En hoeveel er veranderd is weet ik niet: de IPC-1L (en vergelijkbare laders) is al jaren een van de beste goedkope laders, als er een revolutie is geweest heb ik die gemist...
_██_
(ಠ_ృ)
Ik ben het hier ook niet helemaal mee eens, vervelendste aan alkaline vind ik namelijk het risico van lekkende batterijen. Daar heb je met oplaadbare batterijen geen last van. Met name de afstandsbedieningen die ik onregelmatig gebruik willen nog wel eens gaan lekken, zeer irritant.Atomsk schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:44:
Bij gewone AB's, zonder display kun je net zo goed alkalinebatterijen gebruiken. Die gaan 2-3 jaar mee, dus waarom oplaadbaar? Oplaadbare batterijen zijn vooral nuttig bij apparaten met een hoog stroomverbruik zoals zaklampen, flitsers, speelgoed, etc.
Gisteren nog lekkende alkaline uit speelgoed moeten peuteren (zaten er al in bij aanschaf)

Ondanks mijn beleid vind ik het toch nog schokkend hoeveel batterijen ik afvoer naar het inzamelpunt:9V, meegeleverde alkaline, oude HEMA NiMH en dan nog de nodige knoopcellen, etc.
Iemand ervaring met bepaalde oplaadbare 4/5 AA voor Oral-B tandenborstels?
Ik heb ook zo'n klok, onbegrijpelijk dat de fabricanten van dit soort klokken er geen rekening meehouden dat die dingen ook op oplaadbare batterijen moeten kunnen werken. Ik heb er een extra oplaadbare batterij aan vastgeknoopt, en er een diode tussen geplaatst om de volt te verminderen (met 0,7 V) dus die rukklok doet het maar geeft de hele tijd een schokkend display. Nu heb ik een ander merk klok gekocht die het wel goed doet op oplaadbare batterijen.grun93 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:20:
In deze discussie over alkaline - oplaadbare accu's wordt imho vergeten dat beide typen verschillende spanningen leveren. Ik heb apparaten hier thuis, voornamelijk klokken, die helemaal niet willen werken op oplaadbare accu's, die hebben per se >5 volt nodig hetgeen alleen te bereiken is met alkaline batterijen (4x1,5V).
Een ander verschil tussen alkaline en oplaadbaren is dat de alkaline in het begin veel volt geeft maar steeds minder, terwijl de oplaadbare veel meer rond de 1.2 v blijft zitten. Nog een verschil is dat oplaadbaren meer watt kunnen afgeven in vergelijking met alkaline.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Eneloop zitten ook boven 1,25V dus dat moet wel lukken.grun93 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:20:
In deze discussie over alkaline - oplaadbare accu's wordt imho vergeten dat beide typen verschillende spanningen leveren. Ik heb apparaten hier thuis, voornamelijk klokken, die helemaal niet willen werken op oplaadbare accu's, die hebben per se >5 volt nodig hetgeen alleen te bereiken is met alkaline batterijen (4x1,5V).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Punt is echter dat er ook LCD klokken zijn die het wel goed doen op oplaadbare batterijen, laatst heb ik zo'n klok van de LIDL gekocht en die doet het dus wel. De vraag is dan ook wat de fabrikanten bezielt om klokken op de markt te zetten die niet goed werken op oplaadbare batts.grun93 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:34:
Klokken zijn over het algemeen geen stroomvreters, ik stoor me er niet zo heel erg aan. Met 4 alkaline batterijen kan mijn klok (het is een Karlson radio-controlled klok met een groot analoog display met nog 4 extra digitale displays voor 4 andere tijdzone's) het makkelijk een jaar uithouden. Die batterijen zijn van Ikea, dat zijn de kosten ook niet. Blijft eigenlijk alleen het milieu aspect over imho.
Apparaten die normaliter jaren doen met één setje penlights.
Uiteraard moet je geen lekkende AA-tjes hebben.
De Rekenkamer heeft al eens penlights onder de loep genomen:
http://www.uitzendinggemi...264315/De_Rekenkamer.html
waar uit bleek dat er in Europa één fabriek is die alkaline batterijen maakt (Varta in Duitsland) en dat er ook een merk is van een discount supermarkt die AA alkaline batterijen verkoopt "made in Germany".

Hardware info heeft begin dit jaar ook eens een stel batterijen getest:
https://nl.hardware.info/...emplaren-getest-conclusie
citaat uit hun conclusie:
...
De goedkoopste alkalinebatterij uit de test kost 20 cent per stuk, de duurste 1,62 euro. Dat prijsverschil is gezien de prestatieverschillen uiteraard niet rechtvaardigen. Op basis van de prijs-prestatieverhouding zijn onze aanraders dan ook de Ikea Alkalisk AA, Maxell Alkaline AA en de Aerocell Alkaline AA batterijen van de Lidl.
...
Zelf dacht ik ooit
zie hier: ehtweak in "De prijs van batterijen"
Jarenlang gebruik ik die Lidl penlights in allerlei AB's en wandklokken en nog nooit heeft er eentje gelekt.
Idd, de nominale spanning van een verse penlight is 1,5V en een Ni-MH iets van 1,2-1,3V. En dat kan bij sommige apparaten problemen geven.
De capaciteit in mAh van Ni-MH versus alkaline scheelt vrijwel niks. Wel kan de oplaadbare variant veel hogere piekstromen leveren; hetgeen ideaal is voor b.v. modelvoer-/vaartuigjes.
Vrijwel alle Ni-MH's kennen een veel grotere zelfontlading dan alkaline penlights. M.a.w. als ze ergens inzitten waarvan het stroomverbruik zeer laag is, raken ze eerder leeg door zelfontlading, dan door de verbruikte energie.
Daarnaast speelt de omgevingstemperatuur een rol.
Zo heb ik in wat kleinere LED flashlights (Fenix L2D) wel eens Ni-MH's gehad, maar bij hiken in de Alpen, bij temperaturen onder nul, doen die het een stuk slechter dan gewone goedkope penlights van de Lidl.
