[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 33 ... 58 Laatste
Acties:
  • 580.874 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Ik heb hier eens eerder mijn koop gepost van 72 batterijen á 25€ van Kodak (iBood). Toentertijd werd mij dat afgeraden, vandaag de dag heb ik er nog zeker een stuk of 30 over. En houden ze het bij intensief gebruik van de Xbox-controller een tig aantal weken vol. Misschien zijn die Eneloops beter (en volgens het gros hier 100%), maar ik wilde toch even kwijt dat het dit zeker geen slechte batterijen zijn, van Kodak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-06 10:48
Quasem schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:32:
[...]

Kijk da's nog eens handig om te lezen... Gisterenavond via http://sk.nkon.nl mijn eerste eneloops besteld. In maart gaat de flitser (Canon 430EX) weer uitgebreid gebruikt worden. Wel heb ik altijd voor de zekerheid een 12-tal "gewone" verse niet oplaadbare AA-batterijen bij me. Better safe than sorry...
430ex doet zon 200 volledige sterkte flashes per set batterijen he. Normaal flits je wssn vaker op 1/4. Denk niet dat je op 1 dag zo makkelijk meer dan 1 set erdoor jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Wildfire

Joy to the world!

Crescendo schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:39:
Ik heb hier eens eerder mijn koop gepost van 72 batterijen á 25€ van Kodak (iBood). Toentertijd werd mij dat afgeraden, vandaag de dag heb ik er nog zeker een stuk of 30 over. En houden ze het bij intensief gebruik van de Xbox-controller een tig aantal weken vol. Misschien zijn die Eneloops beter (en volgens het gros hier 100%), maar ik wilde toch even kwijt dat het dit zeker geen slechte batterijen zijn, van Kodak dus.
Je zit hier appels met peren te vergelijken (alkaline versus LSD NiMH batterijen). Per definitie zijn Eneloops dus al beter, simpelweg omdat ze oplaadbaar zijn.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Crescendo schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:39:
Wat voor Kodaks bedoel je dan? Oplaadbare? Een controller geeft met name signalen door naar de console en zal zo nu en dan een force-feedback motortje aanzwengelen. Een flitser die bij iedere flits de nodige Joules omzet in licht en voornamelijk ook warmte trekt heel wat meer energie uit de batterijen.
Voor een afstandbediening of een klok wordt dan ook altijd aangeraden om gewoon niet-oplaadbare batterijen te gebruiken, omdat ze gewoon een paar jaar mee gaan en dan lonen oplaadbare batterijen niet echt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Ah ok @ Universal Creations, dan snap ik hem nu. Het waren geen oplaadbare idd. Het zijn 'Kodak Max batterijen, geen oplaadbare. Alkaline 1,5V. Nahja in de toekomst blijf ik dus bij de alkalines. Ik dacht dat de oplaadbare sowieso beter waren volgens jullie, maar dat heb ik dus duidelijk verkeerd begrepen, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 21:25
Er is altijd een grens tussen wanneer je nog met alkalines werkt en overstappen op oplaadbare. Alkalines zijn ideaal voor kleine stroomverbruikers waarbij je dus een jaar of meer met je batterijen kunt doen. Heb je een apparaat waarbij je regelmatig, zeg minimaal een paar keer per jaar, de batterijen moet verwisselen, dan zijn oplaadbare altijd een betere keuze. Het is beter voor je portemonnee en voor het milieu.
Ik heb zelf trouwens bijna overal oplaadbare batterijen in zitten, op wat afstandsbedieningen na. Ik heb een buitensensor voor een weerstation wat een jaar met een oplaadbare batterij doet, zelfs in de winter met 20 graden vorst.... In de afgelopen 7 jaar heb ik dit al kunnen doen en ik verwacht dat nog wel een paar jaar te kunnen volhouden en dat zonder ook maar 1 batterij er nog voor te kopen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:56
Snuurtje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:50:
[...]

430ex doet zon 200 volledige sterkte flashes per set batterijen he. Normaal flits je wssn vaker op 1/4. Denk niet dat je op 1 dag zo makkelijk meer dan 1 set erdoor jaagt.
We zullen zien,,, Met mijn duracel oplaadbare batterijen (de kruidvat variant heb ik het maar niet over) kan ik (mits de dag ervoor opgeladen) ongeveer 200 x flitsen (vers was dat rond de 250). En met 750 gefliste foto's op een dag is dat niet genoeg... Maar dat doe ik niet zo vaak (1 x per jaar gemiddeld). Ik zal vooral blij zijn dat ik ze een paar dagen kan laten liggen en dan gewoon verder kan flitsen. Nu moet ik er steeds aan denken om ze tijdig op te laden anders zijn ze standaard leeg :( (of mijn reservebatterijen aanspreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Laatst online: 07-06 10:48
oke dat zijn wel veel foto's ja. Ik maak er niet vaak zoveel.

Anyway, vraagje, zijn eneloops ook halfleeg opnieuw op te laden? Of beter helemaal leeg laten lopen? Is nimh in principe hetzelfde als lithium ion? want dan weet ik het antwoord al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:09

Toff

FP ProMod
Bijladen is bij Eneloops en andere NiMH geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 21:28

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Elke keer leeg laten lopen is op de lange termijn alleen maar slecht (onnodige slijtage).
Af en toe helemaal leeg halen is denk ik wel goed.

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:18

Bonbridge

35-85

Ik zit even te kijken voor een extra setje batterijen, en zie dat er constant over de Eneloops wordt gepraat. Nu kijk ik ook op de Nkon site en zie daar echt behoorlijk goedkope prijzen. Hoezo kunnen ze alles zo goedkoop leveren? De 2700 van GP kosten bijna het dubbele op andere locaties. Zal wel door de hoge verzendkosten komen.

Nu denk ik dat ik gewoon een setje van 4 pak incl. snellader, ik zal ze voor mijn YN565 gebruiken (Eneloops). Werkt deze lader ook met mijn huidige GP 2700Nimh batterijen? En zullen deze dus ook 'snel' geladen kunnen worden?

HR-3UTGA is het type waar hier over gepraat wordt neem ik aan? Ik neem aan dat dit geen namaak iets is.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik zou geen snellader nemen, op hoog vermogen je batterijen laden beschadigt juist de levensduur van je batterijen, de normale lader is prima.

