Zijn idd wel extreem lage temperaturen, bijna onwaarschijnlijk trouwens met dit weer. Moet je nagaan als ik mijn core niet gelapt had waren mijn temperaturen nog 10 graden heter, dus zo'n 75 graden. Achja boeiend ook, ik koop nog wel eens een E6420 o.i.d. Er is gewoon iets mis met sommige E4300 processoren, en dat probleem zit waarschijnlijk bij de heatspreader. De enige oplossing is de heatspreader eraf halen denk ik, maar dat is mij net iets te risky.Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 09:18:
Jemig, ik ben even weggeweest uit dit topic, maar wat een warmte zeg maken die cpu's.
Ik heb een E4300 uit week 36 (d8 ik hoor, iig beste overclockweek) en mijne word nu op 3,8 20 graden, Met een artic 7, binnekort een Coolermaster Gemini. 20 iddle 38 stressed max . ik zit hier aardig wat temp's boven de 60 voorbij komen.
Zelfs met orthos testen word hij niet warmer als 40 graden.
Snirpo schreef op maandag 30 april 2007 @ 01:34:
Was trouwens een heel gedoe om mijn bord (Asus P5B Deluxe) goed draaiende op 400Mhz FSB te krijgen, maar uiteindelijk was het heel simpel, SB voltage op 1.7 volt zetten.
Edit:

Tell me why...
[ Voor 9% gewijzigd door Joep op 30-04-2007 11:35 ]
Ik heb werkelijk geen idee, maar dit is de enige manier om hem stabiel te krijgen in windows met orthos. Anders bevriest na een tijdje het beeld. Ik denk dat het er iets mee te maken heeft dat een andere bus ook in snelheid mee omhoog gaat o.i.d.Joep Stoffels schreef op maandag 30 april 2007 @ 11:33:
[...]
SouthBridge op 1.7 volt zetten? Kan iemand me uitleggen waarom je het voltage op je SouthBridge moest verhogen? Wat heeft je SouthBridge nu met overclocken te maken? Of zeg ik nu iets heel doms?
Edit:
[afbeelding]
Tell me why...
Ik heb hem trouwens nu weer op 350x9 lopen, het systeem was bij alles stabiel, totdat ik het systeem uit deed en weer aan probeerde te doen. Zwart beeld. Beetje cold boot probleem volgensmij. Nouja goed, 350x9 is ook prima. Ook wat lekkerder i.v.m. voltages en temperaturen, aangezien mijn NB en SB nu al megaheet worden, waarschijnlijk mede te maken door de weinige airflow in mijn kast. Maar het systeempje is nu wel megastil
Is een Zalman 7900 nu aan te raden als cooler voor een E4300? Hij komt bij de meeste tests toch wel naar voren als een hele goede cooler namelijk en hij ziet er vet uit (subjectief natuurlijk). Budget is 40 a 50e en wil t momenteel even op lucht houden
Ik heb vrijdag een nieuw systeem besteld met een p5b, e4300, pqi 2 X 1Gb 800mhz en een freezer 7 pro.
Ik heb echter een paar vraagjes nadat ik dit hele topic heb doorgelezen. Ik zie dat veel mensen hier stressed hun cpu op +60 graden hebben draaien. Wat is de maximum temp die hij stressed mag draaien, en wat is de meest verstandige temp die hij moet draaien? Hebben jullie nog extra koelers op je chipsets gezet?
Ik ben eigenlijk van plan (mits cpu wil) om mijn cpu 8 X 400 (1:1) te laten draaien. Maar ik zie dat sommigen hier 9 X 400 halen. Is dit met mijn freezer 7 pro haalbaar en is het wel verstandig om deze instelling 7X24 te laten draaien?
Hopelijk komt het systeempje woensdag binnen en kan ik die avond de eerste results posten.
Ik heb echter een paar vraagjes nadat ik dit hele topic heb doorgelezen. Ik zie dat veel mensen hier stressed hun cpu op +60 graden hebben draaien. Wat is de maximum temp die hij stressed mag draaien, en wat is de meest verstandige temp die hij moet draaien? Hebben jullie nog extra koelers op je chipsets gezet?
Ik ben eigenlijk van plan (mits cpu wil) om mijn cpu 8 X 400 (1:1) te laten draaien. Maar ik zie dat sommigen hier 9 X 400 halen. Is dit met mijn freezer 7 pro haalbaar en is het wel verstandig om deze instelling 7X24 te laten draaien?
Hopelijk komt het systeempje woensdag binnen en kan ik die avond de eerste results posten.
Voor het geld zijn er echt wel betere te vinden, infinity/ninja/tuniq tower/thermalright dingen. Zijn echt zat betere te vinden dan die zalman.Cartman! schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:14:
Is een Zalman 7900 nu aan te raden als cooler voor een E4300? Hij komt bij de meeste tests toch wel naar voren als een hele goede cooler namelijk en hij ziet er vet uit (subjectief natuurlijk). Budget is 40 a 50e en wil t momenteel even op lucht houden
Verwijderd
ik heb ook een P5B met een E4300 en een arctic freezer 7 proSpurlie schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:30:
Ik heb vrijdag een nieuw systeem besteld met een p5b, e4300, pqi 2 X 1Gb 800mhz en een freezer 7 pro.
heb hem tot nu toe op 333x9 gehad (3ghz), hoger nog niet geprobeerd..
Die freezer is niet de beste koeler maar hij zou zeker voldoende moeten zijn voor 3.2Ghz (mits niet te hoog voltage natuurlijk)
Het beste is hem onder de 60graden te houden, boven de 65 zou ik me zorgen gaan maken.
bedenk wel dat het weer steeds warmer wordt en dat heeft natuulijk ook invloed op de temps
@ triple
Ok, thx voor de info. Ga jij nog proberen je cpu hoger te clocken? Wat voor geheugen heb jij en wat zijn nu je temps?
Ok, thx voor de info. Ga jij nog proberen je cpu hoger te clocken? Wat voor geheugen heb jij en wat zijn nu je temps?
Verwijderd
Ja ik ga nog wel hoger proberenSpurlie schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:55:
@ triple
mem is 1gb Corsair PC5400 4-4-4-12 .
Maar ik ben aan het wachten op een nieuwe P5B.. deze is helaas beschadigd
Verwijderd
Voltage is 1, 3750 dacht ik, maar die van mij is wel heel speciaal, op stock vcore draai ik 3,4 dat heb ik er niet veel zien doen
