[3D] Post je 3D stuff maar weer - part 37 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 20.419 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178418

Volgens mij is dat een long shot hoor. Als ik mij niet vergis gebruikt photoshop ook de 89 versie.
En ik ga er totaal niet van uit dat dit in 3dsmax is gemaakt. Ik zeg gewoon (als blender gebruiker met 3dsmax, maxwell, indigo en voor juist te zijn ook yafray) dat uit mijn ervaring dit veruit het meest op een skylight render van 3dsmax lijkt. Ook zie ik niet waarom zoiets in sketchup zou zijn gemaakt en na snel even naar beeldjes uit sketchup te kijken zien de shaduwen er allen hard uit, wat hier zeker niet is en dus ge raytraced is. Wat sketchup na snel even te zoeken niet native kan.
En zoals je zelf stelt het komt van microsoft, wat hebben die te zoeken bij sketchup?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 178418 op 26-06-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93354

Weer een update :) Ben een uur of 5 met de velgen bezig geweest, was echt een drama maargoed uiteindelijk zien ze er wel goed uit. Alleen is het material compleet niet goed maar ik haal alles uit materialpacks omdat ik er zelf te noob voor ben dus moet nog ff kijken wat beter staat. Dus let er ff niet op dat het veel teveel glimt.

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/476/velgtest1uw8.jpg

Comments zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
ziet er gaaf uit, maar welke renderer gebruik je?
als je in 3ds max9, mental ray gebruikt, kan je heel makkelijk chroom, brushed metal, en dat soort metalen maken:

ga naar je material editor, en je klikt op de knop standard (rechts in het schermpje, redelijk bovenin), in een leeg material slot.

dan zie je arch & design ofzo, en daar kan je uit templates kiezen.
daar zit chroom tussen, brushed metal, satined metal, glossy & matte plastic, en nog veel meer...

erg handige functie, geeft leuke resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Ik vind de banden te klein, en de velgen eigenlijk ook. Weet je zeker dat het zo klopt?

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
@b3n666
Ziet er goed uit man!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ken je toevallig die audi video tutorial? En zoja doe je het op die mannier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115073

Tegen dat soort werk verbleek mijn werk altijd een beetje, haha.
Talking of which, ik bedacht me gisteren dat ik hier echt al maanden niet meer iets van m'n werk heb laten zien. Daarom nog even een WIP van mijn eigenste mass-destruction robot ;)
Dit was vooral een material-test, een mogelijk slachtoffer voor mijn (niet-bestaande) animeerskills, en een testje om te kijken of ik in de buurt kon komen van BOY1DA's stijl, (kennen we 'm nog, van cgtalk?). Persoonlijk een voorbeeld voor me.

Komt ie, klikken voor hogere resolutie. :)
Afbeeldingslocatie: http://xs116.xs.to/xs116/07265/WarBuggySmall.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022
Hmm, ik heb nu al veel tutorials bekeken maar vind niet echt wat ik nodig heb. Ik wil een metalen plaat met daarin letters uitgesneden hebben, liefst ook nog een beetje geplooid. Hiervoor heb ik dus nog geen enkele nuttige tutorial gevonden dus misschien dat er iemand van jullie iets weet?

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dreamwalker schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 13:47:
@b3n666
Ziet er goed uit man!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ken je toevallig die audi video tutorial? En zoja doe je het op die mannier?
Heb wel eens van die tutorial gehoord maar hem nooit gevolgt. Als het geen Ferrari is kan ik het toch niet volhouden om af te maken :P

Ben nu trouwens bezig met het maken van een material voor de achterlichten maar dat wil niet echt lukken. Probleem is ook dat mijn 3500+ te traag is, renderen duurt zelfs bij een lago reso zo 15 minuten dus dat is ook niet lekker proberen.
Renegade! schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 19:54:
Hmm, ik heb nu al veel tutorials bekeken maar vind niet echt wat ik nodig heb. Ik wil een metalen plaat met daarin letters uitgesneden hebben, liefst ook nog een beetje geplooid. Hiervoor heb ik dus nog geen enkele nuttige tutorial gevonden dus misschien dat er iemand van jullie iets weet?
Ik weet dat het evil is, maar kan je niet gewoon een plane maken en dan je tekst daarin uit booleanen en dan een metal texture erop knallen? Er zit in max standaard zo'n industrial achtige metaal texture als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou het gewoon met een opacity(/alpha)-map doen :)
(ff onder de F1 kijken of zoeken naar tuts, ik ben ff lui nu O-) )

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 11:30

Acid_Burn

uhuh

Renegade! schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 19:54:
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://temp.theglasseye.nl/got/metalplate.jpg

Is niet moeilijk hoor. Gewoon de tekst maken die je wilt. Een rectangle er omheen maken. Die rectangle converteren naar een editable spline en via de attach optie de tekst er aanvast maken. Nu is het 1 object. Dan een extrude of bevel erop en klaar.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022
Acid_Burn schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:32:
[...]

Zoiets?
[afbeelding]

Is niet moeilijk hoor. Gewoon de tekst maken die je wilt. Een rectangle er omheen maken. Die rectangle converteren naar een editable spline en via de attach optie de tekst er aanvast maken. Nu is het 1 object. Dan een extrude of bevel erop en klaar.
_/-\o_

Heb vroeger wel al wat geprobeerd met text in max, met deze uitleg zal het me wel lukken :)

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga het toch maar vragen, want het wil echt niet lukken. Ik ben dus bezich met de voor en achterlichten van mijn auto. Als test heb ik ff heel simpel de lampkap gemaakt (1 zijdige poly, dus geen dikte zoals in bv een drinkglas) en daarachter een cone vorm. Wat ik wil is (gekleurd) glas wat een beetje doorzichtig is en de cone daarachter moet een beetje reflecteren.

Het probleem wat ik heb is dat het niet wil werken. Als ik mijn cone een material geef, maakt niet uit welke, zal het glas er altijd zwart uit komen te zien, alsof er geen licht door het glas komt. Als ik mijn glas niet doorzichtig maakt krijg ik wel de kleur van het glas te zien, maar dat ziet er natuurlijk weer niet uit zoals een echte autolamp.

Wat doe ik nou fout? voor mij glas heb ik al verschillende glas materials gemaakt. Een raytrace glas, hetzelfde glas als voor mijn ruiten en het standaard glas uit max. Maar allemaal leveren ze hetzelfde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 04-07 11:30

Acid_Burn

uhuh

Quick 'n dirty.. mischien even de shadowcasting uitzetting voor het glas? Ik denk dat het zwart wordt door de schaduw.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Wat voor schaduw gebruik je?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen :? ik heb alleen een skylight en daar zit geen shadow optie in en veder gebruik ik mental ray en daarin staan GI en Final gather aan. Heb ook nog een ''lightbox'' boven mijn model en die cast wel shadows maar daar staat veder niet bij wat voor shadows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Doe anders eerst even een goede tutorial over belichting voordat je je met zulke dingen gaat bezighouden :) Zonder goede strakke belichitng is het wel érg lastig om mooi glas/metaal/water te maken :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147262

Even reagerend op aantal opmerkingen

Borgoth schreef
Ziet er goed uit, alleen aan de linker kant heb je 2 deurknoppen zonder dat je er kan uithalen dat er ook 2 deuren zitten.
Ja dat is beetje jammer inderdaad er zou wel een lijntje tussen meoten zitten maar denk dat render settings te laag zijn om dat overgangetje op te pikken, als je goed kijkt linksonderin kun je ngo netje klein beetje overgang zien

Daniel Kunst Schreef:
die skyline door het raam is echt mooi. alleen loop je nu je schuifpui door naar ehm..., benede? misschien dan voor het plaatje nog een balkon er bij make ofso.
Thanx, neeh een balkom op 300 meter hoogte aan een wolkenkrabber hangen is ook geen gezicht :) . En zoals handige harry al opmerkte zit er ook geen klink aan de schuifpui dus dat komt in dit geval mooi uit :*)

Bozozo schreef:
Echt bizar hoe mooi de lijnen van je interieur doorlopen in die achtergrond. Is dat toeval of heb je heel lang gezocht naar de goede foto?
Uhmmm heb eerst gegoogled op "skyline" en toen wel beetje foto uitgekozen die beetje al zou kunnen kloppen daarna heb ik die foto in photoshop nog beetjes "gestretched" en "geskewed" en ook nog wat vanishing point lijntje getekend om hem goed in te passen (kwa persepctief).

@Tjeemp: neeh niet het camara standpunt aan de foto aangepast, want dit was precies dezelfde render als die met die (lelijke) tuin, waar ik de tuin eruit gegooid heb

Guillome schreef:
@Marc1023 waar woon je? En heb je al werk?
Ik kom uit de buurt van 's-hertogenbosch en neeh geen werk (behalve bijbaantje in een supermarkt en af en toe freelance 3D klusje hier op de TU als student assistent). Wieso?

Ohwjaa en voor al jullie DOF-bashers hier ff nog een plaatje met een lekker dikke vette DOF en glow :+ (en nu wel goed gebruikt, denk ik).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.obbens/forum/int42-2klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Omdat een bedrijf in sneek werknemers zoekt die kan wat jij kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 13:08
Anoniem: 93354 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 00:02:
Weer een update :) Ben een uur of 5 met de velgen bezig geweest, was echt een drama maargoed uiteindelijk zien ze er wel goed uit. Alleen is het material compleet niet goed maar ik haal alles uit materialpacks omdat ik er zelf te noob voor ben dus moet nog ff kijken wat beter staat. Dus let er ff niet op dat het veel teveel glimt.

[afbeelding]

Comments zijn welkom.
Vind hem er echt heel gaaf uitzien, prachtige lijnen en mooi ontwerp.
Wat ik alleen erg jammer vindt is dat je de strakke vloeiende stijl van je auto totaal niet doorgezet hebt in de stoelen, dat zijn weer van die blokkerige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 23:13
Anoniem: 147262 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 21:14:
Ohwjaa en voor al jullie DOF-bashers hier ff nog een plaatje met een lekker dikke vette DOF en glow :+ (en nu wel goed gebruikt, denk ik).
[afbeelding]
Bij dat plaatje vind ik de DOF juist erg goed. Ziet er realistisch uit, niet te overdone, maar wel goed aanwezig. Een kleine DOF (meer wazige achtergrond) is namelijk vooral aanwezig wanneer je focust op een onderwerp dicht bij de camera, zoals in dit geval die plant. Bij een foto van een gewone kamer in het algemeen staat alles veel verder van de camera af en is zo'n overdreven DOF veel minder mooi. Ook omdat je dan vaak juist de nadruk wil leggen op de hele kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Guillome schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 21:29:
Omdat een bedrijf in sneek werknemers zoekt die kan wat jij kan ;)
en dat bedrijfje heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
zelf werkzaam cker daarzo? wel aardige renders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Splash schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 21:41:
[...]

Vind hem er echt heel gaaf uitzien, prachtige lijnen en mooi ontwerp.
Wat ik alleen erg jammer vindt is dat je de strakke vloeiende stijl van je auto totaal niet doorgezet hebt in de stoelen, dat zijn weer van die blokkerige gevallen.
Yep de stoelen zijn idd niet goed, vooral de hoofdsteunen maar die ga ik ook nog veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Guillome schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:38:
Doe anders eerst even een goede tutorial over belichting voordat je je met zulke dingen gaat bezighouden :) Zonder goede strakke belichitng is het wel érg lastig om mooi glas/metaal/water te maken :)
Heb je misschien een tip waar ik op moet zoeken? of een tut? want ik heb zelf ook wel wat zitten beunen met target lights enzo maar dat is op zijn zachts gezegd niet echt een succes. Mijn lampen willen gewoon niet doorschijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 19:15

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Leuk dit, Blob naar de Wii. Schoolprojectje (meen ik) van een mede-poster hier :)
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou iemand mij kunnen helpen met het maken van materials voor een autolamp? ben echt al dagen bezig maar max heeft schijnbaar een hekel aan mij want ik krijg het echt niet voor elkaar om te maken wat ik wil.

Wat ik wil is zoiets als dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-06 21:29
Anoniem: 93354 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:39:
Zou iemand mij kunnen helpen met het maken van materials voor een autolamp? ben echt al dagen bezig maar max heeft schijnbaar een hekel aan mij want ik krijg het echt niet voor elkaar om te maken wat ik wil.

Wat ik wil is zoiets als dit
kun je iets specifieker zijn dan kan ik je misschien wel helpen

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik wil is achterlichten precies zoals op de foto. Dus de rood of oranje (en voor de voorkant wit) beetje doorzichtige kleur en dan een material daarachter wat er een beetje doorheen reflecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Ik denk dat je het best met zoiets kunt beginnen:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/taillights.jpg

Dit it gewoon:
- een bol maken met 24 segments
- convert to poly
- helft eraf knippen
- beetje uitrekken (parabolisch maken)
- polygon mode, ctrl-a, flip
--- optioneel, voor close-ups ---
- edge mode, ctrl-a, camfer (kleine waarde)
- meshsmooth, 1 it.
---- / ---
- choomachtig materiaal erop
- doorzichtig rood dekseltje ervoor.

Als je dat dekseltje nog een mooie bumpmap geeft kun je denk ik heel aardig die taillights namaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt. Is het rode material gewoon een standaard material maar dan doorzichtig? en heb je nog iets ''specials'' met de belichting oid gedaan? want zoiets als jij heb ik al gedaan alleen krijg ik dan weer niet hetzelfde effect als jij. Dus ik doe ergens iets fout. Zou je anders misschien de .max willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Belichting: 1 target direct, bijna loodrecht erop, geen shadows
Rendering: scanline, alles standaard, geen fancy spul
Het doorzichtige materiaal is gewoon standaard felrood op 60% opacity.
Het belangrijkste is dat je een mooi reflecterend materiaal hebt, en vooral een Environment Map instelt (liefst een HDRi) bij Render >> Environment. Eventueel wil ik de settings van mij chroom wel posten, maar die zijn ook niet zo heel bijzonder verder.

edit:
Ik heb even met mijn eigen metaal fabrieksel gespeeld met deze resultaten:

Aluminium:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/alu.jpg

Chroom:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/chr.jpg

Goud:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/gol.jpg

Alles is standaard Scanline, standaard rendersettings en twee spotjes als belichting. De omgeving is een gratis HDRi. Rendertijd iets van vier seconden. Als er mensen belangstelling hebben dan wil ik wel een kleine tutorial schrijven over basic materials en belichting, om zulke (erg simpele!) renders te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Bozozo op 04-07-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

Bozozo schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:20:
Het belangrijkste is dat je een mooi reflecterend materiaal hebt, en vooral een Environment Map instelt (liefst een HDRi) bij Render >> Environment. Eventueel wil ik de settings van mij chroom wel posten, maar die zijn ook niet zo heel bijzonder verder.

edit:

Aluminium:
[afbeelding]

Chroom:
[afbeelding]

Goud:
[afbeelding]

Alles is standaard Scanline, standaard rendersettings en twee spotjes als belichting. De omgeving is een gratis HDRi. Rendertijd iets van vier seconden. Als er mensen belangstelling hebben dan wil ik wel een kleine tutorial schrijven over basic materials en belichting, om zulke (erg simpele!) renders te maken.
Op zich heb ik wel belangstelling hoe en wat, ik heb namelijk al wat met chroom gedaan, maar vind dit effect toch net iets mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bozozo schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:20:

edit:

Aluminium:
[afbeelding]

Chroom:
[afbeelding]

Goud:
[afbeelding]

Bedankt ik zal van de week eens kijken of het in mijn scene ook wil lukken met mentalray. Een kleine tut over materials en belichting zou ik trouwens wel erg waarderen, weet daar zelf bijna niks van dus het zou wel handig zijn om wat te leren zelfs als is het maar de basics. Je materials setting zou ik trouwens ook wel willen weten. Zoals ik al zei heb ik daar geen verstand van en ik gebruik dan ook materials die ik op internet vind maar zeker als ik dan wat wil bewerken (bv minder glimmen) wil dat vaak gewoon niet lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 93354 op 04-07-2007 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Bij deze, de "Simpel & Snel Niet Eens Zo Slecht Metaal" tutorial :*)

Voorbereiding:
1. Kies eerst een testobject. Je kunt gewoon een Sphere gebruiken, maar ik vind dat je materialen niet goed kunt beoordelen op zo'n eenvoudige vorm. Ik heb gekozen voor een menselijk hoofd, dat ik al eens
eerder gemaakt heb.
2. Maak een Plane onder je object, zo groot als je wilt. Ik maak hem ongeveer tien keer zo breed en tien keer zo lang als mijn testobject.
3. Maak twee Target Direct lampen. Mik ze allebei op je object. Plaats de eerste spot (van vooraf gezien) linksboven je object, en de tweede spot rechtsboven. Mijn setup:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/lights.gif
Natuurlijk kun je zelf variëren met de plaatsing, extra lampen toevoegen etc. Het belangrijkste is dat je niet de default 3Ds belichting gebruikt (dat doe je als je geen lampen hebt) als je materialen test.
4. Selecteer de eerste lamp. Verander:
General Parameters: zet schaduw uit als die nog niet uit staat. Je bent aan het materiaaltesten (dus veel testrenderen) en schaduwen heb je daar niet bij nodig.
Intensity/Color/Attenuation: zet de Multiplier naar 0,7. Laat de kleur 100% wit. In 'echte' scenes is het vaak mooier om getint licht te gebruiken, maar in dit geval zou dat ons materiaal vertekenen.
Directional parameters: vink Overshoot aan. Er valt nu licht buiten de Cone, wel zo makkelijk.
5. Nu is de tweede lamp aan de beurt. Zet hier de multiplier op 0,3 en vink ook overshoot aan.
6. Selecteer model en ondergrond (of gewoon alles) en open de Material Editor (M). Klik een (grijs) bolletje aan en geef deze de naam MijnMetaal. Klik vervolgens op Assign Material to Selection (derde knopje onder de bolletjes). Laat de Material Editor open staan.
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/materialstart.jpg
7. Download een gratis hdri pack, zoals deze. Zet de hdri's op een logische plek, zoals in ...\3d studio max\maps\mijnhdris, zodat je ze later weer makkelijk kunt vinden.
8. Klik in het hoofdmenu op Rendering en dan op Environment... Klik vervolgens op het lege vak onder Environment Map, selecteer Bitmap uit de lijst die tevoorschijn komt, en browse vervolgens naar je nieuwe HDRi map. Selecteer SM_HDRI-Pack-05.hdr of een andere map die je mooi vindt. Ik gebruik bij voorkeur een neutrale hdri (dus weinig kleur) bij het testen van materialen. Er komt nu een venstertje waarin je met de White Point kunt spelen. Druk nu maar gewoon op ok.
9. Sleep vervolgens de hdr uit het Environment Map vakje, en op een leeg bolletje in de Material Editor.
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/envdrag.jpg
10. Kies voor Instance. Dit houdt in dat je nu het 'omgeving' materiaal kunt aanpassen in de Material Editor. Sluit het Environment & Effects venster.
11. Er moeten wat aanpassingen aan de omgeving worden gemaakt. Allereerst hernoem je het material naar 'omgeving' oid. Onder 'Coordinates' zet je Mapping naar Cilindrical Environment. Kijk vervolgens onder 'bitmap parameters'. In het vakje Cropping/Placement vink je Apply aan. Laat het bolletje op Crop staan. Klik op View Image en sleep het handvat middenonderin naar net boven het zwarte gedeelte. Dat wil je immers niet gebruiken.
12. Sluit nu de Material Editor. Als je een testrendertje van de Perspective viewport maakt (Rendering -> Render... of F8 of F9) ziet het er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/testrender1.jpg
Een kale boel... dus nu moet er een mooi materiaal gemaakt worden op de plek van MijnMetaal :*)

Metaal Materiaal Maken
13. Open de Materal Editor (M). Selecteer MijnMetaal (klikken op het bijbehorende bolletje).
14. Onder 'Material Basic Parameters' staan enkele hele belangrijke eigenschappen. De Diffuse Color is de basiskleur van je materiaal. De Ambient Color verandert de kleur van je object in de Viewports (onbelangrijk). De Specular Color verandert de kleur van het direct weerkaatste licht. Deze laat ik meestal op wit staan. Voorlopig kun je deze kleuren ongewijzigd laten.
Self-illumination laat je object oplichten, maar dat willen we nu (en meestal) niet. De Opacity is de Zichtbaarheid van je materiaal: het verminderen van deze waarde maakt het materiaal doorzichtig. Ook dat is nu niet de bedoeling.
Heel belangrijk zijn nu de waardes onder 'Specular Highlights'.
Specular Level: bepaalt hoe fel het licht is dat door een object wordt weerkaatst.
Glossiness: bepaalt in welke mate het object glimt. Een hoge glossiness betekent een glimmend materiaal, zoals een biljartbal. Een lage glossiness betekent een dof materiaal, zoals vloerbedekking.
Soften is voor deze tutorial minder belangrijk. Het effect is erg subtiel; probeer het maar eens uit.
Nu is het tijd om na te denken over Specular en Glossiness; vergeet even 3D Max. Hoe is het eigenlijk mogelijk dat je objecten überhaupt ziet? Zoals je weet is het netvlies gevoelig voor lichtstralen, maar objecten zenden zelf geen licht uit (tenzij je ze flink heet maakt). Denk aan de maan: de maan lijkt te stralen, net als de zon. Toch weet iedereen dat de maan alleen maar een grote klomp steen is: in plaats van te stralen weerkaatst de maan het licht van de zon. Als je naar de maan kijkt zie je dit licht direct. Echter, je kunt buiten ook om je heenkijken als de maan voldoende 'schijnt'. In feite neem je dan lichtstralen waar, uitgezonden door de zon, weerkaatst op de maan, nog eens weerkaatst op een object, en vervolgens geabsorbeerd op je netvlies.
Waarom glimt een biljartbal, en waarom glimt hij niet meer als hij stoffig is? Het licht van een lamp kan op twee manieren naar je netvlies worden weerkaatst: Speculair en Diffuus. Bekijk het plaatje hieronder (en bewonder mijn paintskills)
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/specdif.gif
De spiegel weerkaatst alle lichtstralen volgens de spiegelwet: hoek van inval = hoek van uitval. Het gevolg is dat het oog een klein vlekje waarneemt, maar wel een heel felle vlek. Dit is gewoon de weerspiegeling van de lamp! Deze manier van licht weerkaatsten heet Speculair.
De oude sok is erg bobbelig en onregelmatig. Hij weerkaatst ook volgens de spiegelwet, alleen is het een erg onregelmatige spiegel waardoor het licht alle kanten op vliegt. Nu ziet het oog geen precieze weerkaatsing van de lamp, maar een vage en doffe lichtvlek: licht bereikt het oog nu vanaf alle gebieden op de sok, maar het licht is niet erg fel omdat er ook veel licht naar andere kanten op wordt weerkaatst. Deze manier van licht verstrooien heet Diffuus.
Nu zijn de termen hopelijk duidelijk: de Diffuse color is de kleur van de sok, dus de kleur van het licht dat de sok verstrooit. De sok heeft een vrij lage Specular (misschien 20) en een heel lage Glossiness (hooguit 10). De spiegel heeft een hoge Specular (tegen de 100 aan) en ook een hoge Glossiness.
Experimenteer nu met de waardes van Specular en Glossiness (maak steeds testrenders) om een beetje gevoel te krijgen.
16. Ok, playtime is over. Nu gaan we Aluminium maken. Onder 'Shader basic parameters' verander je Blinn naar Metal. Hierdoor verandert de manier waarop het materiaal licht verstrooit (o.a. de grootte van de Specular Highlight).
17. Zet Specular op 90 en Glossiness op 70. Dit zorgt voor een redelijk mat materiaal, dat helemaal niet op aluminium lijkt:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/1.jpg
18. Een belangrijke eigenschap van metalen is natuurlijk dat ze ook de omgeving weerkaatsen. Hou dit altijd in je achterhoofd: als een object een hoge specular en glossiness heeft (dus lamplicht goed weerkaatst) dan is het logisch dat het object ook de omgeving goed weerkaatst. Dat zijn geen onafhankelijke parameters! De omgeving laten weerkaatsen is niet moeilijk: onder het tabje 'Maps' klik je op het vakje 'None' achter Reflection. Kies voor Raytrace. Klik nu op 'Go to Parent'; het tweede knopje van rechts onder de materiaal bolletjes.
19. Voor iedere Map staat een getal (vrijwel overal 100). Je kunt het effect van een Map afzwakken door dit getal te verkleinen. Aluminium weerkaatst aardig goed, maar het is ook weer geen perfecte spiegel. Kies voor een waarde in de buurt van 80. Gevolg:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/2.jpg
Dat lijkt er al meer op!
20. Aluminium is zelden perfect gepolijst. Dat betekent niet alleen dat de Reflection waarde minder dan 100% is, maar ook dat het oppervlak kleine onregelmatigheden vertoont. Die onregelmatigheden voegen we toe via een Bump map. Klik op het vakje 'None' achter Bump onder het Maps tabje. Selecteer Noise. Maak nu een render. Het effect van de Noise map hang sterk af van de parameter Size (onder tabje Noise Parameters), in combinatie met je object. Mijn object is ongeveer 50 'units' hoog. Experimenteer met de Size parameter in de Noise bump map totdat je tevreden bent met het effect. Ik zet hem op 0,1, maar voor jouw scene kan een andere waarde gewenst zijn.
21. Ook interessant is de waarde van Blur, onder het Coördinates tabje. Deze doet precies wat je zou denken; hij blurt de Noise. Denk aan zandkorrels in de verf (lage blur) versus een pukkelige huid (grotere Size, maar ook meer Blur). Voor nu kun je Blur op 1 laten staan.
22. Druk op Go to Parent. Je kunt de Blur nog wat afzwakken op versterken. Ik zet hem op 20, maar doe gerust wat je zelf mooi vindt. Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/3.jpg
Het begint er al op te lijken!
23. Tot slot pas ik de Diffuse Color Map nog aan. Klik op het vakje achter Diffuse Color (onder Metal Basic Parameters of onder Maps, maakt niet uit) en kies voor Falloff. Zet de bovenste kleur op lichtgrijs, en de onderste kleur op zwart. Maak een render. Het effect is niet erg mooi: je ziet nu waarschijnlijk waar ik heen wil (donkere randen) maar het materiaal ziet er onnatuurlijk uit. De Fallof-type staat op Perpendicular / Parallel. Dit houdt in dat de Diffuse Color van het object nu verandert, afhankelijk van de hoek die het oppervlak van het object locaal maakt met de kijkhoek. Dit is een leuk effect (probeer het eens met autolak van groen naar paars, voor zo'n hip Need For Speed effect :P ) maar het ziet er in dit geval niet erg mooi uit. Kies voor Fresnel als Falloff type. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er nu precies voor Falloff plaatvindt, maar het ziet er goed uit :P Experimenteer vooral met andere soorten Falloff, of andere kleuren, als je het niet mooi vindt. Resultaat tot dusver:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/4.jpg
24. In plaats van lichtgrijs in slot 1 van de Falloff map kun je nog een Noise map instellen. Dat maakt het metaal nog iets onregelmatiger, en versterkt het 'vlekkerige' van een Metallic look. Ik gebruik een noise map met ongeveer dezelfde Size als de Bump map had, met wit en middelgrijs als kleuren en blur op 0,7. Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/5.jpg

Tot slot kun je het metaal nog opslaan in de Material Library, zodat je het later in andere scenes kunt hergebruiken. Druk hiervoor op Put to Library (onder de materiaal bolletjes, ergens in het midden). Zo vind je hem terug:
a) selecteer een leeg bolletje
b) druk op Get Material (meest linkse knopje onder de bolletjes)
c) selecteer aan de linkerkant Mtl Library
d) dubbelklik op je eigen metaal. Voila.

Om chroom te maken verander ik de volgende settings:
Specular 140
Glossiness 70
Diffuse color: verander de Falloff Noise kleuren naar wit en lichtgrijs, en de 2e falloff kleur naar donkergrijs.
Bumpmap uit
Reflection map op 90 ipv 80
Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/6.jpg

Succes ermee :)

[ Voor 69% gewijzigd door Bozozo op 05-07-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:38
Hmmm ik heb even een vraagje.
Ik heb een nieuwe PC, en heb problemen met 3D Max + Vray 1.5 RC3

Met de oude PC nergens last van, alles werkte prima.
Nu met de huidige PC, als ik dezelfde scene render klapt 3D Max er uit op willekeurig moment. Zonder foutmelding of iets.

Settings zijn allemaal hetzelfde, niks aan verandert.

De Setup:

Q6600 @ stock met infinity koeler
Gigabyte GA-P35-DS4 mobo
4 GB G.e.i.l PC6400 geheugen
8800GTS 640mb
Ckub 3D Theatron DTS
2x 320GB seagate HD's in raid 0
550wat Antec NEO HE voeding.

Dit draait op windows XP professional.

Waar kan het volgens mij aan liggen?
- Geheugen, vanacht even memtest draaien.
- HD's ze zijn al 1x eerder gecrashed, testen met HD Tach?
- Windows die geen quad core + 4GB aankan.

Bij spellen e.d heb ik totaal nergens last van!
Ik denk ik vraag het even aan de machtige Tweakers :)

Beginning to realize the power...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-03 20:59
Wordt je pc warm?

Misschien moet je max even opnieuw installeren, ik had hezelfde probleem en na max opnieuw installeren was het probleem verholpen.

Wat doet max als je een andere render gebruikt voor het renderen van dezelfde scene?

Ik weet niet of je al servicepacks voor max hebt geïnstalleerd, dat wil vaak ook nog wel eens helpen.

http://usa.autodesk.com/a...id=2334435&linkID=9241178

edit--

@ hieronder:

dat maakt niet uit..
Anoniem: 187963 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:21:
Waarschijnlik op gelost, op de microsoft site staat dat XP Pro 2 processors ondersteunt, en dat het aantal core's niet uitmaakt. :)
Quadcore probleem

[ Voor 41% gewijzigd door misterw op 05-07-2007 10:39 ]

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Laatst online: 09:03

scorpie

Supra Addict

Heb je je moederbord drivers geinstalleerd?
Windows zou volgens mij niet echt problemen moeten hebben met Q6600 of 4Gb geheugen. Alhoewel.. supportte Windows XP Pro niet 'maar' 2 cores? Maar dan nog, dan zou die gewoon maar 2 cores gebruiken, wat dan gewoon zou moeten werken...

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
@MisterW: Gister inderdaad max opnieuw geinstalleerd, haalde niks uit :( Temperaturen zijn prima, dat is het probleem niet. Een andere render gaat wat lastig aangezien al mijn textures VrayMTL's zijn :(
De service pack's ga ik vanmiddag eens proberen :)

@Scorpie: moederbord drivers zijn geinstalleerd.

Wat ik het gekke vind is dat alles prima werkt bij elk spel/3D Mark.
Maar bij Max gaat het mis...

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar tijdens het renderen kan ik ook geen videotjes meer afspelen. Het videobeeld is dan niet om aan te zien... (kleurtjes/artifacts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anoniem: 93354 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 12:12:
Bedankt. Is het rode material gewoon een standaard material maar dan doorzichtig? en heb je nog iets ''specials'' met de belichting oid gedaan? want zoiets als jij heb ik al gedaan alleen krijg ik dan weer niet hetzelfde effect als jij. Dus ik doe ergens iets fout. Zou je anders misschien de .max willen posten?
Ik weet niet hoe het in geval val je Ferrari is, maar normaal is dat rode ding wat Bozozo heeft gepost gewoon chroom. De ribbeltjes en kleur enzo zitten in de glas.
Zelf alle ribbeltjes namaken geeft de mooiste resultaat, maar duurt ook erg lang om te renderen. De snelste/makkelijste oplossing wat ook een mooie resultaat geeft is het maken van bump- of displacement maps.
Je kan het ook helemaal simpel aanpakken, even zelf hoge resolutie textures maken, en die gebruiken. Vergeet niet in dat geval je materiaal ook een beetje reflecterend te maken, anders valt het helemaal op dat het textures zijn.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Nou mn tutorial staat hierboven. Ik heb helaas geen hosting en 0,0 html kennis dus ik kan hem niet netjes ergens neerzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

NeOpHyTe-NL schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:23:
4 GB G.e.i.l PC6400 geheugen
Dit draait op windows XP professional.

- Geheugen, vanacht even memtest draaien.
- Windows die geen 4GB aankan.
XP 32 bit + 4GB is vragen om problemen ja. Probeer het met 2 of 3 GB en dan zal alles vlotjes draaien als het goed is :)

Je kan ook eventueel ergens vandaan effe een XP of Vista 64 bit halen en daarmee effe testen met 4GB.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
@Hierboven:
Het gekke is dan ook weer, dat als ik, zoals nu, er 2Gb uithaal, het nog steeds niet lukt! :(
Misschien nu net de verkeerde sticks er uit gehaald?
Anders toch maar 64bit / vista aan gaan schaffen... Het enige nadeel vind ik dan weer dat er een hele format moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

NeOpHyTe-NL schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:04:
@Hierboven:
Het gekke is dan ook weer, dat als ik, zoals nu, er 2Gb uithaal, het nog steeds niet lukt! :(
Misschien nu net de verkeerde sticks er uit gehaald?
Anders toch maar 64bit / vista aan gaan schaffen... Het enige nadeel vind ik dan weer dat er een hele format moet komen.
Formats werken vaak bij zulk soort dingen heel goed. Mischien staat er een of andere istelling raar of is er een fout in XP die opgelost wordt als je hem formateerd, meestal werkt het bij mij wel voor zulk soort dingen. En zeker Als je Vista installeerd kan je het mogelijke Quad-core probleem uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215154

Ik ben nu bezig om een (zelf-ontworpen) auto te maken in 3D max, ik heb de band al af, alleen ben ik er nog niet tevreden over, maar ik weet niet wat ik mis 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg.png
de velg alleen

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg_band_tot.png
de velg+band

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg_band_closeup.png
close-up van het profiel

Ik ben nog een beginner in 3Dmax (sinds 4 weken ongeveer bezig hiermee) dus alle commentaar op/aanmerkingen zijn welkom :)

p.s. de velg heb ik m.b.v. een tutorial gemaakt, en de band eromheen, zelf geprobeerd te maken.
zijn gerenderd met "Mental Ray" en "Final Gather" op High + 1 SkyLight

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 215154 op 06-07-2007 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Zet nog minstens 1 gewone lamp (bijvoorbeeld een target spot) in je scene, liefts met schaduwen. Dan komt het materiaal van de band hopelijk beter uit. Als het dan nog steeds zo'n zwarte massa is van veraf dan moet je het rubber materiaal aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb geen materiaal gebruikt voor het profiel :P
Maar ik zal eens kijken, of ik het profiel "groffer" kan krijgen, zodat het beter opvalt

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg_band_spot.png
zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg_band_closeup_profiel.png
betere close-up van het profiel.

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg_band_reflectie.png
Reflectie, maar moet ik nog iets aanpassen.
//edit: ik zie nu ook, dat de velg niet mooi meer aansluit op het rubber (een paar polygons die niet goed gekleurd zijn)

Ik zal hem zo nog een beetje tweaken, en dan meld ik me wel weer :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 215154 op 06-07-2007 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Lees die tutorial van mij over materials (en basic belichting) eens door. Vooral het verhaaltje over Specular Level, Glossiness en reflecties. En basic scene setup (met een environment).
Speel dan met de basic settings van het rubber tot het meer op rubber lijkt, en je het profiel kunt zien. Maak die velg eens van aluminium, en speel vervolgens met de parameters totdat je een mooi materiaal hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bozozo op 06-07-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116370

Ik had een vraag over autodesk backburner moet ik op een pc die als server fungeert ook 3d studio max installeren om iets te laten renderen of hoeft dat alleen op de hoofdpc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Op elke PC waarop gerenderd moet worden moet max staan uieteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/auto/velg_band_tot_02.png

Ik heb hem gevolgd, en het een en ander aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Misschien een stomme vraag, maar hoe moeilijk is het maken van 3d images? Kost het gewoon veel tijd of kost het een hoop kennis?

Lijkt me wel leuk zoiets dergelijks te maken, klein beginnen en dan op een gegeven moment gewoon iets van een 3d afbeelding maken van de camping waar ik werk :P Geen idee of dat dan op de website te plaatsen is waarbij mensen het kunnen draaien, inzoomen, etc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 11:17
Kijk, als je het gewoon echt wil moet je gewoon wat turorials gaan volgen.
Gewoon beginnen bij het maken van een huisje ofzo.
Het zal dan niet allemaal in 1 keer lukken dus niet te snel opgeven.
Als je gewoon doorgaat leer je het vanzelf.

5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Nice Roelofs, vooral je band komt nu veel beter uit!

Ik ben zelf weer eens verder gegaan aan mijn nooit-afkomende project:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/manneke.jpg

Momenteel staar ik me een beetje blind op Boris (zo heet ie inmiddels) dus C&C is er welkom. Let niet op de texture, die is tijdelijk. De mond is bijvoorbeeld gemaakt via Multi-Sub :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thx Bozozo, en je hoofd ziet er ook netjes uit, alleen het oor ziet er een beetje plat uit.
Misschien zoiets proberen?
Afbeeldingslocatie: http://www.hearingcenter.com/images/BET_ear_front.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.hearingcenter.com/images/BTE_ear_back.jpg

Maar verder echt top!

hulde _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 215154 op 06-07-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Tnx, ik heb de oren flink dikker gemaakt. Niet zo groot als op die foto though: die foto is een man van ~60 en aangezien je oren je hele leven blijven groeien heeft hij inmiddels flinke joekels. Boris is pas 34 dus die heeft nog iets kleinere :P

Nog een uurtje of wat geprutst met o.a. de kaak en de jukbeenderen:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/mannekenoges.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Het zou er al een heel stuk realistischer uit zien als je wat oneffenheden aan zou brengen in het model of in de texture. Rimpels of een paar puistjes ofzo. Hij is voor de rest heel goed gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hallo mensen ik gebruik vray als render voor mijn afbeeldingen maar wanneer je met materialen objecten en belichting werkt loopt de rendertijd al gauw op. Dit is erg irritant wanneer je wil kijken of een bepaald materiaal er goed uit ziet enz enz. Hoe doen jullie dat nu eigenlijk maken jullie een soort van test omgeving zonder complexe lichten enz enz of zijn er andere trukjes om de rendertijd te beperken om zo nieuwe objecten en materialen te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees voor de lol eens bozozo zijn tutorial ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93354 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 19:08:
Lees voor de lol eens bozozo zijn tutorial ;)
waar kan ik die tutorials vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Een pagina terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105830

Anoniem: 116370 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 17:49:
hallo mensen ik gebruik vray als render voor mijn afbeeldingen maar wanneer je met materialen objecten en belichting werkt loopt de rendertijd al gauw op. Dit is erg irritant wanneer je wil kijken of een bepaald materiaal er goed uit ziet enz enz. Hoe doen jullie dat nu eigenlijk maken jullie een soort van test omgeving zonder complexe lichten enz enz of zijn er andere trukjes om de rendertijd te beperken om zo nieuwe objecten en materialen te testen
Regions gebruiken (een zelfgekozen oppervlak renderen ipv de hele afbeelding) en anti-aliasing uitzetten scheelt ook een hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben bezig met vray en ben een beetje aan het experimenteren met glas en belichting etc. Nu heb ik een vraag
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/weling/fles.JPG
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de top van de vloeistof ook doorzichtig wordt?
Moet ik dan iet met de exit color ofzo veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 07:31

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Zie je niet de (donkere) achtergrond gespiegeld in het wateroppervlak? Brekingsindex en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 05-07 22:59
Volgens mij klopt het wel aardig zo hoor. Misschien dat je de depth wat hoger kan instellen, zodat hij alles dieper doorrekent. Wellicht brengt dat nog wat verandering. Vergeet trouwens niet dat vloeistof aan de randen enigszins omhoog 'klimt' waardoor je een randje hoort te zien aan de rand van het glas.
Beetje moeilijk uitleggen zo, maar als het goed is heb je het bij scheikunde ooit wel gehad :+

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Menesis schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:42:
Volgens mij klopt het wel aardig zo hoor. Misschien dat je de depth wat hoger kan instellen, zodat hij alles dieper doorrekent. Wellicht brengt dat nog wat verandering. Vergeet trouwens niet dat vloeistof aan de randen enigszins omhoog 'klimt' waardoor je een randje hoort te zien aan de rand van het glas.
Beetje moeilijk uitleggen zo, maar als het goed is heb je het bij scheikunde ooit wel gehad :+
Jah ik weet wat je bedoelt in het midden ligt de vloeistof dieper dan bij de randen dat kan ik er toch in moddelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterw
Anoniem: 116370 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:02:
Ik ben bezig met vray en ben een beetje aan het experimenteren met glas en belichting etc. Nu heb ik een vraag
[afbeelding]
is dat een hugo boss flesje of wat? :P die heb ik ook ;)

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 05-07 22:59
Anoniem: 116370 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:48:
[...]

Jah ik weet wat je bedoelt in het midden ligt de vloeistof dieper dan bij de randen dat kan ik er toch in moddelen ?
yep dat bedoelde ik :) Wordt je plaatje weer wat realistischer ;)

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

misterw schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:56:
[...]

is dat een hugo boss flesje of wat? :P die heb ik ook ;)
dat is idd het boss flesje :P alleen moet het logo er nog in zien te krijgen. Ik dacht zelf aan een bump map met het logo maar wat is de meest slimme manier om dat op het flesje te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterw
Anoniem: 116370 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:22:
[...]

dat is idd het boss flesje :P alleen moet het logo er nog in zien te krijgen. Ik dacht zelf aan een bump map met het logo maar wat is de meest slimme manier om dat op het flesje te krijgen ?
hehe als je daar achter komt moet je mij maar ff pmen :P ik doe nog altijd gewoon text maken en dat attachen. maar als je een beter manier weet/vindt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
Kanon voor een mod
Afbeeldingslocatie: http://xs117.xs.to/xs117/07281/kanon02tekst.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Leuk. Zou alleen iets meer aandacht besteden aan je mapping. Bij de wielen oa.

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

misterw schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:24:
[...]

hehe als je daar achter komt moet je mij maar ff pmen :P ik doe nog altijd gewoon text maken en dat attachen. maar als je een beter manier weet/vindt :P
Toch maar jou manier gekozen ik zou het anders ook niet weten hoe dat het beste kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 116370 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:02:
[afbeelding]
Ligt dat niet aan de "refract-passes" ofzoiets. Ofwel; door hoeveel materialen die de refraction berekent, misschien heb je hem nu op 1 staan... Zoiets staat mij bij, heb ook een keer zoiets gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
Ik heb even een vraagje, hoop dat het duidelijk is :
Ik heb dus dat kanon voor een mod.
Daar zitten allemaal losse texture's op (stuk of 3) met de material editor.
Elk onderdeel heeft los zijn eigen UVW map.
Maar omdat hij voor een mod/game is lijkt het me dat hij een unwrap moet krijgen?
Is het mogelijk een unwrap of 1 gehele texture te maken met de materials hoe die nu er gewoon los op zitten?
Ik probeerde het kanon als 1 geheel met een uvw map, Maar als je hem dan netjes uitvouwt krijg je heel veel kleine stukjes erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon op de juiste manier exporteren naar een ander formaat. Denk niet dat het uitmaakt hoe je max-bestand er dan uitziet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T!m0n schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:07:
Ik heb even een vraagje, hoop dat het duidelijk is :
Ik heb dus dat kanon voor een mod.
Daar zitten allemaal losse texture's op (stuk of 3) met de material editor.
Elk onderdeel heeft los zijn eigen UVW map.
Maar omdat hij voor een mod/game is lijkt het me dat hij een unwrap moet krijgen?
Is het mogelijk een unwrap of 1 gehele texture te maken met de materials hoe die nu er gewoon los op zitten?
Ik probeerde het kanon als 1 geheel met een uvw map, Maar als je hem dan netjes uitvouwt krijg je heel veel kleine stukjes erg lastig.
Dat met die kleine stukjes moet je op kunnen lossen, dat had ik namelijk eerst ook. Ben alleen vergeten hoe ik dat ook alweer deed :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Tja je kunt netjes alles aan elkaar stitchen totdat je een fatsoenlijke uvw map hebt natuurlijk. Kost wel veel tijd. Je kunt ook eens googelen op Pelt Mapping, al weet ik niet of dat zo geschikt is voor zo'n kanon. En ik heb 0 verstand van exporteren naar game mods :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
Ook even een guillotine gemaakt :
Afbeeldingslocatie: http://xs217.xs.to/xs217/07281/guillotine02-tekst.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-06 21:29
kan wel een keer een tutorial posten over het maken van textures.
en aanbrengen van textures
met wel programma kan ik het beste opnemen vanaf mijn monitor?

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Camtasia is volgens mij best populair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163535

omdat ik zit te wachten op de uitslag van de 3d contest, heb ik maar fftjes iets gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.foxmountain.nl/KaBRamm/koekie.jpg

herkend iemand hem? :P
ik ben alleen nog niet tevreden over de knopen, weet iemand hoe je makkelijk tumtums kan maken? (in cinema 4d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
ah, das dat koekje uit Shrek :D

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:04
Dutchzilla schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:14:
met wel programma kan ik het beste opnemen vanaf mijn monitor?
Wink volgens mij.
Blender is ook goed in uv unwrapping, maar daar heb ik me nog nooit aan gewaagd.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:50
@ T!m0n:
Kun je in het vervolg als je een thumbnail neerzet linken naar de grote versie van het plaatje in plaats van de hoofdpagina van de host? kijk hier als je niet weet hoe dat moet.

edit: zie net dat je wel de thumbnail-code goed hebt, maar dat je in plaats van de locatie van het grote plaatje de url van je host hebt neergezet. Of tenminste: je hebt de code die xs.to je voorschotelt gewoon gekopieerd. Kun je in het vervolg als je plaatjes breder dan het forum maakt, twee versies uploaden: Een kleine die wel op het forum past (thumbnail) en de originele, waar je naar linkt dmv het kleine plaatje.
Alvast dankjewel.