En als je dan zonder prik zit (stroombron = leeg) is het een stuk eenvoudiger om er een paar verse alkaline in te stoppen, dan kijken of je ergens je oplader kunt inprikken om die Ni-MH's weer op te laden...
Ik heb het eens een jaartje getest door 9V blokken in rookmelders te vergelijken. Ieder anderhalf jaar vervangen ik die eigenlijk (voor de zekerheid). En toen heb ik er eens 2x 9V Ni-MH in de gedaan en in de andere 2 rookmelders de gebruikelijke alkaline 9V blokken. En wat bleek; allebei de 9V Ni-MH blokken moest ik na een half jaar al vervangen (rookmelder begon te piepen).
En in 2 rookmelders van die dure 9V Lithium blokken gedaan. En die gaan idd heel lang mee (bij mij 2 x zo lang als alkaline), maar zijn ook veel prijziger.
Wil je heel stabiele cellen, dan is de Lithium variant een goede keuze, maar wel erg prijzig. Overigens zijn Lithium batterijen (dus geen accu's bedoel ik in deze context) ook weer een slechte keuze als de gebruikstemperaturen erg laag zijn.
[aanvulling; met dank aan @CaptJackSparrow ]
Specifieke LiFeS2 cellen zijn juist wel geschikt om te gebruiken bij lagere temperaturen.
Al met al, het hangt heel erg van het soort gebruik af, of het praktisch/handig/goedkoop/duur is, om al dan niet oplaadbare versus alkaline te gebruiken.
En qua milieuoogpunt? Verspilling is nooit goed. Maar ik heb zo'n idee dat de milieu impact bij de productie van Ni-MH's en de bijbehorende opladers hoger is, dan een set alkaline penlights. Zeker als je over toepassingen zoals AB's of klokken praat.
Bij stroomvretende apparaten is het natuurlijk een ander verhaal.
Een oplaadbare aaa kost maar 2.5 euro en als je ze bij de lidl weggapt kosten ze 1 euro. Is echt het geld niet, zeker aangezien bij een afstandsbediening toch geregeld de batts moeten worden vervangen.ehtweak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:13:
Prijstechnisch gezien is het natuurlijk heel krom om dure oplaadbare NiMH penlights in zaken als afstandsbedieningen of wandklokken te stoppen.
Apparaten die normaliter jaren doen met één setje penlights.
Uiteraard moet je geen lekkende AA-tjes hebben.
die oplaadbare gaan vele malen mee, hoewel ze bij mij soms na een paar keer al de geest geven. Hierdoor zullen de oplaadbaren waarschijnlijk beter zijn voor het milieu. Ook zullen de NiMH minder giftig zijn dan de Ni-cadmiums van vroeger.En qua milieuoogpunt? Verspilling is nooit goed. Maar ik heb zo'n idee dat de milieu impact bij de productie van Ni-MH's en de bijbehorende opladers hoger is, dan een set alkaline penlights. Zeker als je over toepassingen zoals AB's of klokken praat.
Bij stroomvretende apparaten is het natuurlijk een ander verhaal.
Dan is de vraag of je long life nimh batt hebt gebruikt, tegenwoordig is de zelfontlading van NiMh meestal geen punt meer, aangezien die slechts 15% per jaar schijnt te zijn wat dus betekent dat je ze rustig 2 jaar ergens in kunt laten zitten waarna ze nog steeds stroom geven.ehtweak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:13:
Vrijwel alle Ni-MH's kennen een veel grotere zelfontlading dan alkaline penlights. M.a.w. als ze ergens inzitten waarvan het stroomverbruik zeer laag is, raken ze eerder leeg door zelfontlading, dan door de verbruikte energie.
Ik heb het eens een jaartje getest door 9V blokken in rookmelders te vergelijken. Ieder anderhalf jaar vervangen ik die eigenlijk (voor de zekerheid). En toen heb ik er eens 2x 9V Ni-MH in de gedaan en in de andere 2 rookmelders de gebruikelijke alkaline 9V blokken. En wat bleek; allebei de 9V Ni-MH blokken moest ik na een half jaar al vervangen (rookmelder begon te piepen).
En in 2 rookmelders van die dure 9V Lithium blokken gedaan. En die gaan idd heel lang mee (bij mij 2 x zo lang als alkaline), maar zijn ook veel prijziger.
[ Voor 33% gewijzigd door Salvatron op 25-06-2017 15:52 ]
Eeehhhh... Niet oplaadbare Lithium batterijen zijn juist erg geschikt voor gebruik bij lage temperaturen.ehtweak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:13:
Wil je heel stabiele cellen, dan is de Lithium variant een goede keuze, maar wel erg prijzig. Overigens zijn Lithium batterijen (dus geen accu's bedoel ik in deze context) ook weer een slechte keuze als de gebruikstemperaturen erg laag zijn.
Welke batterijen het beste voor bij -20?
Hier bijv.: https://www.bever.nl/p/en...-stuks-aa-ncdaa52007.html
Die vormen idd een uitzondering, in tegenstelling tot Li-ion cellen. (belangrijk verschil tussen die twee)
Interessante specs wat betreft die specifieke Lithium IJzer disulfide batterijen:
http://data.energizer.com/pdfs/lithiuml91l92_appman.pdf
Hier een aardige grafiek met allerlei technische gegevens:
Wikipedia: AA battery
Ik heb altijd wel een paar eneloops klaarliggen voor als dat nodig is. Zodra ik die gebruik, stop ik de lege eneloops in een lader, en zijn ze weer klaar voor gebruik. Veel makkelijker dan op en neer lopen naar de AH....ehtweak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:13:
En als je dan zonder prik zit (stroombron = leeg) is het een stuk eenvoudiger om er een paar verse alkaline in te stoppen, dan kijken of je ergens je oplader kunt inprikken om die Ni-MH's weer op te laden...
Lader heb ik toch nodig voor intensieve dingen als flitser, fietsverlichting (het soort waarmee je zelf ook wat ziet), etc. Productie van NiMH en alkaline zal waarschijnlijk net zo belastend zijn voor het milieu, en stroomverbruik van de lader valt daarbij sowieso in het niet.En qua milieuoogpunt? Verspilling is nooit goed. Maar ik heb zo'n idee dat de milieu impact bij de productie van Ni-MH's en de bijbehorende opladers hoger is, dan een set alkaline penlights. Zeker als je over toepassingen zoals AB's of klokken praat.
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]
Idem hier.MBV schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:12:
[...]
Ik heb altijd wel een paar eneloops klaarliggen voor als dat nodig is. Zodra ik die gebruik, stop ik de lege eneloops in een lader, en zijn ze weer klaar voor gebruik. Veel makkelijker dan op en neer lopen naar de AH....
Even doorgeklikt, maar best duur voor 'huismerk' batterijen. De nette navigatie en productinformatie is wel prima.Mar.tin schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:19:
[...]
Bij www.123-accu.nl besteld enige tijd geleden. Gaven onze borstels een behoorlijke boost in accu. Hoe lang ze uiteindelijk mee gaan (in jaren) is nog maar even te bezien. Maar tot zover (enkele maanden verder) erg tevreden.
2 batterijen waren iets van €14,- (per 2) excl verzenden. Dus voor €7,- per tandenborstel weer een tijdje lang onbezorgd poetsen.
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]
Context, my dear, context...MBV schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:12:
[...]
Ik heb altijd wel een paar eneloops klaarliggen voor als dat nodig is. Zodra ik die gebruik, stop ik de lege eneloops in een lader, en zijn ze weer klaar voor gebruik. Veel makkelijker dan op en neer lopen naar de AH....
[...]
Ik zei:
Zo heb ik in wat kleinere LED flashlights (Fenix L2D) wel eens Ni-MH's gehad, maar bij hiken in de Alpen, bij temperaturen onder nul, doen die het een stuk slechter dan gewone goedkope penlights van de Lidl.
En dan is er geen WCD met 230V AC prik, noch oplader in de buurt...
De prima (en goedkope) Lidl AA-tjes zitten onder in de rugzak.
Een setje extra Ni-Mh's past ook prima in je rugzak hoor... Los van de kwaliteit bij lagere temperaturen,ehtweak schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:05:
[...]
En als je dan zonder prik zit (stroombron = leeg) is het een stuk eenvoudiger om er een paar verse alkaline in te stoppen, dan kijken of je ergens je oplader kunt inprikken om die Ni-MH's weer op te laden...[/i]
En dan is er geen WCD met 230V AC prik, noch oplader in de buurt...
Daarom niet in je rugzak maar in je binnenzak. Of beter: bewaar de zaklamp daar vlak voor je hem gebruiken wil. Die lading is niet permanent verloren maar gewoon even niet beschikbaar als de cel te koud is.Toff schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:59:
[...]
Een setje extra Ni-Mh's past ook prima in je rugzak hoor... Los van de kwaliteit bij lagere temperaturen,
offtopic:ehtweak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:13:
Voor dure batterijen voor rookmelders wordt 10 jaar opgegeven, maar de rookmelder zelf heeft ook een levensduur van 10 jaar (gegarandeerde werking)
Mijn website: eneloop101
Ik zie nog steeds de "foute" tekst, ondanks je latere post, dat het hersteld zou zijn, maar ik vraag me af, wat je belang is?ChibiM schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:38:
Ben ook zeker benieuwd naar de CC65. En ik zie dat ik een typfoutje heb gemaakt. Fundtion ipv function..pff. Hopelijk vandaag of morgen tijd om dat aan te passen. Als ik t niet vergeet!.
Wat biedt Jouw (?) apparaat, wat de huidige laders niet bieden?
De tekst heb ik op de site aangepast. Misschien cache legen? Hier staat hij, onderaan: https://eneloop101.com/charge/eneloop-chargers/ ik denk dat de post voor mij een screenshot is. Belang is? Die snap ik even niet.Toff schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 00:21:
[...]
Ik zie nog steeds de "foute" tekst, ondanks je latere post, dat het hersteld zou zijn, maar ik vraag me af, wat je belang is?
Wat biedt Jouw (?) apparaat, wat de huidige laders niet bieden?
Wat hij beter is, is dat je een LCD display krijgt en weer een Refresh button wat de laatste jaren niet meer te vinden was op een normale Panasonic lader. Een display geeft info over je batterij, dus kun je beter je batterijen leren kennen
https://www.lidl-shop.nl/...are-batterijen/p100213383
Edit: Oh stik. Ondertussen uitverkocht.

[ Voor 16% gewijzigd door CaptJackSparrow op 19-08-2017 15:42 ]
Icegodd linkt met een verkorte link ergens naar, waar ik principieel nooit op klik. Had geen idee wat jouw website was, waarop je het verbeterd zou hebben. Vandaar mijn vraag naar je belang, bijvoorbeeld als verkoper.ChibiM schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 08:40:
[...]
De tekst heb ik op de site aangepast. Misschien cache legen? Hier staat hij, onderaan: http://eneloop101.com/charge/eneloop-chargers/ ik denk dat de post voor mij een screenshot is. Belang is? Die snap ik even niet.
Wat hij beter is, is dat je een LCD display krijgt en weer een Refresh button wat de laatste jaren niet meer te vinden was op een normale Panasonic lader. Een display geeft info over je batterij, dus kun je beter je batterijen leren kennen
Jouw site ziet er goed uit en geeft veel info en blijkbaar houd je hem ook goed bij. Complimenten wat dat betreft. Zelf ben ik nog steeds tevreden met mijn Maha Powerex MH-C9000, maar wanneer ik aan iets nieuws toe ben, ga ik zeker uitgebreid op jouw site neuzen.
Excuus, ik begreep de vraag niet inderdaad. Ik dacht dat je op mijn site had gekeken. En nee, ik ben geen verkoper.Toff schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:53:
[...]
Icegodd linkt met een verkorte link ergens naar, waar ik principieel nooit op klik. Had geen idee wat jouw website was, waarop je het verbeterd zou hebben. Vandaar mijn vraag naar je belang, bijvoorbeeld als verkoper.
Jouw site ziet er goed uit en geeft veel info en blijkbaar houd je hem ook goed bij. Complimenten wat dat betreft. Zelf ben ik nog steeds tevreden met mijn Maha Powerex MH-C9000, maar wanneer ik aan iets nieuws toe ben, ga ik zeker uitgebreid op jouw site neuzen.
Ik ben aan de site begonnen in februari-maart, en heb de meeste wel up to date. Als ik iets mis laat het me weten. Of een vraag die niet beantwoord wordt op de site
[ Voor 12% gewijzigd door ChibiM op 29-08-2017 08:16 ]
Ik kan dat niet zo goed zien vanaf de plaatjes.
[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 29-08-2017 09:25 ]
Tnx voor de link! Het is iig duidelijk dat de Powerex Pro en Eneloop Pro daar consequent bovenin zitten samen met minimale verschillen onderling. Ook in de (inaccurate) LSD test doen die 2 weinig tot niks voor elkaar onder. Gezien de lader die ik op het oog heb (en waar ik waarschijnlijk 4 batterijen bij krijg in een pack) lijken de Eneloop Pro's het dus te gaan worden.ChibiM schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:14:
Bekijk deze test : http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1477069 en zie welke het beste bij jouw passen. Is recycle time belangrijk kijk daar dan naar, gaat het puur om Max pops kijk daar naar. Wil je de flits soms gebruiken zonder tijd te hebben om batterijen op te laden kijk daar naar. Maar de LSD test is niet heel erg valid op die pagina, omdat die batterijtester niet accuraat is! Dus beter wachten tot het jaar voorbij is en dan zien welke test hij doet om de echte winnaar te zien.
Rinkel: laders zijn idd muurladers. Soms USB.
[ Voor 7% gewijzigd door ChibiM op 02-09-2017 10:15 ]

Marketing had iig geen plannen om de BQ-CC65 in Nederland te gaan leveren was het bericht. Aan de andere kant: niks zo wispelturig als marketing...ChibiM schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 08:54:
Jammer dat hij nog niet binnenkort beschikbaar is, maar de maand is nog niet voorbij
Importeer je hem toch gewoon uit Duitsland?Autofan1985 schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:13:
[...]
Marketing had iig geen plannen om de BQ-CC65 in Nederland te gaan leveren was het bericht. Aan de andere kant: niks zo wispelturig als marketing...
Nu is hij in Duitsland zo te zien ook nog nergens te koop dus hij is atm sowieso nog niet beschikbaar denk ik.
[ Voor 26% gewijzigd door Mentalist op 11-09-2017 12:43 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Was ook mijn idee idd.Mentalist schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:42:
[...]
Importeer je hem toch gewoon uit Duitsland?
Nu is hij in Duitsland zo te zien ook nog nergens te koop dus hij is atm sowieso nog niet beschikbaar denk ik.
Is het interessant om ze te laten matchen, als set van 4,op max mAh, of als set met zoveel mogelijke gelijke interne weerstand?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
De slechtste set en de beste set dus bij elkaar houden idd, dat is het idee.Toff schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:04:
@hrt Een set is natuurlijk net zo goed als de slechtste accu, maar of je nu echt blij wordt van die laatste 50 mAh? Ik heb het ooit geprobeerd, maar het is vrij veel werk en de verschillen waren bij mij (oude en nieuwe door elkaar) niet echt schokkend. Geen idee hoe het met interne weerstand zit verder.
Heb alle sets in een eigen doosje zitten dus totaal geen extra werk.
2066 mAh is de slechtste, tegenover 2238 als de beste.
Kwa weerstand zijn de verschillen van 42 tot 70 milliohm.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Best wel een klus, om alle cellen eerst te ontladen en dan weer te laden, wanneer je er, zoals ik, minstens 70 in gebruik hebt. Maximaal capaciteitsverschil bij jou dus ongeveer 10%, inclusief eventuele meetfouten (tenzij je iedere tesst minstens 3-5 keer doet). Gemiddeld zal het op zo'n 5% verschil uitkomen? Voor mij niet interessant.hrt schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:02:
[...]
De slechtste set en de beste set dus bij elkaar houden idd, dat is het idee.
Heb alle sets in een eigen doosje zitten dus totaal geen extra werk.
2066 mAh is de slechtste, tegenover 2238 als de beste.
Kwa weerstand zijn de verschillen van 42 tot 70 milliohm.
Hoe meet je de interne weerstand? Die is waarschijnlijk wel van invloed op de maximaal te leveren (piek)stroom en dus van belang, wanneer je grote stroomvreters gebruikt.
Bij mij zijn het er dus "maar" 25, en als je gematcht setje heb lijkt mij voor de setjes het best/langst te presteren.Toff schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:34:
[...]
Best wel een klus, om alle cellen eerst te ontladen en dan weer te laden, wanneer je er, zoals ik, minstens 70 in gebruik hebt. Maximaal capaciteitsverschil bij jou dus ongeveer 10%, inclusief eventuele meetfouten (tenzij je iedere tesst minstens 3-5 keer doet). Gemiddeld zal het op zo'n 5% verschil uitkomen? Voor mij niet interessant.
Hoe meet je de interne weerstand? Die is waarschijnlijk wel van invloed op de maximaal te leveren (piek)stroom en dus van belang, wanneer je grote stroomvreters gebruikt.
De weerstand word gemeten door de japcell BC-4001 lader.
Welke AAA zijn momenteel de "best buy"? en waar kopen jullie ze?
Haha.Justin_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:13:
Ik heb weer eens een tekort aan oplaadbare AAA batterijen. Kocht altijd eneloops via samenkopen.
Welke AAA zijn momenteel de "best buy"? en waar kopen jullie ze?
Waar ga je ze voor gebruiken?
Samenkopen is idd al een tijdje uit de lucht. Arjan verkocht ze daar. Je kunt dus ook direct bij hem bestellen via sk.nkon.nl
Hij heeft ook de nieuwe eneloop expedition..
Gewoon voor simpel gebruik ala toetsenbord / muis / afstandsbediening / klok etc etcChibiM schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:17:
[...]
Haha.
Waar ga je ze voor gebruiken?
Samenkopen is idd al een tijdje uit de lucht. Arjan verkocht ze daar. Je kunt dus ook direct bij hem bestellen via sk.nkon.nl
Hij heeft ook de nieuwe eneloop expedition..limited edition
bedankt
Als je voor lite gaat, kun je ook kijken naar de IKEA ladda (the lichtbruine versie)
Bedankt, heb een setje limited editons (8 aaa) en een set eneloop standaard (4 aaa) besteld. Blijft het mooi 1 geheelChibiM schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:55:
Dan kun je idd het beste met eneloop Lite of de standaard eneloops.
Als je voor lite gaat, kun je ook kijken naar de IKEA ladda (the lichtbruine versie)
http://www.mediamarkt.at/...-lcd-display-1602192.html
http://www.saturn.at/de/p...-lcd-display-1602192.html
[ Voor 24% gewijzigd door icegodd op 28-10-2017 23:17 ]
Of zie de onbewerkte foto van de AAA pro verpakking

Ik koop mijn batterijen gewoon op eBay, nooit problemen mee gehad. Amazon verkoopt ook deze rotzooi, gewoon opletten.ChibiM schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:10:
Mensen. Zoals al vaker gezegd natuurlijk, niet je batterijen op ebay kopen. Hier een fake eneloop pro AAA verpakking.
Nou, lekker blijven doen dan!epias schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:23:
[...]
Ik koop mijn batterijen gewoon op eBay, nooit problemen mee gehad. Amazon verkoopt ook deze rotzooi, gewoon opletten.

https://nl.hardware.info/...ren-getest-testresultaten
https://www.npo.nl/de-rekenkamer/17-04-2014/KN_1656833
(is al vaak genoeg voorbij gekomen alhier)
Accu's, in diverse maten en soorten heb je niet dagelijks nodig. Maar daar zijn genoeg legitieme, gewoon NL of anderszins Europese toko's voor. B.v. nkon.nl of de Ikea.
En ja, amazon verkoopt ook af en toe fake spul, maar ook gewoon goed spul. Kwestie van opletten.
Maar als het etiket al vol zit met taal/zinsbouw fouten; tja...

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2017 23:50 ]
Wat betreft de vergelijking die je postte van nl.hardware.info is een goed voorbeeld waardoor de meeste mensen worden misleid. Zelfde geld voor de tests gedaan door thewirecutter en metaefficient..
Alsof je een batterij maar 1 keer gebruikt.....wat een onzin!
Wil je batterijen echt testen, geld voor geld, dan moet je ze testen tot ze dood gaan. Anders heeft het geen enkele zin om ze op kosten te vergelijken. Batterijen blijven niet nieuw.
Maar goed, ik ben dan misschien een pessimist als ik dat soort tests zie en mensen trekken daar conclusies uit. (deed ik vroeger ook hoor
De test van hardware.info en de rekenkamer ging alleen over alkaline batterijen. Niet voor oplaadbare. Dus ja, die gebruik je maar één keerChibiM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:28:
Hoi Ehtweak. Yep, beste bij betrouwbare plaatsen bestellen..
Wat betreft de vergelijking die je postte van nl.hardware.info is een goed voorbeeld waardoor de meeste mensen worden misleid. Zelfde geld voor de tests gedaan door thewirecutter en metaefficient..
Alsof je een batterij maar 1 keer gebruikt.....wat een onzin!
Wil je batterijen echt testen, geld voor geld, dan moet je ze testen tot ze dood gaan. Anders heeft het geen enkele zin om ze op kosten te vergelijken. Batterijen blijven niet nieuw.
Maar goed, ik ben dan misschien een pessimist als ik dat soort tests zie en mensen trekken daar conclusies uit. (deed ik vroeger ook hoor)
Ik zie namelijk regelmatig voorbij komen dat mensen de batterijen van de Lidl aanbevelen (oplaadbare) en precies hetzelfde argument hebben over kosten. Dus ik dacht dat dit hetzelfde was. Het is namelijk een veel voorkomende misopvatting
Ehhh...ChibiM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:24:
... Dus ik dacht dat dit hetzelfde was. Het is namelijk een veel voorkomende misopvatting

ff goed lezen aub
De testjes gingen over batterijen voor éénmalig gebruik. En dat is ook gewoon duidelijk te zien, als je zo'n test leest. Da's wat anders dan oplaadbare batterijen, of beter gezegd, accu's!
En die hardwareinfo en Rekenkamer test geven duidelijk aan waarover het gaat en hoe de prijs/prestatieverhouding ligt.

Mag aannemen dat op een technologie site als tweakers de lezers ietsje zorgvuldiger zijn, toch?
Ja! Voor sommige dingen zijn gewone, éénmalige batterijen, een prima oplossing. Zoals b.v. in een AB of een elektrisch (wand)klok. Daar gaan die penlights gewoon jaaaaaren mee. Zou absurd zijn om daar accu's in te stoppen. Die hebben dan eerder last van hun eigen zelfontlading, dan het minieme verbruik...ChibiM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:24:
Ah. sorry. Ik was even vergeten dat mensen die nog kochtenhaha..
Net zoals rookmelders; daar voldoet een 9V blokbatterij uitstekend.
Een forse LED zaklamp die binnen een paar uur leeg is, op vol vermogen, is natuurlijk een heel ander verhaal.
[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2017 16:33 ]
Wanneer ik die redenatie hoor over Aldi batterijen gaat er gelijk een rode lap voor mijn ogen.. Aanvallen.
Maar goed. niemand die tegenwoordig nog accu`s zegt tegen oplaadbare AA en AAA batterijen.. Althans das geen normale taal voor de gemiddelde mens.
Dus woorden teruggetrokken, omdat ik helemaal in de trant van Oplaadbare Batterijen zat, dus opeens een Alkaline berichtje tussendoor was een beetje onverwacht
En ja, wat is er mis om dingen gewoon bij de juiste naam te noemen?
_██_
(ಠ_ృ)
Ah, ik dacht even die van de Action. Excuusehtweak schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:37:
Nogmaals...de test ging over Lidl batterijen, niet over die van Aldi... Dat zijn wel degelijk andere...
En ja, wat is er mis om dingen gewoon bij de juiste naam te noemen?
Dat heb ik wel afgeleerd. Had ze in de oplader gedaan en 2 van de 4 knapten letterlijk open.ehtweak schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:34:
Batterijen koop ik gewoon bij de Lidl; beste prijs/kwaliteitsverhouding.En regelmatig in de aanbieding; zijn ze nog goedkoper.
![]()
https://nl.hardware.info/...ren-getest-testresultaten
https://www.npo.nl/de-rekenkamer/17-04-2014/KN_1656833
(is al vaak genoeg voorbij gekomen alhier)
Accu's, in diverse maten en soorten heb je niet dagelijks nodig. Maar daar zijn genoeg legitieme, gewoon NL of anderszins Europese toko's voor. B.v. nkon.nl of de Ikea.
En ja, amazon verkoopt ook af en toe fake spul, maar ook gewoon goed spul. Kwestie van opletten.
Maar als het etiket al vol zit met taal/zinsbouw fouten; tja...![]()
En dit is geen goedkope lader. Mijn lader is volledig regelbaar en stond goed ingesteld voor het vermogen van de batterij. Andere batterijen onder dezelfde parameters hadden geen enkel probleem.
Ik gebruik zelf alleen nog maar Eneloop batterijen. Gewone oplaadbare batterijen waren bij mij altijd leeg of half leeg zodra ik ze nodig had.
ik kwam hier terecht omdat ik als fotograaf een nieuwe set oplaadbare AA batterijen nodig heb. Nu heb ik al e.e.a doorgelezen in dit topic, maar dat houdt wel op bij 3 v/d 179 pagina's gok ik. Dus mijn excuses als de vraag al voorbij is gekomen. Ik las namelijk erg veel online over Panasonic Eneloop Pro batterijen, daar stond ook een stukje over in dit topic met de vermelding dat de gewone Eneloops zeker wel net zo goed waren. Maar dat ging veel over gaming en controllers terwijl ik de batterijen in een externe flitser ga gebruiken.
Is er hier toevallig iemand die mij daar iets zinnigs over kan vertellen?
Wat mijn wensen zijn:
- 8 batterijen, AA formaat, die lang te gebruiken zijn en snel de flitser weer herladen hebben
- Een (universele) oplader, snelheid van het laden interesseert mij niet.
- Opbergdoosje
Zoals al geschreven ik twijfel tussen de volgende sets:
Panasonic Eneloop charger BQ-CC55 snellader + 4 AA Eneloop Pro (2500mAh)
+
4 AA Eneloop Pro in blister - 2500mAh
Tegen:
Panasonic Eneloop lader BQ-CC51 + 4 AA Eneloop (1900mAh)
+
4 AA Panasonic 2700 in doosje - 2500mAh
Of:
4 AA Panasonic 2700 in doosje - 2500mAh (2x)
+
Technoline BC-700 oplader
Ik heb zelf zowel de standaard eneloops als de xx versie. Beide typen bevallen me prima en gaan lang mee.ArchiebaldNL schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:16:
Is er hier toevallig iemand die mij daar iets zinnigs over kan vertellen?
Ik gebruik ze ook in een flitser, maar wissel de batterijen vaak met een nieuw setje ruim voordat ze op zijn. Of je veel van het verschil in capaciteit gaat merken hangt dus af van je gebruik.
Ik heb de standaard eneloops echter in verschillende kleurtjes en dat vind ik eigenlijk nog wel het meest handig. Dan kan je ze goed uit elkaar houden en als setje bij elkaar houden.
Wat betreft de laders: Ik heb de BC700 en die bevalt prima. Vooral handig omdat je van alles van je batterijen te weten kan komen. De Panasonic laders die je noemt geven minder informatie, maar zullen ze ongetwijfeld ook goed opladen.
Wat ik nadelig vind aan die Panasonic lader is dat het een snellader is. Dat kan niet bevorderlijk zijn voor de levensduur toch? Vandaar die BC700 in het lijstje.
Geeft die BC700 ook weer hoe vol de batterijen zijn zonder dat je zo op moet laden? Want dat is wel handig denk ik.
Bijvoorbeeld in combinatie met een Maha MH-C9000 oplader of een XTAR VC4/XP4.
een betrouwbare shop is b.v. https://www.nkon.nl/
Maar zowel Amazon.de's basic NiMH batterien en die van Ikea, schijnen ook Eneloops te zijn...
Ik gebruik ze zelf in zowel een flitser en in zaklampen.
HET grote voordeel is dat de Eneloops een heel geringe zelfontlading hebben. Zo gebruik ik mijn flitser zelden, maar soms na maanden stilgelegen te hebben en ik vergeten ben er vers geladen Eneloops in te stoppen, werkt 'ie nog prima.
En voor m'n energie vretende 1K/2K/4K lumen zaklampen zijn ze ook ideaal.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2017 10:42 ]
En met Eneloops bedoel je de gewone neem ik aan he? Niet de Pro versie?
De setjes met opladers bijgeleverd was ik ook al tegengekomen, maar die zijn "maar" 1900mAh en hebben vaak snelladers. Ik wil toch eigenlijk wel rond de 2500mAh's aanschaffen.
Zodra je de batterijen in die lader doet, zie je de spanning van de accu's. Als de batterij 1 volt aangeeft is die dus goed leeg. Een accu die 1,35 volt aangeeft is nog redelijk gevuld.ArchiebaldNL schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:34:
Geeft die BC700 ook weer hoe vol de batterijen zijn zonder dat je zo op moet laden? Want dat is wel handig denk ik.
De lader laadt door totdat de spanning per accu 1,55 volt is. Daarna slaat hij af.
De lader begint echter niet met laden als de spanning minder dan 0,9 volt is. Dat is soms wel lastig als je batterijen echt helemaal leeg zijn, want dan start hij niet. Ik los dat dan op door een paar seconden de plus- en minpool van een andere volle accu met die van de lege te verbinden. Daarna wil hij wel laden.
Snelladen zal ongetwijfeld slechter zijn voor je accu's dan wat langzamer. Al zou het aantal keer opladen halveren, zou ik dat prima vinden. Ik verwacht zelf niet een accu ooit 1500 keer op te gaan laden.
@ArchiebaldNL dat kan je een beetje zien aan de spanning, maar eigenlijk zegt dat nog erg weinig. 1.0V is leeg, 1.3V is behoorlijk vol, maar daar tussenin zegt het eigenlijk niks. Als je een batterij even gebruikt hebt zakt de spanning heel snel naar 1.2V, maar dan kan hij nog 90% vol zijn. En als je hem dan even laat liggen gaat de spanning volgens mij zelfs weer iets omhoog.
Ik zou trouwens juist blij zijn met de 1900mAh: de 2700mAh accu's die nog veel goedkoper zijn lopen in 2 weken tijd vanzelf leeg, juist de 1900mAh batterijen zijn vaak Eneloop-achtige batterijen. Dus tenzij je je batterijen in een middagje leegtrekt in een flitser of zaklamp, doe je langer met de batterijen met een lage capaciteit.
Dat is ook precies waarom hij de Eneloop Pro overweegt: de voordelen van het langzaam/niet leeglopen van een Eneloop, maar toch de power van 2500 mAh. Ik heb de Pro's ook voor mijn flitser en deze bevallen prima tot op heden! Echter heb ik ze nog maar kort, dus over de langere termijn kan ik geen uitspraken doen.MBV schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:01:
@Wouter87 : Fout: de lader gaat door tot de spanning omlaag gaat: Wikipedia: Batterijlader
@ArchiebaldNL dat kan je een beetje zien aan de spanning, maar eigenlijk zegt dat nog erg weinig. 1.0V is leeg, 1.3V is behoorlijk vol, maar daar tussenin zegt het eigenlijk niks. Als je een batterij even gebruikt hebt zakt de spanning heel snel naar 1.2V, maar dan kan hij nog 90% vol zijn. En als je hem dan even laat liggen gaat de spanning volgens mij zelfs weer iets omhoog.
Ik zou trouwens juist blij zijn met de 1900mAh: de 2700mAh accu's die nog veel goedkoper zijn lopen in 2 weken tijd vanzelf leeg, juist de 1900mAh batterijen zijn vaak Eneloop-achtige batterijen. Dus tenzij je je batterijen in een middagje leegtrekt in een flitser of zaklamp, doe je langer met de batterijen met een lage capaciteit.
Het handigste daarvoor vind ik gewoon een multimeter met batterijtestfunctie. Dus niet de onbelaste celspanning, maar de spanning die er overblijft wanneer je de batterij met bijvoorbeeld 100mA ontlaadt.ArchiebaldNL schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:34:
Ik heb hier een simpele Velleman multimeter, maar een bekende van me heeft een €15 ding van de Lidl of zo (Powerfix?) met die functie en die werkt ook prima. Globaal is boven de 1.1V 'vol' en onder de 1.0V 'leeg', afhankelijk van het type en de stroom die de meter laat lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 27-11-2017 14:43 ]
- opladen met instelbare laadstroom (hoge stroom als het snel moet, rustig aan voor langere levensduur)
- automatisch ontladen voordat ie weer oplaadt (ter voorkoming van het zogeheten geheugeneffect waar vroeger de NiCd batterijen last van hadden - minder relevant voor de hedendaagse NiMh cellen)
- testen van capaciteit (zit er 1 slechte batterij in mijn setje? matchen van setjes van +- gelijke capaciteit)
- refresh (kan soms batterijen die het niet meer goed doen weer behoorlijk aan de praat krijgen)
Handigheidje van de witte Eneloops en Fujitsu's vind ik nog dat ik ze met een watervaste stift kan markeren met een nummertje of kleurtje en zo mijn setjes uit elkaar kan houden. In ons gezin met twee opgroeiende kinderen hebben we eindeloos veel dingen op batterijen in en om het huis. De batterijen zijn niet aan te slepen dus er komen geregeld nieuwe setjes bij. We hebben dus altijd twee voorraaddozen batterijen, een doos LEEG, de ander VOL. Sommige setjes zijn al jaren oud, deze week komt er net weer een verse bestelling van nkon binnen. Liefst gebruik ik steeds batterijen van zelfde type+leeftijd in een apparaat. Dus ik zoek dankzij de markering een setje bij elkaar en gaan met het spul
Ja, ik ben een enthousiaste Eneloop fan
Ik haalde laatst een setje uit mijn achterlicht, met 1 batterij op 1.0v, en de andere nog 1.3v
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 27-11-2017 21:15 ]
Helemaal waar, maar let op, er is meer.ehtweak schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:39:
een betrouwbare shop is b.v. https://www.nkon.nl/
Nouja... Als de batterijen met veel in serie staan, dan heb je een goede kans dat de slechtste / leegste batterij te ver ontladen wordt voordat het apparaat stopt met werken.wouter3 schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:46:
Volgens mij kan het geen kwaad om verschillende cellen te combineren
Te diep ontladen is nog steeds niet zo gezond voor batterijen geloof ik.
Ik houd mijn batterijen ook altijd in setjes bij elkaar. Heb veel apparaten waar 2 batterijen in gaan, daarvoor heb ik ooit eens 2 sets Eneloop Tones gekocht. Heb nu dus 8 setjes van 2 die ik perfect bij elkaar kan houden (want andere kleur).
[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 27-11-2017 23:18 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik las hierboven dat ze bij iemand zeer snel stuk gaan. Ik kan dus bevestigen dat mijn set nog vlotjes leveren. Al ga ik wel vanaf januari kijken naar een nieuw setje waarschijnlijk en schuift dit door naar backup. Worden waarschijnlijk de 2700 Pro's - uiteraard van hetzelfde merk.
Het enige minpuntje is dat het omhulsel wat begint los te komen aan de uiteindes (slijtage). Soms krult het los en dan denk je dat het voor slecht contact kan zorgen en dan moet je het zelf verwijderen.
Vóór Powerex had ik GP2700's - die toen ook opgehypet waren. Die zijn echter wel (te) snel kapot gegaan.
Misschien was dat ooit zo. Maar recentelijk nog (vorige maand) getest en geen prijsverschil geconstateerd... terwijl ik toch voor bijna 100 euro aan accu's bestelde...Toff schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:10:
[...]
Helemaal waar, maar let op, er is meer.
***members only***
De AA batterijen gaan straks vooral in een computer muis en de AAA worden vooral gebruikt voor speelgoed. Zoals bijvoorbeeld een Lego Citry trein / RC auto. Vandaar dat ik daarvoor de duurdere GP Pro batterijen kies.
Maha Powerex MH-C9000 lader
4 AA GP ReCyko in doosje - 2000mAh 4,75 euro
4 AAA GP ReCyko+ PRO in blister - 800mAh 4,95 euro
Vanwege de gunstige prijs heb ik voor GP gekozen of zijn de Eneloop batterijen zoveel beter? Dat een 2x zo hoge prijs te rechtvaardigen is. Iemand die mij kan helpen?
Persoonlijk ga ik alleen nog maar voor Eneloop als ik kwaliteit nodig heb. Nu zijn deze een stuk goedkoper dus je kan een gokje wagen. Maar als je er later niet tevreden over bent moet je LSD niet opgeven maar gewoon Eneloop kopen.
Ik gebruik ook best wel andere (goedkopere) merken, maar dan voor minder belangrijke of diefstal/vandalisme gevoelige doeleinden (afstandsbedieningen die infrequent gebruikt worden en led fietslampjes). Uiteindelijk blijkt toch dat ze het slechter doen. Zo heb ik al wat van de Aldi AAA LSD kunnen afvoeren.
Heb me laatst wel weer laten verleiden tot het kopen van de IKEA Ladda met laag vermogen.
Tip: neem een goedkopere lader (Japcell) met Eneloop.
Dan is er bij jou toch iets misgegaan, want de verschillen zijn er echt wel:ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:43:
[...]
Misschien was dat ooit zo. Maar recentelijk nog (vorige maand) getest en geen prijsverschil geconstateerd... terwijl ik toch voor bijna 100 euro aan accu's bestelde...
Omdat de "gewone" site meer oplevert en die andere meer vriendenprijsjes bevat.Smultie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:38:
Waarom zo geheimzinnig
Beetje jammer, dat je mijn MO-tags zo buitenspel zet.
Waarschijnlijk niet op alle artikelen?Toff schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:10:
[...]
Dan is er bij jou toch iets misgegaan, want de verschillen zijn er echt wel:
Ik bestelde een stelletje zware Panasonic accublokken. Daar kreeg ik geen prijsverschillen op te zien.
Heb het aangepast. Vind het nogal overdreven, maar goed, als ik jou er een plezier mee kan doenToff schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:09:
[...]
Omdat de "gewone" site meer oplevert en die andere meer vriendenprijsjes bevat.
Beetje jammer, dat je mijn MO-tags zo buitenspel zet.
Dankjewel. Het is een beetje het gemeenschapsgevoel: "door tweakers voor tweakers". Net als in de kortingstopics, waar zonder tags veel wordt weggekaapt door mensen (of bots?) die totaal geen binding met Tweakers hebben. Het enige wat je hoeft te doen om alles te kunnen zien, is je simpel gratis aanmelden op T.net. Wanneer dat teveel moeite is, tsja...Smultie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:36:
[...]
Heb het aangepast. Vind het nogal overdreven, maar goed, als ik jou er een plezier mee kan doen
@ehtweak Uitzonderingen bevestigen de regel.
Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels de Recyko's besteld. Voor dat prijs verschil wil ik het wel proberen.troftnom schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:17:
Ik zie dat de Recyko er tegenwoordig anders uit ziet, kan dus weinig zeggen over de kwaliteit van het huidige model. Mijn ervaringen met Recyko uit het verleden zijn minder in ieder geval, meeste zijn inmiddels uitgevallen. Van Eneloop heb ik ze nog allemaal bij mijn weten (daarbij gaat het om vele tientallen exemplaren). Fysiek waren de oude Recyko's ook net iets te groot voor sommige apparatuur destijds. Staan verder ook wel ervaringen van anderen in dit draadje met Recyko, maar die heb je vast ook al doorgenomen.![]()
Persoonlijk ga ik alleen nog maar voor Eneloop als ik kwaliteit nodig heb. Nu zijn deze een stuk goedkoper dus je kan een gokje wagen. Maar als je er later niet tevreden over bent moet je LSD niet opgeven maar gewoon Eneloop kopen.![]()
Ik gebruik ook best wel andere (goedkopere) merken, maar dan voor minder belangrijke of diefstal/vandalisme gevoelige doeleinden (afstandsbedieningen die infrequent gebruikt worden en led fietslampjes). Uiteindelijk blijkt toch dat ze het slechter doen. Zo heb ik al wat van de Aldi AAA LSD kunnen afvoeren.
Heb me laatst wel weer laten verleiden tot het kopen van de IKEA Ladda met laag vermogen.
Tip: neem een goedkopere lader (Japcell) met Eneloop.
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.