Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 68.073 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die huisapotheek aftrek van 23 euro per persoon, verwachten ze heir ook daadwerkelijk bonnetjes van tijdens een controle of is dit een standaard bedrag wat je in mag vullen net als bijvoorbeeld arbeidskorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:36

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:26:
die huisapotheek aftrek van 23 euro per persoon, verwachten ze heir ook daadwerkelijk bonnetjes van tijdens een controle of is dit een standaard bedrag wat je in mag vullen net als bijvoorbeeld arbeidskorting?
Nee, je hoeft geen bonnetjes te laten zien. Zelfs als je geen enkel pilletje of zalfje gebruikt kun je toch die 23 euro pp als aftrek nemen.

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is goed nieuws:-)
txs voor de snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik mag voor mijn oudste dochter ook 23 euro opgeven zie ik voor huisapotheek, mag dit ook voor mijn jongste dochter als deze in het laatste kwartaal 2006 geboren is?
ik kan hier op de belasting site niets over vinden helaas.
het gaat niet om een groot bedrag maar door tips hier op de site (en andere sites) kom ik toch al 200 euro rijker uit de aangifte:-)
ik wil dat laatste 10tje dus ook nog hahahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* spam

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ook ik heb een vraagje wat betreft de aftrekpost scholingkosten...

Mijn situatie:

Heb van januari 2006 t/m augustus 2006 uitwonende studiefinancering gehad, vanaf september 2006 geen recht meer op stufi..
Heb van januari 2006 t/m december 2006 geleend bij IBG en OV jaarkaart gehad..

Heb een computer aangeschaft in september 2006 van 1000euro..
Heb studieboeken aangeschaft in het nieuwe collegejaar september 2006 - december 2006
Heb collegegeld betaald van jan 2006 t/m juni 2006 en vanaf september 2006 t/m december 2006 (maanden zonder stufi)..

Hoe moet ik het formulier precies invullen?
Gewoon de studiemaanden januari 2006 t/m augustus 2006 toen ik stufi kreeg buiten beschouwing laten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:53:
Hoi allemaal,

Heb van januari 2006 t/m augustus 2006 uitwonende studiefinancering gehad, vanaf september 2006 geen recht meer op stufi..
Heb van januari 2006 t/m december 2006 geleend bij IBG en OV jaarkaart gehad..

Heb een computer aangeschaft in september 2006 van 1000euro..
Heb studieboeken aangeschaft in het nieuwe collegejaar september 2006 - december 2006
Heb collegegeld betaald van jan 2006 t/m juni 2006 en vanaf september 2006 t/m december 2006 (maanden zonder stufi)..

Hoe moet ik het formulier precies invullen?
Gewoon de studiemaanden januari 2006 t/m augustus 2006 toen ik stufi kreeg buiten beschouwing laten?
Ik zelf heb veel gehad aan de site van de Universiteit Utrecht. Ook de info hierover van de belastingdienst helpt een klein beetje. Daarbij net nog een half uur aan de telefoon gehangen met de belastingtelefoon.

normbedragen:
1 januari tot en met 31 augustus 2006 E 177,09
1 september tot en met 31 december 2006 E 179,00

Ervan uitgaande dat je uitwonend bent en dito beurs ontvangen hebt in de periode jan. t/m aug. 2006 moet je inderdaad die periode buiten beschouwing laten. Je beurs is in dat geval hoger dan het normbedrag en er is dus niets aftrekbaar. N.B. Afwijken van de normbedragen is enkel toegestaan indien de werkelijke kosten hoger zijn dan 2xhet normbedrag.
In geval van thuiswonende beurs kan je normbedrag -/- prestatiebeurs -/- drempel (€500) aftrekken.

In de periode sept. t/m dec. 2006 heb je al je studiekosten zelf betaald en zijn deze aftrekbaar. Hierbij moet je uitgaan van de normbedragen. Je hoeft geen rekening te houden met het deel van 2006 waarin je beurs ontvangen hebt. (In geval van uitwonende beurs die hoger is dan het normbedrag zou er anders dus een negatief bedrag overblijven).

Verder nog iets wat wellicht goed is om te weten:
Indien je ouders een duit in het zakje hebben gedaan is dat voor hen aftrekbaar. Je ouders kunnen bij de persoonsgebonden aftrekposten het volgende aanvinken Aftrek kosten levensonderhoud voor kinderen jonger dan 30 jaar die geen recht hebben op studiefinanciering. Dit loopt per kwartaal, dus in jouw geval voor het 4e kwartaal van 2006. De belastingdienst zei mij wel dat het dan goed is als ze dit bedrag ovemaken als levensonderhoud en dus niet als 'voor je studie' of ' van papa en mama' :)

Hopelijk is het zo duidelijk. Zo niet, misschien weet ik het antwoord op de evt. vraag dan nog wel omdat het nu redelijk goed in mijn hoofd zit.

Succes ermee

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26

Rival24

I'll Be Back

Ik heb vandaag ook een poging gewaagd om mijn belastingaangifte te doen, maar ik ben tegen een paar problemen aangelopen.

Situatie: Ik heb in 2006 2 werkgevers gehad waarvan 1 tijdelijk (stage). Van mijn vaste werkgever heb ik een loonstrookje gehad, maar van mijn stage niet. Bij mijn stage werkgever heb ik destijds op het loonbelastingformulier aangegeven dat de werkgever de loonheffingskorting niet toe moet passen (want dat moest volgens het diagram).

Problemen: Het eerste probleem is dat ik 'Loon' en 'Loon Zorgverzekeringswet' op mijn loonstrook zie staan, en ik dus niet weet welke ik in mijn belastingprogramma in moet voeren. Als ik het goed heb begrepen betaalt mijn werkgever 6,5% over mijn salaris om de 6,5% die ik moet afdragen te compenseren (het verschil is ook 6,5%)

Het tweede probleem is 'arbeidskorting'. Omdat ik na 1949 ben geboren en niet meer dan €8.132 heb verdiend, moet ik mijn inkomen x 1,795% doen om aan de arbeidskorting te komen aldus de helpfile van het belastingprogramma. Op mijn loonstrook staat echter een ander bedrag onder het kopje 'Arbeidskorting', namelijk meer dan €200 euro, en ook al ga je van het maximum bedrag (8132) uit, 1,795% daarvan is 146 euro, en dus niet, meer dan 200. Wat is hier aan de hand?

Het derde, en tweede probleem met de arbeidskorting is dat ik voor mijn 2e werkgever (stage) ook 3 zaken moet invullen in het belastingprogramma: 'Loon' (met of zonder ZVW?), 'Loonheffing' en 'Arbeidskorting'. De eerste 2 staan op mijn laatste loonstrookje gewoon opgeteld en lijken me geen probleem, maar heb ik hier ook met arbeidskorting te maken? Zo ja, is dat gewoon 1,795% over het bedrag? Ik twijfel hierover vanwege mijn probleem hierboven met mijn andere werkgever waar dat rekensommetje niet opgaat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is of zie ik gewoon iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
Ik heb maar erg weinig ervaring met belastingaangifte (zo ongeveer: 0), vandaar deze vraag...

Ik studeer en heb 2 bijbaantjes. Op een heb ik mn korting toegepast en dus vrijwel geen belasting betaald, bij de ander wel, en zal (denk ik) dus ook wat centjes terug krijgen. Mijn totaal verdiende geld van beide baantjes bij elkaar is niet zo hoog (werk niet zo veel): zeg iets van 2100 euro. Dat betekent volgens mij dat ik vrijwel alle betaalde belasting terug zal krijgen. Klopt het, dat het dan voor mij eigenlijk geen nut heeft om aftrekposten op te voeren, aangezien ik toch waarschijnlijk niks hoef te betalen? (mogelijke kosten die ik zou kunnen opvoeren zijn pc en andere studiekosten (o.a. een vliegticket))

[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 31-01-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Veratje,

Ik heb de boeken in september gekocht en m'n computer in oktober, dus het is voor mij voordeliger om al die bedragen bijelkaar op te tellen.. (160 boeken + 300 afschrijving computer + 650 collegegeld september t/m december) dan het normbedrag te gebruiken.

En moet ik dan neerzetten collegegeld sept t/m dec 2006 geen stufi meer ofzo in het invulvakje, of geloven ze dat wel?

Bedankt voor de reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marteltor schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:53:
Ik heb maar erg weinig ervaring met belastingaangifte (zo ongeveer: 0), vandaar deze vraag...

Ik studeer en heb 2 bijbaantjes. Op een heb ik mn korting toegepast en dus vrijwel geen belasting betaald, bij de ander wel, en zal (denk ik) dus ook wat centjes terug krijgen. Mijn totaal verdiende geld van beide baantjes bij elkaar is niet zo hoog (werk niet zo veel): zeg iets van 2100 euro. Dat betekent volgens mij dat ik vrijwel alle betaalde belasting terug zal krijgen. Klopt het, dat het dan voor mij eigenlijk geen nut heeft om aftrekposten op te voeren, aangezien ik toch waarschijnlijk niks hoef te betalen? (mogelijke kosten die ik zou kunnen opvoeren zijn pc en andere studiekosten (o.a. een vliegticket))
Je zal inderdaad alles terug krijgen. Ziektekosten e.d. kunnen volgend jaar eventueel wel leiden tot aftrek als je ze dit jaar niet kunt gebruiken. Dus vul alles gewoon in, als je aftrekposten hebt, maar die kun je dit jaar niet gebruiken, kun je ze volgend jaar wellicht wel gebruiken.

