Toon posts:

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 5 ... 54 Laatste
Acties:
  • 518.692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die NiMH accu's staan er om bekend dat ze alleen heftig gebruikt moeten worden, anders hebben ze weinig nut. De NiCAD's zijn voor minder heftige stroomvreters bedoelt. Mijn draadloze telefoon thuis bijv loopt een dikke week op die dingen. Stop je er NiMH in (heb het gezien bij de gigaset van mijn ouders) dan ga je ze waarschijnlijk ook nog eens verkeerd laden, die handset werd gigantisch heet nl :X.

In mijn fietslampjes stop ik gewoon niet oplaadbare Alkaline batterijen. Alkaline staat er om bekend dat ze hun lading veel beter kunnen vasthouden. Ze zitten er dan ook met gemak een half jaar tot een jaar in.

In den beginne toen ik net mijn Minolta Dimage 5 had (digitale compact camera) heb ik er 1x Alkaline batterijen ingedaan (werden meegeleverd). Maar na 5-10 min er wat mee gespeeld te hebben was de pret al opeens voorbij. De 1600mAh NiMH accu's die ik erbij had gekocht zorgden voor een halve tot hele dag speelplezier. De keuze was snel gemaakt ;). Wel heb ik altijd een of meerdere setje(s) Alkaline bij me als ik een foto opdracht heb voor in mijn flitsers. Je koopt eens in de zoveel tijd zo'n setje en vervolgens heb je voor een x periode altijd reserve bij je. (flitsers zijn ook aardige heavy users, maar nood breekt wet in enkele gevallen ;) )

Als je het echt goed wil weten moet je een testje doen. Hoe lang doet een Alkaline batterij erover om in product X volledig leeg te raken. Hoe lang doet een NiCAD/NiMH accu erover bij hetzelfde product. Een oplaadbare batterij gaat een 1-4 jaar mee ongeveer, afhankelijk van de kwaliteit. Kijk hoe veel keer je zo'n Alkaline batterij moet verwisselen en of dat binnen de kosten van aanschaf van een vergelijkbare NiCAD/NiMH accu valt.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jcvjcvjcvjcv
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2018
carpetburn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:32:
Vraagje tussendoor ,

Ik heb nu aardig wat gelezen, en die NiMh batterijen van 2700 zijn echt wel oke voor in je camera, maar hoe zit het met batterijen voor apparaten die weinig stroom afnemen voor een langere tijd ?
Ik denk met name aan een wandklok of rookmelder.. Volgens mij wil je hier geen Nimh batterijen in ivm met geheugenverlies ?
Of kan je dan beter nicads nemen ? Og helemaal gewone alkaline batterijen ?
Het lijkt me dat je daarvoor de nieuwe generatie NiMH ook wel kunt gebruiken. De Sanyo Eneloop's of de GP Recyko+'s, die hebben een lagere zelfontlading dan normaal Ni-MH. :)

NiCD zou ik niet meer aan beginnen. Naast dat het slechter is voor het milieu is de capaciteit ook nog veel lager. Voor veel dingen is NiCD zelfs al verboden voor zover ik weet.

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-03 10:57
Ok , nu heb ik 3 rookmelders in mijn huis met z`on 9v battery erin ,dingen zijn na 6mnd leeg.
Alkaline Nicad of NiMh ?

Wie o wie ?

• jcvjcvjcvjcv
Na 6 maanden al? Dat is snel! De rookmelders hier in huis doen veel langer op 1 zo'n blokje.

NiMH 9 Volt blokjes zijn een ramp. Het zijn 7 kleine celletjes. Als er eentje sneuveld kun je je 9 Volt blokje weer weg gooien. 7 AAA's werken beter :+

Hier overigens wel gewoon Alkaline 9V blokjes in de rookmelders. Een jaar geleden is er nog eentje ontploft :D (gewoon spontaan, we zaten in de huiskamer en ineens "BOEM", en toen was het 9V blokje opeens wat dikker en het batterijencompartiment in de rookmelder wat groter >:) )

[Voor 36% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 19-02-2008 15:11]

• WVL_KsZeN
  • Nu online
carpetburn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:56:
Ok , nu heb ik 3 rookmelders in mijn huis met z`on 9v battery erin ,dingen zijn na 6mnd leeg.
Alkaline Nicad of NiMh ?

Wie o wie ?
Gewoon alkaline (en dan geen duracell, dan betaal je alleen voor de naam ;) )

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• jcvjcvjcvjcv
Grotendeels ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Alkaline Nicad of NiMh ?

Wie o wie ?
Juh, ken het. ff experimenteren met verschillende merken. Er zijn er die binnen 3 weken al leeg zijn, anderen doen het met gemak 1-1,5 jaar of nog langer. Althans, zo is mijn eigen ervaring. Ben blij dat ik van die dingen af ben. Heb wel een rookmelder hangen, alleen geen idee waar ie op loopt :P

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:33
@ FX16:

De door jou afgebeelde lader is momenteel in de aanbieding voor de halve prijs!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
Het blijkt toch dat de Hahnel-accu's wel een erg goede performance hebben. Maar ik kan werkelijk geen webwinkel in NL vinden die ze op voorraad heeft. Hier in Venlo kan geen winkel ze leveren.

Iemand een idee waar ik ze wel vandaan kan toveren?

• jcvjcvjcvjcv
Dan wacht je een paar dagen langer en bestel je ze bij een webshop die ze niet op voorraad heeft. Ik bestel 90% van m'n dingen zonder dat het op voorraad is.

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
jcvjcvjcvjcv schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:32:
Dan wacht je een paar dagen langer en bestel je ze bij een webshop die ze niet op voorraad heeft. Ik bestel 90% van m'n dingen zonder dat het op voorraad is.
Zo bedoelde ik het niet helemaal. Heb eigenlijk maar 1 webshop gevonden eigenlijk, maar daar heb ik niet echt goede ervaringen mee.

Dat wachten maakt niet zoveel uit inderdaad.

• jcvjcvjcvjcv
Maandag met m'n broer naar Amsterdam geweest, en omdat hij er achter kwam dat al z'n batterijen voor de flitser leeg waren dus flink batterijen laden in de auto.

Als lader die Voltcraft IPC1 en alle vier de sloten op 1000 mA

Begint er opeens wat te knetteren en flink te roken; dat autolaadsnoer. Ding was me toch heet... heb hem even uit het raam gehangen.

Maarja, 4A door zo'n ding is natuurlijk ook niet zo handig. Het systeem van GP is dan wel beter; die geeft gewoon de 12V spanning van het autostopcontact door naar de lader.

In ieder geval is het nu weer helder waarom dat stopcontact ook uit gaat als je het contact eraf haalt. Voor je weet brandt je hele auto af door zoiets. 8)7

• Anoniem: 89521
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jcvjcvjcvjcv schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 02:29:

In ieder geval is het nu weer helder waarom dat stopcontact ook uit gaat als je het contact eraf haalt. Voor je weet brandt je hele auto af door zoiets. 8)7
Er zijn toch wel rare knakkers hoor..... , zit gewoon een zekeringetje achter.
Kortsluiting kan letterlijk overal ontstaan 8)7

[Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 29-03-2008 18:46]

• jcvjcvjcvjcv
Ja, dus :?

Het zekeringtje was het probleem niet, die was er nog gewoon. Het hele ding was gewoon overheated en ging over tot spontane ontbranding. Dan helpt dat zekeringtje niks ;)

Tegen de tijd dat hij in de fik staat en alle isolatie weg is en hij ook nog kortsluiting maakt, gaat dat zekeringtje door. Maar dan is het al te laat.

• Toff
Maarja, 4A door zo'n ding is natuurlijk ook niet zo handig. Het systeem van GP is dan wel beter; die geeft gewoon de 12V spanning van het autostopcontact door naar de lader.
Hoe kom je aan 4A? De IPC-1 "eet" 3 Volt DC, dus de helft zou voldoende moeten zijn imo. Verder lijkt zelfs 4A ook niet zo veel voor een beetje draad hoor, tenzij er een meer dan normale weerstand optreedt. Heb je een bijna draadbreuk of een slecht contact c.q. soldeerverbinding, dan kan het plaatselijk wel heet worden, dus misschien hadden jullie een slecht exemplaar? Mijn eigen autolaadsnoer heb ik nog nooit bekeken, laat staan gebruikt, maar het lijkt me niet dat alle snoeren van de IPC-1 het door jou beschreven gedrag vertonen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:09

Get!em

Oh die ja!

Ik heb ondertussen deze gekocht:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7729

Voor de prijs kun je het niet laten. (incl verzenden!)

Heb ze volledig opgeladen en in mijn flitser canon 580exII gestopt. Na 400 foto's nog niet leeg. Ben benieuwd hoelang ze meegaan.
Behuizingskwaliteit is iets minder als van de gerenomeerde merken. Zijn er nog meer mensen met deze batterijen?

• jcvjcvjcvjcv
Toff schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:06:
[...]

Hoe kom je aan 4A? De IPC-1 "eet" 3 Volt DC, dus de helft zou voldoende moeten zijn imo. Verder lijkt zelfs 4A ook niet zo veel voor een beetje draad hoor, tenzij er een meer dan normale weerstand optreedt. Heb je een bijna draadbreuk of een slecht contact c.q. soldeerverbinding, dan kan het plaatselijk wel heet worden, dus misschien hadden jullie een slecht exemplaar? Mijn eigen autolaadsnoer heb ik nog nooit bekeken, laat staan gebruikt, maar het lijkt me niet dat alle snoeren van de IPC-1 het door jou beschreven gedrag vertonen.
De lader verliest nog energie met het voeden van de displays, het omzetten van de spanning etc.

