Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 68.074 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:14
Je weet wat de regeling is, bottomline is dat je alleen eigenwoningforfait hoeft te betalen in de periode dat je in het huis gewoond hebt. Hetgeen je invult onder 'bijzondere situaties' is alleen een soort verklaring waarom je in een bepaalde periode niet hebt ingevuld (en levert altijd 0 euro als uitkomst op). Gewoon de 'overlap' waarschuwing negeren in dit geval, de uitkomst is immers in orde (=0 voor de bijzonder situaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

argro schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:42:
Weet iemand hoe de het restant persoonsgebonden aftrek precies werkt? Ik heb dit jaar een dusdanig inkomen gehad dat mijn heffings- en arbeidskorting ruimschoots voldoende zijn om alle betaalde belasting terug te vragen. Het is dus voor dit jaar niet nodig om aftrekposten zoals studiekosten in te vullen. Ik heb in totaal bijna €2000 aan persoonsgebonden aftrekposten die ik dus niet gebruik. Kan ik deze persoonsgebonden aftrekposten meenemen naar volgend jaar als restand persoonsgebonden aftrek? Hoe werkt dat precies? Nu invullen of volgend jaar invullen?
Hier stond dus onzin, excuus

[ Voor 28% gewijzigd door Jaspertje op 07-02-2007 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
Jaspertje schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 09:59:
[...]
Je kan het niet meenemen, de enige manier om het te gebruiken is een fiscale partner nemen die wel veel centjes heeft verdient. Je zou volgens mij wel kunnen gaan middelen over een aantal jaar, maar hoe dat nou precies in zn werk zit... (Dat hoef je ook pas over een aantal (3) jaar te doen als je dan wel veel verdient
Dit klopt NIET!

Je kunt je aftrekposten nu gewoon opgeven! Dan krijg je een opgave van de belastingdienst waarin staat hoeveel restant persoonsgebonden aftrek je nog hebt en dat kun je het jaar daarna dan opgeven...

Middeling heeft geen zin, dat kijkt alleen naar inkomen, niet naar aftrekposten! Heb hetzelfde uitgezocht voor mijn vriendin voor de jaren 2004, 2005 en 2006 waarbij in 2006 de aftrekposten van 2004, 2005 en 2006 worden gebruikt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
miel schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 10:15:
[...]

Dit klopt NIET!

Je kunt je aftrekposten nu gewoon opgeven! Dan krijg je een opgave van de belastingdienst waarin staat hoeveel restant persoonsgebonden aftrek je nog hebt en dat kun je het jaar daarna dan opgeven...

Middeling heeft geen zin, dat kijkt alleen naar inkomen, niet naar aftrekposten! Heb hetzelfde uitgezocht voor mijn vriendin voor de jaren 2004, 2005 en 2006 waarbij in 2006 de aftrekposten van 2004, 2005 en 2006 worden gebruikt.
Oké, dank je wel. Studiekosten en ziektekosten nu dus gewoon invullen en op de opgave staat dan hoe groot mijn restant persoongsgebonden aftrek is.

Middelen heeft alleen zin als je een grote salarissprong maakt. Wanneer je van de 30% naar de 40% schaal gaat. Het extra salaris mag je dan over drie jaar uitsmeren waardoor alles misschien in de 30% schaal valt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
argro schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 10:38:
[...]
Oké, dank je wel. Studiekosten en ziektekosten nu dus gewoon invullen en op de opgave staat dan hoe groot mijn restant persoongsgebonden aftrek is.

Middelen heeft alleen zin als je een grote salarissprong maakt. Wanneer je van de 30% naar de 40% schaal gaat. Het extra salaris mag je dan over drie jaar uitsmeren waardoor alles misschien in de 30% schaal valt.
en dan heb je nog te maken met een drempel van 575 euro........ het leverde mij uiteindelijk 145 euro op of zo, toch niet slecht...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben student op het HBO en ben sinds 1 september 2006 in het vijfde jaar aanbeland.
In het verleden voerde ik gewoon de normbedragen op minus de ontvangen vergoedingen, maar ik weet niet hoe ik het nu moet aanpakken.

Van 1 januari tot en met 31 augustus heb ik een prestatiebeurs ontvangen van de IB-groep ter hoogte van 160 euro.

Van 1 september tot 31 december heb ik maandelijk 250 euro geleend van de IB-groep.

Hoe moet ik dit opvoeren in de aangifte over 2006?

Daarnaast heb ik nog een andere vraag: Ik heb aan het begin van de studie een computer gekocht. Is het mogelijk om deze nog op te voeren. In het verleden heb ik altijd de normbedragen aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WVL_KsZeN schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:42:
[...]

Niet? WEL!

uit het belastingprogramma :

[...]
Heeft hier iemand al duidelijkheid over... het is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan me slecht voorstellen dat die 6,5% die de werkgever voor jou betaalt ook nog eens aftrekbaar is voor de werknemer, dan zou iedereen wel over die drempel komen denk ik....
Maar iemand al uitgezocht ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:29:
[...]

Heeft hier iemand al duidelijkheid over... het is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan me slecht voorstellen dat die 6,5% die de werkgever voor jou betaalt ook nog eens aftrekbaar is voor de werknemer, dan zou iedereen wel over die drempel komen denk ik....
Ik ben ook geen expert maar ik zie het zo:
Je werkgever betaalt een X bedrag voor jou en daarover betaal je belasting.
Die belasting mag je van je totale inkomstenbelasting aftrekken als je in combinatie met je totale ziektekosten een X bedrag (drempel) overschrijdt.
Het is dus niet per definitie zo dat deze aftrekpost ook werkelijk tot belastingaftrek leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:29:
[...]

De drempel is inkomensafhankelijk. Alleen mensen met een laag inkomen (of extreme kosten) komen boven de drempel uit. De ingehouden bijdrage ZVW is wel aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb nog de volgende vraag waar ik geen antwoord op kan vinden, behalve de algemene formulering uit de help van de belastingdienst dat rente over en kosten van de eigen woningschuld aftrekbaar zijn:

Ik heb bij het afsluiten van mijn hypotheek ook verplicht een overlijdensrisicoverzekering afgesloten over het gedeelte van mijn hypotheek dat boven de toen vastgestelde executiewaarde ligt. Eerste begunstigde is daarbij dus mijn bank. Zijn de hieraan verbonden kosten nu ook fiscaal aftrekbaar?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 23:14
Nee helaas, is niet aftrekbaar. (zie ook, hoe verzin je het : www.overlijdensrisicoverzekering.com )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Het heet ook voor niets de hypotheekRENTEaftrek.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paella schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:03:
Er zijn anders genoeg andere kosten rondom een hypotheek aftrekbaar hoor... dus zo gek is zijn vraag niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

sverzijl schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:02:
Nee helaas, is niet aftrekbaar. (zie ook, hoe verzin je het : www.overlijdensrisicoverzekering.com )
Ik had de hoop dat er ergens nog een verschil zou zijn tussen een overlijdensrisicoverzekering waarbij de begunstigde een nabestaande was (die het vervolgens 'vrijwillig' kan aanwenden voor de betaling van de hypotheek) en eentje waarbij de eerste begunstigde direct de bank is waarbij je de hypotheek hebt (zoals in mijn geval), omdat daarbij de link tussen eigenwoningschuld en het maandelijks betaalde bedrag wel heel direct is.

Maar misschien hoop ik te graag. Gezien het feit dat de bovengenoemde site en de sites die ik bekeken heb dit onderscheid niet maken zal dit verschil er ook wel niet zijn.
en verder heb ik nog als aftrekbare posten:
- kosten afsluitprovisie
- kosten garantstelling bank
- rente voor lening tbv kosten woningverbetering
- kosten notaris hypotheekakte en kadastrale kosten
- taxatiekosten
- rente over de lening aangegaan in verband met kosten voor het kopen van mijn huis, zoals de overdrachtsbelasting en de notariskosten voor koopakte.

Het ligt dus iets breder :)

[ Voor 22% gewijzigd door Rudedadude op 08-02-2007 08:39 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 22:34
ik kom er even niet uit en vraag me wat af

ik ben fulltime student (uitwonend) en heb een bijbaan (begin dit jaar 2 banen)

er is aan arbeidskorting 294e verrrekend
aan loonheffing is er 690e ingehouden
totaal loon is 8611e

als ik dit invul in het belastnigaangifte programma krijg ik 35 euro terug, en dit lijkt mij een beetje weinig gezien het feit dat collega's van mij zonder aftrek gewoon nagenoeg alles terugkrijgen? dus ik bel naar de belastingdienst om te vragen wat ik nu wel en niet kan aftrekken maar die gozer die ik aan de lijn kreeg wist er ook niet zoveel van...

vraag was onder andere of het uitmaakt of ik belastingaangifte via Tj-biljet doe of via at programma? en welke kosten mag ik nu daadwerkelijk aftrekken want bij de studiekosten moet ik mijn gehele beurs? in mindering brengen, en aangezien ik uitwonende beurs heb zit ik op aardig wat euros per jaar die ik van IBG ontvang, maar daarentegen heb ik als uitwonende student ook aanzienlijk meer kosten voor huur enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Kort vraagje:

Ik ben bezig met het invullen van de VT. Mag ik de kosten van de levensverzekering (voor de hypotheek) ook meenemen als kosten voor de eigenwoningschuld? Volgens mij wel, maar weet het niet zeker.

Iemand die het weet?

Laat maar, het antwoord staat een paar post hierboven. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door FrankGuthrie op 08-02-2007 10:57 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Maar de meeste daarvan zijn eenmalig en over die 30 jaar eigenlijk "verwaarloosbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

cryptapix schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:01:

totaal loon is 8611e

als ik dit invul in het belastnigaangifte programma krijg ik 35 euro terug, en dit lijkt mij een beetje weinig gezien het feit dat collega's van mij zonder aftrek gewoon nagenoeg alles terugkrijgen? dus ik bel naar de belastingdienst om te vragen wat ik nu wel en niet kan aftrekken maar die gozer die ik aan de lijn kreeg wist er ook niet zoveel van...
Heeft die collega hetzelfde verdient, meer of minder? Het prgramma maakt niets uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Jaspertje op 08-02-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
cryptapix schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:01:

totaal loon is 8611e

vraag was onder andere of het uitmaakt of ik belastingaangifte via Tj-biljet doe of via at programma? en welke kosten mag ik nu daadwerkelijk aftrekken want bij de studiekosten moet ik mijn gehele beurs? in mindering brengen, en aangezien ik uitwonende beurs heb zit ik op aardig wat euros per jaar die ik van IBG ontvang, maar daarentegen heb ik als uitwonende student ook aanzienlijk meer kosten voor huur enzo.
Het bedrag wat je terug krijgt is niet afhankelijk van de hoogte van je salaris maar van de verdeling over het jaar.
Wanneer je een gelijkmatig salaris hebt dan zul je ongeveer €0,00 terug krijgen. Ook al verdien je iedere maand een miljoen. Wanneer je echter onregelmatig verdient krijg je meer terug, je betaald immers in die ene maand dat je veel werkt meer belasting. Die betaalde belasting is op basis van het jaargemiddelde te veel geweest en krijg je dus terug.

Wanneer je €8611 verdient dan is €650 een bedrag wat wel ongeveer klopt. Om even het verschil aan te geven, ik heb dit jaar nog geen €5000 verdient maar er is wel ongeveer €700 ingehouden (door onregelmatig werken), dat krijg ik allemaal terug. Wanneer ik iedere maand €5000/12 had verdient dan had ik geen belasting betaald en ook niets terug gekregen.

Met een uitwonende beurs heb je geen aftrekpost voor studiekosten. Zoals je zelf al aangeeft moet je die beurs in mindering brengen. Kosten voor huur gelden echter niet als studiekosten. Raar maar waar. Deze aftrekpost is eigenlijk alleen interessant voor mensen die bij hun moeder blijven wonen of geen recht meer hebben op studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Jaspertje schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:32:
[...]

Heeft die collega hetzelfde verdient, meer of minder? Het prgramma maakt niets uit.
dat scheelt niet zoveel, maar zelfs al haal ik 1000 euro van mn loon af dan nog krijg ik nagenoeg niets terug
argro schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:12:
[...]
Het bedrag wat je terug krijgt is niet afhankelijk van de hoogte van je salaris maar van de verdeling over het jaar.
Wanneer je een gelijkmatig salaris hebt dan zul je ongeveer €0,00 terug krijgen. Ook al verdien je iedere maand een miljoen. Wanneer je echter onregelmatig verdient krijg je meer terug, je betaald immers in die ene maand dat je veel werkt meer belasting. Die betaalde belasting is op basis van het jaargemiddelde te veel geweest en krijg je dus terug.

Wanneer je €8611 verdient dan is €650 een bedrag wat wel ongeveer klopt. Om even het verschil aan te geven, ik heb dit jaar nog geen €5000 verdient maar er is wel ongeveer €700 ingehouden (door onregelmatig werken), dat krijg ik allemaal terug. Wanneer ik iedere maand €5000/12 had verdient dan had ik geen belasting betaald en ook niets terug gekregen.

Met een uitwonende beurs heb je geen aftrekpost voor studiekosten. Zoals je zelf al aangeeft moet je die beurs in mindering brengen. Kosten voor huur gelden echter niet als studiekosten. Raar maar waar. Deze aftrekpost is eigenlijk alleen interessant voor mensen die bij hun moeder blijven wonen of geen recht meer hebben op studiefinanciering.
hmz vind het wel erg vreemd want dat wil zeggen dat ik beter in 1 maand 8600 had kunnen verdienen en rest van jaar niets ipv gewoon elke maand 1/12 ervan?

iig bedankt voor je uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Waarom is het raar dat huurkosten niet als studiekosten gelden :?
cryptapix schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:50:
hmz vind het wel erg vreemd want dat wil zeggen dat ik beter in 1 maand 8600 had kunnen verdienen en rest van jaar niets ipv gewoon elke maand 1/12 ervan?
Niet echt.

Een simpel getallenvoorbeeldje met fictieve getallen. Stel de heffeningskorting op 2000 euro, het belastingtarief waar je invalt op 25% voor de eerst 20.000, op 50% voor alles daarboven (sterk vereenvoudigd).

Stel dat je in 1 maand 12000 euro verdient: je baas moet als volgt afdragen: je jaarsalaris is 144.000 per jaar, je betaalt dus 25% van 20000 + 50% van 124.000 = 67.000 euro aan belasting, minus 2000 heffingskorting. Dat is 65.000 per jaar, dus 5417 euro per maand. Dat zal er worden ingehouden. Je vangt dus 6583 euro netto.
Eind van het jaar doe je aangifte en de rekensom wordt anders:
Totaal 12.000 verdiend, dus 4000 belasting, minus 2000 heffingskorting = 2000 euro. Aangezien je 5417 betaald had krijg je 3417 euro terug.

Netto hou je dus 10.000 euro over.

Ander geval: je krijgt 12 maanden lang 1000 per maand. Jaarsalaris is 12000, belasting 4000 minus 2000 heffingskorting. Elke maand houdt je baas 167 euro in. Aan het einde van het jaar heb je 10.000 euro netto overgehouden en je krijgt geen cent terug van de belasting. Je hebt immers ook niet te veel betaald!

[ Voor 91% gewijzigd door Dido op 08-02-2007 12:58 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
cryptapix schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:50:
[...]

iig bedankt voor je uitleg
Nee. Het bedrijf waar je werkt rekent uit hoeveel belasting je zou moeten afdragen. Ze doen dit door je maandelijkse loon door te rekenen naar een jaarsalaris.

Als je in 1 maand 8600 verdiend, verdien je in een jaar dus 103.200, en moet je veeeeel belasting betalen, bedrijf stort dan ongeveer de helft richting belastingdienst. Zelfs als je dus de 11 maanden daarna niets verdiend, heb je 50% belasting betaald! Natuurlijk krijg je dit na aangifte bijna allemaal weer terug.

Als je 716 per maand verdiend (jaarlijks 8600), stort het bedrijf bijna niets richting belastingdienst, want ze gaan uit van 8600/jaar. -> je krijgt als het goed is niets terug.

Na aangifte maakt het iig niet uit.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dido schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:50:

[...]

Niet echt.

Een simpel getallenvoorbeeldje met fictieve getallen. Stel de heffeningskorting op 2000 euro, het belastingtarief waar je invalt op 25% voor de eerst 20.000, op 50% voor alles daarboven (sterk vereenvoudigd).

Stel dat je in 1 maand 12000 euro verdient: je baas moet als volgt afdragen: je jaarsalaris is 144.000 per jaar, je betaalt dus 25% van 20000 + 50% van 124.000 = 67.000 euro aan belasting, minus 2000 heffingskorting. Dat is 65.000 per jaar, dus 5417 euro per maand. Dat zal er worden ingehouden. Je vangt dus 6583 euro netto.
Eind van het jaar doe je aangifte en de rekensom wordt anders:
Totaal 12.000 verdiend, dus 4000 belasting, minus 2000 heffingskorting = 2000 euro. Aangezien je 5417 betaald had krijg je 3417 euro terug.

Netto hou je dus 10.000 euro over.

