zijn puur presentatie en hebben eigenlijk niks met de testmethodiek te maken. Het gaat om een PC-site, niet een wetenschappelijke publicatie.
... maar om enigszins betekenisvolle resultaten te boeken moet je het wel op wetenschappelijk niveau testen. Dat geldt eigenlijk voor vrijwel alle benchmarks; de meeste mensen die ze doen hebben geen flauw benul van waar ze mee bezig zijn en doen ze gewoonweg fout.

Efficiëntie van voedingen meten is een kwestie van minder dan een tiende van een procent foutmarge. Dat is in de wereld van vermogenselektronica ongelooflijk nauwkeurig. Een fout is zó gemaakt, en als je geen blijk geeft van een fatsoenlijke methodiek kun je er in het wereldje van pc-journalisten min of meer vanuit gaan dat het fout is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik lees dit topic nu ook een tijdje mee en kom net tot de conclusie dat mijn oude hardware te veel problemen veroorzaakt.

Ik heb nu deze setup samengesteld.
Echter twijfel ik nog over de processor. Ik wil er namelijk ook 4 VM's mee kunnen draaien.
Ik zie veel mensen met de i3 processor, maar vraag me af of het die 50 euro extra waard is?
Het zwaartste wat ik met die server zal doen is sabnzbd+, sql server voor prive gebruiken en als ik tijd over heb een gameserver opzetten (world of warcraft).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,60€ 52,60
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,90€ 21,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,60€ 38,60
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,55

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4VM's die geen bal te doen hebben runnen zelfs op een pentium 4. Het ligt er helemaal aan hoe druk je VMs het gaan hebben.

sabnzbd+ en een sql server is niet boeiend - het enige wat je daarvoor wil hebben is een hoop geheugen. Een WoW server - dat moet je zelf uitzoeken. Wat voor server draai je nu en draait die ook WoW met acceptabele performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Er draait atm nog geen game server, dit is een fun project voor in de toekomst. Puur om te kijken of het lukt.
De grootste load zal komen van het downloaden en delen van bestanden. XBMC moet vanaf een andere pc of tzt htpc de bestanden op kunnen vragen bij deze server.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tHe_BiNk schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:15:
Zelf heb ik de Aurum 700 in mijn systeem zitten. Alle reviews mbt Aurum serie, die ik heb gelezen, zijn tot nu toe goed (ripple is niet super laag, maar laag genoeg). Het ziet er naar uit dat die gehele Aurum Serie van FSP, of iig de 400, 700 en 750 watt versies, een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Ze zijn geen slechte aankoop, en met de efficiency zit het wel goed.
De niet modulaire versies zijn een overweging waard (ook niet meer) als je op je jaarrekening graag een enkele euro's lagere energie rekening wil zien, de modulaire Aurums zijn gewoon te duur.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Vuurvoske schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:19:
Ik lees dit topic nu ook een tijdje mee en kom net tot de conclusie dat mijn oude hardware te veel problemen veroorzaakt.

Ik heb nu deze setup samengesteld.
Echter twijfel ik nog over de processor. Ik wil er namelijk ook 4 VM's mee kunnen draaien.
Ik zie veel mensen met de i3 processor, maar vraag me af of het die 50 euro extra waard is?
Het zwaartste wat ik met die server zal doen is sabnzbd+, sql server voor prive gebruiken en als ik tijd over heb een gameserver opzetten (world of warcraft).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,90€ 21,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,55
Ik ben deze setup al een paar keer zo tegen gekomen, en ik blijf mij afvragen waarom mensen voor het dure intel bord en die insteekkaart gaan. Is het puur een energieredenen (mobo) en performance (kaart) of zie ik iets over het hoofd met mijn MSI (die over het algemeen ook altijd zuinig zijn volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Cyleo schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:07:
[...]

Ik ben deze setup al een paar keer zo tegen gekomen, en ik blijf mij afvragen waarom mensen voor het dure intel bord en die insteekkaart gaan. Is het puur een energieredenen (mobo) en performance (kaart) of zie ik iets over het hoofd met mijn MSI (die over het algemeen ook altijd zuinig zijn volgens mij).
Dat dure intel bord dient ervoor om problemen in de toekomst met pci-e 4x af te vangen. Bovendien is er VT-D ondersteuning op het mobo.

Ik ben vergeten de insteekkaart (NIC) te bestellen, dus ik ga het gewoon zo proberen :+
Sowieso wil ik op alle onderdelen een review icm ESXi 5.x gaan geven.

Het is uiteindelijk overigens dit geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,50€ 23,50
1Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting€ 4,10€ 4,10
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 17,50€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,25

(zonder de gigabit NIC) 8)7

[ Voor 72% gewijzigd door Vuurvoske op 26-01-2012 00:19 ]

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Vuurvoske schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 00:15:
[...]

Dat dure intel bord dient ervoor om problemen in de toekomst met pci-e 4x af te vangen. Bovendien is er VT-D ondersteuning op het mobo.
Ah, prima, dan weet ik dat dat voor mij niet echt relevant is ;)

Houd ons in ieder geval op de hoogt, ben benieuwd naar het energieverbruik omdat ik zelf nog tussen de Intel en de AMD oplossing twijfel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Kan je een standaard i3 2100 downgraden naar de i3 2100T ?

ivm energie gebruik

[ Voor 16% gewijzigd door mr.niceguy.89 op 26-01-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Stel dat het zou kunnen, wat ik overigens heel erg betwijfel, waarom zou je dat dan willen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
mux schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:33:
4VM's die geen bal te doen hebben runnen zelfs op een pentium 4. Het ligt er helemaal aan hoe druk je VMs het gaan hebben.

sabnzbd+ en een sql server is niet boeiend - het enige wat je daarvoor wil hebben is een hoop geheugen. Een WoW server - dat moet je zelf uitzoeken. Wat voor server draai je nu en draait die ook WoW met acceptabele performance?
i3 gebruikt minder energie en is sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
sloth schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:17:
Stel dat het zou kunnen, wat ik overigens heel erg betwijfel, waarom zou je dat dan willen? :?
ivm energie verbruik.