Maar nu is hij gewoon 20 graden, met zulke hitte al vrijdag/zaterdag is hij 28 iddle, stressed echt max 42..
Maar nu is hij gewoon 20 graden, met zulke hitte al vrijdag/zaterdag is hij 28 iddle, stressed echt max 42..
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 21:05:
Voltage is 1, 3750 dacht ik, maar die van mij is wel heel speciaal, op stock vcore draai ik 3,4 dat heb ik er niet veel zien doen![]()
Edit: Ik zie dat jouw geheugen wel daar aan bijdraagt, maar dan nog...
[ Voor 7% gewijzigd door Joep op 30-04-2007 22:11 ]
Verwijderd
en ik heb hem echt zo gekocht van, pff ik zie wel wat er uit komt Qwa overclocking.
Had geen benul van de weeknummer's enzo.
Me e6700 Haalt 3,4 ook op stock vcore, maar dat is nog niet zo bijzonder
Geheugen? haha echt bloedsnel ram, kijk maar in me profiel heb 1x 8500 / en 1x 8000.. dat wil wel dan ja
Had geen benul van de weeknummer's enzo.
Me e6700 Haalt 3,4 ook op stock vcore, maar dat is nog niet zo bijzonder
Geheugen? haha echt bloedsnel ram, kijk maar in me profiel heb 1x 8500 / en 1x 8000.. dat wil wel dan ja
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 22:12 ]
@Bomvoyage: Met welk programma meet je de temps?
Weet iemand waarom de temperatuur in TAT ongeveer 15 graden hoger ligt dan in CoreTemp?
Weet iemand waarom de temperatuur in TAT ongeveer 15 graden hoger ligt dan in CoreTemp?
Zijn er hier ook mensen met de Abit F-I90HD? Schijnt een heel leuk bordje te zijn. Klein aantal uitbreidingssloten vanwege het m-ATX zijn, maar verder alles op en aan en redelijke te OC'en.
Draadje op hardforum:
http://www.hardforum.com/...ead.php?t=1157067&page=73
Draadje op hardforum:
http://www.hardforum.com/...ead.php?t=1157067&page=73
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Mijn vermoeden dat ik een 'slecht' presterende C2D e4300 heb is helaas correct
Het weeknummer weet ik zo niet, maar het beestje vroeg om 1,51250V om op 3Ghz te draaien... Nu is een overklok van 1,2 Ghz natuurlijk wel fijn, maar toch... Beetje teleurgesteld in het aantal volts dat er voor nodig is, vooral na het lezen van dit topic 
M'n mobo wil trouwens ook niet hoger dan een FSB van 371Mhz.
De temps waren echter wel nice... CoreTemp 0.9.4. gaf 53-54 graden aan na 8 uur Orthos
Systeem:
e4300 (natuurlijk
)
Gigabyte 965P DS3 rev. 2.0 (F10 BIOS)
2x 1GB Corsair XMS2 PC6400 | 5-5-5-12 @ 1:1 FSB
ATI X300 SE 128MB
M'n mobo wil trouwens ook niet hoger dan een FSB van 371Mhz.
De temps waren echter wel nice... CoreTemp 0.9.4. gaf 53-54 graden aan na 8 uur Orthos
Systeem:
e4300 (natuurlijk
Gigabyte 965P DS3 rev. 2.0 (F10 BIOS)
2x 1GB Corsair XMS2 PC6400 | 5-5-5-12 @ 1:1 FSB
ATI X300 SE 128MB
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 07:43 ]
Verwijderd
Volgens mij moest de SB dan op 1.7 en zou je hoger moeten komen (staat op pagina 11/12 en in het DS3 topic), echter krijg ik het idee met 1.5V dat je niet heel veel spelling omhoog meer hebt en dat je het dan beter zo kan laten.M'n mobo wil trouwens ook niet hoger dan een FSB van 371Mhz.
Moet nog ff opzoek naar een P5B of 965P DS3 ipv het bordtje wat ik nu heb waarmee ik geen voltage verhogingen kan doen (simpelweg niet aanwezig). Draait nu 2.8Ghz op stock voltage dus hoop wel op 3.2 (8*400) tot 3.6Ghz (9*400) te kunnen draaien met een leuk voltage.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 09:38 ]
Wat is eigenlijk de stockvoltage (dus als ie op automatisch staat)?
Verwijderd
1.325V. Staat ook in de OPPlacid_K schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 09:50:
Wat is eigenlijk de stockvoltage (dus als ie op automatisch staat)?
Verwijderd
Ben je niet in de war met een Asus P5B? Ik heb namelijk een Gigabyte DS3Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 09:37:
[...]
Volgens mij moest de SB dan op 1.7 en zou je hoger moeten komen (staat op pagina 11/12 en in het DS3 topic)..............................
Verwijderd
Hmmz... heb een beetje veel topics gelezen weet echt niet waar ik het vandaan heb, iig in dit topic staan hoop tips: Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II
Verwijderd
JupVerwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 11:19:
Hmmz... heb een beetje veel topics gelezen weet echt niet waar ik het vandaan heb, iig in dit topic staan hoop tips: Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II
Voor als iemand het soms wilt weten, de FPO van mijn niet-zo-supergeweldige e4300 is: Q641A349
Waarom draai je niet 400*8... Is sneller, ik haal daarmee 18.3 seconde in superpi en das met alles gewoon open.
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
puntje, weet alleen niet zeker of mn mobo 400 wel trekt. Maar is ff proberen.Razor.Timo schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:37:
[...]
Waarom draai je niet 400*8... Is sneller, ik haal daarmee 18.3 seconde in superpi en das met alles gewoon open.
edit:
OK vreemd. Als 8 x 400 doe in de BIOS springt ie na de BIOS exit terug naar 8 x 200 + mn PCI-E gaat opeens terug naar auto. Als ik een FSB van 395 doe BOOT ik wel normaal. Iemand enig idee, of trekt mn mobo de 400 simpelweg gewoon niet (DS3)
[ Voor 28% gewijzigd door Chefbierrr op 01-05-2007 18:29 ]
Verwijderd
Lijkt erop dat je mobo het niet trektChefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:22:
[...]
puntje, weet alleen niet zeker of mn mobo 400 wel trekt. Maar is ff proberen.
edit:
OK vreemd. Als 8 x 400 doe in de BIOS springt ie na de BIOS exit terug naar 8 x 200 + mn PCI-E gaat opeens terug naar auto. Als ik een FSB van 395 doe BOOT ik wel normaal. Iemand enig idee, of trekt mn mobo de 400 simpelweg gewoon niet (DS3)

