[OC] E4300 de nieuwe overclock koning?[DEEL 2]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 5.177 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik heb deze processor sinds een week, en het is mijn eerste overklok avontuur :P.
Ik krijg hem alleen stabiel op 2.7GHz/1.35V, voor 3ghz heb ik +1.45V nodig en dan is hij zelfs niet stabiel.
Mijn config:

E4300, FPO#: L650C589 volgens mij week 12 volgens cpu-z
Gigabyte GA-P35-DS3P
Kingston 1GB PC2-6400 KVR800D2N5/1G

Daarbij wordt hij op 2.7 al meer dan 65 graden stressed, ik gebruik de stock kooler en OCZ Ultra 5+.
Bij hogere kloks/voltages wordt hij boven de 70 stressed. De airflow is goed. En de koeler zit zo strak dat het mobo krom staat (zie mijn vorige posts).
Weet iemand mij te vertellen waar het probleem kan liggen? Heb ik een gare processor of doe ik iets fout?

[ Voor 6% gewijzigd door pposthoorn op 05-06-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
pposthoorn schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:15:
Ik heb deze processor sinds een week, en het is mijn eerste overklok avontuur :P.
Ik krijg hem alleen stabiel op 2.7GHz/1.35V, voor 3ghz heb ik +1.45V nodig en dan is hij zelfs niet stabiel.
Mijn config:

E4300, FPO#: L650C589 volgens mij week 12 volgens cpu-z
Gigabyte GA-P35-DS3P
Kingston 1GB PC2-6400 KVR800D2N5/1G

Daarbij wordt hij op 2.7 al meer dan 65 graden stressed, ik gebruik de stock kooler en OCZ Ultra 5+.
Bij hogere kloks/voltages wordt hij boven de 70 stressed. De airflow is goed. En de koeler zit zo strak dat het mobo krom staat (zie mijn vorige posts).
Weet iemand mij te vertellen waar het probleem kan liggen? Heb ik een gare processor of doe ik iets fout?
naja stock koeler is natuurlijk niet echt geweldig en je kan je Koeler nog zo strak op je mobo zetten: als je IHS krom is zal je als nog slechte temps krijgen. Wat vervelender is is dat je veel voltage nodig hebt om de boel stabiel te krijgen. Ik draair 1.365V voor 3.1ghz dus dat is nogal een verschil, maybe een slechte batch who knows :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Is de IHS van je cooler wel recht?
En ik vind trouwens dat je mobo wel erg krom staat kijk daar eens naar zou ik zeggen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

psychoclown schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:19:
Is de IHS van je cooler wel recht?
En ik vind trouwens dat je mobo wel erg krom staat kijk daar eens naar zou ik zeggen.
Ik ga morgen kijken hoe scheef mijn IHS en koeler is. Wat zou ik kunnen doen aan mn kromme moederbord, behalve een andere koeler kopen.
Ik heb gelezen over mensen die hun koeler met moeren en boutjes vastzetten. Zou dit ook werken met een stock koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een en al drama hier... :(

Op 2.1GHz wordt ie stressed al bijna 70 graden. Het is wel 26 graden op mn kamer nu, dat dan weer wel. Voltage is nog standaard en tis met boxed cooler.
Ik draai em op een P35-DQ6 met 9x240MHz

edit:
ik denk aan een scheve IHS want mn cooler wordt echt niet warm verder...

op 9x290 met wat verhoogde voltages wil orthos na n halve minuut al niet verder...

[ Voor 49% gewijzigd door Cartman! op 06-06-2007 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

Cartman! schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:59:
Een en al drama hier... :(

Op 2.1GHz wordt ie stressed al bijna 70 graden. Het is wel 26 graden op mn kamer nu, dat dan weer wel. Voltage is nog standaard en tis met boxed cooler.
Ik draai em op een P35-DQ6 met 9x240MHz

edit:
ik denk aan een scheve IHS want mn cooler wordt echt niet warm verder...

op 9x290 met wat verhoogde voltages wil orthos na n halve minuut al niet verder...
Kijk je met TAT? Heb je wel een goede airflow?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
ik heb laatst een pc besteld met dit mobo:
Asus P5B
Geheugen specificties:
Maximaal 8192 MB
Type DDR2
Sloten 4 x DDR2-DIMM
Ondersteunde snelheden
DDR2-533 (PC2-4200)
DDR2-667 (PC2-5300)
DDR2-800 (PC2-6400)
Dual Channel wordt ondersteund Ja
ECC-geheugen wordt ondersteund Nee
Registered-geheugen wordt ondersteund Nee
Fully Buffered vereist Nee

nu wilde ik vragen of ik het volgende geheugen erin kon stoppen:
OCZ 2 GB DDR2-1000 Kit (Titanium Alpha VX2, OCZ2TA1000VX22GK)

of kan ik beter voor 2 keer deze kit gaan (2x 1gb kit is 4 modules van 512 mb):
1 GB DDR2-800 Kit XTC Platinum 2, OCZ2P800R21GK

ik weet dat dit ddr-1000 is maar is dit terug te klokken naar ddr2 800 met lage cas latency?
het mobo ondersteund geen ddr2 1000 staat er.
ik ben nog een beetje nieuw in het overclocken en heb nu cheap-ass geheugen, ik wilde het maximale uit mijn pc. halen (met dit goedkope mobo ja :+ )

ik wil ocz geheugen vraag me niet waarom. en bij alternate hebben ze nou eenmaal niet veel op voorraad.

[ Voor 12% gewijzigd door rp87 op 06-06-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

rp87 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:33:
ik heb laatst een pc besteld met dit mobo:
Asus P5B
Geheugen specificties:
Maximaal 8192 MB
Type DDR2
Sloten 4 x DDR2-DIMM
Ondersteunde snelheden
DDR2-533 (PC2-4200)
DDR2-667 (PC2-5300)
DDR2-800 (PC2-6400)
Dual Channel wordt ondersteund Ja
ECC-geheugen wordt ondersteund Nee
Registered-geheugen wordt ondersteund Nee
Fully Buffered vereist Nee

nu wilde ik vragen of ik het volgende geheugen erin kon stoppen:
OCZ 2 GB DDR2-1000 Kit (Titanium Alpha VX2, OCZ2TA1000VX22GK)

of kan ik beter voor 2 keer deze kit gaan (2x 1gb kit is 4 modules van 512 mb):
1 GB DDR2-800 Kit XTC Platinum 2, OCZ2P800R21GK

ik weet dat dit ddr-1000 is maar is dit terug te klokken naar ddr2 800 met lage cas latency?
het mobo ondersteund geen ddr2 1000 staat er.
ik ben nog een beetje nieuw in het overclocken en heb nu cheap-ass geheugen, ik wilde het maximale uit mijn pc. halen (met dit goedkope mobo ja :+ )

ik wil ocz geheugen vraag me niet waarom. en bij alternate hebben ze nou eenmaal niet veel op voorraad.
Wat heeft je vraag met de C2D E4300 te maken???

Je zou even op de geheugen list van de P5B op de Asus site kunnen kijken of je vraag posten in het geheugen topic. Zelf denk ik dat het wel zal werken, maar daar zul je zelf achter moeten komen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
bvk schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:42:
[...]

Wat heeft je vraag met de C2D E4300 te maken???

Je zou even op de geheugen list van de P5B op de Asus site kunnen kijken of je vraag posten in het geheugen topic. Zelf denk ik dat het wel zal werken, maar daar zul je zelf achter moeten komen ;)
het heeft niet rechtstreeks iets met de e4300 te maken nee, maar voor het overclocken van de e4300 heb je goed geheugen nodig. dus ik dacht dat ik de vraag hier wel kon stellen.
ik had de vraag idd misschien beter in het core 2 duo oc/info topic kunnen vragen maarja.

het geheugen staat niet op de lijst van ondersteunde geheugen op de asus site. maar dat betekent nog niet dat het niet werkt ;) . daarom stelde ik de vraag of 1 van jullie misschien wist of er sneller geheugen in kan dan voorgeschreven.
op de asus p5b qvl staat geheugen tot ddr2 800 en ik vroeg me af of er sneller geheugen in zou kunnen, om het vervolgens op lagere cas latency te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
Het lijkt wel alsof in de TS gezet kan worden dan je het best eerst de IHS van je E4300 checkt alvorens je de boel allemaal inbouwt als ik kijk naar het aantal mensen dat problemen heeft met temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb tot nu toe systeem stabiel lopen, orthos loopt nu 20 minuten. CPU is 70/71 graden (coretemp 0.95)
vcore 1.4000
355,5x9 (3.2GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Chefbierrr schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:29:
Het lijkt wel alsof in de TS gezet kan worden dan je het best eerst de IHS van je E4300 checkt alvorens je de boel allemaal inbouwt als ik kijk naar het aantal mensen dat problemen heeft met temps?
Dat zou inderdaad geen verkeerd idee zijn! Omdat ik het wist heb ik hem zelf wel getest door hem op een vlakke aluminium plaat te leggen: mijn Coolermaster mousepad. Een glasplaat is beter natuurlijk, maar die heb ik niet even voorhanden ;)

Ik haal nu 3.1 Ghz met de boxed koeler @1.35v waar ik prima mee kan gamen, het hoofddoel. Als de bestelde Thermalright erop zit durf ik er pas echt sap op te zetten, eens kijken hoever ik dán kom.