Allicht zal het een slecht exemplaar zijn, maar probeer het eens; laad eens drie setjes 2700 mAh's op via het autolaadsnoer en 1 A laadstroom >:)

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Get!em schreef:
Ik heb ondertussen deze gekocht:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7729
Voor de prijs kun je het niet laten. (incl verzenden!)
Tja...
3000mAh zullen ze vast niet zijn, zie de reacties op dealextreme.
Het zijn gewone NiMH's: die verliezen na volledig opladen na een dag +/- 10%, en daarna tot 3% per dag... en als ze slechts 1900mAh blijken te zijn... reken maar uit...
Als je ze altijd direct voor gebruik oplaadt en ze daarna volledig leeg gebruikt, is het rendement het grootst...
Doe jezelf een enorm plezier en koop de nieuwe Hybride NiMH's, die houden hun lading VEEL langer vast. Zijn 'slechts' 2000mAh, maar het rendement is veel groter. (zie de reacties/discussies verder naar boven over Hybride NiMH's).

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 12:51

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb nu sinds kort acculader Voltcraft IPC-1 gekocht.
Dit omdat camera te snel uitgaat met 2700 mA accus terwijl dat niet klopt. De merk is MAGIC en ik gebruik meegeleverde MAGIC 30 minuten lader. Helaas zijn er wat problemen met deze lader.

De lader laadt per 2 accu's, dus 2 of 4 accu's. Gelukkig stopt electronica op tijd en krijg ik alleen aardig warme accu's van. Maar aangezien de lader per 2 accu's kijkt betekent dus dat slechte accu hier sneller overlijdt omdat het veel meer overladen wordt dan andere. Ondanks delta-peak techniek.

Met IPC-1 bekijk ik dus even of het klopt. Deze kijkt gelukkig per accu na, en dus kan ik elke accu even checken wat de voltage is.
En inderdaad, ene accu leek compleet roasted... de apparaat meldt nu 667 mA van 2700 mA na test mode. Dat is flink gesloopt. Het is nog niet zo oude accu (begin periode Canon S5).

Een 30 minuten lader dat per 2 accu's laadt is dus riskant. Doe dat alleen als je weet dat beide accu's even goed zijn. Dan worden beiden bijna gelijk opgeladen. Beter IPC-1 nemen, dan is het nog steeds vlot genoeg binnen 3 uur, en het kijkt per accu. Sterker nog, het kan verder gaan met laden met andere accu's als 1 vol is, kan je gelijk nieuwe erin gooien en zaak loopt verder :)

Er is waarschuwing voor mensen die met 12V autoadapter en IPC-1 wil laden. In de doos staat een bijsluiter dat het niet aan te raden is om met 1000 mA te laden voor 4 accu's. Het moet 500 mA zijn uit veiligheidsvoorziening. De 220V adapter mag dat wel.

Ik ga verder testen met diverse merken accu's in IPC-1, en zal de resultaten tonen over aantal weken (test ook op zelfontlading na 1 week)

• jcvjcvjcvjcv
Er is waarschuwing voor mensen die met 12V autoadapter en IPC-1 wil laden. In de doos staat een bijsluiter dat het niet aan te raden is om met 1000 mA te laden voor 4 accu's. Het moet 500 mA zijn uit veiligheidsvoorziening. De 220V adapter mag dat wel.
Ahaa, weet ik dat ook weer nadat er zo'n autolaadgeval in rook is opgegaan bij mij in de auto :+

>>
Maandag met m'n broer naar Amsterdam geweest, en omdat hij er achter kwam dat al z'n batterijen voor de flitser leeg waren dus flink batterijen laden in de auto.

Begint er opeens wat te knetteren en flink te roken; dat autolaadsnoer. Ding was me toch heet... heb hem even uit het raam gehangen.

Ik koop trouwens nieuwe setjes altijd voor de apparaten die 4/6 AA's nodig hebben. Als na een tijd er dan twee rotte inzitten, gooi ik die eruit en laad ik het setje vervallen en 2x2 (vanaf een set van 6). De zooi waar er hier 2 in moeten maakt het niet zo veel uit om met oud spul te werken. (Afstandsbediening / zaklamp / vliegenmepper etc.)

Overigens gaan die GP's 1300 van jaren geleden hier nog steeds mee. In totaal 4 setjes (2x2 1300, 2x2 1600) rouleren hier om de Maglite 2AA LED van prik te voorzien, die ik als verlichting gebruik :+

Anoniem: 120649

De nadelen van de Voltcraft IPC-1 zijn me bekend.

Heb daarom de POWEREX MH-C9000 besteld.
Die kan extra (tov de Voltcraft IPC-1) een break-in uitvoeren.
Verder zijn alle laadschachten totaal onafhankelijk.

• MrDummy

MrDummy

Een alternatief is stevigere 3V adapter zoeken en die op IPC-1 aansluiten, dat mag wel. Het apparaat zelf is goed, maar de adapter niet. Een handige jongen kan wel even uitzoeken welke adapter wel kan, of 12V adapter bekijken en ombouwen.

POWEREX MH-C9000 ziet er inderdaad mooi uit, en 2 A snellaad mode is wel behoorlijk snel.
Sterker nog, met 1A van IPC-1 worden accu's aardig warm. Hoe heet zou het gaan op 2A? :)

Enige voordeel van IPC-1 is dat je 4 accu meters voor je neus staat. In plaats van steeds drukken op de knop kijk je nu alles in 1 oogopslag. Dat is grote gemak van IPC-1.
Daarbij is situatie per batterij ook apart te zien. Scheelt ook hoop knoppen indrukken.

Break-In mode is voor erg oude batterijen die je uit dikke stof vandaan haalt. Je kan ook met IPC-1 bij lagere oplaadstroom in refresh mode doen, alleen je moet dan wel met de hand paar keer refresh weer activeren. MH-9000 onthoudt Ah bij elke ontlaadcyclus en dat is 1 van de pluspunten. Gaat zelfs tot 12 keer herladen. IPC-1 refresh mode blijft doorgaan totdat verschil in capaciteit niet meer toeneemt. Dat kan dus kort of lang herladen.
Wil je Break-In nadoen, dan moet je dus eigenlijk op IPC-1 dus op 200mA instellen, en niet op 1000mA. De resultaat zal ongeveer overeenkomen.

Ieder zijn eigen keuze. 4 cijfers voor je neus of vaker klikken, maar iets meer mogelijkheden.

[Voor 76% gewijzigd door MrDummy op 01-04-2008 20:22]

• jcvjcvjcvjcv
Ik heb zo'n GP U-Smart gehad, die had ook een flinke laadstroom (1600 mAh batterijen in een half uur vol). Maar daar zat een ventilator achter de batterijen :)

De POWEREX MH-C9000 is er :)

Eerste indruk:
Extreem gemakkelijke en intuïtieve bediening.
Groot en solide.
Erg duidelijk display.

Eerste wat ik gedaan heb: batterijen mishandelen :9
2 Duracell NiMH 2500 (paar maanden leeg) opgeladen met 1400 mA.
Ze werden nauwelijks warm.
Het display geeft voortdurend de spanning en de geleverde lading (in mAh) aan zodat je een goede indruk krijgt van hoelang het nog gaat duren.

Ze zijn inmiddels (voorlopig ruim 35 minuten) aan het ontladen met 1 hele Ampere :P
Het display geeft keurig aan hoeveel spanning er nog is en hoeveel lading (in mAh) er inmiddels "verbruikt" is.

Een vergelijking tussen de Voltkraft IPC-1 (La Crosse Technology BC-900 AlphaPower) en de Maha (Powerex) C9000:
http://www.naturalnews.com/021897.html

Mijn beslissingscriteria: (de Pros)
Het gebruikersgemak: het instellen is echt secondenwerk, bij de Voltkraft ben je vele toetsaanslagen langer bezig (althans volgens bovenstaand artikel).
De C9000 heeft 4 totaal onafhankelijke laadschachten:
je kunt in de eerste opladen in de 2e ontladen, in de 3e cyclen, in de 4e break-in doen.
(in iedere volgorde uiteraard).
Helder en duidelijk display.
De laadstroom: max 2 Ampere.
De break-in voor nieuwe cellen en cellen die al heel lang leeg zijn.

Cons:
Je ziet de status van 1 batterij tegelijk, deze wisselt iedere ca. 5 seconden naar de volgende.
Met een knop kun je sneller wisselen.

Tot zover mijn 2 eurocenten.

• MrDummy

MrDummy

Anoniem: 120649 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 22:05:
Het gebruikersgemak: het instellen is echt secondenwerk, bij de Voltkraft ben je vele toetsaanslagen langer bezig (althans volgens bovenstaand artikel).
De C9000 heeft 4 totaal onafhankelijke laadschachten:
je kunt in de eerste opladen in de 2e ontladen, in de 3e cyclen, in de 4e break-in doen.
(in iedere volgorde uiteraard).
Er klopt paar dingen niet.
IPC-1 ben ik ook tijdje aan het bedienen, maar omdat review artikel uit midden 2007 komt zijn er paar dingen anders:
- je kan wel onafhankelijk per laadschacht instellen (1 laden, 2 ontladen, 3 refresh, 4. test)
- default is 200 mA laden
- het kent speciale quickset mode door alle 4 accus in te stellen met paar drukken: dat gebeurt als je MODE ingedrukt houdt, worden de settings over alle 4 accu's tegelijk aangepast. Dat zou ook moeten gaan met Current keuze. Dat was niet gedaan door reviewer. Je mag dus 4 accu's gelijk erin stoppen, dan mode en daarna currect ingedrukt houden binnen 8 seconden, en kies de juiste algemene instellingen tegelijk over alle accu's.Klaar. (dat ga ik straks verifieren)
- 1800 mA mode is mogelijk met 2 accu's in kanaal 1 en 4 (ivm 4A max stroom uit stekkertrafo)
- je kan wel op elke accu eigen current kiezen (dus ene 200mA, andere 500mA, weer andere 1000mA) nadat je volgende erin stopt. Standaard neemt het current over van 1e accu (dus alles eruit) maar tijdens processen tussendoor kan je wel veranderen. Dat heb ik gedaan met 8 accu's achter elkaar, nadat ene full is, prik ik gelijk volgende erin, druk accu keuze knop in, mode indrukken, dan current en klaar. Het went even maar het doet het.
- tijdens laden kun je andere laadproces kiezen. Alleen current is enige die nog niet verandert.

