Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 8.217 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 23:18
killercow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:02:
[...]

HPasm for debian werkte bij mij wel aardig, (je bedoelt de compaq management suite toch?)
Ik moest wel handmatig nog een lock file mapje aanmaken om de laatste error uit de start command te krijgen, maar wat wil je, de bron is een rpm file, deze wordt met alien omgebouwt tot deb, welke daarna geinstalleerd wordt.

Ik zal vanavond de url eens voor je opzoeken.
Graag! Indd de HP system management page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

killercow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:56:
[...]

Kan je die breadcrums/location niet togglen met ctr-l?

Dat kan iig in de normale file-view wel.
Daarnaast denk ik dat je meer gehoor zult krijgen als je de change op launchpad.net aanvraagt. (of misschien zelfs wel upstream bij gnome, want dat is wat ubuntu gaat doen, het upstream gooien)
Nope dat kan niet. Ik zal even kijken hoe je te werk moet gaan bij launchpad.net. Ik heb wel al zitten denken om bij Gnome aan te kloppen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 10:50

killercow

eth0

MarcoC schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:00:
Ik wil Ubuntu op een externe harde schijf installeren, maar dan zodanig dat hij geen GRUB ofzo op mijn primaire harde schijf zet. Ik wil Ubuntu dan gewoon kunnen booten door de boot priority van harde schijven te veranderen, dat kan nu niet. Ik zat er aan te denken om eerst in de BIOS de externe harde schijf de hoogste prioriteit te geven, maar ik weet niet zeker of dat werkt. Was al een heel gedoe om Ubuntu een eerste keer te installeren, laat staan een tweede keer. Gaat dit werken? Dus zodanig dat ik als de harde schijf op een andere computer aansluit en hem laat booten vanaf de harde schijf Ubuntu daar ook werkt? Dat is namelijk mijn doel.
Als je gewoon eerst alleen de usb disk aansluit? dan kan ubuntu alleen daar een bootloader op schrijven, daarna kun je gewoon je 2e disk weer aansluiten, en kun je volgens mij idd in de bios met priority bepalen welke bootloader er geladen moet worden.

Waarom wil je trouwens geen grub op je huidige disk? Windows wordt prima gedetecteerd door de installer en zal gewoon beschikbaar blijven. Eventueel kun je met wat kleine aanpassingen aan de grub config file doen zodat windows default opstart ipv linux.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
killercow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:14:
[...]

Als je gewoon eerst alleen de usb disk aansluit? dan kan ubuntu alleen daar een bootloader op schrijven, daarna kun je gewoon je 2e disk weer aansluiten, en kun je volgens mij idd in de bios met priority bepalen welke bootloader er geladen moet worden.

Waarom wil je trouwens geen grub op je huidige disk? Windows wordt prima gedetecteerd door de installer en zal gewoon beschikbaar blijven. Eventueel kun je met wat kleine aanpassingen aan de grub config file doen zodat windows default opstart ipv linux.
Heb ik geen zin in, wil alleen maar met Ubuntu spelen. Daarnaast is GRUB een beetje overbodig aangezien mijn externe HD bijna nooit zit aangesloten.

Verder ben ik met een laptop aan de gang, dus dan is de harde schijf eruit halen niet zo makkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 19-04-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:48

Theimon

Snapte!?

Om toch maar ff te delen, ik bleef gesodemieter houden met mn nvidia drivers en een zwart scherm. Na echt HEEL VEEL zoeken en kloten en compilen en tweaken is het antwoord gevonden en uiteraard vrij simpel op te lossen (zal je altijd zien...)
Het probleem was dat met de nvidia drivers en met agpgart (front en back end) er ook i2c modules werden meegeladen en die zorgden blijkbaar voor een conflict waardoor bij het straten van gdm de boel vastliep. Ubuntu (en ook andere distro's) zag de AGP kaart aan voor een PCI waardoor je geen agp aan de gang krijgt uiteraard.
Door ff
lsmod|grep i2c
te doen en die exacte modules over te pennen naar /etc/modprobe.d/blacklist start mn apparaatje nu goed op, krijg ik netjes mn nvidia splash en zie ik op alle relevante plaatsen netjes staan: AGP enabled.
* Theimon is een blij mens.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
MarcoC schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:19:
[...]
Heb ik geen zin in, wil alleen maar met Ubuntu spelen. Daarnaast is GRUB een beetje overbodig aangezien mijn externe HD bijna nooit zit aangesloten.

Verder ben ik met een laptop aan de gang, dus dan is de harde schijf eruit halen niet zo makkelijk.
Je kunt na afloop van de installatie aangeven op welke schijf je de bootloader wil hebben. Als je tijdens het selecteren van een schijf om op te installeren, even noteert welke code jouw USB-schijf heeft, kun je die invullen. Bij mij is het geloof ik zoiets als "SDA1".

[ Voor 5% gewijzigd door rickiii op 19-04-2007 19:39 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
rickiii schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:37:
[...]

Je kunt na afloop van de installatie aangeven op welke schijf je de bootloader wil hebben. Als je tijdens het selecteren van een schijf om op te installeren, even noteert welke code jouw USB-schijf heeft, kun je die invullen. Bij mij is het geloof ik zoiets als "SDA1".
Dat had ik toevallig net ook gevonden. Er staat nu (hd0). Mijn externe harde schijf is sdb (meer weet ik niet). Wat moet ik dan invullen? (sdb) lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik hoor het wel als dit niet helemaal het goede topic is.
Dit is de error waar ik mee zit en kan er weinig over vinden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
pixxa@Pixxa-VMH-001:~$ sudo dpkg --install hpasm-7.7.0-115.sarge26.i386.deb
Selecting previously deselected package hpasm.
(Reading database ... 40570 files and directories currently installed.) 
Preparing to replace hpasm 7.6.0-111 (using hpasm-7.7.0-115.sarge26.i386.deb) ...
exec: 1: 10: not found
dpkg: warning - old pre-removal script returned error exit status 2
dpkg - trying script from the new package instead ... 
dpkg: ... it looks like that went OK.
Starting hpasm package Upgrade. . .
Unpacking replacement hpasm ...
Setting up hpasm (7.7.0-115.sarge26) ...
Installing new version of config file /etc/init.d/hpasm ... 
/opt/compaq/hpasm/etc/foundation.functions: 438: Syntax error: Bad substitution
Please read the Licence Agreement for this software at

/opt/compaq/hpasm/hpasm.license

By not removing this package, you are accepting the terms
of the "License for HP Value Added Software".
=========================================================================
NOTE: In order to activate the software contained in this package, you must 
      type 'hpasm activate' as 'root' user.
      You may subsequently reset your agent configuration by typing
      '/etc/init.d/hpasm configure' or '/etc/init.d/hpasm reconfigure'. 
=========================================================================
The hpasm DEB package has installed successfully.

pixxa@Pixxa-VMH-001:~$ /etc/init.d/hpasm status
pixxa@Pixxa-VMH-001:~$ sudo hpasm activate
pixxa@Pixxa-VMH-001:~$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je probeert een package voor Debian Sarge (oldstable inmiddels) te installeren onder de unstable variant van Ubuntu ? Zijn er geen nieuwere packages beschikbaar ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Jungian schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:30:
Je probeert een package voor Debian Sarge (oldstable inmiddels) te installeren onder de unstable variant van Ubuntu ? Zijn er geen nieuwere packages beschikbaar ?
Uh geen idee, ik heb de laatste (zover ik kon vinden) via de compaq/hp site gedownload en is ubuntu 7.04 unstable dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Pixxa schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:35:
[...]

Uh geen idee, ik heb de laatste (zover ik kon vinden) via de compaq/hp site gedownload en is ubuntu 7.04 unstable dan?
hmm, die errors had ik niet, ik moest oa libstdc++6 ed installeren, maar misschien is dat eits feisty afhankelijks.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

@Pixxa :

6.06 (Dapper) is de stable van Ubuntu
6.10 (Edgy) is de oude unstable van Ubuntu
7.04 (Feisty) is de nieuwe unstable van Ubuntu

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 19-04-2007 20:45 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
killercow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:43:
[...]

hmm, die errors had ik niet, ik moest oa libstdc++6 ed installeren, maar misschien is dat eits feisty afhankelijks.
libstdc++6 is already the newest version.

Had ik al geinstalleerd..
Jungian schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:44:
@Pixxa :

6.06 (Dapper) is de stable van Ubuntu
6.10 (Edgy) is de oude unstable van Ubuntu
7.04 (Feisty) is de nieuwe unstable van Ubuntu
Ok kijk! weer wat geleerd. Dus ik moet eigenlijk terug naar dapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Pixxa schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:48:
Ok kijk! weer wat geleerd. Dus ik moet eigenlijk terug naar dapper?
Dat beslis je helemaal zelf natuurlijk. Corporate workstations, pc's waar je absoluut geen gezeik mee wilt hebben (lees : de pc van je ouders/willekeurig ander familielid) en servers draai je meestal een stable van een OS op. Stable versies krijgen alleen security updates (en soms een kleine versiebump van het één of ander). Als je die pc als desktop gebruikt en je wel van nieuwe software houdt en eventuele (kleine) foutjes wel te overzien vindt zou ik er gewoon Feisty op laten staan.

@hieronder
Dat is de goede iso inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 19-04-2007 21:02 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Jungian schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:52:
[...]

Dat beslis je helemaal zelf natuurlijk. Corporate workstations, pc's waar je absoluut geen gezeik mee wilt hebben (lees : de pc van ouders/willekeurig ander familielid) en servers draai je meestal een stable van een OS op (stable versies krijgen slechts kleine versiebumps en security updates). Als je die pc als desktop gebruikt (en je wel van nieuwe software houdt en eventuele (kleine) foutjes wel te overzien vindt) zou ik er gewoon Feisty op laten staan.
Hmmm ik draai mn spul op een HP ml 330 g3 workstation - server dus .. bah terug naar dapper dus

deze dus? ubuntu-6.06.1-server-i386.iso

Ok dan maar weer de hele boel naar dapper terug gooien :( Maar niet gegarandeerd dat de hpasm hierop werkt zeker?

[edit]Hm ik ga het anders doen. Ik installeer suse of redhat als host os en ga piele met ubuntu dapper als guest os in vmware. goed plan

[ Voor 17% gewijzigd door Tristan op 19-04-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
CanonG1 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:19:
Ubuntu zuigt...

Acer TravelMate 4100, 1.6GHz/1,25Gb/40Gb

- Bedraad netwerk valt om de haverklap uit (werkt onder windows normaal en zonder config)
- Draadloos netwerk lukt simpelweg niet (werkt onder windows normaal en zonder config)
- Schermresolutie van 1280x800 kent Ubuntu niet, dan moet je allerlei ingewikkelde dingen vanuit een soort DOSbox doen
- Bij elk probleem wat je hebt vind je op internet alleen maar enorm ingewikkelde oplossingen met die DOSbox
- Simpele Canon scanner ziet Ubuntu niet
- Totaal geen controle over processorsnelheid, scherm feller/minder fel, PCMCIA aan/uit, etc. Ik wil controle over de power-opties. De oplossing? Uiteraard weer moeizaam DOSbox geneuzel... :N

Ik denk ik probeer weer eens Linux, ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd maar toen gestopt met het idee van "het is nog niet af". Helaas heb ik dat idee nu weer. Ik hoor veel mensen positief over Ubuntu, ik kan op dit moment niet begrijpen waarom.

Over een paar jaar nog maar eens proberen.
Met Windows ben je gewoon te veel verwend dat alles grafisch is, terwijl een grafische interface zeker niet alle mogelijkheden kan tonen (anders zou je in Windows ook niet aan het register aankunnen; alleen is Linux op dit vlak iets opener en kan je dus met wat kennis van de standaard command line (dos box, hoe durf je; dat is ten eerste een bestaand project om DOS-software te laten draaien; en ten tweede, die draait helemaal geen DOS maar een andere shell zoals bash).

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Canon-scanners wel werken, maar je moet natuurlijk wel eventjes op zoek gaan naar welke programma's je nodig hebt. Op Linux is het klassieke programma om met scanners om te gaan 'sane', daarvoor kan je heel makkelijk de front-end XSane downloaden van de standaard repositories (in synaptic). Hier werkt dat even goed als de Windows-drivers met een Canon LiDE50 (wat volgens mij toch vrij standaard scannertje is; dus de rest van de klassiekere Canon-scanners zal hij ook wel aankunnen).

Verder; mag ik je vragen met wat voor gedacht je de overstap van Windows naar Linux maakt. Ik ben het wel met je eens, dat je soms wat moet zoeken om iets aan de praat te krijgen, maar als je vrij standaard dingen gebruikt, werkt 95% wel hoor. Wat je misschien aan Ubuntu wat moeilijker vindt, is de interface van Gnome; probeer eens KDE, die leunt dichter aan bij hoe Windows in elkaar zit. Bij Linux moet je zelf toch wel enige moeite willen doen om dat nieuwe systeem te leren (net zoals je een beetje moeite moet doen om over te stappen Windows <> Mac). Met Ubuntu zit je echter nog redelijk zacht, vermits er heel veel mensen Ubuntu gebruiken.

De kracht van Linux zit ook gedeeltelijk in de command line, maar dat is een manier van werken die je je eigen moet maken. Als je in Windows nooit de command prompt opengetrokken hebt, en er niet mee kan/wil werken, dan zal je dat op Linux waarschijnlijk ook niet aanstaan. Eenmaal je echter vertrouwd bent met die command line, merk je vaak dat heel wat taken sneller zo kan uitvoeren dan grafisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
MarcoC schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:47:
[...]
Dat had ik toevallig net ook gevonden. Er staat nu (hd0). Mijn externe harde schijf is sdb (meer weet ik niet). Wat moet ik dan invullen? (sdb) lijkt me niet.
Het is gelukt, het was /dev/sdb. Maar, als ik nu vanaf mijn HD boot startte Ubuntu in eerste instantie nog niet op, moest in de bootregel hd1 veranderen in hd0. Alleen dat onthoudt 'ie niet, waar kan ik dit permanent veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 09:48

Theimon

Snapte!?

In /boot/grub/menu.lst, in dat bestandje kan je het aanpassen. En als je slim bent, zoek je inhet zelfde bestand ff naar default grub root device. In die regel verander je "groot=(hdx,x)" naar jouw waarden. Als je kernel dan een upgrade krijgt, zal je menu.lst altijd veranderen met de juiste harde schijf. Zo hoef je het later niet weer aan te passen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Oké, bedankt! Alleen moet ik blijkbaar onder de admin-account inloggen ofzo want ik kan het niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 17:37

MBV

killercow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:53:
[...]

Sooo,

let me get this straight,
Je foetert ongeveer elke beginner af met rtfm, en utfs, en ander forum, niet hier, maar hebt wel een "ubuntu beginners blog" link in je profiel.

Ease down boy!
Precies, hij heeft een link met daarin de oplossingen van alle domme noob-problemen, zodat dit topic leesbaar blijft >:)
Even serieus: het staat maar 100 keer in dit topic, inclusief startpost, dat alle beryl-problemen in een apart topic horen, dus dat hij daar even op wijst snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:51:
Oké, bedankt! Alleen moet ik blijkbaar onder de admin-account inloggen ofzo want ik kan het niet veranderen.
Is dit een vraag? iig, dat gaat het snelste door in een terminal (Applications -> accesoires -> terminal) 'sudo gedit /boot/grub/menu.lst' in te tikken. gedit is een tekst editor, met sudo voer je die uit als root dus, is verder genoeg over te vinden ;)

Opzich wel een leuk idee zo'n Ubuntu install op een externe schijf. Ik ga er binnenkort ook eens naar kijken denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door user109731 op 19-04-2007 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Zijn er al mensen die de nieuwe Ubuntu onder VMware (server) hebben draaien? zoja herkend hij alles een beetje?

Andere vraag, herkent Ubuntu Server de PERC RAID serial scsi controllers van Dell? in bijv. een PE2950? (debian standaard niet pas met een backport en van die backport wordt ik niet zo blij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
JanDM schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:18:
[...]

Is dit een vraag? iig, dat gaat het snelste door in een terminal (Applications -> accesoires -> terminal) 'sudo gedit /boot/grub/menu.lst' in te tikken. gedit is een tekst editor, met sudo voer je die uit als root dus, is verder genoeg over te vinden ;)

Opzich wel een leuk idee zo'n Ubuntu install op een externe schijf. Ik ga er binnenkort ook eens naar kijken denk ik.
Verkapte vraag ja :$ . Wist niet dat sudo dingen als root uitvoert :). Heb Beryl ondertussen ook aan de praat gekregen, wat een hoop nutteloze effecten zijn dat zeg. Maar het is wel tof 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
MarcoC schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 00:08:
[...]
Verkapte vraag ja :$ . Wist niet dat sudo dingen als root uitvoert :). Heb Beryl ondertussen ook aan de praat gekregen, wat een hoop nutteloze effecten zijn dat zeg. Maar het is wel tof 8) .
Naar mate je het vaker gebruikt, wil je niet meer zonder.
Net als de mobiele telefoon om te vragen waar mensen blijven en mouse gestures om te navigeren in Firefox.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
killercow schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:53:
[...]

Sooo,

let me get this straight,
Je foetert ongeveer elke beginner af met rtfm, en utfs, en ander forum, niet hier, maar hebt wel een "ubuntu beginners blog" link in je profiel.