Een vliegticket is trouwens geen studiekosten, o.a. reis en verblijfkosten ivm studie zijn niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:40:
[...]

Je zal inderdaad alles terug krijgen. Ziektekosten e.d. kunnen volgend jaar eventueel wel leiden tot aftrek als je ze dit jaar niet kunt gebruiken. Dus vul alles gewoon in, als je aftrekposten hebt, maar die kun je dit jaar niet gebruiken, kun je ze volgend jaar wellicht wel gebruiken.

Een vliegticket is trouwens geen studiekosten, o.a. reis en verblijfkosten ivm studie zijn niet aftrekbaar.
Ok! Bedankt voor de tips! :) :)
Maar, mag je die aftrekposten dan zomaar doorschuiven naar volgend jaar? (ik zal d'r zelf ook eens wat over gaan lezen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:57:
[...]

dus het is voor mij voordeliger om al die bedragen bijelkaar op te tellen.. (160 boeken + 300 afschrijving computer + 650 collegegeld september t/m december) dan het normbedrag te gebruiken.
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:47:
[...]
N.B. Afwijken van de normbedragen is enkel toegestaan indien de werkelijke kosten hoger zijn dan 2xhet normbedrag.
Dat staat in het pdf'je van de belastingdienst hierover, dus ik vrees dat dat niet kan/mag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik stort per maand iedere keer 100 euro voor mijn aanvullend pensioen volgens mij kan ik hiervan een deel aftrekken van de belastingdienst. Ik kan echter nergens vinden hoeveel en op welke post dit zou moeten iemand enig idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Rival24 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:09:
Het tweede probleem is 'arbeidskorting'. Omdat ik na 1949 ben geboren en niet meer dan €8.132 heb verdiend, moet ik mijn inkomen x 1,795% doen om aan de arbeidskorting te komen aldus de helpfile van het belastingprogramma. Op mijn loonstrook staat echter een ander bedrag onder het kopje 'Arbeidskorting', namelijk meer dan €200 euro, en ook al ga je van het maximum bedrag (8132) uit, 1,795% daarvan is 146 euro, en dus niet, meer dan 200. Wat is hier aan de hand?

Het derde, en tweede probleem met de arbeidskorting is dat ik voor mijn 2e werkgever (stage) ook 3 zaken moet invullen in het belastingprogramma: 'Loon' (met of zonder ZVW?), 'Loonheffing' en 'Arbeidskorting'. De eerste 2 staan op mijn laatste loonstrookje gewoon opgeteld en lijken me geen probleem, maar heb ik hier ook met arbeidskorting te maken? Zo ja, is dat gewoon 1,795% over het bedrag? Ik twijfel hierover vanwege mijn probleem hierboven met mijn andere werkgever waar dat rekensommetje niet opgaat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is of zie ik gewoon iets over het hoofd?
Volgens mij rekent de belastingdienst zelf de arbeidskorting uit aan het einde van de rit, die kan je ook gewoon leeg laten (Dat zie je bij de heffingskortingen op je laatste of eennaar laatste pagina) Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken Over die andere dingen ga ik niets roepen :), dat is namelijk 50% gok kans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 08:44:

Dat staat in het pdf'je van de belastingdienst hierover, dus ik vrees dat dat niet kan/mag..
Ik denk ook dat het helaas niet kan...
Als je de normbedragen hanteert, moet je dan bij ontvangen stufi de thuiswonende beurs opschrijven? Ik vind het namelijk raar als je de uitwonende beurs moet opschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:02:
[...]
Als je de normbedragen hanteert, moet je dan bij ontvangen stufi de thuiswonende beurs opschrijven? Ik vind het namelijk raar als je de uitwonende beurs moet opschrijven...
Daar zijn ook weer bedragen voor geloof ik... het deel voor huisvesting en levensonderhoud hoef je bijvoorbeeld niet op te geven meen ik, welke bedragen dat precies zijn weet ik niet. Dat zou dus beurs - huiskosten - levensonderhoud zijn

---- Ik zou niet raar staan te kijken als je dan de thuiswonende beurs overhoudt...

[ Voor 12% gewijzigd door Jaspertje op 01-02-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:02:
[...]

Gewoon de uitwonende beurs. Belastingvoordeel is er dus alleen voor thuiswonende studenten en niet voor uitwonende studenten. Het normbedrag is lager dan de uitwonende beurs dus je houdt een negatieve aftrekpost over. Vind het ook vreemd maar dat is wel hoe het werkt.

Aftrekpost studiekosten is dus alleen interessant voor mensen die geen uitwonende beurs ontvangen, dus mensen met een thuiswonende beurs of mensen zonder stufi.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 01-02-2007 11:50 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:01:
ik stort per maand iedere keer 100 euro voor mijn aanvullend pensioen volgens mij kan ik hiervan een deel aftrekken van de belastingdienst. Ik kan echter nergens vinden hoeveel en op welke post dit zou moeten iemand enig idee
Dit is wat lastiger, premies ter aanvulling van het pensioentekort mogen in aftrek worden gebracht als je jaarruimte hoog genoeg is.
Jij zou in potentie 1200 af kunnen trekken.

Heb je misschien van je werkgever een overzicht van je pensioenaangroei over 2005 gekregen.?
Het gaat namelijk om het bedrag wat vermeldt staat bij 'Factor-A'.

Dit is nodig om te berekenen of je iets in aftrek mag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:36:
[...]

Dit is wat lastiger, premies ter aanvulling van het pensioentekort mogen in aftrek worden gebracht als je jaarruimte hoog genoeg is.
Jij zou in potentie 1200 af kunnen trekken.

Heb je misschien van je werkgever een overzicht van je pensioenaangroei over 2005 gekregen.?
Het gaat namelijk om het bedrag wat vermeldt staat bij 'Factor-A'.

Dit is nodig om te berekenen of je iets in aftrek mag brengen.
ik neem aan dat het gaat over de pensioenaangroei in 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

TrailBlazer schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:46:
[...]

ik neem aan dat het gaat over de pensioenaangroei in 2006
Nee, voor je aangifte over 2006 moet je kijken naar je inkomen en pensioenaangroei in 2005 (hoe krom het ook is en klinkt).

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Rival24 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:09:
Ik heb vandaag ook een poging gewaagd om mijn belastingaangifte te doen, maar ik ben tegen een paar problemen aangelopen.

Van mijn vaste werkgever heb ik een loonstrookje gehad, maar van mijn stage niet.
Je moet bij beide werkgevers om een Jaaropgave vragen! Ik ben een keer zo dom geweest om van mijn laatste loonstrookje aangifte te doen, en dat geintje koste me 500 euro een paar maanden later :P
Problemen: Het eerste probleem is dat ik 'Loon' en 'Loon Zorgverzekeringswet' op mijn loonstrook zie staan, en ik dus niet weet welke ik in mijn belastingprogramma in moet voeren. Als ik het goed heb begrepen betaalt mijn werkgever 6,5% over mijn salaris om de 6,5% die ik moet afdragen te compenseren (het verschil is ook 6,5%)

Voor alle drie de problemen geldt dat deze op je jaaropgave netjes voor het hele jaar bij elkaar opteld terug moet kunnen vinden. Dus Loon - Arbeidskorting en Loonheffing, sinds 2006 is er een kopje voor de Ziekenfonds premie bijgekomen. Deze kun je dan 1-1 invullen, en klaar is klara :)

Succes

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:44:
[...]
Gewoon de uitwonende beurs. Belastingvoordeel is er dus alleen voor thuiswonende studenten en niet voor uitwonende studenten. Het normbedrag is lager dan de uitwonende beurs dus je houdt een negatieve aftrekpost over. Vind het ook vreemd maar dat is wel hoe het werkt.

Aftrekpost studiekosten is dus alleen interessant voor mensen die geen uitwonende beurs ontvangen, dus mensen met een thuiswonende beurs of mensen zonder stufi.
Okay, maar ik heb dus 4 maanden helemaal geen beurs gehad..

Hoe moet ik dat dan invullen?

De 8 maanden die ik wel beurs heb gehad buiten beschouwing laten en dan dus de 4 * het normbedrag als aftrekpost en dan 0 ontvangen toeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik zit met een vraag:

Ik heb in 2005 een laptop gekocht met een waarde van 2200 euro
Deze gebruikte ik voor school.
Inmiddels heb ik sinds een half jaar een vaste baan. Ik heb dus afgelopen jaar nog een half jaar gestudeerd.

Nou heb ik voor 2005 dit niet opgegeven omdat ik toch alles terugkreeg.

Is het nu zo dat ik dit jaar wel 2200-10%/3= 660 euro mag opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:08:
[...]

Okay, maar ik heb dus 4 maanden helemaal geen beurs gehad..

Hoe moet ik dat dan invullen?

De 8 maanden die ik wel beurs heb gehad buiten beschouwing laten en dan dus de 4 * het normbedrag als aftrekpost en dan 0 ontvangen toeslagen?
12*normbedrag -/- 8*beurs -/- drempel. Zal dus nog steeds op nul uitkomen als die beurs een uitwonende beurs was.
Timeless schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:06:
Beste medetweakers,

Ik zit met een vraag:

Ik heb in 2005 een laptop gekocht met een waarde van 2200 euro
Deze gebruikte ik voor school.
Inmiddels heb ik sinds een half jaar een vaste baan. Ik heb dus afgelopen jaar nog een half jaar gestudeerd.

