Belasting over inkomsten uit persoonsgebonden budget?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Het neefje van mijn vriendin is tweeënhalf jaar oud en heeft een ontwikkelingsachterstand. Zijn ouders ontvangen sinds kort een persoonsgebonden budget voor hem.

Zo nu en dan verblijft ons neefje in het weekend een etmaal bij ons. Dat is goed voor hem en ontlast zijn ouders. Tot dusverre stond hier geen vergoeding tegenover; het feit dat we op deze manier kunnen helpen is genoeg :). Nu er een persoonsgebonden budget is, willen zijn ouders uit dit budget een vergoeding aan ons gaan betalen. Voor hen is het voordeel dat ze hun zoon bij een bekende in plaats van in een commercieel logeerhuis kunnen achterlaten, voor ons is het voordeel dat we er wat voor krijgen.

Ik begreep dat een commercieel logeerhuis een vastgestelde vergoeding van zo'n 94 euro per etmaal vraagt. Uitgaande van 1 overnachting per 4 weken hebben we het over inkomsten van zo'n 1200 euro per jaar. De Belastingdienst ziet dit als inkomen en zal daarom 42% inkomstenbelastig willen heffen - dat is tenminste wat ik via de Belastingtelefoon vernam. Op die heffing zitten wij natuurlijk niet echt op te wachten.

Daarom een paar vragen over hoe de Belastingdienst met deze inkomsten zal omgaan.
[list]
• De jaarlijkse inkomsten zijn relatief bescheiden. Kun je op grond daarvan claimen dat dit een (onbelaste) vrijwilligersvergoeding is?
• Hoe werkt het met de belastingheffing? Mag je de werkelijke onkosten van de inkomsten aftrekken, een forfaitair bedrag aftrekken of misschien wel helemaal niets?
• En wat kun je als aftrekposten gebruiken voor de kosten die je maakt? Voor luiers kunnen we wel een bonnetje overleggen, maar voor zelf bereide maaltijden is dat niet mogelijk. En mag je bijvoorbeeld het entreegeld voor een dierentuin als kosten opvoeren?
• Hoe zit het met eenmalige uitgaven die aan de opvang gerelateerd zijn, zoals speelgoed en een logeerbedje?

Overigens werkt mijn vriendin bij een dagopvang voor moeilijk lerende kinderen. Ik verwacht daarom geen discussies met de Belastingdienst over de vraag of de logeeropvang voor ons neefje wel 'echt' plaatsvindt en/of professioneel genoeg is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

20*350ZO45°

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Kun je specifieker zijn dan een link naar een algemeen topic? Het is ook geen vraag die slaat op de aangifte van 2006, maar op de situatie van 2007.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

tomatoman schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:29:
[...]

Kun je specifieker zijn dan een link naar een algemeen topic? Het is ook geen vraag die slaat op de aangifte van 2006, maar op de situatie van 2007.
Oh Sorry; toen ik het linkje neerzette dacht ik nog dat ik wel wat specifieker mocht zijn.
Ik begreep dat een commercieel logeerhuis een vastgestelde vergoeding van zo'n 94 euro per etmaal vraagt. Uitgaande van 1 overnachting per 4 weken hebben we het over inkomsten van zo'n 1200 euro per jaar. De Belastingdienst ziet dit als inkomen en zal daarom 42% inkomstenbelastig willen heffen - dat is tenminste wat ik via de Belastingtelefoon vernam. Op die heffing zitten wij natuurlijk niet echt op te wachten.

Daarom een paar vragen over hoe de Belastingdienst met deze inkomsten zal omgaan.

* De jaarlijkse inkomsten zijn relatief bescheiden. Kun je op grond daarvan claimen dat dit een (onbelaste) vrijwilligersvergoeding is?
* Hoe werkt het met de belastingheffing? Mag je de werkelijke onkosten van de inkomsten aftrekken, een forfaitair bedrag aftrekken of misschien wel helemaal niets?
* En wat kun je als aftrekposten gebruiken voor de kosten die je maakt? Voor luiers kunnen we wel een bonnetje overleggen, maar voor zelf bereide maaltijden is dat niet mogelijk. En mag je bijvoorbeeld het entreegeld voor een dierentuin als kosten opvoeren?
* Hoe zit het met eenmalige uitgaven die aan de opvang gerelateerd zijn, zoals speelgoed en een logeerbedje?
Dit zijn echt vragen die echt heel goed in dat genoemde topci naar voren zouden kunnen komen; het helpt andere mensen op ideeen en zelf word je er ook goed geïnformeerd.

Nogmaals excuus voor alleen het linkje!

20*350ZO45°

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
*kick* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

tomatoman schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:02:
Het klopt echter wel. De oplossing : Maak er een schenking van, dat mag tot E 2606 per jaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Leuk en aardig maar je mag zo'n budget natuurlijk niet voor schengkingen gebruiken, dus die suggestie hebben ze niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het lijkt me ieder geval wel zo dat je de kosten zou moeten kunnen aftrekken van het geld. Dat zijn tenslotte de "Inkomsten".
Verder zou ik er gewoon de belasting telefoon eens voor bellen. Die kunnen je het waarschijnlijk beter vertellen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De onkosten laat je direct ten laste van het PGB komen, die laat je niet via jouw eigen vergoeding lopen. Verder is het een betaling vanuit de overheid, geen schenking van de ouders.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De spullen die het kind nodig heeft om de juiste zorg te krijgen moeten volgens mij gewoon uit het PGB betaald kunnen worden. De inkomsten die jullie uit het PGB ontvangen zijn natuurlijk gewoon loon en daarom ook belast. En die 42% hangt helemaal van je overige inkomen af. Als je over het hoogste deel van je inkomen 42% betaalt, is dat met dit deel natuurlijk ook zo (uitzonderingen daargelaten).

Aangezien jullie voordat het PGB er was niets kregen en dat eigenlijk wel prima vonden (je helpt ze tenslotte uit de brand) blijft dit natuurlijk gewoon een extra-tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:08:
De spullen die het kind nodig heeft om de juiste zorg te krijgen moeten volgens mij gewoon uit het PGB betaald kunnen worden.
Hé, daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan om het op die manier op te lossen. Eigenlijk heel logisch. Goede opmerking :)
De inkomsten die jullie uit het PGB ontvangen zijn natuurlijk gewoon loon en daarom ook belast. En die 42% hangt helemaal van je overige inkomen af. Als je over het hoogste deel van je inkomen 42% betaalt, is dat met dit deel natuurlijk ook zo (uitzonderingen daargelaten).
De extra inkomsten vallen voor ons in de derde schijf en worden daarom met 42% belast.
Aangezien jullie voordat het PGB er was niets kregen en dat eigenlijk wel prima vonden (je helpt ze tenslotte uit de brand) blijft dit natuurlijk gewoon een extra-tje.
Eens :). Het is daarom ook geen ramp om belasting af te dragen. Maar als het - zonder de boel te flessen - niet nodig is, doen we dat natuurlijk ook niet.

Inmiddels heb ik uitgevonden dat vrijwilligers maximaal 150 euro per maand en 1500 euro per jaar als vergoeding mogen ontvangen. Als het bedrag hoger wordt, moet je er loonbelasting over afdragen. Het is nu alleen de vraag of je dit vrijwilligerswerk mag noemen. Volgens mij niet, want de vergoeding staat in verhouding tot de geleverde inspanning.

Dat zou betekenen dat het werk is dat onder de inkomstenbelasting valt. Ik weet dat je dan onder hetzelfde regime valt als freelancers, alfahulpen, beroepssporters en dergelijke. We mogen daarom de gemaakte kosten aftrekken van de opbrengsten. Over de opbrengsten minus de kosten moet je vervolgens inkomstenbelasting betalen (in ons geval dus 42%). Dat laat alleen de laatste twee bullets uit de starpost over:
tomatoman schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:02:
[...][list]
• En wat kun je als aftrekposten gebruiken voor de kosten die je maakt? Voor luiers kunnen we wel een bonnetje overleggen, maar voor zelf bereide maaltijden is dat niet mogelijk. En mag je bijvoorbeeld het entreegeld voor een dierentuin als kosten opvoeren?
• Hoe zit het met eenmalige uitgaven die aan de opvang gerelateerd zijn, zoals speelgoed en een logeerbedje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om dan nog even in te haken op de overgebleven punten;

Ik weet uit ervaring in mijn omgeving (kan je alleen zo snel geen linkjes geven naar regels e.d.) dat de kosten die gemaakt worden om het kind te ondersteunen met de ontwikkelingsachterstand gewoon uit het PGB betaald kunnen worden. Ik heb zelfs gevallen gezien van personen die op wintersport gingen, maar omdat ze begeleiding nodig hadden uit het PGB iemand konden betalen om mee te gaan (incl. reis en verblijf). Dus dit geldt zeker voor de dierentuin enzo, het lijkt me op het eerste gezicht ook wel redelijk dat de kosten voor het bedje en luiers hier ook onder vallen.

Volgens mij zijn er verschillende instanties die je hier concreet en duidelijk antwoord op kunnen geven, misschien moet je daar eens kijken. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
Wij krijgen zelf ook PGB voor ons zoontje en ik kan je vertellen de regels zijn zeer lastig en vaak ook onduidelijk.

Even over het punt uitbetalen.
PGB heeft de volgende constructie.
Je krijgt een bepaald bedrag per jaar daarvan is 2500 euro belastingvrij en hoeft niet doorgegeven te worden aan de belasting, uitkerings instantie of de instantie die de PGB uitkeert.
De rest van de PGB moet verantwoord worden en besteed worden aan inkoop van zorg en begeleiding.

Zelf hebben we het ons een stuk makkelijker gemaakt om gewoon de PGB (inkoop en uitbetaling) via de SVB te laten lopen.
Zij halen per maand het bruto bedrag van de rekening en betalen dan de belasting en de werkgevers premie etc.. de zorgverlener krijgt dan gewoon netjes zijn netto maand bedrag op zijn rekening gestord. Voordeel voor de ouders is dat ze dan geen administatieve gedoe hebben.

Die 2500 euro die vrij blijft mogen de ouders of kind vrij besteden aan schenkingen en ga zo maar door..

Mijn vrouw zelf zorgt met daarnaast een paar andere zorgverleners dan voor ons zoontje die net 1 jaar is en in de regel is mijn zoontje dan de werkgever met mij als wettelijke vertegenwoordiger van mijn vrouw (werknemer).
Bij ons is de constructie zo:

Mijn vrouw en andere zorg instanties zijn de zorgverleners
700 of meer bruto per maand word door de SVB afgeschreven van de rekening van ons zoontje.
Daarvan word dan alle premies betaald en de netto bedrag word dan op de rekeningen gestort van de zorg verleners.

Daarnaast heeft mijn zoontje 208 euro per maand vrij besteedbaar wat niet verantwoord hoeft te worden.

Misschien een tip voor jullie?
Stel het blijkt toch belasting technisch teveel gedoe geven voor zowel de ouders als voor jullie dan kunnen ze beter jullie af en toe een schenking geven van de 2500 euro die vrij besteedbaar is voor ze.
Pagina: 1