Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.340 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Zyppora

155/50 Warlock

Ik ben sinds een paar dagen ook bezig met Ubuntu (begon met 6.06 live CD, upgrade naar 6.10, upgrade naar 7.04), en het bevalt me uitstekend. Ik had al eens eerder geprobeerd de overstap XP -> Ubuntu te maken, en daarbij toch wel mijn vingers gebrand, maar dit keer moet ik een heel eind komen ;)

Ik heb alles op dit moment in VMPlayer draaien, en alles werkt op een ding na: geluid. Ik vrees alleen dat dat is omdat het een VM is, en daar is weinig aan te doen.

Ik heb op dit moment een 2k3 server draaien in het thuisnetwerk als DEV webserver annex fileserver, en ben van plan deze op enig later tijdstip om te zetten naar een linux servertje. Ben op de VM dus aan het oefenen dat ding te adminnen :c) Omdat het zooitje waarschijnlijk geen DE gaat krijgen is het continu de VI tutorials zoeken, en commands uit mijn hoofd leren, maar dat gaat me nog wel lukken.

Dingen waar ik nu tegenaan loop: Samba geinstalleerd, draait allemaal super. Windows ziet zowel de server als de gesharede folders, maar zodra ik er een wil openen, vraagt-ie om een login + wachtwoord. Leuk en aardig, mijn eigen account gebruikt (enige account die op de VM staat), root geprobeerd, zelfs de login van de host XP geprobeerd (waarom eigenlijk?), guest geprobeerd in verschillende soorten en smaken, wilde maar niet lukken. Nu ben ik erop gewezen dat ik binnen Samba een user aan moet maken, en die owner (?) van deze share moet maken. Gisteravond voorzichtig geprobeerd, manpages geskimmed, beetje gegoogled (SP?), maar nog geen resultaat. Vanavond maar eens verder mee klooien :D

* Zyppora kan er alleen maar van dromen ooit een succesvolle linux sysadmin te worden :P

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mithras schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:36:
Of je bent een bikkel en draait nu gewoon al Feisty :p
Dat is waar, ik draai 'm zelf ook al :P

command-not-found wat standaard in feisty zit is echt wel handig:
~$ cowthink
The program 'cowsay' is currently not installed.  
You can install it by typing:
sudo apt-get install cowsay
Make sure you have the 'universe' component enabled

Zelfs de commandline word foolproof zo

@Zyppora: Ubuntu guide: Samba server. Ubuntu guide, ubuntuforums.org en Google zijn sowieso erg handig als je een probleem hebt. Ik zou ook niet te lang zelf gaan klooien (hoewel het wel leerzaam is), vooral op ubuntuforums.org zijn de meeste problemen al wel langsgekomen of is er een howto voor :)

[ Voor 29% gewijzigd door user109731 op 17-04-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Zyppora schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:59:
Ik heb alles op dit moment in VMPlayer draaien, en alles werkt op een ding na: geluid. Ik vrees alleen dat dat is omdat het een VM is, en daar is weinig aan te doen.
Dat is een ongegrondde vrees, VMWare kan een geluidskaart emuleren, en daar zijn ook wel drivers voor in Ubuntu dus je doet ergens iets niet helemaal goed. :)
Dingen waar ik nu tegenaan loop: Samba geinstalleerd, draait allemaal super. Windows ziet zowel de server als de gesharede folders, maar zodra ik er een wil openen, vraagt-ie om een login + wachtwoord. Leuk en aardig, mijn eigen account gebruikt (enige account die op de VM staat), root geprobeerd, zelfs de login van de host XP geprobeerd (waarom eigenlijk?), guest geprobeerd in verschillende soorten en smaken, wilde maar niet lukken. Nu ben ik erop gewezen dat ik binnen Samba een user aan moet maken, en die owner (?) van deze share moet maken. Gisteravond voorzichtig geprobeerd, manpages geskimmed, beetje gegoogled (SP?), maar nog geen resultaat. Vanavond maar eens verder mee klooien :D
smbpasswd niet vergeten. :)
smbpasswd -a [naam] zelfs.
* Zyppora kan er alleen maar van dromen ooit een succesvolle linux sysadmin te worden :P
Tja, dat is voornamelijk een kwestie van tijd. :)
Je kunt bij alle distributies gewoon kijken wat er gebeurt. Alle instellingen enzo staan uiteindelijk in configuratiebestanden, veelal in /etc ergens, of in je homedir (verborgen directories beginnen met een punt).
JanDM schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:04:
Zelfs de commandline word foolproof zo
Dat niet alleen, het is wel heel erg handig dat ie je vertelt welk package je nodig hebt. Ik heb nog weleens gezeten dat ik dacht "okee, dat staat er niet op, maar welk package moet ik hebben?".
Dit zijn toch wel de slimmere functies, simpel als ze zijn.
Op zich zou het van mij ook nog mogen dat ie voorstelt het te installeren voor me, en als ik dat bevestig, dat gebeurt.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 17-04-2007 14:13 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

JanDM schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:04:
[...]
@Zyppora: Ubuntu guide: Samba server. Ubuntu guide, ubuntuforums.org en Google zijn sowieso erg handig als je een probleem hebt. Ik zou ook niet te lang zelf gaan klooien (hoewel het wel leerzaam is), vooral op ubuntuforums.org zijn de meeste problemen al wel langsgekomen of is er een howto voor :)
Ubuntuguide.org was mijn tweede keus voor vanavond geweest (google blijft toch je startpagina he?). Maar toch bedankt voor de link, die zal ik eens goed doornemen.
Cyphax schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:11:
[...]

Dat is een ongegrondde vrees, VMWare kan een geluidskaart emuleren, en daar zijn ook wel drivers voor in Ubuntu dus je doet ergens iets niet helemaal goed. :)
Nou, in VMPlayer toch niet :/ Die vraagt bij het opstarten meteen om een vmx file (VM config) en begint meteen met starten. Geen menubar, geen settings, niks. Ik kan zelfs de hoeveelheid geheugen niet veranderen of schijven toevoegen/verwijderen.

Nu heb ik op de laptop van het werk wel server/machine console draaien, maar om het hele zwikje nu weer terug te kopieren ... dan kan ik wel zonder geluid ;) [/lazy mode]
[...]

smbpasswd niet vergeten. :)
smbpasswd -a [naam] zelfs.
Daar zal ik eens op googlen/ubuntuguide'en (wat de boer niet kent ... dat execute-ie niet).
[...]

Tja, dat is voornamelijk een kwestie van tijd. :)
Je kunt bij alle distributies gewoon kijken wat er gebeurt. Alle instellingen enzo staan uiteindelijk in configuratiebestanden, veelal in /etc ergens, of in je homedir (verborgen directories beginnen met een punt).
Verborgen files/folders beginnen met een punt, dat wist ik al (had ik ergens opgepikt), maar dat die de configs bevatten (en dat de configs voornamelijk in /etc stonden), dat wist ik nog niet :)
* Zyppora leert elke dag weer wat bij.
[...]

Dat niet alleen, het is wel heel erg handig dat ie je vertelt welk package je nodig hebt. Ik heb nog weleens gezeten dat ik dacht "okee, dat staat er niet op, maar welk package moet ik hebben?".
Dit zijn toch wel de slimmere functies, simpel als ze zijn.
Op zich zou het van mij ook nog mogen dat ie voorstelt het te installeren voor me, en als ik dat bevestig, dat gebeurt.
Laat dat nu het eerste zijn geweest wat ook bij mij opkwam toen ik die output las :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Zyppora op 17-04-2007 14:33 . Reden: Lame zijn is ook een vak :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Ben nu ook maar alvast Feisty aan het installeren want begreep dat het dus wel is heel druk kan gaan worden op de servers als Feisty echt is uitgekomen. Of is dit wat overdreven.

edit: is nu wel een hele hoop aan het downloaden dus dat zou dan inderdaat wel is kloppen

[ Voor 20% gewijzigd door maxjuh op 17-04-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
maxjuh schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:35:
Ben nu ook maar alvast Feisty aan het installeren want begreep dat het dus wel is heel druk kan gaan worden op de servers als Feisty echt is uitgekomen. Of is dit wat overdreven.

edit: is nu wel een hele hoop aan het downloaden dus dat zou dan inderdaat wel is kloppen
Hmm dat valt reuze mee hoor :) alleen is er volgens mij geen security-mirror, dus is-ie soms best druk.

