PvH18 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:15:
[...]
Leuk he, zo'n oplaadbare fiets...
Dat die Li-ion batterijen na max 3 jaar dood zijn, en je dus nieuwe moet kopen, vertellen ze je niet...
Dat is nu HET grote nadeel van Li-ion: 3 jaar na productie is de prut uitgewerkt.
*Moet sarcastisch lachen :lol:
Edoch mijn telefoontje met Li-Poly het al 3 jaar uitzingt en nog geen tekenen vertoond van een stervende Li-Poly accu. Dat is denk ik ook een uitzondering. Ik bel eigenlijk nooit en alleen op mijn werk, ik heb 100 belminuten per maand en je mag 100 minuten meenemen. Mijn saldo is (even opvragen) 189 minuten....
De scooter gebruik ik heel vaak en die accu's zullen elk jaar vervangen moeten worden. Er zit 32 kilo aan loodaccu's in en het voordeel van deze accu's vind ik hun verloop van vol naar leeg. Dit is synchroon en niegt ineens van wham, naar beneden met die meter zoals bij NiCD heel erg is.
Ik meet de loodaccu's bij het uit stilstand optrekken (grootste vraag uit accu) en dan naar de meter te kijken. Komt hij tegen geel dan is hij op 50% en dan moet ik óf terug óf daar bijladen.
* Slechte NiCD batterijen leveren op ten duur nog maar 120 mAh op 1,2 volt van 600 mAh origineel. De klemspanning van NiCD is altijd 1,2 volt, dus je indicatie staat altijd op vol, mits je hem gaat belasten. Echter na een uurtje muziek stopte de discman ineens.
*De klemspanning bij NiMH is minder gelijk door de hybride oplossing van waterstof inplaats van Cadmium. Cadmium heeft zelf een potentiëel verschil met Nikkel en hoe gaat dat dan met hybrides??
*Slechte loodaccu's die depleted zijn hebben een heel lelijk ontlaadkarakter. Hij schijnt vol aan te geven bij vertrek om na 10 km ineens heel vlug te dalen.
*Filmpje van rotte loodaccu's na 7000 km trouwe dienst. Let op de meter!
De nieuwe accu's kunnen ook laag staan net zoals op dat filmpje, maar dan krijgt de meter geen collapse, ofwel dat hij van bijna vol ineens onder rood duikt. :humor:
Nieuwe loodaccu's in het begin
na 7000 km en nadat de km teller 2000 km defect is geweest
Waarom die filmpjes nu hier? Ik meen hier een schaartste te hebben gevonden die nogal wat afweet van oplaadbare batterijen. Deze filmpjes zijn leerzaam en ik heb ze zelf gemaakt. Ik gebruik weinig commentaar. De meter zegt genoeg. Op het laatste stukje kapt hij hem af op 22 km/h. Dan op 14 km/h en dan niets meer in 300 meter bestek!
Dit is wat men noemt het oudste batterij concept en ik heb een heel boek over de geschiedenis en techniek van loodaccu's, nog steeds de meest gebruikte accu ter wereld.
Als je de oude depleted accu zou openmaken zou je meteen kunnen verklaren waarom hij eerst goed lijkt te zijn en dan ineens binnen 5 km van 'schijn'vol naar 0%.
De loodplaten staan rechtop in de gel. Door op te laden 'formatteer' je de loodplaten en telkens wordt de plaats iets dunner tot op het ogenblik dan de loodplaat van onder af gaat brokkelen en los zweeft in de gel. Dus de bovenste helft ziet er nog redelijk uit en de onderste helft is weg, dus de bovenste helft volume kan hij wel dissiperen en bij de onderste elektrolyt komt het niet meer bij, dus geen kracht zoals in het filmpje.
Geen onzinverhaal om 8 uur in de morgen. Ik werk al heel lang met loodaccu's. Ook in de UPS op het werk ben ik de man die de SLA's vervangt, meet en test.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 12-06-2008 08:02
]