PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Iemand nog een idee over mijn vraag?Aristos schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:58:
Standaard heb je ongeveer 2 à 3 stops voordeel bij een derde-generatie IS zoals die in de 70-300 IS zit. Hoeveel is dat wanneer je bijvoorbeeld skateboarders, kitesurfers, roeiers of voetballers "panned"? Kun je dan de speciale stand voor pannen gebruiken of zijn je bewegingen dat meestal te onrustig? Dus dat je voordeel dan eigenlijk nihil is?
Iemand ervaringen hiermee?
Anoniem: 214259
Tamron AF SP 11-18 F/4.5-5.6 Di-II LD Ca
Maar zit nu te denken aan:
Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM
De keuze voor de tamron was vanwege de kosten maar deze factor is nu weggevallen. Heeft iemand een idee? Wat is de betere lens?
Mijn tweede vraag is wat voor een UV filter zou je aanraden? Zat zelf te denken aan de B+W SLIM 010 UV.
Na jouw tip heb ik enige tijd geleden ook een stapeltje Hoya Pro1 Digital filters gehaald. Afgelopen week heb ik wederom een bestelling voor wat 77 mm filters gedaan. Ze hebben nu ook Thin filters, die zouden dus dunner moeten zijn, echter nog steeds voorzien van draad voor ander filter/lenscap.neographikal schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:39:
De Canon by far, minder vervorming, scherper, USM, de hele sjebeng. B+W slimlines raad ik zelf erg af, er zit geen front-thread op waardoor je lenskap niet past. Je krijgt er een ding bij wat er constant afvalt, daarom ben ik zelf voor een Hoya Pro1 gegaan: wel met frontthread.
Deze, kosten wel iets meer. Komende week hoop ik ze in huis te hebben. Dan kan ik ze vergelijken met mijn andere Pro1 filters.
This footer is intentionally left blank
Anoniem: 180355
Op sommige lenzen kun je twee IS opties gebruiken: één die horizontale en verticale bewegingen compenseert en één die alleen de verticale compenseert. De laatste optie zou dus geschikt kunnen zijn voor 'pannen'. (geen ervaring mee)
Da's nog steeds een goeie prijs. Voor de gemoedsrust wel even de datecode checken...Aikon schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:56:
Zaterdag heb ik afgesproken met de verkoper v/d 70-200L F/4.0.Ben benieuwd hoe dit uitpakt, overigens niet voor 400 euro, maar 450 euro.
Als dit je eerste L wordt dan zou ik zeggen.....pas maar op!
Actually: wat ik uit de handleiding van m'n 70-200 begrijp is dat de IS registreert met welke as er gepand wordt en alleen de andere as stabiliseert. Dus niet alleen je horizontaleAnoniem: 180355 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:03:
[...]
Op sommige lenzen kun je twee IS opties gebruiken: één die horizontale en verticale bewegingen compenseert en één die alleen de verticale compenseert. De laatste optie zou dus geschikt kunnen zijn voor 'pannen'. (geen ervaring mee)
Hmm, hou me op de hoogte. Ik heb zelf net bij die hongkong-toko een 62mm pro1 digital clear besteld als bescherming voor de 30/1.4ajhaverkamp schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:42:
[...]
Na jouw tip heb ik enige tijd geleden ook een stapeltje Hoya Pro1 Digital filters gehaald. Afgelopen week heb ik wederom een bestelling voor wat 77 mm filters gedaan. Ze hebben nu ook Thin filters, die zouden dus dunner moeten zijn, echter nog steeds voorzien van draad voor ander filter/lenscap.
Deze, kosten wel iets meer. Komende week hoop ik ze in huis te hebben. Dan kan ik ze vergelijken met mijn andere Pro1 filters.
Anoniem: 205924
hoe bevalt die sigma eigenlijk, ik overweeg er ook eentje te halenneographikal schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:36:
[...]
Hmm, hou me op de hoogte. Ik heb zelf net bij die hongkong-toko een 62mm pro1 digital clear besteld als bescherming voor de 30/1.4
Dit wordt m'n eerste L ja. Sterker nog, m'n eerste objectief ooitcoorz schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:13:
[...]
Da's nog steeds een goeie prijs. Voor de gemoedsrust wel even de datecode checken...
