[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 9 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.870 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
dodge_911 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:37:
Vandaag 2* IPC-1L binnengekregen, besteld via Conrad.
Hebben andere IPC-1L eigenaars ook diezelfde fout in de manual bij de testfunctie?
Waarschijnlijk dezelfde fout als bij de IPC-1 (non-L), namelijk dat je volgens de NL handleiding de batterijen eerst geheel zou moeten ontladen en vervolgens opladen, om de capaciteit te bepalen 8)7
Gelukkig staat het in het GB deel bijvoorbeeld wel goed (andersom). Knullig foutje, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Devian schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:06:
Ik zag deze week pas dat GP een lader heeft om 4 batterijen in 15minuut vol te laden...dat gaat best hard moet ik zeggen :)
Ja, gaat ook hard met het aantal te verwachten lifecycles (en niet in positieve zin) van betreffende batterijen dan. :+

Overigens kan elke hier in dit topic genoemde lader (zoals de Maha of Voltcraft) dat ook, gewoon een laadspanning van 2000mAh instellen. Dan gaat het wel snel ja. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Roelant schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:20:
[...]
Overigens kan elke hier in dit topic genoemde lader (zoals de Maha of Voltcraft) dat ook, gewoon een laadspanning van 2000mAh instellen. Dan gaat het wel snel ja. 8)7
vroeg op de zondagochtend ;)

De IPC-1 ondersteunt een laadstroom van maximaal 1800 mA (maximaal 2 batterijen)
Die gebruik ik overigens nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Hoe lang zou een refresh moeten duren met de IPC1-L?
Ik heb nu een setje Sanyo's inzitten, en dat pruttelt ondertussen al een uur of 40 d'rin.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik van het hitteprobleem van de IPC niets merk.
En de fout in de paper manual : bij de testfunctie wordt de uitleg van de refreshfunctie herhaald ;)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
dodge_911 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:39:
Dat hangt er helemaal vanaf. (Laadstroom, ontlaadstroom, batteriijcapaciteit, batterijconditie)
Hij stopt als de laatste cyclus geen hogere capaciteit tijdens het ontladen heeft opgeleverd vergeleken met de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dodge_911 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:39:
Ik heb nu een setje Sanyo's inzitten, en dat pruttelt ondertussen al een uur of 40 d'rin.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik van het hitteprobleem van de IPC niets merk.
En de fout in de paper manual : bij de testfunctie wordt de uitleg van de refreshfunctie herhaald ;)
welke sterkte heb je ingesteld? Ook 100 mah zoals ik eerst? Dan kan het idd behoorlijk lang duren. Als je geen sterkte instelt bij current kiest ie volgens mij automatisch 100 mah.

Inderdaad A_K, goed idee van dat testen, maar ik ben nog aan het oefenen. Het duurde echt even voordat ik doorhad hoe het ding werkt. Maar nu werkt het ook gewoon prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
We zijn ondertussen een aantal dagen verder. Met de Sanyo's is alles terug goedgekomen, rated @ 2100 mAh en effectief ook een lading omtrent deze capaciteit.. Het lange laden hing dus af van mijn instelling van 'n laadstroom van 0.1A.
Intussen heb ik ook nog een Maha Powerex MH-C9000 bijgekocht, en 16 2700 mah's van Powerex ge-eBayed.

Ondertussen opnieuw 3 setjes AA's aan het laden gezet, Memorex 2500 mAh, GP 2500 mAh en Memorex 2700 mAh, en wat me hier erg aan opvalt (ze staan alledrie nu een 24-tal uur te laden) is dat de maximale capaciteit gemeten via de IPC1-L of de MH-C9000 een heel stuk lager ligt dan de opgegeven capaciteit.
Rond de 1900 mAh voor de 2500 mAh exemplaren, en voor de 2700 mAh exemplaren kom ik niet veel verder, op een enkeling na die 2350 mAh haalt, maar dus ook weer niet de beloofde 2700 mAh. Dat het een +/- 100 mAh zou afwijken van de opgegeven capaciteit kan ik nog begrijpen, maar zo 'n groot verschil?
Ik hoop dat m'n nieuwe Powerex AA's hun capaciteit wel kunnen waarmaken.

Ook heb ik een hele hoop info gelezen op CPF, en daar stel ik vast dat het laden met 0.1A niet echt veel nut heeft, buiten het erg lang te laten duren.
Men raadt er een laadstroom 0.3C of 0.5C aan waarbij C dan voor de capaciteit staat.
Wat zijn de meningen hieromtrent bij mijn mede-batterij-gekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dodge_911 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:34:
We zijn ondertussen een aantal dagen verder. Met de Sanyo's is alles terug goedgekomen, rated @ 2100 mAh en effectief ook een lading omtrent deze capaciteit.. Het lange laden hing dus af van mijn instelling van 'n laadstroom van 0.1A.
Intussen heb ik ook nog een Maha Powerex MH-C9000 bijgekocht, en 16 2700 mah's van Powerex ge-eBayed.

Ondertussen opnieuw 3 setjes AA's aan het laden gezet, Memorex 2500 mAh, GP 2500 mAh en Memorex 2700 mAh, en wat me hier erg aan opvalt (ze staan alledrie nu een 24-tal uur te laden) is dat de maximale capaciteit gemeten via de IPC1-L of de MH-C9000 een heel stuk lager ligt dan de opgegeven capaciteit.
Rond de 1900 mAh voor de 2500 mAh exemplaren, en voor de 2700 mAh exemplaren kom ik niet veel verder, op een enkeling na die 2350 mAh haalt, maar dus ook weer niet de beloofde 2700 mAh. Dat het een +/- 100 mAh zou afwijken van de opgegeven capaciteit kan ik nog begrijpen, maar zo 'n groot verschil?
Ik hoop dat m'n nieuwe Powerex AA's hun capaciteit wel kunnen waarmaken.

Ook heb ik een hele hoop info gelezen op CPF, en daar stel ik vast dat het laden met 0.1A niet echt veel nut heeft, buiten het erg lang te laten duren.
Men raadt er een laadstroom 0.3C of 0.5C aan waarbij C dan voor de capaciteit staat.
Wat zijn de meningen hieromtrent bij mijn mede-batterij-gekken?
Hehe, ik dacht al dat ik echt blond was, toen het 4 dagen duurde ("Is 'ie nou NOG niet klaar?"). Dus nu heb ik de andere 2 setjes op de refresh mode gedaan, 500 mah, dan laadt 'ie ze 1000 mah. Dat ging wel een stuk sneller moet ik zeggen. Om normaal te laden zou ik denk ik zo rond de 500 mah gaan zitten, omdat ik ze bij 1000 mah wel heet vind worden. En dat vind ik toch altijd een beetje eng. Dat de capiciteit veel lager ligt dan de opgegeven waarde, daar sta ik niet heel erg van te kijken. Maar slecht is het wel. We hebben hier duidelijk te maken met een reclametruc.. Dat heb ik ook een beetje met die 2700 mah accu's van GP. Het is dat ik ze niet heb, maar ik geloof er niks van dat ze de 2700 mah ook echt halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:06

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tja...
Eneloop's (2100mAh) zijn gegarandeerd 1900mAh.

Mijn ervaring is dat alle hoog capaciteit NiMH's niet veel beter presteren dan lage capaciteit NiMH's...
Ik heb 1300, 1700, 2300, en 2500mAh NiMH's gehad van verschillende merken, maar de 1700's waren de beste.
Bovendien moet je ze direct na het laden gebruiken om zo veel mogelijk van de capaciteit te gebruiken: hoe hoger de capaciteit, hoe hoger de zelf ontlading en spanningsval.
Voor huis-tuin-keuken gebruik is dit niet te doen - je weet vantevoren nooit wanneer je een foto wilt maken: altijd lege batterijen...
Voor een geplande fotoshoot zijn ze wel aardig bruikbaar.
Al mijn oude gewone NiMH's zijn naar de recycling gegaan, en ben volledig over op Eneloop's.