Wat ik wel mee eens ben: goed verlicht display, hogere laadstroom.
Ik ga voorlopig toch IPC-1 beter aan tand voelen, en ga kijken of ik verlichting erin kan modden :D

Verder is tegenwoordig MH-C9000 mogelijk met 12V lader (of zit die nu wel bij?) terwijl IPC-1 standaard 12V lader bijdoet en ook nog leuk tasje erbij doet voor opbergen.

Bedankt voor de correcties.

De C9000 wordt kaal geleverd: geen 12 volt-adapter en geen mooi hoesje.

I'm a geek: I enjoy charging batteries :9

• Anoniem: 35517
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toff schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:42:
@ FX16:

De door jou afgebeelde lader is momenteel in de aanbieding voor de halve prijs!
helaasch, hij is al voorbij ;( maar ik heb gelukkig een nieuwsbriefcode gevonden (5 e korting) en de verzendkosten worden er bij de kassa afgehaald dus ik heb er nu 45 e voor betaald :)

Voor de geïnteresseerden, de code is: 022008-NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Ik heb kleine testrun gedaan met nieuwe AA accu's van Conrad, 2500 mAh.
Ik laad deze dus op met IPC-1, meteen in test stand. Laadstroom 1A.

Na paar keer test te hebben gedraaid komt er opvallende punten naar voren:
Test 1Test 2Test 3
Accu 1937 mAh2,5 Ah2,51 Ah
Accu 21404 mAh2,4 Ah2,41 Ah
Accu 31004 mAh2,47 Ah2,46 Ah
Accu 41162 mAh2,21 Ah2,34 Ah

Zoals je ziet, het laat zien dat met nieuwe accu's voor het 1e gebruik niet goed idee is om na 1 keer opladen meteen in camera te gooien. De accu is dan nog niet goed geactiveerd en loopt behoorlijk achter met de capaciteit, meer dan 50% tekort!
Het moet paar keer ontladen/geladen worden voordat je de nieuwe accu's kunt gebruiken.
Velen zullen dat al weten of verwachten, maar ik zeg het toch maar even.

Gelukkig komt de voorgeschreven capaciteit goed overeen, 2500 mAh. Alleen accu 4 heeft meer verwerking nodig voor 2,5 Ah capaciteit. Accu 1 zit wel opmerkelijk reeds op juiste capaciteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die al concrete ervaringen hebben met de Recyko batterijen van GP. Ze worden hier en daar wel al genoemd in dit topic, maar het blijft bij een enkele verwijzing dat ze geschikt zouden kunnen zijn.

Niet eens zozeer omdat ze direct uit de verpakking opgeladen zijn, dat is "leuk" en een handige bijkomstigheid omdat je ze ook ipv. gewone batterijen kan kopen als je eens omhoog zit. Met name de beloofde lange retentie-tijd (10% na 6 maanden, 15% na een jaar) staat me erg aan.

De batterijen zijn daarmee niet alleen erg geschikt voor apparaten die je maar heel af en toe gebruikt (bijv. afstandsbedieningen of de bekende zaklamp in de meterkast), maar ook als je je camera altijd klaar voor gebruik wil hebben. Of om als reservebatterijen te dienen, omdat het geen probleem is om ze voor langere tijd in je cameratas te hebben zitten. De positieve eigenschap van lithium-ion batterijen die je altijd bij kunt laden (en dus altijd vol zijn) tot je ze nodig hebt dus, maar dan zonder dat ze in de lader hoeven te blijven zitten

Nu red ik me uitstekend met de huidige high-capacity batterijen: de setjes 2500 mAh Energizers die ik gebruik gaan lang genoeg mee, zelfs als ze al langere tijd in mijn cameratas hebben gezeten stelt de gebruiksduur me niet teleur. Ik vraag me af of die Recyko's, met van zichzelf al een lager ampèrage (2100 mAh) daarom wel merkbare winst opleveren? Want voordat je batterijen daadwerkelijk een paar maanden niet gebruikt...
Waar heb je die besteld, als ik vragen mag? :)

[Voor 5% gewijzigd door Roelant op 06-04-2008 12:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jcvjcvjcvjcv
Ik wil er best een setje kopen voor gebruik in m'n grip van m'n D300. Maar je bedoelt zeker eerder tot hoever de claims van het behoud van de lading waar zijn? Heb eigenlijk geen zin om ze een jaar te laten liggen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Mwoah, een jaar... zo lang liggen mijn batterijen ook niet stil. ;)

Ik vraag me meer af of ze na een paar weken in de cameratas nadrukkelijk beter presteren omdat ze hun lading beter vasthouden. Maw: of het meerwaarde biedt t.o.v. conventionele oplaadbare batterijen in het geval je ze niet direct vanuit de lader gebruikt. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:40:
Mwoah, een jaar... zo lang liggen mijn batterijen ook niet stil. ;)

Ik vraag me meer af of ze na een paar weken in de cameratas nadrukkelijk beter presteren omdat ze hun lading beter vasthouden. Maw: of het meerwaarde biedt t.o.v. conventionele oplaadbare batterijen in het geval je ze niet direct vanuit de lader gebruikt. :)
Ergens in het topic staat een link naar het forum van Dpreview, daar staat een behoorlijk uitgebreide test in!

http://forums.dpreview.co...23&thread=26078814&page=1

Wat ik eruit haal : de hybrides hebben na 1 maand voordeel op de gewone NiMh's, de grotere capaciteit van de traditionele batterijen compenseert het verlies van 1 maand liggen. Het lastige van dit soort tests is dat ze alleen het aantal mAh meten, maar niet bij wat voor spanning die stroom nog loopt.. Eigenlijk zou je grafieken willen hebben met data als X mAh bij een spanning >1.2 V, 100mAh extra als de spanning tot 1.1V mag, 50mAh extra als de spanning tot 1,0V mag, etc. (en waarschijnlijk winnen de hybride's dan al na bv 2 weken)

[Voor 36% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-04-2008 14:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ok, erg interessant, bedankt voor die link, die had ik gemist.

Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*. ;)

De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen. ;)

* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch. :P

** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.

[Voor 3% gewijzigd door Roelant op 06-04-2008 16:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*. ;)
Geen idee eigenlijk :D Ik weet van mezelf dat ik nooit een batterij in 1x leeg maak, maar toen ik laatst batterijen kocht waren die hybrides er simpelweg nog niet. De batterijen die ik nu heb heb ik óf gekocht of zaten bij de lader.

Mn volgende pakje batterijen worden iig zeker Hybrides :)

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik heb vandaag 8 Sanyo Eneloop batterijen besteld bij Conrad. Lijken mij de ideale batterijen voor mijn Nikon SB-600 die ik sinds deze week heb en misschien een aantal keer per 1 of 2 weken gebruik.

Wat een lader betreft, ik heb nu een Hema snellader en die geeft bij 2600mah batterijen die ik heb al na een half uurtje ofzo aan dat ze vol zijn. Maar dat zijn ze dan nog niet. Nog een keer opnieuw laden duurt weer een half uurtje en ook dan zijn ze nog niet vol. Na een keer of 3 of 4 hebben ze wel voldoende vermogen voor mijn Nikon SB-600. Is dit normaal? Lijkt me niet he.

Zal dit fenomeen ook optreden met de Eneloops? Want zo vertrouw ik mijn lader niet echt. Wil er eigenlijk ook nog eentje aanschaffen voor in mijn fototas. En dan eentje waar 4 batterijen in kunnen en eigelijk gewoon zonder adapter, maar met normaal netsnoer gebruikt kan worden. Een compact model dus. Iemand nog tips hiervoor?

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Alkaline Nicad of NiMh ?

Wie o wie ?
Om erop terug te komen : bij de Lidl zijn binnenkort (vanaf a.s. maandag de 14e) 9V lithium blok batterijen (van ultralife) in de aanbieding. Wel prijzig, 7,99 geloof ik, maar die hebben als het goed is wel 2,5x de capaciteit ivm die alkaline batterijen. Het zijn trouwens geen honkietonkie batterijen, maar echt kwaliteit.

Op internet kun je trouwens met een beetje zoeken al GP 9v blokbatterijen kopen voor iets meer dan een euro.

@hars73 : Hoe oud zijn je batterijen? Het kan natuurlijk aan de lader liggen en dat deze niet goed detecteert wanneer de batterijen vol zijn. Het kan ook zijn dat de batterijen slecht gebruikt zijn en gewoon een beetje versleten..

Wat doet je lader met andere batterijen? Hoe reageren je batterijen in een andere lader?

Wat dat betreft vind ik de IPC-1 toch wel fijn, je ziet iig wat er gebeurt.

[Voor 30% gewijzigd door WVL_KsZeN op 10-04-2008 12:12]

• hars73

hars73

WVL_KsZeN schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:05:
[...]
@hars73 : Hoe oud zijn je batterijen? Het kan natuurlijk aan de lader liggen en dat deze niet goed detecteert wanneer de batterijen vol zijn. Het kan ook zijn dat de batterijen slecht gebruikt zijn en gewoon een beetje versleten..

Wat doet je lader met andere batterijen? Hoe reageren je batterijen in een andere lader?
Ik heb helaas geen andere lader, dus kan het niet proberen. Het pakje batterijen wat ik gebruikt heb was nieuw, het merk is H&H (rood/geel, ooit via een Samenkopen actie aangeschaft). Ik heb wel andere merken batterijen, maar dat zijn wat oudere Aldi/Lidl batterijen van 1700mah, die al wat minder betrouwbaar zijn. Heb wel eens gemerkt dat als ik Aldi AAA's in de Hema lader doe, de lader binnen enkele minuten al aangeeft dat ze vol zijn.. maar dat zijn ze dan niet.

Misschien moet ik gewoon de Eneloops even afwachten en proberen in de lader. Maar je hebt gelijk, de IPC-1 ziet er wel handig uit omdat je kunt zien hoeveel vermogen in de batterij zit.

Inmiddels zie ik dat dit ook wel compacte laders zijn, waarbij de 2000 ook een indicatie heeft van het vermogen van de batterij. Beide modellen hebben een normale euro-netsnoer, dus dat scheelt aardig ruimte in de fototas.

Cullmann Ultraloader 1000 travel:
http://www.cullmann-foto.de/en/products/power/images/67131L.jpg

Cullmann Ultraloader 2000 refresh:
http://www.cullmann-foto.de/html/products/energie/images/67134_m.jpg

Iemand ervaringen met deze modellen?

[Voor 27% gewijzigd door hars73 op 10-04-2008 13:30]

• jcvjcvjcvjcv
Veel laders hebben ook een time limit. Ongeacht wat de -/\V techniek zegt slaat hij dan gewoon af. Oudere laders staan soms nog op 1600 mAh ofzo.

Daarom hoor sommige mensen ook zeggen dat alles wat 2000 mAh en hoger alleen maar marketing is... omdat ze zelf een slechte lader hebben. :)

Ik kwam dat ook tegen toen ik overwoog GP D cellen van 9000 mAh te halen. Er waren wel wat intelligente laders die D cellen slikten, maar ze sloegen allemaal af na maximaal 4000 mAh ofzo. Waardeloos dus :(

Die D cellen waren overigens voor m'n Maglite. Heb ze nog steeds niet, maar wil ze wel. Ik zit nu te prutsen met AA > D blokjes en zelf gefabriceerde houders. Heb al een setje van 6 stuks GP 2100 mAh kortgesloten gehad; dan wordt je Maglite opeens heeel heet :+ . Een stukje koperplaat was zelfs het onderliggende plexiglas ingesmolten :+ . D cellen zou veel meer slaggewicht geven (waar heb je anders een Maglite 4D LED voor :+ (de ideale mep-Maglite; kort genoeg om niet als slagwapen aangemerkt te worden en met LED lampje (geen gloeidraadje wat breekt bij een flinke mep)), wat steviger zitten en veel langer meegaan (4,8 V 9000 mAh gedeeld door de ongeveer 3W van de led geeft iets van 9 branduren :D ).

Nadeeltje; 15 euro per stuk, autsj :o

[Voor 75% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 10-04-2008 13:13]

[b][message=29876544,noline]

[...]

Waar heb je die besteld, als ik vragen mag? :)
Aitec bvba in Belgie ze hebben een eBay winkel:

http://cgi.ebay.nl/POWERE....m118.l1247QQcmdZViewItem

Betaald met Paypal en 2 werkdagen later had ik hem in huis.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 120649 op 10-04-2008 20:49]

hars73 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:33:
Wat een lader betreft, ik heb nu een Hema snellader en die geeft bij 2600mah batterijen die ik heb al na een half uurtje ofzo aan dat ze vol zijn. Maar dat zijn ze dan nog niet. Nog een keer opnieuw laden duurt weer een half uurtje en ook dan zijn ze nog niet vol. Na een keer of 3 of 4 hebben ze wel voldoende vermogen voor mijn Nikon SB-600. Is dit normaal? Lijkt me niet he.
Klinkt mij als DE manier om je dure NiMH's te verzieken :X
Gauw een lader kopen die voltage en temperatuur in de gaten houdt ipv tijd.

• Roelant
  • Niet online
Anoniem: 120649 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:47:
Aitec bvba in Belgie ze hebben een eBay winkel.
Ahjah, die had ik inderdaad via Google ook gevonden inderdaad. Heb ondertussen ook al via Ebay besteld, alleen dan vanuit Amerika. Met dank aan de huidige dollarkoers was dat goedkoper inclusief verzending dan uit België exclusief verzending. Zal wel iets langer duren, maar scheelt 2 tientjes. 8)7

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 18:10

Elektronicanet

Leds do it!

Komt alleen wel een reisstekker bij :P

Nederlander in België

• jcvjcvjcvjcv
Heb heb jij dan nog geen US en UK stekkerblokken op je electronica kamer :?

• Toff
Anoniem: 120649 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:53:
quote:
hars73 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:33:

Klinkt mij als DE manier om je dure NiMH's te verzieken :X
Gauw een lader kopen die voltage en temperatuur in de gaten houdt ipv tijd.
Nieuwe accus hebben wel vaker een paar laadcycli nodig om op volle capaciteit te komen, maar die Hema-laders zijn gewoon erg slecht. Ik heb er drie, waarvan de adapter bij 1 is doorgebrand wegens onverklaarbare sluiting in de bedrading naar de lader. Ze liggen alledrie in afgedankt een doos, nog te slecht om weg te geven. Zowat alle accu's die er ooit mee zijn geladen, hebben de geest gegeven. Sinds ik de IPC-1 gebruik zijn er bij mij geen accu's meer stukgegaan.

• plaster
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05-2020
Hallo mensen ,Ik heb compact foto camera van Canon en wil setje van 4 oplaadbare batterijen kopen.Degelijke dus denk aan GP.
Heeft iemand een suggestie welke online winkel ik ze kan kopen?

bedankt :)

• mydogisgone
  • Nu online

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

plaster schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:51:
Hallo mensen ,Ik heb compact foto camera van Canon en wil setje van 4 oplaadbare batterijen kopen.Degelijke dus denk aan GP.
Heeft iemand een suggestie welke online winkel ik ze kan kopen?

bedankt :)
Kijk gewoon eens in de tweakers pricewatch. Er is denk niet echt een betere winkel voor batterijen. Maar goed beetje onderzoeken kan geen kwaad. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• sOid
  • Niet online
mydogisgone schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 12:18:
[...]

Kijk gewoon eens in de tweakers pricewatch. Er is denk niet echt een betere winkel voor batterijen. Maar goed beetje onderzoeken kan geen kwaad. :)
Hmm.. Misschien een domme vraag maar waar zie jij AA batterijen in de Pricewatch staan?
Overigens heb ik http://oplaadbarebatterijen.nl/ gevonden, waar ik wellicht binnenkort ga bestellen.

• Anoniem: 119722
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MrDummy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 01:00:
[...]

Er klopt paar dingen niet.
IPC-1 ben ik ook tijdje aan het bedienen, maar omdat review artikel uit midden 2007 komt zijn er paar
E klopt wel meer niet. De IPC-1 "braad"die batterijen nog wel eens. Vandaar dat men met de IPC-1L op "save"speelt. Lees dit maar eens. De Techo-line IPC-1L die ik heb is hetzelfde. Ik ben ook maar op save gegaan :+

Grappig is ook dit

Ik vind overigens de bediening van die laders nogal "vaag" Bijv. voor het kiezen van de aktie druk je op die MODE-knop binnen die 8 sec. Maar om de aktie te aktieveren moet je nogmaals op die MODE-knop drukken, 1 sec. lang. Bij het selecteren het je daar al opgedrukt, of dien je dat na selectie nogmaals te doen binnen die 8 sec?

• hars73

hars73

Ik heb inmiddels de Cullmann Ultraloader 2000 Refresh besteld ter vervanging van mijn Hema lader die ik niet echt meer vertrouw. Weet ik in ieder geval zeker dat ik mijn nieuwe Sanyo Enerloop batterijen niet sloop in dat Hema ding.

• plaster
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05-2020
sOid schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:57:
[...]

Overigens heb ik http://oplaadbarebatterijen.nl/ gevonden, waar ik wellicht binnenkort ga bestellen.
Ik heb besteld, bedannkt voor je tip.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Ok, erg interessant, bedankt voor die link, die had ik gemist.

Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*. ;)

De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen. ;)

* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch. :P

** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.

Maar als ik het goed begrijp bestaan die ReCyKo+ batterijen en vergelijkbare producten van andere merken dus uit een combinatie van een Alkaline cel en een NiMH cel. Waardoor ze dus direct bruikbaar zijn zoals Alkaline batterijen en daarna opgeladen kunnen worden zoals NiMH batterijen. Maar dat betekent dus wel dat die lage zelfontlading alleen geldt voor de eerste keer gebruik, voor de Alkaline cell dus. NiMH is en blijft NiMH, met bijbehorende relatief hoge zelfontlading.

Kortom alleen nuttig als je snel batterijen nodig hebt (geen mogelijkheid om normale NiMH's te kopen en te laden) en geen Alkaline wegwerp dingen wilt kopen, omdat dat prijstechnisch ongunstig is, of omdat je erg om het milieu geeft. Of mis ik iets :?

