Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 8.101 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:16

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jeldert schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:24:
Verwijder het trash icoontje eens uit je panel, en voeg hem opnieuw toe.
gedaan, en dat lost niks op. logisch natuurlijk, als een complete reinstall niks oplost dan dit ook niet. ik vind het echt een heel raar probleem...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
HetWonder schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:29:
[...]

gedaan, en dat lost niks op. logisch natuurlijk, als een complete reinstall niks oplost dan dit ook niet. ik vind het echt een heel raar probleem...
Heet die map niet toevallig 'Lost+Found'? Open anders eens een terminal:
$cd /naar/locatie/map
$ls -alh
En post de output eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Net een schone installatie gedaan van mijn server. Draait nu Ubuntu 7.04 Server. :)

Het valt me op dat met elke release het beter werkt. Ook het installeren was zo gedaan.

Ben er ook even goed voor gaan zitten, en heb nu de bestandsdeling ook goed. De 2 pc's met linux kunnen erbij via NFS. De Windows pc kan erbij via Samba. Beide mappen de gebruikersnamen door zodat alleen de pc die een bestand aanmaakt ze kan wijzigen, maar wel alle pc's het kunnen lezen. Van zowel NFS als Samba gaat dit goed :D

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:54

MBV

de eye-candy (desktop effects) in Feisty ziet er trouwens :Y) uit. Onwijs gaaf, maar net zo irritant trouwens. Alle popups moeten eerst wiebelen, wordt ik een beetje kriegel van. En met dual screen valt het laatste gedeelte weg (meer dan 2048 px breed, toch weer mijn eigen kernel met een hack bakken). Direct de .21 kernel dan doen, dan werkt mijn accu-metertje tenminste direct (kernel-bug, voor .19 was er al een patch voor en nu zit hij er pas in :().
Ook irritant: met de upgrade heeft hij de SMB-netwerkprinters eruit geknald.

Mijn dual-screen problemen zijn nu trouwens weer veranderd:
- Tijdens inloggen denkt GDM dat het dual-screen (2e mogelijkheid uit xorg.conf) is, maar de ati-driver dat het single-screen is (eerste mogelijkheid uit xorg.conf). Zelfde als Edgy dus
- Na het inloggen krijg ik 1400x1050 (1e optie xorg) als schermresolutie, maar mijn desktop wordt 1280x1024 (3e optie xorg, max. resolutie extern scherm). In edgy kreeg ik gewoon 1280x1024, wat veel fijner was: het commando "xorg -s 0" was genoeg. Nu moet ik eerst op een andere resolutie zetten, en dan terug :(
- De screensaver laat nu bij single-screen gewoon het inlogvenster op het goede scherm zien :) (ipv de externe primaire monitor, die dus niet aangesloten is)
- xrandr is niet meer nodig: System->Preferences->Screen Resolution werkt weer :)
Dat wordt dus een bugje op launchpad :P

Verder vind ik de wijzigingen voor mezelf niet echt spectaculair (mooi logo voor Thunderbird, mooiere theme voor Gaim, verder niks leuks kunnen ontdekken).
[edit]Het knopje 'left-handed mouse' was ik vergeten. Ik was al aan het klooien met xmodmap, is dat niet eens nodig :D. (of zat hij al in edgy? :X)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 23-04-2007 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Dit is mijn tweede ervaring met Ubuntu (heb een servertje op 6.06 draaien) en mijn eerste ervaring met Feisty Fawn op m'n desktop \o/ Ik wilde Feisty graag dual-boot met Windows XP draaien. Feisty als primary OS en Windows als backup voor als het niet anders kan.

Pc Specs:
Abit TH7-II RAID
P4 2.4@2.7
1024MB RIMM
Logitech UltraX Media Desktop
HDD setup:

HDD0 : RAID1 80GB (onboard HighPoint controller)
HDD1 : RAID1 160GB (onboard HighPoint controller)
HDD2 : 80GB (onboard IDE)

Voordat ik RAID ben gaan gebruiken (5 jaar terug) heb ik de bootsequence op CDROM -> HDD0 -> "Other device" gezet en dat heb ik nooit meer gewijzigd. Achteraf had ik dat beter wel kunnen doen zodat er werd geboot van de niet-RAID schijf (HDD2). Dat had me onderstaande ervaring misschien gescheeld...

Allereerst heb ik windows schoon geinstalleerd op een partitie van 40GB op HDD2. Vervolgens heb ik Feisty geinstalleerd op de resterende ongepartitioneerde ruimte op HDD2.

De installatie van Feisty ging in eerste instantie ok, dacht ik, maar de onboard HighPoint controller ging na de reboot klagen dat drive 2 van een RAID1 array kapot was of niet reageerde (ofzoiets, weet de precieze melding niet meer). Na het negeren van die melding gaf de bios aan dat er niks te booten viel omdat ie geen OS kon vinden. Dat is grappig, want er staan er toch echt twee op :? maar aangezien ik me kon herinneren dat ik ooit eens had ingesteld dat HDD0 als eerste wordt geboot, had ik het vermoeden dat de installatie van Feisty de bootsector van drive 1 of 2 van HDD0 had overschreven ipv dat Feisty het als een RAID1 array zag, maar dat wist ik niet zeker dus heb ik in de bios de HighPoint op disabled gezet om verder schade te voorkomen en de installatie overgedaan. Dat ging gewoon goed en na de reboot zat ik in Feisty.

Daarna weer gereboot en de HighPoint weer ge-enabled. Ik kreeg dezelfde foutmelding, maar heb de RAID1 array verbroken en gewoon doorgeboot naar Windows. In Windows verschenen de drives gewoon (met allebei dezelfde inhoud) dus de drive was niet stuk. (fjoew!)

Daarna weer Feisty opgestart en die deed het ook nog. Mooi, dan was het nu zaak om die RAID1 te herstellen, want daar staat de "Mijn Documenten" directory op met nog wat backups en dat is wel data die ik gemirrored wil hebben :) Ik heb een "Create and duplicate" gedaan om de data op drive 1 van de array te behouden.

Zowel Windows als Feisty starten nu succesvol op \o/

Ik ben nu aan het pielen met het instellen van de muis van m'n Logitech UltraX Media dekstop. De knoppen aan de zijkant werken in FireFox, maar het tilten met het scrollwheeltje werkt nog niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet). De tilt naar links doet terugbladeren en tilt naar rechts doet niks :/

en voor de slimmerds die zich afvragen of ik de bootsequence nu heb aangepast zodat ie van de niet-raid schijf boot: nee. Het werkt nu en heb geen zin om Windows en Ubuntu opnieuw te installeren :+

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mithras schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:35:
[...]

