Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.332 views sinds 30-01-2008

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 5

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.
Ubuntu releases

Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011).

De versie na 6.06, Edgy Eft 6.10 is geen LTS versie. Deze versie bevat veel nieuwe features die misschien nog beta zijn, maar waar door iedereen hard aan gewerkt wordt.

Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Edgy+1 en Edgy+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.Buiten de standaard x86, AMD64 en PPC releases zijn er ook releases van Ubuntu 6.06 voor niet standaard situaties. Je moet hierbij denken aan het installeren op systemen met minder dan 192 MB geheugen of bijvoorbeeld wanneer je een oudere versie wilt upgraden op een systeem zonder netwerktoegang. Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
Ubuntu op de desktop

Ubuntu biedt een volledig besturingssysteem om te werken, spelen of gewoon vrije tijd door te brengen. Het komt standaard met een grote hoeveelheid standaard software die het leven een stuk makkelijker maakt.
  • OpenOffice.Org --- Compleet office pakket

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/desktop?action=AttachFile&do=get&target=OpenOffice.orgWriterSmall.png

• Firefox --- Bekende webbrowser

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/img/firefox-tn.png

• Evolution --- Email programma met geintegreerde kalender

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/img/evolution-tn.png

• Totem --- Multimedia programma.

Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/include/img/totem-tn.png

• Vele software meer
Verder biedt Ubuntu zeer veel extra programma's die door servers van Ubuntu vrij beschikbaar zijn gesteld. Met een meegeleverd programma (Synaptic) kan je door de pakketten zoeken, downloaden en installeren.
Dapper vs. Edgy

Omdat de vorige editie, Dapper Drake, een LTS (Long Term Support) uitgave was, waren vele nieuwe features die voor 6.06 gepland waren uiteindelijk niet in de release terecht gekomen. Nu Edgy uit is, zijn een aantal dingen veranderd tov Dapper. Wil je graag gebruik maken van nieuwere software, dan is Edgy een aanrader. Kies je voor veiligheid, dan is Dapper de juiste keuze.

Nieuwe software in Edgy:
  • Upstart (vervanger voor sysvinit, compleet opnieuw opgezet. Het is een systeem dat je besturingssysteem laadt, bedacht en ontworpen vanuit Ubuntu)
  • X.org 7.1(nu met GLX_EXT_texture_from_pixmap extension)
  • Gnome 2.16 (meer eye-candy, meer features, hogere usability tov 2.14t)
  • Gaim 2 (nu nog beta)
  • Firefox 2 ("bon echo", nu nog beta)
  • Totem 2.16.2 (verbeterde support, firefox plugin zou meer formaten moeten kunnen afspelen)
  • Evolution 2.71 (nu met cairo support in de calender)
  • NetworkManager 0.6.3 (nu betere ondersteuning)
  • En heel veel meer. Er is niet voor niets 6 4 maanden gesleuteld aan deze nieuwe release ;)
Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden.
Dat neemt niet weg dat Edgy niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:
[list]• De website van Ubuntu
De website van Kubuntu
De website van Edubuntu
De website van Xubuntu
De officiele start-up guide
Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:
[list]• Nederlandse deel van de ubuntu wiki (niet geupdated voor Edgy Eft)
Uitleg wat repositories zijn en hoe je ze toevoegt
Wat is de terminal en de basis-commando's
Woordenboek
Geteste laptops in Ubuntu
Overige links:
Disclaimer

De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en!
Naar de TS van Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 van Jk_W
/me Binnenkort komt er een complete update van de TS. Dus alle klachten over deze stuur maar een DM.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Tips & Tricks

Inhoud
Upgraden

Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten:
sudo update-manager -c -d
Dit kan je uitvoeren vanuit tty1 (daar kom je met Ctrl+Alt+F1), gewoon in een terminal vanuit je desktop of als je Alt+F2 doet. Als je daarna alle updates binnenhaalt zou je Edgy moeten hebben.
Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!!
Multimedia

Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Wil je dat alles automatisch voor je wordt gedaan, kan je kijken naar EasyUbuntu en Automatix. Beide zijn scripts die dit soort zaken en meer met een paar muisklikken voor je regelen. EasyUbuntu heeft een zeer gemakkelijke interface die aan te raden is voor de beginnende gebruiker. In Automatix kan je meer dingen instellen en extra software installeren zoals VMWare Player.
Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts. Als echte tweaker is het dan ook aan te raden om gewoon de zeer duidelijke wiki te volgen!
Muis

Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed).
Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Flash 9

Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren.
Beryl

Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Dit is naast de looks voor sommige ook handig voor de productiviteit. Maar dit moet volgens mij nog bewezen worden :P. Voorlopig is het een prima stukje software om te gebruiken en vooral om naar te kijken.

Hier een screenshot van een goed werkende Berylcubus. Dit is dus 1 van de functies die beryl invoegd.

Afbeeldingslocatie: http://s41.photobucket.com/albums/e267/ShakaGoldSaint/th_Pantallazo4.png

Wil je meer weten? Kun je op dit XGL/AIGLX/Beryl en Compiz topic terecht voor info, vragen, releases en tutorials over het installeren van Beryl op zowel Kubuntu, Xubuntu en natuurlijk Ubuntu
Gaim 2.0

Afbeeldingslocatie: http://endymion.ugent.be/~peddecke/images/gaim.png

Dit is Gaim 2.0 Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en Yahoo messenger. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS.
Je kan zowel de beta als de oude versie( 1.5) downloaden van de servers van Gaim. Je kan hier ook de update's van de beta opzoeken. Zodat je altijd up to date bent ;)

Slab

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/4144/mainmenuzk5.png

Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen:
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Dit kan je doen door /etc/apt/sources.list te editten, of in Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen deze 3rd party bron toe te voegen.

Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen:
wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add -
Hierna kan je het pakket gnome-main-menu installeren (via Synaptic, apt-get of wat je zelf liever wil).

Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu.
Naar: viper550 @ ubuntuforums.org
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
[list]• Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven.
WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users.

/me Deze zal ook in onderhoud gaan. Dus net als bij de TS geld voor opmerkingen een DM ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Touchdomex op 15-02-2007 17:59 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Deze houd ik vrij voor als de post boven mij te vol zit met informatie maar er nog dingen bijmoeten ;)

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Woah...nu al een nieuw topic. Misschien kan er al wat over feisty in de start post worden gezet?
Dus net als bij de TS geld voor opmerkingen een DM
O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Surkow op 15-02-2007 17:12 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

der staat een korte howto in de 2e ts van hoe Beryl installeren onder edgy... is dat normaal nederlands? klinkt niet echt logisch allemaal
Touchdomex schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:07:
Voor Edgy Eft
code:
1
    deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main

aan je /etc/apt/sources.list en
code:
1
apt-get update && apt-get install beryl emerald-themes

genoeg.Met XGL erbij (voor de non-beta Nvidia-driver en de Ati fglrx-driver) voeg je

code:
1
    deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main

toen aan je /etc/apt/sources.list en
code:
1
apt-get update && apt-get install xgl-server beryl emerald-themes

# Slab kun je (iig in Edgy) installeren met
code:
1
apt-get install gnome-main-menu

zonder die repository toe te voegen.

Verder zijn Compiz en Beryl composite WM, en kunnen niet zomaar zonder extra software draaien. Als je een nVidia kaart hebt, kan je de nieuwste beta driver gebruiken. Anders heb je Aiglx of Xgl nodig. Zie voor meer info hierover het topic op GoT.

[ Voor 84% gewijzigd door Raven op 15-02-2007 17:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
bartgrefte schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:17:
der staat een korte howto in de 2e ts van hoe Beryl installeren onder edgy... is dat normaal nederlands? klinkt niet echt logisch allemaal

[...]
/me Zoals mensen misschien onderaan de TS kunnen lezen voor opmerkingen een DM sturen ipv het topic vervuilen. Dit omdat ik zowiezo al met een grote bezem door de TS ga

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Woei, dat is snel gegaan ;)

Je hebt mn DM dus al. En aangaande Beryl in deze TS: liever niet, misschien dat de TS van XGL/AIGLX/Beryl en Compiz aangepast kan worden naar de huidige zaken. Dan is de Ubuntu discussie ook wat los van die van Compiz&Beryl :)

/edit: ^^ leuk dat rooie kleurtje ;)

Maar wat anders: wie gebruikt eigenlijk welke music player en waarom? Ik heb nu Listen, maar omdat de laatste update al weer een enorme tijd geleden is, denk ik om over te stappen naar wat anders. Rythmbox is niet erg prettig imho. Maar er is Exaile en Banshee: zijn die nog goed onderhouden, positieve ervaringen? Ik ben wel benieuwd :)

[ Voor 40% gewijzigd door mithras op 15-02-2007 17:34 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mithras schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:30:
Woei, dat is snel gegaan ;)

Je hebt mn DM dus al. En aangaande Beryl in deze TS: liever niet, misschien dat de TS van XGL/AIGLX/Beryl en Compiz aangepast kan worden naar de huidige zaken. Dan is de Ubuntu discussie ook wat los van die van Compiz&Beryl :)

/edit: ^^ leuk dat rooie kleurtje ;)

Maar wat anders: wie gebruikt eigenlijk welke music player en waarom? Ik heb nu Listen, maar omdat de laatste update al weer een enorme tijd geleden is, denk ik om over te stappen naar wat anders. Rythmbox is niet erg prettig imho. Maar er is Exaile en Banshee: zijn die nog goed onderhouden, positieve ervaringen? Ik ben wel benieuwd :)
Ik gebruik zelf Amarok. Maar dat is omdat ik ook Kubuntu heb :+

Precies. Ik zal van beryl dan nu een korte inhoud doen en uitleg. Ik heb alleen geen PC waar op dit moment beryl op draait( een of ander naar issue met beryl en mijn Nvidia driver. Moet nog steeds een reinstall doen en daarna eindelijk een aparte /home aanmaken.