Na nog wat meer leeswerk blijkt dat die lage zelfontlading ook betrekking heeft op gebruik nadat je ze zelf opnieuw geladen hebt. Klinkt dus al met al toch wel erg interessant dan :)

[Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 12-04-2008 15:30]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Anoniem: 59483

Ik ben zeer te spreken over de GP ReCyko+ 2100 mAh AA batterijen.

Een aantal weken geleden heb ik een ReCyko+ Economical lader plus 4x 2100 mAh batterijen gekocht, en heb met 1 paar batterijen ruim 800 foto's kunnen schieten met mijn Nikon COOLPIX L11 camera (meeste met flits aan, en op 2816x2112 (normale resolutie)).

Met de vorige batterijen die ik gebruikte (normale GP 2100 mAh AA) haalde ik gemiddeld 400 tot 500 foto's met die zelfde camera.

Ik heb bewust gekozen voor de GP ReCyko+ batterijen in plaats van de Sanyo Eneloops, omdat ik al jaren bekend ben met de batterijen van GP, en niet anders meer wil.

Overigens heb ik bij BCC de GP ReCyko+ Quick Charger (6 uur) inclusief 2 AA batterijen voor €14.95 gezien.

• Roelant
  • Niet online
Elektronicanet schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:28:
Komt alleen wel een reisstekker bij :P
Voor de € 26,50 (wat het totale prijsverschil inclusief verzendkosten is) denk ik dat ik mezelf op een bijzonder luxe exemplaar kan trakteren. ;)

edit
Om niet te suggereren: een complete universele adapter. ;)

[Voor 11% gewijzigd door Roelant op 12-04-2008 18:26]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:47
Anoniem: 59483 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:20:
Ik heb bewust gekozen voor de GP ReCyko+ batterijen in plaats van de Sanyo Eneloops, omdat ik al jaren bekend ben met de batterijen van GP, en niet anders meer wil.

Overigens heb ik bij BCC de GP ReCyko+ Quick Charger (6 uur) inclusief 2 AA batterijen voor €14.95 gezien.
Het maakt weinig uit welk merk je koopt van die batterijen met langzame zelf-ontlading. Deze komen namelijk vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek.

_██_
(ಠ_ృ)

• jcvjcvjcvjcv
Zou iemand die Recyko's willen opmeten met de schuifmaat?

Ik heb hier ook veel GP's maar elke capaciteitstoename gaat samen met een fysiek grotere batterij. De 1600 mAh AA's zijn groter dan de 1300, maar kleiner dan de 2100. De 2100's zijn weer klein in vergelijking met de 2300's om maar te zwijgen over de 2600's en de ubermonsters: de 2700's. Er zit gewoon meer dan een milimeter tussen qua lengte en ook qua dikte scheelt het veel te veel. In m'n zaklamp passen alleen de 1300's en 1600's (2300 krijg je er dus echt niet in). :|

[Voor 4% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 13-04-2008 01:14]

Atomsk schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:54:
[...]

Het maakt weinig uit welk merk je koopt van die batterijen met langzame zelf-ontlading. Deze komen namelijk vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek.
afaik worden de GP ReCyko's gemaakt in China, en de Sanyo Eneloop's in Japan. Er is wat betreft zelfontladingssnelheid een verschil tussen GP en Sanyo, alhoewel het vrijwel te verwaarlozen is.

• Roelant
  • Niet online
Atomsk schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:54:
Dan verschilt het productieproces blijkbaar? ;)

Ik weet (itt. tot JeFFJuH wellicht, wat is je bron?) niet waar de batterijen van de diverse merken gefabriceerd worden, maar ik heb wel de eerder genoemde duurtest op dpreview bekeken. En zelfs als je alléén even de moeite neemt om de grafiekjes te bekijken zie je twee belangrijke conclusie's:
  1. De hybride batterijen hebben inderdaad een significant lagere zelfontlading ('rententie'), dus het is veilig om te stellen dat claims van fabrikanten op dit gebied geen holle marketing zijn - de claims worden daadwerkelijk waargemaakt.
  2. Het verschil tussen de best- en slechtst-presterende hybride batterij is - in procenten ten opzichte van de originele capaciteit - bijna 10% (de beste is na 3 maanden net geen 90% meer, de slechtste zit net boven de 80%).
Op basis van dat laatste punt kan je weinig anders dan concluderen dat het dus wel zin heeft om de merken te vergelijken, want zelfs al zouden ze uit dezelfde fabriek komen, er is een meetbaar kwaliteitsverschil.

Het is ook niet onbelangrijk om te kijken waar je de batterijen voor wil gebruiken. Blijft hoog ampèrage (beschikbaar mAh) belangrijk of schaf je deze batterijen aan voor de stabiele ontlading - en dus bijv. een lange levensduur bij lage/geen belasting.

Overigens scoren de GP's op beide punten erg goed, in ieder geval t/m 4 weken (de resultaten over 3 maanden gemeten zijn voor de tweede testronde nog niet gepost). Voor de AA's hoeven ze alleen IMEDION voor zich te dulden (de reeks van Powerex, waar ook de moeder-aller-laders vandaan komt), wat AAA's betreft zijn ze de beste. Let wel, again, beide slechts tot 4 weken bekeken.

Qua ontlading zitten zowel de Eneloops als de Recyko's na 4 weken op 91% van hun beginwaarde (retentie na 1 uur) - alleen de Eneloops hebben van zichzelf een iets minder hoge begincapaciteit om mee te beginnen (worden ze ook mee geadverteerd, nl. 2000mAh). Daar staat tegenover dat de Eneloops in grote hoeveelheden (8-pack) iets goedkoper zijn.

Voor je fotoapparatuur wil je dus wellicht die paar euro extra uitgeven voor de GP Recyko's, voor de overige gadgets, draadloze toetsenborden en andere computer/huishoudelijke apparatuur die penlites tegenwoordig in grote hoeveelheden verslinden, bieden de Sanyo Eneloops een prima - en goedkoper - alternatief.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

jcvjcvjcvjcv schreef:

Ik heb hier ook veel GP's maar elke capaciteitstoename gaat samen met een fysiek grotere batterij. De 1600 mAh AA's zijn groter dan de 1300, maar kleiner dan de 2100. De 2100's zijn weer klein in vergelijking met de 2300's om maar te zwijgen over de 2600's en de ubermonsters: de 2700's. Er zit gewoon meer dan een milimeter tussen qua lengte en ook qua dikte scheelt het veel te veel. In m'n zaklamp passen alleen de 1300's en 1600's (2300 krijg je er dus echt niet in). :|
?
De maat van AA cellen is gestandaardiseerd. Daarvan mag dus niet afgeweken worden.
Volgens de Wikipedia:
'An AA battery measures 51mm in length (50.1mm without the button terminal), 13.5–14.5mm in diameter,[1] (1.97×0.56 inches). Traditional alkaline AA batteries weigh roughly 23 g (0.81 ounces), Lithium AA batteries weigh around 15 g (0.5 oz), and rechargeable NiMH batteries weigh about 31 g (1.1 oz).'
Er zit een maattolerantie op, maar dat wordt opgevangen door een verend contact aan een zijde.

Roelant schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:00:
[...]

Ik weet (itt. tot JeFFJuH wellicht, wat is je bron?) niet waar de batterijen van de diverse merken gefabriceerd worden, maar ik heb wel de eerder genoemde duurtest op dpreview bekeken. En zelfs als je alléén even de moeite neemt om de grafiekjes te bekijken zie je twee belangrijke conclusie's:
Ik heb niet echt een officiele bron waar zwart op wit staat waar de cellen van de batterijen geproduceerd zijn, maar op de GP ReCyko batterijen staat "Made in China" en op de Sanyo Eneloop batterijen staat "Made in Japan".

• Roelant
  • Niet online
Anoniem: 59483 schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:32:
Ik heb niet echt een officiele bron waar zwart op wit staat waar de cellen van de batterijen geproduceerd zijn, maar op de GP ReCyko batterijen staat "Made in China" en op de Sanyo Eneloop batterijen staat "Made in Japan".
Hmm, nu je het zegt, inderdaad. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. 8)7
Da's wat mij betreft bron genoeg - iig. voor de (verschillende) herkomst. ;)

• jcvjcvjcvjcv
PvH18 schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:22:
[...]

?
De maat van AA cellen is gestandaardiseerd. Daarvan mag dus niet afgeweken worden.
Volgens de Wikipedia:
'An AA battery measures 51mm in length (50.1mm without the button terminal), 13.5–14.5mm in diameter,[1] (1.97×0.56 inches). Traditional alkaline AA batteries weigh roughly 23 g (0.81 ounces), Lithium AA batteries weigh around 15 g (0.5 oz), and rechargeable NiMH batteries weigh about 31 g (1.1 oz).'
Er zit een maattolerantie op, maar dat wordt opgevangen door een verend contact aan een zijde.
Ja, erg fijn dat daar een standaard voor is, maar in de praktijk zijn ze toch echt niet allemaal even groot.

Dat stuk over het gewicht slaat al helemaal nergens op. Je kunt in je blote hand al voelen dat vier 2700's zwaarder zijn dan vier 1300's.

Foto'tje:

http://i188.photobucket.c...jcvjcvjcvjcv/DSC_2756.jpg

Het is gewoon duidelijk te zien dat de 1300 een heel stuk kleiner is dan de 2300. Ook de 600 mAh AAA is zichtbaar korter dan z'n 1000 mAh broertje.

