Goed, om het niet een al te patserige post te laten zijn, hier wat meer info ter referentie.
De SSD's zijn eind januari 2009 aangeschaft. De Perc 5/i (256mb, BBU en IOP 333) had ik nog liggen van mijn knutsel server. De SSD's zijn uitgerust met de befaamde, maar zeker niet geroemde, JMicron 602B controller. Ook wel bekend om het feit dat de controller over z'n nek gaat wanneer hij teveel data te verwerken krijgt.
Destijds wilde ik een SSD, minimaal 200GB en het moest snel zijn. Maar wel binnen mijn disk-budget van 450euro (ex btw). De controller had ik reeds. Eigenlijk was 'de rest' dat op de markt was te duur.
Na veel tests en benchmarks te hebben gelezen omtrent de problematieken met die JMicron 602B kwam ik tot de conclusie dat zolang je die controller maar niet 100% belast, ze goed te gebruiken waren.
Nu komen we op het punt waar die Perc 5/i zo 'belangrijk' wordt in het verhaal: die Perc 5/i is snel, maar niet snel genoeg om het maximale uit de SSD's te halen. De Perc 5/i bereikt eerder zijn maximale verwerkings snelheid (zeg 450MB/sec) dan wat de SSD's kunnen leveren. Sequentieel. De Perc 5/i werkt natuurlijk ook als buffer.
Dus maar de stoute schoenen aangetrokken en 8 maal deze 32GB Transcends gekocht. En natuurlijk gelijk goed doen en in Raid0 gegooid op die Perc 5/i. Want snelheid is wat ik wilde.
De sequentiele snelheden zijn echt top, nog steeds. Zelfs ook al hebben ze geen TRIM.
(Hier zie je ook dat de theoretische max van die Perc 5/i bij die 450MB/sec in de buurt ligt want hier wordt 234MB/sec gelezen, maar dus ook geschreven. En met een bestand van 26GB heeft de cache niet echt veel invloed meer).
Is dan alles echt koek en ei? Nee, de 4K random read/write zijn niet bijster hoog. Destijds waren ze OK, tegen hedendaagse SSD's leggen ze het heel erg af. Ga je de setup weer met SATA disks vergelijken, dan zijn ze nog steeds een stuk sneller. Ook moet je niet je hele partitie volschrijven (toevallig van de week gedaan) dan stort de gehele performance als een kaartenhuis in elkaar. Heb ik dan nooit last van korte freezes gehad (waar men het destijds over had)? Nop, nooit.
Destijds gegokt en dat prima gedaan
Ergens volgend jaar worden ze vervangen want ik wil nog sneller