Afgelopen zomer kreeg ik de definitieve aanslag gekregen van 2004 en 2005, dus dat kan best lang duren.crazyx schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 08:18:
[...]
Die heb ik inderdaad ook heel snel gekregen. Maar tot hoe lang kan het duren totdat ik de definitieve kan verwachten?
Ik heb best wel wat teruggekregen, maar durf niet aan dat geld komen, omdat het voorlopig gelabeld is.
Ik heb hierover gebeld naar mijn financieel adviseur en die wist me te vertellen dat "de formulieren" daarvoor nog niet binnen warenRudedadude schreef op donderdag 15 november 2007 @ 08:13:
Meer mensen die hun voorlopige teruggaaf over 2008 al geregeld hebben?
Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Ok, dit is dus zo'n horen-zeggen-van bericht
, maar ik was vanmiddag bij de opticien voor een zonnebril op sterkte. Deze vertelde mij dat hij van een klant, die bij de belastingdienst werkt, had gehoord dat de richtlijn wat betreft de aftrekbaarheid van medische hulpmiddelen gaan veranderen (c.q. verdwijnen).
Dit betekend dus dat in 2008 gekochte brillen e.d. geen extra heffingskorting meer op zullen leveren. Misschien dus een idee om als je binnenkort van plan bent een nieuwe bril aan te schaffen, dit deze maand nog te doen.
NB: meer info over medische hulpmiddelen/gezinshulp e.d. staat elders in dit topic. Hoeveel korting het oplevert hangt af van je inkomen, heffingsdrempel e.d.
Dit betekend dus dat in 2008 gekochte brillen e.d. geen extra heffingskorting meer op zullen leveren. Misschien dus een idee om als je binnenkort van plan bent een nieuwe bril aan te schaffen, dit deze maand nog te doen.
NB: meer info over medische hulpmiddelen/gezinshulp e.d. staat elders in dit topic. Hoeveel korting het oplevert hangt af van je inkomen, heffingsdrempel e.d.
_██_
(ಠ_ృ)
Ik heb dat ook (veel) eerder gehoord, dat de Belastingdienst dat van plan is. Ik ben alleen benieuwd of ze dat dan niet nog deze maand aan moeten gaan geven, lijkt me stug dat ze dat -bijvoorbeeld- halverwege volgend jaar over heel 2008 kunnen afkondigen...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Nou ja, het lijkt me ook sterk dat de belastingdienst zelf die regeling kan afschaffen. Daar gaan een minister/kabinet over lijkt me. Hoe snel ze dat doen is echter weinig over te zeggen, maar het kan wel: de pc-privé regeling was ook ineens verdwenen door door deze met terugwerkende kracht na publicatie in te laten gaan.
Kan me voorstellen dat deze regeling ook afgeschaft kan worden wanneer het te populair wordt. Enfin, ik reken volgend jaar wel op zo'n 1400 euro retour (brillenglazen, reiskosten en nog wat vanwege overgang van uitkering naar werk).
Kan me voorstellen dat deze regeling ook afgeschaft kan worden wanneer het te populair wordt. Enfin, ik reken volgend jaar wel op zo'n 1400 euro retour (brillenglazen, reiskosten en nog wat vanwege overgang van uitkering naar werk).
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
een vraag over de belasting terug gave van 2005
Heb net een mevrouw van de belastingdienst aan de telefoon gehad. Ik had namelijk een brief gekregen waarop stond dat ze wou afwijken van mijn aangifte met het bedrag van 6553 euro
nu heb ik haar uitgelegt hoe de situatie van mij is.
en kwam ze bij een andere berekening
Mijn berekening:
schoolgeld 7500
schoolboeken 500
beurs 12* 94 = 1128
drempel 500
aftrekbaar bedrag 6372 euro
haar bereking
alles hetzelfde alleen dan nog min de Normbedragen. komt op 5300.
dus na het telefoontje is het wel al een heel stuk bijgesteld. Maar klopt het dat de Normbedragen er ook nog van af moeten. want dit heb ik nergens gelezen en kan ik me ook niet voorstellen.
Heb net een mevrouw van de belastingdienst aan de telefoon gehad. Ik had namelijk een brief gekregen waarop stond dat ze wou afwijken van mijn aangifte met het bedrag van 6553 euro
nu heb ik haar uitgelegt hoe de situatie van mij is.
en kwam ze bij een andere berekening
Mijn berekening:
schoolgeld 7500
schoolboeken 500
beurs 12* 94 = 1128
drempel 500
haar bereking
dus na het telefoontje is het wel al een heel stuk bijgesteld. Maar klopt het dat de Normbedragen er ook nog van af moeten. want dit heb ik nergens gelezen en kan ik me ook niet voorstellen.
(Linkje belastingdienst: http://download.belasting...tgaven_had_ib2661t5fd.pdf)Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:48:
Mijn berekening:
schoolgeld 7500
schoolboeken 500
beurs 12* 94 = 1128
drempel 500
haar bereking
Volgens mij heeft ze gelijk (uit dit document):
Welke bedragen u mag meetellen, hangt af van uw uitgaven:
- Waren de uitgaven niet hoger dan tweemaal het bedrag van de normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag verminderd met de
beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, af.
- Waren de uitgaven hoger dan tweemaal de normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag van de werkelijke uitgaven af. Vervolgens trekt u daar het bedrag van de beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, van af. Het restant kunt u meetellen.
[ Voor 48% gewijzigd door Jaspertje op 17-12-2007 14:39 ]
Verwijderd
ja nu zie ik het... och ja heeft gelukkig geen consequenties voor het teruggave bedrag.Jaspertje schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:34:
[...]
(Linkje belastingdienst: http://download.belasting...tgaven_had_ib2661t5fd.pdf)
Volgens mij heeft ze gelijk (uit dit document):
Welke bedragen u mag meetellen, hangt af van uw uitgaven:
- Waren de uitgaven niet hoger dan tweemaal het bedrag van de normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag verminderd met de
beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, af.
- Waren de uitgaven hoger dan tweemaal de normbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel normbedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag van de werkelijke uitgaven af. Vervolgens trekt u daar het bedrag van de beurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, van af. Het restant kunt u meetellen.
bedankt!!
Verwijderd
Bij prinsjesdag is aangegeven dat de aftrek van de buitengewone uitgaven op de schop gaat in 2008, helaas heeft de fiscus niet de mankracht om dit al in 2008 uit te voeren en wordt dit vanaf 2009 op de schop gegooid. Het gaat op de schop, omdat een steeds groter deel van de bevolking door de huidige wetgeving als ''chronisch ziek'' wordt aangemerkt en zodoende een hogere aftrek krijgt wordt e.a. versoberd.Rudedadude schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:43:
Ik heb dat ook (veel) eerder gehoord, dat de Belastingdienst dat van plan is. Ik ben alleen benieuwd of ze dat dan niet nog deze maand aan moeten gaan geven, lijkt me stug dat ze dat -bijvoorbeeld- halverwege volgend jaar over heel 2008 kunnen afkondigen...
Is het mogelijk je belastingaangifte over 2006 nog te corrigeren, ook al is het al volledig afgehandeld? Ik kwam er laatst achter dat ik de rente over een onderhandse lening niet heb afgetrokken van de belasting.... dat zou mij 250 euro oid opleveren

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Kan dat zelf, of moet dat via een belastingadviseur oid? Zijn er kosten aan verbonden?
Dat kan zelf. Een belastingadviseur is ook gewoon een burger, in dit geval met een bovengemiddeld verstand van belastingzaken maar niet met speciale bevoegdheden op dat gebied. Heb je al eens gezocht op de site van de belastingdienst met het zoekwoord 'bezwaarschrift'?Sandrioni schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:34:
Kan dat zelf, of moet dat via een belastingadviseur oid? Zijn er kosten aan verbonden?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Hier kan ik niet echt wijs uit worden (niet werkende PDF -link)
En, over de termijn, het is al tijden terug dat ik de definitieve teruggaaf heb gehad over 2006. In ieder geval meer dan 6 weken. Dus, zou ik geen bezwaarschrift, maar een verzoekschrift moeten indienen.... ?
En, over de termijn, het is al tijden terug dat ik de definitieve teruggaaf heb gehad over 2006. In ieder geval meer dan 6 weken. Dus, zou ik geen bezwaarschrift, maar een verzoekschrift moeten indienen.... ?
Ik en mijn vriendin zijn aan twijfelen of we "officieel" gaan samenwonen, we wonen in een huis met meerdere mensen / kamers.
Ik heb eens lopen zoeken op samenwonen en belasting. Behalve dat ik veel tegenkwam over dat je je kunt registreren als fiscale partners als je dat wilt en zo aftrekposten kunt verdelen, vond ik vrij weinig over de consequenties voor de inkomstenbelasting.
Weet iemand of je meer inkomstenbelasting moet betalen als je samenwoont dan alleen? Kom je in een hogere tariefgroep of iets dergelijks? Ik zag bij de aangifte van 2006 wel dat je het moet aangeven of je samenwoont of niet.
Ik heb eens lopen zoeken op samenwonen en belasting. Behalve dat ik veel tegenkwam over dat je je kunt registreren als fiscale partners als je dat wilt en zo aftrekposten kunt verdelen, vond ik vrij weinig over de consequenties voor de inkomstenbelasting.
Weet iemand of je meer inkomstenbelasting moet betalen als je samenwoont dan alleen? Kom je in een hogere tariefgroep of iets dergelijks? Ik zag bij de aangifte van 2006 wel dat je het moet aangeven of je samenwoont of niet.
Het idee van fiscaalpartnerschap is juist dat je minder inkomstenbelasting gaat betalen door de te verdelen inkomsten en aftrekposten slim te verdelen.
Het enige wat je kunt doen is je individuele belastbaar inkomen verlagen door met posten te schuiven tussen jezelf en je fiscaal partner. Op die manier is het dus mogelijk om bepaalde inkomensbestanddelen van de ene partner te belasten bij de andere.
Het enige wat je kunt doen is je individuele belastbaar inkomen verlagen door met posten te schuiven tussen jezelf en je fiscaal partner. Op die manier is het dus mogelijk om bepaalde inkomensbestanddelen van de ene partner te belasten bij de andere.
[ Voor 21% gewijzigd door the_tWiStEr op 22-12-2007 14:23 . Reden: Iets duidelijker geformuleerd ]
Maar dan kun je er dus alleen maar op vooruit gaan? Je krijgt niet een hogere tariefgroep ofzo?
Nee tariefgroepen zijn gelijk voor iedereen, daar is geen wet voor die zegt dat twee mensen andere groepen hebben. Het heeft eecht allee met de verdeling te maken. Het is vaak gunstiger als je de kosten kan verdelen over twee inkomen ipv over één inkomen
En dat zal wel met heffingsvrij deel ofzo te maken hebben?
No production networks were harmed during this posting
hoi ik heb even een vraagje, ik zou verrekend krijgen een bedrag van bijna 2000 euro of terug ik had een specificatie gekregen in maart geloof ik, maar er is dit jaar niks gestort.
Is er nog een bepaalde maand dat ik dit terug zou krijgen of moet ik ff zelf telefoneren?
Probleempje was dat ik in 2005 teveel belasting heb betaald, foute berekening en de belasting van 2006 kwam veel lager uit. Maar wat ik toen teveel had betaald, gaat over 1000en euro's heb ik nog niet terug.
Hoe moet ik dat aanpakken, eerst even bellen ofzo of bezwaarschrift indienen?
Is er nog een bepaalde maand dat ik dit terug zou krijgen of moet ik ff zelf telefoneren?
Probleempje was dat ik in 2005 teveel belasting heb betaald, foute berekening en de belasting van 2006 kwam veel lager uit. Maar wat ik toen teveel had betaald, gaat over 1000en euro's heb ik nog niet terug.
Hoe moet ik dat aanpakken, eerst even bellen ofzo of bezwaarschrift indienen?
Eerst even bellen kan sowieso geen kwaad denk ik. Vraag eens hoe dat met de betaling en de in maart ontvangen specificatie zit.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Klopt zoiets is het wel... icm bepaalde aftrekposten (hypotheekrente, schoolgeld e.d.) die je kan aftrekken tot een x hoogte (afhankelijk van je inkomsten) wanneer het soms beter uitkomt om een deel van deze aftrekposten bij je partner te plaatsen (d.m.v. de eindverdeling)paella schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:11:
En dat zal wel met heffingsvrij deel ofzo te maken hebben?
Zag dat NIBUD op hun site veel uitleg geeft over de verschillende mogelijkheden die je hebt om geld terug te krijgen bij de Belastingdienst, vooral op het deel buitengewone uitgaven. Misschien handige info: Buitengewone uitgaven 2007
En ja hoor, het belastingaangifte programma voor 2007 is te downloaden van de site van de belastingdienst. Dan is het zeker tijd voor een nieuw topic?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik had hem eigenlijk al verwachtRudedadude schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:27:
En ja hoor, het belastingaangifte programma voor 2007 is te downloaden van de site van de belastingdienst. Dan is het zeker tijd voor een nieuw topic?
Er is vanzelf iemand die een topic maakt met een goede startpost of een concrete vraag (zie ook Invulling en behandeling Grote Topics aangepast) voor de belastingaangifte 2007.
Het heeft geen enkele zin daar hier over te speculeren, etc.
Het heeft geen enkele zin daar hier over te speculeren, etc.
Ik heb mijn 2 loonstroken (2 banen) van december nog niet binnen maar ik kan het wel voor 90% inschatten. Kan ik dan de aangifte eigenlijk al gewoon invullen op basis van mijn schatting? Dit aangezien ik het geld snel heel goed kan gebruiken
[ Voor 6% gewijzigd door Avvd op 02-01-2008 11:40 ]
Het uitbetalen gaat er hoogstwaarschijnlijk niet veel sneller door. Ik heb het ook wel is begin januari ingevuld en verstuurd, en vorig jaar gewoon pas toen m'n jaaropgave binnen was en beide keren was de uitbetaling rond dezelfde datum.
Ik ben toch malle pietje niet!
2 jaar terug kon ik het al begin januari invullen en toen had ik het al ontvagen halverwege maar. vorig jaar eind januari ingevuld en toen had ik het eind april.
Een nieuw jaar dus nieuwe kansen: Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Dit topic is gesloten.