Verwijderd
Groetjes, FaceDown.
Klopt, de bijdrage ZVW is loon, je betaald er dus belasting over. Je werkgever betaald de ZVW bijdrage, jij betaald er belasting over en vervolgens wordt het weer van je loon afgehaald. De ZVW betaal je dus niet zelf maar de belasting over de ZVW wel.FaceDown schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:22:
Ik heb een vraag over de ZVW bijdrage. Op mijn loonstrookjes (en ook die van mijn vriendin) zie ik dat deze van je bruto loon wordt afgetrokken, maar eenzelfde bedrag wordt er ook weer bij opgeteld in de vorm van "bijdrage ZVW werkgever". Is dit altijd zo? En houdt dit dus in dat ik in moet vullen bij loon: Loon incl ZVW bijdrage (van jaaropgave), en bij aftrekposten de totale ZVW bedragen (zoals op onze jaaroverzichten staan) op moet tellen?
Bij loon moet je het hoogste bedrag invullen, inclusief ZVW bijdrage dus. Die bijdrage heb je immers van je werkgever gekregen en is in feite loon. Bij de aftrekpost ZVW mag je inderdaad alle betaalde ZVW bijdragen optellen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Bovenstaande quote komt van de belastingdienst. Het staat er niet bij; er staat echter wel dat je eventuele vergoedingen moet aftrekken van de kosten.Voorwaarden aftrek
Uw studiekosten of andere scholingsuitgaven mag u onder de volgende voorwaarden meetellen:
U of uw fiscale partner heeft de uitgaven voor uw studie gedaan.
De opleiding of studie was gericht op uw (toekomstige) beroep of werk.
De uitgaven (min eventuele vergoedingen) waren hoger dan de drempel van € 500. De uitgaven boven de drempel mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van € 15.000.
Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een vergoeding ontving, bijvoorbeeld een vergoeding van uw werkgever, moet u deze vergoeding eerst van uw uitgaven aftrekken voordat u het aftrekbedrag berekent.
De volgende kosten mag u meetellen:
lesgeld;
kosten voor studieboeken of vakliteratuur;
afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%;
De volgende kosten mag u niet meetellen:
rente voor studieschulden;
uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;
reis- en verblijfkosten;
uitgaven voor studiereizen of excursies;
uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan).
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het is wel een vergoeding. Alleen wanneer je faalt met je studie wordt het een lening. Studiefinanciering moet je wel aftrekken van de kosten.rwb schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:55:
Studiefinanciering is geen vergoeding. Het is een lening. Die wordt later geschonken. Je studiefinanciering hoef je dus niet mee te tellen als vergoeding.
[ Voor 100% gewijzigd door Falcon op 14-02-2007 11:02 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Op je jaaropgave moet gewoon Loon staan. Dat moet je opgeven. of je nu een tegemoetkoming hebt gehad of niet, dat maakt niet uit. Dit zit al bij je loon in verwerkt. Op je normale loonstrookje zul je dan zien dat ze je uurloon hebben en daar dus die 6,5 % bijtellen.
Je hoeft niet het totaal Loon op je jaaropgave nog iets op te tellen. Dat wat daar staat is je loon (punt).
Je zou het (gratis) kunnen navragen bij de belastingtelefoon, als je het zeker wilt weten.
Groetjes, FaceDown.
Extra aftrek omdat je met het openbaar vervoer reisde naar je werk? Als je per OV reisde tenminste en de reis meer was dan 10km enkele reis.djidee schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:38:
Standaard gevalletje denk ik, 1e keer belastingmeuk invullen, wat zijn dingetjes waar ik op moet letten??, heb nu het volgende ingevuld:
Situatie: 2006, 21/22 jaar, eerste 4 mnd bij ouders/schoonouders gewoon, daarna huurwoning (tot die tijd mijn kamer aangehouden in een andere stad)
Inkomen:
Sinds 17-01 in dienst bij een grote telco, dat het hele jaar gebleven, t/m week 48 had ik 15-16k loon ontvangen, verder geen inkomsten.
Aftrekposten:
- Ziektekosten , standaard premie + aanvullend + inkomensafhankelijke bijdrage - zorgtoeslag
- Huisapotheek
Zou ik rond de 500 euro terug krijgen (excl heffingsrente)
Iemand nog tips?
Je vergeet wellicht dat van de ziektekosten nog een inkomensafhankelijke drempel af moet, die maximaal 11,5% van het drempelinkomen bedraagt. Je moet flink wat ziektekosten hebben gemaakt om iets aan deze aftrekpost over te houden.djidee schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:38:
Sinds 17-01 in dienst bij een grote telco, dat het hele jaar gebleven, t/m week 48 had ik 15-16k loon ontvangen, verder geen inkomsten.
Aftrekposten:
- Ziektekosten , standaard premie + aanvullend + inkomensafhankelijke bijdrage - zorgtoeslag
- Huisapotheek
Een goede grap mag vrienden kosten.
Met een inkomen van 16000 euro is die drempel nog niet zo hoog. Met je premies (basis+aanvullend) zit je er al bijna aan, als je dan nog een keer een bril hebt gekocht oid dan ga je er over heen.tomatoman schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:41:
[...]
Je vergeet wellicht dat van de ziektekosten nog een inkomensafhankelijke drempel af moet, die maximaal 11,5% van het drempelinkomen bedraagt. Je moet flink wat ziektekosten hebben gemaakt om iets aan deze aftrekpost over te houden.
Invullen kan nooit kwaad, het programma van de belastingdienst rekent zelf wel uit of je wel of niets kan aftrekken.
Deze post en de reacties daarop zijn uit een ander topic gemerged met dit topic
Het bedrag wat je terugkrijgt is in principe onafhankelijk van de hoogte van je inkomen. De spreiding van je inkomen is hier bepalend voor. Dat je vorige jaar €500 terugkreeg bij een vergelijkbaar salaris zegt dus niet zo veel. Als iedereen meer terugkreeg naarmate hij meer ging verdienen dan hadden we het hele betalen van belasting net zo goed af kunnen schaffen.Carnagy schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 08:08:
[...]
ik heb toch 950 euro aan belasting betaald en niet het gehele jaar fulltime gewerkt. Het jaar ervoor heb ik hetzelfde ongeveer verdiend,maar toch 500 euro teruggekregen.
Dit klinkt intressant! Mijn vriendin heeft dit jaar +/- 30.000 verdient, vorig jaar +/- 17.000 en 't jaar daarvoor niets. Wanneer ik die berekening van de site van de belastingdienst volg, kom ik dus uit op een mogelijk voordeel van +/- 1050. Hiervan gaat de drempel 545 af, dus zij houd +/- 500 over? Maakt het trouwens uit dat mijn vriendin en ik inmiddels een fiscale eenheid zijn?Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:51:
Misschien een overbodige opmerking maar bedenk goed dat de belastingdienst niets meer teruggeeft dan dat je betaald hebt en dat je dus maximaal de ingehouden loonheffing (vaak nog loonbelasting genoemd) terug kan krijgen. Ook is het verstandig wanneer je in een bepaald jaar veel inkomsten had deze te middelen met 2 andere jaren (ervoor of erna).
remember your end, someone owns us
Zelfs met deze grote verschillen krijg je lang niet altijd iets terug als je gaat middelen. Er wordt namelijk niet alleen naar de drie jaren gekeken die jou goed uitkomen. Het zit vrij ingewikkeld in elkaar, maar er zitten flink wat addertjes onder het gras.ChangeLife4Ever schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:35:
[...]
Dit klinkt intressant! Mijn vriendin heeft dit jaar +/- 30.000 verdient, vorig jaar +/- 17.000 en 't jaar daarvoor niets. Wanneer ik die berekening van de site van de belastingdienst volg, kom ik dus uit op een mogelijk voordeel van +/- 1050. Hiervan gaat de drempel 545 af, dus zij houd +/- 500 over? Maakt het trouwens uit dat mijn vriendin en ik inmiddels een fiscale eenheid zijn?
Ik zal je een voorbeeld geven van de situatie die ik zelf ooit heb meegemaakt. De bedragen kloppen niet helemaal, maar het gaat om de logica achter de middeling.
inkomsten 1997: 0
inkomsten 1998: +3.000
inkomsten 1999: -8.000
inkomsten 2000: -10.000
inkomsten 2001: +24.000
In 1998 verdiende ik een paar centen als afstudeerder en met een bijbaantje. In 1999 en 2000 had ik een fors negatief inkomen als gevolg van een dure studie. In 2001 ben ik gaan werken. In 1998 heb ik niets betaald, omdat ik onder de drempel zat. In 1999 en 2000 heb ik niets betaald en niets ontvangen, omdat er geen sprake was van loonheffing (en je krijgt nou eenmaal niet méér terug dan je aan loonheffing betaalt). In 2001 betaalde ik via mijn werkgever de gebruikelijke loonheffing. In dat jaar heb ik de Belastingdienst laten middelen over 1999 t/m 2001 en kon de zilvervloot eindelijk binnenlopen.
Een beetje kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat ik in die drie jaar daadwerkelijk loonheffing heb betaald over 24.000 euro. Rekening houdend met de middeling zou je verwachten dat er loonheffing zou worden geheven over (-8000 + -10000 + 24000) / 3 jaar = +2000 per jaar. Rekening houdend met de belastingvrije voet zou dat neerkomen op bijna geen loonheffing. Gevolg: ik had meer loonheffing betaald dan ik op grond van de middeling zou hebben moeten betalen --> geld terug. Laten we zeggen dat dat om een bedrag van 5000 euro zou gaan.
Helaas, de praktijk werkte anders. In verband met de carry-back/carry-forward (jaja, je leert nog eens wat) werd eerst verdisconteerd met de inkomsten in 1998. Negatief inkomen wordt namelijk eerst met voorgaande jaren verrekend en het restant wordt verrekend met de navolgende jaren. In 1998 had ik geen loonheffing betaald, maar wel een klein beetje inkomsten. Van de -8000 uit 1999 werd daarom 3000 verrekend met 1998. Gevolg: inkomsten in 1998 waren nul (wat geen financiële consequenties had) en in 1999 waren ze -5000. Pas daarna werd de middeling uitgevoerd. Er werd loonheffing berekende over
(-5000 + -10000 + 24000) / 3 jaar = +3000 per jaar. Ik had nog steeds meer loonheffing betaald dan 3000 euro per jaar zou rechtvaardigen, maar ik kreeg een stuk minder terug dan waar ik in eerste instantie van uitging. In plaats van 5000 euro was het 'maar' 4000 euro.
Niet dat ik er niet blij mee was (ik heb staan juichen), maar het zit met middeling dus wat ingewikkelder in elkaar dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Mijn vriendin is juis in 2005 gaan werken, vandaar dat ze 2004 geen inkomen had. De jaren ervoor had ze ook geen inkomen, dus dat zijn allemaal 0-en. omdat ze in 2005 een volledige baan én als gediplomeerde werd uitbetaald schoot 't inkomen omhoog van 17000 naar 30000.
Op de site van de Belastingdienst staat dat wanneer je een negatief inkomen hebt, dit als 0 wordt meegerekend, dus er wordt niet ge-carried
Aha, dat wist ik niet. Het zal wel te maken hebben met de overgang naar het boxensysteem. Bij mijn situatie gold dat nog niet en het heeft met mijn negatieve inkomen zeker in mijn voordeel gewerkt.ChangeLife4Ever schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:33:
[...]
Op de site van de Belastingdienst staat dat wanneer je een negatief inkomen hebt, dit als 0 wordt meegerekend, dus er wordt niet ge-carriedals je hen moet geloven.
[ Voor 36% gewijzigd door Tomatoman op 15-02-2007 11:45 ]
hoe bereken ik m'n totaal betaalde collegegeld?
kijk ik naar de datum waarop het maandelijks bedrag is afgeschreven of kijk ik naar de termijn waarvoor het bedrag bedoeld is?
als voorbeeld heb ik 31-12-2006 als datum waarop collegegeld voor jan 07 is afgeschreven?
tel ik het totaal op vanaf 01-01-2006 t/m 31-12-2006 en geef ik dat op als studiekosten?
/edity owhja. ik ontvang geen studiefinanciering meer. heb alleen nog maar een OV
[ Voor 8% gewijzigd door Carnagy op 15-02-2007 12:29 ]
Waarom gebruik je geen normbedragen? Voor HBO en WO mag je ongeveer €170/maand aan kosten opvoeren zonder dat je daar bonnetjes van hoeft te hebben. Boeken, collegeld, stiften, pennen en computers zijn allemaal meegenomen in het normbedrag.Carnagy schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:27:
heb net het collegegeld van vorig jaar erin gezet 1496 euro, maar dat is wat je op schooljaarbasis betaald.
hoe bereken ik m'n totaal betaalde collegegeld?
kijk ik naar de datum waarop het maandelijks bedrag is afgeschreven of kijk ik naar de termijn waarvoor het bedrag bedoeld is?
als voorbeeld heb ik 31-12-2006 als datum waarop collegegeld voor jan 07 is afgeschreven?
tel ik het totaal op vanaf 01-01-2006 t/m 31-12-2006 en geef ik dat op als studiekosten?
/edity owhja. ik ontvang geen studiefinanciering meer. heb alleen nog maar een OV
ik wist niet dat dat bestond. Heb net even gezocht op de website van de Bdienst, maar kan daar niet iets over vinden. alleen studiekosten van de werkgever voor zijn werknemers. Zou je me een link kunnen geven waar ik daarover meer info kan krijgen?argro schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:36:
[...]
Waarom gebruik je geen normbedragen? Voor HBO en WO mag je ongeveer €170/maand aan kosten opvoeren zonder dat je daar bonnetjes van hoeft te hebben. Boeken, collegeld, stiften, pennen en computers zijn allemaal meegenomen in het normbedrag.
Kijk even bij de helpfunctie van 't aangifte programma... Staat alles inCarnagy schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:43:
[...]
ik wist niet dat dat bestond. Heb net even gezocht op de website van de Bdienst, maar kan daar niet iets over vinden. alleen studiekosten van de werkgever voor zijn werknemers. Zou je me een link kunnen geven waar ik daarover meer info kan krijgen?
Volgende keer even wat beter zoeken.Carnagy schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:43:
[...]
ik wist niet dat dat bestond. Heb net even gezocht op de website van de Bdienst, maar kan daar niet iets over vinden. alleen studiekosten van de werkgever voor zijn werknemers. Zou je me een link kunnen geven waar ik daarover meer info kan krijgen?
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf
Het staat ook al tientallen keren in dit topic genoemd overigens. Misschien een FAQ maken voor de startpost, veel vragen komen nogal vaak terug namelijk.
Aan de aanvullende toelichting ('als u in 2006 bijverdiensten had, of inkomsten als freelancer, alphahulp, artiest of beroepssporter') heb ik niet zoveel, die is veel te algemeen. Heeft iemand het antwoord op (een deel van) deze vragen?Zo nu en dan verblijft ons neefje [met een ontwikkelingsachterstand] in het weekend een etmaal bij ons. Nu er een persoonsgebonden budget is, willen zijn ouders uit dit budget een vergoeding aan ons gaan betalen.
Ik begreep dat een commercieel logeerhuis een vastgestelde vergoeding van zo'n 94 euro per etmaal vraagt. Uitgaande van 1 overnachting per 4 weken hebben we het over inkomsten van zo'n 1200 euro per jaar. De Belastingdienst ziet dit als inkomen en zal daarom 42% inkomstenbelastig willen heffen - dat is tenminste wat ik via de Belastingtelefoon vernam. Op die heffing zitten wij natuurlijk niet echt op te wachten.
Daarom een paar vragen over hoe de Belastingdienst met deze inkomsten zal omgaan.
[list]
• De jaarlijkse inkomsten zijn relatief bescheiden. Kun je op grond daarvan claimen dat dit een (onbelaste) vrijwilligersvergoeding is?
• Hoe werkt het met de belastingheffing? Mag je de werkelijke onkosten van de inkomsten aftrekken, een forfaitair bedrag aftrekken of misschien wel helemaal niets?
• En wat kun je als aftrekposten gebruiken voor de kosten die je maakt? Voor luiers kunnen we wel een bonnetje overleggen, maar voor zelf bereide maaltijden is dat niet mogelijk. En mag je bijvoorbeeld het entreegeld voor een dierentuin als kosten opvoeren?
• Hoe zit het met eenmalige uitgaven die aan de opvang gerelateerd zijn, zoals speelgoed en een logeerbedje?
Mijn zoontje heeft een zware psychische aandoening, als gevolg heb ik erg veel afspraken m.b.t. zijnm behandeling gehad, het laatste jaar.
Mag ik de reiskosten aftrekken ? (gaat toch om tig keer 80 km).
Als dit mag, gaat dit dan ook op:
Verhoging specifieke uitgaven
U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan € 30.631. Uw drempelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrek. Als u heel 2006 een fiscale partner had, mag het drempelinkomen van u en uw fiscale partner samen niet hoger zijn dan € 30.631.
Je mag dat dan ook maal 113% doen, maar of ze ook meegerekend mogen worden, dat weet ik niet, maar in het topic over de aangifte van 2005 is bijvoorbeeld de volgende reactie: HenkieNL in "Aangifte 2005 - Tips en Trucs" Let op dat, mocht het idd mogen, dit jaar niet 18 cent per kilometer, maar 19 cent per kilometer isKillerAce_NL schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17:
Sorry als dit al gevraagd is, maar zit met een specifieke vraag, misschien weten jullie het antwoord:
Mijn zoontje heeft een zware psychische aandoening, als gevolg heb ik erg veel afspraken m.b.t. zijnm behandeling gehad, het laatste jaar.
[...]
[ Voor 60% gewijzigd door Jaspertje op 16-02-2007 09:24 . Reden: Had net zo'n mooi stuk, lees ik eindelijk goed :9 ]
Stel je krijgt 500 euro terug van de belastingdiesnt.. krijg je dit dan in 1 keer terug of in termijnen?
Op de site van de belastingdienst kon ik het niet zo 1,2,3 vinden..
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Lijkt mij dat het mag. heb het elders hier al gelezen.KillerAce_NL schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17:
Sorry als dit al gevraagd is, maar zit met een specifieke vraag, misschien weten jullie het antwoord:
[...]
Het is dit jaar idd 19 cent per kilometer.
Ik ben dit jaar 2 keer naar de opticien geweest (met vriendin), dat is voor mij met de auto 4 x 27,4km rijden, en dat x 19 cent heb ik gewoon opgegeven onder het kopje "hulpmiddelen"
reken ik dan de maanden waarop ik studiegeld betaald heb? dus in juli en augustus betaal je niks dus dan ook geen bedrag.
ik hoef geen bonnetjes te hebben voor die normbedragen etc toch? want die bewaar ik dus echt niet.
kan ik gewoon van jan t/m juni het normbedrag tot 31 aug pakken en van sept t/m dec dat van die periode. dat bij elkaar optellen en dat invullen als studiekosten?
Normbedrag*12=jaarbedrag. Je kunt ook kiezen om alles op te geven met bonnetjes, veelal is dit lager dan het normbedrag, je kunt dus beter het normbedrag gebruiken. Lees het topic anders eens, daar is de aftrekpost voor studiekosten al heel vaak behandeld. Ook jouw vraag.Carnagy schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:19:
die normbedragen? kan ik die gewoon gebruiken als m'n studiekosten bedrag?
reken ik dan de maanden waarop ik studiegeld betaald heb? dus in juli en augustus betaal je niks dus dan ook geen bedrag.
ik hoef geen bonnetjes te hebben voor die normbedragen etc toch? want die bewaar ik dus echt niet.
kan ik gewoon van jan t/m juni het normbedrag tot 31 aug pakken en van sept t/m dec dat van die periode. dat bij elkaar optellen en dat invullen als studiekosten?
...argro schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:57:
[...]
Normbedrag*12=jaarbedrag. Je kunt ook kiezen om alles op te geven met bonnetjes, veelal is dit lager dan het normbedrag, je kunt dus beter het normbedrag gebruiken. Lees het topic anders eens, daar is de aftrekpost voor studiekosten al heel vaak behandeld. Ook jouw vraag.
Uit 't Belastingdienst programma:
Het kán dus wel dat je uitgaven hoger zijn dan de normbedragen, maar dan nóg moet je de normbedragen gebruiken, tenzij... maar dat kan je zelf wel lezenWelke bedragen u mag meetellen, hangt af van uw uitgaven:
Waren de uitgaven niet hoger dan tweemaal het bedrag van de normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag verminderd met de beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, af.
Waren de uitgaven hoger dan tweemaal de normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag van de werkelijke uitgaven af. Vervolgens trekt u daar het bedrag van de beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, van af. Het restant kunt u meetellen.
Als je de teruggave na belastingaangifte bedoelt: gemiddeld een maandje of 2.Spike1506 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:22:
Weet iemand toevallig ook hoelang het duurt voordat de belasting de voorlopige teruggaaf uitbetaald?
Edit: ik las belastingteruggaaf ipv voorlopige teruggaaf.
[ Voor 18% gewijzigd door Ronald Koeman op 17-02-2007 13:14 ]
Maar goed, mocht dictator Dr Snuggles ooit aan de macht komen, dan schaft hij per direct alle vormen van belastingaftrek af en komt er maar één vorm van de meest simpele belasting die er bestaat. Heerlijk moet dat zijn. Nu nog een plan verzinnen om de dictatuur als democratie te verhullen en vervolgens aan de macht te komen

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 17-02-2007 22:26 ]
Beetje laat misschien, maar waarschijnlijk was je in de war met de standaardstudieperiode: normaal mag je maximaal 15k aftrekken voor studiekosten, behalve tijdens deze periode (die dus maximaal tot je 30ste loopt): dan geldt er geen maximumsphere schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:09:
Misschien was mijn eerste post niet duidelijk genoeg, dus: kunnen 30+'ers nou studiekosten aftrekken of niet?
Edit:
Weliswaar geen eeuwige lus, maar echt netjes is het inderdaad niet: Ik ben hetzelfde probleem zojuist tegengekomen:Tasma schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:50:
[...]
Dit kan toch niet kloppen?
Nu is je ziektekosten aftrek immers afhankelijk van de zorgtoeslag, volgens jouw beredenatie.
Als dat waar is dan onstaat er een cirkel beredenatie en krijgen we toch echt problemen! Want:
....
Omdat ik maar een kleine zorgtoeslag verwachtte in 2006 ben ik het nu pas gaan aanvragen (liever straks 240 euro in 1 keer dan iedere maand twee miezerige tientjes

Gelukkig is de invloed zo dat het systeem convergeert (en is het dus geen eeuwige lus
Edit (weer eentje
tis eigenlijk makkelijker dan ik dacht: zorgtoeslag telt gewoon in het jaar waarin je hem ontvangt, 2007 dus in mijn geval, ook al is het de toeslag van 2006. Niks aan de hand dus, mijn ziektekostenaftrek wordt pas in het jaar 2007 verlaagt met de toeslag van 2006 (+ een eventuele toeslag van 2007, maar die krijg ik waarschijnlijk toch niet meer
[ Voor 68% gewijzigd door RikTW op 18-02-2007 19:15 ]
Hoe goed zijn achterstallige declaraties te gebruiken om vermogen weg te stoppen bij je werkgever?
Stel je moet maandelijks een NS maandnetkaartje voorschieten. Je spaart ze echter op en in januari lever je een declaratie in bij je werkgever a 3 kaartjes van 524 euro. Dat is dan toch dik 1500 euro die je zo even rond de jaarwisseling hebt laten verdwijnen van jou vermogensoptelling. Is toch al snel 22,5 euro de je bespaart aan vermogensrendements heffing.
Zit me dit gewoon af te vragen omdat ik zelf regelmatig wat declaraties laat slingeren. Het zou dus maar zo kunnen dat bovenstaande situatie een keer op mij van toepassing zal zijn.
Ook een goede is deze: "Ik schiet de kerstdiner kosten van het bedrijf wel voor." Kassa, een rekening van al snel een paar duizend euro als je met een flinke groep stevig gaat dineren voor Kerst en in januari weer declareert.
Hoe frauduleus is zoiets nou eigenlijk? Het zou me niks verbazen als sommige mensen in de december maand wat scheutiger zijn met kosten "voor de baas" voorschieten.
[ Voor 22% gewijzigd door The - DDD op 18-02-2007 16:47 ]
Uiteraard, het blijft tientjeswerk, dus "why bother anyway". Kun je beter je tijd en energie steken in het bijhouden en documenteren van eventuele aftrekposen, bost veel harder aan namelijk.
Op zich klinkt het wel als een leuk idee, maar een rekenvoorbeeldje wijst erop dat je geld verliest:
Stel dat je 1000 euro voorschiet in december. Je betaalt dat 12 euro minder vermogensbelasting.
Die betaal je volgend jaar, maar je wint effectief de rente erover (da's 42 cent!).
Daar staat tegenover dat je over je duizend euro een maand rente misloopt, da's 2 euro 87. Je maakt dus bijna twee en een halve euro verlies
(Ik ben uitgegaan van een rente van 3,5 %, hoewel dat niet relevant is voor het principe.)
Ik ben vandaag ook maar weer eens verder gaan met het invullen van mijn belastingaangifte. Er komt steeds meer bij kijken en ik vind ook dat de belastingdienst steeds meer deskundige kennis van de burger vraagt. Maar goed. Ik heb een concrete vraag.
In box 1 bij eigen woning staat een veldje: eigenwoningschuld op 31 december 2006.
Wat wordt hiermee bedoeld? Is dit Totale hypotheek - het reeds afgeloste deel?
Of is dit iets anders?
Als je eind december kosten voor de baas voorschiet, heb je op 31 december een vordering op je baas ter grootte van het voorgeschoten bedrag. Of je dat bedrag al hebt geclaimd via een declaratie doet niet terzake. Strikt genomen moet je de claim gewoon aangeven als box 3 vermogen. Als je dat niet doet zal er in de praktijk niets gebeuren (want wie zal het ooit controleren?), maar als het een erg groot bedrag wordt is het duidelijk dat je de boel probeert te flessen. Je kunt het ook omdraaien: als het bedrag dermate klein is dat het niet duidelijk is dat je geld onzichtbaar probeert te maken voor de fiscus, is het voordeel dermate klein dat het totaal geen zin heeft.The - DDD schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:43:
Een vraagje...
Hoe goed zijn achterstallige declaraties te gebruiken om vermogen weg te stoppen bij je werkgever?
Stel je moet maandelijks een NS maandnetkaartje voorschieten. Je spaart ze echter op en in januari lever je een declaratie in bij je werkgever a 3 kaartjes van 524 euro. Dat is dan toch dik 1500 euro die je zo even rond de jaarwisseling hebt laten verdwijnen van jou vermogensoptelling. Is toch al snel 22,5 euro de je bespaart aan vermogensrendements heffing.
Zit me dit gewoon af te vragen omdat ik zelf regelmatig wat declaraties laat slingeren. Het zou dus maar zo kunnen dat bovenstaande situatie een keer op mij van toepassing zal zijn.
Ook een goede is deze: "Ik schiet de kerstdiner kosten van het bedrijf wel voor." Kassa, een rekening van al snel een paar duizend euro als je met een flinke groep stevig gaat dineren voor Kerst en in januari weer declareert.
Hoe frauduleus is zoiets nou eigenlijk? Het zou me niks verbazen als sommige mensen in de december maand wat scheutiger zijn met kosten "voor de baas" voorschieten.
Nee, want er wordt gemiddeld over het vermogen op 1 januari 2006 en 31 december 2006. Het gaat daarom maar over de helft van 1000 euro, oftewel 6 euro minder vermogensrendementsheffing. Op het moment dat je je in bochten wil gaan wringen om 6 euro minder te betalen, heb je waarschijnlijk dermate weinig geld dat je niet eens vermogensrendementsheffing hoeft te betalenDido schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:14:
Stel dat je 1000 euro voorschiet in december. Je betaalt dat 12 euro minder vermogensbelasting.
Heb je een overzicht gekregen van de hypotheekverstrekker? Als het goed is zou daar een bedrag op moeten staan wat je nog moet betalen aan de hypotheek verstrekker, dat is je eigenwoning schuld.Jigs schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:26:
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag ook maar weer eens verder gaan met het invullen van mijn belastingaangifte. Er komt steeds meer bij kijken en ik vind ook dat de belastingdienst steeds meer deskundige kennis van de burger vraagt. Maar goed. Ik heb een concrete vraag.
In box 1 bij eigen woning staat een veldje: eigenwoningschuld op 31 december 2006.
Wat wordt hiermee bedoeld? Is dit Totale hypotheek - het reeds afgeloste deel?
Of is dit iets anders?
No production networks were harmed during this posting
Wat dacht je ervan om de toelichting bij de vraag te lezen? Daar wordt precies uitgelegd wat met eigenwoningschuld wordt bedoeldJigs schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:26:

JaWat wordt hiermee bedoeld? Is dit Totale hypotheek - het reeds afgeloste deel?
Het is van belang als je een keer een andere woning koopt en daarvoor een nieuwe hypotheek afsluit. Voor de bepaling van de de rente die je dan mag aftrekken is de eigenwoningschuld van belang.paella schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:21:
Maar volgens mij wordt met dat bedrag (eigenwoningschuld) verder weinig gedaan in de aangifte?
Een voorbeeld. Op jouw woning A zit nog 100.000 euro hypotheek (= eigenwoningschuld). Je verkoopt de woning voor 160.000 euro. Dan heeft je woning een overwaarde van 60.000 euro (= eigenwoningreserve). Nu koop je een nieuwe woning: woning B. Die kost 210.000 euro en je sluit een hypotheek van 165.000 euro af. Je steekt er dus 45.000 euro eigen geld in (plus kosten koper, makelaar, notaris, enzovoort). Je steekt er minder geld in dan de eigenwoningreserve, namelijk 60.000 - 45.000 = 15.000 euro minder. Het deel van de eigenwoningreserve dat je niet in de nieuwe woning steekt, is dus 15.000 euro. Daarom mag je ook niet de rente van de volledige 165.000 euro hypotheek aftrekken, maar slechts de rente van 165.000 - 15.000 = 150.000 euro.
No production networks were harmed during this posting
Verwijderd
Dat is een veelgebruikte truuc onder studenten. Fiscaal partnerschap aangaan en zo minder inkomstenbelasting betalen. Ik doe er echter niet aan, brengt teveel ellende met zich mee als iemand vertrekt/ andere ongein uithaalt!Palomar schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:51:
Ik ben bezig dat digitale TJ-biljet in te vullen en hij vraagt: "Woonde u in 2006 samen met een huisgenoot?". Nu woon ik in een studentenhuis een ik heb dus huisgenoten. Maar ik heb in principe financieel niks met hen te maken. We delen alleen de plee en verder niksWat is nu verstandig om hier in te vullen? Want ik heb het idee als ik 'ja' invul dat ik dan gekoppeld wordt aan mn huisgenoten ofzo qua belastingen.
Verwijderd
Heb dit jaar een huis gekocht en mijn hypotheekverstrekker verwerkt mijn betaalde hypotheekrente over december pas in het jaaroverzicht van 2007 omdat deze in januari betaald is. Mag ik deze rente nu wel opgeven bij mijn IB? Verder nog een vraagje over ziektekosten. Ik heb een eigen risico bij mijn ziekenfondsverzekeraar. Mag ik de kosten die ik maak en die onder het eigen risico vallen (bijv dokter) opgeven? Hoe gaat het met de noclaim? Hier kan ik toch niets van opgeven? (het bedrag dat je niet terugkrijgt) De teruggaaf van eventuele noclaim hoef je toch niet van je ziektekosten af te trekken? Alvast bedankt voor jullie raad!
Je mag alleen daadwerkelijk gemaakte kosten aftrekken en die zijn voor jou pas in 2007 begonnen. Volgend jaar pak je deze ´extra maand´ natuurlijk alsnog mee (wat ook keurig op het jaaroverzicht 2007 komt te staan)Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:51:
Hallo forummers,
Heb dit jaar een huis gekocht en mijn hypotheekverstrekker verwerkt mijn betaalde hypotheekrente over december pas in het jaaroverzicht van 2007 omdat deze in januari betaald is. Mag ik deze rente nu wel opgeven bij mijn IB?
Verwijderd
Ik ben student ICT (MBO 4), zit nu in me 3e jaar.
Maar ik heb vorig jaar september een computer gekocht van een totaal bedrag E 1450,- alles hiervan los in onderdelen en bij 3 verschillende internet pc bedrijven gekocht. Ik ben hiervan 1 faktuur kwijt geraakt, wat eigenlijk de faktuur was met de grootste bestelling van de 3 bedrijven, de andere 2 heb ik nog wel.
Nou is mijn vraag hoe ik hiervan de gedeelte van terug krijg van de belastingdienst (met 1 missende faktuur)? Of is een afschriftje ook een bewijs? En waar of welk (digitaal)forumlier kan ik dit opgeven?
Is hier ergens officeel informatie over hoe deze regeling gaat?
Nog een vraag.. over de studiefinanciering.
Is het voor mij mogelijk of ook hiervan weer een deel terug te krijgen?
Ben thuiswonend, en krijg ook de aanvullende beurs aangezien de ouders niet mee betalen.
Heb verder geen lening en geen prestatiebeurs.
Sorry als dit misschien domme vragen zijn, maar kan dit verder niet echt terug vinden of hoe ik dit bereken en waar en of ik hiervoor in aanmerking kom.
Ik heb het pdf bestandje ook gelezen (als_u_in_2006_studiekosten_of_scholingsuitgaven_had), maar hier word ik ook niet wijzer uit. Snap niet echt wat er met die norm bedragen wordt bedoeld.
Graag wat hulp..
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Je krijgt sowieso geen geld terug van de aanschaf van je computer. Het levert hooguit belastingaftrek op waardoor je minder belasting hoeft te betalen.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:49:
Ik heb even een vraagje,
Ik ben student ICT (MBO 4), zit nu in me 3e jaar.
Maar ik heb vorig jaar september een computer gekocht van een totaal bedrag E 1450,- alles hiervan los in onderdelen en bij 3 verschillende internet pc bedrijven gekocht. Ik ben hiervan 1 faktuur kwijt geraakt, wat eigenlijk de faktuur was met de grootste bestelling van de 3 bedrijven, de andere 2 heb ik nog wel.
Nou is mijn vraag hoe ik hiervan de gedeelte van terug krijg van de belastingdienst (met 1 missende faktuur)? Of is een afschriftje ook een bewijs? En waar of welk (digitaal)forumlier kan ik dit opgeven?
Is hier ergens officeel informatie over hoe deze regeling gaat?
Nog een vraag.. over de studiefinanciering.
Is het voor mij mogelijk of ook hiervan weer een deel terug te krijgen?
Ben thuiswonend, en krijg ook de aanvullende beurs aangezien de ouders niet mee betalen.
Heb verder geen lening en geen prestatiebeurs.
Sorry als dit misschien domme vragen zijn, maar kan dit verder niet echt terug vinden of hoe ik dit bereken en waar en of ik hiervoor in aanmerking kom.
Ik heb het pdf bestandje ook gelezen (als_u_in_2006_studiekosten_of_scholingsuitgaven_had), maar hier word ik ook niet wijzer uit. Snap niet echt wat er met die norm bedragen wordt bedoeld.
Graag wat hulp..
De aftrekpost voor scholing ziet er als volgt uit: uitgaven -/- beurs -/- drempel = aftrekpost.
Voor de uitgaven kun je de normbedragen gebruiken, de beurs is het ontvangen bedragn van de IB-Groep (inclusief aanvullende beurs) en de drempel is €500.
Als je normbedragen gebruikt heb je geen bonnetjes nodig. Dit is een vast bedrag per maand waar collegegeld, boeken et cetera bij inbegrepen zitten.
De aftrekpost kun je aangeven in het aangifteprogramma van de belastingdienst. Te downloaden op de site van de BD.
Verwijderd
Daarvoor zou ik de BD opbellen. Het staat vermeld op je aanslagbiljet. Die hebben ze daar vast wel in de het digitale archief zitten.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:54:
Weet iemand hoe ik kan terugkijken wat mijn restant persoonsgebonden aftrek van alle afgelopen jaren was? Heb namelijk geen papier meer oid waar dat opstaat.
Verwijderd
Tenminste, zo denk ik erover, ben ook geen accountant dus corrigeer me als ik verkeerd zit.
Verwijderd
wat bedoelen ze dan met - 10%argro schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:46:
[...]
Je krijgt sowieso geen geld terug van de aanschaf van je computer. Het levert hooguit belastingaftrek op waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
De aftrekpost voor scholing ziet er als volgt uit: uitgaven -/- beurs -/- drempel = aftrekpost.
Voor de uitgaven kun je de normbedragen gebruiken, de beurs is het ontvangen bedragn van de IB-Groep (inclusief aanvullende beurs) en de drempel is €500.
Als je normbedragen gebruikt heb je geen bonnetjes nodig. Dit is een vast bedrag per maand waar collegegeld, boeken et cetera bij inbegrepen zitten.
De aftrekpost kun je aangeven in het aangifteprogramma van de belastingdienst. Te downloaden op de site van de BD.
In mijn geval 1450-10%= 1305
Dit lees ik ergerns in eerdere posts
10% van de computer mag domweg niet opgevoerd worden. (restwaarde waarschijnlijk)Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 00:22:
[...]
wat bedoelen ze dan met - 10%=
In mijn geval 1450-10%= 1305= 435
Dit lees ik ergerns in eerdere posts
Dus aankoopbedrag minus 10% delen door 3 is in jouw geval 435 wat inhoud dat je 435 op mag geven (3 jaar lang, de levensduur van je computer) als kosten die gemaakt zijn voor je studie.
20*350ZO45°
Verwijderd
Oke dus het bedrag 435 kan ik dus terug krijgen van de belastingdienst?Richard schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 07:05:
[...]
10% van de computer mag domweg niet opgevoerd worden. (restwaarde waarschijnlijk)
Dus aankoopbedrag minus 10% delen door 3 is in jouw geval 435 wat inhoud dat je 435 op mag geven (3 jaar lang, de levensduur van je computer) als kosten die gemaakt zijn voor je studie.
Wat voor bewijs moet ik daarvoor laten zien? fakturen? afschriften?
Als je alleen maar die 435 kan opvoeren heeft het weinig zin lijkt me. De drempel is 500 euro staat hier ergens boven, dus alleen wat boven de 500 euro komt mag je in aftrek brengen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:47:
[...]
Oke dus het bedrag 435 kan ik dus terug krijgen van de belastingdienst?
Nee, want dat zou betekenen dat de Belastingdienst in 3 jaar tijd je gehele PC voor 90% zou hebben betaald. Die E435 kun je dus opgeven als kosten en zodoende dus aftrekken. Het profijt is afhankelijk van de belastingschaal waar je inzit.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:47:
[...]
Oke dus het bedrag 435 kan ik dus terug krijgen van de belastingdienst?
20*350ZO45°
Verwijderd
Geen idee, in welke schaal ik zit..Ben nog bezig met studie.Richard schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 16:39:
[...]
Nee, want dat zou betekenen dat de Belastingdienst in 3 jaar tijd je gehele PC voor 90% zou hebben betaald. Die E435 kun je dus opgeven als kosten en zodoende dus aftrekken. Het profijt is afhankelijk van de belastingschaal waar je inzit.
Maar die 435 euro geldt toch voor 3 jaar? niet ieder jaar 435 toch?
Maar ik snap het eerlijk gezegt niet meer, kan ik dit geld nu terug krijgen of niet?
en zo ja..wat zijn de voorwaarden? op pas vanaf 500 euro.. dus stel dat het bedrag wel 500 zou zijn..dan dus wel?
Sorry als dit misschien domme vragen zijn, maar ik hou me normaal echt totaal niet bezig met dit.
Verwijderd
dat je al je betaalde premie voor je basisverzekering van het ziekenfonds kunt opgeven. (dus niet € 1015) maar de werkelijk betaalde premie voor je basisverzekering. Uiteraard geef je je aanvullende zorgverzekering ook op.
Verder heb ik nog geinformeerd over je no-claim teruggaaf. Deze moet je van je premie aftrekken. Dit is in feite een korting op je premie. No-claim ontvangen in 2007 over 2006 moet je bij je aangifte IB 2007 opgeven. No-claim over 2005 moet je dus nu opgeven.
Ik vind dit allemaal nogal vaag. Daar het nergens echt duidelijk terug te vinden is.
Weten jullie hoe het precies zit?
Verwijderd
Je snapt het idd nog niet helemaalVerwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:49:
[...]
Geen idee, in welke schaal ik zit..Ben nog bezig met studie.
Maar ik snap het eerlijk gezegt niet meer, kan ik dit geld nu terug krijgen of niet?
en zo ja..wat zijn de voorwaarden? op pas vanaf 500 euro.. dus stel dat het bedrag wel 500 zou zijn..dan dus wel?
Sorry als dit misschien domme vragen zijn, maar ik hou me normaal echt totaal niet bezig met dit.
Stel je verdiende dit jaar 7000 euro. Over die 7000 euro moet je 7000*15% = 1050 belasting betalen. Als je een student bent, kan je zorgen dat je over minder geld belasting hoeft te betalen. De enige voorwaarde die gesteld is door de overheid, is dat de kosten meer moeten zijn dan 500 euro.
Alle kosten die je meer maakt dan die 500 euro, mag je van die 7000 euro aftrekken dus:.
Je hebt 1000 euro schoolgeld betaald (niets meer)
dan moet je in plaats van over 7000 euro, over 6500 euro belasting betalen (7000 - (1000*-500**))(*1000 euro computer, **500 euro drempel)
Dit scheelt (6500*15% = 975) 75 euro
nb De bedragen zijn allemaal fictief, als student is het lang niet altijd nodig om die kosten op te voeren, alleen als genoeg verdient om niet alle loonheffing zomaar terug te krijgen. en je betaald geen 15% belasting, maar andere bedragen, maar dat maakt hier niet veel uit
[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 23-02-2007 19:32 ]
Verwijderd
Kan ik dat als nog doen, en zoja hoe dit op te voeren?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 20:33 ]
Verwijderd
Als je vóór 1 april je aangifte hebt gedaan, wanneer heb je dan uiterlijk je geld terug? Ik meen uit voorgaande jaren dat dat 1 juni was, klopt dat?
Volgens mij is dat wel een soort van 'streefdatum', ergens halverwege mei ontving ik dan wat euro's.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:35:
Even een vraagje, want ik kan het zo snel niet op de site van de belastingdienst terugvinden.
Als je vóór 1 april je aangifte hebt gedaan, wanneer heb je dan uiterlijk je geld terug? Ik meen uit voorgaande jaren dat dat 1 juni was, klopt dat?
Dan zal je de aangifte van 2004 opnieuw moeten doen. Gelukkig zijn het programma en de belastingregels wel beschikbaar op de BD-site.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:29:
Goed vraagje. om de een of andere vage reden - don't ask- heb ik nooit de diverse kosten die bij het kopen van een huis komen kijken afgetrokken - gekocht in 2004 - (NHG,notaris etc).
Kan ik dat als nog doen, en zoja hoe dit op te voeren?
Verwijderd
Het gaat niet om "wat euro's" deze keer, dus ik ben dolblij als het snel binnen is. Enfin, aangifte wordt volgend week ingeleverd, ruim op tijd dus.sjaak schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 09:13:
[...]
Volgens mij is dat wel een soort van 'streefdatum', ergens halverwege mei ontving ik dan wat euro's.
Ten eerste wordt een bedrag dat je af mag trekken niet bij je teruggaaf ogeteld, maar, daarom het woord aftrekken, afgetrokken van je inkomen. Je krijgt dus eventueel betaalde belasting over dat bedrag terug.Jamaicaman schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 02:23:
Ik heb in 2006 maar weinig gewerkt omdat ik in het buitenland heb gezeten en mijn Ingehouden Bijdrage Volksverzekeringswet is niet hoog: 337 Euro + standaard premie 1015 - 408 zorgtoeslag = 944 euro, die overstijgt de drempel dus met 164 euro, waarom word dit bedrag niet opgeteld met het terug te ontvangen bedrag van de BD die bij mij 774 euro was?
Ten tweede krijg je nooit meer terug dan je betaald hebt, dus als je "weing" gewerkt hebt, heb je kans dat je gewoon niet meer betaald hebt dan die 774 euro.
Verwijderd
Ook ik heb een vraag over de studiekosten, daar mijn situatie nog niet voorbij is gekomen in dit topic. Ik ben thuiswonend, werkte gedurende 2006 fulltime en heb in mijn HBO opleiding in 2006 afgesloten. Dit was in de verlenging van de opleiding waarbij ik na 4 jaar een nullening had afgesloten bij IBG.
Normbedragen:
1 januari tot en met 31 augustus 2006 € 177,09
1 september tot en met 31 december 2006 € 179,00
In mijn geval met een nullening betekent dit dat je gedurende de maanden dat je nog een opleiding volgde het volledige normbedrag per maand mag aftrekken? Ik ontving immers geen lening van IBG.
Dus in concreto: € 177,09 * aantal maanden -/- € 500,= resulteert in aftrekpost.
Tweede vraag: Ik huur van een derde partij een parkeerplaats en betaal hier maandelijks een huursom voor. Mag ik deze kosten aftrekken?
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 14:25 ]
Let er wel op dat je in die maanden totaal geen andere studie/scholings-kosten mag opvoeren. Ik neem aan dat je vanwege die nullening wel een OV-jaarkaart had?
Verwijderd
Door de nullening had ik geen te ontvangen beurs, ik had wel recht op een OV jaarkaart dat klopt. In mijn geval betekent dat dus dat ik het normbedrag volledig kan benutten in tegenstelling tot mensen die ik schat zeventig euro beurs per maand ontvingen.The - DDD schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:45:
@Paul van Alst: Over de maanden dat je daadwerkelijk een nullening/beurs kreeg van het IBG kun je inderdaad het normbedrag als aftrekpost nemen. (minus je ontvangen beurs)
Let er wel op dat je in die maanden totaal geen andere studie/scholings-kosten mag opvoeren. Ik neem aan dat je vanwege die nullening wel een OV-jaarkaart had?
Ik zal geen andere studiekosten opvoeren omdat ik gebruik maak van de normbedragen.
Uit het Brabants dagblad van eind 2005 : http://www.brabantsdagblad.nl/zorgstelsel/article28952.eceVerwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:26:
Verder heb ik nog geinformeerd over je no-claim teruggaaf. Deze moet je van je premie aftrekken. Dit is in feite een korting op je premie. No-claim ontvangen in 2007 over 2006 moet je bij je aangifte IB 2007 opgeven. No-claim over 2005 moet je dus nu opgeven.
Weten jullie hoe het precies zit?
Dus je zou zeggen dat je je no claim nergens van af hoeft te trekken7) Moet over terugontvangen no-claim belasting worden betaald?
Nee, want het is geen inkomen. Omdat de no-claim verwerkt is in de premie hebt u die al betaald. U kunt het zien als een gereserveerd tegoed. Hebt u veel zorgkosten, dan gaat het op. Zo niet, dan krijgt u het tegoed of een deel ervan terug. Terugontvangen no-claim hoeft het jaar erop ook niet in mindering gebracht te worden op de ziektekosten die u voor de belasting opvoert.
Verwijderd
nog een Quote uit Brabants Dagblad
De Belastingdienst heeft de aftrekpost voor de premie basisverzekering voor iedereen over 2006 vastgesteld op 1015 euro. De systematiek is wel iets anders dan nu. De 1015 euro moet, eventueel verrekend met de zorgtoeslag, van de drempel worden afgetrokken.
Bij de belastingtelefoon zeggen ze dat je de echt betaalde premie basisverzekering hier moet opgeven, die in mijn geval hoger is dan de 1015 euro. hmmm
Verwijderd
Ik betaal dus niet de euro's, maar moet de studie wel terugbetalen als ik binnen 2 jaar een andere baan krijg.
Nu las ik onderstaande op de site van de belastingdienst:
Kan ik uit dit verhaal van de BD opmaken dat ik het norm bedrag van 2135 euro als aftrekpost kan opgeven...????, of mag ik wellicht het lesgeld/boekengeld ook aftrekken.????De vrijstelling is ook van toepassing als een werknemer de vergoeding voor studiekosten onder bepaalde omstandigheden moet terugbetalen, bijvoorbeeld als hij de studie onderbreekt of als hij onvoldoende studieresultaten behaalt. Gratificaties of premies die u aan de werknemer toekent bij afronding van zijn studie of opleiding, behoren echter wel tot het loon, ook al is de hoogte ervan afgestemd op de hoogte van de studiekosten.
Er zijn in het programma 2 invoer vakken, het vak voor de normpremie, met daaronder een vak voor de aanvullende verzekering. Wat ik gedaan heb is in het eerste vak 2030 invullen (2 persoonshuishouden) en in het 2e vak de rest van de betaalde premie.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:58:
Dank je wel Li0nHeart
nog een Quote uit Brabants Dagblad
De Belastingdienst heeft de aftrekpost voor de premie basisverzekering voor iedereen over 2006 vastgesteld op 1015 euro. De systematiek is wel iets anders dan nu. De 1015 euro moet, eventueel verrekend met de zorgtoeslag, van de drempel worden afgetrokken.
Bij de belastingtelefoon zeggen ze dat je de echt betaalde premie basisverzekering hier moet opgeven, die in mijn geval hoger is dan de 1015 euro. hmmm
Krijg ondanks de voorlopige teruggaf die ik vorig jaar kreeg toch nog 1200 euro terug, vnl veroorzaakt door onderhoudsbijdrage kinderen.
My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
- kan ik m'n schuld bij de IB-groep ook opgeven als lening/schuld nu ik werk en m'n studie niet afgerond heb?
- kan ik de roodstanden op m'n rekeningen ook als leningen/schulden opgeven?
Kom er niet helemaal uit met het aangifteprogramma.
Dat zou ik eigenlijk niet weten, ik ben er altijd vanuit gegaan dat dat niet zo was omdat die lening altijd overal buiten wordt gehouden (geen BKR, niet meegewogen voor een hypotheek, etc) maar misschien kan dat wel.Niek_ schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:07:
Vraag me trouwens af:
- kan ik m'n schuld bij de IB-groep ook opgeven als lening/schuld nu ik werk en m'n studie niet afgerond heb?
Jazeker, die kun je aftrekken van je vermogen in box III.- kan ik de roodstanden op m'n rekeningen ook als leningen/schulden opgeven?
Kom er niet helemaal uit met het aangifteprogramma.
Let wel, je kunt dus de lening/roodstand niet aftrekken van je inkomen, evenmin als de rente die je erover betaalt. Maar als je 20.000 op een spaarrekening hebt staan en je staat 10.000 rood bij de bank, dan betaal je geen vermogensbelasting.
(Simpel gezegd; het gaat natuurlijk om de gemiddelden op de betreffende rekeningen over heel 2006!)
(Ik was student, vond het succes van het bedrijf belangrijker en kwam van het bijbaantje ook nog prima rond)
Nu de toetreding van de baan is, en ik dus een redelijk bedrag niet ontvangen heb zit ik met de volgende vraag:
Moet ik het gehele loon (wat natuurlijk wel op de jaaropgaaf staat) opgeven, of het gedeelte, wat ik daadwerkelijk ontvangen heb. Aangezien dit nog wel een paar duizend € scheelt is het voor mij de moeite waard om dit ff te checken.
Ik bel morgen uiteraard ook nog even met de belastingdienst, maar vroeg me af of jullie hier kaas van hebben gegeten.
-Krijg je het resterende bedrag nog, of is er afgesproken dat dit niet meer gebeurt?
In dat laatste geval lijkt mij dat je daarop ook een aangepaste jaaropgaaf zou moeten krijgen. Van je inkomen zijn tenslotte verschillende zaken afhankelijk, zoals te betalen premies volksverzekeringen, zorgtoeslag / huurtoeslag, drempelbedrag bij buitengewone kosten. Het lijkt me wenselijk dat je, zeker als het uiteindelijk ontvangen bedrag lager is dan in je jaaropgaaf, je ervoor zorgt dat je een juiste jaaropgaaf krijgt met de werkelijke bedragen.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Nu lees ik hier en daar dat ik kantoorartikelen als inboedeling mag opgeven op de balans en dit aftrekken in 3 jaar, maar als ik niet onder de noemer ondernemer val kan ik geen balans invullen (dan moet het namelijk niet via de internet site maar via het programma wat je download). Kan ik dit dan nog steeds aftrekken of een andere manier?
Enne moet nog ff wat onkosten hebben anders moet ik A. veel belasting betalen en gaat de IB groep ook nog eens mekkeren, dus zijn er nog typische dingen die ik zou kunnen aftrekken/opvoeren i.v.m. me eigen zaakie? Studiekosten schiet niet echt op i.v.m. me uitwonende beurs die je van je onkosten moet aftrekken. Heb verder geen hypotheek of schulden. Heb ook geen spaargeld in de buurt van 20.000 euro.
P.S. Ben niet opzoek naar illegale trucies
[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 25-02-2007 15:30 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ja idd, ik zal er morgen nog even over bellen met de belastingdienst. Zal de uitkomst daarvan hier ook nog wel even posten.Rudedadude schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:22:
Dat klinkt als een bijzonder geval.
-Krijg je het resterende bedrag nog, of is er afgesproken dat dit niet meer gebeurt?
In dat laatste geval lijkt mij dat je daarop ook een aangepaste jaaropgaaf zou moeten krijgen. Van je inkomen zijn tenslotte verschillende zaken afhankelijk, zoals te betalen premies volksverzekeringen, zorgtoeslag / huurtoeslag, drempelbedrag bij buitengewone kosten. Het lijkt me wenselijk dat je, zeker als het uiteindelijk ontvangen bedrag lager is dan in je jaaropgaaf, je ervoor zorgt dat je een juiste jaaropgaaf krijgt met de werkelijke bedragen.
Iemand die in bijvoorbeeld november begint met een eigen zaak kan in dat jaar natuurlijk nooit 1225 uur in die eigen zaak werken (tenzij hij ook 's nachts en op zondagen werktTheGeneral schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:28:
Aangezien ik in Juli 06 begonnen ben en dus niet aantoonbaar kan maken dat ik 1225 (of is dit 1225/6 maanden) uur gewerkt heb voor het bedrijfje. Hierdoor heb ik dan dus toch ook geen startersaftrek ofwel?
Een nogal kritische opmerking: dit lijkt me iets wat je zou moeten uitzoeken voordat je een eigen zaak begint en niet pas achteraf. Als je je in dit soort dingen niet hebt verdiept, heb je geen idee van hoe je financiën eruit (horen te) zien. Anders gezegd: je hebt geen idee in welke mate je eigen zaak winst- of verliesgevend is. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik me daar stevig zorgen over maken en als de sodemieter uitzoeken hoe de belastingafdracht voor ondernemers in elkaar zit.

De fiscus hanteert normaal gesproken het kasstelsel. Dat wil zeggen dat de inkomsten en uitgaven meetellen voor het jaar waarin je ze daadwerkelijk hebt betaald of ontvangen.G-ZeS schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:26:
Bedankt voor de informatie tot nu toe, maar ik zit met een probleem wat ik hier nog niet ben tegen gekomen. Ik heb een tijdje in een B.V gezeten als werknemer. Omdat er nog sprake was van een toetreding, heb ik er geen moeite mee gehad om een groot gedeelte van het loon niet uit te laten keren.
(Ik was student, vond het succes van het bedrijf belangrijker en kwam van het bijbaantje ook nog prima rond)
Nu de toetreding van de baan is, en ik dus een redelijk bedrag niet ontvangen heb zit ik met de volgende vraag:
Moet ik het gehele loon (wat natuurlijk wel op de jaaropgaaf staat) opgeven, of het gedeelte, wat ik daadwerkelijk ontvangen heb. Aangezien dit nog wel een paar duizend € scheelt is het voor mij de moeite waard om dit ff te checken.
Ik bel morgen uiteraard ook nog even met de belastingdienst, maar vroeg me af of jullie hier kaas van hebben gegeten.
lool, loonheffing, arbeidskorting (allemaal gedubbelchecked) voro mijn vrouw en mij. tevens hebben wij recht op combinatie korting, kinderkorting en aanvullende combinatiekorting.
dan heb ik een eigenwoning van 209270 woz waarde waar ik 9802 Euro rente voor betaal. als je daar 1255 eigenwoning forfait vanaf haalt kom je op een aftrekpost van 8547
even alle andere aftrekposten buiten beschouwing gelaten krijg ik hiermee totaal 5165 terug van de belasting volgens deze berekening. MAW ik krijg 61% van de betaalde rente terug, terwijl ik niet meer dan 35% loonbelasting betaal
Kan dit nou kloppen of gaat er hier iets fout?
(ps. eind 2005 het huis gekocht, dus toen met alle extra aftrekposten was het mijn niet opgevallen.)
Nee, je maakt geen kosten. Pas als je terug moet betalen aan je werkgever kun je er wat mee doen.Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 23:26:
Momenteel volg een deeltijdstudie aan een HBO. Deze studie wordt voor 100% door mijn werkgever betaald..., echter heb ik hiervoor wel een restitutieplicht dat ik 2 jaar voor hem moet blijven werken.
Ik betaal dus niet de euro's, maar moet de studie wel terugbetalen als ik binnen 2 jaar een andere baan krijg.
Nu las ik onderstaande op de site van de belastingdienst:
[...]
Kan ik uit dit verhaal van de BD opmaken dat ik het norm bedrag van 2135 euro als aftrekpost kan opgeven...????, of mag ik wellicht het lesgeld/boekengeld ook aftrekken.????
Nu weer.
Ik woon nu 2 jaar samen met mijn vriendin. Ik werk fulltime, zij parttime. Eerste helft van 2006 volge zij nog een opleiding (deeltijd, geen recht op stufi). Wij zijn geen fiscaalpartner.
Wij hebben huur- en zorgtoeslag aangevraagd, waarna zij sindsdien elke maand een euro of €50 zorgtoeslag heeft ontvangen op haar rekeningnummer.
Vul ik dat bedrag nou ook in op mijn aangifte, aangezien die aanvraag voor toeslag door ons beide is gedaan, of niet, omdat zij dat geld krijg en niet ik, en we geen fiscaal partner zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 25-02-2007 21:18 ]
Als zij de toeslag heeft gekregen moet zij het invullen op haar aangifte lijkt mij, of je moet het bedrag door 2en delen en dat jij de helft opvoert en zij ook, maar volgens mij had zij recht op zorgtoeslag of hebben jullie ervoor gekozen wel 'zorgtoeslagpartners' te zijn. Mag ik ook zo vrij zijn om te vragen waarom jullie geen fiscale partners zijn?frickY schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:05:
Pff.. daar gaan we weer. Voel me altijd ontzettend dom als ik de Belastingaangifte aan het invullen ben, want weet nooit wat ze waar nou wanneer van me willen weten.
Nu weer.
Ik woon nu 2 jaar samen met mijn vriendin. Ik werk fulltime, zij parttime. Eerste helft van 2006 volge zij nog een opleiding (deeltijd, geen recht op stufi). Wij zijn geen fiscaalpartner.
Wij hebben huur- en zorgtoeslag aangevraagd, waarna zij sindsdien elke maand een euro of €50 zorgtoeslag heeft ontvangen op haar rekeningnummer.
Vul ik dat bedrag nou ook in op mijn aangifte, aangezien die aanvraag voor toeslag door ons beide is gedaan, of niet, omdat zij dat geld krijg en niet ik, en we geen fiscaal partner zijn?
Basisprincipe van aftrekposten:Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:49:
[...]
Geen idee, in welke schaal ik zit..Ben nog bezig met studie.
Je betaald belasting (een bepaald percentage) over je inkomen. Een aftrekpost (bijvoorbeeld studiekosten) mag je in mindering brengen op je inkomen. Hierdoor daalt je inkomen dus waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Je krijgt dus geen geld terug voor je computer maar je betaald door de aftrekpost misschien iets minder belasting. Overigens zijn aftrekposten pas interessant wanneer je meer dan €6500 per jaar verdiend, onder die grens krijg je alle betaalde belasting (door arbeids- en heffingskorting) sowieso wel terug.
Als full-time student kun je in de meeste gevallen de normbedragen het beste als studiekosten gebruiken. Deze normbedragen zijn te vinden in de PDF op de site van de BD. Je hebt dus geen bonnetjes van je PC nodig.
Wellicht handig om eens een simpel boekje over belasting te kopen. Een beetje kennis van systeem kan je in sommige gevallen veel geld opleveren.
Aftrekposten zijn ook interessant als je minder dan 6500 verdiend. Je kunt dit namelijk gebruiken als je in een later stadium wilt middelen over een periode van 3 jaar. Op die manier heb je er in de toekomst misschien nog eens profijt van. Dus probeer altijd zoveel mogelijk op te geven waar je recht op hebt.argro schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:38:Overigens zijn aftrekposten pas interessant wanneer je meer dan €6500 per jaar verdiend, onder die grens krijg je alle betaalde belasting (door arbeids- en heffingskorting) sowieso wel terug.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dit topic is gesloten.