@KaBRamm688:
"Eat me" *spuugt*

[ Voor 42% gewijzigd door Duesenberg J op 10-07-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/peer/peer_glas_thumb.png
Klikbaar naar groot

Afbeeldingslocatie: http://www.roelofs-hengelo.nl/renders/wip/peer/peer_glas_achtergrond_tumb.png
en voor de liefhebber, 2 achtergronden:
1600*1200
1440*900

het moet trouwens een glazen peer voorstellen :9

//edit
de tutorial ging ik een appel (bléh) maken, dacht ik, ik ga een peer doen, ook een makkelijk vorm, en toch nog een eigen inbreng.

dit is overigens mijn aller eerste render met VRay, en deze duurde "maar" 12 minuten. Verder heb ik hier niets aan veranderd, enkel mijn e-mail adres rechts-onderin geplaatst.

commentaar altijd welkom :D

(c&c is in mijn ogen nog steeds Command & Conquer :P)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 215154 op 10-07-2007 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guanche
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-04-2024
Anoniem: 215154 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 01:27:
[afbeelding]
Klikbaar naar groot

[afbeelding]
en voor de liefhebber, 2 achtergronden:
1600*1200
1440*900

het moet trouwens een glazen peer voorstellen :9

//edit
de tutorial ging ik een appel (bléh) maken, dacht ik, ik ga een peer doen, ook een makkelijk vorm, en toch nog een eigen inbreng.

dit is overigens mijn aller eerste render met VRay, en deze duurde "maar" 12 minuten. Verder heb ik hier niets aan veranderd, enkel mijn e-mail adres rechts-onderin geplaatst.

commentaar altijd welkom :D

(c&c is in mijn ogen nog steeds Command & Conquer :P)
Mss een tip om het realistischer te maken: Caustics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185122

Bozozo schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 22:46:
Tnx, ik heb de oren flink dikker gemaakt. Niet zo groot als op die foto though: die foto is een man van ~60 en aangezien je oren je hele leven blijven groeien heeft hij inmiddels flinke joekels. Boris is pas 34 dus die heeft nog iets kleinere :P

Nog een uurtje of wat geprutst met o.a. de kaak en de jukbeenderen:
[afbeelding]
Erg mooi gedaan! Heb mezelf maar een boek kado gedaan, om het allemaal wat beter te begrijpen :) .
Net soft edeting behandelt, gebruik je dit overigens om zo'n hoofd te modellen?
Ooit een poging gedaan, maar zo smooth als jij het maakt... pfffff, heel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Er zit een Meshsmooth overheen (NURMS 1 it) maar verder heb ik geen speciale technieken gebruikt. Gewoon vertexjes slepen tot je een ons weegt, en proberen zoveel mogelijk de lijnen van het gezicht te volgen met je edges.

edit: Kale Freddy:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/kale_freddy.jpg
Dit is natuurlijk maar een geintje. Ik zit te twijfelen of ik verder ga met t lichaam of dat ik eerst een texture maak voor de kop. Ik denk maar eerst t lijf want anders verandert het model na het texturen waarschijnlijk weer 20 keer :P

edit2: ik heb de baard weer afgeschoren. Daar was ie niet zo blij mee :P
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/boosmanneke.jpg
Alles is gemoddled... geen bumpmap (alleen wat noise).

[ Voor 57% gewijzigd door Bozozo op 11-07-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philotra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-01-2022

philotra

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik heb, samen met een aantal andere mensen, onze toekomstige school in 3d gemaakt. Er is een muli-user model, een VRML model en een sketchupmodel.
Je kan alles op de website: http://www.agenebbes.nl/3dproject/ vinden.

Hier zijn wat plaatjes:

De begane grond
Afbeeldingslocatie: http://www.agenebbes.nl/3dproject/pictures/bg1.jpg
De gymzaal
Afbeeldingslocatie: http://www.agenebbes.nl/3dproject/pictures/skecthupinside2.jpg
Voorkant in VRML
Afbeeldingslocatie: http://www.agenebbes.nl/3dproject/pictures/school.jpg
Het totaalplaatje in Sketchup
Afbeeldingslocatie: http://www.agenebbes.nl/3dproject/pictures/sgym.jpg
en de avatar
Afbeeldingslocatie: http://www.agenebbes.nl/3dproject/pictures/avatar.jpg

Ik hoop dat jullie het mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226037

Dit is mijn eerste post hier op dit forum, even snel wat iPodjes gerenderd !

Afbeeldingslocatie: http://www.coroflot.com/user_files/individual_files/161750_ptQ7uycYiEtjSS1981_ZxRBn0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Toooooof die iPodjes! Kan niet anders zeggen. Hoe heb je je belichting opgezet en wat voor renderer heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 13:10
woohoo :)
kan nu officieel zeggen dat ik naar het 2e jaar van mijn opleiding mag :D
helft van de leerlingen zijn afgevallen in het eerste jaar als ik het goed heb :X

[ Voor 12% gewijzigd door Schuey op 11-07-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAZORDUDE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12-2021

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Ik volg deze topics al minimaal 5 jaar en heel vaak jaloers geweest, maar nu toch maar eens bezig gaan houden met MAX.
Niet 3d, dat doe ik al een tijdje (modellen aanpassen/maken voor Day of Defeat: Source) en daarbij ook texturen maken en bezig houden met shaders.

Maargoed mijn eerste aardig gelukte render in MAX wat nog niet af is.

Heb nog wel even een vraag hierover.
Hoe stel je een mask in voor de reflecties. (en andere materialen)
(Ik heb een HDR file als environment map.)

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/8329/30calrender1f2sc7.png

[ www.coredamage.com ] - [ Z mod (W40k:DOW) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 226037 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 19:23:
Dit is mijn eerste post hier op dit forum, even snel wat iPodjes gerenderd !

[afbeelding]
Voor het contrast zou ik een witte achtergrond gebruiken. En ze hier in een rond laten zweven met schaduw. Apple logo erbij en mailen naar Steve Jobs.

:)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223805

Heb ik geprobeert maar dit zag er beter uit, maar toch bedankt voor de tip ;)

en denk niet dat Steve Jobs op mij zit te wachten _/-\o_ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Schuey schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:05:
woohoo :)
kan nu officieel zeggen dat ik naar het 2e jaar van mijn opleiding mag :D
helft van de leerlingen zijn afgevallen in het eerste jaar als ik het goed heb :X
Gefeliciteerd. Toch grappig hoeveel mensen er afvallen van zo'n opleiding.. iedereen denkt maar dat gamedeveloper zijn inhoudt dat je de hele dag zit te World of Warcraften ofzo ;)
Het verschilt al met al niet eens zo erg van de normale programmeurbanen, afgezien van dat je collega's leuker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
Ik heb even een lastig probleempje
Als ik de camera draai dan worden al mijn models boxes.
Hoe zet ik dat uit (als ik camera stil houd zijn het gewoon weer me models.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:37

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

T!m0n schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:07:
Ik heb even een lastig probleempje
Als ik de camera draai dan worden al mijn models boxes.
Hoe zet ik dat uit (als ik camera stil houd zijn het gewoon weer me models.
Druk eens op 'o'. :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je een plaatje post klik dan even op "Check images". Daarmee voorkom je een 'verspringend' topic. Dank voor uw aandacht.