Ease down boy!
Het punt is dat ik wel vind dat er genoeg info te vinden is op internet, alleen soms niet goed en duidelijk uitgelegd. Als je een basic vraag stelt, geef ik ook een basic antwoord. Matje2000 werkt al met Ubuntu en heeft Beryl al aan de praat gehad. Ik ben nog steeds van mening dat elke aap Ubuntu kan installeren, maar Beryl geeft nu eenmaal meer problemen. Ik loop er nooit tegenaan, ze zijn er wel. Als Matje2000 Beryl al eerder geïnstalleerd heeft kan hij dus wel wat (nofi).
Hij heeft de wiki's, howto's en tutorials kunnen vinden, dus waarom niet deze decorator issue? Daarnaast is het natuurlijk mogelijk dat hij er alsnog niet uitkomt. Vind ik geen punt, maar post het dan in het juiste forum. Dit is geen Ubuntu probleem, maar iets aangaande Beryl. Zet je vraag dan ook in XGL/AIGLX/Beryl en Compiz :)

Maar dat was trouwens niet eens waarom ik }:| schreef. Het verhaal hier boven slaat eigenlijk meer op de post erboven (mithras in "Het grote Ubuntu topic deel 5"). Ik was a) chagrijnig (:p, geen reden, maar voor mensen met access, zie mithras in "Donderdag, vandaag geen weeralarm dag!!!") en b) was de post gericht tegen Surkow met zijn post (Surkow in "Het grote Ubuntu topic deel 5"). En die kan het wel hebben ;)

Het gaat misschien een beetje lange post worden (en het is niet om een discussie te starten eigenlijk), maar ik zie mijzelf niet als iemand die nieuwelingen uitfoetert en elke keer rtfm roept. Als je het wel zo is mag je het zeggen, maar ik help graag mensen. Maar dan met problemen die niet 1-2-3 te vinden zijn of door met wat diepgaandere problemen te strooien met linkjes van howto's en topics op bijvoorbeeld ubuntuforums.org. Omdat de "sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals" regel echt in elke howto voorkomt en al zovaak op het Beryl forum is langsgekomen wordt ik dan wel wat moedeloos van. Ubuntu (en Linux in het algemeen) heeft een fijne en grote community, maar het is niet zo dat elke vraag die je neerplempt meteen met het juiste antwoord beantwoord moet worden. De omgangsvormen van GoT ("eerst zelf zoeken") zijn er niet voor niets, omdat het snel irritaties opwerkt. Heb je echt problemen en beschrijf je goed wat er fout gaat ben je imho hartstikke goed bezig. En dan wil ik je zeker wel helpen hoor ;)

En over die blog: ik vind ook dat er zoveel mooie programma's zijn geschreven, maar beginnelingen kennen die niet. Ze vinden Rythmbox onhandig, hebben geen Nederlandse spellingscontrole in OpenOffice.org of willen graag een mooi en simpel dock hebben. Om de voor hen onbekende, maar handige en goede programma's te beschrijven / promoten ben ik wat verhaaltjes gaan schrijven. En het loopt best goed eigenlijk, maar heeft 0,0 te maken met mijn posts en "gevoelens" hier hoor :)
En nu ga ik slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

Ik heb Ubuntu Feisty Fawn geinstalleerd, de versie van 2 weken geleden en inmiddels al upgedate. Echter als ik boot verandert Ubuntu af en toe de mounting van de hdd devices.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Disk /dev/sda: 163.9 GB, 163928604672 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19929 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       10199    81923436    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           10200       14376    33551752+   c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda3           14377       19929    44604472+   7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdb: 82.3 GB, 82348277760 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 10011 cylinders

/dev/sdb1   *           1       10011    80413326    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdc: 81.9 GB, 81964302336 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9964 cylinders

/dev/sdc1   *           1        5786    46476013+   7  HPFS/NTFS
/dev/sdc2            5787        9786    32130000   83  Linux
/dev/sdc3            9787        9964     1429785    5  Extended
/dev/sdc5            9787        9964     1429753+  82  Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdd: 81.9 GB, 81964302336 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9964 cylinders

/dev/sdd1               1        9964    80035798+   7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sde: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders

/dev/sde1   *           1       10837    87040000    7  HPFS/NTFS
/dev/sde2           10837       26165   123128832    7  HPFS/NTFS
/dev/sde3           26165       38914   102400000    7  HPFS/NTFS

Mijn Fstab

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 # /etc/fstab: static file system information.
#
#  -- This file has been automaticly generated by ntfs-config -- 
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>

proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sdc2 :
UUID=6e1b2893-a11d-4344-ae73-f8cba0954466 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# Entry for /dev/sdc5 :
UUID=3bc7f141-e225-4ed5-a751-ea552eb48729 none swap sw 0 0

/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/scd1 /media/cdrom1 udf,iso9660 user,noauto 0 0

/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

/dev/sdc1 /media/Win_Vista ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/sdc2 /media/Sata2_Data1 ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/sdc3 /media/Sata2_Data2 ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0

/dev/sda1 /media/Win_XP ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0

/dev/sdb1 /media/Video ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0

/dev/sde1 /media/Sata80 ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0

/dev/sdd1 /media/Ide_NTFS1 ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/sdd2    /media/winfat32 vfat  iocharset=utf8,umask=000  0    0
/dev/sdd3 /media/Ide_NTFS2 ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0[/fstab]

Laatste keer dat ik bootte verwees /dev/sdd2 naar /media/winfat32, nu is het opeens /dev/sda2 :?

En kans is dat als je een volgende keer boot dat het wel weer goed is. Dit is erg vervelend omdat ik bijv. mijn Mozilla profiles share met Windows en zo dus Firefox niet goed kan opstarten omdat die de profile niet kan vinden.

Daarnaast moet ik irqpoll aan mijn bootopties weergegeven, anders start Ubuntu niet eens op :|

Ik heb een Asus P5W moederbord met ide, sata en sata2 schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Probeer het eens met uuid's. Ubuntu werkt sinds Edgy niet meer met device pointers maar partitie specifieke uuid's. Die zijn als het goed is "unieker" dan device pointers.
$ sudo vol_id -u /dev/sda2
bdf8786e-fa96-40e3-93af-9dfd386d7f29
$ cat /etc/fstab | grep /home
UUID=bdf8786e-fa96-40e3-93af-9dfd386d7f29 /home ext3 defaults 0 2
$ 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 13:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MarcoC schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:00:
Ik wil Ubuntu op een externe harde schijf installeren, maar dan zodanig dat hij geen GRUB ofzo op mijn primaire harde schijf zet. Ik wil Ubuntu dan gewoon kunnen booten door de boot priority van harde schijven te veranderen, dat kan nu niet. Ik zat er aan te denken om eerst in de BIOS de externe harde schijf de hoogste prioriteit te geven, maar ik weet niet zeker of dat werkt. Was al een heel gedoe om Ubuntu een eerste keer te installeren, laat staan een tweede keer. Gaat dit werken? Dus zodanig dat ik als de harde schijf op een andere computer aansluit en hem laat booten vanaf de harde schijf Ubuntu daar ook werkt? Dat is namelijk mijn doel.
Als die andere computer kan booten van USB (?) en je GRUB in de mbr van je externe harde schijf zet zou het wel moeten werken. Je moet dan wel je menu.lst zo aanpassen dat hij verwijst naar de goede schijf. USB schijven krijgen volgens mij /dev/sd... namen. Je zou meerdere opties kunnen gebruiken voor het geval er al S-ata schijven in de computer hangen, dus opties met /dev/sda1 /dev/sdb1 enz
Zillion01 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:36:
I

Laatste keer dat ik bootte verwees /dev/sdd2 naar /media/winfat32, nu is het opeens /dev/sda2 :?

En kans is dat als je een volgende keer boot dat het wel weer goed is. Dit is erg vervelend omdat ik bijv. mijn Mozilla profiles share met Windows en zo dus Firefox niet goed kan opstarten omdat die de profile niet kan vinden.

Daarnaast moet ik irqpoll aan mijn bootopties weergegeven, anders start Ubuntu niet eens op :|

Ik heb een Asus P5W moederbord met ide, sata en sata2 schijven...
Hoe zijn je ervaringen met ntfs-3g? Ik ben er nog een beetje huiverig voor om mijn documenten-partitie toe te vertrouwen aan een experimentele ntfs-driver, maar het is inderdaad onhandig om verschillende profielen op verschillende partities te hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door gwystyl op 20-04-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Voor iedereen die zich afvraagd of VMWare werkt: Nee, niet zonder eerst wat kunstgrepen uit te voeren.

Ik heb deze gebruikt, en it worked like a charm:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2384779#post2384779 :) Doe er je voordeel mee.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

mithras schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 01:45:
[...]
Ik was a) chagrijnig (:p, geen reden,

ik zie mijzelf niet als iemand die nieuwelingen uitfoetert en elke keer rtfm roept.
A, ok dat verklaart al wat, let er op zou ik zeggen.,

Ik ken je ook niet als iemand die nieuwelingen uitfoetert, daarom ook mijn opmerking, doe es lief, ik weet dat je het kan. :)

Nu allemaal weer lekker verder spelen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-07 12:50
Arx schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:06:
Voor iedereen die zich afvraagd of VMWare werkt: Nee, niet zonder eerst wat kunstgrepen uit te voeren.

Ik heb deze gebruikt, en it worked like a charm:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2384779#post2384779 :) Doe er je voordeel mee.
Ik heb het hier onder VMWare wel redelijk werkend. Het is niet door mijzelf geïnstalleerd (ik begin ook net met Linux), dus ik weet niet of er kunstgrepen gedaan zijn.

Die link verwijst overigens naar een pagina waarvoor je in moet loggen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat erin staat en ik zal niet de enige zonder account zijn, dus zou je misschien een korte uitleg kunnen geven?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
killercow schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:17:
[...]

A, ok dat verklaart al wat, let er op zou ik zeggen.,

Ik ken je ook niet als iemand die nieuwelingen uitfoetert, daarom ook mijn opmerking, doe es lief, ik weet dat je het kan. :)

Nu allemaal weer lekker verder spelen.
:>
Quincy5 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:28:
[...]

Ik heb het hier onder VMWare wel redelijk werkend. Het is niet door mijzelf geïnstalleerd (ik begin ook net met Linux), dus ik weet niet of er kunstgrepen gedaan zijn.

