XGL/AIGLX/Beryl en Compiz Fusion

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 10.731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://jimmac.musichall.cz/images/blog/get-xgl.jpg

XGL

Introductie op XGL

Gezien de grote interesse voor XGL in het Ubuntu 6.06 LTS topic is er besloten een nieuw topic te openen puur gericht op de installatie en configuratie van XGL op alle systemen. Dus niet alleen Ubuntu 6.06 LTS, maar ook Debian, Suse, Gentoo, Arch Linux,etc.

XGL is een X server architectuur die gebruik maakt van de moderne videokaart via hun OpenGL drivers en zo allerlei effecten voor je bureaublad mogelijk te maken. Een handige tool om deze effecten ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken is Compiz.

XGL is als optioneel pakket beschikbaar in Suse 10.1 en standaard in Frugalware Linux. In de overige distro's is het niet standaard en wordt het niet ondersteund, maar is het wel relatief makkelijk te installeren.

De manier waarop dit gebeurt verschilt van distro tot distro, maar ook van videokaart tot videokaart en van systeem tot systeem. Wat voor jou de beste manier is, is een kwestie van goed zoeken en lezen. Niemand garandeert dat je het aan het werk kan krijgen, maar het is zeker de moeite waard om te proberen, want als het lukt heb je zeker iets heel leuks!

How-To's

DISCLAIMER: Door de snelle ontwikellingen op het gebied van XGL zijn deze How-To's niet meer geheel up-to-date. Je kan ze nog gerust proberen, maar het kan dat er inmiddels betere oplossingen zijn.
Zoals al eerder gezegd zijn er nog geen echt geeikte paden beschikbaar, maar een kleine how-to kan zeker helpen.

Voor Ubuntu 6.06 (gekopieerd uit de Ubuntu 6.06 LTS topic):
Ik ben persoonlijk trouwens geen fan van een geautomatiseerd script als dit. Het gebruikt soms vuile methodes om dat gedaan te krijgen wat het wil. Het kan goed werken, maar er kunnen zich ook problemen voor doen.
Een mooie Eye-candy die mogelijk is in Ubuntu is het laten "wiebelen" van je vensters bij vergroting, verkleining of verplaatsing en het laten plaatsen van je bureaubladen op een kubus die je desgewenst kan ronddraaien.

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/5282/moviecubecz9.jpg

Om een idee te krijgen wat er allemaal mee mogelijk is kan je dit filmpje eens bekijken. Aanrader!

Om dit te krijgen is het belangrijk de juiste videodriver te hebben en tevens een tweetal programma's genaamd Compiz en XGL. Dit is allemaal met de hand te installeren, maar er is ook een scriptje beschikbaar om dit automatisch te doen.
  • Download deze file op je Desktop
  • Open je terminal en typ:
    code:
    1
    2
    3

cd Desktop
    tar -xf Ra211.tar.bz2
    sudo sh Ra211.sh
  • Het scriptje is niet 100% waterproof, maar zeer waarschijnlijk werkt je XGL nu!

Naar: Ra211 @ ubuntuforums.org
Handmatige XGL install voor Ubuntu:
Eerst moet je zorgen dat je de grafische kaart goed aan de praat krijgt, daar zijn zat howto's over te vinden voor Ati en nVidia.
Het gaat ook heel makkelijk met een scriptje als Automatix of EasyUbuntu, daar kun je hier meer over vinden

Zodra je dat voor elkaar hebt kun je beginnen.
Om een beetje veilig met XGL en Compiz te kunnen kloten gaan we een aparte sessie voor Xgl bouwen, zodat je altijd terug kan naar Gnome als de boel stuk gaat.

-Open een terminal...
-Check of je grafische kaart aan de praat is
Code:
glxinfo | grep rendering

-als er direct rendering: No komt te staan, dan is er iets mis. Staat er Yes dan kun je verder

-Zorg er voor dat je systeem up-to-date is
Code:
sudo apt-get update

- Voeg quinstorms' en reggaemanus' repositories toe aan /etc/apt/sources.list
Code:
sudo gedit /etc/apt/sources.list

-copy/paste deze regels onderaan je sources.list
Code:
#Quinn & Reggaemanu 
deb http://www.beerorkid.com/compiz/ dapper main
deb http://xgl.compiz.info/ dapper main

-save de file en exit

-installeer deze paketten
Code:
sudo apt-get install xserver-xgl compiz libgl1-mesa libgl1-mesa-dri libglitz1 libglitz-glx1 compiz-gnome cgwd cgwd-themes

-maak een startxgl.sh scriptje
Code:
sudo gedit /usr/bin/startxgl.sh

-copy/paste deze regels in je nieuwe startxgl.sh
Code:
Xgl -fullscreen :1 -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:pbuffer & sleep 2 && DISPLAY=:1
# Start GNOME
exec gnome-session

-save de file en exit

Maak het scriptje bruikbaar
Code:
sudo chmod 755 /usr/bin/startxgl.sh

-Maak een startcompiz file
Code:
sudo gedit /usr/bin/startcompiz

-copy/paste deze regels naar startcompiz
Code:
killall cgwd
wait
cgwd & DISPLAY=:1
compiz --replace gconf 

-save de file en exit

Ook deze file weer bruikbaar maken
Code:
sudo chmod 755 /usr/bin/startcompiz

-Maak de xgl.desktop sessie
Code:
sudo gedit /usr/share/xsessions/xgl.desktop

-copy/paste deze regels naar xgl.desktop
Code:
[Desktop Entry] Encoding=UTF-8
Name=Xgl 
Exec=/usr/bin/startxgl.sh 
Icon= Type=Application

-save de file en exit

-ga naar System>Preferences>Sessions>Startup Programs
-en voeg deze regel toe
Code:
/usr/bin/startcompiz

-sluit de Sessie manager

-Meld je af, kies de Xgl sessie en log weer in
-Als Xgl nu werkt, log dan weer uit en ga terug naar Gnome. Als het goed is staat Compiz nu in de gconf-editor

-open gconf-editor
Code:
gconf-editor

Ga naar apps>compiz>general>allscreens>options en selecteer bij active_plugins de plugins die je wilt gebruiken.

Het configureren van de plugins doe je bij apps>compiz>plugins

Als alles goed is gegaan heb je nu een werkende Xgl sessie, Veel Plezier!!!

Naar: Icec_old @ GoT
Kleine hulp bij problemen:
(Ati-only)
Soms werkt na veel moeite je systeem vooral na het instellen van XGL, traag en haperend als op op 3d aankomt. Dit heeft te maken met het feit dat de 3D-acceleratie niet aan staat. Dit kan je controleren door "fgrlxinfo" in de terminal te typen. Wanneer de output "mesa" bevat kan de onderstaande oplossing helpen.
  • Download eerst hier de driver en CD dan naar de locatie van de download.
  • Typ
    code:
    1

sudo sh ./ati-driver-installer-8.26.18-i386.run

en de rest wijst zichzelf.
    Als je klaar bent run dan
    code:
    1

sudo  /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial
  • Herstart hierna je PC en hopelijk werkt alles nu naar behoren!

Naar: Jk_Warrior @ GoT
Links
Woordje na.

Dit is een snel begin van een TS, wanneer je betere en andere How-To's hebt, gelieve deze te posten zodat ze toegevoegd kunnen worden. Ik doel dan vooral op een Nederlands (zelf gemaakte) how-to voor de handmatige installatie in Ubuntu 6.06, en How-To's voor Debian Sarge (of Etch), Gentoo, etc.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp, want hopelijk kunnen we zo samen een fijn XGL-topic krijgen met goede hulp voor beginners en gevorderden!
En misschien een suggestie voor een betere TS-kleurstelling ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Jk_W op 22-10-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

** Idee : Veel voorkomende/handige toetsen combo's voor XGL effecten :)

Verder snap ik nou nog steeds niet of XGL nou een add-on voor X.org is of stand alone is ?! Weet wel dat je beide tegelijk kan draaien.

Ow ja : Kororaa Live CD is handig om er kennis mee te maken !!

