[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 10 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.873 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

savale schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:12:
De conrads doen nu ook netjes 2500mAh... Ze moesten even inkomen denk :) Die Maxcells zijn wel gewoon troep :') ze schommelen allemaal tussen de 800-900 mAh. 12 batterijen kunnen zo de kliko in :S
Heb nu 32 vapex batterijen besteld, die bevallen me erg goed!
(vanwaar zoveel zul je denken: 6 per flitser * 3... en dan graag een reserve setje per flitser)
Euhm niet de kliko in ajb, dat is nogal milieuvervuilend enzo ;)

Ik denk dat ik maar een IPC-1 ga kopen, heb een stuk of 6-7 setjes die ik regelmatig moet opladen door stevig gebruik en ik vind die 30-mins charger van GP maar een eng ding wat dat betreft. :X

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
NiMh batterijen gedragen zich het beste als ze geladen worden met laadstromen die overeenkomen met 1 tot 4 uur laden van een batterij die leeg is.
Dat wil dus zeggen 1 tot 0,25C. Dit is een uitdrukking die bij batterijladers gebruikt wordt. 1C is de nominale capaciteit van de batterij.

Laden met 0,4C is dus heel normaal voor NiMh. Dit is 1A voor 2,5Ah batterijen.
@KRG, laden met 200mA is nogal weinig voor NiMh. gebruik dus gerust 1A, of anders 700mA.
Voor de refreshfunctie gebruik ik zelf 500mA laden/ 250mA ontladen.

Snelladers zoals de IPC-1 detecteren wanneer een batterij vol is met een dV-dt methode. Als de batterij vol is, en je gaat doorladen, dan wordt de toegevoegde lading omgezet in warmte. De temperatuur stijgt, en de spanning daalt. Deze dalende spanning wordt gezien, en de lader stopt.
Bij laadstromen lager dan ca 0,5C is deze dalende lijn soms niet stijl genoeg voor de lader om te herkennen.

@Floor-is
30 minuten laders zijn killing voor je batterijen :X
Als je de datasheet opzoek voor Sanyo batterijen (zowel de gewone 2500 en 2700 als de eneloop), dan zul je daar zien dat de absolute maximum laadstroom die je mag gebruiken 1C is. 1C is 1x de capaciteit, is 1 uur laden als kortste. Ik weet niet hoe dat voor andere accu's is. maar dit wordt opgegeven bij Sanyo.

voor wie zich afvraagt waar ik die kennis van heb. Ik heb op mijn werk een draagbaar apparaat ontworpen waarin ik een accupack van 6 x 2500 Sanyo cellen heb zitten, welke opgeladen worden met een geintegreerde slimme lader die ik zelf gebouwd heb.

Edit: Oh ja, Floor-is, die 10% korting is nog maar tot 9 november. Scheelt toch weer 4 euro als je voor die datum nog beslist.

[ Voor 3% gewijzigd door M a r c o op 01-11-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
M a r c o schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:25:
NiMh batterijen gedragen zich het beste als ze geladen worden met laadstromen die overeenkomen met 1 tot 4 uur laden van een batterij die leeg is.
Dat wil dus zeggen 1 tot 0,25C. Dit is een uitdrukking die bij batterijladers gebruikt wordt. 1C is de nominale capaciteit van de batterij.

Laden met 0,4C is dus heel normaal voor NiMh. Dit is 1A voor 2,5Ah batterijen.
Misschien wat uitleg, want ik heb het idee dat er soms wat verwarring is bij mensen zonder elektra of natuurkundige achtergrond.

Vanuit het oogpunt van een natuurkundige is C is de SI term voor Coulomb, en dat is 1As (1 ampere gedurende 1 seconde). 1 Ampere-uur (Ah) is dus 3600C.

In de wereld van (oplaadbare) batterijen betekend C iets heel anders, nl de capaciteit (in Ah) van de cel waar je het over hebt, en dat is dus geen constante zoals hierboven.

Verder laadt je met een stroom (in Ampere), en niet met een lading. De term "laden met 0,4C" is dus feitelijk, semantisch gezien, onjuist. Je bedoeld "laden met een stroom (in Ampere) die overeenkomt met 40% van de celcapaciteit C (in Ah) per uur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:13:
[...]

Misschien wat uitleg, want ik heb het idee dat er soms wat verwarring is bij mensen zonder elektra of natuurkundige achtergrond.

Vanuit het oogpunt van een natuurkundige is C is de SI term voor Coulomb, en dat is 1As (1 ampere gedurende 1 seconde). 1 Ampere-uur (Ah) is dus 3600C.

In de wereld van (oplaadbare) batterijen betekend C iets heel anders, nl de capaciteit (in Ah) van de cel waar je het over hebt, en dat is dus geen constante zoals hierboven.

Verder laadt je met een stroom (in Ampere), en niet met een lading. De term "laden met 0,4C" is dus feitelijk, semantisch gezien, onjuist. Je bedoeld "laden met een stroom (in Ampere) die overeenkomt met 40% van de celcapaciteit C (in Ah) per uur"
De term C moet je hier idd los zien van zijn natuurkundige tegenhanger.
C is bij batterijen inderdaad geen constante, omdat het gedrag bij het laden van een batterij met een bepaalde stroom ook afhankelijk is van zijn nominale capaciteit (hier dus C genoemd).
Oftewel, de laadcurve van een 1500 mAh accu die je met 0,75 A laad, is exact gelijk aan de curve van een 2500 mAh accu, die je met 1,25A laad.
In de wereld van de acculaders, wordt daarom ook gesproken over een "charge rate of C/2"
Hier een voorbeeld van een curve.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/laad_curve.jpg
Deze grafiek is in principe altijd van toepassing, onafhankelijk van de capaciteit van de accu.

En of de term "laden met 1C" semantisch (dude...) onjuist is, zou ik niet weten, maar dit is toch hoe je het in alle datasheets van laad ic's tegen zult komen.

Hier een leuk voorbeeld van een IC waarmee je een lader kunt maken.
http://www.linear.com/pc/...7,C1078,C1089,P9614,D6917

[ Voor 10% gewijzigd door M a r c o op 01-11-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik gebruik op dit moment Eneloops in de mijn Nikon SB600 flitser en kan eigenlijk altijd de flitser pakken zonder na te hoeven denken of de batterijen wel of niet vol zijn. Denk dat ik al een aantal maanden met dezelfde batterijen werk. Heb er wel een vol reservesetje naast liggen, voor het geval dat.

Dus ik heb om mijn oude Aldi en Lidl batterijen te vervangen (nu een jaar of 5/6 oud en er vallen er steeds meer uit) maar nieuwe Eneloops besteld. Op Ebay in Duitsland in dit geval, 16x AA en 8xAAA voor 56 euro incl. verzendkosten. Volgens mij zo gek nog niet. Nog even geduld en kijken wanneer ze binnenkomen.

Dit is de shop: http://search.stores.ebay...1QQsaselZ76940802QQsofpZ0

Verzendkosten 9,90 en als je combineert betaal je voor elke bestelling meer (ook andere types batterijen bijvoorbeeld) 1,00 euro. Je moet 1 bestelling via Ebay doen en dan via Afterbuy.de extra artikelen bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Hm, ik zou toch echt ook 's naar vapextech kijken. Heb ze gisteren voor de 2e keer sinds de aanschaf maar weer 's in de lader gedaan. Flitsje of 350 verder werden ze wat te traag naar m'n zin maar leeg waren ze zeker niet.

