[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 6 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JazzySOB schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:16:
Koop nooit Tronic batterijen van de Lidl. Ik had twee setjes van vier 2500 mAH gekocht (wel goedkoop dat moet ik er bijzeggen, maar goedkoop is hier zeker duurkoop).
Na de eerste keer opladen ging na het nemen van één foto met mijn toenmalige Olympus C-2100UZ het batterijicoontje knipperen waarna de camera zich uitschakelde. Zelfde gebeurde bij het tweede setje. Ik heb ze met mijn processorgestuurde Conrad Charge Manager 2010 meerdere keren gerefreshed, maar de meeste gaven na het laadproces nog minder dan 300 mAH aan capaciteit aan! Slechts één batterij van de acht kreeg ik met veel moeite op 1600 mAH.. Je reinste troep dus.
Het is inderdaad geen geweldig spul. Ik had een setje van 4*AA (2500mAh) en een van 4 * AAA (900mAh) gekocht, samen slechts 6 euro.

Na stevige conditietraining (break-in algoritme 5 maal herhalen) met een MH9000 zitten de AA's nu op 1400 - 1500 mAh capaciteit. Ik denk niet dat er nog meer uit te halen valt. Van de 4 AAA's was er 1 keihard defect, de andere 3 zijn nu nog bezig met hun break-in cyclus.
Die hoge capaciteiten die met mooie grote letters op de batterijen staan worden zelden gehaald. Allemaal marketing. Voortaan alleen nog maar merkbatterijen kopen. Je kan beter een setje hybride Eneloops halen met echte 2000 mAH dan "gewone" NiMH's met geadverteerde 2800 mAH..
...Daarentegen heb ik een maandje of zo geleden 4 * 2500mAh AA NiMH gekocht bij de HEMA en die zaten alle 4 boven de 2300mAh. Goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opbergdoosjes link 1 euro p.st. Of als je batterijen besteld krijg je er een doosje bij, AA of AAA

Hmm, ze claimen dat hun batterijen na 2 jaar nog 80% van hun lading hebben. Lijkt me sterk voor gewone NiMH's Technische Info VAPEX batterijen

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je toevallig ook doosjes / hoesjes voor 5 stuks AA te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:32:
Weet je toevallig ook doosjes / hoesjes voor 5 stuks AA te vinden?
Lijkt me logisch dat die er niet zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na goed, 10x dan. Dan berg ik er twee setjes van vijf in.

Als je de Nikon SB800 gebruikt met de vijfde batterij en je wilt een reserve setje, lijkt me het logisch dat je een hoesje / doosje wilt waar er vijf ingaan.

Ik heb wel deze gevonden:
http://www.alibaba.com/pr...3255/Battery_Holders.html

Maar zo te zien is die niet te koop ofzo, tenzij je er 5000+ afneemt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:49:
Na goed, 10x dan. Dan berg ik er twee setjes van vijf in.

Als je de Nikon SB800 gebruikt met de vijfde batterij en je wilt een reserve setje, lijkt me het logisch dat je een hoesje / doosje wilt waar er vijf ingaan.

Ik heb wel deze gevonden:
http://www.alibaba.com/pr...3255/Battery_Holders.html

Maar zo te zien is die niet te koop ofzo, tenzij je er 5000+ afneemt |:(
je kan natuurlijk eerst vragen om een sample, om te kijken of je er wel 5000+ af wilt nemen O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dat is een goed idee!

Tijd om m'n eigen nepbedrijfje op te richten en mezelf tot Senior Product Manager te bevorderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Conrad heeft nog wel deze, bedoeld voor 8 penlites. Misschien kun je in de 3 overgebleven vakjes nog wat anders doen :*)

Of je neemt twee van deze doosjes, heb je 3x een reservesetje van 5 batterijen ;)

http://www.conrad.nl/goto/?product=250054

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/2000_2999/2500/2500/2500/250054_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door hars73 op 23-04-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8 is geen 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

8*2/3 = 5.333333 Dus, ja. :+

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

owww.. 8)7 .. tja, ik heb nog even gezocht, maar kan ook geen doosjes voor 5 AA's vinden, kon wel eens heel lastig worden. Daarom gaf ik deze van Conrad aan, heb je ze in ieder geval in 1 doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Ik wil volledig overstappen op Recyko batterijen, is het daarvoor noodzakelijk (beter) om een lader zoals de IPC-1L aan te schaffen of werkt de Recyko (snel)lader eigenlijk net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recoil schreef op donderdag 24 april 2008 @ 00:14:
Ik wil volledig overstappen op Recyko batterijen, is het daarvoor noodzakelijk (beter) om een lader zoals de IPC-1L aan te schaffen of werkt de Recyko (snel)lader eigenlijk net zo goed?
Iedere lader werkt. Ik heb wel nog een nieuwe Technoline, ongebruikt in doos BC700 is diezelfde over voor 32 euro excl.

Die doosjes van VAPEX waarover ik hierboven schreef heb ik inmiddels binnen incl. een setje batterijen ook in een doosje. Dus ik heb nu 5 doosje en dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op 30-4 heb ik bij de lokale MM een setje AAA potloodcellen en een setje AA penlights gekocht van Varta, model Ready2Use. Dus de nieuwe generatie met lage zelfontlading.
Het is mij niet bekend hoe lang deze op voorraad / in de winkel gelegen hebben.

Bij deze wat meetresultaten:

==================================

Varta Ready2Use AAA cellen, 800mAh
Restcapaciteit bij aankoop, ontladen met 100mA tot 0,9V
585, 584, 589 en 578 mAh.

Capaciteit bij ontladen met 160mA tot 0,9V (na 16 uur @ 80mA laden):
745, 743, 735 en 738 mAh

==================================

Varta Ready2Use AA cellen, 2100mAh
Restcapaciteit bij aankoop, ontladen met 300mA tot 0,9V:
1616, 1635, 1645, en 1609 mAh.

Capaciteit bij ontladen met 420mA tot 0,9V (na 16 uur @ 210mA laden):
1993, 2040, 2052 en 2032 mAh

=================================

Metingen gedaan met een MAHA / Powerex MH-C9000 lader

Conclusie: de kreet Ready2Use is gerechtvaardigd. Deze accu's hingen in het schap met ca 80% van de maximale capaciteit.

De capaciteit zoals ik die meet is lager dan opgegeven, maar ik ken de fabrikant specificaties voor de capaciteit niet dus dat zegt niet zo veel.