Bij deze de vraag of iemand een mooi screenshot(zelfgebakken) met product informatie over beryl( dus skins erbij) Die ik in de TS kan plaatsen. Natuurlijk komen je credits erbij ;)

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Ik gebruik ook Listen, alleen heb ik de laatste beta van hun site gedownload (een .deb'je). Die heeft wat meer leuke features en ziet er wat beter uit. Listen is vooral lekker licht, helemaal in vergelijking met bijv. Banshee dat best veel resources vrat.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Van Listen is toevallig de 13e de final-versie van 0.5 uitgekomen :) Meer lezen kan natuurlijk op http://www.listen-project.org/ .

Ik gebruik zelf ook Listen (en ben blij dat de developer er weer tijd in zal steken). Ik heb ook een tijdje Amarok gebruikt, qua nuttige functionaliteit gelijk aan Listen (of eerder omgekeerd : Listen is qua nuttige functionaliteit gelijk aan Amarok :P). Mooie speler, maar niet de moeite waard om alleen daar de kdelibs voor te houden (zonder Listen had ik nu nog Amarok gebruikt). Banshee heb ik ook een tijdje gebruikt, maar snel even een album selecteren is er niet bij en je merkt het duidelijk als je een aardig grote collectie muziek importeert (daar word Banshee behoorlijk traag van). Rhythmbox heeft een aardige interface, maar gebrekkige / geen support voor andere alfabetten dan het onze (Kanji, Chinese tekens). Quod Libet heeft een interface ongeveer gelijk aan Rhythmbox en vindt ik niet zo prettig werken (er word vreemd omgegaan met de library en queuen). Ook BMPx heeft hier de revue gepasseerd en vond ik vooral onhandig werken (alleen een Album view) en een resource hog (daar is Banshee op z'n hoogtepunt niets bij). Exaile heb ik ook getest omdat dat zogenaamd een Amarok-kloon zou zijn, maar dat valt behoorlijk tegen. Wat ik vooral hinderlijk aan Exaile vond was het ontbreken van "play" en "enqueue" zoals die in Amarok en Listen voorkomen. Mocht die functionaliteit aanwezig blijken te zijn, dan is die zeker niet zo intuïtief als bij eerder genoemde music players.

Een aparte vermelding is Audacious waard, wat een waardige vervanging is van het godsafgrijselijk antieke XMMS en het welbekende Winamp.

@hieronder

Banshee is niet de enige hoor :) Amarok en Listen hebben die functionaliteit ook bijvoorbeeld ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 18:42 . Reden: zpelfaut ]

0.0

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik gebruik op dit moment Banshee als musicplayer en tot nu toe bevalt het mij prima. Banshee is tot op heden niet vast gelopen en dat kan ik niet zeggen van zowel Exile als Rhythmbox.

Daarbij vindt ik het programma fraai van opzet en is het leuk om te zien dat je cd-hoesen automatisch van het net worden geplukt met de juiste plug-in.

• mithras
  • Niet online
Het leuke van Listen is het dynamisch aanvullen van je playlists. Hij kijkt naar het huidige nummer en van Last.fm haalt hij vergelijkbare artiesten op (niets vreemds, doen wel meer players).
Maar vervolgens haalt Listen uit je library die artiesten en voegt ze toe. Erg leuk, hoewel het nog niet 100% werkt (ik kom uiteindelijk vaak uit op of "oldies" of "r&b", en waarom ik dat laatste in mn library heb zitten :r geen idee :?).

Vandaar dat ik graag Listen wilde houden. Er is zie ik alleen de source beschikbaar, dat is wel vaag. Maar goed, vanavond even mee spelen dan :)

• Theimon
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Al mijn audio gaat met Audacious, brede format ondersteuning, goed uiterlijk en het werkt vlot, ook met lange lijsten in je playlist. Je kan geen Media Library aanleggen maar dat heb ik niet nodig, ik heb al mn audio gewoon ingedeeld in folders dus als ik een overzicht wil kijk ik daar wel in.
Audacious heeft tegenwoordig ook een Ubuntu repo trouwens, pik je toch ff mee :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Zoow, ook even de waarschuwing meeverhuist :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Pim. schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:44:
Zoow, ook even de waarschuwing meeverhuist :)
En gaat die waarschuwing ook bekrachtigd worden ditmaal ?
</klein vraagje>

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 22:52 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb ook vrijwel alle mediaplayers al geprobeerd en ik kom steeds weer terug op Amarok. Onder Gnome is het alleen niet erg lekker om mee te werken door de afwijkende interfase en theme.
Heeft iemand de nieuw Rhythmbox al geprobeerd? Ik las ergens dat er nu een goede plugin inzit voor het ophalen van hoesjes en dat er veel bugs zijn opgelost.
Mijn Feisty doos heeft alleen nog geen Wifi (na mijn verhuizing), dus ik heb hem nog niet kunnen binnenhalen (draait nu tussen Herd 1 en Herd 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Listen is het helemaal :Y Mezelf aanpassen aan de interface hiervan was zo gebeurd. Ik werd bijna wanhopig na het testen van al die andere GTK-players (die allemaal wel hun gebreken hebben, zoals ik hierboven uiteengezet heb).

[ Voor 44% gewijzigd door Jungian op 16-02-2007 12:21 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Jungian schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:51:
[...]

En gaat die waarschuwing ook bekrachtigd worden ditmaal ?
</klein vraagje>
Zoveel mogelijk, natuurlijk bivakkeren we hier niet in het topic maar je weet hoe de TR te gerbuiken als het echt uit de hand loopt ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Pim. schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:05:
[...]
Zoveel mogelijk, natuurlijk bivakkeren we hier niet in het topic maar je weet hoe de TR te gerbuiken als het echt uit de hand loopt ;)
Ik heb geen problemen met kleine vraagjes, dus van mij zul je die TR niet krigen :P Ik probeerde meer de zinloosheid aan te stippelen van zo'n regel ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

De regel is juist ervoor dat er niet alleen maar vragen gesteld worden in " grote" topics. Ervaring leert dat nuttige oplossingen en info ondergesneeuwd raken in complete onzin en de zoekfunctie op het forum dan eigenlijk onbruikbaar wordt omdat je met een hit n'og 10 pagina's met meuk door moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

Pim. schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:05:
[...]

En hoelang duurt dat dan voor erop gereageerd wordt? Touchdomex in "Het grote Ubuntu topic deel 4"
Pim. in "Het grote Ubuntu topic deel 4"
:+

Ik denk niet dat dat erg veel gaat werken: binnen een uur is meestal al wel het antwoord op het kleine vraagje gekomen, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/feisty/+specs

Bekijk de lijst eens met nieuwe features voor feisty. Alle gave features ziijn uitgesteld. Korte opsomming:

- Standaard ait/nvidia drivers geinstalleerd
- Beryl/compiz by default
- feisty-telepathy
- slick-boot
- usplash-fsck-progress

Het coole wat er nog in zit is easy-codec-installation. Helaas kan gstreamer nog steeds niet tippen aan vlc en mplayer.

* E-jey kijkt meer uit naar feisty+1 Grafische gaat ubuntu dan een enorme stap voorwaards zetten. Een hotpluggable xorg 7.3. Gewoon on the fly config aanpassen net als bij windows. Desktop compositing die gaver is dan OSX en Vista. Als er dan ook nog eens simpel windows geinstalleerd kan worden via KVM/XEN dan zullen een hoop mensen overstappen :D

Ubuntu FTW :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

" Als er dan ook nog eens simpel windows geinstalleerd kan worden via KVM/XEN dan zullen een hoop mensen overstappen. "

Wat een rubbish, Ubuntu is voor 99% voor de mensen die nu windows draaien nog steeds moeilijk aan te komen: je gaat niet naar een winkel : Doe mij maar ubuntu, maar wanneer ik er niet uit kom kan ik dan terug komen..

Ubuntu is (helaas) zover nog niet, ik draai het ook weer een tijdje, ben er wel tevreden over..

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik ben juist hartstikke blij met Vista en Windows in het algemeen :P Hoe meer mensen Windows blijven gebruiken, des te meer werk er overblijft ;) Ikzelf,mijn ouders en veel andere mensen vermaken zich prima zonder anti-* en weinig veiligheidslekken (die ook nog eens sneller gedicht worden dan éénmaal per maand).

Ik voorzie ook een stortvloed aan belachelijk goedkope Pentium 3's aankomen 8) Ook weer een voordeel van Vista :+

[ Voor 20% gewijzigd door Jungian op 16-02-2007 21:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
k8skaaay schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:41:
" Als er dan ook nog eens simpel windows geinstalleerd kan worden via KVM/XEN dan zullen een hoop mensen overstappen. "

Wat een rubbish, Ubuntu is voor 99% voor de mensen die nu windows draaien nog steeds moeilijk aan te komen: je gaat niet naar een winkel : Doe mij maar ubuntu, maar wanneer ik er niet uit kom kan ik dan terug komen..

Ubuntu is (helaas) zover nog niet, ik draai het ook weer een tijdje, ben er wel tevreden over..
Ik zeg toch ook niet dat meteen de halve wereld over stapt? Als je via xen/kvm makkelijk windows kan installeren, dan kan je een aantal windows applicaties ook gewoon draaien. Dingen als photoshop ed. Dat doe ik nu ook via vmware alleen is dat wat lastig te installeren voor beginners en het is trager. De verhuizing van windows naar linux moet zo makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
E-jey schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:38:
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/feisty/+specs

Bekijk de lijst eens met nieuwe features voor feisty. Alle gave features ziijn uitgesteld. Korte opsomming:

- Standaard ait/nvidia drivers geinstalleerd
- Beryl/compiz by default
- feisty-telepathy
- slick-boot
- usplash-fsck-progress

Het coole wat er nog in zit is easy-codec-installation. Helaas kan gstreamer nog steeds niet tippen aan vlc en mplayer.

* E-jey kijkt meer uit naar feisty+1 Grafische gaat ubuntu dan een enorme stap voorwaards zetten. Een hotpluggable xorg 7.3. Gewoon on the fly config aanpassen net als bij windows. Desktop compositing die gaver is dan OSX en Vista. Als er dan ook nog eens simpel windows geinstalleerd kan worden via KVM/XEN dan zullen een hoop mensen overstappen :D

Ubuntu FTW :D
Klopt... Zowat alle grote features in Feisty zijn uitgesteld. Maar het probleem is juist upstream. De Ubuntu devs zelf werken vaak niet aan de software die deze features mogelijk maken.
Bijv.
- Xorg hotplug support is uitgesteld tot 7.3
- Beryl is nog niet stabiel genoeg
- ATi & nVidia drivers zijn nog niet genoeg gefixed & open-source varianten niet goed genoeg

We praten natuurlijk over vele mensen die in hun vrije tijd aan linux werken.
Ontwikkeling gaat wat sloompjes in het algemeen maar het gaat de goede kant op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleempje. Het is me eindelijk gelukt om Ubuntu Dapper Drake als server OS te installeren. Ook heb ik vsftpd al aan de praat gekregen.

Maar, als ik nu een bestand upload, moet ik elke keer alles handmatig chmodden omdat hij anders niet wordt weergegeven in de webbrowser, ik krijg een permissionerror of ik zie de map er simpelweg niet tussen staan. Hoe los ik dit probleem op? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:09:
[...]

Klopt... Zowat alle grote features in Feisty zijn uitgesteld. Maar het probleem is juist upstream. De Ubuntu devs zelf werken vaak niet aan de software die deze features mogelijk maken.
Bijv.
- Xorg hotplug support is uitgesteld tot 7.3
- Beryl is nog niet stabiel genoeg
- ATi & nVidia drivers zijn nog niet genoeg gefixed & open-source varianten niet goed genoeg

We praten natuurlijk over vele mensen die in hun vrije tijd aan linux werken.
Ontwikkeling gaat wat sloompjes in het algemeen maar het gaat de goede kant op 8)
Het aantal ubuntu gebruikers is geschat op 8 miljoen. Ik weet absoluut niet wat een linux developer per jaar kost, maar laten we het eens schatten op 40.000 euro per jaar. Als dus 2000 gebruikers elk jaar 20 euro betalen, kan er weer iemand fulltime devven. Maak er een site omheen dat je kan zien wat de door jou gesponsorde developer uitspookt. Alle devvers zijn in dienst van canonical en die kan ook de klap opvangen als er opeens een aantal mensen stoppen. Zo kan je direct zien wat er met je donaties gebeurd. Doneren moet leuk en uitnodigend zijn. Zo maar een ideetje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:46:
Ik heb een probleempje. Het is me eindelijk gelukt om Ubuntu Dapper Drake als server OS te installeren. Ook heb ik vsftpd al aan de praat gekregen.

Maar, als ik nu een bestand upload, moet ik elke keer alles handmatig chmodden omdat hij anders niet wordt weergegeven in de webbrowser, ik krijg een permissionerror of ik zie de map er simpelweg niet tussen staan. Hoe los ik dit probleem op? Alvast bedankt!
Dit is dus zo'n klein vraagje die we niet zouden doen ;)

Heb je de man page al door gelezen ? Ik zie twee oplossingen (chmod_enable en de juiste user laten uploaden). Als je er echt niet uit komt, maak een topicje aan en zet er even in wat je allemaal al geprobeerd hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello fellas,

Ik ben zeer gecharmeerd van Beryl, Compiz of hoe je het ook wilt noemen maar ik heb geen verstand van o.a. de commandline e.d. Is er een simpele manier om bijv. beryl op m'n thinkpad aan de praat te krijgen? (gebruik trouwens Edgy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:17:
Hello fellas,

Ik ben zeer gecharmeerd van Beryl, Compiz of hoe je het ook wilt noemen maar ik heb geen verstand van o.a. de commandline e.d. Is er een simpele manier om bijv. beryl op m'n thinkpad aan de praat te krijgen? (gebruik trouwens Edgy)
Wat voor grafische kaart heb je? Het kan redelijk makkelijk zijn wanneer je een goed ondersteunde grafische kaart hebt. Je moet echter wel in staat zijn om configuratie bestanden aan te passen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k heb gewoon zo'n shared 64MB intel kaartje...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Daarvoor is er een heel mooi topic waar je je vraag in kwijt kan: XGL/AIGLX/Beryl en Compiz. Dit heeft niet specifiek met Ubuntu te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:47:
Daarvoor is er een heel mooi topic waar je je vraag in kwijt kan: XGL/AIGLX/Beryl en Compiz. Dit heeft niet specifiek met Ubuntu te maken ;)
zeg je hep nog gelijk ook... ik ga het daar maar eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Net even wat screenshots van Feisty Fawn Herd 4 bekeken. Maar Kubuntu ziet er helaas nog steeds lelijk uit. Wat dat betreft ben ik erg jaloers op Gnome. De themes voor Gnome zijn gewoon veel beter dan die voor KDE. Voor de rest ben ik een 100% KDE-fan, vanwege de superieure architectuur en programma's tov Gnome. Maar oh oh oh, wat doet KDE soms pijn aan m'n ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
jemig, het gaat zo snel dat ik de laatste tijd niet alles heb kunnen volgen; heeft iemand misschien een korte status-update hoe het met P5B-Deluxe/Wifi/Jmicron ondersteuning staat op het moment?

ik word helemaal krankjorum van Vista, wat een ruk-OS zeg. helaas het enige wat ik op het moment een beetje normaal kan gebruiken met mijn specs (ja behalve XP dan, maar daar word ik ook niet vrolijk van)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Ik heb ubuntu nu op mijn laptop draaien met de volgende specs:

celeron 433 en 192mb geheugen, 8mb videokaartje en 5gb hdd

Maar het draait echt als dikke stront door een trechter, ontzettend stroperig, traag en het lijkt wel of zijn geheugenhonger niet te stillen is.

DMA staat aan, hij heeft een beschikbare swappartitie (die ook geactiveerd staat), heb al de laatste updates binnen gehaald maar het is en blijft bijna onwerkbaar sloom, is dit normaal op deze hardware? (Xp en 2k draaiden er namelijk wel redelijk vlot op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

StratoFarmer

Anke :*

ja, het is wat weinig ram voor de standaard install. Wel kun je natuurlijk het een en ander uitzetten en versimpelen, dan werkt het prima.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Metro2002 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:25:

Maar het draait echt als dikke stront door een trechter, ontzettend stroperig, traag en het lijkt wel of zijn geheugenhonger niet te stillen is.

DMA staat aan, hij heeft een beschikbare swappartitie (die ook geactiveerd staat), heb al de laatste updates binnen gehaald maar het is en blijft bijna onwerkbaar sloom, is dit normaal op deze hardware? (Xp en 2k draaiden er namelijk wel redelijk vlot op)
Gnome gebruiken op zulke magere specs is vragen om kutperformance.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:25:

Waarom probeer je geen Xubuntu of Zenwalk, ik durf te wedden dat íe dan wel loopt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:54:
[...]

Gnome gebruiken op zulke magere specs is vragen om kutperformance.
Is Gnome zoveel zwaarder dan KDE dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:38:
De meningen in deze verschillen nogal. Maar als je het geheugengebruik daadwerkelijk gaat meten, dan blijkt KDE (ietsjes) lichter te zijn. En subjectief gezien ervaar ik dat ook zo op mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Metro2002 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:38:
Draait KDE daar vloeiend op ? (retorisch, want ze gebruiken beiden ongeveer evenveel RAM (KDE net iets meer eigenlijk) en CPU)
Beiden DE's vragen meer dan die machine aankan, ga liever voor een WM als XFCE of Fluxbox.
El Cid schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:43:
De meningen in deze verschillen nogal. Maar als je het geheugengebruik daadwerkelijk gaat meten, dan blijkt KDE (ietsjes) lichter te zijn. En subjectief gezien ervaar ik dat ook zo op mijn systeem.
Ik heb het gemeten en KDE gebruikt ongeveer 20 MB meer :+ Ik zie trouwens niet in hoe een mening iets kan veranderen aan een objectieve waarneming van je performance.

Even een mooie quote van de frontpage die natuurlijk +2 inzichtvol wordt gemod omdat het zware bullshit is :
Ondersteund het nu eindelijk ook een x600 mobile videokaarten... op me laptop was het altijd gekloot met ubuntu dat je handmatig in xorg.conf bestandjes moest gaan klooien in de CLI voordat je pas de GUI werkend kon krijgen :r
Terwijl het in OpenSuse wel prima gaat |:(
Mijn reply :
Je lult uit je nek man. CD erin en klaar. Ik heb zelf zo'n ding en dat gaat al jaren zonder post-installatie configureren goed. Niet zo vreemd, aangezien dit model ondersteund word door de open source ati-driver.
berustend op zowel ervaring als de waarheid wordt natuurlijk de grond in geboord. Ik word echt zo misselijk van de FP :r

[ Voor 70% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 19:57 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Even iets anders: Ik heb een laptop met wifi-netwerk. Dat is heel leuk, maar niet goed voor mijn accu ;). Daarom zit er een kill-switch op. Helaas is iemand bij NEC vergeten een indicator-led te maken. Weet iemand of er een software-indicator-led is voor de kill-switch? Ik heb in mijn balk bovenaan nog wel plek voor een icoontje :) (liefst natuurlijk als vervanging van mijn Network Monitor icoontje, jeweetwel, die default, niet de nm-applet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:44:
[...]

Mijn reply :

[...]

berustend op zowel ervaring als de waarheid wordt natuurlijk de grond in geboord. Ik word echt zo misselijk van de FP :r
Het is sowieso -1 "je lult uit je nek reactie" en -1 "ik ben objectief omdat ik het zeg". Nofi (serieus), maar met een korte en niet onderbouwde reply kan je hier weinig mee. Het is een reactie, doch niet een waarvan ik kan zeggen dat alles inhoudelijk onderbouwd is.
Die reactie van de eerste poster is ook niet alles, dat wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:58:
[...]
Het is sowieso -1 "je lult uit je nek reactie" en -1 "ik ben objectief omdat ik het zeg". Nofi (serieus), maar met een korte en niet onderbouwde reply kan je hier weinig mee. Het is een reactie, doch niet een waarvan ik kan zeggen dat alles inhoudelijk onderbouwd is.
Die reactie van de eerste poster is ook niet alles, dat wel ;)
Ik heb toch voldoende onderbouwd ? Meer dan de CD erin doen en installeren is het echt niet. Punt. Dat zo'n reactie +2 word gemod (voordat ik reageerde) vind ik belachelijk. Berichten als deze geven mensen ten onrechte het idee dat een bepaalde distro bagger is.

Had mijn bericht beter geweest als ik zijn stupide opvatting niet had geflamed en ik precies op de seconde na had gemeld wanneer ik dan wel niet Ubuntu geïnstalleerd had ?

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 21:06 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:04:
[...]

Ik heb toch voldoende onderbouwd ? Meer dan de CD erin doen en installeren is het echt niet. Punt. Dat zo'n reactie +2 word gemod (voordat ik reageerde) vind ik belachelijk. Berichten als deze geven mensen ten onrechte het idee dat een bepaalde distro bagger is.
Jij kan hem toch terugbrengen met -1 troll ofzo naar 1?
Had mijn bericht beter geweest als ik zijn stupide opvatting niet had geflamed en ik precies op de seconde na had gemeld wanneer ik dan wel niet Ubuntu geïnstalleerd had ?
Ik ben waarschijnlijk te netjes en voorzichtig, maar wat is er mis met:
De x600 mobile is gebaseerd op een [insert chipnaam] en die wordt goed ondersteund door de opensource ATi driver.
offtopic:
is dit toevallig dat speciale alternatieve projectje, linkje ernaar en gegarandeerd een +1 informatief ;)
Bij Ubuntu wordt de driver gewoon op de cd meegeleverd, dus het installeren is absoluut niet moeilijk. Meer informatie vind je [insert wiki pagina]
Door het wijzen naar de wiki en de driver homepage volgen mensen het linkje, je reactie blijkt zeer informatief te zijn en gaat zo naar +3.

/goede-post-les-van-mithras :+

offtopic:
Nice die cowsay, van Jungian in "NOS Kroeg". Kende het niet, dus ff apt-get cowsay en 8)7 :'(

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 17-02-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik neem aan dat iedereen nu wel het machtige en omnipotente Google heeft ontdekt :P Dat niet iedereen screenshots + logs van zijn handelingen om het zogenaamd werkend te krijgen heeft opgevraagd alvorens een +mod te geven is mij een raadsel :+ </sarcasme>

@hierboven

Het allerbelangrijkste programma en je had het nog niet ? Als het niet in portage had gezeten had ik geen Gentoo gebruikt ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 21:27 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik heb nog 2 install scripts gemaakt voor mezelf. Mss dat iemand deze wel handig vind.

1. Installeer basic Gnome zonder vele programma's dat ik niet nodig heb
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y nautilus metacity xserver-xorg xorg gdm synaptic acpi-support ubuntu-artwork ubuntu-sounds ubuntu-standard xfonts-base xfonts-100dpi xfonts-75dpi xfonts-scalable gsfonts gsfonts-x11 laptop-detect laptop-mode-tools hotkey-setup hal gnome-volume-manager gnome-utils gnome-terminal gnome-themes gnome-system-tools gnome-system-monitor gnome-session gnome-power-manager gnome-panel gnome-media gnome-keyring gnome-desktop-data gnome-control-center gnome-applets nano desktop-base gnome-utils gnome-menus powernowd slocate gnome-power-manager network-manager-gnome firefox

2. Upgraden naar nieuwste versie, repositories goed zetten en dingen installeren zoals openoffice, rar, codecs, wine etc. Prelink aanzetten & draaien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
cd ~

echo Inloggen svp
su

echo Repositories goed zetten
wget -q http://medibuntu.sos-sts.com/repo/medibuntu-key.gpg -O- | apt-key add -
wget http://medibuntu.sos-sts.com/sources.list.d/edgy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | apt-key add -
wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/edgy.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list

# Grote echo van meerdere regels komt eraan
echo "deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy main restricted universe multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy main restricted universe multiverse

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-updates main restricted universe multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-updates main restricted universe multiverse

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu edgy-security main restricted universe multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu edgy-security main restricted universe multiverse

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-backports restricted main multiverse universe
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-backports restricted main multiverse universe

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-proposed restricted main multiverse universe
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy-proposed restricted main multiverse universe

# pyfragtools
# soort tool om te defragmenteren...
deb http://download.tuxfamily.org/syzygy42 edgy reacocard
deb-src http://download.tuxfamily.org/syzygy42 edgy reacocard

# debuntu.. nieuwste gaim + popup library
deb  http://repository.debuntu.org/ edgy multiverse
deb-src http://repository.debuntu.org/ edgy multiverse" > /etc/apt/sources.list
#einde echo

echo Upgraden naar laatste versie
apt-get update
apt-get dist-upgrade -y

echo Installing extra zooi
apt-get install -y gdebi gparted ntfsprogs ntfs-3g ntp-simple openoffice.org nautilus-open-terminal msttcorefonts module-assistant gaim gaim-themes gaim-libnotify gstreamer0.10-alsa gstreamer0.10-esd gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gksu gftp gedit gconf-editor firefox-gnome-support file-roller unrar rar evince eog dvd+rw-tools deborphan totem-gstreamer build-essential bootchart alien p7zip-full prelink sun-java5-bin sun-java5-jdk sun-java5-jre sun-java5-fonts tar bzip2 totem-mozilla vlc wine wireless-tools googleearth libdvdcss2 w32codecs ttf-bitstream-vera

# persoonlijke dingen
apt-get install -y pyfragtools sysv-rc-conf rhythmbox netspeed k3b abiword

echo Prelink configuratie
sed -i 's/unknown/yes/g' /etc/default/prelink
echo Running prelink
/etc/cron.daily/prelink
echo "DPkg::Post-Invoke {\"echo Running prelink, please wait...;/etc/cron.daily/prelink\";}" >> /etc/apt/apt.conf

Fouten voorbehouden, scripts niet getest

De bedoeling is dat ik met de Ubuntu CD alleen CLI installeer en dan install script #1 erop los laat. Daarna boot ik met de GUI en kan ik internetten terwijl #2 draait :+

Als ik ubuntu-desktop wil installeren, komen er 150 packages bij dus ik heb een ietjes meer lite-versie

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchmega op 19-02-2007 11:52 . Reden: Scripts updated ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wat doe je met blaat.txt? Is dat als backup voor je huidige sources.list? Dan kan je beter zoiets doen:
cat /etc/apt/sources.list > sources.backup.list

Je gaat trouwens met k3b wel KDE libs binnen halen, wellicht handig om te vermelden ;) Ook doe je zowel OOo als abiword: waarom die laatste?

En tot slot, zit googleearth in de tuxfamily repo ofzo? Ik heb de laatste binary gedownload van google zelf, maar automatisch up-to-date blijven is wel zo handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
mithras schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:24:
Wat doe je met blaat.txt? Is dat als backup voor je huidige sources.list? Dan kan je beter zoiets doen:
cat /etc/apt/sources.list > sources.backup.list

Je gaat trouwens met k3b wel KDE libs binnen halen, wellicht handig om te vermelden ;) Ook doe je zowel OOo als abiword: waarom die laatste?

En tot slot, zit googleearth in de tuxfamily repo ofzo? Ik heb de laatste binary gedownload van google zelf, maar automatisch up-to-date blijven is wel zo handig :)
Oops. Die blaat.txt moest /etc/apt/sources.list zijn.
Daarnaast heeft het backuppen van de standaard sources.list toch vrij weinig zin. Je kan met Software Sources gewoon weer toevoegen..

Van KDE-libs ga je niet dood ;)

Daarnaast vind ik Abiword veel beter dan OO Writer. Sneller o.a. Maar ik gebruik soms OO Writer wel en de rest van de officesuite.

googleearth zit in de medibuntu repository, samen met de codecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft er iemand al ervaring met Ubuntu System Panel (USP)?

Het is een opgevoerde versie van SuSE' s Slab menu, met een plugin architectuur.
Pics:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~pazzop/meuk/usp1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~pazzop/meuk/usp2.jpg

Er zijn nog geen packages in een repository; alleen een tarball en een subversion repo.

Veelbelovend!

[ Voor 13% gewijzigd door AlterEgo op 18-02-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 10-09 00:02
Heb dit project een aantal dagen geleden even geïnstalleerd. :) ziet er idd veel belovend uit!
Het is alleen jammer dat het nog niet echt aanpasbaar is. Als je nou precies zelf kon bepalen welke programma's etc in het menu verschijnen dan zou dit voor mij een goede vervanger zijn voor het standaard gnome menutje. Voorlopig blijf ik dus nog wel even bij het gnome-menu omdat het usp menu wat te groot/log is, maar ik verwacht wel dat dit project in de toekomst iets moois zal worden.

*edit: Nu ik nog een keer die screenshots bekijk ziet het er toch wel heel mooi uit. Dezelfde layout als bij de bovenste screen heb ik nog niet voorelkaar gekregen.. dat ziet er zeer netjes uit. Toch nog maar eens even stoeien ermee dus.

*update:
Bij mij ziet het er dus als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/6708/56247414pb1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door MDtje op 18-02-2007 18:59 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Er is een beta van USP2 uit (ff zoeken op het ubuntu forum).
USP is een stuk sneller dan het SLAB menu. Het SLAB menu is ook vrijwel niet te customizen. Maar ik vond het nog wel erg buggy. Versie 1 en versie 2, allebij en voor de beta.

Ligt het nou aan mij of is het onmogelijk om USP of SLAB 'always on top' te krijgen. Ik moet wanneer er een venster geopend is elke keer drie keer klikken voordatik het menu boven het venster krijg. Irri....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Bram77 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 03:24:
Ligt het nou aan mij of is het onmogelijk om USP of SLAB 'always on top' te krijgen. Ik moet wanneer er een venster geopend is elke keer drie keer klikken voordatik het menu boven het venster krijg. Irri....
Waarschijnlijk draai je dus Beryl; het heet Focus Stealing Prevention, wat je moet uitzetten omdat het niet goed werkt, zie ook mithras in "XGL/AIGLX/Beryl en Compiz"
AlterEgo schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:07:
Heeft er iemand al ervaring met Ubuntu System Panel (USP)?

Het is een opgevoerde versie van SuSE' s Slab menu, met een plugin architectuur.
Pics:
[afbeelding]
[afbeelding]

Er zijn nog geen packages in een repository; alleen een tarball en een subversion repo.

Veelbelovend!
Op Planet Gnome is gisteren een artikel gepost over het nieuwe Gnome Main Menu:
Updated Main Menu
Ted Haeger discusses the changes done recently to the Main Menu. Link to the video:
Afbeeldingslocatie: http://reverendted.wordpress.com/files/2007/02/main-menu-video-screenshot.png
I love the main menu that Anna's team designed and Jimmy implemented. The KDE folks then improved upon the design and on this new iteration some of the ideas from the KDE design are incorporated.

The code is available from Gnome's SVN

Update: Someone at the office told me story of how the "Search" input box at the top of the main menu ended up at there.

In the early days of the main menu the search bar was at the bottom of the main menu, similar in spirit to Vista, but this prototype existed before Vista integrated it.

Garrett created a "Gnome Desktop" with HTML and Javascript a few months back, and they used this HTML-based desktop to quickly try out many ideas with different people.

During the routine usability tests that are conducted in the Cambridge office, one of the tasks that was part of the test was something along the lines of "Find the document that contains foo". But people would not use the built-in search, they did not notice it on the main menu. Instead people went to the file manager and started opening file by file to find the document.

When the search was moved to the top, the subjects in the usability tests immediately started using it.

Then Vista released their first menu with search integrated at the bottom of the menu. I have been wondering if the guys in the Vista team had conducted any similar tests with their start menu.

Joel posted a few months ago his complains about the logoff functionality in the Vista menu. The developer involved in implementing that bit for Vista then blogged about it and followed up here:

Then someone from the MacOS team weighted in and described the process used at Apple.

From Ted Haeger's video you can see that logout/shutdown also got redesigned with the new menu. I do not know the story behind how it got implemented (there are now two options: shutdown/logoff in the menu) and both bring up two dialogs with further options.

It would be interesting from someone on the Novell Desktop team to blog about that process to complement the Vista and OSX postings.
offtopic:
Links niet meegenomen

[ Voor 76% gewijzigd door mithras op 19-02-2007 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Dutchmega schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:15:
Ik heb nog 2 install scripts gemaakt. Mss dat iemand deze wel handig vind.

1. Installeer basic Gnome zonder vele programma's dat ik niet nodig heb
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y nautilus metacity xserver-xorg xorg gdm synaptic acpi-support ubuntu-artwork ubuntu-sounds ubuntu-standard xfonts-base xfonts-100dpi xfonts-75dpi xfonts-scalable gsfonts gsfonts-x11 laptop-detect laptop-mode-tools hotkey-setup hal gnome-volume-manager gnome-utils gnome-terminal gnome-themes gnome-system-tools gnome-system-monitor gnome-session gnome-power-manager gnome-panel gnome-media gnome-keyring gnome-desktop-data gnome-control-center gnome-applets nano desktop-base gnome-utils gnome-menus powernowd slocate gnome-power-manager network-manager-gnome firefox

[..]
Waarom niet gewoon:
code:
1
sudo apt-get update ; sudo apt-get install gnome-core -fy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 01:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Of misschien apt-get install ubuntu-minimal?
Ik weet nog niet precies wat dat doet, maar uit de omschrijving haal ik dat je dan een redelijk basic gnome systeem krijgt. Het is een metapackage die iig in Feisty zit, ik weet niet of hij ook in Edgy of Dapper zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
zAo schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:00:
[...]

Waarom niet gewoon:
code:
1
sudo apt-get update ; sudo apt-get install gnome-core -fy
-f lijkt me niet echt nodig.
Daarnaast heeft gnome-core dingen die ik niet hoef zoals bug-buddy, yelp.
Anyway, de scripts zijn gemaakt voor mijzelf en ik heb waarschijnlijk andere voorkeuren O-)
gwystyl schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:32:
Of misschien apt-get install ubuntu-minimal?
Ik weet nog niet precies wat dat doet, maar uit de omschrijving haal ik dat je dan een redelijk basic gnome systeem krijgt. Het is een metapackage die iig in Feisty zit, ik weet niet of hij ook in Edgy of Dapper zit.
ubuntu-minimal word automatisch geinstalleerd als je alleen CLI installeert met de alternative CD. Zonder ubuntu-minimal werkt de CLI niet eens...

[ Voor 43% gewijzigd door Dutchmega op 19-02-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Goed nieuws na de volgende comment over mijn video kaart.
Dutchmega schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:29:
Nee. De open source driver ondersteunt je videokaart gewoon niet.
Uit de manual:
R480/R481
Radeon X850 PCIE/AGP (2d only)
Bron: http://ftp.x.org/pub/X11R6.9.0/doc/html/radeon.4.html
Vanaf Ubuntu Feisty Fawn Herd4 (X.org 7.2?) werkt de open source driver ook voor mijn videokaart (zowel 2D, wat gebroken was in Edgy Eft.... als 3D dat helemaal niet zou werken volgens de bovenstaande quote)

Beryl draait nu zoals het hoort onder AIGLX met de open source drivers!

[ Voor 0% gewijzigd door rickiii op 19-02-2007 13:47 . Reden: Verkeerde aanname van X.org 7.2 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
rickiii schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:05:
Goed nieuws na de volgende comment over mijn video kaart.

[...]

Vanaf Ubuntu Feisty Fawn Herd4 (X.org 7.2) werkt de open source driver ook voor mijn videokaart (zowel 2D, wat gebroken was in Edgy Eft.... als 3D dat helemaal niet zou werken volgens de bovenstaande quote)

Beryl draait nu zoals het hoort onder AIGLX met de open source drivers!
Dat is mooi nieuws. Is de manual ook geupdated? (man radeon)
/me hoopt dat RS400 ook werkend is in Feisty :+

Echter, draait Feisty dan Xorg 7.2? Ik zie er niets over in de changelog (versienummering is een beetje raar though)

Ohja, werkt Feisty nog goed dan? Toen ik ging upgraden naar Herd 3, had ik problemen met programma's die niet opstarten of zomaar afsluiten (synaptic bijv.) Geen idee of dat door het upgraden kwam of door Herd 3 zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Dutchmega schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:43:
[...]

Dat is mooi nieuws. Is de manual ook geupdated? (man radeon)
/me hoopt dat RS400 ook werkend is in Feisty :+

Echter, draait Feisty dan Xorg 7.2? Ik zie er niets over in de changelog (versienummering is een beetje raar though)
Nee, dat was een te snelle aanname van mij.
http://packages.ubuntu.co...t=1&keywords=xserver-xorg

Maar hoe dan ook, de drivers zijn gerepareerd en het gebruik van de open source drivers werkt weer goed voor mijn kaart. De manual heb ik nog niet gecontroleerd.
Ohja, werkt Feisty nog goed dan? Toen ik ging upgraden naar Herd 3, had ik problemen met programma's die niet opstarten of zomaar afsluiten (synaptic bijv.) Geen idee of dat door het upgraden kwam of door Herd 3 zelf
Ik heb Herd4 vers geinstalleerd en ik ben er zeer tevreden over. Nog geen enkele crash en de nieuwe Totem codec-downloader is super! Ook het nieuwe control-panel ala Open Suse 10.x (afgezien van een extra muisklik) is prettiger en het nieuwe "Add/Remove Software" onderdeel, waardoor ik Synaptic niet meer nodig heb.. maakt het bijhouden van applicaties voor mij makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn monitor
deze kan 72hz aan op 1280*960
maar linux geeft maximaal 60hz aan

dit is mijn xorg.conf
# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig: version 1.0 (buildmeister@builder3) Fri Dec 15 10:12:14 PST 2006

# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page.
# (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen" 0 0
InputDevice "Generic Keyboard"
InputDevice "Configured Mouse"
InputDevice "stylus" "SendCoreEvents"
InputDevice "cursor" "SendCoreEvents"
InputDevice "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection

Section "Files"

# path to defoma fonts
FontPath "/usr/share/X11/fonts/misc"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/Type1"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

Section "Module"
Load "i2c"
Load "bitmap"
Load "ddc"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "type1"
Load "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"

# /dev/input/event
# for USB
Identifier "stylus"
Driver "wacom"
Option "Device" "/dev/wacom" # Change to
Option "Type" "stylus"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"

# /dev/input/event
# for USB
Identifier "eraser"
Driver "wacom"
Option "Type" "eraser"
EndSection

Section "InputDevice"

# /dev/input/event
# for USB
Identifier "cursor"
Driver "wacom"
Option "Type" "cursor"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "DELL M770"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo"
Option "TripleBuffer" "true
EndSection

Section "Screen"
# Enable 32-bit ARGB GLX Visuals
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"

# If you are using an older version of compiz that
# does not support rendering into the Composite
# Overlay Window, you will need to disable clipping
# of GLX rendering to the X Root window with this
# option, or you will get a blank screen after
# starting compiz:
Option "DisableGLXRootClipping" "True"

Identifier "Default Screen"
Device "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]"
Monitor "DELL M770"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1024x768" "800x600" "720x350" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x960" "1024x768" "800x600" "720x350" "640x480"
EndSubSection
EndSection
Dat is niet mijn enig vraag hoe krijg ik mij muis (g5) en toetsenbord (ergonomic 4000) goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Je moet even de Horizontal Refresh en Vertical Sync waarden van jouw monitor opzoeken (manufacturer website?). Die moeten dan ingevoerd worden in de sectie "monitor". Hoe precies.... Gebruik de zoekfunctie op het Ubuntu forum eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Die kan je invoeren aan de hand van
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:32:
Ik heb een probleem met mijn monitor
deze kan 72hz aan op 1280*960
maar linux geeft maximaal 60hz aan

dit is mijn xorg.conf

[...]
Bram77 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:38:
Je moet even de Horizontal Refresh en Vertical Sync waarden van jouw monitor opzoeken (manufacturer website?). Die moeten dan ingevoerd worden in de sectie "monitor". Hoe precies.... Gebruik de zoekfunctie op het Ubuntu forum eens :)
[Ubuntu Forums] Howto: change resolution/refresh rate in Xorg

Dit zou een goede handleiding moeten zijn.
JW.Empire schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:32 ook nog:
Dat is niet mijn enig vraag hoe krijg ik mij muis (g5) en toetsenbord (ergonomic 4000) goed ingesteld?
Voor het toetsenbord:
[Ubuntu Forums] HOWTO: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 - enabling special keys

Voor de muis heb ik geen oplossingen gevonden. De [Ubuntu Forums] HOWTO: Configuring Logitech mice in Ubuntu 6.06: New Guide geeft duidelijk aan dat er nog andere aanpassingen nodig zijn voor een MX1000 en de G Series. Misschien moet je even contact opnemen met Rhubarb die deze reactie heeft geplaatst op Ubuntu Forums.

Ik heb via Google een handige Blog-entry voor je gevonden [Ad Terras Per Aspera] Logitech G5 Review Under Linux

[ Voor 5% gewijzigd door rickiii op 19-02-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Het schijnt trouwens dat Xorg 7.2 eindelijk goede support heeft voor refresh rate. (System -> Preferences -> Screen resolution zal dan eindelijk werken!)

Het is nog wel onbekend of deze nog in Feisty komt. Ze zijn ermee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:47:
Het schijnt trouwens dat Xorg 7.2 eindelijk goede support heeft voor refresh rate. (System -> Preferences -> Screen resolution zal dan eindelijk werken!)

Het is nog wel onbekend of deze nog in Feisty komt. Ze zijn ermee bezig.
Xorg 7.2 verandert niets aan de omgang met output devices. Hier heb ik nog nooit problemen gehad (3 4 monitoren + 1 tv) met refresh rates trouwens.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MBV schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:09:
Even iets anders: Ik heb een laptop met wifi-netwerk. Dat is heel leuk, maar niet goed voor mijn accu ;). Daarom zit er een kill-switch op. Helaas is iemand bij NEC vergeten een indicator-led te maken. Weet iemand of er een software-indicator-led is voor de kill-switch? Ik heb in mijn balk bovenaan nog wel plek voor een icoontje :) (liefst natuurlijk als vervanging van mijn Network Monitor icoontje, jeweetwel, die default, niet de nm-applet :))
Iemand een idee? 't zou natuurlijk niet zo moeilijk moeten zijn, iwconfig weet het al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog eens over mijn Kubuntu bootprobleem waar ik het over had op het einde van Deel4;

Na de installatie van Kubuntu op dezelfde HD waar XP opstaat was de situatie alsvolgt bekeken met Partition Magic 8;

- Kubuntu stond in een aparte ext3 partitie helemaal achteraan op mijn HD, na de extended partitie van windows, maar heb hem, denk ik, vergeten primary en/of active te zetten.
- de swap van Kubuntu, in swap file system geformateerd, stond als laatse IN mijn windows "extended partitie" na de laatse "logische partitie" in mijn windows extended partitie

C:, D: en E: allen in ntfs

dus zo ...

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/3451/partitionshg4.jpg

GRUB werkte maar ik kon Kubuntu niet booten. Ik zag het startlogo en de laadbalk maar die bewoog niet, Kubuntu bootte dus niet op.

Wat ging er hier mis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:42:

GRUB werkte maar ik kon Kubuntu niet booten. Ik zag het startlogo en de laadbalk maar die bewoog niet, Kubuntu bootte dus niet op.

Wat ging er hier mis :?
Control-alt-F1 ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Na een week of twee Ubuntu Edgy te hebben gebruikt ben ik toch overgestapt op KDE.
Ik heb een clean install gedaan van Kubuntu Feisty Herd4 en ben, als beginnende Linux gebruiker, toch al weer een hoop wijzer geworden.
Het scala aan software en het gebruiksgemak voor en van KDE is waarom ik Kubuntu toch prettiger vind werken.
Over Feisty... Je merkt dat het een Alpha is (o.a. de partitioner bij installatie is buggy), maar i.c.m. met mijn hardware is het net zo stabiel of misschien zelfs wel stabieler dan Edgy.

Vandaag ook even een spalshscreen in elkaar gedraait die mijn wallpaper matched :)

http://www.kde-look.org/c...82&vote=good&tan=53067611
Afbeeldingslocatie: http://www.kde-look.org/CONTENT/content-pre1/53482-1.jpg

edit: Heb de wallpaper ook toegevoegd...
http://www.kde-look.org/content/show.php?content=53483

[ Voor 6% gewijzigd door Bram77 op 20-02-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Bram77 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:59:
Het scala aan software en het gebruiksgemak voor en van KDE is waarom ik Kubuntu toch prettiger vind werken.
Voor Gnome zijn hartstikke weinig apps te vinden :+ En gebruiksgemak ik natuurlijk erg subjectief :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Natuurlijk is mijn opmerking m.b.t. Gnome<->KDE geheel persoonlijk en is het absoluut niet mijn bedoeling hier een discussie over aan te wakkeren. Die zijn er al genoeg geweest lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Hallo,

Even een kort vraagje over ingebouwde KVM-virtualisatie van de komende Feisty:
Is het mogelijk om mijn WinXP pro installatie te benaderen in Feisty? (Ik draai Ubuntu/WinXP dualboot).Of moet ik dat anders zien?
En het is dan dus mogelijk om bijvoorbeeld Half-Life2 te spelen en muziek af te spelen via Winamp in die virtualisatie?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euuh,... leg eens wat beter uit a.u.b. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:04:
Euuh,... leg eens wat beter uit a.u.b. ?
Control-alt-f1 indrukken als je het laadschermpje ziet (wisselen naar naar tty 1 is dat). Dan zou je wat tekst moeten zien (wat normaal op de achtergrond gebeurd). Zie je dan wat nuttigs (of iets waarvan je denkt : WTF) post het hier.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
vogelaarke135 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:37:
Hallo,

Even een kort vraagje over ingebouwde KVM-virtualisatie van de komende Feisty:
Is het mogelijk om mijn WinXP pro installatie te benaderen in Feisty? (Ik draai Ubuntu/WinXP dualboot).Of moet ik dat anders zien?
En het is dan dus mogelijk om bijvoorbeeld Half-Life2 te spelen en muziek af te spelen via Winamp in die virtualisatie?
Over virtualisatie van je bestaande Windows XP in Linux heb ik het volgende artikel gezien:
http://www.howtoforge.com/vmware_converter_windows_linux

Hiermee kun je waarschijnlijk geen Half-Life2 spelen, maar ik kan me uberhaupt niet voorstellen dat dit tegenwoordig lekker loopt op een virtual computer. VMWare Workstation 5.5 blijkt wel Experimental Support for Direct3D te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:09:
[...]

Control-alt-f1 indrukken als je het laadschermpje ziet (wisselen naar naar tty 1 is dat). Dan zou je wat tekst moeten zien (wat normaal op de achtergrond gebeurd). Zie je dan wat nuttigs (of iets waarvan je denkt : WTF) post het hier.
Geprobeerd,... niks speciaals gezien,.. gewoon "starting up the system" ofzo maar verder deed ie niks meer, geen boot, geen extra info,.. maar er is me wel iets anders opgevallen nl. ....

in PM08 heb ik gezien wat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem. Ik heb gezien dat de EXT3 Kubuntu partitie als opmerking gaf dat;

"This partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable"

Tja,.. booten doet ie niet,.. da's een feit maar zou het om bovenstaande reden zijn en zoja,.. hoe los ik dat op :?

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/3451/partitionshg4.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:01:
[...]

Geprobeerd,... niks speciaals gezien,.. gewoon "starting up the system" ofzo maar verder deed ie niks meer, geen boot, geen extra info,.. maar er is me wel iets anders opgevallen nl. ....

in PM08 heb ik gezien wat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem. Ik heb gezien dat de EXT3 Kubuntu partitie als opmerking gaf dat;

Tja,.. booten doet ie niet,.. da's een feit maar zou het om bovenstaande reden zijn en zoja,.. hoe los ik dat op :?

[afbeelding]
Als hij niet bootable zou zijn zou je niet eens dat scherm met dat balkje zien (dan krijg je een mooie Grub-error) :) Control-alt-F8 geeft ook nergens een fout ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:01:
[...]
[..]
Probeer in je Grub eens je juiste kernel te selecteren (met pijltjes dus), dan op "E" te drukken, vervolgens op de 2e regel van boven ook op "E" te drukken. Nu kun je editen als het goed is. Haal dan "quiet" en "splash" oid weg. Vervolgens druk je op enter en boot je door op "B" te drukken.

Nu boot je hem gewoon, maar zie je meer info tijdens de boot.

Overigens is dit een eenmalige wijziging, dus bij de volgende boot is het weer terug.
offtopic:
Kolere, wat is dat rot uitleggen vanaf een Windows werkstation :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zAo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:16:
[...]

Probeer in je Grub eens je juiste kernel te selecteren (met pijltjes dus), dan op "E" te drukken, vervolgens op de 2e regel van boven ook op "E" te drukken. Nu kun je editen als het goed is. Haal dan "quiet" en "splash" oid weg. Vervolgens druk je op enter en boot je door op "B" te drukken.

Nu boot je hem gewoon, maar zie je meer info tijdens de boot.

Overigens is dit een eenmalige wijziging, dus bij de volgende boot is het weer terug.
offtopic:
Kolere, wat is dat rot uitleggen vanaf een Windows werkstation :+
Nope,.. werkt niet.
Als ik dit doe in de eerste kernel zie ik wel op het eind,.. en dat had ik door boot via de 2de kernel in de recovery mode ook al eens gezien,.. hetvolgende;

hij freezed op ...

ata1: SATA link down (SStatus0)
ata1: qc timed out (cmd 0xec)
ata1: dev 0 failed to identify (I/O error)
SCSI 0 : ahci

... dit dan idem voor ata2, ata3 enz...
Na een tijdje loopt hij dan verder tot;

root@ikke-desktop: ~#

Dit had ik al eens ergens tegengekomen in PM08;

Iemand zei me dat dit komt omdat Kubuntu te ver op mijn HD staat om nog bootable te kunnen zijn.
Je partitie staat dus te ver op je schijf om nog bootable te zijn. Dus ofwel neem je nog een deel van D, en E af, en maakt de EXT3 partitie dadelijk na de E, en de swap daarna. Ofwel zal je gans je disk anders moeten inrichten, en de EXT3 partitie op de plaats van de D laten komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb een andere vraag: Ik zou graag op basis van via welke network-interface ik verbonden ben een smb-mount aan of uit willen zetten. Kan dat?
En die VMWare converter klinkt best gaaf :D Helaas is mijn windows-partitie best groot, t.o.v. vrije ruimte van /-partitie linux :(. 9.5GB used, 5 GiB vrij... Windows D-partitie komt nog het dichtst in de buurt met 9.7GiB vrij :( * MBV gaat eens opruimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eindelijk _/-\o_ _/-\o_

Ik heb na heel veel wachten (geen tijd) eindelijk tijd gevonden mijn pc opnieuw te installeren met XP en ... xubuntu :D. Heel simp-el. Live CD gedownload, gedraaid, geinstalleerd. Nu moet ik nog een paar dingetjes oplossen:
• Mijn Win dataschijf is 2x 80gb dynamische NTFS. Nu las ik al dat NTFS niet echt native wordt ondersteund met lezen / schrijven. Dynamisch NTFS al helemaal niet ..? Kan ik deze schijf(-ven) maar beter converteren naar een ander formaat en zo ja welke? Fat32?

• Bij het opstarten krijg ik een grub 17 foutmelding. Ja, is iets met loader. Nog geen idee hoe ik dit kan oplossen. Vlg google zou ik in /etc/grub.conf iets moeten checken. Maar in etc/ staat geen grub.conf ...
>>> Stom, ik start natuurlijk vanaf een liveCD. Grote kans dat etc/ naar een andere plek verwijst dan op mijn fysieke HDD. Nu de fysieke HDD nog vinden :p ik ben dus echt nieuw hier ...

• Nu kan ik ook het volgende doen: helemaal vooraan op mijn partitie is een kleine partitie van Fat32 en een tiental mb. Daar stond vroeger XOSL (bootmanager) op. Nog steeds trouwens, maar ik heb geen idee hoe ik m moet activeren. Ga ik ook eens naar kijken.

Als er mensen zijn die tips over bovenstaand hebben, dan hoor ik ze graag. Ik zal de oplossing straks hier posten voor de volledigheid. Nu draai ik vanaf mijn liveCD :)

edit - ik ben dus nieuw in Linux (op een avontuurtje met Suse na ...): hoe kan ik bestanden zoeken in ubuntu ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Eusebius op 21-02-2007 19:16 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

@ Xplod:

Die 1024-cylinder warning kan je omzeilen door aan het begin van de schijf de /boot partitie neer te zetten. De rest van je Kubuntu kan je dan gewoon achteraan de schijf neerzetten, dat maakt dan niet meer uit. Je moet /boot dan wel de boot-flag mee geven, anders zal XP blijven booten. Dit kan in PM, of met fdisk etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Eusebius schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:04:
Eindelijk _/-\o_ _/-\o_

Ik heb na heel veel wachten (geen tijd) eindelijk tijd gevonden mijn pc opnieuw te installeren met XP en ... xubuntu :D. Heel simp-el. Live CD gedownload, gedraaid, geinstalleerd. Nu moet ik nog een paar dingetjes oplossen:
Zou er niet meer info te vinden zijn voor Gnome/Ubuntu als je nieuw bent :)?
• Mijn Win dataschijf is 2x 80gb dynamische NTFS. Nu las ik al dat NTFS niet echt native wordt ondersteund met lezen / schrijven. Dynamisch NTFS al helemaal niet ..? Kan ik deze schijf(-ven) maar beter converteren naar een ander formaat en zo ja welke? Fat32?
Ik zou zelf Windows op een ntfs-schijf/partitie zetten, en de Linux-distro op ext3. Vanuit Linux kun je prima je ntfs-partitie benaderen, maar ik zou (zeker omdat je aangeeft nieuw te zijn) niet aanraden om linux zelf op een ntfs-schijf te installeren (als het al kan). Dan heb je beide besturingssystemen op een formaat wat goed ondersteund word, wel zo makkelijk.
• Bij het opstarten krijg ik een grub 17 foutmelding. Ja, is iets met loader. Nog geen idee hoe ik dit kan oplossen. Vlg google zou ik in /etc/grub.conf iets moeten checken. Maar in etc/ staat geen grub.conf ...
>>> Stom, ik start natuurlijk vanaf een liveCD. Grote kans dat etc/ naar een andere plek verwijst dan op mijn fysieke HDD. Nu de fysieke HDD nog vinden :p ik ben dus echt nieuw hier ...
Kijk eens met de parition manager (zit iig bij Ubuntu dacht ik onder preferences/administration welke schijf het is, dan die schijf mounten, en dan kun je dr bij.
edit - ik ben dus nieuw in Linux (op een avontuurtje met Suse na ...): hoe kan ik bestanden zoeken in ubuntu ;)
Dat is goed te vinden toch in de menu's of op internet lijkt mij...

In welke volgorde heb je het geinstalleerd, en hoe komt Grub 'kapot'? Heeft de Ubuntu installer dat gedaan? Misschien is het handig om met een lege schijf te beginnen, Windows XP op NTFS, Linux op ext3, dan moet het goed gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Theimon schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:22:
@ Xplod:

Die 1024-cylinder warning kan je omzeilen door aan het begin van de schijf de /boot partitie neer te zetten. De rest van je Kubuntu kan je dan gewoon achteraan de schijf neerzetten, dat maakt dan niet meer uit. Je moet /boot dan wel de boot-flag mee geven, anders zal XP blijven booten. Dit kan in PM, of met fdisk etc...
De kernel boot gewoon, dus is dit allemaal overbodig. Als je mobo booten > 1024 cilinders niet ondersteund krijg je een mooie Grub-error. Linux boot ook zonder bootable flag en met grub in je mbr is dit ook verbodig. Maar knock yourself out Xplod :)

Ik zou eerder wat bootopties extra meegeven (dus niet weghalen zoals je eerder heb gedaan).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Grote prutser schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:42:
[...]

Zou er niet meer info te vinden zijn voor Gnome/Ubuntu als je nieuw bent :)?
Ik vraag maar in het wilde weg ... de wiki's staan open hoor ;) Het was even zoeken naar de shell, maar die heb ik uiteindelijk ook weer gevonden. Het is natuurlijk wennen omdat je een andere benadering hebt. Nu moet ik opeens met dev/hda1 etc gaan werken enzo ... Maar dat wil niet zeggen dat ik vies ben van een beetje CLI-werk :)
Ik zou zelf Windows op een ntfs-schijf/partitie zetten, en de Linux-distro op ext3. Vanuit Linux kun je prima je ntfs-partitie benaderen, maar ik zou (zeker omdat je aangeeft nieuw te zijn) niet aanraden om linux zelf op een ntfs-schijf te installeren (als het al kan). Dan heb je beide besturingssystemen op een formaat wat goed ondersteund word, wel zo makkelijk.
[...]
De linux staat op ext3, maar mijn data staat op ntfs. Dat is de HDD met foto's, documenten etc
Kijk eens met de parition manager (zit iig bij Ubuntu dacht ik onder preferences/administration welke schijf het is, dan die schijf mounten, en dan kun je dr bij.
Dat mounten lukt mij nog niet zo. De NTFS (de C: met windows lukt wel, niet de dynamische D: schijven!) gaat ten dele maar de ext3 van linux pakt xubuntu niet :? Zowel Win als ubuntu staan op de eerste fysieke HDD en zijn resp hda2 en hda4. Dat vind ik wel een beetje raar. In de partitiemanager staat er bij info dat hij niet gemount is. Maar hij herkent m wel.
[...]

Dat is goed te vinden toch in de menu's of op internet lijkt mij...

In welke volgorde heb je het geinstalleerd, en hoe komt Grub 'kapot'? Heeft de Ubuntu installer dat gedaan? Misschien is het handig om met een lege schijf te beginnen, Windows XP op NTFS, Linux op ext3, dan moet het goed gaan...
Dat heb ik dus gedaan maar dat gaat bij mij niet goed. Ik zou niet weten waarom niet ...

edit - ik heb de mbr naar windows hersteld via de windows CD. Nu ben ik aan het spelen met xosl2. Kijken of dat werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Eusebius op 21-02-2007 20:10 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nu heb ik *echt* even de hulp van experts nodig (bovenstaande vragen heb ik teruggevonden in wiki's ed). Eindelijk heb ik XOSL erop en kan tijdens het opstarten kiezen voor de XP schijf (die gewoon opstart) of de xubuntuschijf. Echter, bij de xubuntu blijft het zwart ... Enig idee waar ik het probleem moet zoeken? Moet ik op de één of andere manier de partitie van xubuntu 'resetten'? Ik weet dat dit stom klinkt, maar bij een HDD herschrijf je de MBR. Doe je dat ook bij een partitie :? Ik heb niet zoveel verstand van instellingen op dit nivo.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nee, dat hoeft niet. Je krijgt dus het Grub-menu, en je kan linux starten. Mooi, dat is stap 1 :)
Bij het laden van Linux gaat het dus fout. Krijg je direct een zwart scherm, of laadt hij eerst iets (zo ja: wat is de laatste tekst) en gaat hij daarna op zwart?

Troubleshooten kan je het beste doen met de safe-mode (of zoiets, als het goed is zijn er 2 opties om linux te starten, met 1 naam als 'safe-mode' ofzo). Als die het wel doet, en het 'loading ubuntu'-scherm werkt, dan is het waarschijnlijk je videokaart. Zodra je harde schijf klaar is met ratelen kan je met CRTL+ALT+F1 naar een Shell gaan, en inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Als je daar bent aangekomen kan je lynx installeren:
 sudo apt-get install lynx

en naar dit forum surfen om hulp te zoeken (of even in windows rebooten en de oplossing later toepassen ;))

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 21-02-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Laat ik het anders zeggen: nadat ik in xosl voor xubuntu heb gekozen, gaat xosl exit, zie ik het de regels van het opstartscherm weer (vanuit Bios, met al die hardwarevermeldingen) en xosl 1.1.5 nog wat. Cursor staat stil of is er niet (ik kan geen screenshot maken ;) ) maar er gebeurt niets ... het lijkt wel alsof er na de exit van xosl niets gebeurd. Kies ik voor de 'swap' om vanaf op te starten (ja ik weet het, maar ik wilde even het verschil zien) gebeurt er even weinig. Maw het lijkt wel alsof er gewoon niets gebeurd of niets op de schijf staat. Partition magic geeft vanuit Win aan dat er 1,6 gb opstaat. Als ik met de liveCd opstart, is deze schijf niet gemount - zou dat op de oorzaak wijzen?

Voro diegenen die xosl niet kennen: je kunt heel makkelijk een 'partitie' kiezen die als primaire partitie wordt ingesteld nadat je xosl verlaat. Als ik voor win kies, krijg ik gelijk een melding van de bios-beveiliging dat de mbr wordt aangepast. Bij het kiezen voor xubuntu krijg ik dit niet ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Eusebius schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:21:
Laat ik het anders zeggen: nadat ik in xosl voor xubuntu heb gekozen, gaat xosl exit, zie ik het de regels van het opstartscherm weer (vanuit Bios, met al die hardwarevermeldingen) en xosl 1.1.5 nog wat. Cursor staat stil of is er niet (ik kan geen screenshot maken ;) ) maar er gebeurt niets ... het lijkt wel alsof er na de exit van xosl niets gebeurd. Kies ik voor de 'swap' om vanaf op te starten (ja ik weet het, maar ik wilde even het verschil zien) gebeurt er even weinig. Maw het lijkt wel alsof er gewoon niets gebeurd of niets op de schijf staat. Partition magic geeft vanuit Win aan dat er 1,6 gb opstaat. Als ik met de liveCd opstart, is deze schijf niet gemount - zou dat op de oorzaak wijzen?

Voro diegenen die xosl niet kennen: je kunt heel makkelijk een 'partitie' kiezen die als primaire partitie wordt ingesteld nadat je xosl verlaat. Als ik voor win kies, krijg ik gelijk een melding van de bios-beveiliging dat de mbr wordt aangepast. Bij het kiezen voor xubuntu krijg ik dit niet ...
2 vraagjes :
  • Waarom gebruik je niet (alleen) Grub ?
  • Ik neem aan dat je Grub niet op de partitie zelf heb losgelaten, maar op je mbr, dus wat denk je te bereiken door xosl te laten verwijzen naar die partitie ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:46:
[...]

De kernel boot gewoon, dus is dit allemaal overbodig. Als je mobo booten > 1024 cilinders niet ondersteund krijg je een mooie Grub-error. Linux boot ook zonder bootable flag en met grub in je mbr is dit ook verbodig. Maar knock yourself out Xplod :)

Ik zou eerder wat bootopties extra meegeven (dus niet weghalen zoals je eerder heb gedaan).
Kunnen jullie me dan verder helpen hoe het dan juist moet,.. ik ben nogal ,.. lees complete noob,... op gebied van Linux maar zou het toch wel echt eens een "try" willen geven ;)

• Pim.

Pim.

Ik zou je willen aanraden om voor dit soort vragen eerste de NOS FAQ even door te lezen, wat google werk te doen en als je er dan niet uitkomt een apart topic te openen zodat je vraag wat beter opvalt en niet verzand in de postbrij van een groot topic :)

• MBV

MBV

Jungian schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:44:
[...]

2 vraagjes :
  • Ik neem aan dat je Grub niet op de partitie zelf heb losgelaten, maar op je mbr, dus wat denk je te bereiken door xosl te laten verwijzen naar die partitie ?
Dat vroeg ik me ook al af :)

• Eusebius
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:44:
[...]

2 vraagjes :
Omdat Grub out-of-the box niks doet. Het installatie proces heb ik 'automagisch' doorlopen en toen is grub er vanzelf opgekomen. Ik neem aan dat grub in de mbr is gaan zitten en nu verwijderd is omdat ik xosl erop heb. Maar waarom start xubuntu dan niet als xosl naar de partitie verwijst?

==
hoi

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:49:
[...]

Kunnen jullie me dan verder helpen hoe het dan juist moet,.. ik ben nogal ,.. lees complete noob,... op gebied van Linux maar zou het toch wel echt eens een "try" willen geven ;)
Wel verdorie 7(8)7
Kubuntu boot hier wel degelijk op :!:
Het duurde alleen maar een hele tijd eer er beweging in de Kubuntu laadbalk kwam. Na een klein minuutje begon ie er dan toch aan en in een wip zat ik in Kubuntu.
Hopelijk doet hij dat niet iedere keer.

Hehe,.. ben nu trouwens bezig in Kubuntu,.. probleem,.. die er niet was,.. dus op gelost :)

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 05:31
Ik wil je toch adviseren om gewoon met grub te werken, zo te lezen doe je zaken nu direct in het begin al "the hard way". Kan wel maar je zal tegen aardig wat problemen aan lopen ( of je bent een natuurtalent ). De desktop guide, community ondersteunde documentatie, de wiki's, er is veel en goede info over het gebruik van grub...

Ik ben nu nog een relatieve newbie, maar heb ubuntu een keer of wat opnieuw moeten installeren om het installatie-proces als windows-figuur goed te doorgronden. Dit lukte alleen maar mbv de doc's.

Ik wil maar zeggen, linux iha. is zo'n verandering van denken ( begint al bij de drive-letters ) dat het mij het beste lijkt om gewoon de officiele wegen te bewandelen.Kijk maar.... ;)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:16:
Omdat Grub out-of-the box niks doet. Het installatie proces heb ik 'automagisch' doorlopen en toen is grub er vanzelf opgekomen. Ik neem aan dat grub in de mbr is gaan zitten en nu verwijderd is omdat ik xosl erop heb. Maar waarom start xubuntu dan niet als xosl naar de partitie verwijst?
Omdat Grub dus argumenten meegeeft. De partitie zelf is dom. Grub doet out-of-the-box juist hetgeen je wilt.

0.0

• Eusebius
  • Niet online
Dan houd ik het wel op grub. Maar (en dan zijn we weer aan het begin van de cirkel) hoe kan ik grub activeren cq aanpassen als ik niet bij mijn xubuntu partitie kan? Een beetje kip / ei verhaal :) omdat grub geconfigureerd moet worden vanuit Linux.

Via google vond ik meer problemen met XOSL als bootmanager voor $os / ubuntu, dus is het mss idd verstandiger gebruik te maken van Grub.

[ Voor 25% gewijzigd door Eusebius op 22-02-2007 13:24 ]

==
hoi

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 05:31
Laat de kenners me maar verbeteren:

"sudo grub-install /dev/je eerste schijf"

Is dat wat? ( Ik loop hier zelf ook nog wel eens tegen aan, iig als ik feisty weer eens uit wil proberen...)

Je kan toch nog wel in xubuntu? Anders vanaf de life-cd -----terminal------grub --help ????
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.