Wil ik overigens niet mee zeggen dat eneloops niet goed zijn maar ik was blij verbaasd hoe goed de prijs/kwaliteit van die vapex'jes is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Wijnands schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:55:
Hm, ik zou toch echt ook 's naar vapextech kijken. Heb ze gisteren voor de 2e keer sinds de aanschaf maar weer 's in de lader gedaan. Flitsje of 350 verder werden ze wat te traag naar m'n zin maar leeg waren ze zeker niet.

Wil ik overigens niet mee zeggen dat eneloops niet goed zijn maar ik was blij verbaasd hoe goed de prijs/kwaliteit van die vapex'jes is.
Klinkt goed. Zal het zeker even onthouden, al zou ik voor dezelfde hoeveelheid Vapextech 5 euro meer kwijt zijn dan de Eneloops vanuit Duitsland (gelukkig 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:28
M a r c o schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:25:
30 minuten laders zijn killing voor je batterijen :X
Als je de datasheet opzoek voor Sanyo batterijen (zowel de gewone 2500 en 2700 als de eneloop), dan zul je daar zien dat de absolute maximum laadstroom die je mag gebruiken 1C is. 1C is 1x de capaciteit, is 1 uur laden als kortste. Ik weet niet hoe dat voor andere accu's is. maar dit wordt opgegeven bij Sanyo.
Killing vind ik wat overdreven, het is alleen niet optimaal voor de levensduur van je batterij...
Mijn GP-unit stopt 4 2700's vol in 15 minuten :+

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Melkbus schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:37:
[...]
Killing vind ik wat overdreven, het is alleen niet optimaal voor de levensduur van je batterij...
Mijn GP-unit stopt 4 2700's vol in 15 minuten :+
Mijn ervaring bij de meeste producten is dat datasheet meestal niet voor niets maximum ratings aangeven.
Waarom GP evengoed turboladers maakt en verkoopt, terwijl ze zelf aangeven dat 1C zo'n beetje de maximum laadstroom is, dat is me ook een raadsel.

datasheet GP 2700mAh NiMh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Floor-is schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:03:
[...]

Euhm niet de kliko in ajb, dat is nogal milieuvervuilend enzo ;)

Ik denk dat ik maar een IPC-1 ga kopen, heb een stuk of 6-7 setjes die ik regelmatig moet opladen door stevig gebruik en ik vind die 30-mins charger van GP maar een eng ding wat dat betreft. :X
Mijn Hähnels van 2500 & 2700 mAh lijken zich weer te herstellen nadat ik ze gewoon weer op 200-500mA laadstroom heb gegooit op mijn IPC-1L.

Des te hoger de laadcapaciteit, des te hoger de zelfontlading. Ik heb liever een lage zelfontlading dan een hoge laadcapaciteit. Want eer ik een setje helemaal leeggeflitst heb ben ik toch minimaal 2-3 weken verder.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Er zal een emailtje naar Conrad moeten.

Lader + de 4 accu's van de aanbieding mogen ontvangen. Drie accu's zijn 2,5 Ah na de refresh. Eentje wil niet verder komen dan 1,8 Ah. Ik hoop dat ze me eentje kunnen nazenden :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 15:17
Hoi,

Allereerst wil ik even zeggen dat dit een zeer nuttig topic is! Mijn vraag past hier wel tussen:

Gisteren vond ik een oude camera, de Nikon Coolpix 3200, ergens in een mandje heel ver weg.
De camera is altijd gebruikt met duracel batterijen maar na enkele foto's is de camera gewoon leeg.

Nu wilde ik vragen waar ik voor niet al teveel geld een goed setje (4) batterijen kan halen incl. lader zodat dit oude beestje weer gebruikt kan worden.

Ik heb de batterijen van de Hema al eens geprobeerd, maar die waren snel weer leeg.

Alvast bedankt!

p.s. ik heb niet het hele topic doorgelezen, sorry als dit al eens gesteld is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Niet oplaadbare batterijen (zogenaamde cadmium's) zijn altijd heel snel leeg in digitale camera's. Moet je eigenlijk alleen gebruiken als je niks anders bij de hand hebt en wel foto's moet/wil maken.

Verder is het geheel afhankelijk van gebruik van je camera. Intensief of sporadisch.

Voor intensief gebruik is een hoge laadmogelijkheid belangrijk, dus een zo hoog mogelijke mAh (2700mAh of hoger bijv). Het voordeel van deze batterijen is, is dat deze meer energie bevatten waardoor je meer foto's kunt maken. Nadeel is dat de zelfontlading hoger is, waardoor je de batterijen veelal voor gebruik al weer moet opladen. (bijv binnen een week)

Voor sporadisch gebruik zijn batterijen met een lage zelfontlading aan te raden. Vraag de verkoper welke mogelijkheden hij heeft. Ieder merk heeft zo zijn eigen merknaam hiervoor.

Een x aantal posts terug (kan goed zijn dat dat een half jaar geleden is geweest) is er een overzicht gepost over welke batterijen de beste zijn. Een aanrader om naar die post op zoek te gaan. Er staan ook ongetwijfeld prijzen bij de batterijen.

Overigens nog een noot bij bovenstaande; ook de lader is van belang. Beter een slimme lader die niet al te snel laad (in mijn ervaring zijn laadtijden van 4-8 uur prima voor de batterijen kwa levensduur), dan eentje die in een half uur tot 2 uur je batterijen vol gooit. Een enkele keer is geen probleem als je haast hebt, maar je batterijen gaan zeer zeker sneller achteruit als je dit consequent doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
jules schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:03:
Beter een slimme lader die niet al te snel laad (in mijn ervaring zijn laadtijden van 4-8 uur prima voor de batterijen kwa levensduur), dan eentje die in een half uur tot 2 uur je batterijen vol gooit.
Om mezelf maar even te quoten van een paar posts terug:
Snelladers zoals de IPC-1 detecteren wanneer een batterij vol is met een dV-dt methode. Als de batterij vol is, en je gaat doorladen, dan wordt de toegevoegde lading omgezet in warmte. De temperatuur stijgt, en de spanning daalt. Deze dalende spanning wordt gezien, en de lader stopt.
Bij laadstromen lager dan ca 0,5C is deze dalende lijn soms niet stijl genoeg voor de lader om te herkennen.
Naar mijn idee is laden met 0,5C of C/2 nog altijd de beste methode.
Wie de discussie over C gemist heeft, C is de capatiteit van de batterij. bij een 2500 mAh batterij is 1C 2,5A laadstroom, en C/2 is 1,25A laadstroom. C/2 betekent dus ook dat de laadtijd 2 uur is.

Naar mijn idee is de beste manier voor laden:
Pre-charge indien de batterij helemaal leeg is. Laadstroom C/5 voor ca 10-15 minuten. Daarna full-charge van C/2. Laaddetectie methode dv/dT (temperatuur afschakeling). Maximale laadtijd 2 uur. Na afschakeling door detectie van stijgende temperatuur volgt een top-off charge van C/10 voor 1 uur.