De 1300's rammelen duidelijk in m'n Maglite 2AA LED. De 1600's iets minder, ook moet je dan harder meppen voor hij uitgaat (het veertje bij de minpool veert dan in zodat hij geen contact bij de pluspool heeft). De 2300's rammelen zo goed als niet, de 2600's krijg je er gewoon niet in zonder geweld.

En nog een plaatje:
http://i188.photobucket.c...jcvjcvjcvjcv/DSC_2757.jpg

[Voor 21% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 13-04-2008 16:07]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik heb net 6 setjes batterijen/accu's bekeken (NiMH's/NiCd/Alkaline), en alle setjes hebben een andere maat: echter niet meer dan 1mm verschil in lengte.
De dikte varieert ook: de dikste en langste (Eneloop's...) passen gewoon in m'n istDL.

BTW: oplaadbare batterijen in een zaklamp/klokje e.d. is niet zo'n goed idee: ze mogen niet beneden de 0,9V komen, anders verniel je de chemische prut. Camera's e.d. hebben een accu bewaking daarvoor, zaklampen e.d. niet.

[Voor 31% gewijzigd door PvH18 op 14-04-2008 20:13]

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 08:11

djkooij

voorheen Facemodder

PvH18 schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:03:
BTW: oplaadbare batterijen in een zaklamp/klokje e.d. is niet zo'n goed idee: ze mogen niet beneden de 0,9V komen, anders verniel je de chemische prut. Camera's e.d. hebben een accu bewaking daarvoor, zaklampen e.d. niet.
Is dat ook bij Nimh en NiCd accu's het geval?
Ik weet dat LiPO's dat slecht trekken maar mijn Nimh's hebben diepontlading anders wel heel goed doorstaan (modelbouw gebruik, met diepontlading).
Wel kunnen goedkope laders slecht omgaan met diepontladen cellen, maar de betere proppen er keurig energie in terug.
Wellicht heb je een link die dit onderbouwd? Ben erg nieuwsgierig of ik mijn cellen nu al jaren misbuik of dat dit idd alleen voor lipo's geld.

fotospul

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Volgens mij is diepontladen al eens in dit topic voorbijgekomen...
FF weer het hele topic doorneuzen maar weer...

• Atomsk
Roelant schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:00:
[...]

Nou ja, dat beweerden ze in een test in de Duitse C't. Is al weer even geleden, dus of ze hadden het fout, of er zijn inmiddels meer fabrikanten.

Heb zelf 2 paar Varta Ready2Use en een paar Ansmann MAXe. Allebei made in China.
Geen idee welke er beter is. De Varta's lijken echter wel wat sneller capaciteit te verliezen tijdens flitsgebruik dan m'n 2700mA Ansmann digital batterijen. Batterijindicator staat dan vrij snel op "half vol".

_██_
(ಠ_ృ)

• djkooij
  • Laatst online: 21-05 08:11

djkooij

voorheen Facemodder

nog even terugkerend op het diepontladen van cellen:

* 150 – 200 cycles with 100 percent depth of discharge (full discharge)
* 400 – 500 cycles with 50 percent depth of discharge (partial discharge)
* 1000 and more cycles with 30 percent depth of discharge (shallow discharge)

bron

Het is dus slecht om cellen diep te ontladen.
ok, ik ben dus een battery serial killer :X toch maar eens op letten...

fotospul

• jcvjcvjcvjcv
PvH18 schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:03:
Ik heb net 6 setjes batterijen/accu's bekeken (NiMH's/NiCd/Alkaline), en alle setjes hebben een andere maat: echter niet meer dan 1mm verschil in lengte.
De dikte varieert ook: de dikste en langste (Eneloop's...) passen gewoon in m'n istDL.

Hoe weet jij nou wat mijn zaklamp wel en niet heeft? Er zit gewoon een voltage regulatiecircuit in mijn zaklamp hoor. Komt de spanning te laag dan is 'ie in 1 keer uit. :)
Facemodder schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:35:
nog even terugkerend op het diepontladen van cellen:

* 150 – 200 cycles with 100 percent depth of discharge (full discharge)
* 400 – 500 cycles with 50 percent depth of discharge (partial discharge)
* 1000 and more cycles with 30 percent depth of discharge (shallow discharge)

bron

Het is dus slecht om cellen diep te ontladen.
ok, ik ben dus een battery serial killer :X toch maar eens op letten...
Hmm..

let's see:
200 cycles a 100% = 20000 %
500 cycles a 50% = 25000 %
1000 cycles a 30% = 30000 %

nah, zo heel veel scheel het dus ook weer niet

• Atomsk
De evt diepontlaadfunctie van een lader moet je alleen gebruiken wanneer je (NiCad)batterij capaciteit begint te verliezen door het geheugeneffect. Dan krijgt de batterij even "een schop" en dan heb je weer de oude capaciteit beschikbaar. Doe je het echter bij ieder laadcyclus, dan verslijt de batterij veel harder. NiMh accu's hebben maar heel weinig last van geheugeneffect, dus daarbij moet je het al helemaal niet vaak doen. Beetje nutteloze functie dus, tenzij je nog NiCad batterijen gebruikt.

_██_
(ಠ_ృ)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

jcvjcvjcvjcv schreef:
Hoe weet jij nou wat mijn zaklamp wel en niet heeft? Er zit gewoon een voltage regulatiecircuit in mijn zaklamp hoor. Komt de spanning te laag dan is 'ie in 1 keer uit. :)
Nou zeg, niet boos worden...
Je hebt er niet bij vermeldt dat je een snuggere zaklamp hebt...
Ik wilde zeggen dat alleen apparatuur met diepontlaad-beveiliging veilig zijn om oplaadbare batterijen te gebruiken: klokjes, zaklampen, afstandsbedieningen over het algemeen niet.

• jcvjcvjcvjcv
Er stond nog een smilie achter ;). Maarja, inderdaad wel lompe post. Mijn excuses!

Ik gebruik m'n zaklamp wel dusdanig veel dat ik het over het algemeen wel door heb wanneer ze leeg zijn. Hij hangt de hele dag in een holster aan m'n riem en thuis heb ik altijd wel setjes onder handbereik. :)

• Roelant
  • Niet online
Nah, ik was te lui om te reageren :+ maar ik vind jcvjcvjcvjcv punt behoorlijk legitim, even los bezien van hoe tactisch hij dat wel of niet verwoordde, maar zelfs dat viel best mee volgens mij.

Er is in ieder geval een reden voor dat zaklampen zoals deze soms juist gebundeld met high-capacity oplaadbare batterijen worden aangeboden. Toen ik zelf zo'n ding kocht hadden ze 'm in de aanbieding in combinatie met een setje Energizers 2500mAh + lader - en dat bevalt voor zowel m'n camera als m'n zaklamp prima.

Alhoewel ik voor die zaklamp waarschijnlijk dus nu iets als die Recyko's of GP's ga gebruiken, want dit is - in tegenstelling tot bij jcvjcvjcvjcv dus - wel een aardig voorbeeld van een apparaat dat eerder leeg is door zelfontlading dan dat ik 'm zo veel gebruik. :P

Anoniem: 246938

ik mis sony & varta in het lijstje?

http://sp.sony-europe.com/media/8/3899
deze heb ik nu al een hele tijd perfecte batts voor in de camera, worden niet warm naar veelvoudig gebruik.. en tot nu toe geen enkele klacht erover.

heb tijd trug ook 4x varta 2000mah + lader gekocht voor maar een tientje bij de blokker als ''extra'' en die werken ook prima.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 246938 op 16-04-2008 09:34]

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:51
Ik heb vanmorgen de IPC-1L ook maar besteld.
Ik heb er veel over gelezen en hij schijnt wel goed te zijn.

Gelijk maar een setje van 4 eneloops erbij gedaan. Kijken of dat wat is voor mij digitale camera.
Vraag me wel af of je nou verschil merkt omdat ze "maar" 2000Mah zijn, en ik gebruik nu Varta 2500Mah.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Roelant schreef op woensdag 16 april 2008 @ 08:14:
Nah, ik was te lui om te reageren :+ maar ik vind jcvjcvjcvjcv punt behoorlijk legitim, even los bezien van hoe tactisch hij dat wel of niet verwoordde, maar zelfs dat viel best mee volgens mij.

Er is in ieder geval een reden voor dat zaklampen zoals deze soms juist gebundeld met high-capacity oplaadbare batterijen worden aangeboden. Toen ik zelf zo'n ding kocht hadden ze 'm in de aanbieding in combinatie met een setje Energizers 2500mAh + lader - en dat bevalt voor zowel m'n camera als m'n zaklamp prima.

Alhoewel ik voor die zaklamp waarschijnlijk dus nu iets als die Recyko's of GP's ga gebruiken, want dit is - in tegenstelling tot bij jcvjcvjcvjcv dus - wel een aardig voorbeeld van een apparaat dat eerder leeg is door zelfontlading dan dat ik 'm zo veel gebruik. :P
Heb gp's 2700mAh, maar die ontladen net zo hard als mijn andere batterijen. Powerfull in de 2 weken na het laden, daarna loopt het best hard achteruit, wat ik vooral merk in mijn flitser.

Ik zou eigenlijk in dit topic wel eens een test willen zien met een duidelijke winnaar met batterijen die ook super werken, die dan kopen en eens van het batterij geëikel af willen zijn :P.

Sony A7 III te koop

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Nomad schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:53:
[...]
Ik zou eigenlijk in dit topic wel eens een test willen zien met een duidelijke winnaar met batterijen die ook super werken, die dan kopen en eens van het batterij geëikel af willen zijn :P.
Ik had hetzelfde gezeik en heb sinds een maandje of 2 8 stuks Eneloops, werkt helemaal perfect. M'n flitsertje kan ik met gemak 3 weken ongemoeid laten om 'em daarna weer even makkelijk te gebruiken.