Die link verwijst overigens naar een pagina waarvoor je in moet loggen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat erin staat en ik zal niet de enige zonder account zijn, dus zou je misschien een korte uitleg kunnen geven?
Maak sowieso een account aan voor ubuntuforums.org. Het zal je zeker vaker wel van pas komen. Maar de inhoud:
It seemed like I had no problems installing vmware-server version 1.0.2. Here is how i installed it:
sudo apt-get install build-essential xinetd vmware-server-kernel-modules

Download vmware server from: http://www.vmware.com/download/server/
wget http://download3.vmware.com/software/vmserver/VMware-server-1.0.2-39867.tar.gz
tar -zxvf VMware-server-1.0.2-39867.tar.gz
cd ./vmware-server-distrib
sudo ./vmware-install.pl

Went through the whole process installing vmware-server and got the errors which many are getting here.

Then I downloaded vmware-any-any-update109.tar.gz from: http://platan.vc.cvut.cz/ftp/pub/vmware/
cd ~
wget http://platan.vc.cvut.cz/ftp/pub/vmware/vmware-any-any-update109.tar.gz
tar -zxvf vmware-any-any-update109.tar.gz
cd ./vmware-any-any-update109
sudo ./runme.pl

This will re-start the install process again with the correct settings

After done then type vmware in the terminal or run application

vmware

or
Hit - Alt+F2
then type - vmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

gwystyl schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:53:
Hoe zijn je ervaringen met ntfs-3g? Ik ben er nog een beetje huiverig voor om mijn documenten-partitie toe te vertrouwen aan een experimentele ntfs-driver, maar het is inderdaad onhandig om verschillende profielen op verschillende partities te hebben.
Tja, NTFS-3G is niet voor niets stable verklaard. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat de eerste crash bekend wordt; dan zal je weten hoe stabiel het is. Ik gebruikte het in de beta-periode al, en mij is nog niets overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 13:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:13:
[...]

Tja, NTFS-3G is niet voor niets stable verklaard. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat de eerste crash bekend wordt; dan zal je weten hoe stabiel het is. Ik gebruikte het in de beta-periode al, en mij is nog niets overkomen.
Toch maar 's proberen dan, ik vind het wel erg onhandig om niet op elke schijf te kunnen lezen én schrijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NTFS-3G is zeer stabiel. Ik gebruik het zelf ook sinds de beta. Nooit problemen mee gehad..

De topic op Ubuntuforums was ruim 50+ pagina's lang en niemand had corruptie of dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:16
Ubuntu 7.04 draaiend, eerste keer dat ik een linux versie gebruik, maar met getautomatix is het kinderspel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Zo eindelijk: een schone Feisty Fawn op mn computer staan. Had/heb wel enkele probleempjes/vragen:

Ik heb een wireless kaartje (een realtek rtl8180). Deze werd niet goed herkend door de normale networkmanager. Daarom de "oude" networkmonitor applet gebruikt. Eerst moest ik nog sudo modprobe -v r818x draaien. Hierna werd mn wireless kaartje herkend en kon ik het internet op.
Hierna meteen r818x geblacklist in /etc/modprobe.d . Ondanks dat wordt het wireless kaartje niet herkend na opnieuw opstarten en moet ik steeds het commando sudo modprobe -v r818x invoeren :s. iemand die weet hoe dit makkelijker kan?

Als ik filmpjes wil kijken in wmv formaat in firefox dan freezed mijn hele systeem. Kan ik dan beter de mplayer plugin gebruiken of mis ik gewoon nog een codec?
Kom er net achter dat de wmv het wel doet, maar dat één van de situaties is waarop ubuntu freezed. Soms ook bij gewoon surfen en beetje mp3tjes luisteren. Geen foutmelding vooraf of wat dan ook...Muis niet meer te bewegen en alleen nog maar harde reboot te doen... Heb ik op win XP geen last van. Er zijn al meer mensen die er last van hebben heb ik gelezen op de fora en op launchpad...

Iemand die weet wat ook alweer de afkorting is naar de system monitor in ubuntu (zoals in windows ctrl-alt-delete)?

Dit klinkt allemaal een beetje negatief, maar ik ben echt heel blij met deze ubuntu: het voelt allemaal sneller en soepeler aan: alleen wat opstart probleempjes zoals hier boven beschreven.

[ Voor 20% gewijzigd door vogelaarke135 op 20-04-2007 15:48 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ubuntu zuigt...

Acer TravelMate 4100, 1.6GHz/1,25Gb/40Gb
Ik denk dat jouw laptop , of jouw netwerk zuigt.... hier werkt namelijk alles gelijk met mijn laptop
Een Compaq Presario c330
1,6Ghz Centrino Duo Core (Herkent ie ook direct na de standard installatie _/-\o_ )
- Bedraad netwerk valt om de haverklap uit (werkt onder windows normaal en zonder config)
Op ubuntu werkt het ook gewoon direct na de installatie, dus dit is een onzinnige opmerking
- Draadloos netwerk lukt simpelweg niet (werkt onder windows normaal en zonder config)
Ook op mijn laptop werkt het direct , geen geprul met drivers of configgen.
Gewoon netwerk sleutel invoeren en hoppa verbonden.....(en dat allemaal alleen na een schone installatie _/-\o_ )
- Schermresolutie van 1280x800 kent Ubuntu niet, dan moet je allerlei ingewikkelde dingen vanuit een soort DOSbox doen
Dit hele euvel koste me 10 minuten...heb jij www.ubuntuguide.org wel gewoon gelezen?
Daar staat een mooi verhaaltje voor die resoluties en wat je moet doen.
- Bij elk probleem wat je hebt vind je op internet alleen maar enorm ingewikkelde oplossingen met die DOSbox
Dat is , zoals al eerder gezegd , de kracht van linux.
Je bent teveel windows gewend , en gewoon niet sterk genoeg om even door te bijten.
Ik heb daar als windows gebruiker toen ook mee moeten leren werken , maar met ubuntuguide.org kan er bijna niets meer fout gaan
Alles staat voorgekauwd.
Als je iets met de bash/shell doet , doe je iets met nadenken.

Als jij als windows gebruiker een programma installeerd, is het alleen maar snel "next" klikken , zonder dat je iets leest o.i.d , je denkt er dus helemaal niet bij na.
- Simpele Canon scanner ziet Ubuntu niet
Geen ervaring mee
- Totaal geen controle over processorsnelheid, scherm feller/minder fel, PCMCIA aan/uit, etc. Ik wil controle over de power-opties. De oplossing? Uiteraard weer moeizaam DOSbox geneuzel... :N
Nee dat is de oplossing niet.
In Ubuntu kun je net zo makkelijk als in windows een venster oproepen waarin ik mijn geheugen gebruik kan zien.
Waarin mijn processor snelheden worden weergegeven , en welke programmas dat er draaien.
Net zo simpel als windows , het zit alleen ergens anders....
Scherm feller en minder fel gaat bij mij gewoon kinderlijk eenvoudig bij de functie toetsen van me laptop....

Beetje jammer dat je je na de allermakkelijkste tegenslagen(zijn tenslotte ook allemaal op ubuntuguide.org te lezen) zo over linux gaat blamen.
En zeggen dat het nog niet volwassen is......terwijl ubuntu toch een van de meest geavanceerde ubuntu distro's is

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ubuntu stelde de schermresolutie op mijn laptop zelfs automatisch op 1280x800 in. WiFi, geluid, power control, de Fn-functionaliteiten, werkte allemaal in één keer. Enige wat ik mis is is een goede MP3-speler, die ook nog eens werkt. Voor elke MP3-speler moet je weer apart allemaal codecs installeren, pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 15:32:
Voor elke MP3-speler moet je weer apart allemaal codecs installeren, pff.
:? Binnen Feisty zoek je even op "mp3" in Software installeren/verwijderen en alle mediaplayers ondersteunen dan mp3's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Ik ga deze ff installeren op een virtual machine, heb alleen ff 2 vraagjes:

- Wat is de minimum grootte van het RAM wat ik moet reserveren, zodat ie nog net ff lekker loopt? Heb namelijk een 512MB WinXP host, dus 192MB is wel beetje de max.
- Drivers? Hoe zit dat met Vmware en Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Aan 192MB moet je zeker wel genoeg hebben. Al is meer beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vogelaarke135 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:59:
Als ik filmpjes wil kijken in wmv formaat in firefox dan freezed mijn hele systeem. Kan ik dan beter de mplayer plugin gebruiken of mis ik gewoon nog een codec?
Kom er net achter dat de wmv het wel doet, maar dat één van de situaties is waarop ubuntu freezed. Soms ook bij gewoon surfen en beetje mp3tjes luisteren. Geen foutmelding vooraf of wat dan ook...Muis niet meer te bewegen en alleen nog maar harde reboot te doen... Heb ik op win XP geen last van. Er zijn al meer mensen die er last van hebben heb ik gelezen op de fora en op launchpad...
Ik heb er sinds kort ook last van. Het gebeurt mij echter alleen bij Totem, en dan eigenlijk alleen nog bij de mozilla-plugin van Totem. Dit is de enige reden waarom m'n pc nu een uptime van minder dan een week heeft. Nouja, ik moest ook al tijden eigenlijk een reboot doen om een toetsenbord-probleem te verhelpen, maar dat was niet irritant genoeg om het daadwerkelijk te doen. :P

Tis nog maar even afwachten op een update van Totem, of gewoon niet meer die brakke speler gebruiken. Mplayer werkt ook goed. VLC gebruik ik voor series zonder surround geluid, omdat ik de GUI van VLC beter vind dan die van Mplayer, maar met geen mogelijkheid surround geluid aan krijg.
Iemand die weet wat ook alweer de afkorting is naar de system monitor in ubuntu (zoals in windows ctrl-alt-delete)?
Ik heb zelf de system-monitor applet op m'n balk gezet. Als ik daarop klik, dan verschijnt gnome-system-monitor. Ook heb ik in de General Options van Beryl-settings-manager als Command 0 "gnome-system-monitor" ingesteld, en bij Shortcuts Command 0 gebonden aan "<Control><Alt>Delete".