Bij een lader die een laadtjd van 8 uur heeft, is de laadstroom veeel te laag om goed te detecteren wanneer de batterij vol is. De stroom is daarentegen weer wel te hoog om langdurig aan een volle NiMh batterij te voeden. De batterij wordt dan overladen. NiMh kan hier slecht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
M a r c o schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:27:
[...]
Bij een lader die een laadtjd van 8 uur heeft, is de laadstroom veeel te laag om goed te detecteren wanneer de batterij vol is. De stroom is daarentegen weer wel te hoog om langdurig aan een volle NiMh batterij te voeden. De batterij wordt dan overladen. NiMh kan hier slecht tegen.
Ik laad meestal met 200mA (meer dan 10 uur laadtijd dus) en het is voor zover ik weet (meer dan een jaar ervaring) nog niet gebeurd dat mijn IPC-1 een volle accu over het hoofd heeft gezien en is blijven doorladen. Als 200 mA te laag zou zijn, dan hadden ze die optie toch gewoon weggelaten? Niet dat er iets mis is met 500mA als laadstroom, maar dan moet ik weer allerlei knoppen gaan indrukken en ik heb ze toch niet meteen nodig (heb er genoeg), dus gemak dient de mens, in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
jules schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:03:
.... Nadeel is dat de zelfontlading hoger is, waardoor je de batterijen bijv binnen een week weer moet opladen.
Ik zou dit iets anders formuleren:

<Nadeel is dat de zelfontlading hoger is, waardoor je de batterijen vlak voordat je ze gebruikt opgeladen moet hebben.>

Dit verschil in formulering lijkt onbeduidend maar het geeft wel veel duidelijker het verschil aan van het praktische gebruik van de betreffende cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

joopv schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:16:
[...]

Ik zou dit iets anders formuleren:

<Nadeel is dat de zelfontlading hoger is, waardoor je de batterijen vlak voordat je ze gebruikt opgeladen moet hebben.>

Dit verschil in formulering lijkt onbeduidend maar het geeft wel veel duidelijker het verschil aan van het praktische gebruik van de betreffende cellen.
Je hebt helemaal gelijk! Heb het ook maar ff aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Laatst online: 08-07 13:40
Ik ben op zoek naar een goede set batterijen + opladen (oa. voor de Wiimotes die erg hard gaan). Topic geheel gelezen en wat prijsvergelijkingen gedaan.

Ik heb oa. de volgende punten kunnen concluderen, en afhankelijk van de correctheid ga ik binnenkort batterijen + lader bestellen / kopen.
  • GP batterijen zijn redelijk voor de prijs/kwaliteit verhouding. Niet perfect maar betaalbaar (25 euro voor 6 batterijen + 8 uurs lader).
  • NiMH is het best om te snelladen (1-4uur laden)
  • Voltcraft IPC-1 is iets beter dan de IPC-1L en heeft een 12V lader erbij geleverd.
  • Ansmann batterijen bieden het hoogste vermogen en zijn kwalitatief erg goed.
  • NiMH batterijen hebben geen geheugeneffect, maar toch is het goed om af en toe het vermogen te testen / volledig te herladen.
  • De 4x 2500 mAh batterijen door conrad bijgeleverd bij de IPC-1 zijn best goed, op enkele mindere exemplaren na (maar die kun je dan toch testen met de IPC-1 en een nieuwe vragen?)
Ik voel er best veel voor om het pakket van 60 euro bij Conrad te bestellen en evt. een los setje Ansmann batterijen erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik zou ook de sanyo eneloop batterijen overwegen voor het gebruik in wiimotes als ik jou was.

Deze kosten slechts 12,50 voor 4 stuks.
De voordelen van de lagere zelfontlading leveren hier misschien meer op dan de iets hogere capaciteit van de "gewone" oplaadbare batterijen. (eneloops zijn 2000 mAh ipv 2700)

jammer dat je niet een week of 2 a 3 eerder was. Dan had je de IPC-1 nog voor 36 euro ipv 60.

[ Voor 13% gewijzigd door M a r c o op 14-11-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Yeah ik had die aanbieding gezien, helaas een paar weken te laat.
Wat zijn precies de voordelen van de eneloops? Lager zelfontlading dus die blijven langer vol?
Hoe veel langer blijven ze opgeladen?

Was het echt de IPC-1 of de IPC-1L die zo goedkoop was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

QuarK schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:30:
Yeah ik had die aanbieding gezien, helaas een paar weken te laat.
Wat zijn precies de voordelen van de eneloops? Lager zelfontlading dus die blijven langer vol?
Hoe veel langer blijven ze opgeladen?

Was het echt de IPC-1 of de IPC-1L die zo goedkoop was?
Over de eneloops is al best vaak informatie gegeven. Hier is de site van Sanyo, zodat je een beetje een idee krijgt: http://www.eneloop.info/
Ik koop in ieder geval geen andere batterijen meer dan eneloops. Heb net deze week vanuit Duitsland 16xAA en 8xAAA ontvangen dus kan weer even vooruit. Productiedatum was januari 2008 en ze zaten nog ongeveer (beetje geschat) voor 70-80% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ik had de info van de sanyo site al gelezen, maar neem dat soort schema's altijd met een korreltje zout. Ik doelde meer op praktische voordelen van Eneloops.
De batterijen voor de wiimotes hoeven echt geen maanden stil te liggen, maar da's meer mijn specifieke toepassing.

Moet ik echt de IPC-1 nemen tov. de IPC-1L? Of is het verschil marginaal (op die 12V lader na dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ik zie verschillende mensen in duitsland Eneloops kopen, maar waar precies?

De Eneloops klinken bij nader inzien toch wel interessant. Iets lager vermogen maar zo'n langere bewaarperiode is toch fijn.

Een combi van IPC-1 + Eneloops kost wel wat, maar is toch wel het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
QuarK schreef op maandag 17 november 2008 @ 12:10:
Ik zie verschillende mensen in duitsland Eneloops kopen, maar waar precies?

De Eneloops klinken bij nader inzien toch wel interessant. Iets lager vermogen maar zo'n langere bewaarperiode is toch fijn.

Een combi van IPC-1 + Eneloops kost wel wat, maar is toch wel het geld waard.
Eerder in 't topic noemde iemand een eBay-store: http://search.stores.ebay...1QQsaselZ76940802QQsofpZ0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hoe hoger de laadcapaciteit, des te hoger de zelfontlading. Het gaat gewoon helaas niet samen...

Daarnaast zou ik niet super happy zijn met batterijen die al 3/4e jaar oud zijn. Op een leeftijd van 3-5 jaar is dat aardig wat....

[ Voor 3% gewijzigd door jules op 18-11-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Als ik de prijzen van de Eneloops zie zou ik toch kiezen voor Recyko+ bij DX.

Ongeveer even duur maar dan inclusief verzendkosten. Ik gebruik de Recyko+ nu al een tijdje en ben er erg tevreden over.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
QuarK schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:46:
Ik had de info van de sanyo site al gelezen, maar neem dat soort schema's altijd met een korreltje zout. Ik doelde meer op praktische voordelen van Eneloops.
Je beweert dat je het hele topic gelezen hebt, maar dat is blijkbaar niet het geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik ga binnenkort de Panasonic Fx35 camera aanschaffen.
1 ding is me echter niet duidelijk, en kan ik nergens vinden.

De camera wordt geleverd met:
* accu
* acculader
* AV-kabel
* USB-kabel
* AC-kabel
* polsbandje
* CD-ROM

Volgens mij is dit een DMW-BCE10 lithium-ion rechargeable battery. Is dat gewoon een goed ding en hoef ik verder geen batterijen of accu apart aan te schaffen?
Mij leken oplaadbare batterijen het handigst, maar ik kan echt niet duidelijk krijgen of deze camera daar geschikt voor is en of het überhaupt wel nodig is.

Op 1 site werd bijv. aangeraden om een speciale oplaadbare batterij twv 47,50 erbij aan te schaffen:
Panasonic DMW-BCE10, Oplaadbare Batterij , voor DMC-FX30 / FX35 / FX37

Dat komt dan weer nogal prijzig op mij over als ik ook gewoon GP oplaadbare batterijen zou kunnen kopen voor 4 euro, of als de accu die er standaard bij zit ook prima is (of is het zelfs gewoon precies dezelfde?).

[ Voor 9% gewijzigd door UltraR-pc op 18-11-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
ikbenwouter schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:35:
Als ik de prijzen van de Eneloops zie zou ik toch kiezen voor Recyko+ bij DX.