Nou heb ik voor 2005 dit niet opgegeven omdat ik toch alles terugkreeg.

Is het nu zo dat ik dit jaar wel 2200-10%/3= 660 euro mag opgeven?
Je had verder geen beurs of andere kosten? Hou ook rekening met de drempel voor studiekosten.

[ Voor 38% gewijzigd door argro op 01-02-2007 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
argro schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:21:
[...]
Je had verder geen beurs of andere kosten? Hou ook rekening met de drempel voor studiekosten.
Nee, geen beurs meer in mijn laatste jaar. Andere kosten zijn betaald door mijn ouders.

Dus als ik het goed begrijp mag ik nu 660-(drempel van 500)= 160 euro aftrekken?

[ Voor 12% gewijzigd door Klitse op 01-02-2007 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Christoph schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
[...]

http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf

Hier staat een stukje over studiekosten, ik ben zelf ook aan het twijfelen of ik nu wel of niet mijn lening kan aftrekken?
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen hierover?
Ik ben momenteel bezig met het invullen van mijn studiekosten, om daar een deel van terug te krijgen. Nou heb ik het topic door zitten spitten en het bovenstaande pdfje, maar ik kan nergens vinden hoe het precies zit met een uitwonende beurs. Ik begreep dat ik alleen maar de basisbeurs er weer van moet trekken, maar ik weet dit niet helemaal zeker. Ik heb dit jaar een laptop gekocht voor naast me studie, dus ik wil er dit jaar wel het meeste eruit halen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:21:
[...]
12*normbedrag -/- 8*beurs -/- drempel. Zal dus nog steeds op nul uitkomen als die beurs een uitwonende beurs was.
Dit moet zijn 4*normbedrag volgens een handleiding die een 2e lijn van de BD mij gisteren voorlas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kickasz schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:38:
[...]

Ik ben momenteel bezig met het invullen van mijn studiekosten, om daar een deel van terug te krijgen. Nou heb ik het topic door zitten spitten en het bovenstaande pdfje, maar ik kan nergens vinden hoe het precies zit met een uitwonende beurs. Ik begreep dat ik alleen maar de basisbeurs er weer van moet trekken, maar ik weet dit niet helemaal zeker. Ik heb dit jaar een laptop gekocht voor naast me studie, dus ik wil er dit jaar wel het meeste eruit halen... :+
Helaas, als je een uitwonende beurs krijgt is deze hoger dan het normbedrag en kan je niets aftrekken tenzij je kosten hoger waren dan tweemaal de normbedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:29:
[...]

Dit moet zijn 4*normbedrag volgens een handleiding die een 2e lijn van de BD mij gisteren voorlas.
Het normbedrag mag je officieel alleen gebruik als je ook nog een beurs ontvangt geloof ik. Acht maanden dus in jouw geval. Maar ik denk dat je wel veilig zit als je dit bedrag ook nog gebruikt wanneer je geen beurs meer hebt. Hier zullen ze geen vragen over stellen omdat ze immers zelf bepaald hebben dat het een redelijk bedrag is. Anders zul je bonnetjes bij elkaar moeten zoeken van collegegeld (is al een groot deel) en boeken.
Timeless schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:52:
[...]

Nee, geen beurs meer in mijn laatste jaar. Andere kosten zijn betaald door mijn ouders.

Dus als ik het goed begrijp mag ik nu 660-(drempel van 500)= 160 euro aftrekken?
Dat zou ik niet precies weten. Ik kan mij goed voorstellen dat je het bedrag van je computer ook nog moet reduceren, je hebt immers niet een heel jaar gestudeerd.

[ Voor 28% gewijzigd door argro op 01-02-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09

ChangeLife4Ever

owned by above

Timeless schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:52:
[...]

'k Heb 'n beetje 't zelfde probleem gehad. Eerste 6 maanden thuiswonend, mét basisbeurs. Daarna 2 maanden uitwonende beurs. De laatste 4 maanden géén beurs. Ik heb gebeld en de ambtenaar zei, omdat ik het hele jaar een OV gehad heb, dat ik voor de eerste 6 maanden "normbedrag - beurs" mag aangeven. De 2 volgende maanden niets, omdat de beurs hoger is dan het norm bedrag. De laatste 4 maanden mag ik de normbedragen opgeven en omdat ik geen beurs heb gehad hoef ik dit ook niet in mindering te brengen ;)

Als je dus wél een OV heb gehad in die laatste maanden/ het laatste jaar, mag je dus alleen het normbedrag opgeven...

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChangeLife4Ever schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:28:
'k Heb 'n beetje 't zelfde probleem gehad. Eerste 6 maanden thuiswonend, mét basisbeurs. Daarna 2 maanden uitwonende beurs. De laatste 4 maanden géén beurs. Ik heb gebeld en de ambtenaar zei, omdat ik het hele jaar een OV gehad heb, dat ik voor de eerste 6 maanden "normbedrag - beurs" mag aangeven. De 2 volgende maanden niets, omdat de beurs hoger is dan het norm bedrag. De laatste 4 maanden mag ik de normbedragen opgeven en omdat ik geen beurs heb gehad hoef ik dit ook niet in mindering te brengen ;)

Als je dus wél een OV heb gehad in die laatste maanden/ het laatste jaar, mag je dus alleen het normbedrag opgeven...
Maar dan laat je dus in principe die 2 maanden met uitwonende beurs buiten beschouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:07:
[...]

Maar dan laat je dus in principe die 2 maanden met uitwonende beurs buiten beschouwing?
Yep. Die twee maanden was mijn beurs dus ook hoger dan het normbedrag. Als ik het zelf verzonnen zou hebben zou ik zeggen dat je (in mijn geval) alle normbedragen minus alle ontvangen beurs moet doen. De belastingambtenaar zei echter dat ik die twee maanden helemaal weg mocht laten, wat dus in mijn geval mooi meer aftrek oplevert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
ChangeLife4Ever schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:28:
[...]

Nou snap ik er nog minder van dan ik eerst deed. (hoezo leuker kunnen we het niet maken gemakkelijker wel).

Ik lees op de site van de bd dat de formule is:

kosten-vergoeding-drempel=bedrag

Dan kom ik uit op 660-0-500=160

Klopt dit of moet ik nou ook nog weer rekening houden met een normbedrag en dat halve jaar OV wat ik nog had?

[ Voor 14% gewijzigd door Klitse op 02-02-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Timeless schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:09:
[...]

Nou snap ik er nog minder van dan ik eerst deed. (hoezo leuker kunnen we het niet maken gemakkelijker wel).

Ik lees op de site van de bd dat de formule is:

kosten-vergoeding-drempel=bedrag

Dan kom ik uit op 660-0-500=160

Klopt dit of moet ik nou ook nog weer rekening houden met een normbedrag en dat halve jaar OV wat ik nog had?
Volgens mij (en die ambtenaar) moet je aantal maanden dat je OV (of "echte" stufi) hebt gehad * normbedrag - vergoedingen (bij jou dus 0) op geven bij studiekosten. De drempel wordt er dan automatisch vanaf gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
ChangeLife4Ever schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:57:
[...]

Volgens mij (en die ambtenaar) moet je aantal maanden dat je OV (of "echte" stufi) hebt gehad * normbedrag - vergoedingen (bij jou dus 0) op geven bij studiekosten. De drempel wordt er dan automatisch vanaf gehaald
dan kom ik dus op zoiets:

7 * normbedrag - vergoeding

Dus iets van 7 * 177 = 1239

Das dan toch veel meer dan de oorspronkelijke 160 die ik wou opgeven?

Ik zal wel gek zijn.

*edit

Het lijkt idd zo te zijn zoals Change al zegt:

Welke bedragen u mag meetellen, hangt af van uw uitgaven:
- Waren de uitgaven niet hoger dan tweemaal het bedrag van de
normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel norm-
bedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag verminderd met de
beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u
eerder heeft afgetrokken, af.

Of moet ik deze hanteren:

Waren de uitgaven hoger dan tweemaal de normbedragen in de
Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo?
Trek dan het normbedrag van de werkelijke uitgaven af.
Vervolgens trekt u daar het bedrag van de beurs die u heeft ont-
vangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken,
van af. Het restant kunt u meetellen.

Iemand nog wat aan te merken op de berekening.

[ Voor 71% gewijzigd door Klitse op 02-02-2007 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Als jij 7 maanden OV hebt gehad, is dat inderdaad goed en als je er problemen mee hebt, dat je zoveel aftrek hebt, dan doe je 't toch niet. Goed voor de staatskas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
ChangeLife4Ever schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:31:
[...]

Als jij 7 maanden OV hebt gehad, is dat inderdaad goed en als je er problemen mee hebt, dat je zoveel aftrek hebt, dan doe je 't toch niet. Goed voor de staatskas :+
Ik heb er geen problemen mee behalve als het niet juist is.
Als het wel juist is vind ik het prima.

Bedankt iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Nou ik snap er echt geen ene deuk meer van. Net iemand van de B-telefoon aan de lijn gehad, maar
die had hetzelfde niveau als ik ;)

Mijn situatie is als volgt:
Hele jaar 2006 gestudeerd.
Tot en met augustus heb ik een uitwonende beurs ontvangen.
Daarna (sept/okt/nov/dec) heb ik een lening gehad.
Ik heb 2 pc's gekocht. Ik heb zelf al uitgerekend wat ik daarvan kan aftrekken; (jee ik kan iets :D).
Dat is ongeveer 265 euro.

Nu komt mijn vraag. Wat kan ik opgeven aan studiekosten?
4 x normbedrag (sept-dec) als kosten? (1e 7 mndn niet, want uitw. beurs hoger dan normbedrag).
Of kan ik mijn collegeld (ong 1500 euro) + nog wat boekengeld minus die 4 x normbedragen aftrekken?

Ik weet zeker dat ik iets door elkaar haal. Maar wat? |:(

(weet je wat trouwens triest is? Ik heb gewoon een vak gevolgd Loon en inkomstenbelasting, waarbij ik zonder enige moeite (als opdracht) de belasting kon invullen van een directeur met 8 panden, 2 in het buitenland, aanmerkelijk belang bla bla; ga zo maar door. En nu lukt mij dit niet eens? :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Dionysos schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:11:

Ik heb 2 pc's gekocht. Ik heb zelf al uitgerekend wat ik daarvan kan aftrekken; (jee ik kan iets :D).
Vertel me eens welke berekening je daar op hebt uitgevoerd en hoe je dat in het programma verwerkt, want ik geloof nog steeds niet dat mijn berekening juist is.

Laat maar:

Voorwaarden aftrek
Uw studiekosten of andere scholingsuitgaven mag u onder de
volgende voorwaarden meetellen:
– U of uw fiscale partner doet de uitgaven voor uw studie.
– De opleiding of studie is gericht op uw (toekomstige) beroep of
werk.
– De uitgaven (min eventuele vergoedingen) zijn hoger dan de
drempel van € 500. De uitgaven boven de drempel mag u
aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van € 15.000.
Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een
vergoeding ontvangt, bijvoorbeeld een vergoeding van uw werkgever,
moet u deze vergoeding eerst van uw uitgaven aftrekken voordat u
het aftrekbedrag berekent.
De volgende kosten mag u meetellen:
– lesgeld;
– kosten voor studieboeken of vakliteratuur;
– afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame
zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voorzover u die zaak
gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening
houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en
randapparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een
restwaarde van 10%

Het is dus gewoon de 160 euro die ik in het begin ook al had. Dat hele gedoe over normbedragen gaat hier dus niet op.

[ Voor 60% gewijzigd door Klitse op 02-02-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Nou ik dacht dat het zo moet:
Prijs van de pc - 10% en dat gedeeld door drie. Want je moet het geloof ik over drie jaar spreiden.
En dat is het bedrag wat je dan aan kosten kan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 14:43
(weet je wat trouwens triest is? Ik heb gewoon een vak gevolgd Loon en inkomstenbelasting, waarbij ik zonder enige moeite (als opdracht) de belasting kon invullen van een directeur met 8 panden, 2 in het buitenland, aanmerkelijk belang bla bla; ga zo maar door. En nu lukt mij dit niet eens? :X )
Dan moet je je schoolgeld niet van de belasting aftrekken maar gewoon terughalen..... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Nou ik snap er echt geen ene deuk meer van. Net iemand van de B-telefoon aan de lijn gehad, maar
die had hetzelfde niveau als ik ;)

Mijn situatie is als volgt:
Hele jaar 2006 gestudeerd.
Tot en met augustus heb ik een uitwonende beurs ontvangen.
Daarna (sept/okt/nov/dec) heb ik een lening gehad.

Nu komt mijn vraag. Wat kan ik opgeven aan studiekosten?
4 x normbedrag (sept-dec) als kosten? (1e 7 mndn niet, want uitw. beurs hoger dan normbedrag).
Of kan ik mijn collegeld (ong 1500 euro) + nog wat boekengeld minus die 4 x normbedragen aftrekken?

Ik weet zeker dat ik iets door elkaar haal. Maar wat? |:(

Je moet een keuze maken tussen bonnetjes en normbedragen. Officieel mag je alleen gebruik maken van normbedragen in de maanden dat je stufie ontgangt.

Voor jou geldt dus:
8*normbedrag -/- 8*stufie -/- drempel + bonnetjes van 4 maanden = aftrekpost.

Waarschijnlijk zul je geen afstrekpost overhouden omdat je een uitwonenden beurs had. Daar de uitwonende beurs hoger is dan het normbedrag is er voor uitwonenden studenten geen sprake van een aftrekpost.

Bovendien zijn aftrekposten alleen van belang wanneer je meer dan €6500 euro per jaar verdient. Voor menig student niet interessant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Ok dus als ik jou goed begrijp dan moet ik de eerste 8 maanden laten zitten. Logisch, want uitwonende beurs is hoger dan het normbedrag.

Hierna moet ik een keuze maken uit bonnetjes of normbedragen.
Als ik voor normbedragen ga, dan kom ik uit op: 4*179 = 716 euro.

Als ik ga voor bonnetjes, mag ik dan gewoon mijn collegeld a 1500 gebruiken. En dan nog een paar honderd euro voor boeken?

Voor mij is het wel interessant want ik heb ongeveer 10.000 bijverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dionysos schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:33:
Ok dus als ik jou goed begrijp dan moet ik de eerste 8 maanden laten zitten. Logisch, want uitwonende beurs is hoger dan het normbedrag.

Hierna moet ik een keuze maken uit bonnetjes of normbedragen.
Als ik voor normbedragen ga, dan kom ik uit op: 4*179 = 716 euro.

Als ik ga voor bonnetjes, mag ik dan gewoon mijn collegeld a 1500 gebruiken. En dan nog een paar honderd euro voor boeken?

Voor mij is het wel interessant want ik heb ongeveer 10.000 bijverdiend.
Nee, je kunt niets laten zitten. Je moet het hele jaar meerekenen. Waar suggereer ik dat je de eerste acht maanden kunt laten zitten?

Je moet een keuze maken tussen bonnetjes of normbedragen. Officieel mag je alleen met normbedragen rekenen in de maanden dat je een beurs ontvangen hebt, in de overige maanden dus met bonnetjes. Het lijkt me logisch dat je maar 1/12 van het collegeld per maand op mag voeren. De BD is sinterklaas niet.

Waarschijnlijk heb je gewoon "pech" omdat je een uitwonende beurs hebt gehad. Hierdoor is de som van beurs en drempel hoger dan de kosten. Geen aftrekpost dus. Dat is misschien vreemd maar zo zijn de regels nu eenmaal.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 02-02-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Kan ik, als ik niet tandarts verzekerd ben, mijn tandartskosten opvoeren bij ziektekosten?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

argro schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:11:
[...]
Nee, je kunt niets laten zitten. Je moet het hele jaar meerekenen. Waar suggereer ik dat je de eerste acht maanden kunt laten zitten?

Je moet een keuze maken tussen bonnetjes of normbedragen. Officieel mag je alleen met normbedragen rekenen in de maanden dat je een beurs ontvangen hebt, in de overige maanden dus met bonnetjes. Het lijkt me logisch dat je maar 1/12 van het collegeld per maand op mag voeren. De BD is sinterklaas niet.

Waarschijnlijk heb je gewoon "pech" omdat je een uitwonende beurs hebt gehad. Hierdoor is de som van beurs en drempel hoger dan de kosten. Geen aftrekpost dus. Dat is misschien vreemd maar zo zijn de regels nu eenmaal.
Als Dionysos de laatste maanden 'n OV heeft gehad, dan heeft hij als aftrekpost (volgens de belasting ambtenaar):
1ste 8 maanden: Niets, omdat je beurs hoger is dan je normbedrag
laatste 4 maanden: Normbedrag - beurs (wat dus 0 is)

van de IB-Groep site:
Je kunt studiefinanciering krijgen in de vorm van een prestatiebeurs en een OV-studentenkaart.
Wanneer je dus 'n OV hebt gehad heb je dus studiefinanciering gehad. Wanneer je studiefinanciering hebt gehad, moet je in beginsel de normbedragen gebruiken, tenzij je meer dan 2 (of meer, weet ik even niet) keer het normbedrag hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

sjolmers schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:35:
Kan ik, als ik niet tandarts verzekerd ben, mijn tandartskosten opvoeren bij ziektekosten?
uit de helpfunctie van het aangifteprogramma:
Medische hulp
U kunt uitgaven meetellen voor:

de huisarts, de tandarts of een specialist;

verpleging in een ziekenhuis of een andere verpleeginstelling;

paramedische behandelingen door of onder begeleiding van een arts. Bijvoorbeeld: fysiotherapie, acupunctuur, revalidatie, logopedie, homeopathie of chiropraxie.
Ja dus :+ Je kan ze opgeven onder "overige uitgaven" bij ziektekosten.

[ Voor 6% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 02-02-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

ChangeLife4Ever schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:36:
[...]

Als Dionysos de laatste maanden 'n OV heeft gehad, dan heeft hij als aftrekpost (volgens de belasting ambtenaar):

van de IB-Groep site:

[...]

Wanneer je dus 'n OV hebt gehad heb je dus studiefinanciering gehad. Wanneer je studiefinanciering hebt gehad, moet je in beginsel de normbedragen gebruiken, tenzij je meer dan 2 (of meer, weet ik even niet) keer het normbedrag hebt betaald.
Ik heb dus een OV gehad. Dus ik mag als studiekosten alleen 4 x het normbedrag opgeven (-drempel)? En de computer zit zeker al in zo'n normbedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
ChangeLife4Ever schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 19:36:
[...]

Je mag niet zomaar de 1ste acht maanden los koppelen van de laatste 4 maanden natuurlijk. Dat zou een mooie boel worden, de ongunstige maanden laten we buiten beschouwing en we kijken alleen naar de gunstige maanden. Of je kijkt naat het hele jaar of je laat de aftrekpost geheel buiten beschouwing. Wanneer je acht maanden een uitwonende beurs hebt gehad dan blijft er gewoon geeen aftrekpost over omdat je beurs te hoog was.
Dionysos schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:16:
[...]

Ik heb dus een OV gehad. Dus ik mag als studiekosten alleen 4 x het normbedrag opgeven (-drempel)? En de computer zit zeker al in zo'n normbedrag?
Ja, je computer zit in de normbedragen.
Nogmaals: je gebruikt bonnetjes OF je gebruikt normbedragen.

Je moet gewoon 12*normbedrag -/- 8*stufie -/- drempel opgeven. Jammergenoeg is dat een negatief bedrag, geen aftekpost dus. Je kunt een jaar niet even in twee stukkken knippen omdat dat toevallig goed uitkomt.

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 02-02-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen, kheb deze hele topic door gelzen. best leuk wat je allemaal kan terug vragen, en wat de meeste mensen niet weten.

Ik heb nog een vraag.
Ik heb in 2005 een pc gekocht voor me school, maar dat heb ik niet vorig jaar aangegeven met aangiften.
Kan ik hem er nu gewoon bij zetten bij aangiften van 2006?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

argro schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:35:
[...]
Je mag niet zomaar de 1ste acht maanden los koppelen van de laatste 4 maanden natuurlijk. Dat zou een mooie boel worden, de ongunstige maanden laten we buiten beschouwing en we kijken alleen naar de gunstige maanden. Of je kijkt naat het hele jaar of je laat de aftrekpost geheel buiten beschouwing. Wanneer je acht maanden een uitwonende beurs hebt gehad dan blijft er gewoon geeen aftrekpost over omdat je beurs te hoog was.
[...]
Lees aub nogmaals mijn post. Ik heb de Belastingtelefoon hiervoor gebeld, regio Leiden. De beste man heeft mij tot twee keer toe verzekerd dat ik de maanden met uitwonende beurs in z'n geheel kon vergeten, omdat de beurs toch hoger was dan het nrombedrag. Je laat ook niet zomaar iets schieten wat je niet uitkomt, maar je situatie veranderd (van stufi mét uitwonende beurs naar gewoon stufi zonder prestatiebeurs) en dát brengt veranderingen met zich mee. De eerste 8 maanden is je situatie zodanig dat je niets af kunt trekken, de laatste 4 maanden is het anders. Nogmaals, de belastingambtenaar achtte dat ik 't correct deed wanneer ik de 2 maanden uitwonende beurs liet vallen.

Je kunt( Dionysos) natuurlijk ook altijd zelf nog eens de belastingtelefoon opbellen, dat scheelt weer 'n onduidelijkheid hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 11:36:
Hallo mensen, kheb deze hele topic door gelzen. best leuk wat je allemaal kan terug vragen, en wat de meeste mensen niet weten.

Ik heb nog een vraag.
Ik heb in 2005 een pc gekocht voor me school, maar dat heb ik niet vorig jaar aangegeven met aangiften.
Kan ik hem er nu gewoon bij zetten bij aangiften van 2006?

Bedankt
Volgens mij kan je altijd een correctie insturen van je aangifte. Je kunt 'm zowieso niet zomaar bij 2006 zetten, maar ("bedrag pc"-10%)/3 kan je 'r bij zetten ('t staat ook in dit topic al uitgelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag lui,

ik heb ook nog enkele vraagjes n.a.v. het doorspitten van dit topic;

-ik heb het programmaatje gedownload van de aangifte 2006. Ik zie alleen nergens waar ik de zorgtoeslag moet invullen? Box 1 => periodieke uitkeringen??

-Ook ik studeer en trek dus mijn collegegeld af en mijn boeken. Dit jaar is er ook een computer kast gekocht van ongeveer € 230 gekocht ( moeder ) en heb ik zelf mijn computer geupgrade voor enkele honderden euro's. Hoe werkt dit precies? Ik kies OF de computer van mijn moeder OF mijn upgrade.
Stel bedrag X - 10 % / 3. Dit maakt een bedrag dat ik in 2006, 2007 en 2008 mag opvoeren?

- Bij ontvangen vergoedingen ( studiekosten ) tel ik mijn uitwonende beurs voor 2006 op voor de maanden dat ik het gehad heb. Maar ik leen ook nog elke maand (wisselt per maand, ligt aan mijn financiele situatie :+ ) Kan ik hier nog wat mee?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:26:
Dag lui,

ik heb ook nog enkele vraagjes n.a.v. het doorspitten van dit topic;

-ik heb het programmaatje gedownload van de aangifte 2006. Ik zie alleen nergens waar ik de zorgtoeslag moet invullen? Box 1 => periodieke uitkeringen??

-Ook ik studeer en trek dus mijn collegegeld af en mijn boeken. Dit jaar is er ook een computer kast gekocht van ongeveer € 230 gekocht ( moeder ) en heb ik zelf mijn computer geupgrade voor enkele honderden euro's. Hoe werkt dit precies? Ik kies OF de computer van mijn moeder OF mijn upgrade.
Stel bedrag X - 10 % / 3. Dit maakt een bedrag dat ik in 2006, 2007 en 2008 mag opvoeren?

- Bij ontvangen vergoedingen ( studiekosten ) tel ik mijn uitwonende beurs voor 2006 op voor de maanden dat ik het gehad heb. Maar ik leen ook nog elke maand (wisselt per maand, ligt aan mijn financiele situatie :+ ) Kan ik hier nog wat mee?

Groeten
Als je een uitwonende beurs hebt ontvangen, kan je niets aftrekken zoals al een paar keer is aangegeven. Je kunt natuurlijk ook niet de computerkast van je moeder aftrekken, omdat die niet voor jouw studie is gebruikt :X Heb je wel 'n ov gehad in de laatste maanden, kijk dan even naar de voorgaande posts, daar staat alles in uitgelegd. Let vooral op NORMBEDRAGEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChangeLife4Ever schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:48:
[...]

Als je een uitwonende beurs hebt ontvangen, kan je niets aftrekken zoals al een paar keer is aangegeven. Je kunt natuurlijk ook niet de computerkast van je moeder aftrekken, omdat die niet voor jouw studie is gebruikt :X Heb je wel 'n ov gehad in de laatste maanden, kijk dan even naar de voorgaande posts, daar staat alles in uitgelegd. Let vooral op NORMBEDRAGEN
Hoezo niet dan? Als je boven de drempel blijft kan dat toch gewoon? (Ik heb dit voorgaande jaren wel zo gedaan!) Ik betaal zelf collegegeld, boeken etc. Of is het zo simpel dat je zegt: uitwonende beurs? Zo ja, niks geen studiekosten aftrekken. Ik heb in 2006 over januari t/m augustus een uitwonende beurs gehad. Daarna kreeg ik niks meer. Ook heb ik al jaren een OV

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 14:06:
[...]

Hoezo niet dan? Als je boven de drempel blijft kan dat toch gewoon? (Ik heb dit voorgaande jaren wel zo gedaan!) Ik betaal zelf collegegeld, boeken etc. Of is het zo simpel dat je zegt: uitwonende beurs? Zo ja, niks geen studiekosten aftrekken. Ik heb in 2006 over januari t/m augustus een uitwonende beurs gehad. Daarna kreeg ik niks meer. Ook heb ik al jaren een OV
We gaan uit van de volgende bedragen (weet ze niet precies):
Normbedrag: €175/maand (je kunt er ook voor kiezen om met bonnetjes te werken van collegegeld, boeken, computer et cetera)
Stufi: €225/maand
Drempel: €500

Jouw aftrekpost wordt dan (met gebruik van normbedragen):
12*normbedrag -/- 8*stufie -/- drempel= aftrekpost
12*175 -/- 8*225 -/- 500 < 0 dus geen aftrekpost.

De uitwonende beurs is hoger dan het normbedrag, er blijft dus geen aftrekpost over. Daarom geldt de volgende simpele regel: ALS uitwonend EN beurs DAN geen aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

ChangeLife4Ever schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:52:
[...]

Lees aub nogmaals mijn post. Ik heb de Belastingtelefoon hiervoor gebeld, regio Leiden. De beste man heeft mij tot twee keer toe verzekerd dat ik de maanden met uitwonende beurs in z'n geheel kon vergeten, omdat de beurs toch hoger was dan het nrombedrag. Je laat ook niet zomaar iets schieten wat je niet uitkomt, maar je situatie veranderd (van stufi mét uitwonende beurs naar gewoon stufi zonder prestatiebeurs) en dát brengt veranderingen met zich mee. De eerste 8 maanden is je situatie zodanig dat je niets af kunt trekken, de laatste 4 maanden is het anders. Nogmaals, de belastingambtenaar achtte dat ik 't correct deed wanneer ik de 2 maanden uitwonende beurs liet vallen.

Je kunt( Dionysos) natuurlijk ook altijd zelf nog eens de belastingtelefoon opbellen, dat scheelt weer 'n onduidelijkheid hier
Kijk dat staat dus weer haaks op dat andere bericht (deze is voor mij gunstiger natuurlijk).

Uiteraard zal ik zelf ook nog een keer even de belastingtelefoon bellen. Ook vandaag nog geprobeerd, maar helaas was deze op zaterdag gesloten. Blijven ambtenaren he? :P

Nou ja we zullen zien.... tot nu heb ik drie antwoorden hier gezien:
- alles meenemen (dus ook 1ste 8 mnd) en dan hou je niks over.
- alleen laatste 4 maanden meenemen en dan normbedrag pakken, want je had OV
- alleen laatste 4 maanden en dan bonnetjes.

Als ik meer duidelijk heb van de belasting telefoon, dan gooi ik het hier even neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het bijv. met een tweedehands processor die ik via marktplaats heb gekocht? Heb er wel een garantiebewijs van gekregen van de webwinkel via degene bij wie ik de processor heb gekocht, maar het geld cash gegeven? Wordt lastig denk ik hè.

En hoe groot is de kans eigenlijk dat je eruit gevist wordt? Zoals eerder gezegd, vorig jaar heb ik gewoon stom alles ingevuld, en zelfs volgens mij vergeten dat ik mijn uitwonende beurs eraf moest trekken! Maar niks van gehoord, en 'gewoon' geld gehad.

Ciao

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:49:
Hoe zit het bijv. met een tweedehands processor die ik via marktplaats heb gekocht? Heb er wel een garantiebewijs van gekregen van de webwinkel via degene bij wie ik de processor heb gekocht, maar het geld cash gegeven? Wordt lastig denk ik hè.

En hoe groot is de kans eigenlijk dat je eruit gevist wordt? Zoals eerder gezegd, vorig jaar heb ik gewoon stom alles ingevuld, en zelfs volgens mij vergeten dat ik mijn uitwonende beurs eraf moest trekken! Maar niks van gehoord, en 'gewoon' geld gehad.

Ciao
Zolang je geen absurde bedragen invult zul je er niet snel iets van horen denk ik. Maar waarom geen normbedragen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik vorig jaar nog nooit van gehoord :P
Nog een klein vraagje n.a.v. bovenstaande reply van dat je alleen 4 maanden opvoert. Ik heb computeronderdelen in september gelukkig gekocht. Mag ik dan dus meenemen. Dit is iets van € 100. Hoe moet je dit bedrag precies zien? Mag je dit er gewoon aftrekken volledig of zit je met procenten etc?
Bovendien heb ik hier nog een bonnetje liggen van schoolboeken met het enorme bedrag van 30 euro. Mag je dit volledige bedrag aftrekken onder 'restant persoonsgebonden aftrek' ervan uit gaande dat ik dit niet vorig jaar al heb gebruikt?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
uhmm voor de kenners....een vraagje....

In febr 2006 heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht. Nu ben ik dus het aangifteprogramma aan het invullen incl alle kosten die aftrekbaar zijn. Het huis is getaxeerd op 130.000 verder betalen we een dikke 620 euro aan hypotheek waarvan 200 p/m aftrekbaar is ongeveer maar wij doen dit per jaar.

Kan het dan kloppen dat ik samen met mijn vriendin volgens het programma 6000 euro terug krijg ??
Dat betekend dat ik dus 6000 - 2400(12*200) = 3600 euro aan overige kosten van aankoop etc van huis terugkrijg of maak ik een grote fout ???

Ik moet in Box 1 bij eigen woning rente en kosten invullen... Moet ik hiervoor zelf berekeningen gaan maken of moet ik dit toch ergens hebben staan op papier ?

mijn lijst :

hypotheek 7012
Overdrachtsbelasting 7800
Taxatiekosten 339
honorarium akte van levering 698
kadastraal recht 27

Iemand veel verstand hiervan ?!?

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Overzicht aftrekbare kosten woning --> klik

Overdrachtsbelasting is dus niet aftrekbaar.... Als het goed is krijg je van je hypotheekverstrekker een overzicht met de betaalde rente. De overige kosten (notaris, taxatie, inschrijving NHG, etc.) kun je terugvinden in het overzicht wat je van de notaris gekregen hebt. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
hmmm ik heb hier een lijst met div zaken die aftrekbaar zijn en daar staat bij overdrachtbelasting aftrekbaar JA indien meegefinancierd in hypothecaire lening....... wazig...

als ik op google invul kom idd uit dat het niet aftrekbaar is.... bedrag is al heel stuk geslonken nu helaas ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Jeff[NL] op 04-02-2007 12:47 ]

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kzyto schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:45:
hmmm ik heb hier een lijst met div zaken die aftrekbaar zijn en daar staat bij overdrachtbelasting aftrekbaar JA indien meegefinancierd in hypothecaire lening....... wazig...
De RENTE die je betaald als je de overdrachtsbelasting in je hypotheek meegefinancierd hebt is aftrekbaar. Niet de overdrachtsbelasting zelf... ;)

Je overdrachtsbelasting is 7800 euro, stel je hypotheekrente is 4 procent:

7800 x 0,04 = 312 euro aftrekken.

Let er dus even op dat er in het hypotheekbedrag wat je noemt (7012 euro), dit bedrag waarschijnlijk al verwerkt zit. Dit bedrag van 7012 euro is het totaal wat je aan rente betaald hebt, maar niet alles daarvan is officieel aftrekbaar...

In deze brochure staat precies uitgelegd wat als eenmalige kosten opgevoerd mag worden, en van welke componenten 30 jaar lang de rente afgetrokken mag worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Question Mark op 04-02-2007 13:10 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,
Weten jullie of en zo ja...onder welk kopje in box 1 ik de premie van mijn kapitaalverzekering (spaarhypotheek) kan aftrekken?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 21:55
Kan je volgens mij niet aftrekken. Aan de andere kant, je betaalt er ook geen belasting over tijdens het sparen.

Dacht ik tenminste.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Heeft iemand de precieze normbedragen voor de studiekosten voor 2006?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Wat is er mis met www.belastingdienst.nl ? Is het zo terug te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo13th
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:06
Ik ben bezig met mijn aangifte, maar ik begrijp het overzicht aan het einde van de aangifteprogramma niet helemaal.

Wat moet ik precies betalen en / of wat krijg ik terug??

Bij Terug te ontvangen inkomstenbelasting staat een bedrag. Neem aan dat ik dat inderdaad terug krijg..?

Bij Verschuldigde inkomsntenbelasting staat 0, dus daar hoef ik niks meer voor te betalen.

Bij Inkomstenbelasting box 1 staat dan een bedrag

Bij Premie volksverzekeringen staat een (hoog) bedrag

Als ik het goed begrijp zijn de laatste twee toch toelichtingen / uitsplitsingen van de eerste twee categorien? Dus het bedrag dat bij premie volksverzekeringen staat + dat wat bij inkomstenbelasting staat is het bedrag waarmee in het twee deel (Verschuldigde inkomstenbelasting) gerekend wordt? Dus als in het tweede deel "0" staat en in het eerste deel een bedrag X, dan krijg ik toch bedrag X terug? Ik hoef niet alsnog die premies te betalen hoop ik??

Ik hoop dat iemand dit voor mij kan beantwoorden. Ik heb namelijk dit jaar inkomen gehad waar ik geen belasting voer heb betaald. Volgens mij hoeft zijn mijn studieaftrekposten hoog genoeg, zodat ik het ook neit alsnog hoef te betalen. Maar het zou jammer zijn als ik die Premie Volksverzekering alsnog moet betalen want dat is een hoog bedrag :#.

random uninspiring quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 16:34

Animal_X

Rodin

Ik kom er ook niet uit... De vorige jaren stond er op mijn jaaropgaaf heel duidelijk een rubriek "Loon", "ingehouden loonheffing" en "verrekende arbeidskorting", maar dit jaar staan er de volgende rubrieken:

- Loonbelasting / premie volksverzekeringen:
- Ingehouden Loonbelasting / premie volksverzekeringen
- Verrekende arbeidskorting:
- Loon zorgverzekeringsweg:
- Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet:

Het is volgens mij al een paar keer voorbij gekomen, maar ik snap nog steeds niet hoe ik dit in het programma moet invullen...

"Loon" = Loonbelasting / premie volksverzekeringen ?
of
"Loon" = Loon zorgverzekeringsweg ?

Welke van deze twee moet ik nemen voor "Loon" in het programma? De Loon zorgverzekeringswet is iets lager dan loon loonbelasting/premie volksverzekeringen.

"Loonheffing" = Ingehouden Loonbelasting /premie volksverzekeringen ?
of
"Loonheffing" = Ingehouden Loonbelasting / premie volksverzekeringen + bijdrage zorgverzekeringswet ?

Welke rubriek(en) moet ik nemen voor loonheffing in het programma? Als dat alleen ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen is dan snap ik het niet, want dan is mijn loonheffing dit jaar 100 Euro minder dan vorig jaar terwijl ik 10% meer heb verdiend... (En krijg ik dus ook minder terug)
Dus moet ik hier de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet hier nog bij op tellen?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21
Wat ik me afvraag is; doet de belastingdienst ook nog controleren of je niet iets vergeten bent in te vullen van inkomen?... (Want snapte nu niet hoe het met me STUFI zat.. en me lesgeld..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Spike1506 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:18:
Wat ik me afvraag is; doet de belastingdienst ook nog controleren of je niet iets vergeten bent in te vullen van inkomen?... (Want snapte nu niet hoe het met me STUFI zat.. en me lesgeld..)
Jep, maar stufi is geen inkomen, dus dat hoef je niet op te geven, maar als jij wit werkt en jij vergeet dat op te geven (als je wel aangifte doet) dan zullen ze dat automatisch verwerken of je een bericht sturen (dat eerste was bij mijn vriendin zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de belastingtelefoon ook gebeld en die hebben mij ook verteld dat je gewoon de maanden waarin je uitwonende beurs hebt gekregen buiten beschouwing moet laten. De maanden waarin je geen stufie kreeg moet je gewoon het normbedrag voor gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:05:
Hallo mensen,
Weten jullie of en zo ja...onder welk kopje in box 1 ik de premie van mijn kapitaalverzekering (spaarhypotheek) kan aftrekken?
Alvast bedankt!
Premie van je kapitaalverzekering kun je niet aftrekken (rente die je betaalt wel). Verder is het ook zo dat je tot een bedrag van 75000 (weet ik niet zeker) in je kapitaalverzekering geen belasting over betaalt. Alles boven de 75000 betaal je iets van 2% vermogensbelasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Waar vind je dat bedrag van 75000? En geld dat elk jaar dan, of alleen het jaar dat je het gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:49:
[...]

Premie van je kapitaalverzekering kun je niet aftrekken (rente die je betaalt wel). Verder is het ook zo dat je tot een bedrag van 75000 (weet ik niet zeker) in je kapitaalverzekering geen belasting over betaalt. Alles boven de 75000 betaal je iets van 2% vermogensbelasting over.
poeh..

Rente die je betaalt op een kapitaalverzekering :? (Je bedoelt waarschijnlijk de rente die je betaalt op je hypotheek die vergezeld gaat met een kapitaalverzekering)
Als je een kapitaalverzekering in box 1 hebt afgesloten (kapitaalverzekering eigen woning) is deze tijdens de looptijd vrijgesteld van belasting en bij uitkering vrijgesteld van belasting als de uitkering niet hoger is dan 140.050 euro (of 280.100 euro bij fiscaal partnerschap) en niet hoger is dan de afgesloten hypotheek (en nog aan een aantal inlegvoorwaarden is voldaan). Kom je daar wel boven dan moet je over het verschil box 1 belasting betalen (en nee, dit is niet "2% vermogensbelasting" die je noemt)

Als je een kapitaalverzekering in box 3 afsluit betaal je effectief 1,2% vermogensrendementsheffing over alles wat boven de vrijstelling van 19.698 euro per persoon komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:06:
Had ik vorig jaar nog nooit van gehoord :P
Dat je er niets van hoort wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook mag.
Nog een klein vraagje n.a.v. bovenstaande reply van dat je alleen 4 maanden opvoert. Ik heb computeronderdelen in september gelukkig gekocht. Mag ik dan dus meenemen. Dit is iets van € 100. Hoe moet je dit bedrag precies zien? Mag je dit er gewoon aftrekken volledig of zit je met procenten etc?
Waarom geen normbedragen gebruiken? Daar zit alles al bij in.
Bovendien heb ik hier nog een bonnetje liggen van schoolboeken met het enorme bedrag van 30 euro. Mag je dit volledige bedrag aftrekken onder 'restant persoonsgebonden aftrek' ervan uit gaande dat ik dit niet vorig jaar al heb gebruikt?
Hier snap ik helemaal niets van. Waarom zou je schoolboeken niet onder studiekosten zetten (of normbedragen gebruiken). Wat heeft het restant persoonsgebonden aftrek hier mee te maken?

Het brengt mij echter wel op een andere vraag. Valt de aftrekpost studiekosten onder de persoonsgebonden aftrek? Afgelopen jaar heb ik niet zeer veel bijverdiend en ik heb de aftrekpost studiekosten dus niet nodig. Wanneer het onder de persoonsgebonden aftrek valt kan ik er volgend jaar nog iets mee. Wanneer dat niet het geval is dan kan ik het net zo goed niet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]argro schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:24:
[...]
Dat je er niets van hoort wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook mag.
[...]
Waarom geen normbedragen gebruiken? Daar zit alles al bij in.

Omdat ik misschien hoger uitkom met bonnetjes! Als ik de eerste 8 maanden buiten beschouwing laat, en alleen de laatste 4 maanden ga gebruiken en ik gebruik geen normbedragen maar je dan de boekkosten die in vanaf september heb gekocht volledig opvoeren of moet je gebruik maken van 4/12 deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:22
Even wat korte vraagjes. Ik doe een MBO opleiding en normaal deed ik altijd alle kosten die ik voor school heb gemaakt in een jaar opgeven. In de belastingopgave van 2005 heb ik dus o.a. boeken en schoolgeld voor het schooljaar 2005-2006 opgegeven. Echter, in 2006 heb ik alleen schoolgeld betaald (949 euro even uit het hoofd). Echter, kreeg ik twee dagen geleden een factuur van school (122 euro diverse kosten) en heb ik een nieuwe PC aangeschaft (op 1-1-2007).

Zou dat betekenen dat ik dit jaar geen schoolkosten kan aftrekken op mijn formulier? (~1000 euro kosten - 12* 70 euro basisbeurs - 500 euro drempel = negatief getal) Of zou ik bijvoorbeeld alsnog de normbedragen kunnen gebruiken die in het PDF-je staan op belastingdienst.nl (als ik de normbedragen gebruik, zou ik wel over de drempel heen komen waardoor ik weer iets terug krijg maar alles wat ik nu dus terugkrijg zal ik volgend jaar uiteindelijk dus minder terugkrijgen.

========================

EDIT:
Ik word hier toch weer een beetje simpel van. Heb ik halverwege het jaar een tweede contract gekregen bij dezelfde werkgever TNT. Eén voor mijn zaterdagcontract (3 urig onbepaalde tijd) en vanaf de zomervakantie (ongeveer) een avondcontract voor 6 uur die tot het einde van het jaar loopt (en ondertussen alweer verlengt is). Op het tweede contract heb ik dus GEEN loonheffingskorting omdat ik die al op mijn eerste contract hebt aangekruisd. Ik betaalde dus elke maand (als 21 jarige student) dik 100 euro loonheffing op het contract (gemiddeld betaalde ik iets van 40 procent belasting). Opzich niet erg want ik zit niet in financiele problemen (heb het redelijk ruim voor een student) maar dat geld wil ik uiteindelijk wel terug (ik ga met een inkomen van rond 8000 euro per jaar natuurlijk niet in schijf van 40 procent belasting zitten...) maar wat blijikt na het invullen (ongeacht van wel of geen schoolkosten): Ik krijg 766 euro terug maar ik moet nog 622 euro verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering betalen. WTF doe ik fout? Toen ik vroeger één contract had, kreeg ik aan het einde van het jaar een jaaropgave, kon ik misschien 100 euro terugkrijgen maar nu ik er een tweede contract bij heb gekregen heb ik 600 euro te weinig gehad in een half jaar maar krijg ik wel 144 euro terug. Das natuurlijk toch heel eerlijk..... Fuck die lui.... Vorig jaar ook al een naheffing van fucking 1000 euro gehad en nu word ik weer genaaid. What the hell doe ik fout? Het enige wat ik invul is mijn loonheffing, arbeidskorting en jaarloon. De rest is niet van toepassing op mij.

[ Voor 46% gewijzigd door Robkazoe op 05-02-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Je wordt niet genaaid hoor. Als je €8000 verdient is het toch niet zo gek dat je belasting moet betalen? Als iedereen altijd alles terug zou krijgen konden we de BD net zo goed opheffen.

Het "belastingvrije bedrag" is ongeveer €6500. Daar zit jij dus €1500 boven. Over deze €1500 betaal je 32% (laagste tarief). Dat is dus ongeveer €622.

Heeft niets met één of twee contracten te maken. Wanneer je bij beide contracten loonheffingskorting gehad zou hebben zou je nu waarschijnlijk een naheffing moeten betalen. Wanneer je bij geen van de twee contracten loonheffingskorting had gehad dan had je gedurende het jaar meer belasting betaald en nu ook meer terug gekregen. Maakt dus allemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:22
Bedankt voor je uitleg. Aan de ene kant snap ik het ook wel maar aan de andere kant toch ook weer niet. Zo wordt je als student toch ook niet echt gepromoot om aan het werk te gaan (of heel erg beperkt). Was ooit is gestopt met school en heb de rest van het schooljaar gedood door een baantje te nemen. Daar kreeg ik toen ook al zo'n gruwelijke naheffing op waar je echt beroerd van wordt. Toen had ik ook al zo'n gevoel van: je kan beter op de straat wat gaan klooien dan hard aan het werk te gaan en de maatschappij een plezier te doen door actief de economie te helpen en niet aan een uitkering te zitten/rondhangen op straat en overlast veroorzaken. Maar goed, ik kan dan beter een politieke partij oprichten en mijn standpunt duidelijk maken dan jullie hier te vervelen. Nogmaals bedankt argro ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Klein vraagje: ik heb gestudeerd van oktober 2005 tot en met augustus 2006. Tot oktober 2005 en vanaf 1 september 2006 heb ik fulltime gewerkt.

In 2005 heb ik het collegegeld in één keer betaald. Bij de aangifte over 2005 heb ik het volledige bedrag aan collegegeld, boeken en een deel van de aangeschafte computer opgegeven onder de aftrekposten. Ik ontving tijdens die periode geen studiefinanciering.
Kan ik nu bij de aangifte over 2006 het normbedrag opgeven of moet ik me beperken tot de daadwerkelijk gemaakte kosten? De daadwerkelijk gemaakte kosten over deze 8 maanden bestaan uit ongeveer 200 euro aan boeken en 300 euro voor de aangeschafte computer. Dat is bij elkaar lager dan 8 maal het normbedrag.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
argro schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:21:
Heeft niets met één of twee contracten te maken. Wanneer je bij beide contracten loonheffingskorting gehad zou hebben zou je nu waarschijnlijk een naheffing moeten betalen. Wanneer je bij geen van de twee contracten loonheffingskorting had gehad dan had je gedurende het jaar meer belasting betaald en nu ook meer terug gekregen. Maakt dus allemaal niet uit.
Precies. Iedereen betaalt gewoon wat ie hoort te betalen. Wel zo eerlijk. Ondanks al het gezeik wordt er ook een hoop goed mee gedaan (zoals de straat laatst hier, al zijn dat andere centen :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Robkazoe schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:42:
Bedankt voor je uitleg. Aan de ene kant snap ik het ook wel maar aan de andere kant toch ook weer niet. Zo wordt je als student toch ook niet echt gepromoot om aan het werk te gaan (of heel erg beperkt). Was ooit is gestopt met school en heb de rest van het schooljaar gedood door een baantje te nemen. Daar kreeg ik toen ook al zo'n gruwelijke naheffing op waar je echt beroerd van wordt. Toen had ik ook al zo'n gevoel van: je kan beter op de straat wat gaan klooien dan hard aan het werk te gaan en de maatschappij een plezier te doen door actief de economie te helpen en niet aan een uitkering te zitten/rondhangen op straat en overlast veroorzaken. Maar goed, ik kan dan beter een politieke partij oprichten en mijn standpunt duidelijk maken dan jullie hier te vervelen. Nogmaals bedankt argro ;) :)
Een inkomen uit een bijbaan van €6500/jaar wil ik niet direct heel erg beperkt noemen. Menig student kan prima rondkomen met een bijbaan van €500/maand. Een student hoort zijn tijd primair in zijn studie te steken en niet in een bijbaan. Wanneer een student toch tijd heeft en zo veel werkt dat hij meer dan €6500/jaar weet bij te verdienen dan vind ik dat hij/zij best een beetje belasting mag betalen, net als alle andere Nederlanders.

Het wordt een student natuurlijk ook niet ontmoedigd om te werken, hij wordt hetzelfde behandeld als alle andere Nederlanders. Ik zie niet in waarom een student fiscaal gestimuleerd zou moeten worden om meer dan €6500 per jaar te gaan verdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door argro op 05-02-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

OK net de belastingtelefoon aan de lijn gehad.

Als je uitwonende beurs hebt gehad, dan mag je die maanden geheel buiten beschouwing laten.
Je hoeft dus niet door te rekenen met een negatief bedrag.

Voor die overige maanden mag je de daadwerkelijk gemaakte kosten gewoon aftrekken.

Alleen ben ik weer eens vergeten te vragen hoe dat zit als je je collegegeld gespreid hebt betaald.....

edit: nogmaals gebeld. Als je je collegegeld gespreid betaald, mag je alleen die termijnen doorgeven die je in 2006 hebt betaald. Op zich wel logisch natuurlijk. Maar je kan ook de andere kant op redeneren en zeggen dat je in feite aan het begin van het jaar 1500,- kwijt bent aan collegegeld, maar dat je een soort van betalingsregeling hebt. Maar de kosten zijn al gemaakt bij het inschrijven voor het nieuwe academische jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Dionysos op 06-02-2007 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

Laat maar

/edit

[ Voor 87% gewijzigd door Wokschotel op 06-02-2007 10:15 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
Robkazoe schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:42:
je moet eens weten wat een werkende nederlander per jaar betaald aan belasting :(

Is in ieder geval een getal met 5 cijfers, dus klaag niet :P

Dan heb ik het nog niet eens over die onzinnige pensioen en overige ellende (ook elke maand een paar 100 €)

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 06-02-2007 10:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Pensioen hoeft niet per se hoor, als jij het niet wil: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Hmm, ik heb net toch maar een brief gestuurd naar mijn belastingkantoor in de regio. Want ik wil toch duidelijkheid (op paier) hebben over het opgeven van het gehele of een gedeelte van het collegegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
paella schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:44:
mmhh, dat werkt in mijn CAO toch echt anders, ik ben het zover ik en het bedrijf bekend domweg verplicht te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

paella schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:44:
vanaf je 25e wel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
in mijn branche (metalektro) zelfs al vanaf je 21e jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Heeft dat dan per CAO te maken ofzo? Ik zit niet in een CAO en volgens mij zou ik kunnen kiezen voor geen pensioen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Iemand die me even wegwijs kan maken in WOZ en leegstand van woningen?
Onze situatie:

We hebben een huis gekocht, 2 oktober 2006. Deze is verbouwd en per 1 december 2006 zijn we daar in getrokken. Nu heeft dus ons oude huis vanaf 1 december weer leeggestaan. Hoe moet ik dit nu in 't programma invullen? Want het programma geeft een melding dat periodes overlappen e.d. en dat dat niet mag... :( Je hoeft bij WOZ alleen je hoofdverblijf op te geven, als je 2 woningen hebt...

ingevulde gegevens (fictieve cijfers):
oude woning: WOZ gegevens: 01-01 t/m 30-11 150.000
nieuwe woning WOZ gegevens: 01-12 t/m 31-12 200.000

Bij bijzondere situaties van de eigen woning:
in de rekenhulp aanvinken "de woning stond leeg en was te koop, of was gekocht en stond leeg, of was in aanbouw.
waardes in de invoervelden:
01-12 t/m 31-12 150.000
02-10 t/m 30-11 200.000

Hierbij geeft het programma dus de meldingen:
De door u ingevulde periodes overlappen met de periodes die u heeft ingevuld in de rekenhulp "bijzondere situaties van de eigen woning" wilt u het scherm toch verlaten?
en:
Een of meerdere van de door u ingevulde periodes eindigen voor 31-12-2006. als u in 2006 een eigen woning heeft verkocht of op een andere wijze vervreemd, moet u in het scherm "box1 werk en woning" ook "eigen woning: bijleenregeling" aanvinken. Wilt u het scherm verlaten?

Wie kan me hiermee helpen, want de belastingtelefoon "snapt het ook niet"... zij krijgen de meldinge niet als ze alles hetzelfde invullen... ik snap er nix van. ik heb al 2x alles opnieuw ingevoerd, door de .pas bestanden te verwijderen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
born2tweak schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:52:
Wie kan me hiermee helpen, want de belastingtelefoon "snapt het ook niet"... zij krijgen de meldinge niet als ze alles hetzelfde invullen...
For what it's worth, ik krijg hier ook dezelfde foutmelding dus dat de belastingtelefoon de melding niet krijgt lijkt me BS.

[edit]Volgens de online help heb je het gewoon goed ingevuld. Ik zou de waarschuwing mbt de overlappende periodes dus gewoon negeren (het programma kan zo te zien de mapping niet maken tussen WOZ periodes van oud huis/nieuw huis en de 'bijzondere' periodes van oud huis/nieuw huis.)
De melding over de bijleenregeling niet negeren, die zal je wel in moeten vullen.

[ Voor 34% gewijzigd door sverzijl op 06-02-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 19:44

beany

Meeheheheheh

Zoals ik het begreep van de belastingfoon(ik zit in een soortgelijke situatie... 2 huizen waarvan 1 leeg) hoef je de leegstaande woning niet op te geven. Je kan wel de rente er van aftrekken. Dit heeft te maken met de 2 jaar regeling. Voorwaarden zijn wel: Het leegstaande huis moet te koop staan, moet onbewoond zijn je moet er niet ingeschreven zijn.

Maar goed, belastingfoon schijnt niet altijd even betrouwbaar te zijn. Ik vul het zo in en zie wel

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Weet iemand hoe de het restant persoonsgebonden aftrek precies werkt? Ik heb dit jaar een dusdanig inkomen gehad dat mijn heffings- en arbeidskorting ruimschoots voldoende zijn om alle betaalde belasting terug te vragen. Het is dus voor dit jaar niet nodig om aftrekposten zoals studiekosten in te vullen. Ik heb in totaal bijna €2000 aan persoonsgebonden aftrekposten die ik dus niet gebruik. Kan ik deze persoonsgebonden aftrekposten meenemen naar volgend jaar als restand persoonsgebonden aftrek? Hoe werkt dat precies? Nu invullen of volgend jaar invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

born2tweak schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:52:
ingevulde gegevens (fictieve cijfers):
oude woning: WOZ gegevens: 01-01 t/m 30-11 150.000
nieuwe woning WOZ gegevens: 01-12 t/m 31-12 200.000

Bij bijzondere situaties van de eigen woning:
in de rekenhulp aanvinken "de woning stond leeg en was te koop, of was gekocht en stond leeg, of was in aanbouw.
waardes in de invoervelden:
01-12 t/m 31-12 150.000
02-10 t/m 30-11 200.000
Volgens mij staat hier 2x BIJNA het zelfde, wat gegevens door elkaar gegooid misschien, en misschien de data intikken op chronologische volgorde?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Waar het om gaat is dat 't ene huis (150.000) in december leeg heeft gestaan en ik daar geen WOZ over wil betalen en dat ik bij 't andere huis (200.000) in december er in ben getrokken en dus van oktober en november geen eigenwoningforfait wil betalen.

Als ik alleen het bovenste invul en 't onderste weglaat (die bijzondere situatie) dan zeurt het programma dat ik mijn woning heb verkocht, omdat de WOZ periode eindigt voor 31-12. Dus... ik weet het niet meer... :(
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.