Ben waarschijnlijk een vreemde eend in de bijt, maar wilde jullie mijn bevindingen toch niet onthouden.
Tot kort was dit mijn server:
- Behuizing: ouderwetse bigtower
- Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- Processor: Athlon X2 5050e / 2.6 GHz Energy
- Koeler: stock
- Geheugen: 2x1GB noname
- Voeding: Antec EarthWatts, 380 Watt
- HDD: boot: Samsung 2504 - 250GB + 3x1TB + 1x2TB (mix van Western Digital Green e.d.).
Ongeveer 50-55 watt idle, op zich geen rare score met zoveel schijven. Maar toch circa 400Kwh per jaar.
Nu is het plan om de boel te suspenden en via WOL aan te zetten indien nodig. Als download-bak heb ik nu een
Pogoplug V2
Een ARMv5te device met Marvell Kirkwood 1.2GHz CPU, 256MB RAM en 128MB NAND. 4xUSB 2.0 en gigabit ethernet.
Heb er een
pricewatch: Western Digital Elements Portable SE 1TB Zwart aangekoppeld .
Draait nu
Archlinux op een 4GB USB stick.
Ploaties:

(ziet er netjes uit he, met klitteband vastgemaakt

)
en
1 foto ingezoomd en
1tje van de achterkant.
en wat crystal mark benchmarks (via SAMBA de externe schijf gemount):
Andere benchmarks:
FTP up - 26.7 MB/s
FTP down - 28.3 MB/s
FTP explicit SSL - up - 6.6 MB/s
FTP explicit SSL - down - 7.6 MB/s
SFTP (SSH) up - 4.3 MB/s
SFTP (SSH) down - 5.4 MB/s
Best netjes dus. Ik heb ook de V3 met nieuwere ARM6 dual core 700Mhz. Alleen heeft deze 128MB RAM, ook is deze in de praktijk wel wat langzamer.
En natuurlijk het stroomverbruik:
3.5 watt idle zonder HD
4.3 watt idle met HD idle (heb gelukkig de WD versie die niet supersnel idle gaat)
~7 watt SSH uploading
~8 watt FTP uploading
Wil de 700Mhz versie inzetten @backup machine bij mijn schoonouders en de 1.2Ghz als portal thuis. NZB downloaden gaat goed, uitpakken lijkt ook niet extreem lang te duren. Als de 1TB vol zit, ga ik dingen verplaatsen naar de grotere fileserver. Hiermee hoop ik toch wel e.e.a. te besparen.