2x seagate 7200.10 in raid 0 met een ICH8

[ Voor 26% gewijzigd door Mastasidaz op 31-05-2007 20:09 ]
Anoniem: 41852
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 31-05-2007 20:23 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 31-05-2007 20:05 ]
[ Voor 14% gewijzigd door duncanvdlinden op 01-06-2007 12:18 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
[ Voor 95% gewijzigd door duncanvdlinden op 03-06-2007 16:39 ]
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
Als bootdisk/os(windows) heb je denk ik meer aan een snelle toeganstijd, dus de Raptor lijkt me daar beter geschikt voor. Hoge Transferrates zijn alleen interressant in bepaalde specifieke gevallen, wat hier http://faq.storagereview.com/SingleDriveVsRaid0 uitgelegd word. Raid is lang niet altijd zaligmakend, zeker in het geval je "maar" twee harddisks hebt kan het juist beter zijn om ze in single mode te draaien. Bijv. als je zoals ik vaak bestanden verplaatst van de ene partitie naar de andere. Nu doe ik dat vaak van de ene disk naar de andere, voordeel: de ene leest alleen maar, de andere schrijft alleen maar (sequentieel?). Met maar 1 raid array gaat dat niet lukken, dan wordt er om de beurt gelezen en geschreven, koppen van beide disk moeten vaker verplaatsen. Weg is je winst.duncanvdlinden schreef op zondag 04 maart 2007 @ 16:03:
Vraagje tussendoor, wat zou verstandiger zijn als dataverlies en capiciteit geen rol speelt,
2x 7200rpm in raid-0 of 1x 74gb 10.000rpm raptor.
Waar ik het met name voor wil gebruiken is als windows bootschijf/swapschijf, verder gaan er wel wat softwarepakketten op (office, macromedia, adobe).
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
RAID verhoogt niet alleen transferrates maar ook non-sequentiele I/O, onder de juiste omstandigheden. Storagereview is een amateursite die zich belachelijk maakt door aan de hand van een op windows draaiende setup met el-cheapo PCI kaart een waardering aan RAID gaat geven. De bevindingen van StorageReview en Anandtech zijn trouwens beantwoord door een review van T.net, o.a. in het Engels. Maar voor zover ik weet vonden beide partijen het niet in hun belang om te reageren op deze bevindingen, wat hun eigen claims sowieso al een stuk ongeloofwaardiger maken.Madrox schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 20:38:
Hoge Transferrates zijn alleen interressant in bepaalde specifieke gevallen, wat hier http://faq.storagereview.com/SingleDriveVsRaid0 uitgelegd word. Raid is lang niet altijd zaligmakend
Daarin ligt ook potentie voor je filesystem: een intelligent filesystem ziet meerdere I/O stromen en spaart data op in een write-back buffer waarna blokken datastromen afgewisseld worden, bijvoorbeeld een 10MB interleave ipv nu vaak 128KB. Dat kan al aanmerkelijke winst geven.zeker in het geval je "maar" twee harddisks hebt kan het juist beter zijn om ze in single mode te draaien. Bijv. als je zoals ik vaak bestanden verplaatst van de ene partitie naar de andere. Nu doe ik dat vaak van de ene disk naar de andere, voordeel: de ene leest alleen maar, de andere schrijft alleen maar (sequentieel?). Met maar 1 raid array gaat dat niet lukken, dan wordt er om de beurt gelezen en geschreven, koppen van beide disk moeten vaker verplaatsen. Weg is je winst.
Een virusscan draaien zal sowieso niet zo'n gunstig effect hebben op je speelplezier. Aangezien spellen 100% cpu wegkapen betekent dat de virusscan of niets uitvoert (low priority) of cpu cycles van je spel wegkapen. En het vervelende is dat dat ook niet vloeiend verloopt waardoor je af en toe haperingen krijgt in je spel.Ander voorbeeld; leechen/seeden en/of handmatige viruscontrole. Je weet hoezeer een viruscontrole je systeem kan belasten. Nu, ik heb bijv. op disk 2 games en mijn leech/seed mappen, op disk 1 het OS en programma's enzo. Nu laat ik het OS checken, en terwijl de check zijn werk doet, staat disk 2 te wachten tot ik een spel start of gewoon de seed/leech pakketjes lees/schrijft. Dit gaat niet zo vlot als je maar 1 raid array hebt. Die moet alle actie die je verricht afhandelen, de programma's staan weer op elkaar te wachten.
Je maakt best wat goede punten en RAID is idd niet aan iedereen even goed besteed, maar de kritiek op RAID is allerminst genuanceerd en dat is jammer; RAID is namelijk een heel mooie techniek die helaas vaak niet heel goed begrepen wordt door toch aardig complexe I/O-concepten. Komt bij dat ik een echt goede review over RAID nog moet tegenkomen en van 90% de incompetentie eraf druipt.Zeg het maar weer eens, daar ik sterk het vermoeden heb dat RAID nogal overschat wordt. Je mag het ermee eens zijn of niet. Ieder zijn meug...
Was getekent, een blije RAID-loze gebruiker.Anoniem: 41852 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 03:58:
[...]
RAID verhoogt niet alleen transferrates maar ook non-sequentiele I/O, onder de juiste omstandigheden. Storagereview is een amateursite die zich belachelijk maakt door aan de hand van een op windows draaiende setup met el-cheapo PCI kaart een waardering aan RAID gaat geven. De bevindingen van StorageReview en Anandtech zijn trouwens beantwoord door een review van T.net, o.a. in het Engels. Maar voor zover ik weet vonden beide partijen het niet in hun belang om te reageren op deze bevindingen, wat hun eigen claims sowieso al een stuk ongeloofwaardiger maken.
Helemaal waar, desondanks niet relevant voor de meeste desktop gebruikers.
[...]
Daarin ligt ook potentie voor je filesystem: een intelligent filesystem ziet meerdere I/O stromen en spaart data op in een write-back buffer waarna blokken datastromen afgewisseld worden, bijvoorbeeld een 10MB interleave ipv nu vaak 128KB. Dat kan al aanmerkelijke winst geven.
2 schijven zal sneller blijven, maar een RAID-volume is iig wel sneller dan een enkele schijf. Met 2 schijven zul je ook vaker data van de een naar de ander kopieren, terwijl je met 1 groot volume dingen eigenlijk alleen nog maar verplaatst wat sowieso vele malen sneller is.
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat je 1 grote partitie hebt, lang niet altijd de beste config
[...]
Een virusscan draaien zal sowieso niet zo'n gunstig effect hebben op je speelplezier. Aangezien spellen 100% cpu wegkapen betekent dat de virusscan of niets uitvoert (low priority) of cpu cycles van je spel wegkapen. En het vervelende is dat dat ook niet vloeiend verloopt waardoor je af en toe haperingen krijgt in je spel.
dual-core anyone?
Leechen naar een aparte schijf is inderdaad sneller, maar daarna wil je het misschien toch weer kopieren naar je eigen schijf. Die tijd moet je er ook bij rekenen. Bovendien heb je niet de voordelen van 1 groot volume: 1 poel met vrije ruimte en niet overal hier en daar verspreid.
kwestie van slim plannen, zodat je overbodig heen en weer plakken voorkomt. bovendien, met twee hdd's in RAID wil je liever niet 1 hele grote partitie, maar liefst twee. Voor je OS een aparte, niet te grote partitie zodat je makkelijker en zonder veel verlies van data (niets?) een her-installatie kan doen.
[...]
Je maakt best wat goede punten en RAID is idd niet aan iedereen even goed besteed, maar de kritiek op RAID is allerminst genuanceerd en dat is jammer; RAID is namelijk een heel mooie techniek die helaas vaak niet heel goed begrepen wordt door toch aardig complexe I/O-concepten. Komt bij dat ik een echt goede review over RAID nog moet tegenkomen en van 90% de incompetentie eraf druipt.
RAID is idd een leuke techniek, dat ik niet op de voordelen inga is omdat die al uitvoerig besproken zijn. Overigens, in de link naar dat artikel staan er al enkele. RAID is in mijn ogen een feature, waar je net zo makkelijk zonder mee kan leven. Misschien wel makkelijker, gezien alle topics met problemen over RAID. Iedereen zou er goed aan doen zich af te vragen, is het nou al die moeite waard ? Durf ik te stellen dat 90% het gewoon niet nodig heeft. Of wou je zeggen dat RAID een onmisbare techniek voor iedereen is ?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
En je stroomrekening ook (groter)nero355 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:50:
RAID is wat mij betreft heilig
Ik ga binnenkort van 1x RAID 0 + 2 aparte schijven naar 2x RAID 0 + 4 aparte schijven en kijk daar HEEL ERG naar uit
Gewoon flink aantal HD's in je systeem proppen wordt de lol alleen maar groter
Anoniem: 120284
omdat er dus blijkbaar niet meer cpu nodig is, omdat de harde schijven de requests gewoon niet bij kunnen houden.Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:42:
Precies, dat bedoel ik ook: CPU belasting kon makkelijk hoger. Dan vat ik ook niet waarom het zo lang moest duren. Naja, hij heeft dus vannacht de hele nacht aangestaan.
Dat klopt. Klinkt vreemd, want normaliter kunnen schijven toch makkelijk 50MB/s aan, maar dat geldt alleen als er aaneensluitend (contigious) wordt gelezen of geschreven. In geval van simpele RAID5 implementaties zullen alle schrijfopdrachten in twee fasen gebeuren, zogenaamde 2-phase writes. Daarbij wordt eerst informatie gelezen, daarna pas kan de pariteit uitgerekend worden, en daarna wordt de data en pariteit naar disk geschreven. Gevolg is dat de schijven tegelijkertijd aan het lezen en schrijven zijn, wat veel verplaatsingen in de kop/actuator veroorzaakt. Dat maakt dat de schijven uiteindelijk bottleneck zijn.maratropa schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:43:
[...]
omdat er dus blijkbaar niet meer cpu nodig is, omdat de harde schijven de requests gewoon niet bij kunnen houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 12-06-2007 15:58 ]
Anoniem: 84021
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 13-06-2007 15:15 ]
Als je de stripesize niet hoger in kunt stellen is dit denk ik een teken dat bij elke read-request de hele stripeblock wordt opgehaald. Dat is niet zo gunstig voor 'algemeen' gebruik waarbij geen sequentiele overdracht gebeurt zoals bij grote bestanden. Om het verlies van performance niet uit de hand te laten lopen beperken ze de stripesize dan tot 64KB. Althans, dat is mijn educated guess.Anoniem: 84021 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:01:
Hieronder mijn ATTO benchmark van mijn 2x Samsung SP2504C in RAID-0 op een Asrock AM2XLI (Uli). Stripesize is 64 (kon niet hoger)
Als je met Sandra goeie scores krijgt zou ik dat eerder vertrouwen. Hoe zijn je random read en random write trouwens (in Sandra Filesystem benchmark) ?Ziet er goed uit![]()
Met HDTach krijg ik vergelijkbare waardes. Met Sandra krijg ik ook goede resultaten. Maar met HDTune kom ik niet boven de 80 a 90 uit... klopt dit wel ? Die waardes lijken echt een stuk trager.
[ Voor 6% gewijzigd door Gurneyhck op 14-06-2007 11:39 ]
Grotere schijven zijn vaak sneller, niet alleen omdat de hogere platter dichtheid hebben en ws. meer heads, maar ook omdat je in het begin van de schijf een hogere snelheid haalt dan aan het eind. Wil je dus optimale snelheid, dan maak je een RAID0 array aan en met Samsung T166 500GB schijven en gebruik je de laatste 200GB niet (2 schijven dus 400GB hou je dan over). Gevolg is dat je altijd in een snel gedeelte van je schijf werkt en die 400GB eventueel voor andere dingen kunt gebruiken die minder snelheid vereisen (je MP3s of films b.v.). Of je vertrouwt erop dat je filesystem dit voor je doet, maar daar is NTFS niet zo goed in.Gurneyhck schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:14:
Nu vroeg ik mij af of de grote grootte van een schijf nog van enig belang is bij RAID 0. Ik zat namelijk eerst te denken aan 2 samsung spinpoints van 500GB. Maar misschien is het beter om 2 kleinere schijven te nemen?