Dit werkt echter niet als je metacity gebruikt in plaats van Beryl, dus voor de volledigheid kan je ook in gconf-editor /apps/metacity hetzelfde instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 01:17

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo (ja, dit is dan weer een jubelverhaal over het installeren van een linux-distro):

Las vannacht dat 7.04 uit is, nou ja ik draai op mijn laptop nu al weer een klein jaar naar volle tevredenheid Suse Linux Enterprise, maar ja, aan de andere kant, dat is toch een betaalde versie (ik durfde het voor mijn werklaptop op dat moment nog niet aan zonder support en inderdaad wel een beetje gebruikt), MAAR ik had dat lieve oude Asus P2B bakje (met celeron 1000 Mhz) nog staan..., hup oude 40 GB hd erin en gaan.
Installatie gestart: 15:04. Installatie klaar en gereboot: 15:53. 49 minuten, volledige installatie en volledig werken (alleen schermresolutie even aangepast, die stond wel errug klein).

Zoals hierboven al beschreven wordt: CanonG1: ik heb weer gezien dat het eigenlijk zo makkelijk is om een goeie linux distro te installeren dat elke idioot die nu gaat komen met: "me windows is stuk! wil je opnieuw installeren? En oh ja, ik heb geen windows cd..." dat ik vind dat ik zonder problemen voor die officepc mensjes Ubuntu of OpenSuSE kan installeren (nee, ik doe het niet meer dat ali illegalie windows installeren om dan weer bij de eerstvolgende update weer ... etc. etc.)
En ik wil ze graag helpen met een probleem om bepaalde videofiles af te spelen op hun rockstable virusloze linuxbakjes :)

edit:
hmm.. jammer, maar helaas: desktop effects doen het niet heeeel goed op deze matrox g550 millenium ;)

[ Voor 4% gewijzigd door letatcest op 20-04-2007 16:30 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

letatcest schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:23:
Zoals hierboven al beschreven wordt: CanonG1: ik heb weer gezien dat het eigenlijk zo makkelijk is om een goeie linux distro te installeren dat elke idioot die nu gaat komen met: "me windows is stuk! wil je opnieuw installeren? En oh ja, ik heb geen windows cd..." dat ik vind dat ik zonder problemen voor die officepc mensjes Ubuntu of OpenSuSE kan installeren (nee, ik doe het niet meer dat ali illegalie windows installeren om dan weer bij de eerstvolgende update weer ... etc. etc.)
En ik wil ze graag helpen met een probleem om bepaalde videofiles af te spelen op hun rockstable virusloze linuxbakjes :)
offtopic:
Ik laat tegenwoordig m'n familie zelf hun problemen oplossen :) Er is vast nog wel een buurman oid in de buurt die hun belachelijke problemen weet te fixen (ik heb er in ieder geval geen zin meer in). Hier in huis staat op alle pc's een Linux-distro, dus daar heb ik er geen omkijken meer naar })

[ Voor 54% gewijzigd door Jungian op 20-04-2007 16:35 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:34:
offtopic:
Hier in huis staat op alle pc's een Linux-distro, dus daar heb ik er geen omkijken meer naar })
Kweenie hoe je dat voor elkaar krijgt. Bij mij thuis heb ik net m'n zusje zover gekregen dat ze Ubuntu weer eens wil proberen, omdat ze constant WGA-meldingen krijgt (pa had nog wel een gratis Windows voor d'r). Vorige keer was de migratie mislukt wegens netwerk-problemen.

Maar behalve m'n zusje krijg ik echt niemand aan de Ubuntu. M'n pa (manager) vindt dattie MS Office per sé nodig heeft, omdattie het intensief gebruikt (tja met OpenOffice kan je ook documenten van 500 pagina's typen).

En m'n ma, die alleen Spider Solitaire, Sudoku, en zo'n connect-the-bubbles spelletje doet, wil niet over naar Ubuntu omdat ze dat ene spelletje dan niet meer kan doen. Overigens is ze sinds kort overgestapt op een Flash-based versie van dat connect-the-bubbles spelletje, dus misschien kan ik haar nu wel overtuigen.

Nouja, ik ga maar weer eens lobbyen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Connect de bubbles? Man, ga toch weg. Frozen Bubbles is 100x beter. Alle tuxjes nog an toe, geef die moeder eens een schop richting dat lieve hertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb Linux al een tijdje niet meer gevolgd. Ik wil het wel weer eens proberen met Ubuntu. Twee vraagjes:
- Is support voor NTFS nu op orde? Ik hoef niet te installeren op NTFS, maar wil wel veilig kunnen lezen van en schrijven naar NTFS.
- Zijn bestandnamen inmiddels unicode? Ik wil met Japanse en Viëtnamese bestandnamen op zowel het Linux-bestandsysteem als NTFS kunnen werken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En werkt dat Connect the Bubbles niet onder Wine?

@ari3: ntfs werkt via ntfs-3g, zoals een paar posts terug ook al is aangegeven; bestandsnamen binnen Gnome zijn standaard utf8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
ari3 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:02:
Is support voor NTFS nu op orde? Ik hoef niet te installeren op NTFS, maar wil wel veilig kunnen lezen en schrijven.
Zoeken op 'ntfs 3g' in dit topic levert al veel resultaten op, met Google nog veel meer en op ubuntuforums.org zijn ze niet zuinig met antwoorden op dezelfde vraag. Beetje beter zoeken dus ;)
Zijn bestandnamen inmiddels unicode? Ik wil met Japanse en Viëtnamese bestandnamen op zowel het Linux-bestandsysteem als NTFS kunnen werken.
Het kan wel, heb ik gelezen en gezien. Of het standaard ook zo werkt weet ik niet precies. Een diepere zoektocht zal je wel kunnen helpen, aangezien in het verre Oosten natuurlijk ze ook dolgraag Ubuntu wil gebruiken en ze deze vraag dus vast eerder gesteld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Dit topic is op turbo-mode sinds Ubuntu is verschenen op de frontpage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:11:
Dit topic is op turbo-mode sinds Ubuntu is verschenen op de frontpage...
Al denk ik juist daardoor dat dit topic niet veel delen meer zal hebben. Of zelfs een volgend deel zal krijgen. Zie bijvoorbeeld ook de policy van PMG wat betreft "Het grote xxx" en "Ervaringen" topics: Abbadon in "PMG Beleid"

Te veel mensen gooien maar wat neer, terwijl de vraag hier op GoT, op ubuntuforum.org en op nog veel meer plekken al lang is beantwoord. Ik wordt er moe van (;)), en omdat (ook door mij) er toch steeds geantwoord wordt blijft het er wat in hangen. Daarnaast: echte ervaringen zijn er nu niet meer uit te wisselen, echte (moeilijke) problemen hebben een eigen draadje en de slowchat blijft eigenlijk over. Tja, mij boeit het niet, maar het valt me wel op :)
offtopic:
Wel raar, ik blijf maar posten. En steeds meer. Geen idee waarom eigenlijk. Ik begin het zelf tamelijk vervelend te vinden; zeg gerust als ik eens mn mond moet houden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Yep :P.. Hoewel het wel veel helpt als je weet dat '3G' ook een zoekterm is. Ik vond deze verhelderend: http://www.ntfs-3g.org/
Het kan wel, heb ik gelezen en gezien. Of het standaard ook zo werkt weet ik niet precies. Een diepere zoektocht zal je wel kunnen helpen, aangezien in het verre Oosten natuurlijk ze ook dolgraag Ubuntu wil gebruiken en ze deze vraag dus vast eerder gesteld hebben :)
Aha, hier is wel iets. Ik ga het eens proberen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:53:
Kweenie hoe je dat voor elkaar krijgt.
Ik heb eerst Mozilla Firefox geïnstalleerd en alle mogelijke sporen van Internet Explorer afgeslacht. Vantevoren uitgelegd waarom het nuttig was om Firefox te gebruiken en er stribbelde niemand tegen. Een paar weken later heb ik Microsoft Office erafgegooid en OpenOffice geïnstalleerd (de grootste schok was dat autosom in Excel iets anders werkte dan in OpenOffice.org Calc). Niet persé omdat ik Microsoft Office een slecht product vindt, maar omdat ze dan alvast konden wennen.

Weer iets later heb ik ze uitgelegd waarom ik geen Windows meer gebruikte en aangezien alles wat ik aandraagde steekhoudend was (geen spyware, geen virussen etc.) was het ook geen grote opgave om ze te overtuigen dat ze beter Linux konden gaan gebruiken. Ubuntu Dapper (want : stable en niet antiek) installeren was zo gepiept en na het terugzetten van wat backups (documenten, mail) was de deal rond.

Gnome hadden ze zo door en updaten bleek na het lezen van een door mij geschreven handleiding (:+) ook geen probleem. M'n moeder vindt daarnaast de Gnome games erg leuk en elke keer als ik ze vraag of ze tevreden zijn krijg ik een positief antwoord (altijd fijn).

[ Voor 1% gewijzigd door Jungian op 20-04-2007 18:14 . Reden: kleine correctie ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 20:23

samo

yo/wassup

Ik heb nu ook weer eens Feisty geinstalleerd, maar altijd val ik terug op windows omdat wat ik wil daar wel werkt.
Zometeen maar eens kijken naar Dual Screen dus...

Maar nu loop ik al tegen een resolutieprobleem. Ik heb een intel 855GM videokaart in deze laptop, en dus 915resolution geinstalleerd om dit aan de praat te krijgen. Ik kan instellen wat ik wil, maar krijg nooit een resolutie anders dan 1024x768. Als ik dus doe:
code:
1
samo@samo-laptop:~$ sudo 915resolution -l

Staat 1280x1024 er wel tussen. Wat moet ik nu doen om die te kunnen gebruiken?

@hieronder, indd, ik was niet volledig
Dus de modes aangepast met
code:
1
samo@samo-laptop:~$ sudo 915resolution 30 1280 1024 32

en dan ctrl+alt+backspace... maar nog steeds dezelfde resoluties

[ Voor 15% gewijzigd door samo op 20-04-2007 19:01 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

X al opnieuw gestart ? Gebruik je wel de i810 driver ?

@ hieronder
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

en kijk dan of er bij Section "Device" -> Driver wel i810 staat (en kijk ook meteen of je resolutie wel onder screen voorkomt).

* Jungian ziet dat hij meehelpt aan de huidige staat van dit topic, vandaar dat hij maar even de mods quote :
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.

[ Voor 137% gewijzigd door Jungian op 20-04-2007 19:21 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 20:23

samo

yo/wassup

Ja, heb ik aangevuld ;)
Gebruik je wel de i810 driver ?
Hoe zie ik dat?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:08:
[...]
VLC gebruik ik voor series zonder surround geluid, omdat ik de GUI van VLC beter vind dan die van Mplayer, maar met geen mogelijkheid surround geluid aan krijg.
Zelfde probleem hier, krijg met geen mogelijkheid dd of dts geluid door m'n spdif uitgang met vlc. Heb er ook tijden mee zitten prutsen en alle combinaties van instellingen gehad, maar niks wilde helpen. In TotemXine werkt het direct als ik hem op spdif zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:07
Doordat er in je xorg.conf de volgende regel staat (onder de section 'Device'):
code:
1
Driver "i810"

Verder zou ergens onder 'screen' de volgende regels te vinden moeten zijn:
code:
1
2
3
4
    SubSection "Display"
        Depth   24
        Modes   "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik heb een wireless kaartje (een realtek rtl8180). Deze werd niet goed herkend door de normale networkmanager. Daarom de "oude" networkmonitor applet gebruikt. Eerst moest ik nog sudo modprobe -v r818x draaien. Hierna werd mn wireless kaartje herkend en kon ik het internet op.
Hierna meteen r818x geblacklist in /etc/modprobe.d . Ondanks dat wordt het wireless kaartje niet herkend na opnieuw opstarten en moet ik steeds het commando sudo modprobe -v r818x invoeren :s. iemand die weet hoe dit makkelijker kan?
Je moet je module juist NIET blacklisten, hierdoor wordt ie tijdens het opstarten juist niet geladen. Lelijke oplossing zou zijn om bovenstaand commando aan local.start toe te voegen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

Zucht.. Ik draai nu al een tijdje Dapper Drake op m'n server (router, webserver, fileserver etc) en het bevalt goed! Na het draaien van Feisty Fawn in Virtualbox twijfel ik nu of ik over zal stappen van Vista naar Feisty Fawn, gewoon om te kijken of het bevalt. Enige probleem is dat ik graag met Photoshop en Dreamweaver werk en ook nog wel eens games wil spelen. Zijn er alternatieven voor dit soort zaken of wordt ik nu verplicht tot een dualboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Anoniem: 107960 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 10:26:
Zucht.. Ik draai nu al een tijdje Dapper Drake op m'n server (router, webserver, fileserver etc) en het bevalt goed! Na het draaien van Feisty Fawn in Virtualbox twijfel ik nu of ik over zal stappen van Vista naar Feisty Fawn, gewoon om te kijken of het bevalt. Enige probleem is dat ik graag met Photoshop en Dreamweaver werk en ook nog wel eens games wil spelen. Zijn er alternatieven voor dit soort zaken of wordt ik nu verplicht tot een dualboot?
Photoshop -> The Gimp (even wennen, lastig, maar wel gratis en goed) of Pixel (makkelijker, demo is gratis, €28,- goed PS alternatief)

Dreamweaver -> Geany: syntax highlighting, autocompletion etc. Geen WYSIWYG, maar dat heb je ook niet nodig neem ik aan :)

Games: Simpele games zijn geinstalleerd en je hebt supertux (mario), supertuxkart (mario kart), neverball (bal over schuin oppervlak rollen), neverput (minigolf), Frozen Bubble (zie boven).
Betere games: Enemy Territory, de mod daarop (goed!) True Combat: Elite en Urban Terror 4 bestaat ook voor Linux.
Betaalde games: Quake serie, Doom serie, Unreal serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199688

Verder werken veel games met Wine: http://appdb.winehq.org/

Ik speel op men Feisty wel vaker een potje CS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07 23:28
Ik speel gelukkig niet zovaak games..
Het is wel jammer dat C&C3 niet werkt onder Wine (krijg het iig niet werkend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88245

mithras schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 10:31:
[...]
Photoshop -> The Gimp (even wennen, lastig, maar wel gratis en goed) of Pixel (makkelijker, demo is gratis, €28,- goed PS alternatief)[/url]
Photoshop CS2 kan draaien op Ubuntu als je het echt nodig hebt. (opstarten duurt iets langer)
Ik durf GIMP niet als alternatief voor Photoshop voor te dragen (behalve als je Photoshop gebruikte voor kleine bewerkingen), daar ontbreken nog een aantal features om als serieus alternatief voor Photoshop te dienen.
Pixel en Krita zijn ook best bruikbaar tegenwoordig.
En anders draait Photoshop 7.0 nog goed onder Wine. :)
Dreamweaver -> Geany: syntax highlighting, autocompletion etc. Geen WYSIWYG, maar dat heb je ook niet nodig neem ik aan :)
Dreamweaver alternatieven zijn er genoeg.
Aptana (focus op Javascript), Bluefish (text editor voor web development), Quanta Plus, Nvu en SCREEM (HTML/XML editor met ondersteuning voor Dreamweaver templates en page preview) bijvoorbeeld.
Spike1506 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 12:07:
Ik speel gelukkig niet zovaak games..
Het is wel jammer dat C&C3 niet werkt onder Wine (krijg het iig niet werkend)
Het is speelbaar, maar met een aantal problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Anoniem: 88245 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:09:
[...]
Photoshop CS2 kan draaien op Ubuntu als je het echt nodig hebt. (opstarten duurt iets langer)
Ik durf GIMP niet als alternatief voor Photoshop voor te dragen (behalve als je Photoshop gebruikte voor kleine bewerkingen), daar ontbreken nog een aantal features om als serieus alternatief voor Photoshop te dienen.
Pixel en Krita zijn ook best bruikbaar tegenwoordig.
En anders draait Photoshop 7.0 nog goed onder Wine. :)
Ik ging een beetje van Gnome uit, dus Krita viel al wat af. Daarnaast kan je wel mooie dingen met Gimp, alleen werkt het zo anders dat het in het begin gewoon erg kut is. Rechthoeken en cirkels tekenen door eerst iets te selecteren bijvoorbeeld. Lijkt vervelend, je went er snel aan.
[...]

Dreamweaver alternatieven zijn er genoeg.
Aptana (focus op Javascript), Bluefish (text editor voor web development), Quanta Plus, Nvu en SCREEM (HTML/XML editor met ondersteuning voor Dreamweaver templates en page preview) bijvoorbeeld.
Bluefish vind ik gewoon 100% kut. Werkt niet lekker, syntax highlighting valt soms sort of uit. Quanta is weer KDE, maar Screem ziet er wel leuk uit. Nvu vind ik ook slecht (kritisch :p), maar ik heb gewoon erg goede ervaringen met Geany :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
* mithras heeft ook een feature aangedragen voor Gutsy Gibbon: [IDEA] Spring loaded folders for Nautilus
Er zijn al tijden discussies over spring loaded folders. Apple heeft het gepatenteerd, maar als het goed is hebben we in Europa nergens last van. Dus hoppa, naast het andere closed source spul mag dit er imho wel naast. Als we toch met meer proprietaire ("proprietary", wat is het Nederlandse woord?) software bezig zijn kan dit er ook wel bij :)

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 21-04-2007 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Stand-by werkt niet goed in Ubuntu (suspend het het daar). Ik krijg m'n laptop wel in suspend-modus, maar niet eruit. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MarcoC schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 16:46:
Stand-by werkt niet goed in Ubuntu (suspend het het daar). Ik krijg m'n laptop wel in suspend-modus, maar niet eruit. Iemand een idee?

Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.

