NOS Kroeg Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.927 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
XSNL schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:38:
[...]

Zit er nog verschil in de installers, als je gelijk de testing iso download? Dus "testing-iso" vs "stable en dan sources aanpassen" ?
Wat precies de wijzigingen zijn weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar de nieuwe installer doet et ook grafisch. Dat heeft vziw niet echt rationeel nut, maar maakt de installer wel erg new-be toegankelijk. Heel Debian Etch heeft dat btw als je het met desktop-environment installeerd. Qua bruikbaarheid net zo goed als Ubuntu.
MDtje schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:08:
En nu zie ik al allemaal spelletjes voorgeinstalleerd, email-clients, multimedia programma's, beeldbewerking etc. Eigenlijk heb ik het idee dat ik zo op het eerste gezicht standaard nog meer zie dan in mijn ubuntu install.
Een standaard Ubuntu install scheept mij ook op met Evolution, de gnome-games, F-spot en The Gimp, Rhytmbox, etc. Volgens mij verschillen Ubuntu standaard en Debian met desktop-environment wat dat betreft niet zo veel van elkaar. Maar als je per se geen spelletjes wilt hebben dan doe je een kale install en apt-get je bv. gnome-core (zoals al gemeld).

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 17-01-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:39:
Dit is de eerste schijf in mijn bezit die de geest gaf. Door het dataverlies was ik gisteren gemotiveerd genoeg om direct een simpel backupscriptje te schrijven die door een cron periodiek wordt uitgevoerd. Voorheen deed ik nooit backuppen. Ook ben ik nu een raid oplossing het overwegen ivm downtime.

Moraal van dit verhaal: regelmatig backuppen! :+
Automatisch (periodiek) backups laten maken (met rsync of cp) kan ook nog gezeik op leveren. Stel je voor, harddisk gaat kapot, wordt geunmount of de data raakt corrupt oid, vervolgens gaat het backup scriptje lekker kapotte data of een lege mount backuppen.
Indien je wijzigingen in je backup bij gaat houden ipv telkens de hele zut synchroniseren zal je het probleem wel grotendeels oplossen. Of als je de ene week backupt naar harddisk 1 en de andere week naar harddisk 2, dan heb je eventueel ook nog de data van 2 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
XSNL schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:38:
[...]

Zit er nog verschil in de installers, als je gelijk de testing iso download? Dus "testing-iso" vs "stable en dan sources aanpassen" ?
;) sorry.. ik ben direct begonnen met de testing, dus ik zou het niet weten.
Jesse schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:22:
[...]

Wat precies de wijzigingen zijn weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar de nieuwe installer doet et ook grafisch. Dat heeft vziw niet echt rationeel nut, maar maakt de installer wel erg new-be toegankelijk. Heel Debian Etch heeft dat btw als je het met desktop-environment installeerd. Qua bruikbaarheid net zo goed als Ubuntu.
Ik heb geen grafische installer gezien, maar dit kan natuurlijk ook weer aan mij liggen :P

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Een voordeel van de installer van etch (testing) is dat je direct een versleutelde root-partitie kunt maken, volgens mij gaat dat met sarge (stable) wat lastiger of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
MDtje schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:10:
[...]
Ik heb geen grafische installer gezien, maar dit kan natuurlijk ook weer aan mij liggen :P
Dan moet je de bootopties ook ff lezen. ;)
installgui heet et volgens mij. Zie de Debian wiki.

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 17-01-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 20:51
:P nah.. niet grafisch werkt goed genoeg ;)
;) maar bedankt voor de tip.. ik zal voortaan maar eens eerst goed wat gaan lezen voordat ik gewoon ga installen.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:42:
[...]

Automatisch (periodiek) backups laten maken (met rsync of cp) kan ook nog gezeik op leveren. Stel je voor, harddisk gaat kapot, wordt geunmount of de data raakt corrupt oid, vervolgens gaat het backup scriptje lekker kapotte data of een lege mount backuppen.
Indien je wijzigingen in je backup bij gaat houden ipv telkens de hele zut synchroniseren zal je het probleem wel grotendeels oplossen. Of als je de ene week backupt naar harddisk 1 en de andere week naar harddisk 2, dan heb je eventueel ook nog de data van 2 weken geleden.
Met dit script 'tar' ik iedere dag de data naar een 2de schijf in hetzelfde systeem en backups hebben bestandsnamen met een datum erin en oudere worden dus niet overschreven. Het is verder de bedoeling dat een kopie van de backup naar een andere pc wordt gezet, dit gebeurt niet automatisch.

Incremental tarren kan tar ook maar dat doe ik liever niet, ik heb liever meerdere backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
wat dacht je van rsync? die heeft ook een backup-optie om in een nieuwe dir alle aangepaste bestanden te zetten, en hard-links voor de rest

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei. Lees ik net dat flash-9 eindelijk uit beta is. Youtube here I come :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:16:
Youtube deed het al perfect sinds de eerste beta van Flash 9 uitkwam (ook gesynct geluid *O*).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:16:
Net? Hoe lang heb jij onder die steen gelegen: meuktracker: Adobe Flash Player 9.0.21.55 beta ;)
edit:
Ow wacht, niet net uit als beta, maar net de beta fase uit. Beter lezen volgende keer |:(
Voor de luie mensen: hier dus

[ Voor 25% gewijzigd door mithras op 17-01-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 13:48
Het is final nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 19:35

Theimon

Snapte!?

En ik moet zeggen dat de nieuwe Flash vooral sneller werkt, pagina's laden en scrollen toch net een tikkie vlotter. Chapeau :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Theimon schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:46:
En ik moet zeggen dat de nieuwe Flash vooral sneller werkt, pagina's laden en scrollen toch net een tikkie vlotter. Chapeau :)
Nu op naar Shockwave! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laurencevde schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:12:
wat dacht je van rsync? die heeft ook een backup-optie om in een nieuwe dir alle aangepaste bestanden te zetten, en hard-links voor de rest
Ik wil 1 enkel bestand als backup niet een kopie van de mappenstructuur ergens anders. Dus geen rsync. Dit backup bestandje hoef ik maar te untarren vanuit de root, apache te starten en de webserver draait weer.

