Ds3 laat de echte snelheid zien, dus die 667 is al in ddr. Dus x2 gewoon 1:1.brama schreef op maandag 18 juni 2007 @ 09:38:
[...]
Die 667Mhz is al met de verdubbeling van ddr*2*. M.a.w. mem moet op de helft van die snelheid draaien (333). Nog een wonder dat dat ding uberhaupt boot op 667Mhz!
De scythe infinity koelt van die 3 het beste en BT zit daar dicht op.
Trouwens is het, imo, nogal irritant dat al die programma's verschillende temps aangeven.
En dan doel ik met name op CoreTemp 0.94 en CoreTemp 0.95.
Het is gewoon helemaal niet duidelijk meer.
Bij mij geeft CoreTemp de hoogste temps (waar ik dan vanuit ga, 0.95) en die liggen stressed zo'n ~25C hoger dan bij Everest / Speedfan. Als ik sommige mag geloven ligt CoreTemp 0.94 weer ~15 lager dan 0.95...
Trouwens is het, imo, nogal irritant dat al die programma's verschillende temps aangeven.
En dan doel ik met name op CoreTemp 0.94 en CoreTemp 0.95.
Het is gewoon helemaal niet duidelijk meer.
Bij mij geeft CoreTemp de hoogste temps (waar ik dan vanuit ga, 0.95) en die liggen stressed zo'n ~25C hoger dan bij Everest / Speedfan. Als ik sommige mag geloven ligt CoreTemp 0.94 weer ~15 lager dan 0.95...
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Om over CPU frequentie maar niet te spreken. Bij mij geven cpu-z, coretemp, en orthos alle drie verschillende snelheden aan.
CPU-z heeft het goed. Juiste multiplier en juiste FSB.
Een van die andere twee gaat altijd uit van de hoogst beschikbare multiplier, en gaat dus de mist in als die lager is ingesteld. Stel ik 8x333 in, dan toont 'ie 9(max) x 333 = 3Ghz.
En de andere is helemaal vaag..die gaat ook uit van max. multiplier * ingestelde FSB als CPU snelheid. Maar niet bij het weergeven van de FSB! Dan pakt 'ie die eerder berekende CPU snelheid, deelt die door de inderdaad ingestelde lagere multiplier, en wat dan overblijft geeft 'ie als FSB aan! Dus als ik ingesteld heb 8x333, dan berekent 'ie CPU snelheid als 9x333 = 3Ghz, en als FSB toont 'ie dan vervolgens 3Ghz / 8 = 375Mhz.
Ziet er heel grappig uit in een screenshot met alle drie progs open.
CPU-z heeft het goed. Juiste multiplier en juiste FSB.
Een van die andere twee gaat altijd uit van de hoogst beschikbare multiplier, en gaat dus de mist in als die lager is ingesteld. Stel ik 8x333 in, dan toont 'ie 9(max) x 333 = 3Ghz.
En de andere is helemaal vaag..die gaat ook uit van max. multiplier * ingestelde FSB als CPU snelheid. Maar niet bij het weergeven van de FSB! Dan pakt 'ie die eerder berekende CPU snelheid, deelt die door de inderdaad ingestelde lagere multiplier, en wat dan overblijft geeft 'ie als FSB aan! Dus als ik ingesteld heb 8x333, dan berekent 'ie CPU snelheid als 9x333 = 3Ghz, en als FSB toont 'ie dan vervolgens 3Ghz / 8 = 375Mhz.

Ziet er heel grappig uit in een screenshot met alle drie progs open.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
volgens mij meet coretemp dezelfde temps als tat... dat is een andere temp dan dat speedfan bv meet.
weet even de namen niet meer. maar er zijn 3 sensoren, 1 voor elke core (totaal 2 dus) en 1 net onder de IHS in het midden.
TAT en coretemp geven de eerste tempraturen. dus die van elke core apart. aangezien deze sensoren dicjhter bij de cores zitten geven ze een hogere tempratuur. en de derde sensor die net onder de IHS zit, zit verder van de cores af waardoor de temps hier lager zijn. het verschil tussen de twee temps is gemiddeld 15 graden.
maar je zou je kunnen voorstellen dat de verschil tussen de temps groter is als de IHS slecht contact maakt met de cores.
beide temps zijn dus gewoon correct
weet even de namen niet meer. maar er zijn 3 sensoren, 1 voor elke core (totaal 2 dus) en 1 net onder de IHS in het midden.
TAT en coretemp geven de eerste tempraturen. dus die van elke core apart. aangezien deze sensoren dicjhter bij de cores zitten geven ze een hogere tempratuur. en de derde sensor die net onder de IHS zit, zit verder van de cores af waardoor de temps hier lager zijn. het verschil tussen de twee temps is gemiddeld 15 graden.
maar je zou je kunnen voorstellen dat de verschil tussen de temps groter is als de IHS slecht contact maakt met de cores.
Ja dat weet ik wel maar er zit ook weer ~15C verschil tussen CoreTemp 0.94 en 0.95 en niet iedereen gebruikt 0.95 dan krijg je ook weer verschil etc etc.dangerpaki schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:37:
volgens mij meet coretemp dezelfde temps als tat... dat is een andere temp dan dat speedfan bv meet.
Maarja IHS moet ik nog steeds controleren nog niet echt tijd voor gehad moet ik van de week even doen
ik was van plan deze PROC + DS3 aan te schaffen.
Nu zoek ik daar een beetje betaalbaar geheugen voor wat goed overclockt, welke is aan te bevelen?
ik dacht zelf aan GeIL DDR2 Ultra Series 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, , Kit Of 2
wellicht is er een goedkoper alternatief? of beter?
Nu zoek ik daar een beetje betaalbaar geheugen voor wat goed overclockt, welke is aan te bevelen?
ik dacht zelf aan GeIL DDR2 Ultra Series 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, , Kit Of 2
wellicht is er een goedkoper alternatief? of beter?
[ Voor 31% gewijzigd door sander817 op 19-06-2007 13:04 ]
Verwijderd
Als je gewoon PC6400 geheugen koopt, moet je geen speciaal overclock geheugen kopen, omdat je met PC6400 al tot 3.6GhZ kan zonder dat je het geheugen moet overclocken.
zoals? Twinmos?
TwinMos DDR2 Memory 2048 MB, PC6400, 800 MHz bijv? €74,00
[ Voor 191% gewijzigd door sander817 op 19-06-2007 14:05 . Reden: edit ]
damn das wel irritant. maar de temps van coretemp .95 komen wel overeen met die van tat. misschien mogelijk dat ze van 0,94 naar 0,95 hebben besloten om de temps op dezelfde manier als tat uit te lezen???psychoclown schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:29:
[...]
Ja dat weet ik wel maar er zit ook weer ~15C verschil tussen CoreTemp 0.94 en 0.95 en niet iedereen gebruikt 0.95 dan krijg je ook weer verschil etc etc.
Maarja IHS moet ik nog steeds controleren nog niet echt tijd voor gehad moet ik van de week even doen
overigens hebben zitten denken... ik weet het niet zeker. maar de derde temp wordt gemeten net onder de IHS. dus dat zou kunnen betekenen dat als je IHS niet goed contact maakt met de core dat je dan een grote verschil hebt tussen de temps die je bij TAT hebt en de temps die je bij speedfan krijgt...
gemiddeld is dat verschil 15... iemand idee of het bovenstaande een goede redenatie is of dat ik zit te lullen uit mn nek???
trouwens heb nog niet geprobeerd of 6x333 wel goed werkt nog geen tijd gehad. ga het vanmiddag denk ik proberen
EDIT: 9x333 draait dus gewoon. maar er moet significant veel meer voltage op de processor.
2790mhz draait de processor nog op 1.25V (dus onder de stock voltage) maar wil ik hoger dan moet ik tot bijna 1.35V (een stap lager dan die, ben even de precieze waarde kwijt) daarnaast wordt de prcoessor dan ook wel erg warm. TAT 78 graden en speedfan 64 graden...
dus er moet eerst maar eens een goede koeler aan te pas komen. echter is dit systeem voor een vriend. dus de vraag is of hij dat geld wil uitgeven. IMO is het ook zonde om voor die 210Mhz extra zoveel voltage meer op te zetten en 40 euro voor een koeler uit te geven. want het gaat er hem gewoon om dat hij een snel systeem heeft.
koelt een arctic freezer 7 pro nou veel beter dan de stock koeler van intel of valt dat mee??? want 15 euries is nog wel te overwegen voor die 210mhz extra. hoger willen we toch niet ivm levensduur van het systeem
[ Voor 28% gewijzigd door dangerpaki op 19-06-2007 19:45 ]
Als je eerdere berichten leest, is het verschil tussen beide versies al lang uitgelegd.psychoclown schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:29:
[...]
Ja dat weet ik wel maar er zit ook weer ~15C verschil tussen CoreTemp 0.94 en 0.95 en niet iedereen gebruikt 0.95 dan krijg je ook weer verschil etc etc.
CoreTemp leest een waarde uit in je processor, namelijk het aantal graden totdat de processor te heet wordt, (en terugklokt), de Tjunction. Per processor is deze tjunction anders.
In versie .94 gaat CoreTemp ervanuit dat deze tjunction 85 graden is, en in versie .95 100 graden.
Temperatuur wordt zo berekend: Tjunction - waarde = huidige temperatuur.
Omdat tjunction in versie .95 15 graden hoger ligt, is de weergegeven temperatuur ook 15 graden hoger.
[ Voor 41% gewijzigd door Maarten21 op 19-06-2007 22:41 ]
Ook dat weet ik ik volg dit topic al een meer dan een maand dus dat heb ik ook (met veel interesse) gelezen.
Maar als je dus weet dat er eigenlijk in 0.95 niks anders gedaan is dan Tjunction +15C omhoog te gooien en daarbij dus ook de coretemps dan kun je eigenlijk het beste van TAT uitgaan?
Je weet dan alleen niet of die hetzelfde doet als CoreTemp 0.95 nu doet want die waardes liggen toch vaak erg dicht in de buurt
Het liefst ga ik natuurlijk uit van de temps van Speedfan/Everest/CoreTemp 0.94/CoreTemp 0.95 -15C
maar ik wil eigenlijk niet het risico nemen
Maar als je dus weet dat er eigenlijk in 0.95 niks anders gedaan is dan Tjunction +15C omhoog te gooien en daarbij dus ook de coretemps dan kun je eigenlijk het beste van TAT uitgaan?
Je weet dan alleen niet of die hetzelfde doet als CoreTemp 0.95 nu doet want die waardes liggen toch vaak erg dicht in de buurt
Het liefst ga ik natuurlijk uit van de temps van Speedfan/Everest/CoreTemp 0.94/CoreTemp 0.95 -15C
Verwijderd
Ja, daar ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Ik heb nu Coretemp 0.95 en de temperatuur van de cores idle is ongeveer 40 graden, en ik heb een scythe ninja koeler
(cpu niet overgeklokt!)
Ik heb nu Coretemp 0.95 en de temperatuur van de cores idle is ongeveer 40 graden, en ik heb een scythe ninja koeler
Verwijderd
Ja dat is al goed genoeg.sander817 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:58:
zoals? Twinmos?
Nog maar een keer....:psychoclown schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:08:
Ook dat weet ik ik volg dit topic al een meer dan een maand dus dat heb ik ook (met veel interesse) gelezen.
Je moet je niets vande tJunction waarde aantrekken, alleen van de delta waarde. Dus het aantal graden voordat ie zelf terug begint te klokken om zijn temps te reduceren. Dat is het meest betrouwbare gegeven voor een Conroe, Allendale etc. De rest is een gok!
TAT is gemaakt voor Mobile processors zonder IHS, met een andere core en meet dus óók niet goed.
Andere proggies meten de ouderwetse diode uit en dat is maar een temperatuur bij benadering. Heb je ook niet veel aan dus
Dus toch 'remaining to Tjunction'? (Vind het wel interessant allemaal)bvk schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:29:
[...]
Nog maar een keer....:
Je moet je niets vande tJunction waarde aantrekken, alleen van de delta waarde. Dus het aantal graden voordat ie zelf terug begint te klokken om zijn temps te reduceren. Dat is het meest betrouwbare gegeven voor een Conroe, Allendale etc. De rest is een gok!
TAT is gemaakt voor Mobile processors zonder IHS, met een andere core en meet dus óók niet goed.
Andere proggies meten de ouderwetse diode uit en dat is maar een temperatuur bij benadering. Heb je ook niet veel aan dus
Nja dan heb ik dus nog redelijk wat te gaan maar goed zodra ik de IHS bekeken hebt / gelapped als dat nodig blijkt te zijn ga ik verder clocken
Als ik morgen of maandag mijn E4300 binnenkrijg wil ik hem graag OCen naar 3 Ghz
Dus ik dacht aan 9x333
Dan loopt hij 1:1 met het geheugen, 2GB DDR2 667Mhz
Maar ik ben er nu achter dat je frontside bus van de ASUS P5B maar 1066 Mhz aan kan, 333x4 is al 1333 Mhz.
Kan dit de bottle-neck worden? Of is het geen probleem om dit gewoon te doen.
bvd
Dus ik dacht aan 9x333
Maar ik ben er nu achter dat je frontside bus van de ASUS P5B maar 1066 Mhz aan kan, 333x4 is al 1333 Mhz.
bvd
« 'Mijn Socket 754 APG PC « '-_-' » 4075 met 3DMark05 en 6600GT' »
Geen probleem hoor mits je CPU het aan kan.bas116 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:23:
Als ik morgen of maandag mijn E4300 binnenkrijg wil ik hem graag OCen naar 3 Ghz
Dus ik dacht aan 9x333
bvd
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Dat is de maximale officiele FSB die je mobo aan kan. Hoever je met overklokken komt blijft een vraag.bas116 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:23:
Dus ik dacht aan 9x333
bvd
ASUS heeft nu ook bios updates zodat de P5B FSB1333 aankan.Razor.Timo schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:38:
[...]
Geen probleem hoor mits je CPU het aan kan.
Maar de kans is toch wel groot dat ik de 9x333 gewoon haal?
Ik heb trouwens een Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Gewoon klokken met die hap, ik haal met een P5B de Luxe 380 Mhz FSB zo uit de doos.bas116 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:54:
[...]
ASUS heeft nu ook bios updates zodat de P5B FSB1333 aankan.
Maar de kans is toch wel groot dat ik de 9x333 gewoon haal?
Ik heb trouwens een Arctic Cooling Freezer 7 Pro
En dan nog zijn er genoeg gasten die er zo meer dan 500 FSB uithalen, dus...
Zo ik heb mijn systeempje draaien, maar nu stuit ik op problemen.
Door een of andere reden kan ik niet in de BIOS mijn FSB aanpassen, ik zie hem wel staan maar als ik op enter druk gebeurd er simpelweg niks.
Nu heb ik via Ai Booster van ASUS wel de FSB kunnen aanpassen, voor de rest kan je hier ook wel alles mee. Vind dit alleen een beetje n00b om zo te gaan overclocken. Weten jullie misschien hoe dit komt?
specs:
E4300
Asus P5B, P965
2GB Kingston 667Mhz
Ati x1950 Pro 512 MB
Vista 32bit
Ook schakeld mijn CPU steeds terug naar een MP van 6, hoe kan ik dit uitschakelen?
alvast bedankt.
Door een of andere reden kan ik niet in de BIOS mijn FSB aanpassen, ik zie hem wel staan maar als ik op enter druk gebeurd er simpelweg niks.
Nu heb ik via Ai Booster van ASUS wel de FSB kunnen aanpassen, voor de rest kan je hier ook wel alles mee. Vind dit alleen een beetje n00b om zo te gaan overclocken. Weten jullie misschien hoe dit komt?
specs:
E4300
Asus P5B, P965
2GB Kingston 667Mhz
Ati x1950 Pro 512 MB
Vista 32bit
Ook schakeld mijn CPU steeds terug naar een MP van 6, hoe kan ik dit uitschakelen?
alvast bedankt.
Hier verder -> [OC] E4300 de nieuwe overclock koning?[DEEL 3]
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
edit:
laat maar ander topic.
laat maar ander topic.
[ Voor 95% gewijzigd door rp87 op 26-06-2007 23:29 ]
hier verder: [OC] E4300 de nieuwe overclock koning?[DEEL 3]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Dit topic is gesloten.