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 11-08-2006 13:25 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Nu vertrouw ik dat soort automatische scriptjes nooit helemaal, maar wat ik nu lees in dat ding spant echt de kroon:
- je sources.list wordt keihard overschreven door een versie met wat in het script gaat, al je eigen repositories worden overschreven
- er wordt een GPG key van iemand die je niet kent automatisch toegevoegd aan apt, hoe kan je zeker weten dat deze GPG key te vertrouwen is?
- er wordt zonder notificatie een apt-get upgrade gedraaid, als hier rotzooi tussenzit heb je een probleem
- er worden allerlei bestanden aangemaakt buiten apt/dpkg om
- er is geen uninstaller, je moet zelf het script lezen en zelf de zooi ongedaan maken als je terug wilt
- Er wordt automatisch een nvidia of ATI driver geinstalleerd. Vooral in het geval van de Radeon 7500 t/m 9250 of oudere legacy Geforce kaarten wil je dit niet omdat die drivers deze kaarten niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:27:
Nu vertrouw ik dat soort automatische scriptjes nooit helemaal, maar wat ik nu lees in dat ding spant echt de kroon:
- je sources.list wordt keihard overschreven door een versie met wat in het script gaat, al je eigen repositories worden overschreven
- er wordt een GPG key van iemand die je niet kent automatisch toegevoegd aan apt, hoe kan je zeker weten dat deze GPG key te vertrouwen is?
- er wordt zonder notificatie een apt-get upgrade gedraaid, als hier rotzooi tussenzit heb je een probleem
- er worden allerlei bestanden aangemaakt buiten apt/dpkg om
- er is geen uninstaller, je moet zelf het script lezen en zelf de zooi ongedaan maken als je terug wilt
- Er wordt automatisch een nvidia of ATI driver geinstalleerd. Vooral in het geval van de Radeon 7500 t/m 9250 of oudere legacy Geforce kaarten wil je dit niet omdat die drivers deze kaarten niet ondersteunen.
Ik ben er zelf ook neit zo'n fan van. Als jij nou eens duidelijke how-to schrijft hoe het WEL moet. Dan is iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 18:59
Op http://www.compiz.net staat ook heel veel nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:13

Cyphax

Moderator LNX
Jk_W schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:36:
[...]

Ik ben er zelf ook neit zo'n fan van. Als jij nou eens duidelijke how-to schrijft hoe het WEL moet. Dan is iedereen blij :)
Als jij in je startpost (mooi begin trouwens!) bij dat scriptje vermeld dat ie nogal intrusive is dan. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:00:
[...]

Als jij in je startpost (mooi begin trouwens!) bij dat scriptje vermeld dat ie nogal intrusive is dan. :)
Goed plan....zal het even aanpassen, plus een requestje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Onder Gentoo hebben een vriend en ik het nog helemaal niet aan de praat gekregen met een bijna identiek systeem.. In fbmmx.c zit een asm fout en gentoo wil maar al te graag de snapshot gebruiken van http://www.schokokeks.org/~hanno/snapshots/, je raad het al: deze is van 2006-07-14, antiek..

Wat wel kan is je eigen ebuild maken en dan xgl+mesa+cairo+compiz even van CVS afsjorren. Dan heb je alleen weer een incompatibel xorg-server pakket en zou je mogelijk die ook weer opnieuw moeten mergen (let op: kost tijd) en je bent nog niet gegarandeerd klaar :(

Ikzelf wacht er mee tot ze hun xgl-coffee overlay hebben geupdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik ga binnenkort Xorg 7.1 opnemen in Archlinux, die heeft AIGLX, daar zou volgens de verhalen die ik gehoord heb compiz inmiddels zonder extra patches op moeten kunnen draaien. Ik heb een tijdje terug een van de eerste release candidates van Xorg 7.1 draaiend gehad met de OpenGL compositor van metacity, wat op zich ook wel aardig werkte.

Op dit moment werkt AIGLX helaas alleen op radeons of intel chips goed, andere drivers die volledig werkend geimplementeerd zijn zijn er helaas nog niet. Nvidia gaat zeker niet werken met AIGLX totdat ze een driver uitbrengen voor Xorg 7.1.

Het nadeel van XGL is dat het een extra laag bovenop je X-server is, en daardoor extra overhead met zich meebrengt. Ook is het allemaal extra geklooi met dingen die je op moet starten, bij AIGLX is je normale X-server gewoon een soort van XGL server en kunnen je programma's gebruik maken van de extentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

Deze is ook zeker het vermelden waard, staat echt heel goed wat nou wat is en hoe het zit:
http://www.freesoftwarema...celerated_x/index_p1.html

Hmm.. hebben ze die website ineens ondersteboven gehaald :/
Maar hij staat nu hier, al is ie wel wat magerder nu volgens mij:
http://www.freesoftwarema.../accelerated_x?page=0%2C1

[ Voor 36% gewijzigd door DeMoN op 11-08-2006 14:21 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Aardig overzicht. Ik heb het al een tijdje geleden op Suse 10 gedraait, je hoeft maar een klein aantal wijzigingen en twee nieuwe bestandjes aan te maken. Ik heb de how-to gevolgd van deze site, misschien iets voor de SP.

http://www.novell.com/coolsolutions/feature/17174.html

Maarrrr, inmiddels is het er al weer af. Ik ondervond een aantal heel storende bugs.

Het kwam regelmatig voor dat de menus (vanuit menubalken, of zelfs het systeem menu) 'achter' de desktop terecht kwamen, en dus niet te zien/gebruiken waren.

Zo ook gebeurde het regelmatig dat de minimize, maximize, close knoppen op een vensterbalk verdwenen waren, je kon zo alleen maar de vensters besturen met de rechtermuisknop op de icoon in de werkbalk.

Een algemeen nadeeltje: ik heb een dual monitor setup, en XGL/Compiz ziet de beide monitoren als een grote desktop. Dit heeft als gevolg dat als je maximized de boel gelijk over twee schermen verdeeld wordt. Een ander nadeel is dat nieuwe vensters/pop-ups die gecentreerd ontstaan (zoals je inlogscherm) vol over je schermscheiding heen ligt, en zo slecht te lezen zijn.

Voor de rest: effecten zijn cool, maar om er echt lekker mee te werken is een beetje vlotte videokaart wel lekker. Mijn geforce 5200 liep erg traag met bv het regen effect. Dan was de computer een paar minuten niet thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door superduper op 11-08-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

_JGC_ schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:19:
Ik ga binnenkort Xorg 7.1 opnemen in Archlinux, die heeft AIGLX, daar zou volgens de verhalen die ik gehoord heb compiz inmiddels zonder extra patches op moeten kunnen draaien. Ik heb een tijdje terug een van de eerste release candidates van Xorg 7.1 draaiend gehad met de OpenGL compositor van metacity, wat op zich ook wel aardig werkte.
Dat is me dus ook nog niet gelukt :(. Ik heb wel Xorg 7.1 inmiddels (voorheen 7.0 met AIGLX patches) en hier heb ik het nog niet mee geprobeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:24

BCC

Op het Ubuntu forum staan best redelijke howto's. Probleem blijft een beetje dat het voor verschillende videokaarten nogal verschillend werkt. Het het hier redelijk draaien op een Intel i845 op Ubuntu Dapper Drake LTS 6.06. Uiteraard met AIGLX.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 11-08-2006 14:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik wil dit btw nog wel even aanhalen, aangezien dit de TS maakt!
Dit is een snel begin van een TS, wanneer je betere en andere How-To's hebt, gelieve deze te posten zodat ze toegevoegd kunnen worden. Ik doel dan vooral op een Nederlands (zelf gemaakte) how-to voor de handmatige installatie in Ubuntu 6.06, en How-To's voor Debian Sarge (of Etch), Gentoo, etc. Niet alleen linkjes dus.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Voor de liefhebbers:

Ik heb deze tutorial gevolgd en het zaakje zonder veel problemen aan de praat gekregen:

http://www.davehayes.org/...-dapper-new-and-improved/

Het filmpje is best wel een mooie demonstratie. Bij mij ziet het er zo uit (sorry voor de crappy kwaliteit)

http://www.netsensei.nl/archives/eyecandy/

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
superduper schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:20:
Aardig overzicht. Ik heb het al een tijdje geleden op Suse 10 gedraait, je hoeft maar een klein aantal wijzigingen en twee nieuwe bestandjes aan te maken. Ik heb de how-to gevolgd van deze site, misschien iets voor de SP.

http://www.novell.com/coolsolutions/feature/17174.html

Maarrrr, inmiddels is het er al weer af. Ik ondervond een aantal heel storende bugs.

Het kwam regelmatig voor dat de menus (vanuit menubalken, of zelfs het systeem menu) 'achter' de desktop terecht kwamen, en dus niet te zien/gebruiken waren.