Daarnaast is het wel handig om erbij te zetten wat voor laptop je hebt... waar je gezocht hebt.. wat je al geprobeerd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Oeps, dat had ik niet gezien :). Maak wel een nieuw topic aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[knip] Ondanks dat wordt het wireless kaartje niet herkend na opnieuw opstarten en moet ik steeds het commando sudo modprobe -v r818x invoeren :s. iemand die weet hoe dit makkelijker kan?
suspend/hibernate gebruiken, 't is toch geen windows? Alleen voor je kernelupgrade moet je je systeem opnieuw opstarten (of als je iets serieus verprutst hebt :P)

* MBV gaat zo ook even de upgrade uitvoeren, Java6/JavaDB nodig voor opdracht van de TU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
MBV schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:35:
[...]

suspend/hibernate gebruiken, 't is toch geen windows? Alleen voor je kernelupgrade moet je je systeem opnieuw opstarten (of als je iets serieus verprutst hebt :P)
Als ik mijn laptop in me tas doe heb ik toch liever dat ik hem op standby (suspend) zet inplaats van dat ik lekker de hd etc laat draaien. Toch niet erg goed voor je hd en hijs sneller leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:47

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Ik ben nieuw met linux! Maar ik hoor zoveel goeie dingen dat ik wel wil proberen, ubuntu dan. Ik heb een paar vraagjes die ik niet zo snel kon vinden ;x .
  1. Ik heb op dit moment Vista business draaien en ik vroeg me af als ik ubuntu gewoon ernaast kan draaien?
  2. Hoe zit het met ntfs? Kan het gewoon op een ntfs schijf? Want ik heb 3 schijven allemaal ntfs en deze hebben elk 2 partities(dus in totaal 6).
  3. Is het dan aan te raden om het op een ander schijf te doen dan Vista is geinstalleerd?
bedankt! _/-\o_

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je weet dat deze vragen nu al 5 miljoen keer gesteld zijn in dit topic ?
1) Ja
2) Nee, wel NTFS-ondersteuning (lezen en schrijven)
3) nvt (zie 2) of nee dat is niet nodig

Aanvulling :

https://wiki.ubuntu.com/install.exe/Prototype
http://cutlersoftware.com/ubuntusetup/wubi/en-US/index.html

[ Voor 68% gewijzigd door Jungian op 21-04-2007 19:54 . Reden: aanvulling ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 16:56

Larsie

scaahp

Het is een OS hoor, geen koe die over je pc heenloopt ofzo. Natuurlijk kun je het naast een ander OS draaien (niet tegelijk, althans tenzij je emuleerd maar dat valt niet echt aan te raden) ;)

Volgens mij kun je het wel op een NTFS partitie installeren met veel doorzetten. Maar dat is nou niet echt aan te raden omdat het er niet echt standaard in zit. Daarnaast kan Ext3 een stuk meer, werkt sneller en is veiliger. Maak een partitie gewoon leeg, je hebt maar ongeveer 10GB nodig. GOED opletten dat je niet per ongeluk de verkeerde partitie formatteerd, dat heb ik zelf nogal een aantal keer gepresteerd (Hoofd erbij houden, zorgen dat je wakker bent :P )

Je kan van een van die NTFS schijven wel je /home mount point maken (vertaling naar windows: mijn documenten, je zou het zelfs zo kunnen doen dat je gewoon echt 'jouw documenten' onder /home/jenaam krijgt :) )

Veel succes in ieder geval, je hebt het nodig. Lees vooral dit topic goed door, staan een hoop goede tips in. Schrik niet teveel van commando's opgeven in bash/shell/command line, ziet er raar uit, maar is toch handiger dan je denkt _/-\o_

De eerste paar weken zijn even slikken, maar na een maandje of wat wil je niet meer zonder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Laatst online: 12:47

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Larsie schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:44:
[...]

Het is een OS hoor, geen koe die over je pc heenloopt ofzo.
Hahaha op dit moment lijkt het wel zo ;)
bedankt voor de tips allemaal, in het vervolg zal ik meer onderzoek werk doen 8)7 :P

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

maxjuh schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:42:
[...]

Als ik mijn laptop in me tas doe heb ik toch liever dat ik hem op standby (suspend) zet inplaats van dat ik lekker de hd etc laat draaien. Toch niet erg goed voor je hd en hijs sneller leeg.
Huh? Ik bedoelde dat je niet je pc elke dag opnieuw hoefde op te starten, dus die services die je na elke keer herstarten even een schop moet geven heb je niet zo vaak last van. En dan heb jij het over suspenden in de trein? :S

Anyway, 7.04 werkt voor zover ik nu kan zien prima. Wifi werkt beter dan voorheen, na overschakelen is nu geen ifdown && ifup meer nodig *O* (ik zit dus nog met wpa_supplicant, vind ik fijner werken omdat je dan kan zien waar het fout gaat).

Zodra ik tijd heb maar eens Kubuntu erop knallen, lijkt me nog leuker ;) Direct Eclipse opnieuw erop knallen, die blijft een beetje gaar :/ (mijn eigen schuld trouwens, wat plugins die niet lekker samenwerken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:33:
Huh? Ik bedoelde dat je niet je pc elke dag opnieuw hoefde op te starten, dus die services die je na elke keer herstarten even een schop moet geven heb je niet zo vaak last van. En dan heb jij het over suspenden in de trein? :S
Je weet nog wel wat suspenden/hibernaten is hoop ik ? :P

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 21-04-2007 21:15 . Reden: insert emoticon ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:45

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hey,

ik heb net een fresh install gedaan naar 7.04, en het is nog nooit zo perfect gegaan... geluid, nvdia drivers, alles is met een klik op de muis geregeld. Ik heb echter één nogal raar (en naar) probleem...
ik had in 6.10 het probleem dat ik een map met files niet uit mijn prullenbak kon verwijdereren omdat ik daartoe geen rechten had. De prullenbak blijft dus altijd vol: die ene map kan ik er niet uit verwijderen. Ook als ik als root inlog kan ik het er niet uit verwijderen. Heel gek dus ik dacht weet je wat ik wacht even tot ik 7.04 fresh install dan is het probleem wel weg.

Ik heb de home map niet geformatteerd, maar vlak voor ik ging installeren heb ik alle (verborgen) config files verwijderd en de mappen die ik wel wilde houden, gebackupt (.mozilla-thunderbird, .mozilla en verder niks). Maargoed, je raadt het al, ik heb dus nog steeds dezelfde rare map in de prullenbak staan die ik er niet uit krijg, terwijl alle config files toch echt opnieuw geinstalleerd moeten zijn lijkt me.

Iemand een idee waar dit probleem vandaan komt en wat een oplossing is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

sudo rm -Rf /root/.Trash && sudo rm -Rf /home/$user/.Trash

Alleen op deze locaties stored Gnome je trash.

[ Voor 26% gewijzigd door Jungian op 21-04-2007 22:06 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

mithras schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:47:
Probeer het eens met uuid's. Ubuntu werkt sinds Edgy niet meer met device pointers maar partitie specifieke uuid's. Die zijn als het goed is "unieker" dan device pointers.
$ sudo vol_id -u /dev/sda2
bdf8786e-fa96-40e3-93af-9dfd386d7f29
$ cat /etc/fstab | grep /home
UUID=bdf8786e-fa96-40e3-93af-9dfd386d7f29 /home ext3 defaults 0 2
$ 
Dank, dat werkt heel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal The Gimp en Geany nog even goed bekijken in m'n VM. (Dreamweaver gebruik ik overigens cker niet voor WYSIWYG, ben gewoon gewend om erin te coden)
Larsie schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:44:
[...]
De eerste paar weken zijn even slikken, maar na een maandje of wat wil je niet meer zonder 8)
Dat is dus ook het idee waar ik mee zit. Ik zit nu met 2 Vista pc's en een linux server en zit nu met de twijfel of ik overstap naar Ubuntu of niet. Ik game niet veel, maar af en toe ff op een private server UT2004-en is altijd leuk (die kan gelukkig wel op Linux! O+). De overstap van Windows 2003 naar een Linux server was geen moeilijke keuze, aangezien Windows 2003 op de een of andere manier altijd instortte na 2 of 3 maanden of zo. Heb toen tijdelijk me download bak server laten spelen totdat ik Linux server lekker draaiend had (eerst met GUI, nu lkkr dapper drake met CLI :)).

Om m'n download bak en m'n main pc, m'n laptop waar ik toch wel heel veel achter zit, over te zetten vind ik toch wat moeilijker. Ik ben niet bang voor een reinstall maar heb het idee dat Linux me zal beperken qua software mogelijkheden, vooral mbt de meeste commerciële software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Jungian schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:05:

Niet alleen daar, als ik iets verwijderd op een nfs mount maakt die daar een directory .Trash-$user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:42:
[...]

[...]

Je weet nog wel wat suspenden/hibernaten is hoop ik ? :P
Ja tuurlijk, maar jij begreep mij verkeerd. Als je het hebt over iets dat je moet doen na elke keer opstarten, is dat op windows iets wat je elke dag moet doen. Als je op linux zoiets hebt, dan heb je daar maar 1x per week/maand last van, dankzij suspend/hibernate :)
Anoniem: 107960 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:56:
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal The Gimp en Geany nog even goed bekijken in m'n VM. (Dreamweaver gebruik ik overigens cker niet voor WYSIWYG, ben gewoon gewend om erin te coden)

[...]
[knip] Ik ben niet bang voor een reinstall maar heb het idee dat Linux me zal beperken qua software mogelijkheden, vooral mbt de meeste commerciële software.
Voor je downloadbak lijkt me dat sowieso geen probleem. Waarom trouwens niet downloaden met je servertje? Even mldonkey erop installeren, en klaar :) Draait als een trein voor EDonkey, voor torrents zijn er eenvoudigere interfaces maar is het allemaal ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 23:55:
[...]
Voor je downloadbak lijkt me dat sowieso geen probleem. Waarom trouwens niet downloaden met je servertje? Even mldonkey erop installeren, en klaar :) Draait als een trein voor EDonkey, voor torrents zijn er eenvoudigere interfaces maar is het allemaal ook prima te doen.
Ben meer een usenet fan ;)

Dit wordt getypt vanaf een Feisty Fawn install op m'n laptop :) Heeft iemand ervaring met linux op een Inspiron 9300? Ik krijg bluetooth niet aan de praat, lijkt alsof mń bluetooth chip niet ondersteund wordt onder Linux. Hij wil de device niet herkennen :? Het wordt dan helaas geen Linux voorlopig, mijn muis is bluetooth..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Anoniem: 107960 schreef op zondag 22 april 2007 @ 00:08:
[...]

Ben meer een usenet fan ;)

Dit wordt getypt vanaf een Feisty Fawn install op m'n laptop :) Heeft iemand ervaring met linux op een Inspiron 9300? Ik krijg bluetooth niet aan de praat, lijkt alsof mń bluetooth chip niet ondersteund wordt onder Linux. Hij wil de device niet herkennen :? Het wordt dan helaas geen Linux voorlopig, mijn muis is bluetooth..
Volgens bijv http://rtr.ca/dell_i9300/ zou bluetooth gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Hellanzb ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204303

mithras schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 15:43:
* mithras heeft ook een feature aangedragen voor Gutsy Gibbon: [IDEA] Spring loaded folders for Nautilus
Er zijn al tijden discussies over spring loaded folders. Apple heeft het gepatenteerd, maar als het goed is hebben we in Europa nergens last van. Dus hoppa, naast het andere closed source spul mag dit er imho wel naast. Als we toch met meer proprietaire ("proprietary", wat is het Nederlandse woord?) software bezig zijn kan dit er ook wel bij :)
In KDE is dat gedrag standaard, dus ik verwacht niet dat patenten hiervoor een belemmering zijn. En het is ook een goed idee, ik maak er enorm vaak gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Gnome heb je een soort van "spring loaded folders" als je Nautilus op "View as List" hebt staan. Als je dan een file op een folder dragged, dan klapt het uit, en laattie de inhoud zien. Je kan de folders zelf ook uitklappen.

Het enige nadeel van List-view vind ik dat je met geen mogelijkheid het context-menu van de working directory kan krijgen als de lijst langer is dan het beeld. In Windows Explorer kan je dan naast de filename rechts-klikken, in Nautilus zal je hoe dan ook een file selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 11:41
nevermind

[ Voor 94% gewijzigd door Limbeckx op 22-04-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wilde hier toch ook nog even weer reageren..
Ben al een tijdje Ubuntu gebruikster @ mijn Asus S5000 laptop (ookwel S5 genoemd) en ben inmiddels ook bij 7.04 aanbeland door steeds te updaten (geen herinstal gedaan).

Had eerder wat problemen met mijn wlan, maar ik bleek een verkeerde guide gevolgd te hebben :/ Alles wordt herkend en werkt out of the box. Dus nu draai ik Ubuntu eigenlijk 99,9% van de tijd op mijn laptop. Even een zeer korte recap van mij als Linux (desktop) noob:

- Beryl (eyecandy :9 ) op een onboard Intel kaartje nog wel! Kan hierdoor wat "lekkerder " gebruik maken van de 4 workspaces. Erg handig als je 1024x768 op 12" hebt, want dan kom je snel ruimte tekort en raak je het overzicht kwijt.

-Snelheid: heb het gevoel alsnof ik op een dikke core duo zit te werken :9 Booten, hibernaten, starten van programma's, het voelt supersnel. Heb nog geen foutmelding gezien.

Ben me meer en meer aan het verdiepen in de mogelijkheden: de asociale hoeveelheid software die je kan installeren, terminalgebruik, handiger worden met hoe Linux nu eigenlijk alles noemt/verwerkt. Moet zeggen dat ik in het begin wat twijfels had, maar de geweldige community zorgt ervoor dat je als beginner je snel welkom voelt en er valt echt zoveel te vinden, dat je er eigenlijk altijd wel uitkomt.

Ik ben erg blij dat ik de stap gezet heb in ieder geval :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robbert schreef op zondag 22 april 2007 @ 00:40:
[...]

Volgens bijv http://rtr.ca/dell_i9300/ zou bluetooth gewoon moeten werken.
Hij is wel een firmware update ondergaan voor volledige functionliteit in Vista, misschien dat het daaraan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Weet iemand of die JMicron bug al is gefixt in 7.04? Bij mij werkt het namelijk nog steeds niet, het is alsof mijn PC een hekel heeft aan Linux. Ik doe "Start or install Ubuntu" of iets in die trend en dan loopt m'n PC gewoon vast 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960 schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:15:
[...]

Hij is wel een firmware update ondergaan voor volledige functionliteit in Vista, misschien dat het daaraan ligt?
Het lijkt aan de device ID te liggen. Deze had 413c:8103 moeten zijn maar is ID 413c:8105 geworden. Sommigen beweren dat de ID wel klopt na een reboot naar Vista en terug. Laat ik Vista er nou net afgegooid hebben :P Is het mogelijk om te zorgen dat m'n bluetooth met z'n nieuwe ID als de andere herkend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 23:53
babbaloerie schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:13:
Weet iemand of die JMicron bug al is gefixt in 7.04? Bij mij werkt het namelijk nog steeds niet, het is alsof mijn PC een hekel heeft aan Linux. Ik doe "Start or install Ubuntu" of iets in die trend en dan loopt m'n PC gewoon vast 8)7
Met ubuntu heb ik ook nog steeds geen succes...Ik heb een week geleden wel debian erop gekregen naast vista zonder probelemen maar toen kon ik vista niet meer starten.

Vervolgens gooi ik alles leeg, installeer xp en toen wilde debian ook niet meer installeren.
Ik heb een ab9 met bios 1.6 en echt ik word er gek van dat dit na zoveel maanden nog niet probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18437

Hey guys. Ik gebruik nu al een tijdje ubuntu en ben erg tevreden. Ik heb echter nog 1 probleempje en dat is dat een bepaalde schijf waar al mijn muziek op staat niet gemount kan worden.

Ik heb ntfs-3g geinstalleerd en kan een andere schijf wel mounten maar net deze schijf niet. Wat mij opvalt is het volgende:

root@morpheus:~/.wine/drive_c/Valve/Steam# sudo fdisk -l | grep NTFS
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1...* 1 7521 60412401 7 HPFS/NTFS
/dev/hdb1...* 1 9729 78148161 7 HPFS/NTFS
/dev/sda1... . 1 12930 103860193+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2... . 12931 19458 52427776 7 HPFS/NTFS

Wat je dus ziet is dat zowel hda1 als hdb1 als Boot schijf gemarkeerd zijn. Dit is vreemd want er draait zeker geen OS op hdb1. Is dit wellicht ook de reden waarom ik deze schijven niet kan mounten?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 22-04-2007 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:45

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jungian schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:05:

Oja dat ben ik nog vergeten te vertellen... in de console worden die files niet eens gezien in de .Trash mappen, dus de kans is groot dat de files ook al fysiek weg zijn maar dat er alleen iets fout in gnome geconfigureerd staat. Iemand die me kan helpen...? (dus dat rm commando in de console lost het niet op; de map is daar immers al leeg)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Verwijder het trash icoontje eens uit je panel, en voeg hem opnieuw toe.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11-2024
Vraagje :
Ik wil een aantal standaard geinstalleerde progsels (zoals evolution mail en ekiga softphone) verwijderen. Via de standaard Add/Remove gaat dit al niet, omdat de programma's "dependent" zijn. Als ik via de Synaptic Package Manager ze wil verwijderen vraagt hij of ik het OK vind om het pakket "ubuntu-desktop" ook te verwijderen. Hoe kan ik dit omzeilen, of is hier een legitieme reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
3V3RT schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:00:
Vraagje :
Ik wil een aantal standaard geinstalleerde progsels (zoals evolution mail en ekiga softphone) verwijderen. Via de standaard Add/Remove gaat dit al niet, omdat de programma's "dependent" zijn. Als ik via de Synaptic Package Manager ze wil verwijderen vraagt hij of ik het OK vind om het pakket "ubuntu-desktop" ook te verwijderen. Hoe kan ik dit omzeilen, of is hier een legitieme reden voor?
Ubuntu-desktop is een zogenaamd dummy pakketje: het doet niets, maar als je het installeert neemt het als dependency heel veel pakketten mee. Met dit ene pakketje kan je zegmaar alle standaard Ubuntu software in een keer installeren. Je moet die dus wel verwijderen om een pakket binnen ubuntu-dekstop te kunnen verwijderen. Het kan verder ook geen kwaad ofzo :)

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 22-04-2007 20:10 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op: