Het grote spoorwegentopic deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.414 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

Reinier

\o/

offtopic:
Waarom laden die foto's zes kilometer verder naar beneden in m'n browser :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Is dat de nieuwe GTW Spurt :+?

Oh ja, ik heb ergens op internet een DVD'tje gedownload die aan mcn werd verspreid over de revisering van de ICM naar ICmm oid...
Eens fikken straks.

En volgens het somda forum komt over een week de 4012 op de baan..

Oh ja, voor diegenen die een kapotte pantograaf willen zien...
http://www.youtube.com/wa...DEC8&mode=related&search=

Gelukkig is dit een test-rit :).

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 11-05-2007 12:15 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:36
is jullie trouwens al opgevallen dat op de NS site bij storingen nu het volgende staat als er geen storingen staan :
Storingen
De treinen rijden volgens plan.
Wow die panto is Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/bye.gif + bijbehorende bovenleiding

[ Voor 22% gewijzigd door IJnte op 11-05-2007 13:50 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ariën Clay schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:14:
[...]
Oh ja, voor diegenen die een kapotte pantograaf willen zien...
http://www.youtube.com/wa...DEC8&mode=related&search=

Gelukkig is dit een test-rit :).
Zo, da's ernstig. Wat is dat eerste wat tegen de afnemer aan klapt?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
jelmervos schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:49:
[...]

Zo, da's ernstig. Wat is dat eerste wat tegen de afnemer aan klapt?
Als ik het zo zie een defecte afstandhouder voor de bovenleiding. Die lijkt naar beneden te hangen.

[Edit]
Wel heeel bijzondere rit :)
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/mhijong19/pictures/Photo-0166-k.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door IJnte op 11-05-2007 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Die CTA op Spoor 14a had ik een keer open gezien. Waren NetRail ventjes (dacht ik) bezig met verlichting controleren enzo...
(mogen ze nu wel bij het bord linksachter doen :D)

Zulke fouten komen door verkeerde commando's die aankomen. De digitale versie zou wel foutlozer moeten werken :P

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 11-05-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ariën Clay schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:00:
Die CTA op Spoor 14a had ik een keer open gezien. Waren NetRail ventjes (dacht ik) bezig met verlichting controleren enzo...
(mogen ze nu wel bij het bord linksachter doen :D)

Zulke fouten komen door verkeerde commando's die aankomen. De digitale versie zou wel foutlozer moeten werken :P
Enkele weken staat de trein naar nijmegen iig al bestempelt als een "internationale trein" . Nu wordt het er steeds gekker mee :) Via Nijmegen naar brussel zuid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:07
wow.. die trekt een flink spoor van vernieling zeg..

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Ritchie schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 21:49:
Inderdaad, daar word je niet vrolijk van :D

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: http://www.112sos.nl/contents/pages/7167/treinauto1.jpg
Zag ik toevallig op www.112sos.nl/misbruik/ ... Leuk dat die ICM-0 toch nog ergens goed voor zijn.

Zo had ik ook een artikel gelezen dat er op een brandweer oefenterrein een paar Plan V bakken stana voor oefenen...
De binnenkant is gehele van metaal zodat ze hem meerdere keren in de fik kunnen zetten d.m.v een gas+ontsteek installatie oid ;).

[ Voor 43% gewijzigd door AW_Bos op 12-05-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ritchie schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 21:49:
Lijkt me ook niet dat alleen die panto kapot is. Die is op een gegeven moment compleet weggeslagen namelijk (nou ja, genoeg om niet meer in de buurt van de draad te komen) en dan is de bovenleiding nog steeds fucked en druk aan 't schudden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ff kleine vraag. Heeft een Class 66 nou minder vermogen dan een 1600 loc ? Als ik het goed gelezen had, heeft een Class 66 2240kW en maximaal 409kN met een gewicht van 126000kg en de 1600 serie een vermogen van 4550kW en maximaal 294kN met een gewicht van 84000kg (1600 serie) / 86000kg (1700 serie). Ik neem aan dat de hoeveelheid trekkracht ook natuurlijk erg belangrijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:51:
Weer wat nieuws over de Betuweroute, binnenkort word-ie in gebruik genomen:
De Betuwelijn kostte 4,6 miljard euro en de komende vijf jaar moeten er nog tientallen miljoenen belastinggeld bij voor het onderhoud. Toch zal de kritiek op deze miljardeninvestering snel verstommen, zegt Carel Robbeson, directeur van grootste gebruiker Railion.

"De minister die het besluit tot aanleg van de Betuweroute heeft genomen, krijgt straks een standbeeld." Carel Robbeson reageert zichtbaar geïrriteerd als hij voor de zoveelste keer wordt geconfronteerd met de stelling dat de aanleg van de Betuwelijn een hele dure blunder is geweest. Zijn bedrijf, Railion Nederland, is goed voor driekwart van de goederentreinen in Nederland en zal straks veruit de grootste gebruiker van de nieuwe spoorlijn zijn.

Op 16 juni is het eindelijk zo ver, met een half jaar vertraging is de goederenlijn klaar voor het eerste transport naar Duitsland.

Maar dit jaar zullen er nog weinig treinen met lading over de Betuweroute rijden.

Van juni tot november wordt een testprogramma afgewerkt waarbij gekeken wordt of de treinen met de nieuwe veiligheidssystemen het goed doen op de spoorbaan. "Die lijn zit in 2016 nokvol", zegt Robbeson. "De spoorsector gaat ervan uit dat het vervoer stijgt van 40 miljoen ton in het afgelopen jaar naar 90 miljoen ton in 2020. Daarmee hebben we de Betuweroute zo gevuld." De kritiek op de miljardeninvestering zal dan snel verstommen, denkt hij. "De Nederlandse economie moet het grotendeels hebben van transport en distributie. Dan kun je het je niet veroorloven om op spoorgebied niet mee te doen."
http://www.bndestem.nl/economie/article1370587.ece
Met 1 trein per baanvak Kijfhoek-Zevenaar zit het al gauw nokvol natuurlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar maanden na opening rijden er al 60 a 70 treinen per dag, dus dat gepaniekeer over weinig treinen valt nogal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:57:
Ff kleine vraag. Heeft een Class 66 nou minder vermogen dan een 1600 loc ? Als ik het goed gelezen had, heeft een Class 66 2240kW en maximaal 409kN met een gewicht van 126000kg en de 1600 serie een vermogen van 4550kW en maximaal 294kN met een gewicht van 84000kg (1600 serie) / 86000kg (1700 serie). Ik neem aan dat de hoeveelheid trekkracht ook natuurlijk erg belangrijk is :)
Klopt ja. Veel gewicht maakt dat je een hoge trekkracht (kN) kunt ontwikkelen. Daarom dus dat een Class 66 zoveel trekkracht heeft. Alleen zal die trekkracht snel dalen met toenemende snelheid, waar de trekkracht van een 1600 lang constant blijft.
Even grofweg, een 1600 zal tot ongeveer 60 km/h die 294 kN blijven trekken, een Class 66 tot ongeveer 20 km/h met 409 kN maar bij 30 km/h zit hij al onder de 300 kN.

En zoals een vervoerder het ook op haar loks heeft staan: F=m*a, dus een hoge aanzetkracht zorgt voor een grote versnelling.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op zondag 13 mei 2007 @ 00:29:
[...]

Klopt ja. Veel gewicht maakt dat je een hoge trekkracht (kN) kunt ontwikkelen. Daarom dus dat een Class 66 zoveel trekkracht heeft. Alleen zal die trekkracht snel dalen met toenemende snelheid, waar de trekkracht van een 1600 lang constant blijft.
Even grofweg, een 1600 zal tot ongeveer 60 km/h die 294 kN blijven trekken, een Class 66 tot ongeveer 20 km/h met 409 kN maar bij 30 km/h zit hij al onder de 300 kN.

En zoals een vervoerder het ook op haar loks heeft staan: F=m*a, dus een hoge aanzetkracht zorgt voor een grote versnelling.
ok :) Dan weet ik dat ook weer. De Class66 is iig erg populair atm gezien de hoeveelheid nieuwe locs die ons land binnenkomen. Worden die 1600/1700 serie loks nog gemaakt door alstom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:30:
[...]

ok :) Dan weet ik dat ook weer. De Class66 is iig erg populair atm gezien de hoeveelheid nieuwe locs die ons land binnenkomen. Worden die 1600/1700 serie loks nog gemaakt door alstom :?
Het punt met Class 66 is dat ze sterk zijn, destijds goed leverbaar en degelijk door het ontbreken van enige vernieuwing. Ze zijn niet gebouwd voor dertig jaar inzet en dat zie je bijvoorbeeld nu al met de loccen van ERS: de problemen worden steeds omvangrijker. Het is ook niet voor niets dat er dit jaar door Vossloh weer een hele partij materieel de (Nederlandse) markt opgegooid gaat worden. Zeker als de Betuweroute open is en er doorgaand elektrisch gereden gaat worden (dat zit er de eerste tijd niet in) vermoed ik dat Class 66 snel uit de gratie is ten gunste van het Vossloh-spul. Die dingen zijn veel makkelijker voor de kortere stukken rijden en het rangeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Maasluip schreef op zondag 13 mei 2007 @ 00:29:
[...]

Ik krijg het gevoel dat er helemaal niks van klopt. De hoeveelheid gewicht van een loc staat helemaal los van het feit of die een goede trekkracht heeft en bij welke deze geleverd kan worden.

De formule die je aan het einde geeft, heeft te maken met massa en hoeveelheid energie van iets dat in beweging is, of in beweging gebracht moet worden (of gestopt). Het gewicht met de loc heeft daar niks mee te maken. En als het er iets mee heeft te maken, dan is het hoe lichter hoe beter, aangezien je dan minder massa vaart hoeft te geven.

Kan alleen niet aangeven wat er dan wel klopt, mijn natuurkunde is ook weer een tijdje achter me.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Motrax schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:49:
[...]
De formule die je aan het einde geeft, heeft te maken met massa en hoeveelheid energie van iets dat in beweging is, of in beweging gebracht moet worden (of gestopt).
F=ma zegt welke netto kracht op een massa moet werken om deze een bepaalde versnelling mee te geven.
Het gewicht met de loc heeft daar niks mee te maken. En als het er iets mee heeft te maken, dan is het hoe lichter hoe beter, aangezien je dan minder massa vaart hoeft te geven.
Maar daar heb je weinig aan als je een lange sleep wagens achter je loc hebt hangen en deze met je loc in beweging wil brengen. Tenzij je het leuk vindt om wat hobbeltjes in het spoor te slippen, maar dat lijkt me niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:44:
[...]
Het punt met Class 66 is dat ze sterk zijn, destijds goed leverbaar en degelijk door het ontbreken van enige vernieuwing. Ze zijn niet gebouwd voor dertig jaar inzet en dat zie je bijvoorbeeld nu al met de loccen van ERS: de problemen worden steeds omvangrijker. Het is ook niet voor niets dat er dit jaar door Vossloh weer een hele partij materieel de (Nederlandse) markt opgegooid gaat worden. Zeker als de Betuweroute open is en er doorgaand elektrisch gereden gaat worden (dat zit er de eerste tijd niet in) vermoed ik dat Class 66 snel uit de gratie is ten gunste van het Vossloh-spul. Die dingen zijn veel makkelijker voor de kortere stukken rijden en het rangeerwerk.
Maar die Vossloh locs zijn over het algemeen ook een stukje korter/kleiner/lichter en kunnen daardoor makkelijker op gang komen en snel stoppen voor rangeerwerk. Maar jah et heeft ook wat minder vermogen natuurlijk. Denk iig niet dat 1 vossloh g2000 loc instaat is om 44 baks kolentrein te trekken of wel :?
Luccus schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:59:
[...]
Maar daar heb je weinig aan als je een lange sleep wagens achter je loc hebt hangen en deze met je loc in beweging wil brengen. Tenzij je het leuk vindt om wat hobbeltjes in het spoor te slippen, maar dat lijkt me niet ;).
lol :P

[ Voor 13% gewijzigd door IJnte op 13-05-2007 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op zondag 13 mei 2007 @ 12:40:
[...]

Maar die Vossloh locs zijn over het algemeen ook een stukje korter/kleiner/lichter en kunnen daardoor makkelijker op gang komen en snel stoppen voor rangeerwerk. Maar jah et heeft ook wat minder vermogen natuurlijk. Denk iig niet dat 1 vossloh g2000 loc instaat is om 44 baks kolentrein te trekken of wel :?
Jawel, RBH doet dat namelijk ;). Die rijden hun kolenshit met G2000, zie www.loks-aus-kiel.de en geef bv. 1001031 in linksboven. Vervolgens de foto's bekijken.

"Snel kunnen stoppen" is een beetje een raar argument.

[ Voor 31% gewijzigd door Luke! op 13-05-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Motrax schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:49:
[...]
Ik krijg het gevoel dat er helemaal niks van klopt. De hoeveelheid gewicht van een loc staat helemaal los van het feit of die een goede trekkracht heeft en bij welke deze geleverd kan worden.
Klopt wel hoor, en het is zelfs heel simpel. De kracht die je moet uitoefenen op een object om het te verschuiven is recht evenredig met het gewicht van dat object. In formulevorm: F = μ * FN waarbij μ de wrijvingscoëfficient is en FN de normaalkracht, ofwel m * g. g is de standaard valversnelling, m is de massa van het object.

Als je dit niet gelooft of inziet, pak dan een steen van 1kg, leg die op de grond en verschuif hem, en pak dan een steen van 1000 kg, leg die op de grond en verschuif hem.

De kracht die een voertuig kan uitoefenen is precies de omgekeerde kracht die je moet uitoefenen om hem te verplaatsen (bij een trein natuurlijk bij geblokkeerde wielen!).
De formule die je aan het einde geeft, heeft te maken met massa en hoeveelheid energie van iets dat in beweging is, of in beweging gebracht moet worden (of gestopt).
Dat klopt. Dat is alleen om aan te geven dat je met meer aanzetkracht een hogere versnelling bereikt.
Maar omdat ook weer geldt dat P = F * v betekent dat dat een hoger vermogen zorgt voor een hogere trekkracht bij een bepaalde snelheid.

Je kunt de cijfertjes daar gewoon invoeren hoor:
P=2240 kW, v=16,6 m/s
F=2240/16,6 = 134,4 kN

Als je dat in een grafiek zet dan krijg je de zgn. trekkracht hyperbool:
Afbeeldingslocatie: http://maasluip.xs4all.nl/GoT/trekkracht.png
In groen de trekkracht van een Class 66, in rood van een 1600. De ononderbroken lijn is de werkelijke trekkracht, de gestippelde lijn is de theoretische trekkracht als het gewicht hoog genoeg of het vermogen hoog genoeg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Huh? Volgens mij lopen er hier wat dingen door elkaar. Het gewicht van een loc heeft niks, maar dan ook _niks_ met de trekkracht te maken, hoogstens dat je loc zelf wat eerder of later gaat slippen door z'n eigen gewicht. Acceleratie blijft toch altijd massa (van de wagons + loc) * kracht.

Dat een 1600 wat minder max trekkracht heeft maar die wel veel langer volhoudt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het een electrische locomotief is, die heeft geen eigen stroomvoorziening dus hij moet met beleid optrekken (anders smelt de bovenleiding). Of misschien zit er gewoon een veel betere electromotor in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee. De maximale trekkracht die een trein kan uitoefenen heeft wel degelijk met het gewicht te maken.
Je hebt gelijk dat dat verhaaltje met de trekkracht hyperbool heeft in principe niks te maken met de maximum trekkracht an sich, maar het is echt wel zo dat meer gewicht betekent dat je meer trekkracht kunt ontwikkelen.

Ik gooi er even een (duitse) quote uit het boek Lokomtiv-technik im Bild bij:
Die maximale am Treibradsatz erzielbare Zugkraft wird vom Produkt aus Achsfahrmasse (Achsdruck) und Haftwert zwischen Rad und Schiene erzwungen.
Vertaald: de maximale aan de drijfwielen te halen trekkracht wordt door het produkt uit asdruk en wrijvingskracht tussen wiel en rails berekend.

Bedenk het volgende: je zit op je fiets en trapt. Dan kun je een bepaalde kracht ontwikkelen (merkbaar door hoe goed je het achterwiel kunt laten doorslippen). Nu tilt iemand je een beetje op zodat er minder gewicht op het achterwiel rust. Nu is het veel makkelijker om het achterwiel te laten doorslippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:37:
Dat een 1600 wat minder max trekkracht heeft maar die wel veel langer volhoudt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het een electrische locomotief is, die heeft geen eigen stroomvoorziening dus hij moet met beleid optrekken (anders smelt de bovenleiding). Of misschien zit er gewoon een veel betere electromotor in ;)
Ga er maar vanuit dat de electromotoren ongeveer hetzelfde zijn (qua grootte en kracht).

Dat de 1600 het langer volhoudt heeft puur te maken met het feit dat deze kan putten uit een bron met een zeer groot vermogen (groter dan de loc maximaal kan trekken).

De diesel(s?) van de Class 66 kunnen een bepaald maximaal vermogen leveren en daarna houdt het op. Tot 20 km/hr kan de diesel de electromotoren dus aan (m.a.w. de diesel kan tot 20 km/hr meer vermogen leveren dan de electromotoren kunnen omzetten). Daarboven is de diesel niet sterk genoeg meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:31:
GTBV is gewoon van toepassing anders. Het waren geen aangekondigde werkzaamheden (dat waren ze alleen voor het weekend 24/25 april) en de originele treinen stonden ook nog gewoon in de NS/9292OV-reisplanners (muv deze week dan, maar de busdiensten stonden er niet in), dus alle reden om GTBV van toepassing te laten zijn.
N.a.v. het feestje tussen Hengelo en Almelo van een maandje terug... alle ingediende claims (18 stuks voor elke middag, ochtend was maar 10 minuten vertaging) zijn toegekend. Je had dus helemaal gelijk :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 14:44

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik heb vandaag zo'n super ervaring met 't OV!

Echt alles sloot naadloos op elkaar aan, zoals 't zou moeten horen! :) Hulde voor vandaag!

Met de auto naar schiphol, met de auto terug naar A'dam. De bus genomen naar A'dam WTC Zuid NS (die precies op tijd aan kwam rijden) daar na 1 koffie te pakken de trein in gestapt die net aan kwam rijden keurig op tijd. Naar Schiphol weer, daarna trein terug naar A'dam die ook weer net aan kwam rijden in Schiphol, overgestapt op de Metro in A'dam die ook net weer aan kwam rijden en uitgekomen op de plek waar de auto stond, 50 meter lopen van 't metro station :)

Alles keurig op tijd, geen vertragingen helemaal niks. Toch leuk als je dat ook 's gebeurd!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:05:
Alles keurig op tijd, geen vertragingen helemaal niks. Toch leuk als je dat ook 's gebeurd!
Net of dat een uitzondering is of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 13:22
Met zoveel overstappen gaat er bij mij 8 vd 10 keer wel iets mis hoor. Dus dat alles goed ging is wel een prestatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruim 8 van de tien treinen rijden op tijd, maar bij jou gaat het 8 van de 10 keer mis. Dan moet je wel een enorme pechvogel zijn zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier geen enkel probleem met overstappen. Alleen vorige week mn overstap 574->879 niet gehaald, terwijl me dat in meer dan de helft van de gevallen wel lukt. Straks nog eens gaan proberen.

Het is trouwens wel mogelijk om een overstap te missen terwijl geen enkele trein officieel te laat (3 minuten) is; prima voorbeeld is 3700->1600/1700 te Dv (uit Ah rg. Es) met twee minuten overstap en veel ergernis, hoewel de 1600/1700 Dv-Es omkomen in de rijtijdspeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog meer tegenslag voor de HSL:
De HSL-Zuid kampt opnieuw met tegenslag. Minister Camiel Eurlings van Verkeer maakte dat gisteren in een brief aan de Tweede Kamer bekend.

Spelbreker is weer het nieuwe Europese veiligheidssysteem. Dat valt bijna tien miljoen euro duurder uit en de afstemming op het systeem in België maakt het onmogelijk om de Beneluxtrein vanaf december dit jaar over de HSL te laten rijden.

Eurlings heeft nu besloten dat de trein vanaf december alleen doordeweeks met 160 km/u gaat rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanaf februari 2008 kan dit ook in de weekeinden. Pas in oktober 2008 kan de Beneluxtrein via Breda naar Brussel. De trein rijdt tot die tijd nog via Roosendaal.

De Thalystrein kan ook pas in oktober 2008 met 300 km/u naar Parijs gaan rijden.

De minister spreekt echter van streefdata, omdat er nog te veel onzekerheden bestaan rondom het veiligheidssysteem.
BN/DeStem

Dat begint inmiddels ook een aardige klucht te worden. Zijn het niet de treinen die te laat geleverd worden, is het wel een geluidsscherm dat verzakt. Is het dat niet, dan verzakt de brug over het Hollands Diep weer. En als dat OK is, dan zorgt de beveiliging weer voor problemen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Epidemie van dagbladmennekes tegenwoordig.. Spits, Metro en Dag allemaal tegelijk op hetzelfde plekje.. Nog net De Pers niet erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hehe tegenwoordig 4 kranten 's morgens ja... en zit 20 minuten in de trein en toch zijn zelfs die 4 kranten uit als ik over ben :D Gewoon teveel van hetzelfde, met af en toe eens een eigen initiatief ipv copy-paste van ANP etc. Maar voor geen van de kranten zou ik geld over hebben als ze niet gratis waren.

Trouwens wel zelfbediening hier, op Dag na...