Heet die map niet toevallig 'Lost+Found'? Open anders eens een terminal:
$cd /naar/locatie/map
$ls -alh
En post de output eens :)
Hm ik weet niet wat je bedoelt maar als ik naar mijn prullenbak ga via nautilus vind ik zelfs in /home/HetWonder/.Trash alleen ándere bestanden die eventueel verwijderd moeten worden. De map die daar niet gezien wordt heet niet Lost+Found, maar "Spellen" en bevat een aantal configuratiefiles van Duke Nukem 3d en Starcraft die ik ooit via wine nog eens heb gebruikt. Ze zijn niet eens groot maar het vervelende is dus dat ik de prullenbak nooit kan leegmaken omdat ik dan een foutmelding ivm rechten krijg, en dan moet ik dus handmatig alles in mijn trash selecteren en de map spellen weg laten. Is een beetje lastig... ;)

Mja het moet érgens een instelling zijn vd prullenbak maar ik ben heel benieuwd of ik hier iemand vind die expert genoeg is om het op te lossen ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

MBV schreef op zondag 22 april 2007 @ 23:46:
<knip>
[edit]Het knopje 'left-handed mouse' was ik vergeten. Ik was al aan het klooien met xmodmap, is dat niet eens nodig :D. (of zat hij al in edgy? :X)
ja, die zit in edgy in de mouse prefs er ook in ;)

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

de eye-candy (desktop effects) in Feisty ziet er trouwens :Y) uit.
Jammer genoeg deed ie het hier niet vanaf de live-cd :( Als ik dat aanklik dan wordt het scherm een hele tijd zwart. Op den duur kreeg ik de "gewone" desktop weer terug.

Ik zit nu even te overwegen of ik ubuntu "gewoon" ga installeren, maar ik vraag me een beetje af in hoeverre je zonder commandline tegenwoordig overweg kan met bv ubuntu (dus software installeren etc etc etc)? Dat is wat mij betreft wel een vereiste namelijk, aangezien ik mn computer gewoon wil gebruiken om te gebruiken en niet om te hacken zegmaar...

Installeren van mpeg/mp3 codecs etc ging wel erg soepeltjes en vlot etc dus dat zag er allemaal wel erg positief uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 130184 op 23-04-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Lees de blog van mithras eens ;) http://juriansluiman.nl/blog/ubuntu

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
HetWonder schreef op maandag 23 april 2007 @ 10:45:
[...]

Hm ik weet niet wat je bedoelt maar als ik naar mijn prullenbak ga via nautilus vind ik zelfs in /home/HetWonder/.Trash alleen ándere bestanden die eventueel verwijderd moeten worden. De map die daar niet gezien wordt heet niet Lost+Found, maar "Spellen" en bevat een aantal configuratiefiles van Duke Nukem 3d en Starcraft die ik ooit via wine nog eens heb gebruikt. Ze zijn niet eens groot maar het vervelende is dus dat ik de prullenbak nooit kan leegmaken omdat ik dan een foutmelding ivm rechten krijg, en dan moet ik dus handmatig alles in mijn trash selecteren en de map spellen weg laten. Is een beetje lastig... ;)

Mja het moet érgens een instelling zijn vd prullenbak maar ik ben heel benieuwd of ik hier iemand vind die expert genoeg is om het op te lossen ;)
Oke, gaan we nog een keer. Open een terminal (weet je niet hoe: Google), en typ daar het volgende:
cd /home/HetWonder/.Trash
Je doet dan een change directory naar je trash folder. Heet je anders dan HetWonder, verander je dat natuurlijk ;)

ls -alh
Krijg je een lijstje, dus dat selecteer je, rechtermuis, kopieren. Dan ga je naar GoT (http://gathering.tweakers.net) en zoek je dit topic weer op. Je maakt een nieuwe reply waarin je die rits die je net hebt gekopieerd in plakt. Dan kunnen wij je verder vertellen wat je moet doen. Oke?
Toch nog ergens goed voor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

de eye-candy (desktop effects) in Feisty ziet er trouwens :Y) uit. Onwijs gaaf, maar net zo irritant trouwens. [knip]
Hmm, de 2e keer dat ik hem aanzette deed hij het niet :(. De eerste keer heb ik X laten crashen door heel vaak een scherm een desktop naar links-rechts te laten verspringen (crtl+alt+shift+left/right). Na een reboot (hij reageerde nergens meer op, dus powerknop 10 sec ingedrukt) deed hij het nog gewoon. Toen uitgezet. Daarna weer geprobeerd aan te zetten, maar dat werkte maar half: hij liet de windows zonder borders/titlebar zien, en het popupje met 'do you want to keep this setting' zat achter het instellingenschermpje verborgen :(. Alt-tab zag er heel erg vaag uit, ging erg fout zeg maar, en na een paar keer klooien gaf hij ook een freeze.

Maar goed dat erbij staat dat het 'experimental' is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

mithras schreef op maandag 23 april 2007 @ 12:42:
[...]
Oke, gaan we nog een keer. Open een terminal (weet je niet hoe: Google), en typ daar het volgende:
Je doet dan een change directory naar je trash folder. Heet je anders dan HetWonder, verander je dat natuurlijk ;)
cd ~/.Trash
;). Waarom je het ongans typen en tabben als het ook zo kan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Amateurs jullie allemaal :p
Beryl is veel beter dan al die simpele desktop effecten :P

Ik moet in ieder geval wel zeggen dat Ubuntu nu echt bezig is mijn primaire OS te worden. Het is zo verbeterd en het is echt een alternatief voor Vista en XP geworden. Ik heb nu tripleboot Vista/XP/Ubuntu, waarvan Ubuntu mijn standaard OS nu is geworden. XP en Vista hoeven er nu alleen maar nog op te staan om de 1TB ruimte van me harddisken op te vullen, en voor te gamen natuurlijk ook :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
offtopic:
nvm

[ Voor 94% gewijzigd door mithras op 23-04-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha
  • Laatst online: 16-05 09:12

Tha

gaat hard

ik had ooit een soort lijstje met programmas die in windows draaien links en dan de vervanger ervoor voor in linux rechts. is dit bij iemand bekend?