Hmm me valt ineens in dat ik ben vergeten de apache module configuraties mee te backuppen. Morgen maar even doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Iemand de radio538 internet stream aan de praat onder Ubuntu :?
Ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb alle codecs etc geinstalleerd via Automatix2. Flash geupgrade naar de laatste versie, maar ik krijg er geen geluid uit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 22:38

Sjonny

Fratser

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:10:
[...]
Dit backup bestandje hoef ik maar te untarren vanuit de root
code:
1
tar -C / ....

scheelt weer een cd / commando, en je hoeft niet meer het pad optegeven waar je tarbal staat :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Equator schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 08:42:
Ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb alle codecs etc geinstalleerd via Automatix2. Flash geupgrade naar de laatste versie, maar ik krijg er geen geluid uit :|
Dit is het adres wat ik met totem + xine afgespeeld krijg: mms://81.23.249.3/radio538?MSWMExt=.asf

Je kan het vast ook met een fx plugin afhandelen, maar totem pakt hem goed. Verder werkt vlc ook voor dit adres :)

/edit: ik merk dat het ook werkt zonder de get variabele ?MSWMExt=.asf. mms://81.23.249.3/radio538 dus

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 18-01-2007 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Equator schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 08:42:
Het ligt niet aan je flash. De Flash roept een wmv'tje op en daar gaat het fout. Sommige wmv's zijn gewoon nog niet goed werkend te krijgen onder Linux. Je zou eens kunnen kijken of je deze stream mss kan openen in VLC, anders heb je denk ik gewoon pech.
mithras schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:58:
[...]

Dit is het adres wat ik met totem + xine afgespeeld krijg: mms://81.23.249.3/radio538?MSWMExt=.asf

Je kan het vast ook met een fx plugin afhandelen, maar totem pakt hem goed. Verder werkt vlc ook voor dit adres :)
Ah! Die werkt bij mij idd ook perfect in Totem!

[ Voor 24% gewijzigd door Jk_W op 18-01-2007 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hmm, vreemd..

Voorheen deed ik dit onder Windows gewoon via Firefox. Dat werkte gewoon, en kreeg ik wel even een melding om me aan te melden bij de ISA server (proxy)

Maar dit werkte dus niet onder FF in Ubuntu. IK heb nu de proxyserver opgengezet voor het MMS protocol, en met VLC werkt dit prima :)

Eindelijk weer radio op het werk.. * Equator had eigenlijk direct de isa logging eens moeten bekijken.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Jungian schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:26:
[...]

Ik neem aan dat je ze niet op precies dezelfde manier geformatteerd hebt, typ in de grub prompt
root (hd0

en ram op tab en je ziet de partitie-indeling van die schijf ;)
Goed, inmiddels is het dus allemaal wel gelukt :)

Beetje verwarrend, ik probeerde juist sd omdat mijn device sd is, niet eens aan gedacht aan een vorm van tab completion...

Mijn systeem draait lekker, eerste keer dat ik ook echt alleen Linux ga gebruiken. Het is Gentoo geworden, ben helemaal fan van portage _/-\o_

Enige nadeel is wel dat mijn systeem vrij outdated is (P3-733, 256MB RAM) dus dat compileert allemaal nogal traag. Zit er serieus over te denken om mijn mediacenter in te zetten tijdens het compilen 8)7 Moet ik alleen even uitzoeken hoe het precies allemaal werkt via distcc en cross-compilen (is namelijk een AMD64).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38
* EdwinG heeft een nieuw systeem gekocht :P
Het eerste wat ik deed was met de geïnstalleerde windows de juiste versie van Fedora downloaden, om vervolgens die te installeren. :)

Wel even bezig geweest met de instellingen van de monitor, kreeg na de installatie een 'out of range' melding, en verder niets te zien.
Met een rescue cd xorg.conf aanpassen was gelukkig voldoende.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
EdwinG schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:32:
Met een rescue cd xorg.conf aanpassen was gelukkig voldoende.
Waarom niet gewoon effe een console pakken met control-alt-f1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 10:26
Ivo schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:11:
[...]
Een voordeel van de installer van etch (testing) is dat je direct een versleutelde root-partitie kunt maken, volgens mij gaat dat met sarge (stable) wat lastiger of niet.
Geen idee, heb nog nooit een versleutelde installatie gedaan. Laptop is ook nog nooit uit mijn kamer gekomen (accu dood) 8)7, dus ik maak me niet zo zorgen om diefstal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
ik ben echt blij met ktorrent, de laatste tijd viel mn download snelheid tegen, maar hij loopt weer lekker :*) ik download nu met 194.954.473.548,9 KB/s :9

_/-\o_

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Zo, ik ga nu Ubuntu Feisty Fawn Herd 2 downloaden en installeren. Ik installeer hem gewoon op mijn "hoofd"-PC. Dit is imho de enige manier om bugs echt te vinden. Als het helemaal mislukt kan ik binnen korte tijd de stable er weer op zetten. Mijn /home is toch een aparte partitie, dus ik heb weinig te verliezen! :)
Eens kijken of ik kan helpen de bugjes te ontdekken enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
Jk_W schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 14:14:
Zo, ik ga nu Ubuntu Feisty Fawn Herd 2 downloaden en installeren. Ik installeer hem gewoon op mijn "hoofd"-PC. Dit is imho de enige manier om bugs echt te vinden. Als het helemaal mislukt kan ik binnen korte tijd de stable er weer op zetten. Mijn /home is toch een aparte partitie, dus ik heb weinig te verliezen! :)
Eens kijken of ik kan helpen de bugjes te ontdekken enzo!
Kijk effe uit met deze bug: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=340559
Geen idee of die middels al opgelost is, want ik ga het niet uittesten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian vindt het nogal lollig dat je één of ander gaar download-programma ( _/-\o_ ) moet gebruiken om Windows Vista Business binnen te slepen met MSDNAA (wat natuurlijk niet goed draait met Wine). Hoe wilt Microsoft zijn verloren zieltjes terugwinnen als er niet eens een makkelijk downloadmechanisme voor handen is :+

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 19-01-2007 15:30 . Reden: spelfout ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://wiki.ubuntu.com/install.exe
https://wiki.ubuntu.com/install.exe/Prototype

Dit is ook wel interessant. Ubuntu installeren vanuit Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Lijkt erg veel hierop:
savale schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:17:
geweldige ontwikkeling IMO:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=338279

Vooral handig voor mijn laptop waar ik dual boot nodig heb en ik flexibel wil zijn wat betreft diskruimte gebruik.
;)

Ik draai nu btw Feisty Fawn Herd 2. Het installeren en booten ging iig vlekkeloos! Op het eerste gezicht lijkt het allemaal goed te werken. Nu op zoek naar de bugs!
(Heb al wel een paar schoonheidsfoutjes gevonden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Hoe splits ik een .flac bestand op als ik een .cue bestand er bij heb. Het ape2flac script wat ik eerder in dit topic heb gehad werkt, maar ik heb de laatste tijd ook redelijk wat downloads met maar 1 groot .flac bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
killu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:35:
Hoe splits ik een .flac bestand op als ik een .cue bestand er bij heb. Het ape2flac script wat ik eerder in dit topic heb gehad werkt, maar ik heb de laatste tijd ook redelijk wat downloads met maar 1 groot .flac bestand.
Zo:
code:
1
cuebreakpoints cdimage.cue | shnsplit -o flac cdimage.flac

Maar je kan hier natuurlijk ook weer een scriptje van maken :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash

if [ -z "$1" ] || [ -z "$2" ]; then
    echo "Usage: $( basename $0 ) flacfile cuefile"
else
    cuebreakpoints "$2" | shnsplit -o flac "$1"
fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
robbert schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:55:
[...]

