Spindown support for external USB case

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Beste tweakerts,

Ik wil straks een Pogoplug laten draaien op Archlinux op een 32GB usb flash stick. Omdat ik nog twee 2.5 inch schijfjes over heb (1x 1TB en 1x250GB) wil ik die in een externe case stoppen zodat ik die kan gebruiken voor opslag. In mijn huidige server kan ik de interne 3.5 inch schijven makkelijk laten down spinnen middels de hdparm too.

Bijv hdparm -S /dev/sda
stelt in dat sda na 120 * 5 sec = 10 min op idle gaat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/38865803/got/2013-01-26%2015.22.46.jpg

Echter, ik heb al gemerkt dat dat met externe USB schijfjes (bij bovenstaande WD externe hd bijv) vaak niet lukt. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met losse 2.5 inch casings die dat wel supporten onder Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 20:43

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Hehe, bedankt voor de links maar ik weet wel hoe ik ze in standby kan krijgen. De vraag is alleen welke case ik moet nemen, want niet alle USB cases werken goed mee (en laten de schijfjes gewoon actief). Dat is niet handig voor het verbruik/levensduur van de harde schijf.
De WD van het plaatje hierboven werkt ook niet mee, maar die gaat uit zichzelf al na X min in standby, dus dat is minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 20:43

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Red devil schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:20:
[...]

Hehe, bedankt voor de links maar ik weet wel hoe ik ze in standby kan krijgen. De vraag is alleen welke case ik moet nemen, want niet alle USB cases werken goed mee (en laten de schijfjes gewoon actief). Dat is niet handig voor het verbruik/levensduur van de harde schijf.
De WD van het plaatje hierboven werkt ook niet mee, maar die gaat uit zichzelf al na X min in standby, dus dat is minder erg.
Dan zal het grotendeels afhankelijk zijn van de gebruikte USB<->SATA converter/controller in de HDD case. Het enige wat dan rest is de producent van de beoogde aanschaf mailen en hopen dat ze de spec's van de chip/controller vrij willen geven en dan Google nogmaals afstruinen.

Enkel zoeken op naam of type van een enclosure zal niet altijd het gewenste antwoord geven, lijkt me dat een producent voor een bepaald type enclosure verschillende converter oplossingen kan/zal gebruiken zonder het type nr aan te passen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R