Welke zuinige bootdisk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een low-power hdd die dienst moet doen om verschillende VM's op te slaan, en bijgevolg bijna 24/7 in read/write modus zal staan.

Een shortlistje met eisen:

-zuinig
-betrouwbaar
-gunstig geprijsd
-opslagcapaciteit van 160GB of meer.

Ik dacht eerst voor pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm te gaan wegens gunstige prijs / kwaliteit, zuinig en goede ervaringen met samsung disk.

Na wat verder gezocht te hebben zie ik net dat pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT, 160GB SATA-300, 16MB, 7200rpm (die evenveel kost) dezelfde power consumption heeft:
Read / write: 2,5watt en idle 0,85 watt, en dit terwijl dit een 7200rpm hdd is :?

3,5" 7200rpm disks heb ik liever niet omdat een snelle zoektocht me wist te vertellen dat deze zo'n 7watt verbruiken wanneer ze actief zijn.

TIA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Als hij 24/7 moet werken dan raad ik je de WD AV-25 serie aan. Zuinig, betrouwbaar en stil. Van 160 tot 500 GB te verkrijgen vanaf 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een AV disk moet je niet nemen; dat is alleen voor speciaal gebruik geschikt. Een AV disk doet namelijk geen recovery; en kan dus sneller voor dataverlies zorgen.

Bijna alle notebook disks zitten op 0.7W idle; tenzij je continu I/O doet is dat hetgene waar je stroomverbruik op aan komt. De sequential read/write ligt wel iets hoger maar als het gewoon gaat om 24/7 gebruik is elke moderne notebook disks geschikt en maakt het qua stroomverbruik niets uit.

Qua snelheid is het wel het beste om een grotere schijf te nemen; maar in principe heb je dat voor booten niet echt nodig natuurlijk. Overigens waarom geen kleine SSD? Zit je op 0,065W als je DIPM-drivers kunt gebruiken, en ook veel sneller voor zaken als Virtual Machines; want dat levert aardig wat random I/O op lijkt me. Een hardeschijf is hier in principe niet goed geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even wat meer toelichting:

Aanvankelijk komen er 2 "productie" VM's op die 24/7 in bedrijf zullen zijn. Een daarvan (pfSense als router / firewall / VPN etc) zal nauwelijks I/O veroorzaken.
De andere VM wordt ingericht als Debian NAS / download / web / ftp etc. Op de bootdisk wil ik o.a. downloads tijdelijk storen, zodat de andere 3,5" disks zo veel mogelijk idle (downspin) blijven.

Een SSD valt voor mij dan ook af omwille van volgende redenen:

-duur (een beetje leuke SSD begint volgens mijn zoektocht in de PW vanaf 100 EUR)
-weinig opslag voor tijdelijk downloads te storen
-huidige problemen ivm TRIM, betrouwbaarheid etc

Vermits deze setup onder ESXi gaat draaien dacht ik dat met dit gebruik de drive nooit "idle" zou zijn (logfiles die weggeschreven worden etc) maar hier ben ik fout in?

Ik kan voor bovenvermelde eisen dus haast elke moderne 2,5" notebookdisk nemen?

Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Als je de overweging maakt tussen SSD - 2,5" - 3,5" dan is 2,5" idd qua verbruik en prijs de beste keuze. Op gebied van verbruik verschillen 2,5" hdd's minimaal van elkaar. Misschien is de Seagate Constellation iets voor je? bestaat in SAS maar ook SATA variant en is bedoeld voor servers (dus betrouwbaar om 24/7 aan te staan).
1 nadeel; hij is 14,8 mm hoog en past dus niet in een notebook moest je dat willen. Ook is hij een stuk duurder dan een gewone 2,5" hdd, maar prijs/GB nog altijd veel goedkoper dan een ssd.

edit@CiPHER: Ik gebruik zelf een AV harddisk in een serveromgeving en heb nog geen problemen ondervonden. Maar na enig opzoekingswerk moet ik je gelijk geven:
With that said, this hard disk drive should not be used in a desktop or server environment. [...] Unlike desktop or enterprise-grade hard disk drives, this AV-optimized drive is designed to ignore bad bits in the interest of performance.(bron)
Ik ga toch verstandig zijn en de schijf verwisselen door een ander :X Ik wou eigenlijk voor zo'n Constellation schijf gaan, maar vond die te duur. Nog eens iets bijgeleerd :*)

[ Voor 35% gewijzigd door ShaiNe op 31-08-2011 23:08 ]