Tha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mithras schreef op maandag 23 april 2007 @ 12:42:
[...]

ls -alh
Krijg je een lijstje, dus dat selecteer je, rechtermuis, kopieren. Dan ga je naar GoT (http://gathering.tweakers.net) en zoek je dit topic weer op. Je maakt een nieuwe reply waarin je die rits die je net hebt gekopieerd in plakt. Dan kunnen wij je verder vertellen wat je moet doen. Oke?
[...]
Toch nog ergens goed voor :p
code:
1
2
3
totaal 8,0K
drwx------  2 koen koen 4,0K 2007-04-23 17:13 .
drwxr-xr-x 40 koen koen 4,0K 2007-04-23 16:14 ..

Ziedaar. Ben benieuwd of dit je meer zegt dan mij want volgens mij staat hier vrij weinig nuttigs. Maar bedankt alvast in ieder geval ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tha schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:14:
ik had ooit een soort lijstje met programmas die in windows draaien links en dan de vervanger ervoor voor in linux rechts. is dit bij iemand bekend?
NOS FAQ en [google=windows linux program replacement].

Zucht :/
HetWonder schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:16:
[...]

code:
1
2
3
totaal 8,0K

Ziedaar. Ben benieuwd of dit je meer zegt dan mij want volgens mij staat hier vrij weinig nuttigs. Maar bedankt alvast in ieder geval ;)
En in diezelfde map is in Nautilus dus wel wat te zien, maar met ls dus niets? Dan is er namelijk wat mis met je filesystem lijkt het.

[ Voor 80% gewijzigd door mithras op 23-04-2007 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125474

HetWonder schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:16:
[...]

code:
1
2
3
totaal 8,0K

. & .. zijn standaard in iedere map, ze verwijzen naar de huidige map en de map erboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha
  • Laatst online: 16-05 09:12

Tha

gaat hard

mithras schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:16:
[...]

NOS FAQ en [google=windows linux program replacement].

Zucht :/
bedankt he, voor de oh zo grote moeite, zucht ;(

Tha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb nu vage problemen.

Mijn Ubuntu wilde in slaapstand en liep vast. PC reboot resulteert in dat ik nu bij de GRUB bootloader alleen nog maar GRUB met een knipperend streepje erachter ziet. Voordat ik me GRUB ga herinstalleren d.m.v de Live CD, heeft iemand tips?

Tweede probleem is dat ik de laatste tijd geen updates meer binnenkrijgt, zou iemand zijn sources.lst kunnen mailen of op het forum kunnen zetten aangezien ik verdenk dat daar iets aan de hand mee is.

Ik draai Feisty 64-bit op een GeForce 8800GTS/AMD64X2 6000+.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Het is heel normaal dat er in de eerste weken na een release weinig updates uitkomen. Dus er is waarschijnlijk niks aan de hand met je repositories.

Feisty 65-bit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
HetWonder: Wanneer je een bestand van bijvoorbeeld je geheugenkaart wist, dan staat dat bestand niet in ~/.Trash maar in /media/disk/.Trash-$user (verborgen directory) :) Die mappen worden ook door de Gnome trash applet weergegeven.

Wat zie je onder rechtermuisklik -> Properties van dat bestand? Bij Location zou dan het echte pad moeten staan... Anders even al je schijven, sticks etc. langslopen voor een hidden .Trash-nogiets directory...
mithras schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:16:
En in diezelfde map is in Nautilus dus wel wat te zien, maar met ls dus niets? Dan is er namelijk wat mis met je filesystem lijkt het.
trash: != ~/.Trash :)

[ Voor 35% gewijzigd door user109731 op 23-04-2007 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 02:01

Larsie

scaahp

Anoniem: 130184 schreef op maandag 23 april 2007 @ 11:22:
[...]

Jammer genoeg deed ie het hier niet vanaf de live-cd :( Als ik dat aanklik dan wordt het scherm een hele tijd zwart. Op den duur kreeg ik de "gewone" desktop weer terug.

Ik zit nu even te overwegen of ik ubuntu "gewoon" ga installeren, maar ik vraag me een beetje af in hoeverre je zonder commandline tegenwoordig overweg kan met bv ubuntu (dus software installeren etc etc etc)? Dat is wat mij betreft wel een vereiste namelijk, aangezien ik mn computer gewoon wil gebruiken om te gebruiken en niet om te hacken zegmaar...
De live-cd wekte bij veel mensen waar ik het aanraadde nogal slechte impressies op. Naast dat ie GIGANTISCH sloom is :/ zit je ook met iets oudere drivers opgescheept. :X Zal ook de oorzaak zijn dat desktop effects het niet doen. Je hebt hiervoor een driver nodig die DRI ondersteunt, hoe dat allemaal te configgen valt ga ik nu even niet op in (zijn genoeg topics/tutorials voor ;) )

Installeren zou ik zeker aanraden, je hoeft vrijwel nooit met de command line te werken als je dat niet wilt. Veel tutorials zullen wel geschreven zijn naar de command line omdat die nou eenmaal een stuk 'universeler' is dan GUI (denk aan de verschillende DE's: KDE, Gnome, Xfce etc.).

De command line heeft trouwens niet (direct) te maken met hacken, zodra je eraan gewend bent werkt het naar mijn mening veel sneller dan welke GUI dan ook (zowel Linux DE's als Windows) _/-\o_

Veel succes, denk eraan: overstappen gaat dus letterlijk stapje voor stapje. Lukt iets niet? Probeer het volgende dag weer, verder ben je natuurlijk hier altijd welkom en google is je vriend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tha schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:19:
[...]

bedankt he, voor de oh zo grote moeite, zucht ;(
Bekijk het van de andere kant. Hier worden zoveel vragen gesteld waarvan je het antwoord met de search eenvoudig kan vinden.
Zulke vragen kan je nog wel stellen op IM/IRC/whatever maar niet hier...
The Triad schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:52:
Ik heb nu vage problemen.

Mijn Ubuntu wilde in slaapstand en liep vast. PC reboot resulteert in dat ik nu bij de GRUB bootloader alleen nog maar GRUB met een knipperend streepje erachter ziet. Voordat ik me GRUB ga herinstalleren d.m.v de Live CD, heeft iemand tips?

Tweede probleem is dat ik de laatste tijd geen updates meer binnenkrijgt, zou iemand zijn sources.lst kunnen mailen of op het forum kunnen zetten aangezien ik verdenk dat daar iets aan de hand mee is.