Ik heb er onderhand spijt van dat ik die Sanyo's niet eerder heb genomen. :) Hoeveel shots ik ermee kan maken heb ik niet echt getest maar aan de 300-400 ben ik zeker wel gekomen.

Oh, ik had ze trouwens bij Conrad vandaan, 5,- korting en betalen met iDeal dus ik zat ietsjes boven de 20,-.

[Voor 7% gewijzigd door Sirius op 16-04-2008 12:14]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Ik heb maar eens een partij batterijen onderhanden genomen met mijn Powerex (Maha) C9000 lader.
Het is te triest voor woorden: de meeste oude NiMHs (ruim half jaar leeg gestaan) kan ik nog maar opladen tot 60-70 % van hun nominale capaciteit :X

Eens kijken of ze na een 10-tal cycles weer wat meer capaciteit gaan bevatten.

• Anoniem: 237909
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Anoniem: 120649 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:14:
Ik heb maar eens een partij batterijen onderhanden genomen met mijn Powerex (Maha) C9000 lader.
Het is te triest voor woorden: de meeste oude NiMHs (ruim half jaar leeg gestaan) kan ik nog maar opladen tot 60-70 % van hun nominale capaciteit :X

Dat is toch normaal? Bij Makita accus voor accuschroeftol staat ook een waarschuwing op, dat je eens in zoveel tijd moet opladen, ook al gebruik je ze niet, want anders gaan de accus achteruit.

En ik kan je nu al vertellen dat ze het niet beter gaan doen na 10 keren opnieuw laden.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 16:34

swampy

Coconut + Swallow = ?

Anoniem: 120649 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:14:

NimH heeft voordelen maar ook nadelen en ja, NimH batterijen moeten zo nu en dan "getopt" worden omdat ze energie verliezen. Dat is een nadeel maar ja het is beter dan batterijen met Geheugen of met laag vermogen. Het zijn toch de NimH batterijen die ons naar 2700Mah hebben gebracht en hoger! Dan neem je de nadelen zoals ze zijn!

There is no place like ::1

Anoniem: 237909 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:23:
[...]
En ik kan je nu al vertellen dat ze het niet beter gaan doen na 10 keren opnieuw laden.
Motiveer!

De meeste websites beweren dat na enige cycles de capaciteit weer toeneemt.
Opnieuw formeren en zo...
Maha beweert dat ook.

• Roelant
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:53:
Heb gp's 2700mAh, maar die ontladen net zo hard als mijn andere batterijen. Powerfull in de 2 weken na het laden, daarna loopt het best hard achteruit, wat ik vooral merk in mijn flitser.
Ja, maar dat klopt. De enige batterijen van GP die niet/minder ontladen zijn de Recyko's (en die zijn dus 'maar' 2100 mAh). :)

• Anoniem: 237909
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Anoniem: 120649 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:41:
[...]

Motiveer!

De meeste websites beweren dat na enige cycles de capaciteit weer toeneemt.
Opnieuw formeren en zo...
Maha beweert dat ook.
Ik weet niet wat formeren is, maar dat zal vast geen 10 keer opnieuw opladen zijn? Oke, ff gegoogeld en het is me nu duidelijk wat formeren is, het is echter wel een aparte techniek, lagere stroom, koeler opladen enz. Dus niet zomaar in je snellader doen en na paar keren ervan uitgaan dat ze weer als nieuw zijn. http://www.modelbouwforum.nl/forums/80793-post21.html

Het is mijn eigen ervaring met die makita, ik kreeg van een vriend een keurige makitasetje, waarvan de accu's gewoon leeg waren en na het opladen niet langer dan 1 dag ongebruikt vol wilden blijven.

Ik heb ze tig keren opgeladen en ze werden echt warm maar nee, ze bleven niet langer dan 1 dag vol. Ik ben daarna hierop gaan googlen en leerde ik oa dat ze eens in de zoveel tijd opgeladen moeten worden en dat het dus afneemt. Ik heb idd ook iets gelezen van marktplaatser die beweren de accu's weer als nieuw te maken maar ik geloof er niet zo in.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 237909 op 16-04-2008 23:08]

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 17:17
al je batterije in de sla-droger, ff flink ronddraaien zijn alle moleculen weer netjes hersteld |:(

nitwit op het gebied van natuurkunde, maar het is maar een idee...

that said, ik koop gewoon elke 2 maanden 2 nieuwe setjes. Werkt ook.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

wilmocs schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:22:
al je batterije in de sla-droger, ff flink ronddraaien zijn alle moleculen weer netjes hersteld |:(

nitwit op het gebied van natuurkunde, maar het is maar een idee...

that said, ik koop gewoon elke 2 maanden 2 nieuwe setjes. Werkt ook.
Wat doe je met je batterijen, dat ze na twee maanden al toe zijn aanvervanging??

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Niet online
Terugsturen en betere gebruiken

En dan wel de Hybride NiMh'batterijen (2000-2200mAh) die slechts 15 a 20% van hun capaciteit per jaar verliezen Dit tegenover normale NiMh's (2800+ mAh) die 30% van hun capaciteit per maand verliezen! Dat scheel dus nogal. Ze zijn misschien iets duurder maar daar krijg je dan ook wel wat voor. Voor m'n Panasonic infinium betaalde ik 15 euro per set van 4 stuks bij MM.

Gp Recyclo's
Uniross Hibrios
Sanyo Eneloops
Varta Ready2Use
Memoready
Hape SB6 Startklaar Aanbieding tot 20-4
Panasonic Infinium net zelf gekocht.
Duracell Rechargeble

Meer testen vind je hier ook van "gewone"NiMH's

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:13:
GP Recyko: 50.2 mm van top tot teen.

Vergelijkingsmateriaal voorhanden:

Eneloop 2000 mAh: 50.6mm
GP Industrial 1300 mAh: 49.5mm
GP Rechargeable 1100 mAh: 49.6mm
Duracell niet oplaadbaar: 50.5mm

Er zijn dus wat kleine onderlinge verschillen.
jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:02:
let's see:
200 cycles a 100% = 20000 %
500 cycles a 50% = 25000 %
1000 cycles a 30% = 30000 %

nah, zo heel veel scheel het dus ook weer niet
maximaal slechts een factor 1,5 inderdaad... Lijkt me toch best de moeite?

Iemand al meer ervaring met de "houdbaarheid" van Recyko's of Eneloops? Ik heb een setje Eneloops als reserve voor de flitser. 2 maanden geleden opgeladen en in de tas gestopt, en onlangs voor de zekerheid even opnieuw volgeladen. Er ging zo'n 220 mAh in, dus een verval van zo'n 11% in 2 maanden. Niet gek.

• Niet online
pipo76 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:50:
[...]

. Er ging zo'n 220 mAh in, dus een verval van zo'n 11% in 2 maanden. Niet gek.
tegenvallertje.Waarschijnlijk heb je een slecht setje getroffen.

http://www.eneloop.info/uploads/pics/high_quality_battery.gif

op jaarbasis hoort hij maar 15% te verliezen(approx)

• rhepius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 00:02
Ik heb een groot aantal pagina's van het topic doorgelezen en wat batterijtesten bekeken. Toch heb ik nog steeds geen goed beeld van wat voor batterijen en eventueel een merk met een goede kwaliteit / prijs verhouding ik nodig heb.

Ik zoek een set van 4 oplaadbare NiMH batterijen voor mijn nieuwe Fujifilm Finepix S1000fd camera. De camera wordt op meerdere dagen in de week gebruikt. Af en toe moeten er op 1 dag wel een paar honderd foto's mee gemaakt kunnen worden.

Tevens ben ik op zoek naar een setje batterijen voor mijn Jupiter Pro v8.6 (is een p2000 pager, gaat een enkele batterij in). Het apparaat houdt het nu met 1 niet oplaadbare goedkope batterij ongeveer 3 a 4 weken vol, maar aangezien het wel irritant is om zovaak de batterijen te moeten verwisselen zoek ik hier ook eventueel oplaadbare batterijen voor. Ik zat te denken aan Hybride NiMh batterijen zoals de GP Recyko's, maar ik weet niet of dit type batterijen ook voor een dergelijk apparaat als dit (staat 24 uur per dag aan) geschikt zijn.

[Voor 4% gewijzigd door rhepius op 20-04-2008 01:30]

• jcvjcvjcvjcv
pipo76 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:50:
[...]

GP Recyko: 50.2 mm van top tot teen.

Vergelijkingsmateriaal voorhanden:

Eneloop 2000 mAh: 50.6mm
GP Industrial 1300 mAh: 49.5mm
GP Rechargeable 1100 mAh: 49.6mm
Duracell niet oplaadbaar: 50.5mm

Er zijn dus wat kleine onderlinge verschillen.

[...]

maximaal slechts een factor 1,5 inderdaad... Lijkt me toch best de moeite?

Iemand al meer ervaring met de "houdbaarheid" van Recyko's of Eneloops? Ik heb een setje Eneloops als reserve voor de flitser. 2 maanden geleden opgeladen en in de tas gestopt, en onlangs voor de zekerheid even opnieuw volgeladen. Er ging zo'n 220 mAh in, dus een verval van zo'n 11% in 2 maanden. Niet gek.
Ah bedankt. En de dikte? Dat is nog wel het meest interessant imo :+ (veertje van zaklamp kan wel een halve cm kleiner, maar die cilinder van vliegtuigaluminium waar ze in moeten geeft niet mee :+

Is die 220 mAh die erbij ging wat er netto werd opgenomen door de accu of wat erin is gestopt? (Ik denk het laatste, dat eerste kun je nogal moeilijk weten.)