Mirrors:
http://www.apt-get.eu/ http://ubuntu.apt-get.eu/ubuntu/dists/ en last but not least http://www.ubuntu-nl.org/download/mirror/

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Dit werkt prima volgens mij:
code:
1
2
3
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-updates main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted

Wat is het verschil tussen de security.ubuntu.com repository en feisty-security op nl.archive.ubuntu.com?
De security mirror zal nieuwe pakketten wel eerder hebben, maar verder is er toch geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Zyppora schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:26:
Nou, in VMPlayer toch niet :/ Die vraagt bij het opstarten meteen om een vmx file (VM config) en begint meteen met starten. Geen menubar, geen settings, niks. Ik kan zelfs de hoeveelheid geheugen niet veranderen of schijven toevoegen/verwijderen.
Je kunt met die Player niet de VM veranderen idd, daarvoor moet je VMWare Server installeren. Die is ook gratis. Het is geen limitatie van de player iig, maar als in de VM niet ingesteld staat dat ie een geluidskaart moet emuleren, dan doet ie dat ook niet. :)
Nu heb ik op de laptop van het werk wel server/machine console draaien, maar om het hele zwikje nu weer terug te kopieren ... dan kan ik wel zonder geluid ;) [/lazy mode]
VMWare Server kun je ook wel installeren ipv Player. Je kunt er toch prima die VM's mee afspelen.
Verborgen files/folders beginnen met een punt, dat wist ik al (had ik ergens opgepikt), maar dat die de configs bevatten (en dat de configs voornamelijk in /etc stonden), dat wist ik nog niet :)
* Zyppora leert elke dag weer wat bij.
De configuratie die in je /etc vindt is met name van daemons enzo, als je de configuratie van Gnome bijvoorbeeld wilt bekijken, dan vind je die weer voornamelijk in je homedir.
Het is even zoeken soms.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Cyphax schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:37:
[...]

Je kunt met die Player niet de VM veranderen idd, daarvoor moet je VMWare Server installeren. Die is ook gratis. Het is geen limitatie van de player iig, maar als in de VM niet ingesteld staat dat ie een geluidskaart moet emuleren, dan doet ie dat ook niet. :)

[...]

VMWare Server kun je ook wel installeren ipv Player. Je kunt er toch prima die VM's mee afspelen.
Goed, dat VMWare Server gratiz was, daar kwam ik dus pas achter toen ik Player al had draaien. Geen man overboord hoor, maar het geluid was gewoon iets wat me opviel. Tot nog toe ben ik zeer tevreden met de install en ga ik ook absoluut Ubuntu niet de schuld geven van een tekortkoming van VMWare Player (of van mijn eigen tekort aan kennis/overschot aan luiheid :P zou een mooie boel worden als ik dat wel deed).
Cyphax schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:37:
[...]

De configuratie die in je /etc vindt is met name van daemons enzo, als je de configuratie van Gnome bijvoorbeeld wilt bekijken, dan vind je die weer voornamelijk in je homedir.
Het is even zoeken soms.
Zoeken gaat me wel lukken vermoed ik :) Vinden is vaak het probleem :+ Maar daar heb je dan ook weer tal van wiki's, guides, tutorials en GoT forums voor. Ik zeg: gaat helemaal goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

babbaloerie schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:57:
[...]

Die aangestuurd worden door een JMicron controller? Dan is het maar goed ook dat ze dat fixen. Anders kan ik hem nieteens installeren :P
Weet iemand hier meer over? Was dat inderdaad de reden voor het uitstel van de RC? Dat zou wel eens deze bug kunnen zijn, die mij al sinds mijn eerste Linux-stappen parten speelt. Dapper: niet te installeren. Edgy: ok, maar zonder acpi=off noapic nolapic in grub liep ie af en toe keihard vast. Ikke natuurlijk hopen dat met de nieuwste kernels het gedonder over was. Maar nee, in Feisty moet ik er NOG een parameter bij zetten: pci=biosirq. Op zich geen probleem... maar je moet het maar weten ;)

Mijn mobo is trouwens de Abit AB9 Pro. Niet echt de meest Linux-friendly, blijkbaar. Andere bordjes met JMicron en ICH8(R) controller zijn iets meegaander.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Nou de resultaten van mijn upgrade naar Feisty waren vrij drastisch. Wireless support zou beter moeten zijn, maar in Edgy had ik het in 10 minuten draaien en in Feisty duurde het toch wel drie dagen. Het eindresultaat was ook dat ik van WPA terug moest gaan naar WEP. Niet echt beter dus hier met een Asus Wl-138g V1 Marvell kaartje. Wireless blijft gewoon een probleem. Een howto voor Asus gaat volgen op de Ubuntu forums en een Bug report (ndiswrapper / network manger + Kernel 2.6.20-3+ = gammel / WPA_supplicant) is gemaakt.

Aan de andere kant, mijn ATI driver installeren duurde nu 10 seconden, versus een redelijk grote howto van Edgy... gain some loose some.

PS. Ik heb mijn router geherconfigureerd om alleen mijn twee MACs te accepteren. Nog niet echt super veilig, maar als ze mijn netwerk echt willen misbruiken doen ze dat toch wel denk ik.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Jouke74 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:56:
Nou de resultaten van mijn upgrade naar Feisty waren vrij drastisch. Wireless support zou beter moeten zijn, maar in Edgy had ik het in 10 minuten draaien en in Feisty duurde het toch wel drie dagen. Het eindresultaat was ook dat ik van WPA terug moest gaan naar WEP. Niet echt beter dus hier met een Asus Wl-138g V1 Marvell kaartje. Wireless blijft gewoon een probleem. Een howto voor Asus gaat volgen op de Ubuntu forums en een Bug report (ndiswrapper / network manger + Kernel 2.6.20-3+ = gammel / WPA_supplicant) is gemaakt.

Aan de andere kant, mijn ATI driver installeren duurde nu 10 seconden, versus een redelijk grote howto van Edgy... gain some loose some.

PS. Ik heb mijn router geherconfigureerd om alleen mijn twee MACs te accepteren. Nog niet echt super veilig, maar als ze mijn netwerk echt willen misbruiken doen ze dat toch wel denk ik.
Ik gebruik zelf WICD (http://compwiz18.blackhole.cx/wicd/wb) en dat werkt perfect. Moet je wel even network-manager removen maar dat staat dacht ik ook allemaal op de website uitgelegd mss kan je die dus is proberen.

Zelf hoopte ik dat mijn laptop nu met feisty weer goed uit de suspend mode kan komen maar helaas blijft mijn beeldscherm zwart met een klein vierkantje wat niet zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Koetjeboe schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:13:
Met de nieuwste wine (0.9.35) draaien al mijn favo spellen nu (wel wat gepruts om aan de praat te krijgen...)

Maar kan nu dus eve-online, oblivion en civilization IV spelen, best wel vet.

Beetje los van ubuntu maar wou het even melden, hoezo geen games onder linux :Y)
Zelfs GuildWars werkt nu met wine :o Thumbs up voor de wine devvers.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
Ik gebruik ubuntu veel voor conversie, vin' het een sterk platform daarvoor....( dvd::rip, avidemux, en natuurlijk mencoder, transcode, en ffmpeg...)
Maar gewoon een native proggie om dvd-kopietjes te maken, was altijd wat lastig. Ik heb nu " dvd 9 to 5" gevonden, en dat werkt tot nu toe feilloos. Staat in de repo's en verslaat k9copy ( = wat bekender ) en dat gefrunnik met dvdshrink hoeft nu ook niet meer. Draait met mencoder en dvdauthor als backend...hulde! ( Alleen een rare interface --- nederlands en frans door elkaar ).

Verder gisteren succesvol een .mkv ( x264 -- ac3 -- ssa-subs ) geconverteerd naar dvd...is prima gelukt en da's dubbel leuk omdat dit volgens doom9 een bijna mission impossible is vooralsnog.
Alleen jammer dat devede niet wilde authoren, moest onder xp met convertxtodvd. Ik ga dvdstyler maar eens proberen, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-08 20:16
Ik gebruik nu al geruime tijd Ubuntu op mijn desktop en laptop (sinds 5.04). Op mijn laptop, wat een pentium 3 is, draait het toch niet zo vlot. Ik ben dan beginnen prullen met Debian. Vanuit een kale installatie vertrokken en enkel de dingen die ik nodig heb geinstalleerd. Hierdoor kreeg ik een veel sneller systeem.
Wat mij een beetje tegensteekt aan Debian is het gebruik van verouderde software (of experimental/testing repo's). Ook lijkt de community rond Debian niet zo groot of die van Ubuntu; dus ik zou terug willen overschakelen naar Ubuntu.

Nu ik heb gezien dat je bij de installatie een zogenaamde 'server'-install kunt doen. Wat houdt dit just in? Een mooie kale installatie zoals dat was bij Debian, of wordt er een hoop server-tools geinstalleerd, wat ik zeker niet wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
I386DX schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:17:
Ik gebruik nu al geruime tijd Ubuntu op mijn desktop en laptop (sinds 5.04). Op mijn laptop, wat een pentium 3 is, draait het toch niet zo vlot. Ik ben dan beginnen prullen met Debian. Vanuit een kale installatie vertrokken en enkel de dingen die ik nodig heb geinstalleerd. Hierdoor kreeg ik een veel sneller systeem.
Wat mij een beetje tegensteekt aan Debian is het gebruik van verouderde software (of experimental/testing repo's). Ook lijkt de community rond Debian niet zo groot of die van Ubuntu; dus ik zou terug willen overschakelen naar Ubuntu.

Nu ik heb gezien dat je bij de installatie een zogenaamde 'server'-install kunt doen. Wat houdt dit just in? Een mooie kale installatie zoals dat was bij Debian, of wordt er een hoop server-tools geinstalleerd, wat ik zeker niet wil?
Als je al die "zooi" niet wilt moet je packages als ubuntu-desktop niet installeren. Dat zijn slecht dummy packages met dependencies naar packages welke Ubuntu denkt dat jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Volgens mij gebruikt de server installatie de volgende packages: http://packages.ubuntu.co...tapackages/ubuntu-minimal

Redelijk schoon dus :)

Je kan tijdens de installatie wel aangeven of je ook echte server software (apache, dns) wilt installeren.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installeert de server-versie niet ook een speciale kernel geoptimaliseerd voor server-doeleinden? Niet dat dat heel erg is... kwestie van even de 386-kernel installeren met Synaptic.

Sinds Edgy zijn er geloof ik 3 kernels:
linux-image-386, voor oudere pc's
linux-image-generic, voor alle x86 pc's
linux-image-server, voor servers

Uiteraard is er ook nog de 64-bits kernel, maar die is niet zomaar inwisselbaar met de gewone kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Een Pentium 3 is een 686, dus de 386-kernel installeren is een beetje nutteloos :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Ubuntu zuigt...

Acer TravelMate 4100, 1.6GHz/1,25Gb/40Gb

- Bedraad netwerk valt om de haverklap uit (werkt onder windows normaal en zonder config)
- Draadloos netwerk lukt simpelweg niet (werkt onder windows normaal en zonder config)
- Schermresolutie van 1280x800 kent Ubuntu niet, dan moet je allerlei ingewikkelde dingen vanuit een soort DOSbox doen
- Bij elk probleem wat je hebt vind je op internet alleen maar enorm ingewikkelde oplossingen met die DOSbox
- Simpele Canon scanner ziet Ubuntu niet
- Totaal geen controle over processorsnelheid, scherm feller/minder fel, PCMCIA aan/uit, etc. Ik wil controle over de power-opties. De oplossing? Uiteraard weer moeizaam DOSbox geneuzel... :N

Ik denk ik probeer weer eens Linux, ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd maar toen gestopt met het idee van "het is nog niet af". Helaas heb ik dat idee nu weer. Ik hoor veel mensen positief over Ubuntu, ik kan op dit moment niet begrijpen waarom.

Over een paar jaar nog maar eens proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 18-04-2007 23:20 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Voor jou misschien? Ik denk daar anders over.

- Bedraad netwerk valt om de haverklap uit (werkt onder windows normaal en zonder config)
- Draadloos netwerk lukt simpelweg niet (werkt onder windows normaal en zonder config)
Werkt hier anders perfect. Misschien ligt het aan de fabrikant die enkel Windows drivers schrijft en de specs voor zichzelf houd? Lastig voor je, maar dan is het dus die fabrikant die 'zuigt'...
- Schermresolutie van 1280x800 kent Ubuntu niet, dan moet je allerlei ingewikkelde dingen vanuit een soort DOSbox doen
Dat heet de terminal. Als het om een intel chipset gaat moet je mogelijk met synaptic 915resolution installeren. 10 seconden werk en geen terminal voor nodig.
- Totaal geen controle over processorsnelheid, scherm feller/minder fel, PCMCIA aan/uit, etc. Ik wil controle over de power-opties. De oplossing? Uiteraard weer moeizaam DOSbox geneuzel... :N

Ik denk ik probeer weer eens Linux, ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd maar toen gestopt met het idee van "het is nog niet af". Helaas heb ik dat idee nu weer. Ik hoor veel mensen positief over Ubuntu, ik kan op dit moment niet begrijpen waarom.
Het werkt voor veel mensen gewoon goed, helaas is bij jou voornamelijk de hardware een probleem. Welke Ubuntu versie heb je gebruikt? :)

Overigens is die terminal mega handig en niet te vergelijken met het aftreksel dat in Windows zit. Ik zit nu achter een Windows machine toevallig, maar ik als beginner mis echt al ls, grep, ps en consorten :X Bovendien zijn de tutorials vaak regel voor regel te copy-pasten, zo moeilijk is dat niet :)

[ Voor 18% gewijzigd door user109731 op 18-04-2007 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoewel niet helemaal hetzelfde, is de Ubuntu van een jaar geleden getest op een Acer Travelmate 4101WLMI: https://wiki.ubuntu.com/L...am/AcerTravelmate4101WLMI

Daar werkte meer dingen dan wat jij nu beweert, maar inderdaad: zo af en toe moet je de commandline nog induiken. Hoewel jij er weinig aan hebt nu, is men druk bezig om tooltjes te maken voor de eerste drie puntjes die je opnoemt: netwerk en externe apparaten configureren.

Op dit moment werkt de grafische server (X) niet met plug&play support, de nieuwe versie (misschien wel over een half jaar) krijgt dat als het goed is wel. En tja, Linux is op zich wel af, alleen moet iemand ("nerd") het voor je installeren en werkend krijgen, dan blijft het in principe ook wel 100 jaar doordraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

CanonG1 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:19:
Ubuntu zuigt...

Koop een laptop met degelijke hardware en je problemen zijn verleden tijd. "Ja maar onder Windows doet ie het wel goed" is geen argument. Eerst zeiken bij de fabrikant.
Bizar lastig inderdaad ja. Met Synaptic 915resolution installeren en dan in het tekstbestand /etc/X11/xorg.conf de resolutie 1280x800 toevoegen (en dat is als je de uitvoering met die crappy intel gpu hebt, anders alleen de resolutie toevoegen).
- Bij elk probleem wat je hebt vind je op internet alleen maar enorm ingewikkelde oplossingen met die DOSbox
Ja commando's overtypen is heel moeilijk inderdaad. Vooral omdat ze meestal uit niet meer dan 10 woorden bestaan en je 50% van de tijd hetzelfde typt.
Wat versta jij onder zien ?
Hier ga ik niet eens antwoord op geven.

Over een paar jaar nog maar eens proberen.
Ik begrijp niet waarom je het nog geprobeerd hebt. Linux met Windows vergelijken slaat kant nog wal. Installeer Vista en de WOW is daar :w

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
Reactie in die trend: WinDoWs ZuiGt kei hard man!! Blijf maar lekker bij je vriendje Bill!

Koop fatsoenlijke hardware
iets als:
sudo apt-get install blaat
Is nou eenmaal gemakkelijker op te schijven als
System > Administration > Synaptics > Search > blaat > install
oid
Koop fatsoenlijke hardware
- Totaal geen controle over processorsnelheid,
Hij past die automatisch aan bij mij.
Daarnaast kan ik in gnome-power-preferences aangeven hoe die dat moet doen (moet je wel even aanzetten in de configuration editor, apps > gnome-power-manager > show_cpufreq_ui).
scherm feller/minder fel,
Gewoon met de Fn-toetsen, daarnaast is er ook nog een applet'je voor.
PCMCIA aan/uit, etc.
Geen idee, waarom zou je dat uit willen zetten?
Ik wil controle over de power-opties.
gnome-power-preferences

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 19-04-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, de man stelt geen vraag. Hij wil gewoon ons laten weten dat Ubuntu zuigt, en dat het onbegrijpelijk is dat wij het handig vinden. Ik wens hem veel succes in z'n verdere leven, en wil hem bedanken voor z'n wijze bijdrage in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 01:05:
Mensen, de man stelt geen vraag. Hij wil gewoon ons laten weten dat Ubuntu zuigt, en dat het onbegrijpelijk is dat wij het handig vinden. Ik wens hem veel succes in z'n verdere leven, en wil hem bedanken voor z'n wijze bijdrage in het topic.
Kijk jij snapt het ten minste :)

Waar ik van baal is dat ik overal lees "Linux/Ubuntu/xxxxx is er klaar voor!", zodat ik denk "ha dat wil ik ook wel". Nou het is dus echt niet klaar - daar ben ik na drie dagen emmeren wel achter. Een woord: dependencies. Ik was ze weer vergeten maar nu ik er weer mee te maken krijg weet ik weer wat voor feest dat is. Vooral als het een paar niveau's diep gaat.

Wat ik meemaak is alsof ik een gratis auto krijg, met de wielen, het stuur en de radio er los bij. De ISO-stekker van radio ontbreekt, de bouten van de wielen hebben Engelse draad en om het stuur te kunnen plaatsen moet ik eerst naar de sloop om een toeter te halen - allemaal gratis natuurlijk, maar het kost je ontzettend veel tijd.

In dat licht bezien is een investering in een auto van een bekend merk (Windows dus) helemaal zo gek nog niet. Mijn tijd is ook geld waard. Voor een goed en bruikbaar OS heb ik geld over - en dan maakt mij het niet uit wie de fabrikant is.

Wat ik ook zo raar vind is dat de mensen die dit ontwikkelen zo gefixeerd zijn op eyecandy. Wat boeien mooie icootjes etc. mij nou als het niet goed bruikbaar is? Fix eerst de bruikbaarheid en ga dan met het uiterlijk aan de gang. Maar dat is slechts mijn mening.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
CanonG1 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 07:38:
Een woord: dependencies. Ik was ze weer vergeten maar nu ik er weer mee te maken krijg weet ik weer wat voor feest dat is. Vooral als het een paar niveau's diep gaat.
Voorbeelden please. Dependencies worden keurig door de package manager in de gaten gehouden. Ik en vele anderen hebben er nog nooit problemen mee gehad. Jij als beginner wel direct, lijkt me erg toevallig. Heb je soms software zelf gecompilet? Dat moet je nooit doen als beginner, dat doe je op Windows net zomin. Maar ja lees eerst eens wat over package management, software downloaden -> next -> next -> okay is zoooo ouderwets ;)
Wat ik meemaak is alsof ik een gratis auto krijg, met de wielen, het stuur en de radio er los bij. De ISO-stekker van radio ontbreekt, de bouten van de wielen hebben Engelse draad en om het stuur te kunnen plaatsen moet ik eerst naar de sloop om een toeter te halen - allemaal gratis natuurlijk, maar het kost je ontzettend veel tijd.

In dat licht bezien is een investering in een auto van een bekend merk (Windows dus) helemaal zo gek nog niet. Mijn tijd is ook geld waard. Voor een goed en bruikbaar OS heb ik geld over - en dan maakt mij het niet uit wie de fabrikant is.
Alles kost tijd om te leren, je kunt niet verwachten dat je direct je Windows kennis op Linux/Ubuntu toe kunt passen. Ik heb dat gedaan en ik kan nu vele malen sneller Ubuntu (inclusief drivers en software) installeren en instellen zoals ik wil dan Windows (met diezelfde drivers en software) :) Linux distro's zijn over het algemeen na installatie veel completer dan Windows.
Wat ik ook zo raar vind is dat de mensen die dit ontwikkelen zo gefixeerd zijn op eyecandy. Wat boeien mooie icootjes etc. mij nou als het niet goed bruikbaar is? Fix eerst de bruikbaarheid en ga dan met het uiterlijk aan de gang. Maar dat is slechts mijn mening.
Ja voor die mensen is het al bruikbaar. Als jij een idee hebt om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen dan staat het je vrij patches in te sturen. Net zoals het anderen vrij staat een mooi theme te ontwikkelen. Er word gewoon op verschillende fronten gewerkt, dus ook die bruikbaarheid word met elke release beter. En nogmaals, de fabrikanten zorgen voor jouw grootste problemen, daar kunnen de Linux/Gnome/Ubuntu-devs niets aan verbeteren :)

Ubuntu feisty komt vandaag mensen :) Op ubuntuforums.org loopt er al een mega lange thread over wanneer die nu uitkomt, ik denk dat ik zo maar wat iso's ga seeden @bittorrent. Dat hoort imho ook bij de community :)

* user109731 vind de release sfeer en ubuntuforums.org geweldig nu

[ Voor 18% gewijzigd door user109731 op 19-04-2007 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
[...]

Waar ik van baal is dat ik overal lees "Linux/Ubuntu/xxxxx is er klaar voor!", zodat ik denk "ha dat wil ik ook wel". Nou het is dus echt niet klaar - daar ben ik na drie dagen emmeren wel achter. Een woord: dependencies. Ik was ze weer vergeten maar nu ik er weer mee te maken krijg weet ik weer wat voor feest dat is. Vooral als het een paar niveau's diep gaat.

Ach die vergelijking tussen Windows en Ubuntu is al vele malen gemaakt, vaak met de conclusie dat Windows makkelijker is (te configureren) enzovoort. Als je bekijkt hoelang mensen al Windows ervaring hebben in vergelijking met hoeveel mensen al Linux ervaring hebben, komt de aap uit de mouw. Als ik acht jaar met Linux ervaring had en nul jaar met Windows en opeens over ging stappen op Windows, zou ik er ook niks voor begrijpen.
Bij Windows krijg je een auto met een lekkend dak. Het is wel een automaat.
Bij Ubuntu krijg je een gratis auto, waarvan je de motorkap open kan maken en zelf dingen kan veranderen/repareren, helaas heeft het soms ook een lekkend dak. Heb je geen zin in zo'n auto, blijf dan bij Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
Tsja, ubuntu zuigt inderdaad voor iedereen die niet bereid is wat te leren en windows-maniertjes te laten vallen.
Ik ga mijn ouders op ubuntu zetten en zal mijn ma ( fervent emailer ) dus evolution moeten aanleren. Op haar nivo dus ook een leercurve. Geldt voor iedereen, op elk nivo...

Ik vind dat juist leuk!

En idd , als je voor het eerst of na zoveel jaren weer eens een poging waagt, lees je dan eerst in. Dat scheelt nogal wat reinstalls ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

neeroeter schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:00:
Tsja, ubuntu zuigt inderdaad voor iedereen die niet bereid is wat te leren en windows-maniertjes te laten vallen.
Ik ga mijn ouders op ubuntu zetten en zal mijn ma ( fervent emailer ) dus evolution moeten aanleren. Op haar nivo dus ook een leercurve. Geldt voor iedereen, op elk nivo...

Ik vind dat juist leuk!

En idd , als je voor het eerst of na zoveel jaren weer eens een poging waagt, lees je dan eerst in. Dat scheelt nogal wat reinstalls ;)
Ik verwacht echter dat je ma er nadat jij (k)Ubuntu geïnstalleerd hebt geen moeite mee gaat hebben.... evolution of outlook lijken wel zoveel op elkaar dat ze voor een leek beide veel opties hebben dat ze ermee moeten leren omgaan, maar dat de basisfuncties snel te leren zijn.
Als ze de agenda, contactpersonen e.d. niet gebruikt zou ik alleen Thunderbird pakken, lijkt me een iets minder steile leercurve; sommige dingen zijn ook vergelijkbaar met Outlook Express.

En ja, vandaag release.... ik ben echt benieuwd wat ik er van ga merken. Zoals al eerder genoemd draai ik al een paar maanden Feisty, en nu zou hij ineens 'Final' zijn. JOECHEI! Zoek de tien verschillen? Wat heeft het concreet voor effect dat er een nieuwe release is?

* gwystyl is stiekem veel benieuwder wat 'Gutsy Gibbon' aan veranderingen heeft, en die komt ook vandaag als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
gwystyl schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:23:
[...]
En ja, vandaag release.... ik ben echt benieuwd wat ik er van ga merken. Zoals al eerder genoemd draai ik al een paar maanden Feisty, en nu zou hij ineens 'Final' zijn. JOECHEI! Zoek de tien verschillen? Wat heeft het concreet voor effect dat er een nieuwe release is?
Hehe, vraag dat maar eens op het forum daar :P Dat is echt de community op z'n best nu, super vind ik dat, wachten doen we met z'n allen :)

Je heb wel gelijk denk ik, dit is eigenlijk ook gewoon de iso die al een halve week bekend is. Maar het idee datie nu final is, en de drukte die erbij hoort heeft wel wat :)
* gwystyl is stiekem veel benieuwder wat 'Gutsy Gibbon' aan veranderingen heeft, en die komt ook vandaag als het goed is
Gutsy Gibbon is de volgende development versie toch, ga je die direct draaien? :)

[ Voor 10% gewijzigd door user109731 op 19-04-2007 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Als je al Feisty draait is er nu niet zo heel veel bijzonders hoor. Misschien een pakketje of tien nog om te updaten, maar that's it. 99% van de Feisty final heb je namelijk al in huis.

Daarnaast: ik kan je aanraden om niet gelijk naar GG over te stappen. Niet dat het niet stabiel is, het is namelijk dan gewoon Feisty :p Wat ze doen is Feisty pakken, en daar eerst heftig aan sleutelen. Dan draai je dus zegmaar een week Feisty, waarna de updates komen die waarschijnlijk je systeem compleet de soep in draaien. Zo rond de 3e, 4e tribe wordt het wat, en met beta is het imho (voor mij iig) stable genoeg om "gewoon" te gebruiken.
Voor de release schedule kan je al kijken op https://wiki.ubuntu.com/GutsyReleaseSchedule

Verder wat leuke dingen die waarschijnlijk in Gutsy komen: Xorg 7.3 komt in mei uit en Gnome TwoPointNineteen is dan net een maandje uit. Leuke nieuwe dingen dus :9

En @CanonG1 en mensen met een reactie: wat ik ook al in Waar blijft het Linux subforum? tegen Denniswerf zei: we willen je allemaal graag helpen en vinden het leuk dat je komt, maar het staat vrij om te kiezen. Prima toch?

"Wij" hebben geen vendor lockin of moeite om na 5 jaar iets behoorlijks af te leveren, je komt vast wel weer terug >:)

[ Voor 14% gewijzigd door mithras op 19-04-2007 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

JanDM schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:32:
[...]

Hehe, vraag dat maar eens op het forum daar :P Dat is echt de community op z'n best nu, super vind ik dat, wachten doen we met z'n allen :)

Je heb wel gelijk denk ik, dit is eigenlijk ook gewoon de iso die al een halve week bekend is. Maar het idee datie nu final is, en de drukte die erbij hoort heeft wel wat :)

[...]

Gutsy Gibbon is de volgende development versie toch, ga je die direct draaien? :)
Ik heb net ff het user cafe doorgespit, daar zitten inderdaad veel mensen te F5-en tot de homepage zegt: It's There! Get Feisty! oid. Wel lachen inderdaad.

Ik ga niet gelijk over op Gutsy Gibbon (inderdaad Ubuntu 7.10), maar over een maandje ofzo knal ik het wel op een test-bak en als dat min of meer probleemloos gaat of zelfs veel leuke nieuwe dingen laat zien die ik nog niet met Feisty kan ga ik ook op mijn hoofd-computer over. Het blijft een dualboot met XP, dus het is niet zo'n ramp als ik hem in de soep draai. Kwestie van nieuwe iso downloaden en herinstall doen, daarna de programma's opzoeken die ik extra geïnstalleerd heb (waarvan 95 % gewoon met synaptic kan) en weer gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:51
Hehe, hier nog zon F5'er! :D
Ubuntu.com is niet eens meer te bereiken... Gaat het verspreiden van die ISO een beetje snel? Ik bedoel, kan ik er op rekenen dat hij vandaag al op een NL mirror staat? Of is mijn beste gok een torrentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
OlivierF schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:25:
Hehe, hier nog zon F5'er! :D
Ubuntu.com is niet eens meer te bereiken... Gaat het verspreiden van die ISO een beetje snel? Ik bedoel, kan ik er op rekenen dat hij vandaag al op een NL mirror staat? Of is mijn beste gok een torrentje?
Ja dat syncen gaat wel snel denk ik. Dat moet ook wel, 1 server kan dat nooit aan.

Maar een torrent is handiger ja, ideaal voor zulke situaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik draai Feisty vanaf Herd4. Ik mag aannemen dat hij vanzelf final wordt door te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/themes/ubuntu07/images/button-download-home.png

spoiler:
Moehahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

Vanavond thuis m'n quad opteron over zetten, leuke test of alle hw netjes ondersteund wordt.
Als dat allemaal werkt, m'm pc op t werk (6.10 nu) over zetten.

ik kan nie wachten ! :)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
[...]

Dependencies? :?
Waar ben je in godsnaam mee bezig geweest? :/

Zo te horen ontbreekt het je gewoon aan kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

InZane schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:42:
[...]

Tenzij je packages van andere distro's gebruikt, geen internetconnectie hebt of niet goed leest voordat je gaat compilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

InZane schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:42:
[...]

code:
1
sudo apt-get check?

oh nee, dat zijn weer enge 'DOS-codes' :).
Stiekem wel een beetje leedvermaak dat ik dat stadium voorbij ben. Ik ben bij lange na geen linux-goeroe, maar al vanaf een jaar of 10 geleden (zij het met vlagen) met onder andere RedHat, Mandrake, Suse, Gentoo aan het spelen weet ik in ieder geval dat niet alles vanzelf gaat en je met gebruikersfora en Google een heel eind komt. Je moet natuurlijk wel bereid zijn er wat moeite in te stoppen; ik heb eigenlijk vanaf het begin al wel een werkbaar systeem weten te bouwen (dwz met aardig wat point and click programma's en instellingen in Gnome of KDE), maar pas de laatste 2 jaar ofzo ben ik wat meer gaan proberen in te stellen met de CLI of door config-files te editen. Voornamelijk waar dit door guides aangeraden wordt overigens.
Bij Gentoo was het echt nodig om om de haverklap een bash-shell in te duiken, en was het ook een sport om een zo goed mogelijk op mijn systeem toegespitste distributie te krijgen. Ubuntu (vanaf 5.10 geprobeerd volgens mij) werkt vanaf 6.04 eigenlijk al zo gemakkelijk dat ik er bijna lui van word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Waar kan ik 7.04 nou vinden ik dacht dat die vandaag gereleased werd, maar ik kan nergens een iso terugvinden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Dieter schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:42:
Waar kan ik 7.04 nou vinden ik dacht dat die vandaag gereleased werd, maar ik kan nergens een iso terugvinden :s
Waarschijnlijk binnen een paar uur, dan word het wel gepost hier.
Even geduld nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Geduld is een mooie zaak, is de ubuntu site bij jullie trouwens ook zo traag ? Ik denk dat de halve wereld op 7.04 zit te wachten :) F5 all the way!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Nou dat wordt wat :P als straks de hele (linux) wereld Ubuntu gaat downloaden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
http://torrent.ubuntu.com...I%2C%D4dAh%11%A1%88%3E%17

Succes ;) Heb m net met zon 1.4 Mb/s gedownload :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

:( geen normale mirror? ik kan geen torrents downloaden achter de firewall hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
Die heb ik iig niet kunnen vinden... Is ook lastig want die ubuntu site is zo enorm traag dat je daar niks meer op kunt vinden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
Bram77 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:33:
Ik draai Feisty vanaf Herd4. Ik mag aannemen dat hij vanzelf final wordt door te updaten?
Nee je moet alles opnieuw installeren :+

Nee joh, gewoon ff je update draaien en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:00
bedankt :D haal um nu binnen op 800 Kb/s :D
vanavond als ik thuis ben is installeren:D

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
De release notes van Kubuntu staan er ook al op. Alleen nog niet op de frontpage

http://kubuntu.org/announcements/7.04-release.php

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Qorne schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:17:
:( geen normale mirror? ik kan geen torrents downloaden achter de firewall hier :P
http://releases.ubuntu.com/7.04/
Maar dat zal wel te makkelijk zijn. Het kan zijn dat die nu zo traag als stront is :)
De mirror-lijst site ligt er in ieder geval uit, en verschillende mirrors hebben nu een lege 7.04 map. Ze zullen nog wel bezig zijn met syncen van alle mirrors?
Justin_Time schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:35:
De release notes van Kubuntu staan er ook al op. Alleen nog niet op de frontpage

http://kubuntu.org/announcements/7.04-release.php
Download Kubuntu 7.04 (Feisty)
CDs

Choose a location near you:

Coming soon...
Nog niet helemaal klaar dus :)
edit: toch wat gevonden op de Nederlandse mirror site:
ISOs van Ubuntu 7.04
ISOs van Kubuntu 7.04

[ Voor 38% gewijzigd door gwystyl op 19-04-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
InZane schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:22:
[...]

