[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.867 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
ikbenwouter schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:19:
[...]

Klonk als een super aanbieding dus ik naar de Xenos maar deze aanbieding was 2 weken geleden kwam ik achter. Dus ik denk dat ik maar een pak Recyko+'s ga halen bij DX.
? Zie folder online op xenos.nl.. aanbiedingen geldig van 9 juni t/m 29 juni. (pagina 12)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30

ikbenwouter

! w t R

WVL_KsZeN schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:28:
[...]

? Zie folder online op xenos.nl.. aanbiedingen geldig van 9 juni t/m 29 juni. (pagina 12)
Heel vreemd, ik heb ze zien hangen bij de kassa en ze vertelden me dat die actie al lang voorbij was maar bedankt voor het meedenken ;) Heb ze nu voor 8,13 per 4 stuks besteld op dealextreme.com inclusief verzendkosten dus dat is nog goedkoper dan 4 voor 9 euro in de aanbieding bij Xenos.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ikbenwouter schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:04:
[...]

Heel vreemd, ik heb ze zien hangen bij de kassa en ze vertelden me dat die actie al lang voorbij was maar bedankt voor het meedenken ;) Heb ze nu voor 8,13 per 4 stuks besteld op dealextreme.com inclusief verzendkosten dus dat is nog goedkoper dan 4 voor 9 euro in de aanbieding bij Xenos.
Tja :) de kassamiepjes zijn niet altijd goed op de hoogte :) Hadden ze zelf geen foldertje liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:06

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Op DealExtreme hebben ze nu ook Eneloop's:
http ://www .dealextreme.com/details.dx/sku.6807 voor $16,50 = +/- EUR 11...
Da's nog goedkoper dan bij Conrad... Daar gaan ze voor EUR 13,95...
En GP Recycko's gaan voor EUR 13,99.

[ Voor 11% gewijzigd door PvH18 op 26-06-2008 21:06 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
PvH18 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:02:
Op DealExtreme hebben ze nu ook Eneloop's:
http ://www .dealextreme.com/details.dx/sku.6807 voor $16,50 = +/- EUR 11...
Da's nog goedkoper dan bij Conrad... Daar gaan ze voor EUR 13,95...
En GP Recycko's gaan voor EUR 13,99.
10,50 euro zelfs...Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tss, het wordt steeds leuker om spullen uit Hong Kong e.o. te bestellen... Ze hebben de mooiste producten voor de beste prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google rekent nu eenmaal niet met de Paypal koers die atm iets van 1,50 -1,51 is. ;)

Ik heb een tijdje geleden voor EUR 38,52, ofwel 40 euro bij Paypal (grofweg) 8 Eneloops en 8 Recyko's gekocht plus natuurlijk vier van de gebruikelijke doosjes.

De isolatie van de Recyko's is slecht :r :r . De recyko's zijn overigens ook langer en dikker. De Eneloops passen per vier in de ruimte van een D cell in een niet uitgefreesde recente D size MagLite. De Recyko's niet. De Recyko's passen gelukkig nog wel net in de AA MagLite's en gaan daar luchtgeveerd in en vallen er flink afgeremd uit. :+

EDIT: Nog even twee foto'tjes van m'n nieuwe Maha 808m lader showen :P :

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_4816.jpg?t=1214522258

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_4820.jpg?t=1214522418

Ter referentie er een Voltcraft IPC-1 bijgedaan >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

ik ook dan maar een reyco lader+4 batterijen meegenomen uit de stad (20 euro)

gelijk ook weer 4 extra reyco's besteld bij DX, hoe lang duurt het ong voor die er zijn?
Ik zal na een maand ong pas een nuttige ervaring kunnen posten ermee

[ Voor 0% gewijzigd door Denko op 27-06-2008 01:08 . Reden: note to self: do not post after 1 am... ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30

ikbenwouter

! w t R

Denko schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 01:08:
gelijk ook weer 4 extra reyco's besteld bij DX, hoe lang duurt het ong voor die er zijn?
Ik geloof dat ze bij hun in de backorder stonden voor een paar dagen, bij mij duurt het meestal ongeveer 2 weken voor ik iets van DX binnen heb dus dan zit je op 2 weken plus een paar dagen ;)

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Heeft iemand ervaring met batterijen die een hoge impedantie hebben? Ik heb zo'n Maha Powerex lader gekocht, maar veel batterijen (van Hapé) geven "HIGH" aan bij de impedantie-check. Dit betekent denk ik dat de batterij een hoge impedantie heeft. Iemand enig idee hoe je dit probleem wegkrijgt, of kan dat niet? Want de lader wil geen batterijen opladen die "HIGH" aangeven.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jack Walsh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:23:
Heeft iemand ervaring met batterijen die een hoge impedantie hebben? Ik heb zo'n Maha Powerex lader gekocht, maar veel batterijen (van Hapé) geven "HIGH" aan bij de impedantie-check. Dit betekent denk ik dat de batterij een hoge impedantie heeft. Iemand enig idee hoe je dit probleem wegkrijgt, of kan dat niet? Want de lader wil geen batterijen opladen die "HIGH" aangeven.
Weestandje van xx(k)Ohm ervoor (eroverheen) hangen, ff nadenken, is lang geleden,
parallel 1/x+1/x

"Impedantie
Eigenschap van een elektrisch component of circuit.
Als de (wissel) stroom in een circuit niet in fase is met de spanning spreken we van impedantie in plaats van weerstand. Fase verschuiving treedt op als er capaciteiten en/of zelfinducties in het spel zijn.
De impedantie duiden we aan met de leter Z en ze is altijd afhankelijk van de frequentie. De waarde van Z is altijd een complex getal, of er wordt aangeduid hoe groot de Ohmse weerstand en de capaciteit of zelfinductie zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Om een lang verhaal kort te maken... Deze batterijen zijn niet goed meer en kunnen zelfs met de breakin mode niet meer gered worden. Ik zou zeker geen trucjes gaan uithalen om ze toch nog te kunnen laden, de lader is slim genoeg en geeft het niet voor niks aan. Ik hoop dat ze nog niet al te oud zijn anders zou ik iig geen Hapé batterijen meer kopen :P

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Elektronicanet schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:19:
Om een lang verhaal kort te maken... Deze batterijen zijn niet goed meer en kunnen zelfs met de breakin mode niet meer gered worden. Ik zou zeker geen trucjes gaan uithalen om ze toch nog te kunnen laden, de lader is slim genoeg en geeft het niet voor niks aan. Ik hoop dat ze nog niet al te oud zijn anders zou ik iig geen Hapé batterijen meer kopen :P
Klopt, ik dacht eerst dat de batterijen last hadden van voltage depression, maar de break-in mode werkt niet, dus er zou toch iets anders aan de hand moeten zijn. De impedantie is dus in feite een soort interne weerstand begrijp ik. Kan wel kloppen, want de batterijen doen het goed wanneer er weinig ampere wordt gevraagd (minidisc-speler), maar in een fotocamera doen ze het niet.
De batterijen zijn 2 tot 5 jaar oud en zijn van Hapé. Wel jammer want het gaat toch om iets van 6 tot 10 batterijen, die niet echt veel gebruikt zijn. Dus voortaan zal ik maar geen Hapé meer kopen lijkt me zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 30-06-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Nog een vraag over de Maha Powerex MH-C9000. Als je er een battterij in doet, dan kapt hij soms het programma af, en vervolgens knippert het woord "mode" de hele tijd, en het driehoekje wijst "charge" aan.
Ontladen doet hij dan trouwens ook niet; het apparaat zegt vrijwel meteen "done", bij een volle batterij.

Weet iemand wat dit inhoudt, want dit staat niet in de handleiding?