Zo ook gebeurde het regelmatig dat de minimize, maximize, close knoppen op een vensterbalk verdwenen waren, je kon zo alleen maar de vensters besturen met de rechtermuisknop op de icoon in de werkbalk.

Een algemeen nadeeltje: ik heb een dual monitor setup, en XGL/Compiz ziet de beide monitoren als een grote desktop. Dit heeft als gevolg dat als je maximized de boel gelijk over twee schermen verdeeld wordt. Een ander nadeel is dat nieuwe vensters/pop-ups die gecentreerd ontstaan (zoals je inlogscherm) vol over je schermscheiding heen ligt, en zo slecht te lezen zijn.

Voor de rest: effecten zijn cool, maar om er echt lekker mee te werken is een beetje vlotte videokaart wel lekker. Mijn geforce 5200 liep erg traag met bv het regen effect. Dan was de computer een paar minuten niet thuis.
Het probleem met XGL is dat je geen directe toegang tot Xinerama hebt, waar dit bij AIGLX wel kan, je zit immers direct op je X-server te werken en niet op een OpenGL window. Als XGL zelf niet de Xinerama informatie van de root X-server wrapt zal een windowmanager binnen XGL geen fatsoenlijke dualscreen doen.

Waarom je fx5200 het zwaar heeft is ook simpel te verklaren: de nvidia drivers hebben de zgn "texture from pixmap" feature nog niet geimplementeerd. zonder deze functie is er veel gedoe vereist om een pixmap waar X mee werkt in een OpenGL texture te krijgen in je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Ok, ff botweg quoten vanuit het vorige topic.. :)
Ja :)
keldon schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 14:03:
knip

@ ragingbull

Deze xorg.conf is geschikt om te gebruiken met je 6600GT, je zal alleen even de resoluties aan moeten passen en de nvidia driver moeten installeren.
Ok, dankje! Maar wat fix ik nou hiermee? Fixt het dat alle 2 mijn schermen werken? Of ook nog dat XGL en Compiz gebeuren ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Voor de gentoo mensen :

The unofficial Gentoo Xgl forum:
http://forums.xgl-coffee.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

_JGC_ schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:10:
Het probleem met XGL is dat je geen directe toegang tot Xinerama hebt, waar dit bij AIGLX wel kan, je zit immers direct op je X-server te werken en niet op een OpenGL window. Als XGL zelf niet de Xinerama informatie van de root X-server wrapt zal een windowmanager binnen XGL geen fatsoenlijke dualscreen doen.
Dus AIGLX van Red Hat is eigenlijk beter omdat het als een module werkt ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Is er onderhand al een manier om XGL op een dual monitor setup werkende te krijgen? Die paar howtos die ik heb geprobeerd (voor Suse/Gnome en Ubuntu) werkten alleen maar met een enkele monitor. :(

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:08

XanderDrake

Build the future!

Het is al genoemd, maar toch:
Kororaa Project

Sinds de 0.2 release kan je ook Kororaa installeren op je HDD ala SimplyMEPIS. Leuk om even te kijken of je notabene iets hebt aan de OpenGL effecten, voordat je allerlei moeilijke dingen moet gaan doen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 21:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Datafeest schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:32:
Is er onderhand al een manier om XGL op een dual monitor setup werkende te krijgen? Die paar howtos die ik heb geprobeerd (voor Suse/Gnome en Ubuntu) werkten alleen maar met een enkele monitor. :(
Zeker, maar met beperkingen zoals 2-3 post hierboven gemeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
superduper schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:53:
[...]

Zeker, maar met beperkingen zoals 2-3 post hierboven gemeld...
Ah, overheen gelezen :P

Welja. Ik geloof dat ik toch maar nog wat langer wacht, de nadelen klinken vrij storend.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik draai Ubuntu 6.06 en heb een nVidia videokaart. 6600GT. 2 schermen.

Ik heb de automatische config voor XGL en Compix gedaan, dat leek te werken. het gaf geen fouten tijdens het installeren. Na rebooten werkte het niet. Ik had toen als isie Xgl gekozen maar toen ik wilde inloggen werd het beeld even zwart en toen springde hij weer terug naar het inlog veld.

Toen heb ik deze tut maar eens doorgelopen: XGL op Ubuntu Dapper How-To uit de TS. Nu staat er nog een keer XGL in mijn sesie lijstje maar hij doet het nog steeds niet. Zelfde probleem.

Als ik nu dit doe dan gebeurt er dit:
code:
1
2
3
4
ragingb@ragingb-linux:~$ startcompiz
gnome-window-decorator: geen proces afgebroken
/usr/bin/startcompiz: line 5: gnome-window-decorator: command not found
/usr/bin/startcompiz: line 6: compiz: command not found

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 11-08-2006 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Doe eens `locate cgwd`? Krijg je dan wel resultaat? Zo ja, wijzig in `startcompiz` `gnome-window-decorator` naar `cgwd`.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik locate cgwd doe dan geeft ie verder geen output meer.. Ik ij de vensters nog steeds niet golven als ik ze beweeg. Ik heb wel de nvidia drivers er op. Dat was al met dat script wat ik als eerste probeerde. Want als ik nu opstart flits er even een wit nvidia logo voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mja ik heb XGL op twee schermen draaien. Ik gebruik de packages van quinnstorm. Die heeft aan zijn repo patches toegevoegt voor xinerama. Opzicht werkt het goed, alleen als ik mijn window maximaliseer dan verdwijnt er wel eens een stukje achter de menu balken.
Ik hoop dat nvidia en ati snel nieuwe drivers uitbrengen. Dan kan vrijwel iedereen AIGLX draaien ipv XGL. AIGLX is een extentie/module voor x.org. XGL draait een complete xserver bovenop xorg. Het is niet netjes en ook trager. Maja, het wachten is op Ati en nvidia....

Ik raad iedereen aan om Quinstorms repository te gebruiken. Gewoon een howto uitzoeken op compiz.net is imho het makkelijkst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 09:56

Ace

Happy Happy Joy Joy

E-jey schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:15:
Mja ik heb XGL op twee schermen draaien. Ik gebruik de packages van quinnstorm. Die heeft aan zijn haar repo patches toegevoegt voor xinerama. Opzicht werkt het goed, alleen als ik mijn window maximaliseer
Ik raad iedereen aan om Quinstorms repository te gebruiken. Gewoon een howto uitzoeken op compiz.net is imho het makkelijkst :)
:)

Ik gebruik ook Quinnstorm's repo en om de 2 dagen staat er wel weer een nieuwe versie klaar. Het is nog niet voorkomen dat die voor crashes of voor andere conflicten zorgen. Gebruik XGL nu al meer dan een maand probleemloos.

De updates komen zo snel via de repo's dat dagelijks uit de CVS trekken voor mij in ieder geval de moeite niet meer loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, ik heb deze gevonden: http://www.compiz.net/top...-ubuntu-gnome-with-nvidia

Zodra ik strax weer in linux start zat ik die eens proberen... Ziet er goed uit die how-to.. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Anoniem: 136640 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:54:
Hmm, ik heb deze gevonden: http://www.compiz.net/top...-ubuntu-gnome-with-nvidia

Zodra ik strax weer in linux start zat ik die eens proberen... Ziet er goed uit die how-to.. toch?
Die heb ik ook gebruikt, was de eerste die meteen helemaal goed werkte. Kijk ook even naar compiz-start: http://www.compiz.net/top...ith-gcompizthemer-support. Erg handig scriptje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Wat ik nog niet helemaal snap, waarom zie alleen howto's voor XGL icm Gnome?
Ik ben niet zo'n gnome aanhanger zeg maar.

Kan het ook met KDE? Of anders, Xfce?
Ik weet dat het kan, maar waarom is alles voor gnome uitgelegd? Komt dit door de gigantische invloeden die Ubuntu heeft?

Ik draai btw Debian unstable.

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 11-08-2006 23:04 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
DeMoN schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:04:
Wat ik nog niet helemaal snap, waarom zie alleen howto's voor XGL icm Gnome?
Ik ben niet zo'n gnome aanhanger zeg maar.

Kan het ook met KDE? Of anders, Xfce?
Ik weet dat het kan, maar waarom is alles voor gnome uitgelegd? Komt dit door de gigantische invloeden die Ubuntu heeft?

Ik draai btw Debian unstable.
Dat had volgensmij wat te maken met de window decorator. Die is inmiddels vervangen door CGWD en die werkt volgensmij op alle systemen.

iig zou XGL gewoon op KDE moeten werken

[ Voor 4% gewijzigd door E-jey op 11-08-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

E-jey schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:18:
[...]

Dat had volgensmij wat te maken met de window decorator. Die is inmiddels vervangen door CGWD en die werkt volgensmij op alle systemen.

iig zou XGL gewoon op KDE moeten werken
Ehm, dat zou wel eens kunnen, ik post dit nu vanuit een konqueror ""venster"" zonder enige borders of zo :P

Ah, ik zie al hoe het moet.
Ik kan alleen nergens vinden hoe ik aan CGWD kom. Das wel apart :?

[ Voor 10% gewijzigd door DeMoN op 12-08-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

GX schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:11:
Onder Gentoo hebben een vriend en ik het nog helemaal niet aan de praat gekregen met een bijna identiek systeem.. In fbmmx.c zit een asm fout en gentoo wil maar al te graag de snapshot gebruiken van http://www.schokokeks.org/~hanno/snapshots/, je raad het al: deze is van 2006-07-14, antiek..

Wat wel kan is je eigen ebuild maken en dan xgl+mesa+cairo+compiz even van CVS afsjorren. Dan heb je alleen weer een incompatibel xorg-server pakket en zou je mogelijk die ook weer opnieuw moeten mergen (let op: kost tijd) en je bent nog niet gegarandeerd klaar :(

Ikzelf wacht er mee tot ze hun xgl-coffee overlay hebben geupdatet.
De oplossing was dus wel op internet te vinden; maar zoeken op google naar de foutmelding was niet de methode om te zoeken..

We hadden beiden -fforce-addr in onze CFLAGS (/etc/make.conf) staan; en hiermee faalt XGL. Eruit halen dus, en het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
In ubuntu is het gewoon " apt-get install cgwd" met de repository van quinnstorm :) Dat zal alleen niet werken op debian. Staat decorator wel aangevinkt in gset-compiz?

vraag het anders op het compiz.net forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
E-jey schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:15:
Mja ik heb XGL op twee schermen draaien. Ik gebruik de packages van quinnstorm. Die heeft aan zijn repo patches toegevoegt voor xinerama. Opzicht werkt het goed, alleen als ik mijn window maximaliseer dan verdwijnt er wel eens een stukje achter de menu balken.
Ik hoop dat nvidia en ati snel nieuwe drivers uitbrengen. Dan kan vrijwel iedereen AIGLX draaien ipv XGL. AIGLX is een extentie/module voor x.org. XGL draait een complete xserver bovenop xorg. Het is niet netjes en ook trager. Maja, het wachten is op Ati en nvidia....

ATI heeft al X.Org 7.1 geschikte drivers, Nvidia kan nog wel even duren. Blijkbaar heeft ATi uitgevonden hoe ze mensen tevreden moeten stellen: kijk gewoon wat je concurrent laat liggen en doe vervolgens een grote sprong in dat grote gat. X.Org 7.1 is nu zo'n 3 maanden uit en de eerste prereleases van 7.2 staan ook al op de stoep en op dit moment hebben alleen Intel en ATi drivers uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:32:
In ubuntu is het gewoon " apt-get install cgwd" met de repository van quinnstorm :) Dat zal alleen niet werken op debian. Staat decorator wel aangevinkt in gset-compiz?

vraag het anders op het compiz.net forum.
PFFFF dat was ff zoeken.. heb een aftandse site gevonden in het Pools :P

D.m.v. dit heb ik nu cgwd op Debian: :)
http://www.dug.net.pl/faq...L_w_Debianie_(NVidia).php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
deb-src http://xgl.compiz.info/ dapper main

Dla Debiana AMD64:
deb http://ubuntu.systemadministrator.org dapper eyecandy
deb-src http://ubuntu.systemadministrator.org dapper eyecandy

Aby apt nas nie męczył kluczami publicznymi, wydajemy komendę:

Dla 386:
# wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | apt-key add -

Dla AMD64:
# wget http://ubuntu.systemadministrator.org/2F306651.gpg -O - | apt-key add -

Teraz pora na zainstalowanie wymaganych pakietów:

# apt-get update
# apt-get install compiz cgwd xserver-xgl gset-compiz cgwd-themes

edit: en nu maar even uit deze Xorg TWM sessie en KDE + XGL + CGWD gaan testen :+

edit2: het werkt :) Alleen zit ik nu dus in een kale KDE sessie onder root maar wel met XGL en CGWD. KDM crashed nog zo te zien, dat is wel jammer. Eens kijken of dat op te lossen valt.

[ Voor 12% gewijzigd door DeMoN op 12-08-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
ah je kan dus wel gewoon de dapper repo's op Debian gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:59:
ah je kan dus wel gewoon de dapper repo's op Debian gebruiken
Ja, ik heb het risico gelopen om mijn hele packagebeheer broken te maken.. alleen maar voor jullie :'(

Maar het werkt *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Heb net voor Xgl een nieuwe videokaart besteld. Heb zelf een desktop van 3360x1050 en dat ging met mijn GF5700LE niet lekker.

Maar het meest mooie van Xgl vind ik wel dat het ook gewoon sneller is. Het heeft een beetje een vertekend beeld door alle foefjes, maar als je nagaat dat alle grafische elementen echt in je videokaart worden gerenderd voor de weergave ipv software based door Xorg is dat echt een gigantisch performanceverschil. De content van vensters wordt meestal wel softwarematig gerenderd. Als je bijvoorbeeld een webbrowser hebt kan het renderen van een webpagina schokkend gaan terwijl je het window wel vloeiend met het wobbly-effect kan verplaatsen.

Op dit moment is het nog ff een beetje behappen met de Xgl wat feitenlijk een nieuw window in een bestaande X11 server is ( -fullscreen 8)7 ) maar dat is een kwestie van tijd. Ik ben nu al erg te spreken over de performance. Echter is de stabiliteit nog niet echt om naar huis te schrijven. Maar ook dat is een kwestie van tijd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ik draai het nu een half uur. Wat opvalt is dat progsels als xine gewoon kapot gaan hiervan, ik zal zo screenie maken.

hier:

De xine control is helemaal wazig, kplayer doet het dus wel goed.
http://xs104.xs.to/xs104/06326/Screenshot.png

[ Voor 34% gewijzigd door DeMoN op 12-08-2006 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 19:17

Grozno

acts without consequence!

Edit => HowTo staat in de TS

[ Voor 109% gewijzigd door Grozno op 12-08-2006 12:19 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ah heel erg bedankt! Zo'n How-To zat ik op te wachten! _/-\o_ Ik zal hem gelijk toe voegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
DeMoN schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 02:05:
Ik draai het nu een half uur. Wat opvalt is dat progsels als xine gewoon kapot gaan hiervan, ik zal zo screenie maken.

hier:

De xine control is helemaal wazig, kplayer doet het dus wel goed.
http://xs104.xs.to/xs104/06326/Screenshot.png
Dat is alleen zo bij Xine. Ik ben nog geen anderen progsels tegen gekomen. Je moet "SharedPixmaps off" in ~/.imrc zetten. Het is een workaround, maja dat is heel xgl :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net even Ubuntu x64 opnieuw geinstalleerd updates en alles gedownload. Met Automatix werkt me videokaart nu! 6600GT.

Nu blijf ik hangen bij deze stap:
code:
1
sudo apt-get install xserver-xgl compiz libgl1-mesa libgl1-mesa-dri libglitz1 libglitz-glx1 compiz-gnome cgwd cgwd-themes

Toen ga ie aan dat xserver-xgl niet bestond.

Toen ik daarna weer sudo apt-get update deed toen ga ie dit aan nadat ik weer dat eerste commando deed om die packages te installeren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
robin@robin-desktop:~$ sudo apt-get install xserver-xgl compiz libgl1-mesa libgl1-mesa-dri libglitz1 libglitz-glx1 compiz-gnome cgwd cgwd-themes
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
libgl1-mesa is reeds de nieuwste versie.
libgl1-mesa-dri is reeds de nieuwste versie.
Sommige pakketten konden niet geïnstalleerd worden. Dit kan betekenen dat u
een onmogelijke situatie gevraagd hebt of dat u de 'unstable'-distributie
gebruikt en sommige benodigde pakketten nog vastzitten in 'incoming'.
De volgende informatie helpt u mogelijk verder:

De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
  compiz: Vereisten: libsvg-cairo (>= 0.1.6) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Niet-werkende pakketten:
robin@robin-desktop:~$

Ik had dit bij de vorige installatie ook al.. weet iemand wat dit is en hoe ik het fix?

