Dit is mijn tweede ervaring met Ubuntu (heb een servertje op 6.06 draaien) en mijn eerste ervaring met Feisty Fawn op m'n desktop \o/ Ik wilde Feisty graag dual-boot met Windows XP draaien. Feisty als primary OS en Windows als backup voor als het niet anders kan.
Pc Specs:
Abit TH7-II RAID
P4 2.4@2.7
1024MB RIMM
Logitech UltraX Media Desktop
HDD setup:
HDD0 : RAID1 80GB (onboard HighPoint controller)
HDD1 : RAID1 160GB (onboard HighPoint controller)
HDD2 : 80GB (onboard IDE)
Voordat ik RAID ben gaan gebruiken (5 jaar terug) heb ik de bootsequence op CDROM -> HDD0 -> "Other device" gezet en dat heb ik nooit meer gewijzigd. Achteraf had ik dat beter wel kunnen doen zodat er werd geboot van de niet-RAID schijf (HDD2). Dat had me onderstaande ervaring misschien gescheeld...
Allereerst heb ik windows schoon geinstalleerd op een partitie van 40GB op HDD2. Vervolgens heb ik Feisty geinstalleerd op de resterende ongepartitioneerde ruimte op HDD2.
De installatie van Feisty ging in eerste instantie ok, dacht ik, maar de onboard HighPoint controller ging na de reboot klagen dat drive 2 van een RAID1 array kapot was of niet reageerde (ofzoiets, weet de precieze melding niet meer). Na het negeren van die melding gaf de bios aan dat er niks te booten viel omdat ie geen OS kon vinden. Dat is grappig, want er staan er toch echt twee op

maar aangezien ik me kon herinneren dat ik ooit eens had ingesteld dat HDD0 als eerste wordt geboot, had ik het vermoeden dat de installatie van Feisty de bootsector van drive 1 of 2 van HDD0 had overschreven ipv dat Feisty het als een RAID1 array zag, maar dat wist ik niet zeker dus heb ik in de bios de HighPoint op disabled gezet om verder schade te voorkomen en de installatie overgedaan. Dat ging gewoon goed en na de reboot zat ik in Feisty.
Daarna weer gereboot en de HighPoint weer ge-enabled. Ik kreeg dezelfde foutmelding, maar heb de RAID1 array verbroken en gewoon doorgeboot naar Windows. In Windows verschenen de drives gewoon (met allebei dezelfde inhoud) dus de drive was niet stuk. (fjoew!)
Daarna weer Feisty opgestart en die deed het ook nog. Mooi, dan was het nu zaak om die RAID1 te herstellen, want daar staat de "Mijn Documenten" directory op met nog wat backups en dat is wel data die ik gemirrored wil hebben

Ik heb een "Create and duplicate" gedaan om de data op drive 1 van de array te behouden.
Zowel Windows als Feisty starten nu succesvol op \o/
Ik ben nu aan het pielen met het instellen van de muis van m'n Logitech UltraX Media dekstop. De knoppen aan de zijkant werken in FireFox, maar het tilten met het scrollwheeltje werkt nog niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet). De tilt naar links doet terugbladeren en tilt naar rechts doet niks
en voor de slimmerds die zich afvragen of ik de bootsequence nu heb aangepast zodat ie van de niet-raid schijf boot: nee. Het werkt nu en heb geen zin om Windows en Ubuntu opnieuw te installeren