De DQ6 is anders ook nog niet leverbaar tegen normale prijs, dat gaat dus niet op.
Verwijderd
Ik heb een nogal vreemd probleem. Ik heb mijn E3400 gewoon non-overclock draaien, met stock cooler. Als ik hem stress krijg ik in verschillende programmas verschillende temperaturen..
Coretemp
Core 1: 52 C
Core 2: 50 C
Everest
Core 1: 36 C
Core 2: 35 C
Speedfan
Welke meeting moet ik nu geloven, voordat ik ga overclocken? Alvast bedankt.
Coretemp
Everest
Speedfan
wat geeft je BIOS zelf aan? Voelt de Koeler een beetje warm aan?Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:02:
Ik heb een nogal vreemd probleem. Ik heb mijn E3400 gewoon non-overclock draaien, met stock cooler. Als ik hem stress krijg ik in verschillende programmas verschillende temperaturen..
Coretemp
Everest
Speedfan
Het kan zijn dat je een kromme IHS hebt of dat je teveel koelpaste hebt gebruikt. Het kan ook nog zijn dat je temp sensor het niet goed doet, maar voordat je daar vanuit mag gaan zal ik eerst de rest goed checken.
Verwijderd
Koeler is, matig warm. Doet nog lang geen pijn.. Het gekke is dat alle drie de programmas gewoon aangeven dat CPU warmer wordt als ik hem stress, en weer afkoelt als idle is..
Edit: Als ik na een flinke stress meteen reset, en in de bios kijk, zie ik ook ongeveer de koelere temperaturen, een paar graden koeler.
Core 2: 33 C
Ook vreemd: bij Coretemp (die de hoge temps aangeeft) springt de tempreatuur van allebei de cores 10 graden omhoog op het moment dat ik op het stress knopje druk.. meteen. Andere programmas doen dit niet.. die gaan langzaam omhoog.
Met een kleine overclock (200 mhz), blijft hij in Speedfan en Everest onder de 40 graden, in Coretemp schommelt het rond de 50 graden.
Edit: Als ik na een flinke stress meteen reset, en in de bios kijk, zie ik ook ongeveer de koelere temperaturen, een paar graden koeler.
Core 2: 33 C
Ook vreemd: bij Coretemp (die de hoge temps aangeeft) springt de tempreatuur van allebei de cores 10 graden omhoog op het moment dat ik op het stress knopje druk.. meteen. Andere programmas doen dit niet.. die gaan langzaam omhoog.
Met een kleine overclock (200 mhz), blijft hij in Speedfan en Everest onder de 40 graden, in Coretemp schommelt het rond de 50 graden.
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 13:20 ]
Ik heb dus precies hetzelfde!
Tat geeft ook die temps aan, iets hoger, heb hem namelijk overgeclocked.
En everest, speedfan, sandra en bios geven zo'n 15-20C lager aan. Echt irritant gewoon. Weet niet wat nu de waarheid is.
En everest, speedfan, sandra en bios geven zo'n 15-20C lager aan. Echt irritant gewoon. Weet niet wat nu de waarheid is.
Verwijderd
En nog tot een conclusie gekomen?Drawer schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:19:
Misschien is op zoek gaan?Drawer schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:19:
Zal het nog 1 keer uitleggen. Je hebt 3 sensoren. 2 Tjunction, op elke core 1. En 1 Tcase tussen de core's in. Omdat die Tcase tussen de core's zit is ie zo'n 15 graden koeler dan de Tjunction's. Meeste progjes en ook de bios lezen de Tcase uit, core temp doet de Tjunction. Dus daarom is het bij core temp een stukje warmer dan bij de meeste progjes.
Verwijderd
Dus, Coretemp heeft wel gelijk en de anderen niet? Ik neem aan dat de nieuwste Everest en Speedfan toch ook wel het onderscheid maken tussen de sensoren..
Ze zijn allemaal goed. Ze lezen allemaal een de temperatuur van je cpu uit alleen op andere plaatsen. Intel heeft als maximale Tcase bij 65w een temp van 61.x graden celsius gegeven. Tjunction is ongeveer 15 graden hoger, dus kom je aan max van ongeveer 75 graden voor Tjunction. Dat is dan wat je maximaal mag hebben voor 24/7. De maximale Tjunction ligt volgens mij voor een e4300 bij 100 graden.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:45:
Dus, Coretemp heeft wel gelijk en de anderen niet? Ik neem aan dat de nieuwste Everest en Speedfan toch ook wel het onderscheid maken tussen de sensoren..
Maar als Tcase maar één sensor is, hoe kan Speedfan/Everest/Sandra dan ook nog de twee coretemps weegeven? Dat zijn dus de Tjunctions dunkt me.bassie_ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:35:
[...]
Misschien is op zoek gaan?
Zal het nog 1 keer uitleggen. Je hebt 3 sensoren. 2 Tjunction, op elke core 1. En 1 Tcase tussen de core's in. Omdat die Tcase tussen de core's zit is ie zo'n 15 graden koeler dan de Tjunction's. Meeste progjes en ook de bios lezen de Tcase uit, core temp doet de Tjunction. Dus daarom is het bij core temp een stukje warmer dan bij de meeste progjes.
Cpu is dan Tcase en de cores Tjunction.
Of ze moeten het anders uitlezen, maar dan zit de fout bij de programma's.
Als ik hier everest ultimate open geeft ie prima waardes weer, zelfde als core temp. Ook speedfan geeft de goede weer.Drawer schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:45:
[...]
Maar als Tcase maar één sensor is, hoe kan Speedfan/Everest/Sandra dan ook nog de twee coretemps weegeven? Dat zijn dus de Tjunctions dunkt me.
Cpu is dan Tcase en de cores Tjunction.
Of ze moeten het anders uitlezen, maar dan zit de fout bij de programma's.
Verwijderd
Intel Core 2 Duo E2140 1.6GHz S775 BOX
Al iemand deze al geprobeert?
Lijk me mooi een cpu die op de nieuwe type borden met ddr3 geweldige over zullen klokken
Lijk me mooi een cpu die op de nieuwe type borden met ddr3 geweldige over zullen klokken
Intel Pentium E2140 Overclocking. Niet echt geweldig in absolute snelheden, maar wel 95% OC
.
De 2160 heeft meer potentieel hopen ze daar maar dat valt wat tegen:
http://xtreview.com/addco...Pentium-e2160-review.html
De 2160 heeft meer potentieel hopen ze daar maar dat valt wat tegen:
http://xtreview.com/addco...Pentium-e2160-review.html
Waarom ddr3? Ik weet zeker dat je met ddr2 de max er al uit kan halen.Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:32:
Intel Core 2 Duo E2140 1.6GHz S775 BOX
Is een leuk low-budget cputje. Ze zullen ook vast goed klokken (procentueel) maar ik denk niet dat je er echt super preformance uit krijgt (1MB cache). Leuk om is te testen/htpc, maar persoonlijk zou ik eerder een e6420/xeon 3060 halen.
Maar wat heeft dit met de e4300 te maken?
Zo eindelijk boxed cooler op mijn naakte CPU. Temps zijn een stukje beter zeker in vergelijking met
de watercooling.
Eerst setup met watercooling:

CPU met koper plaatje, anders maakt die geen contact.