Edit:

Na het installeren van libsvg-cairo. Door sudo apt-get install libsvg-cairo te doen deed ie het nog niet. Hij zegt nu dit:
[code]
compiz: Vereisten: libsvg-cairo (>= 0.1.6) maar 0.1.5-0 zal geïnstalleerd worden
/code]

in plaats van:
code:
1
compiz: Vereisten: libsvg-cairo (>= 0.1.6) maar het zal niet geïnstalleerd worden

Ook een -f forced flag voor apt-get werkt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 12-08-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125474

Download het ontbrekende pakket van debian.org.
Daarna apt-get -f install en normaal zal het werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 125474 op 12-08-2006 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125474 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:11:
Download het ontbrekende pakket van debian.org.
Daarna apt-get -f install en normaal zal het werken.
Welk ontbrekende pakket?

Als je cgwd bedoeld? Dat lukt dus niet. cgwd heeft compiz nodig en compiz wil weer libsvg-cairo, maar daar kreeg ik die error mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 12-08-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 12:30:
[...]

Dat is alleen zo bij Xine. Ik ben nog geen anderen progsels tegen gekomen. Je moet "SharedPixmaps off" in ~/.imrc zetten. Het is een workaround, maja dat is heel xgl :P
Ok, ik had die file niet, maar wel in /etc/imlib/imrc ik ga nu XGL restarten.

Helaas helpt het niet :|

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 12-08-2006 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
DeMoN schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:37:
[...]

edit: en nu maar even uit deze Xorg TWM sessie en KDE + XGL + CGWD gaan testen :+

edit2: het werkt :) Alleen zit ik nu dus in een kale KDE sessie onder root maar wel met XGL en CGWD. KDM crashed nog zo te zien, dat is wel jammer. Eens kijken of dat op te lossen valt.
Ik heb een andere methode gebruikt dan jij. Te weten de methode op XGL onder Debian Etch te installen die in de TS bij de linkjes staat. Ik heb het nu ook zover werkt dat ik een kale Gnome sessie heb onder root en GDM werkt niet.

Eigenlijk hetzelfde probleem als jij had dus, maar dan met Gnome. Hoe heb je die crasende KDM opgelost? Hopelijk kan ik zo ook mijn crashende GDM oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:44:
[...]

Ik heb een andere methode gebruikt dan jij. Te weten de methode op XGL onder Debian Etch te installen die in de TS bij de linkjes staat. Ik heb het nu ook zover werkt dat ik een kale Gnome sessie heb onder root en GDM werkt niet.

Eigenlijk hetzelfde probleem als jij had dus, maar dan met Gnome. Hoe heb je die crasende KDM opgelost? Hopelijk kan ik zo ook mijn crashende GDM oplossen!
gnome-window-decorator moet draaien, anders heb je geen borders voor je vensters.
gnome-window-decorator heb je natuurlijk niet voor KDE, daarom gebruik ik cgwd die ik overigens opstart met: "/usr/bin/dbus-launch /usr/bin/cgwd". Maar jij moet gewoon gnome-window-decorator kunnen gebruiken.

Ik zorg dat als KDE start, dit ook opstart:
#!/bin/bash
sleep 4
compiz --replace gconf decoration dock wobbly fade minimize cube rotate zoom scale move resize place state switcher trailfocus water bs widget & /usr/bin/dbus-launch /usr/bin/cgwd
xmodmap -e "keycode 22 = BackSpace"

KDM crashte omdat hij eerst nog gewoon Xorg wilde laden. Dat heb ik aangepast naar XGL, maar ook dat wilde niet meteen werken. Nu draait hij op deze manier wel:
code:
1
2
debianbox:~# cat /etc/kde3/kdm/kdmrc |grep ServerCmd
ServerCmd=/usr/bin/Xgl :0 -fullscreen -fp /usr/share/fonts/X11/misc -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:fbo

Ik heb een nvidia kaart.
(7800GS XT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Howto voor ArchLinux

zitten nog wel wat haken en ogen aan, maar daarmee moet het wel redelijk lukken
zo krijg ik het nog niet voor elkaar om Xgl via gdm te laten lopen

ik start dus Xgl met "startxgl 1 gnome ati" ipv via gdm

verder stoor ik met mateloos aan het feit dat Xgl doodgaat als je shift+backspace indrukt, wat ik nogal eens doe :P
als ik dit uitzet met "xmodmap /opt/gnome/share/xmodmap/xmodmap.us-101" lijkt het alsof m'n Super_L key (startknop) vast zit, wat irritant is met scrollen/rechtsklikken/etc

verder zijn de effecten wel erg vermakelijk :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Bedankt voor deze uitleg! Het werkt nu perfect! De window-decorator had ik al. Het probleem zat hem alleen in GDM. GDM zocht idd nog naar Xorg, dat kon ik ook zien in de log, maar ik wist niet hoe ik het moest fixxen.

Jouw oplossing was de juiste, en bij beter lezen zag ik dat het ook in de How-To stond, maar dat ik erover heen had gelezen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij misschien helpen?

Anoniem: 136640 in "[All] XGL (en compiz)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:19:
[...]

Bedankt voor deze uitleg! Het werkt nu perfect! De window-decorator had ik al. Het probleem zat hem alleen in GDM. GDM zocht idd nog naar Xorg, dat kon ik ook zien in de log, maar ik wist niet hoe ik het moest fixxen.

Jouw oplossing was de juiste, en bij beter lezen zag ik dat het ook in de How-To stond, maar dat ik erover heen had gelezen. |:(
Mooi :)
http://www.ubuntuforums.o...php?p=1263831&postcount=7

Je moet dus wel de AMD64 pakketjes hebben he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hoe kom ik daar aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Zoeken in je repositories of anders naar de desbetreffende homepages gaan en daar de 64bit versie downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:19

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Na gisteren wat nieuwe XGL filmpjes gezien te hebben viel me een nieuw effectje op. Het wegtrekken van een hoek/gedeelte van een gemaximaliseerd scherm, zodat je naar iets daaronder kan kijken.
Ik heb echter niet kunnen vinden welke plugin/setting dit doet.
Wie weet hoe dat heet?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jk_W schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:02:
[...]

Zoeken in je repositories of anders naar de desbetreffende homepages gaan en daar de 64bit versie downloaden.
Ik ben al de gewone x86 versie aan het installeren.. Wat maakt dat 64bit ook uit... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
THW Arie schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:03:
Na gisteren wat nieuwe XGL filmpjes gezien te hebben viel me een nieuw effectje op. Het wegtrekken van een hoek/gedeelte van een gemaximaliseerd scherm, zodat je naar iets daaronder kan kijken.
Ik heb echter niet kunnen vinden welke plugin/setting dit doet.
Wie weet hoe dat heet?
Dat is geen gemaximaliseerd venster, maar een venster wat niet gemaximaliseerd is, maar wel tot maximale grote is getrokken. Dan kan je de hoekjes optillen. Met een gemaximaliseerd venster is het niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:09:
[...]

Dat is geen gemaximaliseerd venster, maar een venster wat niet gemaximaliseerd is, maar wel tot maximale grote is getrokken. Dan kan je de hoekjes optillen. Met een gemaximaliseerd venster is het niet mogelijk.
Bij mij juist wel met een maximized venster :P
Gekke XGL :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:19

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

[...]

Is dat nog een speciale plugin of setting? Want bij mij resized het window gewoon.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
[...]

He...nu werkt het bij mij opeens weer helemaal anders en kan ik mijn vensters niet eens meer kleiner dan alleen maximaal krijgen. :?
Iets zit er hier duidelijk nog niet helemaal goed, dus hecht niet al te veel waarde aan mijn vorige post. :P

Ik moet duidelijk nog even wat dingen goed zetten enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111749

copy/paste deze regels onderaan je sources.list
#Quinn & Reggaemanu

-save de file en exit

-installeer deze paketten
Misschien nog even vermelden dat je hiertussen een apt-get update moet draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het werkt nu bij mij! Echt heel mooi! Maar is er al ergens een lijstje met sneltoetsen bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Anoniem: 136640 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:13:
Het werkt nu bij mij! Echt heel mooi! Maar is er al ergens een lijstje met sneltoetsen bekend?
Change Shortcuts in gnome (Gconf)

With Compiz you can change desktop, use exposé, zoom...
If you want change shortcuts, you must use GConf. you can found it in Applications > System > GConf Editor
Or launching gconf-editor &
Compiz configuration is in :
/apps/compiz/plugins/ { cube | fade | rotate | ... }/screen0/options
In left pannel you can see Keys and Values. You can change Values to reconfigure shortcuts, reconfigure others parameters like speed, number of desktop...

