Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Alkalines zijn beter bestand tegen 'koudte?'
dan NiMH's, alhoewel het per merk verschilt. echter zal de afgifte van stroom mij Alkalines afnemen, en NiMH's ontladen zichzelf volledig, waarna ze niet meer op te laden zijn. Dus beter een pakje High Quality Alkalines mee.
Volgens de Finse Wikipediapagina (Wikipedia: Akku – Wikipedia, controleer zelf maar
) werken NiCd-batterijen beter dan NiMH-batterijen.
Wat betreft niet-oplaadbare batterijen schijnen lithiumbatterijen stukken beter te presteren dan alkaline, volgens http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=21. Hoe dat zich verhoudt tot NiCd durf ik niet te zeggen.
Overigens wordt de komende week in een deel van Lapland -40 verwacht, hopelijk houd je van kou.
Wat betreft niet-oplaadbare batterijen schijnen lithiumbatterijen stukken beter te presteren dan alkaline, volgens http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=21. Hoe dat zich verhoudt tot NiCd durf ik niet te zeggen.
Overigens wordt de komende week in een deel van Lapland -40 verwacht, hopelijk houd je van kou.
Lithium akku's kan je tot ongeveer -20 C nog wel gebruiken, al krijg je er dan minder energie uit. Opladen van Lithium akku's kan alleen maar boven 0 C.
NiMH is dacht ik bruikbaar tot -10 C, maar kan ook alleen vanaf 0 C opgeladen worden.
Alkaline is bruikbaar tot -20 C.
Voor zeer lage temperaturen (-40...-20 C) heb je eigenlijk maar één optie:
Lithium-Thionyl batterijen (Li-SOCl2, niet oplaadbaar), bruikbaar tot - 55 C.
NiMH is dacht ik bruikbaar tot -10 C, maar kan ook alleen vanaf 0 C opgeladen worden.
Alkaline is bruikbaar tot -20 C.
Voor zeer lage temperaturen (-40...-20 C) heb je eigenlijk maar één optie:
Lithium-Thionyl batterijen (Li-SOCl2, niet oplaadbaar), bruikbaar tot - 55 C.
Ow, ik neem trouwens aan dat je wel LEDs in je hoofdlamp hebt zitten? Naast het feit dat ze zuiniger zijn gaan die het ook nog eens beter doen naarmate ze kouder worden.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Sanyo Eneloop NiMH cellen zijn een heel stuk beter bestand tegen lage temperaturen dan reguliere NiMH cellen. Kijk even in het [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen topic.naarden 4ever schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:35:
Alkalines zijn beter bestand tegen 'koudte?'dan NiMH's, alhoewel het per merk verschilt. echter zal de afgifte van stroom mij Alkalines afnemen, en NiMH's ontladen zichzelf volledig, waarna ze niet meer op te laden zijn. Dus beter een pakje High Quality Alkalines mee.
http://www.master-instrum.../page/eneloop_launch.html
Afgezien hiervan, zou ik gewoon ter plekke advies vragen cq batterijen kopen voor je hoofdlamp. De lokale bevolking heeft er het meeste ervaring mee.
Niet helemaal waar. Onder 0C kan je li-ion nog wel opladen, alleen het rendement gaat achteruit. Je moet er dan ook op letten dat je de laadstroom lager instelt, zodat er minder slijtage optreedt.ReneK schreef op maandag 14 februari 2011 @ 09:33:
Lithium akku's kan je tot ongeveer -20 C nog wel gebruiken, al krijg je er dan minder energie uit. Opladen van Lithium akku's kan alleen maar boven 0 C.
Assumption is the mother of all fuck-ups.
Ik heb het in een project met verschillende Li-ion batterijen geprobeerd, maar beneden 0 C krijg je er echt geen energie in.dbeijer85 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:00:
[...]
Niet helemaal waar. Onder 0C kan je li-ion nog wel opladen, alleen het rendement gaat achteruit. Je moet er dan ook op letten dat je de laadstroom lager instelt, zodat er minder slijtage optreedt.
Ik heb ook geen enkele datasheet van dit soort batterijen waar laden onder 0 C gespecificeerd wordt.
Schijnt ook niet te mogen, zie hier:
http://www.powerstream.com/li.htm
Het ligt heel erg aan de specifieke chemie; een LiFePO4 krijg je nog wel geladen tot -10, een LiPo gaat zelfs prima bij nog lagere temperaturen. Hetzelfde geldt voor NiMH - die high-discharge cellen die o.a. in op afstand bestuurbare zaken wordt gebruikt kunnen nog best geladen en ontladen worden bij -20, maar een gemiddelde AA gaat dat niet doen.