[ Voor 16% gewijzigd door Salvatron op 30-06-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Je stelt het programma voor iedere batterij apart in. Dus als je een batterij er in doet, knippert mode, om te vragen wat je er mee wilt doen. De andere programma's moeten gewoon doorlopen...

over het ontladen: probeer eens een kleinere stroom. Mogelijk zijn de batterijen in dermate slechte conditie dat ze de gewenste stroom niet kunnen leveren en het apparaat dus denkt dat de batterij leeg is.

[ Voor 35% gewijzigd door Elektronicanet op 30-06-2008 22:57 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Elektronicanet schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:55:
Je stelt het programma voor iedere batterij apart in. Dus als je een batterij er in doet, knippert mode, om te vragen wat je er mee wilt doen. De andere programma's moeten gewoon doorlopen...
Het probleem is dus dat na het instellen van het programma (bijv. charge/break-in/refresh) de lader even wacht, en dan terugkeert naar het instellen. Hij voert het programma dus niet uit.

Het gaat als volgt:
batterij erin => "mode" knippert => het programma charge kiezen met 1000 mA => lader begint aan het programma => na circa 2 secondes houdt hij er mee op en knippert "mode" weer.
over het ontladen: probeer eens een kleinere stroom. Mogelijk zijn de batterijen in dermate slechte conditie dat ze de gewenste stroom niet kunnen leveren en het apparaat dus denkt dat de batterij leeg is.
Hij ontlaadt de batterijen zelfs niet bij een ontlaadstroom van 100 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Doet de lader dit ook met nieuwe batterijen? Als de lader terugkeert naar het hoofdscherm lijkt dit een soort van beveiliging te zijn, net als wanneer deze "HIGH" aangeeft. Ik heb dit ook een aantal keer zien gebeuren, maar steeds met batterijen van 3 jaar oud waar ik al mijn twijfels bij had. Dit waren ook goedkope merken die de laatste tijd al steeds slechter presteerden. Qua dat betreft is het ook geen wondermiddel, als de cellen echt dood zijn is het afgelopen.

Met nieuwe batterijen zou het in geen geval mogen gebeuren. Hetzelfde geldt voor het ontlaad verhaal...

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Elektronicanet schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:29:
Doet de lader dit ook met nieuwe batterijen? Als de lader terugkeert naar het hoofdscherm lijkt dit een soort van beveiliging te zijn, net als wanneer deze "HIGH" aangeeft. Ik heb dit ook een aantal keer zien gebeuren, maar steeds met batterijen van 3 jaar oud waar ik al mijn twijfels bij had. Dit waren ook goedkope merken die de laatste tijd al steeds slechter presteerden. Qua dat betreft is het ook geen wondermiddel, als de cellen echt dood zijn is het afgelopen.

Met nieuwe batterijen zou het in geen geval mogen gebeuren. Hetzelfde geldt voor het ontlaad verhaal...
Zo te zien doen nieuwe batterijen het goed. De batterijen waarmee de lader dit probleem geeft zijn al een paar jaar oud. Ik denk dat deze batterijen misschien ook een te hoge impedantie hebben, maar net niet hoog genoeg om "HIGH" te triggeren. Dat zou in elk geval wel verklaren waarom ze niet willen ontladen, want bij een hoge interne weerstand kunnen die batterijen geen hoge stroom leveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jack Walsh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:47:
[...]

De batterijen zijn 2 tot 5 jaar oud en zijn van Hapé. Wel jammer want het gaat toch om iets van 6 tot 10 batterijen, die niet echt veel gebruikt zijn. Dus voortaan zal ik maar geen Hapé meer kopen lijkt me zo.
Het knipperen geeft doorgaan aan dat de cellen niet OK meer zijn. Dan kun je ont en opladen. Ze zullen nooit meer vol worden.

Doorgaans drop ik dit soort oude batterijen op de plaats waar dat moet. Of ik gebruik ze in a.b's of in app. die weinig stroom vragen.
Je mag van batterijen van 2-5 jaar oud niet meer verwachten dat ze nog perfect werken. En zo duur is een setje nieuwe ook weer niet. Zelfs de preloaded zoals Sanyo Eneloops niet.

Zijn het wel NiMh of gewoon cadmium houdende Nicads?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 04:01:
Je mag van batterijen van 2-5 jaar oud niet meer verwachten dat ze nog perfect werken. En zo duur is een setje nieuwe ook weer niet. Zelfs de preloaded zoals Sanyo Eneloops niet.
Nou, ik mag hopen dat batterijen van een paar jaar oud het nog prima moeten doen. Het zou anders wel erg triest zijn.
Zijn het wel NiMh of gewoon cadmium houdende Nicads?
NiMH- batterijen, de Nicads doen het zelfs na 5-10 jaar nog zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Jack Walsh schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:42:
[...]
Nou, ik mag hopen dat batterijen van een paar jaar oud het nog prima moeten doen. Het zou anders wel erg triest zijn.
Er zijn de laatste jaren anders veel slechte NiMh's gemaakt (en nu nog) :( . NiCd's houden het inderdaad vaak langer uit... Ik houd als vuistregel zo'n 3 jaar aan, daarna gaat de capaciteit vaak hard achteruit.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hoe moet je eigenlijk je batterijen bewaren? Kun je die gewoon in de kast leggen of is het beter om ze in de koelkast te bewaren? Op bepaalde sites wordt afgeraden om NiMH-batterijen in de koelkast te leggen, maar ik zie nergens een onderbouwing. Je zou verwachten dat het afbraakproces van batterijen langzamer gaat bij lagere temperaturen en dat ze dus een langere levensduur hebben wanneer je ze in de koelkast bewaart, net als bij Li-ion-accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds een jaartje ongeveer heb ik een 8 tal (2x4) GP 2600 mAh batterijen uit de 270AAHC serie.

Deze laadt ik op met ee GP PowerBank V600D (GPPB60)

De laatste tijd is het zo dat ik na een stuk of 10 fotoos met mijn Canon PowerShot 570IS (met/zonder flits gemengd) de batterijen al kan vervangen terwijl ze net uit de lader komen die aangeeft dat ze vol zijn.

Ze zijn niet overmatig veel gebruikt ofzo. Ook nadat ze een dag of 4 naast de lader gelegen hebben en ik plaats ze in de lader, dan geeft de camera al direct aan dat de batterijen vervangen moeten worden.

Heeft iemand een idee waarom ze nu al niet meer fatsoenlijk functioneren? In het begin heb ik er toch wel een heleboel meer fotoos mee kunnen maken. De terugval in capaciteit is overigens wel merkbaar meer geworden. In November vorig jaar zijn we naar de Efteling geweest en daar heb ik na de 8 GP's gewone penlites moeten bij kopen om nog meer fotoos te kunnen maken. Uiteindelijk heb ik zo'n 150 fotoos gemaakt die dag, waarschijnlijk ook nog minder doordat ik me zo zat te ergeren aan het wisselen van de batterijen.

Is misschien de camera te zeer power hungry of zou het kunnen komen dat de flitser dermate veel juice van de batterijen vraagt dat deze zo snel leeg zijn?

Is er ook nog een manier om de capaciteit te "vernieuwen" door wellicht opnieuw te conditioneren van de batterijen? Het zijn NiHM dus ik ben er bang voor.

Iemand die raad weet hoor ik graag aan.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tja, gewone HiMH's met een hoog vermogen hebben nou eenmaal nadelen:
- (zeer) hoge zelfontlading (na 1 dag 10%, daarna 1 - 3% per dag).
- spanningsval onder belasting (zakken onder de 1.15V).
Door ouderdom/slijtage wordt dit erger.

De meeste moderne apparatuur heeft accu bescherming: deze schakelt dan uit als de spanning te laag wordt.
Meestal zijn apparaten die op oplaadbare batterijen willen werken, zo afgesteld dat ze minimaal 1.15V nodig hebben.

Probeer eens de nieuwe hybride oplaadbaren (eneloop's en co): die hebben de volgende voordelen:
- lage zelfontlading ( 15% per jaar)
- spanningsvast (blijven boven de 1.2V tot 85% van de energie op is)
- kunnen hoge vermogens leveren (hoge ontlaad curve)
- kunnen in de 1 uurs lader (hoge laadstroom)
Ze zijn slechts 2100mAh, maar effectief gaan ze VEEL langer mee.

In mijn istDL (een camera met energie honger) schiet ik 500 foto's, en geen lege batterijen meer.
'Vroeger', met gewone NiMH's max 100, en bijna altijd lege batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redfoxert schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:29:
Heeft iemand een idee waarom ze nu al niet meer fatsoenlijk functioneren?
Dit kan komen door 2 zaken:
- voltage depression (soort geheugeneffect). Hierbij wordt het voltage van de batterijen lager: Wikipedia: Memory effect
- te hoge interne weerstand (impedantie).
Is er ook nog een manier om de capaciteit te "vernieuwen" door wellicht opnieuw te conditioneren van de batterijen? Het zijn NiHM dus ik ben er bang voor.
In het geval van Voltage Depression kun je de NiMH-batterijen een paar keer veel ontladen en dan weer opladen. Dan schijnen de batterijen het weer goed te doen. Dit kan door de batterijen bijv. in een zaklamp te doen, of te ontladen in een lader die ontlaad-functionaliteit heeft. Misschien moet je erop letten dat de batterijen niet te diep worden ontladen.

In het geval van een hoge interne weerstand (te hoge impedantie) valt er denk ik niets meer aan te doen. Als de oplader een impedantie-check heeft dan wil die oplader batterijen met een te hoge impedantie niet opladen, maar als de oplader die check niet heeft, laadt hij de batterijen wel op, maar dan kunnen die batterijen geen hoge stroom geven en doen ze het niet goed in bijv. fotocamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bedankt voor de tips jongens.

Helaas heeft mijn ladertje geen ontlaad functie. Ik heb zelf al wel wat geprobeert met een zaklamp e.d. maar het heeft weinig effect. Ik ben bang dat dan inderdaad de impedantie te hoog is geworden.

Ik ga die eneloop batterijen (ReCyKo van GP) eens proberen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier zijn die losse hoesjes trouwens wel te koop! Handig voor de cameratas!

ik wil denk ik de GP Powerbank V600D voor bij een Canon 430EX, als ik deze flitser ga kopen. Passen die 2700 accu's wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:17:
hier zijn die losse hoesjes trouwens wel te koop! Handig voor de cameratas!

ik wil denk ik de GP Powerbank V600D voor bij een Canon 430EX, als ik deze flitser ga kopen. Passen die 2700 accu's wel?
Nog goedkoper opbergsysteem. Ja, die passen. Ik gebruik van alles in mijn flitsers, ook GP2700 mAh.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Nog goedkoper opbergsysteem. Ja, die passen. Ik gebruik van alles in mijn flitsers, ook GP2700 mAh.
met welke lader als ik vragen mag? hoe lang gaan die 2700 accus mee?
thnx voor de tip!
Ben wel voorbarig, maar beter van tevoren, dan een miskoop begaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Die hoesjes zijn wel handiger. Als je zo'n doosje laat vallen knalt hij open en liggen je batterijen overal op straat, met zo'n tasje van GP niet. Verder is het zachte kunstof / stof ook wat fijner voor in de fototas dan een hard kunstof doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:02:
[...]
Die hoesjes zijn wel handiger. Als je zo'n doosje laat vallen knalt hij open en liggen je batterijen overal op straat, met zo'n tasje van GP niet. Verder is het zachte kunstof / stof ook wat fijner voor in de fototas dan een hard kunstof doosje.
Laten vallen is ongeveer het slechtste wat je kunt doen met accu's en batterijen. Volgens mij de voornaamste reden voor vroegtijdig disfunctioneren van die dingen. Als het dan toch gebeurt, heb ik meer vertrouwen in de schokdempende werking van plastic doosjes dan in die van een soft hoesje, al zal het ook geen wereld van verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 23:59
Omdat de lader net zo, of misschien wel belangrijker is, dan de oplaadbare batterijen zelf zat ik te denken aan een nieuwe lader i.c.m. nieuwe endeloop batterijen voor mijn Canon EX430 flitser.

Na het hele draadje doorgelezen te hebben en andere forums bezocht te hebben kom ik tot de conclusie dat deze twee laders op dit moment het 'beste' zijn.

Conrad Oplader IPC-1L (€ 34,95)
Verschil met de IPC-1 zit hem in het feit dat er een andere 'voeding' bij geleverd wordt waardoor de max. laadstroom hoger is, en de volstatus van de batterij anders gedetecteerd wordt??
(los van de extra accessoires (4 “AA” NiMH 1.2v Batteries;4 “AAA” NiMH 1.2v Batteries;Durable Nylon Travel Bag;AC Power Adapter;4 “C” Size Battery Adapters;4 “D” Size Battery Adapters)

IPC-1L adapter volgens de handleiding (http://www2.produktinfo.c...ET_IPC-1L_de-en-fr-nl.pdf)
Power adapter: Input: 100-240V~, 50/60Hz Output: 3.0V=, 2.8A

Er staat bij de IPC-1 (zonder L) nog wel de volgende waarschuwing in de handeiding:
UPGRADE
Stand: 10/07
LADEGERÄT IPC-1
Best.-Nr. 51 22 66 / 20 22 55 / 20 22 66
Sehr geehrter Kunde,
bei Betrieb des IPC1-Ladegerätes über den
beiliegenden 12V-Kfz-Adapters darf am Ladegerät nur
ein max. Ladestrom von 500 mA pro Ladeschacht
eingestellt werden.
Wir bitten um Beachtung.
Ihr Voltcraft-Team

(de IPC-1 is dezelfde als La Crosse Technology BC900)
test van de La Crosse Technology BC900
http://www.techmati.com/reviews/rs900/

MaHa PowerEx MH-C9000 lader (€49,95)
http://www.eleshop.nl/maha-powerex-mhc9000-p-242.html
hier veel info over de lader: http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=145727
De MaHa wordt internationaal erg hoog aangeschreven!

De MaHa lijkt de betere, maar ook veel mindere gebruiksvriendelijke.

In dit draadje vooral de ervaringen over de IPC-1(L) gezien, maar hoe is de ervaring met de MaHa PowerEx MH-C9000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 23:59
dodge_911 schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:51:
Nadat ik hier zoveel lovende woorden heb gelezen over de Volftcraft-laders, ben ik ook eens even gaan zoeken naar de verkrijgbaarheid ervan. Blijkt dat alleen Conrad 'm heeft voor België, maar ik kom 2 varianten tegen, nl de IPC-1 en de IPC-1L.
Specwise kan ik enkel verschillen vinden bij :
  • laadstroom voor penlites : 700 mA (IPC-1L) vs 1800mA (IPC-1)
  • ontlaadstroom : 350 mA (IPC-1L) vs 500 mA (IPC-1)
  • detectie volle batterijen :
    minus-delta-U-uitschakeling (IPC-1L) vs
    Peak Voltage Detection (IPC-1)
Houden deze verschillen, buiten 'n verschil in (ont)laadtijd nog iets in?

De IPC-1 komt mij over als een snelle, professionele lader, en de IPC-1L lijkt me meer het voor consumenten afgeleide broertje ervan, of ben ik dat nu alleen?
Over deze posting had ik even heen gekeken. Maar klopt het dat bovengenoemde verschillen ook echt aanwezig zijn? Kan iemand met een IPC-1 (zonder L) eens de specs van zijn adapter posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:06:
[...]