Vooralsnog niet ontevreden, 66% OC voor een Cpu van net boven de 100 Euro.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
he ik ben hier nieuw.
en zou graag willen weten hoe ver je een e4300 ongeveer kon oc'en op een p5n-e sli met waterkoeling
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
dat is een kwestie van proberen natuurlijk....

mijn resultaat tot nu toe :

Imageshack link

hij wordt vrij warm en mn geheugen (2*1GB OCZ Reaper) laat nog lang niet zien wat t kan... dit is op boxed cooling, een nieuwe cooler kan geen kwaad :{

[ Voor 47% gewijzigd door Cartman! op 06-06-2007 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
Cartman! schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:52:
dat is een kwestie van proberen natuurlijk....

mijn resultaat tot nu toe :

Imageshack link

hij wordt vrij warm en mn geheugen (2*1GB OCZ Reaper) laat nog lang niet zien wat t kan... dit is op boxed cooling, een nieuwe cooler kan geen kwaad :{
oke maar met waterkoeling kan je dus nog hoger en ook nog stabiel???
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check dit
150+% OC...damn... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
ik hoopte dat ik 3.8GHz kon hale zou dat lukken met p5n-e sli en met waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

bovade schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:37:
[...]

ik hoopte dat ik 3.8GHz kon hale zou dat lukken met p5n-e sli en met waterkoeling?
Dat kunnen wij niet voorspellen zoals je waarschijnlijk gelezen hebt zie je dat sommige hun e4300 gewoon niet hoger krijgen. Zoals eerder gezegd gewoon proberen want wij kunnen dat niet zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
heeft iemand hier zijn e4300 al op 3.8 of 4GHz met luchtkoeling?
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bovade, wat je nu doet ie niet helemaal de bedoeling.

Dit is de gathering of tweakers, je zoekt de dingen zelf uit en als je problemen ondervind kun je hier terecht. En zeker met overclocken kun je nooit weten wat voor snelheden je kunt halen. Het is tevens niet netjes om 4 posts vlak achter elkaar te maken met eigenlijk dezelfde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
bovade schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:22:
8)
het grootste probleem lijkt dat je het voltage dusdanig omhoog moet schroeven dat die clocks stabiel bijna niet haalbaar zijn. Ik denk dat veel E4300s gewoon een muur tegenkomen zo rond de 3.4 a 3.5ghz ALS je uhm al zover krijgt stabiel, met OK temps.

Maar om even terug te komen op dat kromme IHS verhaal. Telkens komt de vraag: ik heb die en die koeler maar mn temps zijn te hoog op een lage clock etc etc, en telkens replied iemand met de mogelijke oorzaken:
-E4300 "vaak" last van kromme IHS
-verdeling koelpasta
-welk programma geeft nou de juiste temps, (en bepaalde chipsets 15graden offset met E4300)
-mounting problemen van bepaalde koelers (alhoewel dit natuurlijk niks met de E4300 opzich te maken heeft).

maybe handig om in de TS te verwerken?

[ Voor 38% gewijzigd door Chefbierrr op 06-06-2007 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

bovade schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:22:
8)
Dit is mijn hoogste met boxed cooling @ 1.7V. Totaal niet stabiel natuurlijk :P

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=196950

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/196950.png

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
ik vond mijn temps ook een beetje aan de hoge kant, maar dat bleek achteraf een mijn airflow te liggen (ik wilde een zo stil mogelijke pc en had met deze instelling de pc in elkaar gezet |:( )
nu mijn airflow verbeterd is zijn de temps redelijk normaal. alhoewel ik nog vind dat de temps hoog zijn (ik ben een stock amd 64 gewend met een goede koeler).

ik zit nu op de 3 ghz met een voltage van 1,325 wat volgens mij al redelijk netjes is. maar ik zal zeker gaan voor het uiterste van deze chip (op luchtkoeling welliswaar).

@ chefbierrr
ik snap dat verhaal met de temperatuur ook niet helemaal.
ik snap nu wel dat verhaal met coretemp (0.94 en 0.95 met temp to tjunction ofzo) het lijkt me inderdaad handig om dat in de ts te verwerken.
maar ik vind het nog steeds raar dat als ik TAT draai dat de temps al 10 graden omhoog schieten in nog geen seconde

en zijn de e4300's er altijd al geweest met kromme ihs of is dat een bepaald weeknummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
oke bedankt.
en ik heb nog een vraag.
een vriend heeft een e4300 gekocht samen met een p5b van asus
hij is aan het overclocken maar om een of andere reden wil hij gewoon niet veder dan 2.8GHz.
kan het zijn dat hij wat fout heeft gedaan?
volt's aanpassen werk ook niet.
iemand een iede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent een fsb-hole tegengekomen. Zet de fsb maar op 1333 of 1334 (3Ghz) dat werkt wel waarschijnlijk. bij mij zit er ook een hole tussen de 2.8 en 3.

Wil je niet zon grote sprong maken dan is het aanteraden om je multiplier aan te passen waardoor je een hogere fsb moet hebben en dan de fsb-hole ook kunt omzeilen.

maar 3ghz moet geen probleem zijn.
bovade schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 05:31:
oke bedankt.
en ik heb nog een vraag.
een vriend heeft een e4300 gekocht samen met een p5b van asus
hij is aan het overclocken maar om een of andere reden wil hij gewoon niet veder dan 2.8GHz.
kan het zijn dat hij wat fout heeft gedaan?
volt's aanpassen werk ook niet.
iemand een iede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 18:08
Beste mede-tweakers. Ik heb dus een totaal nieuwe pc gebouwd en er rekening mee gehouden om te gaan overclocken met mijn E4300. Ik heb een E4300 uit week 35 overgekocht van iemand die hem op 1.35v stabiel (8uur orthos) had op 3.2Ghz. Aardig resultaat leek mij. Hij behaalde dit met het oude type Thermaltake Big Typhoon in een Antec 900 kast en op een P5W en P5B deluxe.

Mijn setup ziet er zo uit:
EDIT Corsair 620 Watt voeding
E4300 (gelapped, was hij nog niet bij vorige bezitter)
P5B deluxe (versie met sticker, waaronder P5e-plus staat, overigens totaal zelfde condensatoren als de Wifi versie!)
2GB Crucial Ballistix PC5300 (667Mhz) op CL3 (2,2 volt)
Tuniq Tower 120 (gelapped, stond zo bol als een hoepel)
Zalman Super thermal grease (superdun aangebracht, omdat mijn oppervlakken beide recht zijn)
Coolermaster Stacker 830 (3x 12cm Nexus fans (35cfm) in side tray, 1x Sharkoon (73cfm) als exhaust (i.p.v. de stock coolermaster fan), nog 1x sharkoon als top-exhaust) en nog 2x 12cm coolermaster fan voor de 4in3 modules (met ieder maar 2 schijven erin).

Geheugen valt dus niet te lopen op stock voltage van 2,2 volt omdat dit niet selecteerbaar is op de P5B deluxe. Dan maar voor 2,3v als veilige keuze. Tuniq Tower + de IHS zijn gelapped en kleven met een klein beetje zalman grease vacuum aan elkaar. Dit lijkt dus prima, maar ik ga het nog een keer over doen met boutjes en moertjes voor een pressure mount. Welke bouten en moertjes maat moet ik hebben dan?
Dan de coolermaster + alle fans zouden goede/voldoende airflow moeten geven over geheugen + nb en sb. Heb dit ook gevoelt en zelfs op hoger voltage blijven deze lauw.
Op 333x9 krijg ik de pc al niet eens meer stabiel op 1.35v terwijl de kerel waarvan ik hem kocht zelfs op 3,2Ghz stabiel liep. Geheugen loopt dus op standaard snelheid 667Mhz en 2,3v. Orthos loopt voor een half uur prima, maar als ik dan b.v. CPU-Z opstart dan herstart/reboot de pc zichzelf.
Heb al geprobeerd de timings van het geheugen heel los te zetten 4-4-4-12 en 4-4-4-15 i.p.v. de standaard 3-3-3-12 om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt. Dit kan ik natuurlijk nooit 100% zeker zeggen want ik heb geen 8 uur orthos gedraaid met de processor op 1,8Ghz en het geheugen op 667Mhz op 3-3-3-12. Dit zou ik nog eens kunnen proberen.
Op 3,0 Ghz (333x9) ook geprobeerd meer volt erop te gooien tot en met 1,40v. Onder Orthos load wordt de proc ongeveer 60-62 graden (TAT). Op 1,35v wordt hij 54-56. Idle temperaturen lagen tussen de 30 graden op stock tot 37 graden op 1,4v op 3 of 3,2Ghz (klok maakte niet veel uit voor temperaturen). De room temperature lag op zo'n 24-25 graden.
Hoe kan ik nu nog proberen het stabiel te krijgen? Ik heb overigens ook al meer volt geprobeerd op nb en sb. Mocht niet baten en aan de temperaturen ligt het ook niet (al kan het nog iets beter), want ik heb mensen gezien die Orthos stable lopen op bijna 70 graden in TAT.
Verder heb ik mijn bios settings staan zoals in deze guide @xtremesystems.

Mochten jullie nog informatie missen om te kunnen oordelen en/of tips te kunnen geven dan hoor ik het graag. Ik heb geprobeerd de situatie zo goed mogelijk te omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar het misschien aan zou kunnen liggen maar daar heb ik dan ook meteen een vraag over.

De voeding, want bij overklokken is goede voeding een PRE.

nu is mijn vraag. Kan het zo zijn dat je cpu met een goede voeding (a-merk) relatief voldoende heeft aan een lagere vcore dan met een wat mindere voeding (b-merk)?

zelf heb ik een kast gekocht nieuw voor 35 euro ofzo van x-gear + voeding van 450 watt deze voeding kan dan niet veel zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat dat wel meevalt. Er zitten spanningsregulatoren op je mobo die van _ongeveer_ 5V precies te spanning kunnen maken die nodig is voor de Vcore. Over het algemeen kunnen die regulatoren goed overweg met wisselende spanning op de ingang. Zo'n el-cheapo voeding is vooral slecht in het leveren van zijn max (haalt 'ie bij lange na niet), heeft een beveiliging van lik-m'n-vestje, en is opgebouwd uit goedkope componenten met weinig speling, waardoor 'ie eerder de geest zal geven. Ik zou zo'n ding nooit (meer) gebruiken overigens, laat dat duidelijk zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door brama op 07-06-2007 14:29 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:05:
waar het misschien aan zou kunnen liggen maar daar heb ik dan ook meteen een vraag over.

De voeding, want bij overklokken is goede voeding een PRE.

nu is mijn vraag. Kan het zo zijn dat je cpu met een goede voeding (a-merk) relatief voldoende heeft aan een lagere vcore dan met een wat mindere voeding (b-merk)?

zelf heb ik een kast gekocht nieuw voor 35 euro ofzo van x-gear + voeding van 450 watt deze voeding kan dan niet veel zijn.
Met de voeding zal het wel snor zitten. Er zit een Corsair 620 watt in. Deze zijn gemaakt door Seasonic en dit is een zeer goede fabrikant. De voeding is 1 van de betere en meest gewaardeerde van dit moment.

EDIT Ik heb het meteen even bij mijn bericht gezet waat voor voeding het is.

[ Voor 5% gewijzigd door tim_heijt op 07-06-2007 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 08:18:
Je bent een fsb-hole tegengekomen. Zet de fsb maar op 1333 of 1334 (3Ghz) dat werkt wel waarschijnlijk. bij mij zit er ook een hole tussen de 2.8 en 3.

Wil je niet zon grote sprong maken dan is het aanteraden om je multiplier aan te passen waardoor je een hogere fsb moet hebben en dan de fsb-hole ook kunt omzeilen.

maar 3ghz moet geen probleem zijn.

[...]
het werkt hij loopt nu op 3,2GHz helemaal stabiel thanks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
heb je alle bios instellingen overgenomen?
zal daar het probleem dan niet liggen?
je kan proberen de meeste bios instellingen standaart(= op "auto" volgens mij) te laten staan en vervolgens de cpu overklokken.

ik zit hier met hete onderdelen en kom ook gewoon op 3 ghz met goedkoop geheugen en 1.325 vcore.
ik heb ook weinig in de bios aangepast behalve de ratio cmos setting op 9 en cpu freq. op 333.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
rp87 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:19:
heb je alle bios instellingen overgenomen?
zal daar het probleem dan niet liggen?
je kan proberen de meeste bios instellingen standaart(= op "auto" volgens mij) te laten staan en vervolgens de cpu overklokken.

ik zit hier met hete onderdelen en kom ook gewoon op 3 ghz met goedkoop geheugen en 1.325 vcore.
ik heb ook weinig in de bios aangepast behalve de ratio cmos setting op 9 en cpu freq. op 333.
Ik zal het eens gaan proberen, met veel settings op auto. Laat je dan de timings van het geheugen ook op auto staan? Dan kies hij wel super loose timings van CL5, maar het is het proberen waard. Wel zet je toch je volt van je proc vast op die 1.325. En ik moet wel het voltage van mijn geheugen op 2.3 zetten gezien de stock specs. Het geheugen wil niet echt super op 1.8v. Bedankt voor je reactie.

Heb je trouwens een idee welke maat bouten ik moet hebben? Die dus precies passen door gaten in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-04 23:33

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Setup:
E4300
P5B
Scythe Ninja B
2x 1024 DDR Xtreme Team Group (4-4-4-12)

Vcore: 1,325
vmem: 2,0
9* 320 = 2880 MHz
Met Orthos wordt ie 73 graden :o

Idle issie al 56 :(

Ik heb ook die nieuwe koelpasta van Zalman gebruikt, met kwastje (SGT1). Het lijkt erop dat de koeler er niet goed op zit, maar die heb ik reeds eens opnieuw opgezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
Placid_K schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:53:
Setup:
E4300
P5B
Scythe Ninja B
2x 1024 DDR Xtreme Team Group (4-4-4-12)

Vcore: 1,325
vmem: 2,0
9* 320 = 2880 MHz
Met Orthos wordt ie 73 graden :o

Idle issie al 56 :(

Ik heb ook die nieuwe koelpasta van Zalman gebruikt, met kwastje (SGT1). Het lijkt erop dat de koeler er niet goed op zit, maar die heb ik reeds eens opnieuw opgezet..
Ik heb dus ook die SGT1 (met kwastje) en ik adviseer je enkel aan de kant van de proc er heeeeel erg dun wat op te doen. Zo weinig dat je door het laagje nog een beetje je IHS ziet. En nu schijnt die bevestiging van de Ninja standaard nou ook niet om over naar huis te schrijven. Te weinig pressure op de cpu. Hier een guide op xtremesystems voor het verbeteren van je mount (op Scythe coolers gericht).

[ Voor 19% gewijzigd door tim_heijt op 07-06-2007 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
tim_heijt schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:44:
[...]

Ik zal het eens gaan proberen, met veel settings op auto. Laat je dan de timings van het geheugen ook op auto staan? Dan kies hij wel super loose timings van CL5, maar het is het proberen waard. Wel zet je toch je volt van je proc vast op die 1.325. En ik moet wel het voltage van mijn geheugen op 2.3 zetten gezien de stock specs. Het geheugen wil niet echt super op 1.8v. Bedankt voor je reactie.

Heb je trouwens een idee welke maat bouten ik moet hebben? Die dus precies passen door gaten in het moederbord.
de timings van het geheugen heb ik wel even op CL5 gezet aangezien ik pc4200 CL4 heb en ik dan niet verder kan dan 2600 mhz (zo uit me hoofd gezegd). de processor voltage had ik eerst ook op auto staan maar nu heb ik het idd op 1.325 gezet, dit omdat ik niet weet wat voor voltages hij geeft op auto :X .

ik zou niet weten wat voor boutjes erin passen....
ik haal binnenkort de koeler er weer af om andere koelpasta te gebruiken (dat zalman spul ja _/-\o_ ) dan kan ik wel kijken. maar dat duurt nog wel een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:07
Hoelang moet je eigenlijk orthos aanzetten ?

In het normaal pc gebruik ook draai je zware applicaties is het nooit continu cpu 100% toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
ALPACINO schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 17:33:
Hoelang moet je eigenlijk orthos aanzetten ?

In het normaal pc gebruik ook draai je zware applicaties is het nooit continu cpu 100% toch ?
Orthos eigenlijk 8 uur en dan kan je zeggen dat je PC volkomen stabiel draait, sommigen zeggen zelfs een uurtje of 12 als het je laatste overclock is die je voor 24/7 wil gaan draaien.

Op je 2e vraag: Nee je draait niet vaak 100%, en als je dat al doet zal het niet zo hevig/hitte verzorgend zijn als Orthos. Want het is gebleken dat 100% niet altijd dezelfde 100% load is, als je snapt wat ik bedoel. Door Orthos voor langere tijd te draaien (8 of 12 uur dus) weet je zeker dat je CPU het dus niet zal laten afweten onder welke load dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

tim_heijt schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 18:33:
[...]

Orthos eigenlijk 8 uur en dan kan je zeggen dat je PC volkomen stabiel draait, sommigen zeggen zelfs een uurtje of 12 als het je laatste overclock is die je voor 24/7 wil gaan draaien.

Op je 2e vraag: Nee je draait niet vaak 100%, en als je dat al doet zal het niet zo hevig/hitte verzorgend zijn als Orthos. Want het is gebleken dat 100% niet altijd dezelfde 100% load is, als je snapt wat ik bedoel. Door Orthos voor langere tijd te draaien (8 of 12 uur dus) weet je zeker dat je CPU het dus niet zal laten afweten onder welke load dan ook.
Maarja, daar kom je ook snel genoeg achter zonder te testen. Bespaard je weer 12 uur en je zal het vanzelf in Windows merken :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
Vergis je niet. Orthos gaat wel vaker pas in de fout na 1 uur en zelfs 2 uur testen. Jij denkt dan dus dat hij stabiel is, terwijl dat niet zo is. Het is wel zeer zware 100% load, zou voor dagelijks gebruik gewoon goed kunnen gaan. Dat geef ik zeker toe, maar veel mensen willen bepaalde data zeker niet kwijtraken en willen gewoon een 100% stabiele computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

tim_heijt schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 19:08:
Vergis je niet. Orthos gaat wel vaker pas in de fout na 1 uur en zelfs 2 uur testen. Jij denkt dan dus dat hij stabiel is, terwijl dat niet zo is. Het is wel zeer zware 100% load, zou voor dagelijks gebruik gewoon goed kunnen gaan. Dat geef ik zeker toe, maar veel mensen willen bepaalde data zeker niet kwijtraken en willen gewoon een 100% stabiele computer.
Daar heb je een punt, zo had ik er niet over gedacht. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:07
Ok dus 8 uur minimaal, maar ik denk dat ik t niet haal op stock settings want hij wordt gewoon na 5 minuten al 45 graden.

Ga binnenkort gewoon 12 uur (geen oc) draaien en als hij niet stabiel/doorbrandt wat dan ook, lekker nieuwe vragen bij de pc boer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
ALPACINO schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:53:
Ok dus 8 uur minimaal, maar ik denk dat ik t niet haal op stock settings want hij wordt gewoon na 5 minuten al 45 graden.

Ga binnenkort gewoon 12 uur (geen oc) draaien en als hij niet stabiel/doorbrandt wat dan ook, lekker nieuwe vragen bij de pc boer :P
Op 45 graden continue moet echt geen enkel probleem zijn op stock settings onder 100% load. Prima temperatuur opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tim_heijt schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 12:13:
[...]

Op 45 graden continue moet echt geen enkel probleem zijn op stock settings onder 100% load. Prima temperatuur opzich.
Temperatuur bied alleen geen garantie voor stabiliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 12:45:
[...]

Temperatuur bied alleen geen garantie voor stabiliteit :)
Nee klopt, zowel voor hoge als voor lage temperaturen. Vele mensen die hun pc stabiel hebben met een overclock en 70 graden in Orthos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Snirpo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:07:
Ik heb het gedaan! De heatspreader eraf gehaald. Temperaturen zijn echt ongelofelijk gedaald.
Het was echt een klotenwerkje, alhoewel het minder inspannend was dan de heatspreader lappen.

knip<heel intresant verhaal over het verwijderen van de ihs>knip

Dus als je temperaturen megahoog zijn, is dit een aanrader. Maar doe voorzichtig ;)
hoeveel mm is het hoogte verschil tov core<>cooler met of zonder ihs (ongeveer),
oftewel hoe dik is de ihs?

[ Voor 159% gewijzigd door erikdeperik op 08-06-2007 16:26 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Sinds een week heb ik eindelijk ook een E4400, icm een DS3. Om te beginnen wilde ik hem eens op een fsb van 1066 gooien en dat ging prima. Stabiel met alle wat ik doe de hele dag oor. Het vervelende echter is dat , bijvoorbeeld hem de volgende dag of na een paar minuten uitgestaan te hebben, cold boot, hij wat errors beeps geeft en geen beeld geeft. Ik kan zovaak herstarten als ik wil, beeld komt nooit meer terug. HIj start wel na verloop van tijd gewoon door (ik hoor Windows opstart geluid en kan hem gewoon uitzetten), maar beeld, ho maar. Enige oplossing is kaart eruit, of harde schijven eraf (volgens mij maakt het niets uit, als er maar even een verandering is) en hij doet het weer. Als ik hem niet OC is er niks aan de hand.

Hoe los ik dit op? Hij draait op zich prima als ik hem op 1066 zet, heb hem in een 3Dmark loopje gezet voor een paar uur, dus dat moet goed zitten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al meer mensen gelezen die een E4300 / 4400 OC-en op een DS3 en problemen ervaren.
Jammer genoeg kan ik geen beeld vormen met de informatie die je geeft.
Beetje meer info zou wel welkom zijn.
Timings geheugen, vdimm, vcore, multiplier, divider, pci-e lock, fsb snelheid, etc..
Systeem specs zouden ook wel handig zijn, ookal zijn die terug meestal wel te vinden in het profiel.
Neem ook eens een kijkje in het ervaringen topic Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II
In het geval je daar geen oplossing kunt vinden kan ik je adviseren het forum van Gigabyte te bezoeken.

:)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 17:49 . Reden: ervaringen topic toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Breepee schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:26:
Sinds een week heb ik eindelijk ook een E4400, icm een DS3. Om te beginnen wilde ik hem eens op een fsb van 1066 gooien en dat ging prima. Stabiel met alle wat ik doe de hele dag oor. Het vervelende echter is dat , bijvoorbeeld hem de volgende dag of na een paar minuten uitgestaan te hebben, cold boot, hij wat errors beeps geeft en geen beeld geeft. Ik kan zovaak herstarten als ik wil, beeld komt nooit meer terug. HIj start wel na verloop van tijd gewoon door (ik hoor Windows opstart geluid en kan hem gewoon uitzetten), maar beeld, ho maar. Enige oplossing is kaart eruit, of harde schijven eraf (volgens mij maakt het niets uit, als er maar even een verandering is) en hij doet het weer. Als ik hem niet OC is er niks aan de hand.

Hoe los ik dit op? Hij draait op zich prima als ik hem op 1066 zet, heb hem in een 3Dmark loopje gezet voor een paar uur, dus dat moet goed zitten.
Ik denk dat meer Vcore moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Alles standaard, behalve FSB, memdivider en PCI-e niets veranderd.

Als ik de FSB en MCH een 0.1 volt erbij geef gaat het allemaal prima, maar dit bord moet zonder zulke truuks toch wel een fsb van 1066 aankunnen? Als ik hem op 1333 zet, wil de cpu trouwens 1.425V hebben, is dat niet wat veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Ietwat offtopic, eindelijk mijn nieuwe pc binnen en natuurlijk ga ik ook mijn e4300 flink aan de tand voelen maar ik heb wat probleempjes. TAT en CoreTemp doen het beide niet op HP 64bits zijn er hier anderen die ze wel aan de praat hebben gekregen? Wel is er een workaround voor CoreTemp maar die schijnt niet zo lekker te zijn voor de rest van de programma's.

-Edit-
Ik heb CoreTemp werkende alleen TAT is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen

[ Voor 29% gewijzigd door psychoclown op 10-06-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mensen ik ga deze week een nieuwe pc bestellen met daarin een e4300 die ik ga overclocken tot max 3 ghz, daarbij geil 6400 value geheugen een seagate baracuda en een 8800 gts 320mb maar ik vroeg me af welk mobo ik het beste kon nemen, liefst een p35 plank ik zat zelf te denken aan ds3 of p5k maar welke uitvoering dan. ik heb zelf al wel gezocht maar kon het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 15:18:
mensen ik ga deze week een nieuwe pc bestellen met daarin een e4300 die ik ga overclocken tot max 3 ghz, daarbij geil 6400 value geheugen een seagate baracuda en een 8800 gts 320mb maar ik vroeg me af welk mobo ik het beste kon nemen, liefst een p35 plank ik zat zelf te denken aan ds3 of p5k maar welke uitvoering dan. ik heb zelf al wel gezocht maar kon het niet vinden
Waarom een p35 bord? Om 3Ghz te halen met een E4300 voldoet élk bord wat 333 Mhz FSB haalt..

Reviews van P35 borden zijn er zat te vinden natuurlijk, denk dat je niet goed zoekt ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Breepee schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:10:
Alles standaard, behalve FSB, memdivider en PCI-e niets veranderd.

Als ik de FSB en MCH een 0.1 volt erbij geef gaat het allemaal prima, maar dit bord moet zonder zulke truuks toch wel een fsb van 1066 aankunnen? Als ik hem op 1333 zet, wil de cpu trouwens 1.425V hebben, is dat niet wat veel?
Bios isseu mischien? weet niet welke je er op hebt zitten maar heb niet gelezen in je post welke bios je er op had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ben mn E4300 nu aant testen met Orthos op 2925MHz, 9*325 met 1,45V Lijkt tot nu toe nog wel goed te gaan. Geheugen draait op 406MHz (4:5) op een P35-DQ6 plank. Benieuwd hoelang ie t volhoud. Opzich ben ik met dit resultaat al vrij tevreden gezien ie normaal maar op 1,8GHz draait :)

update: heb em ff op 333MHz gezet en Orthos draait al 30min prima.
Validation file op : http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=206960

Update: 3.1GHz :)
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=206994

Orthos draait pas 13min dus moet em nog ff wat uren laten draaien maar ben toch al aardig tevreden over deze E4300 :)

[ Voor 38% gewijzigd door Cartman! op 10-06-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:26:
, hij wat errors beeps geeft en geen beeld geeft. Ik kan zovaak herstarten als ik wil, beeld komt nooit meer terug. HIj start wel na verloop van tijd gewoon door (ik hoor Windows opstart geluid en kan hem gewoon uitzetten), maar beeld, ho maar. Enige oplossing is kaart eruit, of harde schijven eraf (volgens mij maakt het niets uit, als er maar even een verandering is) en hij doet het weer. Als ik
Zet je PCI-x eens op 100.
Dit heeft mijn beeld probleem allesinds opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:46:
[...]

Zet je PCI-x eens op 100.
Dit heeft mijn beeld probleem allesinds opgelost.
PCI-e staat uiteraard (zoals gezegd) op 100.

Bios is versie F10, ik lees dat dat wel een mooie bios is, maar daarnaast is de DS3 rev3.3 gecertificeerd voor een fsb van 1333, dus hier moet hij geen moeite mee hebben lijkt me.

Als ik de FSB trouwens op 1333 zet (en de vcore moet dan naar 1.425 voor stabiliteit) zakt mn 3DMarks score zo'n 300 punten, consistent. Hoe zit dat precies? Geheugen loopt 1:1 mee (667 DC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Breepee schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:43:
[...]

PCI-e staat uiteraard (zoals gezegd) op 100.

Bios is versie F10, ik lees dat dat wel een mooie bios is, maar daarnaast is de DS3 rev3.3 gecertificeerd voor een fsb van 1333, dus hier moet hij geen moeite mee hebben lijkt me.

Als ik de FSB trouwens op 1333 zet (en de vcore moet dan naar 1.425 voor stabiliteit) zakt mn 3DMarks score zo'n 300 punten, consistent. Hoe zit dat precies? Geheugen loopt 1:1 mee (667 DC).
FSB van 1066 bedoel je 266 mee denk ik? Er is een nieuwe bios uit die dit zou verhelpen. namelijk de F12 bios. In de rel notes staat iets van fixed FSB 266 issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
wimpie007 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:40:
[...]

FSB van 1066 bedoel je 266 mee denk ik? Er is een nieuwe bios uit die dit zou verhelpen. namelijk de F12 bios. In de rel notes staat iets van fixed FSB 266 issue.
Wimpie ff een oftopic vraagje maar hoeveel voltage heb jij op je geheugen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Chefbierrr schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:27:
[...]

Wimpie ff een oftopic vraagje maar hoeveel voltage heb jij op je geheugen staan?
+0.4v dus dat is 2.2v. Mag volgens OCZ ook gewoon.
Krijg alleen die timings niet strakker dan dit. Dan krijg ik fouten. 5-5-5-15,
4-4-4-15 zou moeten kunnen op 800Mhz volgens specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
wimpie007 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:40:
[...]

Je bedoelt nu het probleem dat ik de MCH meer volt moet geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
Kan vista de FSB van het P5B mobo aanpassen?

Ik vraag dit omdat ik een FSB van 375 instel in de bios met een Vcore van 1.425 (wat zou moeten resulteren in 3375Mhz) echter als ik CPU-Z in Vista draai dan komt er 9*300 uit (2700Mhz).

Ook SuperPi MOD draait in 22Sec dus dat is wel kloppend voor de 2700Mhz (op mijn 6420 @3.3Ghz haal ik 14.7Sec)

Wat kan ik doen dat hij in vista ook daadwerkelijk de 375FSB pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

maddog_rvo schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 09:45:
Kan vista de FSB van het P5B mobo aanpassen?

Ik vraag dit omdat ik een FSB van 375 instel in de bios met een Vcore van 1.425 (wat zou moeten resulteren in 3375Mhz) echter als ik CPU-Z in Vista draai dan komt er 9*300 uit (2700Mhz).

Ook SuperPi MOD draait in 22Sec dus dat is wel kloppend voor de 2700Mhz (op mijn 6420 @3.3Ghz haal ik 14.7Sec)

Wat kan ik doen dat hij in vista ook daadwerkelijk de 375FSB pakt?
Je hebt EIST en TM2 uit staan neem ik aan?
Zelf heb ik daar geen last van (DS3) maar ik zou toch zweren dat ik hem gisteravond op 333 had gezet en hij geeft 332 aan. Geen ramp tho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
psychoclown schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:48:
[...]

Je hebt EIST en TM2 uit staan neem ik aan?
Zelf heb ik daar geen last van (DS3) maar ik zou toch zweren dat ik hem gisteravond op 333 had gezet en hij geeft 332 aan. Geen ramp tho :P
TM2?

EIST komt me wel bekend voor maar kan t ff nie meer plaatsen (zit niet thuis zodat ik ff in de bios kan kijken 8)7)

EIST al gevonden : Speedstep, dat is echter toch alleen voor de multiplier (en ja staat wel uit :))

TM ken ik ook (staat op enabled btw) maar was is tm2?

[ Voor 15% gewijzigd door maddog_rvo op 13-06-2007 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mn E4300 draait nu bijna 3 uur stabiel op 3050MHz maar wordt wel bijna 75 graden. Idle zit ie rond de 45 graden. Dit is met boxed cooling, binnenkort koop ik een Scythe Infinity. Toch lekker dat ie de 3GHz lijkt te trekken :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Cartman! schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:19:
Mn E4300 draait nu bijna 3 uur stabiel op 3050MHz maar wordt wel bijna 75 graden. Idle zit ie rond de 45 graden. Dit is met boxed cooling, binnenkort koop ik een Scythe Infinity. Toch lekker dat ie de 3GHz lijkt te trekken :) :)
Gemeten met CoreTemp?
Hoeveel Vcore? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Gemeten met TAT, zit nu 1,45V op de processor en 2,35V op t geheugen. Als ie hier doorkomt ga ik t voltage verlagen en weer proberen. Tot nu toe wilde die steeds niet verder met lage voltages, vandaar. Stepping is 50C, niet echt resultaten van gezien nog helaas dus heb geen vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik heb toch iets idioots: Als ik een lagere MP instel, met wat voor FSB dan ook wil mijn pc niet meer booten... :?

Draai nu op het moment van schrijven 9*370 @ 1.51v. Net Orthos een tijdje gedraaid en volgens PcProbe wordt de cpu dan 68c, valt me nog mee op dat voltage.

Ik heb het nog zo staan omdat ik net 9x403 probeerde, computer wilde nu ineens wel booten op 400 FSB+, maar het starten van Windows bleef hangen.

Ik snap er geen bal meer van, alles geprobeerd, maar deze cpu heeft iets tegen lagere MP's en is niet in staat 9x400 te draaien, tenzij ik er wellicht een nog hogere vCore tegenaan gooi...

En ik wou toch nou echt wel eens een keer succesvol boven de 400 booten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Cartman! schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:45:
Gemeten met TAT, zit nu 1,45V op de processor en 2,35V op t geheugen. Als ie hier doorkomt ga ik t voltage verlagen en weer proberen. Tot nu toe wilde die steeds niet verder met lage voltages, vandaar. Stepping is 50C, niet echt resultaten van gezien nog helaas dus heb geen vergelijking.
En wat meet je met CoreTemp tijdens load? Ben ik wel eens benieuwd naar omdat TAT het niet doet op Vista x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Zit nu op 3330Mhz stabiel (370 FSB) 1,475V vCore
Temps : 35C idle, 61C load
Kan denk ik nog wel hoger (heb nu eindelijk maar Vista vervangen door XP en nu laat hij wel de juiste snelheid in windows zien (moet SuperPI Mod nog draaien)

Is nu al sneller dan de max die m`n E6420 wil draaien, dit omdat ik hem met
Team Xtreem Dark geheugen (4-4-4-12) niet hoger kan krijgen dan 400Mhz...
Dit geheugen moet toch wel in staat zijn sneller te draaien :S (op 2.3V en op 5-5-5-18 desnoods)

[ Voor 41% gewijzigd door maddog_rvo op 15-06-2007 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
psychoclown schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:38:
[...]

En wat meet je met CoreTemp tijdens load? Ben ik wel eens benieuwd naar omdat TAT het niet doet op Vista x64.
Bij mij geeft CoreTemp ongeveer dezelfde temperaturen aan als TAT. Scheelt soms n paar graden maar nooit meer dan 5 tot nu toe.

Heb vanmorgen Orthos uitgezet na 12uur. Hij deed t nog uitstekend op 3GHz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Cartman! schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:22:
[...]

Bij mij geeft CoreTemp ongeveer dezelfde temperaturen aan als TAT. Scheelt soms n paar graden maar nooit meer dan 5 tot nu toe.

Heb vanmorgen Orthos uitgezet na 12uur. Hij deed t nog uitstekend op 3GHz :)
Ok bedankt, dan kan ik gewoon uitgaan van CoreTemp wat ik overigens al deed maar over TAT hoor ik ook veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Cartman! schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:45:
Ik heb ook een 50C (L650C586) en ben niet erg over de resultaten te spreken, alhoewel je met een cpu van net boven de € 100,- natuurlijk niet veel te klagen hebt.

Op dit moment een 75% overklok en dat is best OK ;) Alleen dat het ding het verdomd om iets te doen met lage MP en hoge FSB is wel balen....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bvk schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:04:
[...]

Ik heb ook een 50C (L650C586) en ben niet erg over de resultaten te spreken, alhoewel je met een cpu van net boven de € 100,- natuurlijk niet veel te klagen hebt.

Op dit moment een 75% overklok en dat is best OK ;) Alleen dat het ding het verdomd om iets te doen met lage MP en hoge FSB is wel balen....
Ja, dat laatste heb ik ook ja, op MP6 wil ie niet eens een hoge FSB doen. Heb de E4300 toch totdat de Quadcores goedkoper worden. Verder vind ik 3GHz stabiel echt niet slecht voor n ding die normaal 1.8GHz doet dus ik heb inderdaad niet t idee dat ik iets te klagen heb.[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik heb de E4300 ook genomen als tussen oplossing in afwachting van de nieuwe core's op leuke prijzen, even wachten nog ;)

Jij kunt wel booten op lagere MP's? Ik heb 8x en 7x geprobeerd, beide geen succes. Na het instellen-->F10-->rebooten slaat ie gewoon vast en gaat de monitor uit, met wat voor FSB of instelling dan ook!

6x kan ik natuurlijk ook proberen, maar dan hou je nog maar heel weinig megahertzje's over...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Heeft hier iemand ervaring met de E4400?? Ik heb namelijk, als tussenoplossing, een Conroe865PE gekocht. Maar gezien er een prijsverlaging aankomt en dan ook de e4500 geintroduceerd word (die een 11x multi heeft, zit ik nogal te twijfelen of het wel waard is om nu voor 130 een e4400 te kopen.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Als je echt voor de cheap gaat, neem dan een pentium e2160. 9x multi, en kost maar 85 euro. Deze clocken makkelijk naar 3Ghz. Die van mij (heb 'm net) draait met stock cooler i.i.g. makkelijk op 8x333Mhz (11 uur orthos stable @ default vCore), hoger nog niet geprobeerd ivm zielige cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-Edit- verkeerde topic :D loopdoor niks te zien...

[ Voor 132% gewijzigd door maratropa op 15-06-2007 13:21 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
brama schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:31:
Als je echt voor de cheap gaat, neem dan een pentium e2160. 9x multi, en kost maar 85 euro. Deze clocken makkelijk naar 3Ghz. Die van mij (heb 'm net) draait met stock cooler i.i.g. makkelijk op 8x333Mhz (11 uur orthos stable @ default vCore), hoger nog niet geprobeerd ivm zielige cooling.
dies natuurlijk nog wel wat minder omdat ie maar 1 MB cache heeft, dus ja qua absolute overclock is het nice, maar qua prestatie issie toch nog wel een stuk minder dan E4300 volgens mij.

Ik las zo'n review laatst dat de processor idd makkelijk overclocked maar dat de snelheid een beetje achterblijft met een dergelijk OC.

[ Voor 10% gewijzigd door Chefbierrr op 15-06-2007 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Chefbierrr schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:34:
[...]

dies natuurlijk nog wel wat minder omdat ie maar 1 MB cache heeft, dus ja qua absolute overclock is het nice, maar qua prestatie issie toch nog wel een stuk minder dan E4300 volgens mij.
Idd, extra cache is wel zo fijn. Maar als budget cputje lijkt ie mij zeker wel een leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de E2140 / E2160 persteert een aanzienlijk stuk minder dan de E4300 / E4400 puur en alleen door die ene MB cache minder?

Op Legion Hardware denken ze daar anders over..
En om eerlijk te zijn vraag ik het me ook af of het werkelijk zo'n enorme impact heeft als sommigen hier beweren.
Ik twijfel momenteel of ik de E4300 in zal ruilen voor een E2140, maar als de ervaringen van de mensen hier duidelijk, aantoonbaar en ruim in het voordeel van de E4300 zijn, dan hou ik de E4300.
Zo niet, dan ga ik echt niet een paar tientjes meer uitgeven voor één Mb extra cache.
Dat gebruik ik dan liever ergens anders voor.

Edit: Hmzz.. ik vraag me af wat ik dan precies voor die paar tientjes wil hebben. Één Mb extra cache misschien? ;) Ik las in het Core 2 Duo OC/ info Topic Deel 9 dat extra cache kan lijden tot een minder hoge OC in vergelijking met dezelfde processor met minder cache. Anderzijds vind ik het gemiddelde dat behaald wordt met de E4300 (< 3GHz) meer dan genoeg, en kan een beetje meer cache zorgen voor betere prestaties in sommige applicaties. Ik blijf dus bij de E4300 vanwege de dubbele hoeveelheid cache en de hogere multiplier (E2140 = 8x , E4300 = 9x)

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 06:37 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gigabyte DS3 965P
G.Skill 2*1GB PC6400
Scythe Infinity

Ik zit nu op 3060 MhZ (9*340) op 1.45V en dan wordt hij stressed ongeveer 60°C (volgens Coretemp), maar de koeler voelt helemaal niet warm aan, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:32
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 09:34:
Ik zit nu op 3060 MhZ (9*340) op 1.45V en dan wordt hij stressed ongeveer 60°C (volgens Coretemp), maar de koeler voelt helemaal niet warm aan, is dit normaal?
Dat kan 2 dingen betekenen.

1.) Het koelblok maakt niet goed contact met de CPU of de IHS is scheef zodat de warmte van de proc niet goed wordt overgedragen aan het koelblok

2.) Er zit een goede fan op het blok wat het blok koel houdt.

Optie 1 is aannemelijker omdat je cpu temp zo hoog is. Aan de andere kant valt 60 graden nog mee op lucht met 1,45v.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

JohnnyV76 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 10:22:
[...]

Dat kan 2 dingen betekenen.

1.) Het koelblok maakt niet goed contact met de CPU of de IHS is scheef zodat de warmte van de proc niet goed wordt overgedragen aan het koelblok

2.) Er zit een goede fan op het blok wat het blok koel houdt.

Optie 1 is aannemelijker omdat je cpu temp zo hoog is. Aan de andere kant valt 60 graden nog mee op lucht met 1,45v.
60c op 1.45v is zeker niet verkeerd, ik kom hoger en heb een betere koeler! Hangt er natuurlijk wél van af hoe er gestressed wordt...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:00
Als ik in coretemp kijk zijn mijn temp's van de e4300 stressed rond de 60 graden. ( 9*266 ~1.2v)
Dit is dus met een tjunction van 100 graden, maar in een oude versie was het 85 graden.
Heb ergens gelezen dat er verschillende e4300 zijn met verschillende tjunction..
hoe weet ik nou welke het echt is? En moet ik dus mijn koeler opnieuw erop zetten (eerste keer dat ik koelpasta erop deed, dus waarschijnlijk fout gedaan) of is het programma nou niet kloppend...

Orthos draait op die settings stabiel, en 3dmark05 kwam gelijk al 700 punten hoger =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjunction is bij mij ook 100°C volgens Coretemp, maar dat was al zo voor ik begon te OC'en dus dat zal wel niet kloppen :P

@JohnnyV76: ik denk dat het het 2de is want als de koeler geen goed contact zou maken zouden de temps nog een heel stuk hoger liggen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07 23:11
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 07:38:
Dus de E2140 / E2160 persteert een aanzienlijk stuk minder dan de E4300 / E4400 puur en alleen door die ene MB cache minder?

Op Legion Hardware denken ze daar anders over..
En om eerlijk te zijn vraag ik het me ook af of het werkelijk zo'n enorme impact heeft als sommigen hier beweren.
Ik twijfel momenteel of ik de E4300 in zal ruilen voor een E2140, maar als de ervaringen van de mensen hier duidelijk, aantoonbaar en ruim in het voordeel van de E4300 zijn, dan hou ik de E4300.
Zo niet, dan ga ik echt niet een paar tientjes meer uitgeven voor één Mb extra cache.
Dat gebruik ik dan liever ergens anders voor.

Edit: Hmzz.. ik vraag me af wat ik dan precies voor die paar tientjes wil hebben. Één Mb extra cache misschien? ;) Ik las in het Core 2 Duo OC/ info Topic Deel 9 dat extra cache kan lijden tot een minder hoge OC in vergelijking met dezelfde processor met minder cache. Anderzijds vind ik het gemiddelde dat behaald wordt met de E4300 (< 3GHz) meer dan genoeg, en kan een beetje meer cache zorgen voor betere prestaties in sommige applicaties. Ik blijf dus bij de E4300 vanwege de dubbele hoeveelheid cache en de hogere multiplier (E2140 = 8x , E4300 = 9x)
Ik heb een E2140, lopend op 3.2Ghz met 1.42VCore.

Ik heb als punten in cinebench 554 singel core, 1029 dual core.
Bij 3Dmark2006 haal ik 2621 punten op CPU.

Ik ben nu nog aant proberen voor 3.4Ghz te krijgen maar het verloopt moeizaam. Zodra ik voorbij de 3250Mhz ga begint Vista te laggen, steeds BSOD na paar minuten etc...

Update komt nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
430xlkod schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:19:
[...]

Ik heb een E2140, lopend op 3.2Ghz met 1.42VCore.
Ik een E2160 die stabiel op vCore (1.325) loopt op 8x333Mhz (ram gaat niet veel harder dan dat, want enkel een 3:5 divider!). 9x333Mhz loopt 'ie niet op vCore, orthos geeft binnen 10 seconden een error. Nou heb ik wel maar de stock cooler met thermal pad erop, dus ook nog eens vCore verhogen zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
brama schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:41:
[...]

Ik een E2160 die stabiel op vCore (1.325) loopt op 8x333Mhz (ram gaat niet veel harder dan dat, want enkel een 3:5 divider!). 9x333Mhz loopt 'ie niet op vCore, orthos geeft binnen 10 seconden een error. Nou heb ik wel maar de stock cooler met thermal pad erop, dus ook nog eens vCore verhogen zie ik niet zo zitten.
Dan zou ik toch 1.4VCore proberen, op de standaard koeler gaat dit normaal wel lukken.
Wel klote vind ik dat ik de E2140 heb gepakt met maar een MP van x8 :'(

Anders dan zat ik nu op 400 x 9, want ik kom momenteel niet hoger met men mobo dan 400Mhz FSB :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
430xlkod schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:44:
[...]

Dan zou ik toch 1.4VCore proberen, op de standaard koeler gaat dit normaal wel lukken.
Brr, nu 3Ghz @ 1.375 (1.35 leverde nog een spontane reset op), dan worden de cores volgens CoreTemp zo'n 57 graden max. TAT zegt 69, maar die liegt volgens mij standaard aardig wat graadjes erbij.
Wel klote vind ik dat ik de E2140 heb gepakt met maar een MP van x8 :'(
Anders dan zat ik nu op 400 x 9, want ik kom momenteel niet hoger met men mobo dan 400Mhz FSB :(
Geen FSB hole? Proberen ram eens laag te zetten (als dat kan met een divider/losse timer), en een sloot FSB erbji?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
brama schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:17:
[...]

Brr, nu 3Ghz @ 1.375 (1.35 leverde nog een spontane reset op), dan worden de cores volgens CoreTemp zo'n 57 graden max. TAT zegt 69, maar die liegt volgens mij standaard aardig wat graadjes erbij.

[...]

Geen FSB hole? Proberen ram eens laag te zetten (als dat kan met een divider/losse timer), en een sloot FSB erbji?
Maakt niks uit, ik heb alles al geprobeerd. Zeer hoge timings van ram en zeer lage snelheid, en MP op laagste. Maar deze cpu's hebben het gehad bij een FSB van 400Mhz ;)

Mss dat ik deze verkoop dan en een E2160 haal voor tijdelijk, dan kan ik tenminste 400 x 9 draaien :d
Of 520 x 7, en ram op x2.5, dan zitten hun ook direct weer op hun max van 1300Mhz... :*)

In ieder geval, ik draai nu dus 400 x 8, bij 405 x 8 krijg ik fouten in Vista met een BSOD na 5min, en op 407 x 8 start hij neit eens meer ... Ik heb ook al 1.55-1.6VCore gegeven maar hij wil niet.

Ik zit dus aan men limiet van cpu :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 19:57
goedendag medetweakers,

ik ben nu bezig met het systeem van een vriend van mij.
met de volgende onderdelen

gigabyte ds3 rev 3.3 met F10 bios
intel e4300 + boxed koeler
kingston ram dr2 pc5300 667 mhz

goed het systeem draait nu op 2790 mhz (9x310) @stock voltage
bijbehorende tempraturen

idle (na opstarten xp):
core0=27C, core1=28C (met speedfan gemeten)
core0=43C, core1=44C (met TAT gementen)

tijdens Orthos (FFT's):
core0=53C, core1=53C (met speedfan gemeten)
core0=66C, core1=66C (met TAT gementen)

tijdens TAT:
core0=56C, core1=57C (met speedfan gemeten)
core0=70C, core1=71C (met TAT gementen)

dit allemaal met stock koeler. vraag 1: wat vinden jullie van deze temps voor het langer termijn draaien van een systeem. hoe hoog zou ik ze max kunnen laten gaan. kan ik tot de 61,9C die intel heeft opgegeven constant aanhouden voor op langer termijn? er komt sowieso een airduct gericht op de cpu koeler. (de temps nu zijn trouwens met de kast open)

echter heb ik een raar probleem (dat is dus vraag 2), als ik de fsb op 333 mhz zet zodat de mem met divider 2 op 667 mhz draait (wat dus volgens specificaties is), dat reset de pc zich elke keer tijdens het windows xp opstarten. het ophogen van voltage tot 1.275v (draait nu op 1.25) heeft geen baat.

het rare is dat als ik 333 mhz instel dat tijdens het opstarten 9X332mhz wordt weergeven, ook als ik hoger ga dan zie ik dat bij 335 mhz 334 mhz wordt gepost tijdens boot.
terwijl de ds3 rev 3.3 toch wel 1333 mhz fsb moet aankunnen.

ik heb wel eens gelezen dat er iets is van dat je in een hole terecht komt en dat je gewoon wat meer moet ophogen om wel te kunnen draaien op hogere settings. maar ik weet niet precies wat een hole inhoudt en wat je eraan kunt doen. is een hole bios afhankelijk??? dus graag advies omtrent deze situatie

EDIT: tussen de cpu en koeler zit trouwens AS5 die zal na ongeveer 200 uurjtes (als ik me goed herinner) wat beter presteren en wat graadjes eraf halen denk ik. zal niet erg veel zijn

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 17-06-2007 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Hole = gat

Duidelijk zat lijkt me :) Je komt in een een stuk terecht waar je niet verder kunt en je zult er eigenlijk met een grote stap omheen moeten gaan. (Als het verhogen van Vcore enzo geen zin heeft om verder te komen in dat bepaalde stuk)

Zelf zou ik uitgaan van de hoogste temps dan speel je iig safe omdat eigenlijk geen 'echte' temp bekend is en alle programma's een relatieve waarde geven.

Als je de 3Ghz wil halen zul je je Vcore een stuk moeten verhogen maar dit zal je niet lukken met stock cooling. Tenminste ik zou het risico niet durven nemen iig niet voor langere termijn.

Bij mij wordt ook 332Mhz weergegeven terwijl dit 333Mhz is niets om je druk over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .lunatic
  • Laatst online: 12:00
al geprobeerd het voltage van het ram te verhogen?

heb ongeveer dezelfde combinatie, bij mij gaat ie ook terug naar 332..., misschien FSB voltage omhoog ofzo (geen idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
psychoclown schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:11:
Hole = gat

Duidelijk zat lijkt me :) Je komt in een een stuk terecht waar je niet verder kunt en je zult er eigenlijk met een grote stap omheen moeten gaan. (Als het verhogen van Vcore enzo geen zin heeft om verder te komen in dat bepaalde stuk)

Zelf zou ik uitgaan van de hoogste temps dan speel je iig safe omdat eigenlijk geen 'echte' temp bekend is en alle programma's een relatieve waarde geven.

Als je de 3Ghz wil halen zul je je Vcore een stuk moeten verhogen maar dit zal je niet lukken met stock cooling. Tenminste ik zou het risico niet durven nemen iig niet voor langere termijn.

Bij mij wordt ook 332Mhz weergegeven terwijl dit 333Mhz is niets om je druk over te maken :)
thanx ik zie truowens al dat bij 311 mhz het probleem van de hole al begint... op 310@stock voltage loopt alles stabiel. maar op 311 gaat het mis. ik boot dan nog wel windows. maar orthos geeft gelijk bij het begin al een fout op core0.

maar das dus gewoon een fout in de bios dat ie 332 weergeeft ipv 333
.lunatic schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:13:
al geprobeerd het voltage van het ram te verhogen?

heb ongeveer dezelfde combinatie, bij mij gaat ie ook terug naar 332..., misschien FSB voltage omhoog ofzo (geen idee)
de ram loopt met een divider van 2 en is pc5300 (667mhz) dus hij zou gewoon mee moeten kunnen op 333mhz fsb zonder enige voltage verhoging omdat dat gewoon binnen de specificaties van het ram ligt. daar heb je dan toch geen voltage verhoging voor nodig?

de voltage van de fsb heb ik ook over zitten denken, maar dit is rev3.3 van de ds3, en deze zou dus gewoon 1333mhz fsb moeten kunnen draaien zonder voltage verhoging of iets dergelijks lijkt me.... maar zal het toch even proberen...

iemand anders ook nog andere ideeen???

EDIT: op 333mhz fsb moet ik trouwens wel behoorlijk wat voltage erbij geven om te kunnen booten, terwijl op 310mhz alles @stock voltage loopt. echter krijg ik met de voltage verhoging nog steeds fouten bij het begin van orthos. volgens mij ben ik een beetje tegen het limiet van mn core0 aan het lopen. want die geeft de fout elke keer. de andere core geeft geen fout

[ Voor 8% gewijzigd door dangerpaki op 18-06-2007 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
dangerpaki schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:49:
echter heb ik een raar probleem (dat is dus vraag 2), als ik de fsb op 333 mhz zet zodat de mem met divider 2 op 667 mhz draait (wat dus volgens specificaties is), dat reset de pc zich elke keer tijdens het windows xp opstarten. het ophogen van voltage tot 1.275v (draait nu op 1.25) heeft geen baat.
Die 667Mhz is al met de verdubbeling van ddr*2*. M.a.w. mem moet op de helft van die snelheid draaien (333). Nog een wonder dat dat ding uberhaupt boot op 667Mhz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

brama schreef op maandag 18 juni 2007 @ 09:38:
[...]

Die 667Mhz is al met de verdubbeling van ddr*2*. M.a.w. mem moet op de helft van die snelheid draaien (333). Nog een wonder dat dat ding uberhaupt boot op 667Mhz!
Hoezo? Hij zegt zelf al dat hij PC5300 heeft en die trekt dat gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
psychoclown schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:11:
[...]

Hoezo? Hij zegt zelf al dat hij PC5300 heeft en die trekt dat gewoon hoor.
Hij schrijft:
als ik de fsb op 333 mhz zet zodat de mem met divider 2 op 667 mhz draait
Dan lees ik : FSB op 333Mhz, cpu:ram divider op 1:2, en dan draait het geheugen op 666 * 2 = 1333Mhz. Dat gaat natuurlijk nooit werken. Als hij met 'divider 2' de interne verdubbeling van het geheugen bedoelt, zou het gewoon moeten werken uiteraard. Maar dat was mij niet helemaal duidelijk aan de hand van zijn verhaal.

Voltage op 1.25 zegt me eerlijk gezegd ook niets. Is dat de vCore van de CPU? Die hoort @ stock al 1.325 te zijn, dus 1.25V is dan te weinig.

Loopt het systeem wel stabiel op 6x333Mhz zonder voltage-verhogingen en met 1:1 ram divider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
brama schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:40:
[...]

Hij schrijft:

[...]

Dan lees ik : FSB op 333Mhz, cpu:ram divider op 1:2, en dan draait het geheugen op 666 * 2 = 1333Mhz. Dat gaat natuurlijk nooit werken. Als hij met 'divider 2' de interne verdubbeling van het geheugen bedoelt, zou het gewoon moeten werken uiteraard. Maar dat was mij niet helemaal duidelijk aan de hand van zijn verhaal.

Voltage op 1.25 zegt me eerlijk gezegd ook niets. Is dat de vCore van de CPU? Die hoort @ stock al 1.325 te zijn, dus 1.25V is dan te weinig.

Loopt het systeem wel stabiel op 6x333Mhz zonder voltage-verhogingen en met 1:1 ram divider?
ok even nog een keer voor de duidelijkheid...
de cpu loopt nu op 9x310mhz dus op 2790mhz... dat betekent dat de fsb loopt op 4x310=1240 de mem die loopt dus met een divider van 2 op 620mhz. (dat is dus de effectieve snelheid, de daadwerkelijke snelheid is dus natuurlijk 310mhz maar omdat het ddr is en twee instrcuties/cycle bewerkt spreek je ook wel van 620mhz)
de mem is pc5300 en zou dus makkelijk op 667mhz moeten kunnen lopen. en dus makkelijk een fasb van 1333mhz moeten meekomen.
ik heb zelf de voltage handmatig op 1.25 gezet dat kwam ik tegen in een tutorial. en ik hem al vaker gelezen dat intel op de processor vaak teveel voltage heeft staan uit de fabriek. dat is de voltage die je voor j cpu kan instellen in de bios van de ds3, en lijkt mij dus inderdaad de vCore van de cpu.

ik ga straks als ik thuis ben inderdaad proberen of 6x333 wel werkt... want als ik het begrijp, als dat wel gewoon werkt dan zou er geen sprake zijn van een fsb hole???

EDIT: nog een keer de temps. mijn vraag is zijn deze temps goed om een systeem langdurig te laten draaien??? of zouden ze lager moeten zijn???
idle (na opstarten xp):
core0=27C, core1=28C (met speedfan gemeten)
core0=43C, core1=44C (met TAT gementen)

tijdens Orthos (FFT's):
core0=53C, core1=53C (met speedfan gemeten)
core0=66C, core1=66C (met TAT gementen)

tijdens TAT:
core0=56C, core1=57C (met speedfan gemeten)
core0=70C, core1=71C (met TAT gementen)

de verschil tussen speedfan en TAT klopt. aangezien speedfan een andere temp meet dan TAT. en de verschil is gemiddeld 15C dus dat klopt ook wel ongeveer als je de twee temps vergelijkt. voor zover ik weet mogen de temps gemeten in speedfan volgens de intel specificatie 61,9C worden. dat is de thermal specification die intel opgeeft. correct me if i'm wrong.

[ Voor 26% gewijzigd door dangerpaki op 18-06-2007 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Als 6x333 wel werkt, dan is i.i.g. duidelijk dat je geheugen niet het probleem is, maar de processor. Omdat deze op 6x333 sloom draait, heb je de CPU dus uitgesloten als bottleneck. Draait je bak stabiel op 6x333 Mhz, dan werkt je geheugen gewoon goed op die FSB.

Als dit zo blijkt te zijn, dan is op 9x333Mhz de CPU de bottleneck. Deze zal je dan meer vCore moeten geven. 1.25V is erg laag als je overclockt. Probeer eens met de stock vCore van 1.325V. Als 'ie dan stabiel blijft draaien, kun je altijd nog proberen om 'm telkens een tandje omlaag te zetten totdat 'ie niet meer stabiel is.

Overigens denk ik dat 1.325V nog weinig zal zijn voor 3Ghz. Vaak is het zo dat de vCore behoefte opeens snel steigt bij een bepaalde grens. Dus als 1.325V niet genoeg is, gewoon doorgaan tot je tegen de 1.4V zit. Met stock cooling zit je dan wel tegen de hittegrens aan vrees ik, waardoor 'ie dan toch nog onstabiel kan worden. Maar goed, probeer eerst maar eens wat 'ie doet met 1.325V. Als 'ie dan een nacht stabiel blijft draaien met Orthos, dan zit je wel goed.

Ik zou het zelf niet doen overigens, als coretemp aangeeft dat de cores dan over de, pak'm beet, 57 graden komt, tijdens het stressen. Je hebt dan niet veel marge meer. Bij mij (pentium e2160) geeft TAT altijd een hogere temp dan CoreTemp. De PC slaat bij mij echter pas af zodra CoreTemp bij 61 graden uitkomt. TAT zit dan rond de 71 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door brama op 18-06-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
brama schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:34:
Als 6x333 wel werkt, dan is i.i.g. duidelijk dat je geheugen niet het probleem is, maar de processor. Omdat deze op 6x333 sloom draait, heb je de CPU dus uitgesloten als bottleneck. Draait je bak stabiel op 6x333 Mhz, dan werkt je geheugen gewoon goed op die FSB.

Als dit zo blijkt te zijn, dan is op 9x333Mhz de CPU de bottleneck. Deze zal je dan meer vCore moeten geven. 1.25V is erg laag als je overclockt. Probeer eens met de stock vCore van 1.325V. Als 'ie dan stabiel blijft draaien, kun je altijd nog proberen om 'm telkens een tandje omlaag te zetten totdat 'ie niet meer stabiel is.

Overigens denk ik dat 1.325V nog weinig zal zijn voor 3Ghz. Vaak is het zo dat de vCore behoefte opeens snel steigt bij een bepaalde grens. Dus als 1.325V niet genoeg is, gewoon doorgaan tot je tegen de 1.4V zit. Met stock cooling zit je dan wel tegen de hittegrens aan vrees ik, waardoor 'ie dan toch nog onstabiel kan worden. Maar goed, probeer eerst maar eens wat 'ie doet met 1.325V. Als 'ie dan een nacht stabiel blijft draaien met Orthos, dan zit je wel goed.
ok thanx, ik ga dat proberen als ik thuis ben. wel grappig dat ik al 2790mhz kan draaien onder de stock voltage. ze doen er bij intel wel erg veel voltage erbij standaard op zo'n processortje...

overigens zal er denk ik wel betere koeling op moeten komen. hebben jullie ideeën wat ik als koeler het best kan nemen. luchtkoeling wat het beste resultaat geeft.
arctic freezer 7 pro, scythe infinty, en de big typhoon. welke van de drie koelt het best???
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.