Voor alle chemieën geldt eigenlijk: als je op de een of andere manier je cellen kunt isoleren en boven nul kunt houden, haal je er véél meer plezier uit. Er zijn speciale hoofdlampen waarbij het batterijcompartiment tegen je hoofd aan zit ónder je muts en de lamp erbovenuit steekt. Gezien je hoofd onder bijna alle omstandigheden dé plek is waar warmte wordt uigestoten in je lichaam zorgt dat ervoor dat je batterijen prima op temperatuur blijven.
BTW, je moet ook zeker sneeuwscooteren. Ik ben een tijdje in Kiruna geweest en ik houd helemaal niet van gemotoriseerde voertuigen, maar de sneeuwscooter was echt liefde op het eerste gezicht toen ik erop mocht rijden. Geniaal spul. De hondenslee vond ik na een halfuurtje eigenlijk al véél te koud, en dat was met thermo-ondergoed en alles.

Voor alle chemieën geldt eigenlijk: als je op de een of andere manier je cellen kunt isoleren en boven nul kunt houden, haal je er véél meer plezier uit. Er zijn speciale hoofdlampen waarbij het batterijcompartiment tegen je hoofd aan zit ónder je muts en de lamp erbovenuit steekt. Gezien je hoofd onder bijna alle omstandigheden dé plek is waar warmte wordt uigestoten in je lichaam zorgt dat ervoor dat je batterijen prima op temperatuur blijven.
BTW, je moet ook zeker sneeuwscooteren. Ik ben een tijdje in Kiruna geweest en ik houd helemaal niet van gemotoriseerde voertuigen, maar de sneeuwscooter was echt liefde op het eerste gezicht toen ik erop mocht rijden. Geniaal spul. De hondenslee vond ik na een halfuurtje eigenlijk al véél te koud, en dat was met thermo-ondergoed en alles.
Bedankt voor alle reacties, ik heb een mik Lithium Energizer AA batterijen besteld, vanavond ff ophalen. Daar moet het maar mee, Energizer Ultimate moeten volgens hen zelf tot -40 nog wat doen. Ik zal 't eens beleven 
Btw, het gaat idd om een led-hoofdlamp (Fenix HP10, 4xAA gaat er in).
Btw 2. We gaan een week op huskey-slede-honden tocht
Btw, het gaat idd om een led-hoofdlamp (Fenix HP10, 4xAA gaat er in).
Btw 2. We gaan een week op huskey-slede-honden tocht
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Toen ik dat zojuist las ging er een alarmbel rinkelen: lithium cellen zijn over het algemeen 3 of 3,6V. 4 Lithium cellen in een apparaat wat bedoeld is voor 1,5V cellen is een mooi recept voor een opgeblazen gadget.
Maar blijkbaar is dit een 1,5V versie (eigenlijk 1,8V). Een hele diepgaande handleiding, voor de geinteresseerden:
http://data.energizer.com/PDFs/lithiuml91l92_appman.pdf
Maar blijkbaar is dit een 1,5V versie (eigenlijk 1,8V). Een hele diepgaande handleiding, voor de geinteresseerden:
http://data.energizer.com/PDFs/lithiuml91l92_appman.pdf
Ik zou voor alkaline gaan, gewoon een of 2 setjes extra meenemen (je hoeft ze toch niet zelf te dragen).
En ja het gaat komende week erg koud worden, gisteren de koudste nacht van deze winter (-37,9) en ze verwachten dat het nog wat kouder kan. Er ligt in ieder geval genoeg sneeuw (al vanaf half november hier in het zuiden).
En ja het gaat komende week erg koud worden, gisteren de koudste nacht van deze winter (-37,9) en ze verwachten dat het nog wat kouder kan. Er ligt in ieder geval genoeg sneeuw (al vanaf half november hier in het zuiden).
Kan je er geen verlengsnoertje aan splitsen en het accublok in de binnenzak van je jas houden?
Lijkt me uberhaubt relaxeder als je niet het gewicht van 4 AA's aan je hoofd hebt hangen.
Lijkt me uberhaubt relaxeder als je niet het gewicht van 4 AA's aan je hoofd hebt hangen.
Pagina: 1