Zo:
code:
1
cuebreakpoints cdimage.cue | shnsplit -o flac cdimage.flac

Maar je kan hier natuurlijk ook weer een scriptje van maken :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash

if [ -z "$1" ] || [ -z "$2" ]; then
    echo "Usage: $( basename $0 ) flacfile cuefile"
else
    cuebreakpoints "$2" | shnsplit -o flac "$1"
fi
thx! :) barman, geef maar een rondje op mijn kosten.

Zelf snap ik niet echt veel van die scripttaal die je daar neerzet. Php begrijpen lukt me nog aardig, maar hier zal ik me een andere keer in moeten gaan verdiepen wil ik dit ooit snappen of zelf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vandaag op school met studietaken over linux weer begonnen... en voor remote managment gebruiken ze..... telnet |:(

Waarom in godsnaam zoiets gebruiken aan degene die het moeten leren. SSH is toch veel beter, en ik kan me niet indenken dat dat nou zooo moeilijk is om wat dingetjes mee te verrichten :{

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
Vinnie schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:11:
Vandaag op school met studietaken over linux weer begonnen... en voor remote managment gebruiken ze..... telnet |:(

Waarom in godsnaam zoiets gebruiken aan degene die het moeten leren. SSH is toch veel beter, en ik kan me niet indenken dat dat nou zooo moeilijk is om wat dingetjes mee te verrichten :{
Enige reden die ik kan bedenken is dat Windows (gezien waarschijnlijk het grootste gedeelte van de studenten Windows gebruikt) zelf een telnet client heeft en geen ssh client.
killu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:07:
[...]

thx! :) barman, geef maar een rondje op mijn kosten.

Zelf snap ik niet echt veel van die scripttaal die je daar neerzet. Php begrijpen lukt me nog aardig, maar hier zal ik me een andere keer in moeten gaan verdiepen wil ik dit ooit snappen of zelf kunnen.
Ik ben zelf ook niet echt goed in bash scripting hoor ;) Maar bovenstaande scriptje is nog vrij eenvoudig. Ik gebruik een if'je om te checken of er wel 2 parameters ingevuld zijn, met behulp van cuebreakpoints krijg je een lijstje met de punten waar de nummers beginnen. Vervolgens kun je dat door een pipe ( | ) naar shnsplit sturen die het voor je split.

Het is vooral de syntax die soms erg irritant is :)

[ Voor 47% gewijzigd door robbert op 19-01-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
zo, ik ben er weer, zojuist is mijn linux bak voor de tweede keer in 10 minuten gecrasht. Weet nog niet wat de oorzaak is, maar zowel firefox als nautilis werken niet goed meer. Maar, zoals al eerder aangegeven ben ik nu toch bezig met het overstappen op xp. Nog even alles op cd branden, backuppen, downloads afmaken en dan kan ik dat gaan doen. (kan mn pa mijn pc gaan gebruiken)

En daarna linux (waarschijnlijk weer ubuntu) op mn laptop :)

aanvulling nog, ik zit nu een ape file om te zetten, en hij loopt bij het splitten vast. shit.
hij doet het nu wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door keluwak op 19-01-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
http://www.linuxdevcenter...ux/2000/06/29/hdparm.html

Aanrader voor lui die dit nog niet wisten (ik zag wel hdparm paar keer voorbij komen maar nooit gebruikt)
Bandbreedte van HD 5x meer nu :)

Als het eenmaal werkt, zal je het commando bij elke boot moeten uitvoeren (of Debian-gebruikers: /etc/hdparm.conf aanpassen)

[ Voor 30% gewijzigd door Dutchmega op 19-01-2007 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
killu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:23:
zo, ik ben er weer, zojuist is mijn linux bak voor de tweede keer in 10 minuten gecrasht. Weet nog niet wat de oorzaak is, maar zowel firefox als nautilis werken niet goed meer. Maar, zoals al eerder aangegeven ben ik nu toch bezig met het overstappen op xp. Nog even alles op cd branden, backuppen, downloads afmaken en dan kan ik dat gaan doen. (kan mn pa mijn pc gaan gebruiken)

En daarna linux (waarschijnlijk weer ubuntu) op mn laptop :)

aanvulling nog, ik zit nu een ape file om te zetten, en hij loopt bij het splitten vast. shit.
Ik begrijp niet helemaal wat je met crashen bedoelt; kernel panic, Xorg die eruit knalt, gnome die wazig gaat doen, applicaties die opeens stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
robbert schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:30:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je met crashen bedoelt; kernel panic, Xorg die eruit knalt, gnome die wazig gaat doen, applicaties die opeens stoppen?
zowel apps die stoppen, (firefox en nautilis) als dat de pc hangt. wat daar precies dan fout is weet ik niet, maar hij reageert dan nergens meer op. (ook geen hardeschijf activiteit meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
killu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:33:
[...]

zowel apps die stoppen, (firefox en nautilis) als dat de pc hangt. wat daar precies dan fout is weet ik niet, maar hij reageert dan nergens meer op. (ook geen hardeschijf activiteit meer)
Je kan niet een console krijgen met control-alt-f1? Ook kun je niet ssh'en naar die machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

killu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:33:
[...]

Ik vraag me altijd af hoe mensen dat voorelkaar krijgen. Leg eens uit _/-\o_

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
robbert schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:55:
[...]

Je kan niet een console krijgen met control-alt-f1? Ook kun je niet ssh'en naar die machine?
momenteel draait het weer tijdje stabiel :)

maar wat erger is, je tweede scriptje werkt atm niet, geeft opzich niet, want als ik je ape2flac gebruik, en ik noem mijn flac bestanden .ape.flac dan doet tie het ook ;) (hij zeg dan dat het bestand al bestaat, en -f niet opgegeven, dus split tie het)

edit: opnieuw aangemaakt, nu doet hij het wel
Jungian schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:01:
[...]

wat dat betreft is linux net een hond, hij voelt dat het alles backuppen van mij niet goed kan zijn. En dan wordt hij aggressief :+

[ Voor 27% gewijzigd door keluwak op 19-01-2007 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
Jungian schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:01:
[...]