Het is puur alleen voor downloaden, file share en time machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mr.niceguy.89 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:20:
[...]

ivm energie verbruik.

Het is puur alleen voor downloaden, file share en time machine
Een 2100T is op zn top misschien iets zuiniger dan een normale 2100, in de praktijk komt dat nauwelijks en lang voor. Idle usage is vrijwel gelijk aan elkaar. Met een 2100 heb je dus wat meer snelheid tegen een nagenoeg gelijk energieverbruik. Plus dat een 2100T duurder is. Het verschil in prijs weegt niet op tegen de verwachte energiebesparing.

Overigens is dat in dit topic en andere topics al meerdere malen aan bod gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 26-01-2012 20:25 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
redfoxert schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:24:
[...]

Een 2100T is op zn top misschien iets zuiniger dan een normale 2100, in de praktijk komt dat nauwelijks en lang voor. Idle usage is vrijwel gelijk aan elkaar. Met een 2100 heb je dus wat meer snelheid tegen een nagenoeg gelijk energieverbruik. Plus dat een 2100T duurder is. Het verschil in prijs weegt niet op tegen de verwachte energiebesparing.

Overigens is dat in dit topic en andere topics al meerdere malen aan bod gekomen.
Door de lage voltage is de 2100T toch wel wat zuiniger. Mijn server draait 24/7 vandaar.

Ik zie dat ej ze gelijk kan clocken, dus het gaat zeker een 2100 worden ipv de T versie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
mr.niceguy.89 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:35:
[...]

Door de lage voltage is de 2100T toch wel wat zuiniger. Mijn server draait 24/7 vandaar.

Ik zie dat ej ze gelijk kan clocken, dus het gaat zeker een 2100 worden ipv de T versie :D
Zodra de processors idle gaat wordt ook het voltage lager, idle verbruik van beide processoren ligt zo goed als gelijk. En idle is wat ze het meest van de tijd doen, of juist niets doen, wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Niet flamerig bedoeld ofzo, maar je kan (je) best nog eerst wat (in)lezen.

Mux maakt een vergelijk met een p4, en je advies dat "een i3 sneller is" is dus helemaal overbodig.

Daarnaast is de opmerking van redfoxert 100% terecht, en ga je, tenzij je server de hele tijd stressed z'n werk doet, niets van verschil met een 2100T merken.

Dit is, zoals redfoxert correct opmerkt, tot treures toe in dit topic al aan bod gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Net een i3 2105, Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3 en 2x4 GB RAM besteld als vervanger voor mijn Pentium E6300/GeForce 9400 server/desktop, die zo'n 50W trekt in idle (Antec NSK1380 case/voeding). Wellicht interessant: ik ga 'm als Hackintosh installeren (met W7 als dual boot), en daar heb ik nog weinig verbruiksmetingen van gezien. Benieuwd of er veel verschil is tussen W7 en Lion.

Voor de zuinigheid doe ik het niet echt, mijn huis stookt op electriciteit dus het grootste deel van het jaar geldt dat elk wattje dat de pc stookt, de radiator ernaast niet stookt. Maar toch, een stil systeem is mooi meegenomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 26-01-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:13:
Net een i3 2105, Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3 en 2x4 GB RAM besteld als vervanger voor mijn Pentium E6300/GeForce 9400 server/desktop, die zo'n 50W trekt in idle (Antec NSK1380 case/voeding). Wellicht interessant: ik ga 'm als Hackintosh installeren (met W7 als dual boot), en daar heb ik nog weinig verbruiksmetingen van gezien. Benieuwd of er veel verschil is tussen W7 en Lion.

Voor de zuinigheid doe ik het niet echt, mijn huis stookt op electriciteit dus het grootste deel van het jaar geldt dat elk wattje dat de pc stookt, de radiator ernaast niet stookt. Maar toch, een stil systeem is mooi meegenomen.
Niet echt een server he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hij staat met 3 HDD's 24/7 aan als iTunes/SMB shares server voor oa twee AppleTV's - in feite is het een NAS die toevallig ook 1 uurtje per dag desktop mag spelen. De cpu is ietwat overbemeten (omdat er voor Hackintosh een HD3000 IGP in moet), maar in idle zou die bijna net zo zuinig moeten zijn als een G620, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 26-01-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Dreamvoid "mijn huis stookt op electriciteit dus het grootste deel van het jaar geldt dat elk wattje dat de pc stookt, de radiator ernaast niet stookt.". Hoe stook jij dan? Ik verwarm mijn appartement zelf met een inverter airco. Deze haalt de warmte grotendeels uit de lucht, en is dus zeer efficiënt. 1 Watt elektriciteit levert daarom veel meer warmte op dan de 1 Watt die mijn PC verstookt.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Deze dingen. Ik woon niet in NL :) Misschien dat ik later nog een set panelen op mijn dak zet, maar zolang de stroomprijzen zo ontzettend laag blijven duurt het nog wel even voordat het een interessante investering wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 27-01-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ga deze week eens pricewatch: Asrock PV530 proberen.
Ik zit laatste tijd veel te spelen met OpenVPN maar op me huidige Atom N270 servertje haal ik maar +-7mb/s.
Voor de rest is de server prima.
Ik ben van de week dit bordtje tegen gekomen. Goedkoop en zit een Via C7-D 1,8GHz op. Deze CPU is net iets sneller dan me N270 en heeft hardware encrypt support. Dat laatste zal een leuke boost geven voor me OpenVPN tunnel.
Volgens mij een hele leuke combinatie van een simpele file server waarop encryptie moet komen.
De setup zal zijn icm met een 2tb HD en een intel GBit kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 16:07

TheFirepit

Vuurbal

Beste mede-Tweakers,

Op het gebied van thuisservers ben ik nog niet erg bedreven en hier heb ik dan ook een paar vragen over. Ik weet niet of dit het goede topic hiervoor is, mocht het niet zo zijn dan hoor ik het graag.

