[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 30 ... 58 Laatste
Acties:
  • 584.104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Sabbi schreef op donderdag 21 april 2011 @ 17:00:
[...]

Het grote voordeel van alkalines is natuurlijk dat ze nagenoeg geen zelfontlading kennen, daarom zijn ze ideaal als backup.

en die link die je geeft gaat erover dat je bij je camera goedkope rommel batterijen krijgt, niet dat alle alkalines slecht zijn. Sterker nog, het effect van te lage spanning waardoor je je batterij niet volledig leeg krijgt is juist iets wat vooral bij nimh's optreedt, juist niet bij alkalines. (Die hebben namelijk een hogere aanvangsspanning)

Bij mijn camera kreeg ik tenminste een setje Lithium AA's, dat zijn pas fijne dingen. wel erg duur.
De ene alkaline is slechter voor gebruik in digitale camera's dan de andere. Huidige camera's zijn gemaakt op de spanning van NiMh (uitzonderingen daargelaten) en werken daar veel beter op. Dat spanningsverhaal icm met high drain devices gaat amper op. Kijk hier eens naar de Kodak photo alkaline batterij.

Lithium AA's gaan het langst mee, minimaal ongeveer dubbel zo lang als een LSD voor een camera, maar wel duur ja. Zijn ook nog eens lichter en lekken niet, dus dat zijn mooie reserve batterijen. (echt reserve voor dat ene geval per 1 of 2 jaar).
Sabbi schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:19:
[...]

Nog geen van die van mij (AA Eneloops, van jou :) ) hebben ooit 2000 mah gehaald, blijven gemiddeld rond de 1900 (commercieel ook heel logisch, 2000 klinkt veel beter dan 1900)
Gemeten met een C9000?. Die hebben over het algemeen een afwijking naar beneden, en de La Crosse en IPC(l) laders een afwijking naar boven. En meet wel met de break-in, die komt het dichts in de buurt van de officiele testmethode.
Sabbi schreef op donderdag 21 april 2011 @ 17:52:
Lees net nog even dat het vooral optreedt als je meerdere batterijen tegelijk hebt.
http://michaelbluejay.com/batteries/tips.html#multiple
Dat is onzin wat daar staat, het verschil is en blijft 20%. Ze doen net alsof 0,3V een klein verschil is op 1,5V, en 2,4V een groot verschil op 12V. Het Nederlandse stroomnet schommelt standaard tussen de (schatting) 220 en 240V, dat is 20V en geen probleem.

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Op samenkopen.net staat nu vanuit nkon de La Crosse RS-250 te koop, € 12,50

Ik denk dat het hier een betere plek is om te vragen:
-Heeft iemand ervaring met dit apparaat (A_K?)
-Is dit een 4 kanaals lader
-Kan dit apparaat tot hoger dan 2600 mAh (de website van La Crosse beweert van niet namelijk, maar dat lijkt me wat vreemd, na 18 uur stopt het apparaat volgens de site)

Oftewel: koopje in combinatie met Eneloops?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
http://www.lacrossetechno...ecialized-appliances.html

Is zo te zien een vierkanaals 'halfintelligente' lader. Dat betekent dat hij volgens mij ook een eindpuntdetectie heeft, hoewel dat niet bij de specs staat. 2600 mAh moet geen probleem zijn eigenlijk (ca 13 uur laden!, bij 80% laadefficiency)
Niet erg snel (250 mA), geen ontlaad of test functies. Ik persoonlijk zou 2 tientjes meer neerleggen voor bijvoorbeeld een IPC-1L/ LaCrosse RS700

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 02-05-2011 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Het laadverlies zit hem vooral in de spanning, zover ik gezien heb komt +-95% van de stroom die je er in stopt er ook weer uit. Ik zie overigens 18 uur staan op de franse site, met 250 mAh kom je dan op max 4275 mAh. Waar die 2600 mAh dan vandaan komt weet ik niet. Het is verder niet zo'n bijzondere lader, heb hem even goedkoper gemaakt, wil er vanaf, loopt slecht, en als ze weg zijn komen ze niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32

sapphire

Die-hard pruts0r

A_K schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 01:50:
[...]

De ene alkaline is slechter voor gebruik in digitale camera's dan de andere. Huidige camera's zijn gemaakt op de spanning van NiMh (uitzonderingen daargelaten) en werken daar veel beter op. Dat spanningsverhaal icm met high drain devices gaat amper op. Kijk hier eens naar de Kodak photo alkaline batterij.

Lithium AA's gaan het langst mee, minimaal ongeveer dubbel zo lang als een LSD voor een camera, maar wel duur ja. Zijn ook nog eens lichter en lekken niet, dus dat zijn mooie reserve batterijen. (echt reserve voor dat ene geval per 1 of 2 jaar).

[...]

Gemeten met een C9000?. Die hebben over het algemeen een afwijking naar beneden, en de La Crosse en IPC(l) laders een afwijking naar boven. En meet wel met de break-in, die komt het dichts in de buurt van de officiele testmethode.
[...]

Dat is onzin wat daar staat, het verschil is en blijft 20%. Ze doen net alsof 0,3V een klein verschil is op 1,5V, en 2,4V een groot verschil op 12V. Het Nederlandse stroomnet schommelt standaard tussen de (schatting) 220 en 240V, dat is 20V en geen probleem.
Als ik die grafiek in je link bekijk word ik toch niet echt blij van die eneloops hoor :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Snap je wel waar die grafiek over gaat dan? Als je weet hoe je 'm moet lezen en als je ziet wat voor verschillende batterijen daar allemaal wel niet met elkaar worden vergeleken, dan doet de Eneloop het helemaal niet verkeerd.

Het is juist helemaal in lijn met waar een Eneloop voor bedoeld is en wat normaal gesproken wordt gezien als sterke punten van LSD Batterijen in het algemeen.

Je ziet iig dat de Alkaline batterijen absoluut niet om kunnen gaan met de (extreem hoge) ontlaadstroom. Guess why die dingen door fabrikanten van DSLR's die nog op AA batterijen werken (Pentax) en flitsers worden afgeraden. Tenzij een setje ergens bij een kiosk kopen je last resort is om nog platen te kunnen schieten.

Verder zie je dat de batterijen van 2500 mAh+ het langer uithouden dan de Eneloop en de andere 2 LSD batterijen maar dat is natuurlijk logisch.

Wat echter veel interessanter is, is het feit dat de Eneloop heel lang een hoog voltage blijft geven voordat ie ontladen is. Dit is in lijn met de goed presterende batterijen die veel meer capaciteit hebben. Voor een batterij van 2000 mAh dus absoluut een prima prestatie relatief tov. z'n capaciteit.

Dus nogmaals: Als je de grafiek alleen maar leest om te zien welke batterij het het langst uithoudt voordat ie uitgeput is, dan is het wiedes dat de Eneloop in de middenmoot valt. Kijk je echter naar het zo lang mogelijk hoog blijven van het voltage (wat bij deze ontlaadstroom ook iets zegt over de interne weerstand), dan blijft de Eneloop samen met de Sanyo 2700 het beste.

Deze grafiek bevestigt in ieder geval dat voor high power doeleinden Alkaline batterijen vrij nutteloos zijn en dat je die alleen maar bij je moet hebben voor reserve. Voor middelmatige maar langdurige belasting kan je zeggen dat 'gewone' NIMH's het langer uithouden dan LSD, maar dat lijkt me logisch gezien het aantal mAh.

En dat die Eneloop 'maar' 1930 mAh heeft zegt dus nog niets over de prestaties van het ding en voor hoe lang hij die lading vasthoudt als je een apparaat slechts sporadisch of over een langere tijd gebruikt.

Wat dat betreft mijn ervaring:

Ik gebruik Eneloops in een Pentax K200D dSLR. En dat is een heerlijke combinatie. Ik gebruik de camera niet vaak. Het kan voor komen dat ik 'm 2 maanden niet gebruik. En tot nu toe heb ik nog altijd met een gerust hart op een bepaalde dag 500 foto's kunnen schieten. Vervolgens de camera 2 maanden laten liggen en dan nog eens 500 foto's. Om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb ook een setje LSD (van een ander merk, ook 2000 mAh) in m'n losse flitser zitten en die set zit er nu alweer 1,5 jaar in. Nog steeds laadt de flitser (die ik dus al helemaal niet vaak gebruik) in no time op terwijl ik er over die tijd heen toch wel weer aardig wat flitsen mee gegeven heb.

In een Logitech Harmony 555 heb ik 4 Eneloop AAA's zitten. En met dagelijks redelijk intensief gebruik (ook voor bediening mediacenter) houdt ook die het met gemak een half jaar uit. En hij heeft de batterijen dan ook tot een aardig laag voltage weten te gebruiken.

In het laatste geval, die Harmony, zou een setje Alkalines het waarschijnlijk nog steeds beter doen qua tijd tussen het verwisselen van batterijen maar een half jaar voor een setje 900 mAh LSD's maakt het voor mij een no-brainer om toch gewoon voor oplaadbaar te gaan.

Iig lijkt mijn ervaring A_K's verhaal wel te bevestigen dat steeds meer apparaten prima om kunnen gaan met het lagere beginvoltage van NIMH's.

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 03-05-2011 10:27 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Het zou een beter beeld geven als je zo'n grafiekje maakt van de batterijen 4 weken na laden.
Dan zie je duidelijk het voordeel van LSD. De 2700 mAh batterijen zijn dan gedeeltelijk leeg gelopen, en de LSD's zoals Eneloop/Imedion/Recyko zullen dan de meeste mAh leveren. Ik schat de Imedion of Recyko meeste mAh, en Eneloop de hoogste spanning. (En daar heb je meestal meer voordeel van dan een paar extra mAh, zeker bij camera's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je de ontlaad grafiek overigens in percentage van opgegeven capaciteit zou zetten, dan is de eneloop een van de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Mijn eerste NiCad's waren 700 mAh en ze liepen haast sneller leeg dan dat ik ze kon laden...
Oftewel, laten we het perspectief bewaren! NiMH's, zeker in de vorm van LSD's, zijn prima vervangers voor wegwerpbatterijen in alle toepassingsvormen, tenzij het om zeer langdurige toepassingen in niet-verbruikers gaat en je te lui bent om - zeg 1x per jaar of 2 - je cellen op te laden. Of er nu effectief 1900 of 2000 mAh uit een bepaald type te halen valt, is in mijn ogen volstrekt irrelevant en zelfs 2700 mAh per stuk is minder dan 2000 mAh x2, want een setje reserve zal je altijd willen. Voor minder dan 2 euro per cel, kan je toch nooit een strop hebben? Koop er een "fatsoenlijke" lader bij, met enige intelligentie en testmogelijkheden, en je bent voor jaren gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19

Sabbi

je denkt aan mij.

A_K schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 01:50:
[...]

[...]
M'n eigen punt bewijzen door te linken naar mn eigen website kan ik ook :P
Als je een grafiek zou maken met een alkaline die op een 0,1 A belasting staat of met een lithium erbij zou je een hele andere grafiek krijgen. En juist de Unique Selling Point van LSD batterijen is dat ze bruikbaar zijn als vervanging van alkalines in je klok/afstandsbediening/andere apparaten die weinig stroom gebruiken, maar niet elke maand vervangen moeten worden door de hoge zelfontlading van normale nimh's. Bij een belasting van 2,5 A is zelfontlading uberhaubt niet boeiend, de batterij is dan al binnen een uur leeg.

Nogmaals, ik ben tevreden met mijn eneloops, maar ze zijn niet zaligmakend. Dat elke discussie over andere batterijen dan Eneloops hier hetzij uit fanatisch of commercieel oogpunt onmogelijk gemaakt wordt is dan ook jammer. De keuze voor een bepaald type/merk batterij blijft een afweging tussen capaciteit, oplaadbaarheid, zelfontlading, verwachte belasting en prijs. Soms kom je dan uit op eneloops, soms op normale sanyo's, soms op (dare I say it) Vapextech, soms op alkalines, soms op lithiums. Zelf heb ik meerdere types, elk voor zijn eigen doeleinde.

(En het schommelen van het 220 volt net levert zeker wel problemen op, apparaten zoals een pc worden niet voor niets door een gestabiliseerde voeding gevoed ipv een simpele trafo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Sabbi schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:00:
[...]

M'n eigen punt bewijzen door te linken naar mn eigen website kan ik ook :P
Ik wacht :)
Als je een grafiek zou maken met een alkaline die op een 0,1 A belasting staat of met een lithium erbij zou je een hele andere grafiek krijgen. En juist de Unique Selling Point van LSD batterijen is dat ze bruikbaar zijn als vervanging van alkalines in je klok/afstandsbediening/andere apparaten die weinig stroom gebruiken, maar niet elke maand vervangen moeten worden door de hoge zelfontlading van normale nimh's. Bij een belasting van 2,5 A is zelfontlading uberhaubt niet boeiend, de batterij is dan al binnen een uur leeg.
Het punt wat ik wil maken is dat alkaline in camera's een slechte prijs/kwalitiet verhouding hebben, zelfs als backup. En natuurlijk is de zelfontlading op het moment dat je hem met 2.5A belast niet boeiend, maar er zijn maar weinig mensen die batterijen leeg maken binnen 1.5 uur na het uit de lader halen, dus is zelfontlading _wel_ boeiend. Zeker voor backup batterijen. En daar een camera meer gebruikt dan 0.1A is een 0.1A grafiek niet relevant.
Nogmaals, ik ben tevreden met mijn eneloops, maar ze zijn niet zaligmakend. Dat elke discussie over andere batterijen dan Eneloops hier hetzij uit fanatisch of commercieel oogpunt onmogelijk gemaakt wordt is dan ook jammer. De keuze voor een bepaald type/merk batterij blijft een afweging tussen capaciteit, oplaadbaarheid, zelfontlading, verwachte belasting en prijs. Soms kom je dan uit op eneloops, soms op normale sanyo's, soms op (dare I say it) Vapextech, soms op alkalines, soms op lithiums. Zelf heb ik meerdere types, elk voor zijn eigen doeleinde.

(En het schommelen van het 220 volt net levert zeker wel problemen op, apparaten zoals een pc worden niet voor niets door een gestabiliseerde voeding gevoed ipv een simpele trafo.)
Imedion is interessant als je veel mAh wilt bij lage belasting voor een goede prijs en het niet erg is dat je ze maar 200x kan laden. Alkaline in klokken. (Lekkende alkaline batterijen zorgen nog voor heel wat schade). De Duracell made in Japan won het indertijd van Eneloop qua prijs/kwaliteit (het zijn Eneloop maar dan ander jasje). GP Recyko of Enitime kan goedkoop zijn (GP AAA's betaal ik 0,67 euro voor ps ex btw) en kunnen ook interessant zijn als je ze voor die prijs kan vinden. Lithium is soms het enige wat werkt in sommige zenders. Powergenix is soms de enige oplaadbare batterij die werkt in sommige camera's en daarbij aan te raden. Loodaccu's als het niet hoeft te bewegen. Li-ion als gewicht belangrijk is. LiFePo als het daarnaast ook nog lang mee moet gaan. Condensators in hun toepassingen, stuwmeren etc etc etc. Oftewel Eneloop is helemaal niet zaligmakend als energiedrager, genoeg keer zijn andere merken/types beter. Maar zelden of nooit is een Vapextech een goede keus, of je moet ze heel goedkoop (onder de helft van de marktprijs) kunnen krijgen.

20V schommeling op het stroomnet geeft minder problemen dan wanneer een AA batterij 10V af gaat wijken. Is mijn punt nu duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

@Sabbi: je kan ook wel gewoon zeggen dat je het mis had en de mensen in dit topic bedanken dat ze je voorzien van informatie waar je wat aan hebt. Laten we wel wezen, de discussie ging er niet om of alkalines zo geschikt zijn om in apparaten te gebruiken die maar heel weinig stroom verbruiken (of het hebben van een persoonlijke voorkeur voor bepaald soort batterijen). De discussie begon met jouw suggestie dat alkalines zo'n goede prijs/kwaliteit verhouding hadden als backup voor digitale fotocamera's:
Sabbi schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:19:
[...]
Het is een beetje een tweezijdig zwaard, ik heb voor mn camera graag een setje eneloops als reserve mee waarvan ik zeker weet dat ze niet leeg zijn, nadeel daarvan is dat door de lage capaciteit ze weer sneller leeg zijn, waardoor ik dus meer reserves nodig hebt. Als backup heb ik dan ook soms nog een doosje ikea alkalines mee, goede prijs/kwaliteit verhouding hebben die.
Sabbi schreef op donderdag 21 april 2011 @ 17:00:
[...]
Het grote voordeel van alkalines is natuurlijk dat ze nagenoeg geen zelfontlading kennen, daarom zijn ze ideaal als backup.
[...]
Bij mijn camera kreeg ik tenminste een setje Lithium AA's, dat zijn pas fijne dingen. wel erg duur.
M.i. is de onjuistheid van die stelling inmiddels voldoende aangetoond. Het lijkt er echter op dat je dat niet wilt erkennen en de discussie wilt verleggen naar lithium batterijen (zoals al gezegd door o.a. jezelf: leuke batterijen, maar wel erg duur, duurder dan LSD rechargeables, dus geen gunstige prijs/kwaliteit verhouding).

De discussie over apparaten die weinig stroom nodig hebben is weer een heel andere (ieder zo zijn smaak, ook daar gebruik ik tot volle tevredenheid nu eneloops), maar leidt af van je initiële stelling over alkalines als goede (prijs/kwaliteit) reserveset voor digitale camera's.

Het aanspreken van A_K op het verwijzen naar een grafiek op zijn eigens site, leidt weer af van jouw stelling dat je aan de hand van de grafiek niet zo blij zou zijn met een eneloop. Daardoor lijk je te suggereren dat je de grafiek van A_K niet vertrouwt(*), terwijl je ook gewoon kan zeggen dat je de grafiek in de eerste instantie niet had begrepen...

Het zou niet alleen voor de mensen die jou proberen te voorzien van nuttige info, maar ook voor de incidentele bezoeker van dit topic die op zoek is naar actuele en betrouwbare informatie, helpen als je zaken wat duidelijker scheidt:
- als je niet zeker van je zaak bent, poneer iets dan niet als stelling
- als je stelling achteraf gezien niet helemaal juist blijkt: geef dat dan gewoon toe
- als je iets niet begrijpt, vraag het dan gewoon

Nogmaals: we zijn hier niet om elkaar af te kammen op persoonlijke meningen of voorkeuren, maar we proberen wel (juiste!) informatie te delen en van elkaar te leren. :)

(*): de suggestie dat informatie van A_K vanwege "commercieel gewin" niet betrouwbaar is, heeft A_K echt absoluut nergens aan verdiend. Degenen die dit topic al langer volgen weten dat natuurlijk al lang, maar het zou vervelend zijn als deze suggestie bij nieuwkomers in dit topic zou blijven hangen, door een niet onderbouwde verdachtmaking... of er nu zo'n smiley bij wordt geplaatst of niet... En nee, ik ben geen familie, heb geen aandelen in zijn bedrijf, noch in Sanyo

[ Voor 9% gewijzigd door The_Sukkel op 06-05-2011 06:00 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

A_K, Hoe is die standaard lader die je op de site aanbied (die van 14.50 met batterijen)?

Ik zit te denken om wat eneloops te bestellen en wil dan voor m'n zwagertje voor z'n Xbox controller mee bestellen. Maar hij heeft geen lader.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Is een prima lader. Is alleen niet zo snel, 11 uur voor een Eneloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik ben nog steeds erg blij met m'n 2700 ma vapex batterijen. In augustus 2008 aangeschaft en nog steeds kan ik rekenen op 150-200 flinke flitsen en is m'n flitser ook schietklaar als ik 'm na 6 weken weer 's uit de tas haal. Fijn spul! Binnenkort maar 's de bilora 2500ma naar de kinderspeelgoed voorraad verbannen en nog een 2e set bestellen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Anderen raporteren 350-800 flitsen met hun camera/batterijen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
A_K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:48:
Je hebt flitsen en je hebt flitsen... dus dat is altijd moeilijk vergelijken. Ook het aantal foto's wat een camera kan maken op een set batterijen/accu hangt sterk van het type gebruik en camera af. Als je veel het schermpje achterop een camera gebruikt en filmt, schiet de accuduur uitgedrukt in aantal foto's flink achteruit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Dat probeerde ik ook min of meer te zeggen, dat 150-200 niet zo veel zegt..
En als het al iets zegt is het een laag getal, als ik zoek op flash + A-merk_batterijen_merk kom ik van alles tegen tussen de 200 en 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
A_K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:01:
Dat probeerde ik ook min of meer te zeggen, dat 150-200 niet zo veel zegt..
En als het al iets zegt is het een laag getal, als ik zoek op flash + A-merk_batterijen_merk kom ik van alles tegen tussen de 200 en 1500.
Ok, dan dachten wij hetzelfde...
Nog voor de volledigheid
Volgens deze pagina is het "flitsvermogen" (het is eigenlijk energie per flits) van standaard externe flitser zo'n 40Joule bij maximale flitssterkte. Als je 4 2000mAh batterijen hebt van 1,2V, dan hebben deze 34560Joule aan energie wat dus overeenkomt met 864 flitsen. Uiteraard is dit wanneer je op volle kracht flitst en gaat dit om de lichtopbrengst en niet de daadwerkelijke energie die opgenomen wordt uit de batterijen. Dus is het lastig om nu precies te bepalen hoeveel foto's je kunt halen op een lading.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 13-05-2011 18:18 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
9600 Joule toch? Maar de 4.8V van de batterijen moet worden omgezet naar een paar honderd volt, gelijkspaning omhoog brengen gaat niet zo heel efficient bij mijn weten. Daar raak je misschien wel weer 30% kwijt bij het laden van de condensator.

Maar ondanks dat, meeste flitsen zijn inderdaad misschien op 1/4 van het maximale vermogen dus dan kom je ruim boven de 200.

Edit: 34560 Joules ja. Ik zat te slapen

[ Voor 7% gewijzigd door A_K op 13-05-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
2000 mAh = 2 Ampere * uur = 2*3600 Ampere*seconde = 7200 Ampere*seconde

De formule in eenheden:
Watt = Joules/seconde = Ampere * Voltage, dus
Joules = Voltage * Ampere * seconden
Joules = 1.2 * 7200 = 8640

Dus 4 van die batterijen is 4*8640=34560Joules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
A_K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:48:
800 vind ik knap. Ik denk dat ik een keer een serie van ruim 250 heb geschoten met een enkele lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Wijnands schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:27:
[...]

800 vind ik knap. Ik denk dat ik een keer een serie van ruim 250 heb geschoten met een enkele lading.
400+ shots op een setje Eneloops, gisteren nog...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 13:54
Er is al het een en ander over geschreven hier over de Vapextech batterijen, maar heb de gok gewaagd...
Zag dat ze op de site stonden voor €4,95 dus kan er geen bult aan vallen. Is het niets, dan worden het in het vervolg eneloops.
Ga ze gebruiken icm sb-600 (d90).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

eymey schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:15:
Ik gebruik Eneloops in een Pentax K200D dSLR. En dat is een heerlijke combinatie. Ik gebruik de camera niet vaak. Het kan voor komen dat ik 'm 2 maanden niet gebruik. En tot nu toe heb ik nog altijd met een gerust hart op een bepaalde dag 500 foto's kunnen schieten. Vervolgens de camera 2 maanden laten liggen en dan nog eens 500 foto's. Om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb ook een setje LSD (van een ander merk, ook 2000 mAh) in m'n losse flitser zitten en die set zit er nu alweer 1,5 jaar in. Nog steeds laadt de flitser (die ik dus al helemaal niet vaak gebruik) in no time op terwijl ik er over die tijd heen toch wel weer aardig wat flitsen mee gegeven heb.
Zo gebruik ik mijn flitser ook, dus ik ben erg benieuwd welk type Eneloops je nu gebruikt. Dat wordt helaas niet uit je verhaal duidelijk. Dank :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De batterijen die in de flitser zitten, zijn van het merk "Camlink" en dus ook van het type "low self discharge / ready to use". In de tijd dat ik nog geen flitser had en ze dus ook regelmatig in de camera had zitten hadden ze ong. dezelfde eigenschappen als m'n eneloops.

Wat bedoel je trouwens met "type eneloops"? Van het model "Eneloop" bestaat maar 1 type: de 2000 mAh, de versie die al enkele jaren bestaat.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
eymey schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:01:
Wat bedoel je trouwens met "type eneloops"? Van het model "Eneloop" bestaat maar 1 type: de 2000 mAh, de versie die al enkele jaren bestaat.
en de Eneloop Lite dan?? [1000mAh]
of de Eneloop XX?? [2500 mAh]

[ Voor 24% gewijzigd door M a r c o op 30-05-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23

Wildfire

Joy to the world!

M a r c o schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:10:
[...]

en de eneloop Lite dan?? of de eneloop XX??
En dan natuurlijk de estethische versies: de gekleurde versies en de versie met glitters :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Die ook niet vergeten nee.
plus dat de standaard eneloop ook nog eens een "update" heeft gehad met wat verbeterde eigenschappen. (maar wel nog steeds 2000 mAh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De Eneloop Lite is er nog niet zo lang. En het mag denk ik wel als vanzelfsprekend gezien worden dat ik geen Eneloop Lite in een flitser ga stoppen ;). En de Eneloop XX heet nauwelijks "eneloop". Hij heeft alleen de technologie ervan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

eymey schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:15:
[...]Ik heb ook een setje LSD (van een ander merk, ook 2000 mAh) in m'n losse flitser zitten en die set zit er nu alweer 1,5 jaar in. [...]
Ik neem verder aan dat als eymey het heeft over "ook 2000 mAh", dat we dan eigenlijk niet meer hoeven te gaan vragen naar of het een Eneloop (2000mAh), Eneloop Lite (1000mAh) of Eneloop XXX (2500mAh) betreft... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 30-05-2011 20:11 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tja, ik zocht een webwinkel op en daar had ik toch keuze uit aardig wat Eneloop's, vandaar. Dank.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Graag gedaan :). Ik wilde alleen even zeker weten dat hier het product "Eneloop" van Sanyo niet verward werd met een meer generiek type batterijen (namelijk de "low self discharge" / "ready to use" batterijen).

De eneloop (het low self discharge product van Sanyo) is er dus ruwweg in 2 soorten per batterijformaat: De Eneloop en de Eneloop lite. Plus nog een tig tal blingbling-versies. En inmiddels hebben ze dus de "XX" uitgebracht: een 2500 mAh accu met de Eneloop technologie (wat meer een Sanyo marketingterm is voor "low selfdischarge" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Hey folks, ik gebruik nu Eneloops 2000 mAh voor in m'n Canon 580 flitser. Ben wel tevreden over ze, alleen merk ik wel dat ze sneller leeg zijn dat mijn normale zeer oude GP 2700 mAh. Ik heb niet heel het topic gelezen, maar wel even gezocht op flitser en de recente berichten doorgenomen. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wel batterijen ik het beste kan gebruiken voor in de 580 flitser. Iemand een simpel antwoord daarop? Ik wil namelijk nog 2x4 batterijen voor in de flitser aanschaffen binnenkort.

Ik gebruik m'n flitser soms een mand niet, soms heel regelmatig.

Begrijp ik goed dat de nieuwe Sanyo XX 2500 mAh (powered by Eneloop) een verbeterde versie in vergelijk tot de normale Eneloops 2000 mAh?

[ Voor 5% gewijzigd door nadroJ op 02-06-2011 00:56 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
nadroJ schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:56:
Begrijp ik goed dat de nieuwe Sanyo XX 2500 mAh (powered by Eneloop) een verbeterde versie in vergelijk tot de normale Eneloops 2000 mAh?
het is geen "verbeterde" versie.

normale eneloop is : 2000 mAh | 15% zelfontlading in een jaar | 1000/1500 laad cycles (v1/v2)
eneloop xx : 2500 mAh | 25% zelfontlading in een jaar | 500 laad cycles

Voor een flitser toepassing is de 500 mAh extra capaciteit dan een groter pluspunt, dan het kleine beetje extra zelfontlading (wat pas op lange termijn merkbaar is)

Aan de andere kant kun je voor 1 setje XX, 2 setjes gewone eneloops kopen.
Als je het dus niet erg vind extra batterijen mee te zeulen, is dat een voordeligere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Oké, thanks voor de info!

De normale eneloops gaan dus langer mee en zijn voordeliger ondanks de lagere capaciteit. Dat laatste is geen groot probleem als ik nog 2 setjes aanschaf aangezien meezeulen geen ramp is.

Ik ben nu overigens een "break in" modus aan het draaien van de GP2700 mAh die ik in november 2006 heb gekocht bij aanschaf van de camera en flitser. Ik weet niet zeker of je aan het eind van dit programma ook de restwaarde kan zien anders nog een keer Refresh & Analyze doen. Ben wel benieuwd.

edit:
Na Break-In modus
1726 | 1885 | 1764 | 1667
Na 1e keer Refesh & Analyze
1769 | 1906 | 1810 | 1683

Het is er niet heel veel beter op geworden. Zal ze maar gebruiken voor het kleine grut in huis en weer wat nieuwe eneloops kopen :)

[ Voor 59% gewijzigd door nadroJ op 04-06-2011 12:01 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Sanyo heeft weer 2 nieuwe 'smaken' aan de eneloop serie toegevoegd.
http://www.engadget.com/2...-with-pro-for-more-power/
http://panasonic.net/sanyo/news/2011/06/09-1.html

Eneloop Pro
- in het artikel staat 2400mAh. volgens de specs is dit de min waarde. dus 2500 mAh nominaal dan ongeveer.
ik snap alleen het nut van deze batterij niet naast de XX. behalve dat deze nu de eneloop brandname draagt.
volledige specs heb ik nog niet kunnen vinden.

Eneloop Plus
- 1900 mAh (min) dus gelijk aan de standaard eneloop
Hier zit een PTC ingebouwd die ervoor zorgt dat de batterij niet te heet kan worden. bedoeld voor toepassingen zoals kinderspeelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

M a r c o schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:48:

[..]

Eneloop Pro
- in het artikel staat 2400mAh. volgens de specs is dit de min waarde. dus 2500 mAh nominaal dan ongeveer.
ik snap alleen het nut van deze batterij niet naast de XX. behalve dat deze nu de eneloop brandname draagt.
volledige specs heb ik nog niet kunnen vinden.
De XX's zijn semi-Eneloops, want ze houden de lading wat minder goed vast en kunnen ook minder vaak opgeladen worden.

Deze Pro's zullen dan wel echte Eneloops zijn, d.w.z. dat de lading net zo goed vasthouden als de "klassieke" Eneloops en ook net zo vaak opgeladen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Wildfire schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 21:55:
[...]
De XX's zijn semi-Eneloops, want ze houden de lading wat minder goed vast en kunnen ook minder vaak opgeladen worden.

Deze Pro's zullen dan wel echte Eneloops zijn, d.w.z. dat de lading net zo goed vasthouden als de "klassieke" Eneloops en ook net zo vaak opgeladen kunnen worden.
Nope, ook 75% na een jaar. standaard eneloop 85%

maar ik ben er al achter ;)

op de site van Sanyo vond ik het volgende stukje
In addition, thanks to the eneloop’s self discharge control technology, a fully-charged “eneloop pro” is capable of holding approx. 75% of its initial capacity and is ready-to-use even after 1 year of storage. The “eneloop pro” can be recharged by existing eneloop chargers as well.
(An equivalent model of the “eneloop pro” has been marketed in Europe as “XX (double X)”.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Mijn vriendin heeft een Fujifilm FinePix A600 digitale fotocamera. Zij gebruikt hiervoor oplaadbare penlites, maar na het zoveelste setje (van steeds ander merk) te hebben geprobeerd blijkt steeds weer dat ze te snel leeg zijn. Dus als je ze helemaal hebt opgeladen en in gebruik neemt, kun je de fotocamera maar voor korte tijd gebruiken en valt weer uit...

Heeft iemand tips met betrekking tot GOEDE oplaadbare penlites? Ik zie door de bomen de batterijen niet meer..

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:53

g0tanks

Moderator CSA
Ik lees altijd veel goeds over de SANYO eneloops, misschien het proberen waard?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Sanya Eneloops worden door veel fotografen gebruikt in hun flitsers, door de hoge capaciteit, en het feit dat ze erg langzaam leeglopen. en ze zijn niet zo duur :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En eneloops hebben toch een hoge interne weerstand waardoor ze juist geschikt zijn voor veelvragende apparaten zoals flitsers en camera's :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:31
sapphire schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 23:12:
En eneloops hebben toch een hoge interne weerstand waardoor ze juist geschikt zijn voor veelvragende apparaten zoals flitsers en camera's :)
Het is juist een lage weerstand, maar die zorgt er inderdaad voor dat er meer stroom geleverd kan worden, dus veeleisende apparaten kunnen er goed gebruik van maken.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich87
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 22:41
Let er op dat sommige camera's handmatig ingesteld moeten worden op het type batterij dat gebruikt wordt. Als hij is ingesteld op alkaline (wegwerp) penlites - die een hoger voltage geven als ze vol zijn - zal hij door het lagere voltage van de oplaadbare batterijen denken dat ze al leeg zijn en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
Hoevaak gebruikt ze de camera?
Als het redelijk vaak is kan je beter batterijen nemen met een hoge capaciteit. Als het af en toe is kan je het beste LSD batterijen nemen zoals Eneloops inderdaad, deze houden hun lading veel langer vast waardoor je ze ieder moment kan gebruiken.
Je hebt natuurlijk de laatste tijd ook Eneloops met hoge capaciteit, beste van twee werelden, maar wle met een prijskaartje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Eneloops kan ik je ook aanraden.
Zeker in combinatie met een fatsoenlijke lader.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb 's met een vriend vergeleken. Eneloops versus vapex batterijen in een paar sb-600 flitsers. De eneloops houden de lading wat langer vast bij niet gebruik van de flits. Ga je de flitser wel gebruiken dan houden de vapex batterijen het aanzienlijk langer uit. Ik zou dus deze kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is dan ook vrij logisch, als je naar het opgegeven aantal mAh van Vapex kijkt ;). Maar hun claim van een lage zelfontlading in combinatie met grote capaciteit vind ik wel haast "too good to be true" :)

Overigens heb ik een zware beslissing genomen: Ik ga minder Eneloop batterijen gebruiken. Niet omdat ik ze niet meer goed vind, maar omdat ik afscheid neem van m'n Pentax K200D (die eerdaags te koop gaat).

En m'n nieuwe camera werkt (zou haast "uiteraard" zeggen) op accu's.

[ Voor 40% gewijzigd door eymey op 17-06-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
eymey schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:45:
Dat is dan ook vrij logisch, als je naar het opgegeven aantal mAh van Vapex kijkt ;). Maar hun claim van een lage zelfontlading in combinatie met grote capaciteit vind ik wel haast "too good to be true" :)
En nu een objectieve reactie typen.. uitdaging. :)

Ja, toen ik die dingen kocht ging ik primair voor de prijs, ik verwachte echt weinig bijzonders van die batterijen. Ik heb nu 2 setjes batterijen voor m'n flitser, 1 van Bilora en een van vapex. Beiden geven me als ze vers uit de lader komen meer dan genoeg power voor een dagje flitsen. Echter, als ik mijn flitser een paar weken niet gebruikt hebt laten de bilora's het na een flits of 30 wel afweten, de vapex gaan gewoon door.

LEt wel, dit is gebruikservaring, geen wetenschappelijke test. Voor mij werkt het en ik vind de prijs erg gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is wat telt, toch :).

Denk dat bij mij de Eneloops nu maar in fietslampen en (als die het daarop goed doet) het weerstation gaan :). Hoewel het weerstation dusdanig zuinig is op 2 AA'tjes dat ie het na een jaar op Alkaline batterijen nog steeds onverminderd doet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Bedankt voor de tip! Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende batterijen:
http://www.vapex.nl/vapex...terijen-stuks-p-1397.html
2500 mAh voor net geen vijf euro, een mooi setje gewoon voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Da's jammer van je geld. Het zijn ten eerste geen LSD-batterijen zoals de tekst beweert ("Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading") en ten tweede is de kwaliteit redelijk belabberd. Alle Vapextech batterijen die ik hier heb zijn ondertussen defect (in de zin dat mijn MAHA C9000 weigert ze op te laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Iets dergelijks had ik al wel een beetje meegekregen uit dit topic, ik ga het gewoon proberen voor het geld. Ik hoop dat ze me wel een tijdje van stroom kunnen voorzien, ik ben geen megabatterij verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wildfire schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:32:
Da's jammer van je geld. Het zijn ten eerste geen LSD-batterijen zoals de tekst beweert ("Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading") en ten tweede is de kwaliteit redelijk belabberd. Alle Vapextech batterijen die ik hier heb zijn ondertussen defect (in de zin dat mijn MAHA C9000 weigert ze op te laden).
Enig idee waardoor het verschil tussen jouw en mijn ervaringen te verklaren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

de batch?

Enieweej zojuist m'n eneloopjes ontvangen van NKON, eens kijken hoe lief mijn flitser ze vind...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Wijnands schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:17:
[...]

Enig idee waardoor het verschil tussen jouw en mijn ervaringen te verklaren is?
Een paar technische redenen:
Slechte/oude Eneloop, een namaak Eneloop (bijvoorbeeld van Dealextreme), een keertje verkeerd behandeld in een slechte lader, slechte apparatuur, verschillende apparatuur, verschillende instellingen. Of gewoon compleet oneerlijk vergelijken, daar ben je vrij vaag in. En als je al met een getal komt (200 flitsen) is dat errg laag, maar toch ervaar je dat positief.
De oorzaak kan (dus) ook sychologisch zijn, maar dat is niet mijn vakgebied, ik houd het bij deze 7 mogelijke oorzaken.

Feit is dat je in dit en andere fora honderden positieve reacties kunt vinden over Eneloop en misschien 3 negatieve (als je de "ik snap het voordeel niet" reacties van mensen die ze niet eens hebben niet mee telt).
Van Vapextech kom ik ongeveer net zo veel positieve ervaringen als negatieve tegen. (Dan tel ik al jouw positieve reacties maar even als 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmm fake eneloops...ik heb er hier nog 1 liggen van DX.

Interesse in wat vergelijkende foto's ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een lader en 4 AA oplaadbare batterijen, aangezien mijn huidige lader stuk is/lijkt (ik durf hem in ieder geval niet meer te gebruiken) en de batterijen ook niet al te best meer zijn. Ik zal niet gebruiken voor een foto of videocamera maar voor een gamepad. Het lijkt me dat dit verder niet uitmaakt. Er gaan 2 batterijen in de gamepad en ik zou ze dus per 2 willen gebruiken. Ik heb ook nog AAA oplaadbare batterijen en hoewel ik ze de laatste tijd niet meer heb gebruikt zou het leuke extra zijn als ik de lader dit type batterij ook kan opladen, maar dit is dus niet per se noodzakelijk.

Ik ben er achtergekomen dat Eneloop batterijen kwalitatief erg goed zijn. De lader is ook niet onbelangrijk, waarbij een "langzame lader" beter zou zijn, zoals de Voltcraft IPC-1L en de Maha Powerex MH-C9000. De Maha Powerex MH-C9000 zou met 4 Eneloop batterijen € 54,11 kosten (bij Nkon). De Voltcraft IPC-1L heeft is bij Conrad beschikbaar samen met verschillende Eneloop batterijen: (1) 4x Eneloop AA batterijen 2000mAh € 35 (2) 4 Sanyo XX AA batterijen 2500mAh € 40. De La Crosse RS-700 lader € 25 die gelijk zou zijn aan de Voltcraft IPC-1L zou ook nog tot de mogelijkheden behoren, waarbij ik los nog 4 Eneloop batterijen (€ 8 ) of Sanyo XX (€ 15) of koop.

Gezien het beide goede laders zijn maar er een redelijk prijsverschil in zit gaat mijn voorkeur uit naar de Voltcraft IPC-1L / La Crosse RS-700. Daarbij is er keuze voor twee Eneloop batterijen. Zijn de Sanyo XX AA de meerprijs waard? Wat kan ik het beste nemen? Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.

[ Voor 15% gewijzigd door Regeneration op 21-06-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
[b][message=36264238,noline]Zijn de Sanyo XX AA de meerprijs waard? Wat kan ik het beste nemen?
Dat staat een stukje terug goed uitgelegd: M a r c o in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
In jou geval zou ik voor de gewone gaan in combinatie met de goedkopere laders die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
troftnom schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:42:
[...]

Dat staat een stukje terug goed uitgelegd: M a r c o in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
In jou geval zou ik voor de gewone gaan in combinatie met de goedkopere laders die je noemt.
Bedankt, dan lijkt voor mij inderdaad de Voltcraft IPC-1L met 4x Eneloop AA batterijen 2000mAh voor € 35 de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzambbas
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-02 14:09
Even iets anders tussendoor. Kan het antwoord maar niet vinden in dit (lange) topic maar wie weet wat het verschil is tussen de La Crosse RS-700 oplader en de La Crosse BC-700 oplader ? Of kan ik beter bij Conrad kijken voor de Voltcraft IPC-1L ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

gzambbas schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:26:
Even iets anders tussendoor. Kan het antwoord maar niet vinden in dit (lange) topic maar wie weet wat het verschil is tussen de La Crosse RS-700 oplader en de La Crosse BC-700 oplader ? Of kan ik beter bij Conrad kijken voor de Voltcraft IPC-1L ?
Gebruik ff Google en dan vind je bij ons aller NKON (1e zoekresultaat!) het antwoord: "...Is gelijk aan de La Crosse BC-700 oplader."

Waarom neemt bijna niemand meer de moeite zelf even Google aan te zwengelen voor dit soort uitstekend "Googlebare" vragen?

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 22-06-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzambbas
Wildfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:09:
[...]

Gebruik ff Google en dan vind je bij ons aller NKON (1e zoekresultaat!) het antwoord: "...Is gelijk aan de La Crosse BC-700 oplader."

Waarom neemt bijna niemand meer de moeite zelf even Google aan te zwengelen voor dit soort uitstekend "Googlebare" vragen?
Typ jij dan even in bij google: verschil La Crosse RS-700 en La Crosse bc-700 en laat eens zien wat voor resultaat je krijgt. Inderdaad geen duidelijk antwoord en dat is dus de reden waarom ik het hier vraag. Nkon had ik gezien maar als hij gelijk is waarom dan een andere naam ? Een Dacia zeg je ook niet die is gelijk aan een Audi. Bedoel ermee te zeggen er zal toch op de naam na toch iets anders moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik woon vlakbij de Duitse grens en ik zie dat Aldi aldaar vanaf 30 juni een batterijenaanbieding heeft:
http://www.aldi-sued.de/de/html/offers/58_27502.htm

Aktiv Energy
HR6/AA 2300 mAh
HR3/AAA 850 mAh
ready to use (sofort einsetzbar) , geringe Selbstentladung

4 stuks voor € 3,99

Iemand een idee welke batterij dit is? Geen Eneloop XX volgens mij, eerder Vapextech of Uniross
Of één van de andere 'merken' die een '2300mah low self discharge' Google search oplevert
Misschien dat ik uit nieuwsgierigheid een setje ga halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 22-06-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Eerste resultaten van de Vapextech 2500 mAh batterijen (vandaag binnengekregen):

Na discharge (350mA) en charge (700mA):
Batterij 1: 2520 mAh
Batterij 2: 2770 mAh
Batterij 3: 3020 mAh
Batterij 4: 2640 mAh

Batterij 3 dus nogal hoog, vreemd. De overige batterijen al meteen mooi boven de 2500 mAh. Hopen dat dit de komende laadcycli zo blijft. (ik ga het niet forceren, ik ga ze nu gewoon lekker gebruiken)

De batterijen waren bij levering vrij leeg. Weinig LSD dus. Maar goed, dat is gewoon een slechte copy/paste op de website. (wel misleidend overigens)

@Henk007:
Als je echt een batterij verbruiker bent zou ik zeggen, voor 4,- gewoon proberen!

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 22-06-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Hoe heb je dit gemeten?
3000mAh lijkt me te veel.
Bij de IPC-1 is het zo dat als je discharge/charge doet, dan geeft hij aan hoeveel lading hij er in stopt.
Dit is inclusief de lading die verloren gaat in warmte en de efficientie van de lader.
Dit getal is dan niet representatief voor de capaciteit van de accu.
Bij de IPC-1 moet je echt een Charge-test of refresh doen om iets nuttigs te kunnen zeggen over de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
gzambbas schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:05:
[...]

Typ jij dan even in bij google: verschil La Crosse RS-700 en La Crosse bc-700 en laat eens zien wat voor resultaat je krijgt. Inderdaad geen duidelijk antwoord en dat is dus de reden waarom ik het hier vraag. Nkon had ik gezien maar als hij gelijk is waarom dan een andere naam ? Een Dacia zeg je ook niet die is gelijk aan een Audi. Bedoel ermee te zeggen er zal toch op de naam na toch iets anders moeten zijn ?
Als je geen verschil kan vinden is dat een duidelijke aanwijzing dat er geen verschil is? Een Dacia noem je geen Audi omdat ze verschillend zijn inderdaad, je zegt het enkel als ze hetzelfde zijn. Maar IPC-1L=IQ128=BC-700=RS-700. (Tenzij jij vindt dat een BC-700 lader met USA stekker niet gelijk is aan een RS-700 met Euro stekker natuurlijk.)

4 euro Aldi batterij: Chinese meuk waarschijnlijk. Zonde van je geld. De enige goede goedkope batterij die ik gezien heb was de Duracell "Duraloop" Activecharge indertijd, maar die zijn inkoop inmiddels ook al bijna dubbel zo duur :( Misschien zijn ze wel goed, maar als je van gokken houd koop dan een kraslot, meer kans op een positief resultaat :) Ik heb al enkele "klachten" gehad van mensen waarbij de C9000 hun batterij had gesloopt. Waren zonder uitzondering Aldi Voltcraft batterijen die het begeven hadden en heet waren geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Even de complimenten aan Nkon weer! Dinsdag batterijen besteld, na 10u, vanochtend al in de bus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ik heb de Voltcraft IPC-1L met 4x Eneloop AA batterijen 2000mAh besteld en vroeg me af wat je zou kunnen doen om de batterijen zo goed mogelijk te behandelen. Ik heb de "Aandachtspunten" in de TS gelezen en ook de sites gevonden met informatie, zoals deze en deze. Je zou de batterijen langzaam moeten opladen met 500 mAh – 700 mAh. Echter wat ik niet goed kan vinden is of je nu voor eerste gebruik wel of niet opladen. Ik heb uiteraard ook gezocht in dit topic, maar met de termen zoals "eerste keer opladen" (ook soortgelijke woorden in verschillende combinaties) kan vind ik geen eenduidig antwoord vinden. In de TS staat wel dat je voor eerste gebruik moet opladen, maar die is al een tijdje niet bijgewerkt waarbij ik dacht dat dit mogelijk verouderde informatie zou kunnen zijn. Anderen vertellen dat ze de batterijen eerst ontladen en dan vervolgens weer opladen.

Wellicht maakt dit niet zoveel uit, maar ik zou niet achteraf willen achter komen dat ik het wel uitmaakt en er gewoon een duidelijk antwoord is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Nee is niet nodig. Eneloops zijn direct bruikbaar. Je kan een break-in cycle lopen, maar daar ben wel 24-48u voor kwijt. Ik heb ze gewoon eigenlijk gebruikt, en na de eerste of de tweede opdracht geladen...
Zandpad schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:22:
Dan maak ik me nergens zorgen om! Nog een vraagje, nieuwe eneloops... Break in, of gewoon gebruiken en als ze leeg zijn 0,3C laden?
A_K schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 18:29:
Maakt weinig uit. Ik zou ze gewoon gebruiken. Break-in is handig als ze al een paar jaar op de plank hebben gelegen voor het eerste gebruik.

[ Voor 54% gewijzigd door Zandpad op 23-06-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Zandpad schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:23:
Nee is niet nodig. Eneloops zijn direct bruikbaar. Je kan een break-in cycle lopen, maar daar ben wel 24-48u voor kwijt. Ik heb ze gewoon eigenlijk gebruikt, en na de eerste of de tweede opdracht geladen...

[...]
Ok, bedankt. Duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Ik moet zeggen dat die Vapexen er wel heel goed uit zien, zeker ook qua prijs. Ik zag een keertje bij de AH afgeprijsde duracels liggen met vergelijkbare specificaties, dus ik nam er 2 setjes van 2 mee naar de kassa......zijn die krengen met korting 40 euro!?
(heb ze dus uiteindelijk niet gekocht)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzambbas
Nkon bedankt voor je antwoord (y) Ik zal binnenkort bestellen maar dan wordt het dus de RS-700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben de SANYO eneloops aangeschaft en jullie hebben hier geen woord teveel over gezegd; wat een master batterijen!

De hele dag foto's nemen en ze geven nog geen krimp, dit hadden we nog niet meegemaakt. Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zijn die Sanyo Eneloop batterijen eigenlijk te gebruiken in een GP V800C lader ??
Ik hou niet van wachten O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je het niet erg vind dat ze snel stuk gaan... :)

De V800C heeft volgens de handleiding een laadstroom van 7000mA of 4000mA, afhankelijk van het aantal batterijen wat je er in stopt. Dat is hoe dan ook te veel voor een batterij met een capaciteit van 2000mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Een setje extra cellen, "altijd klaar", maakt de wachttijd irrelevant. Ik ga er tenminste nooit bij zitten kijken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Ik heb het helemaal gehad met non-LSD's.
16 Varta 2700 mAh en 8 Sanyo 2700 mAh exemplaren van gemiddeld 18 maanden oud, weinig gebruikt, om de twee maanden gedischarged en gecharged tijdens storage :
welgeteld 5 stuks die nog boven de 2000 mAh uitkomen en 3 exemplaren die door geen enkele lader nog geladen willen worden :/
Binnenkort nog maar 's wat extra XXX Eneloops halen bij onze hofleverancier ;)

Daarvan heb ik er nu 8 binnen, maar het gekke ervan is dat ik ze zo 'n 1300 mAh gemiddeld heb moeten bijladen, da's 50% ipv de 20% self discharge die ze beloven na 'n jaar, terwijl de XXX bij mijn weten nog geen jaar in omloop is. Verlaten die XXX's misschien de fabriek zonder volle lading?

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik denk dat ze inderdaad vanuit de fabriek niet volledig opgeladen zijn, dat zie je ook altijd met accu's voor laptops, digitale camera's, telefoons, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 02:53:
Zijn die Sanyo Eneloop batterijen eigenlijk te gebruiken in een GP V800C lader ??
Ik hou niet van wachten O-)
dat is het mooie van eneloop.
Je extra setje laad je op, en ligt altijd startklaar. ook na een aantal maanden.

Persoonlijk zou ik een eneloop nooit boven de 2A laden. (hoewel ze max 4A aan zouden moeten kunnen, maar dat is echt een absoluut uiterste)
1A tot 1,5A kun je het beste gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
dodge_911 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:52:
Daarvan heb ik er nu 8 binnen, maar het gekke ervan is dat ik ze zo 'n 1300 mAh gemiddeld heb moeten bijladen, da's 50% ipv de 20% self discharge die ze beloven na 'n jaar, terwijl de XXX bij mijn weten nog geen jaar in omloop is. Verlaten die XXX's misschien de fabriek zonder volle lading?
Kid Jansen schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:54:
Ik denk dat ze inderdaad vanuit de fabriek niet volledig opgeladen zijn, dat zie je ook altijd met accu's voor laptops, digitale camera's, telefoons, etc.
als het goed is zouden ze toch wel 75% vol moeten zijn direct uit de verpakking. Dat is in ieder geval met de standaard eneloop zo.
Overigens zeg je dat je 1300mAh hebt moeten "bijladen", zoals al vaker verteld hier, is dat niet wat er daadwerkelijk aan lading in de accu terecht komt. Hier zitten ook de verliezen bij. Het is een factor van tijd versus laadstroom. Capaciteit kun je eigenlijk niet meten tijdens het laden. Enkel door te ontladen.
Je zou dan een nieuwe XX direct uit de verpakking een Discharge moeten geven, en kijken hoeveel capaciteit hij er uit haalt, om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Accu's voor laptops, digitale camera's, telefoons, etc zijn over het algemeen li-ion accu's, de reden dat die niet volledig zijn opgeladen zijn is denk ik omdat li-ion het beste bewaard kan worden als ze ongeveer 60% vol zijn, Li-ion gaat vanzelf achteruit in de tijd (vooral als het warm wordt bewaard). Li-ion NiMh heeft dat probleem niet.

Hier iemand overigens iemand die tot +-20% ontlading komt in 4 maanden. Lijkt er dus wel op dat de 25% zelfontlading in een jaar een beetje is overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
A_K schreef op maandag 27 juni 2011 @ 01:38:
Hier iemand overigens iemand die tot +-20% ontlading komt in 4 maanden. Lijkt er dus wel op dat de 25% zelfontlading in een jaar een beetje is overdreven.
hmmm, diezelfde persoon zegt ook dit:
Firstly I did a break-in after discharging the new batteries. XX's had about 1000mAh fresh out of the pack, the 2700's about 350mAh.
Terwijl de XX volgens de verpakking ook pre-charged zijn.
Heb jij hier al eens aan gemeten A_K?
Je zou toch verwachten dat er zeker > 1700mAh in zou moeten zitten vers uit de verpakking.
Ze adverteren op de XX verpakking ook met "pre-charged"
Lijkt er dus wel op dat de 25% zelfontlading in een jaar een beetje is overdreven.
Hier nog iemand die de zelfontlading van de (standaard) eneloop getest heeft.
http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html
Die kwam tot de conclusie dat de zelfontlading ook ruim meer zou zijn dan 25%.
Time Period / Charge Retention
Day / 99.8%
Week / 98.7%
Month / 94.3%
Six Months / 70.2%
Year / 49.3%

Met als opmerking dat de 6 maanden en jaar een schatting op basis van extrapolatie was.
Later heeft hij deze updates geplaatst.
[May 2007 Update: Sanyo has told me that the rate at which the battery discharges decreases over time. Thus, my extrapolation from the seven week discharge is overly pessimistic. They are also best stored at cool temperatures, as low as -20°C (-4°F).]

[September 2007 Update: It appears that Sanyo is correct about my extrapolation being pessimistic. My recently purchased eleven month old Eneloops had almost the same initial capacity (72%) as six month old ones (74%), suggesting that the self-discharge curve does flatten out at about the 75% mark.]
Het lijkt er dus op dat de curve enigzins uitvlakt, en dat die 25% toch aardig in de buurt komt.

[ Voor 42% gewijzigd door M a r c o op 27-06-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
A_K schreef op maandag 27 juni 2011 @ 01:38:
Li-ion gaat vanzelf achteruit in de tijd (vooral in warmte). Li-ion heeft dat probleem niet.
Lees dit zelf nog eens door? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Verbeterd :)
Maar beide personen geven niet de temperatuur op waarbij ze bewaren, en hoe warmer hoe sneller ze leeg lopen. Maargoed, of ze nou 15, 25 of 35% verliezen in een jaar, zo vaak zal het niet gebeuren dat je ze zo lang niet gebruikt, toch? Het is een stuk beter dan 2700 batterijen, sommige 2700's lopen als ze een of 2 jaar oud zijn en niet veel gebruikt in een paar dagen compleet leeg. Wat een goede reden is om voor een LSD te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Via de handleiding en de search (trefwoord stekker / stopcontact) ben ik te weten gekomen dat je het beter is eerst de stekker van de lader in de stopcontact te doen en daarna de batterijen erin. (Dat heb ik dus jaren andersom gedaan met mijn oude lader en batterijen... 8)7 :P) Nu zijn de batterijen weer vol en kan ik niet vinden of het beter is om eerst de batterijen of de stekker uit het stopcontact te verwijderen. Om te overkomen dat ik dit ook weer jaren "fout" ga doen vraag ik het maar even aan jullie. Zelf deed ik altijd eerst de stekker uit het stopcontact, maar gezien die andere al fout was betwijfel ik dit nu dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zo zijn er ook twee manieren om een rol papier op te hangen...
De meeste apparaten krijgen een optater, wanneer je de stekker in de (wand)contctdoos stopt. Mede daarom - en omdat ik lui ben - blijven de stekkers van vrijwel alles hier permanent aan de prik. Voorkomt bovendien dat je wel de batterijen plaatst, maar niet de stroom inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb altijd de batterijen na het laden eerst eruit gehaald en dan pas de stekker eruit getrokken. Een soort paranoia dat anders de stroom uit batterijen via de lader terug zou lekken. Nooit nagemeten, maar er zit misschien een kleine kern van waarheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Volgens mij maakt het allemaal weinig uit welke volgorde je aanhoudt.
Toff schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:24:
De meeste apparaten krijgen een optater, wanneer je de stekker in de (wand)contctdoos stopt. Mede daarom - en omdat ik lui ben - blijven de stekkers van vrijwel alles hier permanent aan de prik.
Dat vind ik dan weer zonde van het onnodige elektriciteitsgebruik. Sommige apparatuur heeft een groot sluipverbruik, zo'n 8% van het totale stroomverbruik van huishoudens komt voor rekening van apparatuur wat op stand-by staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ok, bedankt voor jullie reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
A_K schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 17:58:
Dat vind ik dan weer zonde van het onnodige elektriciteitsgebruik.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het scheelt weer op de verwarmingskosten. ;) Nu moet ik erbij zeggen, dat er toen ik nog geen Eneloops had, bijna altijd wel een setje accu's in de lader zat. Vrijwel alles hier in huis is gestandaardiseerd naar AA of AAA.

Toch gaan de meeste apparaten kapot bij het inschakelen of het aankoppelen van de spanning. Ik denk dat iedereen het wel heeft meegemaakt, dat je een PC ofzo "gezond" uitzet, waarna het betreffende apparaat bij weer inschakelen met een flinke plof de laatste adem uitblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Toff schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:33:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar het scheelt weer op de verwarmingskosten. ;) Nu moet ik erbij zeggen, dat er toen ik nog geen Eneloops had, bijna altijd wel een setje accu's in de lader zat. Vrijwel alles hier in huis is gestandaardiseerd naar AA of AAA.
Voorzichtig, sommige mensen gebruiken dat verwarmingsargument echt als excuus. Zolang je maar weet dat warmte uit electriciteit zo'n 3x duurder is als die uit de HR CV.
Toff schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:33:
[...]
Toch gaan de meeste apparaten kapot bij het inschakelen of het aankoppelen van de spanning.
Mijne blijven meestal werken hoor ;)
Voor sommige bedrijven met TL balken op 8 meter hoog is dat een reden om ze nooit uit te schakelen, ivm met vervangingskosten. Maar verder ook een non-argument, je bent gewoon een beetje lui 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ik heb met de Voltcraft IPC-1L lader de Eneloop 2000 mAh batterijen getest. Ik had er 4 aangeschaft waarvan 2 gelijk gebruik, dus ik heb momenteel de 2 ongebruikte kunnen testen.

Discharge mode, 250 mAh:
1. 1490 mAh
2. 1505 mAh

Test mode, 250 mAh discharge, 500 mAh charge:
1. 2130 mAh
2. 2100 mAh

Bij levering zat er dus ongeveer een capaciteit van ongeveer ~ 70%. De 2100 mAh lijkt me prima zoals verwacht.

Ik had ook mijn oude Duracell 2050 mAh batterijen nog even getest.

Refresh mode, 250 mAh discharge, 500 mAh charge:
code:
1
2
3
4
1267 => 1321 => 1362
1077 => 1173
1227 => 1299 => 1358 => 1428 => 1511
1519 => 1549

Halen dus bij lange na niet meer de opgegeven capaciteit, maar ze zijn dan ook al oud.

Ben dan ook erg blij met mijn nieuwe batterijen en oplader. Nog dank voor jullie advies en reacties op al mijn vragen. :)

Edit 27-7-2011: andere eneloop batterijen getest:
Test mode, 250 mAh discharge, 500 mAh charge:
1. 2000 mAh
2. 2070 mAh

[ Voor 12% gewijzigd door Regeneration op 27-07-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik ben langzaamaan best wel afgeknapt op de batterijen van GP. De GP 2100 houden zich nog redelijk goed, maar de 2500 en 2700 series doen het hier slecht. De 2700 series kan ik na een jaar al zo goed als weggooien, zijn erg zwak of defect. Ook toen ze nog nieuw waren vielen mij de prestaties in een fototoestel al tegen.
Ik ben nu een hele boel batterijen aan het testen, omdat ik het vermoeden heb dat er een paar defecten tussen zitten. De Duracell Rechargable 2100 doen het echt super. Na veel gebruik blijven die gewoon goed. Maar de GP's zijn allemaal zwak en juist die gebruik ik veel voor foto's. Oja en de Conrad Energy batterijen houden het ook erg goed vol. Ik denk dat ik voor mijn fototoestel maar over ga op Eneloops of de Duracells. Want niks is zo frustrerend als batterijen die te snel leeg zijn.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Dat tegenvallen is meer 2700 mAh batterijen eigen dan GP eigen vermoed ik. Over de Sanyo 2700 krijg ik ook meer klachten qua prestatie dan over Eneloop, terwijl ik tientallen keren meer Eneloop dan Sanyo 2700 batterijen verkoop. Ook in dit topic zie je meer klachten over de GP2700 dan over de GP Recyko (zover ik me kan herinneren was er alleen een klacht over de Recyko dat ze zo groot zijn, groter dan een standaard AA, en geen enkele over de prestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Wil één van deze batterijladers kopen.
- Maha Powerex MH-C800S
Specificaties:
Laden: 1000mA (AA), 700mA (AAA) (ongeveer 1 uur)
Soft laden: 500mA (AA), 350mA (AAA) (ongeveer 2 uur)

- Maha Powerex MH-C801D
Specificaties:
Laden: 2000mA (AA), 700mA (AAA) (ongeveer 1 uur)
Soft laden: 1000mA (AA), 350mA (AAA) (ongeveer 2 uur)

- Maha Powerex MH-C808M
Specificaties:
Laden: 2000mA (AA), 700mA (AAA) (ongeveer 1 uur)
Soft laden: 1000mA (AA), 350mA (AAA) (ongeveer 2 uur)
Kan ook C en D batterijen laden

- Maha Powerex MH-C9000

Voor de Maha Powerex MH-C800S en de Maha Powerex MH-C801D is er verschil in laadstroom voor AA baterijen, AAA blijft hetzelfde.
Is de Maha Powerex MH-C801D dan feitelijk bedoeld voor de zwaardere batterijen, vb. 2100mA - 2700mA?

Als ik het goed begrijp valt na het opladen met de Maha Powerex MH-C9000 de mA af te lezen van de batterijen zodat men weet of deze nog in orde zijn. Als de mA niet hoog genoeg is, is de batterij versleten.
Bij de Maha Powerex MH-C800S, Maha Powerex MH-C801D en de Maha Powerex MH-C808M kan men niet de mA aflezen. Kunnen deze aangeven of een batterij niet meer zo goed is? Of geven deze alleen iets aan als een batterij helemaal dood is?

Met de Maha Powerex MH-C9000 kan men een break-in van nieuwe batterijen uitvoeren, ik denk niet dat dit echt veel toegevoegde waarde geeft.
Met de Maha Powerex MH-C9000 kan men ook batterijen opwaarderen (conditioning). Werkt dit voor de Maha Powerex MH-C800S, Maha Powerex MH-C801D en de Maha Powerex MH-C808M hetzelfde (even goed) als de Maha Powerex MH-C9000?

Kan men met de Maha Powerex MH-C9000 simpel batterijen opladen? Ik bedoel hiermee dat het vrouwtje hier ook mee moet kunnen werken, d.w.z. batterijen insteken en opladen maar. Op een knopje drukken zal ook nog gaan maar als er een reeks instellingen moeten ingegeven worden zal ze hier niet mee willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Kan men met de Maha Powerex MH-C9000 simpel batterijen opladen? Ik bedoel hiermee dat het vrouwtje hier ook mee moet kunnen werken, d.w.z. batterijen insteken en opladen maar. Op een knopje drukken zal ook nog gaan maar als er een reeks instellingen moeten ingegeven worden zal ze hier niet mee willen werken.
Nee, dit is een kleine onvolkomenheid en een grote ergernis. Als je er gewoon batterijen in pleurt en verder niks indrukt dan gaat ie opladen met 1000mA. Voor normaal gebruik vind ik dat teveel, maar er is eventueel mee te leven. Die eneloops kunnen wel wat hebben. Echter hij doet het volgens mij ook met AAA's en die worden daar toch minder vrolijk van. Het zou handiger zijn als je de default actie en laadstroom kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
buffy1966 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 15:14:
Voor de Maha Powerex MH-C800S en de Maha Powerex MH-C801D is er verschil in laadstroom voor AA baterijen, AAA blijft hetzelfde.
Is de Maha Powerex MH-C801D dan feitelijk bedoeld voor de zwaardere batterijen, vb. 2100mA - 2700mA?
Nee, de 801 is gewoon voor mensen die een snelle lader willen.
Als ik het goed begrijp valt na het opladen met de Maha Powerex MH-C9000 de mA af te lezen van de batterijen zodat men weet of deze nog in orde zijn. Als de mA niet hoog genoeg is, is de batterij versleten.
Nee, kan ook zijn dat de batterij al bijna vol was. Om te weten hoe goed een batterij is heb je andere programma's.
Bij de Maha Powerex MH-C800S, Maha Powerex MH-C801D en de Maha Powerex MH-C808M kan men niet de mA aflezen. Kunnen deze aangeven of een batterij niet meer zo goed is? Of geven deze alleen iets aan als een batterij helemaal dood is?
Je kan een refresh doen en als een batterij snel klaar is, is ie slecht.. Maar ze geven het dus niet echt aan.
Met de Maha Powerex MH-C9000 kan men een break-in van nieuwe batterijen uitvoeren, ik denk niet dat dit echt veel toegevoegde waarde geeft.
Break-in voor nieuwe batterijen is vrij nutteloos hoor... Alleen handig als ze al jaren in het schap hingen.
Met de Maha Powerex MH-C9000 kan men ook batterijen opwaarderen (conditioning). Werkt dit voor de Maha Powerex MH-C800S, Maha Powerex MH-C801D en de Maha Powerex MH-C808M hetzelfde (even goed) als de Maha Powerex MH-C9000?
MH-C9000 werkt beter, die heeft een break-in en de andere niet. En die break-in werkt het best voor oudere batteirjen.
Voor AA: prima.
Voor AAA's moet je eigenlijk de laadstroom wel verlagen naar bv 300 mA (7 keer op pijltje naar beneden klikken). 1000 mA is veel voor AAA's.

Lekker lange post :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ik was aan het zoeken naar ervaringen van anderen wat betreft de GP Powerbank V800C, maar het valt mij tegen dat er weinig mensen zijn die deze hebben / ervaringen posten.
Mijn ervaring is dat de GP 2700 batterijen heel snel kapot gaan door dit 'duivelse' ding. Ik heb geen enkele GP 2700 batterij meer over, die de oplader niet als kapot aangeeft, terwijl ik er zo'n beetje 16 bezit.
Eerst een lading van 8 stuks gekocht, die zijn kapot gegaan, toen weer een lading van 8 stuks en die zijn nu ook weer kapot, dit in ongeveer 1,5 jaar (voor alle 16).
Schandalig, maar de batterijen van de HEMA 1900 doen het wel, terwijl ik die ook al lang heb. Tevens werken de Varta 2100 ready-to-use ook niet meer.

Denk dat ik maar gewoon die Eneloop probeer, kijken of dat beter gaat. Ik vind de V800C in ieder geval een pis apparaat.
Pagina: 1 ... 30 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.