Ik draai Feisty 64-bit op een GeForce 8800GTS/AMD64X2 6000+.
Het lijkt me sterk dat Grub corrupt is geraakt maar je kan gerust Grub herinstalleren, kan geen kwaad. Dit lijkt me eerder een hardware probleem.

Geen updates is normaal na release. Al die sources.list is maar rotzooi. Zorg er gewoon voor dat je alle hebt aangevinkt in System -> Administration -> Software Sources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14

_Eend_

🌻🇺🇦

Heb vorige week een simpel systeempje gebouwt om daar een beetje op te klooien met Linux/BSD enzo. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik dacht even snel Ampache op Ubuntu 6.06 LTS. Ja, niet dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
_Eend_ schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:18:
Heb vorige week een simpel systeempje gebouwt om daar een beetje op te klooien met Linux/BSD enzo. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik dacht even snel Ampache op Ubuntu 6.06 LTS. Ja, niet dus :P
Dan doe je toch wat verkeerd: Apache / php / mysql / phpmyadmin installeren is < 2 minuten werk. Ampache is een php script neem ik aan? Uitpakken, database aanmaken en gaan :)

Wat lukte er hieraan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Het lijkt me sterk dat Grub corrupt is geraakt maar je kan gerust Grub herinstalleren, kan geen kwaad. Dit lijkt me eerder een hardware probleem.
GRUB, die in de bootsector staat van mijn eerste harddisk, derde partitie wal wel corrupt. Opnieuw geinstalleerd.
Geen updates is normaal na release. Al die sources.list is maar rotzooi. Zorg er gewoon voor dat je alle hebt aangevinkt in System -> Administration -> Software Sources.
Ik heb al een week geen updates gehad, terwijl van die software wel nieuwe versies zijn uitgekomen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
deb cdrom:[Ubuntu 7.04 _Feisty Fawn_ - Release amd64 (20070415)]/ feisty main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-updates main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty universe
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty multiverse
# deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-backports main restricted universe multiverse
# deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-backports main restricted universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse
deb http://www.getautomatix.com/apt feisty main
deb http://archive.canonical.com/ubuntu feisty-commercial main
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-backports main restricted universe multiverse
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-updates universe multiverse
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted universe multiverse
deb http://ubuntu.beryl-project.org feisty main
deb-src http://ubuntu.beryl-project.org feisty main
deb http://hendrik.kaju.pri.ee/ubuntu feisty screenlets
Nouja, als dit klopt zal 't wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:14

_Eend_

🌻🇺🇦

JanDM schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:21:
[...]

Dan doe je toch wat verkeerd: Apache / php / mysql / phpmyadmin installeren is < 2 minuten werk. Ampache is een php script neem ik aan? Uitpakken, database aanmaken en gaan :)

Wat lukte er hieraan niet?
Alles? :P

Ik ben zo'n verstokte Windows gebruiker die denkt, nee, dacht dat je met 4x op 'Volgende' klikken klaar bent. Heb nu gemerkt dat dat bij Ubuntu niet zo is.

Omdat ik zo'n complete n00b ben op Linux/BSD gebied stop ik dit plan maar even in de koelkast. Eerst maar even wennen aan Ubuntu, en de stapels documentatie lezen.. (alleen, waar haal ik de tijd vandaan?)

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 23-04-2007 21:37 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik heb feisty laatsts geinstalleerd en thunderbird heeft besloten om standaard de header informatie van e-mails bij alle mails te zetten. Is er toevallig een optie waarmee je dit kan uitzetten? Ik heb gewoon thunderbird geinstalleerd en me oude profiel van me vorige ubuntu installatie gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Stapels documentatie :Z
Start eens een keer Synaptic en er gaat een wereld voor je open.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

_Eend_ schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:34:
[...]

Ik ben zo'n verstokte Windows gebruiker die denkt, nee, dacht dat je met 4x op 'Volgende' klikken klaar bent. Heb nu gemerkt dat dat bij Ubuntu niet zo is.

Omdat ik zo'n complete n00b ben op Linux/BSD gebied stop ik dit plan maar even in de koelkast. Eerst maar even wennen aan Ubuntu, en de stapels documentatie lezen.. (alleen, waar haal ik de tijd vandaan?)
Ik heb hier al eens eerder een post aan gewijd, magoed.
Klik even met mij mee:
Applications (bovenaan, het linux-alternatief voor 'start') -> Add/remove...
Daar staan alle gui-achtige dingen, die je in windows zelf zou installeren met een installer.

Als je wat meer 'back-end' dingen nodig hebt, die daar dus niet tussen staan, moet je synaptic hebben:
System->Administration->Synaptic package manager

Klik nu op Search, en tik in: PHP. Zoek nu een package dat PHP heet in die lijst, want er is veel software die PHP gebruikt. Klik hem aan, kies install, en hij vraagt of hij apache ook mee moet nemen. Klik ook de php-modules aan die je mee wilt nemen, zoals php-mysql (hij zal direct om de client vragen) en dat soort dingen.
Zoek nu op mysql-server, en klik ook die aan. Klik op Apply in de knoppenbalk, en je hebt LAMP draaien :)

Zeg nou zelf, welke van deze stappen had je niet zelf kunnen verzinnen? Dat je in 'configuratie-scherm' bij 'add/remove software' ook dingen kan installeren? Dat is bij windows toch ook zo, voor Microsoft-dingen? Bij Linux zit ongeveer alles wat je ooit nodig kan hebben in de 'repositories' en kan je dat dus, zonder vervelende 'next->next->next->*SHIT* NEE GEEN SPYWARE -> back -> spyware uit-> next -> next ->next -> finish -> Are you sure? Yes -> Really Really sure? Yes -> Ok, spyware installed' installers, al je software installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55
[...]

Hangt heel erg af van wat je doet. Veel dingen zij nog veel simpeler dan in Windows, bijv. drivers voor mijn NVidia kaart of extra codecs en programma's: ik zoek ze op in Synaptic, vink ze aan, toepassen klaar. Hoef je geen letter documentatie voor te lezen en geen website voor af te speuren naar de juiste software.

Wat weer minder makkelijk is, is in het algemeen de decentrale softwareverspreiding. Een kant-en-klare all-in binairy is iets wat je idd niet vaak tegen zult komen. Een zipje downloaden en een exe runnen is er dus niet (vaak) bij.

Overigens moet een LAMP opzetten niet moeilijk zijn, zijn zat HowTo's voor volgens mij.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Volg anders gewoon een HOWTO:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu704
Hier lees ik veel positieve berichten over.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 15:17

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Mooi, handige setup, moet toegeven dat ik wel even moet wennen aan het niet meer hebben van Yast via de bash of Yast2.. .maar alles went.

Iets anders: als ik de computer opstart of reboot dan wordt de netwerkkaart niet automatisch geactiveerd. In Gnome moet je dus eerst linkermuisknop op Netwerkverbinding klikken en dan 'bekabeld netwerk' aanvinken en dan verkrijgt ie gewoon keurig via DHCP z'n verbinding.
Het is een heel oud Realtek RTL-8029 kaartje.. misschien ligt het daar aan, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen (het is alleen remote technisch niet handig als ie niet zelf 'aan' gaat)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

network-manager uitzetten, en met het handje de gegevens in /etc/network/interface zetten? Ik weet geen script-interface voor networkmanager, anders zou dat een optie zijn.

Maar als je networkmanager weggooit, en in je /etc/network/interfaces dit zet:
code:
1
2
3
4
5
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

dan werkt het bijna gegarandeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

rickiii schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 00:52:
[...]

Volg anders gewoon een HOWTO:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu704
Hier lees ik veel positieve berichten over.
Leuk linkje, even toegevoegd aan de FAQ :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MBV schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:16:
network-manager uitzetten, en met het handje de gegevens in /etc/network/interface zetten? Ik weet geen script-interface voor networkmanager, anders zou dat een optie zijn.

code:
1
2
3
4
5
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Dat is dus het stomme: dat staat er namelijk gewoon... Die networkmanager is gewoon handig voor als je een usb-telefoonverbinding inplugt of zo, maar het werkt dus niet, terwijl het wel zou moeten werken aangezien alles op automatisch staat... * letatcest vindt het stom. Ik ga maar weer eens aan het werk ;)

[ Voor 42% gewijzigd door letatcest op 24-04-2007 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Pim. schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:19:
Leuk linkje, even toegevoegd aan de FAQ :)
Mooi :) Het is echter geen 'perfecte' setup. Het is een zeer volledige HOWTO voor een LAMP server op Ubuntu 7.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik probeerde vandaag een 32-bits applicatie werkende te krijgen onder 64-bits Ubuntu Feisty Fawn, en dat was geen feest. Dat wil zeggen, de applicatie had allerlei 32-bits libraries nodig (die ik met ldd kon achterhalen), en dus wilde ik die libraries in /usr/lib32 hebben. Maar ik kon in de Synaptic Package Manager die 32-bits packages helemaal niet vinden, op twee uitzonderingen na (eentje voor OpenOffice en eentje voor SDL), dus uiteindelijk heb ik met de hand i386 packages zitten downloaden van de Ubuntu site, uit zitten pakken met de archive manager en zelf die files in /usr/lib32 geplaatst.

Heb ik nou een simpele methode om dit voor elkaar te krijgen over het hoofd gezien, of is dit gewoon onhandig van Ubuntu?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136441

Ik heb feisty fawn geinstalleerd naast windows (in andere partitie), maar als ik nu mn pc opstart krijg ik geen 'dualboot scherm', windows start meteen op, ik kan ubuntu niet starten...
Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Lord Daemon schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:39:
Heb ik nou een simpele methode om dit voor elkaar te krijgen over het hoofd gezien, of is dit gewoon onhandig van Ubuntu?
Je zit afaik ook aan een 64bits repo vast, dus het is niet zo raar. De oplossing: 32 bit draaien. Er is nog te weinig mogelijk onder 64bits en de snelheidswinst is minimaal.
Anoniem: 136441 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:28:
Ik heb feisty fawn geinstalleerd naast windows (in andere partitie), maar als ik nu mn pc opstart krijg ik geen 'dualboot scherm', windows start meteen op, ik kan ubuntu niet starten...
Weet iemand hoe dit op te lossen is?
Heb je meerdere schijven? Of grub is niet geinstalleerd, of grub is in een verkeerd MBR geinstalleerd. Je moet dan even een live cd opstarten en chrooten naar de partitie waar Ubuntu opstaat. Als je weet wat root is (zo niet, zoek ff met Google, het is de C:\ van Linux zegmaar), dan doe je met chroot een changeroot. Je verandert dus je root directory naar de partitie waar Ubuntu is geinstalleerd.

Vervolgens installeer je grub opnieuw (grub-install) met de juiste hdd. Open even een nieuw topic en geef wat meer informatie, dat is makkelijker helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Het antwoord staat zeer waarschijnlijk in deze reply: mithras in "Het grote Ubuntu topic deel 5" ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jeldert op 24-04-2007 11:44 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dan moet je wel je Ubuntu in kunnen komen, aangezien een grub-install afhankelijk is van je /boot. Met een livecd heb je wel een /boot, maar wel anders dan die van je hdd. Ik weet niet of je dan goed grub kan installeren, dus een chroot lijkt me wel verstandig om eerst uit te voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Eindelijk ubuntu geinstalled, was een karwei opzich :P
Maar ik ben er wel blij mee, heb nu dualboot. windows vista en ubuntu.

Nu nog uitzoeken hoe ubuntu een beetje in elkaar steekt!
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy <- moet ik ff doorlezen!!! :>

[ Voor 110% gewijzigd door XTREEMRaGE op 24-04-2007 11:51 ]

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Lord Daemon schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:39:
Ik probeerde vandaag een 32-bits applicatie werkende te krijgen onder 64-bits Ubuntu Feisty Fawn, en dat was geen feest. Dat wil zeggen, de applicatie had allerlei 32-bits libraries nodig (die ik met ldd kon achterhalen), en dus wilde ik die libraries in /usr/lib32 hebben. Maar ik kon in de Synaptic Package Manager die 32-bits packages helemaal niet vinden, op twee uitzonderingen na (eentje voor OpenOffice en eentje voor SDL), dus uiteindelijk heb ik met de hand i386 packages zitten downloaden van de Ubuntu site, uit zitten pakken met de archive manager en zelf die files in /usr/lib32 geplaatst.

Je zou eens op een test-computer kunnen proberen om de standaard 32-bits repository toe te voegen. Met een beetje pech gaat die dan proberen om /usr/lib te overschrijven; met een beetje geluk doettie t goed.
XTREEMRaGE schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:49:
Eindelijk ubuntu geinstalled, was een karwei opzich :P
Maar ik ben er wel blij mee, heb nu dualboot. windows vista en ubuntu.

Nu nog uitzoeken hoe ubuntu een beetje in elkaar steekt!
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy <- moet ik ff doorlezen!!! :>
Neem dan wel even de Feisty guide ;) http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 24-04-2007 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
32bits in 64bits: installeer de IA-32 libraries, het meeste werkt dan. Veel werkt trouwens ook gewoon met de 64 bits libraries.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

JanDM schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:01:
HetWonder: Wanneer je een bestand van bijvoorbeeld je geheugenkaart wist, dan staat dat bestand niet in ~/.Trash maar in /media/disk/.Trash-$user (verborgen directory) :) Die mappen worden ook door de Gnome trash applet weergegeven.

Wat zie je onder rechtermuisklik -> Properties van dat bestand? Bij Location zou dan het echte pad moeten staan... Anders even al je schijven, sticks etc. langslopen voor een hidden .Trash-nogiets directory...
[...]

trash: != ~/.Trash :)
Problem solved ;)

Je had inderdaad gelijk, in media/hda6/.Trash-koen stond die map (Spellen) dus nog wel, en in de console was het vervolgens "sudo rm -Rf Spellen" dat de oplossing leidde... prullenbak is nu weer keurig leeg dus. Ik vermoed dat de "bug" in deze is dat je als gebruiker in .Trash alles zou moeten terugvinden, maar dat dit niet altijd correct doorgelinkt wordt. Maargoed het probleem is opgelost.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Dat werkt beter volgens mij |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

hmmm ik loop tegen iets aan:
Als ik de desktop effecten aan zet kan ik geen filmpje kijken :/ .
Als ik het uit zet dan weer wel >_< . Heeft dit te maken omdat het nog in een testfase is, of is een andere speler een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
XTREEMRaGE schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:15:
Als ik het uit zet dan weer wel >_< . Heeft dit te maken omdat het nog in een testfase is, of is een andere speler een optie?
Je gebruikt dan XGL, en XGL werkt niet lekker samen met films en/of games. Je kan ze niet zien of spelen dus ;)

Je kan beter (mits je kaart het toelaat) NVidia's binary gebruiken of voor de aiglx oplossing gaan (zoek /23 maar door op de mogelijkheden, verschillen en oplossingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
mithras schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:24:
[...]
Je gebruikt dan XGL, en XGL werkt niet lekker samen met films en/of games. Je kan ze niet zien of spelen dus ;)

Je kan beter (mits je kaart het toelaat) .............. of voor de aiglx oplossing gaan (zoek /23 maar door op de mogelijkheden, verschillen en oplossingen)
Ik had JUIST deze problemen met AIGLX en de open source drivers voor een ATI Radeon X850XT.
De problemen werden opgelost toen ik XGL en binary (fglrx) drivers ging gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Jouke74 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:40:
32bits in 64bits: installeer de IA-32 libraries, het meeste werkt dan. Veel werkt trouwens ook gewoon met de 64 bits libraries.
Ik had bijvoorbeeld een 32-bit versie van libgtk-1.2.so.0 nodig, niet echt een obscure library, maar daar is geen IA-32 package voor. In ieder geval niet eentje die ik in de standaard repositories kon vinden.
mithras schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:41:
[...]
Je zit afaik ook aan een 64bits repo vast, dus het is niet zo raar. De oplossing: 32 bit draaien. Er is nog te weinig mogelijk onder 64bits en de snelheidswinst is minimaal.
Juist in de 64-bit repo zouden packages moeten zitten die de 32-bit libraries in /usr/lib32 zetten. :) Ik neem aan dat 32-bit Ubuntu helemaal geen /usr/lib32 directory heeft.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
rickiii schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:06:
[...]

Ik had JUIST deze problemen met AIGLX en de open source drivers voor een ATI Radeon X850XT.
De problemen werden opgelost toen ik XGL en binary (fglrx) drivers ging gebruiken.
Het was een enorme tijd geleden (toen net Compiz uit was en Beryl niet bestond) dat ik xgl gebruikte (omdat het de enige mogelijkheid was). Toen was het zo dat met xgl je niet direct openGL dingen aan kon spreken (ofzo) waardoor films en games dus niet gingen.

Na een tijd weer zonder te hebben gezeten draai ik nu alleen Beryl met de NVidia binary, dus veel weet er ik niet meer van af qua xgl/aiglx gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

XTREEMRaGE schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:15:
Is laatst nog langs gekomen in het Beryl/Compiz topic, je moet als output module X11 video output nemen.

Voorbeeldje:

onder VLC > preferences (niet vergeten vinkje bij advanced options te zetten rechts onderin ;) )> video > output/modules > Video output module > X11 video output

Veel video kijk plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

mithras schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:24:
[...]

Je kan beter (mits je kaart het toelaat) NVidia's binary gebruiken of voor de aiglx oplossing gaan (zoek /23 maar door op de mogelijkheden, verschillen en oplossingen)
Ik heb zelf een ati kaart (9700 pro 128mb, oud kaartje ;D) dus dan moet ik aiglx gebruiken. Waar kan ik dat vinden, heb gezocht op ubuntu forum en hier, maar kan het zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 09-05 12:32

Surkow

$µr|{0w

XTREEMRaGE schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:41:
[...]

Ik heb zelf een ati kaart (9700 pro 128mb, oud kaartje ;D) dus dan moet ik aiglx gebruiken. Waar kan ik dat vinden, heb gezocht op ubuntu forum en hier, maar kan het zo niet vinden.
AIGLX is standaard bij Ubuntu geleverd. Je zult dus standaard AIGLX kunnen gebruiken wanneer je open source drivers van ATI installed.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:53:
[...]

AIGLX is wordt standaard bij door Ubuntu geleverd meegecompileerd bij het compilen van X. Je zult dus standaard AIGLX kunnen gebruiken wanneer je open source drivers van ATI installed gebruikt.
:>

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Jungian schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:05:

AIGLX is wordt standaard bij door Ubuntu geleverd meegecompileerd bij het compilen van X. Je zult dus standaard AIGLX kunnen gebruiken wanneer je open source drivers van voor ATI installed gebruikt.

:>
Als je verbeterd doe het dan goed :P

om toch maar enig nut aan deze reply toe te voegen:
XTREEMRaGE schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:41:
[...]

Om de open source driver goed werkend te krijgen moet je fglrx eerst verwijderen
sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

zorg ervoor dat je de open source driver hebt (zou al geïnstalleerd moeten zijn)
sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati

Config je xorg.conf
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

vervang daar de regel
driver "fglrx"

(onder section "device") met
driver "ati"

daarna X reboten (CTRL+ALT+BACKSPACE)

Veel succes! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Larsie op 24-04-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

Larsie schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:38:
[...]
Als je verbeterd verbetert doe het dan goed :P
:P

Bluetooth werkt nog steeds niet onder Ubuntu bij mij helaas :( Dan nog maar ff Vista..

* Anoniem: 107960 draait nu 2 pc's Ubuntu (Dapper Drake) *trots* (en een Feisty Fawn VM)

Wel nog 2 Vista pc's..

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 107960 op 24-04-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:53
De topicstart is hoog nodig aan een upgrade toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
DeadMetal schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:59:
De topicstart is hoog nodig aan een upgrade toe!
Als er mensen mee willen helpen, geef maar aan wat je wilt doen. Ik wil best een nieuw deel openen, want er is veel aan vervanging nodig. Op dit moment bestaat de TS uit twee posts, dus hier een voorstel voor nieuwe indeling:
[list]• Wat is Ubuntu
• Ubuntu releases
• Download Ubuntu
• Ubuntu op de desktop
Nieuw in Ubuntu Edgy Eft Nieuw in Feisty Fawn
• Ubuntu als server-OS
• Handige links
• DisclaimerEn de tweede post:
[list]• Upgrade naar Edgy vanaf Dapper
Multimedia Dit gaat nu semi-automatisch
• Muis
• Flash 9 (beta)
• Beryl
Gaim Pidgin zit nu standaard met laatste beta in Feisty
• Slab
• Losse tweaks
In ieder geval moet het een en ander even omgeschreven worden naar Feisty dingen, de laatste feitjes meenemen en nog wat zaken. Ik ga binnenkort wel even aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Ik kan wel meehelpen met wat korte guides. Maar ik weet niet of dat per se in de topic start moet (i.e. ze zijn waarschijnlijk langer dan de topic start nu).

Wat moet er precies over multimedia in komen te staan? Ik stel voor dat er ook iets over VLC of MPlayer in komt te staan.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Surkow schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:17:
Wat moet er precies over multimedia in komen te staan? Ik stel voor dat er ook iets over VLC of MPlayer in komt te staan.
Ik kan nu met totem + gstreamer alles afspelen wat ik wil (ja, ook die pr0n ja ;) ), dus volgens mij heb je geen vlc of mplayer nodig. Tenzij je de UI beter vindt natuurlijk, maar Totem is imho meer Gnomish :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

mithras schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:18:
[...]
Ik kan nu met totem + gstreamer alles afspelen wat ik wil (ja, ook die pr0n ja ;) ), dus volgens mij heb je geen vlc of mplayer nodig. Tenzij je de UI beter vindt natuurlijk, maar Totem is imho meer Gnomish :)
Embedded fonts, styled subs.... Dat lijkt me een reden om MPlayer er in te zetten. VLC is bedoeld voor luie mensen. ;D

Edit: Audacious is ook wel een interessante speler om te vermelden (XMMS+1, audio only). En streaming video/audio werkt nooit bij mij met Totem + gstreamer (meestal wel met Totem-Xine).

[ Voor 19% gewijzigd door Surkow op 24-04-2007 22:26 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 00:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

mithras schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:18:
[...]
Hou er dan ook rekenign mee dat onder Kubuntu niet alles vanzelf wordt geïninstalleerd zoals onder Gnome/Ubuntu :'(. Daar moet je nog handmatig w32codecs toevoegen (en een paar andere dingen om het 'windows-vervangend' te krijgen.

Ik heb vandaag een (mislukte) poging gedaan om weer ubuntu te installeren ipv kubuntu, waardoor ik nu mijn kubuntu-installatie om zeep heb geholpen. Dat wordt dus de iso opnieuw branden en een voorzichtige poging doen.
Er zijn een paar handigheidjes die me naar KDE doen neigen, maar Gnome voelt veel sneller en tweakbaarder aan, waardoor dat toch de voorkeur heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Heb het topic even niet gevolgd, maar hoe is de ervaring met de upgrade naar 7.04? Vanaf 6.06 naar 7.04 upgraden, werkt dat goed? :)

Als ik sudo update-manager -c -d intik krijg ik de melding dat 6.10 beschikbaar is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 00:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:43:
Heb het topic even niet gevolgd, maar hoe is de ervaring met de upgrade naar 7.04? Vanaf 6.06 naar 7.04 upgraden, werkt dat goed? :)

Als ik sudo update-manager -c -d intik krijg ik de melding dat 6.10 beschikbaar is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
nee idd, maar alles in je sources.list veranderen van edgy (of dapper?) naar feisty en dan apt-get dist-upgrade moet ook werken (zei het iets minder subtiel).
Feisty draait iig prima, maar ik heb het alleen vanaf een clean install meegemaakt. Aangezien /home bij mij een ander partitie is, is het een kwestie van de goede programam's aanwijzen in Synaptic om mijn systeem weer zo te krijgen als ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

waarschijnlijk hebben ze de scripts alleen getest voor 1 stap, anders is dat echt niet te onderhouden (alhoewel 6.06 wel de LTS is, dus dat zou wel moeten). 6.06 naar 6.10 ging volgens mij gegarandeerd fout, dus ik zou maar gewoon opnieuw installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:43:
Is het niet zo dat als je 6.10 draait je een button in je update manager krijgt dat 7.04 beschikbaar is? Dat dacht ik te lezen op ubuntuforums.org. Als je nog 6.04 draait is het wel riskant, maar bij velen is het wel goed gelukt om van 6.10 naar 7.04 te gaan (iig op ubuntuforums.org: minder problemen dan vorige keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
gwystyl schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:51:
[...]

nee idd, maar alles in je sources.list veranderen van edgy (of dapper?) naar feisty en dan apt-get dist-upgrade moet ook werken (zei het iets minder subtiel).
Ik heb erover gedacht om het zo te doen, maar dat toch niet gedaan omdat ik geen idee had of allerlei dependency's wel goed zouden worden verwerkt op deze manier. Ik ben dus eerst van 6.06 naar 6.10 gegaan en vervolgens een kleine twee weken later naar 7.04; door een foute upgrade van 6.10 naar 7.04 (ik gaf bij mdadm aan dat ik raid had, terwijl ik dat niet heb...) lukte het me niet meer om in het OS te komen en heb ik het maar opnieuw geïnstalleerd, alleen toen kwam ik dus weer terug bij 6.06. De update van 6.10 naar 7.04 is zonder problemen gegaan de tweede keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik heb sinds de upgrade van Edgy naar 7.04 een fout in mijn 'save as ' dialog. Normaal staat er mijn homedir, desktop en 'filesystem' . Echter .. i.p.v. filesystem staat er nu 'dev' en dit verwijst naar de /dev directory. Ergens is er dus iets fout geconfigureerd /gedetecteerd.

Weet iemand hoe ik dit fix ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Larsie schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:38:
Om de open source driver goed werkend te krijgen moet je fglrx eerst verwijderen
sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

zorg ervoor dat je de open source driver hebt (zou al geïnstalleerd moeten zijn)
sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati

Config je xorg.conf
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

vervang daar de regel
driver "fglrx"

(onder section "device") met
driver "ati"

daarna X reboten (CTRL+ALT+BACKSPACE)

Veel succes! :)
Werkt helaas niet :x
Dus effecten + video kijken, gaat gewoon nu even niet :S :(
Wel heb ik beryl kunnen installeren en goed draaiende gekregen, maar zodra de effecten aan zijn, kan ik met de totem player geen beeld krijgen. Als alle effecten uit zijn dan weer wel! :S

Ik zal nog ff een ander player uitproberen, maar ik heb het vermoeden dat dat niet veel zal helpen |:( .

Iemand anders nog een idee O+

edit--
Met het updaten wordt er geadviseerd trapgewijs up te daten 6.06 -> 6.10 -> 7.04
Niet van 6.06 -> 7.04 en ze hebben liever dat je gewoon de dit gebruikt
quote: PWill;1675449
Please, people; if you plan on upgrading to Feisty Fawn 7.04, use the OFFICIAL upgrade method:
code:
1
$ gksu "update-manager -c"

Modifying your sources.list is unofficial, hacky, and can cause problems, as many users have experienced.

(Admins, can this be posted as a sticky? People need to see it...)

[ Voor 20% gewijzigd door XTREEMRaGE op 25-04-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
XTREEMRaGE schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:48:
[...]

Werkt helaas niet :x
Dus effecten + video kijken, gaat gewoon nu even niet :S :(
Wel heb ik beryl kunnen installeren en goed draaiende gekregen, maar zodra de effecten aan zijn, kan ik met de totem player geen beeld krijgen. Als alle effecten uit zijn dan weer wel! :S

Ik zal nog ff een ander player uitproberen, maar ik heb het vermoeden dat dat niet veel zal helpen |:( .

Iemand anders nog een idee O+
Dit heb ik ook voor, heb wel gemerkt dat wanneer ik even op de titel-balk klik , het beeld er wel is ... anyway ik zet xgl/beryl uit voor ik een filmpje opzet. Jammer, maar zal in de toekomst ongetwijfeld opgenomen worden...

Conky doet het ook niet goed ... refresht niet ! en als je er met een venster over gaat verdwijnt ie ... grrr jammer

[ Voor 7% gewijzigd door Dieter op 25-04-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 22:04
MBV schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:52:
waarschijnlijk hebben ze de scripts alleen getest voor 1 stap, anders is dat echt niet te onderhouden (alhoewel 6.06 wel de LTS is, dus dat zou wel moeten). 6.06 naar 6.10 ging volgens mij gegarandeerd fout, dus ik zou maar gewoon opnieuw installeren :P
Gegarandeerd fout? Hoe kom je daarbij dan?
M'n default desktop thuis is van 6.06 naar 6.10 en vervolgens naar 7.04 gegaan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MBV schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:16:

code:
1
2
3
4
5
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Zo, het ligt aan de netwerkkaart... Dat is dan ook weer duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Wie gaat deel 6 maken :P . Ik heb Ubuntu pas 2 dagen draaien, dus ik laat het aan een pro over ;) .
Btw dit is een interessante link voor beginners, zoals ik :D :P

http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Dieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:51:
[...]

Dit heb ik ook voor, heb wel gemerkt dat wanneer ik even op de titel-balk klik , het beeld er wel is ... anyway ik zet xgl/beryl uit voor ik een filmpje opzet. Jammer, maar zal in de toekomst ongetwijfeld opgenomen worden...

Conky doet het ook niet goed ... refresht niet ! en als je er met een venster over gaat verdwijnt ie ... grrr jammer
Larsie schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:46:
[...]

Is laatst nog langs gekomen in het Beryl/Compiz topic, je moet als output module X11 video output nemen.

Voorbeeldje:

onder VLC > preferences (niet vergeten vinkje bij advanced options te zetten rechts onderin ;) )> video > output/modules > Video output module > X11 video output

Veel video kijk plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199688

Ik heb een vervelend probleem.

Specs:
Mobo Aopen AX4SPE-UN (Geen Jmicron IDE geloof ik???)
CPU P4 2.8Ghz
512Mb Ram
2x IDE DVD speler/brander
250GB SATA HD

Ik heb een dualboot XP/Ubuntu 7.04

Nu heb ik in edgy en feisty dat hij niet boot(ATA error) wanneer in het bios de Onboard IDE chip op auto staat. Als ik hem op SATA only zet boot hij wel, maar dan heb ik natuurlijk geen dvd-spelers.
Het rare is dat vroeger de boot-cd's van Feisty en Edgy wel werkten, en na de install zette ik de onboard IDE op SATA only.

Vanochtend zette ik mijn PC aan en kreeg een Disk boot failure. Gister had ik eigen kernel gecompileerd, en die wou ik vandaag gaan installeren. Mijn idee is dat GRUB corrupt is of iets in het MBR fout is. Als ik namelijk de Feisty live-cd erin stop en boot from first HD kies, kom ik wel in grub en kan ik XP en Ubuntu kiezen. Nu dacht ik, even grub herinstalleren vanaf de live-cd. Echter boot deze niet meer zoals vroeger, op SATA-only(duh geen cd-speler) en Auto niet. Ik krijg dan weer de ATA error. Cd gechecked op errors, niks. Als ik via de live-cd naar GRUB ga en ubuntu ga boot die ook niet, want om de live-cd te booten moet het BIOS op Auto staan en dan boot Ubuntu niet. Verder heb ik ook de bootflags acpi=off en acpi=noacpi geprobeerd, zonder resultaat.

Heeft iemand een oplossing? Ik heb geen floppy-station.
Een misschien drastische oplossing is eerst via live cd naar GRUB gaan en dan mijn dvd-spelers eruit trekken, want linux werkt toch om het bios om dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er is een nieuwe :)
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.