P5K de Luxe en boot probleem met RAID0 en 3e schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, heb net een heel groot deel van GoT doorgenomen, de search gebruikt, gegoogled... maar ik begrijp toch echt iets niet van een Raid array.

Ik heb 2x300GB Maxtor op de ICH9R chipset van mijn kersverse P5K DeLuxe (p35) aangesloten en heb in de Intel Matrix Storage een Raid0 aangemaakt, Vista Ultimate geinstalleerd en Vista werkt prima. (binnen 9 minuten complete install!!)

Maar,..... als ik de oude boot schijf (WD caviar SE 500Gb) bijplug op 1 van de Sata aansluitingen boot Vista niet meer. Boot device in bios staat op de Raid ingesteld en zodra ik de HD lostrek start Vista gewoon op van de 2x300GB schijven...

Als ik de 3 schijven aangekoppeld laat, in de bios de sata instelling op 'IDE' zet, dan kan ik de WD kiezen als boot schijf en zit ik in mijn oude Vista, maar de RAID werkt dan niet(logisch). Zet ik de SATA instelling terug op RAID dan kan ik niet meer booten....?!?!

Het "niet booten" betekent dat in alle gevallen de pc herstart nadat de bios gewoon gestart is en Vista het balkje laat zien. Dit loopt dan 1 keer door, aan het begin van de 2e keer(normaal 3/4keer zou het welkomstlogo tonen) wordt de pc geboot en zie ik mijn AIlifestyle P5K de Luxe boot schermpje weer. Ik heb het eens door laten lopen maar lijkt oneindig door te gaan...

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je oude bootdisk staat nog vermeld als "actieve bootdisk/partitie". Twee actieve bootpartities, dat gaat niet lukken. Dit kan je zonder dataverlies verhelpen met bijv. Partition Magic, even een resque-diskette aanmaken onder Vista (weet niet zeker of dit kan, anders moet het onder XP (met je oude bootdisk?)). De bootdisk Niet-actief maken, pc uitschakelen. Je Raid aanzetten/aansluiten en als het goed is zou het nu wel moeten opstarten.

Dat de Raid onder je onder je oude Vista niet werkt is logisch, maar niet zoals je veronderstelt (denk ik). Bij twee actieve boot-partities, kan je OS er maar een "zien". De andere word dus "hidden". Vandaar dat het niet werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Madrox op 11-07-2007 01:46 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit was een goede tip! _/-\o_
Heb nu de raid0 draaien en mijn oude Vista install als 3e fysieke schijf voor backup en data opslag.

Wat wel irritant is, is dus dat Vista niet 'luistert' 8)7 naar de bios instellingen. Als ik aangeef van de raid0 op te wllen starten kijkt ie dus toch stiekum naar sata6 in dit geval...??

Dat de raid onder mijn oude vista niet herkend wordt komt volgens mij doordat ik de SATA aansluitingen op het moederbord instel als IDE, de hardware raid op de chipset wordt dan verbroken en kan Vista niets mee, toch? In shijfbeheer laat ie tenminste de ene schijf zien als NTFS, de andere als RAW. Probeer ik ze te benaderen dan krijg ik direct een verzoek te formatteren, euuh nee bedankt! ;)

Maar het werkt en ik heb dus iig geen mobo driver probleem! Thanks!