Default ShortCuts (Compiz from SuSe)

Switch windows = Alt + Tab
Arrange and View All Windows = F12 turns on or off; clicking a window will zoom it to the front
Switch desktops on cube = Ctrl + Alt + Left/Right Arrow
Switch desktops on cube - with active window following = Ctrl + Shift + Alt + Left/Right Arrow
Rotate cube manually = Ctrl + Alt + left-click
Make window translucent/opaque = currently only possible with the "transset" utility
Zoom-in once = Super-key right-click
Zoom-in manually = Super-key + wheel mouse up
Zoom-out manually = Super-key + wheel mouse down
Move window = Alt + left-click
Snap Move window (will stick to borders) = Ctrl + Alt + left-click
Resize window = Alt + right-click
Bring up the window below the top window = Alt + middle-click
Slow-motion = Shift + F10
Water = hold Ctrl + Super key
Rain = Ctrl + F9
Change Opacity = Ctrl + Alt + Wheel mouse (up + | down -)
Film effect - changing dekstop = Ctrl + Alt + Down Arrow (hold the Ctrl+Alt then for changing desktop + Left/Right arrow. You can also hold down the left mousebutton to move the "film") Can be used in combination with the "Switcher".
Het veranderen van de shortcuts is geschreven voor Debian Etch, maar werkt ook op Ubuntu aangezien dat Debian gebaseerd is.
De standaard shortcuts werken onder elke distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:53:
[...]

[...]

Het veranderen van de shortcuts is geschreven voor Debian Etch, maar werkt ook op Ubuntu aangezien dat Debian gebaseerd is.
De standaard shortcuts werken onder elke distro.
Het is echt te vet :P
Rain is btw Shift + F9 en dus geen CTRL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 18:59
En met shift-F8 kan je daarna de regendruppels weer "wegvegen" als een ruitenwisser :D
[...]

Met ALT ingedrukt kan je een venster ook "oppakken" en uitrekken.

[ Voor 70% gewijzigd door Dr_Hell op 12-08-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sinds vandaag heb ik er compiz maar eens opnieuw gestart. Werkte eerst perfect, toen niet meer, en nu weer wel :? Er zijn in de tussentijd veel updates geweest, mooie verbeteringen, maar nu zijn er 2 instellingen niet naar mn zin die ik zo snel niet zie om te kunnen veranderen.

Allereerst die beweging van de menu's. Het is leuk als vensters zo komen oppoppen, maar bij een menu vind ik dit onhandig. Hoe kan ik dat uitzetten?
En verder heeft mn panel (ook) een grote schaduw-rand. Maar mn panel is juist doorzichtig, dus hoe krijg ik die schaduw weg? Dat zou ik ook graag later uit willen zetten als ik widgets (bijv de gdesklets) wil gaan opstarten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Mithras86 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:34:
Sinds vandaag heb ik er compiz maar eens opnieuw gestart. Werkte eerst perfect, toen niet meer, en nu weer wel :? Er zijn in de tussentijd veel updates geweest, mooie verbeteringen, maar nu zijn er 2 instellingen niet naar mn zin die ik zo snel niet zie om te kunnen veranderen.

Allereerst die beweging van de menu's. Het is leuk als vensters zo komen oppoppen, maar bij een menu vind ik dit onhandig. Hoe kan ik dat uitzetten?
En verder heeft mn panel (ook) een grote schaduw-rand. Maar mn panel is juist doorzichtig, dus hoe krijg ik die schaduw weg? Dat zou ik ook graag later uit willen zetten als ik widgets (bijv de gdesklets) wil gaan opstarten :9
waar die opties precies zitten weet ik niet, maar heb je al gekeken naar gset-compiz? Daar kan je de meeste xgl/compiz eigenschappen wel veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:43:
[...]

waar die opties precies zitten weet ik niet, maar heb je al gekeken naar gset-compiz? Daar kan je de meeste xgl/compiz eigenschappen wel veranderen
:( nee. Eerst was er wel een mogelijkheid om dat in te stellen (ook in gset-compiz), maar nu kan ik ook niets vinden in de gconf-editor :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LauPro schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 02:03:
Heb net voor Xgl een nieuwe videokaart besteld. Heb zelf een desktop van 3360x1050 en dat ging met mijn GF5700LE niet lekker.

Maar het meest mooie van Xgl vind ik wel dat het ook gewoon sneller is. Het heeft een beetje een vertekend beeld door alle foefjes, maar als je nagaat dat alle grafische elementen echt in je videokaart worden gerenderd voor de weergave ipv software based door Xorg is dat echt een gigantisch performanceverschil. De content van vensters wordt meestal wel softwarematig gerenderd. Als je bijvoorbeeld een webbrowser hebt kan het renderen van een webpagina schokkend gaan terwijl je het window wel vloeiend met het wobbly-effect kan verplaatsen.
Kijk, dit is de soort ervaring waar ik op zit te wachten. Ik heb een gruwelijke hekel aan onnodige eye-candy, mijn eerdere ervaring met QuartzExtreme op Mac waren zodanig dat ik gelijk OS X eraf gegooid heb ten koste van een Linux-omgeving met xfce :z

Reden om op XGL te stappen zou voor mij gewoon CPU ontlasting zijn, en als ik dit zo lees gaat dat erg goed :)
Op dit moment is het nog ff een beetje behappen met de Xgl wat feitenlijk een nieuw window in een bestaande X11 server is ( -fullscreen 8)7 ) maar dat is een kwestie van tijd. Ik ben nu al erg te spreken over de performance. Echter is de stabiliteit nog niet echt om naar huis te schrijven. Maar ook dat is een kwestie van tijd.
Daarom kijk ik de kat nog even uit de boom. Ik draai bijna altijd met Xinerama en heb geen zin om net nu de meeste pakketten er goed rekening mee houden die voordelen op te offeren hiervoor - AIGLX is wat dat betreft wel handiger. Ik wacht wel tot er stabiele Gentoo packages zijn voor het een of het ander. Of ik speel
*echt* safe en wacht tot het in Debian stable terechtkomt in 2008 ofzo...:+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Kan iemand mij misschien vertellen, hoe ik dat "schaduwen" uit krijg...

Steeds als je naar een andere window gaat dan worden ze zwart, en dat is super irritant met de Gdesklets en GIMP... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

open de gconf-editor

ga naar apps>compiz>general>allscreens>option

edit hier de active_plugins key (rechter muisknop) en verwijder trailfocus uit het lijstje

Op Compiz - openSUSE staat een overzicht van de plugins en wat ze doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Grozno op 13-08-2006 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

dion_b schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 02:23:
Kijk, dit is de soort ervaring waar ik op zit te wachten. Ik heb een gruwelijke hekel aan onnodige eye-candy, mijn eerdere ervaring met QuartzExtreme op Mac waren zodanig dat ik gelijk OS X eraf gegooid heb ten koste van een Linux-omgeving met xfce :z
'Onnodig' is natuurlijk behoorlijk subjectief. Maar ik denk wel dat er een moment gaat komen dat het niet uit maakt (mits je videokaart het toe staat) of je Xgl met al die effects draait of zonder. Moet zeggen dat Xorg7/KDE3.4 met Polyester WD bij mij echt vlekkeloos draait (en stabiel). Het Plastik theme daarintegen kost behoorlijk wat meer resources en zorgt soms bij grote window-resize operations voor wat hickups die ik onacceptabel vind. Maar moet je maar eens voor de gein de sourcecode van plastik bekijken, ik kreeg bijna hartkloppingen toen ik zag wat er allemaal moest gebeuren om die decoraties op te bouwen ;) .
Reden om op XGL te stappen zou voor mij gewoon CPU ontlasting zijn, en als ik dit zo lees gaat dat erg goed :)
De toolkits zoals QT en GTK moeten alleen wat minder X11-events genereren, meer offscreen rendering e.d. (QT4 heeft dit met dik 30% gedaan tov QT3 afaik). Het ligt natuurlijk ook voor een deel bij de applicaties. Je moet niet willen dat een app dingen meer dan 2 keer per seconden redrawed. Dat hakt gigantisch in de performance.
Daarom kijk ik de kat nog even uit de boom. Ik draai bijna altijd met Xinerama en heb geen zin om net nu de meeste pakketten er goed rekening mee houden die voordelen op te offeren hiervoor - AIGLX is wat dat betreft wel handiger. Ik wacht wel tot er stabiele Gentoo packages zijn voor het een of het ander. Of ik speel
*echt* safe en wacht tot het in Debian stable terechtkomt in 2008 ofzo...:+
Xgl werkt overigens prima met xinerama hor. Alleen door de cube-functie heb je geen meerdere Desktops meer (je hebt immers de cube). Het probleem met xinerama bij mij is meer dat ik een resolutie van 3360x1050 aan te sturen heb waardoor het niet zo vlekkeloos verloopt ;) .

De meeste problemen zitten hem volgens mij bij de window manager die alle effecten aan stuurt. De Xgl-server heb ik nog niet echt kunnen laten crashen. Het is tot nu toe altijd de WM. Wat er moet gebeuren is dat de effectaansturing in de KDE WM moet worden gebouwd. Want simpele dingen zoals 'follow mouse to focus' werken onder de GWD nog niet helemaal lekker. En dat is voor mij echt cruciaal om goed te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Ik heb net een SuSE Enterprise Desktop 10 geinstalleerd met daarbij de Nvidia drivers. XGL aan de praat krijgen is een eitje, slechts 1 druk op de knop ;) Na opnieuw te hebben ingelogd werken de XGL effecten. Echter, ik zou graag een andere window decoration willen. Nu zijn hier themes voor. Ik heb er al 1tje gedownload. Dit bestand heeft als extentie ".cgwdtheme". Ik heb ook gcompizthemer gedownload en geinstalleerd. Als ik nu een theme download en open, dan krijg ik een import schermpje. Als ik de theme heb geimporteerd sluit het programma en zie ik de theme niet veranderen. Ik heb al aardig wat gezocht, maar ik vind geen specifieke informatie voor SuSE om themes te veranderen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
cgwdthemer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
cgwdthemer had ik ook gevonden :) Helaas kan ik hiervoor geen rpm (SuSE) package vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ozxobez schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:05:
cgwdthemer had ik ook gevonden :) Helaas kan ik hiervoor geen rpm (SuSE) package vinden. :(
alien gebruiken? Werkt vaak met rpm->deb heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Your search - cgwdthemer - did not match any documents.

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
DeMoN schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:09:
[...]

Your search - cgwdthemer - did not match any documents.

:|
Dan heb ik iig een woord verzonnen wat nog niemand op internet heeft gezet! 8)
Mijn vergissing komt door het feit dat je eerst gcompizthemer nog had en gcompizthemer-themes. Nu heb je nog steeds de themes nodig, maar is gcompizthemer geheel vervangen door cgwd. In mijn hoofd was dat allemaal been beetje gaan botsen en dan krijg je dus pakketten die niet bestaan. ;)

Ennuh...DeMoN :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:23:
[...]

Dan heb ik iig een woord verzonnen wat nog niemand op internet heeft gezet! 8)
Mijn vergissing komt door het feit dat je eerst gcompizthemer nog had en gcompizthemer-themes. Nu heb je nog steeds de themes nodig, maar is gcompizthemer geheel vervangen door cgwd. In mijn hoofd was dat allemaal been beetje gaan botsen en dan krijg je dus pakketten die niet bestaan. ;)

Ennuh...DeMoN :w
:w

Mja, maar ik hoopte op een tool waarmee ik mijn cgwd borders kon stylen :P
cgwd --help geeft ook zo lekker veel info namelijk 8)7

cgwd-themes heb ik op mijn systeem staan maar er is helemaal niks te vinden van een ~/.cgwd of IETS. Google kan uberhaupt maar weinig over cgwd vinden.
Wat ik wil is dus een fscking manual maar dat valt erg tegen :P
code:
1
2
3
debianbox:~# dpkg -l |grep cgwd
ii  cgwd                             0.53                        customizable-generic-window-decorator
ii  cgwd-themes                      0.9                         Package of themes for cgwd

edit:

/usr/share/doc/cgwd/README
/usr/share/doc/cgwd/README.Debian

omg :P es kijken 8)7

edit2:
OMFG
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
cell@debianbox:~$ man cgwd
No manual entry for cgwd
See 'man 7 undocumented' for help when manual pages are not available.

cell@debianbox:~$ man cgwd-themes
No manual entry for cgwd-themes

cell@debianbox:~$ cat /usr/share/doc/cgwd/README

cell@debianbox:~$ cat /usr/share/doc/cgwd/README.Debian
cgwd for Debian
---------------

<possible notes regarding this package - if none, delete this file>

-- Quinn Storm <livinglatexkali@gmail.com>, Wed, 19 Jul 2006 00:24:45 -0400

cell@debianbox:~$ cat /usr/share/doc/cgwd-themes/README
Nothing to see here

7(8)7 7(8)7 7(8)7

[ Voor 36% gewijzigd door DeMoN op 14-08-2006 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
bij mij werkt het op een fx 5200 niet bepaald vloeiend, licht dit nu aan de videokaart (die is verouderd, en nooit snel geweest, dat weet ik ook wel) of toch aan de drivers?

de proc is een amd 2500+

[ Voor 7% gewijzigd door keluwak op 14-08-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
killu schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:48:
bij mij werkt het op een fx 5200 niet bepaald vloeiend, licht dit nu aan de videokaart (die is verouderd, en nooit snel geweest, dat weet ik ook wel) of toch aan de drivers?

de proc is een amd 2500+
Dit komt zeer waarschijnlijk door je videokaart. XGL is een zware belasting voor je GPU (zeker sommige effecten) en de drivers van nvidia zijn hier nog niet op aangepast. Kwestie van geduld, maar nu is je hardware gewoon de bottleneck en is er niks aan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Jk_W schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:55:
[...]

Dit komt zeer waarschijnlijk door je videokaart. XGL is een zware belasting voor je GPU (zeker sommige effecten) en de drivers van nvidia zijn hier nog niet op aangepast. Kwestie van geduld, maar nu is je hardware gewoon de bottleneck en is er niks aan te doen :)
ach jah, geduld geduld ;) of ik nou hierop op of Vista moet wachten maakt dan ook niet meer uit ;)

maar resizen van windows gaat niet egt lekker, dit vind ik jammer, want een hele hoop effecten lijken me in de praktijk toch niet lekker werken, maar transparante borders wel, maar om alleen daar voor nou een traag systeem te krijgen...

dat effect bij het maximaliseren bijvoorbeeld vind ik wel zoo nutteloos, maakt het alleen maar moeilijker om snel door te werken, ik wil wel eye-candy, maar niet zo dat het het doorwerken in de weg staat. Dat maximaliseer effect van windows xp was ok het eerste wat ik uitzette ...

dat je niet gefocuste vensters iets vervagen vind ik dan een leuker effect, maar het trugkomen uit de donkere toestand moet dan wel gelijk gebeuren, en niet met een aantal (mili)seconden, durend effect.

ik ben dus wel heel positief erover, maar er moet nog heel veel afgesteld kunnen worden voordat het in de praktijk ook lekker gaat werken imo

[ Voor 30% gewijzigd door keluwak op 14-08-2006 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een FX5200 is ook niet ontworpen voor 3D. Als je 3D moet je gewoon een serieuze videokaart nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik heb precies dat zelfde probleem. Ik heb XGL ook niet aan staan op het moment. Mijn situatie is PRECIES hetzelfde als bij jou (een iets andere videokaart alleen). Ik vind de speciale themes ook heel gaaf enzo, maar bepaalde effecten zijn gewoon te zwaar. Maar omdat ik graag experimenteer met mijn systeem wilde ik het natuurlijk wel helemaal aan de gaan krijgen voor ik het disablede ;)

Dit is natuurlijk een reactie op killu

[ Voor 6% gewijzigd door Jk_W op 14-08-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Met gset-compiz kan je toch naar hartelust dingen disablen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
LauPro schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:11:
Een FX5200 is ook niet ontworpen voor 3D. Als je 3D moet je gewoon een serieuze videokaart nemen.
zit wat in, maar aan de andere kant is het toch een beetje zot om een zwaardere video kaart te nemen omdat ik transparante borders wil ;) (vind dit mooi aansluiten op n transparant menu, vandaar)
en alleen een transparante border zonder allerlij andere plugins in te schakelen werkt natuurlijk ook niet. (resize, etc moet dan ook aan, en dat werkt niet egt soepel :S)

terwijl de cube nog beter werkt (dat is meer 3d, toch?)
LauPro schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:16:
Met gset-compiz kan je toch naar hartelust dingen disablen?
dat doe ik dan ook wel, maar het stoort me dat het resizen van een venster niet lekker werkt...

