Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 68.049 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:11
Het is weer mogelijk om aangiften te doen voor de belastingdienst over 2006! Misschien handig om wat algemene tips en trucs te hebben voor het afgelopen jaar! Altijd mooi om weer geld terug te ontvangen van onze vrienden van de belastingdienst!

Zaken die voor mij relevant waren in 2006:
• Hypotheekrente: betaalde hypotheekrente terugvragen (geen Voorlope teruggave gebruikt over 2006)
• Studiekosten: Ik doe zelf een avondstudie waarbij al het lesgeld en dergelijke aftrekbaar is. Daarnaast is het ook mogelijk om b.v. een pc af te trekken (waarde v.d. pc - 10% restwaarde / 3 jaar afschrijving = jaarlijkse afschrijving, in mijn geval circa 500)
• Periodieke giften, niet veel maar heb je een maandelijkse overboeking dan mag je deze ingeven!

Verder nog wat vragen aan mijn kant:
Thuisapotheek, ik kan het nergens vinden om goed in te vullen in het aangifte programma, het is niet veel maar alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen!
Studiekosten: Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, de eerste 4 jaren worden een gift wanneer zij binnen 10 jaar haar diploma haalt. Vanaf het 4e jaar (nu dus) betaald ze alles zelf, via een lening v.d. IBG. Dit geef ik dus ook als studiekosten op, het wordt immers zelf betaald. Betaalde rente en dergelijke is niet aftrekbaar. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

Kortom heb je nog tips en trucs, deel ze!

Link naar het topic van vorig jaar:
Aangifte 2005 - Tips en Trucs

[ Voor 4% gewijzigd door Zorg op 09-01-2007 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Aangifte 2006 beschikbaar @ Belastingdienst.nl

[ Voor 8% gewijzigd door EquiNox op 07-01-2007 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Apotheek kosten zijn 23 euro pp, die kan je invullen onder het kopje "Aftrekposten --> buitengewone uitgaven" bij de rekenhulp van "Specifieke uitgaven exclusief uitgaven voor extra gezinshulp"

Bij de algemene uitgave van de buitengewone uitgave kan je ook je premie van je ziektekosten kwijt. 1015 euro voor je basisverzekering en ook je aanvullende verzekeringen mag je appart opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Bij de periodieke giften zit wel een drempel die je niet zomaar 123 haalt (maar ook weer niet dat je heel erg krom moet liggen trouwens).

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43
Sinds 2006 is het heel gemakkelijk om de drempel van buitengewone uitgaven (ziektekosten) te overstijgen.

Iemand met een modaal inkomen (30000) en een hypotheekaftrek van 7000 euro heeft een drempel van 2650 euro. Van deze drempel gaat 1015 euro (basispremie) en ongeveer 1950 euro (bijdrage ZFW via loon) af. Je mag nu dus al 315 euro aftrekken. Ook de premie van aanvullende verzekeringen mogen worden afgetrokken, in mijn geval 180 euro. Dus in totaal al 500 euro.

Specifieke zorgkosten (medicijnen, brillen) mogen met 113% worden vermenigvuldigd als je minder dan 30000 euro verdient. Geef je meer geld uit dan 315 euro aan deze kosten dan ben je chronisch ziek en heb je recht op een extra aftrek van 795 euro.

Ik heb dus maar ff een brilletje gekocht van 350 euro. Mijn aftrek wordt daarmee verhoogd met ongeveer 750 euro (350 * 2,13) en 795 euro. Totaal dus 1545 euro. Uitgaande van belastingtarief van 42% betaal ik dus 350 euro voor de bril en krijg ik van de belastingdienst 42% van 1545 euro is dus bijna 640 euro. Oftewel: Betaal 350 euro en krijg er 640 voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Jaspertje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:54:
Bij de algemene uitgave van de buitengewone uitgave kan je ook je premie van je ziektekosten kwijt. 1015 euro voor je basisverzekering en ook je aanvullende verzekeringen mag je appart opvoeren.
Even herstellen: De premie van je basisverzekering mag je NIET opvoeren (dit is namelijk al die 1015 euro). De premie van je aanvullende verzekeringen en je premie ZFW die je via het loon betaalt mag je WEL aftrekken.

Nog een aanvulling: Premie van je uitvaartverzekering mag je ook aftrekken mits de uitvaartverzekering uitkeert in natura. Denk hierbij aan de Dela, die na overlijden de gehele uitvaart verzorgen. Premies van uitvaartverzekeringen die na overlijden een bepaald kapitaal uitkeren mag je niet aftrekken.

[ Voor 22% gewijzigd door TweakersOnly op 07-01-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ik zit echter nog met een vraag die ik nergens kan terugvinden.

Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen. Bij mij was de zorgtoeslag gebaseerd op een toetsingsinkomen van 23000 euro, ik kreeg hiervoor 15 euro per maand. (totaal ongeveer 180 euro)

Nu terugkijkend is mijn verzamelinkomen over 2006 ongeveer 19000 euro, onder andere door gebruik te maken van aftrekposten ivm specifieke zorgkosten. Omdat volgens de belastingdienst het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag gelijk is aan het verzamelinkomen van de belastingaangifte heb ik dus recht op een hogere zorgtoeslag.

Echter, bij de aangifte wordt gevraagd naar de in 2006 ontvangen zorgtoeslag. Moet ik nu uitgaan van de daadwerkelijk ontvangen toeslag ofwel de toeslag die ik eigenlijk ontvangen zou moeten hebben.

Daarnaast vind ik de regeling heel krom. Je zorgtoeslag wordt nu immers niet over je inkomen minus woningschulden bepaald, maar ook over je aftrekposten. Ofwel de belastingdienst steunt je nog eens EXTRA wanneer je zorgkosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zorg schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:14:

Studiekosten: Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, de eerste 4 jaren worden een gift wanneer zij binnen 10 jaar haar diploma haalt. Vanaf het 4e jaar (nu dus) betaald ze alles zelf, via een lening v.d. IBG. Dit geef ik dus ook als studiekosten op, het wordt immers zelf betaald. Betaalde rente en dergelijke is niet aftrekbaar. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

Kortom heb je nog tips en trucs, deel ze!
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf

Hier staat een stukje over studiekosten, ik ben zelf ook aan het twijfelen of ik nu wel of niet mijn lening kan aftrekken?
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:01
Ik heb in 2006 kosten gehad aan m'n leaseauto die aftrekbaar zijn van de bijtelling. Mijn werkgever heeft dit nog niet verrekend dus ik moet dit zelf met de belastingdienst afhandelen. Iemand enig idee hoe ik dit in m'n aangifte verwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zow dan, ik zeg het met moeite, maar ik ben wel blij met die belastingdienst na het invullen van dat ding. Da's geen kattenpis wat ik terug krijg zeg, me happy.

Als ik nu wel of geen arbeidskorting invul, blijf het bedrag het zelfde. Da's wel vaag eigenlijk. Had dat in eerste instantie dus maar open gelaten. Daarna even opzoek gegaan in de hulp, en zag dat ik dus 1 keer een x bedrag kon invullen. Dat gedaan, op accoord gedruk, maar er veranderd niets in het overzicht aan het einde. Doe ik iets fout, of maakt het dus niets uit?

Overigens, dit is de eerste keer in jaren dat ik uberhaut iets terug krijg, als ik dit instuur, zal het zeker nogwel ff duren voor dat geld er is, ofniet?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:16
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de FNV belastingservice? Ik zoek dus iemand die mij op dit soort trucjes wijst, waardoor we meer over kunnen houden, en mij meteen helpt bij het verwerken hiervan.

