NOS Kroeg Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.929 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16
laurencevde schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:25:
kon nvidia's eigen tooltje nvidia-config dat niet?
Dat kan ik zo niet vinden...
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:20:
Ja ok, maar ik bedoel meer als in RivaTuner dat als de kaart naar 3D gaat hij autmagisch fanspeeds aanpast ed ;)
volgens bestaat er niet iets dat een kaart naar 3d gaat, je zou gewoon iets moeten hebben dat de fan snelheid regelt aan de hand van de belasting van de GPU.

Je zou natuurlijk het volgende kunnen doen; maak een scriptje, laat die elke minuut uitvoeren oid. Laat dat scriptje de temperatuur van je kaart checken, en bereken daarmee de gewenste fan speed. Laat hem vervolgens die fan speed instellen. Volgens mij is zoiets in 3 regels te doen met behulp van de terminal versie van nvclock.

[ Voor 22% gewijzigd door robbert op 21-01-2007 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
en ook daarvoor heeft de gentoo wiki iets :P
http://gentoo-wiki.com/HA..._Fanspeed_Auto-Adjustment

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we de gentoo-wiki toch niet hadden :+ Dit is geweldig! _/-\o_

* Mij is blij :)

edit: lage cpu load dat script, en 0,3 % van 1Gig ram
robbert schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:12:
[...]
Hoe kan het trouwens dat ik als user (niet root) zomaar met zo'n programma de frequentie van mijn gpu clock en memory clock kan veranderen?
Is inderdaad raar, misschien valt het te verklaren doordat nvidia iets in de drivermodule heeft gemaakt waardoor dit mogelijk is?

edit2: @ hieronder: Ja ik weet het ook niet, ik zal eens zoeken hoe ze dat doen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Het idee wat ik in gedachten had alleen ietsjes uitgebreider :)
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:46:
Is inderdaad raar, misschien valt het te verklaren doordat nvidia iets in de drivermodule heeft gemaakt waardoor dit mogelijk is?
Mag jij als user dus zomaar tegen die drivermodule zeggen dat de kaart overgeclockt moet worden, nogal wazig en onveilig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok zover ik uit de source code kan opmaken, is het voor een deel de nvidia-driver die in /dev/nvidia wat dingetjes zet die je kunt uitlezen, zoals addressen van bios ed. Hier leest ie geheugenadressen uit, en die mapt het programma in zijn geheugen zodat hij de kaarten kan bewerken. Alleen wat ik niet snap, dat progsel gebruikt mmap hiervoor, wat een functie is die door de kernel gesupport wordt, het lijkt mij dat alleen root memory mag mappen, maar blijkbaar dus niet, beetje onveilig imho
The mmap() function shall establish a mapping between a process' address space and a file, shared memory object, or [TYM] [Option Start] typed memory object. [Option End] The format of the call is as follows:

pa=mmap(addr, len, prot, flags, fildes, off);
Enige wat ik niet precies kan zeggen is, of hij nu een stukje drivergeheugen mapt van de nvidia driver of dat hij rechtstreeks geheugen pakt van de kernel. Mij lijkt het de eerste optie, maar het is mijn code niet, dus ik weet het niet.

edit: ah nu snap ik het, nog een keer de code doorgekeken, hij doet het volgende:

- kijk op de pci-bus (/proc/bus/pci/) of er nvidia kaarten zijn
- kijk wat voor kaart het is
- zet de goede locatie van de driver (bijv /dev/nvidia)
- open de driver als I/O (bijv /dev/nvidia)
- map bepaalde delen in het geheugen van eigen applicatie
- doe iets leuks

Dus men kan stellen dat nvidia zich dus open zet voor dit soort praktijken

Voor de liefhebbers: Broncode

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Leuk om te weten hoe dat werkt :)

Maar, stel je voor ik doe een chmod 644 /dev/nvidia0, dat zou er voor moeten zorgen dat het niet meer gaat werken, toch? Of levert dat weer een hoop andere problemen op?

Op mijn pc maakt het me überhaupt weinig uit dat het zo kan, het is natuurlijk nogal link bij een publieke pc met een nvidia kaart. Iemand kan dat ding dan zo overclocken en hem lekker overhit laten worden.

[update]
Die chmod 644 levert bij nvclock als user een segfault op, als root werkt het natuurlijk nog wel.

[ Voor 11% gewijzigd door robbert op 22-01-2007 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:52:
Leuk om te weten hoe dat werkt :)

Maar, stel je voor ik doe een chmod 644 /dev/nvidia0, dat zou er voor moeten zorgen dat het niet meer gaat werken, toch? Of levert dat weer een hoop andere problemen op?

Op mijn pc maakt het me überhaupt weinig uit dat het zo kan, het is natuurlijk nogal link bij een publieke pc met een nvidia kaart. Iemand kan dat ding dan zo overclocken en hem lekker overhit laten worden.
Ik zou zeggen probeer het uit :P Mij lijkt het dat je dan idd root moet zijn om dit te kunnen. owner is root, ik weet alleen niet of die chmods blijven staan nadat je reboot, maar daar zou je ook nog wel wat op kunnen maken. Voor het scriptje is het niet zo erg als alleen root dat mag doen, want die is root.

edit: @hierboven: leuk om te horen, hoe zit het met /dev filesystem? gaan die chmods weg denk je?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:55:
[...]

Ik zou zeggen probeer het uit :P Mij lijkt het dat je dan idd root moet zijn om dit te kunnen. owner is root, ik weet alleen niet of die chmods blijven staan nadat je reboot, maar daar zou je ook nog wel wat op kunnen maken. Voor het scriptje is het niet zo erg als alleen root dat mag doen, want die is root.

edit: @hierboven: leuk om te horen, hoe zit het met /dev filesystem? gaan die chmods weg denk je?
Volgens mij gaan die wel weg. Had vroeger ooit zo'n probleem met /dev/fuse. Die kreeg standaard niet de juiste rechten, naar een reboot kreeg die gewoon weer de standaard rechten.

[update]
Om het nog maar waziger te maken:
code:
1
2
3
4
robbert@robbert:~$ sudo chmod 644 /dev/nvidia0 && ls -l /dev/nvidia0 && sudo nvclock_gtk && ls -l /dev/nvidia0
crw-r--r-- 1 root root 195, 0 2007-01-21 11:42 /dev/nvidia0
crw-rw-rw- 1 root root 195, 0 2007-01-21 11:42 /dev/nvidia0
robbert@robbert:~$

Hoe kan die nvclock ervoor zorgen dat het weer de standaard permissies krijgt?

[ Voor 21% gewijzigd door robbert op 22-01-2007 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ze gaan weg, maar die chmod kan in principe in /etc/conf.d/local.start meedoen, wat in principe nogeneens zo'n gekke gedachte is naar mijn mening, ik denk echter wel dat het controlpanel van nvidia niet meer werkt als je een 644 erop los gooit, maarja, ik laat het nu zo, leuk om te weten, dat wel ;)

@hierboven: vraag ik me ook af, ik gebruik alleen de commandline versie van nvclock en daar bleef ie ervanaf. Maar ik zie die sudo ervoor staan, dus misshien pakt ie heel de regel mee, ipv alleen de chmod ;) Dus waarschijnlijk heeft ie door de sudo root rechten, en nvclock zal vast wel ergens controleren of de rechten goed staan, dus zet hij ze weer terug en dat kan alleen als hij root is, dus als jij die chmod los doet met sudo, zal het wel goed gaan denk ik ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:03:
Ja ze gaan weg, maar die chmod kan in principe in /etc/conf.d/local.start meedoen, wat in principe nogeneens zo'n gekke gedachte is naar mijn mening, ik denk echter wel dat het controlpanel van nvidia niet meer werkt als je een 644 erop los gooit, maarja, ik laat het nu zo, leuk om te weten, dat wel ;)

@hierboven: vraag ik me ook af, ik gebruik alleen de commandline versie van nvclock en daar bleef ie ervanaf. Maar ik zie die sudo ervoor staan, dus misshien pakt ie heel de regel mee, ipv alleen de chmod ;)
Dit is wazig:
code:
1
2
3
4
5
robbert@robbert:~$ sudo chmod 644 /dev/nvidia0 && ls -l /dev/nvidia0 && nvidia-settings && ls -l /dev/nvidia0
crw-r--r-- 1 root root 195, 0 2007-01-21 11:42 /dev/nvidia0
NVIDIA: could not open the device file /dev/nvidia0 (Permission denied).
NVIDIA: Direct rendering failed; attempting indirect rendering.
crw-rw-rw- 1 root root 195, 0 2007-01-21 11:42 /dev/nvidia0

Het nvidia control panel werkt dus wel, alleen als ik op OpenGl/Glx Information klik krijg ik dus bovenstaande.

Hoe kan die permissie nou veranderen als ik geen root ben?

@hierboven:
die sudo en && constructies zijn niet het probleem zie:
code:
1
2
3
robbert@robbert:~$ sudo whoami && whoami
root
robbert

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 22-01-2007 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:08:
[...]
Hoe kan die permissie nou veranderen als ik geen root ben?
Je doet sudo. Zoals ik al eerder zei, pakt ie waarschijnlijk heel de regel mee.

nvm 8)7

edit:

over dat nvidia control panel had ik dus gelijk:
ik denk echter wel dat het controlpanel van nvidia niet meer werkt als je een 644 erop los gooit,
edit2: Ik vind het leuk geweest, ik ga slapen :z

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Het blijft dus erg raar dat die permissies telkens veranderen. Maar zo te zien is dit toch niet de oplossing. :)
Als die permissies niet zouden veranderen zou direct rendering niet meer mogelijk zijn en dat wil je natuurlijk ook niet.

/me robbert bestelt nog een biertje en gaat zo pitten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 22-01-2007 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Fok! down.. en wat denk je?
Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Apache/2.0.55 (Ubuntu) PHP/4.4.2-1build1 Server at frontpage.fok.nl Port 80
WTF, Ubuntu?
Niks tegen Ubuntu hoor... maar kom op zeg :?
Naar mijn weten draaiden ze eerst Debian.
Of dit is gewoon een van de loadbalancers die dit terug geeft o.i.d. maar het staat iig apart.

[ Voor 16% gewijzigd door DeMoN op 22-01-2007 01:18 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:13:
Het blijft dus erg raar dat die permissies telkens veranderen. Maar zo te zien is dit toch niet de oplossing. :)
Als die permissies niet zouden veranderen zou direct rendering niet meer mogelijk zijn en dat wil je natuurlijk ook niet.

/me robbert bestelt nog een biertje en gaat zo pitten ;)
Het is niet zo raar dat die permissies steeds veranderen, het is immers devfs, wat wordt bijgewerkt door de kernel. Dus als jij maar op een of andere manier speelt met een verlengde van de kernel zou het dus kunnen gebeuren dat hij de entry in /dev van de nvidia-module reload, waardoor de permissies worden gereset.

/me Neemt ook een biertje en gaat nu echt slapen ;)

een edit op de "vroege morgen": Dat script werkt alleen als ik kde opgestart heb. Er staat wel een standaard time-out in het scriptje, misschien dat het komt door de mods die op /dev/nvidia0 staan die veranderen doordat kde er intensief gebruik van maakt via X oid

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
DeMoN schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:17:

[...]

WTF, Ubuntu?
Of dit is gewoon een van de loadbalancers die dit terug geeft o.i.d. maar het staat iig apart.
Of ze hebben de Ubuntu-build van Apache geinstalleerd op hun Debian servers. :P
De server edite van Ubuntu scheelt niet zoveel van die van Debian hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:08:
[...]

Of ze hebben de Ubuntu-build van Apache geinstalleerd op hun Debian servers. :P
De server edite van Ubuntu scheelt niet zoveel van die van Debian hoor...
Dat klopt, maar daarom begrijp ik juist niet waarom ze niet gewoon Debian doen ;)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

* psyBSD geeft een rondje... Xfce 4.4 is gereleased!!! _/-\o_

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 10:26
psyBSD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:53:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v23/blazeomatic/caturday/309310553_b5db444aac.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door XSNL op 22-01-2007 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
en de nieuwe screenshots op de site zien er goed uit :) ga het zeker nog is een keer bekijken. wel leuk om te zien hoe de lichtgewicht xfce steeds meer op een lichte variant van gnome begint te lijken, met wel de functionaliteit die een goede DE nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Coolness :)

En dat net een dag nadat ik mijn 4.2 eindelijk eens naar de laatste release candidate had ge-emerged... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Iemand nog tips om de batterij duur te maximaliseren op Ubuntu/Linux?
rrrandy schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:51:
[...]

En dat net een dag nadat ik mijn 4.2 eindelijk eens naar de laatste release candidate had ge-emerged... :P
Och, arme Gentoo-gebruikers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rrrandy schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:51:
[...]

Maak je maar geen zorgen, hij is voorlopig nog hard-masked :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
dion_b schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:58:
[...]

Maak je maar geen zorgen, hij is voorlopig nog hard-masked :z
Dat heeft mij met mijn huidige versie anders ook niet tegengehouden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:09:
Iemand nog tips om de batterij duur te maximaliseren op Ubuntu/Linux?

[...]

Och, arme Gentoo-gebruikers :+
Jeetje toch, die 5 minuten die het kost om XFCE te emergen. Stel je voor zeg :z

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
Jungian schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 09:13:
[...]

Jeetje toch, die 5 minuten die het kost om XFCE te emergen. Stel je voor zeg :z
Nou, ik kan hier tijdens het emergen aardig wat drankjes drinken hoor. Werk nog met een P3-733 MHz met slechts 256 MB geheugen. Duurt ietsje langer dan 5 minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Hij hangt nog net niet in Debian :?
http://packages.debian.org/unstable/x11/xfce4
Package: xfce4 (4.3.99.2)

[ Voor 19% gewijzigd door DeMoN op 23-01-2007 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
rrrandy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 09:48:
[...]

Nou, ik kan hier tijdens het emergen aardig wat drankjes drinken hoor. Werk nog met een P3-733 MHz met slechts 256 MB geheugen. Duurt ietsje langer dan 5 minuten...
weet niet of je meer pc's hebt in een netwerk?
zoja, dan kan je eens kijken naar distcc.
Zo kunnen je andere pc's mee helpen met compile. >:)

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mithras schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:40:
[...]
Hoewel een gentoo discussie wat te offtopic gaat worden, zien jullie gentoo als "niet lastig" omdat je a) weet waar de documentatie te vinden is en b) snapt wat ermee bedoeld wordt.

Voor mij is gentoo nu misschien wel geschikt, omdat ik al wat langer met Linux speel. Echter zit ik nu bij Ubuntu omdat ik vrij zeker van ben dat het werkt, het blijft werken en dat het onderhouden van het systeem makkelijk en snel gaat.
Je kan natuurlijk de fouten in de X update gaan noemen als tegenargument, maar dat bedoel ik niet

Ik moet wel zeggen dat wanneer ik een probleem heb (bijv. met films op dvd branden), ik via google bijna altijd op de gentoo wiki uitkom. Echter zijn de dingen die daar staan écht onbegrijpelijk voor de newb en noob. Ik zie nu al op ubuntuforums.org de vragen voorbij komen waar je in godsnaam 'apt-get update' zou moeten intypen. Het woord terminal hebben ze nog nooit gehoord en de CLI nog nooit gezien. Tja, dan kan je moeilijk zeggen dat gentoo voor hen dé distro is. Dan is Ubuntu of Suse toch _echt_ een betere keuze.

Echter dacht ik indertijd dat het een moeilijke distro was, omdat je alles met de hand moest compileren. Nu blijkt dat het semi-automatisch gaat doordat emerge dat voor je doet en je met USE flags je voorkeuren kan opgeven (even kort door de bocht en banaal gezegd). Daarom ben ik het wél met je eens dat gentoo voor een tweaker die meer controle wil hebben wel geschikt is.

En nu voor mij een stevige baco :9
over die mensen die niet weten wat een terminal is en ook te lam zijn om dat uit te zoeken...
willen we eigenlijk wel dat dat soort sukkels de linux-wereld vervuilen? Ik vind gentoo fijn omdat je gewoon 75% van de noobs weert door een mooie installatie procedure :) (dat is echt niet het hoofddoel maar wel een fijne bijkomstigheid).
Echter dacht ik indertijd dat het een moeilijke distro was, omdat je alles met de hand moest compileren. Nu blijkt dat het semi-automatisch gaat doordat emerge dat voor je doet en je met USE flags je voorkeuren kan opgeven (even kort door de bocht en banaal gezegd). Daarom ben ik het wél met je eens dat gentoo voor een tweaker die meer controle wil hebben wel geschikt is.
Stiekem is het heel makkelijk daardoor. Reden: ik was laatst met deb bezig en moest allerlei libnamen opzoeken (was voor ldap met bdb support en nog wat dingen). In gentoo gooi je gewoon een USE flag erbij... klaar.

De gentoo-wiki is idd erg goed :)
komt ook doordat de mensen die in staat zijn iets goeds te schrijven toch wat minder vaak bij ubuntu/suse zitten ... vind ik dan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gentoo-wiki is idd erg goed :)
komt ook doordat de mensen die in staat zijn iets goeds te schrijven toch wat minder vaak bij ubuntu/suse zitten ... vind ik dan.
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Stoute boudewijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

o0hhhhhh wat voel ik me stout.
tapper doe mij maar een goeie pint (we zijn immers in de kroeg he).
graag een OSS-bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, eindelijk is OpenOffice klaar met emergen, na 5 uur 8) En USE="branding" :) Doe mij ook maar OSS-bier, klinkt alleen eng, is er ook alsa-bier :)

offtopic:
Ja ik weet dat OSS -> Open Source Software, maar OSS doet mij denken aan geluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, er is ook Linux wasmiddel (vast vandaar dat Tux er altijd zo vlekkeloos uitziet).

* dion_b lurkt aan een blue eyes cocktail :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmm, ik heb wel UNIX lijm gezien :+ En dat kan best kloppen gezien ik soms het gevoel heb dat alle kleine pakketjes aan elkaar 'gelijmt' zijn :P

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:43:
Hmm, eindelijk is OpenOffice klaar met emergen, na 5 uur 8) En USE="branding" :) Doe mij ook maar OSS-bier, klinkt alleen eng, is er ook alsa-bier :)

offtopic:
Ja ik weet dat OSS -> Open Source Software, maar OSS doet mij denken aan geluid ;)
Omg! Iemand met masochistische trekjes :P Heb het zelf 1x gedaan op een AMD Barton maar ik gebruik tegenwoordig gewoon mooi de -bin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Vinnie schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:00:
Hmmm, ik heb wel UNIX lijm gezien :+ En dat kan best kloppen gezien ik soms het gevoel heb dat alle kleine pakketjes aan elkaar 'gelijmt' zijn :P
Beter 1 aanelkaar gelijmd zooitje, dan 1 groot geheel wat inelkaar stort van ranzigheid ( * Jungian pakt Windows Vista Business CD )

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
Hoezee! Zojuist Guitar Pro 5 aan de gang gekregen onder Wine :P
Helaas wat hulp bij nodig gehad, omdat ik voor Wine geen fatsoenlijke howto kon vinden, maar het bleek dus enorm simpel te zijn :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:01:
[...]

Omg! Iemand met masochistische trekjes :P Heb het zelf 1x gedaan op een AMD Barton maar ik gebruik tegenwoordig gewoon mooi de -bin.
Toeval, ik ook op een barton 3000+ met 200 fsb, volgende keer wordt het idd de -bin, volgens mij was mozilla thunderbird ook zo'n erg pakket om te compilen en die had ik even snel nodig, dus lekker de bin versie gepakt :) Openoffice laten emergen van source doe je 1 keer en dan nooit meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thunderbird kostte hier maar een uurtje ofzo :P Als het al niet minder was (C2D laptop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:53:
[...]

Toeval, ik ook op een barton 3000+ met 200 fsb, volgende keer wordt het idd de -bin, volgens mij was mozilla thunderbird ook zo'n erg pakket om te compilen en die had ik even snel nodig, dus lekker de bin versie gepakt :) Openoffice laten emergen van source doe je 1 keer en dan nooit meer :P
Ach... 's nachts slaap ik toch. Dan mag mijn laptop wel even OpenOffice binnentrekken van mij hoor :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ik begrijp dat echt niet he., 'ff een uur' voor Thunderbird. WTF.
Waarom?? Waarom gebruik je dan niet gewoon een distro met binaries?
Ik geef toe, ik heb echt nog nooit Gentoo aangeraakt, maar dat doe ik dan ook niet omdat ik de gedachte niet begrijp. Boeiend dat het 0,3 sec. sneller start omdat het helemaal voor jouw systeem compiled is :?
Wie legt me het uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wormaap schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:55:
Thunderbird kostte hier maar een uurtje ofzo :P Als het al niet minder was (C2D laptop)
kwartiertje hier.

dual 275, dat wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

DeMoN schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:08:
Ik begrijp dat echt niet he., 'ff een uur' voor Thunderbird. WTF.
Waarom?? Waarom gebruik je dan niet gewoon een distro met binaries?
Ik geef toe, ik heb echt nog nooit Gentoo aangeraakt, maar dat doe ik dan ook niet omdat ik de gedachte niet begrijp. Boeiend dat het 0,3 sec. sneller start omdat het helemaal voor jouw systeem compiled is :?
Wie legt me het uit :)
Portage. Google + Gentoo wiki voor meer info.
En voor meiden zoals jou zijn er binairy builds beschikbaar :+

[Edit]
Laat ik er even bijvermelden dat snelheidswinst (voor mij iig) geen motivatie is om Gentoo te gebruiken.
[Edit 2]
Ga bijvoorbeeld eens voor de grap VLC handmatig compilen als je Debian / Ubuntu gebruikt (omdat de versie in de repository al jaren lang zuigt, wegen ontbreken van proprietary codecs). Portage is dan de Messias.

[ Voor 22% gewijzigd door Jungian op 24-01-2007 00:46 . Reden: even zinsbouw gecorrigeerd ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nee de useflags zijn de echte meerwaarde.
btw: demon probeer gentoo eens... en er is gewoon een binary hoor.
mijn systeem is niet alleen sneller door betere CC flags maar ook doordat ik gewoon 10x minder meuk installeer dan bij zoiets als ubuntu\mandriva\suse (en ja die laatste twee waren 3 jaar geleden al vet bloated)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Juist, van de grote dingen zijn er gewoon binaries :P
Portage is gewoon de ownendste package manager 8)
En Paludis schijnt nog harder te ownen, maar die heb ik zelf nog niet geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jammer alleen dat je paludis niet goed samenwerkt met portage, anders zou ik het zeker overewgen.

zit er wel over te denken portage op mijn OS X laptop te zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Posten op de Front Page doen ik dus ook nooit meer. Ik heb het inmiddels wel gehad met het briljante moderatiesysteem waarbij alles wat je zegt weggemod word en er nooit iemand bereid is antwoord te geven op kritische vragen :r Geef mij maar GoT, daar komt tenminste nog iets zinnigs uit.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:01:
[...]

Nah, OpenOffice valt best mee hoor. Ziet er naar uit dat ik degene ga worden die dat ding voor i686 mag packagen op archlinux... gelukkig heeft de amd64 maintainer er al 30 patches overheen gegooid, scheelt me heel wat werk. Alles wat rest is 2 uurtjes compilen op een core 2 duo systeem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:13:
Ga bijvoorbeeld eens voor de grap VLC handmatig compilen als je Debian / Ubuntu gebruikt (omdat de versie in de repository al jaren lang zuigt, wegen ontbreken van proprietary codecs).
De oplossing is dan om een alternatieve apt source toe te voegen zodat je een VLC met proprietary codecs krijgt. Niet iedere Debian-gebruiker is een hippie. En voor Ubuntu heb je universe, zelfde idee. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 01:39:
De oplossing is dan om een alternatieve apt source toe te voegen zodat je een VLC met proprietary codecs krijgt. Niet iedere Debian-gebruiker is een hippie. En voor Ubuntu heb je universe, zelfde idee. :).
Doe jezelf een plezier en emerge 1 keer VLC/Mplayer met alle (nuttige) USE-flags aan en vergelijk dat dan met eender welke .deb die je ergens vandaar scoort. :)
offtopic:
Ook ben ik prima op de hoogte hoe Ubuntu en Debian inelkaar steken ;) Seveas / PLF, het is het allemaal net niet.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 01:19:
[...]

Nah, OpenOffice valt best mee hoor. Ziet er naar uit dat ik degene ga worden die dat ding voor i686 mag packagen op archlinux... gelukkig heeft de amd64 maintainer er al 30 patches overheen gegooid, scheelt me heel wat werk. Alles wat rest is 2 uurtjes compilen op een core 2 duo systeem :P
Idd, het duurt iets langer op m'n X2, maar als je verder alleen maar flilmpje zit te kijken (eh, of op GoT modden :+ ) is het niet alsof je cycles tekort komt :z

Masochistisch is om een volledig Gentoo desktopsysteem op een M266MMX met 64MB RAM (niet uitbreidbaar) te installeren zonder distcc. Duurde ruim twee weken 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ok, maar _stel_ he, ik ga een keer Gentoo installeren (hopelijk leest Osiris niet mee :X :P ), kan ik dan met portage gewoon altijd net zoals met apt-get binaries binnentrekken met één simpel commando? Of moet je dan weer moeilijk gaan doen? :/

Dat zou wel lekker zijn, want als ik dan een keer een programma nodig heb met wat aanpassingen gebruik ik wel de 'source' manier met de use flags...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Omdat hier toch alle gentoo idioten bij elkaar zitten (:+): hoe lang gaat het duren als ik een gentoo wil zoals mijn Ubuntu nu is: een standaard installatie met Gnome omgeving; Firefox, Evolution, OpenOffice (ok, die dus met -bin flag) etc.
Ik zit hier met een AMD 3200+ Venice, 1GB RAM. Ben ik in een dag klaar (stel ik weet hoe alles werkt en moet en het lukt in een keer), of duurt het compileren in totaal sowieso al een week?
DeMoN schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:43:
Ok, maar _stel_ he, ik ga een keer Gentoo installeren (hopelijk leest Osiris niet mee :X :P ), kan ik dan met portage gewoon altijd net zoals met apt-get binaries binnentrekken met één simpel commando? Of moet je dan weer moeilijk gaan doen? :/

Dat zou wel lekker zijn, want als ik dan een keer een programma nodig heb met wat aanpassingen gebruik ik wel de 'source' manier met de use flags...
We worden echt omgeluld hier :X :'(

[ Voor 38% gewijzigd door mithras op 24-01-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

mithras schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:53:

Ik zit hier met een AMD 3200+ Venice, 1GB RAM. Ben ik in een dag klaar (stel ik weet hoe alles werkt en moet en het lukt in een keer), of duurt het compileren in totaal sowieso al een week?
:D ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ja, leuk hoor :+ Met Ubuntu is het 15 min installatie, vervolgens nog 15 min ff updaten. Een paar keer apt-get en binnen een uur ben ik up&running. Heb ik geen zin om een week op mn gentoo te wachten }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Met Gentoo ga ik meestal uit van'n uurtje of 2 voordat je 'up and running' bent.
Kernel compilen kost'n kwartier tot'n half uur, afhankelijk van hoeveel zooi je erinsteekt :P
KDE/Gnome kosten wel 'n half uur tot'n uur, afhankelijk van je systeem uiteraard.
Firefox en OpenOffice sleur je met 'emerge openoffice-bin' en 'emerge mozilla-firefox-bin' in 3 minuutjes binnen :P

De Gentoo installdocs kun je _letterlijk_ stap voor stap volgen als je een hele HD aan Gentoo besteedt, maar als je al eerder met Linux hebt gewerkt, zijn aanpassingen t.o.v. de docs natuurlijk niet moeilijk :P

Naar mijn ervaring is het 'spannendste' deel van de Gentoo-install het punt waar je erachter komt of je NIC al dan niet in-kernel drivers heeft :P

Laatst heb ik zelf nog een DNS/DHCP-server geïnstalleerd op'n Celeron 400, kernel compilen duurde daar maar anderhalf uur :P WM's weet ik niet, die zijn niet echt nuttig op zo'n machine :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De Gentoo installdocs kun je _letterlijk_ stap voor stap volgen als je een hele HD aan Gentoo besteedt, maar als je al eerder met Linux hebt gewerkt, zijn aanpassingen t.o.v. de docs natuurlijk niet moeilijk :P

Naar mijn ervaring is het 'spannendste' deel van de Gentoo-install het punt waar je erachter komt of je NIC al dan niet in-kernel drivers heeft :P
het zijn de bootlaoders he die spannend zijn ;)

dat van die week is zoooooo overtrokken dus en mi. echt dikke onzin (tenzij je een 286 hebt, maar daar draait een specifieke bloated distro niet eens op :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op een 286 draait sowieso geen Linux :z

En die weeken die ik noemde was dus bij een zwaar RAM-gecastreerde bak van 10 jaar oud.

Paar maanden terug heb ik Gentoo op een vrijwel identieke Venice A64 3200+ met 512MB RAM (single channel ook nog eens...) geinstalleerd voor desktopgebruik en aangezien het niet voor mezelf was ook nog eens KDE erop gegooid. Ik was binnen een dagje klaar, incl OpenOffice, waarbij de grootste beperkende factor mezelf was (als ik erbij was gaan zitten en gelijk gereageerd had toen het klaar was met elke stap hadden daar meerdere uren vanaf gekund)

Hou er wel rekening mee dat de eerste keer wat langer gaat duren - vooral het opzoeken van USE-flags houdt je even zoet als je niet van tevoren al weet wat je nodig hebt :z

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 24-01-2007 13:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:52:
het zijn de bootlaoders he die spannend zijn ;)

dat van die week is zoooooo overtrokken dus en mi. echt dikke onzin (tenzij je een 286 hebt, maar daar draait een specifieke bloated distro niet eens op :P)
Op een 286 kun je uberhaupt geen linux draaien ;)
Ik heb trouwens wel gezien dat Xenix (jaja, van Microsoft :P) wel werkt op een 286 compatible CPU, gezien de screenshots die op het internet zwerven en de oudheid ervan.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dat is dan mooi om te horen :)
* mithras ssh't naar mn desktop pc en wget de gentoo live cd :Y)

Zullen we zien hoe snel ik het voor elkaar kan krijgen (en een niet compleet bloated systeem krijgen :+ )

[ Voor 64% gewijzigd door mithras op 24-01-2007 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

dion_b schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:13:
Op een 286 draait sowieso geen Linux :z

En die weeken die ik noemde was dus bij een zwaar RAM-gecastreerde bak van 10 jaar oud.

Paar maanden terug heb ik Gentoo op een vrijwel identieke Venice A64 3200+ met 512MB RAM (single channel ook nog eens...) geinstalleerd voor desktopgebruik en aangezien het niet voor mezelf was ook nog eens KDE erop gegooid. Ik was binnen een dagje klaar, incl OpenOffice, waarbij de grootste beperkende factor mezelf was (als ik erbij was gaan zitten en gelijk gereageerd had toen het klaar was met elke stap hadden daar meerdere uren vanaf gekund)

Hou er wel rekening mee dat de eerste keer wat langer gaat duren - vooral het opzoeken van USE-flags houdt je even zoet als je niet van tevoren al weet wat je nodig hebt :z
Dan zie ik nog steeds het voordeel nog niet zo in :?
Met een Debian netinstall iso van 150 MB en daarna alles apt-get'ten (dus heel KDE etc etc) ben ik binnen een uur up and running incl OOo, KDE, XGL + Beryl (2 weken geleden heb ik dit voor de grap getest namelijk ;) ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:38

houthakker

Poehé

@dion_b en Vinnie;

Er is nu een uClinux Kernel voor Renesas H8S geschreven (16-bitter), dus moet ook wel poortbaar zijn naar een 286. Geen idee wat je er aan hebt, just my 2 cents :P. Is dan wel geen 100% linux, maar toch :P.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort een mod beginnen met een een 19" switch, daarin (de behuizing) wil ik een epia bordje doen (waarschijnlijk binnenkort al binnen), het gaat om dit bordje: klik! Dit is toch een i586 (moet ik oudere gentoo gebruiken)?? want ik wil er gentoo opgooien uiteraard, of zal de x86-stage3 ook voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeMoN schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:41:
[...]

Met een Debian netinstall iso van 150 MB en daarna alles apt-get'ten (dus heel KDE etc etc) ben ik binnen een uur up and running incl OOo, KDE, XGL + Beryl (2 weken geleden heb ik dit voor de grap getest namelijk ;) ) :)
Het voordeel zit'm dus duidelijk niet in de install tijden, maar in het voorkomen van overbodige meuk (meegecompileerde support voor dingen die je niet nodig hebt). Dat scheelt in bestandsgrootte en dus laad- en executietijden.

Ik heb ooit eens Debian en Gentoo op zelfde bak (P3-600 geval met 512MB RAM) geinstalleerd. Installatie Debian was uiteraard veel sneller (ook iets van anderhalf uur ofzo, tegenover een dag of anderhalf voor Gentoo), maar als Gentoo eenmaal geinstalleerd was, waren de boottijden sneller (komt ook door efficientere init scripts van Gentoo) en laadtijden van apps ook. Had even geen benchmark om de performance van draaiende apps te meten, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Overigens betekent dat niet dat ik iets tegen Debian heb - in tegendeel, ik draai Debian op m'n router en zo nog een aantal systemen die geen CPU cycles aan onderhoud kunnen spenderen (server-achtig spul en zeer oude beestjes), maar op de snellere bakken zweer ik bij Gentoo. Op een modern CPU vallen de compile tijden alleszins mee en is het gevoel van zelf alles onder controle te hebben geweldig (ongeacht of het nu echt zoveel scheelt of niet :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:33:
Ik ga binnenkort een mod beginnen met een een 19" switch, daarin (de behuizing) wil ik een epia bordje doen (waarschijnlijk binnenkort al binnen), het gaat om dit bordje: klik! Dit is toch een i586 (moet ik oudere gentoo gebruiken)?? want ik wil er gentoo opgooien uiteraard, of zal de x86-stage3 ook voldoen?
Je kunt Gentoo zelfs voor i486 compilen als je wilt. Voor zover ik weet zijn de nieuwere CPUs van VIA gewoon helemaal compatible met wat ze bij GNU onder i686 verstaan. De oudere CPUs van VIA waren volgens de intel specs gewoon i686, maar misten de cmov instructies.
De GNU mensen hebben gewoon gekeken wat er generiek was voor alle i686 CPUs op dat moment, VIA kwam pas later met een i686 CPU zonder cmov.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doodsimpel zelfs, op de Gentoo Wiki site staat een lijst met safe CFLAGS voor zowat elke ondersteunde CPU:
http://gentoo-wiki.com/Safe_Cflags
Eden C3/Samuel/Ezra (Via EPIA)

CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=c3 -m3dnow -Os -pipe -fomit-frame-pointer"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"

Warning: Do not use any stages or packages containing i686 instructions (such as cmov) with the Samuel 2 and Ezra versions of the C3. Anyway CHOST="i686-pc-linux-gnu" is safe, because "-march=c3" will prevent producing code not compatible with this cpu.

Note: The ezra doesn't have any special instructions that you could optimize for, just consider it a K6-3 - basically a P2 with 3DNow. [With gcc 3.3.x you may be able to use "-march=c3", but there may be problems similar to use of "-march=c3-2".] no problem with GCC 4.1.1 so far using -march=c3.

Due to the small 64kb cache on the Via C3 CPU, '-Os' works better since it makes smaller binaries.

Note that the Mini-ITX EPIA-SP features a VIA C3 Eden processor, even if a cat /proc/cpuinfo answers: model name: VIA Nehemiah

Note: On my Epia ME6000 I ran into problems with the suggested CHOST setting (i686-pc-linux-gnu). mpeg2enc (part of mjpegtools) crashed with the message "Illegal instruction". After recompiling the whole system with CHOST=i586-pc-linux-gnu mpeg2enc worked. When you think about it, there has to be just one piece of software that doesn't use your set CFLAGS (-march=c3) at one place and then gcc will compile it for i686 machines with instructions our little C3 is not able to handle. If you don't want to run into trouble I suggest you use CHOST=i586-pc-linux-gnu instead.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met een Debian netinstall iso van 150 MB en daarna alles apt-get'ten (dus heel KDE etc etc) ben ik binnen een uur up and running incl OOo, KDE, XGL + Beryl (2 weken geleden heb ik dit voor de grap getest namelijk ;) )
Nooit gezeik met missende headers (probeerde vandaag openttd o pzowel centos als deb te bakken... ging met veeeeel moeite). optimale controle.
prima dep-handling.
ebuilds schrijven is simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wormaap schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:16:
Laatst heb ik zelf nog een DNS/DHCP-server geïnstalleerd op'n Celeron 400, kernel compilen duurde daar maar anderhalf uur :P WM's weet ik niet, die zijn niet echt nuttig op zo'n machine :+
Waarom bak je die dan ook niet op andere machine? Scheelt echt ontzettend in baktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:27:
Doodsimpel zelfs, op de Gentoo Wiki site staat een lijst met safe CFLAGS voor zowat elke ondersteunde CPU:
http://gentoo-wiki.com/Safe_Cflags

[...]
Daar kan ik wat mee, maarja het wordt dus kijken welke pakketten de CFLAGS (-march=c3) ignoren, wordt een beetje trial-and-error dus, ik heb liever heel het systeem op i686 natuurlijk, maar dat zie ik vanzelf wel, hardstikke bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
Inderdaad, zat vanmiddag op stage al te kijken naar het Gentoo handbook, en begin steeds meer neigingen te krijgen om het te proberen :Y)

Subliminal messaging hier in de kroeg :o

[ Voor 7% gewijzigd door XSNL op 24-01-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GoT-gentoo-revolutie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Gisteren en vandaag weer eens ouderwets aan een AIX systeem geprutst. Scrippies maken en basic inrichting verzorgen. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik had gisteren een Nokia 6230i in de bus gevonden, en kan de eigenaar niet achterhalen. (Staan wel een paar foto's op, maar daar heb ik natuurlijk niks aan.) Ik ben hem nu maar gaan gebruiken. Heb al een headsetje gehaald en een 1gig geheugenkaartje (wat nog niet werkt omdat ik de verkeerde (te oude) firmware heb). Ben nu bezig de bluetooth helemaal aan het werk te krijgen, en het werkt verbazingwekkend goed!

Ik heb een no-name BT-dongletje en hij herkende hem meteen. 2 pakketjes geinstalleerd en hij doet het perfect! Nu het synchen nog goed krijgen en ik ben gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm - heb al een jaar een 6230i en na een paar abortieve pogingen in het begin me niet echt beziggehouden met synchen naar Linux-bak. Zou dat makkelijk moeten gaan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep

als men er ook echt bij blijft is de wereld weer een stukje beter ;)

weet er iemand een alternatief voor ms activesync?
heb een gsm (nu we het er toch over hebben) met die zooi, en dat kan alleen met dat andere OS.

en met mijn apple, maar dat schiet niet op via BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Het syncen is een stuk moeilijker gebleken :S

Je moet allerlei pakketten installeren, maar allemaal via niet officiele repositories. Het gevolg: alleen maar dependencies problemen! Ik heb het synchen met evolution nog niet werkt, omdat er steeds wel weer een andere dependency zit te zeiken over pakketten die een te hoog of te laag serienummer hebben.

Multisync zit al in de Feisty repositories, maar het bevat nog niet alle pakketten. Even wachten dus nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
(II) RADEON(0): Direct rendering broken on XPRESS 200 and 200M

ARG! Ik begin ATi te haten... Nouja, maar eens fglrx proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik heb vandaag Squeeze geport naar OpenBSD, erg jammer dat GNU tar niet onder alle platformen dezelfde output geeft. (gtar mist de trailing '/' bij directories)

Nog een paar dagen, en dan is het klaar voor de eerste release :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Naar aanleiding van [Feat] PGP/GPG-key in profiel dacht ik weer eens in mn Evolution gpg ondertekening aan te slingeren, mocht het niet zo zijn dat ik er eigenlijk geen zak van begrijp :p

Ik kan voor mijn account een "PGP/GPG Sleutel-ID" invoeren. Volgens wat websites moet die 8 karakters lang zijn. Ok, ik dus even mijn keys opzoeken:
jurian@karlijn:~$ gpg --list-keys
/home/jurian/.gnupg/pubring.gpg
-------------------------------

pub   1024D/A494465F 2006-09-08
uid                  Jurian Sluiman (Mithras86) <email@adres.nl>
sub   2048g/B3A6F66A 2006-09-08

Dus ik A494465F invoeren; Evo gaat zeuren. En met B3A6F66A werkt het ook niet :'(
Kon bericht niet aanmaken.
Because "gpg: skipped "A494465F": secret key not available
gpg: signing failed: secret key not available
", you may need to select different mail options.
Hoe kan ik nu mijn emailtjes ondertekenen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet 2 bestandjes ergens hebben staan voor je gpg key. Die keys die je opzoekt zijn je public keys waar mensen mee kunnen verifieren dat jij het mailtje gestuurd hebt. Maar tijdens die onderschrijving maakt die key weer gebruik van een bestandje dat alleen op jouw pc staat (de secret key). Mocht je ze niet meer hebben is het jammer maar helaas en ben je genoodzaakt om een nieuwe key aan te maken.

Verder heb ik het zelf ook wel eens gebruikt maar je hebt er geen zak aan als mensen die je mailt het niet gebruiken. Dan krijg je van die vragen van wat dat voor een attachment is (.asc). Moet je weer gaan uitleggen dat je je mail encrypted kunt versturen naar mensen die je key hebben etc. Beetje nutteloos voor prive-gebruik dus.

@hieronder: weet ik wel. Maar ik post niet in mailinglists. Maar verder vindt ik het niet zo interessant om te weten wie me een security update toestuurt. Als ik mijn desktop update ga ik ervan uit dat de software automatisch gepatched wordt binnengetrokken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 13:48
Doe eens gpg --list-secret-keys en neem de id die achter 'sec' staat.
Als je liever een GUI hebt, apt-get install seahorse, werkt erg fijn :)

@hierboven: dit wordt wel erg veel gebruikt in mailinglists en de open-source community :)

[ Voor 58% gewijzigd door rulus op 25-01-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08

Gotiniens

Fairly odd Tim

Dutchmega schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 14:05:
(II) RADEON(0): Direct rendering broken on XPRESS 200 and 200M

ARG! Ik begin ATi te haten... Nouja, maar eens fglrx proberen...
doe geen moeite de xpress 200m is ook niet ondersteunt door fglrx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Heb net even mijn wii-controller op mn Debian laptop gelingerd, leuk om in de klas te stunten met een presentatie^^ Nee, even serieus, het is best leuk om die wiimote eraan te hangen. Er komt gelijk een mooie graph waar je kan zien hoe accuraat die controller is. Het valt me op dat dat nog best netjes is. En het heeft natuurlijk een hoog geek-gehalte ;)

[ Voor 8% gewijzigd door icyx op 25-01-2007 19:26 . Reden: typo's... ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gotiniens schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:46:
[...]

Waarom speel ik hier dan tuxracer in 3D @ 200M ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.dilbert.com/comics/dilbert/archive/images/dilbert20071832660125.gif

:'( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Gotiniens schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:46:
[...]

Het werkt hier met Direct Rendering .
Wanneer het AIGLX ondersteunt, dan komt Beryl erop. XGL is raar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
okee, iedere keer dat ik map24 in firefox opent crasht firefox. (versie 1.5.0.9 en ubuntu LTS).

waarom!? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killu schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:11:
okee, iedere keer dat ik map24 in firefox opent crasht firefox. (versie 1.5.0.9 en ubuntu LTS).

Mijn glazen bol is kapot :O Open ffx eens van een terminal, die wil nog wel eens crashinfo ernaartoe schrijven, dat zou je een idee moeten geven wat er mis zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:25:
[...]

Mijn glazen bol is kapot :O Open ffx eens van een terminal, die wil nog wel eens crashinfo ernaartoe schrijven, dat zou je een idee moeten geven wat er mis zou kunnen zijn.
+ die site doet het hier gewoon ( http://www.nl.map24.com/ ), dus is het niet noodzakelijk een Firefox-issue (denk aan plugins).

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 25-01-2007 23:21 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter

Doet het hier in Firefox 2.0.0.1 onder Ubuntu goed, maar crashed onder IE7 onder WXP. Zal waarschijnlijk te maken hebben met vreemde scriptjes op de 24 site. Niks aan te doen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
Hier met Windows XP en Minefield 3.0a2pre ( B) ) doet ie het ook gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

Welke java virutal machine draai je?
(ik heb hier al eens een bug over gefiled, en toen bleek het aan blackdown te liggen volgens mij)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

DeMoN schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:17:

[...]

WTF, Ubuntu?
Weer down! :D (wanneer niet :/ )
En dit keer:
Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) PHP/4.3.10-18 Server at frontpage.fok.nl Port 80
Hmm... nu weer Debian :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ze houden het spannend, volgende week passeren Slackware en Gentoo de revue.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 13:48
Misschien gewoon een scriptje dat random distro's genereert :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:16:
[...]
Dan houdt het op, Xunbuntu heeft ook 192MB nodig om te installeren, nUbuntu is 'add packages related to security testing, and remove unneeded packages, such as Gnome, Openoffice.org, and Evolution', niet helemaal wat ik meteen wil (ik wil basic desktop, met een browser die het meteen doet, en van daaruit gaan leren met andere dingen installeren.

Ik heb een omgekeerde leercurve: eerst grafisch, dan console :X :P

Maar ik hou er voor vandaag maar weer mee op, en ga wachten tot ik een fatsoenlijke computer vrij heb. Ik ben nog een té grote beginner om het op een oude computer gedetailleerd te installeren :/
Ik heb een iets betere bak, Ubuntu wil installeren, en ik moet zeggen: best goed.
Het is nog geen topbak, PIII800 met 512MB ram, maar even de vingers strekken kan nooit kwaad.

Het moet een simpel systeem worden waarop ik kan internetten en multimedia kan bekijken/luisteren, en ik maak al een fout bij de Repositories iets te overijverig te zijn met 'kan handig zijn' 'leuk' 'die wil ik' :X
WTF moet ik met spelletjes als ik een compleet internet heb bij mijn computer? :P
Wil ik werken? NEE!, ik hoef dus niet al dat soort zut :(
Maar dit is natuurlijk spijt achteraf, eerst oefenen, stap voor stap, niet overdrijven, (stap 1 en 2, installeren en installeren) is gelukt, gebruiken lukt ook al (internetten, alleen beetje lastige houding, monitor staat op de grond), nu nog de-installeren en als klap op de vuurpijl: commandline commando's leren :*)

Morgen alles er weer af, en weer helemaal clean (en in het Engels) opnieuw beginnen, en onthouden wat ik doe :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je alles helemaal clean wilt doe je er beter aan om met Debian te werken dan met Ubuntu. Zelfs een "kale" Ubuntu heeft al stapels zooi erin.

Schijnt dat Debian zelfs aan een grafische installer werkt, maar dat is nergens voor nodig, de text installer van Debian is gewoon stap-voor-stap prima te doen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

De grafische installer vormt geen beperking ofzo. In dat opzicht vind ik het wel een prima verbetering. Het configureren van schijven gaat ook lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja als je kaal wil is debian mi (!) ook niet echt de beste keuze.
okay het is lichter dan ubuntu, maar ook niet het lichtste (en nee er zijn meer lichte distro's dan die ene waar ik gek op ben :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ivo schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:09:
De grafische installer vormt geen beperking ofzo. In dat opzicht vind ik het wel een prima verbetering. Het configureren van schijven gaat ook lekker snel.
wat is een voordeel van grafisch?
je bent dan distro-afhankelijk.
het neemt resources in....
en het is vaak niet half zo overzichtelijk als de cli.

ik wilde vandaag debian installen en moest daarvoor *voor* de netwerk detectie een module loaden en unloaden (tg3 voor een z61m thinkpad) en dat gaat daar dus *niet* mee.

8)7

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)