Ongeveer even duur maar dan inclusief verzendkosten. Ik gebruik de Recyko+ nu al een tijdje en ben er erg tevreden over.
Kijk uit bij DX, die verkopen veel imitatiebatterijen.
Ook van de sanyo 2700 nimh batterijen zijn er imitaties te koop bij DX.
Als het echte originele producten zijn, vermelden ze vaak "genuine" in de productnaam, en dat doen ze hier ook niet. Maakt het dus verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Ik heb zelf al veel Recyko+ bij DX vandaan gehaald en is allemaal echt spul. Het werkt gewoon zoals het hoort (werkten ook gelijk uit het pakje alsof het gewone batterijen waren). Heb ze ook al getest in mijn IPC1 lader, kan me de precieze waarden niet meer herinneren maar was gewoon zoals je mag verwachten.

........................................................................................................................................................

• QuarK
De IPC-1 is nu met 4x 2500 weer 49,99 bij Conrad.
Deze lader wordt dus regelmatig in de aanbieding gedaan. Ff kijken of ik hem deze week bestel of wacht tot hij nog eens zo lekker goedkoop was.

Of weet iemand toevallig nog een leuke couponcode? ;)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
UltraR-pc schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:30:
Ik ga binnenkort de Panasonic Fx35 camera aanschaffen.
1 ding is me echter niet duidelijk, en kan ik nergens vinden.

De camera wordt geleverd met:
* accu
* acculader
* AV-kabel
* USB-kabel
* AC-kabel
* polsbandje
* CD-ROM

Volgens mij is dit een DMW-BCE10 lithium-ion rechargeable battery. Is dat gewoon een goed ding en hoef ik verder geen batterijen of accu apart aan te schaffen?
Lijkt me niet.
Mij leken oplaadbare batterijen het handigst, maar ik kan echt niet duidelijk krijgen of deze camera daar geschikt voor is en of het überhaupt wel nodig is.
Ik ook niet 123, als ik echter zie hoe klein die camera is kan ik me niet voorstellen dat er genoeg batterijen in kunnen om 'm aan te drijven. NEem daarbij de vormfactor van die bce10:

Afbeeldingslocatie: http://images.beslist.nl/beslist-images/655/LARGE/000/000/200/200789.png
Op 1 site werd bijv. aangeraden om een speciale oplaadbare batterij twv 47,50 erbij aan te schaffen:
Panasonic DMW-BCE10, Oplaadbare Batterij , voor DMC-FX30 / FX35 / FX37

Dat komt dan weer nogal prijzig op mij over als ik ook gewoon GP oplaadbare batterijen zou kunnen kopen voor 4 euro, of als de accu die er standaard bij zit ook prima is (of is het zelfs gewoon precies dezelfde?).
Die accu zal prima zijn. enige reden die ik zo 123 kan bedenken om een 2e accu aan te schaffen is als je langere tijd geen mogelijkheid hebt om op te laden en/of als je een warhoofd bent die vergeet om te laden en spontaan z'n camera trekt.

Ik zou voor dat soort dingen even op ebay kijken. Een namaak accu plus lader heb je al voor een euro of 15. Zelfs met verzenden ben je dan nog flink goedkoper uit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik sta versteld.
Koop ik een GP Powerbank VC800 en 12 NiMH oplaadbare 2500mA cellen.
2 van die dingen stop ik in het apparaat en het opladen begint. 5 minuten later slaat de lader af en geeft aan dat de cellen vol zijn. Dat vind ik toch wel erg kort en stop ik de 2 cellen in m'n fotocamera en plaats de camera in z'n dock. Dock begint te laden, te zien aan het knipperende LEDje. Na een uurtje of 10 stopt het LEDje met knipperen ten teken dat de cellen opgeladen zijn. Ik haal ze er uit en 8 uren later stop ik ze weer in de fotocamera en zie op het batterijsymbooltje dat de cellen bijna leeg zijn.
Na 10 foto's is het inderdaad gebeurd met ze en ik stop ze weer in de Powerbank. Laden begint en 4 minuten later slaat ie af. Na een stuk of 12 foto's zijn de cellen weer leeg.
Met andere oplaadbare cellen in dezelfde camera is er geen probleem en kan ik honderden foto's maken.
Ik heb nu 2 andere nieuwe GP's in een conventionele langzaamlader geplaatst en zal na 14 uurtjes eens onderzoeken hoe die er aan toe zijn.
Maar idioot vind ik het wel, koop ik iets vrij duurs en gebeurt er dit.

[ Voor 3% gewijzigd door SunnyD op 05-12-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Lijkt me een gevalletje garantie :? Dat is zeker niet normaal, zelfs niet voor GP :P

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Elektronicanet schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 23:40:
Lijkt me een gevalletje garantie :? Dat is zeker niet normaal, zelfs niet voor GP :P
Tja, maar waar ligt het aan, aan de lader of aan de cellen?
Ik durft m'n goeie Samsung cellen nu niet eens in de Powerbank te zetten om het uit te vogelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ik kan me bijna niet voorstellen dat alle 12 batterijen niet goed zijn :) Dus ik denk dat de kans groot is dat de lader niet goed werkt. Dat weet je zeker als je test klaar is, ik ben benieuwd!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zoals ik in dit topic al eens eerder heb aangegeven vind ik de laadstroom van die VC800 belachelijk hoog (~5A). Als ik kijk hoe heet de accu's in mijn IPC-1 al worden bij 1800mA, dan kan 3x zo hard laden nooit gezond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Ik heb nu de andere 2 cellen uit dezelfde verpakking 14 uren opgeladen met een tiende van de nominale capaciteit.
Ze waren net als de andere 2 die opgeladen waren in de Powerbank, in no time weer leeg.
Ook heb ik een AAAtje uit dezelfde verpakking (zaten er 2 gratis bij) opgeladen in de Powerbank.
Volgens schema moest het laadproces ca 17 minuten duren. De laadtijd was nu 12 minuten.
Dat kan wel kloppen omdat nieuwe cellen nog niet hun volledige capaciteit hebben. Omgerekend is de capaciteit nu 600mA ipv de vermelde 850mA.
Ik denk nu dus dat het aan de 2500mA cellen ligt en niet aan de lader.

edit 7 dec
Ik heb nu de 4 2700mA cellen die in de verpakking van de Powerbank waren bijgesloten ook tegelijk opgeladen.
De vermelde laadtijd van 43 minuten werd nu wel gehaald, zij het dat de eerste cel na 32 minuten vol was, de tweede na 37 miuten, de derde na 40 minuten en de laatste na 44 minuten.
Dus of capaciteit van de cellen onderling wijkt nogal af, of de afzonderlijke stromen van de Powerbank zijn bij lange niet gelijk.
Ik kan uit dit alles toch niet concluderen dat GP een goed merk is...

[ Voor 29% gewijzigd door SunnyD op 07-12-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zeer tevreden met de destijds (afgelopen zomer) aangeschafte Sanyo Eneloops en m'n Varta Ready2Use

Ik krijg ze bijna niet leeg. Zelfontlading is slechts 10% per jaar t.o. 20% per maand vwb de gewone NiMH's
Ik ben blij dat ik deze zomer tot aanschaf ben overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Ik gebruik tot nu toe Samsung 2100mA cellen en daar ben ik tot nu toe zeer over te spreken.
Ik heb nu 8 Vapexjes besteld, ben benieuwd...
Voor die GP rommel heb ik een RMA aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Zo, ik heb de Voltrcraft IPC-1 besteld (met 4x 2500 AA erbij) en ga als ze binnen zijn eens goed experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
QuarK schreef op woensdag 10 december 2008 @ 09:51:
Zo, ik heb de Voltrcraft IPC-1 besteld (met 4x 2500 AA erbij) en ga als ze binnen zijn eens goed experimenteren.
Ik heb z'n kleine broertje besteld, de IPC-1L. Eens kijken wat voor info het apparaat mij kan verschaffen over die GP dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
SunnyD schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:39:
[...]