Op dit moment heb ik thuis een Acer One laptopje met de volgende specs draaien als servertje:
- Intel Atom N270 1.6Ghz
- 512MB geheugen
- 8GB SSD
- Debian met Apache/MySQL/PHP

Het servertje benader ik voornamelijk met ssh en als ik niet thuis ben start ik over xming een browser op. Op dit moment gebruik ik hem voor de ontwikkeling van websites en java programma’s en daarvoor voldoet hij op dit moment prima. Omdat het laptopje al redelijk “oud” begint te worden ik toch wat meer gebruik van een thuisservertje wil gaan maken zit ik te denken over het aanschaffen van nieuwe/andere hardware. Een aantal taken die er waarschijnlijk bij zullen komen zijn:
- het downloaden vanaf een nieuwsgroep
- belangrijke gegevens syncen met een externe locatie
- ontwikkeling van Android applicaties

Wat ik belangrijk voor de nieuwe/andere hardware vindt is dat deze zuinig is, maar wel een goede prestatie kan leveren en hij moet in de meterkast passen (dus niet te groot zijn). Ook zal er goed Linux om moeten kunnen draaien (maar daar zie ik niet de grootste hobbel). Als grootste probleem heb ik op dit moment echter het budget. Het maximum ligt op ongeveer 200 euro.

Om eventueel als storage te gebruiken heb ik nog een 3,5” externe HD van 1TB liggen met een esata/usb2.0 aansluiting die op dit moment alleen stof ligt te verzamelen.

Na wat zoekwerk was ik al een aantal “geinige” opties tegengekomen zoals de Dreamplug en de eBox, maar ik heb enigszins mijn vraagtekens of deze wel voldoen.

Wat is jullie menig? Zijn de “geinige” opties wat of is toch wel het dringende advies om wat meer geld beschikbaar te maken (dus eerst maar uitstellen) en voor iets anders te gaan? En als dat het advies is wat adviseren jullie dan voor ongeveer hoeveel geld?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
@engelF:

ik denk dat je met 200 euro niet ver zult komen. een behuizing en voeding zit al bijna op de helft en dan moet je toch nog de rest hebben.

mijn advies is dan ook ff doorsparen en dan in maart april als de nieuwe ivy processoren uitkomen te kijken naar de sandybridge want die worden dan ook goedkoper.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

robertobadjo schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:10:
@engelF:

ik denk dat je met 200 euro niet ver zult komen. een behuizing en voeding zit al bijna op de helft en dan moet je toch nog de rest hebben.

mijn advies is dan ook ff doorsparen en dan in maart april als de nieuwe ivy processoren uitkomen te kijken naar de sandybridge want die worden dan ook goedkoper.
Mag ik vragen waarom het dan niet mogelijk is? En dan met name welke door mij genoemde onderdelen te zwaar zijn voor de "geinige" oplossingen die ik aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
EngelF schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:07:
[...]

Mag ik vragen waarom het dan niet mogelijk is? En dan met name welke door mij genoemde onderdelen te zwaar zijn voor de "geinige" oplossingen die ik aangaf?
als jij al een kleine behuizing wilt ben je al snel 50 euro kwijt. en dan spreek ik nog over een normale microtower.

wil je later ook uitbreiden met extra schijven zul je daar nu al rekening mee moeten houden.

pak de pricewatch er maar bij en maak een wensenlijstje aan. dan zie je tevens ook de totaal prijs.

je geeft zelf al aan dat je hem in de meterkast kwijt wilt dus de behuizing mag niet zo groot zijn (kubusvormen zijn al flink aan de prijs) is een synology nas niet wat voor jouw? kan je netjes mee downloaden op de nieuwsgroepen met sabnzb en spotweb draaien en hij is erg zuinig ;)

tis ook meer een advies en je moet het niet zien als een aanval maar persoonlijk vind ik 200 euro voor zoiets een erg klein budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of je zou, mist je voldoende ruimte hebt in je meterkast, alles gewoon zonder behuizing moeten monteren tegen de muur. Dan bespaar je je sowieso geld :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

robertobadjo schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:38:
[...]

als jij al een kleine behuizing wilt ben je al snel 50 euro kwijt. en dan spreek ik nog over een normale microtower.

wil je later ook uitbreiden met extra schijven zul je daar nu al rekening mee moeten houden.

pak de pricewatch er maar bij en maak een wensenlijstje aan. dan zie je tevens ook de totaal prijs.

je geeft zelf al aan dat je hem in de meterkast kwijt wilt dus de behuizing mag niet zo groot zijn (kubusvormen zijn al flink aan de prijs) is een synology nas niet wat voor jouw? kan je netjes mee downloaden op de nieuwsgroepen met sabnzb en spotweb draaien en hij is erg zuinig ;)

tis ook meer een advies en je moet het niet zien als een aanval maar persoonlijk vind ik 200 euro voor zoiets een erg klein budget.
Voor een advies ben ik hier ook :)

Maar een NAS lijkt mij niet echt geschikt voor het grootste gedeelte waarvoor ik hem wil gebruiken. Het download is voor mij een optie wat er eventueel bij zou kunnen, maar absoluut geen hoofdzaak. De hoofdzaak ligt hem meer bij het ontwikkelen van dingen, dus daarom valt een NAS denk ik af en vandaar ook een beetje interesse richting de Dreamplug/eBox als eventuele mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
robertobadjo schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:10:
@engelF:

Als je dit forum doorleest dan krijg je vanzelf een goed beeld van zuinige hardware en de performance van die componenten. Regelmatig komen er zuinige configuraties voorbij in V&A waarmee je mogelijk nog een heel aardig systeempje kan vinden of samenstellen binnen het budget.

Oh ja, wat ook nog kan schelen: Wat vind jij zuinig? Zoek je iets onder de 50W idle verbruik of 20W?

[ Voor 8% gewijzigd door tsjoender op 07-02-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
EngelF schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:38:
[...]

