Heren,
ik heb nog een lastige keuze te maken voor mijn nieuwe zuinige(re) thuisserver.
Ik had een MybookWorld NAS die af en toe vast begon te lopen, dus ik heb de schijf eruit gesloopt, daar had ik er toevallig al eentje van (WD Green Power 500gb SATA) + een WD Blue 320gb uit mijn oude Cisco HD recorder.
Deze drie schijven, op een MSI 880GMA-E45 moederbord met 4x2gb Kingston HyperX geheugen en een 'Be Quiet' 350w power supply, en één Nec Sata Dvd-Rw drive, vormen mijn nieuwe NAS, die naast fileserving ook printserving, webcam, etc draait - hij staat dus 24/7 aan.
Ik heb alleen nog een processor nodig...
Mijn eerste plan (al die tijd al) was om een Sempron 145 te gebruiken, omdat die extreem zuinig zijn en voor mijn huidige doelstellingen snel genoeg - bovendien, als ik hem ooit vervang is de aanschaf (~€ 30,-) niet echt een schokkende desinvestering.
Ik kan deze CPU alleen nergens meer krijgen. Er staat er eentje in V&A maar die persoon reageert al 2 weken niet op mails en DM's, en geen enkele winkel heeft voorraad (ik ben ze allemaal afgegaan!). Ik heb met iemand op tweakers afgesproken dat ik zaterdag een Athlon II 245e op kan halen, wat in feite dezelfde als de Sempron is, maar dan met allebei de cores present. TDP 45 watt en dus zuinig doch snel. De afspraak staat voor zaterdag maar ik krijg nu geen reactie meer op mijn verzoek zijn adres door te geven. (het kan zijn dat hij heel druk is, maar eerder reageerde hij heel snel).
Mijn backup is een 2e tweaker die voor een mooie prijs een Phenom X4 840 aanbiedt. Dit is mijn 2e keus puur vanwege het stroomverbruik ervan, maar biedt wel opties in de toekomst, ik werk bv graag met ESXi en die 8gb moet natuurlijk wel goed gebruikt worden.
De reden dat ik de hele NAS bouwde is omdat mijn initiele vervanger toen mijn WD Mybook eruit ging een P4 3.0ghz bak was. Toen ik hier uit interesse een verbruiksmeter tussen stak schrok ik me een ongeluk toen ik zag dat hij idle al ~160 watt verstookte nog zonder schijven.
Ik wil liefst (ver) onder de 100w idle verbruik uitkomen maar het hele systeem moest onder het budget van 200 euro blijven. Tot nu toe hebben alle onderdelen uitgesloten de CPU mij € 150,- gekost.
Wat is wijsheid? Ik weet uit reviews dat de Sempron idle onder de 10w kan draaien, de II 245e zal niet veel meer doen, maar de X4 840 heeft een TDP van 95 watt... hoe ver kan ik dit naar beneden krijgen door hem onder te klokken? Heeft het zin dit te proberen? Eenmaal gekocht kan ik niet meer terug, ik koop immers niet in een winkel. De jongen die de X4 840 aanbied heeft hem al klaar liggen, en wij hebben de NAS hard nodig.
Iemand ideëen?
- edit -
nadat ik via een google search op undervolting op dit topic terecht kwam:
http://www.tomshardware.c...8-10-underclocking-reduce
ging ik voor de zekerheid de CPU support van mijn bord checken:
http://www.msi.com/produc...E45.html#/?div=CPUSupport
De in mijn verhaal genoemde 245e processor word specifiek genoemd bij MSI en is dus supported.
De Phenom II X4 840 word alleen met een 'T' achter het type supported opgegeven, dat is niet hetzelfde type als mij word aangeboden. Bovendien staat erbij dat deze 'T' editie een 'Zosma' core zou hebben, terwijl alle reviews die ik over de X4 840 kan vinden het over een Propus core hebben, een core zonder L3 cache waardoor velen hem als een Athlon met een rebadge zien:
http://www.tweakpc.de/har..._phenom_ii_x4_840/s04.phpPhenom II X4 840: Undervolting
Mehr Freude machte uns beim Undervolting unser Athlon II X4 650 Phenom II X4 840. Bei dieser CPU steht die Standardspannung der Kerne per Default bei 1,4 Volt, was für einen Athlon II X4 auch ganz normal wäre.
Ik ben de draad kwijt!
[
Voor 17% gewijzigd door
HTT-Thalan op 27-03-2012 21:20
]