Verder heb ik de cellen nog geen "training" gegeven. Ik heb ze alleen ontladen en de lading gemeten, vervolgens geladen met 16 uur * 0,1C en daarna weer ontladen met 0,2C. Powerex noemt dat de "break-in" cyclus voor nieuwe cellen.

Al met al ben ik zeer tevreden over de performance van deze cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een paar cycles zitten ze pas op hun max. :)

Heb zelf 8 Recyko's (AA) en acht Eneloops (AA) besteld. Twee setjes van vijf voor m'n flitser, twee setjes van drie voor m'n Maglite 3AA LED.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs een IPC-1L lader binnen gekregen, werkt prima moet ik zeggen. Erg duidelijk.

Nou heb ik nog een oude Uniross lader liggen waarbij ik een adapter heb zodat ik 'm op de sigarettenaanstekeraansluiting (scrabblewoord!) van de auto kan aansluiten.

De plug is gewoon hetzelfde, dus dat is geen probleem, maar is het qua vermogen etc mogelijk? Ik weet de ballen van volts/amperes et cetera. Op de autolader zelf staat niks, maar op de gewone netstroom plug van de Uniross lader staat dit:
AC-DC Switching Battery Charger AAB00157-A-3
PRI: 100-240 VAC, 50/60Hz 0.3A
SEC: 12VDC, 1A

En op de lader van de IPC-1L staat:
MODEL: KSAFD0300280W1EU
INPUT: 100-240V - 50/60Hz 0.4A
OUTPUT: +3.0V ----.... (die onder elkaar) 2.8A

Met mijn geringe kennis zegt dit dat de IPC-1L meer stroom nodig heeft dan de lader van Uniross kan geven. Geldt dit dan ook automatisch voor de autoadapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
sOid schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:06:

AC-DC Switching Battery Charger AAB00157-A-3
SEC: 12VDC, 1A

En op de lader van de IPC-1L staat:
OUTPUT: +3.0V ----.... (die onder elkaar) 2.8A

Met mijn geringe kennis zegt dit dat de IPC-1L meer stroom nodig heeft dan de lader van Uniross kan geven. Geldt dit dan ook automatisch voor de autoadapter?
Die Uniros netstroomadapter produceert 12V. Lijkt me niet verstandig dit voor de IPC-1L lader te gebruiken aangezien deze blijkbaar 3V verwacht. Dan blaas je deze op.

Met een car adapter werk het anders, omdat je in een auto geen 230V wisselstroom hebt, maar 12V gelijkstroom. Groot kans dat je met de Uniross car adapter nog steeds je IPC lader opblaast dus. Dan had je beter de wat duurdere IPC lader kunnen nemen waar wel een car adapter bijzit (als ik het me goed herinner).

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Atomsk schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:26:
[...]

Die Uniros netstroomadapter produceert 12V. Lijkt me niet verstandig dit voor de IPC-1L lader te gebruiken aangezien deze blijkbaar 3V verwacht. Dan blaas je deze op.

Met een car adapter werk het anders, omdat je in een auto geen 230V wisselstroom hebt, maar 12V gelijkstroom. Groot kans dat je met de Uniross car adapter nog steeds je IPC lader opblaast dus. Dan had je beter de wat duurdere IPC lader kunnen nemen waar wel een car adapter bijzit (als ik het me goed herinner).
Er is geloof ik geen versie met car adapter. Maar bedankt voor de uitleg :)
Ik gebruik gewoon de Uniross als noodoplossing in de auto, zal het toch niet veel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
sOid schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:54:
[...]

Er is geloof ik geen versie met car adapter. Maar bedankt voor de uitleg :)
Ik gebruik gewoon de Uniross als noodoplossing in de auto, zal het toch niet veel gebruiken.
Bij de IPC-1 zat wel gewoon een car-adapter. Die hebben ze bij de IPC-1L wegbezuinigd.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:57:
[...]
Bij de IPC-1 zat wel gewoon een car-adapter. Die hebben ze bij de IPC-1L wegbezuinigd.
Oh. Maar ik heb meer negatieve verhalen gelezen over de IPC-1 dan over de L versie. Misschien kan ik 'm er alsnog los bijkopen ofzo. Moet maar eens kijken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
sOid schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:59:
Oh. Maar ik heb meer negatieve verhalen gelezen over de IPC-1 dan over de L versie.
Ben wel benieuwd, wat er dan zo negatief aan de IPC-1 zou kunnen zijn. Kan je dat uitleggen? Linkjes zouden ook handig zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Toff schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 00:57:
[...]

Ben wel benieuwd, wat er dan zo negatief aan de IPC-1 zou kunnen zijn. Kan je dat uitleggen? Linkjes zouden ook handig zijn natuurlijk.
O.a. dit: Verwijderd in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Was nog wel meer maar dat kan ik niet meer vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sOid schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:02:
[...]

O.a. dit: Verwijderd in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Was nog wel meer maar dat kan ik niet meer vinden :)
Ik heb alle linkjes uit dat stukje van Dutchphoto bekeken, maar ik ben het type IPC nergens tegengekomen? Beetje vaag om een apparaat niet te willen, maar wel een vrijwel identieke aan te schaffen, omdat een ander type, van een ander merk nota bene, door een enkeling als "slecht" wordt ervaren. Ik begrijp jouw redenatie echt niet. Hoge laadstromen zijn gewoon niet super voor accu's, dat is toch niet iets laderspecifieks? Je KAN met de IPC-1 laden met maximaal 1800 mA, maar het HOEFT toch niet? Meer iets voor noodgevallen, AFAIK. Als je de IPC-1 met de maximale laadstroom van de IPC-1L gebruikt, zal er weinig verschil te merken zijn, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Toff schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:46:
[...]

Ik heb alle linkjes uit dat stukje van Dutchphoto bekeken, maar ik ben het type IPC nergens tegengekomen? Beetje vaag om een apparaat niet te willen, maar wel een vrijwel identieke aan te schaffen, omdat een ander type, van een ander merk nota bene, door een enkeling als "slecht" wordt ervaren. Ik begrijp jouw redenatie echt niet. Hoge laadstromen zijn gewoon niet super voor accu's, dat is toch niet iets laderspecifieks? Je KAN met de IPC-1 laden met maximaal 1800 mA, maar het HOEFT toch niet? Meer iets voor noodgevallen, AFAIK. Als je de IPC-1 met de maximale laadstroom van de IPC-1L gebruikt, zal er weinig verschil te merken zijn, lijkt mij.
De Lacrosse BC-700 is identiek met de IPC-1. Ik geloof dat op een bepaald moment de voeding is vervangen, waarschijnlijk kon die gewoon niet genoeg stroom leveren als je op zn snelst aan het laden was. Overigens mag je ook niet op zn snelst laden met de car-adapter, dat staat ook in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
[...]