[ Voor 15% gewijzigd door PvH18 op 03-09-2008 16:32 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
PvH18 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:21:
Bovendien moet je ze direct na het laden gebruiken om zo veel mogelijk van de capaciteit te gebruiken: hoe hoger de capaciteit, hoe hoger de zelf ontlading en spanningsval.
Daar bedacht ik me net nog wat over...
Ik ben nogal hobby'end in de fotografie, en mijn flitsers lusten wel een hoop powah.
3 setjes AA minimaal (vandaar dus ook mijn 3 laders).
Stel nu, ik heb vandaag mijn 3 setjes helemaal versch geladen en heb pas op zaterdag een opdracht. Stop ik ze dan vrijdagavond nog even in de lader om tegen een laag ampérage te laden, om ze 'off te toppen'?

Over Eneloops en dergelijke, die wil ik binnenkort ook nog bij aanschaffen, het gaat me tussen Eneloops of Imedions, die ik dan puur als backupsetjes zou willen gaan gebruiken en om de 4 maanden ofzo eens een refresh & charge.
Ergens in een vak van m'n fototas duwen en hoppa... Ik heb altijd (min of meer) volle reservebatterijen. (als ik eraan denk natuurlijk :9)

En om toch nog wat echt informatiefs aan deze post toe te voegen, heb net mijn oude GP 1800's getest in 'n IPC1-L en deze zijn ook daadwerkelijk 1800 mAh.
Terwijl dat nou net m'n oudste en meest misbruikte cellen zijn 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door dodge_911 op 03-09-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

...Stel nu, ik heb vandaag mijn 3 setjes helemaal versch geladen en heb pas op zaterdag een opdracht. Stop ik ze dan vrijdagavond nog even in de lader om tegen een laag ampérage te laden, om ze 'off te toppen'?...

Ja, dan zijn ze 'vol'.
Gewone NiMH's verliezen na laden de 1e dag 10%, en daarna tot 3% per dag.

...Over Eneloops en dergelijke, die wil ik binnenkort ook nog bij aanschaffen, het gaat me tussen Eneloops of Imedions, die ik dan puur als backupsetjes zou willen gaan gebruiken en om de 4 maanden ofzo eens een refresh & charge...

Dat is niet nodig. Eneloop's en Co zijn na 1 jaar nog 85% 'vol'...

...Ergens in een vak van m'n fototas duwen en hoppa... Ik heb altijd (min of meer) volle reservebatterijen...

Ja, met de nieuwe Hibryde NiMH's hoef je je daarover geen zorgen meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Mensen staar je niet blind op de door de fabrikant opgegeven capaciteit en ook niet op de gemeten capaciteit in een intelligente lader.
Het is namelijk ook een definitiekwestie, omdat het sterk afhankelijk is van de minimale spanning waarbij je apparatuur zichzelf uitschakelt. Zo heb ik een mp3 speler op AA, die zich al bij 1.12V uitschakelt, terwijl dezelfde batterij in mijn IPC-1 vrolijk verder wordt ontladen tot 1.00 V
Mijn ervaring is dat low-self discharge cellen (Eneloop & co) een hogere spanning behouden tot ver in de ontlaadcurve. Dit in vergelijking met normale NiMH's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Al in het HK "Heb je iets nieuws" topic gepost, maar hier is het toch iets beter op z'n plaats... :)

Pas op, batterijengekte hieronder :P

Gisteren gearriveerd...

Ansmann AAA-batterijen 1000mAh & Ansmann AA-batterijen 2850mAh

Afbeeldingslocatie: http://www.aabatterijen.nl/images/big/ansmann1000.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ansmann.nl/estore/uploadimages/170889.jpg

XCell AAA-batterijen 1000mAh

Afbeeldingslocatie: http://www.aabatterijen.nl/images/big/xcell_1000.jpg

Vandaag gearriveerd...

2x Energizer Ultimate Lithium AAA-batterijen (niet oplaadbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.wilkinsonplus.com/content/ebiz/wilkinsonplus/invt/0254183/0254183_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.wilkinsonplus.com/content/ebiz/wilkinsonplus/invt/0254183/0254183_m.jpg

2x Energizer Ultimate Lithium AA-batterijen (niet oplaadbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.argos.co.uk/wcsstore/argos/images/118-9803954SPA68UC346351M.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.argos.co.uk/wcsstore/argos/images/118-9803954SPA68UC346351M.jpg

4x Eneloop AAA-batterijen 800mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2520/2520/252044_BB_02_FB.EPS.jpg

4x Eneloop AA-batterijen 2000mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2520/2520/252004_BB_01_FB.EPS.jpg

Conrad Energy Lithium 900mAh 9V blok (niet oplaadbaar)

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/6000_6999/6500/6500/6506/650630_LB_00_FB.EPS.jpg

4x Conrad Endurance AA-batterijen 2100mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2510/2510/251050_BB_00_FB.EPS.jpg

4x Conrad Endurance AAA-batterijen 800mAh

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2500/2510/2510/251010_BB_00_FB.EPS.jpg

En om het allemaal in te laden enzo, een Voltcraft Charge Manager 2015:

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2000/2020/2020/202015_LB_00_FB.EPS.jpg

Die XCell AAA 1000mAh batterijen heb ik gisteren in een Hapé snellader bijgeladen tot volle capaciteit, maar vandaag heb ik ze dus in de Voltcraft gestopt voor een check-cyclus (ontladen gevolgd door laden), met de volgende resultaten:

1x 993mAh
1x 1104mAh
1x 1149mAh
1x 1214mAh

Eentje iets onder de rated capacity, maar de andere drie 10%, 15% en 20% erboven! Netjes!

Ik ben nu de Ansmann AAA 1000mAh batterijen in een ontlaad-laad cyclus aan het doen, morgen eens kijken of de 1000mAh capaciteit ook gehaald wordt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Toff

Toff

FP ProMod
Beetje overdone, al die foto's (en ze zijn niet eens zelfgemaakt). Zeker die niet-oplaadbare batterijen laten mijn hart niet sneller kloppen.
Je ervaringen met de Voltcraft CM zijn weer wel erg welkom. Overigens loont het om de gemeten waarden per accu eens vast te leggen. Zelf doe ik er wel eens dymo-plakkertjes met de gemeten capacteit op. Een volgende meting geeft dan vaak een behoorlijk ander resultaat (met de IPC-1). Soms zo "erg", dat de slechtste van een setje ineens de beste lijkt te zijn. Zolang de waarden binnen redelijke marges liggen, maak ik me niet zo druk om die cijfertjes iig.

• Henk007
Niet oplaadbare AA/AAA lithiumcellen zijn door de prijs-prestatie verhouding alleen geschikt voor bepaalde niche toepassingen: lage temperaturen en zeer lange bewaartijden (>10 jaar)

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Leuk, nog meer batterijengekken!

20% erboven, ik heb best wel wat testen online gezien, maar meer dan een paar procent erboven heb ik niet gezien.

Dit is de enige AAA test die ik ken: http://www.robertphotoblog.com/home/nimh-batteries/

Oftewel ik vraag me af of je lader wel zo eerlijk meet... Probeer eens hetzelfde, maar dan de batterijen in andere schachten.. Ik heb zelf twee Maha C9000 laders, maar die hebben ook afwijking kwam ik achter. Daarnaast heb ik ook nog nooit zo'n grote variatie (993 tot 1214 mah, ruim 20%) gezien in onderstaande collectie.

overigens heb ik deze besteld, is al onderweg, CBA II, batterijen ontlaad en mooie grafiekjes maak apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.westmountainradio.com/Image/CBAxsmall.jpg

Belooft 10 bit precisie en ontladen tot 40 ampere.. Daar kan ik onderstaande collectie flink mee pesten.
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/testbed_klein.jpg

[url=http://sk.nkon.nl]

Verwijderd

Ja he, nu vraag je erom. Ik zal morgen ook eens mijn hele collectie bij elkaar schrapen >:)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Toff schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:59:
Beetje overdone, al die foto's (en ze zijn niet eens zelfgemaakt).
Sorry, als ik eigen foto's zou gaan maken dan zouden m'n ouders me compleet voor gek verklaren :P
Zeker die niet-oplaadbare batterijen laten mijn hart niet sneller kloppen.
Ja, die horen eigenlijk niet in dit topic thuis nee. Maar goed... you'll survive :)
Je ervaringen met de Voltcraft CM zijn weer wel erg welkom. Overigens loont het om de gemeten waarden per accu eens vast te leggen. Zelf doe ik er wel eens dymo-plakkertjes met de gemeten capacteit op. Een volgende meting geeft dan vaak een behoorlijk ander resultaat (met de IPC-1). Soms zo "erg", dat de slechtste van een setje ineens de beste lijkt te zijn. Zolang de waarden binnen redelijke marges liggen, maak ik me niet zo druk om die cijfertjes iig.
Ja, het is een eerste meting, ik zal ze binnenkort eens opnieuw door een cycle heen halen en kijken hoe het dan gaat. Ik heb nu ook een gewoon stickertje op de batterijen zitten zodat ik kan zien wat ik de 1e keer heb gemeten.

-- Update: ik heb vanochtend de Ansmann AAA 1000mAh uit de lader gehaald. Gemeten capaciteit na een ontlaad-laad cyclus:

1x 1055mAh
1x 1056mAh
1x 1074mAh
1x 1130mAh

De eerste twee zitten erg dicht bij elkaar :)

Ben nu een paar oude batterijen aan het laden, 2x Camelion AAA 1000mAh, waarvan er eentje blijkbaar defect blijkt te zijn, 2x Philips AAA 650mAh uit een DECT telefoon.

-- Edit: die ene Camelion heb ik nu even in een "domme" lader gestoken, die gewoon meteen begint met laden. Heb ergens gelezen dat dat soms helpt bij batterijen die defect lijken te zijn, later vanavond zal ik deze batterij dan weer eens in de Voltcraft proberen.

-- Edit: een vage 9V blok 280mAh doet na een ontlaad-laad cyclus opeens 353mAh... ik doe 'm nu nogmaals door de ontlaad-laad cyclus, vermoedelijk krijg ik dan pas betrouwbare resultaten.

-- Wederom een edit: weet iemand wat voor ventilatortje er precies in de Voltcraft Charge Manager 2015 zit? Ik zie wel dat het een YS-Tech ding is, maar zonder de Voltcraft open te maken weet ik de specs niet. Ik wil het ding gaan vervangen, want het is een irritant ventilatortje. Daar moet zeker weten iets rustigers en minder irritant in kunnen worden gezet :)

[ Voor 33% gewijzigd door Wildfire op 13-09-2008 21:30 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik krijg het gevoel dat die lader er random iets tussen de 0 en 25% bij optelt (afwijking)
Maar het is ook weer geen 10 euro lader, dus zou niet mogen.
Ik ben wel beniewd naar de Eneloop resultaten, aangezien ik die dus ook heb getest.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

A_K schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 21:40:
Ik krijg het gevoel dat die lader er random iets tussen de 0 en 25% bij optelt (afwijking)
Maar het is ook weer geen 10 euro lader, dus zou niet mogen.
Ik ben wel beniewd naar de Eneloop resultaten, aangezien ik die dus ook heb getest.
Nou, diverse batterijen komen toch al redelijk in de buurt van de opgegeven waarde uit. Ik zal de batterijen die ik nu al een check-cycle heb laten doorlopen (ontladen en dan laden) dat binnenkort nog eens laten doen, eens kijken hoe het dan gaat. De 9V batterij is daar nu zelfs al mee bezig, alleen jammer dat 9V batterijen niet snel ont- en opgeladen kunnen worden (iig niet met deze lader).

Verwijderd

Tadaa;
het resultaat van een tijdje alles bij elkaar zoeken.:

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_6460-1.jpg

Bovenstaande is m'n verzameling werkende cilindrische Ni-Mh accu's en batterij-vriendelijke laders. De GP Powerbank Smart 2 staat er dus niet op, net zoals de 9V blokjes.

(foto is clickable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Wow! Tel er bijna 100.
Gebruik je die allemaal voor zaklampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor

Alleen deze worden specifiek voor de lampen gebruikt:
1x 9x Powerex 2700 voor de Mag85
2x 3x AccuPower 10.000 voor de Mag P7 (de D cellen rechtsonderin)
2x 6x Conrad 2500 voor de Mag 2D (met 6D Xenon)
1x 3x GP Recyko voor de Mag 3AA LED
1x 3x Sanyo Eneloop voor de Mag 3AA LED
4x GP AAA 600mAh voor de Mag Solitaire en 2AAA
en nog wat van die setjes van 2 (de rechtse 12 op de eerste rij) die routeren tussen vliegenmeppers / Mag 2AA LED
en nog de twee GP sets van 4 (GP 2600 en 2700) die routeren tussen een Mag 4D en m'n oude digi cam

Verder de setjes van 8 voor de batterygrip van m'n Nikon D300, de setjes van 5 voor m'n flitsers (vier setjes van 5 op de foto (2 sets GP 2100, 1x Eneloop, 1x Recyko)

De GP AAA's van 1000 mAh voor m'n grafische rekenmachine

En dat was het wel weer volgens mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 23:40:
Bovenstaande is m'n verzameling werkende cilindrische Ni-Mh accu's en batterij-vriendelijke laders.
Wat voor stift gebruik je voor je batterijen en blijft dat een beetje zitten? Ik ga denk ik op mijn batterijen schrijven hoeveel procent hij nog van zijn eigenlijke lading overheeft. Zodat ik setjes kan matchen en ik ze optimaal benut.

Bijvoorbeeld een kruisje bij elke 10% afname (oftewel een GP2000 die nog 1800mAh over heeft).

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 heeft goede ervaringen met een Edding 400 (dat is gewoon zo'n standaard permanent marker, maar dan een modelletje met een wat subtielere punt). Ik heb op al m'n GP accu's in het oranje deel een F gezet, zodat ik kan zien dat het de mijne zijn en die staan er na een paar jaar nog steeds op :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik gebruik een cd marker, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren ook een IPC-1L van voltcraft.
Snap alleen geen hout van dat ding. Met mode kun je de modus selecteren, maar een laadstroom selecteren lukt me daarna dus niet! Hoe doe ik dat met refreshen?

En klopt het dat hij met refresh&charge op een gegeven moment ophoudt met laden? Hij staat nu al een tijdje stil op 1850 mAh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikbenwouter schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:08:
[...]

Wat voor stift gebruik je voor je batterijen en blijft dat een beetje zitten? Ik ga denk ik op mijn batterijen schrijven hoeveel procent hij nog van zijn eigenlijke lading overheeft. Zodat ik setjes kan matchen en ik ze optimaal benut.

Bijvoorbeeld een kruisje bij elke 10% afname (oftewel een GP2000 die nog 1800mAh over heeft).
Een CD Marker of een geleende stift van m'n broer :P

Het blijft wel zitten zolang je ze niet in een situatie gebruik waar ze klem zitten zoals in een 3AA > 1D houdertje of de houdertjes voor in een batterygrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ikbenwouter schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:08:
[...]

Het lijkt me slimmer om de batterij alleen een nummer te geven en ergens de capaciteit bijhouden in een documentje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 23:40:
Tadaa;
het resultaat van een tijdje alles bij elkaar zoeken.:

[afbeelding]

Bovenstaande is m'n verzameling werkende cilindrische Ni-Mh accu's en batterij-vriendelijke laders. De GP Powerbank Smart 2 staat er dus niet op, net zoals de 9V blokjes.

(foto is clickable)
Gast, dat is echt een ongezond uitgebreide collectie oplaadbare batterijen. :D
Maargoed, als ik het zo lees staat er ook een navenante collectie zaklampen tegenover, gebruik je die ook allemaal regelmatig. :?

Je moet er niet aan denken wat je er aan gewone batterijen doorheen zou jagen dan ook trouwens. Thuis heb ik er niet zo veel, met de voorraad van office zou ik je denk ik nog wel kunnen evennaren - maargoed, daar draait dan ook alle draadloze randapparatuur van tweakers.net kantoor op. 8)7

edit:

Capaciteit bijhouden doe ik trouwens op de batterij zelf. Een klein labeltje (handig, zo'n labelwriter :P) met de capaciteit in mAh (en maand+jaar, zodat ik weet hoe lang het geleden is dat ie gebenched is). Zo kan ik in één oogopslag matchende batterijen pakken en zien hoe lang het geleden is dat ik ze gechecked heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Roelant op 14-09-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

joopv schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:55:
[...]

Het lijkt me slimmer om de batterij alleen een nummer te geven en ergens de capaciteit bijhouden in een documentje of zo.
Dat ik daar zelf niet op ben gekomen... zal ik binnenkort eens doen, gewoon een Excel documentje ofzo. Kun je nog mooi grafieken maken zelfs om capaciteitsdalingen mooi in beeld te kunnen brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter

ikbenwouter

! w t R

joopv schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:55:
[...]

Had ik inderdaad ook bedacht maar toch niet voor gekozen omdat ik geen zin heb om steeds dat document erbij te moeten pakken als ik snel batterijen wil pakken.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:25:
Ik heb sinds gisteren ook een IPC-1L van voltcraft.
Snap alleen geen hout van dat ding. Met mode kun je de modus selecteren, maar een laadstroom selecteren lukt me daarna dus niet! Hoe doe ik dat met refreshen?

En klopt het dat hij met refresh&charge op een gegeven moment ophoudt met laden? Hij staat nu al een tijdje stil op 1850 mAh?
binnen 4 seconden na plaatsen op mode, dan refresh recharge selecteren. Dan current duwen, en dan doorblijven duwen tot 500mah. Dat moet dus allemaal binnen 4 seconden!! Daarna blijft hij even knipperen. Dan begint hij, en dan doe je de volgende batterij. Heel soms schiet hij, als ik een andere batterij erin doe en wil instellen, terug op charge! Ik snap niet precies hoe dat kan.. Ik had mijn eerste setje conrad accu's in mijn flitser gedaan. 2 keer de refresh recharge ronde gedraaid. Paar dagen laten liggen, dacht dat dat wel ging. En toen had ik een shoot, en ze waren na een aantal flitsen al leeg :> Hopelijk zijn de Eneloops beter, zal ze donderdag nog ff checken, vrijdag weer shooten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik heb voor mijn net nieuwe ixus 860 een vervangbatterij gekocht. Merk is power2000. Echt dikke crap. De batterij gaat misschien maar een vierde mee van de originele. Nuja de prijs was dan ook maar 3 euro, dus ik klaag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:52
Ik wilde laatst bij MM een setje oplaadbare batterijen aanschaffen voor mijn flitser (Sony HVL-F42AM), maar die verkoper vertelde me dat oplaadbare batterijen hier niet geschikt voor zijn omdat ze 1,2V zijn i.p.v. 1,5V. En hierdoor zou uiteindelijk zelfs je flitser kapot gaan. Klopt dit? Ik ben nu in ieder geval met standaard Duracell batterijen de winkel uitgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Grote onzin! Ik zou er graag een uitgebreid antwoord op willen geven, maar wat moet ik hier nu op zeggen :X
* Elektronicanet mompelt iets over het niveau van de gemiddelde MM-medewerker (nofi)

[ Voor 109% gewijzigd door Elektronicanet op 14-09-2008 23:15 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Kijk maar op pagina 10 van de bijbehorende handleiding van je flitser.

Alkaline batterijen houden het een stuk korter uit dan NiMh omdat ze slecht zijn in hoge stroom leveren.

Teruggaan en geld van de duracell terug eisen!

[ Voor 6% gewijzigd door A_K op 14-09-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:52
Ik kon het ook al bijna niet geloven maar kreeg zo'n verhaal met allemaal technische termen naar mijn hoofd geslingerd dat ik het bijna ging geloven. Toch maar effe hier checken dan..

Welke soort oplaadbare batterijen zijn goed voor mijn flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter

ikbenwouter

! w t R

Elektronicanet schreef op zondag 14 september 2008 @ 23:13:
* Elektronicanet mompelt iets over het niveau van de gemiddelde MM-medewerker (nofi)
Het zou zelfs kunnen dat ze dat adviseren omdat ze dan meer verkopen, aangezien je steeds terug moet voor een setje niet oplaadbare batterijen 8)7
Beetje vergezocht misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 21:32:
[...]
binnen 4 seconden na plaatsen op mode, dan refresh recharge selecteren. Dan current duwen, en dan doorblijven duwen tot 500mah. Dat moet dus allemaal binnen 4 seconden!! Daarna blijft hij even knipperen. Dan begint hij, en dan doe je de volgende batterij.
Ik stop, als er 4 in moeten, gewoon 4 accu's snel achter elkaar in dat ding en ik druk vervolgens op de current-knop tot de gewenste stand bereikt is. Vervolgens eventueel op de mode-knop. Als je dat niet voorelkaarkrijgt, kan je bijvoorbeeld ook eerst de accu's plaatsen en daarna de lader met de voeding verbinden, dan kan je ook in één keer alle schachten instellen.
Ik had mijn eerste setje conrad accu's in mijn flitser gedaan. 2 keer de refresh recharge ronde gedraaid. Paar dagen laten liggen, dacht dat dat wel ging. En toen had ik een shoot, en ze waren na een aantal flitsen al leeg
Vreemd, maar ik vraag me af of je nieuwe accu's wel zo nodig moet refreshen. Gewoon een paar keer normaal opladen en gebruiken lijkt me logischer. Dat accu's pas na een paar cycli de volledige capaciteit bereiken heb ik ooit ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar en ook niet of dit (ook) op NiMH van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Niet online
nielsgaastra schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:29:
Ik kon het ook al bijna niet geloven maar kreeg zo'n verhaal met allemaal technische termen naar mijn hoofd geslingerd dat ik het bijna ging geloven. Toch maar effe hier checken dan..

Welke soort oplaadbare batterijen zijn goed voor mijn flitser?
Zie de startpost en batterijen voor flitsers zijn in dit topic al vele malen aan de orde geweest.

Zelf zou ik er in ieder geval voor zorgen dat ze een redelijk grote capaciteit hebben zodat je niet voortdurend je flitser van je toestel moet halen. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je deze gebruikt.

De nieuwe serie van GP (ReCyKo+) lekken veel minder stroom, waardoor ze na een periode dat je ze niet gebruikt gewoon ready to go zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op maandag 15 september 2008 @ 01:28:
[...]

Ik stop, als er 4 in moeten, gewoon 4 accu's snel achter elkaar in dat ding en ik druk vervolgens op de current-knop tot de gewenste stand bereikt is. Vervolgens eventueel op de mode-knop. Als je dat niet voorelkaarkrijgt, kan je bijvoorbeeld ook eerst de accu's plaatsen en daarna de lader met de voeding verbinden, dan kan je ook in één keer alle schachten instellen.

[...]

Vreemd, maar ik vraag me af of je nieuwe accu's wel zo nodig moet refreshen. Gewoon een paar keer normaal opladen en gebruiken lijkt me logischer. Dat accu's pas na een paar cycli de volledige capaciteit bereiken heb ik ooit ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar en ook niet of dit (ook) op NiMH van toepassing was.
bedankt voor de tips Toff, ik ga het zeker proberen. Als ik de knoppen eenmaal ingesteld heb, werkt het wel fantastisch. De Eneloops komen van de week uitgebreid aan de beurt, dan ga ik ze uitgebreid testen. Moet ook mijn andere oude accu's nog eens testen.

Dat stond in de gebruiksaanwijzing, dat dat slim was, dus dat heb ik gedaan. Maar het kan natuurlijk toch wel wat cycles duren voordat ze een beetje goed werken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Na jaren lang met heel veel plezier Hähnel accu's gebruikt te hebben, vallen ze me de laatste tijd tegen. Kan ook komen door het gebruik.

Voorheen laadde ik ze op met een zogenaamde timed "domme" lader. Eentje die een 8-9 uur lang z'n laadstroom uitpoept en dan weer stopt. Sinds een jaar maak ik gebruik van een Voltcraft IPC-1L lader. Helaas heb ik afgelopen jaar ook enkele foutjes gemaakt met verschillende sets accu's. Ik heb ze bijv te lang laten zitten in mijn CompactDrive PD70X (image tank) die ook in de uit stand er voor zorgt dat accu's langzaam leeglopen. En aangezien leger dan leeg laten lopen van Ni-MH accu's slecht is, ben ik bang dat dit toch de dooschop is geweest voor verschillende accu's uit m'n sets. Of die nieuwe lader van mij er ook iets mee van doen heeft weet ik niet.

Zojuist een setje 2500 mAh dingen een refresh gegeven. 2x 2000mAh, 1x 2400mAh en 1x 2500mAh :X. Daar zijn er dus nog maar 2 bruikbaar van. Ik ga nu ook de rest maar even testen, want echt betrouwbaar lijken mijn accu sets de laatste tijd niet meer :s

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Rain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04-2024
Heeft er iemand ervaring met batterij testers, het is altijd handig om te weten hoever het staat met je batterij?

Zo'n tester geeft nooit de resterende capaciteit weer maar het zou toch handig zijn dat je weet hoe vol/leeg de batterij reeds is.

Opvallend is dat er veel van zulke testers zijn die enkel maar gemaakt zijn voor 1,5v en niet voor oplaadbare batterijen. Is waarschijnlijk omdat deze goed hun spanning behouden.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=100498
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=120967

[ Voor 37% gewijzigd door Black_Rain op 16-09-2008 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
jules schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:08:
Zojuist een setje 2500 mAh dingen een refresh gegeven. 2x 2000mAh, 1x 2400mAh en 1x 2500mAh :X. Daar zijn er dus nog maar 2 bruikbaar van. Ik ga nu ook de rest maar even testen, want echt betrouwbaar lijken mijn accu sets de laatste tijd niet meer :s
Zeker nooit NiCad's gehad? Had je nieuw max 600-800mAh. Weinig te klagen met 2000mAh imo. Ik heb hier nog NiMH's liggen (Friwo's) die zelfs trots vermelden dat ze 2000mAh capaciteit hebben (zitten nu op 1500mAh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2000mAh is nog prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb de Voltcraft Charge Manager 2015 zojuist eens opengeschroefd om te kijken welke irritante ventilator er nu precies in zit. Het bleek een YSTech FD124010MB te zijn, een 40x40x10 fan die 5.6CFM doet tegen 26.5dBa. Aangezien het apparaat toch niet zo warm wordt, ga ik deze vervangen door een Scythe Mini-Kaze die 4.1CFM doet tegen 14dBa. Veel beter, want die YSTech is een echt lawaaimakertje.

-- Edit: ondertussen vervangen en dat klinkt heel wat beter :)

Ook nog wat batterijen bijbesteld. Enkele van die "vage" merken via DealExtreme (waaronder enkele zogenaamd 3000mAh AA batterijen) en hier in NL nog wat Vapextech batterijen. Eens kijken hoe die scoren na een charge/discharge/charge cycle in m'n CM 2015 :)

(als over een tijdje al m'n batterijen een C/D/C cycle hebben gehad zal ik hier nog wel een overzichtje posten)

[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 17-09-2008 13:13 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
CBA II is binnen, leuk speeltje:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/cba.jpg

Met leuke grafiekjes, klik voor grote versie:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/cba-eneloop-imedion-klein.jpg

Een kleine noot: ik had wat probleempjes met de contacten, waardoor de spanning niet 100% betrouwbaar is. Als ik mijn multimeter op de batterijen zette tijdens ontladen kreeg ik bij de Eneloop dezelfde spanning, maar bij de Imedion een iets hogere. Werktelijke spanningsverschil is denk ik 0,02 a 0,03 Volt.

Die twee strepen naar beneden: bug in software gok ik, negeren maar.

Meer resultaten komen nog.

[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 19-09-2008 15:41 . Reden: check images ingedrukt ]

Verwijderd

Nee, die geven aan wat de bruikbare inhoud is denk ik. Dus die raken de grafieken op het moment dat ze hard gaan zakken. Vandaaruit naar beneden levert dus de bruikbare mAh'tjes op.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Dat is niet zo, de Eneloop zit hoger, en met een Powerex heb ik een lijntje bij 1,37V

Bruikbaar is in dit geval gedefinieerd tot 0,9V, daar stopt de lijn.

Zelf denk ik inmiddels dat windows op dat moment zo nodig wat anders moest doen (update installeren) waardoor die even niet aan uitlezen toekwam.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zo, ik heb de Vapextech batterijen binnen.

4x 1100mAh AAA
Afbeeldingslocatie: http://www.vapextech.nl/images/AA900.jpg

Deze doen het volgende na een charge-discharge-charge cycle:

1032 mAh
1049 mAh
1065 mAh
1255 mAh

De eerste drie vind ik toch best goed, zit iig in de buurt van de geclaimde 1100mAh. De vierde, van 1255mAh, is een vreemde eend in de bijt. Ik zal deze batterijen komende week nog eens door een C/D/C-cycle halen om te kijken wat dan het resultaat is.

Verder nog 4x 2900mAh AA:
Afbeeldingslocatie: http://www.vapextech.nl/images/VTE2900AA.jpg

Twee van deze vier 2900mAh batterijen heb ik nu door een C/D/C-cycle kunnen halen. Die echter met teleurstellend resultaat:

2480 mAh
2488 mAh

Beide dus ruim 400mAh onder de geclaimde capaciteit. Nog even afwachten wat de andere twee doen, maar gezien dit resultaat heb ik weinig hoop. Maar ook deze vier zal ik later deze week nog door een C/D/C-cycle heenhalen. Wie weet moeten ze "op gang komen".

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 24-09-2008 20:07 ]

• joopv
  • Niet online
Wildfire schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:05:
Zo, ik heb de Vapextech batterijen binnen.

4x 1100mAh AAA

Deze doen het volgende na een charge-discharge-charge cycle:
Dit zijn toch low-discharge types dacht ik. Heb je niet eerst een discharge gedaan om te zien hoeveel lading er al in zat af-fabriek?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

joopv schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:42:
[...]

Dit zijn toch low-discharge types dacht ik. Heb je niet eerst een discharge gedaan om te zien hoeveel lading er al in zat af-fabriek?
Daar heb ik helaas niet aan gedacht. Maar met deze -geclaimde- capaciteiten zijn dit echt geen low-discharge types. Lijkt me iig sterk als je kijkt naar Eneloops van 2000mAh en Conrad Endurance'tjes van 2100mAh.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Sinds kort heb ik ook een IPC-1L lader van Voltcraft. Leuk ding :) net een setje vijf jaar oude GP's getest van 2100 mah. Tot mijn verbazing nog steeds allemaal rond de 1900 mah, niet slecht gezien de leeftijd. Ik heb er nu een paar Hahnels (?) inzitten van 2700 mah. Duidelijk minder, 1 ervan is nu al klaar en geeft 111 mah aan! Damn....

In welke mate kan ik op een dergelijke batterij nog succes verwachten bij een refresh?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Roelant
  • Niet online
joopv schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:42:
[...]

Als ik even loer op http://www.vapextech.nl/batterijen.htm (via Google) worden ze wel als zodanig aangeprezen. Anderzijds staat werkelijk waar bij iedere batterij dat die na 2 jaar nog 80% van z'n lading heeft, dus óf ze maken niet anders, óf het is een foutje.

Verder is het inderdaad wel wat "jammer" dat ze 2900mAh vermelden maar dat vervolgens bij lange na niet waarmaken, alhoewel +/- 2400mAh voor een low discharge tot op heden natuurlijk wel een ongeëvenaarde lading is. De vraag is natuurlijk hoe goed ze die lading vast houden, maw. hoe ze presteren als low discharge.

Als ze dat waarmaken hebben ze aardig wat te bieden natuurlijk, maar de prijs en de teleurstelling op het gebied capaciteit (overigens ook een wat onrealistische claim voor low discharge batterijen tot op heden) doen neigen tot enig voorbehoud.

Dit overigens uitsluitend voor de 2900mAh AAA exemplaren, de (geclaimde) capaciteit van de AAA's zijn minder exorbitant en onrealistisch - alhoewel ze ook hier beduidend meer capaciteit claimen dan ze waar maken en dat blijf ik een slechte zaak vinden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Roelant schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:19:
[...]

Als ik even loer op http://www.vapextech.nl/batterijen.htm (via Google) worden ze wel als zodanig aangeprezen. Anderzijds staat werkelijk waar bij iedere batterij dat die na 2 jaar nog 80% van z'n lading heeft, dus óf ze maken niet anders, óf het is een foutje.
....
Daar zal idd wel iets niet kloppen, ik ken nog geen LSD batterijen >2100mAh, en Vapextech heeft ineens 2900mAh?