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Mja, moet je eens kijken hoeveel De Pers-krantjes ik wel niet vind in de Mint-groene bakken op Utrecht CS aan het einde van de dag...
2 kranten is wel voldoende vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik "lees" over het algemeen alleen de Spits, aangezien dat het enige krantje is wat 's ochtends beschikbaar is als ik de trein van 5:44 neem. En die is al uit voordat ik een klein kwartiertje later in Almere ben. Indien ik wat tijd heb met overstappen pik ik soms nog wel een metro/pers mee in Amsterdam CS of Den Haag HS echter als mij in Delft "Dag" in mijn handen wordt gedrukt zodra ik het station uitloop dan weiger ik dat, als ze zo nodig willen dat ik het lees, zorg er dan voor dat ik hem 's ochtends kan lezen in de trein :)

maw, nogal nutteloos al die krantjes, 1 of 2 is meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso nogal nutteloos voor een persoon waar elke dag een echte krant binnen valt. Een echte krant kan me namelijk wel 2,5 uur boeien en zo'n ANP-berichten/shownieuwsvod totaal niet.
Om het verhaal te completeren: GPD-kranten, AD en Telegraaf schaar ik niet onder de noemer 'echte krant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat er natuurlijk ook niet om of jullie het nuttig vinden dat er vier gratis kranten zijn, het gaat er om dat het (blijkbaar) commercieel interessant is een gratis krant uit te geven. Als een vijfde krant ook commercieel interessant is, komt die er ook. Vroeg of laat, of je dat leuk vindt of niet, of dat troep geeft in de trein of niet... Ik reis tegenwoordig niet veel meer met de trein, maar als ik reis neem ik lekker Het Parool mee van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik vind spits nogal een kutkrant, maar Metro en de Pers lees ik wel. Welke dat is hangt af van wat ik 't eerst zie. Dag heb ik gisteren gelezen omdat 'ie nieuw was. Op zich wel ok. Beter dan spits iig. Daarvan is 't heel duidelijk dat 't eigenlijk gewoon een gratis telegraaf is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Gaat leuk worden binnenkort, zodat het Entertainment systeem in de ICMm in gebruik wordt genomen. Dan zal de krant wel wat minder boeiender worden :P...

Oh ja, ICMm 4012 te Hengelo gespot door een aantal personen. Hopelijk doorstaat hij de proefrit goed, zodat hij speodig ook ingebruik kan worden genomen.

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 17-05-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat is überhaupt geen proefrit maar een overbrenging met aansluitend personeelsinstructie in Hengelo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Aha, excuus. Ik had namelijk gehoord dat hij van de week ook proef gereden zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal ook wel gebeuren, zo groot is stpl Hgl niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat is al lang gebeurd bedoel je, 't stel is inmiddels eindelijk 'af'. Verrassend weinig problemen met de 4011 in de dienst tot zover, dat is men niet gewend van NedTrain...

[ Voor 42% gewijzigd door Luke! op 17-05-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:28:
[...]
Net of dat een uitzondering is of zo...
Een nogal groote uitzondering ja, want om de een of andere reden weet
Modbreak:ProRail
't vaak te verpesten voor me...

En daarnaast ging de reis niet alleen met de NS maar ook met 't GVB (bus, tram en metro) en met de auto. En alles sloot op elkaar aan ja :)

Overstappen staat vaak garant voor een hoop problemen, dat komt niet door NS maar vaker door die mannetjes in Utrecht die aan het patiencen zijn achter hun computers ipv het spoorverkeer goed te regelen...

[ Voor 1% gewijzigd door Steffie op 18-05-2007 15:45 ]

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb vanmiddag even een kwartiertje ofzo Spoorwegmuseum gedaan. Het winkeltje verkocht een paar vierkante postertjes van wat materieel (volgens mij ICM en een Sprinter). Ik had daar vroeger een hele serie van aan de muur boven m'n bed hangen O+ Nostalgie :) Ik was gek op die platen en kende de tekst uit m'n hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Reinier schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:20:
Ik heb vanmiddag even een kwartiertje ofzo Spoorwegmuseum gedaan. Het winkeltje verkocht een paar vierkante postertjes van wat materieel (volgens mij ICM en een Sprinter). Ik had daar vroeger een hele serie van aan de muur boven m'n bed hangen O+ Nostalgie :) Ik was gek op die platen en kende de tekst uit m'n hoofd :)
Nou je het zegt, binnenkort moet ik ook nog steeds het 'nieuwe'spoorwegmuseum bezoeken.
Iemand enig idee of de Kameel (NS20) er staat ?
Die zou ik nog best wel eens willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Hij stond er niet nee. Was wel benieuwd hoe hij er in z'n nieuwe kleuren uitziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 22:45
zwahiel schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:18:
[...]

Overstappen staat vaak garant voor een hoop problemen, dat komt niet door NS maar vaker door die mannetjes in Utrecht die aan het patiencen zijn achter hun computers ipv het spoorverkeer goed te regelen...
jij bent in de buurt van Amsterdam geweest. Je hebt dus 0,0 met de RVL Ut te maken gehad maar alleen maar met de RVL As. Je denkt toch zelf niet serieus dat heel nederland vanuit een ruimte wordt geregeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

En waar was ProRail ook alweer gevestigd? Hoofdkantoor: De Inktpot in Utrecht.

* zwahiel is trouwens benieuwd naar 't nieuwe Utrecht CS (net als die andere CS'en die nu vernieuwd worden trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Dames en heren we moeten even wachten want we staan voor een onveilig sein. De verkeersleiding heeft zojuist besloten om een goederentrein voor ons langs te laten." - De conducteur in mijn trein was erg blij met de verkeersleiding. :X Was wel een lompe actie trouwens, op Lage Zwaluwe een goederentrein voor laten gaan terwijl de Intercity naar Amsterdam er aan komt, ik zag dat ding nog rijden, als ze die twee minuten hadden laten wachten hadden wij gewoon door kunnen rijden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
zwahiel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:46:
En waar was ProRail ook alweer gevestigd? Hoofdkantoor: De Inktpot in Utrecht.

* zwahiel is trouwens benieuwd naar 't nieuwe Utrecht CS (net als die andere CS'en die nu vernieuwd worden trouwens)
ja maar jou reis had niks met het hoofdkantoor van ProRail te maken ;) In de Inktpot zul je geen enkele VLcomputer vinden. VLpost Ut zit aan de jaarbeurszijde van Ut en de Inktpot aan de stadszijde. VLpost As waar jij mee te maken had zit aan de IJzijde van As.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:40:
"Dames en heren we moeten even wachten want we staan voor een onveilig sein.
Hm, een onveilig sein? Dat is oppassen geblazen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:00:
[...]

