Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.333 views sinds 30-01-2008

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
neeroeter schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:27:
Laat de kenners me maar verbeteren:

"sudo grub-install /dev/je eerste schijf"
Je kan het makkelijkste eerst even kijken welke schijven grub allemaal kent:
cat /boot/grub/devices.map
Je krijgt een lijstje met harde schijven. Daarnaast kent grub geen /dev, aangezien dat pas binnen Linux bestaat. Je /dev/hda komt neer op hd0, /dev/hdb op hd1 etc.
Is dus /dev/hda (of /dev/sda) je eerste actieve schijf, dan doe je dit om grub in het mbr van je eerste actieve schijf te installeren:
sudo grub-install hd0

edit:
Woei, eerste post van de nieuwe pagina (100ppp) *O*

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 22-02-2007 13:33 ]

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:16:
Dan houd ik het wel op grub. Maar (en dan zijn we weer aan het begin van de cirkel) hoe kan ik grub activeren cq aanpassen als ik niet bij mijn xubuntu partitie kan? Een beetje kip / ei verhaal :) omdat grub geconfigureerd moet worden vanuit Linux.

Via google vond ik meer problemen met XOSL als bootmanager voor $os / ubuntu.
Als het goed is start GRUB als eerste op wanneer je Xubuntu heb geïnstalleerd. Error 17 betekent dat de kernel niet kan worden gevonden. Wanneer GRUB is geladen kun je op "e" drukken en de opstart variabelen aanpassen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@neerooter: Nee, ik kan dus niet in mijn xubuntu.

Inmiddels heb ik het opgelost. De fout was, dat ik mijn eerste partitie niet als /boot had gedefinieerd bij het installeren.. Wat ik gedaan heb, is alles opnieuw geïnstalleerd waarbij ik de eerste partitie heb geherformatteerd naar ext3 en die aan /boot heb verbonden. De eerste keer had ik de deze partitie onder /media gezet.

Niet zo slim en übern00b :) Maar met wat stoeien kom je er wel en nu weet ik al heel wat meer over hoe (x)ubuntu werkt. Oa hoe ik de terminal kan vinden ... :)

edit - ik post nu vanuit xubuntu :*) als lin00b en jaaarenlange xp-only gebruiker voel ik mij toch een beetje trots. Nu maar heerlijk gaan rondsnuffelen. Vooral het installeren van applicaties vind ik mooi gemaakt.

Ook wil ik nog een oplossing vinden voor mijn dataschijf. Die is nu geconfigureerd als een dynamische NTFS (2 fysieke HDD's zijn 1 partitie). Heeft iemand advies of ik dit anders / beter kan doen? Overstappen naar ext3, maar hoe kom ik er dan vanuit windows in? Of terug naar fat32? Dat lijkt me het veiligst en meest ondersteund.

[ Voor 36% gewijzigd door Eusebius op 22-02-2007 14:51 ]

==
hoi

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Fat32 is zeer goed ondersteund inderdaad, maar files van 4GB of groter gaat helaas niet. Ik zou naar EXT3 overstappen; dit kun je onder windows (met een driver) gewoon lezen/schrijven. Je kan ook even kijken in hoeverre de ntfs-3g driver je huidige partitie ondersteund, maar wees voorzichtig.

• Eusebius
  • Niet online
Ext3 onder windows? Is dat in de praktijk betrouwbaar? Mmmm maar eens wat leeswerk gaan doen op wikipedia.

Dat fat32 niet verder gaat dan 4gb grote bestanden wist ik. Maar bij mijn weten heb ik geen bestanden van 4gb of groter. Zelfs mijn import van de DVcamera zijn kleiner. Fat32 is echter lekker oud al en ik ga liever voor een wat moderner filesysteem. Het liefst eentje die tagbased is ... maar die is nog in ontwikkeling op sf.net

==
hoi

• mithras
  • Niet online
Tagbased fs? Dat klinkt wel leuk :9

Maar ext3 en NTFS zjin beide journaled filesystems, FAT(32) is dat niet. Daarom adviseer ik nog steeds NTFS en/of ext3. Het is echter heel simpel: je kan vanuit Windows (NTFS formatted neem ik aan) wel ext3 lezen _en_ schrijven, maar ga ervanuit dat je met Linux (ext3 formatted) alleen NTFS kan lezen.
De ext3 driver voor Windows vind ik nogal buggy, dus daarom eigenlijk Linux FTW, maar als je nog echt Windows gebruikt zou je met kleine bestanden best nog FAT kunnen overwegen. Het ligt er echt aan: mijn data partitie (mp3/film/software) zou ik niet op een fat schijf willen hebben. Gaat het louter om een wisselwerking Linux vs Windows (bijv. voor Firefox en Thunderbird profielen) kan je wel FAT gebruiken :)

• Eusebius
  • Niet online
Ik heb een grote collectie foto's die ik professionel gebruik. Die staan nu op een NTFS en wil ik zeker ook vanuit xubuntu beheren en bewerken. Het gaat om rawfiles van +/- 8mb groot en zo'n 140gb aan rawfiles (jaja, natuurlijk ge-back-upt ;-). Over een tijdje komt hier een server te staan dat de belangrijke directory's tijdens het afsluiten worden gesynchroniseerd met de server. Maar da's achtergrond info.

Je vindt de ext3 nogal buggy? Mmm da's jammer. Ik had eigenlijk wel gehoopt dat er een stable / mature oplossing zou zijn.

Voor de liefhebbers hier een linkje naar de door mij vermelde tagbased fs: url
The full name of py-tag-fs project is "tag-based file system in Python". It will be a user-oriented logical file system, which is above the current system-oriented fs(like ext2 and ntfs). The files will be organized with tags, instead of folders.
Project is in pre-alpha status. Dus lekker betrouwbaar voor je kritische documenten :p

Nog een lekker windows vraag: ik zie nergens een virusscanner en geen firewall? Moet ik die in xubuntu ook draaien?

[ Voor 36% gewijzigd door Eusebius op 22-02-2007 15:18 ]

==
hoi

• mithras
  • Niet online
De driver werkt wel (er zijn er overigens meerdere), maar ik vond de snelheid niet optimaal. Daarnaast leek het alsof nadat ik Windows had geboot en terug ging naar Ubuntu, Ubuntu het niet zo leuk vond. Meer incontinious blocks dan wanneer ik een Ubuntu->Ubuntu reboot deed.

Geen idee of het daadwerkelijk ook zo is, maar ik had dus het idee dat met Windows de ext3 formatted partitie wel erger defragmenteert.
edit:
Edit naar nieuwe post

[ Voor 108% gewijzigd door mithras op 22-02-2007 15:27 ]

• Eusebius
  • Niet online
Nou, dat is dus gedaan vanuit de linuxwereld om je helemaal van Windows af te helpen ;-)

==
hoi

• user109731
  • Niet online
Ik was van plan mijn data schijf ook te converteren naar ext3... Vreemd dat het buggy is, in theorie zou het erg betrouwbaar moeten zijn, het formaat is itt ntfs volledig open :)

Met ntfs-3g zijn ntfs-partities zowel te lezen als te schrijven, project status is naar eigen zeggen stable... Users met ervaring?

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 22-02-2007 15:31 ]

• Eusebius
  • Niet online
Grote prutser schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:26:
@mithras: welke ext3 driver gebruikte je onder Windows? Ik was van plan mijn data schijf ook te converteren naar ext3... Vreemd dat het buggy is, in theorie zou het erg betrouwbaar moeten zijn, het formaat is itt ntfs volledig open :)

Met ntfs-3g zijn ntfs-partities zowel te lezen als te schrijven, project status is naar eigen zeggen stable... Users met ervaring?
Bedankt voor de link. Ik lees daar ook over dynamische NTFS:
Dynamic disk is a
storage type, not filesystem. It's a layer below the filesystems.

Depending on the type of your dynamic disk, you must put it together if
needed by the Linux LDM driver then you can mount the dynamic volume by
ntfs-3g the same way as a DOS, GPT partitions or file image.

ntfs-3g support is independent of the used storage type, it works with
any, given the volume was put together correctly beforehand.
ATM heb ik 160gb als dynamische NTFS draaien. Ik ga eerst maar eerst eens proberen hoe ver ik kom met deze driver. Ik sluit me aan bij grote prutser: zijn er mensen met ervaring over deze driver cq NTFSdrivers voor ubuntu?

==
hoi

• mithras
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:14:
Voor de liefhebbers hier een linkje naar de door mij vermelde tagbased fs: url
[...]
Project is in pre-alpha status. Dus lekker betrouwbaar voor je kritische documenten :p
Mja, het is geschreven in Python :| Leuk hoor, dat taaltje. Ik vind het makkelijk en het is lekker snel te programmeren, maar een filesystem :? Je kan natuurlijk best, maar ik zou liever voor een taal als C kiezen om zoiets fundamenteels te schrijven...
Nog een lekker windows vraag: ik zie nergens een virusscanner en geen firewall? Moet ik die in xubuntu ook draaien?
_O- Die virusscanner bestaat wel, maar alle bestaande virussen voor Linux gebruikte bugs die nu solved zijn. Je zou het hooguit nog kunnen draaien om infected mailtjes die jij krijgt niet kan doorsturen naar andere Windows gebruikers.
en firewall: je hebt iptables, maar als je een router gebruikt zou ik het lekker daarbij (met NAT) houden. Klungelen met iptables is namelijk niet echt makkelijk en intuitief :p
@mithras: welke ext3 driver gebruikte je onder Windows? Ik was van plan mijn data schijf ook te converteren naar ext3... Vreemd dat het buggy is, in theorie zou het erg betrouwbaar moeten zijn, het formaat is itt ntfs volledig open :)
Deze
Ja, maar als jij kritieke bestanden daarop zet... ik vertrouw het gewoon nog niet. Het is simpelweg niet compleet stable te maken als je een open-source app bouwt om een closed-source applicatie waarvan je de code niet kent. Je weet niet wat er mogelijk nog mis kan gaan, dus wmb: liever niet ;)

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Je hebt inderdaad geen virusscanner nodig in Linux. :*)

Wanneer je iptables wilt beheren kun je dat het beste doen met Firestarter. Hiermee kun je zeer eenvoudig poorten forwarden en dergelijke.

Afbeeldingslocatie: http://www.fs-security.com/pics/shot1.jpg

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

• mithras
  • Niet online
Kan je in Firestarter aangeven dat er een popup komt wanneer een programma access vraagt? Zoals in Windows zegmaar :X

Toen ik Firestarter gebruikte was het "alles dicht behalve volgende regels" of "alles open en volgende regels dicht". Wellicht dat ik verkeerd kijk, maar kan het ook "alles dicht tot er een request van binnen komt en sta na goedkeuring toe"?

• Eusebius
  • Niet online
Geen virusscanner nodig? Ik moet eerlijk zeggen, ik voel me nu naakt in de kalverstraat ...

Nu heb ik gekozen voor de x-variant, xubuntu. Daarin is Abiword voorgeinstalleerd omdat abiword sneller is dan OpenOffice. Ik wil echter OO draaien, maar als ik in de package manager Abiword selecteer voor "removal" geeft de package manager aan dat de xubuntu-desktop verwijderd wordt :?

==
hoi

• mithras
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:51:
Geen virusscanner nodig? Ik moet eerlijk zeggen, ik voel me nu naakt in de kalverstraat ...

Nu heb ik gekozen voor de x-variant, xubuntu. Daarin is Abiword voorgeinstalleerd omdat abiword sneller is dan OpenOffice. Ik wil echter OO draaien, maar als ik in de package manager Abiword selecteer voor "removal" geeft de package manager aan dat de xubuntu-desktop verwijderd wordt :?
Dat klopt, (x|k)ubuntu-desktop is een dummy packages. Als je een kaal systeem hebt kan je het pakketje installeren, die vervolgens de rest als dependency meeneemt.
Het verwijderen van abiword betekent dat je niet de standaard xubuntu-desktop meer hebt, dus wordt die ook verwijderd. Dan kan je dus weer (x|k)ubuntu-desktop installeren om je standaard software pakketten terug te krijgen :)
offtopic:
En nu stop ik met myreact F5'en en ga aan het werk :X :w

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 22-02-2007 15:53 ]

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

mithras schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:49:
Kan je in Firestarter aangeven dat er een popup komt wanneer een programma access vraagt? Zoals in Windows zegmaar :X

Toen ik Firestarter gebruikte was het "alles dicht behalve volgende regels" of "alles open en volgende regels dicht". Wellicht dat ik verkeerd kijk, maar kan het ook "alles dicht tot er een request van binnen komt en sta na goedkeuring toe"?
Nope, Firestarter ondersteunt dit niet. Onder Ubuntu is standaard alles dicht. -_-

Wat dan wel weer handig is, is dat er standaard regels ingesteld kunnen worden. Ik heb gewoon alles weer open gegooid (MSN file transfers, FTP, IRC, Bittorrent etc).

Albert Einstein

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Werkt prima. Nooit corruptie gehad. Ik heb een tijdje het ntfs-3g topic op ubuntu gevolgd. 50+ pagina's of iets dergelijk en niemand met corruptie/dataverlies. En dat was voordat het stable was...
mithras schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:33:
[...]
Ja, maar als jij kritieke bestanden daarop zet... ik vertrouw het gewoon nog niet. Het is simpelweg niet compleet stable te maken als je een open-source app bouwt om een closed-source applicatie waarvan je de code niet kent. Je weet niet wat er mogelijk nog mis kan gaan, dus wmb: liever niet ;)
Daarvoor heb je backups. Alsof de rest (Windows, HD-crashes) zo goed te vertrouwen zijn...
Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:51:
[..]
Daarin is Abiword voorgeinstalleerd omdat abiword sneller is dan OpenOffice. Ik wil echter OO draaien, maar als ik in de package manager Abiword selecteer voor "removal" geeft de package manager aan dat de xubuntu-desktop verwijderd wordt :?
Kan je gerust doen. xubuntu-desktop is een meta-package die er alleen voor zorgt dat bepaalde packages geinstalleerd worden. Als je deze verwijderd, worden niet alle programma's die erbij horen verwijderd :)

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:34:
[...]

Daarvoor heb je backups. Alsof de rest (Windows, HD-crashes) zo goed te vertrouwen zijn...
Als jij met een bootje in de storm de oceaan moet oversteken: ga jij dan mee met een dronken stuurman die zegt weer nuchter te zijn of kies je voor een capabele stuurman?

Het is niet zo dat de kans van een Windows of hdd crash verminderd worden door het niet gebruiken van de driver. Het gebruik van een functionaliteit als dit heeft potentie om de kans op verlies groter te maken. Dat is mijn punt: het is een mogelijke factor die ook je bestanden corrupt kan maken. En zijn je bestanden kritiek, doe het dan liever niet als er net zulke goede andere methodes zijn. Backups helpen altijd, maar dat is niet het punt waar ik het over heb :)

• Eusebius
  • Niet online
Dutchmega schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:34:

[...]

Kan je gerust doen. xubuntu-desktop is een meta-package die er alleen voor zorgt dat bepaalde packages geinstalleerd worden. Als je deze verwijderd, worden niet alle programma's die erbij horen verwijderd :)
Het lijkt zo alsof ik de hele desktop vernagel. Vandaar dat ik het vraag.

Is het normaal dat de CPU usage continue op 60% zit? Ik heb in de taakbalk bovenaan een progresbar gezet die de CPU in de gaten houdt. Hij zit continue op 60%. Dat vind ik wel een beetje veel ...

[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 22-02-2007 16:59 ]

==
hoi

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:57:
[...]

Is het normaal dat de CPU usage continue op 60% zit? Ik heb in de taakbalk bovenaan een progresbar gezet die de CPU in de gaten houdt. Hij zit continue op 60%. Dat vind ik wel een beetje veel ...
Dat is niet echt normaal nee. Als je erop dubbelklikt, welk proces zorgt daar dan voor?

@mithras: bekend probleem, ik heb GoT zelfs in mijn hosts staan, zodat ik 3 handelingen nodig heb om hier weer langs te komen. Soms, heel soms, verzin ik halverwege dat ik belangrijkere dingen te doen heb :P

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:02

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:57:
[...]

Kijk eens bij je processen ;). Misschien is je Xorg in de war. Ik heb daar ook last van op het moment( ben te lui om het op te lossen) Daardoor neemt hij op DUALcore beide core's constant 30 procent in. Waarom Xorg dat doet ben ik nog steeds niet achter. Maar je kan in ieder geval het probleem vinden

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Ik heb ervaring met ntfs-3g en nooit corruptie gehad. Wel het probleem dat met name de schrijfsnelheid bij veel kleine bestander ERG te wensen overlaat (~0.5 - 1 MB/s). Grote bestanden gaan wel enigzins acceptabel, en lezen werkt gewoon soepel.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Eusebius schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:16:
Dan houd ik het wel op grub. Maar (en dan zijn we weer aan het begin van de cirkel) hoe kan ik grub activeren cq aanpassen als ik niet bij mijn xubuntu partitie kan? Een beetje kip / ei verhaal :) omdat grub geconfigureerd moet worden vanuit Linux.