Ik heb z'n kleine broertje besteld, de IPC-1L. Eens kijken wat voor info het apparaat mij kan verschaffen over die GP dingen...
Yep, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Misschien zijn ze ook wel tot leven te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
http://www.akkushop.de/ac...f6a0af2163794c9ea878889c5

-> Deze ziet net hetzelfde eruit als die voltcraft, iemand ervaring met deze ?

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ja, dat is dezelfde als de La Crosse BC700 =Voltcraft IPC1L = Techno-line BC700. Maar dan met een ander stickertje er op :P

Nederlander in België

• Woodpecker
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Ola,

Misschien een n00b-vraag: maar indien mijn Canon-camera zegt dat ik 'slechts' Canon NB4-300-batterijen mag gebruiken, dan hoef ik dat toch niet te geloven? Dan kan elk setje NiMH-batterijen toch ook?
En daaropvolgend: betekent een hogere mAh-waarde (2700 ipv 2500 van die NBA-300) ook een langere gebruiksduur?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Woodpecker schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:34:
Ola,

Misschien een n00b-vraag: maar indien mijn Canon-camera zegt dat ik 'slechts' Canon NB4-300-batterijen mag gebruiken, dan hoef ik dat toch niet te geloven? Dan kan elk setje NiMH-batterijen toch ook?
En daaropvolgend: betekent een hogere mAh-waarde (2700 ipv 2500 van die NBA-300) ook een langere gebruiksduur?
Zolang je camera maar penlites of potlood-batterijen gebruikt, staat het jou vrij om te gebruiken wat je wil. En ja, hoe hoger de mAh-waarde hoe langer de batterijen meegaan.

-- Edit: even gekeken, de Canon NB4-300 zijn inderdaad normale NiMH batterijen met een capaciteit van 2500mAh. Dus je kunt gewoon willekeurige andere penlite NiMH batterijen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 11-12-2008 13:07 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Woodpecker
Wildfire schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:05:
[...]

Zolang je camera maar penlites of potlood-batterijen gebruikt, staat het jou vrij om te gebruiken wat je wil. En ja, hoe hoger de mAh-waarde hoe langer de batterijen meegaan.

-- Edit: even gekeken, de Canon NB4-300 zijn inderdaad normale NiMH batterijen met een capaciteit van 2500mAh. Dus je kunt gewoon willekeurige andere penlite NiMH batterijen gebruiken.
Thanx! Dat scheelt weer een paar centen (nu ff zoeken naar het juiste merk :) )

• SunnyD
psychodweep schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:38:
http://www.akkushop.de/ac...f6a0af2163794c9ea878889c5

-> Deze ziet net hetzelfde eruit als die voltcraft, iemand ervaring met deze ?
Afbeeldingslocatie: http://www.akkushop.de/images/AccuPower-IQ-128-Bild.jpg

Ja, is dezelfde.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen van Conrad, 25 euro inclusief verzendkosten en dat vind ik een koopje, het is een prachtig en vooral zeer praktisch en funktioneel apparaat...

[ Voor 28% gewijzigd door SunnyD op 11-12-2008 18:23 ]

• Woodpecker
Wat een kutsite die Conrad, probeer al zes keer een IPC-1 Incl.4stX2500MAH te bestellen, maar de site zit zo knullig in elkaar dat ik er telkens uitgesodemieterd wordt... En ik kan nergens voor iDeal kiezen, terwijl dan juist de verzendkosten gratis zijn... Grmbl...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Woodpecker schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:01:
Wat een kutsite die Conrad, probeer al zes keer een IPC-1 Incl.4stX2500MAH te bestellen, maar de site zit zo knullig in elkaar dat ik er telkens uitgesodemieterd wordt... En ik kan nergens voor iDeal kiezen, terwijl dan juist de verzendkosten gratis zijn... Grmbl...
Ik snap niet wat je verkeerd doet, ik heb al vaker via Conrad besteld zonder ook maar een enkel probleem.

• SunnyD
Je moet ff op die winkelwagen klikken en dan via "mijn gegevens" naar de kassa...

• Woodpecker
Wildfire schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:26:
[...]

Ik snap niet wat je verkeerd doet, ik heb al vaker via Conrad besteld zonder ook maar een enkel probleem.
Geen idee, maar krijg nergens de mogelijkheid om met iDeal te betalen (en cookies staan aan, enzo), Ik kan me zelfs niet eens inloggen... Heb al mailtje gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Woodpecker schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:01:
Moet je een andere browser gebruiken. Ik had hetzelfde probleem, maar kreeg het wel voor elkaar met Opera terwijl FF niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Ik heb m'n 4 2500mA GP cellen aan het refreshprogramma van de IPC-1L gehad en dit is het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://www.lodio.tweakdsl.nl/fotos/full2_.jpg

Ik heb nu 4 2700mA Vapexjes in de lader op 500mA en

de eerste geeft al Full aan met 801mAh,
de tweede met 870,
de derde met 1255
de vierde met 2800mAh

Grote verschillen, wat moet ik ermee?
Eerst maar weer ontladen...

Het ziet er slecht uit, de eerste 2 cellen kwamen bij het ontladen uit op 600 en 700mA..
De derde op 1040...

Het wordt beter, een stuk beter zelfs. Na nogmaals opladen staan de laatste drie cellen op ca 2.5A en de eerste na een derde cyclus ook.
De cellen hebben nu alle vier een vermogen van ca 2Ah. Nog geen 2.7Ah maar dat kan nog komen en voorlopig ben ik nu niet ontevreden. :)

En uit dit alles blijkt dat nieuwe cellen een zeer uiteenlopend vermogen kunnen hebben en dat het 3 a 4 keer op- en ontladen voor gebruik eigenlijk noodzakelijk is.

Als je nieuwe cellen direct gaat gebruiken na 1 keer opladen loop je het risico dat door de cellen die het eerst leeg raken, de ontlaadstroom van de rest van de cellen gaat lopen. En die stroom loopt dan dus wel in de verkeerde richting door die lege cellen. Kan niet goed zijn...

[ Voor 129% gewijzigd door SunnyD op 13-12-2008 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunnyD schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:19:
[...]

[afbeelding]

Ja, is dezelfde.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen van Conrad, 25 euro inclusief verzendkosten en dat vind ik een koopje, het is een prachtig en vooral zeer praktisch en funktioneel apparaat...
Zijn allemaal hetzelfde. Alleen zit er een ander merkje op.
De mijne. Technoline BC700

Afbeeldingslocatie: http://www.maitolaituri.tv/images/bc700p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
De vier nieuwe GP 2700mAh cellen die ik 7 dagen geleden voor het eerst heb opgeladen in de Powerbank VC800 zitten nu in de IPC-1L en worden met 350mAh ontladen. Ze zijn intussen niet gebruikt.
Op het display lees ik de celspanning af en die is slechts 1.15V bij 3 cellen en 1.12V bij de andere dus ik vrees dat het ontladen niet lang gaat duren.

De eerste is na 35 minuten leeg... Hoe is het mogelijk, een vermogen van 200mAh...
Na in totaal 2 uren is alles leeg en het laden is begonnen...

edit
De cellen zijn vol, 3 stuks met 700mA gedurende 3,5 uur en eentje 3 uren.
Lijkt niet verkeerd, nu maar weer een ont- en oplaadcyclus en daarna moeten ze klaar zijn voor gebruik.

[ Voor 42% gewijzigd door SunnyD op 13-12-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Dus we morgen gerust aannemen dat een volledige refresh cyclus zeker aan te raden is met nieuwe batterijen.
Ik heb niet de tijd helaas om handmatig enkele keren de dischargen/chargen, dus de refresh optie is voor mij erg handig.

Ik ga vanavond de 2500 conrad cellen in de IPC-1 hangen om te refreshen, ben benieuwd wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SunnyD schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:19:
[...]

[afbeelding]

Ja, is dezelfde.

Kan je een directe link geven van die lader, want ik vind alleen soortgelijke laders die 50 euro kosten, ipv een nette 25 euro. Voor 25 euro vind ik het nog wel een deal, 50 euro vind ik al wat veel aan het worden (heb al 2 laders).

edit: laat maar, het is gelukt..gare zoekfunctie op de site :P

[ Voor 17% gewijzigd door Nomad op 15-12-2008 11:38 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ik heb trouwens gisteren de Test functie van de IPC-1 geprobeerd op de 4x 2500 Conrad cellen.
Deze begonnen allemaal rond de 1.16V (eentje 1.30V). Wat er gebeurde was dit:

- Cellen gingen laden vanaf 1.16V.
- Toen de 3 laagste (gelijke) cellen gingen rond de 1.30V waren en de hoogste rond de 1.37 ging deze laatste ontladen tot hetzelfde niveau van de 3 anderen uit te komen.
- Vervolgens gingen alle 4 laden naar de 1.40V
- Ik heb een hele tijd gewacht, (uur ofzo) maar de lader bleef maar bijladen, de ontlaad functie werd niet gestart.

Ben ik te ongeduldig geweest en zou hij vanzelf wel zijn gaan ontladen op een gegeven moment?
Ik had helaas geen tijd meer om het in de gaten te houden, maar ga het heel binnenkort nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Wat me opvalt, na 2 maanden klooien met m'n 2 IPC1-L's en m'n Maha MH-C9000 is dat ik vrijwel nooit de aangegeven waarde op de batterij haal (op 2*4 Aldi TopCrafts na, 2300 mAh rated, 2750 mAh charged) Meestal zitten ze een 10% onder de opgegeven rating...
Die Topcrafts van Aldi zijn best goeie cellen, alleen vind ik ze een stuk zwaarder tegenover de andere merken die ik in mijn collectie heb (GP, Panasonic, Duracell, Memorex).
Word hier ook door jullie rekening mee gehouden?

Ik raak de laatste tijd meer en meer gecharmeerd door Varta's Professional 2700mAh, iemand anders hier al ervaringen mee?

Een merk waar ik absoluut NIET (meer) van moet weten is Memorex...
Ik had 'n setje van 2700 mAh...
Nu dus niet meer, kreeg continu HIGH meldingen in m'n Maha en als ze dan eindelijk toch geladen waren in de IPC1-L's hadden ze bijna geen power voor m'n flitsers... In de recyclingbak bij de supermarkt gemikt dan maar.

Volgende stap is nog de aankoop van 4*4 Eneloops/Imedions/Recyko en misschien ook nog een lader erbij. Ik weet dat ik al 3 laders heb, maar ik heb op 'n fotoopdracht minimaal 4 setjes van 4 AA's in gebruik. Dan heb ik dus altijd 4 verse setjes gebruiksklaar liggen, 'k heb in totaal 14 setjes van 4 AA's, variërend van 1800 mAh tot 2700 mAh voor mijn fotowerk. Helaas nog geen low-self-discharge.

Vandaar ff de vraag : welke zijn dus de echte echte echte goeie LSD's? Lang houdend met hoge power zegma (anders moet ik zo lang wachten op mijn flitsers ;))

[ Voor 16% gewijzigd door dodge_911 op 15-12-2008 16:02 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dodge_911 schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:59:

[..]

Vandaar ff de vraag : welke zijn dus de echte echte echte goeie LSD's? Lang houdend met hoge power zegma (anders moet ik zo lang wachten op mijn flitsers ;))
Ik heb thuis Eneloops en Conrad Endurance LSD's, als ik het niet vergeet kijk ik vanavond even in mijn Excel-sheet voor de stats van deze batterijen (hebben beide twee cycles doorlopen, dus tweemaal een laad-ontlaad-laad proces). Capaciteit ligt dus wel lager dan normale NiMH's omdat de techniek dit nu nog niet toestaat. Ik dacht 2100mAh max ofzo.

-- Edit: de Conrad Endurance 2100 mAh batterijen komen gemiddeld op zo'n 2200 mAh uit, de Sanyo Eneloops zijn rated op 2000 mAh en komen gemiddeld op zo'n 2150 mAh uit. Qua discharge kan ik verder nog niet zoveel zeggen aangezien ik ze nog maar kort heb.

-- Edit #2: dit is dus met een "luxe" lader gedaan, de Voltcraft Charge Manager 2015.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 15-12-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Bij het opladen van een cel gaat er ook een deel van de door de lader geleverde energie verloren.
Tijdens het laden wordt de cel immers warm.
Dus 4 uren laden met 550mA geeft niet een cel met een vermogen van 2200mAh.
Het ontladen geeft wel een juiste indicatie, immers alle energie wordt omgezet in warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Damn zeg! Dat hier een apart topic voor is!
Ik gewoon duracell gekocht, omdat ik door de bomen het bos niet zag. Blijkt dat er na wat lezen in dit topic wel wat meer onder de zon is.. Ik gebruik ze hier veel in de DECT babyfoon, die vreet batterijen. Heb 8x 2650 mAh en 4x 2400 mAh. Ben op zich wel tevreden, maar ja, ik heb ook geen referentiekader.
Ongeveer een uurtje op de snellader (ook van duracell), en ze zijn weer klaar voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
SunnyD schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:04:
Bij het opladen van een cel gaat er ook een deel van de door de lader geleverde energie verloren.
Tijdens het laden wordt de cel immers warm.
Dus 4 uren laden met 550mA geeft niet een cel met een vermogen van 2200mAh.
Het ontladen geeft wel een juiste indicatie, immers alle energie wordt omgezet in warmte...
Capaciteit in mAh is niet hetzelfde als geleverde energie. Eigenlijk zou je de spanning mee moeten nemen in de totale capaciteits meting, zodat op een hoeveelheid energie in joules (watt-seconden) of watt-uur uit komt. Een cel die bij een bepaalde stroomafname langer een hogere spanning levert zou wel eens te prefereren kunnen zijn dan een cel die meer capaciteit levert in mAh.

Wat dat betreft hoop ik dat er nog eens een oplaadbare technologie komt die 1,5V levert ipv de 1,2V van NiCd / Ni MH cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Maakt het voor de levensduur van batterijen nog uit op welk vermogen ik ze ontlaad?
Met 100 mA dischargen duurt nogal lang namelijk...

Voor NiMH batterijen was snelladen (4 uur laden) ideaal, toch? Dus voor mijn 2500 cellen zou ik toch het beste 500 mA discharge + 500 mA charge kunnen kiezen?
Of zou ik toch hoger (700 mA) of juist lager moeten kiezen?

[ Voor 45% gewijzigd door QuarK op 16-12-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Als je ontladen met 500mA kiest dan gaat ie daarna met 1A laden..
De ontlaadstroom is altijd de helft van de laadstroom bij dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ah ja, da's ook zo. Correct me if I'm wrong:

Snelladen (ongeveer 4 uur) is voor NiMH batterijen het best. Dit komt neer op laden met zo'n 500 mA voor mijn 2500 mAh cellen.
Als ik ze volledig wil dischargen van te voren, dan kan ik dat het beste doen op 250 mA.