Hm, een onveilig sein? Dat is oppassen geblazen! :P
8) Tja straks valt ie nog vanzelf om, of is het begrip "automatisch" ineens veranderd in het begrip "random" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

-ErikE- schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:19:
[...]

ja maar jou reis had niks met het hoofdkantoor van ProRail te maken ;) In de Inktpot zul je geen enkele VLcomputer vinden. VLpost Ut zit aan de jaarbeurszijde van Ut en de Inktpot aan de stadszijde. VLpost As waar jij mee te maken had zit aan de IJzijde van As.
klopt klopt, maar ik bedoelde meer bedrijf ProRail uit Utrecht ;)

Heb dat ook wel 's gehad komt een IC eraan, moet ie wachten omdat men een goederentrein voorlaat die met 80km/h voorbij tuft op die IC die er nu maar achter mag hangen :'(

Hoe zit 't trouwens met de snelheden, ik zat laatst in de ICE en daarop werd aangegeven dat men 145 km/h reed, maar als ik me niet vergis is de maximum snelheid toch maar 140 en op de meeste stukken 120 / 130 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 14:01:
[...]
Heb dat ook wel 's gehad komt een IC eraan, moet ie wachten omdat men een goederentrein voorlaat die met 80km/h voorbij tuft op die IC die er nu maar achter mag hangen :'(
Natuurlijk volledig terecht als die IC bv. vertraagd is en de cargo verderop in de problemen gaat komen wanneer die aan de kant gehouden wordt.
Hoe zit 't trouwens met de snelheden, ik zat laatst in de ICE en daarop werd aangegeven dat men 145 km/h reed, maar als ik me niet vergis is de maximum snelheid toch maar 140 en op de meeste stukken 120 / 130 toch?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Als die IC vertraging heeft is 't idd terrecht ja, want dan heeft ie zijn slot gemist, maar vaak komt 't ook voor als die IC geen vertraging heeft. Dan is 't onterrecht.

Als die snelheden dan correct zijn hoe kan de ICE dan zo snel rijden?
Die kilometerteller op die schermen gaat vrolijk van stilstand naar 145. En als ie remt gaat die teller ook langzamer. Gaat ie toch gewoon minimaal 15 km/h te hard?
(trouwens wel een geniale trein die ICE!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:08:
Als die IC vertraging heeft is 't idd terrecht ja, want dan heeft ie zijn slot gemist, maar vaak komt 't ook voor als die IC geen vertraging heeft. Dan is 't onterrecht.
Tja, dan moet je PRail om de oren slaan. :p
Die kilometerteller op die schermen gaat vrolijk van stilstand naar 145. En als ie remt gaat die teller ook langzamer. Gaat ie toch gewoon minimaal 15 km/h te hard?
Geen idee waar 'ie de snelheid vandaan heeft, van z'n eigen systeem of van een GPS-ding of zo. Verder is 't niet zo schokkend, ATB staat niet precies op 140 km/u afgesteld dus het kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Luccus schreef op maandag 21 mei 2007 @ 14:04:
[...]
Natuurlijk volledig terecht als die IC bv. vertraagd is en de cargo verderop in de problemen gaat komen wanneer die aan de kant gehouden wordt.
Je moet voora kijken naar de financiële kant. Als een goederentrein te laat aankomt gaat dat geld kosten omdat die trein verwacht wordt, er staan laad/los/rangeer mannetjes voor klaar, er worden rijwegen voor vrijgemaakt enz enz. Als een IC vertraagd heb je alleen boze reigers, maar dat zijn derden. De Mcn (gebruiker) zal het weinig uitmaken of hij nu om 15:48 in Rtd is of om 15:57. De claims van goederenvervoerders zijn dan ook een stuk pittiger dan van NSR.

Dat conducteurs meestal nogal boos reageren komt omdat die pas later van de Mcn of de VL het hele verhaal horen, maar het wel gelijk aan de reizigers moeten melden.

zwahiel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:08:

Dan is OF de snelheidsmeter van de ICE niet geijkt, of het valt binnen de marge van het ATB systeem. Is het dus constant 145 of eventjes kort en daarna weer 140? 140KM/h is namelijk op de nederlandse spoorwegen de max baanvaksnelheid (m.u.v. Gvm <-> Ledn en de HSL-zuid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49
-ErikE- schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:35:
[...]

Je moet voora kijken naar de financiële kant. Als een goederentrein te laat aankomt gaat dat geld kosten omdat die trein verwacht wordt, er staan laad/los/rangeer mannetjes voor klaar, er worden rijwegen voor vrijgemaakt enz enz. Als een IC vertraagd heb je alleen boze reigers, maar dat zijn derden. De Mcn (gebruiker) zal het weinig uitmaken of hij nu om 15:48 in Rtd is of om 15:57. De claims van goederenvervoerders zijn dan ook een stuk pittiger dan van NSR.
Enige waarmee ik dan zit is dat er bijv 800 mensen in 1 trein zitten die een helf uur te laat komt. Die ervoor zorgt dat er 500 mensen te laat op het werk komen. Die impact lijkt me ook redelijk groot qua financiën (bijv. te laat bij vergadering), maar daar krijgt de NS zelf niets van mee..

Ik snap dat het zo moet, maar het is wel erg triest eigenlijk dat soms honderden reizigers gedupeert worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punctualiteit van de firma Arriva in het noorden:
http://www.arriva.nl/corp...aliteit%20week%20tm18.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
GS2K1 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:02:
[...]

Enige waarmee ik dan zit is dat er bijv 800 mensen in 1 trein zitten die een helf uur te laat komt. Die ervoor zorgt dat er 500 mensen te laat op het werk komen. Die impact lijkt me ook redelijk groot qua financiën (bijv. te laat bij vergadering), maar daar krijgt de NS zelf niets van mee..
Je vergeet dat die achthonderd mensen niet allemaal dezelfde aansluiting moeten halen. Er is wel een prioriteitenlijst v.w.b. treinsoorten, maar zich daar aan houden...? Net zo moeilijk als de wachtregeling aanhouden. ;) Overigens stimuleert PRail het ontstaan van conflictsituaties (door vertraagde treinen) door krampachtig vast te houden aan BUP-paden (op een groot deel van de baanvakken zijn er vaste dienstregelingen waar een trein gebruik van kan/moet maken). Deze zijn er alleen voor 85 (90) km/u en dus kom je met een losse loc consequent ergens te vroeg aan (je kunt wel langzamer gaan rijden, maar als je ergens een minuut te laat bent naaien ze je evengoed een oor aan en als je pech hebt mag je dan wachten op het volgende vrije BUP-pad, ook al is dat pas enkele uren later). Het tegengestelde verhaal is dus dat je een trein die met 60 km/u moet gaan rijden *moet* aanvragen met een dienstregelingsnelheid van 85 (90) km/u (anders krijg je gewoon geen pad toegewezen). Je rijdt vervolgens toch 60 km/u (want je treinsamenstelling bepaalt je maximumsnelheid ook) en hindert het overige treinverkeer, maar dat is PRail's eigen schuld door het krampachtig vasthouden aan die BUP-onzin. Dat het ook anders kan bewijst het rijden op baanvakken waar geen BUP-paden voor zijn gemaakt.

BUP = Basis-uurpatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/NRC-20070521-01010010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:40:
"Dames en heren we moeten even wachten want we staan voor een onveilig sein. De verkeersleiding heeft zojuist besloten om een goederentrein voor ons langs te laten." - De conducteur in mijn trein was erg blij met de verkeersleiding. :X Was wel een lompe actie trouwens, op Lage Zwaluwe een goederentrein voor laten gaan terwijl de Intercity naar Amsterdam er aan komt, ik zag dat ding nog rijden, als ze die twee minuten hadden laten wachten hadden wij gewoon door kunnen rijden. 8)7
kan gekker:
"Dames en heren, wij staan in de file!"