Lekker boeiend :) Ik ben blij met m'n IPC-1L. Het was ook het maximale dat ik er voor wilde uitgeven op het moment dus het was meer iets om me 'over de streep' te trekken en niet eens meer aan een IPC-1 te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sOid schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:58:
[...]

Lekker boeiend :) Ik ben blij met m'n IPC-1L. Het was ook het maximale dat ik er voor wilde uitgeven op het moment dus het was meer iets om me 'over de streep' te trekken en niet eens meer aan een IPC-1 te denken ;)
Nou moet je de boel niet gaan omdraaien, met je "lekker boeiend :)". JIJ begon vanalles te beweren hier:
sOid schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:59:

Oh. Maar ik heb meer negatieve verhalen gelezen over de IPC-1 dan over de L versie.
Zeg dan gewoon, dat je er niet meer geld voor over hebt!

Overigens kreeg ik bij mijn IPC-1 een 12 V sigarettenaanstekerkabel, een tas en een set ( 2x 4 stuks ) convertors om AA-cellen te kunnen gebruiken als "baby" en "mono"-cellen. Verrassend handig, als je even iets moet testen. Ik betaalde 55,= euro, inclusief 12 AA-accu's. Ik kan niet meer zien wat de "kale" IPC-1 toen kostte, maar waarschijnlijk minder dan de IPC-L nu. Op dat moment had nog niemand gehoord van een "L"-versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomsk schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:26:
[...]

De OUTPUT is 3V.
Met 3V voeding doet ie waarschijnlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben erg tevreden over de Eneloop batterijen in mn Samsung GX-1L (Pentax). Doordat deze een hoger voltage blijven houden kan ik meer foto's maken dan met batterijen die meer ampere leveren. Heb met één lading ruim 600 foto's geschoten!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:14:
[...]

De OUTPUT is 3V.
Met 3V voeding doet ie waarschijnlijk niks.
Dat ontken ik toch ook niet? Wanneer je echter een adapter van 12V output op een apparaat aansluit dat maar 3V kan hebben, gaat het wel kapot. Andersom (een 3V adapter op een 12V apparaat) heeft inderdaad geen effect: het werkt niet, maar het gaat er ook niet van kapot.

Dat was echter niet de situatie.

Hoe dan ook, bij twijfel kan men beter de originele bijbehorende adapter gebruiken. Bij gebruik van een andere adapter moet in ieder geval het output voltage gelijk zijn en de leverbare stroomsterkte (Ampère) gelijk of groter. Tenslotte moet uiteraard de plug passen en de polariteit overeenkomen (plus en min)

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb 2 domme laders (vivanco's). At least eentje kent nog druppelladen aan het eind. Ik lees in dit topic dat een nachtje doorhalen (dus te lang) niet goed is. Is dit niet goed als in je tent fikt af of niet goed als in je krijgt lege batterij of half ontladen.. of?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Jazzper schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 02:07:
ik heb 2 domme laders (vivanco's). At least eentje kent nog druppelladen aan het eind. Ik lees in dit topic dat een nachtje doorhalen (dus te lang) niet goed is. Is dit niet goed als in je tent fikt af of niet goed als in je krijgt lege batterij of half ontladen.. of?
Je krijgt van mij niet de garantie, dat er geen brand uitbreekt. Te lang doorladen met hogere stroomsterkte kan zowel de accu's als de lader te heet laten worden, zeker als er geen enkele beveiliging op zit. Het is wel altijd slecht voor je accu's. Ze zullen veel sneller verouderen dan nodig. Als ze de energie die toegevoerd wordt niet kunnen opslaan, zullen ze er iets anders mee moeten doen >> omzetten in warmte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb alle linkjes uit dat stukje van Dutchphoto bekeken, maar ik ben het type IPC nergens tegengekomen?
Je bedoeld welke is welke van Techoline? Die ik heb de BC700 is gelijk aan de Voltcraft IPC-1L dus max 700mAh laaden. Werkt goed. Ik ben er tevreden mee.
Ik ga ervanuit dat als die BC 900 van LaCrosse problemen geeft met die hoge laadstromen dat dat ook geldt voor die Voltcraft IPC1.
Voltcraft is niet meer dan een naam

Die "L"versie is er gekomen omdat de gewone versie nogal wat problemen gaf met die max. laadstromen, zoals in de fik gevolgen batterijen en laders. "Wat wil je ook als je 1800mAh er doorheen jaagt.Daarom is LaCrosse met die BC700 gekomen. Gewoon om op "safe"te spelen

Dus samenvattend:

La Crosse BC700 =Voltcraft IPC1L = Techno-line BC700
La Crosse BC900 = Voltcraft IPC1 = Techno-line BC900

Hier wat tips voor het gebruik.

Ik heb nu ook diverse setjes eneloops en look-a-likes

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:39
Ik heb nu twee maanden Eneloops in m'n 580EX en dat is echt een uitkomst. Ik gebruik de flitser heel wisselend, soms 3 weken niet flitsen en dan een hele avond. Erg prettig als er dan in tenminste 1 setje nog power zit. En wat blijkt: het eerste setje (had ik niet eens opgeladen, zo uit de verpakking) werkt na 6 weken nog prima, flink wat flitsfoto's mee gemaakt.

Daarbij laadt de flitser ook nog een stuk sneller op (3s tot rood lampje na een volledige flits, tegen >6s voor de oude batterijen (oplaadbare van Topcraft/Aldi, gemeten vlak na het opladen)). Zeer tevreden over de Eneloop! En ze waren niet eens zo heel duur, iets van 26 euro voor 8 stuks bij Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:06

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ja die Eneloops & co zijn perfect, doet me denken aan het NiCd tijdperk.
Ze zijn spanning-vast (blijven erg lang boven de 1,25V), hebben een hoge ontlaadcurve (tot max 8A ! ! !) en de zelfontlading is minimaal (+/- 15% na een jaar), kunnen tegen snelladen (alhoewel dat niet nodig is: laden als het je uitkomt, ze lopen toch niet meer direct leeg).

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Toff schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 20:20:
[...]

Nou moet je de boel niet gaan omdraaien, met je "lekker boeiend :)". JIJ begon vanalles te beweren hier:

[...]

Zeg dan gewoon, dat je er niet meer geld voor over hebt!

Overigens kreeg ik bij mijn IPC-1 een 12 V sigarettenaanstekerkabel, een tas en een set ( 2x 4 stuks ) convertors om AA-cellen te kunnen gebruiken als "baby" en "mono"-cellen. Verrassend handig, als je even iets moet testen. Ik betaalde 55,= euro, inclusief 12 AA-accu's. Ik kan niet meer zien wat de "kale" IPC-1 toen kostte, maar waarschijnlijk minder dan de IPC-L nu. Op dat moment had nog niemand gehoord van een "L"-versie...
Beetje late reactie en ik heb niet zo'n zin om hier nog veel woorden aan 'vuil te maken', maar ik wilde gewoon iets foolproofs (omdat bijv ook m'n vader of moeder hem kan gebruiken). Iets waarmee ik geen batterijen zou kunnen verpesten ofzo. De snelheid waarmee hij laadt maakt me ook niet super veel uit: ik heb toch altijd wel batterijen die zijn opgeladen :)

Had het misschien iets anders moeten formuleren though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ Dutchphoto: Je neemt iets aan, op basis van het uiterlijk? Het zou goed kunnen, daar niet van, maar het zou ook maar kunnen dat er intern wel verschillen zijn. Soid geeft zelf al aan, dat het eigenlijk om de mogelijke zeer hoge laadstroom ging. Dat is niet specifiek voor de Voltcraft IPC-1. Deze beschikt overigens wel, naast "minus delta V detectie", over temperatuurdetectie, dus ik vraag me zelfs af, hoe fout het zou kunnen gaan met deze lader.
Behalve dan, dat het voor accu's gewoon niet goed is, veelvuldig heel hoge laadstromen. Wat dat betreft onderschrijf ik de tips waar jij naar linkte volledig, die komen met mijn gebruik overeen.

nee, geen aandelen voltcraft ofzo, het gaat me alleen om duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:09:
Ja die Eneloops & co zijn perfect, doet me denken aan het NiCd tijdperk.
Ze zijn spanning-vast (blijven erg lang boven de 1,25V), hebben een hoge ontlaadcurve (tot max 8A ! ! !) en de zelfontlading is minimaal (+/- 15% na een jaar), kunnen tegen snelladen (alhoewel dat niet nodig is: laden als het je uitkomt, ze lopen toch niet meer direct leeg).
Dus als ik het goed begrijp kun je iedere willekeurige (snel)lader gebruiken (ik heb hier nog een ouwe maar nog goed werkende Vanson V-1000 liggen) en is het niet per sé beter om de lader van Eneloop zelf te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:25:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kun je iedere willekeurige (snel)lader gebruiken (ik heb hier nog een ouwe maar nog goed werkende Vanson V-1000 liggen) en is het niet per sé beter om de lader van Eneloop zelf te gebruiken?
Het zijn uiteindelijk NiMH-cellen dus elke lader die geschikt is voor NiMH werkt. Ik gebruik een Voltcraft lader voor 8 penlites (bij de Conrad vandaan) en daarmee gaat het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:25:
[...]
Op mijn Sanyo Eneloops stond dat een Ni-Mh lader volstaat. Ze gaan bij mij dus gewoon in de GP lader (GP Powerbank Smart 2?, weet ik zo niet uit mijn hoofd).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, thanks. Dan koop ik gewoon vier van die Eneloop-batterijtjes en gebruik verder die Vanson, scheelt toch weer wat Eurootjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik gebruik 2 laders:
- een moderne snellader (2000mA): slaat te snel af, de accu's worden niet 'vol', en ze worden erg warm (tot 40 gr C).
- een oude 14 uurs lader: processorgestuurd+ontlaadfunctie+druppelladen, die het erg goed doet.

De snellader gebruik ik niet veel. Maar dat hoeft ook niet met 3 setjes Eneloop's...
Als ik een nieuwe lader nodig heb, neem ik zo'n Eneloop's 4x lader setje.
Langzaam laden is uiteindelijk beter.

[ Voor 14% gewijzigd door PvH18 op 13-05-2008 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Overigens wellicht het vermelden waard, de tweede ronde van de batterijtest die eerder in dit topic al genoemd is, is ondertussen t/m de 3 maanden afgerond en de tester heeft zijn conclusie gepost en zijn grafieken aangepast.

Resultaten in het "kort":

Voor de AA's komen Powerex' Imedion batterijen (Powerex is ook de fabrikant van de in Maha C9000 lader die in dit topic ook besproken is) als absolute winnaar uit de bus. Op de tweede plaats staan de GP Recyko's samen met Kodak's. Gezien de verkrijgbaarheid zijn de GP's in Nederland dus een goede keus.

Qua retentie doen de Eneloops (winnaar van de eerste test) overigens niet onder voor de GP's, beide zitten na drie maanden ongeveer op 88% van de capaciteit gemeten na 1 uur na het laden, alleen de GP's hebben een iets hogere capaciteit om mee te beginnen (2100mAh vs. 2000mAH). De GP's zijn overigens ook wel licht duurder in aanschaf (en dat kan behoorlijk oplopen, afhankelijk van waar je ze koopt).

Voor de AAA's zijn de GP Recyko's de onbetwiste kampioen, vanaf het begin vielen ze al op omdat ze ruimschoots meer dan de beloofde 800mAh leveren. Eén uur na het laden leveren ze maarliefst 912mAh en na vier weken zitten ze als enige nog boven 800 met 824mAh. Wellicht wel relevant om te vermelden dat ook hier niet zozeer de retentie is die het verschil maakt, maar wederom de hogere startcapaciteit.

De tweede plaats voor de AAA's gaat naar de Imedion's, op de derde plaats vinden we de Eneloops terug samen met de Duracell Precharged's. Voor de AAA's zijn alle (basis-) ampèrage's overigens gelijk, het is dan ook opmerkelijk dat juist hier zulke verschillen zijn (de GP's zouden als enige gemakkelijk als 900mAh's verkocht kunnen worden).

Ook de algemene conclusie die eerder al getrokken werd, blijft gehandhaafd:
"The clear advantage of ALL of the low self-discharge models over ANY of my historic conventional AA NiMH cells is even more dramatic in the three month readout than it was at the 4-week readout."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ofwel; het maakt weinig uit.

Wel mooi om te een lagere capaciteit te claimen. Vervolgens zeggen dat hij nog x tijd nog x procent van de opgegeven capaciteit leverd >:)

Nagoed, er zijn al acht Eneloops en acht Recyko's (beide AA) onderweg hier naartoe. Om gesplitst te worden in twee setjes van vijf en twee setjes van drie. Setjes van vijf voor m'n Nikon SB800, setjes van drie voor m'n Maglite 3AA LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 12:35
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:47:
[...]

