Arfman schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:23:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar een aantal zaken:
1) Draait een BES server goed virtueel? (VMware ESX 3.5)
2) Hoe goed kun je BB's op afstand beheren met de managementtool? En is het eigenlijk wel nodig?
3) Hoe bevalt de gehele oplossing op de lange termijn? Hoe is bv. de hardware (telefoons zelf)?
4) Hoeveel werk is het om een BES server tegen Exchange aan te laten praten?
Dat was het wel voorlopig

1) BES draait prima op ESX 3.5, hebben wij ook SQL server draait wel op een apart SQL 2005 cluster.
2) Wat wil je beheren aan die apparaten? Je hebt de policies om ze dicht te timmeren en je kan ze binnen een minuut remote locken of wipen. Onze gebruikers raken ze nogal veel kwijt en dus dat gebruiken wij vrij veel. Gaat prima. Meer remote beheer is bij ons niet nodig. Maar als je wilt kan je ze volledig beheren.
3) Wij hebben nu een jaar of wat blackberry's en het bevalt ons prima, ik zou niet graag over willen naar een andere omgeving. Wat betreft de hardware, ik hoor meer klachten over de 83xx serie dan de over de 87xx serie. Maar dat kan ook omdat we meer 83xx hebben.
Als telefoon vind ik het prima werken, hiervoor een Nokia 6230i en de 8310 doet er niet aan onder. Vooral het opzoeken van contacts in AD en je eigen oulook en bellen is perfect. Communicatie met mijn Bluetooth Carkit en voice dialing werkt ook prima.
Ben nu al een tijdje aan het proberen de Bold binnen te krijgen maar dat is nog even wachten dus daar kan ik even niets over zeggen.
De server omgeving heeft ook weinig onderhoud nodig, af en toe patchen en that's it. Het blijft prima doordraaien en ik heb nog geen grote incidenten meegemaakt.
4) Weinig werk heb ik begrepen van een collega, maar het was lang geleden dat dit geinstalleerd is en daar was ik niet bij.