Bleek dat er een oude stoomloc voor de intercity reed..... _O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartgrefte schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:23:
[...]

kan gekker:
Och, dat is op een station als Utrecht Centraal dagelijkse kost. Als er ook maar iets een beetje te laat is lopen de 2000/3000/800/3500'en achter elkaar vast op de zuidelijke sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Offtopic: Dat ProRail vaak geschreven wordt als PrutsRail of iets dergelijks vind ik kinderachtig, maar dat het dmv. modbreaks veranderd wordt vind ik gewoon censuur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Vinnienerd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:11:
Offtopic: Dat ProRail vaak geschreven wordt als PrutsRail of iets dergelijks vind ik kinderachtig, maar dat het dmv. modbreaks veranderd wordt vind ik gewoon censuur :(
ik wilde er ook al niet over beginnen...

Mag ik overigens even melden dat je met je OV heel gemakkelijk kunt upgraden naar eerste klasse, dat vertelt niemand van de NS, maar 't kan wel. Kost je 7 euro en ik kan melden dat die echt de moeite waard zijn als je weer 's in de spits van Amsterdam naar Heerlen moet of zo ;)

Heerlijk is dat, en alle forenzen met hun eerste klasse kaartje maar vreemd kijken als jij je ov laat zien met een extra kaartje ;)
Net zo geniaal als het kaartje voor de ICE welke goeiekoper geworden is kwam ik achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 10:21:
[...]
Mag ik overigens even melden dat je met je OV heel gemakkelijk kunt upgraden naar eerste klasse, dat vertelt niemand van de NS, maar 't kan wel.
Vertelt niemand dat? Is overal te koop en wordt ook gewoon melding van gemaakt.
Kost je 7 euro en ik kan melden dat die echt de moeite waard zijn als je weer 's in de spits van Amsterdam naar Heerlen moet of zo ;)
Overgangsbewijs 2->1 kost het verschil in prijs tussen het 2e klas- en 1e klas-kaartje. Als je met OV-Studentenkaart in 'vrij vervoer'-mode reist, dien je het overgangsbewijs zonder korting te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 22-05-2007 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
bartgrefte schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:23:
[...]

kan gekker:

Bleek dat er een oude stoomloc voor de intercity reed..... _O-
Het kan nog gekker ;) Uit de archieven van Nico Spilt (vette site overigens!!) www.nicospilt.com

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/JM20051012_0128.JPG
seinstoring en de treindienstleider blijft maar treinen het baanvak opsturen.....

arm onderstation.....4 treinen op 1 baanvak, allemaal tegelijk optrekken..... :7

[ Voor 7% gewijzigd door -ErikE- op 22-05-2007 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

-ErikE- schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:09:
[...]

Het kan nog gekker ;) Uit de archieven van Nico Spilt (vette site overigens!!) www.nicospilt.com

[afbeelding]
seinstoring en de treindienstleider blijft maar treinen het baanvak opsturen.....

arm onderstation.....4 treinen op 1 baanvak, allemaal tegelijk optrekken..... :7
Je gaat me toch niet vertellen dat die SGMm op zo'n korte afstand aan het bumper stootwerk kleven is bij die DD-AR?
De minimale afstand tussen treinen is toch wel op zijn minst een metertje of 300 i.p.v. 3 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:21:
[...]
Je gaat me toch niet vertellen dat die SGMm op zo'n korte afstand aan het bumper stootwerk kleven is bij die DD-AR?
De minimale afstand tussen treinen is toch wel op zijn minst een metertje of 300 i.p.v. 3 meter?
Nee, waarom? Zitten geen magneetjes tussen die elkaar afstoten hoor. ;) Het ging over 'file', m.a.w. het zooitje staat stil. En een bloklengte op de vrije baan is eerder 1500 meter in plaats van 300 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Luke! op 22-05-2007 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Luccus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:24:
[...]
Nee, waarom? Zitten geen magneetjes tussen die elkaar afstoten hoor. ;) Het ging over 'file', m.a.w. het zooitje staat stil. En een bloklengte op de vrije baan is eerder 1500 meter in plaats van 300 meter.
Inderdaad een uitzonderlijke situatie. Normaal kunnen (en mogen!!) er geen twee treinen tussen twee seinen rijden (in een blok dus), maar als het sein waar deze treintjes voor staan te wachten Rood geeft en Groen doorgeeft aan de Trdl, zal het vorige sein ook Groen of Oranje blijven geven. Treintjes rijden dus gewoon door tot het volgende sein of in dit geval de achterste trein in de file. Gelukkig heb je met ECTS/ERTMS dit gedoe niet meer :)

overigens is de afstand tussen de mat'64 van de fotograaf en de DDAR erachter ook niet bijster groot ;)

[ Voor 10% gewijzigd door -ErikE- op 22-05-2007 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
-ErikE- schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:37:
[...]
Inderdaad een uitzonderlijke situatie. Normaal kunnen er geen twee treinen tussen twee seinen rijden, maar als het sein waar deze treintjes voor staan te wachten Rood geeft en Groen doorgeeft aan de Trdl, zal het vorige sein ook Groen of Oranje blijven geven. Treintjes rijden dus gewoon door tot het volgende sein of in dit geval de achterste trein in de file. Gelukkig heb je met ECTS/ERTMS dit gedoe niet meer :)
Je stuurt geen trein met groen of geel het bezette blok in maar krijgt dan geel knipper: rijden op zicht. In principe hetzelfde als het combineren van twee treinen ergens, voorste treindeel komt binnen, achterste treindeel komt met geel flikker bezet binnen erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of je hebt P-seinen. Een rood P-sein mag een machinist (tenzij uitdrukkelijk verboden) op zicht voorbij rijden. Dan kun je dus tot op de buffers van de voorgaande trein komen.
P-seinen zijn in principe alle niet-bediende seinen op de vrije baan die alleen als functie hebben om de bloklengte te reduceren (heel simpel gezegd hoef je alleen maar seinen te hebben voor wissels, maar dan heb je soms ellenlange blokafstanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Luccus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:49:
[...]
Je stuurt geen trein met groen of geel het bezette blok in maar krijgt dan geel knipper: rijden op zicht. In principe hetzelfde als het combineren van twee treinen ergens, voorste treindeel komt binnen, achterste treindeel komt met geel flikker bezet binnen erachter.
Bij een bezet blok heb je altijd een rood inrijdsein. Het inrijdsein zal pas op Groen, Geel of Geel Knipper kunnen gaan als de trein het sluitsein gepasseerd is. In dit geval heeft het sluitsein op Rood gestaan, terwijl op het scherm van de Trdl het op groen stond. Het systeem heeft ook geen 'bezet spoor' melding gehad, anders kon het inrijdsein niet op iets anders dan Rood staan. De Trdl heeft dus op z`n scherm een leeg blok en stuurt daar dus steeds maar treinen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:24:
Of je hebt P-seinen. Een rood P-sein mag een machinist (tenzij uitdrukkelijk verboden) op zicht voorbij rijden. Dan kun je dus tot op de buffers van de voorgaande trein komen.
P-seinen zijn in principe alle niet-bediende seinen op de vrije baan die alleen als functie hebben om de bloklengte te reduceren (heel simpel gezegd hoef je alleen maar seinen te hebben voor wissels, maar dan heb je soms ellenlange blokafstanden).
Kwatsj* (sorry :p). Een stoptonend P-sein mag je (rijdend op zicht) passeren wanneer de treindienstleider je toestemming geeft óf in het geval dat je geen contact met de treindienstleider kunt krijgen. De daarop volgende P-seinen mag je zonder verdere handelingen passeren.

* De door jou genoemde regelgeving is in 2005 veranderd.

[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 22-05-2007 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
-ErikE- schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:33:
[...]
Bij een bezet blok heb je altijd een rood inrijdsein.
Tenzij er een rijweg naar het bezette blok is ingesteld zoals ik net ook al schreef.
Het inrijdsein zal pas op Groen, Geel of Geel Knipper kunnen gaan als de trein het sluitsein gepasseerd is. In dit geval heeft het sluitsein op Rood gestaan, terwijl op het scherm van de Trdl het op groen stond. Het systeem heeft ook geen 'bezet spoor' melding gehad, anders kon het inrijdsein niet op iets anders dan Rood staan. De Trdl heeft dus op z`n scherm een leeg blok en stuurt daar dus steeds maar treinen in.
Een sluitsein is het sein dat aan de achterzijde van een reizigers- danwel goederentrein of een locrit wordt gevoerd. Welk sein bedoel je? Waarom zou de trdl een groen sein in zijn systeem zien? Je theorie klopt niet, aangezien 'rood' niet het enige seinbeeld is dat je kunt krijgen direct voor een bezet blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hoe hebben ze die situatie eigenlijk opgelost? Achteraan aansluiten is al knap, maar wat als de baan vrijkomt en ze weer vaart kunnen maken? Of kwamen ze ook zo achter elkaar het station binnen? :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Gewoon drie keer een rijweg instellen naar de volgende sectie. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Luccus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:37:
[...]
Tenzij er een rijweg naar het bezette blok is ingesteld zoals ik net ook al schreef.
Wat ik mij net heb laten vertellen is dat een rijweg instellen naar een bezet blok op de hoofdbaan onmogelijk is. Het systeem laat dit tegenwoordig niet meer toe. Daarom is de situatie zoals op de foto getoond eigenlijk onmogelijk. Dit is alleen maar gebeurd omdat er een seinstoring was.
Een sluitsein is het sein dat aan de achterzijde van een reizigers- danwel goederentrein of een locrit wordt gevoerd. Welk sein bedoel je? Waarom zou de trdl een groen sein in zijn systeem zien? Je theorie klopt niet, aangezien 'rood' niet het enige seinbeeld is dat je kunt krijgen direct voor een bezet blok.
je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel met sluit- en inrijdseinen de seinen aan de 'voor-' en 'achterkant' van het betreffende blok. waarbij het sluitsein van het ene blok het inreidsein van het andere blok is. Behoorlijk onduidelijk zie ik nu, maar als je over 1 blok praat wel te begrijpen.

overigens is het (tegenwoordig) zoals ik hierboven ook al aangaf niet mogelijk om bij een bezetspoor melding op de hoofdbaan iets anders dan een Rood sein te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door -ErikE- op 22-05-2007 13:33 . Reden: volledigheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
-ErikE- schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:14:
[...]
Wat ik mij net heb laten vertellen is dat een rijweg instellen naar een bezet blok op de hoofdbaan onmogelijk is. Het systeem laat dit tegenwoordig niet meer toe. Daarom is de situatie zoals op de foto getoond eigenlijk onmogelijk. Dit is alleen maar gebeurd omdat er een seinstoring was.
Voor zover ik weet kan het wel bij de overgang naar een ander treindienstleidingsgebied. Hooguit zijn de treinen in één blok gezet middels een aanwijzing stoptonend sein, maar dat de trdl van het 'vorige' bediengebied een leeg blok ziet is zeer onaannemelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Luke! op 22-05-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Luccus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:37:
[...]
Voor zover ik weet kan het wel bij de overgang naar een ander treindienstleidingsgebied. Hooguit zijn de treinen in één blok gezet middels een aanwijzing stoptonend sein,
Hoe het precies in de seinzaal werkt heb ik nog nooit aandachtig bestudeerd, maar het lijkt me dat de gebieden mekaar overlappen zodat Trdl`s een of twee seinen van mekaar kunnen beïnvloeden, of in het minste geval de status kunnen zien. Zo werkt het in ieder geval bij het SMC (Schakel en Meld Centrum) wel.
maar dat de trdl van het 'vorige' bediengebied een leeg blok ziet is zeer onaannemelijk.
Inderdaad zeer vreemd. Een bezetspoor melding is veel makkelijker te genereren/veroorzaken dan een vrij spoor melding.

[ Voor 20% gewijzigd door -ErikE- op 22-05-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 10:43:
[...]
Vertelt niemand dat? Is overal te koop en wordt ook gewoon melding van gemaakt.
Er wordt dus nergens melding van gemaakt... Het staat ook nergens en men wil het ook niet aan de grote klok hangen dat dit met studenten OV ook kan. Dat zijn niet alleen mijn constateringen maar ook die van baliemedewerkers die toch echt hun chef moesten roepen toen ik ervoor vroeg in Venlo. Ik heb ook van verschillende NS-ers gehoord dat dit semi-publiek geheim is.
Overgangsbewijs 2->1 kost het verschil in prijs tussen het 2e klas- en 1e klas-kaartje. Als je met OV-Studentenkaart in 'vrij vervoer'-mode reist, dien je het overgangsbewijs zonder korting te kopen.
Ook als je met korting reist met je OV studentenkaart moet je het zonder korting kopen. Omdat het een beperking is op je studentenkaart, alle andere kortingskaarten geld met korting wel, maar ov studentenkaart is met een supplement altijd zonder korting kopen. Ook al reis je met korting. Aldus een NS medewerker op Utrecht CS 'n uurtje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwahiel schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 18:37:

Er wordt dus nergens melding van gemaakt... Het staat ook nergens en men wil het ook niet aan de grote klok hangen dat dit met studenten OV ook kan. Dat zijn niet alleen mijn constateringen maar ook die van baliemedewerkers die toch echt hun chef moesten roepen toen ik ervoor vroeg in Venlo. Ik heb ook van verschillende NS-ers gehoord dat dit semi-publiek geheim is.
Wat een complotdenken. Overgangen voor SOV wordt net zo min reclame voor gemaakt als voor de reguliere overgangen.
Ook als je met korting reist met je OV studentenkaart moet je het zonder korting kopen. Omdat het een beperking is op je studentenkaart, alle andere kortingskaarten geld met korting wel, maar ov studentenkaart is met een supplement altijd zonder korting kopen. Ook al reis je met korting. Aldus een NS medewerker op Utrecht CS 'n uurtje geleden.
Gelul van die medewerker dan.
Als je je SOV als kortingskaart gebruikt, kan je ook overgangen met korting kopen.
Als je je SOV als plaatsbewijs gebruikt, moet je overgang zonder kortingen kopen, maar krijg je in praktijk geen last als je wel met korting koopt. Als je met mede-SOV/VDU-kaarthouden reist, kan je op elkaars samenreiskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
-ErikE- snapt er volgens mij niet zoveel van. ATB staat het inrijden van een rood sein tot 40 km/h gewoon toe, en op dit plaatje zal dit ook waarschijnlijk het geval zijn (vanwege drukte). Ik zou het op een druk baanvak gewoon toelaten (als trdl), treintjes mogen dan lekker achter elkaar aansluiten. Als de boel vrijkomt moet trein die achter de trein staat die net weggereden is natuurlijk wel gewoon op een veilig sein wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Vinnienerd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:38:
-ErikE- snapt er volgens mij niet zoveel van. ATB staat het inrijden van een rood sein tot 40 km/h gewoon toe, en op dit plaatje zal dit ook waarschijnlijk het geval zijn (vanwege drukte). Ik zou het op een druk baanvak gewoon toelaten (als trdl), treintjes mogen dan lekker achter elkaar aansluiten. Als de boel vrijkomt moet trein die achter de trein staat die net weggereden is natuurlijk wel gewoon op een veilig sein wachten.
haha, nee ik begrijp het prima hoor. Het is natuurlijk lang en breed bekend dat ATB sts passages toelaat. Echter gaan we ga ik er vanuit dat de Mcn zich aan de regelgeving houd, de Trdl zich aan de regelgeving houd. Die regelgeving is heel duidelijk en 100% failsafe. Oftewel, als het niet 100% veilig is, staat de boel stil. punt.

Een baanvak is behoorlijk groot, dus daar rijden zowieso treinen achter mekaar. Ik denk dat jij een blok bedoelt -> tussen twee seinen in.(hierboven door mij abusievelijk inrijd- en sluitseinen genoemd) Hier laat je als Trdl GEEN twee treinen in. punt. Ook rijd je als machinist NIET een rood sein voorbij. punt. De enige uitzonderingen zijn een gestoord sein en in overleg met de Trdl. Twee of meer treinen in een blok (zoals de foto waar deze hele discussie om)begon) kan met een goed werkende installatie (zowel mechanisch als elektrisch als elektronisch) niet voorkomen. Ik wil nogmaals benadrukken dat de foto niet een normale bedrijfssituatie is, maar een gestoorde situatie.

Maargoed, discussie is goed en begrip nog beter! Dus als je nog vragen hebt, kan ik het altijd navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, nieuwe policy? "Vanwege een aanrijding met een persoon rijden er tussen Eindhoven en Best geen treinen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
CyBeR schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 12:54:
Hmm, nieuwe policy? "Vanwege een aanrijding met een persoon rijden er tussen Eindhoven en Best geen treinen".
:? Dat is toch altijd zo :? Lijkt me niets bijzonders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IJnte schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:19:
[...]

:? Dat is toch altijd zo :? Lijkt me niets bijzonders aan.
Gewoonlijk staat er alleen 'vanwege een aanrijding rijden er blabla' ingeval het een springer is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik zie dat de laatste tijd steeds vaker (op Utrecht Centraal in mijn geval). Aanrijding met auto, aanrijding met persoon, aanrijding met voertuig :? Vroeger stond dat er nooit bij, gewoon alleen aanrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt omdat PRail duidelijker wil laten zien dat ze niet de bron van alle ellende zijn. Dus komt er sinds 2 maanden ofzo gedetailleerde info op TT751. Aanrijding met persoon, tekort aan materieel bij vervoerder, tekort aan personeel, etc. etc.

Meeste info staat natuurlijk nog altijd op http://www.prorail.nl/Pro.../Actuele+verstoringen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe bso Ut vanaf juni.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/Utrecht/lijnen%20oud.jpg
Huidige situatie

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/Utrecht/lijnen%20nieuw.jpg
Nieuwe situatie

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/Utrecht/bso.jpg
Perrongebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Laatst kwam een studiegenoot van me aan met een foto van zo'n bord:
Wegens een koe op het spoor bij Gilze rijden er geen treinen.
Lachen man :P

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

‘Tekort machinisten bedreigt veiligheid’

Door een onzer redacteuren Utrecht, 23 mei. Het personeelstekort bijNS en bij goederenvervoerders is zo groot dat deze bedrijven regelmatig onervaren machinisten inzetten die het treinverkeer in gevaar brengen.

Dat heeft Bert Klerk, de voorzitter van spoorbeheerder Prorail, gisteren gezegd bij de presentatie van het jaarverslag van zijn bedrijf. „NS heeft een gebrek aan machinisten.

Dit draagt het risico in zich dat er personeel met onvoldoende rij-ervaring op de bok komt te zitten”, aldus Klerk. Eind vorig jaar hadden twee treinongelukken plaats, waarbij enkele passagiers verwondingen opliepen, die waren te wijten aan fouten van machinisten, stelt Prorail. „M a ch i n i s - ten zijn door rood gereden, maar als je door rood sein rijdt, passeer je eerst al een oranje waarschuwingssein.

Op het spoor is het precies zoals op de weg.” Een ervaren machinist zou zoiets niet overkomen, denkt Klerk.

Een woordvoerder van NS noemt in een reactie de uitlatingen van Klerk „aperte onzin”. Directievoorzitter Jacques Huberts van NS Reizigers: „Bij NS komt niemand op de bok die niet volledig gekwalificeerd is en die niet voldoende baanvakkennis heeft.

Veiligheid gaat bij ons voor alles.”

NS heeft door de sterke groei van het reizigersverkeer een tekort aan machinisten en conducteurs.

Op korte termijn zoekt het bedrijf 200 nieuwe personeelsleden voor op trein. NS heeft onder meer TNT Post benaderd voor het ‘overnemen’ van werknemers – bij TNT zullen de komende jaren zeker 7.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Prorail neemt een deel van de verantwoordelijkheid op zich voor vertragingen van treinen, maar uitval van treinen is lang niet altijd aan de spoorbeheerder te wijten, vindt Klerk, die over het boekjaar 2007 zijn bonus grotendeels zal mislopen doordat voldoende beschikbaarheid van het spoor niet is gehaald. Over 2006 kreeg hij ruim 27.000 euro bonus op een salaris van 189.000 euro.

Prorail wil de risico’s van menselijk falen terugdringen door het plaatsen van nieuwe beveiligingssystemen die treinen automatisch tot stilstand brengen. Deze automatische stop treedt nu op bij treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden. Prorail werkt aan een systeem dat vanaf 2009 ook bij lage snelheiden tot een noodstop leidt bij het negeren van seinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hmmm ik ga dus verhuizen van perron 11 naar perron 15. Ach paar meter meer lopen maakt ook niet uit :)

@ stukje hierboven, jammer van die moddergooi actie van ProRail wel leuk dat er vermeld wordt dat door hun eigen prutswerk ze nu een 'bonus' mis lopen, vink weer leuk om te lezen dat er toch een mate van actie van de overheid achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 21:56:
Op het spoor is het precies zoals op de weg.” Een ervaren machinist zou zoiets niet overkomen, denkt Klerk.
Ik denk eerder dat het andersom is, net zoals in het auto verkeer. Op gegeven moment wordt het routine en let je minder goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

vooghel

Cunning linguist

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:32:
Nieuwe bso Ut vanaf juni.

[afbeelding]
Huidige situatie

[afbeelding]
Nieuwe situatie

[afbeelding]
Perrongebruik
Ik gok dat dat per 10 juni is, dan wordt onder meer ook station Utrecht-Zuilen (wat is daar de afko van?) in gebruik genomen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
vooghel schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:01:
[...]

dat wordt onder meer ook station Utrecht-Zuilen (wat is daar de afko van?)
Utzl
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
ProRail noemen we gewoon ProRail. Ga het topic dus niet verzieken met kinderachtige woordspelingen.