De E4300 met shim:

De IHS:

CPU nog een x:

Moederbord moest uit de kast:

Cooler raakt de core... Tenminste dat dacht ik.

Alles oke:

Startte op, maar viel meteen weer uit. Bios gerest. Niets, andere CPU and hij werkte. Controleerde contact. Was heel slecht. Boxed cooler heeft slecht mechanisme. Dus iets andere geprobeerd:

Koper plaatje.
Werkte niet zoals ik wilde, dus weer iets anders:

Mechanisme verwijdert en iets anders geprobeerd:

Temps:
Met IHS boxed cooling 1.375Vcore

Zonder IHS watercooling 1.365 Vcore

Zonder IHS boxed cooling 1.375 Vcore:

Iets betere temps. Nu nog een iets betere cooler die ook goed contact kan maken en dan zijn me temps denk ik nog wat beter
Nog even getest op 1.45Vcore. Temp is dan ook veel beter:

Met watercooling durfde ik niet eens orthos te doen met deze Vcore
Was idle al in de 50.
de watercooling.
Eerst setup met watercooling:

CPU met koper plaatje, anders maakt die geen contact.

De E4300 met shim:

De IHS:

CPU nog een x:

Moederbord moest uit de kast:

Cooler raakt de core... Tenminste dat dacht ik.

Alles oke:

Startte op, maar viel meteen weer uit. Bios gerest. Niets, andere CPU and hij werkte. Controleerde contact. Was heel slecht. Boxed cooler heeft slecht mechanisme. Dus iets andere geprobeerd:

Koper plaatje.
Werkte niet zoals ik wilde, dus weer iets anders:

Mechanisme verwijdert en iets anders geprobeerd:

Temps:
Met IHS boxed cooling 1.375Vcore

Zonder IHS watercooling 1.365 Vcore

Zonder IHS boxed cooling 1.375 Vcore:

Iets betere temps. Nu nog een iets betere cooler die ook goed contact kan maken en dan zijn me temps denk ik nog wat beter
Nog even getest op 1.45Vcore. Temp is dan ook veel beter:

Met watercooling durfde ik niet eens orthos te doen met deze Vcore
[ Voor 4% gewijzigd door Snippertje op 28-05-2007 00:16 ]
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
weet iemand of er nog significante verschillen zijn tussen verschillende versies van de bios van de ds3 als het gaat op overklokken. of kan ik gewoon de laatste versie erop gooien en gaan overklokken zonder al te veel verschil?
en kan iemand een linkje geven naar de up to date versie van orthos.. ik kom namelijk alleen een versie uit 2004 tegen ofzo...
alvast bedankt
en kan iemand een linkje geven naar de up to date versie van orthos.. ik kom namelijk alleen een versie uit 2004 tegen ofzo...
alvast bedankt
[ Voor 24% gewijzigd door dangerpaki op 29-05-2007 23:39 ]
F7 blijkt het beste, maar is dit niet meer iets voor het gigabyte topic?dangerpaki schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:35:
weet iemand of er nog significante verschillen zijn tussen verschillende versies van de bios van de ds3 als het gaat op overklokken. of kan ik gewoon de laatste versie erop gooien en gaan overklokken zonder al te veel verschil?
alvast bedankt
Ik heb net besteld:
Core2duo e4300 boxed versie
Gigabyte 965p DS3
2gig twinmos 800ddr geheugen
En zodra ik het binnen heb wil ik het natuurlijk een beetje overclocken.
Ik dacht zelf aan een fsb van 9x 266. Ik hoef dus geen superhoge overclock te halen, maar heeft iemand bekend met dit bord toevallig goede settings voor een stabiele overclock voor mij? De cpu hoeft niet nog 10 jaar mee te gaan, maar een jaartje is toch wel een vereiste
Core2duo e4300 boxed versie
Gigabyte 965p DS3
2gig twinmos 800ddr geheugen
En zodra ik het binnen heb wil ik het natuurlijk een beetje overclocken.
Ik dacht zelf aan een fsb van 9x 266. Ik hoef dus geen superhoge overclock te halen, maar heeft iemand bekend met dit bord toevallig goede settings voor een stabiele overclock voor mij? De cpu hoeft niet nog 10 jaar mee te gaan, maar een jaartje is toch wel een vereiste
@Stephan:
Voor de zoveelste keer gezegt: Iedere chip reageert anders op een overklok, dus die settings kunnen wij niet voor jou bepalen.
Voor de zoveelste keer gezegt: Iedere chip reageert anders op een overklok, dus die settings kunnen wij niet voor jou bepalen.
www.koopeendroom.nl
Natuurlijk dat begrijp ik, en ik geef toe, ik heb niet alle posts doorgelezen. Maar een 266fsb lijkt mij vrij laag als ik de andere overclocks zie, dus ik vroeg mij af of er uberhaupt iemand is die dat niet gelukt is
.
Komop, goede setting kan je zelf toch wel vinden. Helemaal bij een ds3 echt een super simpel bordje.StephaN900 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:22:
Natuurlijk dat begrijp ik, en ik geef toe, ik heb niet alle posts doorgelezen. Maar een 266fsb lijkt mij vrij laag als ik de andere overclocks zie, dus ik vroeg mij af of er uberhaupt iemand is die dat niet gelukt is.
Heb hem nog niet binnenbassie_ schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:32:
[...]
Komop, goede setting kan je zelf toch wel vinden. Helemaal bij een ds3 echt een super simpel bordje.
Ik heb mijn E4300 en DS3 normaal morgen binnen
Heb wel niet zoveel tijd ivm examens enzo maar zodra ik resultaten heb post ik alles hier neer natuurlijk. Ik heb wel gelezen dat de nieuwste reeks cpu's niet meer zo goed klokken als de eerst, klopt daar iets van?
Heb wel niet zoveel tijd ivm examens enzo maar zodra ik resultaten heb post ik alles hier neer natuurlijk. Ik heb wel gelezen dat de nieuwste reeks cpu's niet meer zo goed klokken als de eerst, klopt daar iets van?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Uhmm, die 61.x graden van intel is toch de Tjunction?? Dus degene die gemeten worden door TAT en Coretemp en de nieuwere Speedfan?bassie_ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 15:51:
[...]
Ze zijn allemaal goed. Ze lezen allemaal een de temperatuur van je cpu uit alleen op andere plaatsen. Intel heeft als maximale Tcase bij 65w een temp van 61.x graden celsius gegeven. Tjunction is ongeveer 15 graden hoger, dus kom je aan max van ongeveer 75 graden voor Tjunction. Dat is dan wat je maximaal mag hebben voor 24/7. De maximale Tjunction ligt volgens mij voor een e4300 bij 100 graden.
Tcase ligt idd 15C lager ongeveer en wordt gemeten door de oudere Speedfan.
Ik dacht dus dat die 61.x voor de Tjunction was.. Correct me if i'm wrong.
Specsheet paragraaf 2.2: Thermal Requirements (pagina 18) zie ook figuur 3 pagina 20. Hele sheet is trouwens wel intressant om is te lezen als je tijd hebt.Saiya schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:56:
[...]
Uhmm, die 61.x graden van intel is toch de Tjunction?? Dus degene die gemeten worden door TAT en Coretemp en de nieuwere Speedfan?
Tcase ligt idd 15C lager ongeveer en wordt gemeten door de oudere Speedfan.
Ik dacht dus dat die 61.x voor de Tjunction was.. Correct me if i'm wrong.
Het is echt heel simpel, zolang je maar eerst even ctrl+f1 doet voor uitgebreide settings. Rest wijst zich van zelf, standaart Vdimm is 1.8 dus vanaf daar optellen.StephaN900 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:03:
[...]
Heb hem nog niet binnen. Ach ik probeer zelf wel even wat, is toch ' avontuurlijker' of zo..
Ik heb vandaag mn laatste examen gehad (Natuurkunde VWO) en daarna gelijk mn Core 2 Duo opgehaald:D:D
Dit is mijn config:
C2D E4300
Gigabyte GA-P35-DS3P
Kingston KVR800D2N5/1G (1GB DDRII-6400)
Alles net in elkaar gezet, zal mijn resultaten zeker posten.
Dit is mijn config:
C2D E4300
Gigabyte GA-P35-DS3P
Kingston KVR800D2N5/1G (1GB DDRII-6400)
Alles net in elkaar gezet, zal mijn resultaten zeker posten.
Aha cool thnxbassie_ schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 23:53:
[...]
Specsheet paragraaf 2.2: Thermal Requirements (pagina 18) zie ook figuur 3 pagina 20. Hele sheet is trouwens wel intressant om is te lezen als je tijd hebt.
[...]
Het is echt heel simpel, zolang je maar eerst even ctrl+f1 doet voor uitgebreide settings. Rest wijst zich van zelf, standaart Vdimm is 1.8 dus vanaf daar optellen.
Dan voel ik me een stuk beter met m'n 50 idle TAT (Tjunction) en 35 idle Speedfan (de ouwe, dus Tcase).
Waarbij hij rond de 65C TAT en 55C Speedfan (Tcase) is. Ik had altijd gedacht en is me ook door menigeen aangepraat op forums etc. dat de 61C max de Tcase is. Kan ik nu eindelijk een freezer7pro halen en gaan oc'en
Inderdaad een zeer interessante sheet, niet helemaal gelezen maar aardig wat doorgepluisd, weer een stukkie wijzer
Alles is dus binnen 
De stepping van de e4300 is L650C590. Ik weet niet echt wat deze doet maar we zullen wel zien
De stepping van de e4300 is L650C590. Ik weet niet echt wat deze doet maar we zullen wel zien
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Ik heb me de laatste dagen ook in de temperatuur materie verdiept en het lijkt er nog steeds op dat de meesten hier er nog steeds naast zitten.
Zoals ik het nu begrepen heb door het lezen van de pdf's en het volgen van de threads op xtreme en Intel:
Er zijn 2 sensors in een C2D, de thermal diode en de DTS. De Thermal diode zit vlak onder de heatspreader en wordt uitgelezen door de diverse prog's en het BIOS. De thermal diode is te gebruiken, maar zeker niet accuraat.
Daarnaast is er met de nieuwe 65nm processoren een DTS bijgekomen: Digital Thermal Sensor. Deze meet maar één ding: hoever zit de processor van de Tcc waarde af. De Tcc is de temperatuur die bepaald dat een processsor gaat afremmen met instructies per klok of de kloksnelheid in zijn geheel naar beneden zet om de temps weer te laten zakken. Deze Tcc is PER PROCESSOR verschillend!
Wat is dan Tjunction? Tjunction is dezelfde term als Tcc, maar dan van de mobiele Intel proc's. Bij de mobiele processoren staat deze waarde echter vast op 85 of 100 graden en wordt uitgelezen door een bit in het register van de processor.
Een C2D of Xeon op 65nm, dus de desktop en server processoren hebben echter helemaal geen vast ingestelde Tjunction en kan derhalve ook niet worden uitgelezen!!
Het Coretemp programma "denkt" dat een core of op 85 of op 100 graden zijn max bereikt en verrekend dat met de DTS waarde...
Dit is niet correct, omdat dit per processor verschilt. De enige betrouwbare manier om ook maar iets te weten is het uitlezen van de DTS waarde. Dus het aantal graden wat er nog bij mag komen voordat de processor gaat throttle'en. Je weet dus uitsluitend dan hoeveel graden er nog bij mogen komen, maar een absolute temp zul je nooit weten, alleen de relatieve...
Hopelijk laat Coretemp in een komende versie wel de relatieve DTS waarde zien, het is enige betrouwbare.
Zo, lang verhaal, ik hoop dat er niemand in slaap gevallen is
Zoals ik het nu begrepen heb door het lezen van de pdf's en het volgen van de threads op xtreme en Intel:
Er zijn 2 sensors in een C2D, de thermal diode en de DTS. De Thermal diode zit vlak onder de heatspreader en wordt uitgelezen door de diverse prog's en het BIOS. De thermal diode is te gebruiken, maar zeker niet accuraat.
Daarnaast is er met de nieuwe 65nm processoren een DTS bijgekomen: Digital Thermal Sensor. Deze meet maar één ding: hoever zit de processor van de Tcc waarde af. De Tcc is de temperatuur die bepaald dat een processsor gaat afremmen met instructies per klok of de kloksnelheid in zijn geheel naar beneden zet om de temps weer te laten zakken. Deze Tcc is PER PROCESSOR verschillend!
Wat is dan Tjunction? Tjunction is dezelfde term als Tcc, maar dan van de mobiele Intel proc's. Bij de mobiele processoren staat deze waarde echter vast op 85 of 100 graden en wordt uitgelezen door een bit in het register van de processor.
Een C2D of Xeon op 65nm, dus de desktop en server processoren hebben echter helemaal geen vast ingestelde Tjunction en kan derhalve ook niet worden uitgelezen!!
Het Coretemp programma "denkt" dat een core of op 85 of op 100 graden zijn max bereikt en verrekend dat met de DTS waarde...
Dit is niet correct, omdat dit per processor verschilt. De enige betrouwbare manier om ook maar iets te weten is het uitlezen van de DTS waarde. Dus het aantal graden wat er nog bij mag komen voordat de processor gaat throttle'en. Je weet dus uitsluitend dan hoeveel graden er nog bij mogen komen, maar een absolute temp zul je nooit weten, alleen de relatieve...
Hopelijk laat Coretemp in een komende versie wel de relatieve DTS waarde zien, het is enige betrouwbare.
Verwijderd
nieuwe cooler binnen big typ stressed is temp van tjunction met 1 graad jawel met 1 graad gedaald.
waar doe je het dan voor.
waar doe je het dan voor.
Huldebvk schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:17:
Ik heb me de laatste dagen ook in de temperatuur materie verdiept en het lijkt er nog steeds op dat de meesten hier er nog steeds naast zitten.
Ik erger me ook al tijden aan de fabeltjes die over de temperatuurmetingen van met name de Core 2 Duo's de rond gaan. Op het forum van Extreem Systems loopt een thread waarin de meeste fabeltjes ontkracht worden en de feiten belicht en uitgelegd worden. Daarin wordt ook gesteld dat de ware temperatuur op geen enkele manier uitgelezen kan worden en de meest betrouwbare meetwaarde de DTS waarde is. Precies zoals jij hier netjes en duidelijk uiteen hebt gezet. Wat mij betreft verdient jouw verhaal een plek in de FAQ van TCO.
Je besluit je verhaal met de hoop dat Core Temp de relatieve DTS waarde weer zal kunnen geven in een komende versie. Maar sinds versie 0.95 van 17 maart 2007 is dit echter al mogelijk! De optie is te vinden onder Options - Settings - Show Delta to Tjunction temp. Je ziet dan de temperaturen vermeld als #°C to Tjunction remaining
Het posten van zogenaamde absolute temperaturen is dus eigenlijk niets zeggend. Het enige wat je wilt weten is hoe ver je van de Tjunction temperatuur af zit, wat af te lezen is als de Delta to Tjunction temp. Het zou dus zinvoller zijn om deze DTS waarde te rapporteren.
Edit: screenshot voor Delta toTjunction optie:

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Mijn e4300 draait nu op 3ghz en dat op 1.35v. Ben best al tevreden met dat resultaat en veel hoger zal ik niet kunnen gaan door de stockkoeling vrees ik. Misschien later toch nog eens kijken voor een andere koeler.. Morgen eens primen en kijken of alles stabiel is natuurlijk
Leuk nog en temp waarde erbij DTS 
Wat ook apart is dat de waarde dat de CPU gaat throttlen hoger ligt dan de max waarde dat de CPU mag worden.
Voorbeeldje:
Intel max Tcase is 61C.
Speedfan leest bij mij de Tcase nu als 41C, waarbij Coretemp 35C aangeeft (dus 35C to Tjunction remaining, de DTS dus).
Als je deze bij elkaar op telt 41C + 35C komt dit uit op 76C. Bij 76C Tcase gaat mijn CPU dus throttlen, waarbij hij max 61C mag hebben volgens intel.
Wat is het nut hiervan dan?
@edit:
Hmmm of zou je kunnen zeggen dat de Coretemp waarden ook in Tcase berekent moeten worden, aangezien ze hier als 2 cores aangegeven worden. Tcase verschilt bij mij ongeveer 13C met Tjunction. Dus in dit geval zou dan de waarde van 35-13 = 22C DTS zijn.
Dit wordt weer 41+22= 63C en dit lijkt al meer op de Max temp waarde van intel voor deze proc
Wat ook apart is dat de waarde dat de CPU gaat throttlen hoger ligt dan de max waarde dat de CPU mag worden.
Voorbeeldje:
Intel max Tcase is 61C.
Speedfan leest bij mij de Tcase nu als 41C, waarbij Coretemp 35C aangeeft (dus 35C to Tjunction remaining, de DTS dus).
Als je deze bij elkaar op telt 41C + 35C komt dit uit op 76C. Bij 76C Tcase gaat mijn CPU dus throttlen, waarbij hij max 61C mag hebben volgens intel.
Wat is het nut hiervan dan?

@edit:
Hmmm of zou je kunnen zeggen dat de Coretemp waarden ook in Tcase berekent moeten worden, aangezien ze hier als 2 cores aangegeven worden. Tcase verschilt bij mij ongeveer 13C met Tjunction. Dus in dit geval zou dan de waarde van 35-13 = 22C DTS zijn.
Dit wordt weer 41+22= 63C en dit lijkt al meer op de Max temp waarde van intel voor deze proc
[ Voor 27% gewijzigd door Saiya op 02-06-2007 02:13 ]

Dank voor het complimentPinobigbird schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:21:
[...]
Je besluit je verhaal met de hoop dat Core Temp de relatieve DTS waarde weer zal kunnen geven in een komende versie. Maar sinds versie 0.95 van 17 maart 2007 is dit echter al mogelijk! De optie is te vinden onder Options - Settings - Show Delta to Tjunction temp. Je ziet dan de temperaturen vermeld als #°C to Tjunction remaining
Het posten van zogenaamde absolute temperaturen is dus eigenlijk niets zeggend. Het enige wat je wilt weten is hoe ver je van de Tjunction temperatuur af zit, wat af te lezen is als de Delta to Tjunction temp. Het zou dus zinvoller zijn om deze DTS waarde te rapporteren.
Edit: screenshot voor Delta toTjunction optie:
[afbeelding]
Maar we trappen er in met de nieuwe functie van Coretemp.... Als je namelijk de waardes vergelijkt van de versies 0.94 en 0.95 zul je zien dat er helemaal niets veranderd is.
In het geval van de E4300 is het bij mij zo dat 0.94 een "tjunction" aanhoudt van 85c en versie 0.95 van 100c.
In 0.94 is mijn proc idle 25c en heeft dus 60c ruimte tot hij gaat throttlen. In versie 0.95 is de processor ineens 40 graden en heeft dus ook 60c headroom.
Zet je nu die "Delta to Tjunction" functie aan dan is het resultaat precies hetzelfde: nog 60c te gaan...
Ik ga er even van uit dat deze waarde de echte DTS waarde vertegenwoordigd, dus ik heb nog 60 echte graden te gaan. Het is echter totaal onbekend om welke temperatuur het nou echt gaat omdat de daadwerkelijke Tcc onbekend is en per processor verschilt.
Met de nieuwe versie is dus uitsluitend de weergave aangepast, ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat gewoon die hele Tjunction weergave er uit mag, want dat is alleen maar misleidend....
Edit: @Chefbierr: Zo te zien heb je inderdaad nog veel ruimte, wat voor koeling gebruik je en hoelang heb je TAT laten lopen?
[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 02-06-2007 10:44 ]
Heb hier ongeveer gelijkaardige resultaten 

Dit lijkt me iig al netjes voor een 24h setup en is met stockkoeling en pc5300 geheugen.

Dit lijkt me iig al netjes voor een 24h setup en is met stockkoeling en pc5300 geheugen.
[ Voor 16% gewijzigd door Renegade! op 02-06-2007 11:24 ]
Waarom zo'n oude Core Temp versie
Ik loop met mijn E4300 ineens tegen een grens aan. Tot iets meer dan 3Ghz gaat alles lekker inclusief Orthos op 1.325v. Op 3.2Ghz is ineens 1.4v niet genoeg meer voor Orthos...
Of ik zit nu al op een grens van de processor of er zit iets anders in de weg, straks maar weer eens even de BIOS in voor meer sap.
Ik loop met mijn E4300 ineens tegen een grens aan. Tot iets meer dan 3Ghz gaat alles lekker inclusief Orthos op 1.325v. Op 3.2Ghz is ineens 1.4v niet genoeg meer voor Orthos...
Of ik zit nu al op een grens van de processor of er zit iets anders in de weg, straks maar weer eens even de BIOS in voor meer sap.
Is gewoon de versie vanuit het Core 2 duo OC/info topic, zal straks wel even een nieuwere versie downloaden.bvk schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:41:
Waarom zo'n oude Core Temp versie![]()
Volgens mij hebben wij trouwens ongeveer dezelfde cpu's, alles loopt lekker tot 3-3.1ghz en voor 3.2 heb je inderdaad sowieso 1.4v nodig. Denk dat de cpu gewoon aan zijn max zit en daar baal ik ook niet om, 3ghz vind ik al een heel leuke OC
Ik heb een L650C586 batch proc en jij?
Ga zo eerst ff een lekker potje gamen en dan later eens meer dan 1.4 proberen, samen met andere settings.
Ga zo eerst ff een lekker potje gamen en dan later eens meer dan 1.4 proberen, samen met andere settings.
L650C590bvk schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:03:
Ik heb een L650C586 batch proc en jij?
Bijna identiek dus
P5b de Luxe met Corsair pc6400 c5 en de stock koeler.Renegade! schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:33:
[...]
L650C590
Bijna identiek dusWelke koeler, moederbord en geheugen gebruik jij?
Als ik (ortos) 100 % cpu draai dan vliegen de temp op core 0, 1 naar 50 graden. (met een vuur icoon in speedfan)
Zodra ik burn programma afsluit dan zakt de temp in 2 sec naar 34 graden.
Moet ik nu speedfan geloven of niet ? en wat is het verklaring hiervoor
Edit: stock koeler, stock snelheid dus geen eens oc (4 fans voor behuizing, airflow is wel goed)
Edit: stock koeler, stock snelheid dus geen eens oc (4 fans voor behuizing, airflow is wel goed)
[ Voor 15% gewijzigd door ALPACINO op 03-06-2007 13:14 ]
Verwijderd
Ik kom er ook ff bij 
Gigabyte DS3 rev. 3.3 (F7.new BIOS)
E4300, week 44A (Ninja rev. B + 120 fan)
Corsair CM2X1024-6400
..voor "hoge" clocks heb ik belachelijk hoge voltages nodig..
Voor 9*333 heb ik zo'n 1.425vcore nodig, maar als ik richting de 3.2 wil, zit ik al over de 1.5vcore
Ook, met hoge FSB start de PC wel op, maar blijft ie gwn hangen na 2 minuten primen..
.. k zou graag naar 3.4 willen
Iemand ideetje?
Corsair CM2X1024-6400
Voor 9*333 heb ik zo'n 1.425vcore nodig, maar als ik richting de 3.2 wil, zit ik al over de 1.5vcore

Ook, met hoge FSB start de PC wel op, maar blijft ie gwn hangen na 2 minuten primen..
.. k zou graag naar 3.4 willen
Iemand ideetje?
Verwijderd
Probeer eens met CoreTemp 0.94?ALPACINO schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:13:
Als ik (ortos) 100 % cpu draai dan vliegen de temp op core 0, 1 naar 50 graden. (met een vuur icoon in speedfan)
Volgens mij heb je gewoon pech. Welk geheugen heb je, en overklok je dat niet te ver?Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:34:
Ik kom er ook ff bij
Corsair CM2X1024-6400
.. k zou graag naar 3.4 willen![]()
Iemand ideetje?
Verwijderd
Ik heb Corsair CM2X1024-6400, het geheugen is zelfs helemaal NIET overgeclockt.. 
..en voor zover ik weet staan de timings goed (5-5-5-12 volgens product sheet van Corsair, maar ben er alleen niet zeker van of ik T1 draai, waar kan ik dit zien?)

..en voor zover ik weet staan de timings goed (5-5-5-12 volgens product sheet van Corsair, maar ben er alleen niet zeker van of ik T1 draai, waar kan ik dit zien?)
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 19:12 ]
Het lijkt er op dat Davinator tegen de zelfde "grens" aanloopt, tot even boven de 3Ghz draait het nog op stock voltage, daarboven is ineens heel veel vcore nodig om Orthos stabiel te draaien...Renegade! schreef op zondag 03 juni 2007 @ 18:24:
[...]
Volgens mij heb je gewoon pech. Welk geheugen heb je, en overklok je dat niet te ver?
Hij schrijft dat hij pc6400 Corsair heeft, dus die worden nog lang niet overclocked... Nu heb ik vrijwel hetzelfde geheugen en ik merk op dat de SPD 270 Mhz op cas 4 heeft staan en 400 Mhz op cas 5. Bij mij blijft ie ook op 340 FSB nog op cas 4 staan en zou eigenlijk al naar 5 moeten.
Het kan dus zijn dat niet de processor meer voltage nodig heeft, maar het geheugen bedenk ik me zo... Ga ik eens handmatig op Cas 5 zetten of voltage verhogen, kijken of dat helpt.
Edit: Hoeveel spanning heb jij op je mem staan daviNator?
[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 03-06-2007 19:16 ]
Verwijderd
Ik heb +0.1 op m'n mem staan (1.9V)
Btw, welke versie van het BIOS heb je? En welke is goed voor overclocken? Heb tot nu toe F4, F7.new, F10 en F11 geprobeerd..
Btw, welke versie van het BIOS heb je? En welke is goed voor overclocken? Heb tot nu toe F4, F7.new, F10 en F11 geprobeerd..
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 19:44 ]
Ok, ik heb mijn geheugen voltage net naar 2.15 verhoogd en de timings verlaagd, niets meer aan de processor settings gedaan.Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:41:
Ik heb +0.1 op m'n mem staan (1.9V)
Ik ga nu "even" Orthos draaien, ik hoop niet dat ik zo al weer terug ben
Helaas, helaas.... 16,5 minuut, toen was de pret over
In ieder geval langer dan met de vorige settings, toen was het 5 min max. Ik denk dat mijn temps me parten spelen, zat al op 22 - tcc toen die klapte..
Ik ga nu nogmaals proberen op 400+ FSB te komen, met uiteraard een lagere MP. Ik heb echter begrepen dat ik Orthos dan niet meer hoef te proberen omdat die een MP van (de standaard) 9x ingestelde FSB gebruikt = 3600 Mhz +?
In ieder geval langer dan met de vorige settings, toen was het 5 min max. Ik denk dat mijn temps me parten spelen, zat al op 22 - tcc toen die klapte..
Ik ga nu nogmaals proberen op 400+ FSB te komen, met uiteraard een lagere MP. Ik heb echter begrepen dat ik Orthos dan niet meer hoef te proberen omdat die een MP van (de standaard) 9x ingestelde FSB gebruikt = 3600 Mhz +?
Verwijderd
Hm.. bij 8*400 start ie bij mij wel gwn op, maar zodra ik Orthos ga draaien blijft ie dus gwn hangen na 2 minuten, muis stil, orthos stil ..
Net geprobeerd maar zelfde verhaal. Ik heb wel een E4400 maar dat maakt toch niet zoveel uit(?)
Als ik orthos 2 min draai dan zijn beide cores 46 graden, is toch best hoog voor stock settings ?
Zodra orthos op stop druk dan worden de temps 34 graden
Verwijderd
Aangezien ik nooit met stock cooler heb gedraaid kan ik niet zeggen of 46 graden stressed veel is, dus daar kan ik je niet mee helpen ..ALPACINO schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:17:
[...]
Net geprobeerd maar zelfde verhaal. Ik heb wel een E4400 maar dat maakt toch niet zoveel uit(?)
Als ik orthos 2 min draai dan zijn beide cores 46 graden, is toch best hoog voor stock settings ?
Zodra orthos op stop druk dan worden de temps 34 graden
Maar als je denkt dat je temperaturen te hoog zijn, raad ik aan om toch een andere CPU cooler te halen, voor €17 heb je bijv. al een Arctic Freezer 7 Pro, die het al een heel stuk beter doet dan stock.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 23:01 ]
Orthos "gebruikt" die MP niet... hij laat hem alleen zien. Dus om te testen is het prima alleen geen waarde hechten aan het aantal megahertzen dat ie laat zien. Mijn proc draait nu ook op 4275Mhzbvk schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:29:
Helaas, helaas.... 16,5 minuut, toen was de pret over![]()
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Ik heb sinds vrijdag de GA-P35-DS3P voor bij mn E4300 (met stock koeler). Ik moest deze echter heel hard aandrukken naar mijn idee om hem vast te laten klikken. Zo hard dat mn bord nu krom staat.
Foto'tje

(sorry voor de slechte belichting)
Is dit normaal? Ik heb wel op GOT gelezen dat meer mensen er last van hebben, maar ook zo ver of is dit niet goed?
graag jullie mening hierover
Foto'tje

(sorry voor de slechte belichting)
Is dit normaal? Ik heb wel op GOT gelezen dat meer mensen er last van hebben, maar ook zo ver of is dit niet goed?
graag jullie mening hierover
Ok, thanks weten we dat ook weerJohnnyV76 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:58:
[...]
Orthos "gebruikt" die MP niet... hij laat hem alleen zien. Dus om te testen is het prima alleen geen waarde hechten aan het aantal megahertzen dat ie laat zien. Mijn proc draait nu ook op 4275Mhz
Krijg em nog steeds niet op 400 FSB, geen idee waar het aan kan liggen... Alle condities zijn er, zou zo moeten lukken.
Draai maar even 9x335, net over de 3 Ghz dus. Eens kijken voor andere proc, mem en koeling
Verwijderd
heb deze proc net 4 wekenbvk schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:04:
[...]
Ok, thanks weten we dat ook weer![]()
Krijg em nog steeds niet op 400 FSB, geen idee waar het aan kan liggen... Alle condities zijn er, zou zo moeten lukken.
Draai maar even 9x335, net over de 3 Ghz dus. Eens kijken voor andere proc, mem en koeling
EDIT: kan trouwens aan je BIOS versie liggen, sommige BIOSen halen de 400fsb niet, en sommige wel, probeer anders eens 399 of 401?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 08:39 ]
Zijn de nieuwe E2140/2160 nu de nieuwe overclock koningen?
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=202401
Edit: nog niet, E4300 nog steeds http://www.ripping.org/database.php?act=records
Edit: nog niet, E4300 nog steeds http://www.ripping.org/database.php?act=records
[ Voor 28% gewijzigd door M411007 op 04-06-2007 10:41 ]
Verwijderd
Ehm.. maybe tot er weer gare steppings komenM411007 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:37:
Zijn de nieuwe E2140/2160 nu de nieuwe overclock koningen?
EDIT: Weet iemand hoe ik kan zien of ik T1/T2 heb? En waar ik dat kan veranderen?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 11:14 ]
Verwijderd
Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen T1 en T2? Is dit snelheidsverschil groot? Maakt dit verschil bij overclocken?
De P5B de Luxe zou zo uit de doos al 500 FSB moeten doen volgens diverse tweakers en forums... Ik heb niet alleen 400 rond geprobeerd hoor, ook 401, 405 en 410, geen van alle boot...Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 08:38:
[...]
heb deze proc net 4 weken, stiekem zou ik wel een e6600 willen
EDIT: kan trouwens aan je BIOS versie liggen, sommige BIOSen halen de 400fsb niet, en sommige wel, probeer anders eens 399 of 401?
399 is nog een optie, maar gaat denk ik ook niet werken, zou wel bizar zijn
ik had een aantal vraagjes.
dit is mijn huidige pc:
Arctic Freezer 7 Pro (Socket 775)
ASUS P5B (i965 - S775)
PC2-4200 - 1 GB - DDR2 - Kingston ValueRAM CL4.0
Sapphire X1950 GT - 256 MB - PCIe - TV+2xDVI+ViVo
coolermaster centurion 5 kast (met achterin ter hoogte van de processor 1x 120 mm outtake fan en voorin voor de schijven 1x 80mm intake)
en nog wat hdd's dvd spelers en voeding tagan 430 watt
ik heb het werkgeheugen op 5-5-5-15 draaien en op 333mhz
ik zit nu op de 3 ghz met een voltage van 1,3250 volt
nu wordt echter de nordbridge zo heet dat ik hem geen 2 seconden aan kan raken.
kan het kwaad dat de northbridge zo warm wordt dat ik hem nagenoeg niet meer aan kan raken?
Edit:
dat de proc. zo warm werd kwam door me airflow en de proc is nu ruim 5 graden koeler
binnenkort maar eens goeie koelpassta kopen en andere werkgeheugen en dna op naar de 3.6 ghz
dit is mijn huidige pc:
ASUS P5B (i965 - S775)
coolermaster centurion 5 kast (met achterin ter hoogte van de processor 1x 120 mm outtake fan en voorin voor de schijven 1x 80mm intake)
kan het kwaad dat de northbridge zo warm wordt dat ik hem nagenoeg niet meer aan kan raken?
Edit:
dat de proc. zo warm werd kwam door me airflow en de proc is nu ruim 5 graden koeler
binnenkort maar eens goeie koelpassta kopen en andere werkgeheugen en dna op naar de 3.6 ghz
[ Voor 30% gewijzigd door rp87 op 04-06-2007 15:22 ]
Verwijderd
Of je koopt gwn nieuwe heatsink voor je NBrp87 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:53:
ik had een aantal vraagjes.
dit is mijn huidige pc:
ASUS P5B (i965 - S775)
Edit:
dat de proc. zo warm werd kwam door me airflow en de proc is nu ruim 5 graden koeler![]()
Verwijderd
ik heb dus big typ binnen gekregen en de processor werd 1graden koeler stressed orthos. (core temp 0.95) 333x9 1.3250v
ik alles op default 200x9 1.3250v gezet in bios op dit moment draait orthos 6 minuten en is temperatuur 66graden. en binnen 10 sec al 60graden.
temp in bios van cpu is 41graden das volgens mij ook veel te hoog.
ik alles op default 200x9 1.3250v gezet in bios op dit moment draait orthos 6 minuten en is temperatuur 66graden. en binnen 10 sec al 60graden.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 16:51 ]
Verwijderd
Welke BIOS versie heb je? Want er was toch iets dat F11 veel te hoge temperaturen gaf?Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:33:
ik heb dus big typ binnen gekregen en de processor werd 1graden koeler stressed orthos. (core temp 0.95) 333x9 1.3250v
ik alles op default 200x9 1.3250v gezet in bios op dit moment draait orthos 6 minuten en is temperatuur 66graden.
Verwijderd
ik heb een asus p5n-e sli met nieuwste bios versie 0602
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:52:
[...]
Welke BIOS versie heb je? Want er was toch iets dat F11 veel te hoge temperaturen gaf?
Verwijderd
Sry k d8 ff dat iedereen een DS3 hadVerwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:02:
ik heb een asus p5n-e sli met nieuwste bios versie 0602
[...]
K heb even gekeken voor je, 0604 is de nieuwste BIOS atm, probeer die eens en kijk eens of de temperaturen zijn veranderd?
Je gebruikt voor standaard klok ook te veel vcore denk ik, zoveel heeft ie helemaal niet nodig, 1.29 is voldoende. Verder denk ik dat je koeler er toch niet goed opzit, maar door zijn kwaliteit er toch een graadje vanaf weet te halen.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:33:
Is het misschien een idee om eens wat steppings te posten, zowel met succesvolle OC's als mindere?
Wellicht kunnen we dan een "database" opbouwen om door TS in de openings post meegenomen te worden.
[ Voor 6% gewijzigd door bvk op 04-06-2007 17:53 ]
Verwijderd
nieuwe bios geen effect ik ga nu weer stock cooler monteren kijken wat hieruit gaat komen.
edit
stock cooler erop eerst alleen laagje paste on IHS zelfde hoge temps. Toen zag ik dat er weinig contact was dus ook nog dun laagje op de cooler.
vcore op auto/1.3250/1.2750 rest bios op default allemaal na 10sec orthos 58/59 graden na 2 minuten 62/63 graden met core temp 0.95
IHS is recht en ga ervan uit dat stock cooler ook recht is dus ik snap niet wat er nu fout gaat.
kan het zo zijn dat dmv bepaald software temp uilees progs de zooi in de war raakt?
zou het nut hebben als ik op andere HD alleen xp opnieuw instal en dan core temp en dan uitlezen die hap??
edit
stock cooler erop eerst alleen laagje paste on IHS zelfde hoge temps. Toen zag ik dat er weinig contact was dus ook nog dun laagje op de cooler.
vcore op auto/1.3250/1.2750 rest bios op default allemaal na 10sec orthos 58/59 graden na 2 minuten 62/63 graden met core temp 0.95
IHS is recht en ga ervan uit dat stock cooler ook recht is dus ik snap niet wat er nu fout gaat.
kan het zo zijn dat dmv bepaald software temp uilees progs de zooi in de war raakt?
zou het nut hebben als ik op andere HD alleen xp opnieuw instal en dan core temp en dan uitlezen die hap??
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:42:
[...]
Sry k d8 ff dat iedereen een DS3 had![]()
K heb even gekeken voor je, 0604 is de nieuwste BIOS atm, probeer die eens en kijk eens of de temperaturen zijn veranderd?
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 19:13 ]
Nou vandaag een Thermalright Ultra 120 extreme + 120mm Papst fan (1250rpm) binnen gekregen. Dus meteen de fsb op 333Mhz gezet. Dan zit ik dus op 3GHz rond. Hiervoor heb ik een vcore van 1,30v nodig. Maar dan de temperaturen; met weinig airflow bereikt ie temperaturen tot 70 graden (met TAT, Tool van Asus ongeveer 12gr lager). Als ik dan de 2 casefans vervang door 4000RPM exemplaren zit ik alsnog op de 64 graden stressed. Dit zijn ongeveer dezelfde temperaturen als ik had met een boxed koeler en 2400MHz/1.15v. Verder lijkt me alles wel goed zitten, de heatsink wordt bij het stressen ook duidelijk warm. Is dit normaal door het hogere voltage, leest het moederbord (P5B Premium) nou te hoge waarders uit, of wat? Want ik dacht dat de temperatuur toch zeker wel onder de 60 graden zou liggen.
Owja idle is 38 TAT / 28 graden Asus en voelt de heatsink ook koud aan. Idle draait de cpu op slechts 2GHz.
Owja idle is 38 TAT / 28 graden Asus en voelt de heatsink ook koud aan. Idle draait de cpu op slechts 2GHz.
[ Voor 6% gewijzigd door kutkip op 04-06-2007 19:23 ]
Verwijderd
Standaard clock draait standaard 1.325 .......bvk schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:50:
[...]
Je gebruikt voor standaard klok ook te veel vcore denk ik, zoveel heeft ie helemaal niet nodig, 1.29 is voldoende. Verder denk ik dat je koeler er toch niet goed opzit, maar door zijn kwaliteit er toch een graadje vanaf weet te halen.
Is het misschien een idee om eens wat steppings te posten, zowel met succesvolle OC's als mindere?
Wellicht kunnen we dan een "database" opbouwen om door TS in de openings post meegenomen te worden.

Je zegt zelf al weinig airflow te hebben werk daar eens aan en post je resultaten want de Thermalright Ultra 120 extreme is zeker niet de minstekutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:20:
Nou vandaag een Thermalright Ultra 120 extreme + 120mm Papst fan (1250rpm) binnen gekregen. Dus meteen de fsb op 333Mhz gezet. Dan zit ik dus op 3GHz rond. Hiervoor heb ik een vcore van 1,30v nodig. Maar dan de temperaturen; met weinig airflow bereikt ie temperaturen tot 70 graden (met TAT, Tool van Asus ongeveer 12gr lager). Als ik dan de 2 casefans vervang door 4000RPM exemplaren zit ik alsnog op de 64 graden stressed. Dit zijn ongeveer dezelfde temperaturen als ik had met een boxed koeler en 2400MHz/1.15v. Verder lijkt me alles wel goed zitten, de heatsink wordt bij het stressen ook duidelijk warm. Is dit normaal door het hogere voltage, leest het moederbord (P5B Premium) nou te hoge waarders uit, of wat? Want ik dacht dat de temperatuur toch zeker wel onder de 60 graden zou liggen.
[ Voor 60% gewijzigd door psychoclown op 04-06-2007 19:51 ]
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Hmm, lekker dan, ik bestel ook net deze koeler, alleen dan met de door Anandtech gebruikte Scyte ventilator.kutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:20:
Ik denk dat ie toch niet goed gemonteerd zit, of te veel/weinig/slechte koelpasta.
Dacht me zelf in ieder geval te gaan verheugen op 25c idle en 50c Orthos stressed o.i.d. op de max die mijn E4300 aankan
Verwijderd
TAT is echt waardeloos voor tempskutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:20:
Coretemp 0.94 werkt voor mij het beste (komt het meest in de buurt van idle temp van BIOS)
heb je gecontroleerd of de heatsink van de koeler krom is? Ik heb gehoord dat sommige 120 extreme's slecht afgewerkt zijn.kutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:20:
Nou ik ga hem er zo nog maar even afhalen en kijken hoe het contact is. De koelpasta is goed, het is AS5 en ik heb al wel een paar jaar ervaring met het aanbrengen van dat spul dus er zit echt niet teveel van op 
Nou het probleem is duidelijk, de heatspreader staat zo bol als een hoepel
[ Voor 16% gewijzigd door kutkip op 04-06-2007 21:02 ]
Ja zoals boven gezegd hebben VEEL andere mensen dit probleem ook. Slechte zaak voor zo'n dure koeler, nu moet je ook nog spullen kopen om te lappen -_-kutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 20:38:
Nou ik ga hem er zo nog maar even afhalen en kijken hoe het contact is. De koelpasta is goed, het is AS5 en ik heb al wel een paar jaar ervaring met het aanbrengen van dat spul dus er zit echt niet teveel van op
De temperatuur van CoreTemp 0.95 is bij mij met 3 graden verschil gelijk aan TAT. Maar volgens CoreTemp mag de cpu tot 100graden worden.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:52:
[...]
TAT is echt waardeloos voor tempsdie temps daar zijn veel te hoog..
Coretemp 0.94 werkt voor mij het beste (komt het meest in de buurt van idle temp van BIOS)
het is al eerder gezegd maar coretemp leest dus geen temperatuur uit, maar alleen de Delta tot de Thermal specification. Althans dat zou de bedoeling moeten zijn -_-kutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:16:
[...]
De temperatuur van CoreTemp 0.95 is bij mij met 3 graden verschil gelijk aan TAT. Maar volgens CoreTemp mag de cpu tot 100graden worden.
Nou normaal leest ie gewoon de temperatuur uit maar er is idd ook een optie "Delta to Tjunction". Dan zie je dus hoeveel graden je nog te gaan hebt tot je de max temperatuur bereikt hebt. En die max is 100graden volgens coretemp wat mij nogal veel lijkt.Chefbierrr schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:20:
[...]
het is al eerder gezegd maar coretemp leest dus geen temperatuur uit, maar alleen de Delta tot de Thermal specification. Althans dat zou de bedoeling moeten zijn -_-
100 klopt hoor. Is in de core.
Razor.Timo schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:32:
100 klopt hoor. Is in de core.
Dus max temp verschilt per cpu.Het Coretemp programma "denkt" dat een core of op 85 of op 100 graden zijn max bereikt en verrekend dat met de DTS waarde...
Ook per E4300? Mijne heeft al naar de 90graden gekeken in coretemp en bleef gewoon werken.
maar er moet toch een soort gemiddelde zijn voor bijv. het E4300 model?
Naja, ThermalrightULtra 120 extreme is besteld
, ff checken of de heatsink egaal is en dan knallen maar
Naja, ThermalrightULtra 120 extreme is besteld
[ Voor 44% gewijzigd door Chefbierrr op 04-06-2007 22:42 ]
Ik heb hem ook besteld en je kunt er van uit gaan dat het ding vlak is, Thermalright HSF's zijn spiegelsChefbierrr schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:41:
maar er moet toch een soort gemiddelde zijn voor bijv. het E4300 model?
Naja, ThermalrightULtra 120 extreme is besteld, ff checken of de heatsink egaal is en dan knallen maar
Het zijn sommige C2D heatspreaders die niet vlak zijn. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een top koeler zoals die Thermalright maakt niet gecontroleerd wordt op vlakheid.
Dat kan ik me wel voorstellen van een cpu serie die per miljoenen de Intel fabrieken verlaat.....
Verwijderd
Ik zeg toch ook, Coretemp 0.94kutkip schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:16:
[...]
De temperatuur van CoreTemp 0.95 is bij mij met 3 graden verschil gelijk aan TAT. Maar volgens CoreTemp mag de cpu tot 100graden worden.
Maakt helemaal niets uit hoor, alleen de weergave is aangepast. Ze meten allebei precies dezelfde waarde, maar "toveren" daar andere getallen uitVerwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:28:
[...]
Ik zeg toch ook, Coretemp 0.94, verschilt veel in temp met 0.95
Verwijderd
daar ben ik het niet mee eens het verschil met 0.94 en 0.95 is constant 15 graden. ik denk dat 0.95 de tjunction meet en 0.94 de Tcase. wat volgens de regels precies 15 moet zijn.
bvk schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:37:
[...]
Maakt helemaal niets uit hoor, alleen de weergave is aangepast. Ze meten allebei precies dezelfde waarde, maar "toveren" daar andere getallen uit
Begrijp niet dat jullie 0.95 uberhaupt werkend krijgen. Zodra ik hem open reboot PC of bsod. Met voorgaande versies geen enkel probleem....
Ja, omdat 0.94 85c aanhoud en 0.95 100c als zijnde de "tjunction"... Iets waar je dus helemaal niet naar moet kijken, maar alleen naar de ruimte die die geeft tot de max. Je zult zien dat die ruimte bij beide versies gelijk is.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:30:
daar ben ik het niet mee eens het verschil met 0.94 en 0.95 is constant 15 graden. ik denk dat 0.95 de tjunction meet en 0.94 de Tcase. wat volgens de regels precies 15 moet zijn.
[...]
Voorbeeld:
Versie 0.94 geeft aan dat mijn proc 25 graden is en de tjunction zou 85c moeten zijn, verschil is dus 60 graden te gaan voordat de cpu gaat terugklokken. Neem ik nu versie 0.95 dan is mijn proc ineens 40c en heeft ie ook nog 60 graden te gaan voor de tjunction van 100c.
Stel ik nu die "Delta to tjunction" in: jahoor, 60c te gaan....
@Viss: Al eens opnieuw gedownload neem ik aan?
naja hierboven schrijft dus net iemand dat zn extreme een bolle HS heeftbvk schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:16:
[...]
Ik heb hem ook besteld en je kunt er van uit gaan dat het ding vlak is, Thermalright HSF's zijn spiegels![]()
Het zijn sommige C2D heatspreaders die niet vlak zijn. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een top koeler zoals die Thermalright maakt niet gecontroleerd wordt op vlakheid.
Dat kan ik me wel voorstellen van een cpu serie die per miljoenen de Intel fabrieken verlaat.....
Zoals ik al zei, ik geloof daar niet in. Thermalright heeft een veels te goede reputatie om op het spel te zetten, wat ze doen als ze een niet 100% vlakke HS afleveren.Chefbierrr schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 18:38:
[...]
naja hierboven schrijft dus net iemand dat zn extreme een bolle HS heeft
Maar we zullen zien, ik heb er ook 1 besteld
Ik denk echter eerder dat er bedoeld werd dat de IHS van de CPU niet vlak was, dat komt namelijk (te) regelmatig voor

Zo net even geprobeerd om onder de 16 seconden te duiken op 3600Mhz. En het is gelukt! Hier de screen:

Daarna nog even proberen iets hoger te komen, maar doordat vcore op 1.55 kwam ik niet ver. Op 3.73Ghz gaf superpi error. Kan overigens ook nog aan me geheugen liggen wat dan niet meer mee wil. Heb de timings strakker dan standaard. Maar toch nog tot hier gekomen

Daarna nog even proberen iets hoger te komen, maar doordat vcore op 1.55 kwam ik niet ver. Op 3.73Ghz gaf superpi error. Kan overigens ook nog aan me geheugen liggen wat dan niet meer mee wil. Heb de timings strakker dan standaard. Maar toch nog tot hier gekomen

[ Voor 28% gewijzigd door Snippertje op 05-06-2007 19:55 ]
gister heb ik nieuw geheugen besteld en ga ook op 3,6 ghz proberen te komen.
ik zit nu op 3 ghz op 1.325 volt.
ik hoop dat mijn arctic freezer de temps een beetje weet te beperken. ook hoop ik dat mijn goedkope asus p5b het houd, maar ik heb er de volste vertrouwen in
.
ik zit nu op 3 ghz op 1.325 volt.
ik hoop dat mijn arctic freezer de temps een beetje weet te beperken. ook hoop ik dat mijn goedkope asus p5b het houd, maar ik heb er de volste vertrouwen in
Dit topic is gesloten.