Asus P5B RAID niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een Asus P5B bordje hier liggen. Daar heb 2 interne 320GB SATA disks op aangesloten. De Intel Controller op dat moederbord ondersteund geen RAID opstelling maar de JMicron Controller wel. Dat staat dus ook gewoon op de Asus site vermeld. Het rare is dat de JMicron Controller maar 1 Interne SATA Poort heeft en de andere een Externe SATA-On-The-Go poort is. Hoe kan ik met die 2 poorten een RAID opstelling maken met die 2 interne SATA disks (aangezien een SATA aansluiting niet op de SATA-On-The-Go aangesloten kan worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Niet?

Je had het wel gekund met twee parallele (PATA) hardeschijven op de Jmicron als ik me niet vergis. Als je dus de Asus P5B Deluxe had genomen dan had je ook de Intel ICH8R gehad en dan kon je 6 poorten gebruiken voor Raid.

Enigste mogelijkheid voor jouw is een losse raid controller.

[ Voor 66% gewijzigd door Dukey op 11-08-2006 12:31 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:54
Ik heb precies hetzelfde probleem met dit moederbord, in de gebruiksaanwijzing staat echter dat je SATA drives moet aansluiten om de raidcontroller te kunnen gebruiken maar er staat niet in waar je de schijven op moet aansluiten en welke instellingen je allemaal in de bios moet aanpassen om raid te kunnen gebruiken.

Ik heb alle mogelijke combo's uitgeprobeerd en uiteindelijk maar één schijf herkenbaar gekregen voor de raidcontroller.

Als iemand hier iets meer op weet zou ik het ook graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11

nFo

In handleinding staat dat je die externe aansluiting moet gebruiken voor de: JMicron controller.
Staat op: 2-23. punt 12

Niet echt handig, maar gewoon de I/O schield weg halen. :P
En dan de sata kabel naar binnen lussen.
Maar voor: e-sata gebruiken ze weer een andere aansluiting.

[ Voor 26% gewijzigd door nFo op 12-08-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,,,

Ik ben toevallig hier ook mee bezig geweest,,, heb ook alle combinaties geprobeerd,, en mij is het ook nie gelukt. Is dit echt de enige oplossing?? Is wel heel slecht aangeven in manuel.

heb er nog wat over gevonden

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109099

beetje jammer,, vooral als je er specifiek om vraag bij de winkel, endan heb je zoiets. 8)7
wat is het nut om buiten die aansluiting te doen en binnen en dan een raid te maken is toch niet logisch.
weet iemand misschien ook waar zo kabel te koop is, want ik kan er bijna niks over vinden

gr bas

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Nee wat logisch was geweest als je goed gekeken had welke raid controllers voor handen waren VOOR dat je het ding gekocht had. Winkels tegenwoordig weten echt geen f#ck van hetgeen wat ze verkopen omdat zogenaamd "De ontwikkelingen gaan zo snel, niemand kan dat bijhouden!", yeah right...

Jullie hadden dus beter de Deluxe kunnen pakken allemaal, of nu een losse raid controller kopen.

@El basos, daar is wel over nagedacht. De doelgroep van het moederbord ligt niet bij diegene die raid arrays wil gaan maken. Dat de Jmicron controller toevallig raid kan is ook alleen maar toevallig.

[ Voor 20% gewijzigd door Dukey op 14-08-2006 12:01 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon heel raar dat ze het zo doen op het mobo.Is niet overnagedacht vind ik.
maar ja als het goed is met dat kabeltje moet het goed komen, zoniet dan ga ik terug naar de winkel om hem om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:18:
Het is gewoon heel raar dat ze het zo doen op het mobo.Is niet overnagedacht vind ik.
maar ja als het goed is met dat kabeltje moet het goed komen, zoniet dan ga ik terug naar de winkel om hem om te ruilen.
nee het is helemaal niet raar.
De bedoeling van deze oplossing is dat je een raid 1 draait met 1 schijf extern die je dan dus in de kluis kunt leggen oid, een backup systeem dus.

Het is raar dat je niet oplet voor je iets koopt.
Als je raid wil moet je een moederbord kopen met de ich8R en niet de ich8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
Schofterig dat op een moederbord met deze prijs geen ICH8R zit. Ik heb een Asrock ConroeXfire-eSATAII met i945P chipset gekocht voor nog geen 90 euro, die voorzien is van de ICH7R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel storend dat je iedereen die problemen met HD-opstellingen heeft gelijk naar de faq of andere topics verwijst van een JMicron Controller had ik nog nooit gehoord, problemen met storage kunnen ook best in een topic aangezwengeld worden, dat leest plezieriger en niemand wordt hier dommer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:29:
[...]

nee het is helemaal niet raar.
De bedoeling van deze oplossing is dat je een raid 1 draait met 1 schijf extern die je dan dus in de kluis kunt leggen oid, een backup systeem dus.

Het is raar dat je niet oplet voor je iets koopt.
Als je raid wil moet je een moederbord kopen met de ich8R en niet de ich8
Het is raar dat asus wel blij neerzet dat je raid0 kan maken, maar niet dat het op zo omslachtig manier gaat.Ook als je in een winkel specifiek vraag of het kan dat je daar niet op gewezen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11

nFo

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:00:
[...]

Het is wel storend dat je iedereen die problemen met HD-opstellingen heeft gelijk naar de faq of andere topics verwijst van een JMicron Controller had ik nog nooit gehoord, problemen met storage kunnen ook best in een topic aangezwengeld worden, dat leest plezieriger en niemand wordt hier dommer van.
Topic zat in het verkeerde forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:22:
[...]

Het is raar dat asus wel blij neerzet dat je raid0 kan maken, maar niet dat het op zo omslachtig manier gaat.Ook als je in een winkel specifiek vraag of het kan dat je daar niet op gewezen word.
sterker nog, ik ben nu zelf aan de gang met de jmicro controller en deze is ongelooflijk traag vergeleken bij de ich7r op mijn mobo dus dat wil je niet.
Het is inderdaad vervelend dat asus het niet wat duidelijker op de site zet maar je kunt je natuurlijk ook afvragen wat de verschillen zijn tussen al die zoveel op elkaar lijkende mobo, een beetje tweaker doet dat dacht ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:00:
Alles goed? Ik verplaatste alleen maar het topic van PMG naar OM 8)7

Daarnaast hoor je sowieso geen topics te verpesten met klachten of opmerkingen die helemaal niet ter zake doen. Daarvoor kun je gewoon netjes een email of DM naar de moderator sturen :)

edit:
Mocht je gefrustreerd te zijn om je gesloten topic, neem dan eens de stickies in Lieve Adjes door ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 21-08-2006 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als je nog nooit van een JMicron Controller gehoord heb dan wordt het tijd voor RTFM, of de specifikaties op de asus site.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 01:53
Sorry dat ik misschien een beginners opmerkign hier plaats, maar is het dan ook maar mogelijk om dus 1 schijf aan te sluiten op dit moederbord? Of kun je wel bijv 2 losse schijven aansluiten zonder ze in RAID te zetten? Een RAID opstelling is toch niks anders dan van 2 schijven in principe 1 schijf maken?

Laten we lekker link gaan doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat dus in de RAID FAQ beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 01:53
Bedoelde het als eventuele manier om zijn 2 schijven probleem op te lossen niet als persoonlijke vraag. Probeen alleen mee te denken met de TS-er.

Laten we lekker link gaan doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 20:56
Zou het mogelijk zijn om een raid opstelling te maken tussen 1 sata schijf en 1 p-ata schijf aangezien deze beide op de jmicron chip zitten

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hoofdstuk 5.4.3 (Pagina 5.38) zegt van niet. Of geloof je het manual niet waardoor je deze vraag stelt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul1987 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:59:
Zou het mogelijk zijn om een raid opstelling te maken tussen 1 sata schijf en 1 p-ata schijf aangezien deze beide op de jmicron chip zitten
Met Software RAID: ja, met onboard/fake RAID: alleen als dit expliciet wordt ondersteund. JMC 363 is een single chip met zowel SATA als PATA, het is daarom zeker mogelijk dat je een RAID array kunt maken met zowel PATA als SATA schijven. Maar aan 'misschien' heb je misschien niet zoveel. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

The JMicron Serial ATA controller allows you to configure RAID0 RAID1 and JBOD sets on the external sata HDD's

ARME AOW’er

Pagina: 1