Ik weet dat dit gratis is voor leden, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen hiermee. Zijn die hier?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:32:
Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen.
Waar moet je dat opgeven? Ik ben het nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 22:59

Klippy

Still Game

TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:22:
Sinds 2006 is het heel gemakkelijk om de drempel van buitengewone uitgaven (ziektekosten) te overstijgen.

Iemand met een modaal inkomen (30000) en een hypotheekaftrek van 7000 euro heeft een drempel van 2650 euro. Van deze drempel gaat 1015 euro (basispremie) en ongeveer 1950 euro (bijdrage ZFW via loon) af.
Wij overstijgen die drempel altijd met ziektekosten van mijn moeder, geef het altijd voor hun aan, gaat over 5 tot 6 duizend euro altijd, maar ik zag dit jaar geen bijdrage ZFW meer. Beetje vreemd vond ik dat, want het bedrag viel me nog een beetje tegen ivm de hogere ziektekosten. Waar vul je die ZFW precies in? Normaal stond dat gewoon op de pagina bij de ziektekosten, dan had je je gewone ziektekostenverzekering + deel ingehouden op loon. Nu zag ik alleen de basispremie en aanvullende verzekeringen. Maar ik heb ook nog geen jaaropgaaf dus misschien heb ik dat ergens gemist. Kan het nu ook niet nakijken, was net klaar voor vandaag, sla ik op, open ik het daarna weer is het bestand beschadigd :/ Kan ik weer opnieuw beginnen volgende week dus dan zal ik er even scherp op letten :P Want als dat deel er nog bij komt scheelt dat weer wat lijkt me. Bedankt voor de tip :+

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 13-08 22:59

Klippy

Still Game

Stamgastje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:49:
[...]

Waar moet je dat opgeven? Ik ben het nog niet tegengekomen.
De regel onder waar je opgeeft hoeveel basispremie je betaalt geloof ik. 1.015pp geloof ik en dan eronder staat min zorgtoeslag.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Klippy schreef op zondag 07 januari 2007 @ 21:03:
Wij overstijgen die drempel altijd met ziektekosten van mijn moeder, geef het altijd voor hun aan, gaat over 5 tot 6 duizend euro altijd, maar ik zag dit jaar geen bijdrage ZFW meer. Beetje vreemd vond ik dat, want het bedrag viel me nog een beetje tegen ivm de hogere ziektekosten. Waar vul je die ZFW precies in?
Bijdrage ZFW vul je in bij de Algemene uitgaven -> Rekenhulp -> Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Je kunt dit bedrag terugvinden bij je cumulatieve gegevens van je laatste loonafschrift. Dit bedrag is maximaal 1951 eurootjes (bij een belastbaar loon >= 30015 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 02:24
Als je er haast wel zeker van bent dat je geen aftrekposten hebt, mag je de aangifte dan ook laten voor wat het is? Ik had namelijk niets bijzonders in 2006.

Ja, verkoop van de woning, maar bij verkoop van een woning heb je volgens mij geen aftrekposten. Wel als je eentje koopt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09

Dido

heforshe

Je hebt goed kans dat je gewoon een verzoek krijgt om de zooi in te vullen. Da's dan ook niet zo heel gek, want de BD wil ook weten of jij alle belasting die je betaald had moeten hebben ook betaald hebt :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 06-08 02:24
Dido schreef op maandag 08 januari 2007 @ 02:19:
Je hebt goed kans dat je gewoon een verzoek krijgt om de zooi in te vullen. Da's dan ook niet zo heel gek, want de BD wil ook weten of jij alle belasting die je betaald had moeten hebben ook betaald hebt :)
Normaliter liet ik die belastingaangifte altijd over aan de belastingadviseur, omdat die formulieren altijd zo onduidelijk zijn, maar dit kost wel elke keer keer 40 euro. Daar pas ik dit jaar maar voor.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 12:11
RaZ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:05:

Als ik nu wel of geen arbeidskorting invul, blijf het bedrag het zelfde. Da's wel vaag eigenlijk. Had dat in eerste instantie dus maar open gelaten. Daarna even opzoek gegaan in de hulp, en zag dat ik dus 1 keer een x bedrag kon invullen. Dat gedaan, op accoord gedruk, maar er veranderd niets in het overzicht aan het einde. Doe ik iets fout, of maakt het dus niets uit?

Overigens, dit is de eerste keer in jaren dat ik uberhaut iets terug krijg, als ik dit instuur, zal het zeker nogwel ff duren voor dat geld er is, ofniet?
Arbeidskorting hoef je niet in te vullen, dat wordt automatisch voor je ingevuld. Je kan het nakijken bij:
Overzicht <naam> : Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering > Af: Heffingskortingen
Wanneer je meer dan +/- 17.000 verdient is het standaard het maximale bedrag van 1.357

Bedankt voor de tips verder, ziektekosten zal ik nog even nakijken hoe en wat bij invullen :)
Christoph schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
[...]

Hier staat een stukje over studiekosten, ik ben zelf ook aan het twijfelen of ik nu wel of niet mijn lening kan aftrekken?
Pagina 1 eerste alinea:
Beschikking van Informatie Beheer Groep
Als in 2006 een beurs over een eerder jaar definitief is omgezet in een rentedragende lening, dan mag u alsnog een bedrag meetellen voor het jaar waarop de beurs betrekking had. Dit is het geval als u niet voldeed aan de voorwaarde van een tempobeurs
Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, het afgelopen jaar is haar beurs omgezet naar een lening bij de IBG. En volgens mij is het ook nog zo dat je dan die tabel mag gebruiken (179 * 12 = 2.148!) (in tegenstelling tot mijn eigen situatie waar ik daadwerkelijke kosten op moet geven)

[ Voor 33% gewijzigd door Zorg op 08-01-2007 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 21:58
Hoe zat het ook alweer met het opvoeren van de pc als studiekosten. Heb dit over 2005 gedaan met het idee dat ik in 2006 en 2007 nog aan het studeren zou zijn en de overige 2/3 kon opvoeren. Studeren gestaakt, maar kan ik voor 2006 nog wel 1/3 van de pc opvoeren?
Mocht iemand daarnaast nog info hebben over het financieel partnerschap dan hou ik me aanbevolen. Ik heb afgelopen jaar samengewoond met m'n vriendin en wil toch eens kijken of dat voordeel geeft of niet. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Niek_ op 08-01-2007 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
  • Laatst online: 13-11-2024
Zorg schreef op maandag 08 januari 2007 @ 07:00:
Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, het afgelopen jaar is haar beurs omgezet naar een lening bij de IBG. En volgens mij is het ook nog zo dat je dan die tabel mag gebruiken (179 * 12 = 2.148!) (in tegenstelling tot mijn eigen situatie waar ik daadwerkelijke kosten op moet geven)
Dat zou dan 8 * 177,09 + 4 * 179 zijn als je gelijk hebt. Maar die tabel zijn normbedragen en zegt volgens mij niets over het eventueel af te trekken bedrag. Ik denk dat je dus (een deel) van de aflossing zou mogen af trekken. Maar ik hoop dat iemand met kennis van zaken in dit topic hier uitsluitsel over kan geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-07 08:15

MrSleeves

You'll thank me later.

Semi-ontopic: Er is in december best veel reclame gemaakt dat je een brief kreeg over de voorlopige teruggaaf en dat je die moest controleren. Ik heb die brief dus nog niet gezien en denk ook dat'ie niet gaat komen; dat terwijl we er twee (voor mij en mijn vriendin) moeten krijgen.