Over deze posting had ik even heen gekeken. Maar klopt het dat bovengenoemde verschillen ook echt aanwezig zijn? Kan iemand met een IPC-1 (zonder L) eens de specs van zijn adapter posten?
Mijn poweradapter : output 3.0V 4.0A. Input 100-240V 0.6A.

Voor de volledigheid ook de caradapter : output 3.0V 4.0A. Je zou dus zeggen dat je in de auto ook gewoon met 1800mA zou moeten kunnen laden? Of hebben de nieuwste IPC-1's een andere auto-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:06:
[...]

Klopt
Poweradapter inderdaad 3.0 V ; 4.0 A
1800 mA laadstroom werkt alleen voor maximaal 2 AA accu's, die zich in slot 1 en slot 4 moeten bevinden. Eerlijk gezegd heb ik deze laadstroom nog nooit gebruikt.
detectie volle batterijen : minus-delta-U-uitschakeling (IPC-1L) vs Peak Voltage Detection (IPC-1)
Over de eindpuntdetectie: Volgens mij is dit twee keer een manier om hetzelfde te zeggen, namelijk een kleine spanningsdip (minus deltaU) na het bereiken van het maximum (peak Voltage)
Afbeeldingslocatie: http://www.mpoweruk.com/images/nickel_chargers.gif

Een minpuntje van deze lader dat ik ben tegengekomen is dat hij af en toe batterijen die erg lang stil hebben gelegen (bijv 2 jaar) niet herkent, ofwel op het display blijft "nul" staan. Met andere woorden, de lader doet in zo'n geval niets. De enige manier om er dan nog wat in te krijgen is om ze eerst een paar uur in een domme lader te stoppen en dat het refresh programma op de IPC-1 te starten.
Helaas is meestal de conclusie dat dergelijke (deep depleted) batterijen nog maar een fractie van de oorspronkelijke capaciteit halen en alsnog bij het klein chemisch afval belanden, dus de IPC-1 had toch gelijk :)
Voor de liefhebbers heb ik de IPC-1 manual even gemirrored.

[ Voor 33% gewijzigd door Henk007 op 24-07-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedHead schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:56:

De MaHa lijkt de betere, maar ook veel mindere gebruiksvriendelijke.

In dit draadje vooral de ervaringen over de IPC-1(L) gezien, maar hoe is de ervaring met de MaHa PowerEx MH-C9000?
Ik heb de MaHa PowerEx MH-C9000.

Mijn ervaringen zover:
ik ben erg blij met de break-in mode: nieuwe batterijen optimaal formeren (dus max capaciteit eruit halen) en "dode" batterijen weer tot leven wekken. (Gelezen: De La Crosse Technology BC900/IPC-1L herkent een dode batterij niet dus je moet hem eerst in een 'domme" lader stoppen.)

Als je wilt kun je 4 cellen tegelijk met 2000mA opladen (als je haast hebt :) )

Ik vind de user-interface wel meevallen het zit wel logisch in elkaar: na een aantal keren kan ik blindelings met de vier knoppen alles naar wens instellen. Als je 4 batterijen tegelijk 4 verschillende modes wilt laten volgen gaat het prima. Wil je 4 batterijen de zelfde mode laten doen, dan is het wat meer werk.

Hij koelt goed, zonder ventilator. De La Crosse Technology BC900/IPC-1L smelten :X weleens (volgens diverse Amerikaanse fora). Om dit risico alleen zou ik hem al niet willen hebben. ik weet niet of de issue inmideels al naar behoren is opgelost door de fabrikant.

Eens kijken of ik toch een nadeel kan verzinnen...
1. idioot licht display je kunt er niet naast slapen zoveel licht :)
2. (geldt ook voor de andere laders) wat zijn mijn 1 jaar en oudere batterijen (GP, Ansmann, Duracell etc.) toch slecht: de meeste halen de helft van hun capaciteit niet eens :( ik kan er zo al 10 weggooien die de 25% niet halen). Met mijn spaarzame gebruik waren Duracell Alkalines goedkoper geweest...
Vroeger wist ik niet hoeveel capaciteit ze nog hadden ik gebruikte ze gewoon tot ze leeg waren en soms was dat kort. Ignorance is bliss :)

Don't take my word for it, maar lees ook deze recente topic:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=200189

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De IPC-1 / BC700 heeft het smelt probleem niet, dus als de hogere laad en ontlaadstromen overbodig zijn voor de koper kan die net zo goed de mooie zwarte BC700 halen.

Heb zelf drie BC900's en nog nergens last van gehad. Ik gebruik dan ook de 200, 500 en 700 mA standen, niet de 1000 en 1800.

Het verlichtte display van de Maha laders is 's nachts inderdaad een nadeel. Heb zelf een 808m die nu weer acht GP2600's aan het volgooien is. Maar ik kan er wel naast slapen. :+ (Tja, ik heb niet echt een dag/nacht ritme meer). Ik kan probleemloos een hele nacht wakker zitten en overdag slapen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ook een Maha MH-C9000 (zowel thuis als op kantoor), de nadelen die ik kan verzinnen zitten 'm meer in de triviale zaken eromheen dan in hoe het apparaat me als lader bevalt. Hij is relatief groot en slecht verkrijgbaar in NL (alhoewel daar verbetering in zit).

Ik heb mijn keuze gemaakt naar aanleiding van eerder in dit topic genoemde reviews te vinden (alsmede de via Google te vinden vergelijken), waar de La Crosse en de Maha tegenover elkaar gezet worden.

De belangrijkste verschillen die daaruit naar voren kwamen is dat de La Crosse als "voordeel" heeft dat 'ie per channel een klein display heeft waar je relevante waardes op kunt aflezen, terwijl je voor de Maha op het algemene display alleen de waarden van 1 slot tegelijk kunt uitlezen. Daar staat tegenover dat de leesbaarheid van de Maha onder alle omstandigheden subliem is, waar dat voor de La Crosse nogal eens schijnt tegenvalt.

Ook de bediening van Maha is veruit superieur boven die van de La Crosse. Nou zou dat scherm me een worst zijn, maar die manier waarop je met een paar klikken eigenlijk alle programma's in kunt stellen is inderdaad erg prettig (je propt de batterij erin, kiest het gewenste programma en wordt automatisch om evt. relevante waarden gevraagd). Dat was voor mij doorslaggevend - en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:52

The_Scarabial

MTB for life!

Ik ben ook beetje aan het kijken voor een setje batterijen erbij. Nu zat ik op de GP site te neuzen en kwam ik deze quote tegen:
"Altijd in het stopcontact, Altijd volle batterijen":
Hét PowerBankconcept! Simpelweg het ene setje gebruiken en het ander in de GP PowerBank laten zitten. Zodra het ene setje leeg is, wisselt u ze gewoon om. Op deze manier hoeft u nooit te wachten tot u batterijen vol zijn geladen, want ze staan altijd voor u paraat.
Nu vroeg ik me af of dit wel echt goed is voor de batterijen. Wat zijn de ervaringen hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
The_Scarabial schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:27:
Ik ben ook beetje aan het kijken voor een setje batterijen erbij. Nu zat ik op de GP site te neuzen en kwam ik deze quote tegen:

[..verhaaltje over druppelladen...]

Nu vroeg ik me af of dit wel echt goed is voor de batterijen. Wat zijn de ervaringen hier mee?
Dat hangt er een beetje vanaf met welke stroom dat druppelladen / (trickle charging) gebeurt. Normaal gesproken is volgens mij een stroom tot 5% van de nominale capaciteit voor moderne batterijen geen probleem. Als je op dit moment nieuwe batterijen wil kopen, adviseer ik om toch te kijken voor GP ReCyko, Sanyo Eneloop, Ansmann MaxE of een ander merk. Die hoef je niet in de lader te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Idd, want alhoewel de batterijen het niet erg vinden, wordt je energierekening er minder vrolijk van (vergelijkbaar met 't in het stopcontact laten zitten van je telefoonlader). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Thnx. voor de tips, zal eens wat meer lezen over die Recyko gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

jongens ik zit met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden heb ik 4 GP 2700mAh batterijen gekocht die ik altijd netjes ontladen en geladen heb. Er zit een lader bij die in 2 uur klaar is met laden. Nou ben ik op vakantie geweest en heb elke dag die batterijen moeten opladen. Ik heb ze vaker helemaal leeggelaten en weer opgeladen. Is dat normaal? ik schiet nog geen 50 foto's ermee en het de batterijen zijn leeg.

Vreemd genoeg heb ik het ook met mijn HAMA 2500 mAh batterijen, die ook een soortgelijke lader heeft. Ik heb uit alle ellende maar een nieuw setje GP2700mAh gekocht met een lader die er 8 uur over doet. Ik weet niet echt of het kwaad kan om je batterijen binnen 2 uur opgeladen te hebben, dat het teveel is ofzo. Maar het lijkt beter te zijn met deze nieuwe batterijen....

Ik gebruikte de oude GP en HAMA batterijen niet veel maar laat ze wel vaak genoeg helemaal leeglopen en weer opladen. wat kanhet nog meer zijn?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:17:
jongens ik zit met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden heb ik 4 GP 2700mAh batterijen gekocht die ik altijd netjes ontladen en geladen heb.
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met netjes ontladen en opladen, opladen is prima, maar ontladen is niet iets wat je te vaak moet willen doen als het om NiMH batterijen gaat. Zie ook de do's en don'ts specifiek voor je eigen type batterijen in deze grid, misschien kun je daar iets uit afleiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Deathchant schreef:
jongens ik zit met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden heb ik 4 GP 2700mAh batterijen gekocht die ik altijd netjes ontladen en geladen heb...

...Is dat normaal? ik schiet nog geen 50 foto's ermee en het de batterijen zijn leeg...

Vreemd genoeg heb ik het ook met mijn HAMA 2500 mAh batterijen, die ook een soortgelijke lader heeft....

...Ik heb uit alle ellende maar een nieuw setje GP2700mAh gekocht met een lader die er 8 uur over doet.

...Maar het lijkt beter te zijn met deze nieuwe batterijen....

Ik gebruikte de oude GP en HAMA batterijen niet veel maar laat ze wel vaak genoeg helemaal leeglopen en weer opladen. wat kanhet nog meer zijn?
Veroudering van de prut in de accu's.

Met nieuwe 'normale' NiMH's ga je over een paar jaar hetzelfde beleven. De laders zullen het wel goed blijven doen, maar de accu's verouderen echt wel.
Ik ben trouwens zeer benieuwd hoe Eneloop & Co zich houden na een paar jaar gebruik...

Lees er over in dit topic m.n. op pagina 29, er is genoeg over gepost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:22:
[...]

Laten vallen is ongeveer het slechtste wat je kunt doen met accu's en batterijen. Volgens mij de voornaamste reden voor vroegtijdig disfunctioneren van die dingen.
Volgens mij maakt dat geen reet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:14:
[...]
Volgens mij maakt dat geen reet uit.
Je denkt niet dat door een val veroorzaakte (haar)scheurtjes in de materialen de werking negatief beinvloeden? "Gewone" niet oplaadbare batterijen heb ik na een lichte val wel volkomen dood gezien, waarschijnlijk door breuk in de koolstofstaaf. Wellicht zijn de metaallegeringen in NiMh's beter tegen schokken bestand, maar ik neem toch maar liever geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

netjes ontladen, misschien zeg ik het verkeerd....ik laat ze altijd helemaal leeglopen, door ze bijvoorbeeld in mijn gameboy te doen en dan te spelen totdat de gameboy uitgaat.

Maar die NiMH oplaadbare batterijen heb ik ook al 3 jaar.....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:24:
netjes ontladen, misschien zeg ik het verkeerd....ik laat ze altijd helemaal leeglopen, door ze bijvoorbeeld in mijn gameboy te doen en dan te spelen totdat de gameboy uitgaat.
Ja, da's om dezelfde reden niet best, dus daar heb je wel min-of-meer je antwoord. Uit die grid, onder het kopje "discharge":
Avoid too many full cycles because of wear. Use 80% depth-of-discharge.
NiMH has higher energy density than NiCd at the expense of shorter cycle life.
Kortom: eigenlijk kun je ze juist beter niet elke keer helemaal netjes leeg gebruiken, voor een NiMH is dat niet nodig (die hebben geen/nauwelijks last van het memory-effect, terwijl de batterij er bepaald niet beter van wordt). :)
Maar die NiMH oplaadbare batterijen heb ik ook al 3 jaar.....
Tja, dat zegt op zich niet zo veel. Een batterij kan veel langer meegaan, het aantal cycles is in principe bepalend. Als je ze elke dag, elke week oplaad of elke maand oplaad maakt dus nogal verschil. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
Ah, een batterij ervaring topic. Nice. Kan ik m'n ei even kwijt.

Ik heb namelijk vrij lang gelden een setje GP's gekocht. Helaas weet ik niet meer exact wanneer, maar ze zijn toch zeker wel een jaar/ anderhalf jaar oud. Ik weet niet wat de levensduur van deze baterijen is, maar ze willen niet meer opladen. Ik heb twee laders. Eén druppellader en een originele van GP. Ik doe de batterijen en 's avonds in (rond 10 uur) en haal ze er 's ochtends weer uit (rond 8 uur). Daarna gaan ze in m'n camera of mijn Logitech muis en na een dag zijn ze weer leeg. Ik heb het idee dat ze af zijn, maar ik heb ze naar mijn mening nog lang geen 1000x opgeladen.

In het verleden kon ik een heel geheugenkaartje (2gb) volschieten met 1 set batterijen.
Dat lukt met de GP's niet meer.

Ik heb toen maar eens een nieuw setje oplaadbare baterijen gekocht. Dat was een jaar geleden. Dit is een setje van Duracell. Daar ben ik ook niet tevreden over, want deze vertonen nu al dezelfde kuren als de GP's.

En sinds kort heb ik een setje van Ansmann, omdat deze goed getest was door de Consumentenbond in juli 2006. Deze bevallen me tot nu toe prima. Ik kan eindelijk weer een geheugenkaartje volschieten zonder de baterijen te hoeven vervangen.

Maar de grote vraag is of mijn GP batterijen echt af zijn, of dat het tijd wordt voor een nieuwe lader?
Hierbij maar even een foto van de collectie:

Afbeeldingslocatie: http://www.rimave.nl/image/battie.jpg

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
rimave schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 11:50:
Ik heb namelijk vrij lang gelden een setje GP's gekocht. Helaas weet ik niet meer exact wanneer, maar ze zijn toch zeker wel een jaar/ anderhalf jaar oud. Ik weet niet wat de levensduur van deze baterijen is, maar ze willen niet meer opladen.
...
Maar de grote vraag is of mijn GP batterijen echt af zijn, of dat het tijd wordt voor een nieuwe lader?
Misschien wel, misschien niet.
De enige manier om daar achter te komen is door ze een paar rondjes te laten meedraaien in een lader met een refresh programma (herhaaldelijk ontladen/opladen).
Die GP powerbank smart heb ik ook nog, maar gebruik ik niet meer. Ik vond hem onbetrouwbaar en heb hem vervangen door de IPC-1, waarover in dit topic veel te lezen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 31-07-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Heb nu de ReCyKo van GP gekocht en ze doen het al 100x beter dan mijn oude VARTA batterijen, die na 1x met de zoom van de camera te spelen het al weer opgaven. Nu op 1 setje al ruim 300 plaatjes geschoten, wat ik normaal met de VARTA's niet meer kon doen.
Tot nu toe dus erg tevreden over die ReCyKo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Scarabial schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 10:17:
Heb nu de ReCyKo van GP gekocht en ze doen het al 100x beter dan mijn oude VARTA batterijen, die na 1x met de zoom van de camera te spelen het al weer opgaven. Nu op 1 setje al ruim 300 plaatjes geschoten, wat ik normaal met de VARTA's niet meer kon doen.
Tot nu toe dus erg tevreden over die ReCyKo's.
met welke lader, als ik vragen mag? Ook een van GP? Ik vraag me af of het ook lekker werkt met de v600c, het is voor in een 580ex II!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

De lader die erbij zat. Volgens mij deze: Afbeeldingslocatie: http://www.gprecyko.com/en/images/AR01-os.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb eens even gezocht maar die ReCyko lader is er in twee uitvoeringen. Een 'snelle' (6 uur; 380mA) en een langzame (14 uur; 180mA).
In de specificaties van de Recyko batterijen zie ik nergens staan hoe snel je ze mag opladen.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 19:16:

met welke lader, als ik vragen mag? Ook een van GP? Ik vraag me af of het ook lekker werkt met de v600c, het is voor in een 580ex II!
Ik zie dat die v600c oplaadt met max 7000mA ( :? ) Dat lijkt me eigenlijk voor geen enkele accu goed. Als ik zie hoe warm ze bij mij al worden met 1000mA. Niet aan te raden volgens mij.

Bronnen (PDF):
V800c manual
ReCyko charger (slow)
ReCyko charger (quick)

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 09-08-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke, dan kan ik die dus beter kopen! 7000 mA klinkt niet echt gezond :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 14:59:
oke, dan kan ik die dus beter kopen! 7000 mA klinkt niet echt gezond :S
Nee, als je al een nieuwe lader wil kopen, zou ik nooit meer een 'domme' lader kopen. Als je dit topic doorleest zie je dat er aantal goede, intelligente laders op de markt zijn.
Zelf heb ik de laatste 10 jaar zeker 6 verschillende merken/modellen in mijn bezit gehad en de laatste (Voltcraft IPC-1) is de enige en eerste die echt goed bevalt. Door het display dat erop zit per individueel aangestuurde laadschacht, kun je meekijken wat het ding precies doet. Verder is de flexibele programmakeuze (laden/ ontladen/ refresh) met zelf in te stellen stroomsterkte (200mA-1800mA) ideaal.
Met de refreshfunctie kun je oude accu's weer opfrissen en je krijgt de daadwerkelijke capaciteit te zien.

Met deze mening ben ik niet de enige, zoals je kunt lezen als je dit topic doorneemt. Uiteraard zijn er meer goede laders, vooral de Maha MH-C9000 lijkt me een erg mooi ding:
Roelant in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
(De LaCrosse die hier genoemd wordt is dus identiek aan de IPC-1)
/samenvatpost :P

Als toevoeging wil ik me nog even aansluiten bij de positieve verhalen over de Eneloop&Co's.
Een tijdje terug heb ik een setje Panasonic Infiniums gekocht en die gebruik ik in mijn Powershot A720IS. De resultaten vind ik geweldig! Ik heb nog geen precieze benchmark uitgevoerd maar ze gaan veel langer mee, ondanks de lagere nominale capaciteit (2100mAh). De Powershot heeft namelijk de hebbelijkheid om al vrij snel de batterijen als 'leeg' te beoordelen, terwijl ze dat nog niet zijn. Dus als mijn camera zichzelf heeft uitgeschakeld en ik haal bijvoorbeeld mijn GP2700's eruit, dan blijkt dat ze nog gewoon 1.22V doen met 100mA ontlaadstroom; nog lang niet leeg dus.
De nieuwe hybride accu's hebben blijkbaar een globaal hogere spanning over het gehele ontlaadtraject.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 11-08-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk007 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:14:
[...]

Nee, als je al een nieuwe lader wil kopen, zou ik nooit meer een 'domme' lader kopen. Als je dit topic doorleest zie je dat er aantal goede, intelligente laders op de markt zijn.
Zelf heb ik de laatste 10 jaar zeker 6 verschillende merken/modellen in mijn bezit gehad en de laatste (Voltcraft IPC-1) is de enige en eerste die echt goed bevalt. Door het display dat erop zit per individueel aangestuurde laadschacht, kun je meekijken wat het ding precies doet. Verder is de flexibele programmakeuze (laden/ ontladen/ refresh) met zelf in te stellen stroomsterkte (200mA-1800mA) ideaal.
Met de refreshfunctie kun je oude accu's weer opfrissen en je krijgt de daadwerkelijke capaciteit te zien.

Met deze mening ben ik niet de enige, zoals je kunt lezen als je dit topic doorneemt. Uiteraard zijn er meer goede laders, vooral de Maha MH-C9000 lijkt me een erg mooi ding:
Roelant in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

(De LaCrosse die hier genoemd wordt is dus identiek aan de IPC-1)

/samenvatpost :P
waarschijnlijk koop ik de Voltcraft bij Conrad. Bedankt voor het advies!! De refreshfunctie lijkt me wel wat, ik heb veel batterijen die niet meer leveren wat ze vroeger deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

...De refreshfunctie lijkt me wel wat, ik heb veel batterijen die niet meer leveren wat ze vroeger deden...
Hoe oud zijn die batterijen? Hoe vaak zijn ze opgeladen?
De prut in de batterijen heeft niet het eeuwige leven. Door ouderdom vervalt de energie opname en afgifte, en de celspanning daalt.
Reanimeren heeft vaak weinig zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:01:
[...]
waarschijnlijk koop ik de Voltcraft bij Conrad.
Conrad geeft t/m 31-08-2008 10% korting op het hele assortiment (minimum bestelbedrag € 20,-). Mocht je geen kortingscode hebben, dan mag je de mijne wel gebruiken (stuur maar een DM).

"Eneloops" verkopen ze ook per 8 daar, wat per stuk voordeliger uitpakt dan per 4, maar daar moet je even naar zoeken (art.nr. 252208), anders zie je waarschijnlijk alleen de 4-packs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:54:
[...]

Hoe oud zijn die batterijen? Hoe vaak zijn ze opgeladen?
De prut in de batterijen heeft niet het eeuwige leven. Door ouderdom vervalt de energie opname en afgifte, en de celspanning daalt.
Reanimeren heeft vaak weinig zin...
Ook temperatuur en een verkeerde laad actie kan is nadelig voor de levensduur van de accu. Ik heb een 'intelligente' lader die een enkele keer vergeet om op tijd af te schakelen. De accu's zijn dan heet als je ze uit de lader haalt, en daarna worden die accu's nooit meer de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:07:
[...]

Conrad geeft t/m 31-08-2008 10% korting op het hele assortiment (minimum bestelbedrag € 20,-). Mocht je geen kortingscode hebben, dan mag je de mijne wel gebruiken (stuur maar een DM).

"Eneloops" verkopen ze ook per 8 daar, wat per stuk voordeliger uitpakt dan per 4, maar daar moet je even naar zoeken (art.nr. 252208), anders zie je waarschijnlijk alleen de 4-packs.
bedankt! Ik stuur je tegen die tijd even een DM. Ik denk zoiezo dat je van een "slimme" lader meer plezier hebt dan van een "domme" GP. Ik wil ook niet weten hoe heet die accu's worden! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20:08
Iemand nog ervaringen met dat vapextech spul? De prijs is wel erg aantrekkelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:53:
Iemand nog ervaringen met dat vapextech spul? De prijs is wel erg aantrekkelijk.
Minimaal redelijk en prijs/kwaliteit okee.
Ik heb een paar jaar geleden 2 setjes gekocht en allebei nog in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb net via de website een bestelling gedaan. Is alleen wat primitief want ik wacht nog op een mailtje voor betaling enzo. Als die dingen zich als gewone oplaadbare batterijen goed gedragen is het, voor die prijs, al een prima deal. Als ze na 6 maanden nog lading hebben vastgehouden is dat alleen maar mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over primitief gesproken. Ik heb een IPC-1 besteld via Conrad, met 8 eneloops en een doosje. Heb ik een account aangemaakt en besteld enzo, heb ik geen mogelijkheid tot Ideal. Dus toch maar overgemaakt. Krijg ik geen ontvangsbevestiging. Dus ik bellen. "Mevrouw, er is helemaal geen order geplaatst". En net krijg ik een ontvangsbevestiging van een andere versie van de VC-1 die ik niet heb besteld. Ik baal er wel van. Betaal je 80 euro, kun je tot maandag wachten omdat ze te lui zijn om even te zoeken naar de juiste betaling en order! Ik weet ook wel dat het vrijdagmiddag is, maar klantvriendelijk vind ik echt anders! En ik kan me niet voorstellen dat het aan mij ligt, je kijkt wel uit :D En de verzendkosten, zie ik die nog terug? We zullen zien!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och, als je met meerdere personen op 1 adres woont deel je 1 account.

Als persoon 1 al een account heeft en persoon 2 maakt er een aan, dan krijgt persoon 2 account 1, maar dan met zijn eigen mailadres :X

Anyway, op dezelfde manier heeft een huisgenoot dus afgelopen week mijn account weer teruggekaapt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 04:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 04:23:
Och, als je met meerdere personen op 1 adres woont deel je 1 account.

Als persoon 1 al een account heeft en persoon 2 maakt er een aan, dan krijgt persoon 2 account 1, maar dan met zijn eigen mailadres :X

Anyway, op dezelfde manier heeft een huisgenoot dus afgelopen week mijn account weer teruggekaapt
sorry, maar da's toch gewoon slecht? Na mijn vorige post lijkt het net of ik een enorme kluns ben geweest met bestellen, maar dat is niet zo. Maar hoe moeilijk is het om een duidelijke site te maken? Ik hoop wel dat het goed komt, ze hebben nu 85 euro van me, en ik wil graag mijn lader hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is inderdaad slecht.

Anyway, bellen werkt beter bij Conrad dan mailen. Aan de telefoon geven ze zelfs toe dat ze dat mailadres nooit bekijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Vaag. Is het ding niet bij bepaalde winkels gewoon te koop? Ik zit ook aan de IPC te denken maar heb weinig trek in een slechte ervaring met een webwinkel ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:00:
Vaag. Is het ding niet bij bepaalde winkels gewoon te koop? Ik zit ook aan de IPC te denken maar heb weinig trek in een slechte ervaring met een webwinkel ;)
ach jongens, wat zal ik erover zeggen? Net Conrad gebeld, lang moeten wachten (is nog een 0900 nummer ook) maar wel keurig geholpen. Ik vind hier wel dusdanig veel fout gaan dat ik voor de volgende eneloops verder ga zoeken naar een andere winkel. Dus wil je op safe spelen BeQuiteAndDrive, dan moet je ff verder zoeken ben ik bang. Deftones fan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Def...wat-tones??? ;) :P

Anyhoe, ik geloof heus dat het goed afgehandeld wordt door Conrad, maar er zijn vast meerdere winkels die deze lader verkopen toch? <-- algemene vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:30:
[...]

ach jongens, wat zal ik erover zeggen? Net Conrad gebeld, lang moeten wachten (is nog een 0900 nummer ook) maar wel keurig geholpen. Ik vind hier wel dusdanig veel fout gaan dat ik voor de volgende eneloops verder ga zoeken naar een andere winkel. Dus wil je op safe spelen BeQuiteAndDrive, dan moet je ff verder zoeken ben ik bang. Deftones fan? :P
Ik heb mijn eneloops een half jaar geleden gewoon bij de Combi (Amersfoort) gekocht. Ik neem aan dat ze die nog steeds wel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:42:
Def...wat-tones??? ;) :P

Anyhoe, ik geloof heus dat het goed afgehandeld wordt door Conrad, maar er zijn vast meerdere winkels die deze lader verkopen toch? <-- algemene vraag :)
ja van dat liedje :P

Ja is ook zo, hoor. Maar Conrad leek me goedkoop. Maar dat valt dus tegen. Door die fout heb ik gewoon 6,95 verzendkosten mogen lappen, en dan die 0900 lijn is ook niet goedkoop. Maar goed, ik ben wel benieuwd of die lader inderdaad zo lekker werkt als ze hier beweren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:00:
Geen idee. Verder slaap ik of werk ik onder de openingstijden van zulk soort winkels en daarbij heb ik een hekel om door winkelstraten te moeten lopen, dus heb heb ik hem mooi via internet besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
M'n vapex batterijen zijn binnen. Wel een bestelproces uit 't jaar lang geleden maar het lijkt goed spul te zijn. Meteen uit de verpakking lijken ze al vol te zijn. Nette doosjes erbij, ziet er veelbelovdend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02
Hier in het bezig van zowel maxcell 3200's als de vapex 2700's.
Ik gebruik ze voor mijn metz 45 ct1 flitsers. Daar gaan er 6 van in per flitser.
Het valt me op dat de maxcell's wat minder vermogen afleveren: het duurt langer voordat ik weer kan flitsen. Ook lijken ze eerder leeg te zijn en ze worden warmer.
Over de vapex ben ik zeer tevreden. Ze worden minder warm en laden mijn flitser flink rapper op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3200 mAh is dan ook puren oplichterij als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:09:
M'n vapex batterijen zijn binnen. Wel een bestelproces uit 't jaar lang geleden maar het lijkt goed spul te zijn. Meteen uit de verpakking lijken ze al vol te zijn. Nette doosjes erbij, ziet er veelbelovdend uit.
en wel ff laten weten hoe ze bevallen hé? Ik ben benieuwd!
Heb je ze soms hier besteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 19:00:
3200 mAh is dan ook puren oplichterij als je het mij vraagt
er staat ook MAX 3200 mAh, maar vraag me af of ze de helft halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:39:
[...]

en wel ff laten weten hoe ze bevallen hé? Ik ben benieuwd!
Heb je ze soms hier besteld?
Inderdaad, daar besteld. Wel apart, bestelproces daar is nog totaal handmatig dus het duurt ff voordat ze binnen zijn.
Uit de verpakking lijkt er wel wat prik in te zittne maar da's net genoeg voor anderhalve flits. Paar uurtjes in de lader en ze zijn opgeladen. Recycle tijd met m'n sb-600 is echt erg rap. Eerste indruk, goed spul voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 07:19:
[...]

Inderdaad, daar besteld. Wel apart, bestelproces daar is nog totaal handmatig dus het duurt ff voordat ze binnen zijn.
Uit de verpakking lijkt er wel wat prik in te zittne maar da's net genoeg voor anderhalve flits. Paar uurtjes in de lader en ze zijn opgeladen. Recycle tijd met m'n sb-600 is echt erg rap. Eerste indruk, goed spul voor weinig geld.
ach, fijn om te horen! ;) Ze zijn lekker goedkoop ook! Wel grappig dat die site nog helemaal handmatig werkt! Misschien verdienen ze een shopreview? :P

Ik heb vandaag een mailtje gehad van Conrad met de aangepaste bestelling, en hij is ook verstuurd. Netjes tracktrace erbij enzo, en nu moet ik hem binnen 2 werkdagen krijgen. Ik ben benieuwd! De IPC-1 lijkt me dus echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

savale schreef:
er staat ook MAX 3200 mAh, maar vraag me af of ze de helft halen :P
Als je geluk hebt...
Eneloops zijn gegarandeerd 1900mAh.

Ik heb al mijn oude NiMH's bij de KCA gedaan (10 setjes!). Heb nu 3 setjes Eneloops, en die geven me het 'oplaadbare batterijen vertrouwen' van de NiCd's weer terug. Gewone NiMH's zijn een ramp: verliezen te snel hun lading, de spanning is iets te laag en stort in onder belasting.
De nieuwe Hydride NiMH's zijn erg goed: houden de lading lang vast, blijven erg lang boven de 1.25V, kunnen in de 1 uurs lader, en kunnen zwaar belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Voor wie helemaal uit z'n dak wil gaan met een lader voor Li-Ion/LiPo/NiCD/NiMH/Pb accu's is dit misschien wel wat: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15225 :)

Is te programmeren via USB, maar zonder batterijhouders, dus lijkt me wel wat specialistisch.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

ik heb de IPC1 binnen! Eerste indruk is heel goed; stevig product! Duidelijke gebruiksaanwijzing, en het tasje is ook zeer netjes. En ben hem nu aan het testen met de 2500 mah accu's en daarna de Eneloops. En ik ben benieuwd of het werkt. De functietoetsen zijn ook erg handig, maar ik moet nog even wennen!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Die Maxcell batterijen zijn echt troep...
Ik heb de afgelopen weken 5 soorten nieuwe Ni-Mh AA batterijen getest door ze met twee Maha C9000 laders (inderdaad mooi ding) 12 keer met 1 ampère te laden en ontladen. Vervolgens van elke batterij het beste resultaat gepakt, en deze gemiddeld. Resultaat:

Powerex 2700: 2506 mah
Sanyo 2700: 2504 mah
GP 2700: 2325 mah
Strength 2950: 1885 mah
Maxcell 3200 mah: 829 mah

Strength is een goedkoop merk, en doet het best aardig. Maxcell moge duidelijk zijn. GP is ook maar matig.

Verder heb ik ook nog paar low self-discharge batterijen getest:

GP Recyko 2050: 2134 mah
Imedion 2100: 2027 mah
Eneloop 2000: 1917 mah

hier is de GP de beste, maar na 12 keer laden en ontladen was deze ongeveer 5% van zijn capaciteit verloren, veel meer dan alle andere (max 2%). Na 12 cycles was de GP slechter dan de imedion na 12. Hoe dit komt weet ik niet.

Die vapex batterijen kunnen ook niet waar zijn. Volgens de vapox site hebben ze na 2 jaar nog 80% van hun lading. Kunnen dus geen normale Ni-Mh zijn. Maar low self discharge batterijen hebben bij lange na geen 2900 mah......

[url=http://sk.nkon.nl]

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Damn, zelfs de 'top' zit nog bijna 10% onder de beloofde capaciteit dus? Even afgaande op je eerste overzichtje...

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Dat is met laden en ontladen van 1A.

De standaard is laden met 0,1C en ontladen met 0,1C, dan krijg je betere resultaten (maar heb ik nog niet gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
A_K schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 22:25:
Die vapex batterijen kunnen ook niet waar zijn. Volgens de vapox site hebben ze na 2 jaar nog 80% van hun lading. Kunnen dus geen normale Ni-Mh zijn. Maar low self discharge batterijen hebben bij lange na geen 2900 mah......
Nee dat is gewoon nonsensikale reclamepraat. Men gaat er waarschijnlijk gewoon van uit dat niemand dit soort dingen test. Wie gaat er nu accu's 2 jaar op de plank leggen bij wijze van test?

* joopv heeft ook een MH-C9000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Site is sowieso beetje triest als ik zo wat dingen lees. Ze kunnen batterijen amper spellen, snelladers die er 6 uur over doen, compleet onleesbaar, achterhaald en incorrect "alles over batterijen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Vandaag 2* IPC-1L binnengekregen, besteld via Conrad.
Hebben andere IPC-1L eigenaars ook diezelfde fout in de manual bij de testfunctie?
Ben momenteel al mijn AA's er even door aan het jassen, (en dan zijn er nogal wat en ik merk dat sommige batterijen in slechte staat verkeren, met gescheurde omhulsels, een enkele mist het plaatje rondom de pluspool enz...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee, ik heb de manual niet gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
A_K schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 00:41:
Site is sowieso beetje triest als ik zo wat dingen lees. Ze kunnen batterijen amper spellen, snelladers die er 6 uur over doen, compleet onleesbaar, achterhaald en incorrect "alles over batterijen"...
Dat kan wel zijn maar de bestelling ging goed en de batterijen zijn, tot nu toe, prima in orde en dat voor een nette prijs. M'n sb-600 is echt veel sneller weer schietklaar
Voor dergelijke prijzen bij een goed produkt zie ik wel wat spelvauden over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 07:33:
[...]

Dat kan wel zijn maar de bestelling ging goed en de batterijen zijn, tot nu toe, prima in orde en dat voor een nette prijs. M'n sb-600 is echt veel sneller weer schietklaar
Voor dergelijke prijzen bij een goed produkt zie ik wel wat spelvauden over het hoofd.
bij mij ging het dus niet héél vlotjes, maar het ding zelf is echt super!

Ik ben geen techneut (vrouw hé ;) ) maar ik vind het een superding. Ik moet er alleen wel op letten de mode toets meteen binnen 8 seconden in te drukken. Anders moet je ze er allemaal weer uithalen. De eerste keer wilde ik alles laden op 100 mah, maar dat duurde veel te lang. Daarna heb ik refresh charge gekozen (500 mah), en nu zijn de bijgeleverde conrad 2500 mah accu's klaar, op één na. Dat heeft ongeveer een kleine 24 uur geduurd. Ik vraag me trouwens af of de stand refresh charge niet schadelijk is. De accu's worden steeds geladen en ontladen tot er niks meer bij kan, is dat niet schadelijk? Verder vind ik het tot nu toe top, alleen heb ik dus pas één setje getest, door mijn eigen instellingsfout. :9

@ dodge, _911, welke fout bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Als ik het goed begrijp heb je een IPC-1L en vapex en/of conrad batterijen? Misschien leuk om te te testen en te posten hoeveel mah ze doen?

Herhaald opladen en ontladen kan weinig kwaad, meer dan 0,2% van hun capaciteit raken ze niet kwijt per cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Voor verse batterijen is het een goed idee om ze inderdaad een paar rondjes in de refresh molen te laten draaien, omdat ze dan pas hun maximale capaciteit halen.
Daarna is het verstandiger om ze elke keer gewoon op te laden. Hooguit eens in de paar maanden een discharge/charge cyclus.
NiMH hoeven niet elke keer helemaal ontladen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Heb zelf 8 soorten nieuwe batterijen rondjes laten draaien, maar er waren maar paar merken die een toename hadden, en deze was maar aantal procent. Niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:46
Ik zag deze week pas dat GP een lader heeft om 4 batterijen in 15minuut vol te laden...dat gaat best hard moet ik zeggen :)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas geleden een GP powerbank S350 inclusief 4x2500 mAh voor m'n neefje z'n draadloze ps2 controller gekocht. Simpel ding en daarom ideaal voor kinderen, de 2500 mAh batterijen laden daarin op in 18,5 uur wat snel genoeg is. Het voordeel is dat de lader de batterijen vol "druppelt" met 160 mA en je de batterijen op die manier nooit kunt overladen of anderszins overbelasten en daardoor lang meegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
@Devian
7A doet dat ding... Ongezond veel lijkt mij.

Overigens doet ie dat alleen bij 2 batterijen, bij 4 AA's gaat het met 4A en duurt het dus langer

[ Voor 3% gewijzigd door A_K op 30-08-2008 21:45 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.