Ander geval: je krijgt 12 maanden lang 1000 per maand. Jaarsalaris is 12000, belasting 4000 minus 2000 heffingskorting. Elke maand houdt je baas 167 euro in. Aan het einde van het jaar heb je 10.000 euro netto overgehouden en je krijgt geen cent terug van de belasting. Je hebt immers ook niet te veel betaald!
omdat je dus als je thuis woont je 100 euro ofzo krijgt en dat x12 minder is dan het normbedrag en dus is deel studiekosten aftrekbaar.
als je uitwonend bent krijg je 250 euro, dat is meer dan normbedrag dus niets meer aftrekbaar. terwijl die 150 euro die je meer krijgt in geen verhouding staat tot de extra kosten die je maakt

hmz erg slechte voorlichting vanuit mijn uitzendbureau dan... ze hebben het mij altijd heel anders voorgehouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg veel informatie, op zich prachtig. Maar nu concreet :

* Mag ik de in 2006 betaald ziektekostenverzekering en de kosten van de aanvullende verzekering invullen in de (digitale) aangifte?
*
en de bijdrage zorgverzekeringswet mag dus ook worden afgetrokken?

Ik krijg dan naast mijn teruggaaf ivm eigen woning nog eens 270 Eurie extra terug.... 8)

Dat van die ziektekosten vind ik toch wat dubieus, aangezien wij niet in aanmerking komen voor zorgtoeslag (twee-verdieners) en dan bij de aangift IB nog eens 270 Euri terug vorderen.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dido schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:50:
Omdat je daardoor als thuiswonende student wel een aftrekpost studiekosten hebt maar als uitwonende niet. Je moet namelijk je beurs in mindering brengen op de gemaakte kosten. De uitwonende beurs dan de thuiswonende beurs zodat je huur kunt betalen maar huurkosten mag je niet meerekenen. Dat zou je raar kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ziektekosten
zorgverzekering: standaard 1015 euro pp ongeacht het betaalde bedrag.
+
kosten aanvullende verzekeringen
+
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet
+
Kosten huisapotheek erbij optellen (23 euro p.p.)
-
Ontvangen zorgtoeslag
-
Door het programma berekend drempelbedrag
=
resultaat.
Dat van die ziektekosten vind ik toch wat dubieus, aangezien wij niet in aanmerking komen voor zorgtoeslag (twee-verdieners) en dan bij de aangift IB nog eens 270 Euri terug vorderen....
Tja, ik ken je medische situatie niet, maar in mijn geval betaalde ik afgelopen jaar via de bijdrage zvw en de kosten van mijn zorgverzekering zo'n 2500 euro. Ik heb dit jaar 1 keer een tube zalf gekocht bij de apotheek, wat volledig afging van mijn (zelfgekozen) eigen risico. De rest is dan dus solidariteit met alle zieken, zwakken en misselijken. Maar als ik vervolgens via de belastingaangifte van dat geld nog wat terugzie vind ik het niet erg ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Rudedadude op 08-02-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
eerder poste ik dat ik maar 35 euro terug zou krijgen van de 690 loonheffing die is ingehouden,
ik heb daarna even contact opgenomen met iemand die nogal thuis is op belastingaangifte en die vertelde me dat ik de kosten die ik maak voor mijn bril/lenzen ook mag aftrekken. inclusief kilometer vergoeding om naar de afspraken/controles bij de opticien te gaan. kom je dan op jaarbasis boven de 314 euro uit dan kun je ook nog eens, wegens chronische ziekte dan, 795 euro extra (forfait) aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
cryptapix schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:07:
eerder poste ik dat ik maar 35 euro terug zou krijgen van de 690 loonheffing die is ingehouden,
ik heb daarna even contact opgenomen met iemand die nogal thuis is op belastingaangifte en die vertelde me dat ik de kosten die ik maak voor mijn bril/lenzen ook mag aftrekken. inclusief kilometer vergoeding om naar de afspraken/controles bij de opticien te gaan. kom je dan op jaarbasis boven de 314 euro uit dan kun je ook nog eens, wegens chronische ziekte dan, 795 euro extra (forfait) aftrekken
Het is dus gunstig om jezelf een bril (twv minimaal €314) te laten aanmeten ook al heb je die helemaal niet nodig? De aanschafprijs kun je dan aftrekken als buitengewonen uitgaven en je hebt ook nog eens een extra aftrekpost van €795. Ik ga maar eens langs de opticien dan en hoop dat hij een afwijking kan constateren (hoe klein dan ook) en dan zoek ik een leuk brilletje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
of steunzolen, en zelfs een zonnebril voldoet volgens mij al.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Grolsch schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:06:
Dat is hét argument om een dure zonnebril te gaan kopen (minimaal €314). Zou overigens wel vreemd zijn als dat zomaar kan. Dan telt een ski-bril zeker ook mee? Steunzolen kan ik nog inkomen (tegen rugklachten et cetera) maar een zonnebril lijkt me sterk.

Dit is ook wel aardig, van de site van de BD:
U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan € 30.631. Uw drempelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrek. Als u heel 2006 een fiscale partner had, mag het drempelinkomen van u en uw fiscale partner samen niet hoger zijn dan € 30.631.
Verhogen met 113% is toch meer dan verdubbelen? 100 verhogen met 113 levert 213 op. Of bedoelen ze eigenlijk verhogen met 13%.
Deze verhoging ben ik overigens vergeten in mijn aangifte. Heb alles gisteren al vestuurd.

[ Voor 43% gewijzigd door argro op 09-02-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Grolsch schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:06:
Volgens de site van de belastingdienst moet het een hulpmiddel zijn. Een zonnebril op sterkte zou dus voldoen.

Buitengewone uitgaven
Met 'buitengewone uitgaven' bedoelen we kosten die u kunt aftrekken van de belasting. Meestal zijn dit kosten die u maakt in verband met uw gezondheid. Soms is het een vast bedrag, bijvoorbeeld omdat u een bepaalde leeftijd heeft. Het gaat om de volgende kosten:
.....
Hulpmiddelen zoals gehoorapparaten, rollators, steunzolen, brillen, kunstgebitten en prothesen
.....
dit is maar een gedeelte van de kosten voor buitengewone uitgaven, check de link voor het complete overzicht

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

argro schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:27:
[...]
Dat is hét argument om een dure zonnebril te gaan kopen (minimaal €314). Zou overigens wel vreemd zijn als dat zomaar kan. Dan telt een ski-bril zeker ook mee? Steunzolen kan ik nog inkomen (tegen rugklachten et cetera) maar een zonnebril lijkt me sterk.

Dit is ook wel aardig, van de site van de BD:

[...]
Verhogen met 113% is toch meer dan verdubbelen? 100 verhogen met 113 levert 213 op. Of bedoelen ze eigenlijk verhogen met 13%.
Deze verhoging ben ik overigens vergeten in mijn aangifte. Heb alles gisteren al vestuurd.
Doe het volgende maar eens in de calculator van windows 50*113% = 56.5 (of te wel, je mag het maal 1.13 doen).

Je kan volgens mij een nieuwe aangifte insturen met de wijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Jaspertje schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:37:
[...]

Doe het volgende maar eens in de calculator van windows 50*113% = 56.5 (of te wel, je mag het maal 1.13 doen).

Je kan volgens mij een nieuwe aangifte insturen met de wijzigingen
Maar *1,13 is verhogen met 13% en niet met 113%. Hoe ziet het verhogen van iets met 100% er dan uit? Dat blijft hetzelfde? In jouw berekening is 56,5 de verhoging, daar moet het oorspronkelijke aantal van 50 nog bij opgeteld worden.

Elders op de site van de BD wordt gesproken van een verhoging met 65,6%. Ik vraag me af hoe ik dat dan moet lezen? Het lijkt mij dat 100 dan 165,6 wordt. Bij een verhoging met 113% wordt 100 dus 213.

Het insturen van een nieuwe aangifte zou inderdaad kunnen (vrij eenvoudig zelfs), het gaat echter maar om een klein bedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 09-02-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
argro schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:42:
[...]
Maar *1,13 is verhogen met 13% en niet met 113%. Hoe ziet het verhogen van iets met 100% er dan uit? Dat blijft hetzelfde? In jouw berekening is 56,5 de verhoging, daar moet het oorspronkelijke aantal van 50 nog bij opgeteld worden.

Elders op de site van de BD wordt gesproken van een verhoging met 65,6%. Ik vraag me af hoe ik dat dan moet lezen? Het lijkt mij dat 100 dan 165,6 wordt. Bij een verhoging met 113% wordt 100 dus 213.

Het insturen van een nieuwe aangifte zou inderdaad kunnen (vrij eenvoudig zelfs), het gaat echter maar om een klein bedrag.
Je hebt gelijk, verhogen met 113% is dus hetzelfde als het originele bedrag * 2,13. Overigens doet het programma dit voor je automatisch, hier hoef je zelf niets voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:43
Zojuist mijn jaaropgave ontvangen. Ziet er als volgt uit:

- Loon
- Ingehouden loonbelasting / premie volksverzekeringen
- Levensloopkorting
- Verrekende arbeidskorting
- Loon Zorgverzekeringswet
- Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet / extra LH

Wat moet ik in het aangifte programma nu in godsnaam invullen bij Loonheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Ricardo87 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:48:
Zojuist mijn jaaropgave ontvangen. Ziet er als volgt uit:

- Loon
- Ingehouden loonbelasting / premie volksverzekeringen
- Levensloopkorting
- Verrekende arbeidskorting
- Loon Zorgverzekeringswet
- Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet / extra LH

Wat moet ik in het aangifte programma nu in godsnaam invullen bij Loonheffing?
Ingehouden loonbelasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:43
Nu wil het geval dat ik daar zó kort heb gewerkt dat het loon €1618 bedraagt en de ingehouden loonbelasting exact € 1,00 :+

Maar dat klopt dus dat ik dan 1 euro invul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26

Rival24

I'll Be Back

Ricardo87 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 17:25:
[...]

Nu wil het geval dat ik daar zó kort heb gewerkt dat het loon €1618 bedraagt en de ingehouden loonbelasting exact € 1,00 :+

Maar dat klopt dus dat ik dan 1 euro invul?
Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Zijn er hier mensen die al een jaaropgave van Tempo-Team hebben ontvangen? Ik heb sinds september 2006 niet meer voor hen gewerkt, maar ontving vandaag ineens twee loonstrookjes (één van Tempo-Team werknet b.v. en één van Tempo-Team projecten b.v.) voor week 02 van 2007 met overal 0,00 euro ingevuld (logisch aangezien ik die week niet voor hen gewerkt heb...).

Kortom, ik vraag me af of er iets is misgegaan bij hen, of dat de jaaropgave nog moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik heb 2 vragen.

Ik ben in September begonnen met een studie, ik heb dus in September tot en met december 150 euro studie kosten betaald. Ook was ik het jaar daar voor gestopt met een andere studie, ik heb dus ook nog in 2006 in januari en februari studie kosten betaald. Zegmaar 2*150. In allebei de periodes was ik als uitwonend geregistreerd en kreeg ik van de ib-groep ook nog een extra beurs. Hoe moet ik dit aangeven in de belasting tool en mag ik het wel als studiekosten aan merken?

En de 2e vraag is of ik mijn premie die ik dit jaar heb betaald aan ziektekosten ook mag aangeven, of wordt dat niet aangemerkt als ziektekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23

sphere

Debian abuser

Mijn vriendin wil een avondstudie gaan doen. Als ik de site van de belastingdienst goed lees, zijn studiekosten alleen maar aftrekbaar als je jonger dan 30 bent. In dit geval is de avondopleiding voor haar werk (lesbevoegdheid PABO).

Moet ze bonnetjes etc gaan bewaren van boeken die ze koopt?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
sphere schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:07:
Mijn vriendin wil een avondstudie gaan doen. Als ik de site van de belastingdienst goed lees, zijn studiekosten alleen maar aftrekbaar als je jonger dan 30 bent. In dit geval is de avondopleiding voor haar werk (lesbevoegdheid PABO).

Moet ze bonnetjes etc gaan bewaren van boeken die ze koopt?
Ze moet idd de bonnetjes bewaren van haar boeken als ze aan komen kloppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

DaannO schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:09:
Ze moet idd de bonnetjes bewaren van haar boeken als ze aan komen kloppen. :)
Ja dat snap ik, maar de informatie die ik van de site van de belastingdienst aftrek, is er uberhaupt geen studiekostenaftrekpost als je ouder dan 30 bent :?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in 2006 tussen 2 werkgevers een 'sabbatical maand' gehouden :P Verder geen huis of andere bijkomende zaken, maar die maand niet gewerkt alleen al levert een leuke teruggave op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:10:
Ik heb in 2006 tussen 2 werkgevers een 'sabbatical maand' gehouden :P Verder geen huis of andere bijkomende zaken, maar die maand niet gewerkt alleen al levert een leuke teruggave op :)
Leuk een teruggave, maar een maand niet werken is een maand geen geld. Dat was vast meer dan wat je nu terugkrijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, dat lijkt me logisch, maar als het om het salaris zou gaan zou ik natuurlijk niet een maand sabbatical genomen hebben. Het is vaak ongebruikelijk direct lange vakantie op te nemen als je ergens anders gaat werken, en vakantie was al een tijd geleden. Een maandje onbetaald was geen probleem, dus why not :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
DaannO schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:49:
Ik heb 2 vragen.

Ik ben in September begonnen met een studie, ik heb dus in September tot en met december 150 euro studie kosten betaald. Ook was ik het jaar daar voor gestopt met een andere studie, ik heb dus ook nog in 2006 in januari en februari studie kosten betaald. Zegmaar 2*150. In allebei de periodes was ik als uitwonend geregistreerd en kreeg ik van de ib-groep ook nog een extra beurs. Hoe moet ik dit aangeven in de belasting tool en mag ik het wel als studiekosten aan merken?
Zie elders in het topic. Is al heel vaak behandeld. Kort: aftrekpost kun je vergeten door je uitwonende beurs.
En de 2e vraag is of ik mijn premie die ik dit jaar heb betaald aan ziektekosten ook mag aangeven, of wordt dat niet aangemerkt als ziektekosten?
Download het aangifte programma eens. Daar staat het gewoon in. Je mag €1015 aan premie aftrekken voor de basisverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:24:
[...]
Zie elders in het topic. Is al heel vaak behandeld. Kort: aftrekpost kun je vergeten door je uitwonende beurs.
En op het moment dat je enkel lening en OV ontvangt (7e jaars student)? Dan kan je toch wel gewoon alles aftrekken, ondanks het feit dat je uitwonend bent? Of tellen ze de OV-vergoeding ook mee als beurs? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Vraag van een totaal andere orde:

Mijn vriendin voert naast haar uitzendbaan ook freelance werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn door de belastingdienst middels VAR verklaring aangemerkt als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Voor de freelance werkzaamheden maakt ze gebruik van een door haar privé aankekochte laptop (die eind 2004 is aangekocht).

Volgens de "help" van de belastingdienst is het aftrek als volgt geregeld:

Deels aftrekbare kosten zijn bijvoorbeeld:
"een gebruiksvergoeding voor privébezittingen (geen vervoermiddelen), die zakelijk zijn gebruikt. Die vergoeding is beperkt. U mag maximaal het bedrag van het voordeel uit sparen en beleggen aftrekken dat voor deze bezittingen in aanmerking wordt genomen. U hoeft daarbij geen rekening te houden met het heffingvrij vermogen;"

Maar nu concreet: wat is aftrekbaar?
De freelance periode is oktober t/m december geweest. Naar ratio nemen?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:25:
[...]

En op het moment dat je enkel lening en OV ontvangt (7e jaars student)? Dan kan je toch wel gewoon alles aftrekken, ondanks het feit dat je uitwonend bent? Of tellen ze de OV-vergoeding ook mee als beurs? :?
Ik zeg toch uitwonende beurs? Jij hebt geen beurs dus wel aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag het specifiek omdat ik deze discussie al vele malen heb gevoerd (ook met de belastingtelefoon) en nooit echt een duidelijk antwoord heb gekregen. Nu dus wel, dus bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
argro schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:34:
[...]
Het is dus gunstig om jezelf een bril (twv minimaal €314) te laten aanmeten ook al heb je die helemaal niet nodig? De aanschafprijs kun je dan aftrekken als buitengewonen uitgaven en je hebt ook nog eens een extra aftrekpost van €795. Ik ga maar eens langs de opticien dan en hoop dat hij een afwijking kan constateren (hoe klein dan ook) en dan zoek ik een leuk brilletje uit.
volgens mij werkt het inderdaad zo. Ik mag kosten voor mn lenzen en vloeistof etc iig zeker aftrekken. Maar, als je een vergoeding hebt ontvangen van je ziektekostenverzekering voor de aanschaf daarvan moet je die wel daar weer vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
cryptapix schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:59:
[...]

volgens mij werkt het inderdaad zo. Ik mag kosten voor mn lenzen en vloeistof etc iig zeker aftrekken. Maar, als je een vergoeding hebt ontvangen van je ziektekostenverzekering voor de aanschaf daarvan moet je die wel daar weer vanaf trekken.
en dat is logisch, het is het 1 of het ander natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Een verzekering voor brillen en lenzen is dus in sommige gevallen nogal ongunstig. Hierdoor kun je de extra aftrekpost van €795 mislopen. Wanneer je een bril vergoed krijgt tot bedrag x dan kun je het beste een bril uitzoeken die €x+314 kost, dat is voordeliger dan een bril van €x. Er is toch nog toekomst voor de duurder opticiens in Nederland. Hans Anders is eigenlijk maar zeer onvoordelig als je het fiscaal gaat bekijken, wie wil er nou een bril die minder dan €314 kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
argro schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:51:
Een verzekering voor brillen en lenzen is dus in sommige gevallen nogal ongunstig. Hierdoor kun je de extra aftrekpost van €795 mislopen. Wanneer je een bril vergoed krijgt tot bedrag x dan kun je het beste een bril uitzoeken die €x+314 kost, dat is voordeliger dan een bril van €x. Er is toch nog toekomst voor de duurder opticiens in Nederland. Hans Anders is eigenlijk maar zeer onvoordelig als je het fiscaal gaat bekijken, wie wil er nou een bril die minder dan €314 kost?
Precies. Heb verleden jaar ook een mooie bril gekocht (511 euro geloof ik), en dit jaar koop ik een zonnebril op sterkte, en vervolgens elk jaar lekker afwisselen :). In 2007 ligt de grens trouwens op 320 euro.

Trouwens, ik snap Hans Anders best hoor. Als je geen belasting betaald, krijg je ook niets terug natuurlijk..

[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-02-2007 16:02 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een overbodige opmerking maar bedenk goed dat de belastingdienst niets meer teruggeeft dan dat je betaald hebt en dat je dus maximaal de ingehouden loonheffing (vaak nog loonbelasting genoemd) terug kan krijgen. Ook is het verstandig wanneer je in een bepaald jaar veel inkomsten had deze te middelen met 2 andere jaren (ervoor of erna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:51:
Misschien een overbodige opmerking maar bedenk goed dat de belastingdienst niets meer teruggeeft dan dat je betaald hebt en dat je dus maximaal de ingehouden loonheffing (vaak nog loonbelasting genoemd) terug kan krijgen.
Daarvoor bestaat het restant persoonsgebonden aftrek, om mee te nemen naar het volgende jaar.
Ook is het verstandig wanneer je in een bepaald jaar veel inkomsten had deze te middelen met 2 andere jaren (ervoor of erna).
Klopt, wanneer door een grote stijging in een ander tarief valt kun je middelen waardoor alles één tarief lager uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

WVL_KsZeN schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:01:
[...]
Precies. Heb verleden jaar ook een mooie bril gekocht (511 euro geloof ik), en dit jaar koop ik een zonnebril op sterkte, en vervolgens elk jaar lekker afwisselen :). In 2007 ligt de grens trouwens op 320 euro.

Trouwens, ik snap Hans Anders best hoor. Als je geen belasting betaald, krijg je ook niets terug natuurlijk..
Het is natuurlijk pas echt voordelig als je in de 52% groep zit, 42% wil ook nogwel, maar als je een bril kan krijgen voor 100 euro en je hebt minder inkomsten, dan weet ik niet of het voordelig is. Maar daar kan vast wel een rekensommetje voor gelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Jaspertje schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:52:
[...]

Het is natuurlijk pas echt voordelig als je in de 52% groep zit, 42% wil ook nogwel, maar als je een bril kan krijgen voor 100 euro en je hebt minder inkomsten, dan weet ik niet of het voordelig is. Maar daar kan vast wel een rekensommetje voor gelden :)
Het gaat natuurlijk om de extra aftrekpost €795 die je krijgt door een uitgave €314 aan speciefieke uitgaven. Bij een bril van €314 heb je dus meteen een aftrekpost van ongeveer €1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

argro schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:24:
[...]
Daarvoor bestaat het restant persoonsgebonden aftrek, om mee te nemen naar het volgende jaar.

[...]
Klopt, wanneer door een grote stijging in een ander tarief valt kun je middelen waardoor alles één tarief lager uitkomt.
Dat restant, komt dat ook nog ergens uit een scherm rollen, of moet je dat zelf berekenen? Ik ben ondertussen bijna klaar met invullen, maar ik hou zeker nog een restant over. Ik heb waarschijnlijk ook nog een restant van vorig jaar open staan (gedeeltelijk student, dus wel kosten voor collegegeld) waar ik dit jaar niks mee kan en dus misschien nog een jaartje kan meenemen.

Andere vraag: stimuleert de bijondere aftrek voor voorgeschreven medicijnen en hulpmiddelen nu indirect ook het aangaan van een zorgverzekering met een hoog eigen risisco? Op het moment dat ik zelf mijn voorgeschreven medicijnen moet betalen, kan ik ze blijkbaar ook hier weer opvoeren in de gevallen dat ik er vanwege mijn eigen risico van bijvoorbeeld 400 euro niet voor in aanmerking kom. Of werkt het niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Rudedadude schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:50:
[...]

Dat restant, komt dat ook nog ergens uit een scherm rollen, of moet je dat zelf berekenen? Ik ben ondertussen bijna klaar met invullen, maar ik hou zeker nog een restant over. Ik heb waarschijnlijk ook nog een restant van vorig jaar open staan (gedeeltelijk student, dus wel kosten voor collegegeld) waar ik dit jaar niks mee kan en dus misschien nog een jaartje kan meenemen.
Ik heb het ook nog nooit eerder gebruikt. Op de opgave die je van de BD krijgt naar aanleiding van je aangifte zou het restant persoonsgebonden aftrek moeten staan. Dat kun je aan jaar later weer invullen.
Andere vraag: stimuleert de bijondere aftrek voor voorgeschreven medicijnen en hulpmiddelen nu indirect ook het aangaan van een zorgverzekering met een hoog eigen risisco? Op het moment dat ik zelf mijn voorgeschreven medicijnen moet betalen, kan ik ze blijkbaar ook hier weer opvoeren in de gevallen dat ik er vanwege mijn eigen risico van bijvoorbeeld 400 euro niet voor in aanmerking kom. Of werkt het niet zo?
Dat klopt zeker. Door voor een eigen risico te kiezen is je premie lager dan het standaardbedrag. Dit standaardbedrag mag je echter wel als premie invullen (€1015 dit jaar). De kosten die je niet vergoed krijgt door het eigen risico mag je ook nog gewoon opgeven. Dubbel "voordeel" dus eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik zal vanavond eens kijken wat op mijn aangifte van vorig jaar staat. Dat kan nog leuk gaan oplopen als ik het van vorig jaar en dit jaar weer mee kan nemen naar de aangifte over volgend jaar. (Het is alleen nog even geduld hebben en onthouden) Alsnog aangifte doen over 2004 en de toen door mij gemaakte studiekosten moet ik ook nog eens bekijken.

Hoe dan ook, ondanks dat ik al een voorlopige teruggaaf had ontvangen ga ik nog eens ruim 1000 euro terugkrijgen (en dan had ik in mijn voorlopige teruggaaf afgelopen zomer nog eens 1000 euro teveel aan kosten voor eigenwoningschuld berekend ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het topic eens globaal doorgelezen en mij zijn een aantal dingen nog niet duidelijk. Wat wel jammer is is dat er geen overzicht gepost word door mensen die hier vakinhoudelijk mee bezig zijn.
(Of ik moet dat compleet gemist hebben.)
Want alle regelgeving en commentaren op de uitleg hiervan maken het totaalplaatje niet duidelijker.

Mijn situatie 2006:

Geen bijzondere ziektekosten gemaakt.
Gestudeerd van 01-01-2006 tot 31-06-2006
Uitwonende beurs ontavgen voor deze periode.
Tijdens deze periode een bijbaan gehad van 600 euro per maand.
Van 01-07-2006 tot 01-09-2006 ww ontvangen. (70% van 600)
01-09-2006 tot 01-01-2007 gewerkt.

Uiteraard krijg ik flink loonbelasting terug omdat ik veel heb afgedragen in de laatste maanden van het jaar. Maar qua aftrekposten is mij niet alles even duidelijk.

- Collegegeld + boeken worden verrekend met de uitwonende beurs, voor mij geen aftrekpost dus.
- Ziektekostenverzekering, 1015 euro als standaard aftrekpost? (dus iedereen in nederland krijgt standaard 1000 euro terug)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:37:
- Ziektekostenverzekering, 1015 euro als standaard aftrekpost? (dus iedereen in nederland krijgt standaard 1000 euro terug)
Nee, er is namelijk een inkomensafhankelijke drempel. Voor het gros van de mensen ligt deze drempel boven de uitgaven. Geen aftrekpost dus voor het gros van de mensen. De €1015 is inderdaad standaard, ook wanneer je een lagere premie had door een eigen risico. Dit alles volgt allemaal vanzelf uit het programma overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 13-02-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:52:
[...]
Nee, er is namelijk een inkomensafhankelijke drempel. Voor het gros van de mensen ligt deze drempel boven de uitgaven. Geen aftrekpost dus voor het gros van de mensen. De €1015 is inderdaad standaard, ook wanneer je een lagere premie had door een eigen risico. Dit alles volgt allemaal vanzelf uit het programma overigens.
Hmm dat drempelverhaal is mij dus niet duidelijk. Maar het belastingdienstprogramma geeft dit dus gewoon aan zeg jij, zijn er dan nog overige punten die voor mij als aftrek zouden kunnen gelden?
(Ik wil zegmaar neit blind vertrouwen op het aangiftenprogramma van de belastingdienst)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:37:
- Collegegeld + boeken worden verrekend met de uitwonende beurs, voor mij geen aftrekpost dus.
Daarnaast haal je twee dingen door elkaar, het bedrag wat je mag aftrekken, is niet het bedrag wat je terug krijgt. Dat betekend dat je over 1000 euro minder belasting hoeft te betalen
Extra zaken die je mag aftrekken:
- Premie aanvullende verzekeringen
- Gemaakte ziektekosten die niet vergoed zijn door je zorgverzekeraar (bril of lenzen bijvoorbeeld)
Kom je daarbij boven de 314 euro uit (voor 1 specifiek onderdeel (bril die 400 euro kost bijvoorbeeld)) dan mag je nog eens 795 extra opvoeren omdat je dan als chronisch ziek wordt beschouwd

- Ik geloof dat je ook het ziektekosten gedeelte wat je werkgever betaald mag opvoeren, maar dat weet ik niet 100% zeker, staat hier overigens vast wel ergensHieronder dus :)

[ Voor 34% gewijzigd door Jaspertje op 13-02-2007 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:05:
[...]

Hmm dat drempelverhaal is mij dus niet duidelijk. Maar het belastingdienstprogramma geeft dit dus gewoon aan zeg jij, zijn er dan nog overige punten die voor mij als aftrek zouden kunnen gelden?
(Ik wil zegmaar neit blind vertrouwen op het aangiftenprogramma van de belastingdienst)
Kosten-drempel=aftrekpost. De drempel is een bepaald percentage van het inkomen. De kosten bestaan uit verzekeringspremie (€1015), premies voor aanvullende verzekering, ingehouden bijdrage ZVW (terug te vinden op je jaaropgave) en overige uitgaven zoals brillen, rollators, medicijnen, gezinshulp et cetera.

Misschien zijn er nog andere punten die als aftrek zouden kunnen gelden. Dit volgt ook uit het programma. Daar staat een hele lijst me alle aftrekposten. Ga voor jezelf na welke voor jou van toepassing zou kunnen zijn en zoek dat verder uit. Ik kan hier natuurlijk wel hele verhalen gaan houden over aftrekmogelijkheden mbt investeringen met durfkapitaal maar dat is ook weinig zinvol denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 13-02-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Misschien was mijn eerste post niet duidelijk genoeg, dus: kunnen 30+'ers nou studiekosten aftrekken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
sphere schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:09:
Misschien was mijn eerste post niet duidelijk genoeg, dus: kunnen 30+'ers nou studiekosten aftrekken of niet?
Ja, volgens mij wel. Was er onlangs niet een zaak waarin een oudere vrouw de kosten van haar heksen-cursus wilde aftrekken? Volgens mij zijn alle kosten voor opleidingen (met de bedoeling daar geld mee te gaan verdienen) aftrekbaar, ongeacht de leeftijd. Alleen bij het levensonderhoud van kinderen door ouders geld een leeftijdsgrens van 30 jaar.

Zie ook http://www.belastingdiens...006-145.html#P2113_196134

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 09-09 18:35
Rudedadude schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:04:
Ziektekosten
zorgverzekering: standaard 1015 euro pp ongeacht het betaalde bedrag.
+
kosten aanvullende verzekeringen
+
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet
+
Kosten huisapotheek erbij optellen (23 euro p.p.)
-
Ontvangen zorgtoeslag
-
Door het programma berekend drempelbedrag
=
resultaat.

[...]
Dit kan toch niet kloppen?

Nu is je ziektekosten aftrek immers afhankelijk van de zorgtoeslag, volgens jouw beredenatie.

Als dat waar is dan onstaat er een cirkel beredenatie en krijgen we toch echt problemen! Want:

Stel:

Jij verdient 20.000 euro. In het begin van het jaar heb je ook opgegeven dat je verwacht 20.000 euro te verdienen.

Vervolgens geeft de staat je zorgtoeslag van 500 euro voor het gehele jaar.

Jij gaat nu je aangifte invullen en geeft op (LOS van alle andere aftrekposten/whatever):

20.000 inkomsten
1000 zorgpremie
500 zorgtoeslag

inkomen:
19500.

Vervolgens berekend de staat dat je inkomen over 2006 van 19500 je recht geeft op méér zorgtoeslag. Aangezien er aan het einde van het jaar gekeken wordt naar wat je belastbaar inkomen was om tot de zorgtoeslag te komen. Dus, de dienst toeslagen keert 50 euro extra. Dit zorgt er echter voor dat jij weer 50 euro minder aftrekposten hebt op je aangifte. Dus er moet een correctie plaatsvinden.. en je inkomen wordt nu 19550. Vervolgens komt de dienst toeslagen.. hey.. correctie.. hey.. hoger inkomen dus minder zorgtoeslag..

Etc. etc.. dit geintje wordt natuurlijk nóg erger als je dit jaar ook nog eens teveel verdient hebt en dus zorgtoeslag zou moeten terugbetalen. Want dan wordt je nu aangeslagen tegen de ontvangen zorgtoeslag waardoor je minder mag aftrekken, én moet je de toeslag nog terugbetalen ook nog en zo betaal je dan dubbel teveel!

Dus óf de zorgtoeslag hoef je er niet af te trekken, of er zit een fout in het stelsel.

Neem mijn situatie. Te veel zorgtoeslag ontvangen omdat ik meer ben gaan verdienen.

Nu ga ik aangifte doen, en moet ik dus de ontvangen zorgtoeslag in mindering brengen op mijn aftrekposten. Terwijl ik 100% van de toeslag moet gaan terugbetalen! Dus ik krijg dan minder belasting terug omdat ik zorgtoeslag ontving, maar moet deze wel terugbetalen! En als ik deze terugbetaald heb en er zou gecorrigeerd worden, dan heb ik weer recht om meer teruggave, komt mijn inkomen lager uit en heb ik meer recht op zorgtoeslag.. Eeuwige lus?

[ Voor 11% gewijzigd door Tasma op 13-02-2007 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Tasma schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:50:
[...]

Dit kan toch niet kloppen?

Nu is je ziektekosten aftrek immers afhankelijk van de zorgtoeslag, volgens jouw beredenatie.

Als dat waar is dan onstaat er een cirkel beredenatie en krijgen we toch echt problemen! Want:

Stel:

Jij verdient 20.000 euro. In het begin van het jaar heb je ook opgegeven dat je verwacht 20.000 euro te verdienen.

Vervolgens geeft de staat je zorgtoeslag van 500 euro voor het gehele jaar.

Jij gaat nu je aangifte invullen en geeft op (LOS van alle andere aftrekposten/whatever):

20.000 inkomsten
1000 zorgpremie
500 zorgtoeslag

inkomen:
19500.

Vervolgens berekend de staat dat je inkomen over 2006 van 19500 je recht geeft op méér zorgtoeslag. Aangezien er aan het einde van het jaar gekeken wordt naar wat je belastbaar inkomen was om tot de zorgtoeslag te komen. Dus, de dienst toeslagen keert 50 euro extra. Dit zorgt er echter voor dat jij weer 50 euro minder aftrekposten hebt op je aangifte. Dus er moet een correctie plaatsvinden.. en je inkomen wordt nu 19550. Vervolgens komt de dienst toeslagen.. hey.. correctie.. hey.. hoger inkomen dus minder zorgtoeslag..

Etc. etc.. dit geintje wordt natuurlijk nóg erger als je dit jaar ook nog eens teveel verdient hebt en dus zorgtoeslag zou moeten terugbetalen. Want dan wordt je nu aangeslagen tegen de ontvangen zorgtoeslag waardoor je minder mag aftrekken, én moet je de toeslag nog terugbetalen ook nog en zo betaal je dan dubbel teveel!

Dus óf de zorgtoeslag hoef je er niet af te trekken, of er zit een fout in het stelsel.
Er zit helemaal geen fout in het systeem, je kan namelijk pas op die 19500 komen als je verschrikkelijk veel aftrekposten hebt, De drempel zit er namelijk nog tussen dus:

door die 20.000 die je verdient heb je een (fictieve) drempel van 2000. Als je daar niet onder komt, kan je ook niets afrekken. En je kan nu 1015 - 500 = 515 euro opvoeren: 515 - 2000 = -1485. Negatief, dus je kan niets opvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Jaspertje schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:03:
[...]
Er zit helemaal geen fout in het systeem, je kan namelijk pas op die 19500 komen als je verschrikkelijk veel aftrekposten hebt, De drempel zit er namelijk nog tussen dus:

door die 20.000 die je verdient heb je een (fictieve) drempel van 2000. Als je daar niet onder komt, kan je ook niets afrekken. En je kan nu 1015 - 500 = 515 euro opvoeren: 515 - 2000 = -1485. Negatief, dus je kan niets opvoeren
Dat is dus onzin, ik zei nog, los van alle andere aftrekposten die je nog kan hebben. Als je nou een huis gekocht hebt heb je al >2k aftrekposten.

Mijn voorbeeld:

Student, afgestudeerd, en de laatste 4 maanden toch nog 10.000 verdiend. In de 8 ervoor nog 2000. Inkomen is dus 12000. Ik heb vervolgens de aftrekposten van mijn studie, welke 8x166=1328 euro zijn. Daarnaast ziektekosten van 300 euro aan de tandarts, apotheek kosten 27 euro, overige medische kosten 150 euro. Daarnaast nog mijn premie van 1200 euro, inkomensafhankelijke bijdrage van een paar honderd (nog geen jaaropgave) stel 200. En dan kan ik nog zaken als brillen etc opvoeren. Dit alleen al is >3000 euro.

Op basis van mijn inkomen had ik maar recht gehad op 40 euro zorgtoeslag maar ontving er 95 omdat het niet verwacht was dat ik dit jaar nog aan het werk zou gaan en er bij de opgave dus ook niet vanuit gegaan is.

Vervolgens:

3000-800= 2200. zélfs met de drempel op 2000, heb ik dan nóg recht op aftrek van 200 euro.

Mijn belastbaar inkomen komt dan uit op 12000-200 =19800.
Dit is veel te hoog voor de ontvangen zorgtoeslag dus..

de fout
ik heb dus teveel zorgtoeslag ontvangen, en wel 12 x 45 euro = 540euro. Deze moet ik terug betalen.

Echter, als ik deze terugbetaal, heb ik ook recht op 540 euro méér aftrek! Omdat ik vervolgens 540 euro niet meer in aftrek hoef te brengen op mijn aftrekposten.

Ik betaal nu dus zorgpremie terug, én krijg te weinig belasting geld terug.

Als ik vervolgens de premie heb terugbetaald is mijn inkomen weer lager uitgevallen, want ik heb immers meer af te trekken.. waardoor ik weer recht op meer zorgtoeslag zou hebben.

Dit alles heeft -niets- te maken met drempels! Maar met het feit dat de toeslag afgetrokken moet worden van je aftrekpost zorgpremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Ik moet mijn onterecht ontvangen zorgtoeslag terug gaan betalen. Betekent dit dat ik deze zorgtoeslag niet mee hoef te nemen in de berekening? Anders verlaag ik in feite onterecht mijn aftrekbaar bedrag.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
FaceDown schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:44:
Ik moet mijn onterecht ontvangen zorgtoeslag terug gaan betalen. Betekent dit dat ik deze zorgtoeslag niet mee hoef te nemen in de berekening? Anders verlaag ik in feite onterecht mijn aftrekbaar bedrag.
Dit is PRECIES wat ik roep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

FaceDown schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:44:
Ik moet mijn onterecht ontvangen zorgtoeslag terug gaan betalen. Betekent dit dat ik deze zorgtoeslag niet mee hoef te nemen in de berekening?
heb je bericht gekregen dat je terug moet betalen of weet je zeker dat je dat een keer terug moet gaan betalen?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Richard schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:49:
[...]

heb je bericht gekregen dat je terug moet betalen of weet je zeker dat je dat een keer terug moet gaan betalen?
Zit dus met hetzelfde en weet het helemaal zeker :)

En als ik gewoon opgeef wat ik nu heb ontvangen krijg ik daardoor dus minder belasting terug dan waar ik na terugbetaling recht op heb..

[edit]

Net gebeld met de belastingtelefoon, ik heb de 1e lijn toeslagen en 1e + 2e inkomstenbelasting aan de tel gehad. Vervolgens kwam het eruit dat ik zelf maar moest kijken wat ik -had- mogen ontvangen volgens een berekenprogramma uitgaande van mijn inkomen min alle aftrekposten. En DAT moet ik aangeven in mijn aangifte.

Daardoor krijg je dus meer aftrekwaarde, en dus een lager inkomen, en dus een hogere zorgtoeslag >:)

hij heeft toegezegd dat dit bij controle ook geen probleem zou zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Tasma op 13-02-2007 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Richard schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:49:
[...]

Ik weet het zeker want ik heb met mijn inkomen in 2006 geen recht op zorgtoeslag. Ik heb nog geen bericht ontvangen, maar wel een verzoek tot wijziging ingediend. Ondertussen ontvang ik nog steeds elke maand 38 euro 8)7

- edit -

Oke ik moet dus bij invullen er gewoon vanuit gaan dat ik geen zorgtoeslag heb ontvangen en rustig de acceptgiro afwachten om het teveel ontvangen bedrag terug te betalen. Dan kan ik nu dus meer aftrekken.

[ Voor 105% gewijzigd door FaceDown op 13-02-2007 16:39 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
FaceDown schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:36:
[...]

- edit -

Oke ik moet dus bij invullen er gewoon vanuit gaan dat ik geen zorgtoeslag heb ontvangen en rustig de acceptgiro afwachten om het teveel ontvangen bedrag terug te betalen. Dan kan ik nu dus meer aftrekken.
Dat is wat de gasten van de belastingtelefoon mij vertelden... in het slechste geval kan je dan nog een naheffing krijgen vanwege ontvangen zorgtoeslag. Maar in 1e instantie krijg in ieder geval terug waar je recht op hebt, en misschien zelfs meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ook weer een interessant verhaal hierboven :)

Bij mij ligt het weer andersom: ik heb over het afgelopen jaar nog recht op meer zorgtoeslag dan ik gekregen heb. Toen ik het invulde was ik vrijgezel en kwam ik uit op een bedrag. Ik ben dit voorjaar getrouwd en mijn vrouw was nog heel 2006 student en had geen inkomen. Na berekening over 2006 op toeslagen.nl dat het bedrag waar wij samen recht op hebben hoger is dan dat van elk individueel. Dat heb ik ietwat laat ergens in oktober doorgegeven, maar daar is nooit meer een correctie op gekomen. Inmiddels heb ik voor 2007 aangegeven dat, nu we allebei werken, we geen recht meer hebben op zorgtoeslag.

Zou dat nu na het doen van belastingaangifte ook de definitieve zorgtoeslag berekend en verrekend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Mijn vriendin heeft vorig jaar weinig gewerkt maar wel veel heffingskortingen kunnen aftrekken. Hierdoor was het niet 'nodig' om persoonsgebonden aftrekposten op te geven. Nu ben ik erachter dat je dit het jaar erop kan opgeven als restant persoonsgebonden aftrekposten. Hoe kunnen we dit toch nog opgeven. De aangifte 2005 aanpassen en opnieuw versturen of dit gewoon aangeven binnen de aangifte 2006? Ik las al berichten dat op de definitieve aangifte dit restant vermeldt zou staan dus ik neem aan dat de aangifte aangepast moet worden?

In vergelijking met vorige jaren is het wel leuk om aangifte te doen, te meer omdat de leaseauto al is betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

argro schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:59:
[...]
Ik heb het ook nog nooit eerder gebruikt. Op de opgave die je van de BD krijgt naar aanleiding van je aangifte zou het restant persoonsgebonden aftrek moeten staan. Dat kun je aan jaar later weer invullen.

[...]
Dat klopt zeker. Door voor een eigen risico te kiezen is je premie lager dan het standaardbedrag. Dit standaardbedrag mag je echter wel als premie invullen (€1015 dit jaar). De kosten die je niet vergoed krijgt door het eigen risico mag je ook nog gewoon opgeven. Dubbel "voordeel" dus eigenlijk.
Ik heb me weer wat verder in het geheel verdiept: een restant persoonsgebonden aftrek heb je alleen wanneer je deze aftrekposten niet kan verrekenen met je inkomen, oftewel, wanneer door de aftrekposten je belastbaar inkomen negatief zou worden. Dat is helaas iets anders dan ik dacht: namelijk dat wanneer je je persoongebonden aftrek niet kon gebruiken voor enig belastingvoordeel dat je het dan naar een volgend aar mee mocht nemen.

Dan blijft voor mij 2004 over, een jaar waarin ik (shame on me) niet gewerkt heb en wel collegegeld heb betaald. 2005 heb ik ook wel een gedeelte collegegeld betaald, maar teveel verdiend om mijn belastbaar inkomen onder de 0 te laten komen.

Interessante vraag voor mij dit jaar is: ik heb heel het jaar inkomen gehad, mijn vrouw niet (inkomen 0) het levert mij geen belastingvoordeel op om de persoonsgbonden aftrekposten van mijn salaris af te trekken. Ik kan ze dus allemaal aan mijn vrouw toewijzen. Betekent dat dan dat zij (wij, dus) deze aftrekposten mee kunnen nemen naar volgend jaar?

Ik blijf op zoeken naar mogelijkheden tot belastingvoordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Rudedadude schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:57:
[...]
Dat is helaas iets anders dan ik dacht: namelijk dat wanneer je je persoongebonden aftrek niet kon gebruiken voor enig belastingvoordeel dat je het dan naar een volgend aar mee mocht nemen.
Dacht je dat als je bepaalde drempels niet haalde, je van diverse jaren bij elkaar op wilde tellen om op 1 jaar WEL de drempel te halen? Tja, dat dat niet mag lijkt me obvious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht en kan me nu dus lekker op de aangifte storten :)
Zit alleen met de bouwrentes te stoeien.

Heb tot nu toe twee bedragen voor rente betaald
- deel 1 rente tot en met tekenen koop-aannemings overeenkomst
- deel 2 rente vanaf tekenen koop-aannemingsovereenkomst tot en met paseren hypotheek

Op belastingdienst lees ik dat alleen de rente over de periode nadat de voorlopige koopovereenkomst is, gesloten eenmalig aftrekbaar is.

De rente deel 1 kan ik deze later bij de eigenwoningschuld(koopaanneemsom) optellen en op deze manier meenemen in de reguliere hypotheek rente aftrek?

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

paella schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:22:
[...]

Dacht je dat als je bepaalde drempels niet haalde, je van diverse jaren bij elkaar op wilde tellen om op 1 jaar WEL de drempel te halen? Tja, dat dat niet mag lijkt me obvious...
Nee, het gaat niet om die drempels, daar zitten we overheen bij zowel giften, studiekosten als de buitengewone uitgaven. Ik zit met de situatie dat wanneer ik deze zaken van mijn belastbaar inkomen aftrek, dit mij geen belastingvoordeel meer oplevert, omdat ik blijkbaar al aan de maximale aftrek zit (aangezien de heffingskorting van 1990 euro van mijn vrouw met 0 inkomen over 2006 bij mij meetelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Standaard gevalletje denk ik, 1e keer belastingmeuk invullen, wat zijn dingetjes waar ik op moet letten??, heb nu het volgende ingevuld:

Situatie: 2006, 21/22 jaar, eerste 4 mnd bij ouders/schoonouders gewoon, daarna huurwoning (tot die tijd mijn kamer aangehouden in een andere stad)
Inkomen:
Sinds 17-01 in dienst bij een grote telco, dat het hele jaar gebleven, t/m week 48 had ik 15-16k loon ontvangen, verder geen inkomsten.
Aftrekposten:
- Ziektekosten , standaard premie + aanvullend + inkomensafhankelijke bijdrage - zorgtoeslag
- Huisapotheek

Zou ik rond de 500 euro terug krijgen (excl heffingsrente)

Iemand nog tips?

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 14:51
Ik heb wat vraagjes aan de deskundigen wat betreft de belastingdienst hier.

Ik leg eerst m'n situatie even uit.

Afgelopen jaar (2006) begin jan nog ff paar uurtjes bijbaantje gedaan naast m'n normale bijbaan. loonheffingskorting is op m'n supermarktbaan toegepast. de andere niet dus.

supermarkt het hele jaar door gewerkt met dus heffingskorting.

vanaf september stage gelopen zonder loonheffingskorting.

jaaropgave komt dus binnen en ik begin met de aangifte invullen.

niks bijzonders heb ik trouwens qua speciale dingen. ik ben een normale student zonder extra's

supermarktbaan heeft verrekende arbeidskorting en de andere 2 banen niet.

alle banen hebben ingehouden loonbelasting.

Nu vul ik dus al die gegevens in in het bdienst programma

en nu staat er op het einde bij overzicht: te betalen 0.

ik neem toch aan dat ik een flink bedrag terug krijg? Net zoals vorig jaar toen ik stage liep zou ik nu toch ook een lekker bedrag terug moeten krijgen?

Kan iemand me uitleggen hoe het zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
Het bedrag wat je terug kunt krijgen, krijg je toch niet (meer) te zien in het programma ?
Alleen als je iets moet betalen zou dat daar staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Hoyden op 13-02-2007 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welk programma gebruik je?
wellicht handiger om dat voortaan ook ff te vermelden ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:30

Beugelfles

I love rusty spoons

Vorig jaar in het T-j biljet zat er ergens op de achterkant een rekensommetje waarmee je kon uitrekenen hoeveel je terug kreeg. Werkte perfect bij mij en het klopte tot op de cent.

offtopic:
heb het T-j biljet maar besteld, ik vind het toch altijd wel handig als ik een kopietje kan maken voor mijn eigen administratie

[ Voor 29% gewijzigd door Beugelfles op 13-02-2007 22:24 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
BtM909 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:16:
Welk programma gebruik je?
wellicht handiger om dat voortaan ook ff te vermelden ;)
belastingdienst 2006 progje van de site

standaard dingetje denk ik?

Klopt het dat je het niet meer ziet als je wel iets terugkrijgt, maar niks hoeft te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:36

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

Misschien val je onder de teruggavegrens van € 13. Anders speel je misschien quite met de heffingskortingen als je boven +/- € 6.000 komt.

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:30

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik kwam deze site tegen:

http://www.tbiljetje.nl/i...tion=com_wrapper&Itemid=8
Denk dat je daar een heel eind mee komt. Damn, na twee keer klikken kom je er achter da het €17,50 kost. Voor niets gaat de zon op...

[ Voor 29% gewijzigd door Beugelfles op 13-02-2007 22:49 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb het programma net ff ingevuld met dummy gegevens en bij mij staat netjes het terug te ontvangen bedrag vermeld :)

Ik denk dat je idd niks terug krijgt; wat zou betekenen dat je werkgever wel heeel netjes z'n loonadministratie heeft uitgedokterd.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Er staat toch wel op de jaaropgave hoeveel loonheffing er ingehouden is? Wanneer je totale loon onder de €6500 zit krijg je dit volledig terug, anders gedeeltelijk. Welk programma gebruik je en heb je de gegevens allemaal wel goed ingevuld? Het is verder een beetje lastig uit te leggen hoe het zit als ik geen gegevens heb. Vragen kun je wellicht ook in dit (Belastingdienst 2006 (aangifte)) topic kwijt.

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 13-02-2007 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
argro schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:23:
Er staat toch wel op de jaaropgave hoeveel loonheffing er ingehouden is? Wanneer je totale loon onder de €6500 zit krijg je dit volledig terug, anders gedeeltelijk. Welk programma gebruik je en heb je de gegevens allemaal wel goed ingevuld? Het is verder een beetje lastig uit te leggen hoe het zit als ik geen gegevens heb. Vragen kun je wellicht ook in dit (Belastingdienst 2006 (aangifte)) topic kwijt.
ik zit zegmaar tussen de 9000 en 10,000 euro. net zo als vorig jaar trouwens. dus dat vind ik het vreemde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je, uitgaand van je inkomen van 9.000 - 10.000 euro, ongeveer 864 tot 1084 euro totaal aan belasting hebt betaald, dan zou het kloppen dat je niets terug krijgt.

Zonder rekening te houden met evt aftrekposten voor studie/ziektekosten/hypotheek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 07:53:
Als je, uitgaand van je inkomen van 9.000 - 10.000 euro, ongeveer 864 tot 1084 euro totaal aan belasting hebt betaald, dan zou het kloppen dat je niets terug krijgt.

Zonder rekening te houden met evt aftrekposten voor studie/ziektekosten/hypotheek etc.
ik heb toch 950 euro aan belasting betaald en niet het gehele jaar fulltime gewerkt. Het jaar ervoor heb ik hetzelfde ongeveer verdiend,maar toch 500 euro teruggekregen.

er gaat ongeveer 900 euro premie volksverzekeringen af van de loonheffings waardoor ik dus praktisch niks terugkrijg.

ik heb vorig jaar wel mn studiegeld opgegeven, zou die 1500 toen het verschil gemaakt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carnagy schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 08:08:
ik heb toch 950 euro aan belasting betaald en niet het gehele jaar fulltime gewerkt. Het jaar ervoor heb ik hetzelfde ongeveer verdiend,maar toch 500 euro teruggekregen.
Je geeft in je TS aan dat je bij de supermarkt het hele jaar hebt gewerkt (ook al is dat parttime), daar hebben ze dus al je "volledige" arbeidskorting gebruikt. Dus daar ga je geen voordeel uit halen.
Carnagy schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 08:08:
ik heb vorig jaar wel mn studiegeld opgegeven, zou die 1500 toen het verschil gemaakt hebben?
Dit maakt zeker een groot verschil, waarom voer je die deze keer niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
ik dacht dat dat eigenlijk geen extra teruggave zou genereren. ik ga thuis morgen dat aanpassen. ik moet 24 uur wachten met de teruggave opnieuw insturen.

gaat het eigenlijk veel geld schelen?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.