Maargoed, zo schokkend is het niet. Zal binnenkort eens beginnen met invullen. Met de aankoop van onze woning en alle extra aftrekposten zal dat wel even wat werk worden.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 08 januari 2007 @ 08:51:
Semi-ontopic: Er is in december best veel reclame gemaakt dat je een brief kreeg over de voorlopige teruggaaf en dat je die moest controleren. Ik heb die brief dus nog niet gezien en denk ook dat'ie niet gaat komen; dat terwijl we er twee (voor mij en mijn vriendin) moeten krijgen.
Ik vul elk jaar netjes bij in 'heeft u bericht ontvangen van de BD dat u aangifte moet doen?' 'nee' in, aangezien deze aankondiging nogal vaak op zich laat wachten. Aangifte is al lang de deur uit als de brief komt :)

[ Voor 38% gewijzigd door LoneGunman op 08-01-2007 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Zelf heb ik de voorlopige teruggaven allemaal stop gezet.. We zijn allebei in 2006 van baan veranderd (dus dik meer loon) waarmee we boven de grenzen komen voor zorgtoeslag en voorlopige teruggave... Wel ben ik zeker ook benieuwd naar de tips en trucs die anderen in dit topic gebruiken om nog net ff 100euries meer af te kunnen trekken! Zelf hebben wij nu al 2 jaar een mooie aftrekpost aan de ziektekosten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-08 09:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
Niek_ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 07:49:
Mocht iemand daarnaast nog info hebben over het financieel partnerschap dan hou ik me aanbevolen. Ik heb afgelopen jaar samengewoond met m'n vriendin en wil toch eens kijken of dat voordeel geeft of niet. :)
Dat is in vrijwel alle gevallen nuttig, maar met name als één van de partners weinig of geen inkomen heeft gehad. Bij fiscaal partnerschap kun je de heffingskortingen naar eigen goeddunken verschuiven van de ene naar de andere partner. Daarmee kun je het inkomen dat in het hoogste belastingtarief valt verlagen, wat weer belasting scheelt :)
Mirreke schreef op maandag 08 januari 2007 @ 09:00:
Zelf heb ik de voorlopige teruggaven allemaal stop gezet..
Dat kan verstandig zijn als je het geld niet nodig hebt. De heffingsrente die de Belastingdienst vergoedt op het moment dat je teveel belasting hebt betaald is momenteel ongeveer 5%. Dat is aanzienlijk meer dan een spaarrekening oplevert. Door de voorlopige teruggave niet te laten uitkeren kun je feitelijk 'sparen bij de Belastingdienst'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Zorg schreef op maandag 08 januari 2007 @ 07:00:
[...]

Arbeidskorting hoef je niet in te vullen, dat wordt automatisch voor je ingevuld. Je kan het nakijken bij:
Overzicht <naam> : Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering > Af: Heffingskortingen
Wanneer je meer dan +/- 17.000 verdient is het standaard het maximale bedrag van 1.357

Bedankt voor de tips verder, ziektekosten zal ik nog even nakijken hoe en wat bij invullen :)

[...]

Pagina 1 eerste alinea:

[...]

Normbedragen zijn leuk, maar kan ik ook mijn gehele lening opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daniel schreef op maandag 08 januari 2007 @ 09:28:
[...]
De heffingsrente die de Belastingdienst vergoedt op het moment dat je teveel belasting hebt betaald is momenteel ongeveer 5%.
[..]
:*) Ik word steeds vrolijker als ik dit zo doorreken.

Ik heb net even die gasten gebeld. En ze zeiden tegen mij, voor iedereen die voor 1 april de spullen heeft ingeleverd heeft de garantie dat het er in juli/juli is. Mijn logica zegt, als je het eerder hebt, kan je ook eerder betalen, maargoed. Leuker kunnen ze het niet maken, omslachtiger wel :P

Ik ben begin vorig jaar de laan uitgestuurd na 11 jaar dienstverband, dus ik kreeg een leuk vergoeding mee, bruto. Daar bleef dus de helft netto van over. Kortom, veels te veel belasting overbetaald, omdat dit bedrag werd gezien als bijzondere beloning.

Volgens het programma krijg ik dus 3 maandsalarissen netto. Als er dus pas halverwege 2007 wordt betaald, heeft het langer dan een jaar bij die gasten gelegen. Nu is dat bedrag natuurlijk niet van alleen die vergoeding, maar grotendeels dus wel, pak hem beet 2,5 maandsalarissen. Als ik daar dan ongeveer 5% over krijg. Geen verkeerde vooruitgang *O*

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Trouwens, misschien iets voor de TS: Aangifte 2005 - Tips en Trucs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
Voor wat betreft de aftrek Studiekosten:

De Belastingdienst heeft in het document "Als u of uw fiscale partner in 2006 studiekosten of andere scholingsuitgaven had" (pdf) een tabel normbedragen hbo/wo vermeld. Betekent dit dat je deze normbedragen mag aanhouden als maandelijkse studiekosten, of moet je de werkelijke studiekosten opgeven?

Aangezien het uitrekenen van de werkelijke studiekosten nogal bewerkelijk is (bonnetjes van studiematerialen uitpluizen e.d.), hoop ik dus dat ik zondermeer de normbedragen mag hanteren, maar is dat ook zo?

De eerlijkheid gebiedt mij overigens te vermelden dat in mijn geval de normbedragen gunstiger uitvallen dat mijn werkelijke studiekosten zo vermoed ik.

EDIT: ik ontvang overigens geen stufi/lening meer, dit schijnt er mee te maken te hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Gotfather op 08-01-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Gotfather schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:46:
Voor wat betreft de aftrek Studiekosten:

De Belastingdienst heeft in het document "Als u of uw fiscale partner in 2006 studiekosten of andere scholingsuitgaven had" (pdf) een tabel normbedragen hbo/wo vermeld. Betekent dit dat je deze normbedragen mag aanhouden als maandelijkse studiekosten, of moet je de werkelijke studiekosten opgeven?
Je mag de normbedragen aanhouden, maar je moet in geval van controle natuurlijk wel kunnen aantonen dat die kosten tot op zekere hoogte ook daadwerkelijk gemaakt zijn. Als je jaarlijks 2200 euro (12x het normbedrag) aan studiekosten aftrekt en 100 euro hebt gemaakt heb je wel een probleem natuurlijk. Collegegeld is echter al 1500 euro, die 2200 euro zal in de meeste gevallen aan de lage kant zijn. Even proberen de werkelijke kosten te bepalen kan wel zinvol zijn. Ik trek jaarlijks 3000 euro af, met collegegeld, een stapel boeken en een laptop zit je daar al rap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Nog even een vraag vanuit het topic over de aangifte voor 2005.
Er werd daar gesteld dat het mogelijk was om je internetabonnement als studiekosten op te geven.
Op zich logisch, zonder internet kan ik niet op Blackboard wat gebruikt wordt door je medestudenten, je kan geen gegevens opzoeken die je nodig hebt voor je opdrachten/verslagen, enz, enz.

Nu werd er echter door een aantal personen geroepen dat het mogelijk/toegestaan was, anderen riepen weer van niet. Misschien iemand die het 'definitieve' antwoord kan geven?

edit:

Net even gebeld met belastingtelefoon. Het is inderdaad mogelijk om de kosten voor een internetabonnement op te geven bij studiekosten. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 08-01-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan iemand een zeer beknopte uitleg of URL geven voor mijn situatie want door de bomen zie ik het bos niet meer. Dit jaar huis gekocht. Overzicht gekregen van tussenpersoon over gemaakte kosten voor hypotheekakte, taxatie, waarborg, afsluitprovisie en NHG-kosten. Dit kan ik gewoon invullen en aftrekken.

Maar volgens mij kan ik veel meer aftrekken: bouwdepot? kosten voor levensverzekering? andere kosten? :? :?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 15:30
MAX3400 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:13:
Kan iemand een zeer beknopte uitleg of URL geven voor mijn situatie want door de bomen zie ik het bos niet meer. Dit jaar huis gekocht. Overzicht gekregen van tussenpersoon over gemaakte kosten voor hypotheekakte, taxatie, waarborg, afsluitprovisie en NHG-kosten. Dit kan ik gewoon invullen en aftrekken.

Maar volgens mij kan ik veel meer aftrekken: bouwdepot? kosten voor levensverzekering? andere kosten? :? :?
Bij de Vereniging Eigen Huis hebben ze een mooi PDF-je hiervoor.

En volgens mij kun je de kosten van de levensverzekering niet aftrekken, alleen de hypotheekrente.

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Vraagje, wij betalen meer als de 1015,- pp voor de basispremie zorgverzekering, moet ik dan toch met 1015,- rekenenen?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 09:30
Ik studeer sinds september informatica en heb een aantal aftrekvraagjes:

- Ik heb een PC gekocht in december 2005, waarde ca. €1200, kan ik nog wel nazoeken
- Deze PC heb ik in september 2006 toen ik ging studeren geupgrade met €700 aan spullen

Kan ik met die €1200 nog wat doen (september - december afschrijven dus)? Niet al die spullen zitten meer in mijn pc natuurlijk, er zijn dingen doorverkocht ed.

Zelfde verhaal, ik heb in mei een 20" monitor gekocht voor €430, kan ik dit vanaf september tot en met december gewoon zonder problemen aftrekken?

Ik ga wel over de norm (ook 4x collegegeld betaald) maar dat is vrij logisch met informatica

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Makkelijk schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:58:
Ik studeer sinds september informatica en heb een aantal aftrekvraagjes:

- Ik heb een PC gekocht in december 2005, waarde ca. €1200, kan ik nog wel nazoeken
- Deze PC heb ik in september 2006 toen ik ging studeren geupgrade met €700 aan spullen

Kan ik met die €1200 nog wat doen (september - december afschrijven dus)? Niet al die spullen zitten meer in mijn pc natuurlijk, er zijn dingen doorverkocht ed.

Zelfde verhaal, ik heb in mei een 20" monitor gekocht voor €430, kan ik dit vanaf september tot en met december gewoon zonder problemen aftrekken?

Ik ga wel over de norm (ook 4x collegegeld betaald) maar dat is vrij logisch met informatica
Als de computer spullen voor je studie zijn (wat het altijd is natuurlijk :) ) kan je:
1200-10% = 1080 / 3 = 360 (in 2005, 2006 en 2007 opvoeren)
700-10% = 630 / 3 = 210 (in 2006, 2007 en 2008 opvoeren)
430 - 10% = 387 / 3 = 129 (in 2006, 2007 en 2008 opvoeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:17

ripexx

bibs

Vozze schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:35:
[...]

Bij de Vereniging Eigen Huis hebben ze een mooi PDF-je hiervoor.

En volgens mij kun je de kosten van de levensverzekering niet aftrekken, alleen de hypotheekrente.
Dus als ik het goed begrijp mag ik eenmalig deze kosten aftrekken van mijn inkomstenbelasting en ook de betaalde rente. Dit voer ik gewoon op als extra aftrekposten, waar ik ook mijn rente invoer? Zo ja dan heb ik dit jaar een enorme meevaller. Want hier had ik niet eens rekening mee gehouden. Het PDF je is wel handig, alleen zie ik sommige bedragen of termen weer niet terug, maar ik zal eens gaan Googlen. Iig tikt die afsluitprovisie en taxatie enorm aan. :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

ripexx schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:01:
[...]

Dus als ik het goed begrijp mag ik eenmalig deze kosten aftrekken van mijn inkomstenbelasting en ook de betaalde rente.
Ja, en dat tikt zeker aan ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Jaspertje schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:58:
[...]

Als de computer spullen voor je studie zijn (wat het altijd is natuurlijk :) ) kan je:
Geld dit ook voor computers die je voor je werk gebruikt? Zelf-studie en up-to-date houden van kennis :D

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

LuCarD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:31:
[...]

Geld dit ook voor computers die je voor je werk gebruikt? Zelf-studie en up-to-date houden van kennis :D
Als jij een cursus doet zou het misschien kunnen, maar daarover kan ik geen betrouwbare uitspraak doen :)

Zou ook kunnen bedenken dat ik in jaar 1 een computer koop en in jaar 2 een cursus start, dan zou ik toch nog 2 jaar gebruik kunnen maken van die regelening. Je moet ook wel over de drempel van 500 euro komen, dus als je baas bijv. je cursus betaald moet je PC minimaal 1650 euro kosten (3*500 euro + 10%) om op die drempel te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

klopt het dat je sararis hoger is vanwege de lease auto? dat is toch raar. of zie ik iets fout.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

tomleeuw schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:43:
klopt het dat je sararis hoger is vanwege de lease auto? dat is toch raar. of zie ik iets fout.
Klopt. De waarde van de lease auto word bij je inkomen geteld.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09

Dido

heforshe

tomleeuw schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:43:
Waarom is dat raar? Het idee is dat jij die auto ook voor prive-doeleinden kunt gebruiken en daar dus geen salaris aan hoeft te besteden. Je krijgt dus iets in natura uitbetaald. Waarom zou het raar zijn dat je daar belasting over betaalt?

Als dat raar is, zou het normaal zijn dat ik nauwelijks belasting betaal als mijn baas in plaats van een groot deel van mijn salaris direct mijn vaste lasten betaalde ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:02

SkyStreaker

Move on up!

Hallo iedereen! Ik heb ook een vraagje, mijn vriendin heeft begin oktober een huisje gekocht. Voorheen woonden we beiden nog in het ouderlijk huis. We hebben geen samenlevingscontract. Nu is de vraag welk biljet we moeten gebruiken. E- of P-biljet? Ik snap de informatie heel eerlijk gezegd niet die op de belasting site staat.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daniel schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:05:
[...]

Je mag de normbedragen aanhouden, maar je moet in geval van controle natuurlijk wel kunnen aantonen dat die kosten tot op zekere hoogte ook daadwerkelijk gemaakt zijn. Als je jaarlijks 2200 euro (12x het normbedrag) aan studiekosten aftrekt en 100 euro hebt gemaakt heb je wel een probleem natuurlijk. Collegegeld is echter al 1500 euro, die 2200 euro zal in de meeste gevallen aan de lage kant zijn. Even proberen de werkelijke kosten te bepalen kan wel zinvol zijn. Ik trek jaarlijks 3000 euro af, met collegegeld, een stapel boeken en een laptop zit je daar al rap aan.
Kom je daar ook mee weg als je ouders je studie betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

edit: laat maar, maakt niet uit, en ook geen tip voor dit forum

[ Voor 92% gewijzigd door Pinin op 09-01-2007 23:02 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 09:30
Jaspertje schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:58:
[...]

het gaat er juist om dat ik pas in september ging studeren, moet ik die bedragen dan niet nogmaals door 3 delen? (4 van de 12 maanden..)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 11:03
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:24:
[...]
Nog een aanvulling: Premie van je uitvaartverzekering mag je ook aftrekken mits de uitvaartverzekering uitkeert in natura. Denk hierbij aan de Dela, die na overlijden de gehele uitvaart verzorgen. Premies van uitvaartverzekeringen die na overlijden een bepaald kapitaal uitkeren mag je niet aftrekken.
Deze kende ik nog niet, waar moet je deze invullen dan? Ook bij ziektekosten of weer bij andere premies?