Voor een advies ben ik hier ook :)

Maar een NAS lijkt mij niet echt geschikt voor het grootste gedeelte waarvoor ik hem wil gebruiken. Het download is voor mij een optie wat er eventueel bij zou kunnen, maar absoluut geen hoofdzaak. De hoofdzaak ligt hem meer bij het ontwikkelen van dingen, dus daarom valt een NAS denk ik af en vandaar ook een beetje interesse richting de Dreamplug/eBox als eventuele mogelijkheid.
ik weet niet wat ik me moet voorstellen van het gebruik van ontwikkelen van dingen?

bedoel je daarmee gewoon storage of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

tsjoender schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:05:
[...]

Als je dit forum doorleest dan krijg je vanzelf een goed beeld van zuinige hardware en de performance van die componenten. Regelmatig komen er zuinige configuraties voorbij in V&A waarmee je mogelijk nog een heel aardig systeempje kan vinden of samenstellen binnen het budget.

Oh ja, wat ook nog kan schelen: Wat vind jij zuinig? Zoek je iets onder de 50W idle verbruik of 20W?
Het liefst zo zuinig mogelijk natuurlijk!
robertobadjo schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:07:
[...]

ik weet niet wat ik me moet voorstellen van het gebruik van ontwikkelen van dingen?

bedoel je daarmee gewoon storage of wat anders?
Met het ontwikkelen van dingen bedoel ik het maken van van websites en Java applicaties (en waarschijnlijk binnenkort ook voor Android applicaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

EngelF schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 12:36:
Op dit moment heb ik thuis een Acer One laptopje met de volgende specs draaien als servertje:
- Intel Atom N270 1.6Ghz
- 512MB geheugen
- 8GB SSD
- Debian met Apache/MySQL/PHP

Het servertje benader ik voornamelijk met ssh en als ik niet thuis ben start ik over xming een browser op. Op dit moment gebruik ik hem voor de ontwikkeling van websites en java programma’s en daarvoor voldoet hij op dit moment prima.

[...]

Als grootste probleem heb ik op dit moment echter het budget. Het maximum ligt op ongeveer 200 euro.

Om eventueel als storage te gebruiken heb ik nog een 3,5” externe HD van 1TB liggen met een esata/usb2.0 aansluiting die op dit moment alleen stof ligt te verzamelen.
Als de CPU kracht zoals gezegd niet sterker hoeft maar het puur om vernieuwing gaat kan het best voordelig.

Als voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock PV530€ 45,71€ 45,71
1MS-Tech LC-02€ 32,20€ 32,20
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,10€ 19,10
Totaal€ 97,01

Heb je redelijk compacte kast met voeding+mobo met CPU+4GB geheugen.

Stop daar die SSD in die je al hebt en je hebt nog 100 euri van je budget over voor de dingen die je verder nog nodig hebt maar als tweaker waarschijnlijk nog wel hebt slingeren (optische drive/monitor - any old thing will do - tobo/muis/kvm switch?/headless na installatie/whatever).

[ Voor 187% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-02-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik ben ook toe aan vervanging van m'n athlon x2 van 7 jaar oud.

Ik wou mux z'n blog als uitgangspunt nemen, 15 watt idle zonder solderen vind ik een mooi startpunt.

Dus een gestript MSI bordje en een core i3 met 4 gb geheugen.

Echter heb ik ook nog een HD5750. Is het slim om eventueel wat extra uit te geven voor een onboard videokaart die gebruikt voor 2d? Ik speel nooit een spel, de videokaart wordt vooral gebruikt om HD video te accelereren. Of kan ik de videokaart beter verkopen?

Daarnaast zit er nu een zalman 360 watt 80+ voeding in. Ik kan niet vinden wat deze voeding doet met een belasting van zeg, 20 watt. (70 watt 82%) Ik heb nog ergens een 80 watt dc-dc 12v voeding liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 11-02-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een losse videokaart heeft geen plek in een systeem dat niet voor gaming wordt gebruikt. Je gooit daarmee elke vorm van besparing in de rest van je computer weg. En elke IGP tegenwoordig kan prima overweg met HD video. Sterker nog, mijn superzuinige build heb ik gestresstest met 2 schermen waarop in totaal 8 h.264 HD-videostreams speelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je wel een IGP hebben die beide poorten actief laat, niet een of, of situatie... :X :(

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
http://www.xbitlabs.com/a...ntel-core-i3_8.html#sect0

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-fusion-intel-core-i3/power-1.png

Ik ga denk ik voor een g630 van 56 euro, ziet er goed uit. Die 80 watt dc-dc voeding is volgens mij een M1-ATX, 90w output, en ik heb nog wel ergens een acer laptop adapter 18v ~5 amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm net m'n adapter weer eens doorgemeten, 67% efficient bij 35w :X Ik moet echt eens op zoek naar een zuinige adapter, maar ik heb nog altijd geen goede reviews kunnen vinden. Heeft iemand hier een idee? :)

Bovenstaande grafiek is trouwens best interessant, ik ben eigenlijk met name benieuwd hoe een quad core i5/i7 het er idle vanaf brengt tov de g620. Ik begin m'n server nu intensiever te gebruiken en soms zou meer power wenselijk zijn, waarschijnlijk komen er straks een paar vm'etjes bij :)

Enige dat hier nog moet gebeuren is dat ik de storage disks nog eerder in spin down krijg en de aanschaf van een efficientere adapter. Ik zit nu op zo'n 35w idle met 2vm's er 4 disks op ESXI. Met de disks in spin down gaat daar een watt of 10 vanaf, met een efficientere adapter zou 5-10w besparing alsnog mogelijk moeten zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb eindelijk mijn Voltcraft 4000 Energy Logger aan m'n server gehangen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 157,70€ 157,70
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,45€ 36,45
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 109,90€ 219,80
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P180B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,50€ 33,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,-€ 34,-
1Corsair VS2GB1333D3€ 10,20€ 10,20
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 80,10€ 80,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,75

Voorlopig kom ik op een verbruik uit van ~43-53W, afhankelijk van de activiteit (~53 met een file copy tussen twee schijven en rtorrent en MPD actief). Ik heb hdparm ingesteld op een spindown time van 10 minuten, ik weet niet wat wijsheid is op dat vlak, ik zie sommige mensen (met laptops) een spindown time van 1 minuut instellen. Ik wil mijn schijven liefst nog een tijdje houden :P.

43W lijkt zowat de ondergrens als het ding idle is - dat is: MPD gepauzeerd, rtorrent draait wel permanent, en spreekt ook alledrie de schijven aan (symlinks). Ik moet nog testen wat het ding doet als het 'echt' idle gaat. Heb laptopmode ingeschakeld, ALPM op min_power ingesteld, USB op autosuspend (en 8 van de 10 poorten uitgeschakeld in het BIOS), de GPU is ook uitgeschakeld in het BIOS.

Edit: Met rtorrent uitgeschakeld komt het verbruik op ~40W. Met de twee dataschijven in spindown ~33-35W :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wait, what? een xonar in een server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ding heeft MPD draaien en huist mijn muziekcollectie. Hangt aan mijn versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Laatst online: 08:44
Hallo allemaal,

Ik heb enige jaren het Mini ITX moederbord D945GCLF2 (inc. Atom processor) i.c.m. een OCZ Vertex 2 SSD.
Indien monitor uit verbruik net iets boven de 30 Watt.

Is hier nog meer te besparen of niet de moeite waard? Ik ben inmiddels ook wel toe aan een iets snellere PC, de processen die voor mijn website uitgevoerd worden vreten CPU, waardoor lekker browsen vervelend wordt.
PC staat 24/7 aan wegens het actualiseren van weergegevens op mijn website.

[ Voor 25% gewijzigd door Wietsee. op 13-02-2012 17:20 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:11:
Hm net m'n adapter weer eens doorgemeten, 67% efficient bij 35w :X Ik moet echt eens op zoek naar een zuinige adapter, maar ik heb nog altijd geen goede reviews kunnen vinden. Heeft iemand hier een idee? :)

Bovenstaande grafiek is trouwens best interessant, ik ben eigenlijk met name benieuwd hoe een quad core i5/i7 het er idle vanaf brengt tov de g620.
Volgens mij zit daar idle vrijwel geen enkel verschil tussen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wietsee. schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:18:
Hallo allemaal,

Ik heb enige jaren het Mini ITX moederbord D945GCLF2 (inc. Atom processor) i.c.m. een OCZ Vertex 2 SSD.
Indien monitor uit verbruik net iets boven de 30 Watt.

Is hier nog meer te besparen of niet de moeite waard? Ik ben inmiddels ook wel toe aan een iets snellere PC, de processen die voor mijn website uitgevoerd worden vreten CPU, waardoor lekker browsen vervelend wordt.
PC staat 24/7 aan wegens het actualiseren van weergegevens op mijn website.
Ik denk dat die Atom een inefficiënte chipset heeft, ik vrees dat er niet veel marge in zit.

Ter vergelijking: mijn Nano AD10 (AMD E-350) gebruikt 16W bij Full HD playback. Da's met een reguliere 2,5" HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
psy schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:47:
[...]

Volgens mij zit daar idle vrijwel geen enkel verschil tussen.
Klopt, de buren hebben daar een mooie grafiek van. Wel absurd hoge idle's trouwens, maar dat komt door hun systeem.

[ Voor 157% gewijzigd door Cyleo op 14-02-2012 17:17 ]

• jeroenr90
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2022
Wat vinden jullie van de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G840€ 63,41€ 63,41
1Sharkoon MS140€ 21,41€ 21,41
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,-€ 34,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 17,60€ 17,60
1MSI H67MA-E45€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,32

Ik wil het gaan gebruiken als fileserver, plex mediaserver(transcoding) en later eventueel misschien als htpc. Vandaar het H67 moederbord met hdmi. Is de proccesor misschien overkill en de meerprijs ten opzicht van een Intel Pentium G620 niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
jeroenr90 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:45:
Wat vinden jullie van de volgende setup:

Ik wil het gaan gebruiken als fileserver, plex mediaserver(transcoding) en later eventueel misschien als htpc. Vandaar het H67 moederbord met hdmi. Is de proccesor misschien overkill en de meerprijs ten opzicht van een Intel Pentium G620 niet waard?
H61 borden hebben ook HDMI. Bijv: MSI H61MA-E35 (B3) (HDMI, SATA600, etc) bespaard weer 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat de Cotton Candy van FXI best een geinig apparaatje lijkt.

Specs:
ARM® Cortex™-A9@1.2GHz
Quad Core ARM® Mali™-400MP Graphics Processing Unit
1GB DRAM
Up to 64GB memory local storage (microSD)
Wifi 802.11 b/g/n
Bluetooth 2.1 + EDR
USB 2.0 male
HDMI 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:28
Beste mede tweakers,

Ook ik zou graag mede advies willen over de volgende Windows Home Server setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,70€ 51,70
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 114,99€ 229,98
1Lian Li PC-Q08B€ 87,50€ 87,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,90€ 18,90
1AMD A4-3300 Boxed€ 47,61€ 47,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,69

Heb nog een 2tb en een 2tb in rma (backup order staan) van de zelfde typen liggen. De bedoeling is voor het meerdere deel deze home server te gebruiken voor backups / films en tv series te streamen. Voeding heb ik nog liggen.

Voor software heb ik de oude versie van Windows Home Server nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:33
Ik zou eerder gaan voor een G620. Deze is krachtiger dan een A4-3300. Nadeel is dat je wel goed moet zoeken voor een moederbord, aangezien intel moederborden vaak net wat duuder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Hmm ik zou b.v 1 harddisk minder kunnen bestellen en wachten tot ze weer wat goedkoper worden om de meerprijs van de cpu op te vangen. Ik ga erover nadenken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou de vraag eerder stellen in het perspectief van 'wat heb ik nodig' dan 'wat kan ik erin steken'.

Mijn server draait hier op een Sandy Bridge G530. Goedkoop, zuinig en meer dan krachtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een simpele server voor 2 doeleinden. Belangrijkste is dat ik een simpele testomgeving wil voor webdevelopment, dus eigenlijk mijn Linux VPS 1-op-1 namaken. Dit zou ook online al kunnen voor ongeveer €10-15p/m dus zeker voor dit doel kijk ik naar max €120.

Verder gebruik ik nu mijn Mac met PMS en een PS3 als media server, werkt opzicht prima alleen ondersteunt de PS3 weinig formaten en het live converteren en via wifi sturen van HD-materiaal werkt niet ideaal, als de server (met XBMC?) dit over kan nemen zou dat ideaal zijn. Mij tv heet een VGA in, dus het zou niet persé via HDMI hoeven, geluid gaat apart naar een versterker.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:11:
[...]
Als de CPU kracht zoals gezegd niet sterker hoeft maar het puur om vernieuwing gaat kan het best voordelig.

Als voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock PV530€ 45,71€ 45,71
1MS-Tech LC-02€ 32,20€ 32,20
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 19,10€ 19,10
Totaal€ 97,01

Heb je redelijk compacte kast met voeding+mobo met CPU+4GB geheugen.

Stop daar die SSD in die je al hebt en je hebt nog 100 euri van je budget over voor de dingen die je verder nog nodig hebt maar als tweaker waarschijnlijk nog wel hebt slingeren (optische drive/monitor - any old thing will do - tobo/muis/kvm switch?/headless na installatie/whatever).
Bovenstaand voorbeeld van CaptJackSparrow leek mij wel interessant, alleen heb ik nog 2x2GB SODIMM DDR3 liggen dus heb ik een ander moederbord gezocht die dat pakt: Intel D425 of Intel D525. Als behuizing lijkt deze me misschien kwa formfactor (gezien kast waar het komt te staan) geschikter: Codegen MX31

Ik gebruik nu bijna 4 jaar MacBookPro's en daarvoor ook al 2 jaar een laptop (vanuit uni), ik heb dus totaal geen beeld meer van hoe en wat wel/niet past en of de processor (met 4gb geheugen) die ik heb gekozen met XBMC ook voor taak2 geschikt zou zijn. Iemand hier die daar kort advies over kan geven?

[EDIT] video met deze twee intel kaartjes icm xbmc lijkt misschien wat lastig, is dit hier nog aan te koppelen (bij moederbord+kast optie) Geforce 210

[ Voor 3% gewijzigd door Dipsausje op 01-03-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TechFox schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 22:44:
Beste mede tweakers,

Ook ik zou graag mede advies willen over de volgende Windows Home Server setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,70€ 51,70
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 114,99€ 229,98
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,90€ 18,90
1AMD A4-3300 Boxed€ 47,61€ 47,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,69
Leuke set-up. Zit aan dezelfde mobo/cpu combi te denken. Vooral omdat er 6 sata 3 poorten op zitten. Lijkt me redelijk 'future'-proof.

Mijn alternatief is Server 3. Zitten ook 6 sata poorten op maar dan 2 om 4. Om onduidelijke reden gaan HDD's bij mij nooit kapot dus zit ik met 7 HDD's van 500Gb (daarnaast nog 3 met PATA), zonde om weg te gooien. 'heb dus veel poortjes nodig ;-)

De setup met de A4 is een stuk goedkoper. De kosten zitten 'm dan wel in het moederbord, maar ik vraag me dus af of de meerwaarde van performance van de G620 voor een server relevant genoeg is voor die meerkosten. (Ik heb om die reden de i3's ook maar afgestreept.) Ik heb in ieder geval geen geschikter moederbord gezien.
Het ASUS moederbord is een mini-ITX dus zou ook iets zuiniger moeten zijn en kreeg wel goeie recenties http://www.tweaktown.com/...board_review/index12.html.
Je Lian Li is ook bedoeld voor een mini-ITX dus ik vraag me af of die Asrock A75M-HVS daar wel in gaat passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Ja, dit had ik ook gezien. Ik heb ook gezien dat de G620T maar 35 watt verbruikt en de A4 3300 65 terwijl de G620T krachtiger is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 68,29€ 68,29
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 114,99€ 114,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 19,-
1Asus P8H67-I€ 87,40€ 87,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,18

Dit zou dan de uiteindelijke setup worden. Met de advies op dit forum meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die T-versie is alleen maar geldklopperij, veel zuiniger dan de G620 is ie niet. Dan kan je beter de Celeron G530 nemen. Kost de helft.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 01-03-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Oke, maar is hij krachtiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.xbitlabs.com/a...-2100t-pentium-g620t.html
Pagina 5 performance
Pagina 8 power use

"All this indicates that T-series processors are not always more energy-efficient tan their “regular” brothers. They indeed offer better performance-per-watt, but even when the absolute power consumption readings are identical, they may still lose to significantly slower CPUs with higher declared TDP. So, please keep it in mind."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
lol je hebt me overtuigd.. Nieuwe setup :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,-€ 51,-
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 114,99€ 114,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 19,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Lief schattig moederbord is die Asus. Heb hem vandaag binnengekregen. Ik ben momenteel dus een nieuwe setup aan het testen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 86,-€ 86,-
1Intel Core i5 2400€ 164,40€ 164,40
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 55,15€ 55,15
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 114,-€ 114,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,95

Ik moet nog in de bios instellingen veranderen, heb momenteel alleen het geheugen op 1.35 volt gezet.
Windows 7 geïnstalleerd en na 10 minuten: 24 watt idle. Ik had gehoopt op 20 watt, maar wie weet valt er nog hier en daar nog wat af te snoepen. :P

DVI-stekker eruit, USB-stick van draadloos toetsenbord en muis eruit, nog wat kleine aanpassingen in het bios zoals audio uitgezet etc. en idle draait ie nu 21.8 watt. :D

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 03-03-2012 13:13 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zuinig wil kan je naar de Intel DH61AG kijken. Zelf ga ik dat moederbord gebruiken. Weinig features dus weinig controllers die toch maar energie slurpen, maar wel de nodige dingen aan boord: SATA300 voor een SSD, DVI en HDMI voor gewoon scherm + TV-gebruik, Intel ethernetcontroller + een goede audiocontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik gok dat je in het verkeerde topic post. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48
V&A = nee

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dipsausje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:29:
Ik ben opzoek naar een simpele server voor 2 doeleinden. Belangrijkste is dat ik een simpele testomgeving wil voor webdevelopment, dus eigenlijk mijn Linux VPS 1-op-1 namaken. Dit zou ook online al kunnen voor ongeveer €10-15p/m dus zeker voor dit doel kijk ik naar max €120.

Verder gebruik ik nu mijn Mac met PMS en een PS3 als media server, werkt opzicht prima alleen ondersteunt de PS3 weinig formaten en het live converteren en via wifi sturen van HD-materiaal werkt niet ideaal, als de server (met XBMC?) dit over kan nemen zou dat ideaal zijn. Mij tv heet een VGA in, dus het zou niet persé via HDMI hoeven, geluid gaat apart naar een versterker.

[...]

Bovenstaand voorbeeld van CaptJackSparrow leek mij wel interessant, alleen heb ik nog 2x2GB SODIMM DDR3 liggen dus heb ik een ander moederbord gezocht die dat pakt: Intel D425 of Intel D525. Als behuizing lijkt deze me misschien kwa formfactor (gezien kast waar het komt te staan) geschikter: Codegen MX31

Ik gebruik nu bijna 4 jaar MacBookPro's en daarvoor ook al 2 jaar een laptop (vanuit uni), ik heb dus totaal geen beeld meer van hoe en wat wel/niet past en of de processor (met 4gb geheugen) die ik heb gekozen met XBMC ook voor taak2 geschikt zou zijn. Iemand hier die daar kort advies over kan geven?

[EDIT] video met deze twee intel kaartjes icm xbmc lijkt misschien wat lastig, is dit hier nog aan te koppelen (bij moederbord+kast optie) Geforce 210
Ik heb zelf ook gekeken naar een Asrock PV530. Ik heb die ook aangeschaft om te kijken of mijn openvpn verbinding kon versnellen. Maar helaas. Als ik kiijk naar me huidige setup met een Atom N270.
Dan wint de Atom N270. En dat in rekenkracht en in stroomverbruik.
Het is leuk dat er PADLOCK in zit maar daar merk je maar bar weinig van.
Het stroom verbruik van bijna het dubbelen onder 100% load.

Maar als je wil mag je mijn board voor 40,-- hebben met 2gb ddr3 geheugen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:03:
Ik gok dat je in het verkeerde topic post. :+
Eigenlijk niet, ik had het er inderdaad moeten bijzeggen.

Een pc met dat moederbord en een G620 verbruikt maar 15 watt, inclusief een 2,5" HD. Met een SSD gaat er dan nog wat af gok ik.

De energiebesparende features zijn de niet te uitgebreide featureset en een adapteraansluiting op het moederbord zodat je niet met picoPSU's moet gaan rommelen.

Mij lijkt dat het ideale moederbord eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Search
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:59
Na een klein weekje speurwerk voor mezelf ook maar eens een nieuwe setup samengesteld voor de thuisserver. Ding gaat Debian draaien, met als volgende hoofdfuncties:
  1. Sabnzb voor usenet;
  2. File server
Hoeft dus niet echt snel te zijn.

Ik heb hier nog een vrij nieuwe Western Digital Caviar Green en 2x 1 GB RAM liggen.

Wilde dit aan gaan schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H61M-P22 (B3)€ 45,10€ 45,10
1Intel Pentium G620€ 52,11€ 52,11
1be quiet! Straight Power E8 400W€ 56,50€ 56,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,71

Uiteraard is het hoofddoel energiezuinig. Verder moet het apparaat stil zijn. Enige op- of aanmerkingen op mijn setup?

Verder moet er ook nog een schijf in voor het OS, gewoon klein SATA schijfje pakken of SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

picoPSU, sowieso. Als je tussen 10 en 20 watt verbruikt zijn die voedingen vreselijk inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:16:
[...]

Eigenlijk niet, ik had het er inderdaad moeten bijzeggen.

Een pc met dat moederbord en een G620 verbruikt maar 15 watt, inclusief een 2,5" HD. Met een SSD gaat er dan nog wat af gok ik.

De energiebesparende features zijn de niet te uitgebreide featureset en een adapteraansluiting op het moederbord zodat je niet met picoPSU's moet gaan rommelen.

Mij lijkt dat het ideale moederbord eigenlijk.
Je scherm/tv aansluiten op je server. Dan is het voor mij per definitie al geen server meer. ;)

Maar je hebt wel gelijk. Je moet eerst voor jezelf afvragen wat de taken zijn van je server en aan de hand daarvan een zo kaal mogelijk bord zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R-Search schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 21:55:

Uiteraard is het hoofddoel energiezuinig. Verder moet het apparaat stil zijn. Enige op- of aanmerkingen op mijn setup?
Betere, zuinigere en minder overprijste voeding. PicoPSU zou ik dan weer niet doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Search
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 00:08:
picoPSU, sowieso. Als je tussen 10 en 20 watt verbruikt zijn die voedingen vreselijk inefficient.
-The_Mask- schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:28:
[...]

Betere, zuinigere en minder overprijste voeding. PicoPSU zou ik dan weer niet doen.
Qua voeding tast ik nog een beetje in het duister, kan er ook niet zoveel bruikbare informatie over vinden :-(

Ik begrijp dat ik beter een goedkopere 300W Voeding kan kiezen, of PicoPSU met adapter? Wat zou het uiteindelijke verschil in verbruik zijn? Als ik het verschil niet terug verdien met energie verbruik, kan ik beter voor de goedkoopste oplossing gaan zo lijkt me.

Aan de andere kant staat die bak wel het grootste gedeelte van de dag uit zijn neus te eten, dus een uberlaag verbruik heeft ook wel wat :9

Ik heb deze twee opties op dit moment in het vizier:

1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Mini-box picoPSU 120 + 84W Adapter Power Kit€ 62,80€ 62,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,41

Vraag me alleen wel af of de PicoPSU sterk genoeg is mocht ik er nog een derde schijf bij prikken later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 19-09 18:28
R-Search schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:08:

Qua voeding tast ik nog een beetje in het duister, kan er ook niet zoveel bruikbare informatie over vinden :-(
Misschien is de be guiet Efficient Power F1 350W wat voor je,een 350W gold voeding voor iets meer dan 50€.

pricewatch unsorted: be quiet! :: Efficient F1 350W

http://www.be-quiet.net/b...ductID=242&websiteLang=en

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:28:
[...]

Waarom niet? Gewoon uit interesse.
R-Search schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:08:
[...]

[...]

Ik begrijp dat ik beter een goedkopere 300W Voeding kan kiezen, of PicoPSU met adapter? Wat zou het uiteindelijke verschil in verbruik zijn? Als ik het verschil niet terug verdien met energie verbruik, kan ik beter voor de goedkoopste oplossing gaan zo lijkt me.

Vraag me alleen wel af of de PicoPSU sterk genoeg is mocht ik er nog een derde schijf bij prikken later?
Het probleem met zelfs de meest efficiënte 300-watt voedingen is dat de certificering maar tussen 20 en 80% belasting geldt; dus tussen 60 en 240 watt.

Daarna zakt de efficiëntie enorm, waardoor je 20 watt pc uiteindelijk veel meer uit het stopcontact kan gaan halen. Zeker geen 100% relevant voorbeeld, maar 't eerste plaatje dat ik kon vinden dat 't optisch duidelijk kan maken:

Afbeeldingslocatie: http://codinghorror.typepad.com/.a/6a0120a85dcdae970b01287770154f970c-pi

Daarom dat ik een ingebouwde voeding/picoPSU zou verkiezen met een adapter die zijn optimaal punt rond het vermogen heeft dat je zelf ook nodig hebt. Je kan natuurlijk ook eventueel nog een paar tientallen watt overschot voorzien zodat je later kan uitbreiden wat betreft harde schijven en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Naar ik begrepen heb is de effientie van een PicoPSU niet heel hoog, en alleen hoger dan vergelijkbare producten doordat deze wel in de comfortzone zit, of je moet een hele goede adapter vinden (waar de meeste maar 70% effiency halen) en je beperkt je aantal aansluitingen voor de harde schijfen.

Als ik het fout heb hoor ik het graag want ook ik ben op zoek naar een mogelijke voeding om het geheel draaiend te houden met zo'n laag mogelijk idle verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Search
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:49:

Het probleem met zelfs de meest efficiënte 300-watt voedingen is dat de certificering maar tussen 20 en 80% belasting geldt; dus tussen 60 en 240 watt.

Daarna zakt de efficiëntie enorm, waardoor je 20 watt pc uiteindelijk veel meer uit het stopcontact kan gaan halen.
Ik begrijp je punt. In de meeste tests die ik kan vinden laten ze de lagere regionen niet zien. En die zijn juist interessant. Wat voor soort verbruik moet ik verwachten met de setup zoals ik gepost heb? 20 a 30 wattt?
audiojunk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:28:
[...]

Misschien is de be guiet Efficient Power F1 350W wat voor je,een 350W gold voeding voor iets meer dan 50€.

pricewatch unsorted: be quiet! :: Efficient F1 350W

http://www.be-quiet.net/b...ductID=242&websiteLang=en
Dat is inderdaad niet duur. Alleen kan niets vinden over het verbruik onder de 20% belasting...

Misschien dat ik zo maar de setup bestel met een efficiënte 300W voeding, en dan even aankijk wat het verbruik is. Optimaliseren kan altijd nog.

Misschien kan ik slecht zoeken, maar vind weinig bruikbare info m.b.t. de voeding bij een laag gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat is de opinie over een intel i5-2400 (95w) vs i5-2400s (65w)? Prijs verschil is minimiem tegenwoordig, maar ik vermoed dat dezelfde kwestie over een xeon e3-1260l en een normale xeon te porten is. Ben beetje aan het orienteren en met name of ik ECC nodig heb of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-deB
  • Laatst online: 12-04-2022
Ik ben de afgelopen week is gaan kijken naar het bouwen van een zuinige server, en ben om te beginnen is gaan kijken wat er allemaal nog op zolder rond slingerde. Hieruit heb ik iets in elkaar gezet, maar na een meting met een goedkope energiemeter kwam ik toch al snel op ~90W in idle terecht nou niet echt de hoeveelheid waar ik op mikte. Ben begonnen met zwerven op Tweakers en kwam toen op deze topic uit, na nog wat rond kijken een zuinigere proccesor gevonden dan m'n huidige een Intel P4 631, ik wil hem vervangen met een Celeron 440. Ik wil de server voornamelijk gebruiken als Torrent file en media server, maar wil voorkomen dat de server te langzaam wordt en het niet aankan.

Is dit de beste aanpak om het totaal pakketje zuiniger te maken of kan ik beter alles vernieuwen, tips altijd welkom. :)

Dit is het huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium 4 631€ 29,95€ 29,95
1Western Digital Caviar Blue WD3200AAJB, 320GB PATA-100, 8MB, 7200rpm€ 78,30€ 78,30
1Asus P5V-VM SE DH, P4M900 (mATX, PCI-e, Sound, SATA II, RAID, LAN, VGA)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR667D2E5K2/2G€ 32,40€ 32,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,65

En dit is wat ik voor ogen had als upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron 440€ 35,-€ 35,-
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 109,99€ 109,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,99

Alvast bedankt,

Jurre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgens mij is het niet de moeite waard om die Pentium 4 te vervangen door een Celeron van dezelfde architectuur. Die dingen hebben allebei veel energie nodig.

Als je een zuinig systeem wil, waarom niet upgraden naar een Sandy Bridge Celeron (G530 is het goedkoopste model dat nog EIST ondersteunt)? Kost je wat meer in aankoop - netto alleen de prijs van het moederbord, een G530 kan je krijgen voor 40 €.

Pagina: 1 ... 85 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.