Dat een van mijn Linux bakken volledig op zijn gat is gegaan heb ik een paar keer gehad. Een keer door een kapotte harddisk, wat Linux niet zo leuk vond. Een keer door een voeding die niet krachtig genoeg was. En ooit door een bug in de nvidia drivers. Kortom aan dat alles kon Linux niks doen. :)

Verder heb ik vaak zat programma's gehad die een dikke memory leak hebben, er voor zorgen dat je cpu continue 100% belast wordt. Maarja, wat wil je anders als je allemaal beta meuk draait :P Meestal is het effe control-alt-f1, een proces killen en klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

robbert schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:18:
[...]
Verder heb ik vaak zat programma's gehad die een dikke memory leak hebben, er voor zorgen dat je cpu continue 100% belast wordt. Maarja, wat wil je anders als je allemaal beta meuk draait :P Meestal is het effe control-alt-f1, een proces killen en klaar. :)
Ik vindt het al verdacht als iets zonder warnings compiled :+ (Gentoo Unstable). Trouwens nog nooit onstabiele toestanden meegemaakt (ALS iets compiled, dan werkt het perfect (en compile-probleempjes worden meestal binnen een paar uur opgelost)). Voor mijn workstation krijg je mij niet meer aan Ubuntu iig :Y) (evolutionair releasen ftw). Ik heb nu constant de hipste meuk, zonder een brak systeem (of verdwijnende home-map inhoud :X). M'n ouders heb ik wel aan de Ubuntu gezet trouwens (Dapper, tot de volgende LTS, zodat hun pc lekker veilig, stabiel en snel geupdate blijft (wat me eraan herinnert dat ik even de nieuwe Flash-plugin op hun pc moet gooien 8)).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
Jungian schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:29:
[...]

Ik vindt het al verdacht als iets zonder warnings compiled :+ (Gentoo Unstable). Trouwens nog nooit onstabiele toestanden meegemaakt (ALS iets compiled, dan werkt het perfect (en compile-probleempjes worden meestal binnen een paar uur opgelost)). Voor mijn workstation krijg je mij niet meer aan Ubuntu iig :Y) (evolutionair releasen ftw). Ik heb nu constant de hipste meuk, zonder een brak systeem (of verdwijnende home-map inhoud :X). M'n ouders heb ik wel aan de Ubuntu gezet trouwens (Dapper, tot de volgende LTS, zodat hun pc lekker veilig, stabiel en snel geupdate blijft (wat me eraan herinnert dat ik even de nieuwe Flash-plugin op hun pc moet gooien 8)).
Naja, "vaak zat" was een beetje overdreven in mijn post, ik heb echt niet constant een brak systeem hoor. :P Maar overigens, die home directory verdwijn bug zit tot mijn weten in Gnome (2.17), dus dat is niet echt de schuld van Ubuntu.

Wat trouwens echt voor een brak systeem zorgt is Beryl svn. Ongeveer de helft van de dagen is het gewoon totaal niet te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 19-01-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
robbert schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:42:
[...]

Naja, "vaak zat" was een beetje overdreven in mijn post, ik heb echt niet constant een brak systeem hoor. :P Maar overigens, die home directory verdwijn bug zit tot mijn weten in Gnome (2.17), dus dat is niet echt de schuld van Ubuntu.
ik zie deze bug eerder als een geweldige feature. Stel, jij bent met iets bezig geweest waardoor de politie denkt een inval te moeten doen. Vlak voordat ze echter je pc innemen wijzig je nog net 1 instellinkje en wordt door deze geweldige bug al je data gewist.

Vervolgens wordt op de rechtzaak een contra-expert er bij geroepen, en die vertelt dan netjes tegen de rechter dat dit een nog niet gefixte bug was in de nieuwe beta versie van gnome.

gnome-wisbug FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian vindt dat Ati een gruwelijke dood mag sterven.
(open-source) ati-driver = geen Beryl zonder crappy performance (bijv. Opera en Konqueror gaan langzamer dan op een 80286 met een 2 MB ISA-videokaart).
fglrx-driver = Beryl d:)b maar kut performance bij video's afspelen en gamen (zsnes) etc. , want : geen direct rendering door benodigde XGL.

Ik koop echt nooit meer wat van Ati (oeh daar zullen ze slecht op gaan :/ ).
Nvidia neemt zijn klanten tenminste nog serieus ( en voordat iemand het zich afvraagt : bij een laptop is het moeilijk de GPU te vervangen (en er zit een Intel 915 op mijn moederbord zit die NATUURLIJK gedisabled is).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
nou nvidia heeft anders een leuke bug in hun driver zitten die voor zwarte windows zorgt als je beryl gebruikt :(

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

GoTman schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:55:
nou nvidia heeft anders een leuke bug in hun driver zitten die voor zwarte windows zorgt als je beryl gebruikt :(
Zeggen dat ie aiglx moet gebruiken en je probleem is verleden tijd (iets langzamer, maar dan ook echt een klein beetje). Of je dan ook bagger-performance bij bepaalde apps krijgt (Firefox / Opera / Konqueror) zou ik dan graag horen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 20-01-2007 00:14 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Laatst online: 01-08 13:32
Wat ik me afvraag, of er misschien mensen zijn die het volgende herkennen :P . Ik baal er altijd van als alles het perfect doet, daarom heb ik ubuntu ook vrij snel van mijn main-computer af gegooid. Gentoo was een stuk leuker, maar ook daar doet alles het op een gegeven moment goed (na veel prutswerk). Toen ging ik zomaar willekeurige dingen verwijderen en proberen mijn systeem zoveel mogelijk te ver***** om daarna weer proberen het te repareren. Tot mijn verbazing lukt dat bijna altijd :D. Ben de afgelopen tijd bezig geweest met 'linux from scratch' voor mijn server, ook een aanrader als je je verveelt en veel wilt leren. Ben ik nou gek? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Petok schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:14:
Ben de afgelopen tijd bezig geweest met 'linux from scratch' voor mijn server, ook een aanrader als je je verveelt en veel wilt leren. Ben ik nou gek? 8)7
Ja, helemaal als je denkt dat dat goed te onderhouden is en geschikt is om te gebruiken op een server (maar dat moet je zelf weten natuurlijk) :+

* Jungian is blij dat de allerlaatste versie van xorg 1.1 (7.1) enigzins verlichting brengt op het Ati-front. *kan nu weer redelijk normaal browsen* *O*

[ Voor 27% gewijzigd door Jungian op 20-01-2007 02:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petok schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:14:
Wat ik me afvraag, of er misschien mensen zijn die het volgende herkennen :P . Ik baal er altijd van als alles het perfect doet, daarom heb ik ubuntu ook vrij snel van mijn main-computer af gegooid. Gentoo was een stuk leuker, maar ook daar doet alles het op een gegeven moment goed (na veel prutswerk). Toen ging ik zomaar willekeurige dingen verwijderen en proberen mijn systeem zoveel mogelijk te ver***** om daarna weer proberen het te repareren. Tot mijn verbazing lukt dat bijna altijd :D. Ben de afgelopen tijd bezig geweest met 'linux from scratch' voor mijn server, ook een aanrader als je je verveelt en veel wilt leren. Ben ik nou gek? 8)7
Gentlemen we are looking at someone here who has absolutely no life :+ geintje :P Ik vind je niet gek, ik vind het zelf ook niet leuk als dingen het te goed doen :p experimenteren is leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Laatst online: 01-08 13:32
Naah ik weet dat het misschien raar klinkt (maar ik heb echt een leven hoor :9) maar soms wil ik gewoon even wat verder kijken hoe dingen werken en er achter komen hoe het nou echt zit, anders was ik nooit aan linux begonnen...dit is teminste iets waar ik uitdaging in kan vinden, het gaat me niet zozeer om het resultaat. Mensen zonder leven noem ik meer die 24/7 WoW spelers :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Super_ik

haklust!

pffff, k begin er nu toch echt wel van te balen dat firefox om de haverklap crashed. Het is niet af en toe meer, maar bekant bij elke link waar ik op klik, bam firefox weg.
:( :( :(

heel de mozilla quality feedback agent staat vol met Program exception meldingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Super_ik op 20-01-2007 12:34 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Jungian schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:37:
* Jungian vindt dat Ati een gruwelijke dood mag sterven.
Eensch is.
Ik heb Vista (jaja ik weet dat het hier NOS is :>) geinstalleerd en ATI zegt gewoon doodleuk "De Mobility Radeon 7500 is te oud dus daar doen we niets meer mee". Resultaat: geen tv-out en 800x600 resolutie met de standaard VGA driver :X Toen maar zitten prutsen met de XP drivers die wat meer resultaat bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door MTWZZ op 20-01-2007 12:33 ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MTWZZ schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 12:33:
[...]

Eensch is.
Ik heb Vista (jaja ik weet dat het hier NOS is :>) geinstalleerd en ATI zegt gewoon doodleuk "De Mobility Radeon 7500 is te oud dus daar doen we niets meer mee". Resultaat: geen tv-out en 800x600 resolutie met de standaard VGA driver :X Toen maar zitten prutsen met de XP drivers die wat meer resultaat bieden.
Ik heb RC1 van Vista op mijn laptop (Mobility Radeon X600) gezet een paar maanden terug om even te kijken of het was en ondanks het belachelijke geheugengebruik waren mijn prestaties met Aero beter dan eender welke Linux-distro met Beryl op dit moment (met praktisch alle opties / plugins uit). Dat dit komt door de belachelijke Ati-driver(s) hoef ik natuurlijk niet eens te zeggen. :/

Op mijn Pentium 4 met een Nvidia ( _/-\o_ ) 6600GT kun je wel vergeten dat Aero/Vista daar beter op werkt (ook getest). Linux met Beryl gaat (zoals je eigenlijk kunt verwachten) qua prestaties daar dik overheen en dan heb ik nog eens alle plugins aanstaan ook :D De wereld zou er een stuk op vooruitgaan als al die geeks zich nu eens zouden richten op een dikke Ati-driver ipv kansloze projecten als nv/nouveau levend te houden (smite me FSF en aanhangers).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 10:26
Vinnie schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:11:

Start Wireshark op, onderschep het wachtwoord van je leraar, and make him learn the hard way })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht leuk, laat ik eens gentoo op de desktop proberen :) Servers werken wel, desktop nu ook, maar wat zie ik tot mijn schrik, firefox heet bon echo :P Ik dacht echt van wtf, hier ook al? :9 Ik dacht lekker gentoo in plaats van debian en dan nog heeft firefox een andere naam. Maar nee hoor, daar zit je dan een paar uur later en nog steeds geen firefox op je vensterbalk :(:+

.....Bartender giv beer plx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:43:
Ik dacht leuk, laat ik eens gentoo op de desktop proberen :) Servers werken wel, desktop nu ook, maar wat zie ik tot mijn schrik, firefox heet bon echo :P Ik dacht echt van wtf, hier ook al? :9 Ik dacht lekker gentoo in plaats van debian en dan nog heeft firefox een andere naam. Maar nee hoor, daar zit je dan een paar uur later en nog steeds geen firefox op je vensterbalk :(:+

psst
code:
1
mozbranding

Gentoo is geen Debian ofzo :/ Als je zo slordig omgaat met al je USE-flags kun je natuurlijk beter niet Gentoo gebruiken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 20-01-2007 23:14 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 23:11:
[...]

psst
code:
1
mozbranding

Gentoo is geen Debian ofzo :/ Als je zo slordig omgaat met al je USE-flags kun je natuurlijk beter niet Gentoo gebruiken ;)
Ja ik zie nu ook dat mozilla-firefox standaard mozbranding niet meepakt, ach ja, dit is mijn eerste desktop-ervaring met gentoo ;) Sowieso is dit nog een test om te kijken wat de beste config is, zodat ik de config ook op mijn laptop kan toepassen ;) Ik ga ff firefox re-emergen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 23:27:
[...]

Ja ik zie nu ook dat mozilla-firefox standaard mozbranding niet meepakt, ach ja, dit is mijn eerste desktop-ervaring met gentoo ;) Sowieso is dit nog een test om te kijken wat de beste config is, zodat ik de config ook op mijn laptop kan toepassen ;) Ik ga ff firefox re-emergen :)
Als je nog een paar Gentoo-logo's wilt zien kun je ook de USE-flag branding op je pc loslaten :)
Krijg je bijv. bij OpenOffice deze splash :
Afbeeldingslocatie: http://www.gentoo-portage.com/up_img/img_800px/1236.png
ik vind hem mooier dan de standaard-splash 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja idd.
komt ook doordat er een heeeeeel mooi logo inzit :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:43:

Dat de versie van Firefox die jij geïnstalleerd hebt de naam Bon Echo draagt komt omdat dit puur de codenaam voor Firefox 2 was ten tijde van de ontwikkeling. Het is dus nog niet de stable Firefox 2.*
Dat Firefox in Debian anders is gaan heten heeft weer een hele andere oorzaak: auteursrecht logo's etc. En daarom heet Fx in Debian nu dus IceWeasel oid. ;) Maar ik denk dat dat al allemaal gesneden koek is voor de borrelaars hier in de kroeg.

Ben vandaag eens gaan kijken of iets grafisch kon gaan doen met een oud bakje: 200 MHz / 64 MB RAM. Heb geprobeerd om XFCE te laten draaien, maar dat wilde niet helemaal lukken. Mijn beeld werd telkens, net na het opstarten van X, zwart (monitor op standby). Nou ja, dan niet hè. Helaas geen tijd om te gaan kijken of ik het anders nog aan de praat krijg. Misschien ligt het aan het feit dat het een onboard grafisch chipje is.
De harde schijven ratelen weer om alles weer even terugzetten zoals het was.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Electronical schreef op zondag 21 januari 2007 @ 00:34:
[...]
Dat de versie van Firefox die jij geïnstalleerd hebt de naam Bon Echo draagt komt omdat dit puur de codenaam voor Firefox 2 was ten tijde van de ontwikkeling. Het is dus nog niet de stable Firefox 2.*
Nee, de Firefox-versie die je NU download compiled heet Bon Echo, tenzij je mozbranding aanzet. Ten eerste hebben ze geen beef met Mozilla en ten tweede kan de gebruiken makkelijk met de USE-flag de officiële benaming en artwork "activeren". Het is dus wel de stable Firefox 2 }:O

@ hier beneden

branding heeft alleen effect op de volgende packages :

gnome-base/gnome-session
il-client/mozilla-thunderbird
app-office/openoffice
dev-util/eclipse-sdk

Je kunt dus met een gerust hart branding loslaten op je systeem ;)

nogmaals @ hier beneden

http://www.alsa-project.o...ndor-Creative_Labs#matrix

De driver die je nodig hebt in je make.conf zetten
code:
1
ALSA_CARD="driver"

Dan zorgen dat je ALLEEN sound-support in je kernel gecompiled hebt (dus niet ALSA / OSS).
Als laatste stap nog even alsa-driver emergen en alsaconf erop loslaten.

Zo hebt je altijd de nieuwste driver (helemaal bij ~ natuurlijk).

Vergeet ook niet de USE-flag alsa op je pc los te laten (voor het geval dat al niet standaard gebeurd).
KDE werkt standaard ook met arts, als je die use-flag niet gebruikt zul je nooit systeemgeluiden horen. Ook gebruiken veel spellen SDL, waarbij je weer even moet controleren op de alsa USE-flag.

[ Voor 47% gewijzigd door Jungian op 21-01-2007 01:00 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ik post nu dit bericht met een mozbranding gecertificeerde build op mijn desktop :9 branding op heel mijn systeem los laten vind ik een beetje te veel van het goede, maar wel een leuke tip.

@ hierboven: ok dat is wel leuk :) (mij is weer lekker naief op dit late tijdstip :) )

nogmaals @ hierboven (wordt wel een rotzooitje nu deze post maargoed :9) : Bedankt, ik zal morgen eens kijken wat ik daarmee kan doen, wordt iig dan wel eerst mijn kernel config updaten, om dat te kunnen doen, ik heb nu de driver in de kernel geinstalleerd ;) Weer wat geleerd :)

edit: mijn ervaring met gentoo als desktop, als het eenmaal gecompiled is, is ie stukken sneller dan bijvoorbeeld debian, mede doordat ik kde helemaal gestript hebt (nouja heel veel niet compiled van kde) ik blijf portage heerlijk vinden, alleen nu nog even zorgen dat alsa mijn audigy ziet, als ik namelijk alsaconf doet zegt ie:

modinfo: snd: no module by that name found

Beetje vaag imho, ik heb zelfs nog me kernelconfig nagekeken, en alles zou goed moeten zijn :X overigens heb ik wel geluid in kde, door middel van kmix (nouja amarok, kde geluiden van kde zelf doen het niet omdat ie geen alsa device kan vinden), maar ik wil ook wel geluid in me spelletjes :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Jungian schreef op zondag 21 januari 2007 @ 00:39:
[...]

Nee, de Firefox-versie die je NU download compiled heet Bon Echo, tenzij je mozbranding aanzet. Ten eerste hebben ze geen beef met Mozilla en ten tweede kan de gebruiken makkelijk met de USE-flag de officiële benaming en artwork "activeren". Het is dus wel de stable Firefox 2 }:O
Dan heb ik niks gezegd ;). Bij nader onderzoek heeft het ongeveer dezelfde oorzaak als bij Debian, maar dus een andere naam gekregen.
Gelukkig is mijn systeempje, zoals ik hierboven als meld, weer terug bij het oude en kan ik eindelijk van mijn welverdiende nachtrust genieten.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand: SDL-1.2.11.tar.gz in z'n /usr/portage/distfiles/ staan (of weet iemand een mirror, google hielp niet echt), ik heb dit bestand nodig, maar dit staat op libsdl.org:
Unfortunately with the recent hardware move, the SDL website bandwidth was severely limited. We're working on moving to another hosting service, but for the moment, here is a very low bandwidth page.
Elke keer timed de verbinding uit, het is maar 2.7 MB dus als iemand deze heeft neem aub contact op :) donmancini[at]hotmail[dot]it

edit: ik heb em al, een maat van me had em nog staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Nog een handige Gentoo-tip (voor als het je het nog niet kende) : het programmaatje eix.
Beter dan emerge -s (je ziet welke versie je nu hebt geinstalleerd, welke versies er zijn, welke flags je gebruikt) en ook vooral sneller. Ik kan al een tijdje niet meer zonder :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:36:
Nog een handige Gentoo-tip (voor als het je het nog niet kende) : het programmaatje eix.
Beter dan emerge -s (je ziet welke versie je nu hebt geinstalleerd, welke versies er zijn, welke flags je gebruikt) en ook vooral sneller. Ik kan al een tijdje niet meer zonder :)
Het is inderdaad sneller ja, is een zeer handig progje, ik vind alleen update-eix wel bagger, als je dat elke keer moet doen na een emerge --sync.

@ hieronder, ik zou ook een scriptje kunnen schrijven (maar mij is lui :p)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:54:
[...]

Het is inderdaad sneller ja, is een zeer handig progje, ik vind alleen update-eix wel bagger, als je dat elke keer moet doen na een emerge --sync.
Hier duurt dat 30 sec. (met 2 overlays erbij en een 5400 RPM laptop-HDD) :) Dat vind ik wel te doen ;) emerge -- sync && update-eix 8)

@ hieronder

eix-update zul je dan wel zelf aangemaakt hebben, want het staat niet er bij mij niet op :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 21-01-2007 16:19 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
Doet 'eix-update' (i.p.v. emerge --sync) dat niet automatisch? :)
Eix-sync dus... Gebruik het vrijwel dagelijks 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2007 16:48 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Wormaap schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:59:
Doet 'eix-update' (i.p.v. emerge --sync) dat niet automatisch? :)
Nee ? update-eix rebuild alleen maar de db van eix :/

@hier beneden

je bedoelt niet toevallig eix-sync ? (wat precies dat blijkt te doen). eix-update schijnt zich niet op mijn pc te bevinden namelijk ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Jungian op 21-01-2007 16:25 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Jungian schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:15:
[...]

Nee ? update-eix rebuild alleen maar de db van eix :/
Niet update-eix, maar eix-update :)
Als je die als root uitvoert draait'ie emerge --sync en update'ie de eix-db *O*

Eix-sync dus, #$$% :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eix-sync is our friend :)

atlas # eix-sync
 * Removing old portage-cache in /var/cache/edb/dep/* ...                 [ ok ]
 * Running emerge --sync ...                                              [ ok ]
 * Copying old /var/cache/eix cache to /var/cache/eix.previous ...        [ ok ]
 * Running update-eix ...                                                 [ ok ]
Diffing databases (11434 - 11434 packages)

edit:

@hieronder: +3 behulpzaam O+

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dammit, wil ik ook eens behulpzaam zijn :X
Eix-sync inderdaad uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb problemen met de laatste ATI-driver. Bij het opstarten blijft het scherm zwart, maar grootste probleem is dat ik geen foutmeldingen krijg in xorg-0 en installatie van de driver.
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic beginnen maar ik heb totaal geen gegevens. :(

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dmesg? Die wil ook nog wel eens output geven van de video-driver althans bij mij met een nvidia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

het wordt hier wel lekker gezellig de gentoo-kroeg.

waarom zien wij jullie nooit bij de meets? nu moet ik in mijn eentje tegen al die debian\bsd types opboksen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jah ehhh... pak een meet in Tilburg ofzo en ik wil best Gentoo gaan verdedigen tegen het Debian/BSD gros :+
Ik heb nog wel ergens een Windows ME tshirt liggen die ik dan aan kan trekken :P

Anyway, dat eix lijkt me wel wat. Een beetje op een handige wijze zien wat er nu allemaal installed staat etc is erg welkom :)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij heeft een gentoobak, een bsdbak en een debianbak, ben ik nu officieel een linux-diplomaat ?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
* Wormaap heeft 2 Gentoobakken, en probeert iedereen aan Gentoo te helpen :p
Ondanks dat ik zelf stiekem ook maar'n n00bje ben :+

Vaag trouwens dat Gentoo de naam heeft een 'moeilijke' distro te zijn :P Slackware, dá's pas slavenarbeid :X In Gentoo eigenlijk nog niks niet werkend gekregen waar ik even voor ben gaan zitten ('t is in ieder geval enorm uitgebreid gedocumenteerd, alles wat ik kan bedenken is wel een handbook- of wiki-entry voor :) )

[ Voor 53% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2007 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nee maar jullie hangen hier lekker de fanboys uit en niet op de meets:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
daar moet je je eens aan houden :P (oorlog op de meets!).

ennuh vinnie, we gaan niet naar tilburg... kansloze stad (ok kandinsky na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wormaap schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:30:

Vaag trouwens dat Gentoo de naam heeft een 'moeilijke' distro te zijn :P Slackware, dá's pas slavenarbeid :X In Gentoo eigenlijk nog niks niet werkend gekregen waar ik even voor ben gaan zitten ('t is in ieder geval enorm uitgebreid gedocumenteerd, alles wat ik kan bedenken is wel een handbook- of wiki-entry voor :) )
idd.

alles is prima bedocumenteerd, alleen de mensen die het 'lastig' vinden zijn te lam om de manual te lezen. ik vind het zelf totaal niet erg dat zij de gentoo community niet meer vervuilen.
dat heet gewoon evolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Distro-wars zijn zo 1995. Gentoo is leuk voor de mensen die wat tijd willen besteden aan het opzetten van hun pc, de ultieme package-manager willen en zonder breakage de nieuwste zooi willen hebben. De "noob"-distro's (Ubuntu / Fedora) zijn eerder gemaakt voor mensen die niet zoveel controle verlangen en een OS willen hebben volgens het "it just works"-principe.

Mijn ouders heb ik eerst een tijdje laten wennen met OpenOffice en Firefox (wat ze briljant vinden) en toen heb ik na een maand Ubuntu Dapper Drake op hun pc gezet (waarbij ik alleen om de tijd even apt-get update && apt-get upgrade doe via ssh). Meer overtuiging dan "jullie hoeven je niet meer druk te maken over virussen en spyware waarover jullie steeds in de krant lezen / op het nieuws over horen, het is makkelijker up te daten en je hebt OpenOffice en Firefox voor Linux" hadden ze niet nodig. Er zal ook Ubuntu Dapper Drake op blijven staan (tot de nieuwe LTS er is) trouwens.

Ikzelf heb tijd over en heb nu een Gentoo Stable en een Gentoo Unstable systeem draaien (waarbij de eerste natuurlijk een server is en de tweede mijn workstation). Gentoo draait natuurlijk geheel en al om keuze, met als paradepaardje Portage. Met USE-flags kan ik dingen voorelkaar krijgen die niet lukken op een binary distro, behalve als ik buiten het package management systeem ga werken en handmatig ga compilen. Eventuele snelheidswinst interesseerd mij eerlijk gezegd helemaal niets, wel de keuzevrijheid en mogelijkheden die Portage mij biedt. Ook vindt ik fijn dat ik meestal wel een in-depth gesprek met een Gentoo-gebruiker aan kan gaan, waar het bij bijvoorbeeld Ubuntu-gebruikers meestal (niet altijd) aan kennis ontbreekt.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn ouders heb ik eerst een tijdje laten wennen met OpenOffice en Firefox (wat ze briljant vinden) en toen heb ik na een maand Ubuntu Dapper Drake op hun pc gezet (waarbij ik alleen om de tijd even apt-get update && apt-get upgrade doe via ssh). Meer overtuiging dan "jullie hoeven je niet meer druk te maken over virussen en spyware waarover jullie steeds in de krant lezen / op het nieuws over horen, het is makkelijker up te daten en je hebt OpenOffice en Firefox voor Linux" hadden ze niet nodig. Er zal ook Ubuntu Dapper Drake op blijven staan (tot de nieuwe LTS er is) trouwens.
mijn ma is eenzelfde user, die heeft nu een iMac. Prima oplossing mi.

je hoeft mij de voordelen van gentoo niet te geven maar ik erger me beetje aan het gezeik van iedereen dat gentoo lastig zou zijn (okay niet iedereen, maar zo staat het wel bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:31:
je hoeft mij de voordelen van gentoo niet te geven maar ik erger me beetje aan het gezeik van iedereen dat gentoo lastig zou zijn (okay niet iedereen, maar zo staat het wel bekend).
Die mensen hebben waarschijnlijk nog nooit het Gentoo Handbook gezien, waarmee zelfs een aap een Gentoo-systeem inelkaar kan draaien :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Jungian schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:38:
[...]

Die mensen hebben waarschijnlijk nog nooit het Gentoo Handbook gezien, waarmee zelfs een aap een Gentoo-systeem inelkaar kan draaien :P
Bonnie St. Claire :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zou nog een Gentoo review schrijven. Ik heb vorige week nog 2x een Gentoo install gedaan maar hoe schrijf je een review over 10 commando's in een CLI typen die je van een andere console met Links van de gentoo website overtypt? Echt spannend is een screenshot van de CLI niet. Ik moet maar eens iets bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mwa als je alleen overtypt is het niet spannend eh ;)
gentoo is meer dan alleen de installer vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft nu een betere avatar met dank aan Jungian :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:31:
[...]

Hoewel een gentoo discussie wat te offtopic gaat worden, zien jullie gentoo als "niet lastig" omdat je a) weet waar de documentatie te vinden is en b) snapt wat ermee bedoeld wordt.

Voor mij is gentoo nu misschien wel geschikt, omdat ik al wat langer met Linux speel. Echter zit ik nu bij Ubuntu omdat ik vrij zeker van ben dat het werkt, het blijft werken en dat het onderhouden van het systeem makkelijk en snel gaat.
Je kan natuurlijk de fouten in de X update gaan noemen als tegenargument, maar dat bedoel ik niet

Ik moet wel zeggen dat wanneer ik een probleem heb (bijv. met films op dvd branden), ik via google bijna altijd op de gentoo wiki uitkom. Echter zijn de dingen die daar staan écht onbegrijpelijk voor de newb en noob. Ik zie nu al op ubuntuforums.org de vragen voorbij komen waar je in godsnaam 'apt-get update' zou moeten intypen. Het woord terminal hebben ze nog nooit gehoord en de CLI nog nooit gezien. Tja, dan kan je moeilijk zeggen dat gentoo voor hen dé distro is. Dan is Ubuntu of Suse toch _echt_ een betere keuze.

Echter dacht ik indertijd dat het een moeilijke distro was, omdat je alles met de hand moest compileren. Nu blijkt dat het semi-automatisch gaat doordat emerge dat voor je doet en je met USE flags je voorkeuren kan opgeven (even kort door de bocht en banaal gezegd). Daarom ben ik het wél met je eens dat gentoo voor een tweaker die meer controle wil hebben wel geschikt is.

En nu voor mij een stevige baco :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:59:
en dmesg? Die wil ook nog wel eens output geven van de video-driver althans bij mij met een nvidia
hoe kom ik bij de output van dmesg als het scherm zwart is en het mij niet lukt terug naar console te komen ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

a casema user schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:49:
[...]

hoe kom ik bij de output van dmesg als het scherm zwart is en het mij niet lukt terug naar console te komen ?!
Terminals gebruiken geen X, dus als je bijvoorbeeld naar tty1 gaat (control-alt-f1) kun je prima dmesgen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
Jungian schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:54:
[...]

Terminals gebruiken geen X, dus als je bijvoorbeeld naar tty1 gaat (control-alt-f1) kun je prima dmesgen.
dat werkte helaas ook niet. Maar kwam er achter dat xorg.conf wat ati had gemaakt niet klopte, met een backup-file en daarna nog 3 andere probleempjes toch eruit gekomen.

Maar hoe komt het dat ik in initlevel 3 een andere toetsenbord-indeling heb dan bij level 5 ?
[]\;',./?><:"{}|_+-= zijn allemaar anders, heel irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik vind het ook maar zo vaag dat programma's draaien in de terminal zelf. Als je de terminal dus afsluit, sluit je de programma's ook af. Met het programma screen kan je dat omzeilen want die maakt een soort nieuwe terminal aan die dan niet afgesloten word

Ik vind de gedachtegang hierachter zeer raar....
De X-server moet dan ook in een terminal draaien? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchmega op 21-01-2007 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:20:
De X-server moet dan ook in een terminal draaien? :?
Doet ie ook; meestal tty7 :)

Ik snap enigzins niet wat er vreemd aan is maargoed. Het is logisch dat die console zijn "child-processes" afsluit als je de console sluit, dus zul je een process los moeten spawnen als je wilt dat je progje niet wordt afgesloten ;)

edit:

btw, weet iemand toevallig een tooltje voor linux wat hetzelfde kan doen als RivaTuner? Ik heb namelijk een 6600GT met een fan die een teringherrie maakt. Met RivaTuner kon ik in windows mijn fan speeds veranderen.

edit2: nvclock ftw :) Dat is dus bagger

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En dan heb je natuurlijk nog de Gentoo wiki, die ook best fijn is. Ik gebruik de informatie daaruit ook regelmatig om iets te configureren op mijn debian-bakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:28:
edit2: nvclock ftw :) Dat is dus bagger
In nvclock (-gtk) kan ik toch echt mijn fanspeed aanpassen, zit onder Hardware monitoring.

Hoe kan het trouwens dat ik als user (niet root) zomaar met zo'n programma de frequentie van mijn gpu clock en memory clock kan veranderen?

[ Voor 22% gewijzigd door robbert op 21-01-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:12:
[...]

In nvclock (-gtk) kan ik toch echt mijn fanspeed aanpassen, zit onder Hardware monitoring.
Ja ok, maar ik bedoel meer als in RivaTuner dat als de kaart naar 3D gaat hij autmagisch fanspeeds aanpast ed ;)

edit: sowieso zei de stable versie van het progje dat hij mijn kaart niet liev vindt. Ik draai nu met custom compiled source. Ik ga nu even spelen met ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge nvclock En de versie compilen die ik nu ook al heb, alleen dan hopen dat ie nu wel tegen QT wil compilen ;)

@hieronder: bij mij niet. Ik heb wel nu nvclock aan de praat (met QT), maar ik moet via de shell mijn waardes aan gaan passen, want de QT frontend heeft geen opties voor fanspeeds 8)7

Good old console O+ het is wel nu heerlijk stil :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
kon nvidia's eigen tooltje nvidia-config dat niet?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)