Processor werkt ook niet erg mee, wordt veel te warm en vreet teveel volts...
Je zou kunnen kijken of +0.1V of +0.2V op het bovenstaande verschil maakt, maar voor mij maakt het eigenlijk geen bal uit.
Misschien je geheugen?Chefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:22:
[...]
puntje, weet alleen niet zeker of mn mobo 400 wel trekt. Maar is ff proberen.
edit:
kheb gewoon 800mhz geheugen dus die zou dan precies 1:1 moeten zijn. (OCZ)
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIEMH
[ Voor 12% gewijzigd door Chefbierrr op 01-05-2007 18:57 ]
Verwijderd
Ik kan me niet voorstellen dat dat geheugen een probleem zou vormen... Maar toch is het erg vreemd... Jij 395Mhz max en ik 371Mhz max.... Tis raar, want een DS3 zou toch veel harder moeten kunnen?Chefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:52:
[...]
kheb gewoon 800mhz geheugen dus die zou dan precies 1:1 moeten zijn. (OCZ)
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIEMH
Ik lees net dat mijn geheugen het best werkt op 2volt terwijl de Ds3 standaard maar 1.8V geeft. Ook stonden mn timings superbrak 5-5-5-15 terwijl 4-4-4-12 ofzo haalbaar moet zijn volgens anderen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:59:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat dat geheugen een probleem zou vormen... Maar toch is het erg vreemd... Jij 395Mhz max en ik 371Mhz max.... Tis raar, want een DS3 zou toch veel harder moeten kunnen?
Het kan eventueel zijn dat mn geheugen simpelweg niet op 800mhz wil met 1.8 (1.9volt), maar het lijkt me sterk.
Dat 800 4-4-4-12 @ 1.8Vdimm niet werkt is helemaal niet zo gek hoor. Probeer maar is wat meer VdimmChefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:16:
[...]
Het kan eventueel zijn dat mn geheugen simpelweg niet op 800mhz wil met 1.8 (1.9volt), maar het lijkt me sterk.
Verwijderd
Hogere timings zijn alleen maar beter voor het behalen van een hogere overklok. Mijn modules hebben standaardtimings van 5-5-5-12. Je kunt het proberen, gewoon +0.2V erbij gooien, en kijken of het verschil maakt. Mijn modules (Corsair XMS2 PC6400 2GB kit) werken standaard op 1.9V, en die +0.1V erbij op mijn moederbord om dat te krijgen maakte eigenlijk geen verschil.Chefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:16:
[...]
Ik lees net dat mijn geheugen het best werkt op 2volt terwijl de Ds3 standaard maar 1.8V geeft. Ook stonden mn timings superbrak 5-5-5-15 terwijl 4-4-4-12 ofzo haalbaar moet zijn volgens anderen.
Verwijderd
Zelf kan ik mijn e4300 wel naar 3,2 Ghz of zo tillen, maar ik draai 'm nu op 2,8Ghz. Het probleem is dat 3,2Ghz gewoon teveel voltage vraagt (meer dan 1.5V). Hitte is dan ook een probleem, terwijl ik toch een goede koeler heb (tuniq tower 120). Wel heb ik ergens gehoord dat de nieuwere batches gewoon een stuk slechter overklokken dan de oude. Ikzelf heb een Q641A349. Iemand op het XtremeSystems forum had dezelfde batch, en zijn overklok was ook teleurstellend.
naja 800 haal ik dus sowieso niet omdat mn mobo niet wil op 8 x 400. Maargoed nu in de BIOS +0.2V (2.0V) aan geheugen gegeven met 4-4-4-12 timings en dat loopt uiteraard gewoon goed.bassie_ schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:19:
[...]
Dat 800 4-4-4-12 @ 1.8Vdimm niet werkt is helemaal niet zo gek hoor. Probeer maar is wat meer Vdimm.
Ook weer geprobeerd nu met 8 x 400 met +0.2V op FSB maar wederom geen suc6, dus weer terug naar 9 x 356, maar iig nu met strakkere timings dat toch nog 0.5sec scheelde in SuperPi.
Moet denk ik gewoon maar aannemen dat het bord niet verder wil dan 395.
[ Voor 6% gewijzigd door Chefbierrr op 01-05-2007 19:29 ]
Meer Vmch enzo geprobeert?Chefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:27:
[...]
naja 800 haal ik dus sowieso niet omdat mn mobo niet wil op 8 x 400. Maargoed nu in de BIOS +0.2V (2.0V) aan geheugen gegeven met 4-4-4-12 timings en dat loopt uiteraard gewoon goed.
Ook weer geprobeerd nu met 8 x 400 met +0.2V op FSB maar wederom geen suc6, dus weer terug naar 9 x 356, maar iig nu met strakkere timings dat toch nog 0.5sec scheelde in SuperPi.
Moet denk ik gewoon maar aannemen dat het bord niet verder wil dan 395.
Ligt eraan hoe goed je koeling is, zelf zou ik er wel 0.2V bij durven gooien.
Ik lees hierboven weer over een aantal mensen die Vdimm erbij doen. Is dit riskant voor je geheugen / levensduur van het geheugen? Ik heb namelijk 2 X 1Gb PQI 800mhz CL5 geheugen besteld voor mijn nieuwe systeem.
Wat is Vmch?
Ik heb ook een p5b (de normale, geen deluxe) besteld. Kan de chipset van dit moederbord te warm worden wanneer ik de cpu op 8 X 400 laat lopen? Is het verstandig om meer volt op de fsb te zetten? Of toch maar een beter koelblok/koelertje voor northbridge kopen?
En als laatste
: Hoeveel casefans gebruiken jullie, of is dit niet nodig? Ik heb zelf nog een 8cm fan liggen en ben aan het denken er nog 1 bij te kopen, zodat ik 1 vooronder heb en 1 achterboven.
Wat is Vmch?
Ik heb ook een p5b (de normale, geen deluxe) besteld. Kan de chipset van dit moederbord te warm worden wanneer ik de cpu op 8 X 400 laat lopen? Is het verstandig om meer volt op de fsb te zetten? Of toch maar een beter koelblok/koelertje voor northbridge kopen?
En als laatste
[ Voor 9% gewijzigd door Spurlie op 01-05-2007 21:19 ]
Mch = Memory Controller Hub, eigenlijk de North Bridge dus. Vmch is dus het voltage op de Mch.
Veel ddr800 rated geheugen heeft sowieso al wat extra V nodig om lekker/te kunnen werken. Beetje extra Vdimm kan ook nooit kwaad, maar niet overdrijven.
Ik gebruik zelf 3 120MM in, en 1*120mm+voeding+3*80mm als out. Heb me stacker maar gelijk volgepropt.
Veel ddr800 rated geheugen heeft sowieso al wat extra V nodig om lekker/te kunnen werken. Beetje extra Vdimm kan ook nooit kwaad, maar niet overdrijven.
Ik gebruik zelf 3 120MM in, en 1*120mm+voeding+3*80mm als out. Heb me stacker maar gelijk volgepropt.
Verwijderd
Om een e4300 te OCen, welk cheap bord kan ik dan het best nemen ?
Asus p5b
GB So775 965P-DS3 Rev. 3.3
GB So775 965P-DS3P Rev. 3.3
GB So775 965P-DS4 Rev. 3.3
Of een andere ??
Is er een Abit die super clockt
voor een super prijs
??
Het mobo moet betaalbaar zijn , geen mobo duurder dan de CPU
ALhoewel ze het bijna allemaal zijn :
EDIT:
Welke kan ik beter nemen
ABIT AW8D
ABIT AW9D
ABIT AW9D-MAX
asus commando
Welke van deze borden zou het beste zijn
?
Of is er nog een beter bord ??
is de commando het verschil van 30e waard met de p5n32
Asus p5b
GB So775 965P-DS3 Rev. 3.3
GB So775 965P-DS3P Rev. 3.3
GB So775 965P-DS4 Rev. 3.3
Of een andere ??
Is er een Abit die super clockt
Het mobo moet betaalbaar zijn , geen mobo duurder dan de CPU
ALhoewel ze het bijna allemaal zijn :
EDIT:
Welke kan ik beter nemen
ABIT AW8D
ABIT AW9D
ABIT AW9D-MAX
asus commando
Welke van deze borden zou het beste zijn
Of is er nog een beter bord ??
is de commando het verschil van 30e waard met de p5n32
[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 00:11 ]
bord wil gewoon niet hoger dan 395 FSB, van alles geprobeerd, maar NIX
Ik ga deze processor gebruiken op een goedkoop asrock boardje (Asrock 4CoreDual-VSTA) vanwege een upgrade. Ik wil hem natuurlijk wel overclocken, maar ik kan dus niet de multiplier veranderen en veel hoger dan 300 mhz zal de bus niet gaan. Nu vroeg ik mij af of een e4400 geen betere optie is (voor een tientje meer bij azerty) vanwege de hogere multiplier. Ik weet echter niet of deze net zo goed is over te clocken dan de e4300. Kan iemand hier wat licht over schijnen?
Chipset voorkeur? Nog 2 leuke bordjes:Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:38:
EDIT:
Welke kan ik beter nemen
ABIT AW8D
ABIT AW9D
ABIT AW9D-MAX
asus commando
Dfi infinity p965 dark
Abit ab-9 quad GT
Het is gewoon dezelfde chip alleen met andere multi erop geprintDarkShadow schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 02:06:
Ik ga deze processor gebruiken op een goedkoop asrock boardje (Asrock 4CoreDual-VSTA) vanwege een upgrade. Ik wil hem natuurlijk wel overclocken, maar ik kan dus niet de multiplier veranderen en veel hoger dan 300 mhz zal de bus niet gaan. Nu vroeg ik mij af of een e4400 geen betere optie is (voor een tientje meer bij azerty) vanwege de hogere multiplier. Ik weet echter niet of deze net zo goed is over te clocken dan de e4300. Kan iemand hier wat licht over schijnen?
precies, maar aangezien ik niet kan rotzooien met voltages of de mulitplier op mijn asrock boardje denk ik dat ik meer succes heb met een e4400
De multiplier is het enige verschil, dus idd, de E4400 is in jouw geval een beter idee. Laat trouwens weten hoe je overklok gaat met dat bord, ben zelf evt. ook in de markt voor die combinatie.DarkShadow schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 02:06:
Chefbierrr schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:57:
bord wil gewoon niet hoger dan 395 FSB, van alles geprobeerd, maar NIX
offtopic:
Nogal bekend probleem fsb op 401 zetten en voltages verhogen (dit is nog al een basic vraag)
Nogal bekend probleem fsb op 401 zetten en voltages verhogen (dit is nog al een basic vraag)
Ik zit ook vast rond de 370Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:43:
[...]
Lijkt erop dat je mobo het niet trektIk heb ook een DS3 en de mijne wilt i.c.m. de laagste multiplier en +0.1V op de nortbridge (MCH), PCI-E, RAM en FSB niet eens hoger dan 371Mhz
![]()
Processor werkt ook niet erg mee, wordt veel te warm en vreet teveel volts...
Je zou kunnen kijken of +0.1V of +0.2V op het bovenstaande verschil maakt, maar voor mij maakt het eigenlijk geen bal uit.
Ik heb het gedaan! De heatspreader eraf gehaald. Temperaturen zijn echt ongelofelijk gedaald.
Het was echt een klotenwerkje, alhoewel het minder inspannend was dan de heatspreader lappen.
Hier een fotoreportage:
Het begon allemaal met mijn E4300 die gewoon veelste hoge temperaturen weergaf, zonder dat de heatsink echt warm werd. Eerst geprobeerd mijn heatspreader te lappen, temperaturen daalden daarmee ongeveer al 6 graden. Maar dit moest toch beter kunnen met een tuniq tower, temperaturen waren nog steeds veelste hoog. Toch maar besloten om de heatspreader eraf te halen ondanks de risico's en de temperaturen daalden echt mega. Maar ik laat jullie nog even in spanning afwachten, de resultaten staan pas onderaan deze post, eerste de fotoreportage
.

OK zo gezegt zo gedaan, de heatspreader eraf halen was echt een simpel werkje. Je pakt gewoon een mesje van een stanleymes en gaat alle 4 de hoeken langs. Een beetje kracht zetten en een beetje heen en weer bewegen met het mesje en je hebt hem zo los. Wel voorzichtig doen want er zitten heelveel banen in de PCB van de CPU als je dit per ongeluk doorsnijd is je processor finito. Een voordeel is dat er geen andere componenten boven op de E4300 zitten dus daar hoef je niet voor uit te kijken. Ohja, en de heatspreader zat gewoon op de core met wat koelpasta o.i.d. dus je hoeft hem ook neit te verhitten om hem los te krijgen. Hij gaat er vanzelf wel af. Ik heb gelezen dat bij sommige E6600 de core vastgesoldeerd is, daarbij zou ik dus beslist niet proberen om de heatspreader eraf te halen.

Probleempje, nu raakt de core de heatsink niet meer, door het locking systeem wat intel gebruikt. Nouja makkelijk opgelost, met een beetje wrikken was het dingetje zo los. Opgelost, tenminste dat dacht ik...

Jammergenoeg raakte nu de CPU het koelblok nog steeds niet goed, darn. Het koelblok kwam tegen de opstaande metalen randjes aan rond het CPU socket. Vooral aan de rechterkant. Ik heb nog geprobeerd die dingen een beetje te verbuigen maar dat was niet genoeg. Ok nu had ik 2 opties: Of het moederbord helemaal slopen, of het koelblok bijslijpen...

Dus dat maar gedaan, het ziet er echt heel lelijk uit. Maargoed dat boeit niet, want alleen het midden word geraakt door de core.

OK joepie, hij zit erop. Nou nu maar afwachten of hij het doet. Dus vol adrenaline start ik het systeem, en darn geen beeld. Oh het beeldscherm stond nog niet aan
. Toen hoorde ik een van de mooiste tonen ooit te hebben gehoord uit mijn PC speaker *blieb*. Ik was zoooo blij 
OK resultaten, allemaal op 3Ghz 1.375 volt met een tuniq tower onder full load met Orthos.
Met IHS, niet lapped:

Met IHS, lapped.

Zonder IHS

Dus al met al, ben ik 19, jawel 19 graden celsius omlaag gegaan door het verwijderen van de IHS. Niet normaal dus... Mijn CPU had dus waarschijnlijk ook een van de allerslechte IHSen erop, slecht contact met heatsink en waarschijnlijk ook slecht contact met de core zelf.
Dus als je temperaturen megahoog zijn, is dit een aanrader. Maar doe voorzichtig
Het was echt een klotenwerkje, alhoewel het minder inspannend was dan de heatspreader lappen.
Hier een fotoreportage:
Het begon allemaal met mijn E4300 die gewoon veelste hoge temperaturen weergaf, zonder dat de heatsink echt warm werd. Eerst geprobeerd mijn heatspreader te lappen, temperaturen daalden daarmee ongeveer al 6 graden. Maar dit moest toch beter kunnen met een tuniq tower, temperaturen waren nog steeds veelste hoog. Toch maar besloten om de heatspreader eraf te halen ondanks de risico's en de temperaturen daalden echt mega. Maar ik laat jullie nog even in spanning afwachten, de resultaten staan pas onderaan deze post, eerste de fotoreportage
OK zo gezegt zo gedaan, de heatspreader eraf halen was echt een simpel werkje. Je pakt gewoon een mesje van een stanleymes en gaat alle 4 de hoeken langs. Een beetje kracht zetten en een beetje heen en weer bewegen met het mesje en je hebt hem zo los. Wel voorzichtig doen want er zitten heelveel banen in de PCB van de CPU als je dit per ongeluk doorsnijd is je processor finito. Een voordeel is dat er geen andere componenten boven op de E4300 zitten dus daar hoef je niet voor uit te kijken. Ohja, en de heatspreader zat gewoon op de core met wat koelpasta o.i.d. dus je hoeft hem ook neit te verhitten om hem los te krijgen. Hij gaat er vanzelf wel af. Ik heb gelezen dat bij sommige E6600 de core vastgesoldeerd is, daarbij zou ik dus beslist niet proberen om de heatspreader eraf te halen.
Probleempje, nu raakt de core de heatsink niet meer, door het locking systeem wat intel gebruikt. Nouja makkelijk opgelost, met een beetje wrikken was het dingetje zo los. Opgelost, tenminste dat dacht ik...
Jammergenoeg raakte nu de CPU het koelblok nog steeds niet goed, darn. Het koelblok kwam tegen de opstaande metalen randjes aan rond het CPU socket. Vooral aan de rechterkant. Ik heb nog geprobeerd die dingen een beetje te verbuigen maar dat was niet genoeg. Ok nu had ik 2 opties: Of het moederbord helemaal slopen, of het koelblok bijslijpen...
Dus dat maar gedaan, het ziet er echt heel lelijk uit. Maargoed dat boeit niet, want alleen het midden word geraakt door de core.
OK joepie, hij zit erop. Nou nu maar afwachten of hij het doet. Dus vol adrenaline start ik het systeem, en darn geen beeld. Oh het beeldscherm stond nog niet aan
OK resultaten, allemaal op 3Ghz 1.375 volt met een tuniq tower onder full load met Orthos.
Met IHS, niet lapped:
Met IHS, lapped.
Zonder IHS
Dus al met al, ben ik 19, jawel 19 graden celsius omlaag gegaan door het verwijderen van de IHS. Niet normaal dus... Mijn CPU had dus waarschijnlijk ook een van de allerslechte IHSen erop, slecht contact met heatsink en waarschijnlijk ook slecht contact met de core zelf.
Dus als je temperaturen megahoog zijn, is dit een aanrader. Maar doe voorzichtig
[ Voor 11% gewijzigd door Snirpo op 09-05-2007 10:00 ]
Hmm denk je dat de standaardkoeler wel gewoon past? Lijkt mij ook wel een idee om hem te verwijderen.
Verwijderd
Spannenddd
Wel vaag dat er gewoon pasta tussen zit ofzo.. lijkt me niet echt bevorderend voor de temp..
Edit:
Snirpo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:07:
OK resultaten, allemaal op 3Ghz 1.375 volt met een tuniq tower.
Met IHS, niet lapped:
[afbeelding]
Met IHS, lapped.
[afbeelding]
Zonder IHS
[afbeelding]
Dus al met al, ben ik 19, jawel 19 graden omlaag gegaan door het verwijderen van de IHS. Niet normaal dus... Mijn CPU had dus waarschijnlijk ook een van de allerslechte IHSen eropm slecht contact met koeler en waarschijnlijk ook slecht contact met de core zelf.
W00T
Als blijkt dat bijna geen enklele E4300 gesoldeert is (je weet het immers nooit zeker
[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 14:30 ]
Ja, standaard koeler zo gewoon moeten passen. Aangezien deze een ronde base heeft, die precies tussen de randen valt van het lockingsysteem, word het weer iets makkelijker vanRazor.Timo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:19:
[...]
Hmm denk je dat de standaardkoeler wel gewoon past? Lijkt mij ook wel een idee om hem te verwijderen.
Kan je eens testen met Orthos en dan TAT erbij? Coretemp geeft volgens mij niet de echte interne temp weer. Ik denk dat ik dit ook gewoon ga proberenSnirpo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:29:
[...]
Jah standaard koeler zo gewoon moeten passen. Aangezien deze een ronde base heeft, die precies tussen de randen valt van het lockingsysteem, word het weer iets makkelijker van
Muah de temperaturen van TAT zijn eigenlijk wel onwerkelijk hoog. Ik heb de temperaturen bij TAT namelijk wel eens op 90 graden gehad en toen begon hij nog niet te throttlen. Ik vertrouw die van Coretemp meer, dat is een beetje in verhouding met hoe warm het koelblok aanvoelt.
[ Voor 19% gewijzigd door Snirpo op 02-05-2007 14:50 ]
Mwah, coretemp vertrouw ik totaal niet. Daar is me CPU 22 idle xD
@ Snirpo: Dat soort acties wil ik vaker zien hier op GoT
. Geen woorden maar daden
.
Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen met mijn E4300 als ik hem binnen heb in juni
. Dat risico wil ik wel nemen. Deze fotoreportage is trouwens veel geloofwaardiger dan die van kristoff op XtremeSystems. Wat voor koelpasta gebruik je eigenlijk Snirpo? Artic Silver 5? Kan dat geen kwaad i.v.m. geleiding?

Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen met mijn E4300 als ik hem binnen heb in juni
Gefiliciteerd ik zal het snel een plekje in de Startpost geven
offtopic:
Zit zelf ook nog te twijfelen of ik het zou doen zelfde probleem met schlechte ihs. Gewoon maar een keer doen dacht ik zo!!
Zit zelf ook nog te twijfelen of ik het zou doen zelfde probleem met schlechte ihs. Gewoon maar een keer doen dacht ik zo!!
Verwijderd
Is er nu eigenlijk een reden waarom een week 41A (en later?) E4300 niet zo lekker klokt en tot en met week 40A wel? Dan denk ik in de eerste plaats aan een ander productieproces, bijvoorbeeld een aparte lijn voor Allendale processoren.
Of intel zag een daling in verkoop van E6600?Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:36:
Is er nu eigenlijk een reden waarom een week 41A (en later?) E4300 niet zo lekker klokt en tot en met week 40A wel? Dan denk ik in de eerste plaats aan een ander productieproces, bijvoorbeeld een aparte lijn voor Allendale processoren.
Verwijderd
dat verschild dan per systeem den ik want bij mij klopt core temp ookRazor.Timo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:06:
Mwah, coretemp vertrouw ik totaal niet. Daar is me CPU 22 idle xD
Verwijderd
Waarschijnlijk gewoon de CPU's, want ik weet zo niet welk mobo jij hebt, maar de DS3 die ik heb zou toch echt veel meer *moeten* trekken. 333x9 @ stock is wel nicePhuSioN schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:46:
[...]
Ik zit ook vast rond de 370. Weet niet of het nou aan de cpu ligt of aan de mobo. Cpu is uit week 44. Schijnt nogal gaar te zijn volgens XS.org. Exacte waarde ben ik nog niet achter, maar kan wel 333x9 op standaard voltage draaien kunnen (30uur orthos gedraait). Geheugen is het ook niet want die haalt tot dus ver de 540 5-5-5-5-15 op 2.1v
Oh trouwens, heb jij last van het feit dat niet iedere FSB snelheid die je selecteerd werkt? Ook al is deze lager dan de snelheid die je maximaal bereiken kan? Ik heb daar namelijk nogal last van (334 niet, 336 wel maar soms ook niet
Heb zelf ook een DS3 (rev.3.3) en het lijkt me ook dat dit bordt veel meer kan hebben. Heb mensen gezien die makkelijk 500+ fsb halen. Dat ander heb ik niet zoveel last van. Wel heb ik gemerkt dat je met bios F7.new beter kan klokken dan andere biossen zoals F8,9,10of 11b (de mijne was trouwens geleverd met de F10 bios, best nieuw bord dus). Heb namelijk met de F7 390x6 gehaalt. Voltages weet ik niet meer, was volgens mij gewoon stock misschien dat ik de mch naar +0.2 had gedaan, maar misschien dat je die kan proberen. Ben momenteel de F4 aan het testen aangezien mensen zeiden dat die ook wel oke was (met deze geen 390x6 gehaald btw).Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:45:
[...]
Waarschijnlijk gewoon de CPU's, want ik weet zo niet welk mobo jij hebt, maar de DS3 die ik heb zou toch echt veel meer *moeten* trekken. 333x9 @ stock is wel niceDat haalt de mijne al niet met stock
Oh trouwens, heb jij last van het feit dat niet iedere FSB snelheid die je selecteerd werkt? Ook al is deze lager dan de snelheid die je maximaal bereiken kan? Ik heb daar namelijk nogal last van (334 niet, 336 wel maar soms ook niet, etc )... Maakt overklokken erg irritant!
Zie deze site: http://www.cranox.com/Gigabyte/DS3/
Verwijderd
Ja, ik had dit bord ook met de verwachting gekocht in ieder geval een hoge FSB te kunnen halen, ik zal eens de F7 BIOS gaan testen dan!PhuSioN schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 18:41:
[...]
Heb zelf ook een DS3 (rev.3.3) en het lijkt me ook dat dit bordt veel meer kan hebben. Heb mensen gezien die makkelijk 500+ fsb halen. Dat ander heb ik niet zoveel last van. Wel heb ik gemerkt dat je met bios F7.new beter kan klokken dan andere biossen zoals F8,9,10of 11b (de mijne was trouwens geleverd met de F10 bios, best nieuw bord dus). Heb namelijk met de F7 390x6 gehaalt. Voltages weet ik niet meer, was volgens mij gewoon stock misschien dat ik de mch naar +0.2 had gedaan, maar misschien dat je die kan proberen. Ben momenteel de F4 aan het testen aangezien mensen zeiden dat die ook wel oke was (met deze geen 390x6 gehaald btw).
Maar ach ja, aan de andere kant... Het heeft misschien weinig nut want mijn e4300 klokt al niet zo lekker. Nu met Orthos aan het primen op 2,8 Ghz, en aan het monitoren met TAT: 55C op beide cores. Dat is opzich niet zo erg, maar dat is met Orthos, als ik TAT zelf laat testen dan gaan de temps al over de 60C heen.
Waar moet je nu eigenlijk van uitgaan? Pure TAT-tests, of Orthos met TAT als temp. monitor?
BTW: heb de north- en southbridge heatsinks los gemaakt en de koellapjes (ja, het was geen pasta, echt een matje of zo) vervangen door wat Zalman koelpasta, maar heb nog niet veel verschil gemerkt.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 19:09 ]
Bij veel shops is de E4300 uitverkocht nu en komt ie pas over n week of wat weer binnen. Gezien de berichten dat er na W41 slechte clocks zijn vraag ik me af of ik beter voor wat meer geld een oudere kan zoeken ipv. die nieuwe, wat is wijsheid ?
Verwijderd
Misschien heb je daar uiteindelijk meer aan ja. Natuurlijk zullen er vast ookwel week 41 processoren zijn die het goed doen, maar voor zover ik heb kunnen zien doen de oudere weken het veel beter!Cartman! schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:20:
Bij veel shops is de E4300 uitverkocht nu en komt ie pas over n week of wat weer binnen. Gezien de berichten dat er na W41 slechte clocks zijn vraag ik me af of ik beter voor wat meer geld een oudere kan zoeken ipv. die nieuwe, wat is wijsheid ?
Ben misschien ook van plan een 'oude' te gaan zoeken, maar wie wilt nou een goed overklokkende e4300 verkopen?

Ja, Arctic Silver 5 iddJoep Stoffels schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:02:
@ Snirpo: Dat soort acties wil ik vaker zien hier op GoT![]()
. Geen woorden maar daden
.
Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen met mijn E4300 als ik hem binnen heb in juni. Dat risico wil ik wel nemen. Deze fotoreportage is trouwens veel geloofwaardiger dan die van kristoff op XtremeSystems. Wat voor koelpasta gebruik je eigenlijk Snirpo? Artic Silver 5? Kan dat geen kwaad i.v.m. geleiding?
Trouwens nu iedereen het zegt, ik heb eigenlijk werkelijk geen idee welke week CPU ik heb, nooit naar gekeken, kan het nu ook niet meer zien trouwens omdat de heatspreader gelapped is. Ik weet wel dat hij verschrikkelijk veel voltage nodig heeft over de 3Ghz. op 3.33Ghz loopt hij pas stabiel met 1.5125 Volt in de bios, wat neerkomt op zon 1.46 volt onder load in CPU-Z., hij word dan zo'n 58 graden. En jaja, de heatsink word nu ook werkelijk warm/heet. Dat was wel anders toen de heatspreader er nog niet af was, dan was hij nu zo ongeveer ook al aan het throttlen.
Ik heb toevallig gisteren gevraagd aan cool-prices welke batch ze nu hebben liggen. Dit is: Q644A532. Heb op verschillende fora gelezen dat week 44 ook niet al te best klokt. Ik ga het denk ik toch maar proberen
Verwijderd
1.5125 Volt heb ik nodig om überhaupt op 3Ghz te komen of zo... Als je een boxed processor hebt gekocht dan kun je het batchnummer opzoeken op de doos. Zoek op de witte sticker op de doos naar 'FPO#:', en noteer het nummer dat hierachter staatSnirpo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:34:
[...]
Ja, Arctic Silver 5 iddAS5 geleid niet zo erg hoor (electriciteit dan he
), zijn fabeltjes. En je doet het toch ook gewoon op je GPU, en die is meestal ook naakt
Heb ook wel eens wat gemorst over kleine weerstandjes of dingetjes die op de chip zitten bij bijv. de GPU maar heb daar nooit iets van ondervonden.
Trouwens nu iedereen het zegt, ik heb eigenlijk werkelijk geen idee welke week CPU ik heb, nooit naar gekeken, kan het nu ook niet meer zien trouwens omdat de heatspreader gelapped is. Ik weet wel dat hij verschrikkelijk veel voltage nodig heeft over de 3Ghz. op 3.33Ghz loopt hij pas stabiel met 1.5125 Volt in de bios, wat neerkomt op zon 1.46 volt onder load in CPU-Z., hij word dan zo'n 58 graden. En jaja, de heatsink word nu ook werkelijk warm/heet. Dat was wel anders toen de heatspreader er nog niet af was, dan was hij nu zo ongeveer ook al aan het throttlen.
Verwijderd
Helaas pindakaas: F7 BIOS maakt bij mij helemaal niks uitPhuSioN schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 18:41:
[...]
Heb zelf ook een DS3 (rev.3.3) en het lijkt me ook dat dit bordt veel meer kan hebben..................................................Ben momenteel de F4 aan het testen aangezien mensen zeiden dat die ook wel oke was (met deze geen 390x6 gehaald btw).
Ik denk dat ik maar gewoon blij moet zijn met mijn 1Ghz overklok dan maar. Maar aan de andere kant wil ik mijn e4300 verpatsen en een betere zoeken, of een e6420 halen. Dat kan echter alleen als ik zeker weet dat mijn moederbord meer dan 371FSB kan halen, en dat er geen andere factoren meespelen zoals een slechte voeding.
Hmmmm... Is er niet iemand met een kwaliteitsvoeding en een core2duo die harder kan klokken dan 371FSB? If so, dan zou ik wel eens langs willen komen met mijn spulletjes zodat we wat dingen kunnen vergelijken (hoe hard gaat jou processor op mijn bord? bv), en ik uitsluitsel heb
Iemand interesse? Ik zou er heel blij mee zijn!
Nou ik krijg hem ook onmogelijk stabiel op 400 Mhz FSB, op een Asus P5B Deluxe, en dit bordje zou toch minstens 400+ Mhz aan moeten kunnen. Dus misschien heeft de E4300 idd wel last van een FSB wall. Of ik doe iets verkeerds natuurlijkVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:38:
[...]
Helaas pindakaas: F7 BIOS maakt bij mij helemaal niks uitHij walled keihard @ 371Mhz (en dat is dan echt niet stabiel te krijgen zonder extreme voltages!)
Ik denk dat ik maar gewoon blij moet zijn met mijn 1Ghz overklok dan maar. Maar aan de andere kant wil ik mijn e4300 verpatsen en een betere zoeken, of een e6420 halen. Dat kan echter alleen als ik zeker weet dat mijn moederbord meer dan 371FSB kan halen, en dat er geen andere factoren meespelen zoals een slechte voeding.
Hmmmm... Is er niet iemand met een kwaliteitsvoeding en een core2duo die harder kan klokken dan 371FSB? If so, dan zou ik wel eens langs willen komen met mijn spulletjes zodat we wat dingen kunnen vergelijken (hoe hard gaat jou processor op mijn bord? bv), en ik uitsluitsel heb![]()
Iemand interesse? Ik zou er heel blij mee zijn!
mja mn Heatspreader wil ik nog wel van mn CPU afslopen maar om ook dat clipje van je moederbord af te halen, hoe weet je dan of je CPU nog wel vast zit en of er niet teveel druk van je Koeler op de core komt?
Trouwens, als je toch moet gaan veilen op je heatsink was dat verwijderen dan wel nodig geweest?
Trouwens, als je toch moet gaan veilen op je heatsink was dat verwijderen dan wel nodig geweest?
[ Voor 19% gewijzigd door Chefbierrr op 03-05-2007 00:29 ]
Goed, ik doe blijkbaar iets verkeerd. Heb een e4400 erin gezet, helaas kan ik onder windows de temps niet checken (vista) omdat tat of de andere progjes gewoonweg niet werken. Ik heb een 350 watt voeding en als ik hem op slechts 233 fsb zet slaat hij al vast bij het opstarten van windows. Lijkt me wel erg weinig. Hij start overigens of direct opnieuw op of ik krijg een blue screen.
Ik heb verder een redelijke zalman koeler erop staan, dus ik hoop dat het aan mijn voeding ligt. Kan iemand dat bevestigen, en welke niet al te dure voeding is dan aan te raden?
hoe kan je via het doosje overigens achter het weeknummer komen?
de fpo op het doosje zegt: Q710A085
Ik heb verder een redelijke zalman koeler erop staan, dus ik hoop dat het aan mijn voeding ligt. Kan iemand dat bevestigen, en welke niet al te dure voeding is dan aan te raden?
hoe kan je via het doosje overigens achter het weeknummer komen?
de fpo op het doosje zegt: Q710A085
[ Voor 7% gewijzigd door DarkShadow op 03-05-2007 01:30 ]
Week 10 is die van jou volgens mij. 
En heb je je geheugen op 2x gezet in plaats van op 'auto' ofzo? Scheelt ook weer een boel.
Zelf krijg ik m'n e4300 nog niet hoger dan 9x270. Bij 280 schakelt ie terug, ook bij hogere coreV's en bij te hoge voltages moet ik een cmos reset doen om terug in windows te komen.
Heb geheugen op 2x staan, pci-e op 100, 'terugschakelzut' uit staan en al eens geprobeerd met alle dingen +0.1V, maar toch nog terugschakelen...
E4300 week 44 icm gigabyte ga-965g-ds3 rev 3.3
En heb je je geheugen op 2x gezet in plaats van op 'auto' ofzo? Scheelt ook weer een boel.
Zelf krijg ik m'n e4300 nog niet hoger dan 9x270. Bij 280 schakelt ie terug, ook bij hogere coreV's en bij te hoge voltages moet ik een cmos reset doen om terug in windows te komen.
Heb geheugen op 2x staan, pci-e op 100, 'terugschakelzut' uit staan en al eens geprobeerd met alle dingen +0.1V, maar toch nog terugschakelen...
E4300 week 44 icm gigabyte ga-965g-ds3 rev 3.3
Vreemd, ik had hem voor de grap toch maar eens op 266 gezet en het was stabiel, 300 nog steeds stabiel. Ik heb nu dus een 3ghz proc. Ik ga liever niet verder totdat ik werkende tools onder vista heb die de core temp aangeven, iemand daar tips voor.
Ik kan overigens niet mn vcore etc aanpassen, zit met mn asrock 4coredual vsta boardje welke niet bekend staat om zn opties en goede oc mogelijkheden
.
In ieder geval lijkt dit wel goed te werken zo.
Ik kan overigens niet mn vcore etc aanpassen, zit met mn asrock 4coredual vsta boardje welke niet bekend staat om zn opties en goede oc mogelijkheden
In ieder geval lijkt dit wel goed te werken zo.
W00t vandaag de 3700mhz gehaald
En op 3600mhz superpi gedraaid. Alleen heb ik de nieuwste cpu-z niet xD Lol... Straks nog maar even proberen. Wel superpi screen, vcore is overigens 1.55:

Klik op plaatje voor grote versie

Klik op plaatje voor grote versie
[ Voor 45% gewijzigd door Snippertje op 03-05-2007 13:09 ]
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=193461

En de 3761mhz
Kan nog wel x proberen voor de 3800, maar me vriendin wil ontbijten
En de 3761mhz
[ Voor 18% gewijzigd door Snippertje op 03-05-2007 10:46 ]
kan iemand die de ihs heeft verwijderd confirmen dat inderdaad de boxed koeler zonder modificatie goed contact maakt met de core van de cou???
of iemand die andere koelers heeft die wel na het verwidjeren van de ihs contact maken met de ihs zonder modificatie.
misschien is het handig om ook die info in de OP te zetten. zodat mensen daar rekening mee kunnen houden bij het kopen van koelers
maar het maakt dus immens veel uit om de ihs te verwijderen.
binnekort ook van plan om eentje te kopen en op 3 ghz te laten lopen.
of iemand die andere koelers heeft die wel na het verwidjeren van de ihs contact maken met de ihs zonder modificatie.
misschien is het handig om ook die info in de OP te zetten. zodat mensen daar rekening mee kunnen houden bij het kopen van koelers
Hmm als ik zo kijk schijnt Tat niet super temps weer te geven... en coretemp preciezer?
ach, vanavond thuis maar weer eens spelen
mjah, geminii zit er strak op (kheb alle moertjes Goed aangedraaid [zover als ik drufde, aka net niet bord kromtrekkend :p]) dus die temps moet ik nog eens bekijken...
IHS erafhalen gaat bij mij helaas niet meer >.< moertje zit zeg maar zo strak om t schroefje, dat als ik m nu los wil draaien, eerst t schroefje uit t klemmetje draait, en die kan ik dus niet blokkeren omdat aan de bovenkant de geminii dus geen schoevendraaier "erdoorheen" laat...
*zal ook eens foto's maken* Maar goed, eerst maar eens coretemp+tat+orthos met zn 3en draaien op mn E4300 (+p5b deluxe)...
Overigens was het me al gelukt om 366x6 te draaien op 1.285v maar soms wilde ie dan niet booten... *cries* Ik wil naar huuuuuuuis....
-@stage.
ach, vanavond thuis maar weer eens spelen
mjah, geminii zit er strak op (kheb alle moertjes Goed aangedraaid [zover als ik drufde, aka net niet bord kromtrekkend :p]) dus die temps moet ik nog eens bekijken...
IHS erafhalen gaat bij mij helaas niet meer >.< moertje zit zeg maar zo strak om t schroefje, dat als ik m nu los wil draaien, eerst t schroefje uit t klemmetje draait, en die kan ik dus niet blokkeren omdat aan de bovenkant de geminii dus geen schoevendraaier "erdoorheen" laat...
*zal ook eens foto's maken* Maar goed, eerst maar eens coretemp+tat+orthos met zn 3en draaien op mn E4300 (+p5b deluxe)...
Overigens was het me al gelukt om 366x6 te draaien op 1.285v maar soms wilde ie dan niet booten... *cries* Ik wil naar huuuuuuuis....
-@stage.
Failure is the mother of success
Het beugeltje dat de cpu in het socket houdt moet er altijd af, omdat de core lager is dan die beugel.dangerpaki schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:49:
kan iemand die de ihs heeft verwijderd confirmen dat inderdaad de boxed koeler zonder modificatie goed contact maakt met de core van de cou???
Overigens is mijne gewoon met boxed koeler en gewoon met IHS en ook niet lapped.
Dan heb jij dus een goeie te pakkenRazor.Timo schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:47:
Overigens is mijne gewoon met boxed koeler en gewoon met IHS en ook niet lapped.
Ohja ik vraag me trouwens wel af of je met stock koeler de veren wel sterk genoeg zijnom druk om de processor te houden zonder IHS. Maar als dat geen probleem is zou het gewoon moeten willen met stock koeler zonder modificaties aan de koeler.
[ Voor 7% gewijzigd door Snirpo op 03-05-2007 12:08 ]
Wanneer ik de temp onder windows probeer uit te lezen met een progje geeft hij aan dat een driver mist. Ik draai vista (x64). Iemand enig idee waar dat aan kan liggen. Mn systeem is Asrock 4duocore vsta, e4400 @ 3ghz, 2gb ddr2 van kingston
Ik denk dat lappen of ihs eraf halen wel gaat helpen. Heb nu met Orthos en 1.375vcore al 68 graden in TAT. Maar ik ga eerst andere koeler proberen en eventueel water. Heb hier toch nog liggen, alleen geen blokje dat past op dit socket. Eerst kwam ik met 401x9 en 1.55 vcore gewoon in windows, alleen toen ik na tijdje weer probeerde niet meer. Kan door temp komen. Toen 1.575 en toen startte die wel door. En vanaf daar met SETFSB. Denk dat ik met waterkoeling oid. Wel met 1.5vcore en 3.6 kan halen. Ook nog even proberen x 3d te benchen met 3.6ghzSnirpo schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:07:
[...]
Dan heb jij dus een goeie te pakkenDan hoef je hem ook niet te lappen of de IHS eraf te halen want dan maakt ie al goed contact en zul je er niet veel op winnen emt temperatuur. Dat is ook de reden waarom heelveel mensen IHS verwijderen af raden, omdat het haast neit helpt, maaar in mijn geval was mijn IHS zo slecht dat het verschrikkelijk veel verschil maakte. Dit is trouwens wel een megagoede prestatie voor een E4300, dat gaat mij echt niet lukken, dan heb ik 1.7 volt nodig o.i.d.
Ohja ik vraag me trouwens wel af of je met stock koeler de veren wel sterk genoeg zijnom druk om de processor te houden zonder IHS. Maar als dat geen probleem is zou het gewoon moeten willen met stock koeler zonder modificaties aan de koeler.
Mijn ervaring met Asrock is dat ze dat soort dingen niet implementeren, net zoals dat je je fans nooit kunt regelen. Prima borden, en je hebt zeker een zeer nette overklok gedaan (die chipset is oorspronkelijk bedoelt voor 800max), maar ik zou mijn zegeningen tellenDarkShadow schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:38:
Wanneer ik de temp onder windows probeer uit te lezen met een progje geeft hij aan dat een driver mist. Ik draai vista (x64). Iemand enig idee waar dat aan kan liggen. Mn systeem is Asrock 4duocore vsta, e4400 @ 3ghz, 2gb ddr2 van kingston
Verwijderd
Ik heb een week 49A en die klokt echt wel lekker (3 ghz op 1,35 V) , ik denk dat het gewoon een slechte week 41A was.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:36:
sorry, is een beetje offtopic. maar wat voor voeding zou je het best kunnen nemen om deze te oc'en. welke voeding gebruiken de meeste mensen hier hoeveel watt zeg maar... (wel a merk voeding natuurlijk)
de rest van het systeem gaat helemaal niet zo zwaar zijn (8500gt, hdtje, brandertje etc)
iemand met een vergelijkbaar systeem hier die de procesor heeft ge'oc'ed?? zo ja zou je kunnen zeggen met welke voeding aub
de rest van het systeem gaat helemaal niet zo zwaar zijn (8500gt, hdtje, brandertje etc)
iemand met een vergelijkbaar systeem hier die de procesor heeft ge'oc'ed?? zo ja zou je kunnen zeggen met welke voeding aub
[ Voor 3% gewijzigd door dangerpaki op 03-05-2007 14:30 ]
Dat doe ik ook zekerBreepee schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:00:
[...]
Mijn ervaring met Asrock is dat ze dat soort dingen niet implementeren, net zoals dat je je fans nooit kunt regelen. Prima borden, en je hebt zeker een zeer nette overklok gedaan (die chipset is oorspronkelijk bedoelt voor 800max), maar ik zou mijn zegeningen tellen
Ga denk ik wel nog even proberen hem naar de 3,2 ghz te brengen, alleen een beetje jammer dat ik mn temp dan niet kan uitlezen. Maar daar leg ik me dan maar bij neer. Kijken of ik verschil kan voelen als ik laag bij mn koeler voel (old school).
[ Voor 9% gewijzigd door DarkShadow op 03-05-2007 14:34 ]
Nou ik had hiervoor een voeding die nog niet aan de nieuwe standaard voldeed. De thermaltake silent purepower. Met die voeding kon ik niet eens de 3400mhz halen. Nu heb ik gister een nieuwe voeding gehaald, omdat de thermaltake dood is. Deze voldoet wel aan de nieuwe standaard en hiermee haal ik makkelijk 3600mhz. Het is de Coolermaster Igreen Power 500Watt. Heb misschien niet hetzelfde systeem, maar een voeding die aan de nieuwe standaard voldoet kan ik je aanraden.dangerpaki schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:30:
sorry, is een beetje offtopic. maar wat voor voeding zou je het best kunnen nemen om deze te oc'en. welke voeding gebruiken de meeste mensen hier hoeveel watt zeg maar... (wel a merk voeding natuurlijk)
nieuwe standaard???? niets over gehoord??? wat houdt dat in.Razor.Timo schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:35:
[...]
Nou ik had hiervoor een voeding die nog niet aan de nieuwe standaard voldeed. De thermaltake silent purepower. Met die voeding kon ik niet eens de 3400mhz halen. Nu heb ik gister een nieuwe voeding gehaald, omdat de thermaltake dood is. Deze voldoet wel aan de nieuwe standaard en hiermee haal ik makkelijk 3600mhz. Het is de Coolermaster Igreen Power 500Watt. Heb misschien niet hetzelfde systeem, maar een voeding die aan de nieuwe standaard voldoet kan ik je aanraden.
de keus ligt bij mij eigenlijk tussen seasonic s12 430w of een be quiet straight 500w
hoeveel watt is jouw igreen eigenlijk?
Hm.. mijne is week 45A en doet het perfect op 3ghz, 1.5vcore. Ik weet niet of ik de vcore lager kan zetten, maar ik vind het voorlopig wel goed zo.
laat me raden hij kwam uit de verpakking en je hebt hem op 3ghz en 1.5v gezet en je pc aangezet ehehheIlya schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:42:
Hm.. mijne is week 45A en doet het perfect op 3ghz, 1.5vcore. Ik weet niet of ik de vcore lager kan zetten, maar ik vind het voorlopig wel goed zo.

500Watt, staat ook in me post. Bij de nieuwe standaard heeft de P4 kabel nog een extra lijntje. Daarbij heeft ook de grote stekker meer lijntjes. Hierdoor is die wat stabielerdangerpaki schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:37:
[...]
nieuwe standaard???? niets over gehoord??? wat houdt dat in.
de keus ligt bij mij eigenlijk tussen seasonic s12 430w of een be quiet straight 500w
hoeveel watt is jouw igreen eigenlijk?
Nah.. 2ghz, 2.2, 2.5, 2.8, 2.9, 3.0. Trouwens best moeilijk overclocken als jij je pc niet aanzetdangerpaki schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:43:
[...]
laat me raden hij kwam uit de verpakking en je hebt hem op 3ghz en 1.5v gezet en je pc aangezet ehehhe

[ Voor 10% gewijzigd door Ilya op 03-05-2007 14:51 ]
ooh ok sorry niet gezien dat het al in je post stond... maar volgens zijn de meeste voedingen tegenwoordig wel met twee stekkers toch??? een grote en een kleine.Razor.Timo schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:43:
[...]
500Watt, staat ook in me post. Bij de nieuwe standaard heeft de P4 kabel nog een extra lijntje. Daarbij heeft ook de grote stekker meer lijntjes. Hierdoor is die wat stabieler
hahahhaIlya schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:50:
[...]
Nah.. 2ghz, 2.2, 2.5, 2.8, 2.9, 3.0. Trouwens best moeilijk overclocken als jij je pc niet aanzet
Ben benieuwd of je geheugen ook sneller gaat lopen 333x4 zou mooi zijn, gelijk aan PC5300.DarkShadow schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:33:
[...]
Dat doe ik ook zeker
Ga denk ik wel nog even proberen hem naar de 3,2 ghz te brengen, alleen een beetje jammer dat ik mn temp dan niet kan uitlezen. Maar daar leg ik me dan maar bij neer. Kijken of ik verschil kan voelen als ik laag bij mn koeler voel (old school).
Nou ik was mn AMD 3000+ gewent en die ging niet zo hard, vandaar.. Maar voltage had ik meteen op 1.55 gezet , zoals in het Gigabyte topic stond. Daarna op 1.5 geprobeerd en dat werkte, maar lager nog niet geprobeerd.dangerpaki schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:51:
[...]
ooh ok sorry niet gezien dat het al in je post stond... maar volgens zijn de meeste voedingen tegenwoordig wel met twee stekkers toch??? een grote en een kleine.
[...]
hahahhavoltage ook in stappen??
heb alleen nog mn proc geklokt om puur te testen. Ik heb er pc5300 geheugen inzitten, dus het geheugen zelf zou er geen problemen mee mogen hebben.Breepee schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:52:
[...]
Ben benieuwd of je geheugen ook sneller gaat lopen 333x4 zou mooi zijn, gelijk aan PC5300.
Beetje hoge vcore idd, 3ghz lukt meestal al wel met 1.375 voltdangerpaki schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:43:
[...]
laat me raden hij kwam uit de verpakking en je hebt hem op 3ghz en 1.5v gezet en je pc aangezet ehehhe
Wel een vreemde manier van overklokken, meestal doe je je fsb iets omhoog en als je dan niet meer boot Vcore omhoog. Gelijk op 1.5V zetten is een beetjeIlya schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:56:
[...]
Nou ik was mn AMD 3000+ gewent en die ging niet zo hard, vandaar.. Maar voltage had ik meteen op 1.55 gezet , zoals in het Gigabyte topic stond. Daarna op 1.5 geprobeerd en dat werkte, maar lager nog niet geprobeerd.

Potverdikkie..
Ik heb echt problemen met warmte van mijn moederbord 45 C en hoger...Processor is stuk koeler dan mijn moederbord. Ik heb geen flauw idee hoe ik mijn moederbord koeler moet krijgen. Als ik de zijkanten van mijn kast open zet, dan koelt het bord iets af, maar nog niet extreem veel. CPU draait @ 2,7 GHz met stockvoltage. Moederbord is P5B met 667 Geheugen..
Op zich draait alles goed, maar als ik mijn computer een dag laat draaien en ik wil PC PROBE starten dan crasht mijn systeem (reboot). Dat heb ik ook als ik Orthos 30 minuten laat draaien en vervolgens PC Probe of Core Temp start.
Vreemd?
Ik heb echt problemen met warmte van mijn moederbord 45 C en hoger...Processor is stuk koeler dan mijn moederbord. Ik heb geen flauw idee hoe ik mijn moederbord koeler moet krijgen. Als ik de zijkanten van mijn kast open zet, dan koelt het bord iets af, maar nog niet extreem veel. CPU draait @ 2,7 GHz met stockvoltage. Moederbord is P5B met 667 Geheugen..
Op zich draait alles goed, maar als ik mijn computer een dag laat draaien en ik wil PC PROBE starten dan crasht mijn systeem (reboot). Dat heb ik ook als ik Orthos 30 minuten laat draaien en vervolgens PC Probe of Core Temp start.
Vreemd?
Damn zeg.
Volgens mij doe ik óf iets fout óf is m'n mobo flink aan het kloten.
Krijg hem met geen mogelijkheid hoger dan 271. Bij een bus van 272 en hoger reset hij terug naar de (standaard) 200MHz.
Al geprobeerd:
- Geheugen op 2x.
- Vcore naar 1,55V
- MCH +0.2V
- FSB +0.2V
- PCI-E op 100.
Dit alles ook tegelijk geprobeerd, maar zonder succes. Zal eens zoeken of mijn mobo wel hoger kán.
Ik gok dat het probleem is dat ik een Gigabyte GA-965G-DS3 heb. Dezelfde als 'alle anderen' maar dan met vga. Ik hoorde dat dit de overclock kansen flink naar beneden kon halen?
En weet iemand ook of ik hoger kan als ik m'n VGA uitschakel? Hoop van wel, aangezien er over een tijdje gewoon een videokaart komt om het over te nemen.
En anders moet ik maar genoeg nemen met 270x9=2,43GHz.
Edit:
Hmm, minder, dit blijkt niets uit te maken, uit of aan. Las het zojuist in 't ds3 topic.
Volgens mij doe ik óf iets fout óf is m'n mobo flink aan het kloten.
Krijg hem met geen mogelijkheid hoger dan 271. Bij een bus van 272 en hoger reset hij terug naar de (standaard) 200MHz.
Al geprobeerd:
- Geheugen op 2x.
- Vcore naar 1,55V
- MCH +0.2V
- FSB +0.2V
- PCI-E op 100.
Dit alles ook tegelijk geprobeerd, maar zonder succes. Zal eens zoeken of mijn mobo wel hoger kán.
Ik gok dat het probleem is dat ik een Gigabyte GA-965G-DS3 heb. Dezelfde als 'alle anderen' maar dan met vga. Ik hoorde dat dit de overclock kansen flink naar beneden kon halen?
En weet iemand ook of ik hoger kan als ik m'n VGA uitschakel? Hoop van wel, aangezien er over een tijdje gewoon een videokaart komt om het over te nemen.
En anders moet ik maar genoeg nemen met 270x9=2,43GHz.
Edit:
Hmm, minder, dit blijkt niets uit te maken, uit of aan. Las het zojuist in 't ds3 topic.
[ Voor 5% gewijzigd door Drawer op 03-05-2007 18:49 ]
Dit topic is gesloten.