• Toff

Toff

FP ProMod
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:46:
1 ervan is nu al klaar en geeft 111 mah aan! Damn....

In welke mate kan ik op een dergelijke batterij nog succes verwachten bij een refresh?
Mijn IPC-1 heeft totnutoe altijd gelijkgehad. Damn, 100 mAh, dat is doder dan dood. Daar ga je toch geen energie meer insteken?

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Toff schreef op donderdag 25 september 2008 @ 01:12:
[...]

Mijn IPC-1 heeft totnutoe altijd gelijkgehad. Damn, 100 mAh, dat is doder dan dood. Daar ga je toch geen energie meer insteken?
Nou ja, hij draait nu een refresh dus we zullen zien. Maar dat merk koop ik in elk geval nooit meer, vergeleken met die GP's is het natuurlijk een drama.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Mijn collectie op 2.5 Ampere ontladen.

2 nootjes: waar str staat moet Maxcell staan, en waar reduced2-1teveel staat moet Sanyo-3 staan.
-x kan je negeren, dat is mijn aanduiding voor welke batterij ik gebruikt heb.

(Kan de legenda niet aanpassen, jammer)

Klik voor grote (leesbare) versie
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/2.5amp-klein.png

[ Voor 4% gewijzigd door A_K op 25-09-2008 15:52 ]

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even een vraag tussendoor over batterijen, maar dan de niet-oplaadbare soort. Ik heb hier van die politie keurmerk brandmelders in huis. Er begint er nu 1 om de minuut te piepen, ergo: de batterij is leeg. Ik er een nieuwe Duracell Ultra M3 9V ingezet, maar hij blijft piepen.

Nu staat achterop de melder dat ze IEC 86-1 (6F22) batterijen adviseren. Er zat een dergelijke batterij in van het merk Golden Power. Ik heb al kunnen achterhalen dat dat 'carbon zinc' batterijen zijn. Iemand enig idee of het hieraan kan liggen? De Duracell is Alkaline denk ik (en kostte friggin' 6 euro).

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:47
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:54:
Even een vraag tussendoor over batterijen, maar dan de niet-oplaadbare soort. Ik heb hier van die politie keurmerk brandmelders in huis. Er begint er nu 1 om de minuut te piepen, ergo: de batterij is leeg. Ik er een nieuwe Duracell Ultra M3 9V ingezet, maar hij blijft piepen.

Nu staat achterop de melder dat ze IEC 86-1 (6F22) batterijen adviseren. Er zat een dergelijke batterij in van het merk Golden Power. Ik heb al kunnen achterhalen dat dat 'carbon zinc' batterijen zijn. Iemand enig idee of het hieraan kan liggen? De Duracell is Alkaline denk ik (en kostte friggin' 6 euro).
Denk het niet eigenlijk.. zink-kool batterijen zijn echt oude types, die worden bijna nooit meer gebruikt, zeker niet voor dingen als rookmelders.. Die alkalines zijn door veel beter geschikt voor.. Maakt de batterij wel goed contact?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zojuist een Vapextech 9V blok uit z'n 3 charge/discharge/charge cycle gehaald... dit ding is echt brak, de zelfontlading is blijkbaar zo hoog dat het elke keer lijkt dat de capaciteit veel hoger ligt dan het ding daadwerkelijk is...

1e cycle... 337 mAh eindresultaat.
2e cycle... 354 mAh eindresultaat.
3e cycle... 438 mAh eindresultaat.

Dat ding is dus waardeloos. Als ik hem een paar dagen zou laten staan, zou 'ie waarschijnlijk al leeg zijn.

Afijn, het lijkt erop dat m'n DealExtreme rechargeables zijn aangekomen. Morgen maar eens langs het postkantoor om ze op te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Veel technische praatjes allemaal hier :P Maar als ik het goed begrijp (ook de poll uit de OP) dan is GP op dit moment nog het beste merk om te gebruiken voor een externe flitser? En dan 2400/2700/2900mAh?

[ Voor 6% gewijzigd door Impry op 04-10-2008 16:59 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Impry schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:55:
Veel technische praatjes allemaal hier :P Maar als ik het goed begrijp (ook de poll uit de OP) dan is GP op dit moment nog het beste merk om te gebruiken voor een externe flitser? En dan 2400/2700/2900mAh?
Je gaat wel errug kort door de bocht...
Persoonlijk ben ik de houdbaaheid van "eneloop" (en wss ook "recycko") juist voor apparaten die ik niet iedere dag gebruik enorm gaan waarderen en GP is in mijn ogen altijd enigzins overgewaardeerd. Ook zie ik geen reden om de hoofdprijs te betalen voor een claim van net een paar mAh meer. Ooit geprobeerd hoeveel foto's je kan schieten met 700 mAh (oude capaciteit van NiCad's)? Dan heb je echt aan 3x die capaciteit wel voldoende hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
A_K schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:52:
Mijn collectie op 2.5 Ampere ontladen.
Zou je iets specifieker kunnen aangeven welke oplaadbare batterijen je gebruikt hebt? In het geval van Eneloop spreekt dat bijv. voor zich (dat is het low-discharge merk van Sanyo), bijvoorbeeld bij Sanyo zelf en Powerex spreekt het niet echt voor zich welk ampèrage batterij je hebt gebruikt en/of het een low-discharge exemplaar is. :)

De grafiek is interessant, maar pas echt bruikbaar als je weet waar je naar kijkt en hoe de specificaties van de geteste batterijen zich tot elkaar verhouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Toff schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:55:
[...]

Je gaat wel errug kort door de bocht...
Persoonlijk ben ik de houdbaaheid van "eneloop" (en wss ook "recycko") juist voor apparaten die ik niet iedere dag gebruik enorm gaan waarderen en GP is in mijn ogen altijd enigzins overgewaardeerd. Ook zie ik geen reden om de hoofdprijs te betalen voor een claim van net een paar mAh meer. Ooit geprobeerd hoeveel foto's je kan schieten met 700 mAh (oude capaciteit van NiCad's)? Dan heb je echt aan 3x die capaciteit wel voldoende hoor!
Wat is er eigenlijk aan GP overgewaardeerd? Ik had laatst een set van vijf jaar oud van 2100 Mah, die allemaal tussen de 1700 en 1900 opleverden volgens de test. Lijkt me netjes. Ik had ook nog een set Hanhels (ken dat merk niet) en die waren van 2500 naar 700 gegaan, een ervan zat zelfs op 110!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Roelant schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:19:
[...]

Zou je iets specifieker kunnen aangeven welke oplaadbare batterijen je gebruikt hebt? In het geval van Eneloop spreekt dat bijv. voor zich (dat is het low-discharge merk van Sanyo), bijvoorbeeld bij Sanyo zelf en Powerex spreekt het niet echt voor zich welk ampèrage batterij je hebt gebruikt en/of het een low-discharge exemplaar is. :)

De grafiek is interessant, maar pas echt bruikbaar als je weet waar je naar kijkt en hoe de specificaties van de geteste batterijen zich tot elkaar verhouden. :)
Het aantal mah staat eronder, weliswaar in ah (dus keer 1000 doen)

Type kan je afleiden uit de naam, de drie low-self-discharge batterijen heb ik bij hun naam genoemd (Eneloop, Imedion, Recyko)

Heb ook al Ansmann 2850 en Varta 2700 binnen. Ansmann doet het redelijk (Beter dan GP, minder dan Sanyo), Varta doet het op het eerste gezicht erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Afgelopen week m'n batterijen van DealExtreme ontvangen... tsja, de resultaten waren -zoals verwacht- belabberd.

C/D/C = Charge/discharge/charge cycle

De AAA-batterijen moeten nog door een 2e C/D/C-cycle heen.

Batterij 4, een Honest Lion AA 2300mAh, is een vreemde. Scoort bij beide cycles ver boven z'n capaciteit, wellicht ligt de discharge op een dusdanig niveau dat het lijkt alsof de capaciteit hoger is.

1 & 2: Maxuss AA 3000mAh
3 & 4: Honest Lion AA 2300mAh
5,6, 7 & 8: Maxuss AAA 1250mAh
9 & 10: BTY AAA 1350mAh

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
     1e C/D/C         2e C/D/C

1. 1611 mAh       1440 mAh
2. 1957 mAh       1978 mAh
3. 2174 mAh       2097 mAh
4. 2900 mAh       2852 mAh
5. 650 mAh
6. 700 mAh
7. 708 mAh
8. 709 mAh
9. 824 mAh
10. 901 mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BeQuietAndDrive schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:33:
Wat is er eigenlijk aan GP overgewaardeerd?
Je vergeet "in mijn ogen", zoals ik aangaf.
Hoewel er ongetwijfeld slechtere merken zijn dan GP, zijn er ook betere en gelijkwaardige alternatieven. GP is meestal nogal "aan de prijs". Ook binnen gelijktijdig aangeschafte en identiek gebruikte GP's zitten onverklaarbare verschillen. Zo heb ik een setje van 2300mAh, waarvan de capaciteit volgens m'n IPC1 uiteenloopt van 1900 tot 2500 mAh. Verder lopen GP's minstens net zo snel (en dan zeg ik het voorzichtig) leeg als andere merken. Wat heb ik aan 3 Ah als mijn (compact)fototoestel na 3 weken zonder gebruik niet eens meer wil starten? Het blijft mijn mening, ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar dat is het mooie van een mening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Volgens mij beweert GP nergens dat de zelfontlading van hun normale cellen minder is dan van willekeurige andere cellen.
De enige reden om GP te kopen is vanwege de naam, en de redelijke zekerheid dat je in ieder geval geen volslagen crap koopt.

Zelf koop ik in ieder geval alleen nog maar hybride cellen met lage zelfontlading, want het voordeel wat je daarmee hebt weegt m.i. absoluut niet op tegen de nadelen van de conventionele NiMH / NiCd cellen, ook al hebben ze een marginaal hogere capaciteit.

Als je fanatiek electrisch modelvlieger of duiker bent dan ligt het misschien anders. Maar we zitten hier in het fotografie forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:06
Nou lekker dan ... had ongeveer 8 maanden terug 24 x oplaadbare AA's gekocht van het merk Maxcell, met 3200 mah capaciteit.

Tests en reviews waren goed, maar bij mij vertonen ze al kuren. De ene lekt, de ander is gewoon dood ....

Nu toch maar 24 stuks GP 2700 mah besteld ... totale kosten inclusief verzenden €64,84. Denk wel nette prijs?

En ik heb 24 stuks besteld, omdat ik met een SB-800 en SB-600 ala strobist style werk (en met een softbox en paraplu). En dan gaat het hard tijdens een shoot met je batterijen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jeroenz18 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 09:09:
Nou lekker dan ... had ongeveer 8 maanden terug 24 x oplaadbare AA's gekocht van het merk Maxcell, met 3200 mah capaciteit. Tests en reviews waren goed, maar bij mij vertonen ze al kuren. De ene lekt, de ander is gewoon dood ....
Daar had je al moeten weten dat het niet goed is. Oplaadbare AA batterijen gaan momenteel tot maximaal zo'n 2850mAh (Ansmann). Hoger is er momenteel gewoon niet en deze Maxcell batterijen zijn, uit tests die ik zelf heb gelezen, ook inderdaad niet veel soeps. Ik weet niet waar jij tests en reviews hebt gelezen...

Kijk, ik heb onlangs bij DealExtreme wat batterijen meebesteld. Maxuss AA 3000mAh, Maxuss AAA 1250mAh, BTY AAA 1350mAh. Maar dit deed ik omdat ik vantevoren al wist dat deze capaciteiten gewoonweg niet gehaald zouden kunnen worden, ik was verder gewoon nieuwsgierig wat ze wel zouden weten te halen. Vet minder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

joopv schreef:
Volgens mij beweert GP nergens dat de zelfontlading van hun normale cellen minder is dan van willekeurige andere cellen.
De enige reden om GP te kopen is vanwege de naam, en de redelijke zekerheid dat je in ieder geval geen volslagen crap koopt.
Zo bijzonder vindt ik GP ook weer niet, alleen erg duur in verhouding tot wat je krijgt...
Zelf koop ik in ieder geval alleen nog maar hybride cellen met lage zelfontlading, want het voordeel wat je daarmee hebt weegt m.i. absoluut niet op tegen de nadelen van de conventionele NiMH / NiCd cellen, ook al hebben ze een marginaal hogere capaciteit.
Zeker weten. Dan maar een lagere capaciteit, maar de zekerheid van altijd 'volle' batterijen heeft mij doen besluiten al m'n normale NiMH's bij de KCA te doen... Eneloop's are the best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:06
Edit: never mind ...

[ Voor 102% gewijzigd door jeroenzelle op 09-10-2008 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 07:32
Ik sta op het punt om een voltcraft IPC-1L met een setje GP recyco's AA 2100 mAh aan te schaffen voor mijn digitale camera, want ik ben het een beetje zat om als ik na een week of meer een keer een foto wil nemen alle nimh's al leeg gelopen zijn.

Mijn vraag is if die IPC-1L een beetje eenvoudig te bedienen is. Nu heb ik wel het vertouwen dat het mij lukt om dat ding in te stellen, maar mijn vrouw, zonder HTS electronica moet ze er eigenlijk zo in kunnen drukken en één of twee knoppen drukken en dan terug komen als ze klaar zijn.

Ik las hierboven iets van binnen 4 seconden een maar menu's doorlopen, laadstroom instellen enz., kan het ook zonder?

Of kan ik beter een compleet GP- of Eneloop setje kopen van oplader en batterijen? Als dat ook even goed ben ik er ook tevreden mee.

[ Voor 9% gewijzigd door eatme op 13-10-2008 17:14 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Kan prima zonder menu's te doorlopen. Voorheen stelde ik ook altijd de laadstroom in bij mijn Hähnels op 500 mAh laadstroom. Volgens één van de links uit de startpost zou het niet goed zijn om accu's langer dan 5-8 uur op te laden. Vreemd genoeg presteren ze beter als ik de op 200 mAh oplaad (standaard waarde van de Voltcraft IPC-1L). Kan het dus alleen maar aanraden om het zo te doen ;)

Verder zitten er wat leuke expert functies op om je batterijen weer tot leven te roepen of juist helemaal te ontladen en ze weer van jetje te geven.

[ Voor 16% gewijzigd door jules op 13-10-2008 20:25 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Bedankt voor het antwoord. Nu nog beslissen tussen Sanyo Eneloop 2000 mAh en GP recyco 2100 mAh. Ik lees veel goeds over de eerste op dit forum en dat GP's overpriced zijn, maar ze zijn eigenlijk even duur, dus de keuze is moeilijk.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zal ik je het makkelijk maken:

de isolatie is van slechte kwaliteit op de Recyko's

de Recyko's zijn dikker (te dik)

de Recyko's zijn langer (te lang)

;)

Ik heb ze allebei en de volgende aankoop worden Eneloops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
eatme schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:02:
Bedankt voor het antwoord. Nu nog beslissen tussen Sanyo Eneloop 2000 mAh en GP recyco 2100 mAh. Ik lees veel goeds over de eerste op dit forum en dat GP's overpriced zijn, maar ze zijn eigenlijk even duur, dus de keuze is moeilijk.
Eneloops zijn ook in 8-packs te komen, dan zijn ze wel goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Bij DealExtreme zijn ze niet duur:

Sanyo Eneloop 2000mAh Ni-MH Rechargeable AA Batteries (4-Pack)
$17.68 +/- € 11,50 (afh. van de koers...)
free shipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dan koop ik ze liever per 8 voor 25 euro hier in Nederland
heb ze deze week besteld bij batterijenhuis.
binnen 1 dag geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:11
Ben net bij de Saturn in Groningen geweest, ben opzoek naar een nieuwe lader. Helaas heb ik geen lader gevonden die ik wou kopen, maar in de stelling bij de kassa zie ik ineens Recyko+ batterijen liggen voor €7.99. Iets andere verpakking dan in de "gewone" stelling maar toch bij mijn weten de gewone Recyko's. Die dus gewoon €10 goedkoper zijn... Nu nog een lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roelant schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:06:
[...]