Nee je moet alles opnieuw installeren :+

Nee joh, gewoon ff je update draaien en je bent klaar :)
Ik heb de officiele NVIDIA driver geinstalleerd, maar nu wil ik terug naar de nvidia-glx uit de repos zodat ik niet elke keer opnieuw hoef te compileren bij een kernel update. Hoe krijg ik alles wat er op stond er af m.b.t. die driver? Ik weet, .... noob :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Er is 1 ding wat ik niet helemaal snap:

Ik gebruik Feisty vanaf de betafase, en heb telkens dmv apt-get upgrade alle upgrades binnengehaald. Als ik nu apt-get dist-upgrade doe zie ik dat er een paar kernel zaken geupdate kunnen worden. Waarom gebeurt dit niet gewoon bij apt-get upgrade?

Ik had altijd gedacht dat dist-upgrade er voor was wanneer je je sources.list aanpast naar bijvoorbeeld een volgende versie van ubuntu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/

Daar staat ie ook geloof ik :)

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Woei ik download hem met 200KB/sec van de ubuntu site :) (nu niet zeggen wat langzaam :+ 2mb internet hier op kantoor :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
> Tja, als linux beginner ben ik het wel een beetje eens met CanonG1. Het is zeker niet CDtje(s) erin, (drivertje) installeren en gaan. Dit wordt wel vaak aangegeven door de linux gebruikers. Het ligt er echter in zijn geheel aan, wat je van het systeem verwacht met "gaan". Hardware maakt veel uit weet ik uit ervaring met mijn ati en marvell niet-ondersteunde wireless.

> Een knelpunt van linux is dat met het updaten / beter maken van het geheel er wel eens dingen stuk gaan. Onder windows wordt een microsoft team op dat geheel gezet (denk ik) en worden alle programma's en "dependencies" gelijktijdig gefixed. Na een windows update is bijvoorbeeld nog nooit mijn internet verbinding gecrashed. Bij linux.... tja... Punt is dat bij linux (meestal) vrijwilligers aan de bak moeten en alle puzzel stukjes niet bij 1 persoon / groep liggen. Als er een nieuwe kernel komt wil dit dus nog niet zeggen dat Ndiswrapper en andere besturings programma's eromheen gelijk weer compatibel zijn. Er zijn te veel hardware combinaties om dit te testen. Systeem updates zijn (helaas) vrij frequent wat ook de kans op breken ervan vergroot.

> Als er in windows iets niet werkt (een driver bijvoorlbeeld) zit je min of meer vast, in Linux heb je dan nog de DOS-prompt om je te redden. Prompt afkeer is voor een windows gebruiker wel te begrijpen, maar als je eenmaal leest en weet wat je doet biedt het ook heel veel mogelijkheden (ooit geprobeerd een hardeschijf niet toegankeljk te maken onder windows voor een specifieke gebruiker?) Voor een pure desktop gebruiker misschien niet zo interessant, voor een batch-runnende- number-cruncher zo als ik een wereld van verschil.

> Alles is gratis... Versus (heel) dure licenties.

> Je kan er niet van uit gaan dat je Linux in een dag beheerst, en inderdaad de meesten van ons zijn opgegroeid met windows. Wat me doet herinneren aan het moment dat ik voor het eerst mijn Windows 95 installeerde op mijn PC... Fdisk? Partities? kan ik dat programma nog gebruiken? Vragen die nu eigenl;ijk weer terug komen met linux...

Anyway, kan niet wachten op Ubuntu Feisty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een klein vraagje tussendoor. Hoe kan ik in Ubuntu Server (dapper drake) zien wat er allemaal geïnstalleerd is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
domi235 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:39:

Ik gebruik Feisty vanaf de betafase, en heb telkens dmv apt-get upgrade alle upgrades binnengehaald. Als ik nu apt-get dist-upgrade doe zie ik dat er een paar kernel zaken geupdate kunnen worden. Waarom gebeurt dit niet gewoon bij apt-get upgrade?

Ik had altijd gedacht dat dist-upgrade er voor was wanneer je je sources.list aanpast naar bijvoorbeeld een volgende versie van ubuntu :?
dist-upgrade is niet voor "volgende versies", maar ook als er iets veranderd waarbij er dependencies moeten aangepast worden. de gewone apt-get upgrade doet enkel losse pakketten zonder de dependencies, daarom kan de dist-upgrade meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Jouke74 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:46:

> Als er in windows iets niet werkt (een driver bijvoorlbeeld) zit je min of meer vast, in Linux heb je dan nog de DOS-prompt om je te redden.
:X

DOS heeft NIETS met Linux te maken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Brupje op 19-04-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Daar heb je zeker een punt, maar als je bereid bent er wat moeite in te steken komt het wel goed. Ik heb zelf ik weet niet hoevaak mijn systeem op zn gat geholpen. Pech gehad, gewoon altijd zorgen voor een backup van je troep, en alsje weer zin hebt begin je gewoon weer opnieuw :)
Mayco schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:48:
[...]

dist-upgrade is niet voor "volgende versies", maar ook als er iets veranderd waarbij er dependencies moeten aangepast worden. de gewone apt-get upgrade doet enkel losse pakketten zonder de dependencies, daarom kan de dist-upgrade meer doen.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:52:
[...]

Een upgrade upgrade alleen niet zo ingrijpende zaken. Als er neiuwe versies van packages zijn waarvoor er als dependecies nieuwe packages moeten worden geinstalleerd (wat bij kernel zaken het geval is), wordt dat alleen door een dist-upgrade gedaan. Als je packages in het lijstje 'the following packages have been held back' ziet staan, is het tijd voor een dist-upgrade. (heb ik een paar x moeten doen sinds feisty herd 3)
Ah, duidelijk :) Bedankt voor de uitleg

[ Voor 58% gewijzigd door domi235 op 19-04-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

domi235 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:39:

Een upgrade upgrade alleen niet zo ingrijpende zaken. Als er neiuwe versies van packages zijn waarvoor er als dependecies nieuwe packages moeten worden geinstalleerd (wat bij kernel zaken het geval is), wordt dat alleen door een dist-upgrade gedaan. Als je packages in het lijstje 'the following packages have been held back' ziet staan, is het tijd voor een dist-upgrade. (heb ik een paar x moeten doen sinds feisty herd 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Ja en hoe komt het dan, dat ik soms zo'n upgrade(-dist) upgrade doe via apt. hij gaat rustig alles downloaden en installeren na een grote download heb ik altijd de gewoonte om even te rebooten.
en dan merk ik heel vaak dat me grafische omgeving stuk is, of nog erger de hele install :(

Nu ben ik vrij nieuw met linux, vaak is het probleem wel op te lossen maar echt fijn vindt ik het nou niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Qorne schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:00:
Ja en hoe komt het dan, dat ik soms zo'n upgrade(-dist) upgrade doe via apt. hij gaat rustig alles downloaden en installeren na een grote download heb ik altijd de gewoonte om even te rebooten.
en dan merk ik heel vaak dat me grafische omgeving stuk is, of nog erger de hele install :(

Nu ben ik vrij nieuw met linux, vaak is het probleem wel op te lossen maar echt fijn vindt ik het nou niet.
Grafische dingen die stuk zijn komt doorgaans om dat de driver van ATI of NVidia niet goed meer werkt. Consequentie van closed source drivers gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Qorne schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:00:

offtopic:
mede APL-ert! :w

Had ik inderdaad vanmorgen ook, een dist-upgrade uitgevoerd, en daarna was mijn VirtualBox stuk (die niet via een repo of netjes via een .DEB geinstalleerd was). Even de installatie opnieuw uitgevoerd en het was weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
@Qorne als vervolg op brupje:

De grafische crash gebeurt altijd(?) met een nieuwe kernel omdat de restricted driver modules van ATI of Nvidia niet worden geladen. Dit is trouwens te voorkomen door een backup te maken van je xorg.conf van VOOR je ATI / NVIDIA driver installatie (dus de originele xorg.conf na een ubuntu install, voor ATI met vesa drivers voor mij). Deze xorg.conf verwissel je met de huidige voor een kernel update en deze blijft wel werken na de update als het goed is. Vervolgens weer je drivers installeren en vingers kruisen.

DOS = Disk Operating System ... volgens de afkorting dus ook toepasbaar op de Bash Terminal Client :+ Echter wel met een M$ nasmaakje....

Ik zal me aan Linux terminologie houden nu O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Jouke74 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:18:
@Qorne als vervolg op brupje:

De grafische crash gebeurt altijd(?) met een nieuwe kernel omdat de restricted driver modules van ATI of Nvidia niet worden geladen. Dit is trouwens te voorkomen door een backup te maken van je xorg.conf van VOOR je ATI / NVIDIA driver installatie (dus de originele xorg.conf na een ubuntu install, voor ATI met vesa drivers voor mij). Deze xorg.conf verwissel je met de huidige voor een kernel update en deze blijft wel werken na de update als het goed is. Vervolgens weer je drivers installeren en vingers kruisen.

DOS = Disk Operating System ... volgens de afkorting dus ook toepasbaar op de Bash Terminal Client :+ Echter wel met een M$ nasmaakje....

Ik zal me aan Linux terminologie houden nu O-)
Hij crashed zowiezo niet ALTIJD, kan me iig niet herinneren dat bij mij ooit xorg kapot is gegaan, daarbij heb ik na een dist-upgrade altijd nog een werkende ATI driver. Misschien gebruikt Qorne niet de ATI/NVIDIA driver uit de repo's maar heeft hij er zelf een gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Oke, ik heb alleen een onboard intel kaartje gok ik :? (ik gebruik voornamelijk Debian/Ubuntu als servers op Dell PowerEdge systemen)
Ik heb ook alleen maar problemen met de grafische omgeving (niet altijd) ik gebruik de grafische omgeving puur omdat ik het makkelijker vind multitasten bij het aanpassen van .conf bestanden :P voordat iemand gaat vragen WTF grafische omgeving op een server :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jouke74 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:18:

DOS = Disk Operating System ... volgens de afkorting dus ook toepasbaar op de Bash Terminal Client :+ Echter wel met een MS nasmaakje....
Ik zie werkelijk niet hoe je de afkorting Disk Operating System kan toepassen op bash? :)
bash is een shell, geen Terminal Client, en doet en niks met disks, en het is geen operating system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

offtopic:
Ik kan me nog wel herinneren dat op windows 9x/ME het een DOS prompt genoemd werd, en op 2k/xp/2k3(/vista?) een commandprompt. Heeft dit misschien te maken met het feit dat 9x/ME een schil bovenop DOS was, en de anderen fundamenteel meer opgebouwd waren als meer dan alleen maar DOS + GUI?

Hmmz, OpenSSH draait, Putty vanaf Windows draait -> inittab aangepast naar opstarten in init 1 ... Ubuntu hangen tijdens opstarten?

Vziw is init 1 een volwaardige boot zonder de GUI (en aanverwante componenten), maar moeten ssh, samba, WAMP, etc nog gewoon goed werken? Of mis ik iets? In inittab stond standaard init 2 als boot init ingesteld ... nu heb ik wel gehoord van init 1 - 5, en met google had ik gevonden dat init 0 een shutdown was (klopt dat?) en dat init 6 ook iets (engs) deed, maar de rest bleef wat vaag. Vanavond kijken of ik'em weer fatsoenlijk kan opstarten (al dan niet met de live CD :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
runlevel 1 is single user, dan gebeurt er bijna niks. Het opstarten "hangt" niet, het doet gewoon niet zoveel, en zeker geen dingen als servers opstarten. Zie bijvoorbeeld /etc/rc1.d/S*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Zyppora schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:47:
offtopic:
Ik kan me nog wel herinneren dat op windows 9x/ME het een DOS prompt genoemd werd, en op 2k/xp/2k3(/vista?) een commandprompt. Heeft dit misschien te maken met het feit dat 9x/ME een schil bovenop DOS was, en de anderen fundamenteel meer opgebouwd waren als meer dan alleen maar DOS + GUI?

Hmmz, OpenSSH draait, Putty vanaf Windows draait -> inittab aangepast naar opstarten in init 1 ... Ubuntu hangen tijdens opstarten?

Vziw is init 1 een volwaardige boot zonder de GUI (en aanverwante componenten), maar moeten ssh, samba, WAMP, etc nog gewoon goed werken? Of mis ik iets? In inittab stond standaard init 2 als boot init ingesteld ... nu heb ik wel gehoord van init 1 - 5, en met google had ik gevonden dat init 0 een shutdown was (klopt dat?) en dat init 6 ook iets (engs) deed, maar de rest bleef wat vaag. Vanavond kijken of ik'em weer fatsoenlijk kan opstarten (al dan niet met de live CD :X).
init 0
Runlevel 0 (halt) sluit het systeem onherroepelijk af

init 1
Runlevel 1 (single user mode) laat slechts een gebruiker toe. U hebt het root wachtwoord nodig. Dit kan handig zijn als u systeemonderhoud (fsck) pleegt.

init 2
Runlevel 2 (multi user mode) is gelijk aan runlevel 3 zonder netwerk (NFS).

init 3
Runlevel 3 (full multi-user mode) is de standaard modus. Linux is gereed voor het gebruik door meerdere personen.

init 4
Runlevel 4 (unused) komt in de praktijk neer op runlevel 3.

init 5
Runlevel 5 (X11) start een grafisch inlogscherm op.

init 6
Runlevel 6 (reboot) herstart Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2024

random

Lost his marbles

Qorne schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:26:
Oke, ik heb alleen een onboard intel kaartje gok ik :? (ik gebruik voornamelijk Debian/Ubuntu als servers op Dell PowerEdge systemen)
Ik heb ook alleen maar problemen met de grafische omgeving (niet altijd) ik gebruik de grafische omgeving puur omdat ik het makkelijker vind multitasten bij het aanpassen van .conf bestanden :P voordat iemand gaat vragen WTF grafische omgeving op een server :+
Een leuk tooltje hiervoor kan ook "screen" zijn, kan je in 1 sessie meerdere screens gebruiken en met een toetsencombinatie door je screens heengaan.
Als het alleen om aanpassen van bestanden gaat met texteditors, dan kan je dat weer wat resources schelen. (misschien alleen nog even oefenen met vi/nano om je skills weer bij te halen..)

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:47:
Even een klein vraagje tussendoor. Hoe kan ik in Ubuntu Server (dapper drake) zien wat er allemaal geïnstalleerd is? :)
Ik heb hier allemaal maar Unix-en, maar ik meen "$ sudo dpkg -a". Anders even de manual van dpkg bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
dpkg -l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Qorne schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:26:
meerdere putty-verbindingen openzetten naar je servers :? Of bedoel je dat je achter je server met monitor en toetsenbord gaat zitten ofzo? Servers zijn dingen die geen monitor hebben, waar je vanaf afstand op inlogt, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 14:21

Dr C

met C en CK

Iemand al wat screenshots gemaakt. Ik ben wel benieuwd hoe de vernieuwde versie (FF) eruitziet.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Mijn oude GLX/Beryl probleem is weer terug na de upgrade naar Feisty :(

Zie MrBarBarian in "XGL/AIGLX/Beryl en Compiz"

Alleen niet gaat de eerder gevonden oplossing niet werken.. ik heb de oude library niet meer (en X zou er sowieso niet mee starten)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:12

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

MBV schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:43:
[...]

meerdere putty-verbindingen openzetten naar je servers :? Of bedoel je dat je achter je server met monitor en toetsenbord gaat zitten ofzo? Servers zijn dingen die geen monitor hebben, waar je vanaf afstand op inlogt, toch? :P
En desktops zijn van die dingen, waar je geen Putty nodig hebt, aangezien er al een goede shell (met ssh executable) in hoort te zitten. :P

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Nick_S schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:23:
[...]

En desktops zijn van die dingen, waar je geen Putty nodig hebt, aangezien er al een goede shell (met ssh executable) in hoort te zitten. :P
Zo gruwelijk irritant vind ik dat. Al een paar keer gehad dat ik iets op mijn server deed terwijl ik het op mijn desktop wilde doen :X gelukkig nog niks echt gesloopt, alleen een onterecht sacherijnige reactie op een bug in launchpad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
MrBarBarian schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:20:
Mijn oude GLX/Beryl probleem is weer terug na de upgrade naar Feisty :(

Zie MrBarBarian in "XGL/AIGLX/Beryl en Compiz"

Alleen niet gaat de eerder gevonden oplossing niet werken.. ik heb de oude library niet meer (en X zou er sowieso niet mee starten)
Ieuw... fixed...

hernoem je driver van nvidia naar nv in xorg.conf...

alleen nu draait beryl nog niet goed.. ik zie een (bijna geheel) wit scherm..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

MBV schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:43:
[...]

Ja en nee, als ik op lokatie ben ga ik wel eens bij de server zitten, als je bijv. wat van CD wilt installeren.

Grafische omgeving is voormij vrij belangrijk, als ik er zelf niet ben en andere linux kenners zijn er ook niet dan is het wel handig als er een probleem is dat je een "windows/apple" gebruiker via de telefoon oid iets kan laten aanpassen in een grafische omgeving.

een shell omgeving vind ik niet iets voor mensen die er geen verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo gruwelijk irritant vind ik dat. Al een paar keer gehad dat ik iets op mijn server deed terwijl ik het op mijn desktop wilde doen :X gelukkig nog niks echt gesloopt, alleen een onterecht sacherijnige reactie op een bug in launchpad
Da's toch gewoon een kwestie van je prompt goed instellen, da's in ieder geval het eerste wat ik doe na de installatie van een linux/unix server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Draai nu paar dagen feisty maar was me nog niet opgevallen dat men geluid het niet deed. Tot dus vandaag. Van alles geprobeerd maar krijg het niet meer aan de praat. Schijnen nog veel meer mensen te zijn met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Qorne schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:52:
[...]

Ja en nee, als ik op lokatie ben ga ik wel eens bij de server zitten, als je bijv. wat van CD wilt installeren.

Grafische omgeving is voormij vrij belangrijk, als ik er zelf niet ben en andere linux kenners zijn er ook niet dan is het wel handig als er een probleem is dat je een "windows/apple" gebruiker via de telefoon oid iets kan laten aanpassen in een grafische omgeving.

een shell omgeving vind ik niet iets voor mensen die er geen verstand van hebben.
Mijn leek klanten laat ik bij telefonische hulp altijd maar graag in DOS-prompt aan het werk als het kan (ipconfig etc). Zo veel eenvoudiger dan alle schermen laten opnoemen + onderdelen, zodat ik een voorstelling kan maken hoe het ook al weer was :P Maar onder windows kun je nu eenmaal niks buiten de gebaande paden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MrBarBarian schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:47:
[...]

Ieuw... fixed...

hernoem je driver van nvidia naar nv in xorg.conf...

alleen nu draait beryl nog niet goed.. ik zie een (bijna geheel) wit scherm..
Post die problemen met beryl lekker daar dan. Je hebt gewoon je open source driver van Nvidia aangezet en dan werkt inderdaad Beryl niet meer. De nvidia-glx driver uit de Feisty repo zijn gewoon voldoende, dus probeer die eens. En als je problemen houd, post ze dan in het beryl forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Eindelijk heb ik een suggestie kunnen doen voor Gutsy Gibbon. Nu maar hopen dat de devs ook inzien dat dit snel opgelost moet worden.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
mithras schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:27:
[...]
Post die problemen met beryl lekker daar dan. Je hebt gewoon je open source driver van Nvidia aangezet en dan werkt inderdaad Beryl niet meer. De nvidia-glx driver uit de Feisty repo zijn gewoon voldoende, dus probeer die eens. En als je problemen houd, post ze dan in het beryl forum :)
Doe eens rustig...

Aangezien dit dingen zijn die naarboven komen na de upgrade denk ik dat ze wel degelijk relevant zijn in dit topic

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
ik ga het hier maar posten, ik kom er niet meer uit. Hoe installeer ik HPASM op ubuntu Edgy, Feisty? Ik heb al van alles geprobeerd. rpm2deb methodes, fora's google..

iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Pixxa schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:34:
ik ga het hier maar posten, ik kom er niet meer uit. Hoe installeer ik HPASM op ubuntu Edgy, Feisty? Ik heb al van alles geprobeerd. rpm2deb methodes, fora's google..

iemand nog een idee?
HPasm for debian werkte bij mij wel aardig, (je bedoelt de compaq management suite toch?)
Ik moest wel handmatig nog een lock file mapje aanmaken om de laatste error uit de start command te krijgen, maar wat wil je, de bron is een rpm file, deze wordt met alien omgebouwt tot deb, welke daarna geinstalleerd wordt.

Ik zal vanavond de url eens voor je opzoeken.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
maxjuh schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:07:
Draai nu paar dagen feisty maar was me nog niet opgevallen dat men geluid het niet deed. Tot dus vandaag. Van alles geprobeerd maar krijg het niet meer aan de praat. Schijnen nog veel meer mensen te zijn met dit probleem.
Na heel veel zoeken en dingen veranderen in mijn alsa-base heb ik de oplossing gevonden en dacht meld het hier zodat andere mensen er misschien ook wat aan hebben.

hier vond ik de oplossing.

"You need to be using http://adhd.irule.net/~crimsun/snd-hda-codec.ko and http://adhd.irule.net/~crimsun/snd-hda-intel.ko (sha1sums 30296823b2e995c4deafdc5dad21a1944b0704ad and d26c67c9d6d2f1177dfa36575c2150dc305359a1, respectively)."

Heb de twee bestanden in /lib/modules/2.6.20-15-generic/kernel/sound/pci/hda vervangen door de twee bovenstaande en dat verhielp het probleem! Heb nu weer geluid _/-\o_

Owja dit geld volgens mij alleen voor de AD1986A sound chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net in Feisty Beryl geinstalleerd, alleen heb ik een ERG irritante bug. Als ik Beryl als Window Manager kies, laadt hij deze. Alleen missen alle venster de bovenste balk met daarin de naam van het programma, maximaliseren en afsluiten etc.

Hoe krijg ik die terug? Vroeger werkte het wel vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:09:
Ik heb net in Feisty Beryl geinstalleerd, alleen heb ik een ERG irritante bug. Als ik Beryl als Window Manager kies, laadt hij deze. Alleen missen alle venster de bovenste balk met daarin de naam van het programma, maximaliseren en afsluiten etc.

Hoe krijg ik die terug? Vroeger werkte het wel vlekkeloos
Meestal werkt het reloaden van je Window Decorator wel..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrBarBarian schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:13:
[...]

Meestal werkt het reloaden van je Window Decorator wel..
Nope, ik heb het sinds ik het heb geinstalleerd.

Ik had dus vroeger Edgy waar het werkte, vandaag opnieuw onder Feisty geinstalleerd, maar nu mist de bovenste balk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
De oplossing van de decorators is al 100x langsgeweest. Zowel in het juiste forum (waar je je vraag had moeten posten, zie 10 posts boven je, ook van mij) als op het Beryl forum als met Google is het terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Witte schermen, dat klinkt als een ARGB Visuals probleempje. Dit toevoegen aan de xorg.conf onder bijvoorbeeld de Screen section:
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
}:|

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 19-04-2007 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Sooo,

let me get this straight,
Je foetert ongeveer elke beginner af met rtfm, en utfs, en ander forum, niet hier, maar hebt wel een "ubuntu beginners blog" link in je profiel.

Ease down boy!

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Surkow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:35:
Eindelijk heb ik een suggestie kunnen doen voor Gutsy Gibbon. Nu maar hopen dat de devs ook inzien dat dit snel opgelost moet worden.
Kan je die breadcrums/location niet togglen met ctr-l?

Dat kan iig in de normale file-view wel.
Daarnaast denk ik dat je meer gehoor zult krijgen als je de change op launchpad.net aanvraagt. (of misschien zelfs wel upstream bij gnome, want dat is wat ubuntu gaat doen, het upstream gooien)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:25
Ik wil Ubuntu op een externe harde schijf installeren, maar dan zodanig dat hij geen GRUB ofzo op mijn primaire harde schijf zet. Ik wil Ubuntu dan gewoon kunnen booten door de boot priority van harde schijven te veranderen, dat kan nu niet. Ik zat er aan te denken om eerst in de BIOS de externe harde schijf de hoogste prioriteit te geven, maar ik weet niet zeker of dat werkt. Was al een heel gedoe om Ubuntu een eerste keer te installeren, laat staan een tweede keer. Gaat dit werken? Dus zodanig dat ik als de harde schijf op een andere computer aansluit en hem laat booten vanaf de harde schijf Ubuntu daar ook werkt? Dat is namelijk mijn doel.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoC op 19-04-2007 19:00 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.