[ Voor 17% gewijzigd door keluwak op 14-08-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De omgeving die je ziet is in principe een 100% 3D omgeving, maar je viewport kijkt telkens op 1 vlak dus dat scheelt natuurlijk wel in de berekeningen. De effecten liegen er niet om natuurlijk. Maar als je een transparante border wil, waarom kies je dan niet voor de softwarerender composite-extentie? Zit standaard in KDE support voor in. En is heel wat stabieler dan XGL.

@killu: Het resizen van windows heeft niets te maken met GLX. Dit zijn calls die naar de toolkit toe gaan, zoals QT/GTK. Doordat deze gewend zijn om niet al te zuinig met X11-events windows op te bouwen werkt dat gewoon nog niet lekker. Ik zie daar ook geen verbeteringen op korte termijn voor GLX.

[ Voor 28% gewijzigd door LauPro op 14-08-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
LauPro schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:22:
. Maar als je een transparante border wil, waarom kies je dan niet voor de softwarerender composite-extentie? Zit standaard in KDE support voor in. En is heel wat stabieler dan XGL.

@killu: Het resizen van windows heeft niets te maken met GLX. Dit zijn calls die naar de toolkit toe gaan, zoals QT/GTK. Doordat deze gewend zijn om niet al te zuinig met X11-events windows op te bouwen werkt dat gewoon nog niet lekker. Ik zie daar ook geen verbeteringen op korte termijn voor GLX.
omdat ik verwezen werd naar XGL toen ik om dat effect vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Kent iemand trouwens dit probleem?
Ik heb dit bij elke theme.. die vieze randen kloppen voor geen meter :/

Ik denk dat het aan compiz ligt, maar weet iemand ook welk effect hier mijn borders vernuekt?

Afbeeldingslocatie: http://xs105.xs.to/xs105/06331/ranzigerandjes.jpg.xs.jpg

edit: beter te zien:
Afbeeldingslocatie: http://xs105.xs.to/xs105/06331/beter.png

aan die rechterkant dus ;)

edit:

Ik drop cgwd, echt te buggy nog allemaal :)
Ik test net gnome-window-decorator onder KDE en dat werkt ook perfect. Sterker nog, het ziet er zeer strak uit. Dus ik hou het hierop :)

Nu is het dus zo: :)
Afbeeldingslocatie: http://xs105.xs.to/xs105/06331/gnomeookweloke.png.xs.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door DeMoN op 14-08-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Dat heb ik nu dus opeens ook. Het werkte eerst allemaal perfect met CGWD Themer 0.48. Daarna kwam de repositorie in een stoomversnelling en is het ge-update naar 0.53. Nu heb ik opeens lelijke randen!
Heel vreemd, maar ik vermoed (herhaal: vermoed) een fout in het pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:46:
[...]

Dat heb ik nu dus opeens ook. Het werkte eerst allemaal perfect met CGWD Themer 0.48. Daarna kwam de repositorie in een stoomversnelling en is het ge-update naar 0.53. Nu heb ik opeens lelijke randen!
Heel vreemd, maar ik vermoed (herhaal: vermoed) een fout in het pakket.
Ok.. ik heb toevallig ook zitten updaten dus dat moet het dan idd zijn! :)
Grappig :)
Gebruik anders ook ff die gnome-window-decorator.. ziet er goed uit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mm, ik zie ook dat er een update van cgwd is naar 0.53 toe. Die stel ik dus nog even uit....

Verder start ik die CGWD-Themer met het commando "gcompizthemer -i", misschien dat je daar wat aan hebt? Iig ziet het er bij mij nog wel goed uit. Ik heb zelf een theme gemaakt op basis van de logo's van Oxygen:
Afbeeldingslocatie: http://img324.imageshack.us/img324/5296/schermafdrukwm7.th.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Mithras86 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:20:
Mm, ik zie ook dat er een update van cgwd is naar 0.53 toe. Die stel ik dus nog even uit....

Verder start ik die CGWD-Themer met het commando "gcompizthemer -i", misschien dat je daar wat aan hebt? Iig ziet het er bij mij nog wel goed uit. Ik heb zelf een theme gemaakt op basis van de logo's van Oxygen:
[afbeelding]
Ziet er superstrak uit bij jou. Wacht idd dus nog maar even met updaten anders heb je straks ook van die lelijke borders ;)
En ik ken die Themer nu wel ja, echt al heel veel geprobeerd maar ben nu tijdelijk ook heel tevree met mijn Gnome-decoraties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ach, er zijn genoeg bugs gepost in het bug-forum, dus binnenkort valt er denk ik een 0.54 te verwachten.

Wat ik verder vervelend vind, zijn de gconf keys die niets meer betekenen. Dit zorgt voor veel onduidelijkheid bij mij om te weten welke dingen ik moet aanpassen.
Via gconf-editor valt wel een groot deel te doen, maar het scale effect in de linker bovenhoek vind ik erg irritant, omdat hier ook mn menu zit. Rechtsboven vind ik het erg handig, maar linksboven moet eruit. Dus waar vind ik dat. En kan de gconf-editor alle "loze" keys automatisch verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik krijg dus meteen al bij de eerste stap van de howto

code:
1
direct rendering: No

Hoe fix ik dit in godsnaam ik volgens de nvidia howto op ubuntuguide alles prima aan de praat gekregen, zie ook het nvidia logo bij de startup. Dus wat nu het probleem is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

HetWonder schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:17:
Ik krijg dus meteen al bij de eerste stap van de howto

code:
1

Hoe fix ik dit in godsnaam ik volgens de nvidia howto op ubuntuguide alles prima aan de praat gekregen, zie ook het nvidia logo bij de startup. Dus wat nu het probleem is?
Oja; 3d games draaien ook gewoon :S

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

probeer eens glxinfo te typen in de terminal en kijk wat daar uit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Grozno schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:38:
probeer eens glxinfo te typen in de terminal en kijk wat daar uit komt...
dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
name of display: :0.0
display: :0  screen: 0
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
    GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method,
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe,
    GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig
client glx vendor string: NVIDIA Corporation
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info,
    GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context, GLX_SGI_video_sync,
    GLX_NV_swap_group, GLX_NV_video_out, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer,
    GLX_SGI_swap_control, GLX_NV_float_buffer, GLX_ARB_fbconfig_float
GLX version: 1.2
GLX extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
    GLX_EXT_import_context, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_ARB_get_proc_address
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce FX 5200/AGP/SSE/3DNOW!
OpenGL version string: 1.2 (2.0.2 NVIDIA 87.62)
OpenGL extensions:
    GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_imaging, GL_ARB_multitexture,
    GL_ARB_point_parameters, GL_ARB_point_sprite, GL_ARB_shadow,
    GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_cube_map,
    GL_ARB_texture_env_add, GL_ARB_texture_env_combine,
    GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_texture_mirrored_repeat,
    GL_ARB_window_pos, GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_fragment_program,
    GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_func_separate,
    GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, GL_EXT_draw_range_elements,
    GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_multi_draw_arrays, GL_EXT_packed_pixels,
    GL_EXT_rescale_normal, GL_EXT_secondary_color,
    GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_shadow_funcs, GL_EXT_stencil_wrap,
    GL_EXT_texture3D, GL_EXT_texture_edge_clamp, GL_EXT_texture_env_add,
    GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_lod,
    GL_EXT_texture_lod_bias, GL_EXT_texture_object, GL_EXT_vertex_array,
    GL_HP_occlusion_test, GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_NV_blend_square,
    GL_NV_texgen_reflection, GL_NV_texture_rectangle,
    GL_NV_texture_env_combine4, GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_lod,
    GL_SGIX_depth_texture, GL_SGIX_shadow

visual  x  bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer  ms  cav
 id dep cl sp sz l  ci b ro  r  g  b  a bf th cl  r  g  b  a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x2c 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x2d 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x2e 32 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 Ncon
0x2f 32 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 Ncon

niet dat ik er verder iets van snap... ik zie alleen wederom direct rendering: no staan.

Ter verdere info; ik ben de gehele xgl howto in de OP doorgelopen maar als ik hem vervolgens start doet ie niets en keert terug naar het loginscherm. Zal ongetwijfeld toch iets mis zijn met de directrendering maar hoe ik dat nu weer goed krijg :S

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste