Beste mede-tweakers. Ik heb dus een totaal nieuwe pc gebouwd en er rekening mee gehouden om te gaan overclocken met mijn E4300. Ik heb een E4300 uit week 35 overgekocht van iemand die hem op 1.35v stabiel (8uur orthos) had op 3.2Ghz. Aardig resultaat leek mij. Hij behaalde dit met het oude type Thermaltake Big Typhoon in een Antec 900 kast en op een P5W en P5B deluxe.
Mijn setup ziet er zo uit:
EDIT Corsair 620 Watt voeding
E4300 (gelapped, was hij nog niet bij vorige bezitter)
P5B deluxe (versie met sticker, waaronder P5e-plus staat, overigens totaal zelfde condensatoren als de Wifi versie!)
2GB Crucial Ballistix PC5300 (667Mhz) op CL3 (2,2 volt)
Tuniq Tower 120 (gelapped, stond zo bol als een hoepel)
Zalman Super thermal grease (superdun aangebracht, omdat mijn oppervlakken beide recht zijn)
Coolermaster Stacker 830 (3x 12cm Nexus fans (35cfm) in side tray, 1x Sharkoon (73cfm) als exhaust (i.p.v. de stock coolermaster fan), nog 1x sharkoon als top-exhaust) en nog 2x 12cm coolermaster fan voor de 4in3 modules (met ieder maar 2 schijven erin).
Geheugen valt dus niet te lopen op stock voltage van 2,2 volt omdat dit niet selecteerbaar is op de P5B deluxe. Dan maar voor 2,3v als veilige keuze. Tuniq Tower + de IHS zijn gelapped en kleven met een klein beetje zalman grease vacuum aan elkaar. Dit lijkt dus prima, maar ik ga het nog een keer over doen met boutjes en moertjes voor een pressure mount.
Welke bouten en moertjes maat moet ik hebben dan?
Dan de coolermaster + alle fans zouden goede/voldoende airflow moeten geven over geheugen + nb en sb. Heb dit ook gevoelt en zelfs op hoger voltage blijven deze lauw.
Op 333x9 krijg ik de pc al niet eens meer stabiel op 1.35v terwijl de kerel waarvan ik hem kocht zelfs op 3,2Ghz stabiel liep. Geheugen loopt dus op standaard snelheid 667Mhz en 2,3v. Orthos loopt voor een half uur prima, maar als ik dan b.v. CPU-Z opstart dan herstart/reboot de pc zichzelf.
Heb al geprobeerd de timings van het geheugen heel los te zetten 4-4-4-12 en 4-4-4-15 i.p.v. de standaard 3-3-3-12 om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt. Dit kan ik natuurlijk nooit 100% zeker zeggen want ik heb geen 8 uur orthos gedraaid met de processor op 1,8Ghz en het geheugen op 667Mhz op 3-3-3-12. Dit zou ik nog eens kunnen proberen.
Op 3,0 Ghz (333x9) ook geprobeerd meer volt erop te gooien tot en met 1,40v. Onder Orthos load wordt de proc ongeveer 60-62 graden (TAT). Op 1,35v wordt hij 54-56. Idle temperaturen lagen tussen de 30 graden op stock tot 37 graden op 1,4v op 3 of 3,2Ghz (klok maakte niet veel uit voor temperaturen). De room temperature lag op zo'n 24-25 graden.
Hoe kan ik nu nog proberen het stabiel te krijgen? Ik heb overigens ook al meer volt geprobeerd op nb en sb. Mocht niet baten en aan de temperaturen ligt het ook niet (al kan het nog iets beter), want ik heb mensen gezien die Orthos stable lopen op bijna 70 graden in TAT.
Verder heb ik mijn bios settings staan zoals in
deze guide @xtremesystems.
Mochten jullie nog informatie missen om te kunnen oordelen en/of tips te kunnen geven dan hoor ik het graag. Ik heb geprobeerd de situatie zo goed mogelijk te omschrijven.