Via google vond ik meer problemen met XOSL als bootmanager voor $os / ubuntu, dus is het mss idd verstandiger gebruik te maken van Grub.
Grub vanuit linux installeren hoeft geen probleem te zijn, ook niet als je niet bij je installatie kan. Gewoon de installatie-CD erin en vanuit de Live-CD mode grub herinstalleren.

• Eusebius
  • Niet online
gwystyl schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:49:
[...]

Grub vanuit linux installeren hoeft geen probleem te zijn, ook niet als je niet bij je installatie kan. Gewoon de installatie-CD erin en vanuit de Live-CD mode grub herinstalleren.
Dan moet het voor mij, als een beginner, ook wel duidelijk zijn dat je een /boot moet instellen. Dat had ik nl eerst niet door. Maar het is natuurlijk gewoon een kwestie van lezen he ;)

Over die processen (hierboven). Na een herstart zit ik gewoon weer op een normaal nivo.

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 22-02-2007 21:31 ]

==
hoi

• MBV

MBV

je hoeft geen /boot in te stellen: als je alles op / instelt en die partitie instelt om te booten is er niks aan de hand :). Als je daarentegen /media als /boot probeert te gebruiken raakt grub een beetje in de war, omdat daar helemaal geen kernel op staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
iemand nog meer informatie over ubuntu studio en/of screenshots? http://ubuntustudio.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

kan je ergens instellen van welk land ubuntu de software pakketen moet downloaden?

Ik kan kiezen tussen de hoofdserver en België.
Omdat ik voor lange tijd in Zweden zit zou het wel gemakkelijk zijn als ik zweden aan de locaties kan toevoegen.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

moser schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:57:
kan je ergens instellen van welk land ubuntu de software pakketen moet downloaden?

Ik kan kiezen tussen de hoofdserver en België.
Omdat ik voor lange tijd in Zweden zit zou het wel gemakkelijk zijn als ik zweden aan de locaties kan toevoegen.
Gewoon een kopie maken van je huidige /etc/apt/sources.list en even ".be" vervangen door ".se" met sed -i of gewoon in gedit. Als je weer in BE bent, gewoon de oude terugzetten.

Owja; en even apt-get update draaien :)

[ Voor 3% gewijzigd door zAo op 23-02-2007 10:34 . Reden: Owja.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gewoon de goede server uitzoeken, en instellen in /etc/apt/sources.list. Kan evt ook via System settings -> Software Sources ik zie net dat ze die nogal hebben veranderd sinds 6.06 :X. Hoe werkt dat? Op basis van IP ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:24:
je hoeft geen /boot in te stellen: als je alles op / instelt en die partitie instelt om te booten is er niks aan de hand :). Als je daarentegen /media als /boot probeert te gebruiken raakt grub een beetje in de war, omdat daar helemaal geen kernel op staat :P
Ja zoiets :p Maar je moet je voorstellen dat ik vanuit Windows kom (en heel vroeger OS/2!) en nog een beetje moet wennen aan al dit nieuws.

Alleen al het simpel installeren van een ander programma roept veel vragen op :+ Neem F-spot (fotomanager). De bijgeleverde versie is 0.2.1 maar op internet is versie 0.3.4 uit. Voor ubuntu wordt Dan komen er voor mij - als linux newbie - de volgende vragen op:
  • Kan ik 0.3.4 installeren? De ingebouwde update manager geeft t namelijk nog niet aan
  • Zo ja, hoe dan? Apart downloaden?
  • Waarom kan een Gnome-programma opeens wel op een Xfce desktop?
  • Maakt dat dus niet uit, kan ik gnome en KDe gewoon op Xfce draaien en vooral hoe dan?
Nou ja, je ziet er valt genoeg voor mij te ontdekken :) Alleen al de simpele vraag eerder in dit topic waar mijn virusscanner was geeft mijn kennis aan.

Maar ondanks dit alles ... het werkt zo ontzettend lekker! Als iemand nog een goede raw-converter weet (voor foto's onder linux) die de kwaliteit van professionele (lees: goede) converters weet te evenaren, dan houd ik mij aanbevolen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

Een tijdje geleden werkte ik zo goed als alleen op linux.
Maar met de verhuizing hadden we geen lan meer , alleen nog draatloos internet
via een U.S. Robotics Wireless MAXg PCI Adapter, er waren hier geen drivers voor
dus ik zat weer aan windows vast omdat we geen kabels door het huis wilde
mijn vraag zijn er nu wel drivers er voor ??

alvast bedankt

ps. stel deze vraag omdat ik slecht eerst linux installeeren en achteraf er geen drivers voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@lennart: Je had je gewoon niet moeten bemoeien met die HDD-indeling, dan was alles goed gekomen :+

Software installeren: De (soms antieke) versies staan in de repository. Dit is bewezen werkend (voor minstens 1 schone installatie ofzo ;)). Als je andere software tegenkomt dan in de repos staat, zijn er ruwweg 5 mogelijkheden:
- nieuwe source toevoegen aan sources.list: zo blijf je ook voor de niet-ondersteunde versie up2date
- .DEB downloaden, dubbelklikken en gebruiken als 'installer'
- .RPM downloaden en installeren (iets meer gedoe, zelfde idee)
- generieke binaries installeren van een fabrikant, bijv de HPLib: je download een executable die alles zelf regelt.
- zelf compileren (laatste redmiddel, kan altijd bij GPL software)

De repositories zijn alleen een 'extra' t.o.v. windows, de rest is eigenlijk hetzelfde idee: men download een installer en voert hem uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:17:
[...]
  • Waarom kan een Gnome-programma opeens wel op een Xfce desktop?
  • Maakt dat dus niet uit, kan ik gnome en KDe gewoon op Xfce draaien en vooral hoe dan?
Xfce is een DE, net als KDE en Gnome. Programma's gemaakt voor de 1 werken gelukkig ook op de andere twee, al dan niet met wat extra libraries, maar ze zien er soms wat anders uit (KDE progs onder Gnome/Xfce en omgekeerd. Gnome en Xfce gebruiken beide dezelfde GUI toolkit, daar heb je dat dus niet). Je kunt ubuntu-desktop installeren voor Gnome, en kubuntu-desktop voor KDE, dan kun je bij het inloggen kiezen welke je wilt. xubuntu-desktop had je al.

Zo heb ik het begrepen iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 22:37
Ik heb een vraagje met betrekking tot GRUB. Ik heb twee verschillende Xorg configuraties voor mijn laptop. De eerste heet laptop.conf en de tweede het extern.conf. Ik zou graag willen dat ik in GRUB bootmenu kan kiezen welke xorg conf ik wil gebruiken. Momenteel boot ik ubuntu en als ik van scherm wil wisselen dan doe ik sudo copy <config>.conf xorg.conf. Dat is een beetje omslachtig vind ik zelf. Ik heb al een keer een script gebruikt die kijkt of er een extern signaal is maar op een of andere manier denkt ie dat er altijd een extern scherm is (het gaat om dit script)
Ik heb de grub documentatie bekeken maar kan het niet vinden. Ik heb een Ati Radeon X700 Mobilty draaiende op de fglrx drivers. Iemand een idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:28:
hallo,

Een tijdje geleden werkte ik zo goed als alleen op linux.
Maar met de verhuizing hadden we geen lan meer , alleen nog draatloos internet
via een U.S. Robotics Wireless MAXg PCI Adapter, er waren hier geen drivers voor
dus ik zat weer aan windows vast omdat we geen kabels door het huis wilde
mijn vraag zijn er nu wel drivers er voor ??

alvast bedankt

ps. stel deze vraag omdat ik slecht eerst linux installeeren en achteraf er geen drivers voor zijn.
Probeer het gewoon met de live-cd en ndiswrapper :). Je kan de live-cd heel makkelijk gebruiken om dat soort dingen te testen. En anders koop je toch gewoon voor 20 euro een kaart die wel ondersteund wordt? :)

@Jorick: waarom opnieuw opstarten? xorg.conf verwisselen en X herstarten is genoeg, en duurt maar 10 sec ipv 2 minuten :).

Daarnaast: wat is je echte probleem? Kan je de resolutie niet veranderen nadat je hebt opgestart? Probeer dan eens het tooltje xrandr (commandline). Die werkt bij mij beter dan de gui-tool :)

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 23-02-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 22:37
@Jorick: waarom opnieuw opstarten? xorg.conf verwisselen en X herstarten is genoeg, en duurt maar 10 sec ipv 2 minuten :).
Ja dat bedoel ik ook ik restart dan X dmv ctrl+alt+backspace. Alleen dan vind ik het nog geen mooie oplossing ookal kost het maar een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
[...]
  • Kan ik 0.3.4 installeren? De ingebouwde update manager geeft t namelijk nog niet aan
Dat kan voor de vijf punten die /me MBV aangeeft.
Bedenk wel: waarom 0.3.4? Heeft een meerwaarde boven de 0.2.1 die je nu gebruikt? Ik zou het er gewoon bij laten, maar het is in principe erg simpel:
  • Download de source
  • Pak het bestandje uit en ga met een terminal naar de uitgepakte directory (in f-spot-0.3.4 dus)
  • Open daar en terminal en typ:
    ./configure
    Als je een aantal errors krijgt heb je wellicht niet alle benodigde software, kijk daarvoor even hier.
  • Compileer de code en installeer het. Misschien dat je nog geen checkinstall hebt, dan moet je (via apt of Synaptic) even "checkinstall" installeren.
    make
    sudo checkinstall
Maar ondanks dit alles ... het werkt zo ontzettend lekker! Als iemand nog een goede raw-converter weet (voor foto's onder linux) die de kwaliteit van professionele (lees: goede) converters weet te evenaren, dan houd ik mij aanbevolen.
Je kan in http://packages.ubuntu.com door alle beschikbare pakketten zoeken. Zoeken naar 'raw' levert je dus de volgende resultaten op. Ik heb volgens mij gimp-dcraw en gimp-ufraw (afhankelijk van dcraw en ufraw).
Grote prutser schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:46:
[...]

Xfce is een DE, net als KDE en Gnome. Programma's gemaakt voor de 1 werken gelukkig ook op de andere twee, al dan niet met wat extra libraries, maar ze zien er soms wat anders uit (KDE progs onder Gnome/Xfce en omgekeerd. Gnome en Xfce gebruiken beide dezelfde GUI toolkit, daar heb je dat dus niet). Je kunt ubuntu-desktop installeren voor Gnome, en kubuntu-desktop voor KDE, dan kun je bij het inloggen kiezen welke je wilt. xubuntu-desktop had je al.

Zo heb ik het begrepen iig :)
Het klopt, alleen zou ik voor een newb wel erbij zeggen dat een DE voor Desktop Environment staat: al het grafisch geweld van je desktop wordt min of meer geregeld door Gnome, Xfce of KDE.
Nu gebruiken Gnome en Xfce beide GTK om de elementen (buttons, borders, pijltjes etc) weer te geven, dus zijn in principe Xfce en Gnome applicaties uitwisselbaar. KDE gebruikt Qt, dus dat ziet er anders uit. Je moet als je Gnome hebt en KDE apps wil draaien dus bepaalde libraries van Qt en KDE installeren, maar het kan wel :)
Jorick schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:02:
Ik heb een vraagje met betrekking tot GRUB. Ik heb twee verschillende Xorg configuraties voor mijn laptop. De eerste heet laptop.conf en de tweede het extern.conf. Ik zou graag willen dat ik in GRUB bootmenu kan kiezen welke xorg conf ik wil gebruiken. Momenteel boot ik ubuntu en als ik van scherm wil wisselen dan doe ik sudo copy <config>.conf xorg.conf. Dat is een beetje omslachtig vind ik zelf. Ik heb al een keer een script gebruikt die kijkt of er een extern signaal is maar op een of andere manier denkt ie dat er altijd een extern scherm is (het gaat om dit script)
Ik heb de grub documentatie bekeken maar kan het niet vinden. Ik heb een Ati Radeon X700 Mobilty draaiende op de fglrx drivers. Iemand een idee :?
Kan je niet beter een 2e monitor toevoegen in je xorg.conf? Dan hoef je alleen de default monitor te veranderen, en wellicht nu nog X te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik ben bang dat het wachten wordt op Xorg 7.3 en dat je het nu moet doen met 2 zelfgemaakte scriptsjes op je desktop. Het scriptje laten mv'en en een "sudo /etc/init.d/gdm restart" laten uitvoeren. Netjes is het niet, maar ik denk dat het voor nu niet veel anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]
lees dit maar eens door: http://pages.quicksilver....0/Nikon_D70_on_Linux.html
mithras schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:54:
[...]
Dat kan voor de vijf punten die /me MBV aangeeft.
Bedenk wel: waarom 0.3.4? Heeft een meerwaarde boven de 0.2.1 die je nu gebruikt? Ik zou het er gewoon bij laten, maar het is in principe erg simpel:
[knip]
Je vergeet het volgende commando wat je ervoor moet zetten:
sudo apt-get install build-essential
[...]
Je kan in http://packages.ubuntu.com door alle beschikbare pakketten zoeken. Zoeken naar 'raw' levert je dus de volgende resultaten op. Ik heb volgens mij gimp-dcraw en gimp-ufraw (afhankelijk van dcraw en ufraw).
Kijk ook even naar die link die ik bovenaan heb gezet ;)
Ik gebruik daarvoor altijd
apt-cache search raw
dan hoef ik geen websites te belasten :)
[...]
Kan je niet beter een 2e monitor toevoegen in je xorg.conf? Dan hoef je alleen de default monitor te veranderen, en wellicht nu nog X te herstarten.
Goh, als jij mij even kan uitleggen hoe dat moet dan ben ik je veel dank verschuldigd. Ik wens je veel suc6, ik ben er al een paar maanden naar op zoek :P Met Xrandr kom ik nu in de buurt, maar ideaal is het nog niet. Ik forceer nu dat de radeon-driver mijn 2 monitoren detecteert. Zodra ik opstart, pakt hij dan vanzelf de 3e resolutie, 1280x1024, die ik met xrandr naar 1400x1050 of dual-screen zet. Als ik nu echter mijn laptop op standby heb gehad werkt xrandr niet meer 8)7.

[edit]Oh ja, had ik al gezegd dat mijn login-scherm wel uitgaat van 1280x1024+1400x1050, terwijl de driver het maar op 1 monitor (scrollend) tekent? Ziet er heel vaag uit. En mijn inlogschermpje voor de screensaver wordt altijd nog op de externe monitor getekend, ook als ik hem op 1 scherm heb staan 8)7.

En voor het geval iemand het wilt weten: zodra ik geen last meer heb van mijn RSI en ik die website voor een kennis af heb gemaakt, ga ik eerst aan NetworkManager fixen voor de TU/e, voordat ik aan dual-screen ga sleutelen :+ * MBV denkt graag op lange termijn :+

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 23-02-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:29:
[...]

[...]

Kijk ook even naar die link die ik bovenaan heb gezet ;)
Ik gebruik daarvoor altijd
apt-cache search raw
dan hoef ik geen websites te belasten :)
Tja, of Synaptic zoeken naar raw, of zelfs het debian package zoeken voor raw, of ....
He wacht, er zijn zoveel mogelijkheden :+

Nee, maar ik denk dat met een gui (via website of Synaptic) voor de meeste nog steeds het meest intuitief aanvoelt. En aangezien ik @ TU Delft was en geen Ubuntu had wist ik niet wat de resultaten waren als ik apt-cache search deed. Wellicht teveel om voor /me Lennart duidelijk te zijn welk pakketje nu nodig was :)
[...]

Goh, als jij mij even kan uitleggen hoe dat moet dan ben ik je veel dank verschuldigd. Ik wens je veel suc6, ik ben er al een paar maanden naar op zoek :P Met Xrandr kom ik nu in de buurt, maar ideaal is het nog niet. Ik forceer nu dat de radeon-driver mijn 2 monitoren detecteert. Zodra ik opstart, pakt hij dan vanzelf de 3e resolutie, 1280x1024, die ik met xrandr naar 1400x1050 of dual-screen zet. Als ik nu echter mijn laptop op standby heb gehad werkt xrandr niet meer 8)7.
Geen idee, ik gebruik alleen maar 1 scherm. Dacht dat X dát nog net wel ondersteunde :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Many, many, many tnx _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ !

Ook voor diegenen die hierboven (wel of niet tussen de regels door) geholpen worden. Nu voel ik mij een beetje een vreemde eend in de bijt tussen allemaal linux-kenners. Is er ook een newbie linux topic :) ? Dan ga ik dat topic vervuilen met 'wat is sudo' - vragen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Eusebius op 23-02-2007 16:48 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 16:47:
[...]
Ook voor diegenen die hierboven (wel of niet tussen de regels door) geholpen worden. Nu voel ik mij een beetje een vreemde eend in de bijt tussen allemaal linux-kenners. Is er ook een newbie linux topic :) ?
Het Grote Newbie Linux Topic :)
Dan ga ik dat topic vervuilen met 'wat is sudo' - vragen ;)
[google=meaning sudo linux] ;)

Dan heb ik eigenlijk nog wel een vraag voor de laptop gebruikers: ik ben van plan om (zoals ik long time ago al zei) een MSI S270 aan te schaffen bij Nutrius. De standaard config is met 512MB (DDR, geen DDR2 zoals de site vermeld). Ik wil best €60,- dokken voor +512MB, maar als het niet hoeft ;)

Op dit moment zit ik op mn desktop met email/internet/tekstverwerken (waar de laptop voor gebruikt zal worden) op maximaal 400MB. Ik neem aan dat dit ook geldt voor laptops, of hebben mensen _echt_ last van hun 512MB werkgeheugen "beperking"?

Het is trouwens een goede aanbieding: €650,- incl. BTW

[ Voor 44% gewijzigd door mithras op 23-02-2007 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ja, ik stel de vraag over Sudo dus niet hier he ... ;)

Tnx voor de link naar het newbie topic. Had ik nog nooit van gehoord :P

[ Voor 65% gewijzigd door Eusebius op 23-02-2007 17:05 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grub vraagje;

ik 2 gewone en 2 recovery kernels staan in GRUB

Ubuntu, kernel 2.6.17-11generic
en daaronder
Ubuntu, kernel 2.6.17-10 generic

beiden dus ook nog eens met (recovery mode) achter.

Mag er daar ééntje van gedelete worden ofzo,.. waarom 2 kernels :?
... en kan in GRUB Windows XP als default gezet worden om mee te booten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:27:
Grub vraagje;

ik 2 gewone en 2 recovery kernels staan in GRUB

Ubuntu, kernel 2.6.17-11generic
en daaronder
Ubuntu, kernel 2.6.17-10 generic

beiden dus ook nog eens met (recovery mode) achter.
Die recovery mode is ervoor dat wanneer je je Ubuntu verneuqt hebt, je er nog wel in kan komen
Mag er daar ééntje van gedelete worden ofzo,.. waarom 2 kernels :?
Je hebt een aantal weken geleden een update gehad waarbij 2.6.17-11 je 2.6.17-10 vervangt. Omdat sommigen om bepaalde redenen niet zomaar naar een nieuwe kernel kunnen, blijven beide naast elkaar bestaan.

Je kan in Synaptic zowel de image als de headers van 2.6.17-10 gewoon verwijderen. De items in grub vervallen dan ook.
... en kan in GRUB Windows XP als default gezet worden om mee te booten :?
In /boot/grub/menu.lst staat het lijstje van je keuzes. Helemaal onderaan staan je systemen, helemaal bovenaan is de optie 'default'. Je eerste item is 0, dus waarschijnlijk (met 4x linux) moet jij je default naar 4 zetten en dan is automagisch Xp geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hoe kun je zien op welke kernel je nu draait?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 11:31
uname -r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Eusebius schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:47:
Hoe kun je zien op welke kernel je nu draait?
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.
Ksst, ga jij eens naar het newbie-topic! :+
ja wat is het nou: wil je nou hulp of niet? :+

* MBV kon het weer eens niet laten, niet al te serieus nemen a.u.b. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:54

jmk

mithras schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:45:
[...]
In /boot/grub/menu.lst staat het lijstje van je keuzes. Helemaal onderaan staan je systemen, helemaal bovenaan is de optie 'default'. Je eerste item is 0, dus waarschijnlijk (met 4x linux) moet jij je default naar 4 zetten en dan is automagisch Xp geselecteerd.
Volgens mij kan je het beter iets anders doen. De Linux kernels staan in Grub tussen comments (BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST en END AUTOMAGIC KERNEL LIST of zoiets). Windows wordt automatisch door grub na die END comment geplaats. Als je Windows nou verplaats naar vlak daarvoor, switch je altijd met default 1 en 2 tussen Linux en Windows. Ook na een kernel update!

Zelf heb ik 2 scripts gemaakt waarmee ik heel makkelijk kan switchen tussen Windows of Linux, door de default te veranderen, zoek nog zoiets onder Windows. Ik wordt moe van de tijd die mijn BIOS nodig heeft om op te starten, en dan hoef ik "er niet bij te blijven"

[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 23-02-2007 20:54 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal héél erg bedankt voor de uitleg maar nu moet ik het nog voor mekaar krijgen en dat zal wat anders zijn zonder wat hulp :S
Het is nl. mijn allereerste ervaring met Linux, me still a complete noob .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Voor de geïnteresseerden :

Afbeeldingslocatie: http://omploader.org/file/Screenshot-Software%20Updates.png

Xorg 7.2 zit vanaf nu in Feisty.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en, is het al stuk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik ga me verbazen zo :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Als we binnen 20 minuten niets meer van hem horen weten we wat er aan de hand is :+

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Pim. schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:01:
Als we binnen 20 minuten niets meer van hem horen weten we wat er aan de hand is :+
Ik was even gaan douchen (net terug van m'n werk) :P
Het lijkt wel alsof ze bij Ubuntu funky aan het omgaan zijn met de versie-nummering oid :
vincenzo@Lohengrin:~$ X -version

X Window System Version 7.1.1
Release Date: 12 May 2006
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 7.1.1
Build Operating System: Linux 2.6.15.7 i686 
Current Operating System: Linux Lohengrin 2.6.20-8-generic #2 SMP Tue Feb 13 05:18:42 UTC 2007 i686
Build Date: 07 July 2006
        Before reporting problems, check http://wiki.x.org
        to make sure that you have the latest version.
Module Loader present

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Arg! Ik heb een nieuwe clean install gedaan met Feisty maar ik krijg XGL niet aan de praat. gnome-session zit te zeuren dat er geen display 0 bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:20:

ja wat is het nou: wil je nou hulp of niet? :+

* MBV kon het weer eens niet laten, niet al te serieus nemen a.u.b. O-)
Het hangt van je standpunt af wat een klein vraagje is O-) Ik had natuurlijk ook kunnen vragen waar de terminal zat :)

[ Voor 50% gewijzigd door Eusebius op 24-02-2007 20:08 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Oke, dit is geen klein vraagje maar een request om hier eens gedegen informatie over te verkrijgen op technisch nivo. Op wiki kwam ik over ubuntu tegen:
Het mengen van pakketten uit de verschillende desktopomgevingen is mogelijk. Programma's geschreven voor de KDE desktop gebruiken een andere manier om geluid te laten horen. Die programma's zijn dan meestal wel te gebruiken in een GNOME desktopomgeving, maar niet altijd met geluid. De speciaal voor de XFCE-desktop geschreven programma's kunnen zonder problemen in de GNOME en KDE desktopomgeving worden gebruikt.
(bron)

Nu zijn er verschillende programma's die een K in hun naam hebben en zo verwijzen dat ze speciaal voor KDE zijn geschreven (zoals DigiKam). Als KDE alleen een schil was, had de K niet zo dwingend in de naam gehoeven. Dus veronderstel ik dat KDE bepaalde programmering vereist waardoor een programma zoals DigiKam speciaal op KDE wordt geschreven. Zie hierboven bv over geluid. Maar over het algemeen blijkt dan toch wel weer dat KDE, X en Gnome door elkaar kunnen worden gebruikt. Waarom? Hoe kan dat? (hoe zit dat? Waarom dan nog die verdeling? Of was dat van vroeger en is de compatibiliteit zo ver gevorderd dat het alleen in de naam nog zit en enkelek foutjes?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Eusebius schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:49:
Oke, dit is geen klein vraagje maar een request om hier eens gedegen informatie over te verkrijgen op technisch nivo. Op wiki kwam ik over ubuntu tegen:

[...]
(bron)

Nu zijn er verschillende programma's die een K in hun naam hebben en zo verwijzen dat ze speciaal voor KDE zijn geschreven (zoals DigiKam). Als KDE alleen een schil was, had de K niet zo dwingend in de naam gehoeven. Dus veronderstel ik dat KDE bepaalde programmering vereist waardoor een programma zoals DigiKam speciaal op KDE wordt geschreven. Zie hierboven bv over geluid. Maar over het algemeen blijkt dan toch wel weer dat KDE, X en Gnome door elkaar kunnen worden gebruikt. Waarom? Hoe kan dat? (hoe zit dat? Waarom dan nog die verdeling? Of was dat van vroeger en is de compatibiliteit zo ver gevorderd dat het alleen in de naam nog zit en enkelek foutjes?
Je maakt het jezelf wel erg ingewikkeld. Als je via apt een programma installeert dat afkomstig is van KDE (als je dat vanuit Gnome doet) dan zullen alle libaries die je nodig hebt worden gedownload en geïnstalleerd. Als je dus een programma installeert dat een bepaald KDE-only onderdeel nodig heeft zal dit ook worden geïnstalleerd.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Oke, dit is geen klein vraagje maar een request om hier eens gedegen informatie over te verkrijgen op technisch nivo niveau. Op wiki kwam ik over ubuntu tegen:
/mierenneukmodus
Waarom? Hoe kan dat? (hoe zit dat? Waarom dan nog die verdeling? Of was dat van vroeger en is de compatibiliteit zo ver gevorderd dat het alleen in de naam nog zit en enkelek foutjes?
Zie voor (een deel van de) uitleg:
mithras schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:54:

[...]
Het klopt, alleen zou ik voor een newb wel erbij zeggen dat een DE voor Desktop Environment staat: al het grafisch geweld van je desktop wordt min of meer geregeld door Gnome, Xfce of KDE.
Nu gebruiken Gnome en Xfce beide GTK om de elementen (buttons, borders, pijltjes etc) weer te geven, dus zijn in principe Xfce en Gnome applicaties uitwisselbaar. KDE gebruikt Qt, dus dat ziet er anders uit. Je moet als je Gnome hebt en KDE apps wil draaien dus bepaalde libraries van Qt en KDE installeren, maar het kan wel :)
Begin bij het begin: je hebt een terminal. Meer dan ASCII karakters naar het scherm sturen is het niet. Wil je pixel voor pixel kunnen bepalen wat er getoond wordt, dan heb je een grafische schil nodig. Onder Linux is dit X, ookwel X server of Xorg, Xserver etc. Het is allemaal net een ander onderdeeltje, maar allemaal onderdeel van de grafische schil "X server".

Dan wil je graag in plaats van alle stukjes van een scherm zelf te renderen, gebruik maken van een toolkit die voor jou de window border maakt, het canvas tekent (het "scherm"). Dat je een button kan maken of ergens tekst op kan zetten. Nu zijn er globaal 2 verschillende toolkits, namelijk gtk en Qt. Gtk wordt gebruikt in Gnome en Xfce, Qt in KDE.
Binnen zo'n toolkit worden bijvoorbeeld ook de trayicons geregeld. Nu is er kennelijk ook een onderdeel geluid (iets wat mij trouwens niet bekend voorkomt) binnen de toolkits. Gebruik jij dus een gtk omgeving (Gnome / Xfce) en gebruik je een programma wat gebruik maakt van de Qt toolkit, kan jij het programma wel gewoon zien: de Qt toolkit "tekent" de vensters, buttons, scrollbars etc. Kennelijk werkt op een of andere manier het geluid daar dan niet, helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:01:
Nu is er kennelijk ook een onderdeel geluid (iets wat mij trouwens niet bekend voorkomt) binnen de toolkits. Gebruik jij dus een Kennelijk werkt op een of andere manier het geluid daar dan niet, helaas :)
Geluid heeft niets met met QT of GTK te maken. Zoek het eerder in het ontbreken van ESD, ALSA of aRts op een bepaalde machine, of de verkeerde configuratie daarvan.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:21:
[...]

Geluid heeft niets met met QT of GTK te maken. Zoek het eerder in het ontbreken van ESD, ALSA of aRts op een bepaalde machine, of de verkeerde configuratie daarvan.
Ik dacht namelijk al: geluid :? Waarschijnlijk is het dan zo dat je met Gnome geluiden uit programma's die aRts aanspreken niet kan horen?
offtopic:
Damn dat aRts ook normaal geschreven arts ("kunsten") is. [Google=aRts gnome] werkt dus niet helemaal goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:55:
[...]
Ik dacht namelijk al: geluid :? Waarschijnlijk is het dan zo dat je met Gnome geluiden uit programma's die aRts aanspreken niet kan horen?
offtopic:
Damn dat aRts ook normaal geschreven arts ("kunsten") is. [Google=aRts gnome] werkt dus niet helemaal goed :p
Met Gentoo heb ik daar geen problemen mee gehad tijdens mijn Gnome -> KDE -> Xfce -> Gnome periode. Onder Ubuntu heb ik nog niet het genoegen gehad mezelf te hoeven "verblijden" met een aRts-gebruikend programma.
offtopic:
Informatie over Listen is ook een beetje lastig te vinden :P

OT++

Ik lees net in een oude (inmiddels gesloten) topic een reactie van iemand die denkt dat ik Windows Vista niet heb gebruikt, omdat ik de meerwaarde ervan niet inzie t.o.v. XP en het afgezien van Aero eerder een achteruitgang vind (complexere menu's, UAC, jullie kennen waarschijnlijk de riedel al). _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 24-02-2007 23:10 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]
(bron)

Wat hierboven staat is niet fout ofzo, maar als aanvulling:
Als je een programma schrijft kan je kiezen in wat voor omgeving je het wilt gaan laten werken. Wil je dat het primair in Gnome goed werkt, dan pak je de GTK-toolkit. Wil je dat het in KDE goed werkt, dan pak je de QT-toolkit.
Dus, wil je simpel programmeren (:P), dan kies je voor QT:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 #include <QApplication>
 #include <QPushButton>

int main(int argc, char *argv[])
 {
     QApplication app(argc, argv);

QPushButton hello("Hello world!");
     hello.resize(100, 30);

hello.show();
     return app.exec();
 }

En wil je zorgen dat het er bij de meerderheid mooi uitziet, dan kies je voor GTK+:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
static void hello( GtkWidget *widget,
                   gpointer   data )
{
    g_print ("Hello World\n");
}

static gboolean delete_event( GtkWidget *widget,
                              GdkEvent  *event,
                              gpointer   data )
{
    /* If you return FALSE in the "delete_event" signal handler,
     * GTK will emit the "destroy" signal. Returning TRUE means
     * you don't want the window to be destroyed.
     * This is useful for popping up 'are you sure you want to quit?'
     * type dialogs. */

g_print ("delete event occurred\n");

/* Change TRUE to FALSE and the main window will be destroyed with
     * a "delete_event". */

return TRUE;
}

/* Another callback */
static void destroy( GtkWidget *widget,
                     gpointer   data )
{
    gtk_main_quit ();
}

int main( int   argc,
          char *argv[] )
{
    /* GtkWidget is the storage type for widgets */
    GtkWidget *window;
    GtkWidget *button;

/* This is called in all GTK applications. Arguments are parsed
     * from the command line and are returned to the application. */
    gtk_init (&argc, &argv);

/* create a new window */
    window = gtk_window_new (GTK_WINDOW_TOPLEVEL);

/* When the window is given the "delete_event" signal (this is given
     * by the window manager, usually by the "close" option, or on the
     * titlebar), we ask it to call the delete_event () function
     * as defined above. The data passed to the callback
     * function is NULL and is ignored in the callback function. */
    g_signal_connect (G_OBJECT (window), "delete_event",
              G_CALLBACK (delete_event), NULL);

/* Here we connect the "destroy" event to a signal handler.  
     * This event occurs when we call gtk_widget_destroy() on the window,
     * or if we return FALSE in the "delete_event" callback. */
    g_signal_connect (G_OBJECT (window), "destroy",
              G_CALLBACK (destroy), NULL);

/* Sets the border width of the window. */
    gtk_container_set_border_width (GTK_CONTAINER (window), 10);

/* Creates a new button with the label "Hello World". */
    button = gtk_button_new_with_label ("Hello World");

/* When the button receives the "clicked" signal, it will call the
     * function hello() passing it NULL as its argument.  The hello()
     * function is defined above. */
    g_signal_connect (G_OBJECT (button), "clicked",
              G_CALLBACK (hello), NULL);

/* This will cause the window to be destroyed by calling
     * gtk_widget_destroy(window) when "clicked".  Again, the destroy
     * signal could come from here, or the window manager. */
    g_signal_connect_swapped (G_OBJECT (button), "clicked",
                  G_CALLBACK (gtk_widget_destroy),
                              G_OBJECT (window));

/* This packs the button into the window (a gtk container). */
    gtk_container_add (GTK_CONTAINER (window), button);

/* The final step is to display this newly created widget. */
    gtk_widget_show (button);

/* and the window */
    gtk_widget_show (window);

/* All GTK applications must have a gtk_main(). Control ends here
     * and waits for an event to occur (like a key press or
     * mouse event). */
    gtk_main ();

return 0;
}

Dit is een vertekend beeld: normaal is GTK 'maar' 1,5x zoveel regels code :X. Er zijn frameworks die de triviale dingen van GTK wegnemen, geloof ik. Ik ben snel gevlucht naar Qt toen ik iets moest schrijven. En met moderne distro's valt er prima te werken met QT-programma's in Gnome :)

En wat voor brak framework is GTK dat er geen geluidsondersteuning inzit? :X Qt zit het al in, en KDE waarschijnlijk uitgebreider: http://doc.trolltech.com/4.2/qsound.html

Technisch gezien is Qt helemaal geweldig, echt jammer dat het niet meer gebruikt wordt. De dingen die het mogelijk maakt met signals en slots, bijv als je media-player stopt kan je zorgen dat een ander programma opstart, enzovoort. Maar iedereen wil Gnome |:(
* MBV tikt in Firefox op Ubuntu, en heeft alleen Kile (voor Latex) als Kde-programma openstaan ;). Maar om te programmeren kies ik direct weer voor Qt, al was het maar voor cross-platform mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik vind KDE eigenlijk iets mooier en ik krijg de indruk dat het technisch iets beter in elkaar zit.. Wat ik alleen nog belangrijker vind is dat er gekozen word, aangezien ubuntu voor gnome heeft gekozen, adviseer ik gnome. Wat ik trouwens echt een uber gave feature vind is dit: http://dot.kde.org/1169588301/ Hopelijk komt daar snel een gnome implementatie van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op zondag 25 februari 2007 @ 00:02:
[...]
Dit is een vertekend beeld: normaal is GTK 'maar' 1,5x zoveel regels code :X.
Post het dan niet :+ Ik zie allemaal overbodige crap (button-crap,ladingen commentaar etc). Geef dan een goed voorbeeld.
En wat voor brak framework is GTK dat er geen geluidsondersteuning inzit?
De noodzakelijkheid om dit binnen een grafische toolkit te regelen ?
Technisch gezien is Qt helemaal geweldig, echt jammer dat het niet meer gebruikt wordt. De dingen die het mogelijk maakt met signals en slots, bijv als je media-player stopt kan je zorgen dat een ander programma opstart, enzovoort. Maar iedereen wil Gnome |:(
Ik krijg hier een heel mooi bugreport-venstertje, wat ook onder "een ander programma opstarten" valt :P

[ Voor 46% gewijzigd door Jungian op 25-02-2007 15:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MBV schreef op zondag 25 februari 2007 @ 00:02:
En wat voor brak framework is GTK dat er geen geluidsondersteuning inzit? :X Qt zit het al in, en KDE waarschijnlijk uitgebreider: http://doc.trolltech.com/4.2/qsound.html
GTK is voor de grafische zut, je hebt andere GNOME-libs nodig als je iets met geluid wil doen. Zie ook http://developer.gnome.or...ew/platform-overview.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 16:13
Technisch gezien is Qt helemaal geweldig
Niks is perfect.
* MBV tikt in Firefox op Ubuntu, en heeft alleen Kile (voor Latex) als Kde-programma openstaan ;). Maar om te programmeren kies ik direct weer voor Qt, al was het maar voor cross-platform mogelijkheden :)
Ik kies dan weer voor GTK. Is ook crossplatform en ik heb er een iets beter gevoel bij. Waarom weet ik niet. Misschien omdat Qt niet altijd helemaal vrije software is geweest, misschien omdat ik zelf geen KDE-er ben, maar iedereen is tenslotte vrij om te kiezen :).

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje.. Hoe schakel ik de sneltoets SHIFT + backspace uit? ik druk hier constant op, waardoor hij zich afmeld.. bij Systeem > voorkeuren > sneltoetsen staat hij echter niet tussen.. wie helpt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
http://customisinglife.wo...backspace-restarting-xgl/

Zal wss ook zonder xgl werken.

[ Voor 16% gewijzigd door cxavier op 25-02-2007 17:06 ]

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:30:
[...]

Post het dan niet :+ Ik zie allemaal overbodige crap (button-crap,ladingen commentaar etc). Geef dan een goed voorbeeld.
Geen idee, ik heb gegoogled op 'gnome tutorial' en de eerste de beste 'hello world' gedumpt :)
[...]

De noodzakelijkheid om dit binnen een grafische toolkit te regelen ?
Tja, het is toch een toolkit om grafische programma's te schrijven? Daar zal je toch ook vaak iets met geluid willen doen, lijkt me zo.
[...]

Ik krijg hier een heel mooi bugreport-venstertje, wat ook onder "een ander programma opstarten" valt :P
Ik had het niet over 'een' programma opstarten, maar dat ELK willekeurig programma door ELK willekeurig event gestart kan worden, en dat je handmatig die koppelingen kan leggen (als je wilt) met een externe tool :Y)
Eens, bijv. signal/slot kan met de moderne compilers zonder aparte precompiler enzo.
[...]

Ik kies dan weer voor GTK. Is ook crossplatform en ik heb er een iets beter gevoel bij. Waarom weet ik niet. Misschien omdat Qt niet altijd helemaal vrije software is geweest, misschien omdat ik zelf geen KDE-er ben, maar iedereen is tenslotte vrij om te kiezen :).
GTK-programma's in windows werkt gewoon niet. Alles levert een nieuw window op, ook je smiley-popup van Gaim. Dat is op linux al irritant, maar ga maar eens op windows met GIMP werken. Als GIMP niet de GTK-filosofie aanhangt moet je je geschiedenisboekjes eens inkijken: GTK/Gnome is gemaakt omdat ze zoiets nodig hadden voor the GIMP ;)

Eigenlijk kriebelt het ergens om Kubuntu te installeren. Misschien zodra Edgy+1 af is, want op een laptop kan je niet werken met KDE en Gnome tegelijk geinstalleerd (been there, done that). En herinstalleren + customizen kost ook weer bakken met tijd net zoals een backup-image van >5GB over een netwerk pompen :P. Voorlopig dus 'behelpen' met Gnome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

E-jey schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:20:
Ik vind KDE eigenlijk iets mooier en ik krijg de indruk dat het technisch iets beter in elkaar zit.. Wat ik alleen nog belangrijker vind is dat er gekozen word, aangezien ubuntu voor gnome heeft gekozen, adviseer ik gnome. Wat ik trouwens echt een uber gave feature vind is dit: http://dot.kde.org/1169588301/ Hopelijk komt daar snel een gnome implementatie van :)
http://tw.apinc.org/weblog/2006/08/22 :) Ga maar afmaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
GTK-programma's in windows werkt gewoon niet. Alles levert een nieuw window op, ook je smiley-popup van Gaim.
Bedoel je op die manier... Ik dacht dat je wou zeggen dat je ze op Windows niet draaiend kreeg.
Dat is op linux al irritant, maar ga maar eens op windows met GIMP werken.
Voor de keer dat ik op Windows zit valt er best mee te werken, maar het het werkt idd niet lekker. Of je moet bv nVidia drivers installeren en dan kun je ook met workspaces werken. :P
Als GIMP niet de GTK-filosofie aanhangt moet je je geschiedenisboekjes eens inkijken: GTK/Gnome is gemaakt omdat ze zoiets nodig hadden voor the GIMP ;)
Weet ik, al was dat voor mijn NOS tijd.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

tigid schreef op zondag 25 februari 2007 @ 22:12:
[...]

Voor de keer dat ik op Windows zit valt er best mee te werken, maar het het werkt idd niet lekker. Of je moet bv nVidia drivers installeren en dan kun je ook met workspaces werken. :P
Daar heb je een Powertoy van MS voor :)
[...]
Weet ik, al was dat voor mijn NOS tijd.
1995, dat is van voor mijn windows-tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Beetje jammer hoor dit :'(
Ben ik eindelijk klaar met het installeren van UT2k4 mbv .run-bestanden (hoi Ubuntu :w tijd voor .debs voor populaire games misschien ? Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld Gentoo) gaat de ventilator van m'n GeForce 6600GT vet trippen, om uiteindelijk te besluiten dat het tijd is om mijn systeem vast te laten lopen :+). In het verleden geen last van gehad, met dezelfde brakke installer en ook niet met de ebuild van Gentoo. |:(

edit:
En ja, m'n GeForce is in goede staat atm

edit++ :
en de rest van m'n systeem ook natuurlijk :P

* Jungian boot maar even even z'n laptop om de ArchLinux-wiki bij de installatie te houden.Tijd voor wat anders (nu al weer :D).

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 26-02-2007 00:04 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Voor alle Feisty liefhebbers die het control center mooi vonden: Met de laatste update is hij er uit gehaald. Waarschijnlijk was niet iedereen er blij mee...

Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/3349/screenshotgh8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
:'( Dat is stom, juist voor newbs is volgens mij dat ene window handiger dan die menu opties.

Maar het is er niet uitgehaald. Ik lees op ubuntuforums.org dat dit menu is teruggezet, maar de oude optie zit er nog wel in. Gewoon terugzetten via alacarte dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Voor de newbs die het terug willen zetten:

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/8928/screenshotmainmenukm3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik zou hem dan nog wel slepen onder 'System', want volgens zit je anders vervelend diep in je menu:
Menu -> System -> Preferences -> Control Panel

Terwijl dit volgens mij makkelijker is:
Menu -> System -> Control Panel

Of zelfs dit:
Menu -> Control Panel
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Dat is inderdaad wel een goede tip. Zelf laat ik hem daar zitten. Zo handig vind ik het niet, maar hij is wel terug te vinden om te showen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Erg makkelijk dat nu ook winecfg, regedit en wine uninstall bereikbaar zijn via control panel / andere menu's... Zal wel door Wine zelf geregeld worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Grote prutser schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:25:
Erg makkelijk dat nu ook winecfg, regedit en wine uninstall bereikbaar zijn via control panel / andere menu's... Zal wel door Wine zelf geregeld worden. :)
Ik denk door het pakketje wat de Ubuntu devs knutselen :)

Maar in iedergeval wel handig ja, is dat ook Feisty? * mithras moet ook Feisty weer eens aanslingeren en kijken hoe het ervoor staat.

Volgens mij is met herd4 de alpha phase wel bijna voorbij, met Edgy en Dapper waren er ook 4 flights / knots. En nu het al bijna maart is, zullen ze de tijd nog wel hard nodig hebben om Feisty van beta naar stable te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Volgens https://wiki.ubuntu.com/FeistyReleaseSchedule komer er ook nog een Herd 5 en 6, terwijl er geen RC's staan vermeld :?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartsjer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03-2018
ik vraag me af ... kun je als je met de live cd opstart ook drivers installeren? .. want hij ziet mn tv kaart nu als een digitale kamera... :S ... zo ja zijn er drivers en software voor een Cute TV USB tv kaart van VVmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jeldert schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:08:
Volgens https://wiki.ubuntu.com/FeistyReleaseSchedule komer er ook nog een Herd 5 en 6, terwijl er geen RC's staan vermeld :?
Ah ok, maar kan je niet lezen? :p

15 maart: beta freeze
22 maart: beta release
5 april: kernel freeze
12 april: RC
19 april: final

Tussendoor worden kennelijk nog steeds "stable" images omgezet en dan als herd5 en herd6 vrij gegeven. Volgens mij beetje anders als vorige keren dus.
*O* _O-

[ Voor 13% gewijzigd door mithras op 27-02-2007 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
mithras schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:43:
[...]
Maar in iedergeval wel handig ja, is dat ook Feisty?
Ja, klopt. Ik draai Feisty nu standaard (doe weinig kritieke dingen verder), en nog geen echte problemen gehad. X.org 7.2 lijkt er nu helemaal in te zitten, waarmee Beryl ook weer werkt, en nu er geen features meer bij komen verwacht ik geen al te grote problemen :)
Jeldert schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:08:
Staan links, Week 21 BetaRelease en week 24 RC :) Volgens mij staan de 'herds' los van de andere releases.

edit: mithras! :( ;)

[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 27-02-2007 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

mithras schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:17:
[...]
Ah ok, maar kan je niet lezen? :p

15 maart: beta freeze
22 maart: beta release
5 april: kernel freeze
12 april: RC
19 april: final

Tussendoor worden kennelijk nog steeds "stable" images omgezet en dan als herd5 en herd6 vrij gegeven. Volgens mij beetje anders als vorige keren dus.
Ik zei ook RC's (meervoud) B) :z

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
scartsjer schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:16:
ik vraag me af ... kun je als je met de live cd opstart ook drivers installeren? .. want hij ziet mn tv kaart nu als een digitale kamera... :S ... zo ja zijn er drivers en software voor een Cute TV USB tv kaart van VVmer?
Dit topic gaat over dezelfde denk ik. Heeft Applications -> accesoires -> terminal -> lsusb het bij jou ook over een webcam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Het enige waar ik nog problemen mee heb in Feisty is Evolution en de Exchange plugin. Evolution raakt telkens de backend kwijt, waardoor je geen mail meer kan ophalen en de agenda het niet doet.
Ik gebruik nu als alternatief Thunderbird icm IMAP, maar dan mis je de agenda integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

black_eye schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:45:
Het enige waar ik nog problemen mee heb in Feisty is Evolution en de Exchange plugin. Evolution raakt telkens de backend kwijt, waardoor je geen mail meer kan ophalen en de agenda het niet doet.
Ik gebruik nu als alternatief Thunderbird icm IMAP, maar dan mis je de agenda integratie.
Oh, da's dan al beter dan Dapper. Bij Dapper crasht Evolution op de TU/e exchange-server :( Edgy nog niet geprobeerd, ben inmiddels wel gewend aan Thunderbird's spam-controle :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Bij mij werkt Evolution i.c.m. de Exchange plugin prima (Feisty Herd4)! Ik heb verder geen plugins voor Evolution geinstalleerd. Ik ben als redelijk verse Linux gebruiker blij verrast met de eenvoud van de Exchange mogelijkheden in Evolution. het is wel een stuk trager dan met MS Outlook 2003 Pro, maar het werkt stabiel. Het wachtwoord wordt alleen nog wel eens vergeten, ondanks dat ik heb aangegeven dat dat onthouden moet worden. Oh ja, het enige wat echt niet goed werkt is de contacts afdeling. Die zegt dat er geen toestemming is om de contacts te bekijken, terwijl ik er via het opstellen van een mailtje wel in kan komen.

Die Exchange plugin parced OWA ofzo?

[ Voor 29% gewijzigd door Bram77 op 27-02-2007 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Bram77 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:55:
Bij mij werkt Evolution i.c.m. de Exchange plugin prima (Feisty Herd4)! Ik heb verder geen plugins voor Evolution geinstalleerd. Ik ben als redelijk verse Linux gebruiker blij verrast met de eenvoud van de Exchange mogelijkheden in Evolution. het is wel een stuk trager dan met MS Outlook 2003 Pro, maar het werkt stabiel. Het wachtwoord wordt alleen nog wel eens vergeten, ondanks dat ik heb aangegeven dat dat onthouden moet worden. Oh ja, het enige wat echt niet goed werkt is de contacts afdeling. Die zegt dat er geen toestemming is om de contacts te bekijken, terwijl ik er via het opstellen van een mailtje wel in kan komen.

Die Exchange plugin parced OWA ofzo?
Bij mij blijft 2.9.91 geven:

Error while Refreshing folder.

Lost connection to Evolution Exchange backend process

Evolution 2.8.3 geeft de error niet icm dezelfde settings. Is echt een 2.9.91 bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Even downgraden dan? :)
Kan goed zijn dat ik 2.8.3 draai.

[ Voor 43% gewijzigd door Bram77 op 27-02-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Er staat nu een update klaar om Evolution te updaten naar 2.9.9.2, hopelijk lost dat het probleem op. Het changelog was nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zijn er ook backports? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartsjer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03-2018
Grote prutser schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:06:
[...]

Dit topic gaat over dezelfde denk ik. Heeft Applications -> accesoires -> terminal -> lsusb het bij jou ook over een webcam?
tnx is idd de zelfde tuner .. nu weet ik iig zeker dat het niet kan :( snif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dit is niet zozeer een (x)ubuntuvraag, maar mss een algemene vraag: op mijn xubuntu heb ik extra apps geinstalleerd die via de pakketmanager ook als geinstalleerd worden aangegeven. Nu kan ik ze via het menu niet meer terugvinden. Via de filemanager kom ik ze op verschillende plekken tegen, maar door mijn nu nog onbekendheid met linux weet ik niet waar ik moet zoeken (in dit opzicht vind ik windows duidelijker).
Sommige progs worden standaard in mijn menu bijgeschreven, andere weer niet. Mis ik hier iets?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
Dat klopt. Ik weet zo niet waar Xfce de gegevens voor zijn menu opslaat (ik heb daar al een hele tijd geleden naar lopen zoeken), maar het moet toch ergens te vinden zijn.

Knight who says 你

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.