Oké dat is helder. Maar hoe zorg ik ervoor dat de laatste 200GB niet gebruikt wordt? Door simpelweg te partitioneren?Anoniem: 41852 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:22:
[...]
Grotere schijven zijn vaak sneller, niet alleen omdat de hogere platter dichtheid hebben en ws. meer heads, maar ook omdat je in het begin van de schijf een hogere snelheid haalt dan aan het eind. Wil je dus optimale snelheid, dan maak je een RAID0 array aan en met Samsung T166 500GB schijven en gebruik je de laatste 200GB niet (2 schijven dus 400GB hou je dan over). Gevolg is dat je altijd in een snel gedeelte van je schijf werkt en die 400GB eventueel voor andere dingen kunt gebruiken die minder snelheid vereisen (je MP3s of films b.v.). Of je vertrouwt erop dat je filesystem dit voor je doet, maar daar is NTFS niet zo goed in.
Dus er zijn wel redenen om een grotere schijf te nemen, ook al heb je die ruimte niet nodig.
Als je het m.b.v. partities doet, betekent dat dan dat er een deel van de harde schijf in RAID 0 werkt en een deel niet? Of blijft dan wel gewoon heel de harde schijf in RAID 0 draaien (dus alle partities)?Anoniem: 41852 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:29:
Partitioneren idd, of een modern filesystem gebruiken. Maar dat laatste impliceert dat je geen Microsoft kunt gebruiken, en dat wil ik je niet opleggen.
In principe doe je dat via je RAID Controller. Welke het sowieso kan is de ICH8R van Intel als het goed is.Gurneyhck schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:36:
Als je het m.b.v. partities doet, betekent dat dan dat er een deel van de harde schijf in RAID 0 werkt en een deel niet? Of blijft dan wel gewoon heel de harde schijf in RAID 0 draaien (dus alle partities)?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die heb ik niet. Ik ga sowieso de onboardcontroller gebruiken van mijn mobo (zie sig). Volgens de asus site: NVIDIA MediaShield™ RAID supports RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD span cross Serial ATA drivesnero355 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:47:
[...]
In principe doe je dat via je RAID Controller. Welke het sowieso kan is de ICH8R van Intel als het goed is.
Van de Asus site over MB P5Kduncanvdlinden schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 11:15:
Ook de p5k ondersteund geen raid, moet je echt een p5k deluxe, p5b deluxe, p5b-e, p5b-e plus en
Schijf | Min | Max | Avg |
---|---|---|---|
Tig jaar oud 20gb schijfje op onboard IDE | 10 MB/s | 25 MB/s | 20 MB/s |
2x Maxtor 300GB in raid 0 op Areca 1160 | 32 MB/s | 42 MB/s | 38 MB/s |
2x Samsung 500GB in raid 0 op Areca 1160 | 74 MB/s | 157 MB/s | 125 MB/s |
8x Seagate 300GB in raid 5 op Areca 1160 | 215 MB/s | 307 MB/s | 283 MB/s |
Schijf | Min | Max | Avg | % CPU |
---|---|---|---|---|
6x Hitachi in raid5 | 64 MB/s | 72 MB/s | 70 MB/s | 50 % |
6x Hitachi in raid5 | 64 MB/s | 72 MB/s | 70 MB/s | 4 % |
1x Raptor 74GB | 48 MB/s | 66 MB/s | 60 MB/s | 3 % |
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Areca schaalt ook niet eindeloos door. Probeer eens 8 schijven in RAID0, dan haal je ook niet de max. 480MB/s is sowieso je max naar buffer schrijven, behalve bij de nieuwere IOPs zoals op ARC-1280. De vraag is of meer sequentiele snelheid wel uitmaakt. Je hebt je Areca hopelijk niet gekocht voor hoge sequentiele snelheden maar juist vanwege goede performance op non-sequentieel gebied. Dus ik zie ook graag scores van je gemeten in IO-operaties per seconde ipv MB/s. Pas daarbij gaan er koppen rollen, en onderscheiden de heren zich van de jongens.Paul Nieuwkamp schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:40:
Goed, 8 schijven (zijn volgens mij dat de DM9's, het zijn iig de oudste) gaat wel aardig, maar Samsung komt met een kwart van de schijven (in raid0, dat wel) al op de helft van de performance.
Ik heb geen ervaring met LSI dus daar kan ik je niet mee helpen.Het is (bij de Hitachi's) echt een strakke lijn van links naar rechts, die niet inzakt op het einde. Er is dus iets dat die array tegenhoudt...
Daar ben ik erg benieuwd naar. Vergeet ook niet een single disk mee te nemen en vooral te zorgen voor correct benchmarken, met cooldown periodes (indien van toepassing) en indien je windows gebruikt het afsluiten van programma's en services.Volgende stap: rankdisk of IOmeter ofzo om de fileserver-/randomperformance te testen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 19-06-2007 00:45 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Jimbolino op 27-06-2007 00:04 ]
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Anoniem: 42753
Volgens vele sites (webshops en Asus.com) heeft de P5K WEL RAID -> RAID 0, RAID 1, JBOD.Toad schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:35:
[...]
Van de Asus site over MB P5K
http://www.asus.com/produ...37&l1=3&l2=11&l3=534&l4=0
Southbridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x SATA 3.0 Gb/s ports
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Supports SATA RAID 0,1 and JBOD
Staat dat wel RAID wordt ondersteund door P5K. Hoe zit het nou?
[mierenneukmodus] Nieuwere schijven zijn vrijwel altijd sneller, omdat de dichtheid van de platter hoger is. Dat hoeft dus zeker niet de grotere harddisk te zijn, die heeft gewoon meer (identieke) platters dan zijn kleinere broertje. [/mierenneukmodus off]Anoniem: 41852 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:22:
[...]
Grotere schijven zijn vaak sneller, niet alleen omdat de hogere platter dichtheid hebben en ws. meer heads, maar ook omdat je in het begin van de schijf een hogere snelheid haalt dan aan het eind.
Dus er zijn wel redenen om een grotere schijf te nemen, ook al heb je die ruimte niet nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door Madrox op 02-07-2007 03:50 ]
Bij ATTO gebruik je een 256MB transfersize. Duidelijk geval van foute benchmarking als je het mij vraagt. Daarom nog een keer: al met SiSoftware Sandra getest? Of zelf in Windows met 2GB grote bestanden. HD Tune zal alleen hele kleine blokjes lezen verspreid over de hele schijf, wat voor sommige RAID arrays en controllers niet zo goed uitpakt omdat die verwachten dat je meer leest.Jimbolino schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:37:
Het is zeker niet de max van de controller.
met ATTO krijg ik heel andere waardes
Ik had het ook over grotere schijven, van dezelfde generatie dus. Bijvoorbeeld een Raptor 150GB versus 74GB, ook al zijn beide ADFD. Aangenomen dat de schijven an sich even snel zijn, heb je bij een grotere schijf dus een minder snelle inzakking van de snelheid. Minder snel in absolute zin althans.Madrox schreef op maandag 02 juli 2007 @ 03:41:
[mierenneukmodus] Nieuwere schijven zijn vrijwel altijd sneller, omdat de dichtheid van de platter hoger is. Dat hoeft dus zeker niet de grotere harddisk te zijn, die heeft gewoon meer (identieke) platters dan zijn kleinere broertje. [/mierenneukmodus off]
Nope, maar staat wel op mijn to-do lijstje om nog eens goed te testen. Veel dingen heb ik echter al tussen andere benchmark runs geconstateerd. Maar je moet altijd benchmarken op 1 specifiek punt als je er echt conclusies uit wilt trekken.ps: zijn er ook benchmarks van die verkleinde RAID-arrays tov. de volle ruimte die benut word van je disks ?
Heel simpel, net zoals bij de P5B borden: de ICH southbridge doet GEEN RAID, de JMICRON chip sie de eSATA en P-ATA poorten aanstuurt ondersteund wel RAID. Maar met een aansluiting buiten je kast is dat niet zo heel handig.Anoniem: 42753 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 00:08:
[...]
Volgens vele sites (webshops en Asus.com) heeft de P5K WEL RAID -> RAID 0, RAID 1, JBOD.
ECHTER op allerlei reviews staat dat deze geen RAID ondersteund.
De handleiding van de P5K meld dus wel degelijk dat deze RAID aankan en je deze kan instellen.
Volgens mij lopen dus sommige sites achter de feiten aan. ( misschien is er een firmware update geweest )
Ook mooi om te zien is dat dit Board bv Kingston KHX9600D2 geheugen
aankan. 1.066 GHZ dus.
Anoniem: 225300
[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 225300 op 10-07-2007 22:18 . Reden: link werkend gemaakt ]
[ Voor 88% gewijzigd door Hurricane op 08-07-2007 12:42 ]
[ Voor 6% gewijzigd door ikbengoofy op 09-07-2007 14:32 ]
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
[ Voor 67% gewijzigd door RutgerB op 12-07-2007 00:58 ]
ATTO is ongeschikt omdat die geen cooldown periode inlast tussen de benchmarks. Dat is nodig voor RAID-subsystems met een write buffer. Nu begint ATTO met de volgende benchmark terwijl de data van de vorige benchmark nog in de buffer van je Areca zit en die nog weggeschreven moet worden. Maar verder prima resultaten toch?MortalPiso schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:00:
Ik weet nou niet wat ik hier van moet denken. Elke test geeft weer zijn eigen opmerkelijke resultaten.
Random Access Time wordt denk ik ook getest terwijl Areca zijn buffer nog aan het legen is, dus dat zal idd niet fantastisch zijn, maar ook hier weer geldt dat je benchmark niet fantastisch is. Buffercaches zijn gewoon lastig te benchmarken, als je niet heel voorzichtig bent krijg je kunstmatige resultaten. Random read kom je niet lager mee: er kan niet of nauwelijks gecached worden en bij blocking I/O helpt RAID ook niet veel (geen parallellisatie). Je hebt 10k of 15k rpm disks nodig als je de effectieve servicetime van blocking I/O wilt verlagen.Sisoft Sandra XI.SP3: Bedroevende Random Read, Random Write en Random Acces Time.
In mijn Areca benches met Maxtor schijven gaf NCQ wel een verbetering. Het ligt vooral aan de schijven of NCQ een verbetering geeft of niet.Ik heb zo goed als alle programma's afgesloten ten tijde van het benchmarken. Is het misschien verstandig om NCQ uit te zetten op de schijven?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 12-07-2007 11:10 ]
Resultaten zijn prima ja. Ik heb even gekeken naar benchmarks van andere personen en daar hebben veel mensen een Total Length staan van 32MB. Dus voor de lol ook maar even gedaan en kwam een niet erg geloofwaardig resultaat uitATTO is ongeschikt omdat die geen cooldown periode inlast tussen de benchmarks. Dat is nodig voor RAID-subsystems met een write buffer. Nu begint ATTO met de volgende benchmark terwijl de data van de vorige benchmark nog in de buffer van je Areca zit en die nog weggeschreven moet worden. Maar verder prima resultaten toch?
Voornamelijk als centrale opslag plaats voor thuis. Dus random read/write is niet zo'n probleem.Waarvoor ga je je Areca gebruiken?
Ik heb de benchmarks gedaan zonder NCQ en resultaat lag maximaal 5% lager dan met NCQ.In mijn Areca benches met Maxtor schijven gaf NCQ wel een verbetering. Het ligt vooral aan de schijven of NCQ een verbetering geeft of niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 12-07-2007 11:52 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Fauna op 13-07-2007 14:46 ]
Heb een paar review gezien waar de 74GB versie op onderdelen toch echt sneller scoorde dan zijn grotere broertjeAnoniem: 41852 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 02:08:
[...]
Ik had het ook over grotere schijven, van dezelfde generatie dus. Bijvoorbeeld een Raptor 150GB versus 74GB, ook al zijn beide ADFD. Aangenomen dat de schijven an sich even snel zijn, heb je bij een grotere schijf dus een minder snelle inzakking van de snelheid. Minder snel in absolute zin althans.
Anoniem: 93043
Anoniem: 93043
Heb net mijn spulletjes binnen, getest onder vista met de storport driver..MortalPiso schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:47:
Ik gebruik nu Windows XP met een SCSI-like driver. Is een overstap naar Windows Server 2003 met Storport driver verstandiger? En qua performance een verbetering?
Houdoe
Blijf je 4 schijven in RAID0 gebruiken? Vind je dat niet een beetje link?Occy74 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:56:
Heb net mijn spulletjes binnen, getest onder vista met de storport driver..
4x WD3200AAKS in raid0 op een ARC-1220
[afbeelding]
Anoniem: 84021
Bij Sandra is de driveindex 108MB/sAnoniem: 41852 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:50:
[...]
Als je met Sandra goeie scores krijgt zou ik dat eerder vertrouwen. Hoe zijn je random read en random write trouwens (in Sandra Filesystem benchmark) ?
[ Voor 18% gewijzigd door WhiteRaver op 28-08-2007 21:30 . Reden: Sisoftware Sandra bijgevoegd en meer info. ]
Graag gedaan.
57696520646974206c65657374206973206e657264
Nee, dat was puur als test, heb er nu 8x320gb op zitten en ingesteld als raid5+hotspare..MortalPiso schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:19:
[...]
Blijf je 4 schijven in RAID0 gebruiken? Vind je dat niet een beetje link?
Ik heb Win2k3 erop gezet met Storport driver. Er zit hier en daar wel een verbetering in dus ik ben wel tevreden
[afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Occy74 op 01-09-2007 06:20 ]
Ehh, of je maakt een typo, of je snapt het princippe achter RAID 5 met hotspare niet.Occy74 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 05:49:
[...]
Nee, dat was puur als test, heb er nu 8x320gb op zitten en ingesteld als raid5+hotspare..
Mogen dus 2 tegelijk kapotgaan en dan nog niks aan de hand..
[afbeelding] [afbeelding]
Making an ass of myself since the 70's
Ja dat snap ik dat ze dan vervangen moeten worden, maar je data ben je dan iig niet kwijt..shaggy8675 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 09:48:
[...]
Ehh, of je maakt een typo, of je snapt het princippe achter RAID 5 met hotspare niet.
Ik denk dat je RAID 6 bedoeld als er 2 schijven mogen uitvallen. Als in je RAID 5 array van 8 nu 1 disk uitvalt wordt deze automatisch vervangen door de hotspare. Valt er nog een disk uit, moet je er toch echt een nieuwe inhangen...
[ Voor 3% gewijzigd door Occy74 op 02-09-2007 05:38 ]
Zoals jij het zegt heb je 8 schijven erin hangen, waarvan 1 hotspare.Occy74 schreef op zondag 02 september 2007 @ 01:38:
[...]
Ja dat snap ik dat ze dan vervangen moeten worden, maar je data ben je dan iig niet kwijt..
Of zit ik fout met die gedachte?
Making an ass of myself since the 70's
[ Voor 127% gewijzigd door Plurk. op 03-09-2007 04:10 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 03-09-2007 17:26 ]
Ja, weet wel dat dit extra risico met zich meebrengt. Bij een crash, stroomuitval of bug in de driver kun je filesystem metadata kwijtraken wat heel wat bestanden en dirs die je geeneens hebt 'gebruikt' vernietigt of corrupteert.WhiteRaver schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:52:
Hallo, ik heb dit topic doorgelezen en ben een paar dagen terug ook maar begonnen om in raid 0 te draaien. Ik had hier nog geen ervaring mee en ik heb ook al wat probleempjes gehad, maar met veel lezen en testen kom je er wel. Ik denk dat de resultaten nu wel goed zijn?
Zijn dit respectabele scores?
Ik snapte eerst al niet wat jullie met cache inschakelen bedoelden maar ik neem aan dat je dan bedoelt dat je cache inschakelt in de raid driver, in mijn geval de Intel Matrix Storage Manager?
Nee, als NTFS met 4K clusters een groot bestand inleest, gaat het niet per 4KB lezen, dat is een fabeltje. Wel zorgt een grotere clustergrootte voor minder overhead, minder fragmentatie en meer aaneengesloten data wat wel voor extra snelheid kan zorgen.Anoniem: 84021 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:52:
Trouwens even tussendoor,
bij Atto zie je bij vrijwel alle benchmarks een duidelijke stijging in snelheid bij het schrijven van 32/64KB+ transfersize. Is het dan een goed idee om de clustersize van je raidschijf/partitie(s) ook op 32 of 64kb te zetten om zo een hogere snelheid te krijgen?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
[ Voor 95% gewijzigd door Plurk. op 18-09-2007 18:31 ]
Ja echt lekker snel je geheugen.michel1991 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:40:
Ik heb 2 Hitachi Deskstars in Raid0 (Intel) met 128kb Stripe size icm een Gigabyte P35-DS4. Lekker snel.
Atto:
[afbeelding]
idd 170 mb/sec per HD dan zouden de raptors niet meer verkocht wordenAnoniem: 41852 schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:42:
[...]
Ja echt lekker snel je geheugen.
Of dacht je dat die 340MB/s echt van je 2 schijfjes afkwam?
-
Anoniem: 120552
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 120552 op 23-09-2007 17:12 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 23-09-2007 16:47 ]
Me... geheugen...?
Nee je hebt je storage driver gebenchmarkt, en die gebruikt je RAM als buffercache. En aangezien je je request size op 4MB hebt ingesteld komt het grootste gedeelte van je scores van je RAM. Probeer het nog eens met ATTO-256 die 256MB request size heeft.michel1991 schreef op zondag 23 september 2007 @ 18:18:
[...]
Me... geheugen...?[afbeelding]
Ik heb toch me C schijf gebenched?
Dat gaat met RAID 50 ook (Adaptec, striped set van twee RAID 5 arrays), zolang twee kapotte schijven elk in een andere RAID 5 array vallen. Volgens mij is het risico daardoor 50+(100/n) % van het risico van een RAID5 met 1 failure. Nadert dus naar RAID 6, maar de performance is een stuk hoger, vooral bij 6+ schijven.shaggy8675 schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:51:
[...]
Zoals jij het zegt heb je 8 schijven erin hangen, waarvan 1 hotspare.
dus 7 schijven die raid 5 draaien. 1 schijf valt uit en wordt automatisch vervangen door de hotspare. Mocht er tijdens je rebuild nog een schijf uitvallen ben je alsnog alles kwijt. ( dit kan even duren met 7 schijven die groot zijn ) risico is klein, maar aanwezig. Met raid 6 kan die tweede schijf uitvallen zonder risico.
[ Voor 9% gewijzigd door raphidae op 24-09-2007 08:07 ]
Every morning is the dawn of a new error.
Maar dat laatste weet je natuurlijk nooit. Waarom zou je RAID50 nemen als je ook RAID6 kunt nemen, veel veiliger. Bovendien kun je met RAID50 ernstige performanceproblemen krijgen als je een misalignment hebt: dan heb je twee 2-phase writes: één voor elke RAID-5 set in je stripe. Dat gaat echt niet goed performen dan.raphidae schreef op maandag 24 september 2007 @ 08:02:
[...]
Dat gaat met RAID 50 ook (Adaptec, striped set van twee RAID 5 arrays), zolang twee kapotte schijven elk in een andere RAID 5 array vallen.
gelukkig voor hem doet het nog beter dan mijn 4x500gb in raid0 op een adaptec 2610sa op pci-xAnoniem: 41852 schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:55:
Silicon Image 3112 gaat via PCI, en is ook niet zo'n beste controller IMO. SiI 3132 gaat wel via PCI-express. Daar komt je lagere score dan ook vandaan. PCI zorgt verder voor hogere CPU-belasting en meer latency.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq