NOS Kroeg Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.931 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:11:
[...]

wat is een voordeel van grafisch?
Ziet er leuk uit. In een scherm kan je meer info op overzichtelijke manier weergeven en toegankelijk maken.
je bent dan distro-afhankelijk.
Wat bedoel je? Denk bvb aan Anaconda of de Debian installer. Zijn perfect bruikbaar voor andere distro's.
het neemt resources in....
Op een niet-prehistorische machine is dat geen enkel probleem.
en het is vaak niet half zo overzichtelijk als de cli.
Als je niet tegen meer dan drie keuzes tegelijk kan idd.

Bekijk anders zelf de grafische debian installer eens, of Anaconda (van Redhat/Fedora) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16
Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:11:
ik wilde vandaag debian installen en moest daarvoor *voor* de netwerk detectie een module loaden en unloaden (tg3 voor een z61m thinkpad) en dat gaat daar dus *niet* mee.
Kun je niet gewoon control-alt-f1 doen om toch een terminal te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Je kunt toch via het menu kiezen wat je wilt doen. Dan ga je eerst naar modules laden en vervolgens naar netwerkautodetectie. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jesse schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:54:
[...]

Ziet er leuk uit. In een scherm kan je meer info op overzichtelijke manier weergeven en toegankelijk maken.

[...]

Wat bedoel je? Denk bvb aan Anaconda of de Debian installer. Zijn perfect bruikbaar voor andere distro's.

[...]

Op een niet-prehistorische machine is dat geen enkel probleem.

[...]

Als je niet tegen meer dan drie keuzes tegelijk kan idd.

Bekijk anders zelf de grafische debian installer eens, of Anaconda (van Redhat/Fedora) bijvoorbeeld.
gisteren nog gedaan.

probleem is dat je niet kunt kiezen wat jij wil, maar alleen kunt kiezen wat de debian-makers willen ;)

resources: moet je eens grafisch een seriele install proberen. gok dat het niet eens kan btw.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:56:
resources: moet je eens grafisch een seriele install proberen. gok dat het niet eens kan btw.
Maar... debian heeft ook nog steeds een text-install (althans, ik heb laatst nog debian testing geïnstalleerd met de text install), die kun je in die situatie toch gewoon gebruiken.
Ben blij dat Debian je 2 mogelijkheden aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
[...]

probleem is dat je niet kunt kiezen wat jij wil, maar alleen kunt kiezen wat de debian-makers willen ;)
Biedt Debian From Scratch dan niet de oplossing? Als je wil gaan voor maximale invloed moet je misschien geen Debian gebruiken, maar dan pak je toch iets andes.
Als ik 5 cent zou krijgen voor elke keer dat ik dat zou moeten doen... Als je dus niet dat grafische wil, dan start je het toch in de niet-grafische modus, die keuze krijg je waarschijnlijk toch wel. Of je kiest een andere distro.

De keuze voor Debian of elke willekeurige distro is puur afhankelijk van wat je wil, hoeveel invloed je wil hebben op de inrichting van je systeem, de vrijheid die je in de keuze hebt (door bijv. keuzes van je baas oid) en welke resources je tot je beschikking hebt. Dus of een distro nu beter is dan de ander hangt ook van deze dingen af. Ditzelfde geldt voor de interpretatie van het woord 'beperking', al zou je 'beperking' ook absoluut kunnen zien en dan moet ik je gelijk geven.

Ik geef persoonlijk ook de voorkeur aan de cli, maar ik kan me voorstellen dat een heleboel andere mensen grafisch fijner vinden. Kwestie van smaak en stijl ;).

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Distro-wars, OS-wars.. what's next? Installer-wars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 22:38

Sjonny

Fratser

Dutchmega schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:26:
Distro-wars, OS-wars.. what's next? Installer-wars?
vergeet editor wars niet :)

(*kuch*)emacs!(*kuch*)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me emerging KDE 3.5.6

Biertje graag terwijl ik wacht waard! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vim natuuuuuurlijk :P

ik ben momenteel trouwens bezig met een leuke portage overlay voor gentoo. Zit allemaal bleeding edge en multimedia spul in.
Zijn er nog dingen die jullie graag in portage willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:57:
/me emerging KDE 3.5.6

Biertje graag terwijl ik wacht waard! :P
apt-get install kde

...

...

Ow, ik ben al klaar, biertje? :Y)

En natuurlijk vim for the win!

[ Voor 51% gewijzigd door mithras op 27-01-2007 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep maar jij neemt allerlei bloaty zooi mee... (geen use flags)
ik en william niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:10:
ik en william niet ;)
Jaaaaa, haphaphap :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:10:
ik en william niet ;)
Of juist geen extra zooi :) Vergeet niet dat binairy packages meestal niet met alle opties gecompiled worden ;) Je kunt dus eventueel meer (functionele) bloat genereren.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja functionele bloat is goed...
maar die packages worden met de grootste gemene deler aan flags gecompileerd... dus bijna per definitie bloat.

of bestaat er zoiets als de "universele Linux gebruiker"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
[...]

gisteren nog gedaan.

Bied de expert modus je ook niet de mogelijkheden die je zoekt?
Het mooie van debian vind ik in elk geval dat je nu de keus hebt. Ze hebben een hele goeie installer die het zowel in tekst als grafisch het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou het probleem was dat je eerst wat dingen moest doen voor die module werd geladen. Kennelijk was dat niet mogelijk bij debian om dat goed voor elkaar te krijgen.

That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Jajaja, we geloven alle voordelen van Gentoo ondertussen wel :P Sommige hebben het ervoor over om 'een hoop' tijd kwijt te zijn met compileren zodat je gebruik je kunnen maken van de geweldige use-flags. Andere willen gewoon een package in enkele seconde kunnen installeren en kunnen er niet echt meer zitten of het geweldig geoptimaliseerd is voor hun systeem, als het maar werkt. Waarom Gentoo zo geweldig is weten we nu wel. ;)

Maar goed, weer effe een nuttig vraagje: ik ben op zoek naar een scriptje waarmee ik een iso bestand uit kan pakken. Mounten met fuseiso en vervolgens kopiëren is niet het gene wat ik zoek. Ik heb wel uitgevonden dat ik mbv isoinfo een lijst met bestanden in de iso kan op vragen en elk los bestand naar de stdout kan sturen, maar het is erg onhandig om daar een scriptje omheen te bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 27-01-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
robbert schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:54:
Maar goed, weer effe een nuttig vraagje: ik ben op zoek naar een scriptje waarmee ik een iso bestand uit kan pakken. Mounten met fuseiso en vervolgens kopiëren is niet het gene wat ik zoek. Ik heb wel uitgevonden dat ik mbv isoinfo een lijst met bestanden in de iso kan op vragen en elk los bestand naar de stdout kan sturen, maar het is erg onhandig om daar een scriptje omheen te bouwen.
CLI of niet? Met de archiver in Gnome is het gewoon rechtermuis->uitpakken. En dat werkt best goed, alleen weet ik niet welke backend de archiver gebruikt voor die iso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
mithras schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:57:
[...]
CLI of niet? Met de archiver in Gnome is het gewoon rechtermuis->uitpakken. En dat werkt best goed, alleen weet ik niet welke backend de archiver gebruikt voor die iso's.
CLI, ik wil het namelijk op mijn server in de cli kunnen doen. Op mijn workstation file-roller gebruiken is niet echt ideaal, dan moet die al die data eerst naar mijn workstation halen en vervolgens weer terug schrijven. File-roller gebruikt zo te zien isoinfo, maar die kan iig niet in 1 commando een iso uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

even iets anders.
ik gooide hier vanochtend iets neer (voor de gentoo gekken) over wat je mist aan portage (ivm eigen overlay).
heeft niemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:54:
even iets anders.
ik gooide hier vanochtend iets neer (voor de gentoo gekken) over wat je mist aan portage (ivm eigen overlay).
heeft niemand ideeen?
slab :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

linkje? ik zie alleen maar geehugenbeeer zooi van de kernel als slab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
XMMS2, daarvoor moet ik nu Zugaina gebruiken :X

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:10:
linkje? ik zie alleen maar geehugenbeeer zooi van de kernel als slab.
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/49/190903882_3f1ce7d12f.jpg?v=0
Google heeft ook een Afbeeldingen-tabje ;) Het is een vervanger van het Gnome Main Menu :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wormaap schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:14:
XMMS2, daarvoor moet ik nu Zugaina gebruiken :X
heb ik over gedacht, maar ik vind audacious (na wennen) wel vrij fijn.
als er meer vraag naar is denk ik er wel even over voor je.

dat gnome progsel: ik zal eens kijken, maar heb geen gnome en daar dus niet echt zin in :p
mischien een van mijn mede-devjes (we hebben atm zo'n 80 ebuilds met 3 man dus er zit vast wel iemand bij die gnome heeft geinstalled).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
ik heb nu een dual boot systeem op mijn laptop en was b enieuwd naar hoe ik een ext3 schijf onder windows kan benaderen. Ik weet dat er progjes voor zijn, maar welke zijn een beetje aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

killu schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:34:
ik heb nu een dual boot systeem op mijn laptop en was b enieuwd naar hoe ik een ext3 schijf onder windows kan benaderen. Ik weet dat er progjes voor zijn, maar welke zijn een beetje aan te raden?
Er zijn er echt heel veel. Veel werken ook gewoon goed..
In dit geval bedoel ik dit niet als flame of wat dan ook, maar check google eens, dan ben je er zo uit :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Ook nog even een vraagje tussendoor wie welke voorkeur heeft op het gebied van filesystems en vooral de achterliggende reden(en). Of is dit ook heel doelspecifiek? Ik gebruik al een tijdje ReiserFS, maar aangezien de toekomst niet helemaal meer zo zeker is, is het misschien slim om te kijken naar alternatieven.

Ik heb zelf naar XFS gekeken. Deze bleek volgens een aantal artikeltjes met vergelijkingen vrij goede resultaten te bieden qua snelheid ten opzichte van bijv. ReiserFS, alleen kon Grub daar niet zo goed mee omgaan.
Misschien moet ik toch nog eens kijken naar ext3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
DeMoN schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:37:
[...]

In dit geval bedoel ik dit niet als flame of wat dan ook, maar check google eens, dan ben je er zo uit :)
Misschien juist omdat er zoveel zijn dat killu niet meer een keuze kan maken welk programma hij het best kan gebruiken. Ik ga niet zeggen dat het het beste is, maar ik gebruik de software van http://www.fs-driver.org. Je kunt daarbij je hardeschijf gewoon benaderen in deze computer. Ik persoonlijk vind dit erg prettig werken.

[ Voor 30% gewijzigd door MDtje op 27-01-2007 19:35 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
DeMoN schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:37:
[...]

jah, maar toen ik googlede zag ik ff door de bomen het bos niet meer (net wat jij zeg, er zijn er heel veel) en misschien waren er hier mensen die van een aantal al zeker wisten dat ze werkten. ga dalijk die van fs-driver.org proberen. tenzij iemand anders een betere suggestie oppert.

edit:
MDtje schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:34:
[...]

Misschien juist omdat er zoveel zijn dat killu niet meer een keuze kan maken welk programma hij het best kan gebruiken. Ik ga niet zeggen dat het het beste is, maar ik gebruik de software van http://www.fs-driver.org. Je kunt daarbij je hardeschijf gewoon benaderen in deze computer. Ik persoonlijk vind dit erg prettig werken.
okee, thx :) las je reactie pas nadat ik die van mij had geplaatst, maar dan ga ik het proberen.

[ Voor 32% gewijzigd door keluwak op 27-01-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Electronical schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:34:
Ook nog even een vraagje tussendoor wie welke voorkeur heeft op het gebied van filesystems en vooral de achterliggende reden(en). Of is dit ook heel doelspecifiek? Ik gebruik al een tijdje ReiserFS, maar aangezien de toekomst niet helemaal meer zo zeker is, is het misschien slim om te kijken naar alternatieven.

Ik heb zelf naar XFS gekeken. Deze bleek volgens een aantal artikeltjes met vergelijkingen vrij goede resultaten te bieden qua snelheid ten opzichte van bijv. ReiserFS, alleen kon Grub daar niet zo goed mee omgaan.
Is heel doelspecifiek uiteraard. Het ene file system gaat heel efficient om met hele grote bestanden, terwijl andere file systems weer heel goed zijn in snel hun weg vinden in een enorme berg kleine bestanden.

Met een beetje zoekwerk kun je vast mooie statistieken terugvinden die je eens naast elkaar kunt leggen. Zelf heb ik me er nooit echt zo in verdiept.

Voor huis-, tuin- en keukengebruik zie ik in ieder geval geen reden om van ext2/ext3 af te wijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
rrrandy schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:05:
[...]

Is heel doelspecifiek uiteraard. Het ene file system gaat heel efficient om met hele grote bestanden, terwijl andere file systems weer heel goed zijn in snel hun weg vinden in een enorme berg kleine bestanden.

Met een beetje zoekwerk kun je vast mooie statistieken terugvinden die je eens naast elkaar kunt leggen. Zelf heb ik me er nooit echt zo in verdiept.
Er zijn inderdaad legio benchmarks en vergelijkingen te vinden. Nadeel is alleen dat daarin alleen wordt gekeken naar de snelheid en niet bijv. betrouwbaarheid en toekomst etc.
Voor huis-, tuin- en keukengebruik zie ik in ieder geval geen reden om van ext2/ext3 af te wijken :)
Ben erg benieuwd wat de reden daarvan is. ext2 en ext3 blinken, in de vergelijkingen die ik heb gezien, niet echt uit in snelheid. In deze vergelijkingen waren beide zelfs over het algemeen de langzaamste (op enkele tests na). Maar het lijkt alsof ext2 en ext3 als soort van default filesystem voor de huis-, tuin- en keukensystemen is en daarom misschien juist een goed keus is, ivm de brede user base.
Er is over alle filesystems wel iets te zeggen natuurlijk en het een heeft weer voordelen die een ander niet heeft. Ik ga maar eens wat meer lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Mijn linux avontuur(tje): ik heb succesvol beryl 2.0 beta geinstaleerd (gentoo met de xeffects overlay) :)

Helaas is tijdens de laatste upgrade wel pok3d kapot gegaan, maar dit lijkt een fout te zijn in die overlay. Ik heb dit al op de Gentoo forums gemeld, hoop dat het snel wordt opgelost.

Wat gaat dit topic hard zeg 20 paginas in 2 weken. :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rainmaker: welke pakketten hebj e precies uit xeffects gebruikt?
en houd jij die overlay met layman bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:09:
rainmaker: welke pakketten hebj e precies uit xeffects gebruikt?
en houd jij die overlay met layman bij?
Waarschijnlijk beryl-9999 (dat is de svn-versie). Het /etc/portage/package.keywords-rijtje komt neer op
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
x11-wm/beryl -*
x11-wm/emerald -*
x11-wm/beryl-core -*
x11-plugins/beryl-plugins -*
x11-themes/emerald-themes -*
x11-misc/beryl-settings -*
x11-misc/beryl-settings-bindings -*
x11-misc/beryl-manager -*

En layman lijkt mij toch wel de makkelijkste manier :)

Eenmalig
layman -a <overlaynaam>
En voor de rest
layman -s ALL

Heb jij trouwens enig idee in welk bestand(en) in godsnaam QT3-app font-groottes bijgehouden worden ? qtrc en .kderc-waardes aanpassen schijnt weinig effect te hebben. Ook qtconfig gebruiken haalt geen kut uit :( en kcontrol trekt te veel nutteloze (en vooral langdurig compilende) crap binnen die ik totaal niet nodig heb |:(

[Edit]

XFCE-fonts + dpi aanpassen is een optie die ik nog ga verkennen.

[Edit 2]

dpi iets hoger zetten (75 -> 80) en XFCE-fonts naar beneden tunen schijnt een redelijk resultaat te geven. Eventuele betere oplossingen hoor ik graag :)

@hieronder :

Heb je toevallig een gevulde variant van dat bestand voor handen ?
Mijnes komt niet verder dan
code:
1
2
3
4
5
[$Version]
update_info=kded.upd:kde3.0

[Paths]
Trash=$HOME/Desktop/Trash/

namelijk :P

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 28-01-2007 00:07 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Jungian schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:40:
Heb jij trouwens enig idee in welk bestand(en) in godsnaam QT3-app font-groottes bijgehouden worden ?
Ik denk in .kde/share/config/kdeglobals

(althans, ik vraag me af waar het anders is opgeslagen, met een grep -ri font in .kde en .qt lijkt me dit de meest logische plek)

@hierboven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
[$Version]
update_info=kded.upd:kde3.0,kaccel.upd:kde3.3/r1,mouse_cursor_theme.upd:kde3.4.99,socks.upd:kde3.0/r1,kwin.upd:kde3.2Xinerama

[DesktopIcons]
ActiveColor=invalid
ActiveColor2=invalid
ActiveEffect=togamma
ActiveSemiTransparent=false
ActiveValue=1
Animated=true
DefaultColor=invalid
DefaultColor2=invalid
DefaultEffect=none
DefaultSemiTransparent=false
DefaultValue=1
DisabledColor=invalid
DisabledColor2=invalid
DisabledEffect=togray
DisabledSemiTransparent=false
DisabledValue=1
DoublePixels=false
Size=32

[FMSettings]
StandardFont=

[General]
XftHintStyle=hintmedium
alternateBackground=245,242,237
background=239,235,231
buttonBackground=225,217,209
buttonForeground=0,0,0
fixed=Monospace,10,-1,5,50,0,0,0,0,0
font=Sans Serif,10,-1,5,50,0,0,0,0,0
foreground=16,16,16
linkColor=0,0,238
menuFont=Sans Serif,10,-1,5,50,0,0,0,0,0
selectBackground=254,214,152
selectForeground=0,0,0
shadeSortColumn=true
taskbarFont=Sans Serif,10,-1,5,50,0,0,0,0,0
toolBarFont=Sans Serif,10,-1,5,50,0,0,0,0,0
visitedLinkColor=82,24,139
widgetStyle=klearlook
windowBackground=255,255,255
windowForeground=0,0,0

[Icons]
Theme=Human

[KDE]
EffectAnimateCombo=false
EffectAnimateMenu=false
EffectAnimateTooltip=false
EffectFadeMenu=false
EffectFadeTooltip=false
EffectNoTooltip=false
EffectsEnabled=false
InsertTearOffHandle=0
ShowIconsOnPushButtons=false
colorScheme=42016-Human 2.kcsrc
contrast=7

[KFileDialog Settings]
Automatically select filename extension=true
Height 1024=452
Height 1200=667
Height 864=218
LocationCombo Completionmode=5
PathCombo Completionmode=5
Recent URLs=$HOME/var/Human_KDE/8x8/,/files/movies/subtitles/,/files/,$HOME/backup/,/files/movies/,sftp://192.168.0.121/fileslocal/music/Rory Gallagher/,/home/robbertserver/public_html/troep/got/,/files/amule/
Separate Directories=false
Set speedbar defaults=false
Show Bookmarks=false
Show Preview=false
Show Speedbar=true
Show hidden files=false
Sort by=Name
Sort case insensitively=true
Sort directories first=true
Sort reversed=false
View Style=Simple
Width 1152=611
Width 1280=981
Width 1600=849

[KFileDialog Speedbar (Global)]
Description_0=Desktop
Description_1=Home Folder
Description_2=Storage Media
Description_3=Network Folders
IconGroup_0=4
IconGroup_1=4
IconGroup_2=4
IconGroup_3=4
Icon_0=
Icon_1=folder_home
Icon_2=system
Icon_3=network
Number of Entries=4
URL_0=file://$HOME/Desktop/
URL_1=file://$HOME
URL_2=file:///media
URL_3=remote:/

[KKeyDialog Settings]
Dialog Size=1216,409

[MainToolbarIcons]
ActiveColor=invalid
ActiveColor2=invalid
ActiveEffect=none
ActiveValue=1
Animated=false
DefaultColor=invalid
DefaultColor2=invalid
DefaultEffect=none
DefaultValue=1
DisabledColor=invalid
DisabledColor2=invalid
DisabledEffect=togray
DisabledValue=1
DoublePixels=false
Size=22

[PanelIcons]
ActiveColor=invalid
ActiveColor2=invalid
ActiveEffect=togamma
ActiveValue=1
Animated=false
DefaultColor=invalid
DefaultColor2=invalid
DefaultEffect=none
DefaultValue=1
DisabledColor=invalid
DisabledColor2=invalid
DisabledEffect=togray
DisabledValue=1
DoublePixels=false
Size=32

[Paths]
Trash=$HOME/Desktop/Trash/

[SmallIcons]
ActiveColor=invalid
ActiveColor2=invalid
ActiveEffect=none
ActiveValue=1
Animated=false
DefaultColor=invalid
DefaultColor2=invalid
DefaultEffect=none
DefaultValue=1
DisabledColor=invalid
DisabledColor2=invalid
DisabledEffect=togray
DisabledValue=1
DoublePixels=false
Size=16

[Toolbar style]
Highlighting=true
IconText=IconOnly
TransparentMoving=true

[ToolbarIcons]
ActiveColor=invalid
ActiveColor2=invalid
ActiveEffect=none
ActiveValue=1
Animated=false
DefaultColor=invalid
DefaultColor2=invalid
DefaultEffect=none
DefaultValue=1
DisabledColor=invalid
DisabledColor2=invalid
DisabledEffect=togray
DisabledValue=1
DoublePixels=false
Size=22

[WM]
activeBackground=204,134,62
activeBlend=204,134,62
activeFont=Sans Serif,10,-1,5,75,0,0,0,0,0
activeForeground=255,255,255
activeTitleBtnBg=245,243,240
frame=239,239,239
handle=239,239,239
inactiveBackground=235,231,227
inactiveBlend=235,231,227
inactiveForeground=179,175,171
inactiveFrame=239,239,239
inactiveHandle=239,239,239
inactiveTitleBtnBg=179,175,171

[ Voor 105% gewijzigd door robbert op 28-01-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electronical schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:34:

Ik heb een tijdje terug een probleem gehad met xfs (bij het gebruik van acl's bleven de group-sid-bitjes op directories niet staan), en daarvan bleek een bugrapport te zijn dat als sinds begin 2004 er stond. Ik heb dus niet bepaald het idee dat xfs beter onderhouden wordt dan reiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kde 3.5.6 :*) klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Maak me maar wakker als KDE 4 er eindelijk is. :Z

@robbert
kdeglobals blijkt de verlossing te zijn :D

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 28-01-2007 14:01 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Gisteren eindelijk tijd gehad om gentoo wat verder op te bouwen... nouja wat heet verder :P Even blackbox ge-unmerged en fluxbox ge-emerged en mozilla-bin. Beetje bezig geweest met fluxbox en bevalt een stuk beter dan blackbox , tenminste wat ik er nu van zie ;) Schermopbouw bij het switchen van workplaces is gewoon vrijwel instant met flux , waar blackbox volgens mij wel een beetje moeite had. Ook config is een stuk beter en makkelijker met flux :)

Nu eerst weer even een kernel compilen , evdev vergeten waardoor hij mijn synaptics touchpad niet pakt.

* Raku is vrij tevreden met gentoo tot nu toe , ondanks dat ik het nog vrij spaarzaam gebruikt heb.

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

Voor de Debian liefhebbers, lees hier overheen, of ga Gentoo gebruiken.

[rant]

Blergh!

Nu ben ik het echt spuugzat met debian! Dat Domme [random-scheldwoord] apt(itude) (en nee, apt-get OOK niet) kan echt helemaal geen flikker met dependencies! :r ! Iedereen die bij hoog en laag beweert dat de dependecies in apt goed geregeld zijn mag van mij even goed lang z'n hoofd in het toilet hangen en een meervoud van twintigmaal doorspoelen :(.

Ik heb tot nu toe nog NOOIT een fatsoenlijke Apache2 + php4 installatie kunnen krijgen. En nee, soms kan je gewoon niet over naar 5, als je niet snapt waarom, hoor je hier niet. Eerst gefrunnik omdat hij per sé Apache 1 wilde installeren omdat ik php4-odbc wilde terwijl ik wel al apache 2 had. En nu probeer ik php4-pear te installeren, op een apache2 met php4 configuratie, wat adviseert debian? php5-cli en php5-common! DAT GAAT NIET, ONDING!
Wat blijkt? Er klopt gewoon he-le-maal geen flikker van de dependency tree, php4-pear heeft php5-common als harde dep! Wat nou goed doordacht? Stel oetlullen. :( :(

Blij dat ik gentoo op m'n laptop gebruik, want dit is echt uit-er-ma-te waardeloos.

[/rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Waarom stuur je geen bugreport in in plaats van jezelf een burn out te bezorgen. Als er iets niet klopt dan zijn Debian developers vast niet te beroerd om het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GX schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:11:

[rant]

Blergh!

*rant rant rant rant*

[/rant]
:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

code:
1
apt-get install php4-pear/stable php4/stable libapache2-mod-php4

Pomtiedom

Biertje? :+
Ivo schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:18:
Waarom stuur je geen bugreport in in plaats van jezelf een burn out te bezorgen. Als er iets niet klopt dan zijn Debian developers vast niet te beroerd om het aan te passen.
Het is allemaal de bedoeling ;). php4-pear is een transitional package om mensen over te duwen naar php-pear :). Maar als het goed is zou het gewoon moeten werken met php4. Ik begrijp eigenlijk het probleem ook niet; als je php4 installeert en libapache2-mod-php4, wat boeit het dan dat je ook php5-cli en php5-common hebt? :P Zolang apache ze maar niet gebruikt toch? :)

[ Voor 75% gewijzigd door eamelink op 29-01-2007 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
GX schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:11:

[rant]

Blergh!

Nu ben ik het echt spuugzat met debian! Dat Domme [random-scheldwoord] apt(itude) (en nee, apt-get OOK niet) kan echt helemaal geen flikker met dependencies! :r ! Iedereen die bij hoog en laag beweert dat de dependecies in apt goed geregeld zijn mag van mij even goed lang z'n hoofd in het toilet hangen en een meervoud van twintigmaal doorspoelen :(.

Ik heb tot nu toe nog NOOIT een fatsoenlijke Apache2 + php4 installatie kunnen krijgen. En nee, soms kan je gewoon niet over naar 5, als je niet snapt waarom, hoor je hier niet. Eerst gefrunnik omdat hij per sé Apache 1 wilde installeren omdat ik php4-odbc wilde terwijl ik wel al apache 2 had. En nu probeer ik php4-pear te installeren, op een apache2 met php4 configuratie, wat adviseert debian? php5-cli en php5-common! DAT GAAT NIET, ONDING!
Wat blijkt? Er klopt gewoon he-le-maal geen flikker van de dependency tree, php4-pear heeft php5-common als harde dep! Wat nou goed doordacht? Stel oetlullen. :( :(

Blij dat ik gentoo op m'n laptop gebruik, want dit is echt uit-er-ma-te waardeloos.

[/rant]
Volgens de debian packages list is alleen php4-cli en php4-common een dependency van php4-pear, dus waarom jouw systeem ineens php5 nodig heeft is mij een raadsel. Omdat php4 zowel libapache-mod-php4 als libapache2-mod-php4 als dependency wordt standaard die voor apache genomen, als je apache2 hebt (en libapache2-mod-php4) doet het niets. Wat is er mis met:
apt-get install apache2 libapache2-mod-php4
apt-get install php4 php4-pear
Want door eerst apache2 te pakken werkt het wel gewoon in een keer :)

Verder wel :> hoor ;)

[ Voor 51% gewijzigd door mithras op 29-01-2007 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

eamelink schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:21:
code:
1
apt-get install php4-pear/stable php4/stable libapache2-mod-php4

Pomtiedom

Biertje? :+
Nou ja, dat wilde hier gewoon niet.
Ivo schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:18:
Omdat op de bugreport pagina simpelweg geen 'HIER KLIKKEN VOOR BUGREPORT' linkje was, en ik echt na jaren debiangezeik niet de moeite ga nemen om te zoeken in hun ongetwijfeld massieve bugdatabase.

Het is desondanks nu wel opgelost (met php5 :( ) en we testen het wel een keer extra voordat we software uitleveren :/

@mithras: Het is allemaal onduidelijk, daarom word ik er ook zo moe van.. We hadden php4 en apache 2 al tijden fantastisch draaien, totdat ik nu php4-pear nodig had...

[ Voor 8% gewijzigd door GX op 29-01-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

eamelink schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:21:
Het is allemaal de bedoeling ;). php4-pear is een transitional package om mensen over te duwen naar php-pear :). Maar als het goed is zou het gewoon moeten werken met php4. Ik begrijp eigenlijk het probleem ook niet; als je php4 installeert en libapache2-mod-php4, wat boeit het dan dat je ook php5-cli en php5-common hebt? :P Zolang apache ze maar niet gebruikt toch? :)
Het probleem is dus dat debian dan de bindings van apache2 weer omflikkert naar php5, en dat je dus voor de phpomgeving _geen_ php4 gebruikt. Dan kan je dat weer handmatig aanpassen, maar dan zit je in de toekomst altijd met updates te fscken... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hulp nodig met SuSE 9.2. Bij het uitvoeren van configure om een programma te installeren, krijg ik een melding over de C-compiler. Hier heb ik naar gezocht, en ik heb dus geen c-compiler geinstalleerd. Ik naar het schermpje voor het toevoegen van software, klik de juiste pakketen aan en druk op installeren. Hier vraagt hij om de DVD, dus ik doe die erin en klik op ok. Nu geeft hij een melding:
ERROR(media: not attached)

Ik heb al hier gezocht en op google maar kan er echt niks van vinden waar ik wijzer van word.

(ps. ben beginner ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Helaas zal ik het voorlopig zonder Linux moeten stellen..
Tijden fijn Ubuntu gebruikt, maar nu wil het plotseling niet meer installeren op mijn nieuwe systeempje.. :(

Bij het starten vanaf de livecd zegt hij:
code:
1
2
Loading /casper/linuz.gz........................................................................................................
Loading /casper/initrd.gz..................................

en de puntjes achter initrd.gz stoppen ergens halverwege :?

Opteron 144 op een DFI RDX200 CF-DR

Ik was eigenlijk van plan tot april te wachten op 7.04, maar het duurt zo lang .. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Kul op 29-01-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb je de md5 sum gecheckt van de CD? :). En is er niet een aantal bootopties die je kan proberen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:35

Theimon

Snapte!?

Kul schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:40:
Helaas zal ik het voorlopig zonder Linux moeten stellen..
Tijden fijn Ubuntu gebruikt, maar nu wil het plotseling niet meer installeren op mijn nieuwe systeempje.. :(

Bij het starten vanaf de livecd zegt hij:
code:
1
2
Loading /casper/linuz.gz........................................................................................................
Loading /casper/initrd.gz..................................

en de puntjes achter initrd.gz stoppen ergens halverwege :?

Opteron 144 op een DFI RDX200 CF-DR

Ik was eigenlijk van plan tot april te wachten op 7.04, maar het duurt zo lang .. 8)7
Dit heb ik ook een keer gehad, ik heb de cd zichzelf laten checken, kwamen er wat checksum failures uit. Nieuwe Coaster!! :Y) Gewoon opnieuw binnenhalen en fikken op een laag tempootje, dan komt het vast wel goed.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Omdat op de bugreport pagina simpelweg geen 'HIER KLIKKEN VOOR BUGREPORT' linkje was, en ik echt na jaren debiangezeik niet de moeite ga nemen om te zoeken in hun ongetwijfeld massieve bugdatabase.
code:
1
sudo apt-get install reportbug && reportbug

Je krijgt automatisch de lijst met oude bugreports binnen zodat je kan kijken of je bug al gemeld is. Vervolgens kun je je bug melden in een email waarin automatisch al informatie over je systeem meegenomen wordt. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

Ik heb het nog een keer geproberd, en zit nu in de livecd..
Begin ik de installer, maar nu zit ik bij het indelen van de partities..

Hij herkent niks. Ik zie mijn hdd als 74,5 GB unallocated, terwijl er toch echt partities zijn..

Ik heb eigenlijk geen zin om dingen te overschrijven.. |:(

heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 19-09 01:03
Partitiescherma aanmaken met fdisk zoals je deze al had, daarna geen filesystem toekennen.
Werkte hier tijdens mijn 2e Gentoo install :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

met existenz.

weet je de getallen nog van je partities? als je die niet weet, eerst backuppen met dd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

Boudewijn schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 00:25:
met existenz.

weet je de getallen nog van je partities? als je die niet weet, eerst backuppen met dd!
Goed.. :)
Hoe kaam ik zo'ne schema met fdisk, en wat is DD?

Volgnes mij waren de swap en de linux partitie 3 en 7, maar ik weet het niet meer zeker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

quote: man dd
DD(1) User Commands DD(1)

NAME
dd - convert and copy a file

SYNOPSIS
dd [OPERAND]...
dd OPTION

DESCRIPTION
Copy a file, converting and formatting according to the operands.
diskdupe stond het voor dacht ik.. :?

Nadeel is dat dd ook lege ruimte meeneemt. Met een leuke gzip combinatie is het wel te verkleinen..

Ik baal een klein beetje van de ingebouwde Wireless adapter in mijn IBMZ60t.
Die staat volgens mij in powersave mode of zo, met gevolg dat ik zeer slecht bereik heb.

Er zit zo'n verlicht icoontje in de laptop, en die staat continu uit. Daarnaast zit een icoontje van Bluetooth. Als ik de schakelaar aanzet op de voorkant licht het BT icoontje op. Maar als ik wifi aan ben/zet dan licht het wifi icootje niet op.

Nou ben ik al aan het testen geweest met iwconfig om de txpower op te schroeven, maar dat helpt niet. Ik denk zelf dat er een software commando moet worden gegeven om de adapter uit zijn 'powersave' mode te halen..
Iemand ervaring hiermee??

[ Voor 43% gewijzigd door Equator op 30-01-2007 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

Bij mij gaat m'n wifi lampje eigenlijk nooit branden.. Hecht er ook niet veel waarde aan verder, maar misschien staat dat er los van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaah, DPC heeft nu ook een kroeg ge-opend, stelletje dieven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ach ja als het net zo offtopic is als dit is het prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

_eXistenZ_ schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:47:
Partitiescherma aanmaken met fdisk zoals je deze al had, daarna geen filesystem toekennen.
Werkte hier tijdens mijn 2e Gentoo install :)
Ik krijg:
code:
1
2
ubuntu@ubuntu:~$ fdisk -l /dev/hda
Cannot open /dev/hda

Hij herkent de hdd niet?
Ik moet sowieso nog een nieuwe hdd hebben, maar ik los het liever wel op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Equator schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 08:17:
Nou ben ik al aan het testen geweest met iwconfig om de txpower op te schroeven, maar dat helpt niet. Ik denk zelf dat er een software commando moet worden gegeven om de adapter uit zijn 'powersave' mode te halen..
Iemand ervaring hiermee??
Niet echt; mijn lampje wil ook niet zomaar aan; maar als mijn lampje uit staat is de wireless boel ook gewoon echt dood :P. Ik gebruik de acerhk module (voor acer hotkeys; maar werkt ook voor veel andere notebooks (ik heb ook geen acer)). Lees anders eens hier

http://rfswitch.sourceforge.net/?page=laptop_matrix

Of speciaal voor IBMerts hiero :

http://ibm-acpi.sourceforge.net/ (al staat de jouwe daar niet bij...)

Overigens; toen ik dat nog niet werkend had had ik ontdekt dat als je eerst windows boot; en dan zonder de boel uit te zetten reboot naar linux; dat kan de softwareswitch op 'aan' blijft staan 8)7. Dat zou je ook eens kunnen proberen; al was het maar om te kijken of het echt uitmaakt dat dat lampje blijft branden :P (Als die dat ook daadwerkelijk bij jou doet net zoals bij mij)

[ Voor 19% gewijzigd door eamelink op 30-01-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Kul schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:22:
[...]

Ik krijg:
code:
1
2
ubuntu@ubuntu:~$ fdisk -l /dev/hda
Cannot open /dev/hda

Hij herkent de hdd niet?
Ik moet sowieso nog een nieuwe hdd hebben, maar ik los het liever wel op :/
Misschien heb je niet de juiste rechten. Lukt het wel met:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l /dev/hda
Maar doe alleen iets als je weet wat je doet, om verdere problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

eamelink schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:45:
[...]

Niet echt; mijn lampje wil ook niet zomaar aan; maar als mijn lampje uit staat is de wireless boel ook gewoon echt dood :P. Ik gebruik de acerhk module (voor acer hotkeys; maar werkt ook voor veel andere notebooks (ik heb ook geen acer)). Lees anders eens hier

http://rfswitch.sourceforge.net/?page=laptop_matrix

Of speciaal voor IBMerts hiero :

http://ibm-acpi.sourceforge.net/ (al staat de jouwe daar niet bij...)
Tja, de rest van mijn hotkey's werken prima. geluid harder/zachter screenlock en brightness enzo. Echter voor wifi heb ik geen hotkey.
Overigens; toen ik dat nog niet werkend had had ik ontdekt dat als je eerst windows boot; en dan zonder de boel uit te zetten reboot naar linux; dat kan de softwareswitch op 'aan' blijft staan 8)7. Dat zou je ook eens kunnen proberen; al was het maar om te kijken of het echt uitmaakt dat dat lampje blijft branden :P (Als die dat ook daadwerkelijk bij jou doet net zoals bij mij)
Uhh, eerst windows booten op een fully Ubuntu laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Windows in VMWare installen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Equator schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 20:32:
Uhh, eerst windows booten op een fully Ubuntu laptop ;)
Dan knal je er toch even windows op? Ben je nou tweaker of niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Die ziet geen IBM hardware ;)
eamelink schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:59:
[...]

Dan knal je er toch even windows op? Ben je nou tweaker of niet? :P
Tuurlijk, nadeel is dat het een zakelijke laptop betreft en ik ben vrij afhankelijk van het functioneren van mijn laptop..
Misschien kan ik nog ergens een hdd vinden die er in past waar Windows op kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik heb nog eens Debian testing op mijn laptop gegooid, zonder desktop-environment. Ik heb een paar dingen handmatig apt-get' en wow.. het is stukken sneller dan Ubuntu?

Nadeel is wel dat niet alles zo netjes afgewerkt is zoals in Ubuntu maar daar staat tegenover dat alles zowat wel een nieuwe versie is.

Ik moet nog wel de wireless fixen. Ndiswrapper zeurt over 4K-config enzo :P (eigen kernel compileren en dan nog eens proberen..)

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchmega op 31-01-2007 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Je hebt ook nieuwe versies van de software als je de ubuntu-feisty repo's gebruikt. En bij Debian testing heb je nog niet de nieuwe versie, daarvoor moet je Debian unstable (sid) draaien.

Maar bedoel je nou dat je geen desktop hebt nu? Geen wonder dat het dan sneller is. Of bedoel je dat je de desktop handmatig hebt geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Debian etch werkt helaas wel standaard met een verouderde versie van ndiswrapper. Ubuntu doet het daar een stuk beter imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:20:
Debian etch werkt helaas wel standaard met een verouderde versie van ndiswrapper. Ubuntu doet het daar een stuk beter imho.
Maar dat komt natuurlijk omdat basicly Debian op servers draait, en als je een laptop hebt met een debian-basid distro, zal dat 99% Ubuntu zijn.
Maar weinig Debian systemen zullen ndiswrapper nodig hebben, terwijl Ubuntu er _juist_ baat bij heeft. En trouwens, onder Ubuntu wordt ook nog eens NetworkManager heel veel gebruikt wat al heel erg veel wifi kaartjes ondersteund :)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 31-01-2007 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ben debian aan het installeren op mijn ppc.
gentoo wilde niet.

nu nog eens X aan de praat krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Jk_W schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:18:
Je hebt ook nieuwe versies van de software als je de ubuntu-feisty repo's gebruikt. En bij Debian testing heb je nog niet de nieuwe versie, daarvoor moet je Debian unstable (sid) draaien.

Maar bedoel je nou dat je geen desktop hebt nu? Geen wonder dat het dan sneller is. Of bedoel je dat je de desktop handmatig hebt geinstalleerd?
Nee, ik heb handmatig desktop geinstalleerd en het is sneller. Maar ik mis wel de nette afwerking van Ubuntu. Ik ga de alternate/server versie proberen waarbij ik alleen de basis installeer en zeker geen standaard desktop (bloat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Maar wat is "netter afgewerkt"? Je installeert Gnome en klaar (zou ik denken). Daarnaast is Ubuntu op Debian gebaseerd, dus er zijn nauwelijks verschillen tussen beide, lijkt mij dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Boudewijn schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:07:
ik ben debian aan het installeren op mijn ppc.
gentoo wilde niet.

nu nog eens X aan de praat krijgen :)
Op je PocketPC :? Daar draai ik gewoon WM5 op hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08

Gotiniens

Fairly odd Tim

Equator schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:05:
[...]

jah jij, maar wij zitten hiero in NOS, ik wil zelfs nog op mijn videorecorder linux hebben ;). En BSD op mijn broodrooster! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul

Kul

Equator schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:05:
[...]

PowerPC? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gotiniens schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:37:
[...]

jah jij, maar wij zitten hiero in NOS, ik wil zelfs nog op mijn videorecorder linux hebben ;). En BSD op mijn broodrooster! :+
Kan je ssh'en naar je rooster om een cron te zetten die elke dag 's ochtends je broodjes laat roosteren :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:30:
[...]
Kan je ssh'en naar je rooster om een cron te zetten die elke dag 's ochtends je broodjes laat roosteren :9~
En het brood erin doen? Robotarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:03:
[...]

En het brood erin doen? Robotarm?
Brood wat je erin doet voordat je gaat slapen roostert ook goed hoor :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit niet het korte-vraagjes-topic

[ Voor 73% gewijzigd door blaataaps op 31-01-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

mithras schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:26:
Maar wat is "netter afgewerkt"? Je installeert Gnome en klaar (zou ik denken). Daarnaast is Ubuntu op Debian gebaseerd, dus er zijn nauwelijks verschillen tussen beide, lijkt mij dan :p
Bijna iedere distributie past wel iets aan; Ubuntu doet volgens mij best veel met Gnome aanpassen en applicatie-"integratie" zodat het allemaal wat mooier bij elkaar past. :)

Hoewel ik niets mis vind met "standaard" gnome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ppc == PowerPC ja.

het is er ook weer vanaf.
achterlijke distro, kan niet eens X detecteren.
zelfs ubuntu doet dat beter.

zo nu weer fijn gentoo erop.

edit: sorry dat moes tik ff kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 31-01-2007 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:14:
ppc == PowerPC ja.

het is er ook weer vanaf.
achterlijke distro, kan niet eens X detecteren.
zelfs ubuntu doet dat beter.

zo nu weer fijn gentoo erop.

edit: sorry dat moes tik ff kwijt.
Met een distro als Gentoo weet je tenminste dat de fout tussen het toetsenbord en de stoel zit als iets niet werkt / totaal gefucked is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 31-01-2007 21:31 . Reden: beetje kort berichtje eerst :) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:31:
[mbr]Volgens mij is dit niet het korte-vraagjes-topic[/mbr]
Waar is die wel dan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De opmerking dat dit niet het korte-vraagjes topic is impliceert natuurlijk op geen enkele wijze dat er elders wél een korte-vraagjes topic is, is geweest of zal zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Jungian schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:30:
[...]

Met een distro als Gentoo weet je tenminste dat de fout tussen het toetsenbord en de stoel zit als iets niet werkt / totaal gefucked is ;)
Same voor Debian imho :) Persoonlijk vind ik Debian veel liever dan Gentoo, * icyx haat lang compileren, voor mij weegt het niet op tegen de USE-flags. En ja, ik heb tijdje Gentoo gebruikt, en nee, ik wil niet nog een keer die discussie van een paar bladzijden terug re-ontketenenen O-)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

icyx schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:45:
[...]

Same voor Debian imho :) Persoonlijk vind ik Debian veel liever dan Gentoo, * icyx haat lang compileren, voor mij weegt het niet op tegen de USE-flags. En ja, ik heb tijdje Gentoo gebruikt, en nee, ik wil niet nog een keer die discussie van een paar bladzijden terug re-ontketenenen O-)
Het hangt allemaal van je specs af natuurlijk :Y) Terwijl ik voor school bezig ben trekt hij binnen 10 minuten al het nieuws (~) binnen met de opties die ik wil hebben. Oude software-versies gaat Debian (ook SID) maar aan zijn schoonmoeder verkopen weggeven. ;)

Ook ben ik van mening dat configuratie-problemen veel sneller opgelost zijn bij Gentoo / Slackware, aangezien je het toch allemaal zelf hebt geconfigureerd :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Jungian schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:57:
[...]

Het hangt allemaal van je specs af natuurlijk :Y) Terwijl ik voor school bezig ben trekt hij binnen 10 minuten al het nieuws (~) binnen met de opties die ik wil hebben. Oude software-versies gaat Debian (ook SID) maar aan zijn schoonmoeder verkopen weggeven. ;)

Ook ben ik van mening dat configuratie-problemen veel sneller opgelost zijn bij Gentoo / Slackware, aangezien je het toch allemaal zelf hebt geconfigureerd :)
Haha, ja hoor, z'n schoonmoeder ziet een unstable sid al aankomen ;). Anyway, ik draai zelf sid, en ik weet dat hij iets achter loopt. Het haalt mij ook gewoon niets uit, als het echt erg nodig is ga ik zelf wel compilen, je hoort mij niet klagen hoor ;).

Wat betreft configuratieproblemen: True, bij gentoo en slackware (heb hier helaas erg weinig ervaring mee) moet je meer zelf doen, maar in debian hoef je ook niet vies te zijn van een beetje handmatig configgen hoor. Natuurlijk, het is minder dan bij die twee, maar het gaat naar mijn mening stukken makkelijker dan bij bijvoorbeeld ubuntu. Als je daar configuratieproblemen hebt weet je niet waar je het moet zoeken, bij debian, gentoo en slackware wel, mits je enige kennis van je install hebt natuurlijk ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja dat config gedoe is iig meteen duidelijk.

ook is het zo dat er minder deb packages voor ppc zijn dan Gentoo packages (die an sich gewoon vanaf source en vaak multiplatform zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:44:
De opmerking dat dit niet het korte-vraagjes topic is impliceert natuurlijk op geen enkele wijze dat er elders wél een korte-vraagjes topic is, is geweest of zal zijn :+
Dus er mogen geen korte vragen gesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Ik gebruik momenteel sshfs om mijn meuk op mijn server lokaal te mounten. Sinds een aantal weken heb ik hier een gigabit netwerk liggen en heb toch het idee dat het via sshfs niet echt opschiet. Daarom wilde ik eens nfs gaan proberen.
Echter vind ik die authenticatie via nfs zo vaag. Zo te zien gaat het standaard in nfs4 nog steeds op basis van ip-adres en userid. Tenminste, dat gebeurt in alle howto's die ik heb gelezen.
Met behulp van kerberos zou het wel wat veiliger moeten gaan, maar om eerlijk te zijn kan ik daar ook niet echt een fatsoenlijke howto over vinden. Iemand toevallig tips om nfs wat veiliger te krijgen?

Wat gebruiken de overige mensen in de kroeg eigenlijk om hun bestanden over het netwerk te delen?

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 01-02-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik gewoon nfs, zonder enige vorm van beveiliging, heeft ook niet zoveel nut in een thuissituatie imho, ik heb echt wel door of iemand zichzelf op mijn backbone inplugt met zijn/haar utp-kabeltje. Die staat namelijk naast me, enige wat ik doe is iedereen op hetzelfde subnet als mij toelaten te mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmm anders gewoon SMB gebruiken?
dat is wel wat veiliger dan NFS en ook sneller dan SSH.
hangt er beetje tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Boudewijn schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 00:24:
hmm anders gewoon SMB gebruiken?
dat is wel wat veiliger dan NFS en ook sneller dan SSH.
hangt er beetje tussenin.
Een probleem met SMB is alleen dat ik mijn wachtwoord unencrypted in fstab moet zetten wil ik dat het automatisch gemount moet worden. Dat heb ik natuurlijk niet erg graag en kan er zo ook geen oplossing voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja met nfs is net zo lek ;)

met smb4k kun je wel eea als je X draait.
is er niet iets te doen met een pki opstelling daarvoor?

anders:
scriptje schrijven dat bij boot (net als ssh-keyagent ofzo) om je key vraagt... en verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Boudewijn schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 01:33:
scriptje schrijven dat bij boot (net als ssh-keyagent ofzo) om je key vraagt... en verder niet.
pam_mount doet volgens mij precies dat, en is vrij makkelijk in te stellen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 01:13:
[...]

Een probleem met SMB is alleen dat ik mijn wachtwoord unencrypted in fstab moet zetten wil ik dat het automatisch gemount moet worden. Dat heb ik natuurlijk niet erg graag en kan er zo ook geen oplossing voor vinden.
Of een credentials file die alleen voor de root leesbaar is. Nog steeds unencrypted, maar wel een stuk veiliger lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Qua veiligheid heb ik de volgende oplossing nu, ik gebruik nfs voor muziek/films/concerten etc.. Spul waarbij ik veiligheid niet een heel belangrijk punt vind. Maar die bestanden zijn wel vaak erg groot dus het snelheidsvoordeel van nfs is daar wel nuttig.
Voor mijn homedir gebruik ik nog steeds sshfs, veilig, maar wel wat langzamer. Maar ik heb daar toch alleen maar klein (maar vaak wel belangrijker) spul in staan. Dat kan dan lekker via het langzamere maar veiligere sshfs.
Mocht ik me ooit vervelen ga ik nog eens uitzoeken hoe die kerberos beveiliging met nfs werkt, maar volgens mij is dat de moeite in zo'n klein netwerk niet echt waard.

Trouwens, nog een ergernis bij nfs4, ik heb een map /files daarin heb ik een stuk of 7 schijven gemount, bijv /files/movies, /files/music etc. Als exports krijg je dan het volgende:
code:
1
2
3
4
/files                  192.168.0.2(rw,sync,fsid=0,crossmnt)
/files/movies           192.168.0.2(rw,sync)
/files/music            192.168.0.2(rw,sync)
# etc

Dit betekend dat ik voor elke mount een regel toe moet voegen. Als ik dit niet doe kan ik die bestanden gewoon niet benaderen. Is hier geen mooiere oplossing voor?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)