Als het dat laatste is, dan is dat nog best goed. Van die 10% die ze in 6 maanden verliezen zit het grootste deel in de eerste week voor zover ik weet. Een accu neemt niet alle energie op die erin wordt gestopt tijdens het opladen. Daarom wordt hij ook warm tijdens het laden (dat is dus energieverlies). Als je er dus 220 mAh hebt ingestopt heb je zomaar kans dat er maar 100 mAh is opgenomen bijvoorbeeld.

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 20 april 2008 @ 01:32:
[...]
Ah bedankt. En de dikte? Dat is nog wel het meest interessant imo :+ (veertje van zaklamp kan wel een halve cm kleiner, maar die cilinder van vliegtuigaluminium waar ze in moeten geeft niet mee :+
Dikte:

GP Recyko: 14.4mm
Eneloop 2000 mAh: 14.1mm
GP Industrial 1300 mAh: 14.0mm
GP Rechargeable 1100 mAh: 14.1mm
Duracell niet oplaadbaar: 14.1mm
Is die 220 mAh die erbij ging wat er netto werd opgenomen door de accu of wat erin is gestopt? (Ik denk het laatste, dat eerste kun je nogal moeilijk weten.)
Die 220mAh is wat de lader (Voltcraft IPC-1L) aangeeft nadat hij klaar is; dus wat erin is gestopt. Ik weet niet wat het laadrendement exact is, maar de batterijen zijn tijdens het laden (op 500mA) niet voelbaar warm geworden.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bah, gisteravond wilde ik weer even met mijn camera + flitser aan de gang, op een feestje waar ik draaide.

Ik had 3 setjes van 4 batterijen bij me, en allemaal zouden ze vol moeten zijn. (zo zaten ze in ieder geval in de houder)
helaas was het al minstens een maand geleden dat ik ze op had geladen, en helaas kwam er dus weer amper power uit. flitser ging wel aan, maar het opladen van de flitser duurde eeuwen!
andere 2 setjes ook nog geprobeerd, en daar was ook amper energie uit te trekken :(

Gelukkig heb ik altijd een setje normale batterijen bij me, dus die heb ik er toen maar ingeladen, en dat ging als de brandweer! ik merk dat die (nog redelijk simpele) varta's sneller m'n flitser volladen, en ook stukken langer meegaan!
Ik heb 2 setjes alecto 2300mAh batterijen, die al wel een jaartje of 3 oud zijn, maar die bevallen steeds minder.
Ook heb ik een setje conrad 2700mAh, maar daar heb ik nog niet veel profijt van gehad, vond dat ze erg snel leeg waren!

Maar door de lovende verhalen hier, heb ik nu maar 8 eneloop's besteld, hoop dat dat een stuk beter gaat. (ook omdat ik nou eenmaal mn flitser niet elke week gebruik, liggen de batterijen vaak een tijdje stil)

• Tranquility
  • Laatst online: 12:53
Koop nooit Tronic batterijen van de Lidl. Ik had twee setjes van vier 2500 mAH gekocht (wel goedkoop dat moet ik er bijzeggen, maar goedkoop is hier zeker duurkoop).
Na de eerste keer opladen ging na het nemen van één foto met mijn toenmalige Olympus C-2100UZ het batterijicoontje knipperen waarna de camera zich uitschakelde. Zelfde gebeurde bij het tweede setje. Ik heb ze met mijn processorgestuurde Conrad Charge Manager 2010 meerdere keren gerefreshed, maar de meeste gaven na het laadproces nog minder dan 300 mAH aan capaciteit aan! Slechts één batterij van de acht kreeg ik met veel moeite op 1600 mAH.. Je reinste troep dus.

Die hoge capaciteiten die met mooie grote letters op de batterijen staan worden zelden gehaald. Allemaal marketing. Voortaan alleen nog maar merkbatterijen kopen. Je kan beter een setje hybride Eneloops halen met echte 2000 mAH dan "gewone" NiMH's met geadverteerde 2800 mAH..

• jcvjcvjcvjcv
RonnieB82 schreef op zondag 20 april 2008 @ 13:58:
Bah, gisteravond wilde ik weer even met mijn camera + flitser aan de gang, op een feestje waar ik draaide.

Ik had 3 setjes van 4 batterijen bij me, en allemaal zouden ze vol moeten zijn. (zo zaten ze in ieder geval in de houder)
helaas was het al minstens een maand geleden dat ik ze op had geladen, en helaas kwam er dus weer amper power uit. flitser ging wel aan, maar het opladen van de flitser duurde eeuwen!
andere 2 setjes ook nog geprobeerd, en daar was ook amper energie uit te trekken :(

Gelukkig heb ik altijd een setje normale batterijen bij me, dus die heb ik er toen maar ingeladen, en dat ging als de brandweer! ik merk dat die (nog redelijk simpele) varta's sneller m'n flitser volladen, en ook stukken langer meegaan!
Ik heb 2 setjes alecto 2300mAh batterijen, die al wel een jaartje of 3 oud zijn, maar die bevallen steeds minder.
Ook heb ik een setje conrad 2700mAh, maar daar heb ik nog niet veel profijt van gehad, vond dat ze erg snel leeg waren!

Maar door de lovende verhalen hier, heb ik nu maar 8 eneloop's besteld, hoop dat dat een stuk beter gaat. (ook omdat ik nou eenmaal mn flitser niet elke week gebruik, liggen de batterijen vaak een tijdje stil)
Dan doe je toch echt iets niet goed volgens mij.

Volle Ni-Mh's houden een veel hogere spanning aan onder zware belasting. Daarom zou je flitser op NiMh's sneller moeten opladen dan op Alkaline's. Tenzij je een of ander ding hebt wat er maar heel weinig uittrekt (en het dus per definitie lang duurt).

• Niet online
JazzySOB schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:16:
Koop nooit Tronic batterijen van de Lidl. Ik had twee setjes van vier 2500 mAH gekocht (wel goedkoop dat moet ik er bijzeggen, maar goedkoop is hier zeker duurkoop).
Ik ken weer iemand die wel met LIDL of Aldi oplaadbare NiMH's uit de weg kan.
Zelf heb ik op dit moment goede ervaring met NiHM's van het merk "Magic"en dan wel de 2500mAh uitvoering, en lekker goedkoop (7,95 per set van 4 stuks)

Ik kan m'n Panasonic Infinium dus nog even in m'n tas houden :+

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:51
Heeft iemand enig idee waar je van die batterij opberg doosjes kan halen?
Ik heb er een paar nodig.
Ik zoek me rot maar ik kan niets vinden.
Bij conrad hadden ze wel iets, maar dat was volgens een mede tweaker niets.

deze bedoel ik dus:
http://i203.photobucket.com/albums/aa84/mauricewal/DSC03463.jpg?t=1208720277

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
madmaus schreef op zondag 20 april 2008 @ 21:38:

deze bedoel ik dus:
[afbeelding]
1

2

Ongetwijfeld geen topkwaliteit maar voor de prijs hoef je het niet te laten, koop je er lekker 10 of zo :)

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• sOid
  • Niet online
madmaus schreef op zondag 20 april 2008 @ 21:38:

deze bedoel ik dus:
[afbeelding]
Op eBay is genoeg te vinden. Kijk maar naar de bovenstaande voorbeelden :)

Anders ff zoeken op 'battery case' oid.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik heb deze bij opus vandaan, mooi mee laten komen bij een bestelling dvdtjes ;)

http://www.opusshop.de/images/prod/ANBATBOX_300.jpg
ruimte voor 8 stuks dus.

• jcvjcvjcvjcv
Ik heb van die groen / doorzichtige tasjes van GP, met klitterband sluiting. Werkt prima. Je kunt ze in je broekzak stoppen zonder dat je in je benen geprikt wordt, je kunt er mee gooien, alles blijft heel :D

Gratis Bij de prijs inbegrepen bij heel veel GP setjes (maar niet de Recyko's lijkt het).

EDIT: Deze dus:
MrMarcie schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:56:
Even tussendoor.
Ook handig. Batterijbewaardoosje, of hoe heet zoiets? Kon ze steeds niet vinden, of belachelijk duur. Heb de onderstaande gevonden bij de HANDYMAN. Geschikt voor 4 AA en maar Euro 1,49. Misschien een goeie tip? Ik ben er in ieder geval blij mee.

[afbeelding]
>>
http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/aamap.jpg

[Voor 49% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 20-04-2008 23:53]

• sOid
  • Niet online
jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:49:
Ik heb van die groen / doorzichtige tasjes van GP, met klitterband sluiting. Werkt prima. Je kunt ze in je broekzak stoppen zonder dat je in je benen geprikt wordt, je kunt er mee gooien, alles blijft heel :D

Gratis Bij de prijs inbegrepen bij heel veel GP setjes (maar niet de Recyko's lijkt het).

EDIT: Deze dus:

[...]

>>
[afbeelding]
Daar heb ik er inderdaad ook twee paar van. Wist niet dat je ze ook los kon kopen :)

• jcvjcvjcvjcv
Ik heb ze ook nog nergens los te koop zien staan, maar ik ga denk ik binnenkort ook even langs de Handyman hier (hij kent me al als GP colli - klant :+ ).

Heb zelf nu iets van zes van die dingen. :)

Maar eigenlijk zoek ik ook iets waar vijf AA's inkunnen, voor bij m'n toekomstige Nikon SB800 flitser die met de extra houder vijf AA's slikt. Maar zo te zien schijnt dat mission impossible te worden ;(
Pagina: 1 ... 5 ... 54 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee