Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glewellyn schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:02:
[...]

Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift. Jij kan vervolgens de kosten voor de studie aftrekken.
Dat zou betekenen dat twee keer hetzelfde bedrag (weliswaar door twee personen) wordt afgetrokken...

Klinkt goed, maar logisch is het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 10:24

ljt

Na het doorlezen van dit tpoic is me iets nog niet duidelijk:

In 2006 heb ik samen met me partner een nieuwbouwhuis gekocht. Bouw gestart november 06. Ook hebben we een samenlevingscontract. Moeten we nu samen aangifte doen? Of moeten we pas samen aangifte doen als we daadwerkelijk samenwonen?

Ook heb ik dit jaar mijn lening van de Ib-groep afgelost. Kan dit ook als aftrekpost opgevoerd worden? Dacht zoiets gehoord te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
Ik volg een deel-tijd opleiding (erkende HBO opleiding) welke vergoed wordt door mijn baas.

Ik moet alleen zelf de reiskosten (diesel in mijn geval) betalen, kan ik hier belastingtechnisch nog iets mee :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35
Grolsch schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:10:
Ik volg een deel-tijd opleiding (erkende HBO opleiding) welke vergoed wordt door mijn baas.

Ik moet alleen zelf de reiskosten (diesel in mijn geval) betalen, kan ik hier belastingtechnisch nog iets mee :?
nee reiskosten vallen niet onder studiekosten... staat in de toelichting...(van het aangifteprogramma)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
miel schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:12:
[...]

nee reiskosten vallen niet onder studiekosten... staat in de toelichting...(van het aangifteprogramma)
jammer, maar bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

wat mij ook verbaast is dat ik nog nooit een aangifte heb ingevuld :?
Ik heb niets af te trekken (fiscaal gezien ;) ) en bereken het elk jaar met dat programma.
Komt er altijd op neer dat ik een paar tientjes bij moet betalen, en ik stuur het nooit op.

Is zoiets niet verplicht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

ljt schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:56:

In 2006 heb ik samen met me partner een nieuwbouwhuis gekocht. Bouw gestart november 06. Ook hebben we een samenlevingscontract. Moeten we nu samen aangifte doen? Of moeten we pas samen aangifte doen als we daadwerkelijk samenwonen?

Ook heb ik dit jaar mijn lening van de Ib-groep afgelost. Kan dit ook als aftrekpost opgevoerd worden? Dacht zoiets gehoord te hebben.
Als je niet samen woont, dan mag je niet samen een belastingformulier invullen, jullie zouden allebei de helft van het huis kunnen invullen bij de aangifte, daarvan weet ik zeker dat het mag, of je er ook voor kan kiezen om 1 iemand het huis te laten opvoeren weet ik niet, maar dat kan wel voordeliger zijn (jij wertk, zij niet / jij verdient veel meer, zij verdient veel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:04:
Ik heb 'm ruim 34 weken geleden op de bus gedaan, hoelang duurt het dan eerdat alles ook verwerkt is en overgemaakt wordt :?
? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 652cc
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-09 20:42
Meestal komt het rond april/mei binnen dacht ik.

"Who are you to wave your finger?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Grolsch schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:15:
[...]

jammer, maar bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

wat mij ook verbaast is dat ik nog nooit een aangifte heb ingevuld :?
Ik heb niets af te trekken (fiscaal gezien ;) ) en bereken het elk jaar met dat programma.
Komt er altijd op neer dat ik een paar tientjes bij moet betalen, en ik stuur het nooit op.

Is zoiets niet verplicht :?
Zolang jij geen uitnodiging krijgt voor het invullen van een aangifte, ben je niet verplicht.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift.
Het lijkt me niet dat je een gift aan familie-leden af kunt trekken. Dit kan alleen als je geeft aan een goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Zojuist gebeld met de belastingdienst:
ALS je over je stagevergoeding die je hebt ontvangen van het bedrijf waarbij je stage hebt gelopen nog GEEN belasting heb betaald, dan ziet de belastingdienst dit als inkomsten uit overige werkzaamheden en wordt je dus eigenlijk als FREELANCER belast voor je inkomen uit je stageperiode.... In mijn geval heb ik dus in het najaar van 2006 nog een naheffing ontvangen over het jaar 2004, omdat ik bij mijn toenmalige stage-werkgever geen belasting had betaald en deze gegevens dus op de een of andere manier toch ergens zijn opgeborreld... Best wel jammer want als stagiair krijg je meestal al niet zo'n dikke beloning en als je er dan ook nog belasting over moet betalen blijft er helemaal niks meer van over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke

Mirreke

Winter Time

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 14:42:
[...]

Het lijkt me niet dat je een gift aan familie-leden af kunt trekken. Dit kan alleen als je geeft aan een goed doel.
Bepaalde giften (ook aan familie) zijn tot op zekere hoogte onbelast... Zo hebben mijn opa en oma jarenlang een onbelast bedrag aan ons gegeven, zodat we er geen belasting over hoefden te betalen en zij toch konden zien wat we met hun geld deden en er niet om "gevochten hoefde te worden als ze dood zouden gaan, of dat de belastingdienst er mee zou gaan lopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke

Mirreke

Winter Time

ljt schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:56:

Dit is geheel afhankelijk van het feit of je a. meer dan 6 maanden met je partner dat jaar een huishouden hebt gevoerd LET OP wel op hetzelfde adres en B. of je kiest voor een fiscaal partnerschap (in veel gevallen wel het handigste omdat je dan lekker kan schuiven met bijtel en aftrekposten). In jouw geval moet je dus over 2006 nog apart aangifte doen omdat met het huis pas is gaan bouwen in 2006. Bovendien wonen jullie waarschijnlijk allebei nog thuis? Dus neemt dat ook weer een grond weg om gezamenlijk aangifte te doen. Als je nu bijvoorbeeld al weet dat je in 2007 wel meer dan 6 maanden gezamenlijk in het huis zal wonen en dus ook gezamenlijk"huishouden" voert, kan je alvast aangeven dat je over 2007 als fiscaal partner wil worden aangemerkt, is wellicht ook handig ivm voorlopige teruggave aanvragen over 2007 voor je toeslagen en je inkomstenbelasting :) Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Ik heb met mijn vriendin samengewoond op 1 adres en langer dan zes maanden (en met thuiswonend kind)

Nu kunnen we dus gebruik maken van het fiscaal partnerschap volgens de helpfunctie, als je accepteerd dat je dan voor het hele jaar fiscaal partner bent. Prima! (Dan kan inkomen uit mijn box 3 verschuiven naar haar lagere inkomen :P) Maar ik krijg de indruk dat we samen 1 aangifte moeten invullen, echter zie ik alleen de mogelijkheid om aan te geven of en in welke periode je samenwoonde, en geen optie om haar gegevens in te vullen. Hoe werkt dit?

Zie trouwens wel handige tips, ben de boel nu flink aan het uitpluizen dus als ik wat tegenkom laat ik dat zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke

Mirreke

Winter Time

sjaak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 18:10:
Ik heb met mijn vriendin samengewoond op 1 adres en langer dan zes maanden (en met thuiswonend kind)

Nu kunnen we dus gebruik maken van het fiscaal partnerschap volgens de helpfunctie, als je accepteerd dat je dan voor het hele jaar fiscaal partner bent. Prima! (Dan kan inkomen uit mijn box 3 verschuiven naar haar lagere inkomen :P) Maar ik krijg de indruk dat we samen 1 aangifte moeten invullen, echter zie ik alleen de mogelijkheid om aan te geven of en in welke periode je samenwoonde, en geen optie om haar gegevens in te vullen. Hoe werkt dit?

Zie trouwens wel handige tips, ben de boel nu flink aan het uitpluizen dus als ik wat tegenkom laat ik dat zeker weten!
Als het goed is heb je op je eerste blad een vinkje / Ja-Nee ergens in kunnen vullen (dat is ook een fout die ik bij de aangifte van 2005 had gemaakt- kon wel mijn partner als hoogst inkomen invullen maar kon bij mij echter alleen een "simpel rijtje"invullen en geen arbeidskorting gegevens enzo), ik heb 2006 nog niet bekeken dus weet niet of dat nog helemaal hetzelfde is, de vraag werd naar mijn mening op zo'n manier gesteld dat ik het tegenovergestelde had geantwoord van wat had moeten gebeuren... Ik zal het van het weekend op mijn gemak eens uit pluizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Ah, okay, ik zal straks ook nog eens gaan zoeken. De optie's in het eerste scherm staan iig de volgende optie's:

Afbeeldingslocatie: http://www.sjaak.be/leuker_kan_ik_het_niet_maken.jpg

Maar die zorgen er niet voor (in deze stand) dat er extra invoervelden voor een partner komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sjaak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:09:
Ah, okay, ik zal straks ook nog eens gaan zoeken. De optie's in het eerste scherm staan iig de volgende optie's:

[afbeelding]

Maar die zorgen er niet voor (in deze stand) dat er extra invoervelden voor een partner komt. :)
Als je je gegevens invult en dan op akkoord klikt komt een extra invulveld

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift. Jij kan vervolgens de kosten voor de studie aftrekken.
Dit is een manier waarop het zou kunnen. In beginsel is het simpel: als je ouders het geld naar je opleidingsinstelling overmaken, dan kunnen zij die kosten aftrekken en jij niet. Wanneer jij het geld van je ouders op je rekening krijgt, en je maakt vervolgens dit over naar je opleidingsinstelling, dan zijn het jouw kosten geworden (en kun je dit ook aantonen met je bankafschriften). Of je ouders er vervolgens nog voordeel bij hebben dat ze jou zo'n gift overmaken dat weet ik niet.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Mijn vriendin studeert ook, via een thuisstudie. Volgens mij is deze wel aftrekbaar omdat het een officieele HBO-studie is. Zij is er in 2005 mee begonnen en zit nog in het eerste jaar. Ze krijgt geen vergoedingen e.d. en bedragen worden van haar rekening afgeschreven.

Nu had het vorig jaar geen zin om af te trekken omdat ze al teveel aftrekposten had (:D) maar kunnen we daar dit jaar nog wat mee? Te meer omdat ze dit jaar meer met de studie heeft gedaan dan het jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rudedadude schreef op zondag 14 januari 2007 @ 09:16:
[...]

Dit is een manier waarop het zou kunnen. In beginsel is het simpel: als je ouders het geld naar je opleidingsinstelling overmaken, dan kunnen zij die kosten aftrekken en jij niet.
Dat dacht ik al, en daar zit hem het probleem...

Maar hier wordt weer anders beweerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

sjaak schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:09:

Ik heb even wat geprobeerd, als je zegt dat je in 2006 getrouwd bent/was heb je direct de optie om je partner op te voeren. Echter is dit niet het geval, dus moeten we volgens de help een verzoek doen. Iig een klein stapje verder. ;)

[edit]

Stom! Ik dacht dat de data die je moest opgeven in MM-JJ formaat gingen, nog een keer gelezen en het moet dus DD-MM zijn. Nu dacht ie dat we van 1 juni tot 12 juni hadden samen gewoond. :D

*opgelost*

[ Voor 16% gewijzigd door sjaak op 14-01-2007 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

MikeyMan schreef op zondag 14 januari 2007 @ 10:43:
[...]

Dat dacht ik al, en daar zit hem het probleem...

Maar hier wordt weer anders beweerd...
Ik zie het hier niet iets anders staan, of lees ik er nu overheen?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rudedadude schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:16:
[...]

Ik zie het hier niet iets anders staan, of lees ik er nu overheen?
Nouja, wat ik daar zo'n beetje uithaal is dat je gedurende de "standaard" studieperiode recht hebt op aftrek omdat je niet fulltime kunt werken...

Ik lees dat als vergoeding voor het minder ontvangen van loon, niet zozeer voor het dekken van gemaakte kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik lees dat er geen max zit aan het aftrekken van studiekosten in de periode tussen 18 en 30. Sowieso geldt dat je voldoende belasting betaald moet hebben om het af te kunnen trekken. In de tijd dat ik studeerde was het dus wel handig dat mijn vader mijn collegegeld betaalde: hij had tenminste loon om het vanaf te trekken (ik was in werkend opzicht een luie student :P)

Wie kan mij trouwens meer vertellen over het onderwerp middeling? Wat ik er van weet is dat, wanneer in een periode van 3 jaar je salaris sterk gestegen is, je middeling van belasting aan kunt vragen, oftewel ik kan een salaris verdelen/ uitsmeren over 3 jaar en omdat ik in jaar 1 2000 euro heb verdiend, in jaar 2 20.000 euro en in jaar 3 zo'n 30.000 euro, schijn ik ervoor te kunnen zorgen dat ik belasting betaal als verdiende ik per jaar 52.000/3 = +/- 17000 euro. En dat kan toch aardig schelen. Ik lees er alleen altijd erg weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:16:
zal de vraag nog maar een keer stellen... als mijn ouders mijn studie betalen, mag een van ons dan studiekosten aftrekken, en zo ja; wie?
Als jij hem niet betaald, mag je het niet aftrekken.
Je ouders helaas ook niet, omdat zij de studie niet volgen. Je kunt het dus het beste zo doen, dat jij de studie betaald (zoder stufi) en je ouders die bedragen naar jou laat overmaken als een gift, maximaal ongever 4400 euro pj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Mirreke schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:08:
[...]

Bepaalde giften (ook aan familie) zijn tot op zekere hoogte onbelast... Zo hebben mijn opa en oma jarenlang een onbelast bedrag aan ons gegeven, zodat we er geen belasting over hoefden te betalen en zij toch konden zien wat we met hun geld deden en er niet om "gevochten hoefde te worden als ze dood zouden gaan, of dat de belastingdienst er mee zou gaan lopen".
Je haalt hier de inkomstenbelasting en schenkingsrecht door elkaar. De vraag was of iemand een gift aan een familielid kon aftrekken voor de inkomstenbelasting (het antwoord is nee, dat kan niet, een familielid is algemeen nut beogende instelling).
Waar jij op doelt is de schenkingsvrijstelling voor het schenkingsrecht.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:04:
Maar hoe zit het dan als m'n ouders m'n studie betalen?

Wie kan dan het collegegeld aftrekken?
Nog een goeie...

Overweeg samen met je ouders om het geld voor studie direct aan jouw te schenken. Dan kunnen jij en je ouders er belasting technisch voordeel van hebben. Dan maken je ouders het over aan jou, een gift voor studie en jij maakt het over naar je school. Dus jij hebt studie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:32:
Ik zit echter nog met een vraag die ik nergens kan terugvinden.

Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen. Bij mij was de zorgtoeslag gebaseerd op een toetsingsinkomen van 23000 euro, ik kreeg hiervoor 15 euro per maand. (totaal ongeveer 180 euro)

Nu terugkijkend is mijn verzamelinkomen over 2006 ongeveer 19000 euro, onder andere door gebruik te maken van aftrekposten ivm specifieke zorgkosten. Omdat volgens de belastingdienst het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag gelijk is aan het verzamelinkomen van de belastingaangifte heb ik dus recht op een hogere zorgtoeslag.

Echter, bij de aangifte wordt gevraagd naar de in 2006 ontvangen zorgtoeslag. Moet ik nu uitgaan van de daadwerkelijk ontvangen toeslag ofwel de toeslag die ik eigenlijk ontvangen zou moeten hebben.

Daarnaast vind ik de regeling heel krom. Je zorgtoeslag wordt nu immers niet over je inkomen minus woningschulden bepaald, maar ook over je aftrekposten. Ofwel de belastingdienst steunt je nog eens EXTRA wanneer je zorgkosten maakt.
Zijn er nog belastingadviseurs op GoT die mijn vraagstuk kunnen beantwoorden? ;)
TweakersOnly schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:15:
Nog een vraagje .. Twee broers wonen samen en werden in 2006 beschouwd als twee partners voor ontvangen van de zorgtoeslag. De totale zorgtoeslag was 1150 euro. De broers zijn echter GEEN fiscale partners.

Bij de aangifte IB2006 moet de ontvangen zorgtoeslag worden opgegen. Mag dit bedrag naar eigen inzicht worden verdeeld over de beide broers? Zo ja, dan kan dit bedrag dus volledig aan de minst verdienende broer worden toegekend, waardoor de andere een hogere ziektekostenaftrek heeft.
Ook dit vraagstuk heeft nog geen olossing. Dames, heren, komt u maar. >:)

[ Voor 21% gewijzigd door TweakersOnly op 15-01-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
sjaak schreef op zondag 14 januari 2007 @ 10:25:
Mijn vriendin studeert ook, via een thuisstudie. Volgens mij is deze wel aftrekbaar omdat het een officieele HBO-studie is. Zij is er in 2005 mee begonnen en zit nog in het eerste jaar. Ze krijgt geen vergoedingen e.d. en bedragen worden van haar rekening afgeschreven.

Nu had het vorig jaar geen zin om af te trekken omdat ze al teveel aftrekposten had (:D) maar kunnen we daar dit jaar nog wat mee? Te meer omdat ze dit jaar meer met de studie heeft gedaan dan het jaar ervoor.
Dit kun je controleren in het CROHO register. Zo ongeveer alle opleidingen van de OU zijn geregistreerd en dus ben je student als je een jaarinschrijving hebt. Met losse cursussen weet ik niet. Maar op de manier heb ik al een paar keer een Apple gekocht met onderwijs korting bij de online store. :) Doe zelf een studie betaald door mijn werkgever. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The - DDD op 15-01-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
TweakersOnly schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Zijn er nog belastingadviseurs op GoT die mijn vraagstuk kunnen beantwoorden? ;)

[...]
Je moet gewoon uitgaan van wat je werkelijk onvangen hebt. De zorgtoeslag is namelijk een bedrag wat je aftrekt van dat basis bedrag (1015 ofzo) niet ontvangen zorgtoeslag wel meerekenen is dus in je eigen nadeel en dat is dus onzin. Gewoon enkel wat je gehad hebt mee laten rekenen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Losse post omdat het een nieuwe vraag is.

Geld rood staan op een lopende rekening of een credit card ook als schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ik heb ook nog een vraagje mbt hypotheek rente aftrek.
M'n vriendin en ik willen binnenkort een huis gaan kopen, en we willen dit samen doen, dus huis 50/50 op naam.
We willen niet gaan trouwen, maar een samenlevings overeenkomst op laten stellen waarin staat dat het huis 50/50 is, maar de rest gescheiden.

Nu is het zo dat ik een full-time baan heb, en dus 42% van de belasting weer krijg.
M'n vriendin daarin tegen zit nog op school, en kan dus niets / bijna niets weer krijgen van de belasting.

Is het mogelijk dat ik de volledige hypotheek rente opvoer ivm die 42% of moet dit ook 50/50 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

The - DDD schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:12:
Losse post omdat het een nieuwe vraag is.

Geld rood staan op een lopende rekening of een credit card ook als schuld?
http://www.belastingdiens...006/aangifte2006-124.html
Schulden in box 3

Het gaat bijvoorbeeld om:

* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie;
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen;
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken;
* schulden volgens de Wet studiefinanciering.

De schulden geeft u aan naar de waarde in het economische verkeer. Vermeld alleen de schulden die niet in box 1 of box 2 vallen. Vermeld de schulden op de peildatums 1 januari 2006 en 31 december 2006.

De volgende schulden vermeldt u niet in box 3:

* (hypotheek)schuld voor uw eigen woning die uw hoofdverblijf was (eigenwoningschuld);
* schulden die niet opeisbaar zijn, omdat u de langstlevende echtgenoot bent;
* lopende termijnen van schulden met een looptijd korter dan 1 jaar;
* (latente) belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen (inclusief heffingsrente en invorderingsrente);
* ondernemingsschulden.
Hangt er dus vanaf. Creditcard loop je vaak in termijnen in en staat dus niet langer dan een jaar open. Als je b.v. persoonlijk krediet of lening hebt is dat wel een schuld welke je kan gebruiken tegenover zaken in box 3.

[ Voor 7% gewijzigd door sjaak op 15-01-2007 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik me afvraag. Ik heb een doorlopend krediet.. kan ik hier belastingtechnisch ook nog wat mee?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 08:42:
ik heb ook nog een vraagje mbt hypotheek rente aftrek.
Is het mogelijk dat ik de volledige hypotheek rente opvoer ivm die 42% of moet dit ook 50/50 :?
Ja, maar moet je wel samen in 1x aangifte doen. Dan kun je schuiven met de bedragen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ZeRoC00L schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:16:
[...]

Ja, maar moet je wel samen in 1x aangifte doen. Dan kun je schuiven met de bedragen.
wat ik mij heb laten vertellen is dat als je een samenlevings contract hebt dat je dan geen fiscaal partnerschap hebt of iets dergelijks :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:29:
[...]

wat ik mij heb laten vertellen is dat als je een samenlevings contract hebt dat je dan geen fiscaal partnerschap hebt of iets dergelijks :?
nee hoor, ik woon ook samen met m'n vriendin, alleen samenlevingscontract, maar toch zijn we fiscaal partners, dit mag zelfs ook zonder samenlevingscontract. Voorwaarde is wel dat je minimaal 6 maanden samen moet wonen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:29:
[...]

Fiscaal partnerschap heb je al als je meer dan een half jaar samenwoont.

Maar wat ik me wel afvraag: de inkomsten uit woning (eigenwoningforfait) en het spaardeel enzo. Dat moet dacht ik wel 50/50. Dus het eigenwoningforfait kan je niet volledig naar haar schuiven (zodat het in een lager tarief valt).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

MrSleeves schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:40:
[...]

Fiscaal partnerschap heb je al als je meer dan een half jaar samenwoont.

Maar wat ik me wel afvraag: de inkomsten uit woning (eigenwoningforfait) en het spaardeel enzo. Dat moet dacht ik wel 50/50. Dus het eigenwoningforfait kan je niet volledig naar haar schuiven (zodat het in een lager tarief valt).
Je kunt alleen het saldo van het eigenwoningforfait en de hypotheekrente verdelen, niet het eigenwoningforfait afzonderlijk. Het spaardeel valt waarschijnlijk in box III en dat kun je ook verdelen.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

fout dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door HenkieNL op 15-01-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
HenkieNL schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:10:
[...]

Je kunt alleen het saldo van het eigenwoningforfait en de hypotheekrente verdelen, niet het eigenwoningforfait afzonderlijk. Het spaardeel valt waarschijnlijk in box III en dat kun je ook verdelen.
maar mbt de hypotheekrente aftrek zit het dus zo dat we eerst een half jaar samen moeten wonen voordat ik de aftrek voor 100% kan "claimen" zeg maar :?

Of is het zo dat als ik besluit half juni samen te gaan wonen, ik dus in 2007 al een half jaar samen ga wonen en de voorlopige terug gave dus wel via mijn salaris kan doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Officieel mag je dus studiekosten alleen aftrekken als je zelf deze kosten draagt. Als ouders de kosten betalen mag je als student niets aftrekken. Right :?

Wat nu in de volgende situatie: Studiekosten worden afgeschreven van de rekening van m'n ouders. Ik betaal m'n ouders cash die kosten in onregelmatige periodes terug. Ik heb dus uiteindelijk zelf de studiekosten betaald -> Nu mag ik ze wel aftrekken :?

Met andere woorden; de belastingdienst kan nooit waterdicht controleren welke persoon de kosten van de studie werkelijk betaald heeft en dus mag aftrekken.

[edit]

Dan nog een vraag: Hoe zit het met het aftrekken van studiekosten als je geen stufi meer ontvangt maar nog wel recht hebt op een OV. Kun je dan ook gewoon de normbedragen gebruiken :?

[ Voor 14% gewijzigd door The Legend op 15-01-2007 12:20 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb over 2005 niet de normbedragen gebruikt. Had heel 2005 geen recht op stufi, wel op OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Maar mag het wel of niet? Ik heb namelijk vanaf 1 oktober 2006 geen stufi meer ontvangen, de 1e 9 maanden van dat jaar wel. Ik zou ook geen reden zien waarom je geen normbedrag mag gebruiken als je geen stufi meer ontvangt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
Als ik jou was zou ik even bellen met 0800-0543. Mocht je dan een duidelijk antwoord krijgen, post die dan gelijk even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
The Legend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:06:
Maar mag het wel of niet? Ik heb namelijk vanaf 1 oktober 2006 geen stufi meer ontvangen, de 1e 9 maanden van dat jaar wel. Ik zou ook geen reden zien waarom je geen normbedrag mag gebruiken als je geen stufi meer ontvangt..?
Ik weet niet of het ergens zwart op wit staat of het mag of niet maar het lijkt mij niet dat de BD vragen gaat stellen als jij normbedragen gebruikt. Je studiekosten zijn immers niet afhankelijk van het ontvangen van stufi.

Ik zou gewoon de normbedragen gebruiken en afwachten wat de BD hiervan zegt. Er zijn overigens maar weinig studenten voor wie dit echt van belang is volgens mij. Je moet bovengemiddeld veel bijverdienen voordat dit soort aftrekposten geld opleveren.

Vorig jaar heb ik, als bovengemiddeld bijverdienende student, een flink bedrag van de BD terug gekregen door een fiscaal partnerschap aan te gaan met mijn huisgenoot (die geen enkele euro bijverdiend). Deze constructie valt ook in een redelijk grijs gebied. Voor zover ik weet komen studenten die samen in één huis wonen en het e.e.a. samen delen hiervoor in aamerking.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik had al eerder een opmerking/ vraag over middeling, maar inmiddels heb ik er wat meer over gevonden:

Middeling

En wat zegt de Belastingdienst er zelf van?

Ik heb het nog niet berekend ( voor mij dit jaar nog niet interessant) maar wellicht voor anderen een leuke optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

argro schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:54:
[...]
Ik weet niet of het ergens zwart op wit staat of het mag of niet maar het lijkt mij niet dat de BD vragen gaat stellen als jij normbedragen gebruikt. Je studiekosten zijn immers niet afhankelijk van het ontvangen van stufi.

Ik zou gewoon de normbedragen gebruiken en afwachten wat de BD hiervan zegt. Er zijn overigens maar weinig studenten voor wie dit echt van belang is volgens mij. Je moet bovengemiddeld veel bijverdienen voordat dit soort aftrekposten geld opleveren.

Vorig jaar heb ik, als bovengemiddeld bijverdienende student, een flink bedrag van de BD terug gekregen door een fiscaal partnerschap aan te gaan met mijn huisgenoot (die geen enkele euro bijverdiend). Deze constructie valt ook in een redelijk grijs gebied. Voor zover ik weet komen studenten die samen in één huis wonen en het e.e.a. samen delen hiervoor in aamerking.
In mijn geval is het normbedrag €2133 en ontvangen vergoedingen €803 (9 maanden basisbeurs thuiswonend). Met wat PC aftrekposten is dat voor mij in ieder geval interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
The Legend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:49:
[...]

In mijn geval is het normbedrag €2133 en ontvangen vergoedingen €803 (9 maanden basisbeurs thuiswonend). Met wat PC aftrekposten is dat voor mij in ieder geval interessant :)
Je kunt volgens mij geen PC-kosten bij de normbedragen optellen. Het normbedrag is een "allesomvattend" bedrag. Wil je hiervan afwijken dan zul je met bonnetjes moeten komen.

Met "niet interessant" bedoelde ik dat je als student bijna €7000 per jaar moet verdienen wil je überhaupt profijt hebben van aftrekposten. Menig student haalt dat bedrag niet, de aftrekpost is dan dus "niet interessant".

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

argro schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:00:
[...]
Je kunt volgens mij geen PC-kosten bij de normbedragen optellen. Het normbedrag is een "allesomvattend" bedrag. Wil je hiervan afwijken dan zul je met bonnetjes moeten komen.

Met "niet interessant" bedoelde ik dat je als student bijna €7000 per jaar moet verdienen wil je überhaupt profijt hebben van aftrekposten. Menig student haalt dat bedrag niet, de aftrekpost is dan dus "niet interessant".
Alsof die 7000 zo extreem veel is... Zo'n spannend baantje heb ik niet, maar ik zit er toch dik overheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

argro schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:00:
[...]

Hmm daar heb ik niet aan gedacht. Van de PC kosten heb ik natuurlijk wel bonnetjes maar van boeken etc dan weer niet. Najah, ik speel het maar gewoon op veilig en trek alleen dat normbedrag af. Scheelt 100 euro max. dat ik minder terug krijg. Die 7000 euro vind ik ook niet extreem veel, werk 12-16 uur in de week en kom op ong. 8000-9000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 18:26

Sherlock

No Shit

Hebben jullie allemaal de brief al binnengehad?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Ik nog niet, zit met smart te wachten op jaaropgave, hypotheekoverzicht en de blauwe envelop :9 krijg dit jaar een leuk sommetje geld terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:14:

• Periodieke giften, niet veel maar heb je een maandelijkse overboeking dan mag je deze ingeven!
Dit mag toch alleen bij goede doelen onder bepaalde voorwaarden? Anders kan iedereen wel periodiek geld weggeven en zo onder de belasting uit komen.
Verder nog wat vragen aan mijn kant:
Thuisapotheek, ik kan het nergens vinden om goed in te vullen in het aangifte programma, het is niet veel maar alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen!
Thuisaptoheek is 23 euro per persoon. Alle ziektekosten die je maakt boven de drempel (van ik geloof 11%) mag je aftrekken, maar daar kom je niet snel aan als je een redelijk salaris hebt.
Studiekosten: Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, de eerste 4 jaren worden een gift wanneer zij binnen 10 jaar haar diploma haalt. Vanaf het 4e jaar (nu dus) betaald ze alles zelf, via een lening v.d. IBG. Dit geef ik dus ook als studiekosten op, het wordt immers zelf betaald. Betaalde rente en dergelijke is niet aftrekbaar. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt
Als studeren je hoofdbezigheid is dan geldt een vast bedrag van "aftrek = normbedrag - stufi" en geen werkelijk gemaakte kosten. Ik weet niet of dit ook zo is als je geen stufi meer krijgt, maar als studeren wel je hoofdtaak is. Zijn jullie wel fiscale partners? Anders heeft ze er waarschijnlijk nog niks aan.

Het makkelijkst is gewoon elektronisch aangifte doen, daar staat het meeste zeer duidelijk in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 08 januari 2007 @ 04:40:
[...]

Normaliter liet ik die belastingaangifte altijd over aan de belastingadviseur, omdat die formulieren altijd zo onduidelijk zijn, maar dit kost wel elke keer keer 40 euro. Daar pas ik dit jaar maar voor.
Voor een hele hoop mensen wel goed aangezien ze vaak meer geld laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:13:
Kan iemand een zeer beknopte uitleg of URL geven voor mijn situatie want door de bomen zie ik het bos niet meer. Dit jaar huis gekocht. Overzicht gekregen van tussenpersoon over gemaakte kosten voor hypotheekakte, taxatie, waarborg, afsluitprovisie en NHG-kosten. Dit kan ik gewoon invullen en aftrekken.

Maar volgens mij kan ik veel meer aftrekken: bouwdepot? kosten voor levensverzekering? andere kosten? :? :?
Als je door de bomen het bos niet meer ziet is het misschien handig en verstandig om een consulent in te schakelen zodat je geen geld laat liggen. Of vul hem zelf eerst in en laat iemand anders hem controleren. Het jaar erop kun je dezelfde truukjes uithalen als je wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pinin schreef op maandag 08 januari 2007 @ 19:22:
Vraagje, wij betalen meer als de 1015,- pp voor de basispremie zorgverzekering, moet ik dan toch met 1015,- rekenenen?
Ja!

Dit vaste bedrag is gekozen om mensen te stimuleren om een goedkopere verzekering te nemen (bijv. met veel eigen risico) terwijl ze wel hetzelfde bedrag kunnen aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
Je kan de kosten van de aanvullende verzekeringen een paar regels lager in het rekenveld opgeven. Lijkt erop dat die dus wel meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:51:
[...]

Ja!

Dit vaste bedrag is gekozen om mensen te stimuleren om een goedkopere verzekering te nemen (bijv. met veel eigen risico) terwijl ze wel hetzelfde bedrag kunnen aftrekken.
Leuk ook dat je met dat basisbedrag minus toeslag nooit boven dat bedrag uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MikeyMan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 19:37:
[...]
Leuk ook dat je met dat basisbedrag minus toeslag nooit boven dat bedrag uitkomt...
Dat is niet raar, je krijgt immers al een vergoeding.. Voor mij is het wel heel intressant (Wij krijgen geen vergoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ook ik lees hier graag meer over!

edit:
Ik was een beetje dom ...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 19:37:
[...]

Zorgtoelag is ook al een vergoeding en vergoedingen worden eerst verrekend voorsat je ze mag aftrekken.

Maar zo hoog is die zorgtoeslag niet, met wat kosten heb je toch een aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Over het aftrekken van ziektekosten en aanverwante premies:
- Op mijn loonstrookje staat bij de cumulcatieven een kopje "zorgverzekering" met een xxx bedrag er achter. Is dit de premie die ik mede kan aftrekken?
- Ik heb meerdere werkgevers, ik neem aan dat ik die premies gewoon kan optellen?
- Mijn zorgverzekering wordt door mijn ouders betaald, kan ik deze aftrekken? Zo niet, kunnen zij deze aftrekken?

Als ik het goed bekijk kan ik(of mijn ouders) dus eventueel (standaardpremie+ aanvullende premie + premie op loonstrook + evt. andere kosten) - zorgtoeslag aftrekken?

[ Voor 7% gewijzigd door THIJZEL op 22-01-2007 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na vanochtend zes verschillende medewerkers van de BelastingTelefoon gesproken te hebben ("... dan moet u toch echt de afdeling X hebben ..."), kan ik voorzichtig het volgende zeggen over het opgeven van ontvangen zorgtoeslag wanneer je toeslagpartner niet ook je fiscale partner is: beide personen mogen (moeten?) gewoon de helft van het ontvangen bedrag opgeven.

In het geval van TweakersOnly (broers wonen samen, wel toeslagpartners, geen fiscale partners, gezamenlijk 1150 euro ontvangen) zou dus ieder 575 euro op moeten geven.

Er werd overigens wel gesuggereerd dat je wat kon spelen met de verhouding van die verdeling, maar tegelijkertijd kon niemand met zekerheid zeggen of de behandelende ambtenaar daarmee akkoord zou gaan.

Er lopen trouwens meer mensen rond met deze vraag:
http://www.monitor.nl/zie...onitor.nl/s_1589_all_.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:29:
Na vanochtend zes verschillende medewerkers van de BelastingTelefoon gesproken te hebben ("... dan moet u toch echt de afdeling X hebben ..."), kan ik voorzichtig het volgende zeggen over het opgeven van ontvangen zorgtoeslag wanneer je toeslagpartner niet ook je fiscale partner is: beide personen mogen (moeten?) gewoon de helft van het ontvangen bedrag opgeven.

In het geval van TweakersOnly (broers wonen samen, wel toeslagpartners, geen fiscale partners, gezamenlijk 1150 euro ontvangen) zou dus ieder 575 euro op moeten geven.

Er werd overigens wel gesuggereerd dat je wat kon spelen met de verhouding van die verdeling, maar tegelijkertijd kon niemand met zekerheid zeggen of de behandelende ambtenaar daarmee akkoord zou gaan.

Er lopen trouwens meer mensen rond met deze vraag:
http://www.monitor.nl/zie...onitor.nl/s_1589_all_.htm
Da's raar, ik heb vrijdag voor deze vraag naar de belastingdienst gebeld. Volgens man aan de telefoon zijn er voor deze situatie geen richtlijnen opgesteld, ik mocht zelf bepalen hoe ik de zorgtoeslag over de twee toeslagpartners zou verdelen. Dus 575-575 mag, maar ook 0-1150 of 1150-0 in de meest extreme gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:47:
[...]
Da's raar, ik heb vrijdag voor deze vraag naar de belastingdienst gebeld. Volgens man aan de telefoon zijn er voor deze situatie geen richtlijnen opgesteld, ik mocht zelf bepalen hoe ik de zorgtoeslag over de twee toeslagpartners zou verdelen. Dus 575-575 mag, maar ook 0-1150 of 1150-0 in de meest extreme gevallen.
In dat geval zou ik zeker kijken wat voor jullie het gunstigst uitvalt. Ik kan nog niet alles doorrekenen (mijn vriendin wacht nog op haar jaaropgaaf), maar ik lijk tot 860 euro ontvangen zorgtoeslag 'voor mijn rekening' te kunnen nemen zonder dat dat het teruggaafbedrag beïnvloedt.

... dan is het natuurlijk nog afwachten wat de behandelende ambtenaar daarvan heel laat. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Krijg je elk jaar een overzicht van je hypotheekverstrekkende bank over de betaalde rente ed ?
Kan het namelijk ook zo uitrekenen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07 10:31
ik wel (Bouwfonds).. zal vast wel bij elke verstrekker zo zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 00:15
Metro2002 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:10:
Krijg je elk jaar een overzicht van je hypotheekverstrekkende bank over de betaalde rente ed ?
Kan het namelijk ook zo uitrekenen :/
Het is inderdaad gebruikelijk dat je van je hypotheekverstrekker een overzicht krijgt met betaalde rente, evt. opgebouwd saldo etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
En anders gewoon ff vragen, maar je krijgt het vast vanzelf.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Laatst online: 30-08 12:01
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:13:
[...]

maar mbt de hypotheekrente aftrek zit het dus zo dat we eerst een half jaar samen moeten wonen voordat ik de aftrek voor 100% kan "claimen" zeg maar :?

Of is het zo dat als ik besluit half juni samen te gaan wonen, ik dus in 2007 al een half jaar samen ga wonen en de voorlopige terug gave dus wel via mijn salaris kan doen :?
Je kan zelf niet de 100% claimen als je niet een half jaar over langer samenwoont. Echter het totaal van jullie beiden aangiften moet 100% zijn. Je kunt in het aangiftebiljet namelijk aangeven dat je bijvoorbeeld 50% eigenaar bent. Hierdoor wordt het eigenwoningforfait met de helft verminderd. Je moet dus kijken voor de periode dat je niet langer dan 6 maanden hebt samengewoond in een jaar tot welk deel ieder gerechtigd is.

voor wat betreft de teruggaaf over 2007, als je zeker weet dat je langer dan een half jaar gaat samenwonen in 2007 en het is voordeliger de gehele aftrek bij jou te nemen dan kan dat gewoon. Het is tenslotte een teruggaaf voor het belastingjaar 2007.

Hou je er in het jaar van aankoop ook rekening mee dat je een deel van de notariskosten meeneemt in de aftrek, je afsluitprovisie, eventueel je bereidstellingsprovisie? Je mag ook nog een stelpost opnemen voor het onderzoek naar de beste hypotheek. Ik zou hiervoor ong 100 euro voor opnemen (hierbij moet je denken aan gemaakte telefoonkosten, reiskosten enz). Mocht je nog vragen hebben PM me dan maar even. Aangiften maken is namelijk mijn werk :-)

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:48
Stampre schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:07:
Mocht je nog vragen hebben PM me dan maar even. Aangiften maken is namelijk mijn werk :-)
Voor een forum is het wel zo aardig als de interessante ontopic vragen en antwoorden via het forum lopen en niet prive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:32:
Ik zit echter nog met een vraag die ik nergens kan terugvinden.

Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen. Bij mij was de zorgtoeslag gebaseerd op een toetsingsinkomen van 23000 euro, ik kreeg hiervoor 15 euro per maand. (totaal ongeveer 180 euro)

Nu terugkijkend is mijn verzamelinkomen over 2006 ongeveer 19000 euro, onder andere door gebruik te maken van aftrekposten ivm specifieke zorgkosten. Omdat volgens de belastingdienst het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag gelijk is aan het verzamelinkomen van de belastingaangifte heb ik dus recht op een hogere zorgtoeslag.
[De vraag die je moet beantwoorden in de aangifte is: Hoeveel zorgtoeslag heb in 2006 ontvangen; hierboven (en waarschijnlijk ook in de "beschikiing zorgtoeslag") staat €180. Dat je recht heb op een hogere zorgtoeslag is juist; als het goed is krijg je die in 2007 alsnog uitbetaald en dat mag je dan verrekenen in je aangifte 2007. De belastingdienst zal bij je aangifte 2006 ook de laatste in 2006 afgegeven beschikking over 2006 volgen.]

Echter, bij de aangifte wordt gevraagd naar de in 2006 ontvangen zorgtoeslag. Moet ik nu uitgaan van de daadwerkelijk ontvangen toeslag ofwel de toeslag die ik eigenlijk ontvangen zou moeten hebben.

Daarnaast vind ik de regeling heel krom. Je zorgtoeslag wordt nu immers niet over je inkomen minus woningschulden bepaald, maar ook over je aftrekposten. Ofwel de belastingdienst steunt je nog eens EXTRA wanneer je zorgkosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald Koeman schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
Ik heb in 2006 kosten gehad aan m'n leaseauto die aftrekbaar zijn van de bijtelling. Mijn werkgever heeft dit nog niet verrekend dus ik moet dit zelf met de belastingdienst afhandelen. Iemand enig idee hoe ik dit in m'n aangifte verwerk?
Niet dus bij de belastingdienst. De vraag over de leaseauto ontbreekt dus in de aangifte 2006 omdat alles inclusief de declarabele kosten via de werkgever loopt. Als de werkgever dat niet meer in 2006 heeft recht getrokken zal hij dat dus in 2007 moeten doen [en heb je dus over 2007 een lagere of zelfs negatieve bijtelling]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
[ Bij het opgeven van de toeslag 2006 dient men uit te gaan van de laatste in 2006 ontvangen beschikken zorgtoeslag 2006. Komt er in 2007 alsnog een herziene beschikking 2006 omdat je recht heb op meer toeslag (zoals GoT aangeeft) of juist minder toeslag (omdat je je inkomen te laag had geschat) dan kjanm dat verschil worden meegenomen in de aangifte over 2007]

[De belastingwetgever (=2e kamer) is gek op kromme regelingen: als je in 2006 je hypotheek hebt overgesloten en door de boeterente nog meer eigenwoningaftrek hebt dan heb je nog meer recht op zorgtoeslag]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THIJZEL schreef op maandag 22 januari 2007 @ 02:37:
Over het aftrekken van ziektekosten en aanverwante premies:
- Op mijn loonstrookje staat bij de cumulcatieven een kopje "zorgverzekering" met een xxx bedrag er achter. Is dit de premie die ik mede kan aftrekken?
- Ik heb meerdere werkgevers, ik neem aan dat ik die premies gewoon kan optellen?
- Mijn zorgverzekering wordt door mijn ouders betaald, kan ik deze aftrekken? Zo niet, kunnen zij deze aftrekken?

Als ik het goed bekijk kan ik(of mijn ouders) dus eventueel (standaardpremie+ aanvullende premie + premie op loonstrook + evt. andere kosten) - zorgtoeslag aftrekken?
Pas Op Wat staat er op de loonstrook en/ of de jaaropgave: Als het 9bij sommigen) de premie van de basisverzekering is en de premie voor de aanvullende verzekering, die door de werkgever (bijvoorbeeld door een collectief contract) via het salaris wordt betaald dan is er sprake van een aftrekbaar bedrag [en dan nog moet je de basispremie - standaardaftrek €1015 - isoleren van de premie aanvullende verzekering - geheel aftrekbaar -.

Wat zeker ook op de loonstrook staat en niet aftrekbaar is, is de bijdrage zorgverzekeringswet, dat is de inhouding van 6.5% over het bruto loon die in plaats gekomen is van de premie ziekenfondswet en die door de werkgever is gekompenseerd door 6.5% verhoging van het brutoloon Je wordt overigens voor die "loonverhoging" wel gepakt: er - bij wordt de modale werknemer 42% loonheffing over ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:28:
[...]
Wat zeker ook op de loonstrook staat en niet aftrekbaar is, is de bijdrage zorgverzekeringswet, dat is de inhouding van 6.5% over het bruto loon die in plaats gekomen is van de premie ziekenfondswet en die door de werkgever is gekompenseerd door 6.5% verhoging van het brutoloon Je wordt overigens voor die "loonverhoging" wel gepakt: er - bij wordt de modale werknemer 42% loonheffing over ingehouden.
Niet? WEL!

uit het belastingprogramma :
Aftrekbaar bedrag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werk gever of uitkerende instantie heeft ingehouden, is aftrekbaar. Ook als u daarvoor een vergoeding ontving. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt berekend over maximaal 30.015. Als u in loondienst was of een AOW-uitkering ontving, hield uw werkgever of de Sociale Verzekeringsbank de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van 1.950 (6,5% van 30.015). Als u een uitkering (geen AOW) ontving, bijvoorbeeld pensioen of een lijfrente-uitkering, hield de uitkerende instantie de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van 1.320 (4,4% van 30.015).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
Heb tot 1,5 jaar geleden gestudeerd en nu vroeg ik me af of ik een verzoek tot middeling in kon dienen en of dit eventueel dan geld op zou leveren.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Eskimootje schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:54:
Heb tot 1,5 jaar geleden gestudeerd en nu vroeg ik me af of ik een verzoek tot middeling in kon dienen en of dit eventueel dan geld op zou leveren.

Iemand enig idee?
http://www.berekenhet.nl/...ddeling-inkomen-box1.html

Je mag helaas geen rekening houden met allerlei aftrek posten, bovenstaande link rekent alles voor je uit. Ik zit in dezelfde situatie.

Mijn situatie :

2003 niets verdiend
2004 begonnen met werken (4 maanden)
2005 volledig gewerkt
2006 volledig gewerkt

Volgens mijn berekeningen kan _ik_ het beste middeling aanvragen over 2004,2005 en 2006. Maar daarvoor moet je wel eerst aangifte doen, en pas middeling aanvragen nadat die jaren definitief zijn geworden. (2006 dus ongeveer begin 2007.. hopelijk schieten ze een beetje op, heb de definitieve van 2005 ook nog niet ontvangen grmbl...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Stampre schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:07:
[...]

Je kan zelf niet de 100% claimen als je niet een half jaar over langer samenwoont. Echter het totaal van jullie beiden aangiften moet 100% zijn. Je kunt in het aangiftebiljet namelijk aangeven dat je bijvoorbeeld 50% eigenaar bent. Hierdoor wordt het eigenwoningforfait met de helft verminderd. Je moet dus kijken voor de periode dat je niet langer dan 6 maanden hebt samengewoond in een jaar tot welk deel ieder gerechtigd is.

voor wat betreft de teruggaaf over 2007, als je zeker weet dat je langer dan een half jaar gaat samenwonen in 2007 en het is voordeliger de gehele aftrek bij jou te nemen dan kan dat gewoon. Het is tenslotte een teruggaaf voor het belastingjaar 2007.

Hou je er in het jaar van aankoop ook rekening mee dat je een deel van de notariskosten meeneemt in de aftrek, je afsluitprovisie, eventueel je bereidstellingsprovisie? Je mag ook nog een stelpost opnemen voor het onderzoek naar de beste hypotheek. Ik zou hiervoor ong 100 euro voor opnemen (hierbij moet je denken aan gemaakte telefoonkosten, reiskosten enz). Mocht je nog vragen hebben PM me dan maar even. Aangiften maken is namelijk mijn werk :-)
tnx voor je tips, PM zal wel leuk zijn, maar dat lukt me niet bij jou ;)

Nog ff een andere vraag.

Hoe zit het met die 30 jaar aftrekken van rente :?
Mag ik totaal 30 jaar aftrekken, of 30 jaar met een zelfde hypotheek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 09:32:
Nog ff een andere vraag.

Hoe zit het met die 30 jaar aftrekken van rente :?
Mag ik totaal 30 jaar aftrekken, of 30 jaar met een zelfde hypotheek :?
Ik zal een voorbeeldje geven.

Je sluit een hypotheek af van 200.000 euro voor 30 jaar, na 15 jaar neem je een nieuwe hypotheek van 300.000 euro weer voor 30 jaar.

Gedurende jaar 1 t/m 15 mag je de rente over 200.000 euro aftrekken.
Gedurende jaar 16 t/m 30 mag je de rente over 300.000 euro aftrekken.
Gedurende jaar 31 t/m 45 mag je de rente over 100.000 (300.000-200.0000) euro aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
Dus eigenlijk gewoon: de euro die je leent mag je maar 30 jaar aftrekken. Je neemt wat dat betreft je geld van de oude lening "mee".

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:58
Ik zit in de positie dat ik werk, maar thuis woon bij mijn ouders. Ik betaal per maand een bedrag hiervoor. Hoe moeten ik en mijn ouders dit opgeven aan de belasting? Alvast bedankt voor het antwoord, ik kan het namelijk niet vinden op de B-dienst-site ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
I.R. Butcher schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:58:
Ik zit in de positie dat ik werk, maar thuis woon bij mijn ouders. Ik betaal per maand een bedrag hiervoor. Hoe moeten ik en mijn ouders dit opgeven aan de belasting? Alvast bedankt voor het antwoord, ik kan het namelijk niet vinden op de B-dienst-site ;)
Niet. ;) Je hoeft hiervoor niets op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om een studieschuld tijdens de studie op te geven als schuld om zo mijn vermogen lager te krijgen?

Met studieschuld bedoel ik dus het totaal aan ontvangen bedragen van de IBGroep (uitwonende beurs) plus kosten voor gebruik OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

TweakersOnly schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:36:
[...]
Niet. ;) Je hoeft hiervoor niets op te geven.
Nou misschien hij niet.. maar zijn ouders krijgen zeg maar inkomen van hem. Dus ik denk dat zijn ouders het wel moeten opgeven.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 18:26

Sherlock

No Shit

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:25:
Is het mogelijk om een studieschuld tijdens de studie op te geven als schuld om zo mijn vermogen lager te krijgen?

Met studieschuld bedoel ik dus het totaal aan ontvangen bedragen van de IBGroep (uitwonende beurs) plus kosten voor gebruik OV.
Nee, dit is helaas niet mogelijk.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Falcon schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:29:
[...]

Nou misschien hij niet.. maar zijn ouders krijgen zeg maar inkomen van hem. Dus ik denk dat zijn ouders het wel moeten opgeven.
ik ben geen belasting expert maar ik denk niet dat dit als inkomen wordt gezien maar als een soort van onkostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil jullie ook even om advies vragen want ik snap er om den duur niks meer van.

Ik heb vorig jaar 4 maanden lang een HBO opleiding gedaan maar die is omgezet in een gift omdat ik er op tijd mee ben gestopt.(per 31-12-2005)

Nu heb ik dit jaar veel gewerkt waarbij ik boven de €15000 zat. Maar aangezien ik in van januari t/m augustus geen stufi heb ontvangen, mag ik gewoon boven die €10.000 euro grens komen van de IB groep.

Maar ik krijg sinds September dus weer een basisbeurs (iets van €92), ik woon thuis bij mn vader.

Ik heb in totaal rond de € 1750 aan studiekosten gehad, (€1519 collegegeld en ongeveer €150 aan boeken) maar ik heb veel boeken via marktplaats gekocht dus die kan ik helaas niet meerekenen denk ik.

Ik kan nu als aftrekpost hanteren:

€ 1750 - (vergoeding 4 x € 179) €716 - €500 aftrek = € 534?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb van mijn werk de volgende opgave gehad:

Loon: 22051
ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen: 4536
levensloopkorting: 0
verrekende arbeidskorting: 1357
loon zorgverzekeringswet: 20705
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH: 1346

Als ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij het loon zorgverzekeringswet optel kom ik precies op het 'totale' loon van 22051

Hoe moet ik dit nu aangeven op mijn belastingaangifte??

Als ik namelijk invul het loon van 22051 invul , een arbeidskorting van 1357 en loonheffing van 4536 dan moet ik ruim 800 terugbetalen! dat lijkt me toch niet de bedoeling op mijn sloebersalaris...

Of moet ik de bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH (loonheffing?) bij de loonheffing optellen?
ter info, mijn bruto loon is dus 20705 en NIET 22051

Ik snap er niks van :? -O- kan iemand mij een helder antwoord geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Op je salarisstrookje staat meestal iets van "fiscaal loon", dat moet je invullen in het programma. Niet je netto loon 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
The Legend schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:18:
Op je salarisstrookje staat meestal iets van "fiscaal loon", dat moet je invullen in het programma. Niet je netto loon 8)7
Bij de Jaaropgaaf, zoals in de post boven je, moet hij het bedrag gebruiken zoals bij Loon staat..
Toch ?
Dat is wat hij bruto het hele jaar verdient heeft.

Hoe kan zijn bruto loon van 20705 minder zijn dan 22051 ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hoyden op 28-01-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wat ik van de belastingdienst website begrijp is dat ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij de loonheffing moet optellen. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 07:44
Met veel moeite alles ingevuld wat de zorgverzekeringswet betreft maar omdat wij een redelijk salaris met z'n tweetjes hebben denk ik dat we daarom niet boven de drempel uitkomen.
De drempel is bij ons meer dan het bedrag aan Zorgkosten. (Dus premies + apotheek 46 euro)
Vorig jaar kwam ik er ook niet overeen. Lijkt me ook vrij normaal trouwens als je verder geen gekke zorgkosten maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door kevertje1977 op 28-01-2007 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 07:44
Metro2002 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:24:
wat ik van de belastingdienst website begrijp is dat ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij de loonheffing moet optellen. Kan iemand dit bevestigen?
Geen idee maar je kan deze volgens mij sowieso opvoeren in het scherm:
Aftrekposten/Buitengewone Uitgaven/Ziektekosten/Rekenhulp algemene uitgaven : Inkomensafhankelijke bijdragen Zorgverzekeringswet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:56
Metro2002 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:24:
Het is in ieder geval ingehouden loonheffing, dus je mag hem wel opgeven. De vraag is alleen of het bedrag bij "ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen" inclusief of exclusief deze extra heffing is. Geen idee eigenlijk wat hier gebruikelijk is. (Ik zou zeggen dat het bedrag inclusief de extra heffing is, en dat ze de heffing nog eens apart vermelden zodat je hem makkelijk kunt over nemen bij je zorgkosten, maar als je dan ineens een flink bedrag moet terugdokken zonder dat je iets vreemds hebt gedaan dan is wel weer raar idd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:25
De ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet wordt ook belast, vandaar dat die twee bedragen niet overeenkomen. Je hebt je 'eigen' bruto-loon, en daar wordt de bijdrage zorg bijgeteld. Dat hele bedrag wordt belast.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Groentenboer schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:09:
De ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet wordt ook belast, vandaar dat die twee bedragen niet overeenkomen. Je hebt je 'eigen' bruto-loon, en daar wordt de bijdrage zorg bijgeteld. Dat hele bedrag wordt belast.
Ik snap er nog steeds niets van :D..

Voorbeeld :

Loon : 1000
bijdrage zfw : -65 (6.5%)
bijdrage werkgever : 65

waarover betaal je nu belasting? 1000 of 1065? (Ik neem aan gewoon die 1000)

edit :

denk dat ik trouwens dit jaar maar om uitstel ga vragen om alles in te dienen, de vorderingsrente staat op dit moment namelijk op 4,7%, meer dan ik op mijn spaarrekening krijg.. wel de moeite waard om wat langer op je geld te wachten ;) (bovendien kan ik (of mijn vriendin :P) ) het dan niet uitgeven)

Iemand wel eens om uitstel gevraagd? Hoe doe je dat precies?

[ Voor 29% gewijzigd door WVL_KsZeN op 28-01-2007 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:25
1065, want dat wat je werkgever voor je betaald is ook een beloning.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm vanaf 2003 nooit aangifte gedaan. Student en/of werk bij uitzendburo. Toch maar eens bellen of zij nog inkomens gegevens hebben van toen!

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 21:35 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.