Aitec bvba in Belgie ze hebben een eBay winkel:

http://cgi.ebay.nl/POWERE....m118.l1247QQcmdZViewItem

Betaald met Paypal en 2 werkdagen later had ik hem in huis.
Via Ebay is de Maha PowerEX MH-C9000 al te koop voor bijna 56 euro (inclusief verzendkosten). Scheelt toch alweer ruim 20 euro :)
Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:34:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die al concrete ervaringen hebben met de Recyko batterijen van GP.
Iemand al ervaringen met deze batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Laatst online: 10-09 20:56
Ik heb twee setjes Hape 2400mAh NiMh maar een setje lijkt nog maar net genoeg power te hebben om de lens uit te schuiven. Het andere setje doet het aardig. Om dat ik het idee heb dat die quickcharger ook niet echt helpt om ze goed te houden heb ik net, na het lezen van dit topic, de IPC-1L besteld.

Zo heel veel gebruik ik de camera niet dus met twee setjes heb ik genoeg tijd om een setje eens een nachtje rustig te laten laden.

Ben benieuwd of de IPC-1L nog wat kan maken van het setje dat zo slecht is.

-= edit =-
@hieronder : Er zit ook een nieuw setje accus bij want die Hape had ik eigenlijk al afgeschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door Martkrui op 18-05-2008 18:31 ]

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben je bij Hapé sowieso aan het foute adres voor goede batterijen.

Ik en m'n broer hebben er ook een aantal van gehad. Binnen de kortste keren zaten ze allemaal in de pot voor batterijenafval. De GP's leven veel langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik kreeg net een mailtje van conrad met de aanbiedingen, en ik zag dat de IPC-1 weer afgeprijsd was.

hier de link

Hij is nu weer 39,99 , en als die actie dat je 5 euro korting krijgt als je je als nieuwe klant inschrijft voor de nieuwsbrief nog geldt, heb je hem dus voor 35 euro in huis.

[ Voor 22% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-05-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:20:
Ik kreeg net een mailtje van conrad met de aanbiedingen, en ik zag dat de IPC-1 weer afgeprijsd was.

hier de [url="http://www.conrad.nl/goto/?product=512266]link[/url]
Je bent me net voor.
Dit is dus maar 5 euro duurder dan de IPC-1L en dan krijg je er ook nog eens 4 x 2500 mAh NiMh's bij!

edit: Los van de normale extra's van de "1" tov de "1L" natuurlijk (zie hieronder).

[ Voor 9% gewijzigd door Toff op 23-05-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Toff schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:26:
[...]

Je bent me net voor.
Dit is dus maar 5 euro duurder dan de IPC-1L en dan krijg je er ook nog eens 4 x 2500 mAh NiMh's bij!
en het tasje, en de AA->C cellen converters (of is dat D cellen? ik gebruik ze nooit) en natuurlijk de auto-adapter.

@RoelJewel : graag gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-05-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 22-08 10:14

hier de link

Hij is nu weer 39,99 , en als die actie dat je 5 euro korting krijgt als je je als nieuwe klant inschrijft voor de nieuwsbrief nog geldt, heb je hem dus voor 35 euro in huis.
Dank voor de tip d:)b .
Die 5 euro korting werkt ook. Via deze link inschrijven en je krijgt de code toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je dat dingetje onderaan dus niet uitvinken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 20:47:
Dan moet je dat dingetje onderaan dus niet uitvinken :?
Die kun je wel uitvinken (staat los van conrad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem binnen
* De actiecode geldt niet in combinatie met andere acties en is 3 maanden geldig. Minimale bestelwaarde 20 Euro.
Euh... was die IPC-1 niet een aanbieding...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:23:
Heb hem binnen

[...]

Euh... was die IPC-1 niet een aanbieding...?
Hmneuh... ik heb iig 34,99 euro afgerekend :). Denk dat onder 'andere acties' met name andere kortingsbonnen etc. vallen...

[ Voor 14% gewijzigd door RoelJewel op 23-05-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb vandaag 4x GP Recyko+ kunnen kopen voor 9,99 euro bij de MediaMarkt in Rotterdam. Op het rek stonden ze geprijsd voor 17,99, maar bij de kassa was het ineens veel goedkoper. Ik ben gelijk weer naar binnen gegaan om een extra pakje te halen.

Hiervoor had ik Hema batterijen, maar die worden heel snel slechter (ik denk zo'n 20 cycles). Ik hoop dat deze langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mr_obb schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:47:
Ik heb vandaag 4x GP Recyko+ kunnen kopen voor 9,99 euro bij de MediaMarkt in Rotterdam. Op het rek stonden ze geprijsd voor 17,99, maar bij de kassa was het ineens veel goedkoper. Ik ben gelijk weer naar binnen gegaan om een extra pakje te halen.
Je maakt me wel nieuwsgierig naar wat je nu betaald hebt?

edit: maar misschien moet ik toch iets beter lezen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Toff op 24-05-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 23:31

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Toff schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:44:
[...]
Ehm... EUR 9,99 per pakje van 4 batterijen?

[ Voor 4% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 23-05-2008 23:14 ]

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mijn ouders hebben twee dezelfde Siemens toestellen waar standaard 2x AAA batterijen in zaten (merkloos). Die laadden in beide toestellen niet goed meer op, dus ik heb er nieuwe in gezet met gelijke capaciteit (800 mah, Infinium van Panasonic geloof ik).

1 toestel laadt nu weer goed op, maar de andere geeft bij de laadindicator nog steeds hooguit aan dat deze voor de helft is geladen. De oplaad-indicator knippert ook continu, daarbij dus suggererend dat de batterijen worden opgeladen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Toff schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:44:
[...]
iNSaNe-oNe schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 23:14:
[...]

Ehm... EUR 9,99 per pakje van 4 batterijen?
Dat dus ja. Op het rek stond 17,99, maar bij de kassa bleek het 9,99 te zijn. Leuk verschil in imho erg goedkoop voor zo'n setje van vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Laatst online: 10-09 20:56
Toff schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:26:
[...]