Bizar hè, dat je bij de Appie voor GP's het dubbele (of meer) betaalt. Natuurlijk is een webshop altijd wat goedkoper, omdat je geen groot fysiek pand aan hoeft te houden en als kleine shop vanuit huis kan werken. Verder houdt Arjan gewoon lagere marges aan voor ons, omdat hij ons zo lief vindt, denk ik.. iedereen heeft goede ervaringen hier, dus ik zou niet te veel vragen en gewoon bestellen, top batterijen, wil nooit meer iets anders :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
2700 van GP zijn ook flutbatterijen, en ik verkoop ze met een lage marge, en raad Recyko aan. Als ik de 2700 duurder maak geloven minder mensen dat de Recyko beter is, want de recyko is immers goedkoper, en goedkoper=slechter zit er bij veel mensen diep ingebakken. En de reycko duurder maken heb ik geen zin in, want dan is er zo'n verschil met de Eneloop.. De GP AAA's van sowieso al over de kop bij de huidige prijzen.

Snel is relatief, 2000mA is snel en niet erg goed op de lange termijn, 1000ma is prima, en veel laders van 400ma noemen zichzelf ook snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 21:58
Ik zweer bij Eneloops. Dank voor de snelle levering weer A_K. Paar dagen geleden nog maar even 2 setjes bij besteld voor de flitser. Liever iets teveel op zak dan te weinig.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar goede lsd 9v oplaadbare batterijen, en een manier om ze op te laden.

Ik vond hier deze redelijk gedateerde post van A_K.
Bij nkon zie ik deze lader. Dit lijkt mij een prima lader, voor zover ik kan beoordelen.
Bij nkon zie ik deze 9v lsd batterijen:
Pansan.
GP Recyko. Hoewel ik hier nergens uit opmaak dat het lsd is.

Maar er zijn er nog veel meer...
AccuEvolution
Tenergy
Ansmann
Rayovac
Imedion (9,6V)

Mijn toepassingen zijn allemaal met laag verbruik over een lange periode: Microfoon (gebruik ik niet heel vaak) en brandmelders. Vandaar de wens om lsd te gebruiken.

Ik kan alleen nergens een vergelijkende test van een aantal van dit type batterijen vinden. Heeft iemand ervaring met dit type batterijen? Zijn deze batterijen uberhaupt geschikt voor mijn doel? Ik zie ze allemaal met een behoorlijk laag aantal mAh, maar misschien is dit normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Wildfire

Joy to the world!

KopjeThee schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:04:

[..]

Ik ben op zoek naar goede lsd 9v oplaadbare batterijen, en een manier om ze op te laden.
Mijn toepassingen zijn allemaal met laag verbruik over een lange periode: Microfoon (gebruik ik niet heel vaak) en brandmelders. Vandaar de wens om lsd te gebruiken.
In een brandmelder zou ik geen LSD batterij stoppen. Normale 9V's gaan daarin al een jaar of twee mee en als je een lithium 9V koopt misschien wel tot tien jaar.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
KopjeThee schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:04:
Misschien is deze actie met niet-oplaadbare batterijen wat.
Voor de prijs van een oplaadbare 9V met lader met kun je hier heel wat normale 9V blokken kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Flitzer op 06-05-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 09:08
Ik heb een setje van oplaadbare batterijen (Conrad en Eneloops). Allemaal heb ik ze zo'n anderhalf jaar niet gebruikt, en wilde ze van de week weer gaan gebruiken.
Ik dacht ze even door een refresh programma met m'n Voltcraft IPC-1 te halen, wat heel goed werkt voor de meesten (mijn eneloops komen weer op 2000+ mAh uit).

Nu heb ik 2 eneloops die dood lijken ze zijn. De lader toont "null" bij het erin doen, herkent ze dus niet.

Is het mogelijk om deze 2 weer fatsoenlijk tot leven te wekken? Of kan ik ze beter dood verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt ze even in een 'domme' lader stoppen. Diep ontladen is slecht voor oplaadbare batterijen en dat is wat hier waarschijnlijk het geval is. Zou bij Eneloops niet snel voor mogen komen.

De domme lader kan er mogelijk wel weer wat lading in stoppen en dan wil een 'slimme' lader ze ook weer opladen.

Zie ook mijn eerdere posting in dit topic: CaptJackSparrow in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 09:08
Bedankt! Die paperclip truuk werkte, nu herkent hij de batterij wel.
Nu gelijk door een refresh heenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Laatst online: 23:16
Ik ben van plan een camera te kopen voor mijn moeder (Canon SX 150) en die schijnt als grootste nadeel te hebben dat hij batterijen leeg zuigt. Nu wil daar Sanyo's Eneloops voor bestellen , maar welke kan ik nou het beste nemen ?

De Eneloop XX lijkt mij een goede keuze als in grotere capaciteit dan de normale

Of toch een nog hogere capaciteit zonder het langzame ontladen ? (lijkt mij er minder toe doen als je een camera vrij veel gebruikt ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:53

Shaggy

Misantroop pur sang

(jarig!)
Ik had ook zitten kijken voor de nieuwe XX tov de klassieke eneloops. een paar testjes als deze hebben mij doen kiezen voor de klassieke eneloops:

YouTube: Nikon SB 900 - Best batteries? Recycle time & Overheating

Ik gebruik ze zowel in mijn flitsers als soms in mijn batery-grip, werken echt zeer goed. Wel zou ik een goede lader erbij kopen als een Powerex 9000. Dan haal je het meeste eruit.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:37
shaggy8675 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 08:34:
Ik had ook zitten kijken voor de nieuwe XX tov de klassieke eneloops. een paar testjes als deze hebben mij doen kiezen voor de klassieke eneloops:

YouTube: Nikon SB 900 - Best batteries? Recycle time & Overheating

Ik gebruik ze zowel in mijn flitsers als soms in mijn batery-grip, werken echt zeer goed. Wel zou ik een goede lader erbij kopen als een Powerex 9000. Dan haal je het meeste eruit.
De XX zijn erg mooie batterijen. Net zo goed als de "oude" eneloops maar meer power. Je kunt ze net even wat minder lang laten liggen dan de nieuwe eneloops, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren.

Ik gebruik mijn batterijen met name voor de gps en ben blij met de XX. Gaat eigenlijk precies een dag mee terwijl de normale eneloops net even 2-3 uur te vroeg "op" zijn. Gelukkig wel altijd reserve bij me, dus het einde van de dag halen we wel. Voor de GPS zijn de normale eneloops voor mij dus even 2e keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Laatst online: 23:16
Sodela schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:57:
[...]

De XX zijn erg mooie batterijen. Net zo goed als de "oude" eneloops maar meer power. Je kunt ze net even wat minder lang laten liggen dan de nieuwe eneloops, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren.

