NiMh batterijen gedragen zich het beste als ze geladen worden met laadstromen die overeenkomen met 1 tot 4 uur laden van een batterij die leeg is.
Dat wil dus zeggen 1 tot 0,25C. Dit is een uitdrukking die bij batterijladers gebruikt wordt. 1C is de nominale capaciteit van de batterij.
Laden met 0,4C is dus heel normaal voor NiMh. Dit is 1A voor 2,5Ah batterijen.
@KRG, laden met 200mA is nogal weinig voor NiMh. gebruik dus gerust 1A, of anders 700mA.
Voor de refreshfunctie gebruik ik zelf 500mA laden/ 250mA ontladen.
Snelladers zoals de IPC-1 detecteren wanneer een batterij vol is met een dV-dt methode. Als de batterij vol is, en je gaat doorladen, dan wordt de toegevoegde lading omgezet in warmte. De temperatuur stijgt, en de spanning daalt. Deze dalende spanning wordt gezien, en de lader stopt.
Bij laadstromen lager dan ca 0,5C is deze dalende lijn soms niet stijl genoeg voor de lader om te herkennen.
@Floor-is
30 minuten laders zijn killing voor je batterijen
Als je de datasheet opzoek voor Sanyo batterijen (zowel de gewone 2500 en 2700 als de eneloop), dan zul je daar zien dat de absolute maximum laadstroom die je mag gebruiken 1C is. 1C is 1x de capaciteit, is 1 uur laden als kortste. Ik weet niet hoe dat voor andere accu's is. maar dit wordt opgegeven bij Sanyo.
voor wie zich afvraagt waar ik die kennis van heb. Ik heb op mijn werk een draagbaar apparaat ontworpen waarin ik een accupack van 6 x 2500 Sanyo cellen heb zitten, welke opgeladen worden met een geintegreerde slimme lader die ik zelf gebouwd heb.
Edit: Oh ja, Floor-is, die 10% korting is nog maar tot 9 november. Scheelt toch weer 4 euro als je voor die datum nog beslist.
[
Voor 3% gewijzigd door
M a r c o op 01-11-2008 10:27
]