Je bent me net voor.

edit: Los van de normale extra's van de "1" tov de "1L" natuurlijk (zie hieronder).
Ik had dus de IPC-1L besteld met accus maar deze was dus niet meer leverbaar. Heb nu IPC-1 besteld (incl de nieuwsbrief korting. Thx for the tip)

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Ik twijfel wat tussen de GP H500 en de Maha MH-C9000. De laatste is natuurlijk qua features een klasse apart. Het gaat er mij ook met name om dat ik niet 2 of 4 batterijen erin moet stoppen, maar gewoon 1 kan opladen als ik wil. Dit kan toch ook met die MH-C9000? De manual is mij nog niet helemaal duidelijk daarover. (Behalve de "4 individual charging channels").

Nu gebruik ik tegenwoordig bijna alleen nog maar batterijen voor de flitser en mijn GPS, maar goed. Ik ben ook benieuwd hoever mijn andere oplader de oude batterijen omzeep geholpen heeft, en of dat nog te "refreshen" valt, dus ik ga waarschijnlijk voor die C9000. Dan bespaar ik misschien wel weer op batterijen aanschaffen.

Dus is er iemand die kan bevestigen dat deze ook gewoon een losse batterij opladen aankan? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

De MH-C9000 kan inderdaad ook gewoon 1 enkele batterij opladen. Alle functies zijn per batterij instelbaar :) Op deze pagina vind je een uitgebreide productbeschrijving en ook een linkje naar een brochure van Maha zelf.
Tevens ben ik bezig om een artikel te schrijven voor een bekende website, inmiddels ken ik het apparaat door en door :P

Wat me het meest is opgevallen tijdens de tests, is dat bij de nieuwe serie batterijen die slechts 15% lading per jaar verliezen, de daadwerkelijke capaciteit altijd hoger ligt dan de fabrikant op geeft. Ik heb het getest met Uniross Hybrio, Camelion AlwaysReady en Maha Imedion. Normale NiMh's zitten vaak ver onder de door de fabrikant opgegeven waarde, met name de goedkopere series.

[ Voor 32% gewijzigd door Elektronicanet op 25-05-2008 12:16 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Hmm, ik was bijna helemaal overtuigd om voor die MH-C9000 te gaan. Maar toen kwam ik wat Amazon reviews tegen waardoor ik ga twijfelen (Vooral het formaat - Hij schijnt een stuk groter te zijn in het echt dan dat ie op de foto's lijkt, niet echt handig om in een rugzakje mee op vakantie te nemen), dus ik zit nu alsnog naar de BC900 te kijken. Die doet namelijk ook ongveer alles wat ik wil :). Maar goed, eerst daar nog wat reviews van lezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:32:
[...]

Hmneuh... ik heb iig 34,99 euro afgerekend :). Denk dat onder 'andere acties' met name andere kortingsbonnen etc. vallen...
Inderdaad. Heb er drie besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik ook die IPC 1 besteld bij Conrad. 4 batterijen erbij waarvan bij 2 wordt aangegeven dat deze niet werken ("Null" wordt aangegeven in het scherm...ok..).
Volgens de handleiding zou ik bij nieuw aangeschafte AA's ff een "Refresh" moeten doen (x maal ontladen en weer opladen). Ik heb daarbij een oplaadstroom van 700mAh gekozen. .... Na afloop zou deze toch "Full" moeten aangeven.... alleen de lader is al 2 dagen bezig met de refresh van de geleverde batterijen (ik weet niet hoeveel herlaad actie cycli hij al niet gehad heeft..)..Dat lijkt me niet normaal.. wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hier de link

Komen natuurlijk nog wel verzendkosten bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 12:56
Hai,

Ik heb paar dagen geleden de GP powerbank quick 3 met 6x 2700mAH AA'tjes, ook van GP, gekocht.. Nou is de laadtijd van de batterijen volgens t boekje 8 uur. Ik heb ze er nu 14 uur inzitten, maar t lampje blijft nogsteeds rood.
Is dit normaal voor de eerste keer laden ofzo? Heb zelf weinig ervaring met oplaadbare batterijen, dus check het even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
MikeyMan schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:22:
[...]

Komen natuurlijk nog wel verzendkosten bij ;)
Niet als je met iDeal betaald ;).. Overigens is er nu 5% 'vaderdagskorting'.. scheelt niet zoveel, maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Lijkt er net 1tje klaar te zijn met refresh.. maar de ander niet. en dat terwijl ik ze alletwee tegelijk erin heb gelegd.. ja kwaliteit batterijen van de Conrad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe batterijen moet je niet laden met 700 mAh, daar moet je gewoon de 200 mAh voor gebruiken.

Dat refreshen gaat ook door totdat de capaciteit niet meer toeneemt dacht ik. Als er een boven de grens zit en een ander er net onder kan het zijn dat er eentje een rondje extra doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
henkleerssen schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:09:
Ik ook die IPC 1 besteld bij Conrad. 4 batterijen erbij waarvan bij 2 wordt aangegeven dat deze niet werken ("Null" wordt aangegeven in het scherm...ok..).
Volgens de handleiding zou ik bij nieuw aangeschafte AA's ff een "Refresh" moeten doen (x maal ontladen en weer opladen). Ik heb daarbij een oplaadstroom van 700mAh gekozen. .... Na afloop zou deze toch "Full" moeten aangeven.... alleen de lader is al 2 dagen bezig met de refresh van de geleverde batterijen (ik weet niet hoeveel herlaad actie cycli hij al niet gehad heeft..)..Dat lijkt me niet normaal.. wat denken jullie?
Ik denk dat je gewoon twee "DOA"'s hebt getroffen. Bij mijn IPC-1 zaten dezelfde accu's, bij een vorige actie, maar die deden en doen het probleemloos gelukkig. "Refresh" kan inderdaad wel een paar dagen duren, maar bij nieuwe accu's hoort dat niet nodig te zijn. Misschien een mailtje richting Conrad sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand ervaring met deze Mexxcell batterijen? http://www.nierle3.com/nl..._R6_-_Mignon_4_stuks.html

en werkt een lithiumbatterij veel beter als een nimh in een flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k heb 4 stuks Duracell Supreme AA voor € 18 bij GAMMA. 2650mAh. Ik heb ze nog niet zo lang, maar met 2 stuks in mijn Canon A470 kan ik wel iets van 500+ foto's schieten, afhankelijk van het gebruik van de flits. Niet leeg te krijgen die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ik heb varta oplaadbare batterijtjes 2700mAh en tot nu toe doen ze het prima.
schiet er ongeveer 1 jaar mee nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:38
Ik ben van plan om komende week mijn accu\'s te vervangen. Ze zullen vooral gebruikt worden voor mijn flitser (430EX). Nu zie ik dat de Eneloops erg goed zijn, maar die hebben \'slechts\' 2000mAh, terwijl GP er al heeft van 3000mAh. Aangezien ik mijn flitser soms 3 weken niet gebruik, en dan ineens best veel, moeten ze dus lang hun lading vasthouden, waar de Eneloops weer erg goed in zijn.

Bij Conrad hebben ze nu een set van 8 Eneloops voor €26,-. Wil echter een lader + 3 setjes kopen, en een los setje (4 stuks) hebben ze zo te zien niet bij Conrad... Mm, ff verder zoeken. Tips zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook zonet 8 eneloops en een IPC-1 lader besteld bij conrad voor mn (in aantocht) komende 580 EX II.

@ TranceSetter: Ik zou me niet zoveel zorgen maken in de capaciteit die sommige fabrikanten op hun batterijen zetten. Meestal betreft het verkooptrucs. 3000mAh !!!!!! , maar test je ze even blijken ze met moeite 2100 te halen. Laat je er niet van imponeren ! :+
Eneloops geven vrij constant 2000mAh, en dat is gegarandeerd ;)
ook zeker voor wat jij ze wil gebruiken (flits, en met tussenpozen van enkele weken) is het een perfecte keuze. Ik hoor ook lovende verhalen over de Recyko's van GP :9 , de gewone GP's moet je dan weer m.i. links laten liggen voor jou toepassing :/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
@xbake, als je zoekt op Eneloop bij Conrad, dan krijg je 2 resultaten, 1 set van 8 stuks, of 4 met lader erbij. Als je gewoon naar de categorie navigeert dmv. het menu, dan krijg je er veel meer te zien. Lekkere zoekfuntie heeft conrad...
Maar dus hebben ze ook sets van 4. Denk dat ik dus 12 eneloops haal en idd ook een IPC-1 lader.
iig bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de Eneloops zijn lekker dun; er passen er gewoon acht op de plaats van 1 D cell in een D serie MagLite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

TranceSetter schreef:
... Nu zie ik dat de Eneloops erg goed zijn, maar die hebben \'slechts\' 2000mAh, terwijl GP er al heeft van 3000mAh.
Maar die 3000mAh GP's zijn geen Recyko+'s, maar gewone NiMH's...
Recyko+'s zijn ook 'slechts' 2100mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Jah, zag het inderdaad. Ondertussen 12 Eneloops en een IPC-1 lader besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GP speelt al een hele tijd vals met hun gewone AA's.

Bij elke capaciteitsverhoging worden ze langer en dikker. In staafzaklampen als een 2AA MagLite krijg je geen GP 2600 of 2700 mAh AA's in. Ook in de lader wordt het steeds harder duwen om ze erin te krijgen en bij de flitser moet je ook wel heel hard op dat kleine plastic klepje duwen om ze binnen te houden.

Heb zelf 8 Recyko's en 8 Eneloops. De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet. Die 5% extra capaciteit van een Recyko tov een Eneloops is dus ook omdat de Recyko zeker 5% meer inhoud heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
Ik heb deze batterijen gekocht -> http://www.vapextech.nl/batterijen.htm (die van 2700mAh)
Zeer tevreden van, met mijn canon powershot A650IS gaan ze 1000fotos mee! (regelmatig met flits)

[ Voor 4% gewijzigd door mngm op 31-05-2008 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:07:
En de Eneloops zijn lekker dun; er passen er gewoon acht op de plaats van 1 D cell in een D serie MagLite :)
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 02:44:De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet.
Vier geloof ik eerder dan acht, maar ik vraag me af of je ze ook zo gebruikt? Parallelgebruik van accu's lijkt me sowieso niet echt een goed idee, omdat je ze door individuele verschillen nooit gelijk leegtrekt, waardoor er allerlei oncontroleerbare stromen gaan lopen, maar omdat je er steeds op terugkomt, ben ik toch nieuwsgierig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh ja, ik bedoel vier ja. En acht stuks in een MagLite 2D

En parallel gebruik hoeft niet persé hoor. Je hebt nog 2cm over, dus ruimte genoeg voor een seriële adapter.

De zes AA's die er nu inzitten zitten ook in serie. En een 9 AA's > 3D adapter is onderweg hier naartoe.

En dan kunnen we lachen met een 35 Watt lampje in de Mag :)

(Wel reflector door aluminium exemplaar vervangen en echt glas voorin zetten.)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 11:56
Ik heb een Maglite (3D) met een grote LED. Man man wat geeft dat ding een bult licht. Wit licht!
En superzuinig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Toff schreef:
... Parallelgebruik van accu's lijkt me sowieso niet echt een goed idee, omdat je ze door individuele verschillen nooit gelijk leegtrekt, waardoor er allerlei oncontroleerbare stromen gaan lopen...
Oplaadbare batterijen mag je niet verder dan 0,9V ontladen. Doe je dat wel dan verandert de chemische prut, en kan de polariteit omdraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ jcvjcvjcvjcv: Geen idee dat die dingen bestonden! Mijn "old school" maglite (met een lampje...) geeft eigenlijk standaard al genoeg licht en daar zit al glas/alu in lijkt mij, maar jouw plan is wel lachen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, in een standaard Mag zit een plastic 'glaasje' in (voor onder de 10Watt is dat alleen maar praktischer, op de verminderde lichtdoorlaatbaarheid na). De reflector is gewoon een heel dun laagje aluminium'folie' op een stukje plastic. Bij 30W lampjes smelt die reflector weg dus moet je een massief aluminium reflector.

Ik heb nu alle onderdelen besteld. :)

Die 3D LED valt nog wel mee als ik aanneem dat de 4D LED net zo veel licht geeft.

Heb nu een 4D LED (met 4AA's) en een 2D met zes AA's met 6 cell Xenon bulb naast elkaar staan.

Het stomme van die D serie LED MagLite's is dat ze het regulatiecircuit in dat potje hebben gedaan. Dat wordt dus enorm heet en na een kwartier aanstaan geeft hij nog maar half zo veel licht :(

Serieus, laat je MagLite 3D LED maar eens een kwartier branden, draai de kop eraf en voel aan die ring die het lampje op z'n plaats houdt.

Grrrr, heb m'n Mags weer eens in elkaar geschroeft bij vochtig weer. Weer condens op de reflector na een paar minuten branden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
JazzySOB schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:04:
Ik heb een Maglite (3D) met een grote LED. Man man wat geeft dat ding een bult licht. Wit licht!
En superzuinig! _/-\o_
Zomaar even een vraag, maar zodra je de overstap naar LED eenmaal hebt gemaakt, waarom zou je dan nog een D-cell gebaseerde zaklamp blijven gebruiken? Er zijn genoeg AA-gebaseerde zaklampen die navenant goed presteren en al dusdanig lang meegaan dat de winst van een D-cell eigenlijk irrelevant is voor regulier gebruik, of mis ik iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb ook de IPC-1 besteld bij Conrad. Ik vertrouw mijn Hema oplader niet meer zo, aangezien mijn accu's nogal snel kapot gaan. Ik heb trouwens de kortingscode gevonden op deze website. Scheelt weer inschrijving op een nieuwsbrief ;)

Ik zal volgende week laten weten wat de IPC-1 doet met de capaciteit van mijn batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 21:19
Roelant schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:17:
[...]

Zomaar even een vraag, maar zodra je de overstap naar LED eenmaal hebt gemaakt, waarom zou je dan nog een D-cell gebaseerde zaklamp blijven gebruiken? Er zijn genoeg AA-gebaseerde zaklampen die navenant goed presteren en al dusdanig lang meegaan dat de winst van een D-cell eigenlijk irrelevant is voor regulier gebruik, of mis ik iets? :)
Bij dezelfde lichtsterkte tussen de 3d led en een AA met LED, gaat de maglite wel degelijk langer mee. Als ik mijn 3d met mijn fenix vergelijk, is mijn fenix na een uurtje of 5 leeg (een na hoogste stand) en de maglite brand na 24 uur nog met dezelfde lichtsterkte.
Maar als je kijkt naar gewicht heb ik liever mijn fenix bij me met een paar extra batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
b00m schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:48:
Bij dezelfde lichtsterkte tussen de 3d led en een AA met LED, gaat de maglite wel degelijk langer mee. Als ik mijn 3d met mijn fenix vergelijk, is mijn fenix na een uurtje of 5 leeg (een na hoogste stand) en de maglite brand na 24 uur nog met dezelfde lichtsterkte. Maar als je kijkt naar gewicht heb ik liever mijn fenix bij me met een paar extra batterijen.
Dat zou inderdaad ook zo'n beetje mijn afweging zijn. Want 24 uur non-stop gebruik zonder batterijen te kunnen/willen wisselen is wat mij betref al geen regulier gebruik. En juist bij intensief gebruik vind ik zo'n maglite al snel een blok aan je been - letterlijk

De gemiddelde D-cell zit tussen de 130 en de 150 gram per stuk terwijl een AA nog niet boven de 50 gram uitkomt. Zeg even 400gram voor de 3 D's, daar kan je dus 4 setjes penlites voor meebrengen, waarmee je dezelfde lichtopbrengst hebt.

En dan hebben we het nog niet gehad over het verschil in handelbaarheid en gewich van de Maglite 3D vs. een kleinere AA-gebaseerde LED-zaklamp, bijv. een Fenix inderdaad. De Maglite 3D zelf weegt 445gram tegenover 59gram voor een Fenix L2D (beide is gewicht zonder batterijen). Handelbaarheid is een kwestie van smaak natuurlijk, maar de optelsom van alle feiten zou mij snel voor de kleine lamp laten gaan.

Dan maar iets vaker van batterijen wisselen, los van het feit dat de keren dat ik de lamp langer dan 5 uur én aaneengesloten, én op de hogere standen nodig heb, op één hand te tellen zijn. Denk dat dat ook wel is wat ik bedoelde met regulier gebruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor langdurig gebruik vind ik een MagLite 3D fijner vasthouden dan een MagLite 2AA LED of andere dunne cilindervormige zaklamp. Het gewicht is soms zelfs een voordeel, je kunt hem dan beter als wapen gebruiken. Maar daarom is er ook keuze genoeg, voor verschillende mensen met verschillende voorkeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:33:
Voor langdurig gebruik vind ik een MagLite 3D fijner vasthouden dan een MagLite 2AA LED of andere dunne cilindervormige zaklamp.
Omdat je dan eerder een lamme arm krijgt van die kilo-zaklamp bedoel je? :P
Het gewicht is soms zelfs een voordeel, je kunt hem dan beter als wapen gebruiken.
Dat vind ik toch wel zo'n non-argument he. Neem het niet persoonlijk overigens. Maar - buiten de beveiligers of politieagenten om - zijn er maar weinig mensen die dat als argument roepen en zich ooit wel eens genoodzaakt zagen (of zullen zien) om hun zaklamp als zodanig te gebruiken - en om daar je aankoop-beslissing dan op te basseren...

Natuurlijk, je kunt er een forse hengst mee uitdelen als het moet (alhoewel de 3D daar dan juist eigenlijk wat klein/licht voor is), maar op zichzelf staand vind ik dat geen reden en zeker niet doorslaggevend in de keuze tussen een grotere of kleinere zaklamp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, de D MagLites zijn dikker en houden daarom fijner vast omdat je je hand niet helemaal klein hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik ben voor Afbeeldingslocatie: http://www.backcountrygear.com/images/PetzlTacTikkaPlus.jpg

:P

Wat nou vasthouden? En genoeg lichtopbrengst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
mr_obb schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:44:
Ik heb ook de IPC-1 besteld bij Conrad. Ik vertrouw mijn Hema oplader niet meer zo, aangezien mijn accu's nogal snel kapot gaan. Ik heb trouwens de kortingscode gevonden op deze website. Scheelt weer inschrijving op een nieuwsbrief ;)

Ik zal volgende week laten weten wat de IPC-1 doet met de capaciteit van mijn batterijen.
En welke code moet je dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 02:44:
De Eneloops zijn een stukje dunner, waardoor ze met z'n vieren naast elkaar in een D MagLite passen, de Recyko's niet.
Begrijp ik nou goed dat jij in een D-cell Maglite elke D-cell vervangt door 4xAA-cell naast elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24
Ik snap mijn ipc-1l niet helemaal. (waarschijnlijk ligt het niet aan de lader, maar aan de batterijen...)

Ik heb vapextech 2700 batterijen (8 stuks, enkele maanden oud) die tot nu toe niet verder laden dan 2300. Ik heb net nieuwe samsungs 2300 die niet verder laden dan 1100 en ik heb sony 2100 die opladen tot net over 2100.

Iemand een idee hoe ik alle batterijen op kan laden tot aan de max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet... Dit is gewoon de weergave van de huidige toestand...

Je zou een refresh kunnen doen, maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd?
Pagina: 1 ... 6 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.