Eneloops zijn ook in 8-packs te komen, dan zijn ze wel goedkoper. :)
Recyko's ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ah oké, ik ben ze nog niet tegengekomen, maar zou inderdaad wel logisch zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Ik heb de IPC-1L met 4xRecycko binnen en gisteren gelijk met de lader gaan spelen. Leuk! De Recycko's getest en geladen en liggen nu klaar om de camera in te gaan. Nu heb ik er 4 oude Nimh's in gedaan om t ekijken of ze te refreshen zijn.

Kortom, leuk ding en goed te bedienen, ook voor niet technici. Bedankt voor het advies allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Nu online

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Nu bij Conrad in de aanbieding: de Voltcraft IPC-1 (niet de 1L) met 4x 2500mAh AA accu's voor EUR 39,99. Normaal is hij EUR 59,99.

Goede deal! 't is dat ik er al een heb, maar anders... :P

[edit]
Aanvulling: met kortingscode 022052-89 (handmatig toevoegen aan winkelmandje) krijg je daarop nog 10% korting ook! Totaalprijs wordt dan EUR 35,99.

[ Voor 15% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 17-10-2008 08:39 . Reden: Kortingscode toegevoegd. ]

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Die had ik niet gezien !

Ik zie als verschillen tussen de IPC-1 en IPC-1L een grotere laad - en ontlaadt stroom en bijgeleverde 12-adapter voor de IPC-1. Zijn er nog meer verschillen (niet dat het voor mij nog uitmaakt, maar altijd leuk om te weten wat je niet hebt gekocht maar had kunnen kopen als je beter had gezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar aanleiding van dit topic heb ik ook de IPC1-l aangeschaft.(+8 eneloops)
Had nog een zooi nihm's leggen waarvan je niet meer weet welke nog goed zijn,daar kom je met gewone laders niet achter.
Een paar konden na testen gelijk weg.
Voor de geinterreseerden heb ik in openoffice een lijst gemaakt voor 10 tests per batterij(23 stuks) die gelijk
grafieken maakt in mah en % van de capaciteit.
Kan ik zien welke aan vervanging toe zijn na verloop van tijd.
ook kun je ze sorteren naar waarde zodat je gelijkwaardige eruit kan pakken.
Was wel mijn eerste poging met office,dus iemand anders kan dat vast wel beter,maar gaat om het idee.

http://home.xmsnet.nl/hanmir/accu's.ods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
iNSaNe-oNe schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:29:
Nu bij Conrad in de aanbieding: de Voltcraft IPC-1 (niet de 1L) met 4x 2500mAh AA accu's voor EUR 39,99. Normaal is hij EUR 59,99.

Goede deal! 't is dat ik er al een heb, maar anders... :P

[edit]
Aanvulling: met kortingscode 022052-89 (handmatig toevoegen aan winkelmandje) krijg je daarop nog 10% korting ook! Totaalprijs wordt dan EUR 35,99.
Mijn held _/-\o_

Ik wilde dit weekend een IPC-1L bestellen omdat ik de IPC-1 wat duur vond.
Bij deze dus gelijk gebruik gemaakt van jou tip. De code leek eerst niet te werken.
Er kwam wel 10% korting bij te staan, maar dit werd niet verwerkt in het bedrag.
Als je een paar pagina's verder bent geklikt is de korting wel meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:39
Thanks die aanbieding heb ik niet laten schieten. Had al n voorgevoel over mn 3200mAh Maxcell's want ze werden warm en waren me wel erg snel opgeladen. Kwaliteit is prut: in de test schommelen ze allemaal tussen de 800 - 880mAh...
Mijn 6 jaar oude 1700mAh panasonics doen nog 1100-1200...
Ga maar proberen die 16 Maxcells om te ruilen als dat nog lukt, want ze beginnen ook al te lekken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Ik heb ook de aanbieding IPC-1 set gekocht. Nu is het raar dat van de 4 bijgeleverde Conrad NiMh penlites 2500 maH (?) er 3 stuks meteen op NULL staan . Willekeurig op welke schacht. Mijn andere oudere accu's diverse types getest. Meesten geven wel een waarde aan. Zou het dan zo maar kunnen dat van de 4 nieuwe Conrad 's er 3 stuk zijn ?

Ik heb al eerder deze los besteld en dan waren ze gewoon oke. Hoe is de ervaringen op dit punt bij anderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
KRG schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:47:
Ik heb ook de aanbieding IPC-1 set gekocht. Nu is het raar dat van de 4 bijgeleverde Conrad NiMh penlites 2500 maH (?) er 3 stuks meteen op NULL staan . Willekeurig op welke schacht. Mijn andere oudere accu's diverse types getest. Meesten geven wel een waarde aan. Zou het dan zo maar kunnen dat van de 4 nieuwe Conrad 's er 3 stuk zijn ?

Ik heb al eerder deze los besteld en dan waren ze gewoon oke. Hoe is de ervaringen op dit punt bij anderen ?
Vreemd, misschien dat ze bij Conrad te lang in het magazijn hebben gelegen. Ik zou ze proberen om te ruilen. Hier heb je wel meteen een zwak punt van de IPC-1 te pakken, namelijk dat hij geen "forced charge mode" heeft. Remedie die ik regelmatig heb moeten gebruiken is de betreffende accu's een uurtje in een andere ('domme') lader stoppen en daarna meteen in de IPC-1 verder laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
KRG schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:47:

Ik heb dezelfde set besteld afgelopen week, en mijn 4 batterijen lijken het gewoon goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ik had er ook eentje op NULL... Doet het weer door m in n oude lader te stoppen. Resultaten na 1 laadcyclus was nog teleurstellend, maar misschien moeten ze even inkomen? (1000 - 1100) mAh...
Ik heb nu net een setje Vapex getest en die doen het relatief met alle andere batterijen die ik heb erg goed: 2000-2200 mAh... Denk dat ik daar nog een paar setjes ga van bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik haalde met gemak 2500 uit de meegelverde conrad batterijen.
Ik ben nu een lading Hama 2700 batterijen aan het testen.
De resultaten varieeren van 2150 tot 2510mAh dat ik eruit krijg.
Ik zal de resultaten hier nog wel eens melden als ik klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik ben klaar met de metingen van mijn batterijen.
Metingen zijn gedaan op de IPC-1 met de Charge-Test functie. laadstroom 500mA en ontlaadstroom van 250mA.

Sanyo Eneloop 2000 mAh.
set 1 2040 2010 1970 1980

Hama 2700 mAh
set 1 2410 2510 2490 2510
set 2 2500 2470 2450 2470
set 3 2480 2450 2470 2510
set 4 2150 2370 2270 2300

Set 4 van de hama's ziet er dus niet geweldig uit.
Die ga ik eerst nog eens een paar keer laden en ontladen en nog eens testen.
Voor de rest vallen de metingen van de Hama batterijen me niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
De conrads doen nu ook netjes 2500mAh... Ze moesten even inkomen denk :) Die Maxcells zijn wel gewoon troep :') ze schommelen allemaal tussen de 800-900 mAh. 12 batterijen kunnen zo de kliko in :S
Heb nu 32 vapex batterijen besteld, die bevallen me erg goed!
(vanwaar zoveel zul je denken: 6 per flitser * 3... en dan graag een reserve setje per flitser)

[ Voor 17% gewijzigd door savale op 31-10-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Die laatste 3 Hama cellen heb ik al een heel aantal keer geladen en ontladen nu, maar krijg er nog niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Toch best aardig? Alleen die 4e set niet helemaal op en top... Ik zou ze trouwens lekker gaan matchen (de beste bij elkaar en de slechtste bij elkaar)

[ Voor 41% gewijzigd door savale op 31-10-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Ik had een setje defecte Conrad 2500 mAh 's ontvangen bij de IPC-1 lader. Gewoon gebeld met Conrad en verhaal uitgelegd. krijg nu nieuw setje toegestuurd. Prima service lijkt me, los van het feit dat ze blijkbaar setjes hebben die te lang in stock hebben gelegen.

Ik gebruik nu de refresh methode met standaard 200 mAh ingesteld. Is het beter om dit proces op bv 500 mAh in te stellen ?

Hoe bepaal je de beste laadstroom : 0,1 maal de capaciteit of veel hoger ?
Pagina: 1 ... 9 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.