Hoi, ik heb net een Zalman Resorator 2 gekocht dus ik ga voortaan met reden deze topics doorlezen, gekocht voor €225,--. Een aanbieding helaas, hij's erg stijlvol, nog niet geinstalleerd, en vooral zwaar
Deze post is trouwens als TVP en ik stuur hem naar de topic-maker om te keuren maar ik post hem zodat jullie het ook kunnen lezen en melden wat jullie van deze onderwerpen vinden.
Hoi, ik heb net een Zalman Resorator 2 gekocht dus ik ga voortaan met reden deze topics doorlezen, gekocht voor €225,--. Een aanbieding helaas, hij's erg stijlvol, nog niet geinstalleerd, en vooral zwaar
Ik heb de search gebruikt voor onderwerpen m.b.t. waterkoeling, een aantal waarvan ik dacht dat ze interessant zijn voor de OP.
Demi vs. Desti
Demi-water, wat is het? Geen mineralen, zouten, algen en kalk, dus je setup wordt niet aangevroten?
Hoe je aan demi-water kan komen? Kruidvat dus
Ik dacht trouwens dat de definitie en informatie trouwens wel in de OP van een vorig deel van "[WC] Het grote waterkoelings topic" stond.
Destilleert water is ook demi-water toch, destilleren is gewoon een andere methode om alle 'rotzooi' uit water te halen.
Demi-water @ Wikipedia
Misschien handig als een aantal experts de inhoud valideren
Edit:Ik zie net de Wiki-link in de OP
Mag imho wel iets duidelijker worden aangegeven en in de OP uitgebreider worden uitgelegd, wat voorkomt demi-water, dat kalk je setup aanvreet? Vreet kalk uberhaupt de setup aan?
In de OP zou kunnen staan dat demi-water minder 'bewerkt' is dan gedestilleerd water en dus goedkoper, niet steriel is dus er kunnen algen in gaan groeien dus daarom heb je anti-corrosie vloeistof nodig (Natuurlijk wel uitgebreider

)
Geleid demi-water, wat zijn daar de voordelen van? Geen 220V-kapsel en fried hardware?

Geleiden anti-corossie vloeistoffen wel? Zoja, dan neemt dat toch de niet-geleiding-eigenschap (

) van demi-water toch weg?
Gaat de vloeistof op den duur wel geleiden door vuil in het water? Ik meen dat na enige tijd metalen van de watersetup in het water gaan zitten en dan wel gaat geleiden, zou bij olie-koeling en hardware hoe dan ook wel gebeuren.
Anti-corrosie
Het label van m'n Zalman Anti-corrosion Coolant ZM-G300 meldt "-Never use automobile coolant", zou dit alleen voor de Resorator 2 zelf gelden, vreet het onderdelen aan (het goud, tubes of alu)? Gebeurt die aanvreting van onderdelen in WC-setups door auto-vloeistoffen niet alleen bij m'n Zalman maar ook in andere setups? Zijn er uitzonderingen (auto-vloeistoffen die niet bijten, uitslaan( ofzo?) of 'bijten'?)
Wat doen anticorosievloeitstof, voorkomen van algen, roest- en kalkaanslag?
quote: Wikipedia
Hoewel het product niet zo zuiver is als meervoudig gedestilleerd water is het voor veel doeleinden in een chemisch laboratorium net zo geschikt. Een nadeel van gedemineraliseerd water is dat zich in de ionenwisselaar al snel algengroei voordoet. Voor biologische of biochemische toepassingen is dit water daarom niet altijd geschikt omdat het niet steriel is.
WateropvlaktespanningEen interessante eigenschap van deze --voorgemixte auto- -- koelvloeistoffen is dat het de oppervlaktespanning van het metaal verhoogt waardoor er betere warmteoverdracht plaats
vind.
Okee, het is dus goed dat de vloeistof de oppervlaktespanning van de metalen verhoogt, dus de spanning van die vloeistof is ook hoger wat zorgt voor de grote dichtheid en dus betere warmteoverdracht zorgt? Kan je van demi- en destiwater de wateroppervlaktespanning ook verhogen en hoe?
Er zijn een aantal topic waar zeep ter sprake komt. Het zou de spanning verminderen dat juist wel goed is, maar moet de spanning dus hoog zijn?
Waterhardheid is ook wel wat denk ik, hoe kan je zien hoe hard jouw water is

, wat is het effect ervan, hoe kan je het beinvloeden (zeep?)?
Het effect van anti-vries vloeistof, dosering en toepassing.
link
Pff, zoveel vragen nog, ik weet dat dit n00b-vragen zijn maar ze lijken me handig in de OP, ik kamp zelf trouwens ook met ermee
Een mogelijkheid is om de uitslagen van die topics in deze OP te plaatsen met argumentatie etc. en dat in dit topic. bijv kan worden getwist met de uitslag, waarom dergelijke wel of niet zouden werken.
Een beetje chaotisch deze post (ben erg moe en erg lang bezig met deze post), misschien wordt 'ie als offtopic en slowchat gezien maar dat is dus absoluut niet bedoeling, ik hoop dat met deze vragen wat kan worden gedaan en hopelijk als waardevolle toevoeging voor de OP kan worden gebruikt.
Offtopic
Na eindeloos aanpassen van teksten, indelingen, alinea en interpunctie hou ik het even voor gezien.
Na douchen en aankleden weer up and running
Nog dingen die ik me af vroeg, wat is
corrosie eigenlijk, puur roesten dus, hoe voorkom je het, anti-corossie en en opofferings element, staat ook in de link,
* Coatings (verven of lakken)
* Verzinken, bijvoorbeeld door galvaniseren
* Emailleren, bekend van kookgerei.
* Anodiseren van aluminium; daarbij wordt elektrochemisch een aluminiumoxide laag gevormd op het materiaal, die verdere corrosie belemmert.
Kathodische bescherming d.m.v. een offeranode staat ook beschreven, het magnesium dus. Misschien meer info over hoe te een dergelijk component te verkrijgen, aanschaf of zelfbouw, hoe zelf bouw?
Na roestaanslag dacht ik aan kalkaanslag:
Bij het zoeken naar kalk aanslag:Citroenzuur
Relevantie: 1.2%
Gebruik van citroenzuur
# Als hulpmiddel bij het etsen van metalen
# Als schoonmaakmiddel om kalkaanslag te verwijderen of te voorkomen
# Om munten en metalen voorwerpen te ontdoen van roest
KalkWordt het water gekookt, dan wordt het onoplosbare calciumcarbonaat gevormd. Wanneer dit zich afzet op de hete delen van een pan of een verwarmingselement, dan noemen we dat kalkaanslag of ketelsteen.
Ketelsteen is kalk (CaCO3) dat onstaat tijdens het verwarmen of koken van water. Naarmate de waterhardheid groter is zal er meer ketelsteen gevormd worden bij het verwarmen van water.
Naarmate de waterhardheid groter is zal er meer ketelsteen gevormd worden bij het verwarmen van water.
Kalk# biedt hulp bij de stikstofbinding door bacteriën
# verhoogt de algemene biologische activiteit
# geeft een structuurverbetering aan kleigronden
Kalk bevordert de groei van algen dus, en ik wil geen klein in m'n WC-setup

Het calciumcarbonaat (ev. magnesiumcarbonaat) is warmte-isolerend en is daarom slecht voor de warmteoverdracht in bijv. een verwarmingselement.
Geen creativiteit meer, meer info volgt later
* m0nkey kan Romoan niet mailen
[
Voor 17% gewijzigd door
m0nkey op 25-01-2007 18:41
]