Als dit je eerste L wordt dan zou ik zeggen.....pas maar op!
De datecode was US1208, de S is van 2004 en dan zou 12 voor december moeten staan, als ik het artikel goed begrijp? Als dat zo is, is het objectief nog niet zo heel oud.
@ Neographikal: oké bedankt voor de info (zoals ik meldde heb ik geen ervaring met IS lenzen)
@ Aristos: roeiers pannen lijkt me trouwens een moeilijke klus (ben zelf met ingang van dit jaar roeier-af):
- roeiers bewegen heen en weer ten opzichte van de boot
- boot kent geen eenparige snelheid (bij een haal versnelt de boot, bij het oprijden wordt hij weer iets afgeremd)
Het levert misschien wel een grappig effect op (nooit geprobeerd)
Anoniem: 112352
Ik zou eerst maar eens lekker gaan schieten, over een paar maanden kan je ook nog meer als genoeg geld uit geven. Je hebt nu een mooie body + tele + nette kitlens, dus schieten maar.
En als je dan geld wil uit geven, veel mensen gaan mooiere foto's maken door beter foto's te leren maken als door betere gear te kopen. (al het spul ook de kitlens dat je nu hebt is al van een heel behoorlijk niveau)
[ Voor 59% gewijzigd door martijn_tje op 29-03-2007 19:46 ]
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Ik denk dat neo nog steeds aan het kwijlen is over het ding... contrast die die lens geeft zit op, zoniet over het niveau van ongeveer de meest contrastrijke objctieven van Canon (24-70/2.8L)Anoniem: 205924 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:40:
[...]
hoe bevalt die sigma eigenlijk, ik overweeg er ook eentje te halen
Daarnaast is ie op 1.4 ook al zeer scherp.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zonder enige twijfel de Canon. Optisch beter, lichter, lichtsterker, ruimer bereik, USM.Anoniem: 214259 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:37:
Wil eigenlijk een groothoeklens voor mijn 400D kopen. Mijn eerste keus was de
Tamron AF SP 11-18 F/4.5-5.6 Di-II LD Ca
Maar zit nu te denken aan:
Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM
De keuze voor de tamron was vanwege de kosten maar deze factor is nu weggevallen. Heeft iemand een idee? Wat is de betere lens?
Mijn tweede vraag is wat voor een UV filter zou je aanraden? Zat zelf te denken aan de B+W SLIM 010 UV.
Hoya Pro1 Digital halen bij shop.vendio.com/hkd (/me moet provisie gaan vragen bij ze)
Wat ik ook leerde in mijn zoektocht naar een 70-200 2.8 met of zonder IS was dat je IS alleen je eigen bewegen compenseert, een bewegend onderwerp blijft dus gewoon bewegen. Handig weetje, misschien wist je het al, misschien niet. Voor de rest heb ik persoonlijk geen ervaring met IS en panning, maar ik denk dat het wel zal helpen! Of het verschil groot is of niet, dat weet ik niet.
[ Voor 18% gewijzigd door wilmocs op 30-03-2007 09:23 ]
{signature}
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
400d 80 euro is ook significant
30D 100 euro is ook best fijn. Ineens is hij eigenlijk net zo duur geworden als een D80 van nikon.
[ Voor 46% gewijzigd door Nomad op 30-03-2007 22:36 ]
1
| 1. Purchase any of the selected products listed below between 01.04.2007 and 30.06.2007. |
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik 'toevallig' op de pagina kwam door 2007 ipv 2006 in de promo-url te tikken, misschien is het nog niet echte?
Wat is daar raar aan? Ik snap het niet. Het is toch gewoon per 1 april voor 2007?coorz schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 22:57:
Wacht eens even, dit is merkwaardig:
code:
1 1. Purchase any of the selected products listed below between 01.04.2007 and 30.06.2007.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik 'toevallig' op de pagina kwam door 2007 ipv 2006 in de promo-url te tikken, misschien is het nog niet echte?
beetje kort, misschien gaan ze daarna nog knallen...
Jawel, maar tot 30 Juni 2007? Tikfoutje allicht.Aristos schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 23:00:
[...]
Wat is daar raar aan? Ik snap het niet. Het is toch gewoon per 1 april voor 2007?
http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/kits.aspx
Ervaringen tot nu toe: het ding presteert als een trein. Scherp op F/1.4 en vanaf F/2 is het niet grappig meer. Zelfs wideopen biedt het ding echt belachelijk veel contrast en het neemt zelfs nog toe wanneer je hem afstopt. Het enige ietwat negatieve wat ik kan melden is dat hij wat last heeft van CA op F/1.4 bij sterke puntlichtbronnen, maar dat is vrij normaal voor snel glas en het valt bij normaal gebruik amper op. Vanmiddag heb ik ook weer in behoorlijk tegenlicht geschoten en het gaat allemaal zonder een schijntje pijn.Anoniem: 205924 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:40:
[...]
hoe bevalt die sigma eigenlijk, ik overweeg er ook eentje te halen
Ik heb hem zonder aarzelen op F/1.4-2.2 ingezet voor foto's die bedoeld zijn voor een 300dpi A4-spread in een jaarverslag. Het wijdere perspectief tov de 50/1.8 is heerlijk, met name binnen is dit een verademing. Zometeen gaat hij mee naar het eerste feestje: ik ben heel benieuwd hoe hij zich hier houdt
Tov de 35L (het enige serieuze alternatief): Prijs, optisch beter (meer contrast, betere bokeh, minder CA. Scherpte _lijkt_ ook beter, maar daarvoor heb ik te weinig shots van de 35L in mijn bezit), minder zenuwachtige AF en lekker compact. Nadelen: ietwat mindere bouw en de Sigma QC (in mijn geval was de eerste meteen raak though).
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 30-03-2007 23:44 ]
[ Voor 0% gewijzigd door Sponge op 30-03-2007 23:43 . Reden: +ze ]
I served in a company of heroes.
http://canonlensacc2007.o...ZOOM_TELEPHOTO_ZOOM_2_KIT
en
http://canonlensacc2007.o...oduct=WIDE_ANGLE_LENS_KIT ?
(Behalve dan dat de een €300 cashback is en de ander €120
Ik heb die twee lenzen los van elkaar gekocht, enig idee of ik dan alsnog de volle mep krijg?
Eigenlijk is het een 189mm, en je kan het toch niet vergelijken met een 200mm. Meer een noodoplossing.coorz schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:22:
Sinds gisteren heb ik een Kenko 300DG 1.4x . Stuk voordeliger dan de Canon en werkt op meer lenzen. Grote 'voordeel' van de Canon is dat het weathersealed is.
Dus voor 150 euries heb ik nu ook een 200L f2.8 prime erbij
http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/
gaat, en 'Netherlands' kiest, krijg je dus dezelfde lijst
bugje, denk ik. Die 300 slaat op de 16-35 f/2.8L en de 70-200 f/2.8LIS, en dat levert net zoveel op als de twee los kopenBananeman schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 00:18:
Wat is het verschil tussen:
http://canonlensacc2007.o...ZOOM_TELEPHOTO_ZOOM_2_KIT
en
http://canonlensacc2007.o...oduct=WIDE_ANGLE_LENS_KIT ?
(Behalve dan dat de een €300 cashback is en de ander €120)
Ik heb die twee lenzen los van elkaar gekocht, enig idee of ik dan alsnog de volle mep krijg?
Zelfs met die 10% korting toch wel wat veel om even snel aan een paar lenzen uit te geven (lees: dat mag ik nooit van vrouwlief).
[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 31-03-2007 12:27 ]
Ding schijnt super te zijn qua bouw/scherpte/kleur enz.. en het wordt mn eerste L lens, dus ik ben heel benieuwd
Nog ff doorsparen

Sowieso schrijf je zo!
Anoniem: 214259
@Ronald bedankt voor de link, alvast filter bestelt, nu de lens nog.
Anoniem: 88387
Ik denk het niet, want de lenzen moeten tussen 1 april en 30 juni gekocht zijn. Ik zie op mijn kalender nog steeds maart staan, dus je valt buiten de boot.Bananeman schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 00:18:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
geweldig, ik zal nog even wachten op een review op je site met wat voorbeeldpics en dan haal ik er ook eentjeneographikal schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 23:42:
Ervaringen tot nu toe: het ding presteert als een trein. Scherp op F/1.4 en vanaf F/2 is het niet grappig meer. Zelfs wideopen biedt het ding echt belachelijk veel contrast en het neemt zelfs nog toe wanneer je hem afstopt. Het enige ietwat negatieve wat ik kan melden is dat hij wat last heeft van CA op F/1.4 bij sterke puntlichtbronnen, maar dat is vrij normaal voor snel glas en het valt bij normaal gebruik amper op. Vanmiddag heb ik ook weer in behoorlijk tegenlicht geschoten en het gaat allemaal zonder een schijntje pijn.
Ik heb hem zonder aarzelen op F/1.4-2.2 ingezet voor foto's die bedoeld zijn voor een 300dpi A4-spread in een jaarverslag. Het wijdere perspectief tov de 50/1.8 is heerlijk, met name binnen is dit een verademing. Zometeen gaat hij mee naar het eerste feestje: ik ben heel benieuwd hoe hij zich hier houdt
Tov de 35L (het enige serieuze alternatief): Prijs, optisch beter (meer contrast, betere bokeh, minder CA. Scherpte _lijkt_ ook beter, maar daarvoor heb ik te weinig shots van de 35L in mijn bezit), minder zenuwachtige AF en lekker compact. Nadelen: ietwat mindere bouw en de Sigma QC (in mijn geval was de eerste meteen raak though).
- Hoya PRO1 Digital DMC ($52.90)
- Hoya S-HMC thin ($62.90)
- Hoya PRO1 S-HMC ($85.90)
- B+W Kaesemann MRC ($109.51)
PS: Wie heeft er een goed(koop) adres voor de Canon E-1 handstrap (ik wil wel een originele).
PPS: Wie heeft met deze witbalans cap ervaring? Een originele Expodisc is een stuk duurder (ziet er ook wel wat meer profie uit moet ik zeggen).
[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 31-03-2007 22:46 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik heb de E-1 handstrap deze week bij Fotoshop Aalten gekocht. Directe link.BugBoy schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:12:
PS: Wie heeft er een goed(koop) adres voor de Canon E-1 handstrap (ik wil wel een originele).
Sowieso schrijf je zo!
Op verzoek: http://www.yourlensreview...a-30-F-1-4-EX-DC-HSM.htmlAnoniem: 205924 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:11:
[...]
geweldig, ik zal nog even wachten op een review op je site met wat voorbeeldpics en dan haal ik er ook eentje
Perfect bruikbaar i.t.t. de 50/1.4 wideopen; ik ben érg content met het ding. De foto's zijn met de Lightroom standaardinstellingen (zonder contrastcurve) geconverteerd. What you see is what you get dus, met wat bewerking erbij is het echt idioot
[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 01-04-2007 01:10 ]
Dit even ervan uitgaande dat je een origineel door Canon NL geleverde lens wil hebben. Ik ga volgende week weer bellen aangaande de voorraadstatus. Als het goed is hebben ze afgelopen week weer binnengekregen.
ik ook, 2 dagen later al in huis..nadroJ schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:45:
[...]
Ik heb de E-1 handstrap deze week bij Fotoshop Aalten gekocht. Directe link.
Ik ook! Zeer handige strap. Maar toen ik 'm ontving en uitpakte was het wth moet dat dingetje zoveel kosten?!
Anoniem: 126062
Ik heb de Sigma 30/1.4 ook op mijn camera gehad. WAT een lens! Exemplaar wat ik testte (en kom meenemen als ie spot on was -> geen FF/BF) was HEEL erg scherp. Wideopen perfect te gebruiken, en dat is zonder PP.. Erg getwijfeld maar toch maar niet meegenomen, 400 euro is veel geld voor iemand van 17

Voordat je die Sigma 30mm ophaalt, neem even een focuschart mee en test de front- en backfocus. Dat is een issue bij deze lens als ik de verhalen op FM en DPR mag geloven. Die van mij is right-on met soms een kleine afwijking naar achteren, maar dat is terug te leiden op het autofocussysteem wat nooit 100% accuraat is (1/3de stop afwijking mag)
Ik begrijp dat ze niet met een voucher boekje gaan werken net als afgelopen jaar. Maar on-line invullen, uitprinten, barcode uitknippen, factuur kopieren en alles samen opsturen. En dan wachten, lang wachten....
geweldig, dankjewel. Wat een lens, die moet ik binnenkort halenneographikal schreef op zondag 01 april 2007 @ 01:01:
[...]
Op verzoek: http://www.yourlensreview...a-30-F-1-4-EX-DC-HSM.html
Perfect bruikbaar i.t.t. de 50/1.4 wideopen; ik ben érg content met het ding. De foto's zijn met de Lightroom standaardinstellingen (zonder contrastcurve) geconverteerd. What you see is what you get dus, met wat bewerking erbij is het echt idioot
Anoniem: 126062
??? Ik had mijn geld netjes binnen een maand op mijn rekening, zoals aangegeven door Canon.ajhaverkamp schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:15:
En dan wachten, lang wachten....
Np, mocht je meer voorbeelden willen, kom even op IRC/MSN.-Daniël- schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:04:
Dank voor het leesvoer Neo, nu weet ik zeker dat ik voor de 30/1.4 ga! Leuk leesvoer voor in de file...
[ Voor 42% gewijzigd door neographikal op 02-04-2007 00:47 ]
Daarnaast kun je controleren of alle lenselementen netjes uitgelijnt zijn door 4 charts mee te nemen waarop je scherpte kan beoordelen. de 4 charts in de hoeken van je frame fotograferen, waarbij je echt op moet letten dat de je de cam goed richt, DoF op 1.4 is .... dun.neographikal schreef op zondag 01 april 2007 @ 10:22:
De Sigma 10-20 is weer zo'n lens van Sigma die ik zelf links laat liggen, ik kan er niet overtuigd door raken. De Tokina vind ik zelf idd ook interessanter of, als je de cash hebt liggen, de 10-22 van Canon zelf. Eén van de redenen voor mij is dat de kleuren van de Canon werkelijk van het scherm afspatten, het ding levert een heerlijk contrast.
Voordat je die Sigma 30mm ophaalt, neem even een focuschart mee en test de front- en backfocus. Dat is een issue bij deze lens als ik de verhalen op FM en DPR mag geloven. Die van mij is right-on met soms een kleine afwijking naar achteren, maar dat is terug te leiden op het autofocussysteem wat nooit 100% accuraat is (1/3de stop afwijking mag)
Als alle hoeken ongeveer gelijk scherp tonen dam is de lens in orde. Houd er bij crop glas rekening mee dat de laatste 100 pixels naar de hoek toe meestal echt niet scherp worden... ook de Sigma 1.4, die centre frame idioot scherp is, is in de 100 pixels uit de hoeken nooit kritiek scherp, ook niet op f8 bijvoorbeld.
Zorg dat je voor alle tests een goed statief gebruikt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ze wachten maar even; ze verdienen er gewoon aan en ik heb verder geen ondersteuning van ze nodig.
[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 02-04-2007 10:18 ]
Ga jij lekker met je burgerlijk wetboek zwaaien 'in' die webshop....zonoskar schreef op maandag 02 april 2007 @ 10:45:
Binnen x dagen hebben ze niks te willen. Omruilen, of geld terug.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn tegenwoordig niet eens verwante zaken.
Goede platen geschoten voor je reviewneographikal schreef op zondag 01 april 2007 @ 01:01:
[...]
Op verzoek: http://www.yourlensreview...a-30-F-1-4-EX-DC-HSM.html
Jammer dat deze dan weer niet zo lekker pakt op mn 5D. En daarnaast heb ik de 50 1.4 die qua brandpuntafstand vergelijkbaar is met jou 30mm op een cropsensor. Maar toch moet die 35 1.4 er een keer komen.
Ik zoek een goede portret lens maar niet al te duur.
ik zat zelf te denken aan
Canon EF 50/1.8 II a 95,-
Heeft er iemand een betere optie. Het mag nog wel wat meer kosten.
Klaas
Zelf vind ik vanaf 70mm tot 100mm fijn bereik, zoals de meesten. Je kan dit combineren met een macro lens, maar een 85mm 1.8 is natuurlijk nog veel mooier. Wel een stuk duurder.
Die 50mm die je daar noemt is natuurlijk wel een lens om sowieso te hebben
Ik vergat een erg belangrijk detail. Ik zit op een 30D. Dus wordt de lens 50*1.6 = 80. En dat is volgens mij wel een goede maat.nomad85 schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:40:
50mm 1.8 is een fijn standaard lensje, maar ik vind het iets te weinig mm's om echt lekker portretten te schieten, de vervormingen vind ik dan wat te groot in het gezicht.
Zelf vind ik vanaf 70mm tot 100mm fijn bereik, zoals de meesten. Je kan dit combineren met een macro lens, maar een 85mm 1.8 is natuurlijk nog veel mooier. Wel een stuk duurder.
Die 50mm die je daar noemt is natuurlijk wel een lens om sowieso te hebben, hoort er gewoon bij
ik heb gezien dat de 50 mm beetje traag is. Maar een USM versie van sigma,tamron,canon is er niet dacht ik op 50 mm voor een redelijke prijs en met een goede lichtsterkte/scherptediepte.
Klaas
De EF 50mm f1.4 is wellicht ook een optie. Die heeft micro-USM en is redelijk snel.klaasopurk schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:55:
[...]
Ik vergat een erg belangrijk detail. Ik zit op een 30D. Dus wordt de lens 50*1.6 = 80. En dat is volgens mij wel een goede maat.
ik heb gezien dat de 50 mm beetje traag is. Maar een USM versie van sigma,tamron,canon is er niet dacht ik op 50 mm voor een redelijke prijs en met een goede lichtsterkte/scherptediepte.
correctie:micro USM
[ Voor 5% gewijzigd door coorz op 02-04-2007 16:18 ]
Je kunt ook kijken naar de EF-s 60 macro. Lekker lensje, erg sterk gebouwd (stukken beter dan de 50 1.4 en 50 1.8). Interne focus, lens schuift niet uit, USM. Lekkere focale lengte voor portretten + lekker scherp. Bovendien kun je de lens ook voor macro gebruiken!klaasopurk schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:55:
[...]
Ik vergat een erg belangrijk detail. Ik zit op een 30D. Dus wordt de lens 50*1.6 = 80. En dat is volgens mij wel een goede maat.
Hij is alleen wat minder lichtsterk.. hmmtja.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Maar die is niet zo heel vriendelijk geprijst...coorz schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:11:
[...]
De EF 50mm f1.4 is wellicht ook een optie. Die heeft ring-USM en is redelijk snel.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
De 50 1,4 heeft micro usm met FTM maar geen ring usm, hij is dan iets trager dan bv een 85 1,8 oid, de 50L is wel iets sneller met zijn ring usm maar ook geen snelheidswonder.coorz schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:11:
[...]
De EF 50mm f1.4 is wellicht ook een optie. Die heeft ring-USM en is redelijk snel.
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Er zal niet veel te vinden zijn in de categorie 50mm f1.8 voor onder de 100 euro! Of flink doorsparen voor een goeie walkaround 16~70 f2.8 zoom waar je portretten mee kan schieten.qless schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:17:
[...]
Maar die is niet zo heel vriendelijk geprijst...
Bedankt allemaal voor de reacties.coorz schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:22:
[...]
Er zal niet veel te vinden zijn in de categorie 50mm f1.8 voor onder de 100 euro! Of flink doorsparen voor een goeie walkaround 16~70 f2.8 zoom waar je portretten mee kan schieten.
Deze opmerking is goed. Ik heb er wel wat geld voor over. Maar op ~17 mm ga je toch niet normaal portretten schieten. Tevens lenzen die over hele bereik 2.8 en 17-79 hebben zijn er niet.
Vandaag een prime lensje. Ik doe wel een stapje naar voren of naar achter in de studio. Das geen probleem. Heeft iemand anders een goede zoom-portret lens.
Efs-60 met macro lijkt mij wel een leuke optie erbij.
Klaas
ja, mijn 35-100/2. helaas voor jouw echter een four-thirds lens.klaasopurk schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:27:
Heeft iemand anders een goede zoom-portret lens.
een 70-200 lens vind ik voor een portret-zoomlens op een aps-c camera te lang aan het korte eind. het is jammer dat Sigma's 50-150/2.8 van Sigma is. Qua bereik is hij wel prettig voor portretten en een aps-c camera. In navolging van de 17-55/2.8 zou canon met een 50-150 lens voor aps-c moeten komen.
als het trouwens alleen voor studio werk is, zou ik trouwens voor een prime kiezen. een 85mm lens en - omdat je daar toch geen buil aan kunt vallen - een 50/1.8 erbij...
Ik gebruik het geheel alleen voor de studio die in aanbouw is.lateef schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:35:
[...]
ja, mijn 35-100/2. helaas voor jouw echter een four-thirds lens.
een 70-200 lens vind ik voor een portret-zoomlens op een aps-c camera te lang aan het korte eind. het is jammer dat Sigma's 50-150/2.8 van Sigma is. Qua bereik is hij wel prettig voor portretten en een aps-c camera. In navolging van de 17-55/2.8 zou canon met een 50-150 lens voor aps-c moeten komen.
als het trouwens alleen voor studio werk is, zou ik trouwens voor een prime kiezen. een 85mm lens en - omdat je daar toch geen buil aan kunt vallen - een 50/1.8 erbij...
Miss een enkele keer ook buiten. Maar daar gebruik ik liever andere lensjes voor. Ben druk bezig om een 24-70 L USM op de kop te tikken.
Klaas
Nou:klaasopurk schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:27:
[...]
Bedankt allemaal voor de reacties.
Deze opmerking is goed. Ik heb er wel wat geld voor over. Maar op ~17 mm ga je toch niet normaal portretten schieten. Tevens lenzen die over hele bereik 2.8 en 17-79 hebben zijn er niet.
Vandaag een prime lensje. Ik doe wel een stapje naar voren of naar achter in de studio. Das geen probleem. Heeft iemand anders een goede zoom-portret lens.
Efs-60 met macro lijkt mij wel een leuke optie erbij.
Tamron 17-50
Tokina 16-50
Canon 17-55IS
Sigma 17-70(?)
allemaal f2.8 en boven 50mm goed te gebruiken voor portretten. Kost alleen wat meer, maar dan heb je ook wat meer flexibiliteit.
Laat die sigma er maar uit, want die is alleen 2.8 op 17mm.coorz schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:45:
[...]
Nou:
Tamron 17-50
Tokina 16-50
Canon 17-55IS
Sigma 17-70(?)
allemaal f2.8 en boven 50mm goed te gebruiken voor portretten. Kost alleen wat meer, maar dan heb je ook wat meer flexibiliteit.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Ik verlaat het Canonkamp, en ga naar het Leicakamp (M8)Anoniem: 180355 schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:23:
Wat bevalt je niet aan de 24-70 / reden van verkoop? (gewoon nieuwsgierig, géén potentiële klant)
Het is dat ik het beu ben om met een grote camera te lopen, en lenzen van een kilo per stuk.
Bwhehe, het waren zo maar een aantal snaps hoorStinger666 schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:06:
[...]
Goede platen geschoten voor je review
Jammer dat deze dan weer niet zo lekker pakt op mn 5D. En daarnaast heb ik de 50 1.4 die qua brandpuntafstand vergelijkbaar is met jou 30mm op een cropsensor. Maar toch moet die 35 1.4 er een keer komen.
Zowel de 50/1.8 als de 60/2.8 macro zijn beiden prima portretlenzen trouwens, niks mis mee
Je krijgt er wel een gratis IR-bug en het gekloot met de bijbehorende filters bij. Zo heel veel kleiner is de M8 niet tov de 400D, schroef een paar kleine primes / zooms op de 400D en je hebt ook een zeer compacte combinatie
Zelf zie ik de voordelen niet zo tov een SLR-systeem
ik zeker wel. alleen deze M8 heeft wat te veel last van kinderziektes. als Leica hier overeenkomt en met een fullframe Mx komt, ga ik wellicht toch ook eens anders mijn geld investeren.neographikal schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:01:
persoonlijk vind ik een meetzoekersysteem prettiger dan een spiegelreflexsysteem. alleen vroeger kon ik het niet betalen/had ik het er zeker niet voor over en nu is het systeem gewoon nog niet ideaal.
Het IR probleem is niet altijd handig maar komt niet vaak voor (Op internet wordt alles erg opgeblazen). De meeste eigenaren van de M8 zijn erg tevreden over de eerste digitale M.neographikal schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:01:
[...]
Je krijgt er wel een gratis IR-bug en het gekloot met de bijbehorende filters bij. Zo heel veel kleiner is de M8 niet tov de 400D, schroef een paar kleine primes / zooms op de 400D en je hebt ook een zeer compacte combinatie
Zoek maar eens op flickr naar Captainvideo dan zie je wat de mogelijkheden van de M8 zijn.
De 400D of een D40 is inderdaad niet groot, maar er zijn geen lenzen die klein zijn voor een slr, ze zijn altijd groter dan voor een meetzoeker.
Maar dit is teveel offtopic, misschien open ik nog wel een topic over de M8
De grap is hier dat je aangeeft dat je grote zware lenzen zat bent, en ipv een VEEL kleinere prime te pakken ipv de lompste standaardzoom out there voor canon (24-70/2.8), ga je voor veel, heel veel geld naar het prime-only (en dus by default kleiner dan de 24-70) Leica M systeem, waarvoor uberhaubt geen grote zware lenzen (tele) voor zijn... Ik vind het eerlijk gezegt best grappigPennywise0 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:38:
[...]
De 400D of een D40 is inderdaad niet groot, maar er zijn geen lenzen die klein zijn voor een slr, ze zijn altijd groter dan voor een meetzoeker.
Maar dit is teveel offtopic, misschien open ik nog wel een topic over de M8
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 03-04-2007 14:55 ]
Hier zou ik best me willen rondlopen aan een 400D
24 f/2.8 270 gram
50 f/1.8 130 gram
85 f/1.8 425 gram
200 f/2.8 765 gram
1.4x TC 200 gram o.i.d.
Alleen de 200 f/2.8 is een beetje zwaar
[ Voor 57% gewijzigd door martijn_tje op 04-04-2007 10:49 ]
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
een aantal handigheidjes, lenzen zijn een stuk kleiner (geen spiegel dus korter lichtpad), geweldige lenzen, weinig vertekeningen in de hoeken, je kan in je zoeker meer zien dan wat op de foto komt, dus je ziet je onderwerp de foto in lopen, geweldige lenzen en geweldige lenzen
HET nadeel is de prijs
En de M8 met lens is wel een stuk kleiner dan een 400d met lichtsterke prime (pak eens een 35mm 1.4 voor het M systeem of de canon 35L).... maarja, een heel ander toepassingsgebied.
ik zou dan ook niet zo snel al je slr spullen verkopen om een meetzoeker te kopen, eerder een meetzoeker erbij. (budget buiten beschouwing gelaten
edit:
zelf loop ik bij zakelijke fotografie ook met een dslr met zware lichtsterke zoomlenzen te slepen... in m'n vrije tijd sleep ik die zelfde dslr mee met twee kleine lichtsterke primes..... en dat vind ik goed te doen.
Ik denk dat een meetzoeker niks voor mij is... ik hou er toch wel van dat je scherptediepte door de zoeker kan zien, en autofocus is ook wel lekker.
uuh, wat is daar grappig aan?Ronald schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 14:55:
[...]
De grap is hier dat je aangeeft dat je grote zware lenzen zat bent, en ipv een VEEL kleinere prime te pakken ipv de lompste standaardzoom out there voor canon (24-70/2.8), ga je voor veel, heel veel geld naar het prime-only (en dus by default kleiner dan de 24-70) Leica M systeem, waarvoor uberhaubt geen grote zware lenzen (tele) voor zijn... Ik vind het eerlijk gezegt best grappig
als je draagbaarheid wil en toch de maximale beeldkwaliteit verlangt (en een flink budget hebt), dan is een leica M helemaal niet zo'n slechte keuze. Want zoals je zelf al zegt zijn vergelijkbare lenzen voor een 35mm meetzoeker 'by default' kleiner dan die voor een 35mm slr.
[ Voor 46% gewijzigd door abrakadaver op 03-04-2007 15:18 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Goed die cash-back, ik heb nu de 10-22, 70-200/2.8 IS en de 1.4x extender in bestelling staan. Dan kost het ipv heel veel, nu nog maar heel veel - een beetje
Jammer dat ik je sigma 70-200 niet kan overnemen, had je maar een echte camera
Tegen deze eigenschap liep ik vaak aan. Misschien koop de ik de Canon 70-200/4 ook nog wel.
En nee, ik heb de jackpot niet gewonnen
Dit topic is gesloten.