Ik gebruik mijn batterijen met name voor de gps en ben blij met de XX. Gaat eigenlijk precies een dag mee terwijl de normale eneloops net even 2-3 uur te vroeg "op" zijn. Gelukkig wel altijd reserve bij me, dus het einde van de dag halen we wel. Voor de GPS zijn de normale eneloops voor mij dus even 2e keus
Heb ze maar gewoon allebei besteld, want die paar euro verschil maakt me niet zoveel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 15:53
Blijkbaar hebben die XXX hun nadelen in gebruik bij zo'n flitser als van Nikon, maar daar wordt ook wel even wat meer gevraagd van de batterijen. Maar voor een gewone digitale point en shoot of GPS zul je dat niet gaan merken, daar merk je alleen het voordeel van het langere gebruik lijkt me. Ik heb ze in ieder geval aangeraden voor in de digicam van mijn moeder.

[ Voor 12% gewijzigd door troftnom op 12-05-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
Bij nkon.nl het volgende besteld:
  • 4x AA Eneloop batterijen (classic)
  • 1x Sanyo Eneloop lader (MQN04) + 4x AA Eneloops
In eerste instantie nog gekeken voor een snellader en de XX eneloops variant maar deze kun je minder lang laten liggen.
Ben m'n bestelling maar gaan ophalen in Eindhoven en ter plekke kunnen bijbetalen voor de opvolger van de MQN04 lader namelijk de MQN09. Top!

Nu maar eens kijken hoelang ze het uithouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:48
Beste Tweakers,

Leuk topic, maar kan weinig vinden over "gewoon" huiselijk gebruik (kinderspeelgoed ed). Het gaat dan niet om het een paar dagen vasthouden van lading en snel (tbv flitser) kunnen afgeven van die lading, maar juist om lang vasthouden en rustig afgeven.

Ook gebruik ik elk jaar een 20 gewone batterijen voor de op afstand bediende radiatorknoppen. Omdat oplaadbare batterijen slechts 1,2V geven en het motortje in deze knoppen behoorlijk wat kracht moet leveren om de radiatoren helemaal dicht te zetten ben ik hier nog niet op oplaadbaar over gegaan. Volgens mij is de kracht van een electro motortje bij een lagere spanning veel lager, dsu is oplaadbaar geen optie. Klopt dit?

Nu heb ik hier een kleine berg NiMh batterijen liggen, geen idee wat de kwaliteit is, wel weet ik dat de huidige duracell lader er weinig mee doet. Dus ik heb in iedergeval een nieuwe lader nodig.
Ik hou geen nette "setjes" batterijen aan, dus de nieuwe lader zal niet in serie moeten laden.
De Maha Powerex MH-C9000 lijkt me veel te ingewikkeld
De Technoline BC-700 oplader & La Crosse RS-700 oplader lijken me prima, maar 700 mAh, is dat voldoende?
Japcell BC-4000 Battery Charger lijkt me sneller maar veder gelijk aan vorige.
En dan nog alle GP laders, gevoelsmatig heb ik hier een betje een afkeer van, maar ik heb er geheel geen verstand van, dus wellicht zit mijn gevoel ernaast.

Kan iemand me een advies geven voor een lader? En eventueel wat goede huis/tuin/keuken oplaadbare batterijen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Beste Tweakers,

Ik heb een XBOX-controller voor de PC, wireless. Nu zoek ik oplaadbare batterijen hiervoor, ben de niet op laadbare batterijen wel beu onderhand. Welke oplaadbare batterijen i.c.m welke oplader raden jullie mij aan? omdat Eneloops hier goed aangeschreven staat, kwam ik op dit model uit:

Ik heb graag namelijk sterke batterijen, die lang mee gaan, gezien de controller vrij vaak gebruikt wordt.

http://www.batteryking.nl...ader.html?keyword=eneloop

Zouden jullie mij van advies kunnen voorzien, betreffende een aankoop?

Mvg, Crescendo

EDIT: In de controller zitten twee AA-batterijen. Vandaar ook mijn wens om een oplader met 4 batterijen te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Crescendo op 18-05-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

MeTooPV schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 13:40:
Kan iemand me een advies geven voor een lader? En eventueel wat goede huis/tuin/keuken oplaadbare batterijen zijn.
Elektromotoren stoppen niet zo gauw als de spanning wat lager is/wordt. Oplaadbare cellen kunnen daarentegen een veel hogere stroomsterkte leveren dan alkaline en dat compenseert dan ook in zekere zin voor het lagere voltage. Voor het kracht leveren is juist een flinke stroomsterkte nodig.

Koop gewoon een paar setjes LSD cellen en probeer ze in die kranen. Met oude cellen gaan proberen die wellicht erg slecht zijn kun je geen betrouwbare test doen. AA cellen zijn zo universeel dat je er altijd wel een gebruik voor vindt ook als ze niet blijken te werken in de kranen.

Verder moet je juist met een zo laag mogelijke laadstroom laden. Snelladers verkorten de levensduur van de cellen alleen maar. Je moet gewoon zorgen voor een/enkele setjes extra batterijen zodat je altijd volle klaar hebt liggen om te gebruiken terwijl de lege opladen. Dat opladen heeft dan geen enkele haast. Dat is met LSD cellen nu juist heel goed te doen.

Ik gebruik nu zelf een LaCrosse BC-700 (dat staat onder op het apparaat maar hij word aangeboden onder type-aanduiding RS-700)

Hier zou je bijv. mee kunnen beginnen (zie alleen net dat ze niet op voorraad zijn - je kunt even mailen of/wanneer ze weer komen).

[ Voor 3% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-05-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

MeTooPV schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 13:40:
Ook gebruik ik elk jaar een 20 gewone batterijen voor de op afstand bediende radiatorknoppen. Omdat oplaadbare batterijen slechts 1,2V geven en het motortje in deze knoppen behoorlijk wat kracht moet leveren om de radiatoren helemaal dicht te zetten ben ik hier nog niet op oplaadbaar over gegaan. Volgens mij is de kracht van een electro motortje bij een lagere spanning veel lager, dsu is oplaadbaar geen optie. Klopt dit?
Ik heb ook zulke radiatorknoppen* en daar gebruik ik gewoon Eneloopjes voor, zoals CaptJackSparrow je ook al aanraadt. Werkt perfect, halen misschien net niet de opgegeven zes maanden maar elke vier-vijf maanden wisselen vind ik ook niet zo'n punt. Diezelfde lader heb ik trouwens ook :)

edit:
*) Nou ja, misschien zijn het wel heel andere. Ik heb nu deze :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rataplan op 18-05-2012 17:38 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Dank voor de reacties, gebruik zelf het hometronic systeem van honeywell. Lijtk erg op de versie van Rataplan.
Heb een mailtje naar nkon weggedaan. Want dat is inderdaad wel een mooi setje. Voldoet voor wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Iemand enig idee, voor mijn 'probleem'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Crescendo schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 18:20:
Ik ken die specifieke lader niet maar de specs en de reputatie van Sanyo kennende, zul je er zeker geen miskoop mee doen.
En pssst [spam alert] , onze huisdealer hier biedt hem een paar euro goedkoper aan:
http://sk.nkon.nl/maha-po...lader-mqr06-e-4-3uwx.html

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 24-05-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Crescendo schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 18:20:
Ik had je hetzelfde willen aanraden als MeTooPV, maar ik weet niet hoeveel de force feedback van die controllers verbruikt en hoe die met low-dischargebatterijtjes omgaat. Als ik CaptJackSparrow in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" mag geloven (I do! :+) zou dit ook goed moeten gaan; ik zou het sowieso eerst met Eneloops proberen, conventionele oplaadbaren zijn een stuk minder praktisch en die kan je altijd nog kopen. Wel zou ik je afraden om die snellader te kopen, als het je enige wordt: met het setje waar MeTooPV voor koos, kan je ook aan 200mA opladen en dan gaan je celletjes een stuk langer mee.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Maar deze batterijen zijn wel minder krachtig, dan die uit mijn post. Het setje lijkt me verder prima, al is 8 misschien beetje overdreven.

Bedankt voor de respons.

[ Voor 9% gewijzigd door Crescendo op 24-05-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Denk even goed na of je misschien toch een lader met meer mogelijkheden wil hebben voor iets meer geld (ontladen, verversen, capaciteit meten, etc.)
Ik heb zelf een Voltcraft IPC-1 (gelijk aan de LaCrosse BC900 , die vaak in dit topic is genoemd en ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Op mijn ladertje van de hema staat:

Prim: 220-240 V ~ 59Hz / 6 W
Sec:
AA 2x (2,8 V =, 155-165 mA, 0,924 VA max.)
AAA 2x (2,8 V =, 65-75 mA, 0,42 VA max.)

Ik wil graag weten wat dat betekent....

Er kunnen voorop 2x AA + achterop 2x AA (of AAA). Volgens mij zijn de batterijen voorop in serie geschakeld (is het 1,4 V + 1,4 V of 2,8 V + 2,8 V?). Aangezien ik zie dat met eentje erin de lader niet werkt (LEDje brandt niet). Verder is de laadstroom dus heel laag, eigenlijk wel goed voor de battterij dus?

Met de FLUKE meet ik in de open lader zonder batterijen in de lader 6,7 V en 0,28 A........ en 0V tussen de binnenste contacten (dus die zijn met elkaar verbonden).

BATTERIJ:
Mijn Hema Photo Rechargable AA batterij bevat 2,5 Ah = 2,5*3600 As = 9000 C bij 1,2V (celspanning)
Die kan dus 9000 C * 1,2 J/C = 10800 J = 11 kJ elektrische energie leveren. Klopt dat? :? Ik bedoel pindakaas is bijv. 27 kJ per gram :9

LADER:
Max. laadstroom = 0,165 A = 0, 165 C/s dus opladen duurt 9000/0,165 = 54545 s = 15 uur. Verder is 2 * 2,8 V * 0,165 A = 0,924 VA = 0,924 W dus lader voegt max. 0,924 J per seconde aan energie toe (of is het 2 * 1,4 V * 0,165 A = 0,462 VA ...???)

De totale elektrische energie die nodig is om de batterijen op te laden is daarmee 54545 s * 0,924 J/s = 50400 J = 50 kJ. Maar dit is dus voor 2 batterijen in serie... dus 25 kJ per batterij. Er wordt dus een groot deel omgezet in warmte. Kan dat kloppen?

[ Voor 14% gewijzigd door jayjey op 29-05-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Henk007 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:27:
Denk even goed na of je misschien toch een lader met meer mogelijkheden wil hebben voor iets meer geld (ontladen, verversen, capaciteit meten, etc.)
Ik heb zelf een Voltcraft IPC-1 (gelijk aan de LaCrosse BC900 , die vaak in dit topic is genoemd en ben er zeer tevreden over.
Tja, zomaar laad ik niet iets op. Ik zou nog niet eens het nut weten van die extra functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
jayjey schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 22:48:

Kan dat kloppen? De batterijen worden ook wel een beetje warm in de lader...
Een laadefficiëntie van 56% is best mogelijk, maar waarschijnlijk zijn ze al vol voordat die 15 uur voorbij zijn. 165 mA is niet erg veel, uitgaande van 2500mAh AA cellen is dat 0,07C
Dat is een stuk hoger dan de aanbevolen onderhoudslaadstroom (trickle charge), maar ze gaan er niet meteen van kapot.
Overigens speelt het warme weer nu natuurlijk ook een rol, de batterijen koelen minder snel af in de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Dus de lader zou niet omschakelen naar trickle charge ? oops......ik dacht dat ie dat automatisch deed...!
Doen alle laders dat dan niet...?

Met de FLUKE meet ik zonder batterijen in de lader overigens 6,7 V en 0,28 A........?

[ Voor 37% gewijzigd door jayjey op 26-05-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik ken uiteraard alleen de specificaties die je hier post, maar dit lijkt toch echt op een domme, timergestuurde lader.
jayjey schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:10:
Met de FLUKE meet ik zonder batterijen in de lader overigens 6,7 V en 0,28 A........?
Als jij het laadcircuit kortsluit om die stroom te meten kun je rare dingen meten. Normaal hoort hij de spanning zodanig aan te passen dat de gewenste laadstroom wordt bereikt.
jayjey schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:14:
ooow, ik had geen idee, maar dat zal wel, het is een simpel ladertje...welke moet ik dan hebben?
Tsja, lees even dit topic rustig door zou ik zeggen, of dacht je dat ik dat in één zin kon samenvatten.

[ Voor 84% gewijzigd door Henk007 op 26-05-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ooow, ik had geen idee, maar dat zal wel, het is een simpel ladertje...welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ik haal net 4 AA batterijen uit mijn toetsenbord )geen oplaadbare, maar 1,5 V energizer lithium en ik meet de volgende spanningen
1,65 V
1,50 V
1,34 V
1,20 V

Kan dat? Moeten ze niet allemaal hetzelfde zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

@Henk007/Crescendo
De LaCrosse BC-700/RS-700 heeft ook charge/discharge/refresh/test modi.

@jayjey
Je wilt een microprocessor gestuurde lader hebben die alle batterijen apart oplaadt en tegelijkertijd meet hoe dat oplaadproces verloopt en 'herkent' wanneer de batterij vol is zodat ie dan naar druppelladen overschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
kan je er nog eentje aanraden of zeggen waar ze te koop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je een aantal van de laatste pagina's in dit topic leest kom je redelijk wat tegen denk ik. Merken: o.a. LaCrosse, Ansmann, Voltcraft, Maha.

Let op dat ze naast laden en ontladen ook die refresh en test functies hebben en LCD displaytjes waarop de informatie van de cellen wordt weergegeven. Daaraan herken je de moderne 'intelligente' laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
jayjey schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:56:
kan je er nog eentje aanraden of zeggen waar ze te koop zijn...
Minder dan 15 berichten naar boven geef ik een link naar de webshop van een medetweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jayjey schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:10:
Dus de lader zou niet omschakelen naar trickle charge ? oops......ik dacht dat ie dat automatisch deed...!
Doen alle laders dat dan niet...?

Voor omschakelen is een detecteerbare dip in laadspanning of iets dergelijks nodig. Dat werkt pas goed vanaf een bepaalde laadstroom. En dat is dus het gevaar met die simpele laders. Ze lijken gunstig omdat ze langzaam laden, maar in feite laden ze sneller dan druppelladen, maar te traag om te detecteren wanneer de batterij vol is.

Met een meer geavanceerde lader moet je ook niet op te lage laadstroom gaan zitten. 1/3e van de capaciteit is geloof ik een vrij goed uitgangspunt, maar er zijn hier mensen die dat veel beter uit kunnen leggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Welke van deze?
Snellader...?
http://sk.nkon.nl/maha-po...lader-mqr06-e-4-3uwx.html
http://sk.nkon.nl/maha-po...s/maha-c9000-eneloop.html

Gewone laders....?
http://sk.nkon.nl/la-crosse-bc-700-charger-8aa-eneloop.html
http://sk.nkon.nl/maha-po...osse-bc-1000-charger.html

Snel laden kunnen is niet belangrijk, wel dat de batterij vol zit en heel blijft.
Is er ook een lader met een 5V output zodat je evt. iets als een telefoon kunt opladen ...

Ik kan niet vinden welke batterijen erbij zitten en welke capaciteit die hebben...

[ Voor 48% gewijzigd door jayjey op 27-05-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
:?
8 AA Eneloop (HR-3UTGA, 2000 mAh)
:?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:36:
@Henk007/Crescendo
De LaCrosse BC-700/RS-700 heeft ook charge/discharge/refresh/test modi.

@jayjey
Je wilt een microprocessor gestuurde lader hebben die alle batterijen apart oplaadt en tegelijkertijd meet hoe dat oplaadproces verloopt en 'herkent' wanneer de batterij vol is zodat ie dan naar druppelladen overschakelt.
Ok, dan zal ik die een dezer dagen eens bestellen. Voldoen deze batterijen van 2000mah voor normaal gebruik? Aangezien ze lichter zijn dan die 'extreme-eneloops'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik weet niet wat voor toepassing je in gedachten hebt als definitie van normaal gebruik. Het nut van de extra capaciteit boven de 2Ah is afhankelijk van waar je ze in gebruikt. Dit is vooral nuttig voor toepassingen waarin je bijv. de kans loopt tussen oplaadgelegenheden (1 dag?) meer nodig te hebben dan die 2Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Naja, xbox controller. Maarja ik heb er dan 8, van die Eneloops. Dus altijd is er wel een setje gereed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ok, maar is er ook een lader met een 5V output zodat je evt. iets als een telefoon kunt opladen ...

Van die Lacrosse BC/700 lees ik bovendien dat er gevaar voor overcharging bestaat bij laadstromm van 200 mA omdat de dV terminatie niet wordt opgepikt, dus die kan je batterijen beschadigen...

Vertonen de batterijen ook self discharge als ze bijv in de muis zitten? of alleen als je ze los bewaart?

[ Voor 64% gewijzigd door jayjey op 28-05-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
jayjey schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:37:
Ok, maar is er ook een lader met een 5V output zodat je evt. iets als een telefoon kunt opladen ...

Van die Lacrosse BC/700 lees ik bovendien dat er gevaar voor overcharging bestaat bij laadstromm van 200 mA omdat de dV terminatie niet wordt opgepikt, dus die kan je batterijen beschadigen...
Bij 200mA raken je batterijen niet beschadigd, die laadstroom is te laag. Al laat je ze er 2 weken in zitten...
Vertonen de batterijen ook self discharge als ze bijv in de muis zitten? of alleen als je ze los bewaart?
De batterijen vertonen geen self-discharge. Als jouw muis helemaal geen stroom verbruikt, dan raken ze net zo langzaam leeg als in een la.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:35:
[...]

Bij 200mA raken je batterijen niet beschadigd, die laadstroom is te laag. Al laat je ze er 2 weken in zitten...

[...]

De batterijen vertonen geen self-discharge. Als jouw muis helemaal geen stroom verbruikt, dan raken ze net zo langzaam leeg als in een la.
Wat is dan het nut van die lader als de laadstroom zo laag is dat er toch geen andere regelingen nodig zijn.

Dus in de muis lopen ze net zo hard leeg als in de la! Dan heb ik liever die eneloops 2000...

[ Voor 10% gewijzigd door jayjey op 28-05-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
jayjey schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:50:
Dan heb ik liever die eneloops 2000...
At last...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Overladen klinkt eng, daarom geloven veel mensen dat het bijna per definitie schadelijk is. Maar er is bijvoorbeeld niemand die je kan vertellen hoe schadelijk het is. En respectabele merken als Sanyo maken ook gewoon domme laders die 16 uur aan 1 stuk door laden op 200 ma.

Ik heb zelf een keer een Eneloop 3 dagen lang overladen met 600 ma, die deed het direct daarna minder goed, maar na 1 keer ontladen en laden werkte die weer als nieuw. Dus 200ma voor een paar uur kan weinig tot geen kwaad.

jayjay:
2 * 2,8 V * 0,165 A = 0,924 VA
Dat klopt niet, het is 1 * 2.8 V. Daarnaast is de laadstroom max 1.4V, maar gemiddeld iets boven de 1.2V. En er moeten ook +-5% meer C in dan dat er uit komt. Totaal zal er schat ik 93% van de elektrische energie worden omgezet in chemische. En bij het ontladen 93% van de chemische energie in elektrische. Wat een laad/ontlaad efficienty geeft van 86%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
A_K schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:37:
Overladen klinkt eng, daarom geloven veel mensen dat het bijna per definitie schadelijk is. Maar er is bijvoorbeeld niemand die je kan vertellen hoe schadelijk het is. En respectabele merken als Sanyo maken ook gewoon domme laders die 16 uur aan 1 stuk door laden op 200 ma.

Ik heb zelf een keer een Eneloop 3 dagen lang overladen met 600 ma, die deed het direct daarna minder goed, maar na 1 keer ontladen en laden werkte die weer als nieuw. Dus 200ma voor een paar uur kan weinig tot geen kwaad.

jayjay:

[...]
Dan is de max. 165 mA dus nog minder erg bij mijn HEMA ladertje....dan heb ik helemaal geen andere lader nodig....hmmm
A_K schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:37:

[...]

Dat klopt niet, het is 1 * 2.8 V. Daarnaast is de laadstroom max 1.4V, maar gemiddeld iets boven de 1.2V. En er moeten ook +-5% meer C in dan dat er uit komt. Totaal zal er schat ik 93% van de elektrische energie worden omgezet in chemische. En bij het ontladen 93% van de chemische energie in elektrische. Wat een laad/ontlaad efficienty geeft van 86%.
Laadspanning bedoel je...meer lading C?) erin dan eruit is onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Je kan er meer lading in stoppen dan er uit komt, dat is wat er o.a. bij overladen gebeurt. Of begrijpen we elkaar niet? 2100 mAh bij 1.25V er in en 2000mAh bij 1.2V eruit bijvoorbeeld (schatting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Rataplan schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 18:44:
[...]

Ik had je hetzelfde willen aanraden als MeTooPV, maar ik weet niet hoeveel de force feedback van die controllers verbruikt en hoe die met low-dischargebatterijtjes omgaat. Als ik CaptJackSparrow in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" mag geloven (I do! :+) zou dit ook goed moeten gaan; ik zou het sowieso eerst met Eneloops proberen, conventionele oplaadbaren zijn een stuk minder praktisch en die kan je altijd nog kopen. Wel zou ik je afraden om die snellader te kopen, als het je enige wordt: met het setje waar MeTooPV voor koos, kan je ook aan 200mA opladen en dan gaan je celletjes een stuk langer mee.
Nog heel even hierop terugkomend. Kan deze lader ook AAA Eneloops behandelen? Aangezien mijn draadloze muis AAA'tjes slikt, en geen AA. Want anders zou ik nog eens los AAA Eneloops moeten kopen + lader. (Als Eneloop al AAA heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ja, ik heb nog nooit een lader gezien die wel AA en geen AAA aankon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Nu staat erbij dat deze niet op voorraad is, enig idee A_K NKON wanneer deze binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Nooit meer, dat was een aanbieding maar zowel de RS-700 als Eneloop is duurder geworden inkoop. Staat ook niet zichtbaar op de site, maar sommige mensen hier hebben blijkbaar de link onthouden of op een andere manier gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Crescendo schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:55:
[...]

Nog heel even hierop terugkomend. Kan deze lader ook AAA Eneloops behandelen? Aangezien mijn draadloze muis AAA'tjes slikt, en geen AA. Want anders zou ik nog eens los AAA Eneloops moeten kopen + lader. (Als Eneloop al AAA heeft).
Ik heb de lader (Technoline BC-700) hier draaien. Heel leuk apparaat. AAA slikt hij natuurlijk.
Heb de handleiding gelezen, maar op gevoel bedient hij nog makkelijker. Apparaat geeft duidelijk aan wat hij doet. Je stopt een batterij erin, en het laden begint. Je kan per batterij een ander programma kiezen. Ben nu vooral bezig met m'n oude batterijen een beetje op te peppen. In de test gaven de oude 1600 mAh NiMh batterijen aan een capaciteit van 200 mAh te hebben. Met het refresh programma komen ze op 450 mAh. Tja, nog geen top, maar toch iets.

Edit 3-6-2012: n.a.v. opm Jayjey 2 post hieronder de eenheid verbeterd: mA moest mAh zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MeTooPV op 03-06-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
A_K schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:52:
Je kan er meer lading in stoppen dan er uit komt, dat is wat er o.a. bij overladen gebeurt. Of begrijpen we elkaar niet? 2100 mAh bij 1.25V er in en 2000mAh bij 1.2V eruit bijvoorbeeld (schatting).
Meer lading er in dan eruit? Dan krijgt de batterij of een positieve of een negatieve netto lading. Je bedoelt energie? Ik weet het ook niet....

[ Voor 5% gewijzigd door jayjey op 01-06-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
MeTooPV schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:40:
[...]

In de test gaven de oude 1600 mA NiMh batterijen aan een capaciteit van 200 mA te hebben. Met het refresh programma komen ze op 450 mA. Tja, nog geen top, maar toch iets.
capaciteit 200 mA? lading 200 mAh? stroomsterkte 200 mA?

[ Voor 5% gewijzigd door jayjey op 01-06-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
jayjey schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:57:
[...]

Meer lading er in dan eruit? Dan krijgt de batterij of een positieve of een negatieve netto lading. Je bedoelt energie? Ik weet het ook niet....
Hij bedoelt energie. Omdat het laden niet 100% efficient is wordt een deel van je toegevoerde energie omgezet in warmte. Dat is de reden dat er altijd meer mAh in gaan dan eruit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
A_K schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 01:50:
Nooit meer, dat was een aanbieding maar zowel de RS-700 als Eneloop is duurder geworden inkoop. Staat ook niet zichtbaar op de site, maar sommige mensen hier hebben blijkbaar de link onthouden of op een andere manier gevonden.
Wat zou een goed vergelijkbaar alternatief zijn? Combinatie lader plus Eneloops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:07:
[...]

Hij bedoelt energie. Omdat het laden niet 100% efficient is wordt een deel van je toegevoerde energie omgezet in warmte. Dat is de reden dat er altijd meer mAh in gaan dan eruit komen.
Je doelt er gaan meer Joules (oftewel A*V) in dan eruit...mA*h is eenheid van lading...gaat net zoveel lading in als uit alleen bij andere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
die lader moet de laadstroom kunne afkappen, dat schijnt niet goed te gaan bij lage laadstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Lage laadstroom+niet afkappen=geen probleem, kunnen ze hebben.
Crescendo schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:38:
Wat zou een goed vergelijkbaar alternatief zijn? Combinatie lader plus Eneloops?
Voltcraft BC-700 is gelijk aan de RS-700 en iets goedkoper. Maar zo goedkoop als de RS-700 ooit was gaan we niet meer zien vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
A_K schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:36:
Lage laadstroom+niet afkappen=geen probleem, kunnen ze hebben.

[...]
ja ok, maar dan heb je niks aan zo'n mooie lader natuurlijk....nou ja, je hebt de optie om batterijen eens beter te analyseren op hun werking en om ze te regenereren, misschien dat dat laatste nog een voordeel bied boven simpele ladertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het niet herkennen van het 'vol' zijn van batterijen heb ik wel meegemaakt maar dit is denk ik ook vooral te wijten aan het al 'slecht' zijn van de batterijen zelf. Ik ben een goed jaar geleden 'overgestapt' van de vorige generatie NiMH batterijen naar LSDs en heb er daar een flinke hoeveelheid van aangeschaft. Als je de nieuwe generatie LSDs gebruikt in een moderne lader verwacht ik niet dat je dit probleem snel zult tegenkomen. Ik heb het voornamelijk wel eens ervaren met die 'oude' cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb vanmiddag even dit forum doorgespit omdat mijn GP 2000mAh en 2300mAh AA batterijen het beginnen te begeven. Ze houden hun lading niet meer zo lang vast en sommige krijgen van die pluisjes erop (die kunnen dus gelijk weg). Ook heb ik het idee dat de capaciteit ver achteruit is gegaan, maar dat kan ik met m'n "Ansmann Powerline 4 Traveller" lader niet testen.

Ik heb daarom zojuist de batterijlader IPC1L (incl-4x-Eneloop-AA) bij Conrad gekocht.
Eens kijken hoe goed die eneloops het doen, en met de veelbesproken voltcraft lader eens testen hoe de huidige batterijen er aan toe zijn.
Welke laadstroom is het beste voor de eneloops? Ze zijn 2000mAh, ik las ergens dat 1/3 van de capaciteit een mooie richtlijn is. Zou je de eneloops dan het best op 700mA laden? Of liever op zeker spelen en iets lager instellen?

Nog een tipje voor aanschaf van die lader:
Ik had de site van NKON wel gezien, maar bij conrad wat net iets het goedkoper door twee acties te combineren:
- ten eerste de code 020658 invoeren in het winkelmandje (of de code onderaan m'n bericht). De minimale bestelwaarde is 50 euro, maar ik had toch ook nog wat andere dingen nodig.
(Je komt dan op ~28 euro voor de lader met 4 eneloop AA's).
- ten tweede betalen met iDeal, dus geen verzendkosten (bij minimaal 25 euro bestelbedrag).

Tot slot nog actiecode 046287 gebruikt voor een gratis 13-1 tooltje (bij minimaal 40 euro).

Je kan ook code 020597 gebruiken voor 7,50 korting bij minimaal 35,50 euro bestelbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan iemand mij vertellen welke goedkope lader het beste gebruikt kan worden om batterijen weer tot leven te wekken ?? Dus met die paperclip truc... maar dan zonder rook uit de lader :)

GP 2700 zijn echt #_%#_$#@_ wat dat betreft :/ Koop ik NOOIT meer !!!

GP Recyko + Eneloops FTW :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
nero355 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:46:
Kan iemand mij vertellen welke goedkope lader het beste gebruikt kan worden om batterijen weer tot leven te wekken ?? Dus met die paperclip truc... maar dan zonder rook uit de lader :)
Hoe dommer hoe beter, maar die papercliptruc werkt met losse cellen hoor, niet in de lader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 02:43:
Hoe dommer hoe beter, maar die papercliptruc werkt met losse cellen hoor, niet in de lader...
Ik heb beide gezien vaak... ik ga het eerst zonder proberen dan en als dat niet lukt kijk ik effe verder :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
BounceMeister schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:13:
Welke laadstroom is het beste voor de eneloops? Ze zijn 2000mAh, ik las ergens dat 1/3 van de capaciteit een mooie richtlijn is. Zou je de eneloops dan het best op 700mA laden? Of liever op zeker spelen en iets lager instellen?
De 700 mA is het maximale van jouw lader en een prima laadstroom voor 2000 mAh batterijen.
Zelf gebruik ik de standaard 1000 mA van mijn lader en daar worden de batterijen zelfs nog niet lauw warm van.
Zolang je maar niet die idiote laadstroom van snelladers gebruikt, want die zijn niet best voort de levensduur van de batterij (de hitte zegt denk ik genoeg).
Mijn ervaring is dat die richtlijn voor laadstroom (1/3 van capaciteit) een soort optimum is voor snel laden zonder onnodige slijtage, waarbij de eindpuntdetectie ook goed werkt.
Bij een erg lage laadstroom blijft de lader soms vrij lang doorladen.

Veel plezier met je Eneloops.
Ik denk dat je GPs snel in de chemobak belanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik wil ook Eneloops halen voor mijn SB-700. Nu hoorde ik van iemand dat er een kortingscode is voor Nkon?!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Geen kortingscode, maar een aparte site waar korting is toegepast: http://sk.nkon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Domme laders zijn helemaal zo gek nog niet : Ik heb alle 3 "dooie" GP 2700 batterijen gered :D
1 van de 3 was al zeker een jaar of 2 geleden voor het laatst opgeladen !!

Beste 3 € aankoop ooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
JvdGeest schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:58:
Geen kortingscode, maar een aparte site waar korting is toegepast: http://sk.nkon.nl
Top!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 22:33
nero355 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:11:
Domme laders zijn helemaal zo gek nog niet : Ik heb alle 3 "dooie" GP 2700 batterijen gered :D
1 van de 3 was al zeker een jaar of 2 geleden voor het laatst opgeladen !!
Gefeliciteerd, je hebt zojuist 6 eur bespaard en daarvoor onbetrouwbare en hoogst waarschijnlijk accu's met weinig capaciteit voor terug gekregen :+

Maar ieder zijn ding he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vassago schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:57:
Gefeliciteerd, je hebt zojuist 6 eur bespaard en daarvoor onbetrouwbare en hoogst waarschijnlijk accu's met weinig capaciteit voor terug gekregen :+

Maar ieder zijn ding he :)
Het gaat meer om het succes dan het nut : Ik ben namelijk stap voor stap de GP 2700 krengen voor GP Recyko aan het vervangen en wat "rondsmijt" AA batterijen hebben is nooit verkeerd :)

Daarnaast ben ik een van de weinigen hier die nog steeds lekker koppig met een GP snellader blijft laden dus ik ben sowieso een beetje raar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
nero355 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:26:
[...]

Het gaat meer om het succes dan het nut : Ik ben namelijk stap voor stap de GP 2700 krengen voor GP Recyko aan het vervangen en wat "rondsmijt" AA batterijen hebben is nooit verkeerd :)
Niet om flauw te willen doen, maar de GP Recyko is de eerste LSD die bij mij enorm aan capaciteit inlevert. Nu nog 1400mAh over waar de Eneloops gewoon op de 1900 blijven zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De vier (al wat oudere) Recyko's die ik heb passen ook niet overal in - ze zijn nnnnnet iets groter dan de Eneloops. Weet niet of dat nu nog zo is, maar bezint eer ge begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Rataplan schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 18:17:
De vier (al wat oudere) Recyko's die ik heb passen ook niet overal in - ze zijn nnnnnet iets groter dan de Eneloops. Weet niet of dat nu nog zo is, maar bezint eer ge begint :)
GP's zijn alltijd net iets groter in mijn ondervinding...
Ooit zelfs de hele threading van 1 van m'n 1ste ledlights mee naar de zak geholpen :/
Precies of zij zich niet houden aan de specificaties, ofwel zijn ze te lang ofwel te dik...

En wat andere merken LSD's betreft, moet je zelf weten als je die koopt, voor mij is er nog maar 1 merk en type voor rechargeable AA's en da's Sanyo Eneloop. Okay, en bepaalde series van Duracell ActiveCharge (maar dat zijn dan ook egwoon rebadged Eneloops)
Met de rest heb ik altijd wel wat aan de hand gehad : GP, Varta, en nog en hoop andere merken komen er bij mij gewoon niet meer in.
En natuurlijk netjes alles besteld bij onze vriend Arjan :D

[ Voor 30% gewijzigd door dodge_911 op 21-06-2012 19:06 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-05 17:23

LoneWolf

Just a Byte

Jep ook hier alleen nog sanyo eneloop, net 12 zwarte glitter bijbesteld voor mijn arduino robotje van stroom te voorzien (2 sets van 6 :) )
Had nog wat GP 2500 liggen die ik eerst even gebruikte, maar dat is echt waardeloos, dus nu ook daar eneloops in. (had er al een 20tal voor mijn flitsers, en xbox remotes.)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Hmm. Begin deze week wat eneloops bij nkon.nl besteld maar nog niets ontvangen. Al een mailtje gestuurd, maar daar krijg ik ook geen reactie op. Dacht dat ze zo snel waren. :(

Is hij met vakantie of zo? :|

edit: net wel een reactie gehad gelukkig...

[ Voor 11% gewijzigd door Atomsk op 22-06-2012 23:37 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dodge_911 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:02:
[...]

GP's zijn alltijd net iets groter in mijn ondervinding...
<knip>
Zou best wel eens kunnen, bij m'n Xbox controller krijg ik ze er ook amper weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zojuist bij de ALDI een blister met 8 Topcraft AAA NiMH LSD (ready to use staat er op) 850mAh cellen gekocht voor 4.99 euro. "HR03 Micro AAA". Het was een gele prijssticker, volgens mij is dat een restpartij - aanbieding.

Ik heb er 4 in de ontlaad test gezet (100mA) , eens kijken hoeveel er in zit zo direct uit de winkel. Rapport later in dit bericht.

Edit: ontladen met 100mA tot 0,9V (Powerex MH9000) geeft een uit-de-blister lading van resp. 630 / 630 / 600 / 610mAh. Ik heb natuurlijk geen idee hoe lang ze op voorraad gelegen hebben maar het is in ieder geval niet verkeerd.

[ Voor 38% gewijzigd door joopv op 14-07-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik heb 3-4 jaar geleden eens een Topcraft AA 2300 mAh gekocht. Deed het best aardig, ongeveer 2250 mAh. Na 36 keer laden en ontladen was het nog steeds rond de 2220 meen ik. Heb ik denk ik niet eens gepost hier, ik dacht is slecht voor mijn handel en ik vertrouwde het sowieso al niet, een AAA topcraft van een huisgenoot was gesmolten in zijn lader.

Net eentje uit de kast gepakt. Ding is niet meer te laden of ontladen met 200/100 mAh, hij is gelijk vol/leeg.

Heb ook ooit eens een 3 jaar oude Eneloop AAA getest. Die deed het beter dan een nieuwe.

Trek je eigen conclusie betreffende de kwaliteit... Als je trouwens in dit topic zoekt ben ik niet de enige met deze ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door A_K op 14-07-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat waren ongetwijfeld 'klassieke' NiMH cellen en die raken diepontladen als je ze lang weglegt en gaan dan stuk. Vooral die hoge capaciteit cellen. Dat is niet typerend voor Topcraft maar dat hebben andere merken ook. Zolang je ze frequent/regelmatig gebruikt gaat het best goed. Maar niet lang wegleggen.

Van LSD cellen is het nou juist de essentie dat je ze lang kunt wegleggen. Beetje appels en peren verhaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
2300 is nog niet echt hoog. 2700 is hoger, die gaan vaker stuk, lees hierboven de ervaring van mensen met GP1700/1900/2100/2300 vs GP 2700
Deze zijn 4 jaar oud:
Sanyo 2700: Werkt
Varta 27000: Werkt
Soshine 2500: Werkt
Strenght 2950: Werkt
Profitexx 3200: Werkt
Energizer 2500: Werkt
MaxCell 3200: Werkt
Ansmann 2850: Eerste werkte niet. Tweede wel.
En nog een tweede Topcraft getest, werkte half, 0.10V en wordt geladen met 125ma. Ook een van bovenstaande had dat probleem, weet niet meer welke.

12 getest, 2 werken niet, 2 werken slecht, waaronder toevallig beide Topcraft. En die topcraft is een jaar jonger EN een lagere capacitiet (gaan minder snel stuk)! Trek je eigen conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hebben ze ook allemaal even lang ongebruikt gelegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Nooit gebruikt de afgelopen 4 jaar. Niet op een warme plek en gezamelijk bewaard. Enige uitzondering is de Topcraft, die heb ik nog maar 3 jaar liggen. Allemaal opgeladen opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
A_K schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:47:
Sanyo 2700: Werkt
Varta 27000: Werkt
Ik heb toevallig de afgelopen week nog eens mijn non-LSD's boven gehaald, 16 stuks Varta 2700 en 8 stuks Sanyo 2700...
De Varta's doen erg raar in de Maha's, zelfs na een volledige lading in m'n IPC-1L's zijn ze bij 'n discharge in de Maha's zogezegd leeg...
De Sanyo's doen het dan weer wel goed in m'n Maha's.

Wat me wel opvalt is dat geen enkele van de cellen boven de 2000 mAh haalt, wat ik toch een minpunt vind, zeker van de Sanyo's :'(

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104032

Als ik me goed herinner garandeert Sanyo 'minimum 1900mAh' voor de Eneloops.
En dat schijnt te kloppen: Op de Maha tonen mijn 40 stuks Enloops allemaal rond de 1950mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
Wat ik bizar blijf vinden zijn de marges op batterijen.

Kocht mijn GP2700's altijd voor €2,50 per 4(inkoopprijzen via kennis die werkte bij winkel die ze verkocht). Als je ze gewoon in de winkel haalt ben je zo €20,- kwijt.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1 ... 33 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.