Na 3+ jaar heb ik mijn zuinige server ingeruild voor een nieuwe zelfbouwer. Van een grote miditower ben ik nu overgestapt op een kleine mini-itx 'cube', die alsnog ruimte biedt aan max 6 harde schijven.
Wat heb ik aan onderdelen;
* Kast:
pricewatch: Lian Li PC-Q08R
* Mobo met onboard CPU:
pricewatch: Asus E35M1-I
* Voeding:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
* 8GB DDR3 Geheugen:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G
* 2 * 2TB HDD's Samsung ... (7200rpm meen ik)
* 2 * 1TB HDD's WD Caviar EcoGreen (5400rpm)
Deze server draait Debian, en standaard staat maar 1 schijf te draaien, de andere 3 draaien alleen als ze benaderd worden via het netwerk. Idle met die ene schijf aan slurpt het 27-29W volgens mijn meter, met een power factor van 0.75.
Ik gebruik expliciet geen RAID, omdat dit vereist dat je meerdere schijven tegelijkertijd moet draaien. Mijn oplossing is om elke schijf dubbel uit te voeren, en 's nachts de ene naar de andere te synchroniseren met rsync. Zeker aangezien er niet heel vaak veel data wijzigt, kost dat nauwelijks wat.
De vorige server (amd sempron op een 780G) slurpte toch zeker een dikke 10W meer, dus al met al een aardige verbetering.
Ik heb ook nog overwogen om een arm-gebaseerde oplossing te nemen omdat je dan echt ultra-zuinig bent, en die zijn nu inmiddels ook vrij goedkoop. Een GuruPlug Server heb je al voor 130 dollar, en heeft 2 netwerkplugs en esata. In theorie kan je daar dan een kastje aanhangen waar je meerdere losse sata-disks op die ene esata-plug kunt aansluiten. Echter, die kastjes zijn peperduur. En zelfbouw had ik niet zoveel zin meer in. Daarnaast is het maar de vraag of die guruplug servers ook daadwerkelijk lang 24/7 kunnen draaien zonder oververhittende voedingen. En veel snelheid heb je relatief ook niet. Echter, soortgelijke setups gaan waarschijnlijk wel steeds interessanter worden. Over 3 jaar wellicht?
Interessant is trouwens de kast die ik nu gebruik: Het was makkelijker om een mini-itx kast te vinden waar standaard 4+ schijven in passen, dan een compacte micro-atx met kubus-vorm. Gelukkig was dat geen enkel probleem, het mini-itx bordje zelf is niet duur voor een mobo + cpu, en heeft zelfs 6 sata-aansluitingen. In de kast passen in totaal ook 6 schijven standaard, en dan is er nog ruimte voor 1x5.25" + 1x2.5" ook.
[
Voor 8% gewijzigd door
brama op 05-09-2011 23:57
]
I mentioned it once, but I think I got away with it.