Nevermind, heb hem al gevonden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fonzie27 op 09-01-2007 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
Christoph schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
[...]

Zojuist de Belastingtelefoon aan de lijn gehad. Je kan dus inderdaad de aflossing van je lening aftrekken verminderd met €500,- Dus als je €100,- per maand aflost dan mag je (12 * 100) - 500 opvoeren als aftrekpost. (Mits je dit jaar geen andere beurs of vergoeding ontving. Als dit wel het geval was moet je de €700 uit dit rekenvoorbeeld verminderen met dat bedrag).

Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van €500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere belastingschijf valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:39:
[...]

Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van €500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere tariefgroep valt.
Hee, dat wist ik niet. Was dat niet afgeschaft ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

SkyStreaker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:17:
Hallo iedereen! Ik heb ook een vraagje, mijn vriendin heeft begin oktober een huisje gekocht. Voorheen woonden we beiden nog in het ouderlijk huis. We hebben geen samenlevingscontract. Nu is de vraag welk biljet we moeten gebruiken. E- of P-biljet? Ik snap de informatie heel eerlijk gezegd niet die op de belasting site staat.
Waarom niet gewoon het programma? :?

Mijn Library Thing catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 06:49
[...]

Zojuist de Belastingtelefoon aan de lijn gehad. Je kan dus inderdaad de aflossing van je lening aftrekken verminderd met €500,- Dus als je €100,- per maand aflost dan mag je (12 * 100) - 500 opvoeren als aftrekpost. (Mits je dit jaar geen andere beurs of vergoeding ontving. Als dit wel het geval was moet je de €700 uit dit rekenvoorbeeld verminderen met dat bedrag).

Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van €500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere belastingschijf valt.
Ik dacht inderdaad ook dat alleen de rente afgetrokken kon worden, maar dat ook dat een paar jaar terug was afgeschaft....... ik vind dit an sich wel raar, want dan zou dus iemand met een behoorlijke studieschuld nog jarenlang studiekosten af kunnen trekken.....
Kan iemand dit bevestigen?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
MrSleeves schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:01:
[...]

Hee, dat wist ik niet. Was dat niet afgeschaft ofzo?
geen idee of dat wel of niet was afgeschaft. ik ga nu alleen uit van het genoemde pdf-je en wat de belastingtelefoon mij heeft verteld. :)

Bel anders ook ff met de belasting telefoon op 0800-0543. Je komt er vrij snel door en gewoon ff doorvragen naar de precieze regeling omtrend het pdf-je wat ze op hun site hebben staan. En als ze die niet kennen gewoon zelf laten downloaden terwijl je hem aan de lijn hebt. Grote kans overigens dat de 1e lijns niet weet waar je het over hebt en dat je wordt doorverbonden met een 2e lijns. Ik had ene meneer Mentink die me te woord stond.

[ Voor 41% gewijzigd door Dirkson op 10-01-2007 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in september ook begonnen met een hbo ict opleiding, dit in deeltijd. Ik betaal de hele studie zelf, alleen word dit maandelijks van mijn rekening afgeschreven. Moet ik dan dus de bedragen die maandelijks afgeschreven optellen, of mag ik gewoon van het collegegeld (e1500) uitgaan, want dat scheelt nogal wat met een drempel van 500e

ik kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat ik die 1500 in 1keer heb betaalt, ik weet niet wat verstandig is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Je wordt geacht het collegegeld in één keer op te hoesten, althans, dat is waar de belastingdienst vanuit gaat. Dat je school de faciliteit biedt om het in termijnen te betalen doet niet ter zake. Zolang je maar niet twee keer hetzelfde collegegeld aftrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:53:
Ik ben in september ook begonnen met een hbo ict opleiding, dit in deeltijd. Ik betaal de hele studie zelf, alleen word dit maandelijks van mijn rekening afgeschreven. Moet ik dan dus de bedragen die maandelijks afgeschreven optellen, of mag ik gewoon van het collegegeld (e1500) uitgaan, want dat scheelt nogal wat met een drempel van 500e

ik kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat ik die 1500 in 1keer heb betaalt, ik weet niet wat verstandig is om te doen.
niet alle cursussen/opleidingen zijn aftrekbaar, ga dit eerst na bij de instantie waar je de opleiding volgt ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KatirZan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:00:
[...]

niet alle cursussen/opleidingen zijn aftrekbaar, ga dit eerst na bij de instantie waar je de opleiding volgt ;)
@daniel, dus ik kan gewoon die 1500 opgeven. Ik doe HBO Bedrijfsinformatica deze opleiding is wel aftrekbaar lijkt mij...toch? ik vraag nog wel even na op school

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar hoe zit het dan als m'n ouders m'n studie betalen?

Wie kan dan het collegegeld aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik nog 1 vraag.

vanaf 1 januari 2006 heb ik bij mijn bedrijf stage gelopen, hiervoor heb ik gewoon het minium salaris gekregen á 40 in de week, officieel was ik dus nog steeds voltijd student van het mbo. Nadat ik geslaagd was voor mijn opleiding heb ik een vast contract gekregen per 1 Juli 2006.

Kan ik nu de belasting die ik over mijn loon betaalt hebt in de periode van 1 januari 2006 tot 1 juli 2006 terug vragen? Dit heb ik namelijk in 2005 wel gedaan omdat het gezien werd als bijbaan omdat ik nog naar school ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:07:
Nu heb ik nog 1 vraag.

vanaf 1 januari 2006 heb ik bij mijn bedrijf stage gelopen, hiervoor heb ik gewoon het minium salaris gekregen á 40 in de week, officieel was ik dus nog steeds voltijd student van het mbo. Nadat ik geslaagd was voor mijn opleiding heb ik een vast contract gekregen per 1 Juli 2006.

Kan ik nu de belasting die ik over mijn loon betaalt hebt in de periode van 1 januari 2006 tot 1 juli 2006 terug vragen? Dit heb ik namelijk in 2005 wel gedaan omdat het gezien werd als bijbaan omdat ik nog naar school ging.
Volgens mij maakt dat geen hol uit, of het een bijbaan is of niet...
Gaat puur om bedragen voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:32:
[...]

geen idee of dat wel of niet was afgeschaft. ik ga nu alleen uit van het genoemde pdf-je en wat de belastingtelefoon mij heeft verteld. :)

Bel anders ook ff met de belasting telefoon op 0800-0543. Je komt er vrij snel door en gewoon ff doorvragen naar de precieze regeling omtrend het pdf-je wat ze op hun site hebben staan. En als ze die niet kennen gewoon zelf laten downloaden terwijl je hem aan de lijn hebt. Grote kans overigens dat de 1e lijns niet weet waar je het over hebt en dat je wordt doorverbonden met een 2e lijns. Ik had ene meneer Mentink die me te woord stond.
heb gebeld met de belastingdienst en het antwoord (na een keer dubbel checken van hun kant) was vrij duidelijk.... studiekosten gemaakt in het jaar dat je een lening afsluit mag je aftrekken... een lening die je aangaat nadat je je prestatiebeurs/tempobeurs al hebt gebruikt (bijv. als je na je 1e studie nog een studie wil doen) en je lost daar op af kan NIET worden afgetrokken als zijnde studiekosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:09:
[...]

Volgens mij maakt dat geen hol uit, of het een bijbaan is of niet...
Gaat puur om bedragen voor zover ik weet...
Nou volgens mij is dat niet helemaal waar, wanneer je nog opschool zit meende ik dat je het volledige bedrag terug kreeg en wanneer je fulltime aan het werk bent dit niet zo is, dat zou anders ook wel heel mooi zijn als je dik loon hebt en daarvan de belasting die je betaalt zo weer terug krijgt

wat betreft je dat je ouders je opleiding betalen zou ik niet zo weten, ik denk dat hun dit ook gewoon kunnen aftrekken ten zei je nog stufi vangt, dan was er weer wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:13:
[...]

Nou volgens mij is dat niet helemaal waar, wanneer je nog opschool zit meende ik dat je het volledige bedrag terug kreeg en wanneer je fulltime aan het werk bent dit niet zo is, dat zou anders ook wel heel mooi zijn als je dik loon hebt en daarvan de belasting die je betaalt zo weer terug krijgt

wat betreft je dat je ouders je opleiding betalen zou ik niet zo weten, ik denk dat hun dit ook gewoon kunnen aftrekken ten zei je nog stufi vangt, dan was er weer wat anders
Neehoor, tot om en nabij de 6700 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:14:
[...]

Neehoor, tot om en nabij de 6700 euro...
okee dus als je meer dan dat bedrag verdient krijg je het niet terug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ja, volgens mij wel... het precieze bedrag zou je wel even op moeten zoeken... maar in deze spreekt het aangifteprogramma ook voor zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Nog een vraagje .. Twee broers wonen samen en werden in 2006 beschouwd als twee partners voor ontvangen van de zorgtoeslag. De totale zorgtoeslag was 1150 euro. De broers zijn echter GEEN fiscale partners.

Bij de aangifte IB2006 moet de ontvangen zorgtoeslag worden opgegen. Mag dit bedrag naar eigen inzicht worden verdeeld over de beide broers? Zo ja, dan kan dit bedrag dus volledig aan de minst verdienende broer worden toegekend, waardoor de andere een hogere ziektekostenaftrek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
miel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:11:
[...]

heb gebeld met de belastingdienst en het antwoord (na een keer dubbel checken van hun kant) was vrij duidelijk.... studiekosten gemaakt in het jaar dat je een lening afsluit mag je aftrekken... een lening die je aangaat nadat je je prestatiebeurs/tempobeurs al hebt gebruikt (bijv. als je na je 1e studie nog een studie wil doen) en je lost daar op af kan NIET worden afgetrokken als zijnde studiekosten...
ik ben niet expliciet een "nieuwe" lening aangegaan na mijn studie. De beurs die ik in 1997 t/m 2003 heb ontvangen is alleen omgezet in een lening. En het aflossen daarvan is dit jaar begonnen. Ik ben dus geen nieuwe studie gaan doen! En het is dus geen nieuwe lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
[...]

De aflossing? Niet de maandelijkse lening zelf dus? Ik vond het documentje nogal verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06
TweakersOnly schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:15:
Nog een vraagje .. Twee broers wonen samen en werden in 2006 beschouwd als twee partners voor ontvangen van de zorgtoeslag. De totale zorgtoeslag was 1150 euro. De broers zijn echter GEEN fiscale partners.

Bij de aangifte IB2006 moet de ontvangen zorgtoeslag worden opgegen. Mag dit bedrag naar eigen inzicht worden verdeeld over de beide broers? Zo ja, dan kan dit bedrag dus volledig aan de minst verdienende broer worden toegekend, waardoor de andere een hogere ziektekostenaftrek heeft.
Ik woon ook samen met mijn broer en we hebben voorheen altijd te boek gestaan als elkaars ficale partners, vorig jaar heb ik dit uitgezocht en bleek dus dat we ook aan kunnen geven dat we NIET elkaars partners zijn.
Dat hebben we het afgelopen jaar gedaan en op die manier zijn we dus ook in aanmerking gekomen voor huur en zorgtoeslag. (als we wel elkaars fiscale partners waren kregen we dit dus niet)

Maar ben ook wel benieuwd hoe jij dit doet ivm die zorgtoeslag.

En kan ik voor de IB2003 en IB2004 ook nog een wijziging zetten door niet als elkaars fiscale partner te boek te staan. Wellicht is dat dan ook in ons voordeel en kunnen we nog een extra teruggave krijgen.

edit: heb jij je broer wel opgegeven als toeslagpartner?

[ Voor 3% gewijzigd door Qosmic op 10-01-2007 15:56 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
Christoph schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:02:
[...]

De aflossing? Niet de maandelijkse lening zelf dus? Ik vond het documentje nogal verwarrend.
Het documentje is inderdaad verwarrend daarom heb ik maar even gratis met de belastingtelefoon gebeld. Voor zo ver ik het begreep is het dus zo dat je de aflossing mag af trekken. Echter Miel heeft ook gebeld en die spreekt het weer tegen. (Maar volgens mij waren dat ook andere omstandigheden)

Kortom er is nog steeds geen 100% zekerheid. Ik zou zeggen: bel ook even en deel je kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 06-08 15:27
LuCarD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:02:
[...]

Klopt. De waarde van de lease auto word bij je inkomen geteld.
Tegenwoordig toch niet meer? Zie ook mijn post in dit topic:

urk_forever in "Auto kopen goedkoper dan leasen?"

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-08 08:55
Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:51:
[...]

Het documentje is inderdaad verwarrend daarom heb ik maar even gratis met de belastingtelefoon gebeld. Voor zo ver ik het begreep is het dus zo dat je de aflossing mag af trekken. Echter Miel heeft ook gebeld en die spreekt het weer tegen. (Maar volgens mij waren dat ook andere omstandigheden)

Kortom er is nog steeds geen 100% zekerheid. Ik zou zeggen: bel ook even en deel je kennis :)
Net ook maar even gebeld: in mijn situatie (lening van voor 2000) zou alleen de betaalde rente tot het jaar 2005 aftrekbaar zijn. Dus niet de aflossing o.i.d. Let wel: ik studeer al een tijd niet meer.

Van leningen aangegaan na 2000 is niets aftrekbaar, ook niet de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
Sikkek schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:28:
[...]

Net ook maar even gebeld: in mijn situatie (lening van voor 2000) zou alleen de betaalde rente tot het jaar 2005 aftrekbaar zijn. Dus niet de aflossing o.i.d. Let wel: ik studeer al een tijd niet meer.

hmmz, dat is de 3e uitleg die verschilt... klinkt plausibel, (mijn situatie is ongeveer hetzelfde). Nu vraag ik me af hoe je er achter kan komen hoeveel rente ik inmiddels aan de IBG heb betaald :s krijgen we van hen ook een soort jaar opgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-08 08:55
Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:37:
[...]

hmmz, dat is de 3e uitleg die verschilt... klinkt plausibel, (mijn situatie is ongeveer hetzelfde). Nu vraag ik me af hoe je er achter kan komen hoeveel rente ik inmiddels aan de IBG heb betaald :s krijgen we van hen ook een soort jaar opgave?
Ja, ik wel. Echter, de belastingdienst wist me te vertellen dat van jaren voor 2005 wijzigingen lastig worden, het hangt van de behandelende ambtenaar af of hij deze wijzigingen accepteerd, hij is niet verplicht om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Sikkek schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:28:
[...]

in mijn geval:

1e studie: beurs, geen lening
2e studie: lening, geen beurs..

daarvan is NIKS aftrekbaar.... De Renteaftrek is in 2001 afgeschaft en de kosten die gemaakt zijn zijn wels studiekosten af te trekken, maar bijvoorbeeld betaalde huur/eten is dan weer niet af te trekken (en dus de aflossing op de lening daarvoor ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
miel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:25:
[...]

in mijn geval:

1e studie: beurs, geen lening
2e studie: lening, geen beurs..

daarvan is NIKS aftrekbaar.... De Renteaftrek is in 2001 afgeschaft en de kosten die gemaakt zijn zijn wels studiekosten af te trekken, maar bijvoorbeeld betaalde huur/eten is dan weer niet af te trekken (en dus de aflossing op de lening daarvoor ook niet).
Als je geen recht hebt op studiefinanciering (ofwel je moet je studiefinanciering later terugbetalen) dan heb je volgens mij toch recht op aftrek van de normbedragen per maand (tussen 150 en 175 euro per maand) met vermindering van de drempel van 500 euro. Althans, dit heb ik vorig jaar gedaan en dit is geaccepteerd door de inspecteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
mijn geval:

1996 - 1997 Beurs = omgezet in Gift (21 punten gehaald)
1997 - 2003 Beurs = omgezet in Lening (te lang over de studie gedaan)

2006 begonnen met aflossen van de lening...

Dus maar 1 studie gedaan. Niks bijgeleend. Dus alleen (uitwonende) basisbeurs.

a. ik kan niks aftrekken
b. ik kan alleen de rente over de lening van voor jaar X aftrekken
c. ik kan de volledige aflossing aftrekken ( - drempel)

roept u maar! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Sikkek schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:43:
[...]

Ja, ik wel. Echter, de belastingdienst wist me te vertellen dat van jaren voor 2005 wijzigingen lastig worden, het hangt van de behandelende ambtenaar af of hij deze wijzigingen accepteerd, hij is niet verplicht om dat te doen.
Als je in voorgaande jaren iets vergeten bent is waardoor je teveel inkomstenbelasting betaald hebt is hij dat wel verplicht. Hier is onlangs nog een besluit over uitgebracht. Het ligt anders als je geen aangifte hebt gedaan in dat jaar (dan kun je maar drie jaar terug).

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:26:
mijn geval:

1996 - 1997 Beurs = omgezet in Gift (21 punten gehaald)
1997 - 2003 Beurs = omgezet in Lening (te lang over de studie gedaan)

2006 begonnen met aflossen van de lening...

Dus maar 1 studie gedaan. Niks bijgeleend. Dus alleen (uitwonende) basisbeurs.

a. ik kan niks aftrekken
b. ik kan alleen de rente over de lening van voor jaar X aftrekken
c. ik kan de volledige aflossing aftrekken ( - drempel)

roept u maar! 8)7
D, in de jaren 2001 tot en met 2005 kon je de in die jaren verschuldige rente over een studieschuld die op 31 december 2000 al bestond, aftrekken als studiekosten (rekening houdend met een drempel van € 500). In 2006 kun je niets aftrekken. Vanaf 2006 mag je wel de volledige schuld in mindering brengen in box III, in 2001 tot met 2005 mag je alleen dat deel van de schuld in box III aangeven dat na 31 december 2000 is ontstaan.

Zie:
Artikel ASb Invoeringswet Inkomstenbelasting 2001
1. Voor de toepassing van afdeling 6.7 van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden in de kalenderjaren 2001, 2002, 2003, 2004 en 2005 renten van schulden, voorzover deze renten verband houden met schulden die op 31 december 2000 bestaan en zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep, mede als scholingsuitgaven aangemerkt. Voor de toepassing van de eerste volzin worden schulden geacht te zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep indien de renten van deze schulden volgens de bepalingen van de Wet op de inkomstenbelasting 1964, zoals deze luidden op 31 december 2000, op grond van artikel 45, vijfde lid, onder 2-, als persoonlijke verplichtingen zouden zijn aangemerkt.
2. Artikel 6.40 van de Wet inkomstenbelasting 2001 is van overeenkomstige toepassing op de in het eerste lid bedoelde renten van schulden.
3. Schulden waarvan de renten op grond van het eerste lid als scholingsuitgaven worden aangemerkt, worden voor de toepassing van artikel 5.3, derde lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001, niet als schuld aangemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door HenkieNL op 10-01-2007 20:41 ]

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:02

SkyStreaker

Move on up!

SkyStreaker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:17:
Nou had iemand al gevraagd dat ik het programma moest gebruiken. Wil mijn vriendin niet... Dus, weet iemand dit? :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

SkyStreaker schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:46:
[...]

Nou had iemand al gevraagd dat ik het programma moest gebruiken. Wil mijn vriendin niet... Dus, weet iemand dit? :)
Als je voldoende hebt aan een E-biljet dan gebruik je die en als je meer in moet vullen dan gebruik je een P-biljet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 11:56
[...]

HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:40:
[...]

D, in de jaren 2001 tot en met 2005 kon je de in die jaren verschuldige rente over een studieschuld die op 31 december 2000 al bestond, aftrekken als studiekosten (rekening houdend met een drempel van € 500). In 2006 kun je niets aftrekken. Vanaf 2006 mag je wel de volledige schuld in mindering brengen in box III, in 2001 tot met 2005 mag je alleen dat deel van de schuld in box III aangeven dat na 31 december 2000 is ontstaan.

Zie:
1. Voor de toepassing van afdeling 6.7 van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden in de kalenderjaren 2001, 2002, 2003, 2004 en 2005 renten van schulden, voorzover deze renten verband houden met schulden die op 31 december 2000 bestaan en zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep, mede als scholingsuitgaven aangemerkt. Voor de toepassing van de eerste volzin worden schulden geacht te zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep indien de renten van deze schulden volgens de bepalingen van de Wet op de inkomstenbelasting 1964, zoals deze luidden op 31 december 2000, op grond van artikel 45, vijfde lid, onder 2-, als persoonlijke verplichtingen zouden zijn aangemerkt.
2. Artikel 6.40 van de Wet inkomstenbelasting 2001 is van overeenkomstige toepassing op de in het eerste lid bedoelde renten van schulden.
3. Schulden waarvan de renten op grond van het eerste lid als scholingsuitgaven worden aangemerkt, worden voor de toepassing van artikel 5.3, derde lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001, niet als schuld aangemerkt.
Uit het verhaal van Dirkson begrijp ik dat je aflossing mag aftrekken. Uit het verhaal van HenkieNL juist weer niet. Wat is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Aflossing mag je NIET aflossen, dit zijn namelijk geen kosten. Eén tip: vertrouw nooit de belastingtelefoon, er zitten vooral uitzendkrachten op dat callcenter met een checklist voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 11:56
HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:54:
Aflossing mag je NIET aflossen, dit zijn namelijk geen kosten. Eén tip: vertrouw nooit de belastingtelefoon, er zitten vooral uitzendkrachten op dat callcenter met een checklist voor zich.
Ah ok jammer, het leek me al vreemd. Maar het was een mooie aftrekpost geweest. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Qosmic schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:24:
edit: heb jij je broer wel opgegeven als toeslagpartner?
Yeps.we staan wel geregistreerd als toeslagpartner maar niet als fiscale partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 06-08 15:27

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
[...]

Zie:
Als ik het dus goed begrijp mag ik mijn studieschuld (ontstaan na 2000) met het volledige bedrag in mindering brengen in box III? Ik begrijp niet helemaal hoe dat bedoeld wordt. Kan ik die schuld zien als een extra aftrekpost?

Daarnaast aan het prutsen met de ziektenkostenverzekering. Op pagina 2 werd genoemd dat je ok de ZWF (ziekenfondspremie werkgever/werknemer?) die op je jaaropgave vermeld staat in kan voeren bij de rekenhulp. Welke van de 2 moet ik hebben? Gok op werknemer, maar wil het graag even zeker weten.

Voor de rest, hulde aan iedereen. Op deze manier komen er toch elk jaar weer een paar goede tips voor de aangifte voorbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet toegeven dat hij van deze jaar stukken Lastiger leek :?

Normaal rag ik die dingen altijd af... Zoveel onkosten en dergelijk heb ik toch nooit op jaarbasis.. zelden dat ik zelf iets moet betalen bij de apotheek al is het de arts oid.

Ik heb 'm ruim 3 weken geleden op de bus gedaan, hoelang duurt het dan eerdat alles ook verwerkt is en overgemaakt wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zal de vraag nog maar een keer stellen... als mijn ouders mijn studie betalen, mag een van ons dan studiekosten aftrekken, en zo ja; wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wie betaalt mag hem dan ook aftrekken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Niek_ schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 07:48:
[...]

Als ik het dus goed begrijp mag ik mijn studieschuld (ontstaan na 2000) met het volledige bedrag in mindering brengen in box III? Ik begrijp niet helemaal hoe dat bedoeld wordt. Kan ik die schuld zien als een extra aftrekpost?

Daarnaast aan het prutsen met de ziektenkostenverzekering. Op pagina 2 werd genoemd dat je ok de ZWF (ziekenfondspremie werkgever/werknemer?) die op je jaaropgave vermeld staat in kan voeren bij de rekenhulp. Welke van de 2 moet ik hebben? Gok op werknemer, maar wil het graag even zeker weten.

Voor de rest, hulde aan iedereen. Op deze manier komen er toch elk jaar weer een paar goede tips voor de aangifte voorbij. :)
Wat betreft de (studie-)schuld opvoeren in box III heb ik nu duidelijkheid van de Belastingtelefoon:
1.) in box III geeft je al je bezittingen op (die te gelde gemaakt kunnen worden) spaartegoeden, 2e huis/hypotheek, enz., enz..
2.) over het bedrag bij punt 1 moet je belasting betalen. Je mag tegenover dit bedrag je schulden (leningen en ook bijvoorbeeld IB-groep) zetten om zo de hoogte van je bezittingen omlaag te brengen en dus ook de te betalen belasting omlaag te brengen. Voor de schulden geld wel een drempel van 2800 euro.

Zo, nu nog uitzoeken hoe het zit met het hele ziekenfonds gebeuren... :)

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het langsgaan op een belastingkantoor om daar je aangifte in te vullen? Een collega wees me op deze mogelijkheid. Zij maakt altijd rond februari een afspraak op het belastingkantoor, neem haar hele papierwinkel mee en vult dan samen met een medewerker van de belastingdienst in. Schijnt dat dit een gratis service is van de belastingdienst. Wie weet eens goed om een keer te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 11-01-2007 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
[...]
Niek_ schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:08:
[...]

Wat betreft de (studie-)schuld opvoeren in box III heb ik nu duidelijkheid van de Belastingtelefoon:
1.) in box III geeft je al je bezittingen op (die te gelde gemaakt kunnen worden) spaartegoeden, 2e huis/hypotheek, enz., enz..
2.) over het bedrag bij punt 1 moet je belasting betalen. Je mag tegenover dit bedrag je schulden (leningen en ook bijvoorbeeld IB-groep) zetten om zo de hoogte van je bezittingen omlaag te brengen en dus ook de te betalen belasting omlaag te brengen. Voor de schulden geld wel een drempel van 2800 euro.
Oké duidelijk. Zolang je die studieschuld niet hebt afgelost kan je deze in BoxIII dus blijven aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Yes. Helaas heb ik niet zo bar veel spaargeld/bezittingen en levert dit voor mij dus geen voordeel op.
Enige waar je aan moet denken is de drempel van 2800 euro, maar neem aan dat de rekenhulp dit in het aangifteprogramma aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31

The Legend

*Plop*

MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:16:
zal de vraag nog maar een keer stellen... als mijn ouders mijn studie betalen, mag een van ons dan studiekosten aftrekken, en zo ja; wie?
Volgens mij maakt niet uit wie de studie betaald. Voorgaande jaren betaalde mijn ouders nog, die trokken deze kosten niet af. Ik wel en hier heb ik nooit wat over gehoord. Natuurlijk niet allebei dezelfde kosten aftrekken :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

The Legend schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:47:
[...]

Volgens mij maakt niet uit wie de studie betaald. Voorgaande jaren betaalde mijn ouders nog, die trokken deze kosten niet af. Ik wel en hier heb ik nooit wat over gehoord. Natuurlijk niet allebei dezelfde kosten aftrekken :P
Dat maakt wel uit. De uitgaven moeten op jou drukken en dat doen ze niet als je ouders je studie betalen. Je ouders kunnen beter jou het bedrag schenken waarmee jij je studie betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Leuke aangifte wordt het weer dit jaar voor mij.
Ik heb 8 maanden fulltime gestudeerd, in deze periode heb ik parttime gewerkt en weinig belasting betaald vanwege de arbeidskorting. Daarna ben ik weer fulltime gaan werken en heb de resterende vier maanden normaal belasting betaald plus bijtelling over mijn leaseauto.
Tot zover niets bijzonders.
Maar ik heb sinds twee jaar een eigen huis met een hypotheek, waarover ik de betaalde rente kan aftrekken. Verder kan ik veel studiekosten aftrekken. Netto komt het daardoor neer op nauwelijks (<50 euro over het gehele jaar) belasting betalen. Anders gezegd: ik krijg bijna 3000 euro terug :P
Daarmee kan ik een deel van de lening die ik heb afgesloten voor de maanden waarin ik studeerde weer terugbetalen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Legend schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:47:
[...]

Gaat me er vooral om dat nogal makkelijk te achterhalen is vanaf welke rekening het schoolgeld betaald wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31

The Legend

*Plop*

Dat is volgens mij niet relevant, het gaat er om dat jij voltijd studeert en dus de kosten hebt. Wie dit uiteindelijk betaald staat daar los van. Klinkt misschien niet echt logisch maar goed, dat is de BD :P

[edit]

Bij nader inzien kan ik dit niet met bron bevestigen. Ik heb het wel de afgelopen jaren op deze manier zonder problemen gedaan..

Mijn situatie:

• Heel 2006 fulltime gestudeerd
• Jan t/m Aug 2006 zijn de kosten betaald door m'n ouders
• Sep t/m Dec 2006 heb ik de kosten zelf betaald
• Geheel 2006 thuiswonend
• Jan t/m Sep basisbeurs ontvangen
• Vanaf 1 Oktober alleen recht op een lening + OV, geen geld geleend (nullening)

Nu heb ik m'n aangifte voorlopig ingevuld op de volgende manier:

12 x normbedrag voor HBO - 9 x basisbeurs - drempel = aftrekpost

Klopt deze berekening wel en is dit uberhaupt wel toegestaan?

[ Voor 61% gewijzigd door The Legend op 12-01-2007 10:15 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45

Glewellyn

is er ook weer.

MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:16:
Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift. Jij kan vervolgens de kosten voor de studie aftrekken.

*zucht*

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.