Het gehele refresh programma duurt mij iets te lang met 100 mA dischargen en 200 mA laden. Dat is zo'n dikke 24 uur (wsl langer, moet even rekenen) voor 1 cyclus. En dit terwijl NiMH laden met lage stroomsterkte eigenlijk minder goed is dan snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Met refresh kan je ook een hogere stroom kiezen....

• psychodweep
Ik heb net m'n lader ontvangen (ipc) en direct m'n voltcraft Aldi batterijen 2000 mah batterijen van 3 jaar oud erin gestoken en die zijn nog verrassend goed. Eentje ervan was minder:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2s0zdw1.jpg

Niet slecht voor 3 jaar oude 5 EUR batterijen.

Verwijderd

QuarK schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:27:
Ah ja, da's ook zo. Correct me if I'm wrong:

Snelladen (ongeveer 4 uur) is voor NiMH batterijen het best. Dit komt neer op laden met zo'n 500 mA voor mijn 2500 mAh cellen.
Ik vond dit nogal een goede post:

M a r c o in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

• QuarK
Da's inderdaad een hele informatieve post van Marco.
Laden met 0,4C is de richtlijn die ik aan ga houden (dus 1A voor 2500, maximum voor 4 cellen met de IPC-1).
En refreshen met 250 discharge / 500 charge klinkt ook heel redelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door QuarK op 18-12-2008 14:16 ]

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zult zien dat de meeste gewone laders inderdaad met 0,4C laden, de meeste value chargers zelfs maar met 0,1C De officiële op de batterij vermeldde geadviseerde die ik gezien hebben zijn ook meestal rond de 0,1C. Best grappig als je dan bedenkt dat de sommige snelladers (ook van de fabrikanten zelf!) rustig 1C of meer doen.

Ik doe de analyse/refresh cyclus meestal meteen conservatieve 600 laden en 300 ontladen, regulier laden 600 of 1000 als ik ze 'wat sneller' klaar wil zijn. Maar aangezien ongeveer tweederde van mijn pool (zowel thuis als op kantoor) uit Eneloops bestaat, ligt er altijd wel een setje klaar en is er dus zelden haast. Dan kies ik liever voor wat duurzamer laden.

• M a r c o
  • Niet online
psychodweep schreef op donderdag 18 december 2008 @ 12:02:
Ik heb net m'n lader ontvangen (ipc) en direct m'n voltcraft Aldi batterijen 2000 mah batterijen van 3 jaar oud erin gestoken en die zijn nog verrassend goed. Eentje ervan was minder:

[afbeelding]

Niet slecht voor 3 jaar oude 5 EUR batterijen.
Je hebt hier zo te zien de Charge functie gebruikt.
De lading die hij weergeeft is een schatting van hoeveel hij "bij"geladen heeft.
Het kan dus zijn dat die ene cel nog wat lading in zich had zitten.
De charge functie is niet betrouwbaar om de capaciteit te meten. Deze kun je alleen meten door het ontladen van een accu als deze vol is. Daarvoor gebruik je de "charge test" functie.
Hij laad de accu vol, en gaat hem dan ontladen. Nu meet hij hoeveel hij eruit kan halen. Daarna laad hij hem weer op zodat je hem weer vol kunt opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Wie nog eneloop accu's wil hebben.
Aanbieding bij conrad.
8 stuks AA eneloop (2000mAh) voor 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Uit de adresbalk kopieeren en plakken werkt vaak niet bij webshops, en in ongustige gevallen help je je eigen privacy om zeep.

Conrad heeft een "directe product link" bij ieder item staan. In dit geval:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=252208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
20 euro voor 8 Eneloop AA's is een prima deal.
Nu nog een goede deal vinden voor 8x AAA Eneloops en ik ben tevreden.

Bij batterijenhuis kost het 13 euro for 4x AAA, da's volgens mij de goedkoopste op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Bij opus 4 AGFA AAAtjes voor 8.95:

http://opusshop.nl/produkten_detail.asp?l=ned&pdid=11945

[ Voor 7% gewijzigd door SunnyD op 19-12-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
M a r c o schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:45:
Wie nog eneloop accu's wil hebben.
Aanbieding bij conrad. 8 stuks AA eneloop (2000mAh) voor 20 euro.
Let op dat "geen verzendkosten bij iDealbetaling" geldt vanaf 20 euro, niet vanaf 19,99! Beter nog iets kleins bijbestellen, bijvoorbeeld Philips AAA batterij 4 stuks voor 0,99 euro http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=490287 dan dat je verzendkosten moet betalen. Of gewoon meerdere sets bestellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
M a r c o schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:06:
[...]

Je hebt hier zo te zien de Charge functie gebruikt.
De lading die hij weergeeft is een schatting van hoeveel hij "bij"geladen heeft.
Het kan dus zijn dat die ene cel nog wat lading in zich had zitten.
Nee, ik heb de discharge functie gebruikt, dan begint hij automatisch te herladen (op dubbele ontlaadwaarde) nadat de batterijen leeg zijn, dat is dan toch ook een betrouwbare meting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

psychodweep schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 20:02:
[...]

Nee, ik heb de discharge functie gebruikt, dan begint hij automatisch te herladen (op dubbele ontlaadwaarde) nadat de batterijen leeg zijn, dat is dan toch ook een betrouwbare meting ?
Niet echt, betrouwbaarder is charge - discharge - charge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 20:54:
[...]
Idd, dat is de beste methode, en dit doe je met de "Charge Test" optie.
Met de discharge functie gaat hij hem direct ontladen, ook al is hij niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Is er een bepaalde methode om de refresh functie goed uit te voeren?
Ik heb enkele erg lege/dode batterijen die ik probeer te reviven.

Nou gaan deze batterijen niet geheel volgens plan. Het aantal mAh blijft maar op 0000 staan, terwijl er regelmatig geswitcht wordt tussen laden/ontladen.
De refresh cycle draait al zo'n 6 uur op 350/700 maar geen verandering.

Moet ik gewoon geduldiger zijn, of is er een probleem met de lader, of zijn de batterijen niet meer te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
het lijkt erop dat ze gewoon zijn overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ah crap. Wanneer is het safe om dit te concluderen?
Als ik namelijk enkel discharge (of charge) kies dan gaat de mAh counter wel lopen...
Misschien eerst dit eens proberen voordat ik verdere conclusies kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
probeer de charge test eens, en kijk op wat voor waarde de teller blijft staan als hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Yep, die ben ik aan het draaien. Zie het resultaat morgenochtend wel (post ik hier).
Ik vind het erg raar dat de refresh optie helemaal geen response geeft, en ben een beetje bang dat mijn IPC-1 niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
ik zal dan ook mijn results posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb wat -overduidelijk veeeeeeels te hoge ratings- batterijen besteld bij een bepaalde webshop (Ketkim Trading, n.a.v. een berichtje op het Radar forum), gewoon als test voor wat ze nu daadwerkelijk scoren. Ik heb vervolgens nog eens de voorwaarden van het bedrijf gelezen en kwam het volgende tegen:
Opgegeven maximale capaciteiten van (GSM) accu's zijn altijd opgaven van de fabrikant; Ketkim Trading is niet verantwoordelijk voor deze opgaven en accepteert geen claims op dit gebied. Claims kunnen rechtstreeks geplaatst worden bij de fabrikant. Retouren op deze basis worden niet geaccepteerd.
Lijkt me toch niet houdbaar? Oplaadbare AA batterijen van 3800mAh bestaan gewoonweg niet en is valse verkoopinformatie. Waarop je als klant toch, geheel volgens het consumentenrecht, het recht heb te retourneren? Sowieso is het een koop op afstand en op basis van een charge-discharge-charge cycle zal blijken dat de capaciteit niet klopt -> niet tevreden met product -> koop op afstand -> product retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Wildfire schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:42:
Sowieso is het een koop op afstand en op basis van een charge-discharge-charge cycle zal blijken dat de capaciteit niet klopt -> niet tevreden met product -> koop op afstand -> product retour.
Koop op afstand heeft volgens mij niets te maken met ondeugdelijke producten. Dat gaat gewoon om bedenktijd als je toch besluit dat je het product gewoon niet wil hebben. Er zal toch een keer iets moeten gebeuren waardoor het te hoog opgeven van capaciteit wordt aangepakt, maar ik vraag me af hoe en wanneer dat werkelijkheid wordt. Volgens de Nederlandse wetgeving heb jij gelijk, maar ik vind de vermelding van de door jou genoemde webshop zeer begrijpelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Positron op 21-12-2008 23:51 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Positron schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:50:
[...]

Koop op afstand heeft volgens mij niets te maken met ondeugdelijke producten. Dat gaat gewoon om bedenktijd als je toch besluit dat je het product gewoon niet wil hebben. Er zal toch een keer iets moeten gebeuren waardoor het te hoog opgeven van capaciteit wordt aangepakt, maar ik vraag me af hoe en wanneer dat werkelijkheid wordt. Volgens de Nederlandse wetgeving heb jij gelijk, maar ik vind de vermelding van de door jou genoemde webshop zeer begrijpelijk.
Het gaat hier niet zozeer om een ondeugdelijk product, maar meer om onjuiste voorlichting over een product. In dit kader zou ik dus kunnen stellen dat het product niet kan leveren wat er wordt beloofd, op basis waarvan ik volgens Nederlands recht de koop kan ontbinden. Daarnaast is via de wet Koop op afstand ook ontbinding van de koop mogelijk lijkt me, zolang ik maar netjes in originele verpakking kan terugsturen.

Kijk, het is natuurlijk wel zo dat ik het niet een gerechtelijke procedure ofzo laat uitlopen. Dat zou me tijd en geld gaan kosten. Maar ik ga de winkel hier zeer zeker op wijzen en ik zal toch ook eens proberen met Kassa in contact te komen i.v.m. dit soort zaken, want valse voorlichting qua batterijen komt vandaag de dag toch nog vaak voor.

Maar goed, ik kan me straks niet besodemieterd voelen want ik weet vantevoren al dat de geclaimde capaciteiten onmogelijk zijn. Ik ben nu gewoon benieuwd hoe deze zaak reageert op de testresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 10-09 12:36
hmm ik heb hier 12 x gp 2700's liggen welke ik nu eerst in de lader/ontlader heb zitten van gp zelfs
hoe zijn de ervaring met deze dingen goed slecht ?

zo'n ipc lijkt me toch wel een stapje hoger met het laden/ontladen gebeuren.

zeker met dslr / flitsers wil je wel je batterijen goed gebruiken/behandelen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Aanvulling op mijn eerdere vraag:

- De cellen die ik tot leven probeer te wekken zijn Hama 2000 mAh AA batterijen.
- Gisteravond heb ik de refresh cyclus gestopt en ben het 100/200 discharge proces gestart.
- De cellen varieren nu tussen de 800-900 mAh en het laden gaat nog door. Vanavond na het werk hoop ik meer te kunnen zien over de capaciteit.

Tijdens de eerdere refresh cycle bleef de mAh teller op 0000 staan (niet ----). Waarom? Kan de IPC-1 niet goed refreshen als ik de oude cellen niet eerst een lage stroom oplaad beurt heb gegeven?
Dit zijn cellen die vroeger altijd traag zijn opgeladen (17 uur lader volgens advies uit die tijd).

Ik vraag me gewoon af of ik de IPC-1 refresh functie wel goed gebruik of dat mijn IPC-1 niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
QuarK schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:12:

Kan de IPC-1 niet goed refreshen als ik de oude cellen niet eerst een lage stroom oplaad beurt heb gegeven?
Zo heb ik het ook wel eens geprobeerd inderdaad, maar die van mij bleken uiteindelijk toch meer dood dan levend, dus eigenlijk had de IPC gelijk.
Ik vraag me gewoon af of ik de IPC-1 refresh functie wel goed gebruik of dat mijn IPC-1 niet goed is.
Probeer eens een accuset waarvan je zeker weet dat die wel goed is?
Je bent ook nogal ongeduldig, als je al binnen 6 uur resultaat verwacht, het proces kan dagen duren.
Verder is de "refresh" functie een andere als de "test" functie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Het is mij ook overkomen met het gebruik van de IPC1 dat er bepaalde oudere accu's ahw niet aan de praat te krijgen waren. Er is hier op dit forum ook al een oude post van. Als de IPC op NULL blijft staan, dan is de tip dat je de verdachte accu's eerst in een ordinaire langzaamlader stopt om ze een beetje op te laden. Daarna dan de refresh in de IPC 1 . Dan werken ze wel weer. De IPC 1 is erg gevoelig voor de slechte accu's. Met de hierboven vermelde methode heb ik er wel een paar weer redelijk gekregen. Ik heb ontdekt dat het meestal gebeurt als je oude accu's een jaar bv niet hebt opgeladen dat ze dan äfgekeurd "worden middels de NULL aanduiding.

Motto :Gooi ze pas weg als ook de truuk met de langzaamlader niet werkt !

Maar verder is de IPC 1 een prima apparaat. Ik sta er versteld van hoeveel verschillen je via dit apparaat uit de diverse accu's haalt. Ook als ze per setje ooit zijn aangeschaft en altijd zo zijn gebruikt verbaas ik me soms over het verschil in conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Na 6 uur een beetje ongeduldig worden is veel te snel, maar blijven hangen op 0000 (niet NULL) vond ik gewoon raar.
Ik ga binnenkort (na deze cellen) ook refreshen met geheel opgeladen nieuwe Conrad 2500 cellen. Ben benieuwd.

Een 100/200 charge beurt geven eerst is geen probleem, als vervolgens de refresh wel gaat werken. We zien wel over een paar dagen ;)

De 2000 cellen zijn prima batterijen voor afstandsbedieningen / klokken, als ze het maar weer doen.

[ Voor 12% gewijzigd door QuarK op 22-12-2008 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:40
QuarK schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:13:
Na 6 uur een beetje ongeduldig worden is veel te snel, maar blijven hangen op 0000 (niet NULL) vond ik gewoon raar.

knip.
000 3 nullen betekent dat de batterij te warm is geworden, het laden wordt weer hervat als de temperatuur gedaald is.
RTFM :+

4 nullen passen er niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Wildfire schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 20:54:
[...]

Hoe lang duurt zo'n ding wel ? K heb de charge test gestart en nu staat er op het scherm discharge... (na 12u) k heb em wel maar ingesteld op 100mA. Dus voor 2000 mAh batterijen duurt dit dan 3 x 20uur (theoretisch) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
psychodweep schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:04:
[...]
Hoe lang duurt zo'n ding wel ? K heb de charge test gestart en nu staat er op het scherm discharge... (na 12u) k heb em wel maar ingesteld op 100mA. Dus voor 2000 mAh batterijen duurt dit dan 3 x 20uur (theoretisch) ??
Laden doet hij dan met 200 mA, dus in het ergste geval duurt het 10 uur + 20 uur + 10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
Nope, in het ergste geval duurt het 14 + 20 + 14 uren...
Tijdens het laden treden verliezen op, de cel wordt warm, kost energie.
Pagina: 1 ... 10 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.